My case has so many fans that it hovers above the ground
In principe werkt mijn router met dhcp maar ik heb de ESP in de router een vast IP toegekend. Het gekke is, dat als ik na zo'n eerste gemist commando 3 of 5 nieuwe standen schakel, deze wél allemaal keurig doorgegeven worden. Dus het is niet zo dat Domoticz niet kan praten met de ESP, want op zich werkt alles nu zoals ik het wil hebben. Alléén dus als de ESP meer dan een paar minuten geen commando heeft gekregen, lijkt het of hij in slaap valt... en het eerste commando dat hij dan krijgt van Domoticz eindigt met deze error.
Vandaar dat ik begon te sleutelen aan die geavanceerde wifi settings, maar ook dat biedt dus nog geen soelaas.
De ESP is verder prima stabiel. Ik merk althans geen reboots, want de uptime is ononderbroken.
[ Voor 6% gewijzigd door Superdeboer op 25-11-2020 17:33 ]
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
Om te kijken of het aan je esp of netwerk ligt zou ik eens een standaard espeasy flashen en kijken hoe deze zich gedraagt. Heb je het dan ook dan zou ik twijfelen aan je esp.Superdeboer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:32:
Ik snap het ook niet.
In principe werkt mijn router met dhcp maar ik heb de ESP in de router een vast IP toegekend. Het gekke is, dat als ik na zo'n eerste gemist commando 3 of 5 nieuwe standen schakel, deze wél allemaal keurig doorgegeven worden. Dus het is niet zo dat Domoticz niet kan praten met de ESP, want op zich werkt alles nu zoals ik het wil hebben. Alléén dus als de ESP meer dan een paar minuten geen commando heeft gekregen, lijkt het of hij in slaap valt... en het eerste commando dat hij dan krijgt van Domoticz eindigt met deze error.
Vandaar dat ik begon te sleutelen aan die geavanceerde wifi settings, maar ook dat biedt dus nog geen soelaas.
De ESP is verder prima stabiel. Ik merk althans geen reboots, want de uptime is ononderbroken.
Anders nog een andere esp ook op dat netwerk aansluiten en kijken wat die doet. Heeft die het ook dan iets met je netwerk misschien.
En Client Timeout in de HTTP Domoticz controller aanpassen heeft geen zin. Dat is de andere kant op van esp naar domoticz.
Ik heb wel 20 esp's met espeasy en dit nog nooit gezien.
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 25-11-2020 19:26 ]
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
Anoniem: 30722
Moet zeggen dat ze momenteel best snel doorkomen!Superdeboer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:38:
Ik heb een extra ESP besteld om wat uitgebreider te kunnen testen... maar ja, dat duurt natuurlijk weer een heel tijdje voordat die er is.
2 zendingen binnen deze week, 1 via Aliexpress, 1 via Banggood, beide 2 weken onderweg geweest.
:strip_exif()/f/image/b49O5P8LlCIStJpTc46q9mMB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het extra setje dat ik via Ali besteld heb zal een reserve worden. Want ik heb de huidige ESP een keer helemaal leeg geflasht en daarna de meest recente firmware van Sten Vollebregt erop geflasht en nu werkt het allemaal fantastisch! Ook met standaard wifi settings.jobr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:24:
Ik heb wel 20 esp's met espeasy en dit nog nooit gezien.
Iedereen die heeft bijgedragen aan het maken van de software: super bedankt! En ook bedankt voor alle tips hier.
Werkt prima in combinatie met de in dit topic genoemde ESPEasy versie. (en de antenne kan ook nog binnen het shield blijven, om het zo nog compacter te maken.
(De extra header die zichtbaar is, is voor een DHT11/22 sensor.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vFNe70jHutMWBG7sNaaDLEa3.jpg?f=user_large)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Je kunt Homey vast een http-request laten sturen, dan kun je daarmee in combinatie met mijn shield (en een Wemos D1) de Itho aansturen. (Terugkoppeling kan vast ook, maar dat gebruik ik zelf niet en ik heb ook geen Homey)markb1994 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:41:
Kan dit ook gebruikt worden om de Itho aan Homey te koppelen?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Verder volg ik de guide van deze pagina:
https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.s3893fbnl156
Als ik alles heb ingesteld en ik koppel de transmitter via het STATE,1111 commando dan reageert de ventilator daar op. Maar in de serial output van de Wemos D1 mini zie ik dat hij ineens reboot met de melding:
Heeft iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?User exception (panic/abort/assert)
--------------- CUT HERE FOR EXCEPTION DECODER ---------------
Panic core_esp8266_main.cpp:133 __yield
>>>stack>>>
Wellicht kun je het best een kant-en-klaar gecompileerde versie flashen, bijvoorbeeld die uit dit bericht: Sten Vollebregt in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5" (op github ook te vinden: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO )anodesni schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:01:
Heeft iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Geen idee of je de CC1101 oplossing hier bedoelt, maar sinds vanmiddag kan ik bevestigen dat de ESPEasy Itho plugin in combinatie met een CC1101 prima werkt op een Itho HRU Eco 300 WTW (En ik verwacht ook op de 200 en 350, aangezien die dezelfde RF ondersteunen).MarFan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:48:
Hoe kom ik er achter of dit ook toepasbaar is voor de WTW uitvoering ?
De standen 1, auto en 3 worden ondersteunt. 0 en 4 heb ik geen effect mee gemerkt.
Het toerental regelen is niet mogelijk, maar daar lijkt Itho zelf ook geen remote voor te hebben
En na twee weken feilloos en naar tevredenheid gewerkt te hebben, begon het ding ineens weer het gekke gedrag te vertonen waarbij de ESP bij een eerste commando niet reageert en Domoticz in het log een 'error opening url' laat zien... en als ik dan snel daarna een ander commando geef om de fan naar een andere stand te schakelen, doet hij het daarna telkens wel. Dus toch hopen dat mijn nieuw bestelde setje snel komt, want dan kan ik testen of het aan de ESP of aan het netwerk ligt.Superdeboer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:46:
[...]
Het extra setje dat ik via Ali besteld heb zal een reserve worden. Want ik heb de huidige ESP een keer helemaal leeg geflasht en daarna de meest recente firmware van Sten Vollebregt erop geflasht en nu werkt het allemaal fantastisch! Ook met standaard wifi settings.
Heeft een van de mede tweakers hier zo'n zelfde afstandsbediening in domoticz gekregen zonder gebruik te maken van de tussenstap met een ESP bordje?
Hoe doe ik dat en welke hardware kies ik uit de lijst van domoticz?
Of is de tussenstap met een ESP bordje (heb ik nog wel liggen) echt onontkoombaar?
Edit: De cve unit is een 545-5060-001
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Right, nou, aan de slag dan maar weerSpeedy-Andre schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:07:
Als het met de Rfxcom zou kunnen dan was dit topic niet nodig geweest
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Werk aan de winkel dusjobr schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:02:
Die esp is nodig omdat je ook moet pairen. Het is iets meer dan bijv een klikaan\uit aansturen
Momenteel ontkom je dan ook niet aan een Arduino of ESP met CC1101 module.
De CC1101 is besteldSten Vollebregt schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:39:
Het pairen is niet zozeer het probleem. De RFXCom is 433 MHz, ITO 868 MHz. Er was ooit een RFXCom voor 868 MHz, maar die is slechts kort verkrijgbaar geweest. De zelfbouw RFLink heeft wel een 868 MHz module, maar lijkt geen Itho te ondersteunen.
Momenteel ontkom je dan ook niet aan een Arduino of ESP met CC1101 module.
Ik wil het gaan gebruiken met Domoticz en dzVents scriptjes en CO2 en RV sensortjes.
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 21-12-2020 11:17 ]
Ik had tot twee jaar geleden ook nog nooit gesoldeerd, maar soldeer nu zo ongeveer de halve wereld aan elkaar. Ook mijn ogen worden minder. Ik gebruik deze. Dat gaat uitstekend. Mooi Kerst cadeautjeeymey schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:27:
[...]
