Is er zwart? Nice!WittiW schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:38:
Spelen vanaf zwart?
Ik wil wel een oefenrondje vanaf zwart hoor. Maar denk dat we tijdens de wedstrijd geen al te gekke dingen moeten doen. Hooguit een scheiding rond HCP10 dat je dan naar de standaard backtee kan/moet
Bericht hierboven
Voordat ik dat kan....
Driver meenemen danWittiW schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:38:
Spelen vanaf zwart?
We vinden het zo leuk dat ik over een week of twee begin met een cursus van om mijn GVB te halen 😁
Tot dan lopen we wekelijks ergens een par3 of zoals deze week een par4 of Spaarnwoude. Vrouwlief gaat ook nog haar qualifying doen binnenkort.
Had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden, ondanks mijn extra handicap dat ik een lefty ben. Doe op dit moment 1 slag per hole extra dan de par met de onvermijdelijke mis hole zo nu en dan. 😁
Via mijn vader een gebruikt half setje ijzers en een putter verkregen dus daar kan ik gelukkig voorlopig wel mee vooruit.
DUGG
Overigens wel met verrekening tot hcp 36.
Is voor dit jaar nog niet besproken/ besloten, dus als er goede ideeën qua spelvorm zijn, zet die hier dan graag neer.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Je moet je ook afvragen wie de winnaar moet zijn. Degene die het beste kan golfen, of degene die de beste dag heeft.
Met gestrekt been.
Ik neem aan dat we van Geel of langer spelen, dat mag een speler zelf kiezen.Artbij schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:10:
Ik zou altijd iedereen van dezelfde tee laten spelen. Dames uitgezonderd. Op sommige banen is het alsof je een andere baan speelt als je een tee naar achteren gaat.
Je moet je ook afvragen wie de winnaar moet zijn. Degene die het beste kan golfen, of degene die de beste dag heeft.
Vanaf rood mag ook, maar niet voor de beker. (Of een vrouw-tweaker, dan wel)
Ik kan me voorstellen dat het voor een persoon als Floris beter is om van wit of zwart te spelen.
Krijgt hij meer slagen mee, en dat compenseert hij relatief makkelijk met zijn lengte.
Tenzij hij vind van niet

Misschien handig om iemand met 50+ punten op de baan, te diskwalificeren en brandmerken als Duikboot.
Zelf speel ik als het niet hoeft ook geen wit en laat staan zwart. Nu ben ik geen longhitter maar ook zeker geen shorthitter. Maar ik vind een langere tee vaak oncomfortabel worden en dan ga ik forceren.
Dit toernooi heeft Bryson DeChambeau het minst aantal slagen, maar Tiger Woods kan het beste golfen, dus die heeft uiteindelijk gewonnen.Artbij schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:10:

Meeste stemmen die ik nu hoor zeggen dus: Stableford berekening hanteren.
Doen we dat net als vorig jaar met verrekening tot HCP 36? Dat betekent dus dat deelnemers met een HCP van >36 het maximum aantal slagen meekrijgen over 18 holes voor een HCP36'er.
De gebruikte tee zou wat mij betreft niet uit moeten mogen maken, omdat zoals ik al zei, daar een verrekening in zit qua aantal slagen die je meekrijgt. @Typhone - voor jouw hcp range is de blauwe tee aanbevolen, dus dat wordt te lastig met restricties 'opleggen'. Wat mij betreft mag een ieder de tee uitkiezen die zij/hij wilt. Oh enne, @3xNix , de rode tee is allang geen damestee meer hé! Ik ga met mijn geadviseerde blauwe tee (HCP21.2 hier) ook vanaf geel, maar dat is een keuze - vanaf rood zou ook prima moeten kunnen imho.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Denk dat je het niet snapt.... Je weet wat stableford is? En dat je dus met minder slagen rond kunt gaan dan iemand anders en toch kunt verliezen?VanRoyal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Dit toernooi heeft Bryson DeChambeau het minst aantal slagen, maar Tiger Woods kan het beste golfen, dus die heeft uiteindelijk gewonnen.
Je moet je als wedstrijdleiding afvragen of je dat wilt.
Wie moet de beker winnen, degen met de minste slagen? Of degene die beter speelt dan hij normaal doet.
[ Voor 17% gewijzigd door Artbij op 29-03-2021 12:39 ]
Met gestrekt been.
Want Bernd komt eraf met minder slagen dan ik maar scoort gemiddeld evenveel SBF of om en nabij dezelfde hoeveelheid. Het gaat pas veranderen wanneer je serieus veel beter bent en met 11x een PAR van de baan komt terwijl je handicap 32.0 hebt.
Maar dat is een beroep op iedereen om als je progressie hebt gemaakt ook een paar keer een Q-kaart te lopen om het systeem eerlijk te houden. In golf speel je altijd tegen jezelf en de baan én heb je het gezellig met je flightgenoten toch?
Wedstrijden die ik organiseer hebben daarom altijd een bruto en een netto prijs.
[ Voor 25% gewijzigd door Artbij op 29-03-2021 12:46 ]
Met gestrekt been.
Juist wel, je telt slagen om je punten te berekenen en je speelt in principe tegen de baan (dus tegen jezelf).Artbij schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:44:
Stableford is er juist voor gemaakt dat je geen slagen telt. En dat je dus net wel de vergelijking doet met eerdere rondjes.
Of vergis ik me nu? Je krijgt niet voor niets 'slagen mee' volgens het stableford systeem.
