Ik ben zelf ook bezig om mijn tijden te verbeteren en twijfel juist om training te nemen bij een hardloopclub of een professional zodat ik mijn techniek kan gaan verbeteren. Ik verwacht namelijk dat daar de eerste bottleneck bij mij - en gebaseerd op wat ik afgelopen zaterdag en zondag zag bij de DtD - en veel meer hardlopers zit.ThatsHollywood schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:47:
Weer een doel bereikt! 15k (@ 5.37)heerlijk gelopen vanmorgen in de mist. Even nog een klein pijntje in de knie, maar overall erg lekker gelopen, schijnbaar was dat af te lezen want er werd zelfs gezwaaid door tegemoet komende lopers
)
Nu echt aan het snelheidswerk beginnen want ik ben stikjaloers als ik de tijden hier zie!.. tijd om het boek 'het duurloop misverstand' aan te schaffen of zijn er betere methodes?
Mijn Saucony Guide 10's zijn redelijk versleten en twijfelachtig vanwege de gewijzigde looptechniek.
Bij een speciaalzaak geweest en enkele merken en soorten geprobeerd inclusief video-opname. Ik heb nu de: Altra Torin 2.5 https://www.altrarunning.com/men/torin-25
Zien er een beetje raar uit, maar lopen op zich wel goed. Moet ze nog wel goed uitproberen.
Bij een speciaalzaak geweest en enkele merken en soorten geprobeerd inclusief video-opname. Ik heb nu de: Altra Torin 2.5 https://www.altrarunning.com/men/torin-25
Zien er een beetje raar uit, maar lopen op zich wel goed. Moet ze nog wel goed uitproberen.
[ Voor 12% gewijzigd door Rody op 19-09-2017 20:58 ]
Nee, Katwijk!Roozzz schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:23:
[...]
Haha, het verval is duidelijk ja![]()
Waar mag je aan de bak over 1,5 week? Is dat toevallig in IJmuiden?
He, dat is vlak bij mij in de buurt. Als de voetbal niet doorgaat, loop ik ook mee
Battle.net || Strava
Bruggenloop - Checkvhal schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:29:
[...]
Dat gevoel heb ik sowieso wel, ik ben met een schuin oog aan het kijken naar de Bruggenloop in Rotterdam nu ik een paar keer de 15/10EM heb aangetikt tijdens een training maar de prijs van €23,50 voor de voorinschrijving houd mij nog tegen.
Je krijgt dan wel een looplampje, een medaille en een finishfoto...dat dan weer wel
Ook medio oktober de Rotterdam Night Run (8km 's avonds door het Kralingse Bos)
Hoewel ik met mijn tempo van 4:42 best tevreden ben, wil ik ook mijn snelheid hoger krijgen.Thysiej schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:53:
[...]
Ik ben zelf ook bezig om mijn tijden te verbeteren en twijfel juist om training te nemen bij een hardloopclub of een professional zodat ik mijn techniek kan gaan verbeteren. Ik verwacht namelijk dat daar de eerste bottleneck bij mij - en gebaseerd op wat ik afgelopen zaterdag en zondag zag bij de DtD - en veel meer hardlopers zit.
Een collega van mij is lid van een atletiekvereniging en krijgt daar heel veel tips om zijn hardlooptechniek te
verbeteren. Wellicht dat ik volgend jaar ook even lid word, maar aangezien ik mijn hele leven al "verkeerd"
ren is het ontzettend moeilijk om mijzelf om te leren.
Hier wat pointers waar ik (nog) mee bezig ben om sneller te worden:
0. regelmatig hardlopen, maar let op blessures en rustdagen! (dank kenneth)
1. afvallen. Door lichter te worden kun je het makkelijkste sneller worden
2. niet meer op de hiel landen, maar op het midden van je voet
3. ademhaling verbeteren door vanuit je buik te ademen en met de schouders naar achteren
tevens kun je door een goede ademhaling je hartslag verlagen waardoor je minder snel in het rood
komt.
4. verbruik schoenen bijhouden in strava/runkeeper en op tijd vervangen (rond de 600km / elke 2 jaar)
5. beenhoek vergroten door te rennen met de hak-billen methode ( ontzettend moeilijk om aan te leren)
6. interval trainingen doen.
7. letten op de voeding voor het hardlopen en vooral op de glycogeen in je spieren.
8. tijdens het rennen voldoende met de ellebogen naar achter zwaaien om meer motion in de heupen te
krijgen.
9. op je hartslagzones rennen, zodat je ontdekt onder welke hartslag je het beste kan rennen om
optimaal te presteren bij afstanden langer dan 10 km.
Bij afstanden onder de 10km kan ik zelf prima continue in het rood rennen zonder ergens last van te
krijgen, maar bij de DtD is dit voor mij geen optie.
10. Voldoende slapen beinvloed ook de prestaties
11. Je vochtintake (3 kwartier) voor het hardlopen is belangrijker dan tijdens het hardlopen.
Ik zie tijdens kleine hardloopevents (<16km) veel mensen te veel water drinken of nog erger
drankjes waar zuiker in zit.
12. een kop zwarte koffie voor het sporten doet wonderen.
13. doe spieroefeningen om je core sterker te maken. Je merkt gelijk dat dit positief werkt op je houding
14. beoefen naast het hardlopen ook andere sporten die een positief effect kunnen hebben bij het
hardlopen zoals fitness, zwemmen en wielrennen.
15. Tot slot : Geniet van het hardlopen en de omgeving
[ Voor 26% gewijzigd door Storm-Fox op 20-09-2017 13:16 . Reden: foutje: "voor" ipv "post" ]
0. Zoveel mogelijk lopen
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
10. Niet continue in het rood rennenStorm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:33:
[...]
Hoewel ik met mijn tempo van 4:42 best tevreden ben, wil ik ook mijn snelheid hoger krijgen.
Een collega van mij is lid van een atletiekvereniging en krijgt daar heel veel tips om zijn hardlooptechniek te
verbeteren. Wellicht dat ik volgend jaar ook even lid word, maar aangezien ik mijn hele leven al "verkeerd"
3. ademhaling verbeteren door vanuit je buik te ademen en met de schouders naar achteren
tevens kun je door een goede ademhaling je hartslag verlagen waardoor je minder snel in het rood
komt.
4. verbruik schoenen bijhouden in strava/runkeeper en op tijd vervangen (rond de 600km / elke 2 jaar)
5. beenhoek vergroten door te rennen met de hak-billen methode ( ontzettend moeilijk om aan te leren)
7. letten op mijn voeding post hardlopen en vooral op de glycogeen in mijn spieren.
8. tijdens het rennen voldoende met de elebogen naar achter zwaaien om meer motion in de heupen te krijgen.
9. op je hartslagzones rennen, zodat je ontdekt onder welke hartslag je het beste kan rennen om
Bij afstanden onder de 10km kan ik zelf prima continue in het rood rennen zonder ergens last van te krijgen, maar bij de DtD is dit voor mij geen optie.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Dat ligt bij mij persoonlijk aan de afstand die ik moet doen.Calitomnication schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:46:
[...]
10. Niet continue in het rood rennen
Bij de DtD moest ik enorm letten op mijn hartslag en dat ik zelf niet harder ging dan 13:6km/uur, maar
bij kleine hardloopevens zoals een 10km run ren ik minimaal 14.5km/uur zonder dat ik de man met
de hamer tegenkom of steken in mijn zij krijg.
Bij de Amsterdam halve marathon zal ik volgende maand nog beter om mijn resources moeten letten en dan
ga ik wel veilig op de 12km/uur cruise-snelheid zitten.
Ik pik er even een paar uit die mij opvielen.
(je loopt niet echt tegen de grens). Maar dit is uiteraard iets dat je niet structureel wilt doen. Het is veel efficiënter om rustiger te trainen dan altijd tot het gaatje te gaan.
Kom je eigenlijk nog wel aan hardlopen toe als je je druk moet maken om al deze dingen?
Dan kan je dieper in het roodStorm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:33:
[...]
Bij afstanden onder de 10km kan ik zelf prima continue in het rood rennen zonder ergens last van te krijgen, maar bij de DtD is dit voor mij geen optie.
Ben ik heel erg niet eens. Ik denk dat je tijdens het hardlopen niet heel veel vocht nodig hebt, mits je goed gedronken hebt vóór het lopen. Hoe langer de afstand wordt hoe belangrijker goed drinken wordt. Na het hardlopen herstel je alleen de balans. Waar de angst voor Suiker vandaan komt snap ik ook niet helemaal. Enige koolhydraten intake is behoorlijk nuttig als je naar langere afstanden kijkt.11. Je vochtintake post hardlopen is belangrijker dan tijdens het hardlopen.
Ik zie tijdens kleine hardloopevents (<21km) veel mensen te veel water drinken of nog erger
Is veruit het belangrijkst
Kom je eigenlijk nog wel aan hardlopen toe als je je druk moet maken om al deze dingen?
[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 20-09-2017 10:06 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Dat laatste zal je heel erg mee gaan vallen. Iedereen loopt anders en heeft het op zijn manier aangeleerd. Ik ben een tijdje lid geweest en iedereen uit mijn ploegje was zelf begonnen met hardlopen en daarna lid geworden om de volgende stap te kunnen nemen (pun intendedStorm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:33:
[...]
Hoewel ik met mijn tempo van 4:42 best tevreden ben, wil ik ook mijn snelheid hoger krijgen.
Meeste verenigingen bieden de mogelijkheid om een paar keer vrijblijvend mee te trainen, daar kan je makkelijk gebruik van maken
Je loopt al redelijk vlot, dus je doet het meeste heus wel goed moet je maar denken
0.sub. maar daarbij wel waken voor overbelasting, dus geleidelijk opbouwen
Dat is ook precies mijn punt. Tijdens een kleine loopje zoals de DtD is het eigenlijk niet nodig om dieRoozzz schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:05:
Ben ik heel erg niet eens. Ik denk dat je tijdens het hardlopen niet heel veel vocht nodig hebt, mits je goed gedronken hebt vóór het lopen. Hoe langer de afstand wordt hoe belangrijker goed drinken wordt. Na het hardlopen herstel je alleen de balans. Waar de angst voor Suiker vandaan komt snap ik ook niet helemaal. Enige koolhydraten intake is behoorlijk nuttig als je naar langere afstanden kijkt.
[...]
Is veruit het belangrijkst
waterposten te pakken tenzij het ontzettend warm is en je dus vochtvoorraad moet aanvullen.
sportdrankjes en energierepen neem ik alleen in tijdens langdurige sessies.
Wat betreft druk maken. Het zijn een paar pointers / tweaks die ik voor mijzelf heb om nog beter
te presteren en minder last te krijgen van blessures.
Dank voor de tip, ik zal aan mijn collega vragen of ik een keertje vrijblijvend mee kan of anders bij eenRaymond schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:06:
[...]
Meeste verenigingen bieden de mogelijkheid om een paar keer vrijblijvend mee te trainen, daar kan je makkelijk gebruik van maken
Je loopt al redelijk vlot, dus je doet het meeste heus wel goed moet je maar denken
vereninging in de buurt polsen. Hardlopen is bijna altijd een eenzame bezigheid, maar bij een atletiekvereniging wordt het een stuk socialer denk ik
Kan ik bevestigen. Sinds ik bij de atletiekvereniging ben aangesloten is mijn snelheid en techniek aanzienlijk vooruit gegaan! Proefperiode is bij ons 1 maand, 2 trainingen per week. Dus, na 6 of 8 trainingen heb je een goed beeld of je erbij gaat blijven of niet.Storm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:21:
[...]
Dank voor de tip, ik zal aan mijn collega vragen of ik een keertje vrijblijvend mee kan of anders bij een
vereninging in de buurt polsen. Hardlopen is bijna altijd een eenzame bezigheid, maar bij een atletiekvereniging wordt het een stuk socialer denk ik
Wat mij is opgevallen is dat er zeer regelmatig mensen op proeftraining komen. Voorafgaand aan de training hebben ze allemaal de grootste mond (lees: haantjesgedrag) over hoe snel ze wel niet zijn.
In de training willen ze zich bewijzen en lopen als een dolle vooraan mee, waarna ze bij de 5e interval niet meer meekunnen met de groep, terugvallen, waarschijnlijk in hun ego worden gekrenkt en komen dan nooit meer terug
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ah, nu met de aanpassing van post naar voor is het een stuk logischerStorm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:17:
[...]
Dat is ook precies mijn punt. Tijdens een kleine loopje zoals de DtD is het eigenlijk niet nodig om die
waterposten te pakken tenzij het ontzettend warm is en je dus vochtvoorraad moet aanvullen.
sportdrankjes en energierepen neem ik alleen in tijdens langdurige sessies.
Wat betreft druk maken. Het zijn een paar pointers / tweaks die ik voor mijzelf heb om nog beter
te presteren en minder last te krijgen van blessures.
Gister weer training voor mijn volgende doel gedaan, 9.6 km in 55 minuten.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Nounou, er is heel wat afgelopen afgelopen weekend zie ik.
Ik had zelf mijn eerste wedstrijd: 5km bij de Tien van 't Aogje, een lokale loop in een wijk van Breda. Voor mij was het om te kijken waar ik sta en hoe het er aan toe gaat, voordat ik 1 oktober de 5km van de Singelloop in Breda doe.
Ik zat vorige week nog in de VS en eigenlijk heb ik daar te veel gelopen: 4x in een week tijd, wel met steeds een rustdag ertussen, gemiddel 55 minuten per loop. Hier zat ook nog een stevige interval loop tussen (note: geen intervallopen meer doen op onbekend gebied i.v.m. onverwachte hoogtemeters
). Wel mooi lopen overigens. Zaterdagmiddag terug op Schiphol en zondag ochtend na eigenlijk een te slecht ontbijt naar Breda gefietst. Toen merkte ik al de pap in mijn benen. Goed, ik ga wel lopen en zie wel wat het wordt. Het was een rondje van 2,5 km, dus als het echt niet zou gaan, kon ik altijd nog halverwege uitstappen.
Voor de singelloop had ik 28:00 in gedachten, mijn trainingsrecord stond op 29:11, dus ik had voor mezelf bepaald om op ongeveer 28:45, 28:30 weg te gaan. Tijdens de loop zag ik dat ik op 5:40 gemiddeld liep en het lukte me dit enigszins vast te houden. Uiteindelijk toch nog 28:12 gelopen, dus wat dat betreft niet ontevreden, maar er zat echt geen kracht meer in mijn benen.
Kijken of ik op de singelloop richting de 27:30 kan gaan. Ik probeer geen al te hoge verwachten te hebben, dan kan het alleen maar meevallen
Ik had zelf mijn eerste wedstrijd: 5km bij de Tien van 't Aogje, een lokale loop in een wijk van Breda. Voor mij was het om te kijken waar ik sta en hoe het er aan toe gaat, voordat ik 1 oktober de 5km van de Singelloop in Breda doe.
Ik zat vorige week nog in de VS en eigenlijk heb ik daar te veel gelopen: 4x in een week tijd, wel met steeds een rustdag ertussen, gemiddel 55 minuten per loop. Hier zat ook nog een stevige interval loop tussen (note: geen intervallopen meer doen op onbekend gebied i.v.m. onverwachte hoogtemeters
Voor de singelloop had ik 28:00 in gedachten, mijn trainingsrecord stond op 29:11, dus ik had voor mezelf bepaald om op ongeveer 28:45, 28:30 weg te gaan. Tijdens de loop zag ik dat ik op 5:40 gemiddeld liep en het lukte me dit enigszins vast te houden. Uiteindelijk toch nog 28:12 gelopen, dus wat dat betreft niet ontevreden, maar er zat echt geen kracht meer in mijn benen.
Kijken of ik op de singelloop richting de 27:30 kan gaan. Ik probeer geen al te hoge verwachten te hebben, dan kan het alleen maar meevallen
We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.
Als ik soms 1 tot 2 hardgekookte eieren op een dag eet, neem ik aan dat protein shakes niet meer nodig zijn?
Of zou er wel nog toegevoegde waarde zijn?
(Ik neem momenteel soms protein shakes in, maar vind het vrij omslachtig: als soms een hardgekookt ei na een loopje al zou volstaan, hou ik het daar bij
)
(Ik neem momenteel soms protein shakes in, maar vind het vrij omslachtig: als soms een hardgekookt ei na een loopje al zou volstaan, hou ik het daar bij
Hoeveel loop je? Wanneer je niet uitzonderlijk veel loopt en gewoon een gezond, gebalanceerd eetpatroon hebt, zijn voedingssupplementen helemaal niet nodig.Asgaro schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:59:
Als ik soms 1 tot 2 hardgekookte eieren op een dag eet, neem ik aan dat protein shakes niet meer nodig zijn?
(Ik neem momenteel soms protein shakes in, maar vind het vrij omslachtig: als soms een hardgekookt ei na een loopje al zou volstaan, hou ik het daar bij)
Gewoon lekker gaan lopen zonder verwachtingen. Doe ik dit jaar ook omdat ik amper loop op het moment. Geniet vooral van alle mensen langs de kant en de bras band die er elk jaar staat.TheZoo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:52:
Nounou, er is heel wat afgelopen afgelopen weekend zie ik.
Ik zat vorige week nog in de VS en eigenlijk heb ik daar te veel gelopen: 4x in een week tijd, wel met steeds een rustdag ertussen, gemiddel 55 minuten per loop. Hier zat ook nog een stevige interval loop tussen (note: geen intervallopen meer doen op onbekend gebied i.v.m. onverwachte hoogtemeters). Wel mooi lopen overigens. Zaterdagmiddag terug op Schiphol en zondag ochtend na eigenlijk een te slecht ontbijt naar Breda gefietst. Toen merkte ik al de pap in mijn benen. Goed, ik ga wel lopen en zie wel wat het wordt. Het was een rondje van 2,5 km, dus als het echt niet zou gaan, kon ik altijd nog halverwege uitstappen.
Misschien een leuke om voor te trainen, in januari is de smulbos cross. Lekker door het bos en met een beetje mazzel ook soms wat modder
Stats van Strava over de laatste 4 weken:lateef schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:19:
[...]
Hoeveel loop je? Wanneer je niet uitzonderlijk veel loopt en gewoon een gezond, gebalanceerd eetpatroon hebt, zijn voedingssupplementen helemaal niet nodig.
Avg Distance / Week 34.0 km
Avg Time / Week 3h 2m
Avg Runs / Week 3
Daarnaast doe ik wel voorafgaand aan sommige looptrainingen ook wat krachttraining, puur met lichaamsgewicht.
Lijken me geen inspanningen die je niet met normale voeding kan doen, eventueel met wat meer aandacht voor eiwitrijk voedsel dan je gewend bent/was.Asgaro schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:31:
[...]
Stats van Strava over de laatste 4 weken:
Avg Distance / Week 34.0 km
Avg Time / Week 3h 2m
Avg Runs / Week 3
Daarnaast doe ik wel voorafgaand aan sommige looptrainingen ook wat krachttraining, puur met lichaamsgewicht.
De aanbevolen hoeveelheid eiwitten na een intensieve inspanning is 20 gram. Die 20 gram moet dan binnen 30 minuten worden geconsumeerd voor het beste effect. Uit mijn hoofd zijn dat 3 eieren.Asgaro schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:59:
(Ik neem momenteel soms protein shakes in, maar vind het vrij omslachtig: als soms een hardgekookt ei na een loopje al zou volstaan, hou ik het daar bij)
Ik vind een ei koken meer werk dan een eiwitshake, maar dat moet ieder natuurlijk voor zich bepalen.
Zelf ben ik dus in voorbereiding op de marathon van Amsterdam en ik merk nu wel dat de trainingen veel minder vrijblijvend zijn. Maandagavond was ik pas om kwart voor negen thuis en toen moest ik nog lopen. Niet echt zin, maar toch de hardloopschoenen aangetrokken en 13 KM gedaan.
Afgelopen vrijdagavond had ik me voorgenomen om 20KM te lopen. Op 15,5 liep ik langs mijn woning, maar toch doorgegaan. een kilometer later kreeg ik wat last van mijn kuit en een paar honderd meter later besloot ik om voortijdig terug te keren. De laatste paar honderd meter heb ik zelfs gewandeld.
Dat was natuurlijk wel balen, 30 dagen voor de marathon. Ik vind het echt irritant dat ik me voorbereid op een marathon, me op een gegeven moment fit genoeg voel en dan moet wachten. In de tussentijd kunnen er alleen maar dingen fout gaan. Zoals deze keer. Doorgaans ben ik bang me te verstappen, maar deze keer had ik gewoon mijn compressietubes vergeten.
Hopelijk overkomt dat me de komende 4 weken niet meer.
Eierkoker kopennogeeninlog schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:23:
[...]
De aanbevolen hoeveelheid eiwitten na een intensieve inspanning is 20 gram. Die 20 gram moet dan binnen 30 minuten worden geconsumeerd voor het beste effect. Uit mijn hoofd zijn dat 3 eieren.
Ik vind een ei koken meer werk dan een eiwitshake, maar dat moet ieder natuurlijk voor zich bepalen.
...
Bij shake vind ik het lastigste die beker telkens uitkuizen (wat klonters blijven soms hangen) + afdrogen
Of ik kan zo'n compacte blender kopen? Ik neem aan dat er dan geen klonters overblijven en uitkuizen snel gaat?
Heb er weinig verstand van, maar is het niet zo dat als je 3 eieren per dag eet je aan ei-geel misschien wat veel vet binnenkrijgt, wat weer niet zo goed is voor cholesterol? Kan je niet beter gewoon elke dag een bakje magere kwark eten na het trainen? Dan zit je ook al snel op de benodigde 20 gram eiwitten en krijg je niet zoveel vet binnen...
Ik neem magere Franse kwark met druiven, beetje hagelslag en noten/rozijnen.
Heerlijke combi en bomvol eiwitten. Eiwitshakes krijg ik niet weg...
Heerlijke combi en bomvol eiwitten. Eiwitshakes krijg ik niet weg...
Gisteren 17k gelopen ter voorbereiding op de halve marathon van Eindhoven. Kreeg al vrij snel wat last van mijn schenen, maar dat trok gelukkig net zo snel weer weg. Laatste kilometers kreeg ik last van mijn enkels/onderkant voeten. Toch doorgezet om in ieder geval verder te lopen dan de 10EM, maar het ging niet meer van harte. Vandaag in mijn linkervoet flink last van de zijkant/onderkant (aan de binnenkant). Kak. Als dat maar goed gaat.
Mooie verzameling tips!Storm-Fox schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:33:
[...]
0. regelmatig hardlopen, maar let op blessures en rustdagen! (dank kenneth)
komt.
7. letten op de voeding voor het hardlopen en vooral op de glycogeen in je spieren.
8. tijdens het rennen voldoende met de ellebogen naar achter zwaaien om meer motion in de heupen te
krijgen.
Bij afstanden onder de 10km kan ik zelf prima continue in het rood rennen zonder ergens last van te
krijgen, maar bij de DtD is dit voor mij geen optie.
10. Voldoende slapen beinvloed ook de prestaties
11. Je vochtintake (3 kwartier) voor het hardlopen is belangrijker dan tijdens het hardlopen.
Ik zie tijdens kleine hardloopevents (<16km) veel mensen te veel water drinken of nog erger
12. een kop zwarte koffie voor het sporten doet wonderen.
13. doe spieroefeningen om je core sterker te maken. Je merkt gelijk dat dit positief werkt op je houding
14. beoefen naast het hardlopen ook andere sporten die een positief effect kunnen hebben bij het
hardlopen zoals fitness, zwemmen en wielrennen.
15. Tot slot : Geniet van het hardlopen en de omgeving
Vele volg ik al, maar tip 5 en 8 ga ik nu ook eens werk van maken
Hier zijn de meningen over verdeeld. Cholesterol is overigens niet bewezen, aangegeven wordt dat eigeel juist een goed effect heeft op je HDL (goede cholesterol) (bron)Valorian schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:44:
Heb er weinig verstand van, maar is het niet zo dat als je 3 eieren per dag eet je aan ei-geel misschien wat veel vet binnenkrijgt, wat weer niet zo goed is voor cholesterol? Kan je niet beter gewoon elke dag een bakje magere kwark eten na het trainen? Dan zit je ook al snel op de benodigde 20 gram eiwitten en krijg je niet zoveel vet binnen...
De hoeveelheid vet lijkt mij inderdaad wel een punt, zeker omdat hardlopers liever een 'dieet' volgen dat hoog is in koolhydraten. Aangezien eiwitten het 'belangrijkste' zijn voor sporters, zorgt een koolhydraatrijk dieet er automatisch voor dat je een vetarmer dieet hebt.
Zelf neem ik een eiwitshake direct na het sporten, onafhankelijk van of ik hardloop of krachtsport (lichaamsgewicht) doe. Anders bestaat een maaltijd voor mij altijd uit witvis of kip
En daar zijn ook discussies over.
Sommige topsporters volgen juist een dieet zonder koolhydraten en juist bepaalde vetten nemen.
Sommige topsporters volgen juist een dieet zonder koolhydraten en juist bepaalde vetten nemen.
Exact @tlpeter !
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Over welke de beste is, verschillen de meningen nogal. Op topsport niveau (vooral onder de ultralopers) zie je ook grote variaties, van verstokte vleeseters, vegetariërs, veganisten, fruitariërs, high fat low carbs, tot keto etc etc.
Ik zorg in ieder geval voor een normaal gevarieerd dieet en doe verder niets bijzonders. Eiwitshakes en dergelijke kan ik me echt niet druk om maken.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Over welke de beste is, verschillen de meningen nogal. Op topsport niveau (vooral onder de ultralopers) zie je ook grote variaties, van verstokte vleeseters, vegetariërs, veganisten, fruitariërs, high fat low carbs, tot keto etc etc.
Ik zorg in ieder geval voor een normaal gevarieerd dieet en doe verder niets bijzonders. Eiwitshakes en dergelijke kan ik me echt niet druk om maken.
Ik maak me ook nog niet zo druk over eten anders dan gewoon common sense en niet teveel / te zoet/vet. Eet wel veel kwark, maar vooral ook omdat het makkelijk is (in 't weekend voor de hele week in huis halen samen met een pak muesli, en ik hoef me verder geen zorgen meer te maken over ontbijt)
Verder denk ik dat voor mij én voor vele anderen geldt dat het 'laaghangend fruit' op het gebied van sneller en belastbaarder worden vooral zit in meer km's maken en je gedisciplineerd aan een gevarieerd schema houden. Als dat lukt en ik op den duur écht op een drempel kom die met training niet of nauwelijks meer te overschrijden is dan ga ik me wel zorgen maken over dingen als eiwitten, mineralen, offset en drop van mijn schoenen, en al die andere dingen die ongetwijfeld wel uitmaken maar (mijns inziens) veel minder dan gewoon meters maken
Verder denk ik dat voor mij én voor vele anderen geldt dat het 'laaghangend fruit' op het gebied van sneller en belastbaarder worden vooral zit in meer km's maken en je gedisciplineerd aan een gevarieerd schema houden. Als dat lukt en ik op den duur écht op een drempel kom die met training niet of nauwelijks meer te overschrijden is dan ga ik me wel zorgen maken over dingen als eiwitten, mineralen, offset en drop van mijn schoenen, en al die andere dingen die ongetwijfeld wel uitmaken maar (mijns inziens) veel minder dan gewoon meters maken
Als iemand die zowel hardloopt als fanatiek crossfit: voeding is imo essentieel om progressie te boeken. Voor de mensen die nu 'maar wat doen', is het een extra grote kans om vooruitgang te maken.
In volgorde van belangrijkheid (imo):
- Voeding
- Training
- Rust (genoeg slaap / herstel)
Waarschijnlijk eten de meeste hardlopers hier al redelijk gezond en gevarieerd. Maar eens een weekje met myfitness pal je eten tracken om te kijken hoe de macro verhouding is van je zelf aangeleerde dieet (verhouding eiwit / koolhydraten / vetten) is heel nuttig. Daarnaast ook goed om te weten hoeveel kcal je binnen moet krijgen op trainingsdragen / rustdagen etc.
(Ter indicatie, de top crossfitters bij ons die beetje leven als monniken lopen 5km zo rond de 16 minuten.)
- Voeding
- Training
Waarschijnlijk eten de meeste hardlopers hier al redelijk gezond en gevarieerd. Maar eens een weekje met myfitness pal je eten tracken om te kijken hoe de macro verhouding is van je zelf aangeleerde dieet (verhouding eiwit / koolhydraten / vetten) is heel nuttig. Daarnaast ook goed om te weten hoeveel kcal je binnen moet krijgen op trainingsdragen / rustdagen etc.
(Ter indicatie, de top crossfitters bij ons die beetje leven als monniken lopen 5km zo rond de 16 minuten.)
[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 21-09-2017 09:58 ]
En uiteindelijk kom je dan voor jezelf op een goede balans. Ik probeer er op te letten qua voeding en leefpatroon. Door de week gezond eten en geen alcohol. Gemiddeld vier keer sporten in de week (2x hardlopen, 2x crossfit) en merk progressie. In hoe fit ik ben, maar ook omdat mijn broeken steeds wat wijder worden (van maatje 33 naar 32).
Ik loop mijn 5k rond de 20min. Realiseer me dat als ik sneller wil inderdaad nog beter op moet gaan letten. Dat heb ik er (momenteel) niet voor over. En die balans vind ik fijn.
Ik loop mijn 5k rond de 20min. Realiseer me dat als ik sneller wil inderdaad nog beter op moet gaan letten. Dat heb ik er (momenteel) niet voor over. En die balans vind ik fijn.
Dat is misschien zo voor als je 5km <18min loopt inderdaad, maar voor de 90% van de mensen die hier rondlopen zou ik het lijstje toch willen omdraaien:Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:57:
Als iemand die zowel hardloopt als fanatiek crossfit: voeding is imo essentieel om progressie te boeken. Voor de mensen die nu 'maar wat doen', is het een extra grote kans om vooruitgang te maken.
- Voeding
- Training
- rust
- training
- voeding
Zeker als je in een opbouwende fase bent met hardlopen (zoals ikzelf nu met mn marathontraining). Merk dat rust gewoon heel belangrijk is om goed te herstellen van zware trainingen. Voeding is (vind ik) belangrijk om voldoende cal binnen te krijgen, en zolang je gevarieerd eet en zorgt dat je wat eiwitten binnenkrijgt na een zware training vind ik dat je daar echt niet extra op hoeft te letten.
Maar als je je goed voelt bij een zwaar afgebakend dieet en precies bijhoudt hoeveel je binnenkrijgt en daardoor beter gaat presteren is dat prima natuurlijk.
Om af te sluiten met een quote van Joop Zoetemelk: 'De tour de France win je in bed.'
Ik denk dat je een punt hebt, mits het inderdaad gaat om langere afstanden zoals de (halve?) marathon.Bartske schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:44:
[...]
Dat is misschien zo voor als je 5km <18min loopt inderdaad, maar voor de 90% van de mensen die hier rondlopen zou ik het lijstje toch willen omdraaien:
- rust
- training
- voeding
Zeker als je in een opbouwende fase bent met hardlopen (zoals ikzelf nu met mn marathontraining). Merk dat rust gewoon heel belangrijk is om goed te herstellen van zware trainingen. Voeding is (vind ik) belangrijk om voldoende cal binnen te krijgen, en zolang je gevarieerd eet en zorgt dat je wat eiwitten binnenkrijgt na een zware training vind ik dat je daar echt niet extra op hoeft te letten.
Maar als je je goed voelt bij een zwaar afgebakend dieet en precies bijhoudt hoeveel je binnenkrijgt en daardoor beter gaat presteren is dat prima natuurlijk.
Om af te sluiten met een quote van Joop Zoetemelk: 'De tour de France win je in bed.'
Voor kortere afstanden zal een bepaalde mate van spierkracht en explosiviteit belangrijker zijn dan puur duurvermogen. Winst op die beide elementen hangt in sterke mate af van je voeding.
Dit zou voor duurvermogen anders kunnen zijn.
Wat je vaak ziet is dat de meeste mensen (inc. mijzelf) in het eerste jaar al veel progressie maken door "maar wat te doen", maar dat ze op een gegeven moment maar blijven hangen op een bepaald gewicht en snelheid. Dit doel bereiken en vasthouden is voor de meeste sporters al afdoende, maar om de next level te halen zijn drastische maatregelen nodig.Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:57:
- Voeding
- Training
Maar als ik kijk naar de crossfitters die ik persoonlijk ken is er echt niemand die 5km onder de 16minuten (tempo 3:20) kan doen maar ze komen wel hier in de buurt (onder de 4:00).
Zelf zat ik ook al te kijken of ik een gratis proeflesje crossfit kan doen aangezien ik daar goede verhalen
over hoor van vrienden en die zichtbaar fit zijn geworden. Het aantal (leuke) vrouwen dat aan crossfit doet is trouwens verbazingwekkend.
Maar ik weet nu al dat ik na die eerste les een paar dagen moet herstellen, dus dit moet ik even tactisch inplannen
Heeft iemand hier toevallig CrossFit Endurance geprobeerd?
Deze crossfit variant schijnt speciaal toegespitst te zijn voor duursporters
[ Voor 4% gewijzigd door Storm-Fox op 21-09-2017 10:59 ]
[off topic]Storm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:53:
[...]
Wat je vaak ziet is dat de meeste mensen (inc. mijzelf) in het eerste jaar al veel progressie maken door "maar wat te doen", maar dat ze op een gegeven moment maar blijven hangen op een bepaald gewicht en snelheid. Dit doel bereiken en vasthouden is voor de meeste sporters al afdoende, maar om de next level te halen zijn drastische maatregelen nodig.
Zelf zat ik ook al te kijken of ik een gratis proeflesje crossfit kan doen aangezien ik daar goede verhalen
over hoor van vrienden en die zichtbaar fit zijn geworden. Het aantal (leuke) vrouwen dat aan crossfit doet is trouwens verbazingwekkend.![]()
Maar ik weet nu al dat ik na die eerste les een paar dagen moet herstellen, dus dit moet ik even tactisch inplannen
Heeft iemand hier toevallig CrossFit Endurance geprobeerd?
Deze crossfit variant schijnt speciaal toegespitst te zijn voor duursporters
Geen ervaring met Crossfit endurance. Klinkt gek - Crossfit is juist high intensity, (relatief) korte duur. Meeste work outs during zo tussen de 8-15 minuten. Bij endurance kun je die hoge intensiteit niet vol houden.
Ik liep vorig jaar toen ik 3x per week aan het hardlopen was 5km rond de 22 minuten. Nu loop ik 1x per 2 weken ongeveer, maar wel veel crossfit. 5km gaat nog bijna even snel... voor korte afstanden verlies je niet gek veel met cf, omdat je je anaerobe systeem goed traint elke workout.
5km vind ik een lange afstand waar je het van je duurvermogen moet hebben. Onder korte afstanden versta ik alles <1500m, en daar is je spierkracht en explosiviteit inderdaad van groot belang.Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:51:
[...]
Ik denk dat je een punt hebt, mits het inderdaad gaat om langere afstanden zoals de (halve?) marathon.
Voor kortere afstanden zal een bepaalde mate van spierkracht en explosiviteit belangrijker zijn dan puur duurvermogen. Winst op die beide elementen hangt in sterke mate af van je voeding.
Dit zou voor duurvermogen anders kunnen zijn.
Op de olympische spelen wordt 5km ook bijvoorbeeld gezien als een lange afstand.
[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 21-09-2017 11:04 ]
Ik denk dat er niet veel crossfit locaties zijn die Endurance aanbieden, maar het heeft wel mijn interesse gewekt. Voor meer info zie:Requiem19 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:58:
[...]
[off topic]
Geen ervaring met Crossfit endurance. Klinkt gek - Crossfit is juist high intensity, (relatief) korte duur. Meeste work outs during zo tussen de 8-15 minuten. Bij endurance kun je die hoge intensiteit niet vol houden.
Ik liep vorig jaar toen ik 3x per week aan het hardlopen was 5km rond de 22 minuten. Nu loop ik 1x per 2 weken ongeveer, maar wel veel crossfit. 5km gaat nog bijna even snel... voor korte afstanden verlies je niet gek veel met cf, omdat je je anaerobe systeem goed traint elke workout.
https://www.projectleven.nl/crossfit-hardlopen/
Voor mij is het al een uitdaging om een goede crossfit locatie vinden dichtbij huis waar ik een goede
klik heb met de mensen. Graag zou ik 2x per week direct na het werk dit willen doen, maar ik twijfel nog of
ik aan deze hobby 60 euro per maand wil spenderen met het risico dat ik opeens niet meer ga maar wel elke maand voor betaal. Naja, anders is de 10 strippenkaart misschien een optie.
Edit: excuses voor het offtopic gaan.
Anders doe je toch een afgeleide versie van crossfit? Circuittraining of functionaltraining om maar even een voorbeeld te noemen. Zelfs bootcamp zou lukken
De meeste sportscholen hebben ook wel een kooi, anders is de Bunkr wel een aanrader als je in de buurt van Rotterdam woont. Die tent is met name gericht op obstacle running
De meeste sportscholen hebben ook wel een kooi, anders is de Bunkr wel een aanrader als je in de buurt van Rotterdam woont. Die tent is met name gericht op obstacle running
[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 21-09-2017 11:29 ]
LOL, 4'/km vs 3'20/km is een wereld van verschil. Dat eerste houd ik bijna anderhalf uur vol, dat tweede tempo tien minuten.Storm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:53:
Maar als ik kijk naar de crossfitters die ik persoonlijk ken is er echt niemand die 5km onder de 16minuten (tempo 3:20) kan doen maar ze komen wel hier in de buurt (onder de 4:00).
Verder, wat @Bartske zegt. Mensen denken bij 5k (of 3000m) vaak aan kracht en snelheid terwijl het een afstand is die voor ruim 80%(? te lui om de grafiek op te zoeken) afhankelijk is van je duurvermogen. Kracht en snelheid staan op de tweede en derde plaats.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Kijk is bij de AH SportActie of je iets bij je in de buurt hebt en dan zegeltjes sparenStorm-Fox schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:53:
[...]
over hoor van vrienden en die zichtbaar fit zijn geworden. Het aantal (leuke) vrouwen dat aan crossfit doet is trouwens verbazingwekkend.
Ja natuurlijk, een tempo van 3:20 betekent dat je 18.75 km/uur rent en dat 16 minuten lang (langdurig).kenneth schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:34:
[...]
LOL, 4'/km vs 3'20/km is een wereld van verschil. Dat eerste houd ik bijna anderhalf uur vol, dat tweede tempo tien minuten.
Verder, wat @Bartske zegt. Mensen denken bij 5k (of 3000m) vaak aan kracht en snelheid terwijl het een afstand is die voor ruim 80%(? te lui om de grafiek op te zoeken) afhankelijk is van je duurvermogen. Kracht en snelheid staan op de tweede en derde plaats.
In mijn ervaring zijn de mensen die dit kunnen niet zwaarder dan 62kg en hebben absoluut geen
crossfit lichaam.
Haha, ik verbaasde me ook al enigszins. Met 3'20 /km op de 5km kan je medailles bij elkaar harken in amateur loopjes terwijl 4:00/km voor een hele grote groep lopers binnen bereik ligt.kenneth schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:34:
[...]
LOL, 4'/km vs 3'20/km is een wereld van verschil. Dat eerste houd ik bijna anderhalf uur vol, dat tweede tempo tien minuten.
Edit: @Storm-Fox ik denk dat Kenneth vooral viel over het stukje "komen er wel bij in de buurt - onder de 4:00/km. 4:00/km is namelijk absoluut niet 'in de buurt' van 3:20/km. Net zo min als 39 minuten op de 10km absoluut niet in de buurt is van 32min. Het lijkt misschien op de 5km weinig, die 4 min verschil, maar is in praktijk iets waar mensen jaren voor moeten trainen om dat gat te overbruggen, en de meeste nooit zullen halen.
[ Voor 33% gewijzigd door Valorian op 21-09-2017 14:25 ]
Nu hebben je al mijn hoop op een echt snelle 5 km helemaal om zeep geholpen 
Effe serieus, 50 seconden per kilometer is veel en als er dan ook nog sneller wordt gelopen dan wordt het nog veel moeilijker. Ik ben in een jaar tijd van 7:30 per km naar ongeveer 5:15 per kilometer op de 5km gegaan. Ik ben nu nog geblesseerd maar ik hoop dit binnenkort weer aan te vallen.
Het duurt steeds langer om er iets vanaf te halen. 3:20 ga ik misschien nooit halen.
Effe serieus, 50 seconden per kilometer is veel en als er dan ook nog sneller wordt gelopen dan wordt het nog veel moeilijker. Ik ben in een jaar tijd van 7:30 per km naar ongeveer 5:15 per kilometer op de 5km gegaan. Ik ben nu nog geblesseerd maar ik hoop dit binnenkort weer aan te vallen.
Het duurt steeds langer om er iets vanaf te halen. 3:20 ga ik misschien nooit halen.
Om even terug te komen op voedingspatronen... Hoe schadelijk is alcohol/drinken nu echt voor het hardlopen en je conditie? Ik ben eigenlijk volledig gestopt met drinken drinken sinds ik loop, maar wil in het weekend toch wel eens een borrel pakken? do or don't?
Een of twee borrels op zijn tijd (en nog wel vaker dan dat) boeit in principe weinig, tenzij je er echt niet meer tegen kan doordat je nooit meer drinkt
Gematigd alcoholgebruik is niet meteen funest voor je conditie, maar niet drinken en bijtijds naar bed is natuurlijk wel beter. Ik drink zo af en toe nog lekker een biertje, maar sinds ik aan het hardlopen ben is dat wel flink minder geworden. Al kan het aan een algeheel 'gezondere levensstijl' liggen en is er dus niet een causaal verband. Laatste dagen voor een wedstrijd drink ik helemaal niet. Niet dat ik daarmee zeker weet dat het beter gaat, maar als ik dan slecht loop, kan ik in ieder geval de whisky van de avond daarvoor niet de schuld geven
Punctuality is the politeness of kings
Dat moet je toch helemaal zelf weten? Zelf ben ik begonnen met hardlopen, omdat ik weer fitter wilde worden, maar ben daar niet tot nauwelijks minder om gaan drinken (en roken
Overigens is 3:20/km nog altijd 16:40 op de 5km, iets wat ik na 20 jaar hardlopen eindelijk heb bereikt afgelopen seizoen. Zoals geopperd werd 'onder de 16 minuten' is eerder 3:10/km. 15:50 ga ik nooit halen en iemand van middelbare leeftijd zonder uitzonderlijk talent gaat dat ook nooit halen.
Ik zou zelfs zeggen dat de stap van 3:20 naar 3:10 per km voor 5km moeilijker is dan 4:00 naar 3:20.
Ik zou zelfs zeggen dat de stap van 3:20 naar 3:10 per km voor 5km moeilijker is dan 4:00 naar 3:20.
Ik heb gister gemerkt dat ik helaas toch niet ongeschonden uit de DtD ben gekomen. Wilde gister een rustig rondje lopen, maar na nog geen anderhalve kilometer kwam de pijn in m´n kuit veel sterker terug dan het tijdens de DtD was geweest. Zelfs joggen ging absoluut niet meer, en nu voel ik het constant, ook bij gewoon lopen of zelfs zitten.
Ik dacht dat het na 4 dagen rust wel weer kon, want na 2 dagen was de stijfheid en spierpijn wel weer grotendeels verdwenen, maar kennelijk heb ik het iets meer geforceerd dan ik zelf dacht. Best vervelend, want ik wil graag weer mijn reguliere sportactiviteiten oppakken, maar voetballen zondag zal hem waarschijnlijk nog niet worden.
Ik dacht dat het na 4 dagen rust wel weer kon, want na 2 dagen was de stijfheid en spierpijn wel weer grotendeels verdwenen, maar kennelijk heb ik het iets meer geforceerd dan ik zelf dacht. Best vervelend, want ik wil graag weer mijn reguliere sportactiviteiten oppakken, maar voetballen zondag zal hem waarschijnlijk nog niet worden.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Geen ideeThatsHollywood schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:09:
Om even terug te komen op voedingspatronen... Hoe schadelijk is alcohol/drinken nu echt voor het hardlopen en je conditie? Ik ben eigenlijk volledig gestopt met drinken drinken sinds ik loop, maar wil in het weekend toch wel eens een borrel pakken? do or don't?
Het gebeurt bij mij iig regelmatig dat ik vrijdag bij het eten een biertje drink en vervolgens 's avonds nog 10+ km ga hardlopen. Ik heb niet 't idee dat ik er op zo'n moment nadelig door wordt beïnvloed
Gister een klein rondje gelopen 8.01 km in 45 minuten
Dit. Als recreatief loper maakt het echt niet zoveel uit.InZane schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:00:
[...]
Geen idee
Het gebeurt bij mij iig regelmatig dat ik vrijdag bij het eten een biertje drink en vervolgens 's avonds nog 10+ km ga hardlopen. Ik heb niet 't idee dat ik er op zo'n moment nadelig door wordt beïnvloedVolgens sommige diehard lopers is het vast een doodzonde.
Ik denk dat die laatste stap vooral moeilijker is, bij de één zal dat van 3.20 naar 3.10 zijn, bij de ander van bijvoorbeeld 4.20 naar 4.10 (al is de stap in noodzakelijke snelheidswinst van 3.20 naar 3.10 natuurlijk wel groter dan van 4.20 naar 4.10).Krylinck schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 01:02:
[...]
Door training is veel mogelijk, maar iedereen zal uiteindelijk ergens tegen een limiet aanlopen, ook wanneer je je leven volledig aan het hardlopen kan wijden. Nu zal dat voor niemand van ons gelden en wordt de limiet bepaald door de tijd die je er in kan investeren, maar ook je aanleg. Wanneer ik naar mezelf kijk, lijk ik redelijk aanleg te hebben. Ik begon met hardlopen met rondjes van rond de vijf kilometer in ongeveer 5.15 (met de wetenschap die ik nu heb, was dat wellicht niet zo verstandig, maar ik ben er gelukkig ongeschonden doorheen gekomen) en liep ruim een jaar later vijf op 3.45 en tien op 3.50, waarbij mijn omvang van 1200km/jaar, gemiddeld nog geen 25/week, niet bijzonder veel was/is. Gezien mijn ervaring had ik het idee dat een tien onder de veertig redelijk goed trainbaar is, in mijn omgeving echter zie ik voldoende mensen die daar tegenaan hikken. Ondanks een zorgvuldigere opbouw en inmiddels voldoende omvang. Voor hen is de stap van 4.10 naar 4.00 of van 4.20 naar 4.10 wat voor jou van 3.20 naar 3.10, in elk geval binnen de tijd die ze daarvoor vrij kunnen/willen maken. En zo heeft iedereen zijn limieten, wat voor mij persoonlijk belangrijk is, is dat ik het hardlopen leuk vind, dat ik daarbij redelijk snel ben, is wellicht wel een belangrijke motivatie om het vol te blijven houden.
Vervelend inderdaadMalfunctions schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:49:
Ik heb gister gemerkt dat ik helaas toch niet ongeschonden uit de DtD ben gekomen. Wilde gister een rustig rondje lopen, maar na nog geen anderhalve kilometer kwam de pijn in m´n kuit veel sterker terug dan het tijdens de DtD was geweest. Zelfs joggen ging absoluut niet meer, en nu voel ik het constant, ook bij gewoon lopen of zelfs zitten.
Ik heb afgelopen woensdag nog 10km gerend en merkte dat ook ik niet 100% was hersteld van de DtD enMalfunctions schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:49:
nog gevoellige kuiten had. Het was niet fijn rennen zo, maar toch ben ik blij dat ik nog iets heb gedaan deze week.
Ik ben dinsdag begonnen met de voetbaltraining. Wel afgezonderd van de groep en eerst goed warm gelopen, gerekt en toen meegedaan met wat bal oefeningen. Verder niet aangezet(sprintjes) en dat beviel erg goed. Kwam er beter uit dan dat ik erin ging met spierpijn. Merk wel dat ik nog stijfjes ben maar ik had slechter verwachtMalfunctions schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:49:
Een standaard eiwitshaker heeft een metalen gardebol. Die zorgt ervoor dat je geen klontjes krijgt. En afwassen laat ik door een automaat doen.Asgaro schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:40:
[...]
Bij shake vind ik het lastigste die beker telkens uitkuizen (wat klonters blijven soms hangen) + afdrogen
Wat snelheid ben ik betreft ben ik het met je eens, maar voor belastbaarheid is het nuttig om goed te herstellen. En daar zijn dan die eiwitten weer voor.Valorian schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:53:
Verder denk ik dat voor mij én voor vele anderen geldt dat het 'laaghangend fruit' op het gebied van sneller en belastbaarder worden vooral zit in meer km's maken en je gedisciplineerd aan een gevarieerd schema houden.
Ondertussen heb ik een aardige progressie geboekt in zowel afstand als (basis) snelheid EN heb ik hardloopschoen gekocht (Saucony Guide 10)M3rcury schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:27:
Ook ik heb het hardloopvirus te pakken! Ben nu een aantal weken met veel plezier aan het lopen, en wil er graag verder mee.
Na een discussie met mijn vriendin, ben ik alleen een beetje bang dat ik te hard van stapel loop, en misschien iets te veel / snel aan het lopen ben.
Ik ben begonnen met lopen omdat we met collega's een 5km (of 12km) wedstrijdje hadden afgesproken. Hiervoor ben ik natuurlijk veel te laat begonnen met trainen (2 weken, 3x per week). Ik fiets daarnaast wel 1 of 2x per week, en 's winters volleybal ik 3x per week. Eigenlijk had ik verwacht dat ik hierna zou stoppen met hardlopen, maar stiekem vind ik het dus veel te leuk
Ik heb hierna nog 2 weekjes hardgelopen op een eigen schema (duurloop en interval afgewisseld), maar ik zou iets doelbewuster voor de 10km willen trainen (molenhoeks makkie in oktober). Ik heb daarvoor een hardloopschema gevonden om in 13 weken naar 10 kilometer te gaan, maar ik begin nu te twijfelen of dat niet te snel is, en ik eerst mijn spieren en pezen meer moet laten wennen aan het hardlopen zelf.
Samengevat:
- 12x getraind (half interval half duurloop)
- 1x "wedstrijd" van 5km gelopen (in iets minder dan 25minuten)
- Ik heb nu een trainingsschema gevonden dat er als start vanuit gaat dat je 30 minuten kan lopen in een langzame en snelle duurloop (en dat lukt mij prima)
Zou ik hiermee door kunnen, of moet ik een stapje terug naar een beginnersschema?Conditioneel is het probleem niet, het gaat mij nu puur om de spier / pees belasting.
Maximale afstand gelopen is 10.5 km.
5km PR (al is dat strava, zonder wedstrijd) aangescherp naar 22:50 (in een 8 kilometer duurloop
En ik kan nu ook op afstanden tot 8km iets onder de 5:00 per kilometer lopen.
Ik voel me dus goed genoeg om volgende maand de 10km van molenhoeks makkie te lopen!
* M3rcury is tevreden!
No signature required.
Ik weet niet waarom maar: wij hebben ook een automaat en om een of andere reden nooit het gewoon daarin geplaatst.nogeeninlog schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:32:
[...]
Een standaard eiwitshaker heeft een metalen gardebol. Die zorgt ervoor dat je geen klontjes krijgt. En afwassen laat ik door een automaat doen.
Gewoon proberen. Gaat ie stuk gaat ie stuk. Die dingen kan je tegenwoordig op elke straathoek vinden voor 3 euro.Asgaro schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:41:
[...]
Ik weet niet waarom maar: wij hebben ook een automaat en om een of andere reden nooit het gewoon daarin geplaatst.En is van zelfde materiaal als Tupperware dus zal wel mogen
Maar ik kan je vast verklappen: zeer waarschijnlijk gaan ze niet stuk.
Goed bezig. Loop je bewust niet verder dan een kwart marathon?M3rcury schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:53:
[...]
Ondertussen heb ik een aardige progressie geboekt in zowel afstand als (basis) snelheid EN heb ik hardloopschoen gekocht (Saucony Guide 10)
Maximale afstand gelopen is 10.5 km.
5km PR (al is dat strava, zonder wedstrijd) aangescherp naar 22:50 (in een 8 kilometer duurloop)
En ik kan nu ook op afstanden tot 8km iets onder de 5:00 per kilometer lopen.
Ik voel me dus goed genoeg om volgende maand de 10km van molenhoeks makkie te lopen!
* M3rcury is tevreden!
Zo vandaag mijn eerste "obstacle" run gedaan, de barrier run in Bergen op zoom.
Dit was de eerste editie en alles was tip top geregeld. Dit werd ook na afgelopen gevraagd en of er iets anders moest. Het begon met een warming up net voor de start wat meteen ook over ging in de start. Over een paar strobalen heen en links af het water in waar we om een boei moesten en weer terug het water uit. Ondanks een graad of 18 was het water koud. Daarna verder lopen links om de Binnenschelde heen. Dijkje op door het zand en vol in de zon. Na een tijdje gelopen te hebben weer linksaf omhoog en door het gras. Boven aangekomen stond er een grote container welke je in de bouw ziet en deze had een laag met stro en bagger dus lekker er doorheen en weer verder over het gras. Gelukkig kwam er een waterpost vlak daarna want ik kon wel wat water gebruiken dacht ik. Fout gedacht want na weer effe gelopen te hebben moest ik dus door een vieze baggersloot. Ook nu was het water erg koud waardoor ik echt effe mijn adem moest inhouden. De sloot weer uitgekropen zag ik dat ik steeds dichtbij een aantal lopers kwam welke het ook zwaar hadden dus daardoor kon ik mij daar aan op trekken. Na weer wat lopen kwamen we bij de monkeybars (denk ik) waar ik lekker kon slingeren,ik heb lange armen. Net daarna stond er een drankpost waar ik te veel heb gedronken en daar kreeg ik last van, maar ik had even moeten wachten dus ik was weer lekker uitgerust. Lekker lopend naar de volgende hindernis, de banden. Ik doe er een aantal en ik merk dat ik te hard ga en niet goed uitkom. Ik hoor iets kraken en ik klap op de grond, vol door mijn enkel heen gegaan. Meteen stond er iemand op of ik hulp nodig had maar ik dacht dat het wel ging. Na een paar passen wandelen merk ik dat het toch wel pijn ging doen. Ik heb maar effe rust genomen en toen ging het wel weer. Ik ben hardlopend verder gegaan want dit deed gek genoeg minder pijn. Dus gewoon weer door. Zo af en toe moest er ergens over heen geklommen worden en ik probeerde mijn linker enkel hierbij te ontzien wat prima lukte. Toen kwamen de burpies maar daar werd ik doorgestuurd. Het was blijkbaar duidelijk te zien dat die niet gingen. Nu nog het laatste stuk wat voor de eerste helft over normale tegels ging en dat was wat minder. Nog even langs de muur klimmen en effe onder het net door en daar was dan gelukkig de finish. Zo ongeveer 50 minuten gedaan over 7 kilometer maar dat is bijzaak.
Na de finish toch de EHBO maar even opgezocht en die krijgen bij de volgende collecte wat extra's. Veel gekoeld en daarna wat steunverband want ik moest nog naar huis rijden wat gelukkig nog wel kon.
Thuis gekomen zie ik dat mijn startnummer voor de singelloop in Breda voor volgende week ook binnen is gekomen. Heel misschien kan ik er aan meedoen maar ik ben er bang voor. Nu effe douchen en met het pootje omhoog tv kijken.
Dit was de eerste editie en alles was tip top geregeld. Dit werd ook na afgelopen gevraagd en of er iets anders moest. Het begon met een warming up net voor de start wat meteen ook over ging in de start. Over een paar strobalen heen en links af het water in waar we om een boei moesten en weer terug het water uit. Ondanks een graad of 18 was het water koud. Daarna verder lopen links om de Binnenschelde heen. Dijkje op door het zand en vol in de zon. Na een tijdje gelopen te hebben weer linksaf omhoog en door het gras. Boven aangekomen stond er een grote container welke je in de bouw ziet en deze had een laag met stro en bagger dus lekker er doorheen en weer verder over het gras. Gelukkig kwam er een waterpost vlak daarna want ik kon wel wat water gebruiken dacht ik. Fout gedacht want na weer effe gelopen te hebben moest ik dus door een vieze baggersloot. Ook nu was het water erg koud waardoor ik echt effe mijn adem moest inhouden. De sloot weer uitgekropen zag ik dat ik steeds dichtbij een aantal lopers kwam welke het ook zwaar hadden dus daardoor kon ik mij daar aan op trekken. Na weer wat lopen kwamen we bij de monkeybars (denk ik) waar ik lekker kon slingeren,ik heb lange armen. Net daarna stond er een drankpost waar ik te veel heb gedronken en daar kreeg ik last van, maar ik had even moeten wachten dus ik was weer lekker uitgerust. Lekker lopend naar de volgende hindernis, de banden. Ik doe er een aantal en ik merk dat ik te hard ga en niet goed uitkom. Ik hoor iets kraken en ik klap op de grond, vol door mijn enkel heen gegaan. Meteen stond er iemand op of ik hulp nodig had maar ik dacht dat het wel ging. Na een paar passen wandelen merk ik dat het toch wel pijn ging doen. Ik heb maar effe rust genomen en toen ging het wel weer. Ik ben hardlopend verder gegaan want dit deed gek genoeg minder pijn. Dus gewoon weer door. Zo af en toe moest er ergens over heen geklommen worden en ik probeerde mijn linker enkel hierbij te ontzien wat prima lukte. Toen kwamen de burpies maar daar werd ik doorgestuurd. Het was blijkbaar duidelijk te zien dat die niet gingen. Nu nog het laatste stuk wat voor de eerste helft over normale tegels ging en dat was wat minder. Nog even langs de muur klimmen en effe onder het net door en daar was dan gelukkig de finish. Zo ongeveer 50 minuten gedaan over 7 kilometer maar dat is bijzaak.
Na de finish toch de EHBO maar even opgezocht en die krijgen bij de volgende collecte wat extra's. Veel gekoeld en daarna wat steunverband want ik moest nog naar huis rijden wat gelukkig nog wel kon.
Thuis gekomen zie ik dat mijn startnummer voor de singelloop in Breda voor volgende week ook binnen is gekomen. Heel misschien kan ik er aan meedoen maar ik ben er bang voor. Nu effe douchen en met het pootje omhoog tv kijken.
Vandaag stond er 65 minuten op het schema 10 minuten tempo1 en 3 minuten tempo2, kwam erachter dat ik tempo2 op5 minuten had gezet, betekende heerlijk 75 minuten en 13 km gelopen
Gisteren voor het eerst een geïmproviseerde intervaltraining gedaan. Pijn in mijn voet leek veel minder te zijn geworden, dus ging er maar gewoon voor. Liep 1k als warming up, een snelle kilometer, 500 meter actief herstel en 500 meter weer richting een tempo, dan weer 1k voluit. In totaal drie 'snelle' kilometers gedaan. Geen idee of dit een logische of nuttige interval is, maar het voelde wel lekker om stuk te gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Niku op 23-09-2017 19:26 ]
Afgelopen week de training weer een beetje serieus opgepakt na de DtD by night en de bridge to bridge. Gisteren de week afgesloten met een interval 4x 1km op 100% met daar tussen 5 minuten rust. En dat 3x herhaald. Ik moet zeggen dat voelen we wel zeg.
De iets lagere temperaturen die bevallen mij eigenlijk wel. Je voorkomt dat je snel helemaal stilvalt (want koud) maar ook dat je je warmte niet kwijt kunt. Op naar de herfsttrainingen!
De iets lagere temperaturen die bevallen mij eigenlijk wel. Je voorkomt dat je snel helemaal stilvalt (want koud) maar ook dat je je warmte niet kwijt kunt. Op naar de herfsttrainingen!
Ja en nee. Nee, omdat dit toevallig precies een kwart marathon was, door de route die ik had. Ja, omdat ik daarnaast ook nog volleybal, en sinds 1.5 maand niet meer 3x in de week kan lopen naast volleybal. Ik zie het dus voorlopig nog niet zitten om echt verder te gaan dan de 10k. Wellicht volgend jaar.Niku schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:26:
[...]
Goed bezig. Loop je bewust niet verder dan een kwart marathon?
No signature required.
Gisteren voor het laatst een lange afstand gelopen in de aanloop naar de halve marathon van Eindhoven, 16.5 km (5:34/km) Aankomende 2 weken een paar rustige en kortere loopjes gepland. Het zal mijn eerste HM worden, ben benieuwd. Richttijd is onder de 2 uur.
PSN: Curvaa_
Vandaag heb ik voor mijzelf besloten dat ik over een jaar mee wil doen met de marathon in Berlijn. Gezien mijn huidige niveau moet dat denk ik, al zeg ik het zelf, wel te doen zijn om in een jaar de resterende conditie / snelheid te trainen.
Weet iemand hier hoe het parcours van Berlijn is? Is dat vooral vlak of is dat toch nog een uitdaging hier en daar?
Weet iemand hier hoe het parcours van Berlijn is? Is dat vooral vlak of is dat toch nog een uitdaging hier en daar?
misschien heel gek, maar wat dacht je van de website van de marathon van berlijn raadplegen?Webgnome schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:16:
route + profiel: https://www.bmw-berlin-marathon.com/en/race-day/course.html
Bij mijn weten wordt de Berlijn marathon als 1 van de snelste gezien, dus ik zou weinig hoogteverschil verwachten.
Net een lekker rondje gelopen van 50 minuten en 8,64 km, op naar de hm van Amsterdam.
2e week van het couch to 5k programma gehad. Gaat voor als nog prima.
Vandaag hardloopschoenen gehaald, bij de hardloopwinkel in den haag. Dmv een loopanalyse een aantal schoenen getest door effe een blokje om te gaan. Het zijn uiteindelijk de Brooks ghost 10 geworden, zitten en lopen goed. Inclusief zooltjes die me voeten ondersteunen.
Nu kan ik weet serieus door
.
Vandaag hardloopschoenen gehaald, bij de hardloopwinkel in den haag. Dmv een loopanalyse een aantal schoenen getest door effe een blokje om te gaan. Het zijn uiteindelijk de Brooks ghost 10 geworden, zitten en lopen goed. Inclusief zooltjes die me voeten ondersteunen.
Nu kan ik weet serieus door
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Hoe veel paar schoenen hebben jullie? Ik heb slechts één paar, twijfel om een (vergelijkbaar?) paar bij te halen.
Ik heb drie paar schoenen, waarvan ik er twee vaak gebruik, de Nike Structure 17 en 18.
Om nog even terug te komen op de shakers: die kun je prima gebruiken om pannekoekbeslag mee te mixen. Vandaag heb ik een recept van Dafne Schippers gebruikt om flapjacks te maken. Eerlijk gezegd heb ik het recept iets aangepast aan mijn gemakzucht en was het beslag iets te dik om met de shaker te gieten:

Maar met gewoon pannekoekbeslag moet ook het gieten goed werken.
Om nog even terug te komen op de shakers: die kun je prima gebruiken om pannekoekbeslag mee te mixen. Vandaag heb ik een recept van Dafne Schippers gebruikt om flapjacks te maken. Eerlijk gezegd heb ik het recept iets aangepast aan mijn gemakzucht en was het beslag iets te dik om met de shaker te gieten:

Maar met gewoon pannekoekbeslag moet ook het gieten goed werken.
Ik heb ook maar één paar. Als beginnende recreatieve loper, zie ik nog geen nut voor meerdere paren.Niku schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:35:
Hoe veel paar schoenen hebben jullie? Ik heb slechts één paar, twijfel om een (vergelijkbaar?) paar bij te halen.
We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.
Ik heb drie paar waarvan één paar niet voor op de weg is.
Mijn eerste paar zijn saucony guide 7 maar die zijn denk ik ondertussen versleten.
Ik heb een paar Brooks launch 4 en zijn nagenoeg nieuw en ik heb nog een paar Salomon speedcross 4 voor in het bos of lekker door de modder.
Ook voor een beginnende loper die zeker weet dat hij/zij blijft hardlopen adviseer ik een tweede paar.
Mijn eerste paar zijn saucony guide 7 maar die zijn denk ik ondertussen versleten.
Ik heb een paar Brooks launch 4 en zijn nagenoeg nieuw en ik heb nog een paar Salomon speedcross 4 voor in het bos of lekker door de modder.
Ook voor een beginnende loper die zeker weet dat hij/zij blijft hardlopen adviseer ik een tweede paar.
Yes! Hardlopen ging heerlijk gisteren. 10km en een paar honderd meter in iets minder dan 42 minuten: die 10k in 40min gaat er ooit komen. Na de DtDloop vorige week alleen maandag wat rust genomen, verder redelijk door gesport. Door een avondje sportschool, twee keer fietsen en twee keer hardlopen, stond ik gisteren niet helemaal top aan de start maar dat mocht de pret niet drukken.
Dit lokale loopje door de winkelstraat en een woonwijk in Nijverdal werd dit jaar voor het eerst georganiseerd en bestond uit rondjes van 2,5km. Dat bevalt mij altijd wel, anderen vinden het soms wat saai, elke keer hetzelfde rondje. De eerste kilometer zoals gebruikelijk veel te hard, kilometers twee en drie gingen iets te hard. Daarna een goed tempo gevonden. Er zat één behoorlijk scherpe bocht in het parcours met ook nog eens paaltjes die niet verwijderd konden of mochten worden, dat was iets onhandig. De laatste 400 meter van het parcours liepen licht omlaag, dat maakte een eindsprint wat makkelijker.
Ik ben heel tevreden met het eindresultaat. De komende anderhalve maand heb ik nog flink wat leuke hardloopactiviteiten op de planning staan en dan begin november beslissen of ik komend voorjaar weer voor een marathon ga.
Strava or it didn't happen.
Dit lokale loopje door de winkelstraat en een woonwijk in Nijverdal werd dit jaar voor het eerst georganiseerd en bestond uit rondjes van 2,5km. Dat bevalt mij altijd wel, anderen vinden het soms wat saai, elke keer hetzelfde rondje. De eerste kilometer zoals gebruikelijk veel te hard, kilometers twee en drie gingen iets te hard. Daarna een goed tempo gevonden. Er zat één behoorlijk scherpe bocht in het parcours met ook nog eens paaltjes die niet verwijderd konden of mochten worden, dat was iets onhandig. De laatste 400 meter van het parcours liepen licht omlaag, dat maakte een eindsprint wat makkelijker.
Ik ben heel tevreden met het eindresultaat. De komende anderhalve maand heb ik nog flink wat leuke hardloopactiviteiten op de planning staan en dan begin november beslissen of ik komend voorjaar weer voor een marathon ga.
Strava or it didn't happen.
Roozzz in "Hardlopen - Deel 7"Niku schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:35:
Schoenen voor op de weg, in het bos, met veel modder, rotsig bergterrein en alles er tussenin...
Ik kan van harte aanbevelen om te rouleren met enkele paren; mits je zeker weet dat je blijft lopen. Anders is het een beetje zonde van je geld... Rotatie zorgt voor een minder eenzijdige belasting en je doet langer met je schoenen
Hier ook (sort of) Yes! Gisteren mijn "referentie-10k van het jaar gelopen" (Dwars Door Mechelen, die loop ik nu al 6 jaar op rij). Na zaterdagnacht nog de "Brussels Night Run" samen met het vrouwtje te hebben gerend (heel rustig - beetje vreemde ervaring om door lallende Britten aangemoedigd te worden op de Grote Markt), zondagmiddag terug aan de start.
Sinds de parcourswijziging 3 jaar geleden (er waren klachten dat het parcours net geen 10km was) is de wedstrijd 400m langer geworden, afstandmeten.nl en zowat elk GPS horloge geeft nu iets omtrent 10,3km aan. Maar het is best een snelle race (nummer 1 en 2 finishten dit jaar in 32:07). Ik was vorig jaar 108e dus ging voor een top 100 plaats. En hopelijk een 10km onder de 40'.
Om het kort te houden: goed gestart, sinds vorig jaar mag ik bij de "elite" starten (eerste 120 startnummers), 1e 6km ging perfect op schema, maar dan kreeg ik het onvermijdelijk wat moeilijker. De groep voor mij was weg, en van de groep waar ik sinds km 3 aan kop liep om het tempo te houden, kon nog welgeteld 1 iemand volgen (aan de finish bleek dat de vader te zijn van de vrouw van een goede kameraad, hoe klein kan de wereld zijn!). Toen die overnam, zakte het tempo een beetje in maar ik liep ook in het rood dus ik kan niet zeggen dat het aan hem lag. De rest van de race ging vervolgens op karakter.
Resultaat? Aangekomen 41:04 als 79e. Strava schat mijn beste prestatie op de 10km op 40:00 en ik vind dat dat klopt
(om eerlijk te zijn, ik denk dat Strava er ook nog 100m naast zit, maar goed).
Tevreden, ja, toch wel. Als je het tabelletje hieronder bekijkt, zie je dat ik ook dit jaar weer goeie progressie heb gemaakt. Helemaal tevreden? Ik zou toch eens een officiële 10km moeten lopen om die sub40 bevestigd te zien. En de temperatuur mag toch echt wat lager.
Volgende week nog de Nature Trail 28km lopen in Averbode en dan zit het "seizoen" erop (mijn loopjaar loopt nog steeds oktober tot september). Kan ik gaan nadenken over mijn plannen/doelen voor volgend jaar.
Ah ja, ik heb trouwens 5 paar hardloopschoenen. Er ligt een paar op het werk, ik heb er eentje voor korte afstand, eentje voor lange duurlopen met wat meer demping, wedstrijdsloefjes en eentje voor trails. Voor die laatste wil ik nog een paartje extra.
Edit: linkje naar Strava: https://www.strava.com/activities/1199619729/overview
Sinds de parcourswijziging 3 jaar geleden (er waren klachten dat het parcours net geen 10km was) is de wedstrijd 400m langer geworden, afstandmeten.nl en zowat elk GPS horloge geeft nu iets omtrent 10,3km aan. Maar het is best een snelle race (nummer 1 en 2 finishten dit jaar in 32:07). Ik was vorig jaar 108e dus ging voor een top 100 plaats. En hopelijk een 10km onder de 40'.
Om het kort te houden: goed gestart, sinds vorig jaar mag ik bij de "elite" starten (eerste 120 startnummers), 1e 6km ging perfect op schema, maar dan kreeg ik het onvermijdelijk wat moeilijker. De groep voor mij was weg, en van de groep waar ik sinds km 3 aan kop liep om het tempo te houden, kon nog welgeteld 1 iemand volgen (aan de finish bleek dat de vader te zijn van de vrouw van een goede kameraad, hoe klein kan de wereld zijn!). Toen die overnam, zakte het tempo een beetje in maar ik liep ook in het rood dus ik kan niet zeggen dat het aan hem lag. De rest van de race ging vervolgens op karakter.
Resultaat? Aangekomen 41:04 als 79e. Strava schat mijn beste prestatie op de 10km op 40:00 en ik vind dat dat klopt
Tevreden, ja, toch wel. Als je het tabelletje hieronder bekijkt, zie je dat ik ook dit jaar weer goeie progressie heb gemaakt. Helemaal tevreden? Ik zou toch eens een officiële 10km moeten lopen om die sub40 bevestigd te zien. En de temperatuur mag toch echt wat lager.
| jaar | tijd | plaats |
| 2012 | 51:21 | 1231 |
| 2013 | 48:36 | 945 |
| 2014 | 46:52 | 344 |
| 2015 | 43:02 | 186 |
| 2016 | 42:13 | 108 |
| 2017 | 41:04 | 79 |
Volgende week nog de Nature Trail 28km lopen in Averbode en dan zit het "seizoen" erop (mijn loopjaar loopt nog steeds oktober tot september). Kan ik gaan nadenken over mijn plannen/doelen voor volgend jaar.
Ah ja, ik heb trouwens 5 paar hardloopschoenen. Er ligt een paar op het werk, ik heb er eentje voor korte afstand, eentje voor lange duurlopen met wat meer demping, wedstrijdsloefjes en eentje voor trails. Voor die laatste wil ik nog een paartje extra.
Edit: linkje naar Strava: https://www.strava.com/activities/1199619729/overview
Exact: "Rotatie zorgt voor minder eenzijdige belasting". Dit is mijn ervaring ook na 2 jaar hardlopen. Ik heb 2 paar schoenen die behoorlijk verschillend zijn. Ik heb letterlijk op verschillende plekken spierpijn bij de verschillende schoenen, maar door de afwisseling van schoenen is de hersteltijd langer.Roozzz schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:32:
[...]
Roozzz in "Hardlopen - Deel 7"![]()
Schoenen voor op de weg, in het bos, met veel modder, rotsig bergterrein en alles er tussenin...![]()
Ik kan van harte aanbevelen om te rouleren met enkele paren; mits je zeker weet dat je blijft lopen. Anders is het een beetje zonde van je geld... Rotatie zorgt voor een minder eenzijdige belasting en je doet langer met je schoenen
Potverdorie, al een paar weken last van m'n linker kuit. Voelt als typische overbelasting. Vorige week hierdoor maar 2 keer gelopen in plaats van 3. Gisterochtend na 4 dagen rust toch met het groepje meegegaan voor intervallen. Heerlijk gelopen eigenlijk: Paar km inlopen, 4x800m interval en nog een lekker stukje uitlopen door het bos. Voelde de rest van de dag eigenlijk wel goed!
En toch weer wakker worden met pijnlijke kuit vanochtend. Vooral traplopen is ff niet fijn op dit moment
Aangezien ik de laatste tijd niet veel anders doe, begin ik toch mijn schoenen met 825km steeds meer te verdenken.
En toch weer wakker worden met pijnlijke kuit vanochtend. Vooral traplopen is ff niet fijn op dit moment
Aangezien ik de laatste tijd niet veel anders doe, begin ik toch mijn schoenen met 825km steeds meer te verdenken.
Ik heb ook maar één paar momenteel, maar ik sta op het punt om nieuwe te bestellen.Niku schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:35:
[ Voor 20% gewijzigd door InZane op 25-09-2017 10:29 ]
Haha, goede foto!Roozzz schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:32:
[...]
Roozzz in "Hardlopen - Deel 7"![]()
Schoenen voor op de weg, in het bos, met veel modder, rotsig bergterrein en alles er tussenin...![]()
Is het dan ook aan te bevelen om met twee verschillende paren (dus niet zijnde v12 en v13 bijvoorbeeld) te rouleren?
Bij mij begon het met elke nacht na het lopen kramp. Dit genegeerd en uiteindelijk overbelaste voeten. Dit klinkt als een beginnende blessure dus zeker niet negeren. Geef het eens wat rust of ga naar de fysio. Nu kost het je hooguit een paar weken maar als je door blijft gaan kost het je een paar maanden.InZane schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:28:
Potverdorie, al een paar weken last van m'n linker kuit. Voelt als typische overbelasting. Vorige week hierdoor maar 2 keer gelopen in plaats van 3. Gisterochtend na 4 dagen rust toch met het groepje meegegaan voor intervallen. Heerlijk gelopen eigenlijk: Paar km inlopen, 4x800m interval en nog een lekker stukje uitlopen door het bos. Voelde de rest van de dag eigenlijk wel goed!
[...]
Ik heb ook maar één paar momenteel, maar ik sta op het punt om nieuwe te bestellen.
Ik zou zeker ook eens naar je schoenen kijken zoals het slijt patroon van de zool en de overgebleven demping.
Qua belasting zou ik zeggen zo veel mogelijk verschil. Dus dan is een update niet het meest logisch want meestal zijn de verschillen minimaal.Niku schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:29:
[...]
Haha, goede foto!
Is het dan ook aan te bevelen om met twee verschillende paren (dus niet zijnde v12 en v13 bijvoorbeeld) te rouleren?
Anderzijds moet je natuurlijk wel een beetje opletten met wat je kiest. Ik zou bijvoorbeeld niet een paar schoenen welke zeer dempend zijn met 12mm drop combineren met iets zeer minimalistisch en verwachten dat je daar probleemloos even ver op kan gaan lopen. Je wilt het dan in ieder geval rustig opbouwen.
Vorig jaar had ik voor mijn eerste 10 KM een tijd van 58:30 en gisteren stond er 47:45 op de klok. Een leuke verbetering maar tussendoor heb ik ook een halve marathon afgetikt in 02:07:45.
Eens kijken of ik aankomend jaar dezelfde halve marathon in 2 uurtjes kan doen
Met zo'n 10K tijd moet dat zeker mogelijk zijn, en ik denk ook wel onder de 1:50!marshallq schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:35:
Vorig jaar had ik voor mijn eerste 10 KM een tijd van 58:30 en gisteren stond er 47:45 op de klok. Een leuke verbetering maar tussendoor heb ik ook een halve marathon afgetikt in 02:07:45.
Zelf naar aanloop van de amsterdam marathon mn langste training gedaan, 30K. Geprobeerd in een rustig tempo te lopen en niet teveel op m'n horloge te kijken. Vond het nog best warm, de zon brandde goed op m'n gezicht. Tot 17K ging het allemaal vlotjes daarna begonnen mn benen toch wat zwaar te worden maar niks ergs. Op 25K ging mn tempo toch wat achteruit, maar het uiteindelijk goed vol gehouden en er 3:06 over gedaan. Het beste was eigenlijk nog dat ik bijna pijnvrij gelopen heb en ook een dag later nergens veel last van heb (klein beetje van mn knieen). Ben benieuwd wat de marathon gaat worden...
[ Voor 39% gewijzigd door Bartske op 25-09-2017 11:54 ]
Mijn 10km tijd is 54.44 en ik ga voor 1.59 in januari
Oef een hele marathon is me zelf toch een stap te ver. Nu moet ik zeggen dat ik echt voor mijn plezier ren en niet echt train, voor de halve was mijn langste 'trainings' afstand 14 KM. Via mijn werkgever is er wel een wekelijkse training voor iedereen maar dat vond ik na een paar keer proberen niets. Ik wil gewoon lekker s avonds even de deur uit en dan 5-10 KM rennen.Bartske schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:50:
[...]
Met zo'n 10K tijd moet dat zeker mogelijk zijn, en ik denk ook wel onder de 1:50!
Zelf naar aanloop van de amsterdam marathon mn langste training gedaan, 30K. Geprobeerd in een rustig tempo te lopen en niet teveel op m'n horloge te kijken. Vond het nog best warm, de zon brandde goed op m'n gezicht. Tot 17K ging het allemaal vlotjes daarna begonnen mn benen toch wat zwaar te worden maar niks ergs. Op 25K ging mn tempo toch wat achteruit, maar het uiteindelijk goed vol gehouden en er 3:06 over gedaan. Het beste was eigenlijk nog dat ik bijna pijnvrij gelopen heb en ook een dag later nergens veel last van heb (klein beetje van mn knieen). Ben benieuwd wat de marathon gaat worden...
Binnenkort ga ik overigens wel een video analyse laten maken en ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
[ Voor 6% gewijzigd door marshallq op 25-09-2017 12:13 ]
Heb zelf gisteren m'n laatste 30+ duurloop afgerond in voorbereiding van 15 oktober. Komende zondag nog 24 a 25km en dan de echte taper periode. Kan daar altijd wel naar uitzienBartske schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:50:
[...]
Met zo'n 10K tijd moet dat zeker mogelijk zijn, en ik denk ook wel onder de 1:50!
Welke eindtijd heb je in je hoofd?