Het grote Golfsport topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:38
Alweer een oud horloge, gekregen toen ik net begon. Het is wel echt een tip, voor minder dan 200 heb je er al 1 tegenwoordig denk.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:44:
Ik heb een Apple Watch als enige so far en verder gebruik ik nog helemaal niks
Ik gebruik de app golfshot op de apple watch. Als je dat hebt hoef je echt geen ander golfhorloge te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Wat doen jullie in de wintermaanden op golfgebied? Lekker doorspelen in regen/kou? Meer trainen onder een afdak op de drivingrange? Lessen inboeken? Indoor golfen?

Ik probeer nog wel af en toe te spelen als de baan het toe laat. Tussen kerst en oud- en nieuw naar een indoor faciliteit (traditie) om op een scherm een mooie baan te spelen. Wij gaan dan graag naar homecourse in Utrecht. En misschien neem ik weer wat lessen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb 15 winterlessen t/m februari gepland staan. Verder ben ik aanstaande zaterdag in Rijsbergen en normaliter ook wel 1-2x te vinden op de driving range door de week. Indoor golf ben ik nog niet bekend mee maar zou wel een keer een optie kunnen zijn.

Inmiddels ben ik in het bezit van een paraplu dus ik loop in het weekend gewoon mijn rondjes door in elk geval! Weer of geen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Homecourse zou ik graag een keer willen bekijken.. staat op de "to do" lijst zeg maar...
Verder:
Zo veel mogelijk spelen. (weekend, door de week nagenoeg onmogelijk)
En 2x DR per week om vorm te behouden..

Zodra de "wintergreens" weer te voorschijn komen... sla ik het putten over, automatisch +2 dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Dat is lekker zeg! 2x per week drivingrange en in het weekend spelen. Nu snap ik hoe je zo hard gaat met je hcp!

Op wintergreens chip ik altijd. Chip-ins oefenen :P .

Homecourse is leuk om met vrienden te doen. Biertje, bitterbal en frietje van zoete aardappel. En leuke banen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Helaas vandaag net niet gelukt om kaarten voor de Ryder Cup 2020 te bemachtigen. Waren alleen nog kaarten voor de trainingsdagen.

Iemand anders het ook geprobeerd en wel geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Nee, vind ik net iets te ver om even heen te rijden. ;-) Ik ben vorig jaar op Le Golf National geweest. Wat een belevenis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
@Alsatian Ja, wij zijn ook geweest en leuk ons daarom wel leuk om het eens daar mee te maken. Mijn vrouw is ook golfverslaafd en tevens Amerikaverslaafd ;) Zit er deze keer niet in.

In de wintermaanden spelen we overigens gewoon door zolang er geen sneeuw ligt, regent, etc. Ik heb wel een hekel aan wintergreens, dan speel ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren even een harde les geleerd: putten is belangrijker én moeilijker dan ik dacht.. Bij Golfclub Turfvaert in Rijsbergen (Breda) 18 holes gelopen met een vriend. Begin ging erg matig (kwam een keer vast te zitten in de rough met 6 slagen nodig om eruit te komen... :X) maar op het einde kon ik gaan scoren. Par 5, Par 3 en Par 4 baan (16-17-18) lag ik overal snel op de green. Par 5 met 4 slagen, Par 3 op 40cm (!) van de vlag en de Par 4 met 4 slagen. Lang verhaal kort -> 5x putten nodig, 4x putten nodig en 4x putten nodig. On-ge-lofelijk!

Beetje vermoeid en wellicht concentratie maar zo slecht had ik nog niet eerder geput. Lag op 10 cm en denk... die tik ik erin. Mis. Daarna op 20cm afstand...ik put....stopt ie op de rand en hij viel niet. Keiharde les geleerd dus. De eerste 5 holes gisteren deed ik lang erover om de op de green te komen maar allemaal maar 2 slagen nodig gehad om te putten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klinkt voor mij als vermoeid en gebrek aan focus. Je kon het immers in het begin wel.

Take it easy vent, gewoon lekker oefenen en veel spelen. Komt echt vanzelf goed.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Putten is belangrijk inderdaad maar niet leuk om te oefenen. Denk ook dat het gebrek aan focus was op de laatste holes.

Turfvaert ook 1 keer gespeeld, vond het een moeilijk baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je moet van putten een spel malen met wat variatie en druk. Het rendeert sowieso enorm. Beter worden in chippen helpt ook met putten (je puttafstand neemt af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Leuke baan om te spelen Turfvaert!

Putten zou wel eens het belangrijkste aan het spelletje kunnen zijn, dat ervaar ik steeds weer.
Of in ieder geval het element waar ik het meeste winst op kan halen.
Birdie putt hebben en er met bogey af komen is echt heel vervelend.

Gisteren ochtend even snel 9h par3 gelopen op Zeegersloot.
4x PAR, 4x Bogey 1x oprapen na verprutsen.
Van die 4 bogeys was er 1 een goede birdie kans..

Ook op de Tee draaien in m'n stand na oplijnen moet ik niet doen.. maar doe ik steeds weer.
Dan moet ik bal oprapen, uitstappen, opnieuw bal neerleggen en goed gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Boudewijn schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 19:10:
Je moet van putten een spel malen met wat variatie en druk. Het rendeert sowieso enorm. Beter worden in chippen helpt ook met putten (je puttafstand neemt af).
Zaterdag en zondag ga ik weer PAR3'en. Hopelijk wat rustiger dan speel ik mooi met 2 ballen dus wat meer putting mogelijkheden. Komende tijd goed gebruiken om flink te oefenen in elk geval en waar mogelijk de rondes lekker lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:32
Wie is bekend met het volgende en kan mij vertellen wat de oplossing is?

Ik heb regelmatig een fase in mijn golfleven dat ik 80% van de ballen met een grote draw/hooking speel zonder dat ik dat wil. Nu zit ik weer in zo'n fase. Het komt omdat ik mijn clubblad bij het raken van de bal sterk gesloten heb. Als ik oplijn heb ik het clubblad gewoon 90 graden op mijn targetlijn staan maar op in het hoogste punt van mijn backswing draait de club in mijn handen. Als ik een rustige backswing maak en die stop bovenin en de club weer recht voor mij ga adresseren staat het clubblad echt serieus dicht. Het is super irritant recht doorslaan met een dicht clubblad is erg moeilijk, ik moet echt werken als ik de bal met een rechte vlucht wil slaan. Normaal gesproken ga je hiermee naar een pro maar als arme student wil je het daar liever niet aan uitgeven en helaas geeft youtube dit keer geen uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Wel goed de handen op de club? 2 knokkels links zichtbaar bij adresseren?
Heb overigens geen idee hoor. Kan het wel eens doorvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tijd om les te nemen, als je dingen gaat compenseren op basis van eigen analyse en internet loop je het risico dat je dit 'fixt' door andere dingen nog fouter te doen en heb je straks 2 fouten die je eruit moet slepen ipv 1.

Dit heb ik in mijn studententijd dus gedaan (ene fout met de andere compenseren door op de DR 'goed' te kijken wat fout gaat) en dat had ik eigenlijk niet moeten doen. Dat heeft me in mijn werkzame leven veel tijd gekost om te laten fixen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 21-10-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
wodkabuikje schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:06:
Wel goed de handen op de club? 2 knokkels links zichtbaar bij adresseren?
Heb overigens geen idee hoor. Kan het wel eens doorvragen.
Ja, ik heb normaal gesproken een vrij sterke grip, ruim 2 knokkels zichtbaar maar en heb geëxperimenteerd met een minder sterke grip om ervoor te zorgen dat de club minder gesloten staat bij raken. Helpt soms wel, maar dit is eigenlijk symptoombestrijding en wat Boudewijn al aangeeft, dan ga je fouten met fouten corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Van binnen naar buiten slaan helpt mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alsatian schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:55:
Van binnen naar buiten slaan helpt mogelijk?
Ja maar als het dat niet is combineert hij de ene fout met de andere. Dat vind ik vrij link. Doe anders eens wat foto's van je swing.

offtopic:
Ik ga niet weer zeggen "Ga naar een pro" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
van binnen naar buiten swingen versterkt een draw, van buiten naar binnen swingen kan wel, om zo een fade te slaan maar dat is ook symptoombestrijding, kost mij lengte en is "werken". Ik denk zelf dat het een grip probleem is. In de top van mijn backswing waar mijn armen en lichaam tot stilstaand is gekomen wil mijn club nog door door de wetten der natuur. Op de een of andere manier draait mijn club dan, want als ik een normale backswing maak en stop op het hoogste punt, is de club al gedraaid in mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Als simpele ziel denk ik dat het gewoon een ritme probleem is. Armen gaan te snel, clubblad sluit en bal naar links. Maar wij zien allemaal niet wat hij doet. Een pro bezoeken is het beste (maar dat heeft Boudewijn al benoemd).

Een andere optie kan zijn dat hij gewoon te dicht op de bal staat. Steile swing, kantelen en daardoor verkeerd bij de bal uitkomen.

Zo zie je maar weer dat we weer uitkomen bij een bezoek aan een pro. Gewoon een groepsles van € 10 ergens en je staat weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:16

bert pit

asdasd

appelflap1992 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:18:
Wie is bekend met het volgende en kan mij vertellen wat de oplossing is?

Ik heb regelmatig een fase in mijn golfleven dat ik 80% van de ballen met een grote draw/hooking speel zonder dat ik dat wil.
Normale golfers ;) hebben dat precies andersom. Het moment van het raken van de bal is het enige bepalende moment. Bij jou is het pad van het clubhoofd van binnen naar buiten en je clubblad staat dicht op het moment van raken. Daardoor krijg je die balvlucht.

Probeer het volgende op de drivingrange:
Adresseer normaal en zet daarna je rechtervoet 15 cm naar voren er probeer nog eens een hook te staan: gaat niet lukken, of hij wordt minder extreem. Dit is alleen maar om fysiek te voelen hoe je de balvlucht kunt beïnvloeden. Dit moet je natuurlijk niet in je spel gaan meenemen.

Als je geen les wilt nemen zul je er zelf achter moeten komen wat je fout doet. Let bij het adresseren niet alleen op je voeten maar ook op de rest van je lichaam. Misschien staat je rechterschouder te ver naar achteren.

Let op je handen en op je grip. Linkerhand in jouw geval iets tegen de klok indraaien kan helpen.

Let op je bal positie: Leg deze eens een stukje naar achteren. Hierdoor raak je hem eerder en staat je clubblad nog minder dicht.

Succes ermee en lukt het niet: kun je altijd nog gaan ballenrapen en daarmee een lesje verdienen, toch?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Ik snap dat dit moeilijk op te lossen is via een forum zonder beeld en geluid, maar ik hoopte dat iemand het probleem herkende of misschien hetzelfde heeft gehad. Een les zou inderdaad een oplossing zijn, Maar @Alsatian ik weet niet waar jij speelt maar bij ons is een groepsles van 10 euro echt niet mogelijk en @bert pit ballen rapen al helemaal niet, haha.

Ik zal de tips deze week op de range gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Genoeg clubs waar je een groepslesje kan boeken toch? Ik weet niet waar je woont maar in de buurt van Rotterdam heb je onder andere www.clubgolfsparta.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Nog een tip dan, kan je ook proberen.

Ik heb hier ook een tijdje last van gehad, in mijn swing duwde ik met m'n rechter hand de club om in de downswing.
Opgelost door duim en wijsvinger van de club af te halen en te strekken, in een pistool houding zeg maar.
Hierdoor had ik minder dominantie in de rechter hand.
(drill zelf uitgevogeld overigens, heb ik nu niet meer nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
Als ik het zo hoor is de enige verklaring die ik kan bedenken voor dat je boven in je swing al je pols gedraaid hebt, dat je de takeaway onbewust vanuit je handen start in plaats van inzet vanuit je schouders. Als je dan ook nog heel graag gaat willen wordt de timing van je release extreem lastig.

Overigens zijn een draw en een hook twee compleet andere dingen. Sla je een draw die 10 meter te ver op links uitkomt? Of een hook die meteen naar links vertrekt en je de baan uit slaat?

Wat bij mij meestal de fix is voor mijn meeste swingproblemen is het inkorten van mijn backswing. Dat al geprobeerd? Een overswing kan ook typisch tot een hook leiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Goedkope lessen daar in het westen, ik kom zelf uit het oosten, Ben lid bij 't Zelle. De bal vertrekt wel rechtdoor, maar buigt al snel af naar links, en dan echt soms ver links, 20 tot 30 meter kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
appelflap1992 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:04:
Goedkope lessen daar in het westen, ik kom zelf uit het oosten, Ben lid bij 't Zelle. De bal vertrekt wel rechtdoor, maar buigt al snel af naar links, en dan echt soms ver links, 20 tot 30 meter kan gewoon.
Hook dus. Probeer je backswing eens iets in te korten en leg je focus op het afmaken van je swing (door de bal heen slaan en follow through). Maar ga vooral even een lesje nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Zaterdag Pitch n Putt gedaan in Groningen, toch wel grappig om te doen met een groepje.
Score: 28 slagen, 3x Bogey, 2x Birdie *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintji
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-10 22:02

Reintji

(2 x dad)²

Kun je daar het chippen en putten een beetje prima oefenen?

Nintendo speler sinds '94.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Reintji schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:21:
Kun je daar het chippen en putten een beetje prima oefenen?
Juist die dingen kun je goed oefenen bij pitch & putt zou ik zeggen! :).

Gisteren zelf weer les gehad. Paar kleine tips gekregen en opeens vlogen alle ballen kaarsrecht rechtdoor. Stukje de baan ingelopen en ik wist even niet wat ik zag. Oorzaak van het 'toppen' van de bal zat in mijn linkerelleboog. Die knikte op het moment dat ik wilde swingen. Nu moest ik hem rechthouden en niet te hoog doorswingen en het was op de eerste 20 ballen die ik sloeg na meteen 'in orde'. Had ik toch niet verwacht. Bal op de tee gelegd en ik maakte meteen meters met mijn i5.

Toch jammer dat ik dat analyserende vermogen nog niet bezit :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Typhone schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:20:
[...]

Juist die dingen kun je goed oefenen bij pitch & putt zou ik zeggen! :).

Gisteren zelf weer les gehad. Paar kleine tips gekregen en opeens vlogen alle ballen kaarsrecht rechtdoor. Stukje de baan ingelopen en ik wist even niet wat ik zag. Oorzaak van het 'toppen' van de bal zat in mijn linkerelleboog. Die knikte op het moment dat ik wilde swingen. Nu moest ik hem rechthouden en niet te hoog doorswingen en het was op de eerste 20 ballen die ik sloeg na meteen 'in orde'. Had ik toch niet verwacht. Bal op de tee gelegd en ik maakte meteen meters met mijn i5.

Toch jammer dat ik dat analyserende vermogen nog niet bezit :'(
Pitch en Putt was niet heel goed voor het putten zelf, omdat de greens heel anders zijn en klein ook.
Wat lang hariger, maar op zich speelde ze wel lekker.
De greens waren ook maar 5mtr diameter en rond... geen variatie op de plek waar de vlag staat na...

Op zich wel goed voor chips, omdat 70% wel net buiten de green lag na het Tshot

m.b.t. analyes...
In het begin moet je op tig dingen letten bij de swing, heel normaal dat je dan enkele dingen vergeet.
Als je eenmaal een basis hebt die je alleen maar hoeft bij te stellen gaat analyseren al een stuk makkelijker.
Maar dan nog, je ziet jezelf niet... je denkt vaak anders over je swing dan het daadwerkelijk is.

Tip: film jezelf en kijk hoe het er uit ziet.

Ik weet ook niet, hoe ik met mijn swing soms 150mtr sla en dan weer 165mtr met dezelfde ijzer 6.
Dat zijn dan uitzonderlijk goede hits, waar alles klopte center-face en mooie plag na de bal.
Tis alleen jammer dat ik dan over de green heen sla 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Mooie prestatie van Darius van Driel! Volgend jaar eindelijk weer een tweede Nederlander op de European Tour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Alsatian schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:17:
Mooie prestatie van Darius van Driel! Volgend jaar eindelijk weer een tweede Nederlander op de European Tour.
Zeker mooie prestatie van hem. Hoe meer Nederlanders op de European Tour hoe leuker het is. Nu hebben dat via de Q-school nog 1 of 2 erbij kunnen komen.
Alsatian schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:27:
Ik weet niet of het hier mag maar hebben jullie dit Kickstarter project gezien?

https://www.kickstarter.c...olf-glove-youll-ever-want

Mooie kwaliteit leren golfhandschoenen. Project van Nederlandse jongens.
Erg oude post ondertussen maar de eerste batch wordt momenteel geleverd. Wie hier hebben 1 of meerdere handschoenen besteld en deze al binnen? Die van mij komen als het goed is vandaag. Dan kan ik ze van het weekend eens testen (als ik het niet te koud vind en mijn winter handschoenen aan doe).

[ Voor 22% gewijzigd door The_Ghost16 op 15-11-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Die van mij zijn vandaag binnengekomen. Heb ze zelf nog niet gezien. Paar kleurtjes komen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik krijg ze (hopelijk) ook vandaag. @Hammetje heeft ze al binnen en was er wel tevreden over geloof ik. Morgenochtend vroeg 9 holes Delfland met @Hammetje, als ze vandaag binnenkomen ga ik ze testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Veel plezier op Delfland! Welke lus spelen jullie?

[ Voor 33% gewijzigd door Alsatian op 15-11-2019 11:55 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Die van mij zijn ook vandaag binnen gekomen.Heb ze laten bezorgen op mijn werk dus heb ze meteen even bekeken. Case is vrij groot. Handschoenen voelen prima aan. Redelijk strak voor mijn gevoel maar heb geen ervaring met dit soort handschoenen. Alleen met goedkope Wilsons.

Afwerking van de zwarte handschoen vind ik wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
Rode lus @Alsatian, Early Bird dauwrijptrappen. Volgens mij de eerste keer dat ik met deze temperaturen ga golfen.

Spelen jullie in de late herfst en winter door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Ik heb de afgelopen paar weken nog op zondag gegolfd. Was steeds prima weer, alleen een beetje fris. Maar thermosshirt, t-shirt en golf trui houden het prima warm. Zelf draag ik in het begin winter handschoenen totdat me handen goed genoeg opgewarmd zijn.

Helaas lukt het niet om doordeweeks te golfen vanwege de duisternis. Ze hebben wel verlichting op de oefen faciliteiten maar die staat nooit aan of kan niet aan of zo. Dus kan niet even in de avond gaan als het weer het toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Ik speel wel wat door. Al zal ik de komende tijd eerder naar de range gaan dan spelen. Probeer een swingaanpassing er in te krijgen. Voornamelijk te maken met ritme en draaien. En dus moet ik vooral veel herhalen. Het weer is geen factor. Baancondities wel.

Met regen draag ik regenhandschoenen (aanrader!). Met koude gewoon een normale golfhandschoen en gebruik ik handwarmers en stop ik mijn handen wat meer in m'n zakken. Winterhandschoenen vind ik te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Leuk, veel plezier. Is volgens mij de makkelijkste lus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:18
Hier tevreden met de handschoenen van Major Ace. Voor mij lijkt de pasvorm iig ideaal. Over mijn golfspel daarentegen....

Ik blijf op een of andere manier mijn linkerarm intrekken na de release. Daar probeer ik wel op te letten, al vind ik het heel lastig. Het lijkt erop wanneer ik mijn handen dichter bij mijn buik hou en in mijn downswing mijn rechterelleboog tegen mijn zij hou, ik beter kan doordraaien en mijn linkerarm wel correct doorstrek. Ik zal in de golfapp wel foto's ter voorbeeld doorsturen.