Degene die na afloop het beste tegen de baan gespeeld heeft aan de hand van zijn/haar eigen handicap wint. Leg eens uit hoe jouw prijsindicatie werkt normaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 29-03-2021 12:48 ]
Naja, dat kan je wel zeggen...Hammetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:47:
Oh enne, @3xNix , de rode tee is allang geen damestee meer hé! Ik ga met mijn geadviseerde blauwe tee (HCP21.2 hier) ook vanaf geel, maar dat is een keuze - vanaf rood zou ook prima moeten kunnen imho.
Maar in club wedstrijden is het gewoon heren Geel of Wit, Dames Rood of Blauw.
(Heren kiezen vaak wit en Dames blauw, om "meer slagen mee" te krijgen, dus betere score)
Open wedstrijden, Heren Wit, Dames Blauw.
Lente / Herfst competitie: Heren Wit, Dames Blauw.
Kan iedereen wel heel woke doen en het geen dames tee meer noemen, maar wedstrijd technisch is het gewoon zo...
Ik snap het prima hoorArtbij schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Denk dat je het niet snapt.... Je weet wat stableford is? En dat je dus met minder slagen rond kunt gaan dan iemand anders en toch kunt verliezen?
Je moet je als wedstrijdleiding afvragen of je dat wilt.
Wie moet de beker winnen, degen met de minste slagen? Of degene die beter speelt dan hij normaal doet.
Ik zie er tenminste de lol niet van in om op basis van strokeplay tegen een 3 of 8 HCP'er te spelen. Dat lijkt me ook niet het doel van de dag / wedstrijd.
Dat is wel precies wat je vraagt van die hcp 3. Die heeft stableford technisch veel minder kans op de winst.VanRoyal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:04:
[...]
Ik snap het prima hoorMaar een strokeplay wedstrijd lijkt me gezien het verschil in HCP van de verschillende spelers geen optie. Dan kunnen we die beker net zo goed gelijk aan @Floor-is geven.
Ik zie er tenminste de lol niet van in om op basis van strokeplay tegen een 3 of 8 HCP'er te spelen. Dat lijkt me ook niet het doel van de dag / wedstrijd.
Daarom wordt vaak voor twee prijzen gekozen.
Met gestrekt been.
Verdelen we die toch in HCP niveau's?Artbij schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:12:
[...]
Dat is wel precies wat je vraagt van die hcp 3. Die heeft stableford technisch veel minder kans op de winst.
Daarom wordt vaak voor twee prijzen gekozen.
Vind ik prima!
Daarom moet iedereen vanaf nu zoveel mogelijk Q kaarten inleveren, ook al ga je hierdoor omhoog in HCP
Daar ben ik het wel mee eens. Precies dat is het hele SBF systeem in mijn ogen.VanRoyal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:22:
Dat is toch het hele principe van Stabelford, dat verschillende handicaps op hun eigen niveau kunnen spelen, maar wel onderling een strijd aan kunnen gaan? Feitelijk speel je niet tegen elkaar, maar tegen de baan / jezelf. Waarom heeft een lage HCP technisch gezien minder kans volgens jou? Dat zou alleen het geval zijn wanneer een HCP niet de daadwerkelijke speelsterkte van de speler weergeeft.
Daarom moet iedereen vanaf nu zoveel mogelijk Q kaarten inleveren, ook al ga je hierdoor omhoog in HCP
Vriendin gaf nog een paar leuke spelletjes mee:
Personal Birdie klassement
Putt klassement
Een limiet aan de bovengrens is dus een prima idee
... /edit
Beetje doorlopen in de baan moet waarschijnlijk ook wel in augustus.
[ Voor 17% gewijzigd door WittiW op 29-03-2021 20:56 ]
Dat moet officieel altijdWittiW schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:48:
Op het moment dat iemand weinig kaarten heeft gelopen vanaf hcp 54 en bijvoorbeeld maar een echte hcp van 36 heeft, dan werkt stable ford niet.
Een limiet aan de bovengrens is dus een prima idee
... /edit
Beetje doorlopen in de baan moet waarschijnlijk ook wel in augustus.
Vandaag heb ik lopen prutsen met linkeroog boven de bal, rechter oog. Afstand was wel redelijk vandaag en ik vermoed dat mijn brein zich richt op mijn rechteroog. Beetje jammer, dat dat de slechte is.
Maar hoe ik een putter vasthoud? Liefst fixeer ik met mijn linkerhand de bovenkant vsn de stok op mijn rechter. En houd met mijn rechterhand de putter vast in mijn vingerkootjes.
Volgens mij mag dit niet?
Deze man is een autoriteit op het gebied van putten. Er zijn heel veel variaties, maar het belangrijkste is dat de polsen fixeren, dus geen polsbeweging maken.
YouTube: Grip
YouTube: Putt instructie; grip en houding, set-up
[ Voor 16% gewijzigd door bert pit op 29-03-2021 21:47 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Als we met genoeg zijn is 2 man Scramble in teamvorm ook heeeeeeel leukHammetje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:56:
Vorig jaar deden we stableford systeem voor bepalen winnaar. Daarin mag iedereen kiezen vanaf welke tee hij of zij ging. Als jij vanaf zwart wilt - be my guest ;-).
Overigens wel met verrekening tot hcp 36.
Is voor dit jaar nog niet besproken/ besloten, dus als er goede ideeën qua spelvorm zijn, zet die hier dan graag neer.
Mijjn arccos geeft mij 144m sinds dat ik hem gebruik. Dat is gemeten in d epaar rondes die ik gespeeld heb in de herfst/winter. Dus zal misschien iets verder zijn.berndgeurts schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:32:
Voor iedereen, vuistregel teebox keuze:
36*afstand i5= lengte vd baan
Voorbeeld:
Ik sla 168m met mijn ijzer 5, dan zou ik dus een tee moeten kiezen die de baan 36*168m=6048m maakt.
