Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.962 views

Onderwerpen

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01 10:51
Geen matches
Het is hier alleen maar harder gaan regenen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:59

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Storm-Fox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:44:
Door het slechte weer heb ik deze week weinig aan hardlopen en wielrennen kunnen doen en dat
is voor mijn training voor de Damloop niet optimaal, althans zo voelt dat van binnen :)

De vooruitzichten voor de Damloop op 17 september zijn ook al niet al te best, maar gelukkig maakt
de saamhorigheid bij races altijd veel goed. Misery loves company.

WIe hier gaat zondag de 17e of 16e(damloop by night) ook pakken?
Ga voor de 1ste keer de Damloop doen op zondag, mooie startijd om 11:00 uur te pakken en zet in op 1.29 of minder :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
tlpeter schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:50:
Het is hier alleen maar harder gaan regenen.
Och..gratis douche moet je maar denken :)

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59
Geen matches
Storm-Fox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:29:
[...]

Hahaha, bikkel
Met de juiste kleding (lange broek, pet en jacket) is het wel te doen mits je de voordeur uitkomt.
Wie trekt nu zoveel kleren aan? Die worden toch alleen maar nat! Gewoon korte broek en shirtje, en heerlijk plensen.

* nokie heeft heerlijk intervalletjes gedaan deze middag op de piste in de regen, zelfs applaus gekregen van een groepje wietrokende jeugd op de tribune. Misschien heeft het geholpen dat ik elke ronde een beetje "uitstoot" binnenkreeg :+)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Hier staat vanavond nog een klein loopje op de planning (even de beentjes loslopen voor aankomende zondag) dus ben ook bang dat we druipend binnenkomen en rechtstreeks door naar de douche gaan :)

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

Geen matches
Ik ga deze week weer lekker hier in Madison, Wisconsin een paar keer lopen. Blijft lekker om in een andere omgeving te lopen. Geen regen, maar dat maakt me niet.

Ik geloof wel dat ik hardlopend sneller op mijn eindbestemming was geweest, vlucht vanuit Detroit laat lang op zich wachten, inmiddels al 2:20 vertraging.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:39

KnOeFz

no comment...

Geen matches
Storm-Fox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:29:
[...]

Hahaha, bikkel
Met de juiste kleding (lange broek, pet en jacket) is het wel te doen mits je de voordeur uitkomt.
Dat meen je niet hoop ik....
Ik ben juist blij dat het eindelijk wat koeler is. In korte broek en t-shirt... heerlijk. M'n vo2max stijgt meteen :)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• tlpeter
Geen matches
16 graden is best nog warm.

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 08:46
Geen matches
KnOeFz schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:52:
[...]

Dat meen je niet hoop ik....
Ik ben juist blij dat het eindelijk wat koeler is. In korte broek en t-shirt... heerlijk. M'n vo2max stijgt meteen :)
Ik ren ook het liefst in een korte broek en shirt, maar als het met bakken uit de hemel komt zoals
gisteren het geval was, dan kan het toch verstandig zijn om iets anders aan te trekken.
Zeker als je langer dan 45 minuten gaat hardlopen.

oftopic, ik heb zojuist een startnummer gekocht voor de Damloop by Night.
Zodoende kan ik volgende week s'avonds de 8km pakken en de volgende dag de 16km.
Hopelijk ik heb zondag genoeg glycogeen in mijn spieren om een goede tijd te halen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
Geen matches
President schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:00:

Over de run vanochtend:
Km 1: 5.01
Km 2: 5.12
Km 3: 5.24
Km 4: 5.33
Km 5: 5.36
Zojuist weer gaan hardlopen om te zien of ik het nog een keer kon of dat het geluk was dat ik 5km vol hield. Net weer gelukt.
4:58, 5:14, 5:18, 5:21, 5:18

Ik ben nu voor een terrein gegaan met minder bochten, dat werkt wel fijn! Nadeel was dat de fietspaden erg schuin afliepen steeds naar links, waardoor ik na 5,5km helaas moest stoppen vanwege pijn bij de linkerknie (rechts nergens last van en ik was ook niet buiten adem. Na een kilometer of twee ofzo zit ik in een of ander ideaal ritme van ademen lopen)

Zal volgende keer de route eens achterstevoren lopen om te zien of ik dan rechts last krijg, of ik toch weer van links last krijg of dat mijn rechter knie wel de centimeter verschil kan opvangen door schuin wegdek

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
@ElectricHead succes zometeen met de Dubbele Mijl! Ik spring over anderhalf uur op de fiets zodat ik rustig de standjes nog kan bekijken (startnr gister al opgehaald) en nog even naar t toilet kan na ingelopen te hebben. Doel voor de 5EM is nog steeds 39:59 en ik denk dat ook wel te halen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• President
  • Registratie: Februari 2015
Geen matches
Poekie schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:35:
@ElectricHead succes zometeen met de Dubbele Mijl! Ik spring over anderhalf uur op de fiets zodat ik rustig de standjes nog kan bekijken (startnr gister al opgehaald) en nog even naar t toilet kan na ingelopen te hebben. Doel voor de 5EM is nog steeds 39:59 en ik denk dat ook wel te halen.
Dat is 8km in 40 min. 5 minuten per kilometer is mogelijk, ben alleen wel benieuwd naar zo'n run. Heb je geen last van andere lopers? Of van veel bochten? Is de hele route dan afgesloten voor verkeer/wandelaars/etc?

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08-2025

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Geen matches
President schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:44:
[...]

Dat is 8km in 40 min. 5 minuten per kilometer is mogelijk, ben alleen wel benieuwd naar zo'n run. Heb je geen last van andere lopers? Of van veel bochten? Is de hele route dan afgesloten voor verkeer/wandelaars/etc?
De singels zijn afgesloten. Er zijn volgens mij wel oversteekplaatsen echter gebruikt men die alleen als er geen verkeer is. :)

@Poekie Jij ook straks succes. Ik ben nu voornamelijk aan het zenuwlijden thuis. :D
Zal straks eens rustig de ren kleding aan gaan doen en dan spring ik op de fiets. Ben er in een zucht en een scheet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door ElectricHead op 10-09-2017 11:58 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• ElectricHead

ElectricHead

Geen matches
Oops, sorry.

[ Voor 94% gewijzigd door ElectricHead op 10-09-2017 11:58 . Reden: Dubbelpost ]

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
President schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:44:
[...]

Bij de meeste Nederlandse georganiseerde hardloopwedstrijden wordt (een gedeelte van) de weg afgesloten voor verkeer. Oversteken voor verkeer kan ook alleen op bepaalde plekken dan, en verkeersregelaars kijken dan naar 'rustige' plekken in het deelnemersveld.
Andere hardlopers kan je last van hebben - bij deze Singelloop is er een zogenaamde 'zandloperstart' zodat je mondjesmaat het (vrij brede) parcours op komt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
vvvvvvvvv looprichting
|        |
|\      /|
| \    / |
|  \  /  |
|        |
==========

Waarbij == de 'startmat' is waar je netto tijd begint te lopen. Veel wedstrijden werken met een chip in het startnummer, waarmee de zgn. bruto tijd (vanaf het startschot) en netto tijd (wanneer jij zelf over de start kwam) bijgehouden wordt.
Wat vooral naar is dat mensen met meerdere naast elkaar gaan lopen, plotseling snelheid minderen ('ik kan niet meer' zeg maar) of plotseling van richting veranderen ('oh, die waterpost is HIER! goh, die spandoeken had ik nog helemaaaaal niet gezien, heh, snel even 5m naar rechts om een bekertje water te pakken')

Bochten valt in dit parcours heel erg mee, omdat het een weg is waar normaal auto's rijden. Er is maar 1 echt scherpe bocht, vlak voor de finish.

En 5:00/km is inderdaad te doen, voor sommigen hier is dat bijna hun 'rustige' tempo - met genoeg training kom je er vanzelf. Mijn PR op deze loop is 46:43, dus ik heb sowieso wel wat te winnen :) (PR op de 10km is 51:00 dus 40 op de 8 is niet volledig uit de lucht gegrepen).

• tlpeter
Geen matches
Succes straks beide.
Ik heb mijzelf zojuist ingeschreven voor de barrier run Bergen op zoom. 7,5km. Kan ik mooi effe oefenen voor de beach obstacle run op texel volgende maand. De pijn in mijn voeten is een stuk minder geworden. De steunzolen lijken hun werk te doen. Ook doe ik nog braaf elke dag rekoefeningen zodat mijn kuiten niet zo strak staan.
Ik ga dit soort wedstrijdjes lekker gebruiken om weer fit en sterk te worden en ik ga zeker niet tot het gaatje. Ik ben nu al sinds juni aan de gang met mijn voeten.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Geen matches
Iedereen die de FlipBelt heeft aangeraden, bedankt. Dat ding had eigenlijk waarom-had-ik-hem-niet-eerder-belt moeten heten :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-01 16:38
Geen matches
Vandaag een 8 Engelse Mijl gelopen in mijn home town. Prima loop weertje vandaag! Bij de plaatselijke Runnersworld nog even een plakbandje wezen halen omdat mij gelletje lek raakte toen ik hem in mijn Flipbelt propte. :o

Doel was in elk geval niet om alles te geven ivm een loopje over 2 weken... maar toch nog 4,5 minuut van mijn tijd ten opzichte van vorig jaar weten af te snoepen! Dit is nu de 5de keer achter elkaar dat ik aan deze loop mee doe en tot nu toe elk jaar sneller dan de keer daarvoor. Ben nu al benieuwd naar volgend jaar...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28
Geen matches
Zo, dat was hem weer. De Bridge 2 Bridge. Dit parcours was echt heel erg leuk en uitdagend. Uiteindelijke eindtijd 31:07 op de 6 em (wheeler!!).Nu even uitrusten en van de week even een paar rustige trainingen om komende zaterdag weer te gaan knallen bij de dam by night.