Probleem is gewoon dat ik dat spul, met dampen en zo, veel te dicht bij m'n ogen moet houden om precies te werken). Ik zie nog nét te goed om veelvuldig met een loupe te werken en ook dat zou dus een uitdaging zijn qua oog-handcoördinatie). Wel super bedankt voor het aanbod!
@KappuhH Dit is niet mogelijk met de huidige Itho code, dat zal iemand met een CO2 module moeten ontwikkelen (heb ik niet en ben ook niet van plan om er één aan te schaffen). Voor Duco ventilatie is dit wel beschikbaar: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin
Top dat maakt het leven weer een stuk makkelijkerSten Vollebregt schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:14:
@Copitano Je hoeft niet dubbel te flashen: mijn firmware is een volledige custom build van ESPEasy. Alle plugins van de normal build zitten er in + de Itho plugin.
Hier overschat je mijn kennis van coderen. Geen idee dus hoe ik dat zou moeten doenMocht je meer nodig hebben dan raad ik aan om zelf een versie te builden met daarin de plugins die ontbreken. De meeste CO2 en RH sensoren zitten in de normal build.

Toevallig heb ik onlangs voor Sinterklaas een instap-soldeerboutje en zo'n derde hand met vergrootglas gekregen. Binnenkort dus ook eens wat moed bij elkaar schrapenCopitano schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:14:
[...]
Ik had tot twee jaar geleden ook nog nooit gesoldeerd, maar soldeer nu zo ongeveer de halve wereld aan elkaar. Ook mijn ogen worden minder. Ik gebruik deze. Dat gaat uitstekend. Mooi Kerst cadeautje
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Denk dat dit wel kan via I2C, zie ook: https://www.circuitsonlin...w/message/2069182#2069182KappuhH schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:36:
Weet iemand of het al mogelijk is om de Itho CO2 bediening uit te lezen? Wil graag daar de CO2 waardes uit halen en die vervolgens weer gebruiken om (via Home Automation) de WTW aan te sturen. Dat doet hij nu direct maar wil graag wat customizen.
Als je voor mij even via "82 80 90 E0 04 00 8A" je node ID opvraagt dan wil ik wel wel even in de parameter lijst kijken.
Als ik even snel zo kijk heb je geen verbinding met een MQTT server. De add-on communiceert naar de MQTT server op bepaalde topics en domoticz doet hetzelfde. Zo komen beide 'werelden' bij elkaar zonder dat ze elkaar precies hoeven te kennen, dat is het mooie van MQTT.Copitano schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:19:
Iemand enig idee wat ik hier fout doe? Ik krijg de koppeling tussen de fantastische module van @arjenhiemstra en domoticz niet voor elkaar.
ff snel gegoogled op MQTT en RPi en dit lijkt een prima handleiding om een MQTT server op de RPi aan de praat te krijgen.
https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/
[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 23-12-2020 18:58 ]
Na de installatie van Mosquitto wordt nu wel contact gemaakt met domoticz. Alleen reageert de cve nog niet op de schakelaar in domoticz. Wel op die in de ESP zelf.arjenhiemstra schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:57:
[...]
Als ik even snel zo kijk heb je geen verbinding met een MQTT server. De add-on communiceert naar de MQTT server op bepaalde topics en domoticz doet hetzelfde. Zo komen beide 'werelden' bij elkaar zonder dat ze elkaar precies hoeven te kennen, dat is het mooie van MQTT.
ff snel gegoogled op MQTT en RPi en dit lijkt een prima handleiding om een MQTT server op de RPi aan de praat te krijgen.
https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/
Ik stuur je even een PM om verder te troubleshooten, ik vermoed ergens toch een instelling oidCopitano schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:00:
[...]
Na de installatie van Mosquitto wordt nu wel contact gemaakt met domoticz. Alleen reageert de cve nog niet op de schakelaar in domoticz. Wel op die in de ESP zelf.
Heb dit project gevolgd en afgelopen dagen bezig geweest om het te bouwen. (via deze handleiding: https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub
Ik heb tot nu toe gedaan:
- C1101 gekoppeld aan een Wemos D1 mini
- Heb nu via 192.168.1....contact met de Itho, ik zie log verschillende commando's voorbij komen via de originele afstandsbediening en via de web-commando's ( 192.168.1. control?cmd=STATE111 en STATE4enz)
- ik zie in Home Assistant de "Afzuiging Badkamer" (met fan.afzuiging.badkamer / sensor.tijd en sensor.snelheid) Maar kan ze nog niet bedienen, ergens gaat er wat mis.
Mijn vragen:
- ik krijg met geen mogelijkheid de 'device-ID'te zien en dus kan ik dat ook niet wijzigen in tabblad "Remote RF devices"
- zit er misschien een fout in mqtt: wat ik daar moet invullen snap ik nog niet.
Heb nu onder tabblad controllers:
Controller subscribe: /%sysname%/#
Controller Publish: /%sysname%/%tskname%/%valname%
Wat moet ik daar precies invullen? Ik ben zoals jullie wellicht lezen een NOOB. Vindt het leuk om me bezig te houden met Home Assistant maar soms.......
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Gr.
Bas
[ Voor 7% gewijzigd door mustang1969 op 24-12-2020 15:56 ]
Hoi Sten, ik heb dit topic gescand en kom voor de bedrading op de C1101 verschillende schema's tegen waarbij de laatste drie (GDO0, GDO2 en CSN) nog wel eens verschillen. Twee van die drie lijken niet te worden gebruikt. Op het printje staat helaas niets vermeld bij de soldeergaatjes. De eerste vijf draadjes van links naar rechts zitten er inmiddels op gesoldeerd. Ik twijfel nu alleen waar het laatste draadje op gesoldeerd moet worden. Kun jij mij aangeven waar de laatste draad op moet?Sten Vollebregt schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:14:
@Copitano Je hoeft niet dubbel te flashen: mijn firmware is een volledige custom build van ESPEasy.
Copitano schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:44:
[...]
Hoi Sten, ik heb dit topic gescand en kom voor de bedrading op de C1101 verschillende schema's tegen waarbij de laatste drie (GDO0, GDO2 en CSN) nog wel eens verschillen. Twee van die drie lijken niet te worden gebruikt. Op het printje staat helaas niets vermeld bij de soldeergaatjes. De eerste vijf draadjes van links naar rechts zitten er inmiddels op gesoldeerd. Ik twijfel nu alleen waar het laatste draadje op gesoldeerd moet worden. Kun jij mij aangeven waar de laatste draad op moet?
:strip_exif()/f/image/VoAaEiPzSoBVhuz5MKAS1CCW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de pinout.
CSN is de SPI Chip Select pin en die heb je wel nodig. GD0 hoef je niet aan te sluiten, GD2 alleen maar als je niet alleen RF signalen wil versturen maar ook wil ontvangen (dat is de interrupt pin)
Heb voorlopig maar even overal een draadje aan gesoldeerd. Nu nog even mooie dupont groepjes in de juiste volgorde maken en kijken of het wil werken naast de addon.arjenhiemstra schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:19:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de pinout.
CSN is de SPI Chip Select pin en die heb je wel nodig. GD0 hoef je niet aan te sluiten, GD2 alleen maar als je niet alleen RF signalen wil versturen maar ook wil ontvangen (dat is de interrupt pin)
:strip_exif()/f/image/pFkgO0lGkHQz1Cdw8cCECGOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MoXiwBvwajaDbdEIBRHlo73p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Copitano op 29-12-2020 13:25 ]
Zie ik goed dat dit inmiddels definitief in deze plugin is opgenomen? (Die gebruik ik nu)Sten Vollebregt schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:25:
[...]