Maar dan kom ik op 36*144m=5184m.
Als ik dan kijk bij de Swinkelsche in Arccos, dan mag ik van de Pro tee
Hoewel op papier heel fijn, is handicap voor (echt) laag handicap spelers niet heel fijn. De kans dat een handicap -ik roep maar wat- 24 een keer 3-4 slagen beter doet dan de handicap is echt een heel stuk groter dan iemand met een handicap onder 10 om maar eens wat te noemen.Hammetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:47:
Stableford systeem is mijn inziens best redelijk. Je hebt het dan over de 'netto' beste speler (van de dag). Tee zou niet uit mogen maken, daar zit een verrekening in qua slagen die je meekrijgt.
Meeste stemmen die ik nu hoor zeggen dus: Stableford berekening hanteren.
Doen we dat net als vorig jaar met verrekening tot HCP 36? Dat betekent dus dat deelnemers met een HCP van >36 het maximum aantal slagen meekrijgen over 18 holes voor een HCP36'er.
De gebruikte tee zou wat mij betreft niet uit moeten mogen maken, omdat zoals ik al zei, daar een verrekening in zit qua aantal slagen die je meekrijgt. @Typhone - voor jouw hcp range is de blauwe tee aanbevolen, dus dat wordt te lastig met restricties 'opleggen'. Wat mij betreft mag een ieder de tee uitkiezen die zij/hij wilt. Oh enne, @3xNix , de rode tee is allang geen damestee meer hé! Ik ga met mijn geadviseerde blauwe tee (HCP21.2 hier) ook vanaf geel, maar dat is een keuze - vanaf rood zou ook prima moeten kunnen imho.
Dat gezegd hebbende: de kans dat je 4 slagen slechter speelt is met een laag handicapper ook kleiner. Dus je kijkt naar de relatieve afwijking ten opzichte van de handicap.
Bericht hierboven
Er is geen regel die je verbiedt om je clubs 'gek vast te houden'. Als jij besluiten zou om eenhandig te putten, dan mag dat ook, als je je linkerhand onder wilt doen: geen probleem (doe ik).WittiW schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:25:
Kan iemand me uitleggen hoe je allemaal een grip kan nemen op een putter?
Vandaag heb ik lopen prutsen met linkeroog boven de bal, rechter oog. Afstand was wel redelijk vandaag en ik vermoed dat mijn brein zich richt op mijn rechteroog. Beetje jammer, dat dat de slechte is.
Maar hoe ik een putter vasthoud? Liefst fixeer ik met mijn linkerhand de bovenkant vsn de stok op mijn rechter. En houd met mijn rechterhand de putter vast in mijn vingerkootjes.
Volgens mij mag dit niet?
Bericht hierboven
Precies dit .. Ik voel een teamscramble aankomen. Allemaal duo's obv handicap en dan Texas Scramble. Hoe leuk is dat.Floor-is schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:48:
[...]
Hoewel op papier heel fijn, is handicap voor (echt) laag handicap spelers niet heel fijn. De kans dat een handicap -ik roep maar wat- 24 een keer 3-4 slagen beter doet dan de handicap is echt een heel stuk groter dan iemand met een handicap onder 10 om maar eens wat te noemen.
Dat gezegd hebbende: de kans dat je 4 slagen slechter speelt is met een laag handicapper ook kleiner. Dus je kijkt naar de relatieve afwijking ten opzichte van de handicap.
Dat is heel leuk!berndgeurts schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:04:
[...]
Precies dit .. Ik voel een teamscramble aankomen. Allemaal duo's obv handicap en dan Texas Scramble. Hoe leuk is dat.
Maar om nu 70+ euro te betalen en dan elke keer de bal van iemand anders te moeten spelen......
Met gestrekt been.
Als je tegen de baan wilt spelen kun je gewoon je slagen tellen. Daar is geen stableford voor nodig.Typhone schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Juist wel, je telt slagen om je punten te berekenen en je speelt in principe tegen de baan (dus tegen jezelf).
Of vergis ik me nu? Je krijgt niet voor niets 'slagen mee' volgens het stableford systeem.
Degene die na afloop het beste tegen de baan gespeeld heeft aan de hand van zijn/haar eigen handicap wint. Leg eens uit hoe jouw prijsindicatie werkt normaal.
Wat is altijd deed is dat je gewoon op je stableford en je strokes telt. Die tellen dan ieder voor de aparte wedstrijd. En om het dan niet heel gek te maken kun je strokemax toevoegen waardoor je een max aantal slagen per hole hebt.
Met gestrekt been.
Anders regel ik nog wel 2 bekers met dezelfde betekenis alleen dan:
HCP 0-17.9
HCP 18.0 29.5
HCP 29.5-36 (en alles erboven)
Idee?
- Texas Scramble
- Stableford voor netto score
Texas scramble waarbij we een winnende flight kiezen - de flight met de minste slagen wint. Daardoorheen kan je prima je eigen bal spelen en stableford punten bijhouden. Mijn voorstel zou dan zijn om de huidige wisselbeker voor stableford verrekening te houden en dat we 4 bekers/prijzen regelen die we aan de deelnemers van de winnende flight kunnen uitdelen.
Gedachtes hierover?
Bij Texas Scramble speel je niet allemaal de hole uit met je eigen bal. Dat is dus eigenlijk nergens mee te combineren.Hammetje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:02:
We zouden ook 2 spelvormen tegelijk kunnen hanteren.
- Texas Scramble
- Stableford voor netto score
Texas scramble waarbij we een winnende flight kiezen - de flight met de minste slagen wint. Daardoorheen kan je prima je eigen bal spelen en stableford punten bijhouden. Mijn voorstel zou dan zijn om de huidige wisselbeker voor stableford verrekening te houden en dat we 4 bekers/prijzen regelen die we aan de deelnemers van de winnende flight kunnen uitdelen.