Golfspel is mede door bovenstaande erg inconsistent. Wel lekker gegolfd, was heerlijk rustig en weer was naast wat fris, meer dan prima.

@Alsatian ; persoonlijk vind ik de blauwe lus het makkelijkste (en het mooiste er bij liggen trouwens).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Ik vind de blauwe wat saai, geel vind ik het leukst. Misschien eens samen een rondje op Delfland spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:18
Alsatian schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:21:
Ik vind de blauwe wat saai, geel vind ik het leukst. Misschien eens samen een rondje op Delfland spelen?
@VanRoyal en ik gaan zaterdag toevallig om 8.53 de gele lus lopen. Als je kan, lijkt het me gezellig als je aansluit.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Ah, helaas. Dan ben ik pitch- en putten in Ermelo. Graag een raincheck!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo aangemeld als lid in Someren voor komend jaar. Afgelopen zaterdag 9-holes gelopen en inmiddels weer twee lessen gehad. Daar komen wel veel 'foutjes' mee naar boven die er ongemerkt snel insluipen. Maar de beste oefening is toch om zoveel mogelijk de baan in te gaan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat komend jaar; is het te weinig dan cancel ik het lidmaatschap weer, is het meer dan ben ik goed bezig!

Afgelopen zaterdag zou ik behoorlijk wat stableford punten hebben gelopen maar aangezien het geen qualifying was niet zo erg (laatste 3 holes zat ik allemaal 1 boven de échte PAR) maar in het midden had ik een paar hele slechte holes erbij zitten. Stom ook bij hole 3 want ik lag vast in een heideplant en ik besloot hem te spelen (+5 slagen voordat ik hem de bunker injoeg....). Daarna speelde ik de bunker 'te mooi' ipv gewoon de fairway op te spelen wat weer +3 betekende. En toen kwam ik er dus uit en vloog hij 40m over de green de rough in. Streepje dus in de score helaas.

Al met al een paar héle domme slagen gemaakt maar op het laatst (vond ik) sterk hersteld. Was wel wat intimiderend meelopen met een HCP 4.4 en een HCP10.2 (vrouw) maar de tips die beiden hadden waren wel erg fijn (ja dat mocht want informeel rondje) en zo leerde ik ook weer wat extra mensen kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb na 7 jaar nog steeds elk rondje een paar "domme fouten"...

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
Ik heb een paar weken geleden weer eens les genomen (2x) en dat had, na de 2e les, wel direct nut in de baan. Liep eindelijk mijn handicap weer eens.

Ook afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag gespeeld. Merk zelf al dat de zelf aangeleerde dingetjes weer terug aan het komen zijn. Blijven lessen dus (voor mij) :)

Zoals bert pit aangeeft zullen er sowieso slagen bij blijven waarvan je achteraf dacht, dat had ik eigenlijk veel anders moeten doen. Dat ben ik al iets aan het afleren maar als ik een gaatje zie ... dan is de verleiding altijd wel erg groot om ervoor te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Zo, naast Joost Luijten en Darius van Driel nog een Nederland op de European Tour. Super knappe prestatie van Lars van Meijel. En ook Johannes Veerman (Nederlandse Amerikaan) verdiend een kaart. 2020 wordt een mooi jaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver meldt zich ook even hier.

Mijn kit:

Ping G400 5-9 iron, utility and wedge
Putter; 1WS van Odyssey

Nou woon ik in het VK en daar doen ze niet aan het GVB, maar heb ongeveer 10 groepslessen gedaan op de driving range en nu met de professional een drietal keer op de 9 hole 3PAR. Hebben nog geen handicap vastgesteld, maar dat is wel iets wat ik binnenkort wil doen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
@Zwerver het golf virus ook al toegeslagen? 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
wodkabuikje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:25:
@Zwerver het golf virus ook al toegeslagen? 🙂
Tussen de zieke vrouw en kinderen door, probeer ik zoveel mogelijk op de baan te staan idd.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lekker man, veel plezier @Zwerver

UK is wel fijn golf spelen, stukje goedkoper dan hier als je 'gewoon een baan' wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:56:
Lekker man, veel plezier @Zwerver

UK is wel fijn golf spelen, stukje goedkoper dan hier als je 'gewoon een baan' wil spelen.
Nogal ja. £12 voor de 9 hole, £18 voor de 18

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo afgelopen week weer relatief grote stappen gemaakt na de winterles. Heup draaide niet goed in waardoor ik na de aanpassing van de vorige keer veel kracht verloor en niet altijd goed uitkwam met mijn swing. Dus beter de heup indraaien zodra ik mijn downswing inzet. Dat zorgde direct voor meer afstand, meer hoogte en veel meer accuratesse. Blijf me verbazen hoevaak ik nog 'grote winsten' boek. Daarna ook de hybride gebruikt en de juiste houding daar aangenomen. Ook die ging een heel stuk beter dan voorheen.

Afgelopen zaterdag met een collega de 18-holes gelopen in Someren (voor het eerst alle 18-holes gedaan) en dat was voor mijn handicap nog geen succes (137 slagen) maar daar lag de oorzaak voor het eerst niet zozeer in het feit dat ik als een kromme door de baan ging maar omdat ik enkele afslagen op PAR3's verpestte met 0 punten tot gevolg. Collega heeft handicap 22.7 en liep met 119 slagen door de baan (en had 2 maanden niet gespeeld).

Voor hen die het interesseert:

Hole 1 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 2 Par 5 (+3) -> 11 slagen (SF 0)
Hole 3 Par 4 (+3) -> 5 slagen (SF+4)
Hole 4 Par 4 (+3) -> 7 slagen (SF+2)
Hole 5 Par 3 (+3) -> 7 slagen (SF+1)
Hole 6 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 7 Par 5 (+3) -> 8 slagen (SF+2)
Hole 8 Par 4 (+4) -> 7 slagen (SF+3)
Hole 9 Par 3 (+3) -> 5 slagen (SF+3)
Hole 10 Par 4 (+3) -> 7 slagen (SF+2)
Hole 11 Par 4 (+3) -> 9 slagen (SF0)
Hole 12 Par 3 (+3) -> 8 slagen (SF0)
Hole 13 Par 4 (+3) -> 9 slagen (SF0)
Hole 14 Par 5 (+3) -> 6 slagen (SF+4)
Hole 15 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 16 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 17 Par 3 (+3) -> 7 slagen (SF+1)
Hole 18 Par 5 (+4) -> 9 slagen (SF+2)

Het putten was wel weer erg bepalend uiteraard -> eerste Par 3 baan lag ik meteen op de green (wel erg ver aan de zijkant) maar kostte mij wel 6 (!) putts. Erg erg zuur zeker omdat ik wederom mijn kans op mijn eerste échte PAR liet liggen. Ook bij een PAR5 baan (om het water heen) was ik er dichtbij maar ging een lange put op 20cm na mis.

Volgend jaar ga ik op het werk ruimte maken om door de week regelmatig een ronde te kunnen lopen (18-holes) omdat ik meer wil gaan lopen. Werd afgelopen woensdag een 'duikboot' genoemd door de pro en mijn trainingspartner omdat ik een rondje 'dichtbij de drijvende markers slaan' op de drivingrange won maar uiteindelijk werd mijn handicap na de ronde van afgelopen zaterdag niet lager dus dat zal nog wel meevallen. Eerst maar eens constant worden, het gevoel vasthouden en zorgen dat mijn afslagen eens allemaal goed zijn. Daar laat ik nu het meeste liggen helaas voor mijn gevoel met die irritante getopte ballen samen met 'uiteraard' het putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

@Typhone Mooi verslag!, gewoon volhouden...

6 Putts is wel heel erg veel hoor.
Op hole 5 mag je toch wel gevoel hebben gekregen voor de greens en de snelheid, snelheid is het belangrijkste aan putten of lag het ergens anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet teveel met handicap bezig zijn @Typhone maar gewoon lekker spelen, dat scheelt enorm.
Dat putten, daar kun je wel even wat punten op besparen, en dat zal elke hole aan bod gaan komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zijn er ook travel style putting practice mats? Dus van die matjes maar dan heel erg portable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

3xNix schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:03:
@Typhone Mooi verslag!, gewoon volhouden...

6 Putts is wel heel erg veel hoor.
Op hole 5 mag je toch wel gevoel hebben gekregen voor de greens en de snelheid, snelheid is het belangrijkste aan putten of lag het ergens anders aan?
Hahaha heel simpel: die maak ik wel... en pats ernaast of veel te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nog een tipje voor degenen die zoals ik worstelen met de houten3, maar toch wat lengte in het spel willen brengen: koop een houten5. Ik sla die houtjes nog steeds teveel als een ijzer (naar beneden), dat doe ik omdat ik niet voor de bal de grond wil raken. Dit resulteerde in te lage ballen, toch de grond raken et cetera. Ik dacht dat het aan de club lag en ben van Nike naar Callaway gegaan en daarna naar een Cobra baffler. Die laatste had voor mij een te klein clubhoofd. De Nike was te scherp en groef zich in bij verkeerd raken. De Callaway had te weinig loft.

Inmiddels zit er een Cobra F-Max houten 5 in de tas.Groot clubhoofd, zeer vergevingsgezind, hogere balvlucht en hij gaat behoorlijk recht. Redelijk betaalbaar ook nog.

Dit is dus niet de club voor longhitters, maar juist voor de weekend hacker. Echt een aanrader voor mensen met een gemiddelde clubsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Typhone schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:48:
Zo afgelopen week weer relatief grote stappen gemaakt na de winterles. Heup draaide niet goed in waardoor ik na de aanpassing van de vorige keer veel kracht verloor en niet altijd goed uitkwam met mijn swing. Dus beter de heup indraaien zodra ik mijn downswing inzet. Dat zorgde direct voor meer afstand, meer hoogte en veel meer accuratesse. Blijf me verbazen hoevaak ik nog 'grote winsten' boek. Daarna ook de hybride gebruikt en de juiste houding daar aangenomen. Ook die ging een heel stuk beter dan voorheen.

Afgelopen zaterdag met een collega de 18-holes gelopen in Someren (voor het eerst alle 18-holes gedaan) en dat was voor mijn handicap nog geen succes (137 slagen) maar daar lag de oorzaak voor het eerst niet zozeer in het feit dat ik als een kromme door de baan ging maar omdat ik enkele afslagen op PAR3's verpestte met 0 punten tot gevolg. Collega heeft handicap 22.7 en liep met 119 slagen door de baan (en had 2 maanden niet gespeeld).

Voor hen die het interesseert:

Hole 1 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 2 Par 5 (+3) -> 11 slagen (SF 0)
Hole 3 Par 4 (+3) -> 5 slagen (SF+4)
Hole 4 Par 4 (+3) -> 7 slagen (SF+2)
Hole 5 Par 3 (+3) -> 7 slagen (SF+1)
Hole 6 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 7 Par 5 (+3) -> 8 slagen (SF+2)
Hole 8 Par 4 (+4) -> 7 slagen (SF+3)
Hole 9 Par 3 (+3) -> 5 slagen (SF+3)
Hole 10 Par 4 (+3) -> 7 slagen (SF+2)
Hole 11 Par 4 (+3) -> 9 slagen (SF0)
Hole 12 Par 3 (+3) -> 8 slagen (SF0)
Hole 13 Par 4 (+3) -> 9 slagen (SF0)
Hole 14 Par 5 (+3) -> 6 slagen (SF+4)
Hole 15 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 16 Par 4 (+3) -> 8 slagen (SF+1)
Hole 17 Par 3 (+3) -> 7 slagen (SF+1)
Hole 18 Par 5 (+4) -> 9 slagen (SF+2)

Het putten was wel weer erg bepalend uiteraard -> eerste Par 3 baan lag ik meteen op de green (wel erg ver aan de zijkant) maar kostte mij wel 6 (!) putts. Erg erg zuur zeker omdat ik wederom mijn kans op mijn eerste échte PAR liet liggen. Ook bij een PAR5 baan (om het water heen) was ik er dichtbij maar ging een lange put op 20cm na mis.

Volgend jaar ga ik op het werk ruimte maken om door de week regelmatig een ronde te kunnen lopen (18-holes) omdat ik meer wil gaan lopen. Werd afgelopen woensdag een 'duikboot' genoemd door de pro en mijn trainingspartner omdat ik een rondje 'dichtbij de drijvende markers slaan' op de drivingrange won maar uiteindelijk werd mijn handicap na de ronde van afgelopen zaterdag niet lager dus dat zal nog wel meevallen. Eerst maar eens constant worden, het gevoel vasthouden en zorgen dat mijn afslagen eens allemaal goed zijn. Daar laat ik nu het meeste liggen helaas voor mijn gevoel met die irritante getopte ballen samen met 'uiteraard' het putten.
De tips waar je tot circa hcp24 iets mee kunt doen:

- Maak een schema van het aantal slagen die je met je eigen handicap meekrijgt en probeer die te halen. Mazzel en pech wisselen elkaar af maar een misslag geeft niets als je een dubbel bogey mag maken.
- Sla af met een club waarmee de kans dat je op de fairway komt groot is. dus liever een hybride vanaf de T dan een driver, zeker bij wind van links of van voren.
- Ga altijd voor het midden van de green, behalve als er een hindernis in de weg ligt.
- Puts van buiten de 2,5 meter: focus op dichtbij brengen, niet op uitholen.
- kijk op youtube naar golfsidekick: how to break 100 (hij doet dat linkshandig, terwijl hij rechts is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Mooie tips @bert pit! De langste club in mijn tas is een Cobra baffler H4. Inderdaad een klein hoofd. Wellicht eens rondkijken voor wat anders.

Vind zelf putten oefenen heel saai maar het is wel waar de pro's het verschil maken. Heb zelf ook (te)veel 3 puts en dat is pijnlijk als je met een paar leuke slagen op de green ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 23:36

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ben de uitzondering, ik vind putten juist wel leuk om te oefenen. Je hoeft ook niet zo lang he, als je 2x per week 10-15 minuten de juiste oefeningen doet, dan ben je al best goed bezig.

Als ik ver van de hole lig, dan probeer ik zelf bij de eerste put de bal zo dicht mogelijk bij de hole te krijgen. Dat is vooral snelheid, niet eens richting, met richting zit je meestal al wel aardig goed als je correct oplijnt. Van een grotere afstand binnen ca. 75 cm van de hole te komen is al prima en geeft je een goede kans op een 2 putt. Dus oefen met putten op snelheid/afstand.

Ook een tip waar ik veel aan heb: ik ga altijd even 5 minuten op de oefengreen voordat ik de baan in ga. Even een paar verschillende afstanden oefenen, proberen ze dicht bij de hole te krijgen. Zeker nu, is het nat en koud, en je hebt dan al vrij snel een idee bij de staat en snelheid van de greens die dag.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Mijn pro zegt dat ik putten moet trainen zonder direct het resultaat te bekijken..
Dus no-look putt, puur focus op het gevoel dat je hebt... het visualiseren van de putt.
En pas als je denkt dat de bal stil ligt kijken waar de bal ligt, en of je gevoel enigszins overeen komt.

Daarmee leer je afstanden aan een gevoel te verbinden.. tenminste dat is de theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Typhone schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:48:
Afgelopen zaterdag met een collega de 18-holes gelopen in Someren...
Het is denk ik zinvol om goed bij te houden wat je veel slagen kost. Waarschijnlijk zal dat echt niet allemaal met putten te maken hebben. Misschien is het verstandig om van rood (of oranje als ze die hebben) te spelen? Hierdoor heb je korte holes en zijn de slagen naar de green doorgaans korter en dat kan aanzienlijk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Alsatian schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:37:
[...]

Het is denk ik zinvol om goed bij te houden wat je veel slagen kost. Waarschijnlijk zal dat echt niet allemaal met putten te maken hebben. Misschien is het verstandig om van rood (of oranje als ze die hebben) te spelen? Hierdoor heb je korte holes en zijn de slagen naar de green doorgaans korter en dat kan aanzienlijk schelen.
Afstanden zijn het probleem in de regel niet zo. Door de baan gaat prima. Alles wat ik écht laat liggen is bij het putten én het afslaan. Slechte afslag meteen de heavy rough in zeg maar. Bunkers in sommige uitzonderingssituaties maar daar kom ik relatief goed uit vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:07:
[...]
Alles wat ik écht laat liggen is bij het putten én het afslaan.
Kortere hole, kortere club van de tee. Kleinere foutmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Alsatian schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:13:
[...]

Kortere hole, kortere club van de tee. Kleinere foutmarge.
Ah zo. Maar dat werkt averechts toch? Met een 7 of 9 (andere clubs heb ik nog niet behalve PW/SW) vind ik gevoelsmatig nog erg onlogisch. Over een kleine 3 weken ga ik eindelijk shoppen voor clubs trouwens. Niet zozeer om 'nieuwe clubs' te krijgen maar dan wordt het tweede deel van de winterlessen in elk geval gebruikt om de nieuwste clubs onder de knie te krijgen. Voor de HCP verlaging vind ik je tip goed maar wellicht is het nog beter om vaker te gaan lopen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Pfff... okay, vandaag op de driving range ging het goed, erg goed. Alles even gebruikt (van i5 - i9 en U en W). Alleen het putten daarna. Drama. Daar moet dus echt nog veel oefening in. Volgende week weer les op
de nine hole par-3 baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zwerver schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:11:
Pfff... okay, vandaag op de driving range ging het goed, erg goed. Alles even gebruikt (van i5 - i9 en U en W). Alleen het putten daarna. Drama. Daar moet dus echt nog veel oefening in. Volgende week weer les op
de nine hole par-3 baan.
Haha mooi hè, hoge pieken en diepe dalen. En over twee weken is het andersom. :+

• Alsatian
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:19:
Met een 7 of 9 (andere clubs heb ik nog niet behalve PW/SW) vind ik gevoelsmatig nog erg onlogisch.
Met welke club sla je nu af dan? En hoe ver sla je die?

Over het algemeen zou ik zeker iedereen boven de hcp 36 adviseren om niet vanaf geel of langer af te slaan. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Dat lengte geen probleem zou zijn kan ik me niet voorstellen. Als je bij elke par 4 in 2 slagen bij de green bent en elke par 5 in 3 slagen bij de green dan heb je echt geen hcp van 50 meer. Dat gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik sla nu af met de ijzeren 5. Afstand circa 175-180m mits goed geraakt. Vergeet niet dat mijn opmerkingen niet gebaseerd zijn op veel rondjes golf hè(!). Ik heb nu pas 6x 9-holes PAR3, 3x 18-holes en 3x 9-holes gelopen.... in mijn hele leven :D.

Ik heb meteen na mijn HCP54 (kwam binnen op 50) weer doorgelest en dat zit nu weer op een les of 6 sinds oktober. De problemen ontstaan in de regel bijna altijd als ik echt van de fairway af kom te liggen. Dat kost slagen. Ander dingetje is bergaf chippen of op relatief natte (hardere) grond chippen. Met name elke bergaf ligging vind ik vervelend op dit moment. Hybride ben ik mee aan het oefenen en komt wel.

Zaterdag of zondag zal ik kijken hoe de PAR3 gaat en meld ik me weer met nieuwe info en updates!

[ Voor 43% gewijzigd door Typhone op 28-11-2019 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Parallel aan de helling staan, lang laag blijven met je club, goed indraaien en omlaag blijven kijken. Dan komt ook berg afwaarts chippen wel goed.