Ik was er tot vandaag nog niet aan toegekomen, maar ik heb dit nu geïmplementeert in een testversie (die gelijk ook mega-20201102 gebruikt). Ik heb het zelf nog niet getest omdat ik dan ook in Domoticz e.e.a. moet aanpassen en daar nu geen tijd voor heb, maar je kan de binary hier downloaden: bin met prevState.
Als een timer wordt gestart dan slaat hij de vorige state op (ongeacht wat deze is, dus ook een vorige timer) en zodra de timer afloopt dan wordt de vorige state hersteld mits deze medium, high of full is, bij low gebeurd er niks (als het goed is de default van Itho) en bij elke andere state gaat hij ook terug naar low. Na het starten van een tweede timer voordat de eerst is afgelopen gaat hij dus terug naar low, dit is vast ook af te vangen is maar laten we (je) eerst eens kijken of dit werkt.
Voor alle andere gebruikers: de oorspronkelijke plugin zonder dat de previous state maar gebuild met de laatste mega-20201102 is hier te downloaden: klik. Deze heb ik wel getest en doet het bij mij prima.
Of is er inmiddels een nieuwere volledige versie?
Ander vraagje: Om de ID van de AB te achterhalen moet ik in Tools>>Advanced>>Log settings ergens ''3" invullen. Dat kan eigenlijk alleen in het bovenste veld, maar gevoelsmatig is dat niet de bedoeling. Bij de andere kan ik alleen kiezen uit keuzelijstjes.
/f/image/DYWt1Kkd49LLjkgoypGllqxM.png?f=fotoalbum_large)
Voor de controller gebruik ik Domoticz HTTP.
Of vul ik die 3 toch in achter Syslog IP: ?
[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 30-12-2020 02:23 ]
Log level op debug zetten op info. Of hoger mocht het nog niet lukken.Copitano schreef op woensdag 30 december 2020 @ 02:19:
[...]
Zie ik goed dat dit inmiddels definitief in deze plugin is opgenomen? (Die gebruik ik nu)
Of is er inmiddels een nieuwere volledige versie?
Ander vraagje: Om de ID van de AB te achterhalen moet ik in Tools>>Advanced>>Log settings ergens ''3" invullen. Dat kan eigenlijk alleen in het bovenste veld, maar gevoelsmatig is dat niet de bedoeling. Bij de andere kan ik alleen kiezen uit keuzelijstjes. [Afbeelding]
Voor de controller gebruik ik Domoticz HTTP.
Of vul ik die 3 toch in achter Syslog IP: ?
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
De previous state werkt (nog) niet en ik kan niet aangeven wanneer ik hier weer naar ga kijken. Ik ben wel van plan binnenkort (wellicht al vandaag) een nieuwe versie van de reguliere plugin gebaseerd op de laatste mega te posten, in de laatste zat een bug in RTTTL wat ik gebruik maar wat recent lijkt te zijn opgelost.
Edit: RTTTL bug is inderdaad opgelost, hier kan je de meest recente versie downloaden gebaseerd op mega-20201227: https://github.com/svolle...7_normal_ESP8266_4M1M.bin
Getest en werkt hier prima, al zal stabiliteit zich nog moeten bewijzen, de vorige build gebaseerd op een oudere mega staat ook nog op Github.
Ik ga verder alle oudere versies op Onedrive verwijderen: voor de laatste versie gebruik mijn Github
[ Voor 38% gewijzigd door Sten Vollebregt op 30-12-2020 16:27 ]
Daarnaast snap ik niet waarom de plugin een low commando stuurt bij init. Volgens de code wordt een RF pakket alleen verstuurd nadat er een cmd binnenkomt via HTTP of MQTT. Ook de init() en initReceive() die bij het starten van de plugin worden aangeroepen zouden geen commando moeten versturen. Weet je zeker dat niet iets anders er voor zorgt dat je een state = low stuurt (bijvoorbeeld Domoticz)?
Draait hier nu prima naast de module van @arjenhiemstraSten Vollebregt schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:01:
Inderdaad: debug is log level 3.
De previous state werkt (nog) niet en ik kan niet aangeven wanneer ik hier weer naar ga kijken. Ik ben wel van plan binnenkort (wellicht al vandaag) een nieuwe versie van de reguliere plugin gebaseerd op de laatste mega te posten, in de laatste zat een bug in RTTTL wat ik gebruik maar wat recent lijkt te zijn opgelost.
Edit: RTTTL bug is inderdaad opgelost, hier kan je de meest recente versie downloaden gebaseerd op mega-20201227: https://github.com/svolle...7_normal_ESP8266_4M1M.bin
Getest en werkt hier prima, al zal stabiliteit zich nog moeten bewijzen, de vorige build gebaseerd op een oudere mega staat ook nog op Github.
Ik ga verder alle oudere versies op Onedrive verwijderen: voor de laatste versie gebruik mijn Github
:strip_exif()/f/image/Rhb6NqraiuU8mOPUkBATAftN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NXcQ8z2An4EVSlIh121NZl65.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Z5B7fwQseitRvGmVENdzFoj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wogUV6iGHi5MJzqexggXe8Sn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QqKL7c8qDunh0qqb9woHEgjG.png?f=fotoalbum_large)
ITHO_CC1101 Uit is state 2 en Aan is state 4. Op state 2 kan ik de cve traploos regelen met de NRG-ITHO-7599 schuif. De zender in de keuken werkt ook gewoon nog. Zou heel mooi zijn als het nog eens lukt om beide oplossingen te integreren en de bediening met de meer standen schakelaar van domoticz bediend kan worden.@Sten Vollebregt @arjenhiemstra Bedankt voor de mooie oplossingen
En nu nog even een nette behuizing bedenken, een snoer met EU stekker bestellen voor de cve en dan aan de slag met CO2 en vochtsensoren in combinatie met dzVents
Je gebruikt de CC1101 module nu om de remote state in Domoticz te kunnen zien?
[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 02-01-2021 00:01 ]
Ja, kunnen zien en vooral kunnen veranderen/terugzetten naar state 2 als dat bijvoorbeeld door gebruik van de AB gewijzigd is en daardoor jou addon niet meer werktarjenhiemstra schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:00:
@Copitano Interessante setup!
Je gebruikt de CC1101 module nu om de remote state in Domoticz te kunnen zien?
Als bijkomstigheid blijkt dat de ventilator met de CC1101 oplossing veel harder kan draaien dan de hoogste stand met de AB. Kan misschien onder bepaalde omstandigheden wel eens een enkele keer handig zijn. Maak dan wel veel kabaal

Moet ook de aansluiting veranderen. Beetje vaag gemaakt door de installateur. Loopt half? via de oude driestanden schakelaar. Althans ik meet daar 122 Volt tussen de bruine en de blauwe en de zwarte draad en 0 volt tussen de bruine en de blauwe draad die daar aanzitten. De knop hebben ze er afgehaald en op de unit gelegd. Dat zal wel een bedoeling hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Copitano op 02-01-2021 00:46 ]
Check, dan begrijp ik em! Precies om die reden ben ik bezig met een versie die inderdaad beide kan. Ik hoop over 1 / 1,5 maand productierijp.Copitano schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:27:
[...]
Ja, kunnen zien en vooral kunnen veranderen/terugzetten naar state 2 als dat bijvoorbeeld door gebruik van de AB gewijzigd is en daardoor jou addon niet meer werkt
Dit is een test versie maar zo ongeveer gaat het worden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ny3bsh5TcHT0w0N1yAJREMTD.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/HdQ7S7BhN11ubag7tQQv8Roe.png?f=user_large)
Gaaf! Die ga ik met grote belangstelling volgenarjenhiemstra schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:14:
[...]
Check, dan begrijp ik em! Precies om die reden ben ik bezig met een versie die inderdaad beide kan. Ik hoop over 1 / 1,5 maand productierijp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb ik eigenlijk net te snel besteld

By the way: Heb je speciale soldeerapparatuur of een heel vaste hand om die hele kleine soldeerinkjes te maken?
Ik was al trots op mezelf dat ik de draadjes in de CC1101 onder de loep en met een bout van een tientje gesoldeerd heb zonder grote klodders soldeer
[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 02-01-2021 01:56 ]
Ik heb niet echt speciale soldeerapparatuur, wel een instelbare bout maar niet eens een hele fijne punt. Ik vind zelf een 2mm brede platte punt het fijnst werken.
Ik denk dat het allerbelangrijkste bij hele kleine onderdelen goede flux is en achteraf eventueel teveel aan soldeer verwijderen met desoldeerlint (en ook weer flux). Er blijft daarvan wel rotzooi op je print achter maar dat haal ik in een ultrasoon bad en speciale PCB reiniger weer weg (tandenborstel en alcohol werkt ook btw).
Sinds kort heb ik wel deze, dat werkt wel heel fijn
:strip_exif()/f/image/KGgzMoJVejgVTBTOsCZny3sp.png?f=user_large)
Ik heb zojuist eens even geprobeerd om Domoticz te stoppen en dan nog 2x geprobeerd om de ESP met de CC1101 een power flip te geven. Dit keer werd bij een boot van de ESP geen state=low gestuurd! Dus het lijkt inderdaad iets met Domoticz te maken te hebbenSten Vollebregt schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:45:
@eymey Ik heb nog eens naar de Itho lib gekeken en het systeem slaat al de vorige commando op bij verzenden. Het lijkt er zelfs op dat dit werd meegezonden naar de Itho unit, maar hiervoor werd message1 gebruikt en dit is ooit uitgezet door de originele makers om een nog voor mij onbekende rede. Ik zal eens kijken of hierover iets valt terug te vinden.
Daarnaast snap ik niet waarom de plugin een low commando stuurt bij init. Volgens de code wordt een RF pakket alleen verstuurd nadat er een cmd binnenkomt via HTTP of MQTT. Ook de init() en initReceive() die bij het starten van de plugin worden aangeroepen zouden geen commando moeten versturen. Weet je zeker dat niet iets anders er voor zorgt dat je een state = low stuurt (bijvoorbeeld Domoticz)?

In ieder geval bedankt voor het kijken! En wat betreft de previous state functionaliteit: Geen probleem als dit wat langer duurt. Iedereen doet dit in z'n vrije tijd
Wauw. Dit zou echt wel ultiem zijn! Zodra je een 'productieversie' beschikbaar hebt, heb ik zeker interesse!arjenhiemstra schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:14:
[...]
Check, dan begrijp ik em! Precies om die reden ben ik bezig met een versie die inderdaad beide kan. Ik hoop over 1 / 1,5 maand productierijp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral ook om inderdaad de afstandsbedieningen 'af te kunnen vangen', maar verder alles via de NRG-Itho te kunnen regelen.
[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 04-01-2021 10:24 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
ik probeer mijn esp8266 met cc1101 aan de praat te krijgen, echter loop ik tegen wat problemen aan.
nu probeer ik de oplossing in deze forum te zoeken echter zie ik door de bomen het bos niet meer!
flashen van de esp gaat naar mijn mening goed, kan de website bereiken echter zodra ik bij de stap van device toevoegen kom loopt het vast, ik zie vervolgens in de log het volgende
WIFI : Connected! IP: 10.0.1.77 (itho_0)
Extra Settings PLUGIN_145 loaded
CC1101 868Mhz transmitter initialized
hierna biijft het stil,
kan iemand mij verder helpen.
rakesh
Dat betekent waarschijnlijk dat de module niet helemaal goed aangesloten is, of 1 van de draden niet goed contact maakt. Bij mijn eigen printjes heb ik het ook wel eens, en dan is 1 van de soldeerverbindingen nog niet goed.waarom90 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:58:
Hallo mede Tweakers,
ik probeer mijn esp8266 met cc1101 aan de praat te krijgen, echter loop ik tegen wat problemen aan.
nu probeer ik de oplossing in deze forum te zoeken echter zie ik door de bomen het bos niet meer!
flashen van de esp gaat naar mijn mening goed, kan de website bereiken echter zodra ik bij de stap van device toevoegen kom loopt het vast, ik zie vervolgens in de log het volgende
WIFI : Connected! IP: 10.0.1.77 (itho_0)
Extra Settings PLUGIN_145 loaded
CC1101 868Mhz transmitter initialized
hierna biijft het stil,
kan iemand mij verder helpen.
rakesh
aangemeld en kan nu commando's sturen naar de Fan. Wat nog niet gelukt is om de status van de bestaande zenders uit te lezen.
Nu nog aan Home Assistant toevoegen, even zoeken hoe dat het makkelijkste gaat
[ Voor 17% gewijzigd door waarom90 op 07-01-2021 20:41 ]
Ik heb de laatste espeasy van Sten Vollebregt geladen maar zodra ik de itho divice aanmaak en Enabled aanzet en submit klik ben ik de controle over de esp volledig kwijt. Ik moet de esp leegmaken en weer opnieuw espeasy installeren om er weer bij te kunnen. Zowel met als zonder CC1101 aangesloten heb ik deze fout.
Wat kan ik over het hoofd zien?
Ik heb een wat oudere itho (eco fan3 uit volgens mij 2006). Deze werkt wel met de vierkante remotes waar RFT op staat.
Even voor de zekerheid, ik kan toch niks kapot maken hierdoor aan de itho kant. En de huidige remotes blijven ook gewoon werken?
Hetzelfde als bovenstaande verwacht ik: de cc1101 reageert niet juist op de plugin, meestal door een slechte of verkeerde verbinding en daardoor loopt ESPEasy vast.nyker schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:17:
Dag Tweakers,
Ik heb de laatste espeasy van Sten Vollebregt geladen maar zodra ik de itho divice aanmaak en Enabled aanzet en submit klik ben ik de controle over de esp volledig kwijt. Ik moet de esp leegmaken en weer opnieuw espeasy installeren om er weer bij te kunnen. Zowel met als zonder CC1101 aangesloten heb ik deze fout.
Wat kan ik over het hoofd zien?
Nee, je maakt niks kapot. Eventueel kun je eerst de huidige remote uitlezen met de plugin en dan dezelfde ID gebruiken, dan hoef je niet eens een nieuwe ID aan te melden.ione schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:18:
Ik heb nu de spullen binnen om eea te gaan solderen en flashen.
Ik heb een wat oudere itho (eco fan3 uit volgens mij 2006). Deze werkt wel met de vierkante remotes waar RFT op staat.
Even voor de zekerheid, ik kan toch niks kapot maken hierdoor aan de itho kant. En de huidige remotes blijven ook gewoon werken?
Thanks dat is wel een goede tip om eerst te testen.Aiolos schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Nee, je maakt niks kapot. Eventueel kun je eerst de huidige remote uitlezen met de plugin en dan dezelfde ID gebruiken, dan hoef je niet eens een nieuwe ID aan te melden.
Nu bezig met het solderen van de CC1101 en esp, maar kom nog niet helemaal uit wat ik waaraan moet verbinden.
Als ik kijk in het Google document dan is het op zich duidelijk, alleen twijfel ik over de vcc en gnd.
Dit zijn pin 1 en 2 van de CC1101, maar aan de esp-kant zie ik geen vcc. Wel een Vin. En meerdere 3v3 en gnd. Kan iemand mij even aangeven welke ik moet hebben aan de esp-kant. De overige connecties zijn wel duidelijk.