Gedachtes hierover?
Het is voor de fun, dus eigenlijk maakt het niet uit.
Met gestrekt been.
Maar dat kan je dus wel doen. Stel, in de flight heb jij de beste bal afgeslagen en ik pak de vervolgslag - dan droppen we een losse bal waarmee ik 'jouw' bal zou spelen. Jij speelt vervolgens gewoon je eigen bal (en ik die van mijzelf die ik in eerste instantie had afgeslagen.Artbij schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:18:
[...]
Bij Texas Scramble speel je niet allemaal de hole uit met je eigen bal. Dat is dus eigenlijk nergens mee te combineren.
Het is voor de fun, dus eigenlijk maakt het niet uit.
Tuurlijk kan het. Maar het is absoluut not done. Op die manier doe je 6 uur over een ronde. Dat gaat niemand je in dank afnemen. Daarom zei ik dat het niet kan.Hammetje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Maar dat kan je dus wel doen. Stel, in de flight heb jij de beste bal afgeslagen en ik pak de vervolgslag - dan droppen we een losse bal waarmee ik 'jouw' bal zou spelen. Jij speelt vervolgens gewoon je eigen bal (en ik die van mijzelf die ik in eerste instantie had afgeslagen.
En mijn opmerking over spelvorm is alleen maar omdat je er gesproken wordt over een tweakers bokaal. Die moet volgens mij gaan naar degene die het beste kan golfen. Ook al betekend dit dat ik hem elk jaar win
Met gestrekt been.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ja. Stel, je gaat met 4 man, 18 holes. Iedereen slaat af en je kiest de beste drive op die hole. Maar, je mag niet onbeperkt voor de bal van, bijvoorbeeld @Artbij kiezen (die slaat kennelijk erg goed), die mag je maar 18/4 keer gebruiken (in de praktijk dus 5 x).BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:54:
Ik ben niet bekend met al die spelvormen, maar een dagje golfen zou ik voor het gevoel ook het liefst doen met mijn eigen spel. Als je kennelijk steeds andermans ballen moet slaan, komt dan iedereen wel aan de beurt?
Mijn voorkeur gaat echt uit naar het stableford systeem. Wisselbeker is voor degene met de beste netto score (= beste golfer / handicap verhouding relatief gezien). Het is zeker een optie om een prijs erbij te pakken voor de beste bruto score (= beste golfer van de dag absoluut gezien).
Agree with thisHammetje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:59:
[...]
Mijn voorkeur gaat echt uit naar het stableford systeem. Wisselbeker is voor degene met de beste netto score (= beste golfer / handicap verhouding relatief gezien). Het is zeker een optie om een prijs erbij te pakken voor de beste bruto score (= beste golfer van de dag absoluut gezien).
Ja! Fles champagne ofzo voor beide?3xNix schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:21:
Doen we ook nog een Longest drive en Neary?
Zeker!!!3xNix schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:21:
Doen we ook nog een Longest drive en Neary?
Heb vast wel weer wat liggen hier 😁.
Longest drive van dezelfde tee of van eigen tee? Lastige keuze... Vind van eigen tee ook wel weer spannender, kan iedereen meedingen.
Spelvorm is mij om het even, strokemax netto lijkt me het eerlijkst.
Winnen doe ik toch niet. Vond vorig jaar met hcp 7.3 een derde plek behalen al genoeg roem.
Betekent.. wil je zeggen.. GAAN WE EINDELIJK SAMEN SPELEN!?berndgeurts schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:04:
[...]
Precies dit .. Ik voel een teamscramble aankomen. Allemaal duo's obv handicap en dan Texas Scramble. Hoe leuk is dat.
Bericht hierboven
How low can we go? Hoeveel birdies zouden we maken in een Scramble?Floor-is schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:50:
[...]
Betekent.. wil je zeggen.. GAAN WE EINDELIJK SAMEN SPELEN!?
Kun je dan niet beter een rondje in de bossen wandelen? Spaar je nog greenfee uit ookVanRoyal schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:45:
Maar dat zijn echte wedstrijden @donleone83, dit is gewoon een gezellig dagje met wat mede-Tweakers uit dit topic / de appgroep, waarbij er voor de lol een wedstrijdelementje aan toe is gevoegd. toch? Laten we dat niet uit het oog verliezen.
Met gestrekt been.
Sidebets, of sidefairways Bernd? ;-)berndgeurts schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:09:
Heerlijk deze discussie. De mensen in mijn flight garandeer ik veel sidebets, wordt lachen geblazen.
We hoeven het niet zo ingewikkeld te maken. Je gaat nooit iedereen 100% tevreden krijgen en dat hoeft ook niet - als je het er niet voor over hebt, doe je niet mee, bespaar je jezelf ook weer een greenfee ;-).
Om het makkelijker bij te houden heb ik een poll aangemaakt over de spelvorm tijdens de wisselbokaal. Willen in ieder geval alle deelnemers aangeven welke spelvorm de voorkeur heeft?
Poll: Wisselbokaal: Welke spelvorm hanteren?
• Stableford
• Scramble
• Overig (graag los toelichten)
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Extra opties:
- Geen voorkeur (@The_Ghost16 )
- birdiepool (@Artbij )
- Double scramble (@Floor-is )
- Stableford HCP -10% (@3xNix )
[ Voor 5% gewijzigd door Hammetje op 31-03-2021 14:00 ]
Eclectic is overigens ook leuk.
Met gestrekt been.
