Ik hoop dat er niet meer dan een maandje tussen zit bedoel je. Realistisch lijkt mij dan alleen niet.
en die 490 zou best wel eens de derde Polaris kunnen zijn in plaats van een Vega.
Gebaseerd op wat? Dat zou erg onlogisch zijn, zoiets heeft AMD namelijk nog nooit gedaan en er is ook geen enkele aanwijzing dat ze dat nu wel zouden doen.
Daar leun ik nu des te meer naar omdat ze het HBM2-geheugen wat beschikbaar is vast wel willen gebruiken voor de highendkaarten (waar ik een 490 niet toe zou rekenen).
Er is 0,0 bekend over een eventuele kaart met de naam 490.
1. $300 (dat kan niet voor de 480 zijn, hoe verklaar je dat?)
Kan van alles zijn, AMD kan ons Polaris 10 Pro hebben laten zien welke verkocht gaat worden voor 200$ 4GB versie en 230$ 8GB versie. En dan een Polaris 10 XT voor 270$ met 4GB en 300$ 8GB.
Maar het kan ook de maximale prijs zijn van de custom versies, dus de goedkoopste RX 480 8GB kaarten kosten 230$ en de duursten zo'n 300$.
2. Onvolledige benutte potentie van de 480 wegens te laag wattage (met een hoger wattage zou die beter presteren
Aanname, 150W lijkt mij zelf al veel namelijk met de nu al bekende specificaties, zou logischer zijn dat de TBP onder de 150W komt te liggen.
zij het met een lagere performance/W) een 4 ongebruikte CU-kernen.
Moet de GPU wel 4 uitgeschakelde CU's hebben.
Bovendien is het te verwachten dat de 490 een 512-bit interface krijgt (net als de 390) in plaats van 256 (380 en 480) krijgt.
Nee dat is niet te verwachten, die kans dat dat gebeurt lijkt mij heel klein. Wat is bij jouw eigenlijk een R9 490? Als die een geheugenbus heeft van 512 bit met GDDR5 betekend dus dat die ongeveer dubbel zo snel is als de RX 480. Maar dat wordt Vega waarschijnlijk en we weten al dat die HBM2 geheugen krijgt en geen GDDR5.
Dit alles bij elkaar zou de kaart rond het prestatieniveau van de 1070 plaatsen en $300 lijkt me doenbaar voor het basismodel (mogelijk weer 2 VRAM-groottes) als ze dit voor $200 kunnen doen.
Met een 512 bit geheugenbus kun je alles van de RX480 verdubbelen en dan ga je gewoon over een GTX 1080 heen qua prestaties.
De grote vraag, zou het voor de 490 nuttig zijn om HBM2-geheugen te gebruiken en is dat te betalen voor dit prijssegment? Zo ja, dan zou het in theorie een Vega kunnen worden, zo nee dan wordt het de derde Polaris-kaart.
In dat geval zouden er nog steeds 2 Polaris-chips zijn, alleen wordt bij de ene chip alles benut en de bitgrootte van de interface en de maximale wattage vergroot terwijl de andere de performance/W-koning wordt, wat fijn is voor de bedrijven die kant en klare desktopcomputers en eventueel laptops (als de 480 ingebouwd zou gaan worden in laptops, onder welke naam dan ook) verkopen maar die wel een systeem willen bieden waarmee je prima met 1080p kan gamen. Businesswise vind ik het een logisch verhaal.
/speculatie

Je gaat nu met allemaal hele vreemde aannames een conclusie trekken, dat gaat niet werken.

Pak de rekenmachine erbij, 40% IPC over Excavator.
In ieder geval niet single threaded. Pas wat dat betreft op dat je geen bulldozer slachtoffer wordt. Er zijn er aardig wat die voor niets hebben gewacht.[
Volgens mij was het gewoon al van tevoren bekend dat Bulldozer tegenviel.
Dat is onzin, de kaart meld zelf wel hoe die heet en bij nVidia staan de rebrands van rebrands van rebrands er gewoon tussen onder hun eigen naam.
Dat doet AMD altijd, daarom lekt er bij AMD ook altijd minder uit.