Dat is dan de pin rechtsonder volgens de layout in de Google doc? Er zijn namelijk meerdere 3v3. Sorry ben nogal een noob hiermee :-)
Bijna altijd is het overigens zo dat de 3v3 rail gelijk is op alle pinnen waar 3v3 bij staat. Dan maakt het niet uit waar je die aansluit
[ Voor 43% gewijzigd door arjenhiemstra op 09-01-2021 14:43 ]
Ik heb de nodemcu/esp die in de Google doc staat. Zelfde layout.arjenhiemstra schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:41:
@ione Aan de ESP kant bedoel je? Welke ESP variant heb je (er zijn er heeel veel namelijk)
Bijna altijd is het overigens zo dat de 3v3 rail gelijk is op alle pinnen waar 3v3 bij staat. Dan maakt het niet uit waar je die aansluit
vu op nodemcu is doorverbonden met de voeding. Als dat USB is dan is dat dus 5V
Vin is een voedingspin (ongebruikt als je USB gebruikt)
[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2021 17:16 ]
Edit;
Bij de taak in de config heb ik het nu zo staan:
:strip_exif()/f/image/PAjhKWgx0WSyUXFEmTLQpl5m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kb4moJPOmXIfmF9hNErZojmk.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens de handleiding zou er onder Sensor iets met 1st GPIO moeten staan, maar ik zie daar wat anders (interrupt). Ik kan daar D01 (waar de interrupt pin op zit) niet selecteren.
Edit:
Bovenstaande post kan genegeerd worden. Het ontvangen werkt nu ook. Heb de pin op D10 (GPIO10) aangesloten en krijg nu de RF-signals.
Helemaal happy hier :-)
[ Voor 70% gewijzigd door ione op 09-01-2021 21:27 ]
enkele maanden geleden was ik al bezig geweest met dit project maar door andere werkzaamheden in huis en de algehele Human Malware virus niet meer mee verder gegaan.
Ik heb een werkende Wemos + CC1101 module, hij ontvangt data zoals:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 3043472: RF signal received^ 3043475: Device-ID:ff:db:fe:b6:5b:ed:ff:e9 IGNORED 3045691: RF signal received^ 3045694: Device-ID:3a:7f:fe:9f:a7:69:ff:c3 IGNORED 3056682: RF signal received^ 3056685: Device-ID:a:77:49:91:6e:34:33:9c IGNORED 3059622: RF signal received^ 3059625: Device-ID:32:27:c1:1:c3:67:50:4f IGNORED |
Nu heb ik al meerdere malen geprobeerd om data te zien van mijn remote controller die in de badkamer hangt om ventilatie in te schakelen. Ik zie echter deze data packetten niet langs komen op de wemos. Ook koppelen doormiddels van STATE,1111 geeft geen response op onze Buva
Kan het misschien zijn dat mijn unit niet geschikt is hiervoor?
wat ik heb kunnen terug vinden is dat wij een : Buva Boxstream+ hebben
De handleiding: https://www.buva.nl/uploa...voorschriften-2012-05.pdf lijkt kloppend met onze unit
Waarom ik denk dat dit zou moeten werken? ik heb in de badkamer een afstandbediening om de unit in hoogste stand te zetten. In deze remote zitten batterijen en is draadloos, iets moet dus draadloos communiceren met de unit.
De afstandbediening in de woonkamer is bedraad met 3 draden.
[ Voor 14% gewijzigd door TheBIgW op 11-01-2021 08:45 . Reden: Toevoeging over badkamer bediening ]
Het kwartje valt nu pas dat er verschil zit tussen ITHO en Buva, zal eens kijken of ik hier uit ga komen.Sten Vollebregt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:10:
Het is heel goed mogelijk dat de Buva een ander protocol en/of frequentie gebruikt dan Itho/Duco. In dat geval zal je zelf (of iemand anders met een Buva) de pakketten moeten opvangen en analyseren zoals de oorspronkelijke makers van de Itho library jaren geleden hebben gedaan: https://www.progz.nl/blog...-itho-cve-eco-rft-part-2/ (de link in het blog werken niet meer, maar via google kan je alles nog vinden).
Anders of een paar draden op de afstandbediening in de woonkamer, of direct pwm schakelen.
Wat ik nu eigenlijk wil is dat als de fan handmatig op een snelheid wordt gezet (vanuit HomeAssistant of via de remotes) dat dit dan voor bijv. 10 minuten de automation van de humidity-sensor overruled.
Soms wil ik dat de snelheid niet op high komt te staan (vanwege lawaai) en als ik het handmatig lager zet blijft het maar even zo en wordt het door de automation weer op high gezet.
Ik zag in MQTT explorer dat er twee topics worden gebruikt. Cmd en state. Elke minuut komt er een message voorbij op de state-topic. Op de cmd komt een message als de fan op een snelheid moet worden gezet.
Maar hoe kan ik bepalen/herkennen of er handmatig iets is gezet, zodat ik een boolean aan kan zetten voor 10 minuten en zolang deze true is werkt de automation van de humidity-sensor niet.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Indien dit eigenlijk in het HomeAssistant topic gevraagd moet worden dan zal ik het daarheen verplaatsen.
zelf zie ik het volgende in mijn log
10.0.1.77 12/01 12:21:57.594
<7>ESP Unit: 0 : device-ID remote: a9:99:96:a6:a9:a5:5a:66 ,Command received=unknown
10.0.1.77 12/01 12:21:57.603
<7>ESP Unit: 0 : RF signal received
10.0.1.77 12/01 12:21:58.175
<7>ESP Unit: 0 : Device-ID:ef:fb:ec:58:15:c0:ee:a9 IGNORED 10.0.1.77 12/01 12:21:58.183
10.0.1.77 12/01 12:21:58.584
<7>ESP Unit: 0 : Device-ID:94:a3:1b:51:6c:58:9:b1 IGNORED 10.0.1.77 12/01 12:21:58.592
10.0.1.77 12/01 12:22:01.247
<7>ESP Unit: 0 : Device-ID:e3:a6:5e:80:6f:3a:3a:76 IGNORED 10.0.1.77 12/01 12:22:01.254
10.0.1.77 12/01 12:22:01.279
<7>ESP Unit: 0 : Device-ID:a5:6a:96:9a:9a:69:a9:a6 IGNORED 10.0.1.77 12/01 12:22:01.287
10.0.1.77 12/01 12:22:01.343
<7>ESP Unit: 0 : device-ID remote: a9:99:96:a6:a9:a5:5a:66 ,Command received=unknown
10.0.1.77 12/01 12:22:01.352
10.0.1.77 12/01 12:22:01.366
als ik op mijn remote druk.
Je hebt de om dit te laten werken zeer waarschijnlijk het juiste 'message2' commando nodig. Toevallig was ik gisteren net een stukje code aan het knutselen om dit makkelijk op te pikken.waarom90 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:03:
heeft er iemand de itho rft rv modelnummer 04-00046 al kunnen uitlezen,
zelf zie ik het volgende in mijn log
10.0.1.77 12/01 12:21:57.594
10.0.1.77 12/01 12:21:57.603
[...]
als ik op mijn remote druk.
Ik weet niet hoe los je bent als het op programmeren aan komt maar je zou het volgende toe kunnen voegen aan IthoCC1101.cpp:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| String IthoCC1101::getLastMessage2CMDstr() { int startPos = 18; int endPos = startPos + 15; String str = "msg2cmd: len=" + String(inMessage2.length) + " / "; for (uint8_t i = 0; i < inMessage2.length; i++) { if (i == startPos) str += String(inMessage2.data[i] & B00001111) + ","; if (i > (startPos + 1) && i < endPos) { str += String(inMessage2.data[i]); if (i < endPos - 1) str += ","; } } return str; } |
En dit stukje code aan laten roepen bij een onbekend commando. Je hebt dan precies de string die je nodig hebt om toe te voegen aan het lijstje "//message 2 commands" in IthoCC1101.h.
helaas ben ik geen programeurarjenhiemstra schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Je hebt de om dit te laten werken zeer waarschijnlijk het juiste 'message2' commando nodig. Toevallig was ik gisteren net een stukje code aan het knutselen om dit makkelijk op te pikken.
Ik weet niet hoe los je bent als het op programmeren aan komt maar je zou het volgende toe kunnen voegen aan IthoCC1101.cpp:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 String IthoCC1101::getLastMessage2CMDstr() { int startPos = 18; int endPos = startPos + 15; String str = "msg2cmd: len=" + String(inMessage2.length) + " / "; for (uint8_t i = 0; i < inMessage2.length; i++) { if (i == startPos) str += String(inMessage2.data[i] & B00001111) + ","; if (i > (startPos + 1) && i < endPos) { str += String(inMessage2.data[i]); if (i < endPos - 1) str += ","; } } return str; }
En dit stukje code aan laten roepen bij een onbekend commando. Je hebt dan precies de string die je nodig hebt om toe te voegen aan het lijstje "//message 2 commands" in IthoCC1101.h.
maak nu gebruik van espeasy software op mijn mcu8266 icm cc1101
Als je wilt kun je de sensor naar mij opsturen, dan doe ik de analyse en als het lukt dan pas ik de libs van espeasy wel aan. Terugsturen neem ik voor mijn rekening.waarom90 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:53:
[...]
helaas ben ik geen programeurmaar waar ik eventueel kan helpen wil ik dat wel doen!
maak nu gebruik van espeasy software op mijn mcu8266 icm cc1101
Ik ben voor een ander project namelijk nog op zoek om support voor andere RF devices in te bouwen (zoals deze 04-00046 en ook de 04-00045). Stuur maar een PM als je dat interessant vindt.
Ik gebruik de standaard IthoLib zoals velen hier op het forum. De code blijft hangen in InitReceive() om the CC1101 in de RX state te krijgen, er zit een loop in de code die wacht tot een of ander register dat de status aangeeft RX bevat, maar dat register blijft in de eeuwigheid in een IDLE status..
Deze loop dus:
while ((readRegisterWithSyncProblem(CC1101_MARCSTATE, CC1101_STATUS_REGISTER)) != CC1101_MARCSTATE_RX) yield();
Alle draadjes lijken goed contact te maken als ik ze met een multimeter meet. Wat zou ik kunnen doen om te testen waar het aan ligt?
Dat lijkt inderdaad een verbindingsprobleem (of iets anders dat kapot is). Misschien de draadjes even opnieuw solderen?LinuxMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:19:
bij mij heeft mijn esp8266 / CC1101 combinatie het opeens begeven na meer dan twee jaar vlekkeloos functioneren.
Ik gebruik de standaard IthoLib zoals velen hier op het forum. De code blijft hangen in InitReceive() om the CC1101 in de RX state te krijgen, er zit een loop in de code die wacht tot een of ander register dat de status aangeeft RX bevat, maar dat register blijft in de eeuwigheid in een IDLE status..
Deze loop dus:
while ((readRegisterWithSyncProblem(CC1101_MARCSTATE, CC1101_STATUS_REGISTER)) != CC1101_MARCSTATE_RX) yield();
Alle draadjes lijken goed contact te maken als ik ze met een multimeter meet. Wat zou ik kunnen doen om te testen waar het aan ligt?
Is de humidity sensor van Itho en direct gekoppeld aan de fan? Of zelfbouw?ione schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:44:
Ik schakel nu de MV aan de hand van een humidity-sensor in de badkamer. Dit wordt gedaan vanuit Node Red in HomeAssistant en werkt goed.
Wat ik nu eigenlijk wil is dat als de fan handmatig op een snelheid wordt gezet (vanuit HomeAssistant of via de remotes) dat dit dan voor bijv. 10 minuten de automation van de humidity-sensor overruled.
Soms wil ik dat de snelheid niet op high komt te staan (vanwege lawaai) en als ik het handmatig lager zet blijft het maar even zo en wordt het door de automation weer op high gezet.
Ik zag in MQTT explorer dat er twee topics worden gebruikt. Cmd en state. Elke minuut komt er een message voorbij op de state-topic. Op de cmd komt een message als de fan op een snelheid moet worden gezet.
Maar hoe kan ik bepalen/herkennen of er handmatig iets is gezet, zodat ik een boolean aan kan zetten voor 10 minuten en zolang deze true is werkt de automation van de humidity-sensor niet.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Indien dit eigenlijk in het HomeAssistant topic gevraagd moet worden dan zal ik het daarheen verplaatsen.
Als een afstandsbediening wordt ingedrukt wordt er een lastID bepaald dat aangeeft in de plugin welke remote het was. Wellicht dat dit ook via MQTT langs komt? Bijhouden of HA hem schakelt zal je echt daar moeten doen, de plugin heeft geen flauw idee wie de cmd stuurt.
Sensor is een Xiaomi Aqara. Vandaag mee gestoeid en heb het nu volgens mij in Node Red voor elkaar door in HomeAssistant een paar booleans bij te houden.Sten Vollebregt schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:02:
[...]
Is de humidity sensor van Itho en direct gekoppeld aan de fan? Of zelfbouw?
Als een afstandsbediening wordt ingedrukt wordt er een lastID bepaald dat aangeeft in de plugin welke remote het was. Wellicht dat dit ook via MQTT langs komt? Bijhouden of HA hem schakelt zal je echt daar moeten doen, de plugin heeft geen flauw idee wie de cmd stuurt.
Als er vanuit de sensor wordt geschakeld zet ik een boolean. Ik lees de cmd-topic uit en als daar iets voorbij komt en de boolean is niet gezet is dat handmatig vanuit HomeAssistant gedaan. En dan zet ik een timer etc.
Voor de remotes lees ik de state-topic uit. Als de snelheid hierop anders is dan de huidige stand in HomeAssistant dan is de snelheid aangepast door de remote. Dan ook naar de timer.
Lijkt vooralsnog te werken. Ik zal ook even kijken naar de lastID. Misschien kunnen dingen dan iets simpeler.
gedaan, helaas zonder resultaat...arjenhiemstra schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:22:
[...]
Dat lijkt inderdaad een verbindingsprobleem (of iets anders dat kapot is). Misschien de draadjes even opnieuw solderen?
hoe kom ik er nou achter waar het fout gaat?
Er kan altijd iets kapot. Makkelijkst is om voor een paar euro nieuwe componenten te halen.LinuxMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:58:
[...]
gedaan, helaas zonder resultaat...
hoe kom ik er nou achter waar het fout gaat?
Maar het gaat mij niet lukken om deze dingen in elkaar te solderen, flashen, etcetera. Too hard, voor deze kerel.
Het lukt me wel om dit in de Itho te schroeven en qua software lukt het vast ook wel in Domoticz.
Is er iemand die een werkend setje tegen een acceptabele vergoeding wil maken?
Homo sapiens non urinat in ventum
Ik weet niet welke itho box je hebt maar wellicht is dit een optie voor je?Jan Smit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:05:
Ik heb dit topic helemaal leeggelezen.
Maar het gaat mij niet lukken om deze dingen in elkaar te solderen, flashen, etcetera. Too hard, voor deze kerel.
Het lukt me wel om dit in de Itho te schroeven en qua software lukt het vast ook wel in Domoticz.
Is er iemand die een werkend setje tegen een acceptabele vergoeding wil maken?
Itho daalderop CVE wifi control add-on module
Yes! Ik ga er mee aan de slag.arjenhiemstra schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Ik weet niet welke itho box je hebt maar wellicht is dit een optie voor je?
Itho daalderop CVE wifi control add-on module
Homo sapiens non urinat in ventum
Ik ben aan het knutselen met een NodeMCU, een CC1101 en de itho plugin van svollebrecht om mijn ventilatie aan te kunnen sturen.
Het lukt op het moment nog niet, en ik heb het gevoel dat ik iets eenvoudigs over het hoofd zie.
Flashen is gelukt, ESP_Easy_mega_20201227_normal_ESP8266_4M1M.bin is geflashed.
De volgende stap zou het aanmelden van een device zijn. Dit is waar ik vast loop. Als ik deze guide volg zou er een device itho ventilation in de drop down moeten verschijnen. Die mist.
Wat zie ik over het hoofd?
Bedankt!
Ja, de Latest release: ESP_Easy_mega_20201227_normal_ESP8266_4M1M.bin vanaf GitHubSten Vollebregt schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:59:
Gebruik je de bin van mijn Github? In de bin van ESPEasy zelf zit de plugin niet.
Wat is de juiste plugin, en hoe krijg ik deze op de NodeMCU?
Mijn excuses, dit is mijn eerste keer ESPeasy.
Thanks!
heb hier sinds kort een homeassistant pi3 draaien.
ik krijg de ESPEasy niet draaiend/zichtbaar in home assistant (ben een HA noob).
voor de rest heb ik de ESP zelf wel aan de gang op de device ID van mijn eigen remote na.
dus hij is gekoppelt aan de itho box, en deze reageert op de webcommando "cmd=STATE,4" "cmd=STATE,1"
het heeft me 2 weken gekost om dit tot zover voor elkaar te krijgen op mijn Mac.
is het ook mogelijk om een ESPEasy te maken die op homekit werkt of op hoobs (homebridge)?
Dit zijn de platformen die momenteel worden ondersteund: https://espeasy.readthedo...r.html#controller-plugins
Alternatief kan er wellicht met generic HTTP of MQTT wat worden gedaan, maar ik ben zelf niet bekend met Homekit of Homebridge.
Ik kreeg het met de ESPeasy niet aan de praat. Kon wel ontvangen, maar niet zenden. (Tenminste, joinen lukte maar niet)
Met ESPhome werkte het eigenlijk direct! Het zit nu netjes in home assistant.
Nadelen: geen luister optie naar de afstandsbediening, maar dat is geen probleem op zich.
Heb hem nu in gebruik met de generic hygrostat uit HACS. Daar ben ik nu mee aan het testen.
Dat is al de 3e keer (voor zover ik weet).
• reboot itho biedt geen oplossing (kan ik remote doen)
• reboot ESP biedt geen oplossing (zelfs OTA upgrade naar laatste versie gedaan)
• spanning van de ESP af werkte de vorige keren (nu nog naar technische ruimte lopen). Ik vermoed dus dat er een storing is met de CC1101 module.
Is dit een bekend verschijnsel? Is er een mogelijke oplossing voor?
als workaround zou ik de ESP kunnen voeden achter de smart plug net als de itho met een watchdog ergens, maar dat doe ik liever niet
edit:
net weer gaan werken zonder spanningsloos te maken
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 30-01-2021 22:59 ]
Toevallig monitor ik uptime structureel: elf reboots in 90 dagen waarvan een waarschijnlijk wel een of meer handmatig. Niet heel schokkend.Sten Vollebregt schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:07:
Zelf geen last van gehad. Heb je last van spontane reboots van de ESP (staat onder system info)?
Net even getest. Geen problemen met de CC1101. Ook niet met de NRG-ITHO. Draaien hier nog los van elkaar. Dus nog niet de CC1101 geïntegreerd op de NRG-ITHO.Rukapul schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:41:
Ik heb vanavond weer een issue: de ithobox reageert niet meer op de ESP + CC1101 + bin van @Sten Vollebregt .
Dat is al de 3e keer (voor zover ik weet).
• reboot itho biedt geen oplossing (kan ik remote doen)
• reboot ESP biedt geen oplossing (zelfs OTA upgrade naar laatste versie gedaan)
• spanning van de ESP af werkte de vorige keren (nu nog naar technische ruimte lopen). Ik vermoed dus dat er een storing is met de CC1101 module.
Is dit een bekend verschijnsel? Is er een mogelijke oplossing voor?
als workaround zou ik de ESP kunnen voeden achter de smart plug net als de itho met een watchdog ergens, maar dat doe ik liever niet
edit:
net weer gaan werken zonder spanningsloos te maken
je kan ook even je esp elke nacht auto laten rebooten dmv een ruleRukapul schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:41:
[...]
Toevallig monitor ik uptime structureel: elf reboots in 90 dagen waarvan een waarschijnlijk wel een of meer handmatig. Niet heel schokkend.
Een reboot maakt niet de CC1101 spanningsloos.jobr schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:26:
[...]
je kan ook even je esp elke nacht auto laten rebooten dmv een rule
De ESP is niet het probleem. Het is de CC1101 (of een brakke verbinding).
Draadjes gesoldeerd, antenne er aan, ESPEasy er op en klaar... Bedankt aan een ieder die werk gestoken heeft in de libs en de documentatie. Ook hier worden trouwens ontzettend veel Device ID's opgevangen. Wat zit er allemaal zoal op die band te schreeuwem. Kan mijn eigen afstandsbediening nog niet vinden. Morgen weer ff proberen.
Heb de smaak wel te pakken met de NodeMcu in elk geval. Op naar de watermeter pulse sensor, en (om mijn vrouw te pesten) de planten die "ik wil water hebben" berichtjes gaan sturen
Heb je meer info over de plant sensor? Of een linkje naar instructies hiervoor?DaBeetle schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:36:
Heb de smaak wel te pakken met de NodeMcu in elk geval. Op naar de watermeter pulse sensor, en (om mijn vrouw te pesten) de planten die "ik wil water hebben" berichtjes gaan sturen
Never mind. Even opgezocht en info gevonden. Leuk volgend projectje
[ Voor 9% gewijzigd door ione op 01-02-2021 17:16 ]
Ik probeer extra RF devices toe te voegen aan de CC1101 libs en dat lukt maar niet, ik ben back to the basics naar de RF communicatie gaan kijken en kwam erachter dat de libs wel werken voor standaard remotes maar eigenlijk waarschijnlijk niet kloppen.
Er komt een reeks bytes in de buffer, dat lijken hele bytes maar als je verder kijkt dan zie je een herhalend bitpatroon van 10 [8bits] 10 [8bits] 10 [8bits] enz. Daarmee worden volges mij uit elke reeks van 8bits 4 relevante bits gehaald (de andere 4 zijn gewoon gespiegeld om te zorgen dat het zenden/ontvangen efficient verloopt) als je die 4 bits MSB per nibble eruit haalt (zie plaatje) en samenvoegt krijg je de echte info uit dus in totaal 2 + 8 + 2 + 8 = 20 bits (= 1 byte decimaal in rode letters). Het herhalende 10 patroon zijn start/stop bits oid?
Iemand enig idee hoe je uit een byte buffer (met variabele lengte) efficient deze 20bits naar 1byte kan vertalen? Ik heb een plaatje toegevoegd voor het idee. Elke 5 bytes leveren dus 2 echte bytes aan info op (hoezo efficient ;-)
De bovenste twee regels zijn bit/byte areas gebruikt in de CC1101 libs, de 2 regels daarna hoe ze eigenlijk zouden moeten vertalen naar de bytes in rood. Als dat lukt dan is de data direct bruikbaar en hoeft er niet verder gebitshift te worden zoals dat nu gebeurt in de CC1101 libs, de counters komen bijvoorbeeld niet bij ieder RF device op dezelfde plek voor maar de positie kan bepaald worden door het device type te gebruiken die nu niet in de CC1101 libs zit.
:strip_exif()/f/image/JahyVcPYi1KQ5XqYu3oom90t.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is je echte vraag? Want zo erg zijn een paar bitshifts toch niet?arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:46:
Iemand hier met betere prog skills dan ik en die het leuk vindt om te helpen een puzzel op te lossen (in C)??
Ik probeer extra RF devices toe te voegen aan de CC1101 libs en dat lukt maar niet, ik ben back to the basics naar de RF communicatie gaan kijken en kwam erachter dat de libs wel werken voor standaard remotes maar eigenlijk waarschijnlijk niet kloppen.
Er komt een reeks bytes in de buffer, dat lijken hele bytes maar als je verder kijkt dan zie je een herhalend bitpatroon van 10 [8bits] 10 [8bits] 10 [8bits] enz. Daarmee worden volges mij uit elke reeks van 8bits 4 relevante bits gehaald (de andere 4 zijn gewoon gespiegeld om te zorgen dat het zenden/ontvangen efficient verloopt) als je die 4 bits MSB per nibble eruit haalt (zie plaatje) en samenvoegt krijg je de echte info uit dus in totaal 2 + 8 + 2 + 8 = 20 bits (= 1 byte decimaal in rode letters). Het herhalende 10 patroon zijn start/stop bits oid?
Iemand enig idee hoe je uit een byte buffer (met variabele lengte) efficient deze 20bits naar 1byte kan vertalen? Ik heb een plaatje toegevoegd voor het idee. Elke 5 bytes leveren dus 2 echte bytes aan info op (hoezo efficient ;-)
De bovenste twee regels zijn bit/byte areas gebruikt in de CC1101 libs, de 2 regels daarna hoe ze eigenlijk zouden moeten vertalen naar de bytes in rood. Als dat lukt dan is de data direct bruikbaar en hoeft er niet verder gebitshift te worden zoals dat nu gebeurt in de CC1101 libs, de counters komen bijvoorbeeld niet bij ieder RF device op dezelfde plek voor maar de positie kan bepaald worden door het device type te gebruiken die nu niet in de CC1101 libs zit.
[Afbeelding]
1
2
3
| 10 ........ 10 ........ <- inkomend patroon 01 23456789 01 23456789 <- input bit index 4 5 6 7 0 1 2 3 <- output bit index |
Of is je probleem dat je nog moet synchroniseren op het juiste startpunt?
Thanks, idd dat schemaRukapul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:06:
[...]
Wat is je echte vraag? Want zo erg zijn een paar bitshifts toch niet?
code:
1 2 3 10 ........ 10 ........ <- inkomend patroon 01 23456789 01 23456789 <- input bit index 4 5 6 7 0 1 2 3 <- output bit index
Of is je probleem dat je nog moet synchroniseren op het juiste startpunt?
Probleem is dat de CC1101 lib op vaste plaatsen (counter 1, command, counter 2) bitshift, dat past prima voor de standaard remote maar niet voor bijvoorbeeld de RFT-RV en CO2 sensor.
Als ik een methode heb om tot die output bit index te komen vanuit de inkomende bytes is het hele bitshiften niet meer nodig en kan ik makkelijk support voor die andere remotes inbouwen.
om het nog iets duidelijker te maken
1
2
3
4
5
| [ byte1 ][ byte2 ][enz 01 23456701 23 45670123 <- bit posities inkomende bytes 10 ........ 10 ........ <- inkomend patroon 01 23456789 01 23456789 <- input bit index 4 5 6 7 0 1 2 3 <- output bit index |
[ Voor 14% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-02-2021 22:28 ]
Je echte probleem is dus dat de andere sensoren ergens een langer of korter bitpatroon hebben en de lengte daarvan moet herkennen? In dat geval zijn wat voorbeelden daarvan handig.arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:20:
[...]
Thanks, idd dat schema
Probleem is dat de CC1101 lib op vaste plaatsen (counter 1, command, counter 2) bitshift, dat past prima voor de standaard remote maar niet voor bijvoorbeeld de RFT-RV en CO2 sensor.
Het voorbeeld kun je gewoon lezen door over alle input bytes en bits te itereren en telkens het volgende output bit te zetten (te optimaliseren).
uit het plaatje input naar gewenste outputRukapul schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:31:
[...]
Je echte probleem is dus dat de andere sensoren ergens een langer of korter bitpatroon hebben en de lengte daarvan moet herkennen? In dat geval zijn wat voorbeelden daarvan handig.
Het voorbeeld kun je gewoon lezen door over alle input bytes en bits te itereren en telkens het volgende output bit te zetten (te optimaliseren).
1
2
3
4
| [bytes in] [output] 149,154,102 => 22 102,69,86 => 224 153,149,169 => 88 |
enz.
eigenlijk dus 3 bytes lezen naar 1 byte vertalen, nog twee bytes lezen naar 1 byte vertalen, 3 bytes lezen enz
[ Voor 8% gewijzigd door arjenhiemstra op 05-02-2021 22:39 ]
Ik heb in Python wat geknutseld. Is zo om te zetten in C:arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:37:
[...]
uit het plaatje input naar gewenste output
code:
1 2 3 4 [bytes in] [output] 149,154,102 => 22 102,69,86 => 224 153,149,169 => 88
enz.
eigenlijk dus 3 bytes lezen naar 1 byte vertalen, nog twee bytes lezen naar 1 byte vertalen, 3 bytes lezen enz
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| inbuf = [149,154,102,169,86, 153,149,169, 154,86, 106,170,102,89,150] outbuf_expected = [22,224, 88, 81, 231,34] outbuf = [0] * 20 out_i = 0 #byte index out_j = 4 #bit index in_bitcounter = 0 #process per 10 input bits for in_i in range(len(inbuf)) : for in_j in range(7, -1, -1) : if in_bitcounter in [0, 2, 4, 6] : #select input bits for output x = inbuf[in_i] #select input byte x = x >> in_j #select input bit x = x & 0b00000001 x = x << out_j #set value for output bit outbuf[out_i] = outbuf[out_i] | x out_j = out_j + 1 #next output bit if out_j > 7: # // out_j++ mod 8 out_j = 0 if out_j == 4 : #beware of order! out_i = out_i + 1 in_bitcounter = in_bitcounter + 1 #continue cyling in groups of 10 bits if in_bitcounter > 9: in_bitcounter = 0 print("inbuf: ",inbuf) print("outbuf: ",outbuf) print("expected: ", outbuf_expected) |
[/quote]Rukapul schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:54:
[...]
Ik heb in Python wat geknutseld. Is zo om te zetten in C:
[...]
Thanks ik ga er mee aan de slag!
edit:
Omgezet naar C en geïntegreerd in de CC1101 lib, het maakt de data die binnen komt ineens een stuk logischer! Verder nog overgestapt naar een 30/32 bits sync-word waardoor er veel meer packet filtering in de CC1101 hardware kan worden gedaan en de ESP veel minder onzin data krijgt te verwerken (praktisch alleen nog maar itho berichten).
Echt super bedankt voor je input!! Ik had zelf na heeel veel prutsen waarschijnlijk iets veel ingewikkelders gebouwd...
to be continued
[ Voor 50% gewijzigd door arjenhiemstra op 07-02-2021 20:47 ]
Ik heb voor mijn eigen projectje (https://github.com/iappyx/MultiboxMultiremote) waarbij ik meerdere remotes wilde gebruiken (en niet de standaard remote die overal in alle code staat), destijds gebruik gemaakt van deze library: https://github.com/philipsen/IthoRadio. Wellicht zit daar logica in die je kan hergebruiken?arjenhiemstra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:46:
Iemand hier met betere prog skills dan ik en die het leuk vindt om te helpen een puzzel op te lossen (in C)??
[Afbeelding]
[ Voor 0% gewijzigd door SimonStar op 07-02-2021 21:39 . Reden: typo ]
Super bedankt voor deze tip! Ff snel gekeken en ook deze lib gebruikt nu een 3 byte lange remote ID, Dan kan het bijna niet anders dat die precies hetzelfde heeft gezien als ik. Ik ga er ff induiken :-)SimonStar schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:38:
[...]
Ik heb voor mijn eigen projectje (https://github.com/iappyx/MultiboxMultiremote) waarbij ik meerdere remotes wilde gebruiken (en niet de standaard remote die overal in alle code staat), destijds gebruik gemaakt van deze library: https://github.com/philipsen/IthoRadio. Wellicht zit daar logica in die je kan hergebruiken?