Iedereen legt een bedrag in en dat wordt uiteindelijk verdeeld over degene die een birdie op een par3 gemaakt hebben.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:14:
Wat is birdiepool?
Met gestrekt been.
HCP 4 = 3,6
HCP 18 = 16,2
HCP 22 = 19,8
HCP 36 of hoger: = 32,4
Dan haal je de dag-variatie op hogere hcp er uit, en tegelijk ietsie pietsie moeilijker voor de lager handicappers.
Prima plan. En een zakje snoep voor iedereen met meer dan 36 punten.3xNix schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:42:
Of stableford op HCP -10%
Denk dat we ons redelijk moeten schamen als we de 6 niet halenberndgeurts schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:31:
[...]
How low can we go? Hoeveel birdies zouden we maken in een Scramble?
Bericht hierboven
Double scramble! (Altijd elkaars bal spelen, dus je speelt wel telkens holes uit, maar gaat nooit verder met de bal die je net geslagen hebt. Extraleuk als je elkaar nog niet kent en gelijk elkaars fouten mag gaan fiksenHammetje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Sidebets, of sidefairways Bernd? ;-)
We hoeven het niet zo ingewikkeld te maken. Je gaat nooit iedereen 100% tevreden krijgen en dat hoeft ook niet - als je het er niet voor over hebt, doe je niet mee, bespaar je jezelf ook weer een greenfee ;-).
Om het makkelijker bij te houden heb ik een poll aangemaakt over de spelvorm tijdens de wisselbokaal. Willen in ieder geval alle deelnemers aangeven welke spelvorm de voorkeur heeft?
Poll: Wisselbokaal: Welke spelvorm hanteren?
• Stableford
• Scramble
• Overig (graag los toelichten)
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Extra opties:
- Geen voorkeur (@The_Ghost16 )
- birdiepool (@Artbij )
- Double scramble (@Floor-is )
- Stableford HCP -10% (@3xNix )
Nee ik kom meer voor de gezelligheid dan iets anders hoor!
Bericht hierboven
Gestemd voor stableford, zo'n baan voor het eerst spelen, wil ik wel met eigen afzwaaiers. Ik zelf ga denk ik wel graag spelen vanaf champion. Als je er toch bent....
Neem dan wat oude balletjes mee voor de sidebets, er zouden namelijk best wel wat weddenschappen met slagen over water of bomen gaanWittiW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
Sidebetjes, manmanman. Weet niet of ik dat kan weerstaan.
Gestemd voor stableford, zo'n baan voor het eerst spelen, wil ik wel met eigen afzwaaiers. Ik zelf ga denk ik wel graag spelen vanaf champion. Als je er toch bent....
Not to burst your bubble kerel, maar als ik het mij goed herinner heb je nog geen baanpermissie, kan je amper een driver slaan en sla je 60m met je sandwedge. Ik bewonder je optimisme maar laat me je uit de droom helpen: je hebt werkelijk nog helemaal niets te zoeken op de champions tees. Ga eerst die handicap maar eens halen, hem dan laten zakken en speel wat rondjes van rood of desnoods blauw. Je leidt volgens mij of aan complete zelfoverschatting, of je hebt een compleet verkeerd beeld van hoe moeilijk golf is of je hebt vooral een grote mond. Ergens vermoed ik dat de waarheid ergens in het midden tussen die drie ligt 😜WittiW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
Vandaag, met vol genoegen naar de Amsteldijk gegaan. Een maandabbo daar, valt ook makkelijk terug te vinden. Het was wat warmer, de ballen gingen wat verder. De driver? Zover sla ik niet met mijn 1,79 en net aan 65kg. Lekker recht.
Ook was het gras daar open, was maandag ook al zo. Maar veel weggemaaid door deze en gene. In totaal heb ik het genoegen gehad om vanaf 15 maart nu 12x naar Amsteldijk te hebben gegaan. Minimaal een uur of 3 bezig geweest
Ik vermaak me prima. Jij?
Ik vermaak me uitstekend. Donderdag, zaterdag, zondag en maandag gegolfd. 4 x 9 holes. Vanaf geel. Wisselende resultaten, logisch zo vroeg in het seizoen. Overigens veel gespeeld de laatste weken ook. En besef mij dan na een winter waarin ik zelfs nog redelijk veel op de baan heb gelopen maar vooral veel met een goede pro aan mijn techniek heb gewerkt, dat golf met een mandje vol ballen en een matje op de range compleet niet te vergelijken is met de baan.WittiW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:24:
Volgens mij heb ik redelijk vaak verteld, dat ik wel redelijk rechtuit sla.
Vandaag, met vol genoegen naar de Amsteldijk gegaan. Een maandabbo daar, valt ook makkelijk terug te vinden. Het was wat warmer, de ballen gingen wat verder. De driver? Zover sla ik niet met mijn 1,79 en net aan 65kg. Lekker recht.
Ook was het gras daar open, was maandag ook al zo. Maar veel weggemaaid door deze en gene. In totaal heb ik het genoegen gehad om vanaf 15 maart nu 12x naar Amsteldijk te hebben gegaan. Minimaal een uur of 3 bezig geweest
Ik vermaak me prima. Jij?
Not sure if serious maar zwart staat zo ver weg bij sommigen dat je om dat te compenseren 200m drives moet gaan slaan om PAR te kunnen halen. Laat staan van alle extra hindernissen die je gaat krijgen en bij een mishit de absolute rampzalige liggingen omdat de fairway vrijwel altijd ver verwijderd is.WittiW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
Zelfs het clubje van mijn vriendin speelt niet vanaf daar en daar zitten mannen bij die serieus tegen de top aanschurken in NL.