Evt iets meer loft gebruiken vwg het berg-afwaartsaspect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:08:
Ik sla nu af met de ijzeren 5. Afstand circa 175-180m mits goed geraakt. Vergeet niet dat mijn opmerkingen niet gebaseerd zijn op veel rondjes golf hè(!). Ik heb nu pas 6x 9-holes PAR3, 3x 18-holes en 3x 9-holes gelopen.... in mijn hele leven :D.
Waarschijnlijk ben ik een enorme short-hitter en is mijn opmerking gebaseerd op jaloezie ;) maar is dit gemeten of een inschatting? Mijn ervaring is namelijk dat veel mensen hun afstanden enorm overschatten. Als het gemeten is: mooie afstanden hoor! Als het niet gemeten is: ga snel meten. Als je je echte afstanden weet kan je dat enorm helpen!

Voorbeeldje: tot een tijdje terug stonden er bij Delfland afstandsborden op de drivingrange. Eén bord gaf 200 meter aan. Nou is de drivingrange niet recht, dus afhankelijk van waar je staat heb je sowieso al meer of minder afstand naar dat bord. De daadwerkelijke maximale afstand tot dat bord is ongeveer 175 meter, nagemeten via Google Maps. Dit hebben ze onlangs ook aangepast en nu hangen er overal A4'tjes met de nieuwe (en kloppende) afstanden.

Als je daar altijd oefent en je afstanden baseert op basis van je resultaten op de driving range, dan dacht je altijd 200 meter te slaan met club X en dan blijkt dat in de praktijk 25 meter minder te zijn :D Goed meten in de baan over meerdere rondes, met een GPS horloge bijvoorbeeld, geeft je veel beter inzicht in je échte afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
175-180 meter met een ijzer 5 kan prima kloppen. Voor mijn gevoel zit ik rond de 180 met mijn ijzer 5 en heb dat even nagevraagd bij 3 golfmaten met wie ik regelmatig speel ter zelfreflectie. Daar kwamen deze antwoorden uit. 180 (in de zomer richting 190-200), 185 en warm 190. Dus daar zit ik wel goed.

Als beginner een dergelijke afstand slaan is dan wel echt ver. Ik sloeg toen ik op hcp 50 zat misschien 140 met mijn i5. En door het verbeteren van de techniek ben ik verder gaan slaan.

Drivingrangeafstanden vind ik sowieso vaak lastig. Andere ballen, staan de targets wel op de juiste plek? Wij meten die vaak na met een rangefinder.

[ Voor 20% gewijzigd door Alsatian op 29-11-2019 11:42 . Reden: stukje over drivingrange toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Ik ga uit van een afstand tussen 140 en 150 meter in de baan met mijn ijzer 5. Soms gaat hij wat verder maar meestal wat korter bij een slechte mep. Handicap 20.6 maar ik moet dus nog veel leren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Wat een mooie overwinning van Anne van Dam dit weekend! Hebben jullie ook gegeken? Was live via YouTube te zijn. Ook een hele mooie prestatie van Wil Besseling die 3e is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@VanRoyal
Ik heb afgelopen zaterdag zo'n afstandsmetertje mogen lenen op de driving range. Vanuit de middelste drie afslagplaatsen kloppen de ranges aardig die vermeld staan (50-100-150m) met een afwijking van give-or-take 1,5m. De ijzeren 5 sla ik op de driving range ongeveer 150m (goed geraakt) met uitschieters naar 170-180m (geschatte afstand) als ik hem beter raak. In de baan kan ik je niet vertellen hoeveel dat precies is. De driving range in Someren is water overigens dus daar zit geen rol bij.

Maar ik vind het nog te vroeg om met dergelijke apparatuur de baan in te gaan ;). Eerst maar eens alle ballen recht en mooi slaan en dan ga ik me daarna wel eens bekommeren om de precieze afstanden. Begin eindelijk duidelijk zichtbare verschillen in afstand te zien tussen de S/P/7 en 9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
Alsatian schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:04:
Wat een mooie overwinning van Anne van Dam dit weekend! Hebben jullie ook gegeken? Was live via YouTube te zijn. Ook een hele mooie prestatie van Wil Besseling die 3e is geworden.
Ik heb de resultaten wel gevolgd maar helaas niet zelf kunnen kijken. Deed gisteren mee met mijn eerste 18 holes wedstrijd. Helaas had het gevroren dus moesten we gebruik maken van de winter greens wat het toch aanzienlijk minder leuk maakt. En een stuk lastiger om afstand in te schatten.

Zaterdag in de woonkamer ontdekt wat ik fout deed met mijn backswing dus dit ook gelijk maar mee genomen op de driving range zondag voor de wedstrijd. Niet heel handig maar voelde op dat moment het meest logisch.
Driver begin ik nu ook redelijk constant te raken. Eigenlijk maar 1 keer getopt en voor de rest alles prima geraakt waarbij een enkele keer iets te ver rechts (werd een fade ipv een draw).

Wel leuk om te horen dat mijn flight genoten handicap 24 veel te hoog voor mij vinden. Ze denken dat ik redelijk snel handicap 15 kan zijn en met wat lessen er bij en de juiste driver en fairway woods zelfs een single handicapper. Ik vind het wat optimistisch maar het iedere week op de driving range staan begint zich wel te tonen in mijn spel. Alleen door een gebrek aan knappe pitch/chip mogelijkheden is dat bij mij momenteel nog het minste onderdeel van mijn spel. Denk dit maar een keer op zondag in de baan te gaan oefenen. Er is in de middag toch nooit iemand te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Omstandigheden op onze baan zijn op dit moment niet echt ideaal.. drassig.
En wormen duwen aarde omhoog dus alles zit ook onder, je clubs, de bal één grote modder bende.

Dus speel nu alleen nog maar PAR3-baan, gewoon van Tee naar green 110 t/m 185 meter.

Of duinbanen spelen, waar de ondergrond gewoon beter is dan bij ons.
a.s. weekend naar Stippelberg... 2de 9 championship course..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:08:
[...]
Wel leuk om te horen dat mijn flight genoten handicap 24 veel te hoog voor mij vinden.
Zit je nou al op 24!? Je gaat als een raket!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:08:
Alleen door een gebrek aan knappe pitch/chip mogelijkheden is dat bij mij momenteel nog het minste onderdeel van mijn spel. Denk dit maar een keer op zondag in de baan te gaan oefenen. Er is in de middag toch nooit iemand te vinden.
Gewoon doen, lekker wat extra ballen op en rond de greens tijdens je oefenrondes. Als je niemand in de weg zit is dat wel een fijne manier om te trainen.
3xNix schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:35:
Omstandigheden op onze baan zijn op dit moment niet echt ideaal.. drassig.
En wormen duwen aarde omhoog dus alles zit ook onder, je clubs, de bal één grote modder bende.

Dus speel nu alleen nog maar PAR3-baan, gewoon van Tee naar green 110 t/m 185 meter.

Of duinbanen spelen, waar de ondergrond gewoon beter is dan bij ons.
a.s. weekend naar Stippelberg... 2de 9 championship course..
Ik had zaterdag een baanles op The Dutch. Zeker in deze tijd van het jaar merk je hoe goed het onderhoud daar is. Strak in het gras en supermooie greens nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
VanRoyal schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:29:
[...]

Zit je nou al op 24!? Je gaat als een raket!
Ja het gaat erg hard. Merk nu wel dat ik mijn concentratie langer vast moet houden zodat 9 of 18 holes ook beter gaan. Maar afstanden worden wat verder dus meer kans op GIR en dus een betere score.
Alsatian schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:34:
[...]

Gewoon doen, lekker wat extra ballen op en rond de greens tijdens je oefenrondes. Als je niemand in de weg zit is dat wel een fijne manier om te trainen.
Ja ik zal dat ook maar eens gaan doen. Dan kun je tenminste verschillende afstanden en liggingen oefenen.

Maar hoe dan jullie het met betrekking tot les? Want ik vind het om 45 minuten alleen te lessen best een duur geintje. Lessen jullie samen met iemand of in een groepje of toch gewoon alleen? Wil vanaf maart/april toch eens wat meer er mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Alsatian schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:34:
[...]

Ik had zaterdag een baanles op The Dutch. Zeker in deze tijd van het jaar merk je hoe goed het onderhoud daar is. Strak in het gras en supermooie greens nog.
Ik zag het weer voorbij komen op insta inderdaad, heb jij geen meespelende caddy nodig inmiddels? :+

De staat van de baan bepaald wel een hoop hoor, mijn motivatie daalt enorm als een baan er niet lekker bij ligt.
Nu 2 jaar golf ervaring onder de riem, en moet zeggen dat naar de DR gaan in het donker met kou en/of regen nu ook meer moeite kost O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
3xNix schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:59:
[...]
Ik zag het weer voorbij komen op insta inderdaad, heb jij geen meespelende caddy nodig inmiddels? :+
Haha, ik ben er geen lid hoor. Dit zijn buitenkansjes voor mij die ik met beide handen aanpak.
The_Ghost16 schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:57:
Maar hoe dan jullie het met betrekking tot les? Want ik vind het om 45 minuten alleen te lessen best een duur geintje. Lessen jullie samen met iemand of in een groepje of toch gewoon alleen? Wil vanaf maart/april toch eens wat meer er mee gaan doen.
In het begin veel les, weinig in de baan. Tegenwoordig lid op een baan en dus meer spelen en minder lessen. Allebei is mij te kostbaar. Af en toe neem ik een half uurtje les bij de pro waar ik altijd les. Kost volgens mij € 25.

[ Voor 48% gewijzigd door Alsatian op 03-12-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Zo, vandaag met de pro een uurtje staan putten. Volgens hem zouden de par-3 puts nu gewoon 90% on par moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix

3xNix

golfr in hart en nieren

Zwerver schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:48:
Zo, vandaag met de pro een uurtje staan putten. Volgens hem zouden de par-3 puts nu gewoon 90% on par moeten gaan.
Mits je in 1 klap op de green ligt neem ik aan... 90% is erg veel voor PAR3.
Foutmarge is al klein bij een afstand van 90 tot 230 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

3xNix schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:58:
[...]

Mits je in 1 klap op de green ligt neem ik aan... 90% is erg veel voor PAR3.
Foutmarge is al klein bij een afstand van 90 tot 230 meter.
Erg lange puts.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Idd - even goed lezen @3xNix De 3-par holes hebben een bepaalde structuur bij ons op de baan. Die hebben we dus een uur geoefend gisteren. Als je zonder druk aan het eind ze in 2’slagen 100% doet, dan gaat hij er vanuit dat het gedurende een run 90% moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 23:36

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Lees ik dan goed, dat je alle Par 3's in 2 slagen speelt?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:24:
Lees ik dan goed, dat je alle Par 3's in 2 slagen speelt?
Nee :) ik moet me beter uitdrukken. Alle puts gingen in 2 of minder. Dus als ik met de afslag direct op de green zou liggen dan red ik dat nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
Dan kan je lekker putten! Houd dat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
En wat vinden we van Reed z'n actie in de bunker vorige week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Alsatian schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:51:
Dan kan je lekker putten! Houd dat vast.
Thanks. Ga ik proberen.
Alsatian schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:32:
En wat vinden we van Reed z'n actie in de bunker vorige week?
Je bedoelt het verbeteren van de line in die bunker? Mjah, het is tegen de regels, of hij het nou met opzet deed of niet. De reactie van (m.n.) de Australische spelers deze week is wat minder.

Gisteren omdat het enorm slecht weer was maar les gehad in het kort spelen. Pitchen, chippen. En als afsluiter een paar keer afgeslagen met een driver. Man. Oh. Man. Wat zie je dan nog goed waar de fouten zitten. Ik wist niet dat een driver zo onvergeeflijk was ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo gisteren driver, hybride en nieuwe putter op de kop getikt. Was wel even wennen binnen tegen een net slaan maar gelukkig was mijn coach er ook met de trackman. Gaf wel een aardig beeld en voor het eerst voelde ik ook écht verschil tussen clubs. Paar hybrides gingen meteen 'lekker' en een paar wat minder. Zaten ook wat dikkere grips op. Hybride en driver zijn beide Srixon geworden, de putter is een Cleveland nogwat. Wel even wennen de eerste keer met een driver maar alles vloog in elk geval recht vooruit met een maximale spreiding van 12m aldus de trackman. De 5 beste slagen (let wel: eerste keer met een driver) zaten allemaal tussen 210 en 230m.

Dat is fors minder dan de afstanden die ik hier zo voorbij hoor komen soms maar fors meer dan de afstand die ik nu haal met mijn ijzeren 5. Inmiddels ga ik begin februari ook mee met een golftrip naar het buitenland dus ook daar ben ik wel benieuwd naar. Het komt allemaal redelijk snel maar goed ik word niet beter door op de driving range te slaan. Ik móet de baan in en veel spelen. Voordeel is dat ik inmiddels al wel wat mensen heb leren kennen (allemaal single HCP's) waar ik mee kan lopen en veel van kan leren.

Pics or it didn't happen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhbgbiUGnERtM1uGvZ9SfoDf/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 20-12-2019 19:19 . Reden: Stond hybride ipv driver vandaar ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsatian
  • Niet online
210 - 230 is fors meer dan je hier voorbij ziet komen en zeker niet fors minder. Geen idee hoeveel graden de hybride is maar ik vind het enorm ver.

Goed dat je over de spreiding begint, dat is in mijn optiek belangrijker dan de afstand.
Pagina: 1 ... 16 ... 36 Laatste