Strava | AP | IP | AW

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 14:03
Geen matches
Medio september heb ik de Brooks Glycerin 14 gekocht. Heerlijke schoen die goed bij mij en mijn voorvoetlanding. Wel is mijn linkerschoenzool aan de buitenkant behoorlijk versleten inmiddels. Onderpronatie? Rechts is dit niet aan de orde.
Afijn, ik moet dus een nieuw paar schoenen kopen en vraag is of jullie tips hebben voor een model. Wil het liefst online bestellen, omdat dit toch wat goedkoper is dan in een speciaalzaak. En omdat ik nu enigszins weet wat bij me past.
Benieuwd naar jullie tips!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Matched: www
Zo!
Het ging wel aardig - mijn 39:59 niet gehaald dus dat is jammer.
Vrij OK van start gegaan - iets te snel bij de start maar snel gecorrigeerd dus km 1 had ik volgens plan in ongeveer 5:00 gelopen. Het ging vrij goed - veel mensen moeten inhalen, dat wel. Na km 3 zag ik echter dat ik flink was teruggezakt in tempo; 5:18. De eerste helft van deze loop is vals plat omhoog, de tweede vals plat omlaag. Ik had nog enige hoop dat nog wel weer in te halen.
Doorkomst op 4km zat ik al op 20:13, dus wel iets ingehaald. Ik moest dus alleen wel 19:46 over de tweede helft doen om nog op 39:59 uit te komen, sneller dan mijn 4km wedstrijd laatst. Small chance.
Toch nog iets weten te versnellen, vooral de laatste km vrij vlot gelopen in 4:42.
Uiteindelijk in 40:20 (netto) over de streep gekomen, dus al met al behoorlijk tevreden. 56e Vrecr geworden dus *O*

Lessons learned:
Eh, weinig! Ging goed!

Strava: https://www.strava.com/activities/1177404746

edit:
Oh en vorig jaar was m'n PR bij deze loop (en deze afstand) dus 46:43 dus ik ben zeker erg tevreden met deze tijd!

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 10-09-2017 23:03 ]

• tlpeter
Geen matches
mefjoew schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:27:
Medio september heb ik de Brooks Glycerin 14 gekocht. Heerlijke schoen die goed bij mij en mijn voorvoetlanding. Wel is mijn linkerschoenzool aan de buitenkant behoorlijk versleten inmiddels. Onderpronatie? Rechts is dit niet aan de orde.
Afijn, ik moet dus een nieuw paar schoenen kopen en vraag is of jullie tips hebben voor een model. Wil het liefst online bestellen, omdat dit toch wat goedkoper is dan in een speciaalzaak. En omdat ik nu enigszins weet wat bij me past.
Benieuwd naar jullie tips!
Ik heb zelf een tijdje terug de brooks launch gekocht. Deze schoenen lopen zo lekker dat ik deze het liefst de hele dag zou willen dragen.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 17:52

Niku

Alagaesii

Geen matches
kenneth schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:56:
Iedereen die de FlipBelt heeft aangeraden, bedankt. Dat ding had eigenlijk waarom-had-ik-hem-niet-eerder-belt moeten heten :P
Ik vind 'm ook echt heerlijk, perfecte vervanger voor de 'armband'.

Vanavond 11k gelopen, moet toch echt die zondag eens gaan vermijden na 'zaterdag stapdag'. :+

• ElectricHead

ElectricHead

Geen matches
Gisteren ging niet onaardig hier met de dubbele mijl, voorafgaand aan de Singelloop in Enschede. Jammer alleen dat de temperatuur zich niet aan het voorspelde hield en het zonnetje er zelfs bij kwam kijken. Was wel lekker, maar dat hielp niet echt in combinatie met de zenuwen. :D

Eerste deel tot net iets op de helft ging toch lekker. Hetzelfde valse plat op waar SuperPoekie het over had. En daar werd het even lastig, bij de keer kreeg ik ook nog eens flink de wind naar voren en had ik toch bijna een stukje lopend gedaan. Toch de moed maar opgeraapt en door gerend tot de finish.

Uiteindelijk in een tijd van 15:28 netto over de finish en 4:99 zag ik ergens als tijd staan. Voor een eerste keer, met veelal zenuwen vind ik het niet onaardig. Maar merk dat ik wel weer gewoon mag gaan lopen in plaats van een beetje "onderhoudend" rennen wat ik de afgelopen 3/4 weken gedaan heb.

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 12:17
Geen matches
Ook ik was gisteren aanwezig bij de Singelloop in Enschede. Van mijn huis was het ongeveer 2,5 km naar de start, dus een mooie afstand om rustig in te lopen. Aangezien er dit keer dus geen autorit of fietstocht aan vooraf ging, heerlijk ontspannen vertrokken. Nog even de finish van de dubbele mijl gekeken, en een plekje gezocht nabij de start zodat ik niet achteraan hoefde te starten.
Met de weersvoorspellingen (koel en bewolkt) had ik goede hoop op een mooie tijd net onder de 35 minuten voor de 5 EM. Onderweg naar de start voelde het al een stuk warmer, helemaal met de zon die af en toe goed aanwezig was.

Bij de start stond ik redelijk vooraan en voor mijn gevoel ook op een plaats die overeenkomt met mijn tempo. Met ongeveer een halve minuut na het startschot passeerde ik de startlijn. De eerste kilometer nog even zoeken naar wat ruimte, welke ik redelijk snel had gevonden. Om de 2km was er een drinkpost, de eerste sloeg ik over. Volgens mijn sporthorloge liep ik zelfs iets voor op schema om met 35 minuten te finishen. Bij 4km toch even slokje water genomen om mijn mond te spoelen en wat verkoeling te krijgen, wat neerkwam op 2 slokjes en wat water in het gezicht. Het tweede deel van de singel is naar beneden, hier hoopte ik nog wat tijd goed te maken. Echter stak er nog een redelijk briesje op en de zon was toch vrij warm. Nu gaf mijn horloge ook nog eens aan dat ik mijn beoogde eindtijd net niet zou halen. Daarom de laatste kilometers nog even aangezet en zelfs nog met een goede eindsprint over de finish :9

Tussentijden:
  1. 04:16
  2. 04:16
  3. 04:25
  4. 04:26
  5. 04:29
  6. 04:21
  7. 04:22
  8. 04:10
  9. Overige meters: 00:24
In bruto 35:36, netto 35:09. Toch net iets te laat of net iets te weinig versneld in het laatste deel.
Ondanks die 10 seconde die ik sneller had willen lopen 8)7 heb ik me goed vermaakt. De wedstrijd was goed georganiseerd en daarnaast was het een verademing om eens te kunnen starten op een plaats in het startvak die redelijk overeenkomt met mijn tempo.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

Galois

1811 - 1832

Geen matches
kenneth schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:56:
Vorig jaar of zo had ik hier ook naar gekeken. Leek mij een erg handig gadget. Ik stond op het punt om 'm te kopen zelfs... maar omdat hij niet waterafstotend is en je telefoon dus 'vochtig' wordt, vond ik 'm voor mij nutteloos. Ik wil wel mijn telefoon er in kunnen doen zonder dat deze vochtig wordt.

Voor het wielrennen heb ik zo'n Ortlieb-zakje waar ik mijn telefoon indoe en deze dan in een achterzakje doe. Maar als ik eerst m'n telefoon in dat Ortlieb-zakje moet doen en dan pas in de FlipBelt...

Of zijn ze tegenwoordig ook waterdicht te verkrijgen of valt dit probleem wel mee?

----------------------

Hier verder druk bezig met de marathonvoorbereiding. Nog maar 5 weken. Gaat snel :)

Erg fijn om te merken dat ik veel minder 'last' heb van 30+ km loopjes dan dat ik vorig jaar of twee jaar geleden had. Na zo'n lange duurloop lag ik de rest van de dag op de bank uit te rusten. Gisteren 33 km gelopen en het voelde erg goed. Had het gevoel dat ik moeiteloos naar de 42 door kon in dat tempo (4:50/km). Dat gevoel had ik vorig jaar in ieder geval niet. Toen was ik echt kapot na zo'n training...

Hopelijk is dit een voorteken dat mijn doel van 'onder de 3 uur' ook haalbaar is 8)

Wel heb ik begin augustus op vakantie in de bergen een kleine blessure opgelopen aan mijn peesplaat. Nog steeds een beetje last van. Blijft gelukkig stabiel, wordt niet erger. Hierdoor heb ik ruim een maand geen snelheidswerk mee gedaan, want daar had ik het meeste last van.

Mijn (bevriende) fysio gaf aan dat zolang het stabiel blijft en niet erger wordt, ik gewoon door mag lopen. Dat het zelfs wel goed is, aangezien zo'n pees slecht doorbloed is en door het lopen beter doorbloed wordt...
Ik moet dan ook wel zeggen dat ik graag hoor wat ik wil horen natuurlijk :)
Nu afhaken is in ieder geval geen optie :)

Zo voel ik nu mijn peesplaat ook na de loop van gisteren (33k). En vooral als ik erop druk met mijn duim. Beetje masseren, ed.
Maar goed, het is wat het is en ik duim dat het niet erger wordt...

Nu moet ik deze maand ook nog beslissen op welke schoenen ik ga lopen. Wel op wedstrijdschoenen (Nike Free Rn) of toch op trainingsschoenen. Als ik voor dit tweede kies, dan ben ik van plan op mijn oude Mizuno Wave Riders te lopen. Daar heb ik al 1000+ km op gelopen. Ik twijfel. Wedstrijdschoenen hebben nauwelijks ondersteuning en als je moe wordt, dan kan dat tegen gaan werken... De Mizunos die hebben wel meer ondersteuning en de demping is er wat uit omdat ze al zoveel gelopen hebben... dus wellicht beter daar op te lopen?

Ook heb ik voor na de zware trainingen een pot whey eiwit gekocht. Hopelijk herstel ik dan ook beter en scheelt dat weer een minuut op mijn eindtijd :)
Wie heeft positieve ervaringen met hardlopen en extra eiwit nuttigen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 12:17
Geen matches
Galois schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:19:
[...]

Ook heb ik voor na de zware trainingen een pot whey eiwit gekocht. Hopelijk herstel ik dan ook beter en scheelt dat weer een minuut op mijn eindtijd :)
Na lange loopjes (15+ km) neem ik vaak wat extra eiwitten. Meestal met wat yoghurt/kwark en fruit in de blender als smoothie. Het geeft mij wel het idee dat ik sneller hersteld ben en het is makkelijk om te nuttigen. Direct (de eerste 30 tot 60 minuten, afhankelijk van de afstand en inspanning) na het lopen heb ik vaak nog geen trek in vast voedsel, maar is het wel bevorderlijk voor het herstelproces om voedingstoffen binnen te krijgen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Gisteren een 10km gelopen bij de 30vanAmsterdamNoord..

Zo makkelijk als het vorige week woensdag ging..zo moeilijk ging het nu.
Beetje te snel gestart..met moeite terug in mijn eigen tempo gekomen..en heel lastig bijgekomen van de te snelle eerste 2 km.

Op een of andere manier ook te weinig gegeten ofzo..na een paar slokjes water/energydrank(Geen idee welke) bij het 5km punt ging het daarna wel weer een beetje, en eigenlijk na de finish kreeg ik gelijk hoofdpijn, dus best lang bleef hangen (ook bij thuiskomst) :(

(Volgende week doe ik gewoon m'n vest om met een softflask erin, dat drinkt toch stukken makkelijker dan zo'n bekertje)

Uiteindelijk 55:39 gelopen, vorige week zondag tijdens een trainingsloopje..ging een 10km nog in laag 54min..dus geweldig vond ik het niet.

Nu woensdag nog een klein baan trainingkie en dan zondag de Damloop.

[ Voor 7% gewijzigd door McMiGHtY op 11-09-2017 09:53 ]

• tlpeter
Geen matches
Galois schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:19:
[...]

Vorig jaar of zo had ik hier ook naar gekeken. Leek mij een erg handig gadget. Ik stond op het punt om 'm te kopen zelfs... maar omdat hij niet waterafstotend is en je telefoon dus 'vochtig' wordt, vond ik 'm voor mij nutteloos. Ik wil wel mijn telefoon er in kunnen doen zonder dat deze vochtig wordt.

Voor het wielrennen heb ik zo'n Ortlieb-zakje waar ik mijn telefoon indoe en deze dan in een achterzakje doe. Maar als ik eerst m'n telefoon in dat Ortlieb-zakje moet doen en dan pas in de FlipBelt...

Of zijn ze tegenwoordig ook waterdicht te verkrijgen of valt dit probleem wel mee?

----------------------

Hier verder druk bezig met de marathonvoorbereiding. Nog maar 5 weken. Gaat snel :)

Erg fijn om te merken dat ik veel minder 'last' heb van 30+ km loopjes dan dat ik vorig jaar of twee jaar geleden had. Na zo'n lange duurloop lag ik de rest van de dag op de bank uit te rusten. Gisteren 33 km gelopen en het voelde erg goed. Had het gevoel dat ik moeiteloos naar de 42 door kon in dat tempo (4:50/km). Dat gevoel had ik vorig jaar in ieder geval niet. Toen was ik echt kapot na zo'n training...

Hopelijk is dit een voorteken dat mijn doel van 'onder de 3 uur' ook haalbaar is 8)

Wel heb ik begin augustus op vakantie in de bergen een kleine blessure opgelopen aan mijn peesplaat. Nog steeds een beetje last van. Blijft gelukkig stabiel, wordt niet erger. Hierdoor heb ik ruim een maand geen snelheidswerk mee gedaan, want daar had ik het meeste last van.

Mijn (bevriende) fysio gaf aan dat zolang het stabiel blijft en niet erger wordt, ik gewoon door mag lopen. Dat het zelfs wel goed is, aangezien zo'n pees slecht doorbloed is en door het lopen beter doorbloed wordt...
Ik moet dan ook wel zeggen dat ik graag hoor wat ik wil horen natuurlijk :)
Nu afhaken is in ieder geval geen optie :)

Zo voel ik nu mijn peesplaat ook na de loop van gisteren (33k). En vooral als ik erop druk met mijn duim. Beetje masseren, ed.
Maar goed, het is wat het is en ik duim dat het niet erger wordt...

Nu moet ik deze maand ook nog beslissen op welke schoenen ik ga lopen. Wel op wedstrijdschoenen (Nike Free Rn) of toch op trainingsschoenen. Als ik voor dit tweede kies, dan ben ik van plan op mijn oude Mizuno Wave Riders te lopen. Daar heb ik al 1000+ km op gelopen. Ik twijfel. Wedstrijdschoenen hebben nauwelijks ondersteuning en als je moe wordt, dan kan dat tegen gaan werken... De Mizunos die hebben wel meer ondersteuning en de demping is er wat uit omdat ze al zoveel gelopen hebben... dus wellicht beter daar op te lopen?

Een tip van mijn fysio is masseren met een harde bal voor ongeveer een kwartier. Ik gebruik hiervoor een plastic jeu de boules bal.

[ Voor 91% gewijzigd door tlpeter op 11-09-2017 10:14 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Ik-ben-geen-fysio-disclaimer, maar even mijn recente pijntjes-ervaringen:

Bij hielspoor/peesplaat-achtige klachten heb ik er baat bij om op kantoor lekker met voet over de poten van mijn bureaustoel te gaan gedurende de dag. Schoenen met dunne zolen zijn daar handig bij, maar zonder schoenen kan net zo goed.

Mijn buitenkant-heup klacht (die vrijwel zeker een direct gevolg was van het snel opvoeren van kilometers) werd snel beter door elke dag 1-2x een elevated pigeon stretch te doen. Een (goed opgehangen!) wastafel is mijn ideale plek.

Simpele tips, uiteraard is een expert aan te raden bij heftige en/of langdurige klachten.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Pathogen schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:12:
Mijn buitenkant-heup klacht (die vrijwel zeker een direct gevolg was van het snel opvoeren van kilometers) werd snel beter door elke dag 1-2x een elevated pigeon stretch te doen. Een (goed opgehangen!) wastafel is mijn ideale plek.
Als die elevated pigeon enigszins lijkt op de pigeon van yoga - die kan je ook zittend op je stoel doen en heeft dan bijna dezelfde effecten.
Het is sowieso een goede oefening om je heupen 'open' te houden (hij zit ook in de meeste anti-PMS-routines maar daar hebben jullie iets minder nut aan ;) )

• tlpeter
Geen matches
TMI SuperPoekie :)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

Galois

1811 - 1832

Geen matches
Pathogen schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:12:

Bij hielspoor/peesplaat-achtige klachten heb ik er baat bij om op kantoor lekker met voet over de poten van mijn bureaustoel te gaan gedurende de dag. Schoenen met dunne zolen zijn daar handig bij, maar zonder schoenen kan net zo goed.

Simpele tips, uiteraard is een expert aan te raden bij heftige en/of langdurige klachten.
Dat lijkt mij inderdaad ook goed. Mijn fysio die zei dat ik 'veel' moest masseren om de doorbloeding en dus de genezing te voorspoedigen.

Ook 's ochtends voor het opstaan eerst even te rekken en te masseren voordat je het gaat belasten. 's Nachts schijnt er van alles gebeurd te zijn en als je gelijk gaat belasten, dan maak je weer wat kleine scheurtjes. Dus ik rek met een band wat en masseer wat voordat ik opsta.

Verder moest ik zo min mogelijk op blote voeten lopen. Het liefst op hardloopschoenen, maar anders op sneakers met een dikke zool. Liefst niet op (nette) schoenen met een leren zool.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 21:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Geen matches
Goed gedaan @Webgnome ! Een verbetering van vorig jaar toch? ;)
Ik heb nog bij de 6.22EM staan aan te moedigen (en het laatste restje van de 10EM), aangezien ik van een trail clinic op de Posbank kwam.

Deze was overigens leuk, van SMT, met veel info/ervaringen en daarna nog even iets van 8km over de Posbank. Dit is de eerste keer in tijden dat ik weer spierpijn heb en dat ik gewoon mensen (erger nog, vrouwen :+ ) voor heb moeten laten bij een klim omdat mijn benen gewoon uit pap bestonden...

Overigens, ik heb geen problemen dat vrouwen sneller dan mij zijn hoor. Op de marathon word ik er gewoon nog net door een vrouw van 71 uitgelopen, ja die loopt gewoon nog binnen 3.45 uur. 8)7

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Webgnome
Geen matches
Xaverius schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:53:
Goed gedaan @Webgnome ! Een verbetering van vorig jaar toch? ;)
klein beetje maar (16 minuten..)

Strava | AP | IP | AW

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Hoe kan het dat Strava runs niet exact importeert vanuit Polar Flow? Zitten toch wel wat verschillen in. Kleine verschillen, maar weet iemand deze te verklaren?

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Geen matches
Elk platform kan eigen correcties toepassen op basis van de bron data. Je hebt de 'ruwe gps data' op basis daarvan wordt je track gladgestreken naar iets waarvan dat platform denkt dat dat je werkelijke route was. Een correctie is bijvoorbeeld een rechte lijn over een weg ipv elke keer vijf meter naar links of naar rechts. Of een hoogte correctie op basis van bekend kaartmateriaal ipv de hoogte registratie op basis van gps. Deze algoritmes verschillen per platform.

[ Voor 4% gewijzigd door Arie- op 12-09-2017 07:52 ]

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Arie- schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 07:52:
Elk platform kan eigen correcties toepassen op basis van de bron data. Je hebt de 'ruwe gps data' op basis daarvan wordt je track gladgestreken naar iets waarvan dat platform denkt dat dat je werkelijke route was. Een correctie is bijvoorbeeld een rechte lijn over een weg ipv elke keer vijf meter naar links of naar rechts. Of een hoogte correctie op basis van bekend kaartmateriaal ipv de hoogte registratie op basis van gps. Deze algoritmes verschillen per platform.
Ah, oké. Helder!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Goeie info, @Arie-

@Niku Het kan dus ook zo zijn dat Polar Flow je run méér gladstrijkt dan Strava en is dus ook weer afhankelijk van of Strava de ruwe data aangeleverd krijgt of een gladgestreken versie.

Dus, kleine verschillen zul je altijd zien. Het dichtst bij de bron is de grootste kans op ruwe data, maar geen garantie :)

Ohja, en ruwe data betekent niet per definitie dat het nauwkeuriger is. Juist alle gekke meetafwijkingen, spikes e.d. zitten daar gewoon in. Het is wel de meest realistische afspiegeling van wat je apparaat gemeten heeft :)

[ Voor 25% gewijzigd door Pathogen op 12-09-2017 11:48 ]

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Pathogen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:47:
Goeie info, @Arie-

@Niku Het kan dus ook zo zijn dat Polar Flow je run méér gladstrijkt dan Strava en is dus ook weer afhankelijk van of Strava de ruwe data aangeleverd krijgt of een gladgestreken versie.

Dus, kleine verschillen zul je altijd zien. Het dichtst bij de bron is de grootste kans op ruwe data, maar geen garantie :)

Ohja, en ruwe data betekent niet per definitie dat het nauwkeuriger is. Juist alle gekke meetafwijkingen, spikes e.d. zitten daar gewoon in. Het is wel de meest realistische afspiegeling van wat je apparaat gemeten heeft :)
Snap ik. Ik merkte echter behoorlijke afwijkingen tussen Runkeeper en Polar Flow af en toe, en heb dan meer vertrouwen in Polar Flow. Dus mijn met Runkeeper gesyncte Strava account weggegooid en er een Polar Flow sync Strava voor teruggezet, toen vielen me de verschillen pas op.

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Nou jongens, zeg het maar, zelfde run.

Strava: 6,2km en 4:21/km.
Runkeeper: 5,54km en 5:02/km.
Polar M400: 5,03km en 5:21/km.

Eerste twee met mijn iPhone in een Flipbelt, tweede om mijn pols. Wat Strava deed klopt sowieso niet. Denk dat de Polar klopt, want deze zou er nu eenmaal voor gemaakt moeten zijn, maar ik kan de verschillen totaal niet verklaren.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Geen matches
Niku schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:21:

Eerste twee met mijn iPhone in een Flipbelt, tweede om mijn pols. Wat Strava deed klopt sowieso niet. Denk dat de Polar klopt, want deze zou er nu eenmaal voor gemaakt moeten zijn, maar ik kan de verschillen totaal niet verklaren.
wat zegt afstandmeten.nl ? zitten er veel haakse of zelfs 180 graden bochten in je je route?

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
P.O. Box schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:28:
[...]

wat zegt afstandmeten.nl ? zitten er veel haakje of zelfs 180 graden bochten in je je route?
Afstandmeten.nl zegt 5.25, maar die ik die pakt niet overal de hoekjes die je net afsnijdt door over de stoep te lopen. Vermoed dat de Polar inderdaad het nauwkeurigst is.

• Webgnome
Geen matches
Is er iemand die toevallig ook vanuit Arnhem naar de Dam By Night gaat zaterdag?

Strava | AP | IP | AW

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Matched: fm
Ik zou in dit geval niet alleen naar de nummertjes kijken, maar ook naar de route die de apps voor je uitstippelen. Rare pieken, afsnijders, dat soort dingen.

Verder is het op een gegeven moment handig om één platform te kiezen en daarmee te trainen. Als het platform consistent 10% afwijkt, dan is dat in ieder geval consistent en kun je daar nog steeds prima je training op baseren :)

Zaak is wel dat je niet de ene keer een afwijking van 10% naar boven ziet en de andere keer 10% naar beneden. Dan wordt het giswerk naar de waarheid :Y

(dezelfde redenatie gaat ook op voor stappentellers, 10k stappen =/= 10k stappen, maar als het apparaat consistent is in het aantal stappen dat wordt gerapporteerd voor de hoeveelheid die je daadwerkelijk hebt gezet, kun je met de trend prima uit de voeten)

Dit hele dilemma is het gevolg van de bijzonder grote hoeveelheid technologie en data die tegenwoordig te verkrijgen is. Uiteindelijk maakt het echt niet zoveel uit of je 4,5km of 5,5km loopt, als je training maar klopt qua intensiteit en doel.
Ook je intervallen iets te snel of iets te langzaam lopen boeit niet eens zoveel, vooral als het qua inspanning wel correct vóelt.

In theorie kun je het precies afmeten van een parcours van 5/10km of whatever het best overlaten aan de wedstrijdorganisatie*, die horen met zo'n roller en de juiste voorgeschreven methodes de boel netjes af te passen op de wedstrijdafstand.

*In de praktijk gaat dat ook niet altijd perfect, maar gecertificeerde parcoursen zijn over het algemeen wel safe te noemen.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-01 22:26
Geen matches
Niku schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:33:
[...]

Afstandmeten.nl zegt 5.25, maar die ik die pakt niet overal de hoekjes die je net afsnijdt door over de stoep te lopen. Vermoed dat de Polar inderdaad het nauwkeurigst is.
Mijn M400 heeft mij verbaasd door bij de Veldhoven 10 Miles steeds nagenoeg gelijk aan de km bordjes dezelfde afstand aan te geven. Toen ik klaar was was de afstand mooi 16,1km.

Bij de Halve Marathon Eindhoven vorig jaar gaf het horloge echter te positief aan. Toen kwam ik uit op 21.4km en ben ik teveel ingezakt waardoor ik net niet onder mijn doel, 2 uur, kwam.

Het verschil? Bij de Halve Marathon Eindhoven ben je iets meer aan het zigzaggen en loop je op een brede weg nog wel eens een buitenbochtje. Iets om rekening mee te houden.

Ik heb echter in trainingen, achteraf op Polar Flow, wel eens gezien dat het in principe zeer accuraat is maar dat er dan random een bocht gigantisch afgesneden is terwijl ik dit niet gedaan had.

De M400 had blijkbaar bij de release echt een matige GPS:
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

Edit: Ik zie nu dat de M400 er twee keer bij staat. Ook met een latere firmware. De GPS is niet een van de betere, maar wel ontzettend verbeterd en ook beter dan bijvoorbeeld een Fenix 3.

Maar deze pagina is inmiddels verouderd en er zijn veel updates uitgekomen die de GPS verbeterd hebben.

Mijn tip als je zo'n horloge bij wedstrijden draagt is vroeg in de wedstrijd (dan ben je ook nog fris) het horloge te vergelijken met de afstandsbordjes langs de kant. Laat je niet door je horloge foppen :+

[ Voor 12% gewijzigd door Fleximex op 13-09-2017 09:36 ]

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-01 21:11
Geen matches
Ik ben over anderhalve week een weekend weg met vrienden richting Maastricht, juist wanneer ik een 2.5 uur duurloop moet doen voor mijn marathonschema.. Iemand tips om in die omgeving te lopen? Makkelijke route liefst zonder al te veel verdwalen? ;-)

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:14
Geen matches
Gister aan het eind van de middag vertrokken voor een 12KM duurloopje.
Echter rond 1KM kwam ik een fietspad tegen waarop de meters stonden (0, 10, 20, 30 t/m 150).
Toen heb ik een rondje van 6KM gemaakt tot ik terug was bij dat fietspad en daar uiteindelijk 10 x steigerung sprintjes gedaan (70% / 85% / 100%) van 150M. Uiteindelijk op 10KM thuis gekomen.

Heerlijk die sprintjes :-)

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Fleximex schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:30:
[...]

Mijn M400 heeft mij verbaasd door bij de Veldhoven 10 Miles steeds nagenoeg gelijk aan de km bordjes dezelfde afstand aan te geven. Toen ik klaar was was de afstand mooi 16,1km.

Bij de Halve Marathon Eindhoven vorig jaar gaf het horloge echter te positief aan. Toen kwam ik uit op 21.4km en ben ik teveel ingezakt waardoor ik net niet onder mijn doel, 2 uur, kwam.

Het verschil? Bij de Halve Marathon Eindhoven ben je iets meer aan het zigzaggen en loop je op een brede weg nog wel eens een buitenbochtje. Iets om rekening mee te houden.

Ik heb echter in trainingen, achteraf op Polar Flow, wel eens gezien dat het in principe zeer accuraat is maar dat er dan random een bocht gigantisch afgesneden is terwijl ik dit niet gedaan had.

De M400 had blijkbaar bij de release echt een matige GPS:

Edit: Ik zie nu dat de M400 er twee keer bij staat. Ook met een latere firmware. De GPS is niet een van de betere, maar wel ontzettend verbeterd en ook beter dan bijvoorbeeld een Fenix 3.

Maar deze pagina is inmiddels verouderd en er zijn veel updates uitgekomen die de GPS verbeterd hebben.

Mijn tip als je zo'n horloge bij wedstrijden draagt is vroeg in de wedstrijd (dan ben je ook nog fris) het horloge te vergelijken met de afstandsbordjes langs de kant. Laat je niet door je horloge foppen :+
M400 gaf bij de Tilburg Ten Miles 16.08 aan, wat ook zeer netjes is. Runkeeper gaf daar 16.33 aan, wat ik een relatief klein verschil vind. Daarom snap ik ook niet dat het bij sommige andere trainingen zo veel scheelt.

Enfin. Bij de halve marathon in Eindhoven maar eens kijken wat er klopt.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17
Geen matches
acidd91 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:52:
Ik ben over anderhalve week een weekend weg met vrienden richting Maastricht, juist wanneer ik een 2.5 uur duurloop moet doen voor mijn marathonschema.. Iemand tips om in die omgeving te lopen? Makkelijke route liefst zonder al te veel verdwalen? ;-)
Je kan een route maken aan de hand van de fietsknooppunten, bijvoorbeeld via een fietsrouteplanner. De nummers schrijf je even ergens op, en daarna is het rustig bordjes volgen. Werkt voor mij prima in vreemd gebied :)

• Timo002
  • Niet online
Geen matches
Ik heb mij als doel gesteld om volgend jaar de halve marathon van Enschede te gaan lopen. Nu heb ik een Polar M400 en met de polar website kan ik als doel instellen om een halve marathon te lopen.

Nu heb ik dit gedaan en ik merk dat het trainingschema vooral gericht is op hartslag. Alle trainingen moeten in een bepaalde hartslag zone gelopen worden.

Nu heb ik gisteren een rustige training gehad, zie onderstaande schema:
Warming-up: 10 minuten in zones 1-2.
Trainen: 15 minuten in zone 3.
Cooling-down: 5 minuten in zones 1-2.

Mijn probleem hierbij is dat de hartslagzones voor mij persoonlijk er laag liggen. De warming-up is niet echt een warming-up omdat ik regelmatig moet gaan wandelen om in de hartslagzone te blijven.
Ook de training, zone 3 is voor mij erg langzaam hardlopen.

Ik ben geen hoogvlieger, maar het lukt me makkelijk om 10km in een uur te lopen zonder erg moe te zijn. In bovenstaande training liep ik gisteren 6:44 (min/km), wat voor mij extreem langzaam is (loop meestal rond de 5:30).

Mijn maximale hartslag zit op 186, op basis van mijn leeftijd (34). Maar als ik 5km op tempo loop schiet mijn hartslag in de laatste kilometer snel richting de 190. Vanuit mijn verleden weet ik dat ik altijd een hogere hartslag heb dan mensen om mij heen. Waar andere op 170 zaten, zat ik al snel op 185.

Omdat ik dus met deze hartslagzones eigenlijk niet (naar mijn mening) normaal kan hardlopen, is het verstandig om mijn mijn maximale hartslag bij te stellen? Naar zeg 191?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:23
Geen matches
Timo002 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:28:
Ik heb mij als doel gesteld om volgend jaar de halve marathon van Enschede te gaan lopen. Nu heb ik een Polar M400 en met de polar website kan ik als doel instellen om een halve marathon te lopen.

Nu heb ik dit gedaan en ik merk dat het trainingschema vooral gericht is op hartslag. Alle trainingen moeten in een bepaalde hartslag zone gelopen worden.

Nu heb ik gisteren een rustige training gehad, zie onderstaande schema:
Warming-up: 10 minuten in zones 1-2.
Trainen: 15 minuten in zone 3.
Cooling-down: 5 minuten in zones 1-2.

Mijn probleem hierbij is dat de hartslagzones voor mij persoonlijk er laag liggen. De warming-up is niet echt een warming-up omdat ik regelmatig moet gaan wandelen om in de hartslagzone te blijven.
Ook de training, zone 3 is voor mij erg langzaam hardlopen.

Ik ben geen hoogvlieger, maar het lukt me makkelijk om 10km in een uur te lopen zonder erg moe te zijn. In bovenstaande training liep ik gisteren 6:44 (min/km), wat voor mij extreem langzaam is (loop meestal rond de 5:30).

Mijn maximale hartslag zit op 186, op basis van mijn leeftijd (34). Maar als ik 5km op tempo loop schiet mijn hartslag in de laatste kilometer snel richting de 190. Vanuit mijn verleden weet ik dat ik altijd een hogere hartslag heb dan mensen om mij heen. Waar andere op 170 zaten, zat ik al snel op 185.

Omdat ik dus met deze hartslagzones eigenlijk niet (naar mijn mening) normaal kan hardlopen, is het verstandig om mijn mijn maximale hartslag bij te stellen? Naar zeg 191?
Stap 1: test je maximale hartslag. Extreem goed warming up doen. Rustig inlopen. Daarna 20 minuutjes lopen, waarbij je steeds iets sneller gaat en in laatste gedeelte vol gas gaat bij stukje heuvelop. Bij voorkeur niet doen in -10 of +35 graden, maar op normale dag.

Grote kans dat je max HR nog een stukje hoger is dan 190 :).

Ik ben 33 en mijn Max HR zou volgens de vuistregel 210-33 = 177 moeten zijn. In praktijk is mijn Max hr 201.

Vuistregel is een gemiddelde en nooit toepasbaar op jouw persoonlijke situatie.

XMCS Netherlands

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

Tazzios

..

Geen matches
@Timo002 Indien je nog vrijwel nooit in die hartslag zone hebt gelopen moet je lichaam er nog aan wennen. Dat wil zeggen tempo en hartslag in balans brengen. In het begin zul je inderdaad soms moeten gaan wandelen voordat je lichaam door heeft dat een lagere hartslag bij de inspanning mogelijk is.

Je zult denken heeft dit nut? Volgens de zoladz methode wel.
'De achtergrond hiervan is dat het volgens Żołądź voor het prestatievermogen belangrijk is op alle inspanningsniveaus (en bijbehorende metabolismen) goed getraind te te zijn.'
Wikipedia: Zoladz-test

• Fleximex
Geen matches
Requiem19 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:32:
[...]
Ik ben 33 en mijn Max HR zou volgens de vuistregel 210-33 = 177 moeten zijn. In praktijk is mijn Max hr 201.
Was het niet 220-x?

Ik heb volgens mijn Polar ook een hartslag van 195 of iets. Maar ik heb het zelf op 200 ingesteld omdat ik wel eens 201 heb gehaald na het vol doorjassen bij een interval training.

@Timo002
Belangrijker dan hartslag is dat je je aanleert om langer dan een uur te lopen en uiteindelijk 2 uur. En dat doe je simpelweg door een uur te gaan lopen. En wat je hartslag dan is doet er (nog) niet toe.

Het is natuurlijk een goede graadmeter is, maar als ik een uur met hartslag 190 loop of een uur met hartslag 175 loop merk ik dan zelf ook wel. Na de eerste situatie zit ik een kwartier uit te hijgen en bij de tweede is het lekker chill lopen en is mijn ademhaling heel rustig. Geen hartslagmeter voor nodig ;)

• Timo002
  • Niet online
Geen matches
Wat @Tazzios zegt zit ik ook aan te denken. Mijn hartslag is altijd hoog geweest, weet niet of het te maken heeft met dat ik ook licht astmatisch ben. Maar ik wil wel proberen om op een lagere hartslag hard te lopen.

Ik denk echter wel dat ik mijn maximale hartslag bij moet stellen, want op deze manier trainen heb ik er geen lol aan als ik telkens moet gaan wandelen.

@Fleximex Ik denk wel dat ik niet zomaar hard moet gaan lopen, vanwege mijn inspannings astma moet ik erg goed opletten niet te snel van start te gaan. Mijn hartslag in het begin laag houden helpt mij daar erg goed bij om aan het eind nog steeds hetzelfde tempo te lopen als aan het begin. En lang hardlopen kan ik alleen door mijn hartslag laag te houden, ik heb het idee dat als ik onder de 160 blijf ik erg lang door kan gaan.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-01 20:22
Geen matches
Ik Ik heb gister ter voorbereiding op de dam tot dam eindelijk een 12K gelopen. Van mijn beoogde schema is uiteraard niets terecht gekomen, waardoor ik eigenlijk pas een maand geleden enigszins serieus begonnen ben met lopen. Volgens mijn eigen opgestelde schema had ik vorige week 12K moeten lopen, maar helaas was ik vorige week de hele week ziek. Afgelopen zondag 1 helft gevoetbald, waarbij ik volkomen buiten adem was en het zweet me aan alle kanten uitbrak..

Dus gisteravond stond de 12K op het programma. Ik ging op weg met het idee heel rustig vlak proberen te lopen. Bij mijn vaste rek en strek bruggetje op exact 1 km bleek dat ik die eerste km in exact 6 minuten had gelopen, iets wat me alleszins meeviel.

Aangezien ik het idee had dat ik die eerste km echt heel rustig had gelopen heb ik geprobeerd dat tempo aan te houden. ik heb na het rekken ook runkeeper aangezet om te kijken of dat erg afwijkt van de uitgezette km's op mn rondje en de tijd die ik zelf op mn horloge bijhoud.

Het rondje wat ik loop is op 50 meter na geen 6KM, en met wat kleine afwijkingen lukte het me goed om rond de 6 min/km te blijven. Op 10 km klokte ik hem zelf af op 59:53 en na 12 km stond mn horloge op 1:11.03. Volgens runkeeper heb ik 10,8 km gelopen in 1:05.41, dus 6:05 gemiddeld.

Al met al ben ik na een week ziek te zijn geweest best tevreden over dit rondje. Nu donderdag nog een snel rondje van 6 km en dan zondag op karakter de 16. Waarbij ik me denk ik beter op 6:30 kan richten, maar waarvan ik gister proefondervondelijk heb gemerkt dat dat wel heel langzaam is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Gisteren een training afgewerkt op de baan, maar door stress op het werk was ik later thuis waardoor ik mijn standaard trainingsmaaltijd niet meer kon maken. Ben maar op alternatieve voeding, instant noodles, overgegaan.
Maar dit is toch een partij slecht bevallen. Het niveau van inspanning was veel te hoog voor dit hoopje pasta achtig eten met een zakje kruiden en olie.

Na de warming up & loopscholing merkte ik al dat het vrij zwaar ging. Daarna door naar de kern, 4x 1000 op 3.48, herstel 200 meter op 1.11.. De eerste ging, maar bij de 2e zware benen & lichte knieën en een licht gevoel in mijn hoofd. De 3e en 4e was steeds lastiger. Kon het tempo niet meer ophouden. Op het einde liep ik 3.55, evengoed netjes en rap, maar geen 3.48 zoals gepland. Voor mijn gevoel is de training niet gelukt als ik gemiddeld meer dan 2 sec boven mijn streeftijd zit.

Morgen opnieuw proberen, maar dan beter eten dus :)

Overigens, wat is jullie favoriete trainings-/wedstrijdvoedsel?

Mijn recept (schaamteloos gejat uit Runnersworld)
- 2 meergranen pistolet
- vijgenjam
- plakje jonge kaas
- plakje parmaham
- groene peper (moet eigenlijk gedroogde rode peper zijn) in stukjes er tussen de kaas en parmaham
- beide helften pistolet insmeren met vijgejam en gaan met die banaan.

Lekker, voedzaam, licht verteerbaar en bom van energie :9

[ Voor 19% gewijzigd door Calitomnication op 13-09-2017 12:36 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22

Roozzz

Plus ultra

Geen matches

Dat is wel heel fors. Wat gebeurt er als je de tracks over elkaar heen legt? Voor de leuk zou je ook nog het ruwe .gpx kunnen inladen in basecamp oid. Ik verwacht enkele rare kronkels.

Überhaupt is een iPhone behoorlijk matig qua gps :X

If you can see, look. If you can look, observe

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Vraag me af of het kan liggen doordat ik mijn iPhone sinds een paar weken in een Flipbelt in plaats van om mijn arm draag. Laatste leek nauwkeuriger. Polar voldoet overigens prima, maar vind het wel fijn om ook te horen te krijgen tijdens de run wat je split tijden zijn.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Niku schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:10:
Vraag me af of het kan liggen doordat ik mijn iPhone sinds een paar weken in een Flipbelt in plaats van om mijn arm draag. Laatste leek nauwkeuriger. Polar voldoet overigens prima, maar vind het wel fijn om ook te horen te krijgen tijdens de run wat je split tijden zijn.
Ik neem aan dat je een Polar om je arm hebt? Kun je daar geen splittijden op instellen? Overigens, de afwijkingen zijn wel heel vreemd. Wat zie je als je de bijbehorende kaarten bekijkt? Het kan toch niet anders dan dat je een paar rare kronkels ziet.

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
@Calitomnication ik ben iemand die over het algemeen 7x per week hetzelfde kan lunchen :P meestal is dat dan ook mijn wedstrijd- en trainingsvoer:

Training: 1 uur vooraf 1 volkoren boterham pindakaas met appelstroop en 1 volkoren boterham met hummus en een lapje vegetarisch broodbeleg
Na de training eet ik de andere helft hiervan :)

Voor een wedstrijd probeer ik 1,5-2 uur van tevoren te eten.

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Calitomnication schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:58:
[...]

Ik neem aan dat je een Polar om je arm hebt? Kun je daar geen splittijden op instellen? Overigens, de afwijkingen zijn wel heel vreemd. Wat zie je als je de bijbehorende kaarten bekijkt? Het kan toch niet anders dan dat je een paar rare kronkels ziet.
Uiteraard Polar om arm. Laat ook splits zien inderdaad. Zie inderdaad kronkels bij Runkeeper, maar niet elke run, dat maakt het voor mij zo vreemd.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Niku schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:09:
[...]

Uiteraard Polar om arm. Laat ook splits zien inderdaad. Zie inderdaad kronkels bij Runkeeper, maar niet elke run, dat maakt het voor mij zo vreemd.
Loop je veel tussen gebouwen. bomen, wat waren de omstandigheden, veel wind/regen et cetera? Het is even de vraag hoe Runkeeper de dataverzameling doet. Meet deze Heb zelf wel eens met mijn Forerunner, dan slaat de GPS helemaal door en sta ik bij aanvang van de training in 1x op de A73, die 400 meter verderop ligt.

tips voor New York

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Niku schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:09:
[...]

Dat is omdat niet elke run exact dezelfde GPS-ontvangst heeft denk ik, ondanks dat je 'dezelfde route' loopt. Waarschijnlijk kan het zelfs tussen telefoon en horloge nog verschillen (dat de één een satelliet of twee meer in track heeft ofzo, en de chip is vast niet t zelfde). Dat in combinatie met de algoritmes die Runkeeper/Strava/Garmin/Polar loslaat op je data geeft verschillen. Maar 700m/1200m verschil is echt wel flink.
Ik sync naar Strava via Garmin push, dus Strava krijgt 'originele data' en dan nog weet het er soms nog bijna 200m af te halen, omdat die algoritmes anders met de data omgaan, maar meestal is t <50m verschil.

Loop een aantal keer hetzelfde rondje en t zal waarschijnlijk wel meevallen met de verschillende afstanden. Op één exoot zou ik nog geen beoordeling willen geven.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Geen matches
Timo002 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:00:
Wat @Tazzios zegt zit ik ook aan te denken. Mijn hartslag is altijd hoog geweest, weet niet of het te maken heeft met dat ik ook licht astmatisch ben. Maar ik wil wel proberen om op een lagere hartslag hard te lopen.

Ik denk echter wel dat ik mijn maximale hartslag bij moet stellen, want op deze manier trainen heb ik er geen lol aan als ik telkens moet gaan wandelen.

@Fleximex Ik denk wel dat ik niet zomaar hard moet gaan lopen, vanwege mijn inspannings astma moet ik erg goed opletten niet te snel van start te gaan. Mijn hartslag in het begin laag houden helpt mij daar erg goed bij om aan het eind nog steeds hetzelfde tempo te lopen als aan het begin. En lang hardlopen kan ik alleen door mijn hartslag laag te houden, ik heb het idee dat als ik onder de 160 blijf ik erg lang door kan gaan.
Mijn hartslag is ook aan de hoge kant. Ik ben 43 en mijn hartslag ligt op ongeveer 200 tijdens hardlopen en 195 bij fietsen. Hartslag is heel persoonlijk en is niet te vergelijken.

Jouw maximale hartslag is heel makkelijk te meten: goed warm lopen en dan volle vak lopen, liefst tegen de wind in of een heuvel op. Jouw gemeten maximale hartslag is je maximale hartslag. Dit maximum moet je instellen op je horloge, dan gaan de zones automatisch mee.

Je gemiddelde hartslag bij een bepaald tempo kan overigens variëren. Toen ik 2 jaar geleden begon met hardlopen had ik een gemiddelde hartslag van 180 bij een 5km training met 6:00/km. Dit was bij mij tegen de verzuring aan. Nu heb ik een hartslag van ~160 bij hetzelfde tempo, Een hartslag van 160 is bij mij relaxed. Oorzaak: conditieverbetering met name een een efficiëntere hartspier, veroorzaakt door een grotere grotere linkerkamer. Ook (hoge) temperaturen hebben effect.

Voor de rest is het ook een kwestie van gevoeld. Mijn omslagpunt ligt bij rond de 180, als ik dit loop in wordt ik wel een beetje moe, maar het niet zo dat ik op apegapen lig, dan moet richting de 190.

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02-2025
Geen matches

Of het nog een bijdrage levert aan het al lopende verhaal weet ik niet maar bij HWi hebben ze recent een testje gedaan: Klik

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Van die HW.i review:
Wanneer we op Google Maps de route exact traceren, blijkt dat deze 2,76 km lang is.
Lol, dat zegt nog niet heel veel. Misschien als je één rechte lijn loopt, maar met een bocht introduceer je al fouten. Hoe precies is die Maps-meter nou?

Pas op de manier waarop bijv. parcoursen gemeten worden (een geijkt meetrad) zou vergelijken echt nuttig zijn.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Geen matches
Ik heb zelf ook gemerkt dat de GPS kan afwijken. Ik ben eens gaan kijken waardoor mogelijke afwijkingen kunnen ontstaan. Heb hierbij vooral gekeken naar Runkeeper op een iPhone en alle GPS tracks op een Apple Watch (welke bij HWi ook niet best scoort).

Runkeeper op de iPhone vereist een perfect signaal voordat je de run start (3 balkjes gevuld en groen) bij alles minder dan dat zal de run een veel grotere afwijking hebben ook al vind hij daarna alsnog een perfect signaal. Ik start hem dan ook pas als ik al een tijdje buiten sta.

De Apple Watch is weer een ander verhaal. Deze heeft zijn GPS standaard in slaapstand, zeker als je iPhone in de buurt is. Hierdoor zal hij eerst wakker moeten worden als je een activiteit start. En heeft dus een grote afwijking in de eerste halve minuut. Dit kun je voorkomen door een activiteit te starten, late lopen voor ongeveer 10 seconden en dan deze te stoppen en te verwijderen. Hiermee is je GPS geactiveerd en logt hij direct vanaf het begin een stuk beter.

Andere apps en devices heb ik geen ervaring mee.

• Requiem19
Geen matches
In het horloge topic al vaak voorbij gekomen, maar hier nog niet.

GPS accuracy overview van Fellrnr. Dit is een aardige indicatie van de gps precisie van apparaten.

Afbeeldingslocatie: http://fellrnr.com/mediawiki/images/5/56/GPS_Accuracy.png

XMCS Netherlands

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Requiem19 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:17:

GPS accuracy overview van Fellrnr. Dit is een aardige indicatie van de gps precisie van apparaten.
En hij loopt altijd exact dezelfde route, 'extra moeilijk door tree cover, een hoop bochten en een brug'. Blijf dat een rare manier van testen vinden. Ik loop nu vaak hetzelfde rondje omdat ik elke dag loop, maar varieer toch altijd wel op mijn long runs.
Ook heeft hij op Garmins altijd smart recording aanstaan, dat lijkt me juist raar (1s-recording is preciezer).

• Requiem19
Geen matches
Poekie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:46:
[...]