Gewoon niet doen, niet leuk voor de andere golfers in jouw groep en voor de groep achter je. Dit is wel een van de grote problemen met de nieuwe golfers. Dit moet op de een of andere manier beter aangeleerd worden. Allemaal zelfoverschatting. Weinig les, wel golfen. Geen etiquette. (gecharcheerd)WittiW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:02:
[ Voor 18% gewijzigd door Alsatian op 01-04-2021 10:02 ]
Fixed that for youTyphone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:53:
[...]
Not sure if serious maar zwart staat zo ver weg bij sommigen dat je om dat te compenseren 200m drives moet gaan slaan om PAR te kunnen halen of zelfs bogey mogelijk te maken. Laat staan van alle extra hindernissen die je gaat krijgen en bij een mishit de absolute rampzalige liggingen omdat de fairway vrijwel altijd ver verwijderd is.
Zelfs het clubje van mijn vriendin speelt niet vanaf daar en daar zitten mannen bij die serieus tegen de top aanschurken in NL.
Bericht hierboven
Interessant forum om door te lezen dit! Ik zelf golf ongeveer 2,5 jaar nu en mijn homecourse is de Swinkelsche in Someren. Ik heb het tot en met afgelopen zomer erg fanatiek gedaan, gezien het feit dat ik toen nog student was en alle tijd van de wereld had... Momenteel full time aan het werk en nou we gelukkig in de avond weer terecht kunnen weer flink wat meer aan het golfen.
Ik ken @Typhone als collega en als golfmaat! En ben ook via hem uitgekomen bij het forum. Lees het al een tijdje door, dus dacht ik zal mezelf ook even voorstellen! Ik heb me ook aangemeld voor de ronde in Augustus, voor mij dus een bekende baan
@Typhone , da's die lelijkerd, toch ;-)?CloudyWeather schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:59:
Hallo Allemaal!
Interessant forum om door te lezen dit! Ik zelf golf ongeveer 2,5 jaar nu en mijn homecourse is de Swinkelsche in Someren. Ik heb het tot en met afgelopen zomer erg fanatiek gedaan, gezien het feit dat ik toen nog student was en alle tijd van de wereld had... Momenteel full time aan het werk en nou we gelukkig in de avond weer terecht kunnen weer flink wat meer aan het golfen.
Ik ken @Typhone als collega en als golfmaat! En ben ook via hem uitgekomen bij het forum. Lees het al een tijdje door, dus dacht ik zal mezelf ook even voorstellen! Ik heb me ook aangemeld voor de ronde in Augustus, voor mij dus een bekende baan
Welkom op het forum. Mocht je ook lid willen worden van de appgroep, geef even een DM, dan krijg je een invite (Whatsapp).
Bij mijn Wilson D350 set zat een standbag. Fijne set als beginner, dus daar kan ik nog wel wat jaartjes mee vooruit. Alleen zijn de ritsen en de afwerking van de tas niet zo top, her en der is al wat gesneuveld en de draagriem is ook niet zo geweldig.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bv de Wilson Exo II standbag. Of heeft iemand andere tips?
[ Voor 2% gewijzigd door Reintji op 06-04-2021 20:46 . Reden: stijlfout zin ]
Nintendo speler sinds '94.
Ik heb lang de tas gedragen maar dat doe ik nu alleen nog maar in de wintermaanden met een kleine tas (pencilbag). Normaal de tas op de trolley, scheelt uiteindelijk slagen en is beter voor je lijf.
Heb mijn trolley niet altijd mee, dus dragen zou een optie moeten blijven. Heb nu 9 clubs (6-9, SW, PW, hybride 5, houten 4 en een putter). Misschien tzt een driver erbij, dus max 10 voor nu? Waterdicht niet per se, paar mooie vakken voor de ballen, kleding en wat snacks, waterfles etc, zoals nu eigenlijk. Is meer dat de ritsen het nu al begeven, de tas niet comfortabel draagt en de bekleding van de verdeler aan de bovenkant er al helemaal af ligt.Alsatian schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:30:
Geen ervaring met die tas. Zelf heb ik de Exo cartbag en daar ben ik tevreden over. Wat zijn jouw wensen voor een golftas? Ga je dragen of gebruik je een trolley? Hoeveel clubs moeten erin? Moet hij waterdicht zijn? Hoeveel vakken voor kleding, eten, drinken, waardevolle spullen etc.? Zomaar een paar vragen.
Ik heb zelf de eerste generatie zo te zien.Reintji schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:15:
Middag,
Bij mijn Wilson D350 set zat een standbag. Fijne set als beginner, dus daar kan ik nog wel wat jaartjes mee vooruit. Alleen zijn de ritsen en de afwerking van de tas niet zo top, her en der is al wat gesneuveld en de draagriem is ook niet zo geweldig.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bv de Wilson Exo II standbag. Of heeft iemand andere tips?
Ik kan niet vergelijken met andere tassen, maar prima tas wat mij betreft. Heb ‘m nu 2,5 jaar en gebruik ‘m intensief. De ritsen zijn nog goed, alleen de stof aan de bovenkant is bij het puttervak al wel doorgesleten.
Edit:
Ik blijk bij nader inzien een Hybrix te hebben:
https://www.affordablegol...ix-golf-stand-bag-wgb5800
Denk dat deze qua kwaliteit niet veel zal verschillen.
[ Voor 11% gewijzigd door Trasos op 06-04-2021 23:37 ]
Golfbagcompany heeft mij zeer goed geholpen laatst.Reintji schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:07:
[...]
Heb mijn trolley niet altijd mee, dus dragen zou een optie moeten blijven. Heb nu 9 clubs (6-9, SW, PW, hybride 5, houten 4 en een putter). Misschien tzt een driver erbij, dus max 10 voor nu? Waterdicht niet per se, paar mooie vakken voor de ballen, kleding en wat snacks, waterfles etc, zoals nu eigenlijk. Is meer dat de ritsen het nu al begeven, de tas niet comfortabel draagt en de bekleding van de verdeler aan de bovenkant er al helemaal af ligt.
Een Cartbag kan je ook gewoon neerzetten he. Als ik naar de range ga neem ik ook echt mijn trolley niet mee.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:41:
Ik heb een vrij eenvoudige standbag van Cobra voor als ik ga lessen, of alleen DR of chipping green ga oefenen. Net ff handiger dan de hele trolley optuigen. Was in de aanbieding vorig jaar iets van 75 euro dacht ik. Is niet waterdicht.
Die goedkope Wilson cartbag van mij staat niet ultrastevig vind ik. Is al een paar keer gevallen, dus ik was er wel klaar mee. Clubs overgooien van de ene tas in de andere kost me iets van 15 seconden.Alsatian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:28:
[...]
Een Cartbag kan je ook gewoon neerzetten he. Als ik naar de range ga neem ik ook echt mijn trolley niet mee.
Die Big Max Dri Lite kan je redelijk goedkoop nog krijgen, bijvoorbeeld hier:
https://golfsupport.com/g...AvMbEALw_wcB#googtrans(en|nl)
Inmiddels is de 8 serie ook uit, die kost je alleen een stuk meer. Zelf erg tevreden over de tas. Ritsen en stof zijn prima.
Heb hem inmiddels gevonden, het is de tas die bij de Wilson X31 set wordt geleverd.Trasos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:32:
[...]
Ik heb zelf de eerste generatie zo te zien.
Ik kan niet vergelijken met andere tassen, maar prima tas wat mij betreft. Heb ‘m nu 2,5 jaar en gebruik ‘m intensief. De ritsen zijn nog goed, alleen de stof aan de bovenkant is bij het puttervak al wel doorgesleten.
Edit:
Bedankt voor de tips allen.
Trasos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:32:
[...]
Ik heb zelf de eerste generatie zo te zien.
Edit:

Dank voor deze openbaring.
De vakken bij deze tas lopen niet tot onderaan door, er zijn wel tassen waarbij dat wel het geval is.RHE218 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:33:
[...]
Ik erger mijzelf al zeker 3 jaar aan "meerder clubs per vakje" en mijn onvermogen mijn tas met 7 vakken netjes gesorteerd te houden in de baan, maar heb er echt nooit bij stilgestaan dat er ook tassen met 14 vakken zijn
![]()
![]()
![]()
Dank voor deze openbaring.
Nu voel je soms dat onderin de stokken soms een beetje ‘in de knoop’ zitten.
Niet echt een probleem wat mij betreft, maar meer voordat dit je volgende openbaring over 3 jaar wordt
Hahaha mooi, dank je wel. Ik neem het mee in mijn zoektocht naar de nieuwe tasTrasos schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:38:
[...]
De vakken bij deze tas lopen niet tot onderaan door, er zijn wel tassen waarbij dat wel het geval is.
Nu voel je soms dat onderin de stokken soms een beetje ‘in de knoop’ zitten.
Niet echt een probleem wat mij betreft, maar meer voordat dit je volgende openbaring over 3 jaar wordt
Zoiets: https://www.golfdiscounter.nl/Wilson-I-Lock-Cartbag
Zo, das ook een mooi systeem idd, alleen wel iets boven mijn budget voor een budget tasBeQuietAndDrive schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:03:
Ik heb gewoon een budget Wilson cartbag met 1 vak per club. Ik weet eigenlijk niet beter, maar wel dat ik geen gerammel heb. Bij mijn standbag bijv wel, komen die clubheads steeds tegen elkaar aan.
Zoiets: https://www.golfdiscounter.nl/Wilson-I-Lock-Cartbag
Wel een mooie site om eens rustig rond te kijken naar de andere opties (met 14 vakken

Ik heb een Titleist hybrid standbag (14) en mis toch wel de ouderwetse 5 pocket. Zelfs met liners tot helemaal beneden in je tas, sta ik soms te prutten om m’n ijzers terug in het vakje te duwen..RHE218 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:35:
[...]
Zo, das ook een mooi systeem idd, alleen wel iets boven mijn budget voor een budget tas![]()
Wel een mooie site om eens rustig rond te kijken naar de andere opties (met 14 vakken)
Dat ouderwetse ‘geklingel’ van m’n ijzers mis ik stiekem ook

Overigens, heerlijke tas verder. Veel ruimte en bakken, iets dat ik in veel andere tassen mis. Niet de lichtste, maar voor 18H pak ik wel de trolley erbij.
Maar nooit meer gespeeld sinds dit jaar weer begonnen, weer wat lesjes genomen en het plezier weer terug gevonden.
Nu weer helemaal gek ervan ! en meteen naar weer naar van alles en nog wat op zoek, gek op apps enz.
Dus nu aan het kijken naar club taggs, spelen jullie er mee? zo ja welke? tips?
Leuk! Iets eerder zijn veel verschillende tags besproken. 2 steken er bovenuit.ferryve schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:21:
Deze topic ga ik volgen nice, na een aantal jaren mijn GVB gehaald te hebben.
Maar nooit meer gespeeld sinds dit jaar weer begonnen, weer wat lesjes genomen en het plezier weer terug gevonden.
Nu weer helemaal gek ervan ! en meteen naar weer naar van alles en nog wat op zoek, gek op apps enz.
Arccos
Shotscope
Waarbij arccos net iets meer kan dat shotscope. Vooral de strokes gained is leuk en goed te gebruiken om beter te worden.
Accros ook veel voorbij zien komen, nadeel vind ik ervan het abo wat eraan hangt.
Shotscope ga ik eens induiken, voordeel zie ik al gelijk dat het door middel van de horloge werkt waardoor je telefoon niet leeg vloeit.
Iemand bekend met Golf Pad TAGS® ?
Nee maar iPhone 7 staat al vermeld en "enabled Android Phones" samen met een fookie wookie website doen bij mij alle alarmbellen rinkelen.ferryve schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:40:
Iemand bekend met Golf Pad TAGS® ?
Oke thnx, naja het is het geld ook niet vergeleken met andere producten. Maar ben nog lang geen Tiger Woods. Ik zou het op iOs willen draaienTyphone schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:53:
[...]
Nee maar iPhone 7 staat al vermeld en "enabled Android Phones" samen met een fookie wookie website doen bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Om mezelf maar even te quoten.Mach schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:29:
Via mijn vader een gebruikt half setje ijzers en een putter verkregen dus daar kan ik gelukkig voorlopig wel mee vooruit.
Ben nu over de helft met mijn startcursus golf, doe volgende week mijn theorie-examen en dan een week later mijn qualifying ronde met mijn pro.
Zoals ik al zei, heb ik een gebruikt setje oude ijzers 6,8,9 en PW (leeftijd onbestemd, maar zeker +10 jaar)
Volgens mijn pro zijn de materiaalontwikkelingen de afgelopen 10 jaar toch wel sterk verbeterd, waardoor het vervangen deze oude ijzers door iets nieuws toch wel aan te bevelen is.
Ik ben dus een beetje aan het rondkijken en zie eigenlijk verschillende opties:
1. Een complete beginnerset bij Jumbo Golf of iets dergelijks (prijs ergens tussen 300 en 400 euro)
2. Een set ijzers (vanaf 5 tot SW) van rond 500-600 euro (bijvoorbeeld: https://www.golfplaza.nl/...lfclubs-ijzers-heren.html) + eventueel een aanvullende driver a 250/300 euro)
Mijn putter volstaat nog wel op dit moment
Voordeel optie 1...complete set en niet te duur. Twijfelpunt..ben ik dan (even optimistisch gezien) niet na een jaar klaar met zo'n set en wil ik dan opnieuw investeren.
Voordeel optie 2, wellicht een duurzamere investering, die flexibel aangevuld kan worden na verloop van tijd met extra drivers of hybrids. Wel de duurdere oplossing.
ik neig naar optie 2, maar ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen aanbevelen
DUGG
Maar je kunt er even mee slaan in de winkel.
In 1x een betere set kopen klinkt natuurlijk mooi, maar als ik naar mezelf kijk toen ik mijn hcp haalde: ik zou geen idee hebben gehad waar ik op had moeten letten. Je loopt kans een set te kopen die helemaal niet bij je past misschien.
In het begin (eerste twee jaar?) ben je zelf de allergrootste beperkende factor en niet je materiaal. Dus ik zou zeggen koop een startersset of een tweedehands set en kijk hoe het gaat de komende 1 a 2 jaar.
Ik speel zelf met de Garmin CT10 sensoren icm een S62 horloge, werkt echt top. Maar met de Garmin horloges heb je de sensoren niet persé nodig. Die registreren ook slagen en vragen dan met welke club je geslagen hebt. De Garmin Approach S40 die ik hiervoor had deed dat ook prima.ferryve schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:21:
Deze topic ga ik volgen nice, na een aantal jaren mijn GVB gehaald te hebben.
Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden
Ik ben zelf met een (oud) Dunlop setje van Marktplaats begonnen. Vorig jaar het spelletje weer serieus opgepakt, en toen m'n handicap tot rond de 30 gezakt was, in overleg met m'n pro, een afspraak gemaakt voor een fitting.Mach schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:34:
[...]
Om mezelf maar even te quoten.
Ben nu over de helft met mijn startcursus golf, doe volgende week mijn theorie-examen en dan een week later mijn qualifying ronde met mijn pro.
Zoals ik al zei, heb ik een gebruikt setje oude ijzers 6,8,9 en PW (leeftijd onbestemd, maar zeker +10 jaar)
Volgens mijn pro zijn de materiaalontwikkelingen de afgelopen 10 jaar toch wel sterk verbeterd, waardoor het vervangen deze oude ijzers door iets nieuws toch wel aan te bevelen is.
Ik ben dus een beetje aan het rondkijken en zie eigenlijk verschillende opties:
1. Een complete beginnerset bij Jumbo Golf of iets dergelijks (prijs ergens tussen 300 en 400 euro)
2. Een set ijzers (vanaf 5 tot SW) van rond 500-600 euro (bijvoorbeeld: https://www.golfplaza.nl/...lfclubs-ijzers-heren.html) + eventueel een aanvullende driver a 250/300 euro)
Mijn putter volstaat nog wel op dit moment
Voordeel optie 1...complete set en niet te duur. Twijfelpunt..ben ik dan (even optimistisch gezien) niet na een jaar klaar met zo'n set en wil ik dan opnieuw investeren.
Voordeel optie 2, wellicht een duurzamere investering, die flexibel aangevuld kan worden na verloop van tijd met extra drivers of hybrids. Wel de duurdere oplossing.
ik neig naar optie 2, maar ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen aanbevelen
Ik zou eerst lekker gaan spelen met die startersset van de Jumbo, en inderdaad over een jaar eens verder kijken. Dat setje raak je dan echt wel weer kwijt. Ik heb mijn setje aan een vriend gegeven en heb daarmee nu nog iemand die ik kan bellen om een rondje mee te lopen
Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden