Van de week zag ik met deze wind al de eerste figuren met handschoenen, muts en een dikke vest...
Zondag tijdens de damloop ga ik wel gewoon in korte broek en shirt lopen, minder wind en iets hogere temperatuur. Wegwerp poncho is een goed idee, die ga ik maar even halen morgen.
Ik vind deze ideaal om nu in te lopen. Loop vaak laat in de avond, waarop het toch al wat verder afgekoeld is.
[ Voor 19% gewijzigd door Niku op 15-09-2017 13:16 ]
Ow, dat zag ik vorige week al. Op het moment dat de temperatuur onder de 20 zakt trekken mensen in een keer panisch hun jasjes uit de kast. Om die vervolgens na een kilometer of 4 toch maar om de heupen te knopen.vhal schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:44:
Hier loop ik nog kort/kort, de korte broek is er 1 met een strakke binnenbroek waarvan de broekspijpen tot boven de knieeen gaan. Een korte tight is niks voor mij, dan heb ik het gevoel dat ik in mijn onderbroek loop.Al is het momenteel redelijk 'fris' in de avonduren waardoor armstukken wel handig zijn.
Van de week zag ik met deze wind al de eerste figuren met handschoenen, muts en een dikke vest...En dan te bedenken dat het s'avonds nog ruim 15 graden was. Wind koelt weliswaar af maar m.i. niet tot Syberische temperaturen
Maar ik kan me wel voorstellen dat je, vooral wanneer je beginnend hardloper bent, geen idee hebt hoe je je nu precies moet kleden. Toen ik begon, bestond mijn assortiment uit een shirt kort of een jack lang, korte broek of lange broek.. That's it.. Dus ik had het in deze omstandigheden óf te koud, óf te warm.
Door de jaren heen heb ik een heel arsenaal aan verschillende kledingstukken op weten te bouwen, thermo lang, kort, handschoenen dik/dun, longsleeve, windjack et cetera. En kleden in de zomer of winter is eenvoudig. Je kijkt op de thermometer 22+ is korte broek + shirt, 7- is lange broek + jack, maar voor alles daar tussen in, dat is gewoon klote!
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
@vhal Dat wandelen is inderdaad killing en vooral in deze omstandigheden koel je gewoon ontzettend af. Maar je zag het bij ons op de club gisteren ook al. Per niveaugroep dat je omhoog ging, werd de kleding minder en dunner.
Dat zie je ook altijd heel goed bij grotere evenementen als je langs de startvakken loopt. Per tijdslot dat je naar voren loopt gaan er kleren uit. Achter staan ze met lange broek, jack and muts, vooraan lopen ze in korte broek en singlet.
Jammer dat het gisteren zo'n klote weer was, had graag m'n nieuwe schoenen uitgeprobeerd. Ze zitten nu nog in de doos, met maagdelijk witte zolen en een onaangetast stofje aan de buitenzijde... Zonde om smerig te maken
tips voor New York
Dat ligt er een beetje aan wat je doelen zijn met betrekking tot afstand en snelheid. Maar er zijn legio opties 😀Niku schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:12:
Wil ook interval trainingen toe gaan voegen aan mijn 'schema'. Tips voor een goede training om mee te beginnen?
M'n huidige paar heb ik maar 235km mee afgelegd.... M'n vorige paar ging ook snel op dezelfde plek, maar daarvan heb ik de km's niet bijgehouden. De winkel zei dat een hardloopschoen 1 maat groter moet zijn.... Ik denk dat het daardoor komt.
Zonde van het geld, maar volgende week maar weer nieuwe schoenen proberen bij een andere zaak, Run2Day ofzo in Den Haag. Kan ik misschien ook gelijk overgaan op een 4MM model i.p.v. 8MM.
Van de hardlooptrainer moet je op de bal van de voet / middenvoet landen en niet op de hiel. Tja wat heb ik dan nog aan een 8MM dikke zool....
Ik kan niet goed beoordelen wat de problemen met je schoenen zijn maar als het om looptechniek gaat: je moet niets! Je loopt zoals je loopt. Ook een hiel/haklanding is een prima looptechiek, als het je past.Rody schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:24:
Gister viel mij op dat mijn hardloopschoenen, door een hardloopspeciaalzaak geadviseerd na metingen, nogal snel slijten: binnenvoering van de hiel en het 2e paar al.
M'n huidige paar heb ik maar 235km mee afgelegd.... M'n vorige paar ging ook snel op dezelfde plek, maar daarvan heb ik de km's niet bijgehouden. De winkel zei dat een hardloopschoen 1 maat groter moet zijn.... Ik denk dat het daardoor komt.
Zonde van het geld, maar volgende week maar weer nieuwe schoenen proberen bij een andere zaak, Run2Day ofzo in Den Haag. Kan ik misschien ook gelijk overgaan op een 4MM model i.p.v. 8MM.
Van de hardlooptrainer moet je op de bal van de voet / middenvoet landen en niet op de hiel. Tja wat heb ik dan nog aan een 8MM dikke zool....
Veel lopers zullen uiteindelijk een midvoetslanding ontwikkelen omdat het een effectieve manier van lopen is maar niet iedereen doet het en niet bij iedereen gaat dat goed. Dus loop zoals je op jouw natuurlijk manier loopt, film dat (bij voorkeur buiten en niet op een loopband), bij geen of lichte pronatie koop je in principe neutrale schoenen, bij veel pronatie overweeg zooltjes.
Ik doe zelf wel eens vaker rond de 5 kilometer intervals lopen (of 25-30 minuten). Waar ik eerst om en om 2 minuten rustig, 2 minuten hard, liep, loop ik nu anders (is ook zwaarder).Niku schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:12:
Wil ook interval trainingen toe gaan voegen aan mijn 'schema'. Tips voor een goede training om mee te beginnen?
Eerst 1 minuut hard, dan 2, dan 4, dan 6, dan 4, dan 2, dan 1. En dat met steeds 2 minuten rust ertussen.
Belangrijk bij interval is volgens mij dat je niet stil gaat staan maar altijd in beweging blijft. Ook al ren je als je rustig rent maar 6km/h is dat beter dan gaan lopen.
Door mijn inspanningsastma moet ik altijd 10/15 minuten inlopen (+medicijn). Maar zelfs als ik dat doe en na het warmlopen effe stilgestaan te hebben begin ik meteen snel te lopen dan krijg ik toch soms last van mijn longen. Dus wat ik ook doe is altijd beginnen met het rustige tempo. In mijn geval 2 minuten traag joggen.
In een wereld waar bijna niemand geblesseerd raakt zou dat heel logisch klinken. Het tegenovergestelde is echter waar. Hordes hardlopers raken geblesseerd en er wordt vooral gekeken of ze het juiste schoentje hebben maar techniek en kracht wordt makkelijk terzijde geschoven. Nu vind ik een advies "je moet op de bal van de voet landen" iets te kort door de bocht maar in ieder geval beter dan het jarenlange heilige "iedereen loopt zoals hij loopt."Tigertje schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:59:
[...]
Ik kan niet goed beoordelen wat de problemen met je schoenen zijn maar als het om looptechniek gaat: je moet niets! Je loopt zoals je loopt. Ook een hiel/haklanding is een prima looptechiek, als het je past.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik denk dat krachttraining inderdaad onderschat wordt door een hardloper, het heeft mij tot dus ver goed geholpen.kenneth schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:58:
[...]
In een wereld waar bijna niemand geblesseerd raakt zou dat heel logisch klinken. Het tegenovergestelde is echter waar. Hordes hardlopers raken geblesseerd en er wordt vooral gekeken of ze het juiste schoentje hebben maar techniek en kracht wordt makkelijk terzijde geschoven. Nu vind ik een advies "je moet op de bal van de voet landen" iets te kort door de bocht maar in ieder geval beter dan het jarenlange heilige "iedereen loopt zoals hij loopt."
30 squats/lunges/burpees/whatever a day keeps the doctor away
Grappig, ik zie dus in mijn praktijk het tegenovergestelde: "geforceerd" aangeleerde looptechniek leidt tot blessures. Ik zou willen dat we de "iedereen loopt zoals hij loopt" gedachte weer heilig verklaarde. Wat ik zie is dat er allerlei hypes zijn van looptechnieken die iedereen, zonder te kijken hoe ze nu werkelijk lopen, worden aangeleerd.kenneth schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:58:
[...]