En hij loopt altijd exact dezelfde route, 'extra moeilijk door tree cover, een hoop bochten en een brug'. Blijf dat een rare manier van testen vinden. Ik loop nu vaak hetzelfde rondje omdat ik elke dag loop, maar varieer toch altijd wel op mijn long runs.
Ook heeft hij op Garmins altijd smart recording aanstaan, dat lijkt me juist raar (1s-recording is preciezer).
Is vaak getest: is niet preciezer.

Aangezien GPS een relatief grote afwijking heeft (enkele meters in optimale situatie), is er meer smoothing nodig bij meer meetpunten.

Zie ook paragraaf 14 van Fellrnr:
While the GPS sampling rate mentioned above has a huge impact on GPS accuracy, the same isn't true for recording rate. These two ideas seem to get confused. GPS sampling rate allows a watch to turn off the GPS receiver for short periods to conserve battery life while sacrificing GPS accuracy. Some Garmin watches can be configured to either record every second, or only record when something happens, such a change in heart rate or change in direction, something they call "smart recording." With a smart recording in normal GPS mode, the GPS system is continually active, so there's no loss in accuracy. To verify this, I tested the Garmin Fenix 5X in both the smart recording mode I normally use, and one second recording mode for comparison. As you can see, the two modes are virtually identical, and the differences are most likely due to chance (p=0.72).

Device Accuracy Trueness Precision Repeatability
Fenix 5X 4.30 Smart Recording 5.6 6.9 4.5 6.8
Fenix 5X 4.30 One Second Recording 5.3 7.1 4.0 6.6

XMCS Netherlands

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22

Roozzz

Plus ultra

Geen matches
Requiem19 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:17:

[afbeelding]
Heerlijk zo'n figuur met de titel: "GPS accuracy of running watches" en vervolgens zie ik daar een stryd, milestone en diverse andere footpods staan. No shit dat die behoorlijk goed scoren, vrijwel alle problemen die je krijgt met een gps-horloge elimineer je daarmee 8)7 Ik zou daar toch het nodige commentaar op krijgen :9

Ik meen mij te herinneren dat ik eerder forse kritiek heb gelezen over zijn testmethodiek. Ikzelf ben behoorlijk fan van dc rainmaker; gewoon de ruwe data overlayen en vergelijken met andere horloges. Er zijn zoveel zaken die verschillen kunnen triggeren, dus meerdere malen een gelijktijdige meting is wel zo eerlijk.

If you can see, look. If you can look, observe

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 09:42

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Matched: www
Ik zie dat de Singelloop Enschede populair is, dan zal ik mijn rondje ook maar posten ;)
https://www.strava.com/activities/1177940236

Sinds de zomervakantie had ik niet meer gelopen vanwege een rugblessure dankzij voetbal.. De dinsdag voor de Singelloop toch even 5km geprobeerd, was erg zwaar, maar ik vond dat de Singelloop moest kunnen. Immers, mijn aller eerste wedstrijd ooit, dat wou ik natuurlijk meemaken.

Op basis van de tijden van vorig jaar had ik mij bedacht onder de 44 min gelopen, voor een plek bij de eerste 1000.

Ik startte in het midden ergens, aan het einde van het "rechte stuk" in de rij.de eerste 2km veel last gehad van langzame mensen die allemaal naast elkaar bleven lopen, erg irritant. Ik moest dan ook een aantal keer ineens inhouden, over de stoep, het gras etc. Dat heeft veel energie gekost. Onderweg nog een drinkpost geprobeerd, maar dat kan ik niet :P
Laatste kilometer was erg zwaar, een eindsprint zat er dan ook zeker niet in.

Uiteindelijk in 43:48 gelopen, zoals gepland onder de 44 minuten. Echter deden er dit jaar veel meer lopers mee als vorig jaar, waaronder wat snellere, dus ben ik net boven de 1000 geëindigd :9 Maar leuke ervaring, volgend jaar weer! Maar eerst de halve marathon van Enschede :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Hebben jullie dit ook?

Gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat het rubbertje op mijn horlogebandje van de FR235 (hoe heet zo'n ding eigenlijk, je schuift hier het resterende stuk bandje onderdoor zodat deze niet uitsteekt) kapot was. Dus ik de Run2Day in Venlo gebeld met de vraag of ze deze hebben liggen.
Ze waren niet zeker, maar kom maar even kijken, kunnen we zien wat we kunnen doen. Ze hadden helaas geen bandje liggen, maar wel een dummy van de FR235, dan neem die maar mee, wij kunnen er toch niks mee, dus ik heb een nieuw bandje. (service van de zaak = super)

Daarna nog een beetje praten over hardlopen. Toevallig zat een vriend van me, die ook in dezelfde hardloopgroep zit, ook in de winkel en hij was nieuwe schoenen aan het testen. We zijn een beetje aan de praat geraakt over welke wedstrijden er nog aan staan te komen en hoe de trainingen verlopen.
Ik weet niet hoe hij het gedaan heeft, maar toen ik naar huis ging, had ik in 1x deze schoenen mee
Afbeeldingslocatie: https://images2.nike.com/is/image/DotCom/PDP_HERO_ZOOM/880848_401_E_PREM/zoom-fly-mens-running-shoe.jpg
Nike Zoom Fly 4%. Deze vanavond maar eens proberen tijdens de training, heb er een stuk op gelopen, maar het voelt heel maf. Net alsof je op de rand van een afgrond staat waar je bijna overheen lazert, die schoenen zoeken constant je evenwichtspunt op, dus je valt als het ware naar voren.
schoenen absoluut niet aan te raden voor mensen die op de hak landen, dat gaat grandioos fout

tips voor New York

Verwijderd

Geen matches
Haha, GPS inaccuraat? :9
Eén keer schoot de GPS uit naar Afrika... Die run liet alles crashen als ik de data ervan wilde zien.

• Hooiopdevork
  • Laatst online: 25-05-2023
Geen matches
Calitomnication schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:47:
Hebben jullie dit ook?

Gisteren zag ik tot mijn grote schrik dat het rubbertje op mijn horlogebandje van de FR235 (hoe heet zo'n ding eigenlijk, je schuift hier het resterende stuk bandje onderdoor zodat deze niet uitsteekt) kapot was. Dus ik de Run2Day in Venlo gebeld met de vraag of ze deze hebben liggen.
Ze waren niet zeker, maar kom maar even kijken, kunnen we zien wat we kunnen doen. Ze hadden helaas geen bandje liggen, maar wel een dummy van de FR235, dan neem die maar mee, wij kunnen er toch niks mee, dus ik heb een nieuw bandje. (service van de zaak = super)
Paar weken geleden was deze bij mij ook gescheurd, contact opgenomen met Garmin service en na 8 e-mails en een paar weken later heb ik gister een nieuw bandje ontvangen.

• Requiem19
Geen matches
Calitomnication schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:47:
Hebben jullie dit ook?

Daarna nog een beetje praten over hardlopen. Toevallig zat een vriend van me, die ook in dezelfde hardloopgroep zit, ook in de winkel en hij was nieuwe schoenen aan het testen. We zijn een beetje aan de praat geraakt over welke wedstrijden er nog aan staan te komen en hoe de trainingen verlopen.
Ik weet niet hoe hij het gedaan heeft, maar toen ik naar huis ging, had ik in 1x deze schoenen mee
[afbeelding]
Nike Zoom Fly 4%. Deze vanavond maar eens proberen tijdens de training, heb er een stuk op gelopen, maar het voelt heel maf. Net alsof je op de rand van een afgrond staat waar je bijna overheen lazert, die schoenen zoeken constant je evenwichtspunt op, dus je valt als het ware naar voren.
schoenen absoluut niet aan te raden voor mensen die op de hak landen, dat gaat grandioos fout
Benieuwd of je er ook echt sneller mee loopt ;)

XMCS Netherlands

• Fleximex
Geen matches
Requiem19 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:00:
[...]

Op een korte afstand waarschijnlijk wel. Ik heb ook een tijdje op deze gelopen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.runrepeat.com/i/merrell/10070/merrell-vapor-glove-2-grey-spicy-orange-mens-b08m-077-600.jpg
De Merrell Vapor Glove 2. Het loopt echt heerlijk zonder demping en lage drop (bij de Merell zelfs 0 drop). Lekker op je voorvoet landen. Ik heb hier ook in een trainingsrondje, waar ik een halve marathon had uitgezet, 6 minuten van mijn halve marathon PR afgehaald. Ik heb nu echter een blessure die maar niet over wil gaan. En dat is 3 weken na die halve marathon training begonnen.
Dus ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar nu ik loop ik alles, mede op aanraden van mijn fysio, met stevige schoenen (Mizuno Wave Inspire 12).
Ik heb ook wat pronatie. En de pijn zit aan de binnenkant van mijn enkel. En elke keer als ik met mijn hak de grond raak (ook als je op voor/middenvoet landt dan raakt je hak nog de grond), dan komt de pijn. En door mijn pronatie zakt mijn voet/enkel wat verder door. Dus die band/pees krijgt steeds een klap.

Voor lange afstanden denk ik voortaan wel twee keer na. Maar voor een 5km loopje is het echt heerlijk.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Requiem19 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:00:
[...]

Dat is inderdaad de vraag. Je moet het toch zelf doen hé ;). Dus ik geloof ook niet zo in het verhaal dat deze je 4% sneller maakt, dat is afhankelijk van zoveel factoren.
Maar ik loop gewoon graag op schoenen die snel aanvoelen, kort en krachtig reageren. Vandaar mijn collectie New Balance VaZee 2090, Nike Flyknit Racers, Air Zoom Max en nu dus de Zoom Fly.

tips voor New York

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 21:15
Geen matches
Storm-Fox schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:44:
Door het slechte weer heb ik deze week weinig aan hardlopen en wielrennen kunnen doen en dat
is voor mijn training voor de Damloop niet optimaal, althans zo voelt dat van binnen :)

De vooruitzichten voor de Damloop op 17 september zijn ook al niet al te best, maar gelukkig maakt
de saamhorigheid bij races altijd veel goed. Misery loves company.

WIe hier gaat zondag de 17e of 16e(damloop by night) ook pakken?
Ik ga de 17e. Eerste keer dat ik deze afstand doe en ook eerste keer een hardloopevenement. :o

Starttijd: 12:30
Business team van +/- 160 pers.

Deze week wel een griepje met lichte koorts gekregen, erg handige timing, maar ik ga er vanuit dat ik gewoon kan lopen, want het gaat al een beetje weg. Nog 2 volle dagen om te herstellen. :+

Ik ga voor onder de 1:30 en vooral voor de lol. Hopelijk lukt het om een 1:25 eruit te persen.
Maar..... m'n sponsorgeld heb ik wel netjes opgehaald. Als ik dus een baggertijd neerzet of uitval, is het iig niet voor niets geweest. :Y)

• Arie-
  • Niet online
Geen matches
Ik ga zondag ook m'n eerste 10EM als wedstrijdafstand lopen in Amsterdam. Ik hoop onder de 1:10, dat is pittig maar niet onmogelijk met 40:20 afgelopen voorjaar op een 10K. Ondanks dat dat resultaat al weer 4/5 maanden terug is ben ik nog wel redelijk fit getuige m'n resultaat op de Strongmanrun afgelopen zondag. Ik ben benieuwd hoe eventuele drukte invloed heeft op m'n wedstrijdresultaat, het komt niet vaak voor dat ik aan zo'n massaal evenement meedoe.

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Ik zit bij deze temperaturen echt te vechten met welke kleding ik aan moet doen. Eigenlijk is het nog te warm voor een thermoshirt (wat ik altijd super fijn vind lopen), maar ik vind het weer te fris om in korte broek én korte mouwen te lopen. Wellicht een shirt met lange mouwen (dus geen thermoshirt) vanavond.

Verwijderd

Geen matches
Nu loop ik nog in een lange losse trainingsbroek en korte mouwen. Met kouder weer een sweater overheen, soms muts, sjaal en handschoenen. :)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Niku schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:47:
Ik zit bij deze temperaturen echt te vechten met welke kleding ik aan moet doen. Eigenlijk is het nog te warm voor een thermoshirt (wat ik altijd super fijn vind lopen), maar ik vind het weer te fris om in korte broek én korte mouwen te lopen. Wellicht een shirt met lange mouwen (dus geen thermoshirt) vanavond.
Daarom heb ik armstukken gekocht die je gewoon halverwege afdoet en in je buikband propt (of zakken oid).
I-de-aal. Kan je ze ook weer aandoen als je gefinished bent :)

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 21:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Geen matches
Ik heb gisteren 3 maanden Strava Premium gewonnen en heb meteen een marathonschema door McMillan Running via Strava laten maken. Met hoe ik twee keer eerder heb getraind lijken de duurafstanden ietsje korter.

Maar heeft iemand ervaring met zijn schema? Ik zie nu ook bijvoorbeeld veel Yasso intervallen, nog nooit gedaan en lijkt me best pittig als ik het zo lees. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Xaverius op 14-09-2017 13:47 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:35:
Nu loop ik nog in een lange losse trainingsbroek en korte mouwen. Met kouder weer een sweater overheen, soms muts, sjaal en handschoenen. :)
Toch niet zo'n losse 'flodderbroek'? Dat loopt toch helemaal niet lekker? :?

Maar goed, zolang de temperaturen nog boven de 10 graden zijn loop ik in ieder geval nog mooi in korte broek en shirtje met korte mouwen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Wat @Poekie zegt. Gebruik armstukken. Ideaal voor deze omstandigheden. Een longsleeve is net te warm, want als je gaat schijnt nog de zon. shortsleeve is weer te koud, want als je terugkomt is het donker en fris.
Ik heb mijn armstukken altijd gewoon los op de polsen liggen en trek deze naar boven als ik het koud krijg. Een korte broek is met dit weer overigens nog goed te doen.

tips voor New York

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Armstukken zijn wel een goede tip inderdaad. Nog nooit over nagedacht.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Niku schreef op donderdag 14 september 2017 @ 14:39:
Armstukken zijn wel een goede tip inderdaad. Nog nooit over nagedacht.
Zijn onder fietsers ook populairder dan onder hardlopers heb ik t idee (al lijkt t nu te veranderen). Ik ben er op gekomen omdat ik t zelfde probleem had als jij: t is nog te warm voor longsleeve en de helft van de run te fris voor korte mouwen.

• tlpeter
Geen matches
Xaverius schreef op donderdag 14 september 2017 @ 13:47:
Ik heb gisteren 3 maanden Strava Premium gewonnen en heb meteen een marathonschema door McMillan Running via Strava laten maken. Met hoe ik twee keer eerder heb getraind lijken de duurafstanden ietsje korter.

Maar heeft iemand ervaring met zijn schema? Ik zie nu ook bijvoorbeeld veel Yasso intervallen, nog nooit gedaan en lijkt me best pittig als ik het zo lees. :+
Ik heb een keer een schema gedaan voor een snelle 5km en inderdaad heb ik een veel snellere 5km gelopen :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Ghehe, en dan liep ik nog te twijfelen tussen mouwloos en shirt met mouwen voor vandaag :P

Ik heb een hartgrondige hekel aan losse loopbroeken. Mijn tussenoplossing is vaker met de compressiekousen lopen, die bedekken net even wat meer

Voor een longsleeve mag het nog wel een heel stuk kouder worden. Graadje of 5 ofzo, of van die striemende regen bij <10 graden :P

Ik heb vandaag dus met korte tight, korte sokken en t-shirt eens een paar 600m intervalletjes gedaan, Souplesse-style. Uiteraard veel te hard begonnen want ik had er veel zin in :P
600m voelt wel als een fijne afstand, al is het niet een interval die in de methode beschreven wordt (200/400/1000/2000 zijn de standaard afstanden).
Ik heb de snelheid en rustperiode geëxtrapoleerd aan de hand van de bekende afstanden en daar 600 en 800m op verzonnen :) Ik houd me toch niet aan de voorgeschreven hoeveelheid repetities, daar heb ik te weinig tijd voor, dus een beetje eigen input kan prima vind ik.

Werd aan het eind nog even aangesproken of ik wist waar de inschrijving van de Triathlon was (Rotterdam). Zie ik er zó sportief uit? :D
Dame in kwestie ook maar even veel succes gewenst :) al vond ze het al vervelend dat het nog 2-3km verder lopen was...

Verwijderd

Geen matches
Losse broeken met een elastische band aan de uiteindes zodat het bij je enkels nog strak zit, die vind ik erg fijn. Helemaal los zijn ook prima. :9
Bij shirts ook voorkeur voor losse kleding. Dameskleding zijn vaak strak, dus pak ik maatjes groter. Soms veel groter... Of herenkleding. :+

Hebben jullie gewoon sportkleding, of specifiek hardloop kleding met daarnaast sportschoolkleding/ fietskleding/ etc ?

• tlpeter
Geen matches
Ik vind strak veel fijner. Al dat gewapper is heel irritant.

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Zomer draag ik alles 'los', dus gewoon 'voetbalkleding stijl'. Draag er wel het liefst 'strak' onder (dus thermokleding) als het kouder wordt.

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:18

Rudedadude

Maybe we were born to run

Geen matches
Ik loop zeker nog kort - kort, al heb ik altijd compressiekousen aan. Het eerste wat er bij mij bijkomt zijn dunne handschoentjes. Als ik warme handen heb blijft de rest ook wel warm. Ik heb vorige winter nog wedstrijden gelopen in singlet, maar met handschoenen. Verder heb ik van die goedkope fietsthermoshirtjes van de Decathlon, die vormen ook een makkelijke buffer zonder dat ze veel warmte opleveren.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:27
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:11:
Hebben jullie gewoon sportkleding, of specifiek hardloop kleding met daarnaast sportschoolkleding/ fietskleding/ etc ?
Ik heb wel specifieke hardloopkleding. Sportschool doe ik niet aan :+
Rudedadude schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:56:
[...]

Ik loop zeker nog kort - kort, al heb ik altijd compressiekousen aan. Het eerste wat er bij mij bijkomt zijn dunne handschoentjes. Als ik warme handen heb blijft de rest ook wel warm. Ik heb vorige winter nog wedstrijden gelopen in singlet, maar met handschoenen. Verder heb ik van die goedkope fietsthermoshirtjes van de Decathlon, die vormen ook een makkelijke buffer zonder dat ze veel warmte opleveren.
Handschoenen doe ik pas aan als het serieus vriest en zelfs dan trek ik ze na een paar kilometer meestal weer uit.

[ Voor 51% gewijzigd door InZane op 14-09-2017 23:14 ]

• Niku

Niku

Alagaesii

Geen matches
Gisteravond overigens lang-kort gelopen, beviel prima. Kreeg alleen ontzettend last van mijn schenen (heb ik eigenlijk nooit last van), dus ben gestopt na 7 kilometer. Balen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Arm sleeves ga ik zondag ook maar voor de zekerheid meenemen :) Thanks for the tip

• Arie-
  • Niet online
Geen matches
Vergeet je wegwerp poncho niet als je in een startvak moet wachten!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Hier ook een hele kast voor speciale hardloop-outfits.
Gisteravond nog gelopen met enkelsokken, korte broek en longsleeve shirt. Heb nog even getwijfeld tussen longsleeve of shortsleeve en dan losse sleeves mee. Op sommige punten had ik het idee dat shortsleeve had gekund, maar het waaide (en regende) best wel hard. Zeker langs de maas hebben we de wind letterlijk van voren gekregen :). Dus, longsleeve was de juiste keuze, Verwacht dat het nu ook wel voorbij is met het warme weer.

Gisteren overigens ook mijn hardlooptas weer winterproof gemaakt. Dat wil zeggen, hesje, 2 soorten handschoenen, muts en thermoshirt liggen weer standby :'(

tips voor New York

Pagina: 1 ... 55 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic