Heb vandaag een in-promptu fitting voor een nieuwe driver gedaan bij Hans Lemmens, geholpen door Max. Is mij goed bevallen 
Tevoren wat uitleg:
Mijn huidige driver is de Callaway Great Big Bertha Double Black Diamond 816 met een HZRDUS Yellow in 75gram, stiff (274cpm is eigenlijk flink x-stiff bleek). Probleem dat ik ermee heb is dat ik écht door moet slaan om een goede bal te slaan, op wat ik 90% noem is het nagenoeg niet te doen om deze driver goed weg te krijgen. Als ik hem raak gaan ze ver, serieus ver, maar dat doe ik gewoonweg niet genoeg. (Cijfers: 109mph, smash 1.42, ballspeed 155mph, carry 224m. Rammen en doorrammen: 115mph/1.42/163mph/±235m)
Wat ik dus wilde is een driver waar ik minder moeite voor hoef te doen, die ik niet echt vanuit m'n tenen hoef te slaan elke keer. Een lichtere shaft, lichtere kop en meer vergevingsgezindheid. Hoewel ik TaylorMade kut vind, had ik besloten dat het me niet uit zou maken wat het werd. Laat de fitter maar koppen en shafts aangeven en sla gewoon: kijk naar het resultaat!
In gesprek met Max besloten we dat we wel vrij technisch konden praten met elkaar en dat we op ons zouden focussen op hoe vergevingsgezind het geheel is én een combinatie van smash-factor en spin (en angle of attack, want effect op spin).
Ik kreeg natuurlijk de volgende drivers in handen gedrukt:[list]
• Callaway Flash: kreeg ik niet goed opgelijnd, voelde niet goed, sloeg er letterlijk alleen maar hooks mee
• Callaway Rogue: niet bovenmatig goed, niet overmatig slecht eigenlijk.
• Titleist TS2: stond me visueel niet aan, had te hoge spin bovendien (2800+)
• TaylorMade M6: fantastische ballen, redelijk hoge smash-factor, maar niet de afstand, te hoge spin (2900+). Beviel me echt heel veel beter dan ik had verwacht moet ik zeggen.
• Ping G410: behalve hoe lelijk ik hem vind en hoe hij klinkt is hij belachelijk makkelijk, maar.. te hoge spin (3300+)
• Honma TW747: niet mooi, niet lelijk, wel 2400+ spin
Heb een heleboel shafts mogen uitproberen, ik weet echt niet meer welke ik in 55/65 of 75 gram had:[list]
• Blackboard
• Evenflow
• Oban purple
• Verschillende tensei's
• Fujikura Atmos
• Fujikura Speeders (oude serie, die ik vroeger echt fantastisch vond)
Uiteindelijk is het heel iets anders geworden dan ik had bedacht dat het zou gaan worden
Een Callaway XR Speed met een Oban Kiyoshi White 65gram in X-flex.
Om het een beetje in perspectief te plaatsen, trackman cijfers:
- Gemiddelde swingsnelheid ±109mph
- Angle of attack rond -2º (daar heb ik werk te doen!)
- Path gemiddeld 2º buiten-binnen (heb ik ook wel wat werk te doen
)
Resultaat: 1.47 smashfactor, ±160mph ballspeed. Carry ergens tussen 235-240m geloof ik, heb ik eerlijk gezegd niet echt goed op gelet omdat het mij vooral om de spin ging. Dat klinkt misschien gek, maar ik ga nog wat lessen om die angle of attack en m'n path te verbeteren; ik had best wat slagen waar ik tussen -0.5 en 0º uitkwam en daar zagen we de spin verder zakken naar <1800 en de carry enorm stijgen (zomaar 15m)
Nadat we er een beetje uit leken te zijn heb ik een stuk of 10 ballen wat meer doorgehaald, dan kom ik op 112mph uit, zonder impact op de smashfactor, noch de angle of attack.
Omdat de fitter het leuk vond heb ik nog 2-3 ballen echt doorgehaald waarbij ik dan op ±115mph uitkwam; die gingen goed, maar dat is niet iets dat ik 18 holes zou kunnen. (En de reden waarom ik überhaupt wilde wisselen).
Tevoren wat uitleg:
Mijn huidige driver is de Callaway Great Big Bertha Double Black Diamond 816 met een HZRDUS Yellow in 75gram, stiff (274cpm is eigenlijk flink x-stiff bleek). Probleem dat ik ermee heb is dat ik écht door moet slaan om een goede bal te slaan, op wat ik 90% noem is het nagenoeg niet te doen om deze driver goed weg te krijgen. Als ik hem raak gaan ze ver, serieus ver, maar dat doe ik gewoonweg niet genoeg. (Cijfers: 109mph, smash 1.42, ballspeed 155mph, carry 224m. Rammen en doorrammen: 115mph/1.42/163mph/±235m)
Wat ik dus wilde is een driver waar ik minder moeite voor hoef te doen, die ik niet echt vanuit m'n tenen hoef te slaan elke keer. Een lichtere shaft, lichtere kop en meer vergevingsgezindheid. Hoewel ik TaylorMade kut vind, had ik besloten dat het me niet uit zou maken wat het werd. Laat de fitter maar koppen en shafts aangeven en sla gewoon: kijk naar het resultaat!
In gesprek met Max besloten we dat we wel vrij technisch konden praten met elkaar en dat we op ons zouden focussen op hoe vergevingsgezind het geheel is én een combinatie van smash-factor en spin (en angle of attack, want effect op spin).
Ik kreeg natuurlijk de volgende drivers in handen gedrukt:[list]
• Callaway Flash: kreeg ik niet goed opgelijnd, voelde niet goed, sloeg er letterlijk alleen maar hooks mee
• Callaway Rogue: niet bovenmatig goed, niet overmatig slecht eigenlijk.
• Titleist TS2: stond me visueel niet aan, had te hoge spin bovendien (2800+)
• TaylorMade M6: fantastische ballen, redelijk hoge smash-factor, maar niet de afstand, te hoge spin (2900+). Beviel me echt heel veel beter dan ik had verwacht moet ik zeggen.
• Ping G410: behalve hoe lelijk ik hem vind en hoe hij klinkt is hij belachelijk makkelijk, maar.. te hoge spin (3300+)
• Honma TW747: niet mooi, niet lelijk, wel 2400+ spin
Heb een heleboel shafts mogen uitproberen, ik weet echt niet meer welke ik in 55/65 of 75 gram had:[list]
• Blackboard
• Evenflow
• Oban purple
• Verschillende tensei's
• Fujikura Atmos
• Fujikura Speeders (oude serie, die ik vroeger echt fantastisch vond)
Uiteindelijk is het heel iets anders geworden dan ik had bedacht dat het zou gaan worden
Een Callaway XR Speed met een Oban Kiyoshi White 65gram in X-flex.
Om het een beetje in perspectief te plaatsen, trackman cijfers:
- Gemiddelde swingsnelheid ±109mph
- Angle of attack rond -2º (daar heb ik werk te doen!)
- Path gemiddeld 2º buiten-binnen (heb ik ook wel wat werk te doen
Resultaat: 1.47 smashfactor, ±160mph ballspeed. Carry ergens tussen 235-240m geloof ik, heb ik eerlijk gezegd niet echt goed op gelet omdat het mij vooral om de spin ging. Dat klinkt misschien gek, maar ik ga nog wat lessen om die angle of attack en m'n path te verbeteren; ik had best wat slagen waar ik tussen -0.5 en 0º uitkwam en daar zagen we de spin verder zakken naar <1800 en de carry enorm stijgen (zomaar 15m)
Nadat we er een beetje uit leken te zijn heb ik een stuk of 10 ballen wat meer doorgehaald, dan kom ik op 112mph uit, zonder impact op de smashfactor, noch de angle of attack.
Omdat de fitter het leuk vond heb ik nog 2-3 ballen echt doorgehaald waarbij ik dan op ±115mph uitkwam; die gingen goed, maar dat is niet iets dat ik 18 holes zou kunnen. (En de reden waarom ik überhaupt wilde wisselen).
Ik heb vrij lang met de Callaway SuperSoft gespeeld, want lekker zacht en gingen voor mij best lang mee. Nu een tijdje over op de Titleist TourSoft en hoewel best fijn, mis ik nog steeds spin rond de greens. Ik vrees dat ik aldus op zoek mag naar iets nieuws.. Misschien toch de trekker eens overhalen en een paar dozijn ballen bestellen: ProV, ProVx, AVX, TP5, TP5x.. Moet ik weer even vooruit kunnenVanRoyal schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:27:
Ik heb tot nu toe altijd met een Wilson Mix AAAA van Heitoo gespeeld, een voordelige optie wanneer je veel ballen kwijtraakt. Nu dat iets minder wordt wil ik eigenlijk met één soort bal gaan spelen. Heb online wat research gedaan naar de verschillen, maar zie door de bomen (en alle marketingpraat) het bos niet meer. Ionomer / Surlyn of Urethane, 2 piece of 3 piece (of nog hoger), hard of zacht, lakeballs of nieuw. Puur op basis van specs kiezen is nog vrij lastig.
Met welk merk / type bal spelen jullie en waarom heb je daarvoor gekozen? Ben ook benieuwd of jullie die nieuw kopen of als lakeball.
[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 27-03-2019 22:19 ]
Bericht hierboven