Typhone schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:41:
@
Floor-is
De zomer is nog lang

. Geen zorgen maken. Wind is wel een dingetje overigens maar ik heb de afgelopen 2 weken al 4x in de stromende regen gespeeld. Thermoshirt aan onder een polo en gaan met die banaan. Het is welgeteld 5 minuten 'fris' en daarna weet je niet beter.
Gisteren voor het eerst in een tijdje weer 'les' gehad. Meteen de oorzaak ontdekt achter de 'lage' drives die ik sloeg de laatste tijd. Schouder plaatste ik omhoog i.p.v. naar voren. Heb de opdracht gekregen meer met mijn hybride te gaan spelen voor extra lengte en ook niet schuwen om de hybride te gebruiken vanaf de tee op bepaalde holes.
Lange chip en pitch sessie gehad gisteren die wel heel effectief was en ook goed ging.
Koker met 20 ballen vanaf 30m, 40m, 50m, 60m geslagen.
Belangrijkste inzicht wat ik heb gehad is om eerder te switchen van club. Gevoelsmatig zou ik alles gespeeld hebben met de 60 graden wedge maar belangrijkste was de beweging consistent te houden. Dus vanaf 50m naar de 56 en vanaf 60m naar de 52 graden switchen. Zodra ik dat gisteren deed bij een identieke beweging (hele draai, voeten laten staan) kwam er opeens
veel consistentie in waar de ballen terecht kwamen en de balvluchten (hoog met korte rol).
Uiteindelijk was dat weer een zeer leerzame les maar zo zie je tegelijk ook hoe enorm veel aspecten er komen kijken bij golf. Nu nog alles zien te onthouden of herinneren en ik zie de komende tijd met veel plezier tegemoet

.
Ik les regelmatig, waar ik geen behoefte aan had was afstand, maar die kreeg ik er blijkbaar gratis bij. Het ging mij in eerste instantie om hoe ik mijn
spread kon verkleinen. Nu zijn we bezig met wedges, dat gaat wel een paar weken duren nog
Wind is niet iets waar ik me gemiddeld zorgen over maak, maar windkracht 7 in de rug levert gewoon getallen op die ver buiten m’n normale bandbreedte liggen.

Die wil ik dan liever niet in de stats hebben staan, ik heb niks aan slagen die 30-40-50m+ langer zijn dan ik bij uitzonderlijk goede slagen al doe.
Bezig zijn met techniek vind ik leuk, het daarna me eigen maken nog leuker. In jouw geval is dat een hybride van de tee, wat echt wel heel positief effect kan hebben. In iemand anders’ geval kan dat juist zijn om de driver te pakken, voor iedereen is dat anders en dat is zo leuk aan dit spelletje.
Ik ben nu een week of twee denk ik volop met pitchen bezig. Het systeem is echt super simpel en werkt als een malle, als je de slag een beetje onder de knie hebt dan.
Ik heb drie verschillende lengten voor de swing bij pitches:
• 9 tot 3 swing. Ongeveer riem hoogte backswing en follow through. Hierbij gewicht in het midden houden, losse handen en rotatie vanuit het lijf.
• 11 tot 1 swing. Ongeveer okselhoogte backswing en follow through. Deze heb ik ook nog rustig en hard. Hier mag ik wel gewicht verplaatsen, maar zeker niet zoveel als ik met een volle swing doe; ongeveer de helft daarvan.
• Volle swing ongeveer 1 tot volledige doorzwaai dus. Deze doe ik niet met de lobwedge trouwens.
Op dit moment levert dat voor 60/56/52/48° wedge ongeveer het volgende op:
- 40/50/60/70m carry
- 55/65/75/85m carry (zacht)
- 65/75/85/95 carry (hard)
- 85/95/105/115m carry (ongeveer dan)
Met name op de slagen tot 105m wil ik sprongen maken, dan kan ik immers op een kortere par4 wèl die hout of driver van de tee slaan, waar ik nu soms kies voor een ijzer om maar een fijne afstand over te houden.
Chippen is de techniek bijna volledig omgegooid, ik had iets aangeleerd dat gewoon niet goed voor me lijkt te werken en nu sta ik met veel meer vertrouwen te chippen. Het gaat nog niet goed, maar het gaat wel met sprongen vooruit!
Ik speel nu veel en ben daarnaast nog minimaal twee keer per week op de pitching/chipping en putting greens bezig. Die nieuwe technieken en methodieken wil ik met vol vertrouwen in de baan toe kunnen passen immers

Ben al een heel eind op weg.

Het begint allemaal bij de grip, onthoud dat