In een wereld waar bijna niemand geblesseerd raakt zou dat heel logisch klinken. Het tegenovergestelde is echter waar. Hordes hardlopers raken geblesseerd en er wordt vooral gekeken of ze het juiste schoentje hebben maar techniek en kracht wordt makkelijk terzijde geschoven. Nu vind ik een advies "je moet op de bal van de voet landen" iets te kort door de bocht maar in ieder geval beter dan het jarenlange heilige "iedereen loopt zoals hij loopt."
Op het punt dat we beter iets kunnen dan helemaal niets, qua techniek en kracht, ben ik het met je eens. Maar het moet niet om het truukje gaan.
Hier loop ik ook tegenaan! Nu ruim een jaar serieus bezig met hardlopen, en sinds een maand of wat is dat gevoel er. Waar ik voorheen slechts ontbijt - lunch - diner nam, neem ik nu vaak tussendoor nog wat fruit / boterham / bak yoghurt met muesli. Ik merk wel dat ik me er echt toe moet zetten om dat te doen, omdat ik dat eetpatroon totaal niet gewend ben. Als ik dan wat oversla, moet ik dat later op de dag weer bekopen. Maar wil dan eerstvolgende 'eetmoment' weer niet dubbele porties nemen. Tips zijn zeker welkom.ThatsHollywood schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:51:
Hebben jullie nog goede voedingstips? ik merk dat mijn lichaam nu ik meer loop ook meer begint te vragen en ik daarnaast redelijk snel een honger gevoel krijg. Ik ben niet zo'n goede eter qua hoeveelheden, maar merk dat ik op 4 crackers ook niet echt volluit loop
Hoe doen jullie dat als jullie verkouden zijn voor een duurloop?
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat ik zelf merk dat ik pas op mijn voorvoeten kan landen als ik een straf tempo loop onder de 5:00, zodra ik daarboven zit lukt het me geenzins en komt het inderdaad geforceerd over.kenneth schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 14:58:
[...]
Hier ook een beetje zenuwachtig maar doe niet mee met de wedstrijdlopers maar met de business run, start 11.45u. Het is voor mij de eerste keer zo'n hardloop wedstrijd, dus geen flauw idee wat ik allemaal kan verwachten morgen.Krylinck schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:05:
Ben nu al zenuwachtig voor morgen. Hoop onder het uur te lopen, maar het wordt krap... Nog meer mensen in het wedstrijdvak hier?
Mijn streven is om rond de 1u 20 uit te komen en alles wat ik er onder loop is mooi meegenomen.
Succes met de wedstrijd in ieder geval!
Pijnstillers voor een hardloopwedstrijd zijn een no go voor mij. Hardlopen terwijl je ziek bent ook. Met een verkoudheidje kun je best nog wel lopen als een training om te genieten van de sfeer, maar ik zou niet pushen.frumper schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:09:
Pfff morgen damloop... hele week al verkouden... dat wordt hopen op uitlopen morgen... hele week niet gelopen. Ik twijfel nog om een paracetamol te nemen half uurtje voor de start.
Gewoon doorlopen (zolang het boven de nek zit). Tijdens het lopen komt alles los en heb ik er geen last van.frumper schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:09:
Net terug van de Dam loop by Night, 40:01. Beetje te lui om 2 seconden sneller te lopen...
Ik heb er zin in! Helaas weinig kunnen trainen afgelopen weken (tijdtekort en/of kutweer), dus veel 8k's gedaan, laatste 10k+ was alweer een tijdje geleden.
Maar ik heb het volste vertrouwen erin
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Korte samenvatting. Mijn valkuil is genieten. Op 2km van de start zat een heuvel met een geweldige afdaling. Resultaat, hoge hartslag en een hamstring die nog niet 100% hersteld is die heuvelaf vliegend zich meldt. Daarna heuvelop te veelgebogen gelopen met als gevolg steken in de buikstreek. Een paar km rustiger aan werkte om die kwijt te raken, ik kwam na de verzorging achter een man die heerlijk "rustig" liep waardoor mijn hartslag van >170 naar <170 ging.
Anderhalve km voor de finish heb ik hem bedankt voor zijn mooie rustige en stabiele tempo en heb voor die afstand vol gas gegeven naar de finish toe. Uiteindelijk 1.20 gelopen waar ik vermoed dat ik tot 3-5 minuten sneller had gekund als ik me gedragen had.
Belangrijkste, ik heb genoten van de trail. Roofvogel zien vliegen, veel bos gezien, met de eigenaar van een bedrijf waar een kennis van me werkt gekletst. Geleerd pauze pakken bij een waterpost en rustig aan doen. Heerlijk, dit onverhard hardlopen. Blij dat ik dat zo dichtbij ook kan doen.
Strava
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Stond redelijk vooraan in wave 1 en na wat springen en mal doen op de muziek als warming up mochten we het donkere bos in. Veel geslingerd om mensen in te halen en 1e 2 km echt veel te fanatiek. Even eruit gestapt voor een plaspauze en 10 sec genoten van het lint van lichtjes in het bos en weer aangesloten. Weinig aanwijzingen over wat de route was, dus gewoon degene voor je volgen. Hier en daar wat glibberen, een keer wat keiharde muziek, bijna zwikkende enkels en na 5 km het bos uit, een beker water en weer verder. Op dat moment het vliegveld weer op en via de taxibaan de laatste km's in. Dat was met de lampjes aan de zijkant van de baan al beter te volgen, maar toch flink donker. In de verte weer muziek en een DJ die ons de goede kant op sturen. Rechts voor de lange route, links voor kort, dus rechts. En dan lijkt zo'n baan toch wel een eeuwigheid te duren. In de verte al lampjes die al op de terugweg zijn en je vraagt je af hoe lang duurt dit? Dan doemen er weer wat lampen op en kun je het eind weer terug. Ipv van met 10tallen te lopen, loop je ineens eigenlijk alleen voor je gevoel. Zo nu en dan nog iemand inhalen en er nog enigzins een sprint uitgetrokken met zicht op de finish. Na 8,65 km (dat is geen 10 organisatie!) onder vermelding van je naam door de speaker over de finish.
Leuk, maar nog wel wat ruimte voor verbetering. Volgend jaar nog een poging!
Toen met de pendelbus naar het dam tot dam plein/dorp/feestding moesten we nog een heel eind naar de start lopen. Bleek dat er dus heel veel Wheelers mee deden aan de dam by night maar ook een aantal mensen met een gewone rolstoel. Niks mis mee dat heb ik ook jaren gedaan. Dan de run zelf.
In niks te vergelijken met de Bridge to Bridge van afgelopen weekend. De bridge to Bridge is een recht toe recht aan parcours ( wel mooi!) met een paar moeilijke stukjes zoals de brug op het einde. De dam by night heeft echter van alles. Klinkers, vluchtheuvels, bochten van 180 graden vlak na een helling naar beneden en natuurlijk niet te vergeten mijn grootste vriend, vals plat. Bij kilometer 3 was mijn linkerarm helemaal verzuurd en heb ik het wat rustiger aan gedaan en heb zelfs even gedacht om te stoppen. Echter wat deze run zo leuk maakte was dat er veel publiek langs de kant stond / staat. Dat helpt je motiveren om toch nog die laatste paar kilometers op te pakken.
Uiteindelijk als 3e mogen finishen en daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Volgend jaar gaan we hier zeker weer aan mee doen! Next stop: Arkervaartloop 14 oktober.
Het is perfect hardloopweer moet ik zeggen. Heb er zin in!
succes!Highland schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:53:
Straks om 1320 mijn eerste halve marathon: de halve van Hoogland. Nog 1,5 uur tijd doden... en dan rennen door een frisse polder. Ben benieuwd wat mijn tijd gaat zijn. Ik ga starten op 5:00/min, maar de waarheid zal blijken in de laatste 5 km. Ik neem 1 gel voor onderweg mee en twee 150 ml flesjes sportdrank. We gaan het zien, mijn goede voornemen is om onderweg vooral te genieten.
Ik heb net weer ff een rondje gedaan, heerlijk zonnetje erbij! Had me ingeschreven voor 10mijl in amsterdam maar daar heb ik helaas geen tijd voor
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
[ Voor 4% gewijzigd door Fitzer op 17-09-2017 16:58 ]
Gisterochtend de Zonsopkomstloop van de Diepe Hel gelopen - eigenlijk is dat starten in Holten, een half uur richting Nijverdal, en dan een half uur terug. Men liep op het eigen tempo - maar geen wedstrijd. Fietsers fietsen her en der mee (waaronder 'voorop') en geven aan wanneer er gekeerd moet worden.
Het zag er tot ongeveer 7u naar uit dat het ging regenen terwijl we onderweg zouden zijn, daar had ik niet echt op gerekend; had een mouwloos vestje, armstukken, een 3/4 legging en een shirt. En een fleecevest en lange trainingsbroek in de auto, voor tijdens het ontbijt (dat zat inbegrepen na de loop
Uiteindelijk in dat uur (incl warmup) 10km gelopen, en daarmee de diepe hel 2 keer (dus goede oefening voor over 6 weken als ik m maar 1x hoef). De Nijverdal->Holten versie staat bekend als de 'makkelijke' en die hadden we nu dus op de terugweg (en op race-day voor de 10km alleen deze kant op en voor de halve marathon ook deze op de terugweg).
Dat het nu eigenlijk best goed ging gaf me behoorlijk wat zelfvertrouwen voor over 6 weken
Het ontbijt was echt geweldig, roerei (met of zonder zalm), spek, worstjes, gekookte eieren, kaas, fruitsalade, vleeswaren, broodjes, aaah. Nom. Net iets te veel gegeten.
Ik had in eerste instantie mijn bedenkingen of ik wel mee zou lopen, want ik had vrijdagmiddag zo'n klauterbosuitje (hoop netten klimmen en ik heb echt 0 bovenlichaamkracht, de ziplines zijn meer mijn ding
Oh, en vrijdag was dag 200 van mijn streak!
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Bij een kilometer of 16 werd het toch zwaarder en bij 18km dreigde ik echt in tempo terug te vallen. Gelukkig liepen er twee man me voorbij in een tempo dat nét boven dat van mij lag. Ik heb kunnen aanklampen en zo weer 2km mijn tempo vast kunnen houden (zie je wel, vermoeidheid is mentaal!). De laatste km dacht ik nog een lekkere eindsprint er uit te kunnen persen, maar mijn benen wilden echt niet meer. Toch gepusht en zo mijn tempo niet laten inzakken en gefinished in 1:44:30, oftewel 4:58/km. Doel gehaald! Na afloop genoten van een massage en de trots op de tijd.
De hamvraag is nu: durf ik de hele aan...
Ook van 0 tot 5 km?Van 5 tot 50km; iedereen kan hier zijn ervaringen en vragen kwijt.
Afgelopen week begonnen met serieuze poging om te starten met hardlopen.
Ik had al eens eerder een start gemaakt met hardlopen maar dat was eigenlijk zonder doel / reden en dus meer een tijdsvulling.
Dit keer heb ik wel een reden. Zou graag bij de vrijwillige brandweer willen, hiervoor heb je uiteraard een bepaalde conditie voor nodig welke ik dus totaal niet heb
Om dus te starten maak ik gebruik van het start-to-run beginners schema. Inmiddels dus al de eerste week gehad.
Wil niet zeggen dat het makkelijk gaat maar het wilt wel. Vandaag de 'dag 5' gehad, voor het gevoel kon ik nog wel door maar het leek me het beste om gewoon aan het schema te houden.
Dat heb ik nu allemaal nog in de sportschool op een loopband gedaan, aangezien ik daar toch al ongeveer 3x in de week heen ga is dat makkelijk mee te pakken, uiteraard wil ik ook buiten gaan lopen.
Ik moet ook nog schoenen, kleding en een fitness tracker kopen.
Voor de fitness tracker zat ik te denken aan de fitbit charge 2. Lijkt me een mooi apparaat met genoeg functies.
Schoenen en kleding heb ik nog niet veel naar gekeken.
Iemand die schoenen kan aanraden in de categorie 50 - 60 euro? (of goedkoper uiteraard)
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Flink eind naar de pendelbussen wandelen en toen weer terug naar een café bij A'dam CS om te eten en te drinken. Was prima geregeld.
Meest grappige, wat bij iedereen uit onze groep opviel, was dat het business team van McDonalds ook meedeed, maar die lui waren stuk voor stuk aan het wandelen.
Anyway, mooie en leuke ervaring voor de 1e keer.
Als je een fitness tracker wilt kopen van 130 euro en schoenen van 50-60 euro, dan heb je echt je prioriteiten verkeerd gesteld.thijsco19 schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:41:
[...]
Voor de fitness tracker zat ik te denken aan de fitbit charge 2. Lijkt me een mooi apparaat met genoeg functies.
Schoenen en kleding heb ik nog niet veel naar gekeken.
Iemand die schoenen kan aanraden in de categorie 50 - 60 euro? (of goedkoper uiteraard)
Schoenen zijn echt het allerbelangrijkste. Je hoeft niet de duurste te kopen, goedkope schoenen kunnen voor jou ook voldoen, maar het is echt een post waarop je niet moet beknibbelen.
Goedkope kleding kun je kopen bij Decathlon, H&M en Action. Vermoedelijk komen Aldi en Lidl nog met hun najaarsacties. Denk ook aan een reflectiehesje en verlichting als je 's avonds gaat lopen.
Buiten lopen is veeeel leuker dan binnen!
MAW, goede hardloopschoenen voor die prijs zijn er niet? De reden dat ik die prijs noemde is omdat ik dacht dat er wel wat te vinden was voor die prijs.nogeeninlog schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:37:
[...]
Als je een fitness tracker wilt kopen van 130 euro en schoenen van 50-60 euro, dan heb je echt je prioriteiten verkeerd gesteld.
Schoenen zijn echt het allerbelangrijkste. Je hoeft niet de duurste te kopen, goedkope schoenen kunnen voor jou ook voldoen, maar het is echt een post waarop je niet moet beknibbelen.
Goedkope kleding kun je kopen bij Decathlon, H&M en Action. Vermoedelijk komen Aldi en Lidl nog met hun najaarsacties. Denk ook aan een reflectiehesje en verlichting als je 's avonds gaat lopen.
Ik wil er uiteraard niet op beknibbelen, maar ik ga ook geen 150 euro uitgeven als het met 60 euro kan.
Die fitness tracker zal ik waarschijnlijk ook niet nieuwe kopen, vind ik zelf ook nog net te prijzig, 2e hands zijn ze wat goedkoper te vinden. Helaas blijven die elektronische speeltjes relatief duur..
Bij de Decathlon was ik toevallig gister nog, wel even langs de hardloop afdeling gelopen maar er was zoveel dat ik niet wist wat ik zou moeten halen. Vandaar eerst even wat info inwinnen op het net.
Zeer zeker waar. Enige nadeel is, zeker nu, ik lastig een afstand kan inschatten voor het rondje.Buiten lopen is veeeel leuker dan binnen!
[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 17-09-2017 19:47 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb ook mn eerste paar 100 km op 'goedkope' schoenen gedaan (van 60 euro ofzo, waren van addidas), dat waren opzich prima schoenen (heb ze toen ik goede schoenen ging kopen ook even meegenomen naar de speciaalzaak, en die vonden ze ook wel ok voor <10km) maar het is toch wel aan te raden om naar een zaak te gaan waar je schoenen 'aangemeten' kunnen worden en een loopanalyse gemaakt wordt. Dat geeft je toch meer inzicht in wat voor schoenen je nodig hebt. Dan zul je waarschijnlijk wel op duurdere schoenen uitkomen maar als je dat op termijn blessures gaat schelen zou ik er niet over twijfelen.thijsco19 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:44:
[...]
MAW, goede hardloopschoenen voor die prijs zijn er niet? De reden dat ik die prijs noemde is omdat ik dacht dat er wel wat te vinden was voor die prijs.
Ik wil er uiteraard niet op beknibbelen, maar ik ga ook geen 150 euro uitgeven als het met 60 euro kan.
Die fitness tracker zal ik waarschijnlijk ook niet nieuwe kopen, vind ik zelf ook nog net te prijzig, 2e hands zijn ze wat goedkoper te vinden. Helaas blijven die elektronische speeltjes relatief duur..
Bij de Decathlon was ik toevallig gister nog, wel even langs de hardloop afdeling gelopen maar er was zoveel dat ik niet wist wat ik zou moeten halen. Vandaar eerst even wat info inwinnen op het net.
[...]
Zeer zeker waar. Enige nadeel is, zeker nu, ik lastig een afstand kan inschatten voor het rondje.
[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 17-09-2017 20:02 ]
Daar heb je www.afstandmeten.nl voorthijsco19 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:44:
Zeer zeker waar. Enige nadeel is, zeker nu, ik lastig een afstand kan inschatten voor het rondje.

Best Happy met zo'n strakke race, stiekem had ik wel onder de 1:30 willen lopen maar goed. Misschien volgend jaar een poging wagen
Komend weekend begint het voetbalseizoen weer, bedankt allen voor deze mooie zomer!
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 17-09-2017 21:40 ]
De logistiek was geweldig, professioneel as fuck, en de loop was heerlijk.
Maar jemig. Wat druk. Wat enorm druk!
Voor mezelf een geweldige tijd van 1:30:02 gehaald (onder 1:40 was ik al tevree), dus ik ben echt superblij!
Het was een heerlijke loop.
Edit:
Even een edit:
In februari was ik begonnen, toen kon ik 30 seconden hardlopen. En daarna hijgen. Veel hijgen
Wat kan het menselijk lichaam veranderen! Kudos voor de natuur!
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 17-09-2017 23:38 ]
Was dan ook totaal niet uitgeput toen ik de finish overkwam, day was andere jaren wel anders
Life is what happens while you're busy making other plans
Zo...jij bent diep gegaan! Hoe voel je je nu?Krylinck schreef op maandag 18 september 2017 @ 01:37:
Zo dat ging toch even mis... Gestart op 18:20 eerste 5km. Ging prima. Door naar 18:40. Ging goed tot 9km... Daarna was het klaar, over, uit. Uitgedroogd. Heb mezelf door moeten slepen, de laatste paar km staan me niet meer bij. Gezakt naar 13 km/u, laatste km in 4:42. Over de finish werd ik eruit geplukt door EHBO. Terecht ook wel. Zwalkte over de finish. Tevens tintelingen van het afblazen van het melkzuur... Dit nooit weer! De uiteindelijke tijd was ook ruim 2 minuten langzamer dan trainingen over dezelfde afstand; 1:04:16...
Strava
Goede schoenen voor die prijs zijn er wel als je even zoekt en niet voor het meest recente model gaat. Als je alleen nog geen 'track record' hebt vwb schoenen is dat lastig, want dan weet je nog niet wat een goede pasvorm voor je is en wat je prettig vind in een schoen.thijsco19 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:44:
[...]
MAW, goede hardloopschoenen voor die prijs zijn er niet? De reden dat ik die prijs noemde is omdat ik dacht dat er wel wat te vinden was voor die prijs.
Ik heb zaterdag de Fish-Potato-Run gelopen van Urk naar Emmeloord. Sinds 26 jaar was er weer een halve marathon, dus die heb ik gelopen. Nu ben ik al een tijdje aan het stoeien met mijn vorm. Eind juni heb ik een marathon in 3:10 gelopen en daarna lijkt het minder te zijn gegaan. In de vakantie wel veel lange rustige kilometers gelopen, maar augustus is de klad erin gekomen. Misschien komt het ook wel omdat ik verhuisd ben en dat wat tijd en energie heeft gevraagd
Hoe dan ook, ik wist op basis van de trainingen niet helemaal waar ik stond. Wel de prestaties uit het verleden. Eind 2015 liep ik al eens onder de 1:27. Daarom nu van start gegaan met het doel om 4:00/km te lopen en te zien waar het schip zou stranden. De wind stond gunstig en het was net aan droog, met hier en daar wat spetters. Vooraan starten was een makkie, want er waren geen startvakken en met 150 lopers was het niet ontzettend vol.
Vanaf de start liep het in eerste instantie erg prettig, omdat je wel snel loopt, maar niet te. Ik hoorde net achter me de aanmoedigingen voor de eerste dame, maar kon er nog precies voor blijven want er liep nog een groepje lopers die ook rond de 4:00/km liepen. Daar sloot ik bij aan voor een paar kilometer. Toen echter bleek dat ze telkens een stukje boven de 4:00/km liepen heb ik de kop genomen en ben 4:00/km gaan lopen. Al snel hoorde ik nog maar 1 loper achter me. Het eerste stuk tot Tollebeek ben ik vooraan blijven lopen. Bij het 5 kilometer punt kwmaen we voorbij in 20:03, aardig op schema dus. Bij Tollebeek kronkel je even door een straatje en na het dorp ging de weg rechtsaf en kwam er een stevige zijwind te staan. Mijn medeloper en ik hielden elkaar om de kilometer uit de wind. Ook de 10km was mooi aangeven en daar kwamen we voorbij in 40:10.

Uit de kaart wist ik dat we vervolgens weer af zouden buigen richting Emmeloord bij Nagele. Dat bleek niet helemaal het geval te zijn, er was nog een kleine kronkel door Nagele door straten met klinkers. Daar raakte ik los van mijn medeloper, die een stukje voor me kwam te lopen. Vanaf dat moment begon het ook echt zwaar te worden. De soeplesse ging er uit en het gaatje ging van 10 naar 30 meter. Het 15 kilometer punt kwam voorbij in 1:00:30. Nog niet dramatisch, maar wel oplopend.
Na de bocht naar links richting de hoofdweg tussen Urk en Emmeloord was er weer de zijwind. Daar had ik niet echt last van, maar ik kreeg het tempo niet meer bij de 4:00/km. Bij de rand van Emmeloord stond er weer meer publiek. Die waren eigenlijk aan het wachten op de eerste lopers op de 8 mijl (de hoofdafstand), die 3 kwartier later waren gestart en waarvan de eersten in aantocht waren. Die kon ik op het laatste stuk nog voorblijven. Een echte eindsprint zat er niet meer in, alhoewel de aanmoedigingen vanaf de kant wel hielpen bij de laatste versnelling naar de Finish. Als zesde geëindigd in uiteindelijk 1:26:54. Ruim een minuut nog verloren op mijn eerdere medeloper en iets van 10 seconden langzamer dan mijn PR uit 2015.

Een beetje gemixte gevoelens dus. Ik had gehoopt sneller te zijn, zeker gezien de meewind, maar het was in lijn met mijn gevoel aan vorm. Hopen dat die de komende periode weer verder vooruit gaat.
Ik heb onderweg niks gegeten of gedronken. Ik had wel 2 mini flesjes met sportdrank bij me, maar ik had onderweg niet het idee dat ik dat fatsoenlijk naar binnen zou kunnen gieten. Misschien volgende keer toch proberen...
En de route
[Video: https://www.relive.cc/view/1186884634]
[ Voor 12% gewijzigd door Rudedadude op 18-09-2017 09:18 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Nu even een korte "rust" periode deze week, een paar loopjes op niet al te vlot tempo en en zonder interval of lange duurloop en dan is de 1ste grote wedstrijd weer in Januari in Egmond. Tot die tijd nog het Twiske Molen Loop Circuit (5 wedstrijden van verschillende afstanden die ik als training ga gebruiken) en op 30 December een 15Km CrossLoop als generale ( http://www.oudejaarscrossloop.nl/ )
And if it isn't on Strava..
https://www.strava.com/activities/1188359298
(i.p.v. het horloge op stop te zetten, starte ik lap 2, daar kwam ik wat later achter)
Lopen ging eigenlijk wel goed en constant.. Uiteindelijk in 01:17:09 gefinished, iets meer dan een minuut langzamer dan vorig jaar. Maar zeker tevreden.
Het viel me trouwens op hoeveel mensen lopen, zelfs al vlak na de IJtunnel. Doe dan niet mee of ga beter voorbereid op weg.
[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 18-09-2017 09:50 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Goed om te horen dat het beviel, uiteindelijk doen wij als organisatie het daarvoorXaverius schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 23:19:
Vandaag de Montferlandtrail gelopen, 14km. De 28km was me net te ver op die ondergrond, en komend weekend loop ik al 28 km dus het moet niet twee weken achter elkaar feest zijn.
Korte samenvatting. Mijn valkuil is genieten. Op 2km van de start zat een heuvel met een geweldige afdaling. Resultaat, hoge hartslag en een hamstring die nog niet 100% hersteld is die heuvelaf vliegend zich meldt. Daarna heuvelop te veelgebogen gelopen met als gevolg steken in de buikstreek. Een paar km rustiger aan werkte om die kwijt te raken, ik kwam na de verzorging achter een man die heerlijk "rustig" liep waardoor mijn hartslag van >170 naar <170 ging.
Anderhalve km voor de finish heb ik hem bedankt voor zijn mooie rustige en stabiele tempo en heb voor die afstand vol gas gegeven naar de finish toe. Uiteindelijk 1.20 gelopen waar ik vermoed dat ik tot 3-5 minuten sneller had gekund als ik me gedragen had.
Belangrijkste, ik heb genoten van de trail. Roofvogel zien vliegen, veel bos gezien, met de eigenaar van een bedrijf waar een kennis van me werkt gekletst. Geleerd pauze pakken bij een waterpost en rustig aan doen. Heerlijk, dit onverhard hardlopen. Blij dat ik dat zo dichtbij ook kan doen.
Strava
Ikzelf heb dus niet gelopen in het montferland, maar wel de nodige uurtjes op de mtb gemaakt om de route te pijlen, te controleren, vervolgens alle deelnemers langs zien komen en weer opruimen. Mooi gebied om lekker buiten te spelen!
Helaas heb ik je niet kunnen spotten want ik zat op de extra lus voor de lange afstand
Het was zo te lezen weer lekker druk op de DtD, mooie prestaties allen
If you can see, look. If you can look, observe
terwijl ik vooraf mikte op een eindtijd van 1:17.
Een week rust had blijkbaar tot gevolg dat ik iets sneller kon rennen zonder dat mijn hartslag in
het rood kwam.
Zoals elk jaar heb ik ook deze keer enorm genoten van deze prachtige loop.
Om te voorkomen dat ik deze winter (weer) dik wordt zal ik mij concentreren op de
onderstaande events:
1 okt - Twiskemolenloop , 10km
9 okt - sloterplasloop, 10km
15 okt - amsterdam halve marathon, 21km
14 jan - saucony Egmond aan zee halve marathon, 21km
[ Voor 9% gewijzigd door Storm-Fox op 18-09-2017 10:49 ]
De schoen dwingt je echt naar een voorvoetlanding, maar hij klapt er ongedaig hard op. De eerste kilomter is het wat onwenning. Van kilomter 2 tot 6 voelde hij prima aan, van kilomter 6 en hoger kreeg ik een soort slaperig gevoel in de voeten. Ik kon gewoon doorlopen en had nergens last van, maar het voelde vrij vreemd. Ik vermoed dat dit met gewinning aan de schoen te maken heeft. Vooral omdat je nu puur op je voorvoet loopt is deze nu extra belast.
Overigens, ik heb nu alleen nog maar voorvoetlanders in mijn assortiment en gelukkig ook 2 paar VaZee's die ook kneiterhard zijn. Dat is volgens mij ook mijn "geluk".
Voor wie is de Nike Zoom Fly geschikt? VOor lopers die hard willen gaan, 100% voorvoetlanders zijn en houden van een harde schoen. Ben je een middenvoet of haklander? Dan zou ik deze absoluut niet nemen, dat is wachten op blessures!
Ik hoop dat de gewenning van de schoen vrij rap gaat, aangezien ik deze tijdens de 10k van Eindhoven wil gebruiken. Zo niet, dan val ik toch terug op de veilige keuze en zal ik met de VaZee's lopen.
tips voor New York
Wat een gekke afstand. Je ziet wel vaak 8Km, wat zo'n beetje 5 mijl is. Maar 8 mijl heb ik niet vaak gezienRudedadude schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:14:
[...] de 8 mijl (de hoofdafstand) [...]
Netjes gerend, trouwens!
Groet uit Schoorl run zou ook niet misstaan in dat lijstjeStorm-Fox schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:44:
Om te voorkomen dat ik deze winter (weer) dik wordt zal ik mij concentreren op de
onderstaande events:
1 okt - Twiskemolenloop , 10km
9 okt - sloterplasloop, 10km
15 okt - amsterdam halve marathon, 21km
14 jan - saucony Egmond aan zee halve marathon, 21km
Voorbereidingen: 9 maanden geleden het hardlopen na 3 jaar weer opgepakt met als doel een obstaclerun in mei. Na dit gehaald te hebben met 1-3 keer lopen in de week heb ik het hardlopen serieus opgepakt met 4-6 keer per week hardlopen en de kilometers per week zijn nog steeds in opbouw (momenteel 50km per week, 6 keer per week).
De wedstrijd: De 4 mijl in Meppel is een bochtig parcours met redelijk wat snelle lopers uit de regio. 3 jaar geleden heb ik de wedstrijd ook gelopen toen in 25:xx gelopen. Doel van gisteren was onder de 23:00. Het zonnetje scheen, de wind viel mee en ik had er zin in. Wel wat verkouden en zoontje lief van 9 maanden dacht om 05:00 dat het wel klaar was met slapen
De benen voelde goed. Aangezien het mijn eerste wedstrijd was in 3 jaar tijd besloot ik mij in de eerste kilometer strak te houden aan mijn beoogde tempo van 3:30 per km. Dit lukte goed en voelde ontspannen. Voor mij liep een koppeltje van twee mannen met het zelfde shirtje aan die ogenschijnlijk hetzelfde tempo liepen. Ik besloot bij hun in de buurt te blijven. Na 4 km voelde de benen nog prima en ben ik gaan versnellen en de twee mannen voor mij gaan inhalen. De laatste km is over de winkelstraat met veel publiek. Ik heb daar nog een flink tempo kunnen lopen met de laatste 400 meter in een tempo van 3:08. Eindtijd 22:35
Achteraf: Ik had al lang geen wedstrijd gelopen en heel blij met hoe het vandaag ging. Achteraf had ik sneller kunnen starten en heb ik de zeker de tweede kilometer te langzaam gelopen (3:40).
Dit smaakt naar meer en ik ga snel op zoek naar wat andere wedstrijden.
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/1188332253
Bedankt voor een mooie trail, ik was gewoon iets te enthousiast. Heuveltjes ben ik wel iets gewend in mijn regio (Arnhem) maar nooit op tempo en achter elkaar. Trainingspuntje om te noteren voor mij.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Benieuwd of dit prettig loopt (ook voor de medemens en tegenligger).
Na 2 km hoorde ik runkeeper vanuit mn flipbelt zeggen dat ik op 6:05 zat, en dat bleef zo elke keer dat ik het kon horen. Na 8 km zat mn linker kuit echter helemaal vast, waar ik al bang voor was omdat die na mn 12K afgelopen dinsdag al de hele week stijf was geweest. Ik kon echter nog wel gewoon doorlopen in hetzelfde tempo, en door af en toe af te wisselen tussen loopstijlen kon ik de echte kramp voorkomen. De stukjes waar het af en toe omhoog ging waren daarbij heel fijn, want daar werd het als het ware een beetje gerekt tijdens het lopen. Stoppen om te rekken durfde ik niet aan uit angst dat het er dan juist in zou schieten en\of ik dan niet meer op gang zou komen.
Na 14 km werd het wel echt afzien, en het duurde voor mn gevoel heel lang voordat het bordje van km 15 verscheen. De laatste km nog wel kunnen aanzetten, waarbij ik nog gefopt werd door het café dat een heel groot spandoek met "finish" erop had hangen op het laatste plein. Toen ik vervolgens nog de bocht naar rechts moest en nog 500 meter moest was ik niet zo blij, maar ook die kon ik er nog uitpersen.
Uiteindelijk gefinisht in 1:36:40, volgens de uitslag in precies 6 min/km. Als mn kuit niet vast had gezeten had dat wel iets sneller gekund, maar relatief ongetraind en voor een eerste 16K ben ik er niet ontevreden mee.
De organisatie zat naar mijn idee goed in elkaar, en ook de verzorgingspunten waren goed opgezet. Het viel me op dat er veel mensen meededen die in de tunnel al liepen, en ook de eerste uitvaller kwam ik bij de uitgang van de tunnel al tegen. Daarnaast snapten heel veel mensen het rechts lopen/links inhalen principe niet. Hoewel ik me zelf ook een aantal keer heb gestoord aan het onbeschoft lompe gedrag van sommige snelle lopers die mensen opzij duwden of schreeuwden. Doe anders lekker aan de echte wedstrijd mee, en laat de recreatielopers met rust.
Al met al een mooie ervaring, die ik misschien nog wel eens over wil doen. Met dan als doel een tijd onder de 1:30.
Eenmaal thuis bleek mijn batterijtje vrij leeg overigens, bij het eten zat ik al te knikkebollen en te gapen. Toen eindelijk de kleine ook had besloten dat ze wilde slapen ging bij mij ook instant het licht uit.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
In de trein terug zat mijn coupé ook vol met slapende hardlopersMalfunctions schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:35:
Eenmaal thuis bleek mijn batterijtje vrij leeg overigens, bij het eten zat ik al te knikkebollen en te gapen. Toen eindelijk de kleine ook had besloten dat ze wilde slapen ging bij mij ook instant het licht uit.
- 3 keer per week lopen is voorlopig nog te veel voor mij. Ik ben teruggegaan naar 2 keer: 1 duurloop 8-10 km, 1 keer wat sneller 5-6km
- Afwisseling in ondergrond is goed. Combineren routes van beton, klinkers, bospaadjes, grind gras helpt om eenzijdige belasting te voorkomen.
- Afwisseling van schoenen. Ik gebruik 2 verschillende soorten schoenen met verschillend karakter. Bij het ene paar heb ik wat meer belasting op onderkant kuiten, bij het andere paar meer op bovenkant van de kuiten. Door de lange periode die er tussen zit voorkom ik overbelasting.
- Wielrennen is een prima middel om duurconditie op te bouwen. Belasting bij het fietsen op lage intensiteit is erg laag.
- Ik train nog niet op snelheid. Leidt alleen tot extra belasting. Ik focus me wel op een redelijk tempo te lopen met een afnemende hartslag.
Uiteindelijk wil ik wel naar 25km en 3 keer lopen in de week. Mijn ervaring is dat ik niet meer met 5% per week moet uitbreiden, anders krijg ik een terugval.
Had wel zeer slecht geslapen door mijn onrustige benen vannacht.
Leuk, ik vorig jaar 1:16:42 en dit jaar 1:13:35. Hadden we niet stiekem gewoon wind in de rug?bvsteyn schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:10:
Ook ik heb de Dam tot Dam gelopen vandaag. Vanmiddag om 13:30 uur gestart vanaf vak groen met de Business Run. Uiteindelijke tijd 01:13:58 waar ik zeer tevreden mee ben. Vorig jaar nog 01:16:48, dus al met al weer een mooie verbetering!
Had een late start (14:15) als individuele loper dus kon alles op mijn gemak doen in de ochtend. Trein van 12 uur gepakt richting Amsterdam zodat ik daar mooi op tijd aan zou komen, rond 13:30. In de trein nog even wat eten en rustig aan een flesje water leeg drinken. Bij aankomst op het station rustig naar het tas inlever punt gegaan en mijn tas afgegeven. Nog even plassen en dan op naar het startvak.
Ruim op tijd in het startvak nog even rustig aan een beetje bewogen en vooral mijn knieën los gemaakt, voelen al een tijdje wat stijf. Ook nog even wat tijd om de start van de formule 1 te kijken, was helaas snel klaar. Toen maar aftellen tot de start en een hyperactief figuur van sky radio of zo zien acteren met allemaal hippe warming up moves.
Na alle moves konden we eindelijk richting de startlijn bewegen en mochten we ook echt beginnen. Ongeveer 1 minuut na het startschot kwam ik dan eindelijk ook over de startstreep en was het dan echt begonnen. Gewoon lekker ontspannen vertrekken rond de 5:20 was het doel. Dit ging iets harder en de eerst 5 km was in 26:11 oftewel 5:14 km. Voor me gevoel ging het erg makkelijk dus bleef dit maar gewoon volhouden. 10 km punt was in 52:06. Bij de 12 km probeerde ik nog iets te versnellen maar dit moest ik vanaf km 14 bekopen met wat vermoeidheid. Bij de 15km zat ik op 1:17:42. Dus het tempo zat er nog steeds goed in. Pas 500m voor de finish voelde ik me weer wat relaxter en probeerde de laatste brug op het tempo er in te houden en te versnellen naar beneden. Dit lukte prima alleen was er bij de finish iets niet goed gegaan met een andere loper waardoor de geplande eindsprint niet door kon gaan omdat we moesten afremmen. Eindtijd van 1:23:26 en daarmee bijna 5 minuten sneller dan ik had bedacht van te voren en ook nog eens bijna een minuut van mijn pr af.
Was allemaal erg super geregeld en blijft een mooi evenement om aan mee te doen. Zoals anderen ook al zeiden lopen er velen al in het begin. Waarbij je je dan afvraagt wat die van plan waren bij de start. Ook inderdaad de eerder genoemde McDonalds medewerkers gespot. Maar toch ook veel 'stevige' mensen op hun eigen manier naar de finish zien lopen. Blijf dat toch altijd knap vinden.
Nu even rust en dan trainen voor de 5 km singelloop in Utrecht op 1 oktober met direct er achter aan de 10 km met mijn dochter die wat mentale support nodig heeft onderweg
Nette tijd.Bigm1990 schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:24:
Hier ook een wedstrijdverslag van de Meppel City Run 4 mijl.
Eindtijd 22:35
Ik heb hem ook gelopen, mijn tijd was 24:53. Dit was sneller dan mijn doelstelling, namelijk een minuut sneller dan vorig jaar (26:17).
Strava: https://www.strava.com/activities/1188229954
Nu heb ik het idee opgevat om 28 oktober een halve marathon te lopen in Dwingeloo. Streeftijd is onder de 1:40, het liefst zou ik 1:35 lopen.
Ik loop een 10K in ~45 minuten.
Laatst 16,5K gelopen in 1:18. Hierbij had ik het gevoel dat ik dit tempo redelijk "eindeloos" door kon lopen.
Vorige week 1/8 cross triathlon gedaan in 1:36.
Ik wil qua training 2x in de week hardlopen, 1x in de week mountainbiken (2,5 uur in D1), 2 a 3x in de week naar het werk fietsen (18,5 enkele reis) en 1 a 2x in de week weer krachttraining.
Wat zouden jullie qua looptraining doen? 1x lange duurloop van een uur en 1x tempoloop van 40 minuten?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Goeie, het parcours is volgens mij niet point-to-point. Voor een gecertificeerd parcours mag de finish hemelsbreed hoogstens de helft van de wedstrijdafstand verder liggen, in dit geval 8,046 km. Met een snelle blik op de kaart kom ik op 8,5 km.yoekel schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:19:
[...]
Leuk, ik vorig jaar 1:16:42 en dit jaar 1:13:35. Hadden we niet stiekem gewoon wind in de rug?
Aan de andere kant, met de drukte van die reclameoptocht businessloop is het sowieso knap als je een scherpe tijd loopt op de Damloop
Volgend jaar maar weer eens doen. Zou wel heel gaaf zijn om negen jaar na mijn eerste DtD (1h30) een sub-60 te lopen. Dan eerst wel iets doen aan het waardeloze trainen momenteel: eerst ziek, toen verzwikte enkel. September eindigt waarschijnlijk met 100km minder dan gepland
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dit valt reuze mee. Als wedstrijd loper of als lid van Le Champion start je sowieso voor de businessloop dus dan heb je er in ieder geval geen last van. Start je als individu dan start je een half uur na de laatste businesslopers. Dan kom je alleen richting het eind de echt trage lopers tegen. Dit zijn er gelukkig niet zoveel.kenneth schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:48:
[...]
Aan de andere kant, met de drukte van die reclameoptocht businessloop is het sowieso knap als je een scherpe tijd loopt op de Damloop
Doe je zelf mee als businessloper dan heb je wel een probleem om een top tijd te lopen
chapeau voor de nette tijd!The_Ghost16 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:20:
Was allemaal erg super geregeld en blijft een mooi evenement om aan mee te doen. Zoals anderen ook al zeiden lopen er velen al in het begin. Waarbij je je dan afvraagt wat die van plan waren bij de start. Ook inderdaad de eerder genoemde McDonalds medewerkers gespot. Maar toch ook veel 'stevige' mensen op hun eigen manier naar de finish zien lopen. Blijf dat toch altijd knap vinden.
Die McDonalds mensen kwam ik ook snel tegen en hun slechte looptechniek viel mij gelijk op.
Ik denk dat veel deelnemers amper dit jaar hebben hardgelopen, maar door de enthousiasme van hun
collega's zijn overgehaald (lees: zijn ingetrapt) om de DtD te lopen, omdat het toch MAAR 10 mijl is.
Heel van deze beginners komen zichzelf uiteraard al snel tegen en zullen tijdens de lange loop des doods hun collega's hebben vervloekt
In mijn ervaring doen die mensen daarna het volgende:
1: Nooit meer in hun leven meedoen aan een hardloop race!
2: Na hun wakeup call toch maar beginnen met trainen om volgend jaar zonder suffering over
de finish te komen.
Ik heb in 2009 en 2011 meegedaan in de eerste groep recreanten en ik heb tientallen Aholdlopers moeten inhalen. Die regelmatig met z'n drieën of vijven naast elkaar wandelden natuurlijkThe_Ghost16 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:58:
[...]
Dit valt reuze mee. Als wedstrijd loper of als lid van Le Champion start je sowieso voor de businessloop dus dan heb je er in ieder geval geen last van. Start je als individu dan start je een half uur na de laatste businesslopers. Dan kom je alleen richting het eind de echt trage lopers tegen. Dit zijn er gelukkig niet zoveel.
Doe je zelf mee als businessloper dan heb je wel een probleem om een top tijd te lopen
Het is dat ik nu een wedstrijdlicentie heb anders zou ik nooit meer meedoen, wat een ellende. Drukte kan goed zijn voor de sfeer maar de hoeveelheid slecht- of ongetrainde businesslopers is echt bloedirritant.
Ik deed mee aan de business wedstrijdloop, al om half elf 's ochtends, direct achter de wedstrijdloop aan. Daar was het niveau eigenlijk best aardig, vanaf het uitkomen van de tunnel weinig last gehad van andere lopers, veel om mij heen in hetzelfde tempo (4:20 - 4:40).The_Ghost16 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:58:
[...]
Dit valt reuze mee. Als wedstrijd loper of als lid van Le Champion start je sowieso voor de businessloop dus dan heb je er in ieder geval geen last van. Start je als individu dan start je een half uur na de laatste businesslopers. Dan kom je alleen richting het eind de echt trage lopers tegen. Dit zijn er gelukkig niet zoveel.
Ja die ken ik ook nog wel van een paar jaar geleden. Al die vervelende kassa meisjes die mee deden en alleen maar aan het ouwehoeren waren. Ik startte toen zelf ook in de business loop.kenneth schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:01:
[...]
Ik heb in 2009 en 2011 meegedaan in de eerste groep recreanten en ik heb tientallen Aholdlopers moeten inhalen. Die regelmatig met z'n drieën of vijven naast elkaar wandelden natuurlijk
Het is dat ik nu een wedstrijdlicentie heb anders zou ik nooit meer meedoen, wat een ellende. Drukte kan goed zijn voor de sfeer maar de hoeveelheid slecht- of ongetrainde businesslopers is echt bloedirritant.
Ik denk ook dat jij er meer last van hebt. Al vanaf een km of 7 of 8. Dan ben jij bijna een half uurtje bezig en zij gaan niet harder dan 8km per uur. Dus dan duurt het wel erg lang inderdaad en kom je er erg veel tegen.

Zeer tevreden met het eindresultaat maar ik twijfel wel om volgend jaar weer mee te doen. Ik vond de loop simpelweg niet heel bijzonder mooi, ik hoorde om mij heen dat de zevenheuvelenloop bijvoorbeeld veel mooier is om te doen. Hebben jullie aanraders voor mooiere lopen tot ongeveer de lengte van een halve marathon?
Ligt er aan wat je verstaat onder 'mooi'. Ik vind het parcours van de Egmond halve marathon wel erg mooi met de duinen en het strand en zo. Ook de Groet uit schoorl run is wat dat betreft erg mooi.Thysiej schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:16:
Zeer tevreden met het eindresultaat maar ik twijfel wel om volgend jaar weer mee te doen. Ik vond de loop simpelweg niet heel bijzonder mooi, ik hoorde om mij heen dat de zevenheuvelenloop bijvoorbeeld veel mooier is om te doen. Hebben jullie aanraders voor mooiere lopen tot ongeveer de lengte van een halve marathon?
De route van de damloop vind ik ook niet echt mooi maar de sfeer vind ik dan wel weer erg geweldig. Dit heb je bij bovenstaande dan wat minder omdat het meer natuur is waar je doorheen loopt.
Scheelt ook nogal wat tempo betreft...Thysiej schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:16:
Gisteren voor het eerst meegedaan aan de DtD, eigenlijk mijn eerste hardloopwedstrijd ooit. Ik had mij over laten halen door een vriendin en was van plan de hele loop samen te doen. Ik kon niet goed wennen aan haar tempo en ben vanaf km 8 maar mijn eigen tempo gaan lopen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Keek even alleen naar het plaatje en wilde al roepen 'wat ben je voorzichtig gestart joh!', maar zag dat het aan je vriendin lagThysiej schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:16:
Gisteren voor het eerst meegedaan aan de DtD, eigenlijk mijn eerste hardloopwedstrijd ooit. Ik had mij over laten halen door een vriendin en was van plan de hele loop samen te doen. Ik kon niet goed wennen aan haar tempo en ben vanaf km 8 maar mijn eigen tempo gaan lopen.
[afbeelding]
Lekker gelopen!
Allereerst, hardstikke mooi dat je zo gegroeid bent.anandus schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:35:
Even een edit:
In februari was ik begonnen, toen kon ik 30 seconden hardlopen. En daarna hijgen. Veel hijgen
Wat kan het menselijk lichaam veranderen! Kudos voor de natuur!
Aangezien jij ook 'vanaf 0' ben begonnen, heb jij nog tips en of ervaringen om te delen?
Naast the usual (luister goed naar je lichaam, niet onnodig door pijn doorlopen, etc) merkte ik dat het bij mij veel scheelde dat ik vaste loopmomenten in de week had, het is een vaste routine, geïntegreerd in mijn weekschema. Met andere sporten is dat sowieso zo, maar hardlopen moet je zelf plannen en in mijn geval, bij eerdere pogingen om te gaan hardlopen, was het ook heel makkelijk om een loop vooruit te schuiven want (het regent, geen zin, te koud, te warm, etc., noem maar een excuus). En van uitstel kwam telkenmale afstel.thijsco19 schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:06:
[...]
Allereerst, hardstikke mooi dat je zo gegroeid bent.
Aangezien jij ook 'vanaf 0' ben begonnen, heb jij nog tips en of ervaringen om te delen?
Verder moet je zelf kijken wat je fijn vindt. Met een app? Welke app? Runkeeper en Strava zijn volgens mij de meest populaire apps.
Met of zonder muziek? Etc.
Ikzelf loop met een soort 'hoorspel" in een apocalyptische wereld, Zombies, Run!
Apple iTunes / Google Play
Ik ben begonnen met hun 5K-app:
Apple iTunes / Google Play
Maarja, daar moet je wel van houden, voor mij werkt het heel motiverend in ieder geval
Allemaal subjectief, natuurlijk. Ik denk dat mijn belangrijkste boodschap dus is dat je voor jezelf zorgt dat je ook daadwerkelijk gaat rennen. Niets is frustrerender dan beginnen met rennen en weer een week terug in je couch-to-5K-training te moeten gaan omdat je het hardlopen twee weken hebt uitgesteld.
[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 18-09-2017 18:31 ]
We're not so different, you and Ikenneth schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:48:
[...]
Volgend jaar maar weer eens doen. Zou wel heel gaaf zijn om negen jaar na mijn eerste DtD (1h30) een sub-60 te lopen. Dan eerst wel iets doen aan het waardeloze trainen momenteel: eerst ziek, toen verzwikte enkel. September eindigt waarschijnlijk met 100km minder dan gepland
Ik liep hem ook in 2009, en ook in 1:30:xx. Overigens niet de illusie dat ik je nu nog bij kan houden, zou ik nu een 10EM lopen dan zou ik gaan voor +/- <1:08 (4:15/km). Zou dan ook meteen de grootste PR-verbetering worden in mijn hardloopcarrière tot nu toe, aangezien ik na die ene damloop ook nooit meer een 10EM wedstrijd heb gelopen
Overigens stond ik drie jaar geleden ook op 1u30 bij de DtD. Een dieptepunt conditietechnisch, en de trigger voor mij om gestructureerd aan mijn gezondheid en conditie te gaan werken. Anderhalf jaar later liep ik de Rotterdam Marathon op tempo, en nu anderhalve week geleden rende, wandelde en klauterde ik 47km door de Dolomiti di Brenta. Het kan verkeren
Eind maart volgend jaar is bijvoorbeeld de Halve Marathon van Utrecht (zie http://www.utrechtmarathon.com/). Relatief kleinschalig, maar met een leuke lus door het centrum van Utrecht e.d. Daarvoor heb je de City-Pier-City in Den Haag als halve marathon; veel drukker en massaler, maar à la DtD met veel publiek langs kant. De Zevenheuvelen is zeker ook leuk om mee te maken en goed geregeld, evenals de al genoemde lopen in Schoorl en Apeldoorn.Thysiej schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:16:
Hebben jullie aanraders voor mooiere lopen tot ongeveer de lengte van een halve marathon?
En als je het lopen op de weg mooi vindt, neem dan eens een kijkje op de kortere trail-afstanden, die zijn er ook genoeg. Minder focus op tijd, meer focus op lopen en je omgeving
[ Voor 70% gewijzigd door Trenchdog op 18-09-2017 21:56 ]
De Linschotenloop (omgeving Linschoten - Oudewater) is erg leuk, is traditioneel de laatste zaterdag voor kerst, zeer kleinschalig en erg mooi. Je moet wel een beetje van de elementen houden, want gezien de datum en een hoop stukken langs weinig bebouwing kan het wel eens winderig/koud worden. Zelf heb ik hem een paar keer gelopen en vind het nog steeds één van de leukste loopjes van het jaar. Geen massale toestromen, gewoon een clubje van een paar honderd man, een kantine, een stinkende gymzaal om je in om te kleden, allemaal lekker kneuterig.
Omdat ik vorig jaar niet kon lopen in Linschoten heb ik dat jaar afgeweken van mijn vast loopje en de Spijkenisse Marathon gedaan. Ook een aanrader. Is vanuit een atletiekvereniging georganiseerd, met dus ook start + finish op de baan. Dat geeft altijd wel een leuke sfeer vind ik zelf. En naast 1/2 marathon dus ook een hele marathon, min of meer tegelijkertijd, en volgens mij ook een 10km. Enige nadeel van deze run vond ik dat alleen de finish getimed werd, start was dus massastart. Maar omdat je op de baan begint en het ook nog steeds relatief kleinschalig is geen echt groot probleem. Leuk detail: je komt ook door de binnenstad van Spijkenisse. Verder net als Linschoten een parcours met veel buitengebied, dus lekker lopen tegen de elementen.
Verder is binnenkort (begin okt) de 10km Singelloop in Utrecht. Erg druk, maar wel een van de mooiste stedelijke parcouren die ik ken. Als ik meedoe vraag ik me elke keer weer af waarom ik in godsnaam weer geld betaal om mee te lopen met duizenden andere lopers op 3km van mijn huis op een parcours waar ik elke dag zelf in alle rust zou kunnen lopen (autowegen uitgezonderd), maar toch nooit spijt gehad van deelname. Al was vorig jaar wel een beetje too much: stortregens en cm's diepe plassen hielpen niet echt mee
heeft Alphen aan de Rijn ook niet een goed geregelde halve marathon, zo rond de tijd van de City-Pier-City? Klok en klepel, maar las daar goede dingen over een jaar geleden toen ik zelf wat gefrustreerd terugkwam van een te drukke CPC.
yoekel schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:04:
[...]
Ik deed mee aan de business wedstrijdloop, al om half elf 's ochtends, direct achter de wedstrijdloop aan. Daar was het niveau eigenlijk best aardig, vanaf het uitkomen van de tunnel weinig last gehad van andere lopers, veel om mij heen in hetzelfde tempo (4:20 - 4:40).
Haha..vrijwel gelijke tijden. Weet alleen dat ik redelijk wind tegen had op de dijk..yoekel schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:19:
[...]
Leuk, ik vorig jaar 1:16:42 en dit jaar 1:13:35. Hadden we niet stiekem gewoon wind in de rug?
Dat gevoel heb ik er ook wel een beetje aan over gehouden... iedereen roept geweldig..en sfeer leuk etc.. Vond dat wel meevallen.Thysiej schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:16:
Voor mij ook de 1ste keer maar vooralsnog twijfel ik voor volgend jaar..
Heeft er nog niemand ervaring/tips ivm een blessure aan de grote teen (ontsteking)? Ben hier nu al een half jaar mee aan het sukkelen. Op voorschrift ontstekingsremmers en rust genomen, waarna de pijn weg was maar het komt telkens een beetje terug. Probleem is dat ik er ook gewoon last van krijg na een dag wandelen op het werk. Heb al schoenen aangepast, ijs gelegd.. Ben een beetje door mijn oplossingen heen aan het geraken.
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Eerste DtD: 1.27.xx
Eerste Midwintermarathon: 1.18.xx
Tweede Midwintermarathon: 1.12.xx
Vraag me af waar het einde is, maar ik denk zelf dat ik nu me moet aansluiten bij een loopgroep en vaker moet gaan lopen om nog te verbeteren.
Volgende doel: Halve marathon onder 1u45min, dat heb ik nog steeds niet gehaald..
Ps. Waar ik eigenlijk voor kwam is om te zeggen dat ik de Singelloop wel ontzettend duur vind... 24 euro voor de 10k.
Nu gaat het gewoon naar behoren behalve die extreem kapotte benen. Van boven naar beneden voel ik mijn quadriceps weer herstellen hahaha. Nu doet het alleen zeer bij de knieën maar gisteren was het alles nog.
Aan de positieve kant, over anderhalve week mag ik weer! 15km duin, strand (hoog water) en bos met veel hoogtemeters.
En ook nog wel illustratief... Vanaf 8,5km ging het mis.
[ Voor 9% gewijzigd door Krylinck op 19-09-2017 12:57 ]
Haha, het verval is duidelijk jaKrylinck schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:55:
En ook nog wel illustratief... Vanaf 8,5km ging het mis.
[afbeelding]
Waar mag je aan de bak over 1,5 week? Is dat toevallig in IJmuiden?
If you can see, look. If you can look, observe
Dat gevoel heb ik sowieso wel, ik ben met een schuin oog aan het kijken naar de Bruggenloop in Rotterdam nu ik een paar keer de 15/10EM heb aangetikt tijdens een training maar de prijs van €23,50 voor de voorinschrijving houd mij nog tegen.KaiseRRuby schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:44:
Ps. Waar ik eigenlijk voor kwam is om te zeggen dat ik de Singelloop wel ontzettend duur vind... 24 euro voor de 10k.
Je krijgt dan wel een looplampje, een medaille en een finishfoto...dat dan weer wel
Nu echt aan het snelheidswerk beginnen want ik ben stikjaloers als ik de tijden hier zie!.. tijd om het boek 'het duurloop misverstand' aan te schaffen of zijn er betere methodes?
Vanaf vandaag betaal je al € 25vhal schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:29:
[...]
Dat gevoel heb ik sowieso wel, ik ben met een schuin oog aan het kijken naar de Bruggenloop in Rotterdam nu ik een paar keer de 15/10EM heb aangetikt tijdens een training maar de prijs van €23,50 voor de voorinschrijving houd mij nog tegen.
Je krijgt dan wel een looplampje, een medaille en een finishfoto...dat dan weer wel
Heb het er wel voor over overigens.
hè verdorie, dan ga ik niet meer!1!!!!Niku schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:05:
[...]
Vanaf vandaag betaal je al € 25![]()
Heb het er wel voor over overigens.
De beste methode is zoveel mogelijk lopen zonder geblesseerd te rakenThatsHollywood schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:47:
Weer een doel bereikt! 15k (@ 5.37)heerlijk gelopen vanmorgen in de mist. Even nog een klein pijntje in de knie, maar overall erg lekker gelopen, schijnbaar was dat af te lezen want er werd zelfs gezwaaid door tegemoet komende lopers
)
Nu echt aan het snelheidswerk beginnen want ik ben stikjaloers als ik de tijden hier zie!.. tijd om het boek 'het duurloop misverstand' aan te schaffen of zijn er betere methodes?
Souplessemethode (van duurloopmisverstand dus), Daniels, Lydiard, Pfitzinger, Fitzgerald, kies wat bij je past en waar je plezier aan beleeft. De eerste jaren ligt de vooruitgang vrijwel uitsluitend in consistentie en omvang.
Jaloers niet, maar wel respect... Ik heb altijd gevoetbald en ben deze zomer begonnen met wat meer fietsen. Eigenlijk nooit aan duursport gedaan, maar vond mezelf altijd wel redelijk fit. Nu een Polar horloge aangeschaft en ik volg een halve marathon programma. Dit gaat op hartslag, maar ik loop echt in zone 3 zo rond de 6 min/kmThatsHollywood schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:47:
Leuk om hier de verhalen te lezen en ben met een schuin oog ook aan het kijken om aan wat evenementen mee te lopen vanaf binnenkort.
Battle.net || Strava
Dat is voor ons lastig in te schatten, waar zit de ontsteking precies op de teen? Ik ben in eerste instantie geneigd te zeggen: zo veel mogelijk sandalen/slippers of helemaal niets aan de voeten dragen, maar neem aan dat je HA dat ook al aangeraden heeft. Dagelijks ontsmetten in een sodabadje?Darks schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:13:
Dag mede Tweakers/lopers,
Heeft er nog niemand ervaring/tips ivm een blessure aan de grote teen (ontsteking)? Ben hier nu al een half jaar mee aan het sukkelen. Op voorschrift ontstekingsremmers en rust genomen, waarna de pijn weg was maar het komt telkens een beetje terug. Probleem is dat ik er ook gewoon last van krijg na een dag wandelen op het werk. Heb al schoenen aangepast, ijs gelegd.. Ben een beetje door mijn oplossingen heen aan het geraken.
Een half jaar met dezelfde ontsteking sukkelen lijkt me overigens sowieso veel te lang i.v.m. risico op bloedvergiftiging. Dus het verstandigste lijkt me om (weer) bij je HA aan te kloppen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic