Laat ik mij ook hier 'ns even mee bemoeien
Ik ben 3 maanden geleden begonnen als developer bij Tweakers en ben samen met o.a. @MATANDO en @Verwijderd de afgelopen periode druk bezig met het "carriere" project. Aangezien het project al liep toen ik begon, weet ik niet alles; vergeef me dus als ik je vraag niet (direct) kan beantwoorden.
Op verschillende bijeenkomsten (zoals gister Tweakers 21) heb ik een aantal mensen gesproken en zie in dit topic soorgelijke vragen en opmerkingen. Ik denk dat mijn antwoorden met een beetje achtergrondkennis makkelijker te begrijpen zijn.
Velen hier zullen mijn mening delen dat het Elect zoals het nu bestaat niet lekker werkt; dit geldt niet alleen voor gebruikers maar zeker ook als developer. Dit komt o.a. doordat de codebase helemaal losstaat en nergens de conventies gebruikt die we in Tweakers hanteren. Dit maakt werken in de code zeer lastig. De kennis die we hebben over de codebase van Elect is te weinig om er met veel vertrouwen in te werken. Doordat ik voor Elect een aparte ontwikkelomgeving moet opstarten en ook de deployment heel anders werkt dan voor Tweakers kost het gigantisch veel tijd en energie om in Elect te werken. Zodra er iets moet gebeuren in Elect schuif ik dat dus het liefst door naar MATANDO
Door de intergratie van Elect in Tweakers kun je veel van dit soort punten oplossen. Immers is de code dan voor alle developers in het team te begrijpen omdat deze aan de Tweakers standaarden voldoet (leesbaarheid, testbaarheid enzo). Dat het omzetten van Elect naar een omgeving binnen Tweakers veel voeten in de aarde heeft, kan je je misschien voorstellen. We proberen dan ook pragmatisch te werken, wat bagage over boord te gooien om uiteindelijk een mooi ding te bouwen.
Een algemene reactie wil ik in elk geval vast geven: Ja we luisteren graag naar jullie, en zijn onwijs blij dat jullie zo kritisch meekijken en ons feedback geven. Er zijn altijd meerdere belangen (want ja, als we platform bouwen waar geen werkgever wil komen dan heb je er helemaal niets aan), die er in zo'n project afgewogen moet worden. En als ik een ding heb geleerd in de afgelopen 3 maanden werken bij Tweakers, dan is het wel dat de mening van de community zeer serieus genomen wordt.
Dan inhoudelijk.
Ik lees dat er een paar mensen zijn die niet zeker weten of hun account goed verwijderd is. Als je twijfelt, stuur ff een DM naar @
MATANDO met het e-mail adres (niet naar mij, want ik schuif het toch af

); dan kan hij een dubbelcheck uitvoeren in de database of verwijderen gelukt is.
Ik had ook meer gehoopt van het platform, dáárom juist intergratie in Tweakers zodat we er iets mee kunnen. Het is fijn dat er nu niet 1 persoon is die maar iets in "het oude Elect" kan, maar een heel team dat in het "nieuwe Carriere" kan werken. Bovendien is het herschrijven van code naar een andere omgeving direct een goed moment om zaken beter te doen.
Hydra schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:57:
[...]
Daarnaast snap ik, juist als software engineer, absoluut niet waarom je dit soort vrijwel losstaande functionaliteit binnen een grote bestaande oude applicatie wil brengen. Als het losstaand technisch niet gelukt is, zie ik echt niet in hoe het geintegreerd opeens wel gaat werken.
[...]
Zoals in mijn intro aangegeven is het voordeel van intergratie in Tweakers dat alle developers met de code kunnen werken en dat de code voldoet aan onze eisen (documentatie, testbaarheid, leesbaarheid, geteste code et cetera).
Om iets inhoudelijker te antwoorden, er is niet een "oude applicatie"; wel verschillende lagen van code van verschillende leeftijden. Wanneer we nieuwe code schrijven hanteren we onze nieuwe
DoD, oude code die we raken kunnen we hier soms in meenemen. Door deze manier van werken kunnen we nieuwe code schrijven en gebruik maken van oude code op zo'n manier dat refactoring van de "oude" code geen gevolgen voor de nieuwe code heeft (of, hoort te hebben, hehe).
Het probleem dat het "niet gelukt is" komt niet perse doordat de code van Elect losstaat, maar wel dat het voor developers vervelend en tijdrovend is om in te werken.
Hydra schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
Is dit uberhaupt wel met de rest van de tweakers devs e.d. afgestemd? Dit komt op mij een beetje over alsof er 1 developer op zit die een beetje aan 't hobbyen is. Nieuwe developer, vindt de oude meuk kut omdat 'ie het zelf niet geschreven heeft, en wil het allemaal op z'n eigen manier opnieuw doen.
Ik ben met o.a. MATANDO als developer betrokken, en daarnaast bestaat het project-team uit o.a. Jadine en boenkeijer; maar er zijn meer mensen die uit verschillende "invalshoeken" in dit project zijn betrokken. Het is dus zeker geen projectje van 1 devver.
Overigens ben ik de nieuwe developer en vind ik inderdaad die oude meuk kut, maar dat ter zijde