DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:41
Inmiddels na vele uren prutsen, coden en testen heb ik een groot deel van de CC1101 lib herschreven, belangrijkste direct merkbare is dat nu het DeviceID instelbaar is tijdens runtime. Minder kans dat anderen die deze lib ook gebruiken je itho bedienen of makkelijker meerdere itho's bedienen met 1 stuk hardware.
Ik heb de structuur van de lib verder zo veel als mogelijk intact gelaten zodat het een drop-in vervanging kan zijn.

Complete lijst met wijzigingen:
* Complete rework of the itho packet section, cleanup and easier to understand, improved stability
* Library structure is preserved, should be a drop in replacement (apart from device id)
* Decode incoming messages to direct usable decimals without further bit-shifting
* DeviceID is now 3 bytes long and can be set during runtime
* Counter2 is now the decimal sum of all bytes in decoded form from deviceType up to the last byte before counter2 subtracted from zero.
* Encode outgoing messages in itho compatible format
* Added ICACHE_RAM_ATTR to 'void ITHOcheck()' for ESP8266/ESP32 compatibility
* Trigger on the falling edge and simplified ISR routine for more robust packet handling
* Move SYNC word from 171,170 further down the message to 179,42,171,42 to filter out more non-itho messages in CC1101 hardware
* Added debug option for outgoing and incoming patterns

Te vinden op github:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

2 notes:
Ik heb niet kunnen testen met Duco
Ik heb de command bytes voor itho standby nog niet kunnen vertalen (iemand die een remote met deze knop heeft?)

Nogmaals thanks to @Rukapul voor de hulp met het decoding deel van de code! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27
Gaaf, ik zal de ESPEasy plugin een keer updaten en testen of alles nog steeds werkt en dan het instellen van de DeviceID e.d. in de interface toevoegen.

Is de SYNC1 byte nog programmeerbaar of is dit niet meer nodig? Er waren twee werkende waarden bekend volgens de oude lib afhankelijk van het type afstandsbediening.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:41:
Gaaf, ik zal de ESPEasy plugin een keer updaten en testen of alles nog steeds werkt en dan het instellen van de DeviceID e.d. in de interface toevoegen.

Is de SYNC1 byte nog programmeerbaar of is dit niet meer nodig? Er waren twee werkende waarden bekend volgens de oude lib afhankelijk van het type afstandsbediening.
Ik zag het in je code voorbij komen inderdaad. De SYNC die ik nu gebruik ligt 4 bytes verder en zover ik weet is dat stukje voor alle itho RF devices gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonStar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-02 22:57
arjenhiemstra schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:52:
Inmiddels na vele uren prutsen, coden en testen heb ik een groot deel van de CC1101 lib herschreven, belangrijkste direct merkbare is dat nu het DeviceID instelbaar is tijdens runtime. Minder kans dat anderen die deze lib ook gebruiken je itho bedienen of makkelijker meerdere itho's bedienen met 1 stuk hardware.
Ik heb de structuur van de lib verder zo veel als mogelijk intact gelaten zodat het een drop-in vervanging kan zijn.

Complete lijst met wijzigingen:
* Complete rework of the itho packet section, cleanup and easier to understand, improved stability
* Library structure is preserved, should be a drop in replacement (apart from device id)
* Decode incoming messages to direct usable decimals without further bit-shifting
* DeviceID is now 3 bytes long and can be set during runtime
* Counter2 is now the decimal sum of all bytes in decoded form from deviceType up to the last byte before counter2 subtracted from zero.
* Encode outgoing messages in itho compatible format
* Added ICACHE_RAM_ATTR to 'void ITHOcheck()' for ESP8266/ESP32 compatibility
* Trigger on the falling edge and simplified ISR routine for more robust packet handling
* Move SYNC word from 171,170 further down the message to 179,42,171,42 to filter out more non-itho messages in CC1101 hardware
* Added debug option for outgoing and incoming patterns

Te vinden op github:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

2 notes:
Ik heb niet kunnen testen met Duco
Ik heb de command bytes voor itho standby nog niet kunnen vertalen (iemand die een remote met deze knop heeft?)

Nogmaals thanks to @Rukapul voor de hulp met het decoding deel van de code! _/-\o_
Super gedaan! _/-\o_ _/-\o_ Ik ga het testen naast mijn huidige set-up (https://github.com/iappyx/MultiboxMultiremote) waar ik ook met eigen remote-ids twee boxen kan aansturen. Mijn set-up valt heel soms uit, ben benieuwd of jouw herschreven library stabieler is!

Heb je nog wat gehad aan het werk van https://github.com/philipsen/IthoRadio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
SimonStar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Super gedaan! _/-\o_ _/-\o_ Ik ga het testen naast mijn huidige set-up (https://github.com/iappyx/MultiboxMultiremote) waar ik ook met eigen remote-ids twee boxen kan aansturen. Mijn set-up valt heel soms uit, ben benieuwd of jouw herschreven library stabieler is!

Heb je nog wat gehad aan het werk van https://github.com/philipsen/IthoRadio?
Thx! de ithoradio lib doet geloof ik uiteindelijk hetzelfde alleen volg ik niet hoe hij het encoden en decoden doet en de lib is volledig anders gestructureerd, verder gebruikt hij voor encoden en decoden String objecten en daar ben ik niet zo'n fan van, ik controleer in C liever zelf het geheugen voor dit soort functies.

Maar waar ik echt een aha moment had was de 'counter2' code uit deze lib! Ik was eindeloos aan het prutsen, blijkt het gewoon een soort CRC te zijn van de decoded bytes uit het bericht. Toen ik dat door had kon ik ook ineens alle device ID's instellen. Heeft zeker geholpen dus, helemaal top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Vraagje: is de vooraf ingestelde DeviceID (33, 66, 99) hetzelfde als dat in de oude lib, of is deze veranderd en is een nieuwe join nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:34:
Vraagje: is de vooraf ingestelde DeviceID (33, 66, 99) hetzelfde als dat in de oude lib, of is deze veranderd en is een nieuwe join nodig?
Die is volledig fictief inderdaad

edit: net even de oude lib weer geinstalleerd en door de nieuwe lib laten ontvangen. blijkbaar is het ID van de oude lib 10,87,81, als je die gebruikt zou er geen nieuwe join nodig moeten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-02-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De ID is inderdaad correct, maar zodra ik nu een commando verstuur met de ESPEasy plugin crashed de ESP onmiddellijk. Het commando lijkt wel aan te komen, tenminste hij reageerde een paar keer (en daartussen was hij waarschijnlijk opnieuw aan het opstarten).

Ik heb nog niet kunnen testen of hij ontvang door de vele crashes, maar ik zie in het log geen unknown device IDs meer langskomen. Maar wellicht komt dit doordat je beter filtert?

Edit: mijn voorlopige poging staat in de volgende branch voor wie de code wil bekijken: https://github.com/svolle..._Plugin_ITHO/tree/new-lib

Edit2: send crashes verholpen; was vergeten dat ik iniReceive() aanriep in de plugin dus dat deed hij nu twee keer waarvan de eerste kleer terwijl interrupts uitstonden. Ik zie nu een ander DeviceID (3 bytes) voor mijn remote dus ik zal dat ook nog ff aanpassen in de plugin.

Edit3: DeviceID van de remote aangepast. Wat mij opvalt is dat hij heel vaak een commando van de remote mist. Af en toe pikt hij er één op. De oorzaak hiervan ontgaat me momenteel.

[ Voor 41% gewijzigd door Sten Vollebregt op 13-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:50:
De ID is inderdaad correct, maar zodra ik nu een commando verstuur met de ESPEasy plugin crashed de ESP onmiddellijk. Het commando lijkt wel aan te komen, tenminste hij reageerde een paar keer (en daartussen was hij waarschijnlijk opnieuw aan het opstarten).

Ik heb nog niet kunnen testen of hij ontvang door de vele crashes, maar ik zie in het log geen unknown device IDs meer langskomen. Maar wellicht komt dit doordat je beter filtert?

Edit: mijn voorlopige poging staat in de volgende branch voor wie de code wil bekijken: https://github.com/svolle..._Plugin_ITHO/tree/new-lib

Edit2: send crashes verholpen; was vergeten dat ik iniReceive() aanriep in de plugin dus dat deed hij nu twee keer waarvan de eerste kleer terwijl interrupts uitstonden. Ik zie nu een ander DeviceID (3 bytes) voor mijn remote dus ik zal dat ook nog ff aanpassen in de plugin.

Edit3: DeviceID van de remote aangepast. Wat mij opvalt is dat hij heel vaak een commando van de remote mist. Af en toe pikt hij er één op. De oorzaak hiervan ontgaat me momenteel.
Kan best dat het eea nog wat getuned moet worden in het ontvangst deel hoor. Ik heb nu vrij bot de ontvangst size op 63 bytes gezet, er komt daarmee relatief veel onzin mee. Daarnaast sluit ik een bugje links of recht niet uit, ik heb het nog maar met 1 remote kunnen testen.
Overigens heb ik ook het interrupt deel aangepast (register setting op de CC1101 en niet meer rising edge maar falling edge trigger, dat lijkt beter en stabieler te werken maar wellicht ook niet in alle situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb deze handleiding gevolgd:
https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Ik heb het werkend met mijn Itho box. Het gaat alleen mis bij de Remote RF Controls (onder Devices). Hier kan je 3 ID's invullen. Aangezien ik ook 3 afstandbedieningen heb gaat dat precies goed. Echter werken er maar 2 van de 3. De 3de wordt niet herkend. Dat wil zeggen alles in het 3de veld wordt niet herkend. Ruil ik veld 3 met veld 1, dan werkt de 3de wel, maar werkt de 1ste (welke nu in veld 3 zit) niet meer.

Iemand enig idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Dit is een interessante bug. Ik zie geen fout in de code. Slaat de ESPEasy wel alle drie de device IDs op of wordt veld 3 telkens leeg na het afsluiten van de plugin of een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
Alle 3 worden ze netjes opgeslagen. Als ik bij de log kijk, dan wordt de 3de IGNORED

[IMG=]del[/IMG]

[IMG=]del[/IMG]

[ Voor 63% gewijzigd door walterzz op 19-02-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Heel apart. Kan je op de ESP onder Tools - File browser je config.dat downloaden en openen in een hex editor (bijvoorbeeld HxD, https://mh-nexus.de/en/). Als je daar doorheen scrolt kom je op een gegeven moment je remote IDs tegen in HEX (leesbaar in de gedecodeerde tekst). Kan je dit stukje vervolgens hier posten?

Ik wil eerst kijken of hij niet op de één of andere manier het ID verkeerd wegschrijft. Het enige wat de code namelijk doet is een vergelijking tussen de opgeslagen waarde en de ontvangen waarde. Die vergelijking is identiek voor alle 3 de waardes, dus het is apart dat het daar mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
Dit moet hem zijn

[IMG]del[/IMG]

Als ik het bekijk komen de codes netjes overeen met wat ik heb ingevuld.

Is deze bug bij jou te reproducreren? Door bijvoorbeeld je eigen afstandsbediening in het 3de veld in te vullen.

[ Voor 31% gewijzigd door walterzz op 19-02-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Bij mij ontvangt hij mijn (enige) remote wel als ik deze van veld 1 naar 3 verplaatst. Gebruikt je mijn laatste binary: https://github.com/svolle...ugin_ITHO/tree/master/BIN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
Ik heb een poging gedaan om de laatste versie te laden via de webinterface. Lang verhaal kort. Hij is overleden, ik ga een nieuwe bestellen bij onze Chinese vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Wellicht heb je het al lang geprobeerd, maar bij een gefaalde OTA flash kan je de ESP nog in flash mode zetten dmv de GPIO pinnen en dan via USB->serieel flashen. Wellicht eerst met een leeg firmware bestand (zie reguliere ESPEasy distributie) en dan met een correcte.

https://randomnerdtutoria...66-troubleshooting-guide/

[ Voor 10% gewijzigd door Sten Vollebregt op 16-02-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
Ik kan hem wel opnieuw flashen, inloggen en instellen. Echter gaat het mis zodra ik pin D8 (CSN) aansluit. Dan start de ESP niet meer op. Dit kan 2 dingen betekenen. Of de ESP8266 is overleden of de CC1101 heeft de geest gegeven. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat is nu precies mis is gegaan of waarom pin D8 moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonStar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-02 22:57

Kun je met deze nieuwe versie ook meerdere boxen aansturen met meerdere remotes, of 1 box met meerdere remotes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
@walterzz Als D8 bij boot naar 3.3V wordt getrokken dan start de ESP niet meer op. Dit zou de CC1101 niet mogen doen, dus of er is kortsluiting of de module is stuk.

@SimonStar De ESPEasy plugin doet zich voor als één remote, die zou je aan meerdere Itho units moeten kunnen koppelen. Hetzelfde geldt voor de originele Itho remotes. De plugin/library ontvangt alleen berichten van remotes, maar buiten het updaten van de interne stand doet hij niks qua aansturing (lijkt me ook niet wenselijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Arnout van het home assistant forum heeft me toegang gegeven tot de manual: https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Deze heb ik nu een update gegeven zodat men direct de laatste BIN gebruikt en de pinnen kloppen. Ik zal het ook uitbreiden met Domoticz integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterzz
Ik heb de fout gevonden, de GND zat los. Deze opnieuw vastgesoldeerd en nu werkt alles weer. Met de laatste versie doet de 3de afstandbediening het ook. De integratie naar Domoticz is ook gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Heb het geheel werkend met mijn ITHO box en kan ook mijn afstandbediening uitlezen (3 standen en timer), alleen lukt het mij nog niet om de codes van de Co2 en RV-sensor uit te lezen, of is dit ook niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Met de ESPEasy plugin (nog) niet. Maar misschien dat dit in de toekomst ooit toegevoegd kan worden met de nieuwe library waaraan @arjenhiemstra werkt omdat dat het deviceID flexibeler is. Heb zelf echter geen Itho RH en CO2 meter (wel zelfbouw in elke kamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:54:
Met de ESPEasy plugin (nog) niet. Maar misschien dat dit in de toekomst ooit toegevoegd kan worden met de nieuwe library waaraan @arjenhiemstra werkt omdat dat het deviceID flexibeler is. Heb zelf echter geen Itho RH en CO2 meter (wel zelfbouw in elke kamer).
Dat is inderdaad 1 van de redenen dat ik de lib ben gaan verbouwen. Ik heb een itho rv sensor gekocht en daar ben ik nu meer aan de slag. De CO2 sensor heb ik helaas niet.
De rewrite van de lib bevat nu al de meeste itho rv sensor commando's. Het join proces werkt echter nog niet (het is twee weg communicatie). Het is nu dus nog gelimiteerd tot alleen ontvangen van een al aan een itho gejoinde rv sensor.

Met de huidige versie van de lib gaan de co2 en rv sensoren sowieso niet werken, de commandos zijn anders opgebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door arjenhiemstra op 17-02-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikgroen1988
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-01 15:14
Wie kan mij helpen want ik zit echt compleet vast. Ik heb deze handleiding gevolgd en alles aangesloten

Ik kan hem flashen met de firmware. Ik kan daarna verbinding maken, ik kan koppelen met mijn homeassitant via MQTT maar op het moment dat ik onder devices ITHO fan Remote ga instellen en ik op submit druk dan wordt de webinterface onbereikbaar en kan ik hoog of laag springen maar ik kan dan gewoon weer van vooraf aan beginnen. Heeft iemand enig idee wat er fout zou kunnen gaan. Ik heb nu 2 verschillende ESP2866 bordjes geprobeerd en beiden hebben dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikgroen1988
erikgroen1988 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:25:
Wie kan mij helpen want ik zit echt compleet vast. Ik heb deze handleiding gevolgd en alles aangesloten

Ik kan hem flashen met de firmware. Ik kan daarna verbinding maken, ik kan koppelen met mijn homeassitant via MQTT maar op het moment dat ik onder devices ITHO fan Remote ga instellen en ik op submit druk dan wordt de webinterface onbereikbaar en kan ik hoog of laag springen maar ik kan dan gewoon weer van vooraf aan beginnen. Heeft iemand enig idee wat er fout zou kunnen gaan. Ik heb nu 2 verschillende ESP2866 bordjes geprobeerd en beiden hebben dit probleem.
Zie hier een screenshot van hoe ik het instel. Overigens maakt het niet uit welke GPIO ik als interrupt kies het resultaat is elke keer hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su1_dlUbXIRgsfEnLYFyBhIatd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYzI2kHdmz2j4nx71XsLTEJc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Helaas staat ESPEasy het toe om pinnen te gebruiken die je eigenlijk niet moet aanraken: GPIO-6 t/m 11 worden gebruikt voor communicatie met de flash chip waarop de software draait. Als die voor iets anders worden gebruikt is het vragen om problemen bij de meeste developer boards..

Staat SPI wel aan (Hardware -> SPI Interface)?

• erikgroen1988
Sten Vollebregt schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:36:
Helaas staat ESPEasy het toe om pinnen te gebruiken die je eigenlijk niet moet aanraken: GPIO-6 t/m 11 worden gebruikt voor communicatie met de flash chip waarop de software draait. Als die voor iets anders worden gebruikt is het vragen om problemen bij de meeste developer boards..

Staat SPI wel aan (Hardware -> SPI Interface)?
Hi Sten, bedankt voor de hulp tot nu toe. Net nog een keer geprobeerd met goede hoop. SPI stond default uit. Deze heb ik aangezet. Nu voor D1 gekozen als interrupt pin nadat ik l2c had uitgeschakeld, maar ook nu weer hetzelfde resultaat. Als ik fora afzoek dan lijkt het wel of ik de enige ben met de probleem dus voel me echt een enorme eindgebruiker hahaha 8)7

• erikgroen1988
erikgroen1988 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Hi Sten, bedankt voor de hulp tot nu toe. Net nog een keer geprobeerd met goede hoop. SPI stond default uit. Deze heb ik aangezet. Nu voor D1 gekozen als interrupt pin nadat ik l2c had uitgeschakeld, maar ook nu weer hetzelfde resultaat. Als ik fora afzoek dan lijkt het wel of ik de enige ben met de probleem dus voel me echt een enorme eindgebruiker hahaha 8)7
Dit is het eindstation bij Submit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frxsTlwd6ypjnDs5G3mjgi5Gtr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvBQszWTeWaahUIlydqxoz1i.png?f=fotoalbum_large

• Sten Vollebregt
Apart, kan je het log level op debug zetten en in een ander scherm van je browser het log openzetten (Tools -> Log) en kijken of er een foutmelding langskomt als je op submit klikt.

Terzijde is er voor de liefhebber nu ook een build met de laatste mega beschikbaar (20210223): https://github.com/svolle...ugin_ITHO/tree/master/BIN

Er zijn wat leuke nieuwe features toegevoegd in de laatste versies, zoals TX power tuning en extra math en logic functies in de rules (https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases).

[ Voor 49% gewijzigd door Sten Vollebregt op 25-02-2021 13:08 ]

• erikgroen1988
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
423871: WD : Uptime 7 ConnectFailures 0 FreeMem 15840 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
424760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 336.00 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 88235
424761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 88235/1782/6/92.13
427335: HTML : Request file /index.htm.gz
427363: HTML : Request file /index.htm
453870: WD : Uptime 8 ConnectFailures 0 FreeMem 15528 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
454760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 322.98 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 91755
454761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 91755/1828/6/93.07
483870: WD : Uptime 8 ConnectFailures 0 FreeMem 15384 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
484760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 316.36 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 93639
484761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 93639/1838/6/93.13
513870: WD : Uptime 9 ConnectFailures 0 FreeMem 15152 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
514760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 316.57 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 93578
514761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 93578/1838/6/93.18
543870: WD : Uptime 9 ConnectFailures 0 FreeMem 15008 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
544760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 317.08 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 93429
544761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 93429/1838/6/93.11
558109: Webserver args: 0: 'index' length: 1 1: 'page' length: 1
573871: WD : Uptime 10 ConnectFailures 0 FreeMem 14872 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
574760: LoopStats: shortestLoop: 277 longestLoop: 2210130 avgLoopDuration: 320.22 loopCounterMax: 108303 loopCounterLast: 92515
574761: Scheduler stats: (called/tasks/max_length/idle%) 92515/1831/6/93.16
580067: Webserver args: 0: 'index' length: 1 1: 'page' length: 1 2: 'TDNUM' length: 3 3: 'edit' length: 1 4: 'page' length: 1 5: 'plai
580124: SaveToFile: free stack: 3264
580154: FILE : Saved config.dat
580154: SaveToFile: free stack after: 3264
580155: SaveToFile: free stack: 3232
580233: FILE : Saved config.dat
580233: SaveToFile: free stack after: 3232
580262: SaveToFile: free stack: 2896
580273: FILE : Saved security.dat
580273: SaveToFile: free stack after: 2896
580282: EXIT PLUGIN_145

De exit plugin vind ik dan wel weer een interessante

• erikgroen1988
Ik zie nu ook dat de default ESP-Easy wifi weer beschikbaar is als netwerk. Alleen verbinden hiermee is niet mogelijk.

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Heb hetzelfde probleem gehad, bij mij lag het aan de cc1101 module, deze had ik niet goed aangesloten/gesoldeerd. De esp blijft dan hangen, dit kun je mooi zien als je via de seriële monitor aan het kijken bent.

• Sten Vollebregt
Klopt, dat zou niet mogen gebeuren (hij moet dan juist de plugin initialiseren). Dit kan betekenen dat de plugin crashed bij de initialisatie van de SPI (wat kan liggen aan de bekabeling of de CC1101 zoals Piacco78 hierboven al aangeeft).

• erikgroen1988
Ben weer iets verder als ik hem uit de Serial Monitor uitlees.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
453875 : Info   : WD   : Uptime 8 ConnectFailures 4 FreeMem 14312 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
455598 : Error  : MQTT : Intentional reconnect
455650 : Error  : MQTT : Broker C005 connection failed (5/0)
466275 : Info   :  Webserver args: 0: 'index' length: 1 1: 'page' length: 1 2: 'TDNUM' length: 3 3: 'TDN' length: 3 4: 'TDE' length: 2 5: 'taskdevicepin1' length: 1 6: 'PLUGIN_145_ID1' length: 0 7: 'PLUGIN_145_ID2' length: 0 8: 'PLUGIN_145_ID3' length: 0 9: 'p145_log' length: 2 10: 'p145_remote' length: 3 11: 'TDSD1' length: 2 12: 'TDT' length: 1 13: 'TDVN1' length: 5 14: 'TDVN2' length: 5 15: 'TDVN3' length: 11 16: 'edit' length: 1 17: 'page' length: 1 18: 'plain' length: 188
466278 : Info   : SaveToFile: free stack: 3008
466308 : Info   : FILE : Saved config.dat
466309 : Info   : SaveToFile: free stack after: 3008
466318 : Info   : SaveToFile: free stack: 2768
466329 : Info   : FILE : Saved config.dat
466330 : Info   : SaveToFile: free stack after: 2768
466333 : Info   : SaveToFile: free stack: 3328
466363 : Info   : FILE : Saved config.dat
466364 : Info   : SaveToFile: free stack after: 3328
466365 : Info   : SaveToFile: free stack: 3296
466444 : Info   : FILE : Saved config.dat
466445 : Info   : SaveToFile: free stack after: 3296
466474 : Info   : SaveToFile: free stack: 2960
466486 : Info   : FILE : Saved security.dat
466487 : Info   : SaveToFile: free stack after: 2960
466497 : Info   : Extra Settings PLUGIN_145 loaded
466508 : Info   : CC1101 868Mhz transmitter initialized{l

Zou hij dan over die broker connection vallen?

[ Voor 94% gewijzigd door erikgroen1988 op 25-02-2021 16:08 ]

• Sten Vollebregt
Mogelijk, hierna krijg ik EVENT: TaskInit#Itho=2,1 wat volgens mij betekent dat de state gezet wordt. Je kan alle controllers uitzetten en kijken wat er dan gebeurd.

• erikgroen1988
Heeft helaas niks uitgemaakt. Voor nu maar even het c1101 bordje controleren inclusief de soldeerpunten. Voor de zekerheid nog even een nieuwe besteld. Wordt vervolgd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikgroen1988
Vandaar helemaal opnieuw begonnen. Met een schoon C11010 bordje. Kabels opnieuw en in de logging lijk ik weer iets verder te zijn gekomen. Het resultaat blijft hetzelfde. Dit is er bij gekomen ten opzichte van de vorige keer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
17:06:15.465 -> --------------- CUT HERE FOR EXCEPTION DECODER ---------------
17:06:15.500 -> 
17:06:15.500 -> Soft WDT reset
17:06:15.500 -> >>>stack>>>
17:06:15.500 -> ctx: sys
17:06:15.500 -> sp: 3ffffca0 end: 3fffffb0 offset: 01a0
17:06:15.500 -> 3ffffe40:  00000000 402b6a2a 3ffef120 00000008  
17:06:15.500 -> 3ffffe50:  00000000 00000000 00000001 3ffef128  
17:06:15.500 -> 3ffffe60:  00001b43 402b8097 3ffef120 3ffef128  
17:06:15.500 -> 3ffffe70:  00000000 402b80a9 3ffef120 3ffef128  
17:06:15.500 -> 3ffffe80:  00000000 3ffef272 00000000 60000200  
17:06:15.500 -> 3ffffe90:  402b518f 3ffef118 60000600 00000030  
17:06:15.534 -> 3ffffea0:  402b3f2d 60000e00 3ffef128 00000000  
17:06:15.534 -> 3ffffeb0:  4010720e 60000e00 00000020 4010179e  
17:06:15.534 -> 3ffffec0:  402b8d74 00000000 4bc6a7f0 00000000  
17:06:15.534 -> 3ffffed0:  0000000b 00000013 00008cc0 00000000  
17:06:15.534 -> 3ffffee0:  00000000 00000000 021dbcda 402bc178  
17:06:15.534 -> 3ffffef0:  00000008 00000000 f7ffffff 60000600  
17:06:15.534 -> 3fffff00:  00000000 00000000 00000000 40290fb5  
17:06:15.569 -> 3fffff10:  402abf5c 00000008 3ffeeca0 0218f810  
17:06:15.569 -> 3fffff20:  402ac362 00000000 3fff289c 4028ffed  
17:06:15.569 -> 3fffff30:  0218f810 3ffeeca0 402ac427 3ffedcfc  
17:06:15.569 -> 3fffff40:  3ffeeca0 3ffeec78 3ffeeca0 60000600  
17:06:15.569 -> 3fffff50:  402aef71 3ffeeca0 3ffeec78 402aef71  
17:06:15.569 -> 3fffff60:  402aefb6 3fffdab0 00000000 3fffdcb0  
17:06:15.569 -> 3fffff70:  3ffeecb0 3fffdad0 3fff247c 40276358  
17:06:15.569 -> 3fffff80:  40000f49 3ffeecc0 3fffdab0 40000f49  
17:06:15.603 -> 3fffff90:  40000e19 00000005 000dfeb0 00000000  
17:06:15.603 -> 3fffffa0:  4024f214 aa55aa55 000000ed 40105621  
17:06:15.603 -> <<<stack<<<
17:06:15.603 -> 
17:06:15.603 -> --------------- CUT HERE FOR EXCEPTION DECODER ---------------
17:06:15.603 ->  ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)
17:06:15.603 -> load 0x4010f000, len 3584, room 16 
17:06:15.638 -> tail 0
17:06:15.638 -> chksum 0xb0
17:06:15.638 -> csum 0xb0
17:06:15.638 -> v2843a5ac
17:06:15.638 -> ~ld
17:06:15.672 -> ⸮U48 : Info   : 
17:06:15.672 -> 
17:06:15.672 -> 
INIT : Booting version:  (ESP82xx Core 2843a5ac, NONOS SDK 2.2.2-dev(38a443e), LWIP: 2.1.2 PUYA support)
17:06:15.672 -> 49 : Info   : INIT : Free RAM:33640
17:06:15.672 -> 50 : Info   : INIT : Warm boot #11 Last Action before Reboot: Background Task Last systime: 413 - Restart Reason: Software Watchdog
17:06:15.707 -> 52 : Info   : FS   : Mounting...
17:06:15.776 -> 77 : Info   : FS   : Mount successful, used 75802 bytes of 957314
17:06:15.811 -> 165 : Info   : FS   : Success garbage collection
17:06:15.880 -> 250 : Info   : FS   : Success garbage collection
17:06:15.914 -> 276 : Info   : CRC  : SecuritySettings CRC   ...OK 
17:06:16.019 -> 388 : Info   : INIT : Free RAM:30104
17:06:16.019 -> 389 : Info   : INIT : SPI Init (without CS)
17:06:16.054 -> 416 : Info   : Extra Settings PLUGIN_145 loaded
17:06:16.124 -> 441 : Info   : CC1101 868Mhz transmitter initialized{l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:59
Never mind!

[ Voor 97% gewijzigd door konehead op 27-02-2021 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
@erikgroen1988 De eerste actie na dat log bericht is dat de initReceive() wordt aangeroepen wat er voor zorgt dat de CC1101 wordt afgesteld op de juiste frequentie band en gaat reageren op inkomende pakketten. Hier lijkt het mis te gaan. Kan je de GDO2 pin tussen de CC1101 en de ESP losmaken en kijken of hij dan verder komt? Wat zijn verder de specs van je 5V voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra

Heb hier nog even naar gekeken of ik het kan verklaren (TLDR; niet helemaal). Als ik de CC1101 datasheet lees dan zie ik overal dan men uit gaat van 1% packet error. Dat is ongetwijfeld onder lab condities. Met een 32bit sync word is dat dus ongeveer 1 op de 3 berichten. In slechte ontvangst condities wss veel meer.

Ik heb een update gedaan waar het sync word weer 16 bit is maar wel nog iets verder in het ontvangen bericht zodat het 171/172 issue er niet meer is. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.
Verder de CRC filtering even standaard uit gezet (zit immers ook niet in de originele lib)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb het eindelijk ook werkend en het werkt verassend mooi. Nu bedien ik hem nog met http requests via homey maar het zou mooi zijn als er uiteindelijk een app voor kan komen. Evt met mqtt i.p.v. http request. Misschien moet ik er toch maar eens naar gaan kijken. Ik moet ook nog een app maken voor mijn deurbel maar als ik de draai heb gevonden kan ik wel verder kijken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
Heeft iemand een tip waar een C1101 868mhz of een andere transceiver die werkt in een NL shop te koop is? kan niets vinden bij kiwi, vanallesenmeer en nodo :( duckduckgo helpt ook niet echt: alleen bij de ali

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-03-2021 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:09:
Heeft iemand een tip waar een C1101 868mhz of een andere transceiver die werkt in een NL shop te koop is? kan niets vinden bij kiwi, vanallesenmeer en nodo :( duckduckgo helpt ook niet echt: alleen bij de ali
https://www.tinytronics.n...le-met-kleine-sma-antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Ik heb precies die gekocht bij Ali en die werkt perfect. Prijs is ook wel redelijk alsnog 1x zoveel als op Ali maar het is een klein bedrag. Heb er nu ook een case voor ontworpen. Ben hem nu aan het printen. Mocht het goed passen dan zal ik hem wel even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

Ik heb deze. Werkt prima.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik heb nog een hele stapel van die modules liggen. Mocht je er 1 willen hebben (2,50 euro) stuur maar een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Ik heb het doosje af en het ziet er prima uit. Ik ben nu de laatste aan het printen en dan ga ik het op thingiverse zetten want de CC1101 module zet je vast met hot glue. Maar dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toetkYEhbz5yz7O_SyItjSusHg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaIGCnJvKrJ8AvQTLXzJUEmO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwWj0mZu8DvKlOPyOt5xYEQJsCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epyoKjO5LL2kXW06LPikCo1w.jpg?f=fotoalbum_tile

En dat is met deze https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRWsaxs of deze https://www.tinytronics.n...le-met-kleine-sma-antenne module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikgroen1988
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:00:
@erikgroen1988 De eerste actie na dat log bericht is dat de initReceive() wordt aangeroepen wat er voor zorgt dat de CC1101 wordt afgesteld op de juiste frequentie band en gaat reageren op inkomende pakketten. Hier lijkt het mis te gaan. Kan je de GDO2 pin tussen de CC1101 en de ESP losmaken en kijken of hij dan verder komt? Wat zijn verder de specs van je 5V voeding?
Heb het probleem gevonden. Ik heb een foutje gemaakt in de bekabeling. Nu opnieuw aangesloten en hij ik zie nu pakketjes binnenkomen. Kunnen we weer verder met de rest van de config! Thanks allemaal voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

Daniel. schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:37:
Ik heb het doosje af en het ziet er prima uit. Ik ben nu de laatste aan het printen en dan ga ik het op thingiverse zetten want de CC1101 module zet je vast met hot glue. Maar dit is het resultaat.

[Afbeelding][Afbeelding]

En dat is met deze https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRWsaxs of deze https://www.tinytronics.n...le-met-kleine-sma-antenne module.
Off-topic🙄 welke printer gebruik jij?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Copitano schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Off-topic🙄 welke printer gebruik jij?
Deze heb ik nu geprint met een Ender 3 pro die niet meer echt standaard is. Doosje bevalt in ieder geval wel. Is het ook mooi af gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Na dat mijn setup met een esp8266 meer dan drie jaar probleemloos heeft gedraaid werkt het nu niet meer. Geen errors, maar de itho box reageert niet meer. De afstandbediening doet het nog wel, dus mijn aanname is dat het probleem aan de kant van mijn esp8266 of de CC1101 zit. Mijn code gebruikt de library van https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT

Ik heb een nieuwe CC1101 gekocht en verbonden met een ander ESP8266 boardje, maar daar crasht mijn code de hele tijd op (tijdens de call rf.sendCommand(IthoJoin) krijg ik een stack dump. Mogelijk dat ik de CC1101 kapot heb gemaakt met solderen, want ik ben een ramp met solderen. De verbindingen lijken wel goed te zijn, als ik met een multimeter de weerstand meet dan gaat die naar nul.

Hoe kan ik debuggen wat er aan de hand is? Kun je iets zinnigs uit zo'n stack dump halen?

Is er iemand met goede soldeervaardigheden aan de oostkant van Utrecht die wellicht kan helpen om er een fatsoenlijk te solderen (ik heb nog een reserve C1101 liggen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Misschien een echte no-no vraag, maar ik loop tegen het volgende aan en mogelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
Recent dit mooie project gebouwd (tip van de buurman!) helaas nog wel met de versie met het vaste device-id er in, dus heerlijk om samen elkaar MV aan te kunnen zetten, maar dat was net niet de bedoeling ;-)
Dus stoute schoenen aangetrokken en Atom gedownload, ESPEasy mega er in en dan compileren maar.
Gaat foutloos, maar dit project zit in de Mega Playground.
Dus deze ook gedownload, maar dan werd het 'lastiger'. De _P145_Itho.ino zoekt de libraries IthoCC1101.h en IthoPacket.h, deze (met zijn eigen folder itho) in de map lib gezet. Hiermee kon de compiler ze wel vinden. Maar dan vliegen de fouten je om de oren, dus vermoedelijk doe ik iets gigantisch fout. Maar wat?! Atom is nieuw voor mij, dus mogelijk zit hier de enorme beginnersfout?
Voorbeeld fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Compiling .pio/build/custom_ESP8266_4M1M/libf3a/Itho/CC1101.cpp.o
Compiling .pio/build/custom_ESP8266_4M1M/libf3a/Itho/IthoCC1101.cpp.o
lib/Itho/IthoCC1101.cpp: In member function 'uint8_t IthoCC1101::messageEncode(IthoPacket*, CC1101Packet*)':
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:636:53: warning: right operand of comma operator has no effect [-Wunused-value]
     lenOutbuf = (uint8_t)(itho->length * 2.5) + 0, 5;
                                                     ^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:646:82: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
   for (int i = out_bytecounter; i < sizeof(packet->data) / sizeof(packet->data[0]); i++) {
                                                                                  ^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:630:11: warning: variable 'lenOutbuf' set but not used [-Wunused-but-set-variable]
   uint8_t lenOutbuf = 0;
           ^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp: In member function 'void IthoCC1101::messageDecode(CC1101Packet*, IthoPacket*)':
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:724:78: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
   for (int i = 0; i < sizeof(itho->dataDecoded) / sizeof(itho->dataDecoded[0]); i++) {
                                                                              ^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:727:84: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
   for (int i = 0; i < sizeof(itho->dataDecodedChk) / sizeof(itho->dataDecodedChk[0]); i++) {

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
motor4all schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:18:
Misschien een echte no-no vraag, maar ik loop tegen het volgende aan en mogelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen?
Recent dit mooie project gebouwd (tip van de buurman!) helaas nog wel met de versie met het vaste device-id er in, dus heerlijk om samen elkaar MV aan te kunnen zetten, maar dat was net niet de bedoeling ;-)
Dus stoute schoenen aangetrokken en Atom gedownload, ESPEasy mega er in en dan compileren maar.
Gaat foutloos, maar dit project zit in de Mega Playground.
Dus deze ook gedownload, maar dan werd het 'lastiger'. De _P145_Itho.ino zoekt de libraries IthoCC1101.h en IthoPacket.h, deze (met zijn eigen folder itho) in de map lib gezet. Hiermee kon de compiler ze wel vinden. Maar dan vliegen de fouten je om de oren, dus vermoedelijk doe ik iets gigantisch fout. Maar wat?! Atom is nieuw voor mij, dus mogelijk zit hier de enorme beginnersfout?
Voorbeeld fout:
Compiling .pio/build/custom_ESP8266_4M1M/libf3a/Itho/CC1101.cpp.o
Compiling .pio/build/custom_ESP8266_4M1M/libf3a/Itho/IthoCC1101.cpp.o
lib/Itho/IthoCC1101.cpp: In member function 'uint8_t IthoCC1101::messageEncode(IthoPacket*, CC1101Packet*)':
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:636:53: warning: right operand of comma operator has no effect [-Wunused-value]
^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:646:82: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
for (int i = out_bytecounter; i < sizeof(packet->data) / sizeof(packet->data[0]); i++) {
^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:630:11: warning: variable 'lenOutbuf' set but not used [-Wunused-but-set-variable]
uint8_t lenOutbuf = 0;
^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp: In member function 'void IthoCC1101::messageDecode(CC1101Packet*, IthoPacket*)':
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:724:78: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
for (int i = 0; i < sizeof(itho->dataDecoded) / sizeof(itho->dataDecoded[0]); i++) {
^
lib/Itho/IthoCC1101.cpp:727:84: warning: comparison between signed and unsigned integer expressions [-Wsign-compare]
for (int i = 0; i < sizeof(itho->dataDecodedChk) / sizeof(itho->dataDecodedChk[0]); i++) {
zet je log aub tussen code tags want dit is vervelend te lezen.

Ik ben niet bekend met Atom maar ik zie geen errors, alleen warnings? Wellicht niet netjes maar warnings KAN je negeren ;)

De warnings op zich is wel interessant natuurlijk. Weet je zeker dat je de juist versies van de libraries hebt? Dat hoeft bv niet de 'laatste' versie van een lib te zijn, kan ook zijn dat de code gebouwt is op een oudere versie dan die nu beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:42:
[...]

zet je log aub tussen code tags want dit is vervelend te lezen.

Ik ben niet bekend met Atom maar ik zie geen errors, alleen warnings? Wellicht niet netjes maar warnings KAN je negeren ;)

De warnings op zich is wel interessant natuurlijk. Weet je zeker dat je de juist versies van de libraries hebt? Dat hoeft bv niet de 'laatste' versie van een lib te zijn, kan ook zijn dat de code gebouwt is op een oudere versie dan die nu beschikbaar is.
Sorry voor de code tag, alsnog aangepast :)
Binnen Atom gebruik (oke probeer ik te gebruiken) PlatformIO, maar door de warning(en) mislukt de compile.
Nadeel voor mij is dat ik alleen een beetje normale Mac beschikbaar heb en veel vooral in de Windows wereld te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Met de laatste Mega en de code van mijn Github geen problemen in Atom in Windows, zorg er wel voor dat je Python en Git installaties correct zijn volgens de ESPEasy manual voor Atom, check ook ff de github van ESPEasy over Python 3.x.

Ik raad daarnaast aan deze code te gebruiken https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO. In principe is dit hetzelfde als op de plugin playground, maar als je de hele playground download krijg je zoveel extra plugins dat dat wellicht dat een probleem vormt. Je hoeft alleen de _P145 in the src folder te zetten en Itho in je lib en dan werkt het bij mij in ieder geval direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Hmmm..... De normale ESP Mega gaat goed qua compileren in mijn verse Atom (nu maar een laptop uit 18-Ben-Hur gevonden en gebruikt).
Zodra ik de versie van de playground pak, dan gaat het mis.
Ik ga even testen met de github versie die jij aangegeven hebt!
Thanks so far

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:54:
Met de laatste Mega en de code van mijn Github geen problemen in Atom in Windows, zorg er wel voor dat je Python en Git installaties correct zijn volgens de ESPEasy manual voor Atom, check ook ff de github van ESPEasy over Python 3.x.

Ik raad daarnaast aan deze code te gebruiken https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO. In principe is dit hetzelfde als op de plugin playground, maar als je de hele playground download krijg je zoveel extra plugins dat dat wellicht dat een probleem vormt. Je hoeft alleen de _P145 in the src folder te zetten en Itho in je lib en dan werkt het bij mij in ieder geval direct.
Jij hebt er ook een mooie map BIN staan, zit daar de versie met de runtime device ID setting in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Nog niet, de code (branch: new-lib) waarin dit mogelijk is werkte nog niet goed de laatste keer dat ik die probeerde, hij ontving bijna geen remote commando's (zenden werkte wel). De nieuwe versie heb ik nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Mooi, ga ik even stoeien, best lastig als je de ventilator aan laat zetten door Homey en de Home assistant van 2 huizen verderop zet hem weer uit. Overigens wel leuk om het state 4 te sturen in de nacht, zeker omdat ik weet dat ze er naast slapen en hij dan best luidruchtig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:41:
Nog niet, de code (branch: new-lib) waarin dit mogelijk is werkte nog niet goed de laatste keer dat ik die probeerde, hij ontving bijna geen remote commando's (zenden werkte wel). De nieuwe versie heb ik nog niet kunnen testen.
Ik heb de nodige aanpassingen gedaan zodat de nieuwe lib met ontvangen net zo 'sloppy' is als de oude ;-)
Ik ben benieuwd of het daarmee voor jou wel goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Ik heb de github versie van Sten geprobeerd en dan kan ik via Atom (met platformIO) hem netjes compileren.
Helaas vliegen bij de versie van Arjen (mogelijk doe ik iets verkeerd!) de errors me om de oren.
Hieronder een stukje van de foutmeldingen, maar wat ik al zei, mogelijk doe ik gewoon iets gruwelijk verkeerd ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
                                                     ^
                                                                                  ^
   uint8_t lenOutbuf = 0;
           ^
                                                                              ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:29: error: 'controllerIndex_t' was not declared in this scope
       if ((cmd != IthoUnknown)) {  // only act on good cmd and correct id.
                             ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:70: error: expected primary-expression before '&' token
                                                                      ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:72: error: 'HttpMethod' was not declared in this scope
                                                                        ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:90: error: expected primary-expression before '&' token
                                                                                          ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:92: error: 'HttpUri' was not declared in this scope
                                                                                            ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:107: error: expected primary-expression before '&' token
                                                                                                           ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:109: error: 'HttpHeader' was not declared in this scope
                                                                                                             ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:127: error: expected primary-expression before '&' token
                                                                                                                               ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:129: error: 'HttpBody' was not declared in this scope
                                                                                                                                 ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:77:137: error: expression list treated as compound expression in initializer [-fpermissive]
                                                                                                                                         ^
C:/Users/motor4all/Downloads/ESPEasy-mega/src/IthoEcoFanRFT.ino:85:52: error: 'taskIndex_t' has not been declared

[ Voor 16% gewijzigd door motor4all op 08-04-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:41:
Jouw versie compileert uitstekend! Thanks.
Ik probeer jouw kunstwerk te doorgronden, maar kom er niet helemaal uit.
Je bepaald/definieert ergens het deviceid, deze is volgens mij hardcoded. Welke variabele is dat? Ik zou namelijk al geholpen zijn als ik het nummer 1 op kan hogen zodat ik de buurman (en vv) niet meer in de weg zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
In de oude Itho library is het device ID niet makkelijk aan te passen. Ik zal even de nieuwe code van arjenhiemstra proberen. Als dat werkt kan je in de interface je device ID programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:11:
In de oude Itho library is het device ID niet makkelijk aan te passen. Ik zal even de nieuwe code van arjenhiemstra proberen. Als dat werkt kan je in de interface je device ID programmeren.
Helaas mislukt die bij mij om gecompileerd te krijgen. Dat moet kennelijk op een (totaal?) andere manier dan die van jou.
Misschien leest Arjen mee en heeft hij het winnende antwoord (of een versie voor een ESP8266 al klaar) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Het is geen 100% drop in replacement, er rmoeten wat zaken in _P145*.ino worden aangepast om goed met de nieuwe library te werken. Geef me 10 min en dan heb ik hem hopelijk getest aan mijn kant.

@arjenhiemstra Is er een specifieke rede dat in jouw laatste versie IthoFull niet meer wordt ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:28:
Het is geen 100% drop in replacement, er rmoeten wat zaken in _P145*.ino worden aangepast om goed met de nieuwe library te werken. Geef me 10 min en dan heb ik hem hopelijk getest aan mijn kant.

@arjenhiemstra Is er een specifieke rede dat in jouw laatste versie IthoFull niet meer wordt ondersteund?
Wouw Sten! Top man.
De buren zullen hier overigens blij zijn dat de IthoFull het niet meer doet! Vanaf de RFT-CO2 kan ik die ook niet kiezen. Overigens is bij mij State 2 (medium) de manier om hem op automatisch ('snuffelmode') te krijgen. Ik kan hem dus op 1 (laagste stand), 2 (auto), 3 (hoog) en nu nog 4 (full) zetten. En de timers doen het natuurlijk ook (op hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:28:

oei oei, ik zie iets in die compile log wat niet zou moeten kunnen:

code:
1
2

Die '0, 5' moet natuurlijk 0.5 zijn. Ik ga ff de lib downloaden, aanpassen en compilen.
Volgens mij omdat bij het decoden van de oude commandos bleek dat 'ithofull' en 'ithohigh' precies hetzelfde commando opleverden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Mijn Linter was al aan het klagen over deze waarde, heb hem hier alvast aangepast ;-). Ik laat IthoFull dan voorlopig even uit, behalve als dat problemen geeft bij anderen die de state wel gebruiken (of het daadwerkelijk iets doet).

Met je nieuwe lib werkt ontvangen trouwens prima! Nu nog even de Device ID toevoegen aan de web interface en dan zijn we weer een stap verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:55:
Mijn Linter was al aan het klagen over deze waarde, heb hem hier alvast aangepast ;-). Ik laat IthoFull dan voorlopig even uit, behalve als dat problemen geeft bij anderen die de state wel gebruiken (of het daadwerkelijk iets doet).

Met je nieuwe lib werkt ontvangen trouwens prima! Nu nog even de Device ID toevoegen aan de web interface en dan zijn we weer een stap verder.
Bizar, mijn arduino ide miept helemaal nergens over... prut programma ;-)
Vanwege compatibiliteit is het ook heel makkelijk ithofull te laten staan even even het commando van ithohigh in te kopieren. Misschien wel een beter idee eigenlijk.

edit: Ik heb even snel de aanpassingen verwerkt en gepushed naar GH. IthoFull staat er nu ook weer in.

[ Voor 6% gewijzigd door arjenhiemstra op 08-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Top, heb direct je laatste lib toegevoegd. Aan mijn kant werkt het zenden én ontvangen nu prima en lijkt het aanpassen van het Device ID ook te werken. De .bin waarin je nu het Device ID in de webinterface kan programmeren is hier te downloaden: https://github.com/svolle...l_ESP8266_4M1M-newlib.bin

@motor4all Ik hoor graag of het ook bij jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
@Sten Vollebregt Bij mij doet hij het! Nu even checken met de buurman of de MV bij hem niet meer mee gaat als ik de mijne aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Nou @Sten Vollebregt ...... tromgeroffel.....
Het werkt! Moest wel even alles resetten (de oude moest er af en wou schoon beginnen).
Na wat heen en weer geschakel tussen 1 en 4 (die hoor je zo lekker) bleef het stil bij de buren en andersom ook!
Multi, mega, enorm veel dank!
Ga ik me nu eens verdiepen in wat er anders is in jouw plugin versie en waarom ik die wel kan compileren (overigens niet op mijn Mac, daar gaat nog zat fout, maar wel op een Windows PC beide met Atom en platformIO) en die van @arjenhiemstra niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
motor4all schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:01:
Nou @Sten Vollebregt ...... tromgeroffel.....
Het werkt! Moest wel even alles resetten (de oude moest er af en wou schoon beginnen).
Na wat heen en weer geschakel tussen 1 en 4 (die hoor je zo lekker) bleef het stil bij de buren en andersom ook!
Multi, mega, enorm veel dank!
Ga ik me nu eens verdiepen in wat er anders is in jouw plugin versie en waarom ik die wel kan compileren (overigens niet op mijn Mac, daar gaat nog zat fout, maar wel op een Windows PC beide met Atom en platformIO) en die van @arjenhiemstra niet direct.
*O* super om te zien dat mijn aanpassingen aan de itho libs ook bij andere goed lijken te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:50:
[...]

*O* super om te zien dat mijn aanpassingen aan de itho libs ook bij andere goed lijken te werken!
Zeker!
Weet jij toevallig ook het volgende?
De RFT-CO2 module die wij in de woonkamer hebben hangen, die kent de status van de MVbox.
Dus als ik hem via de ESP op 3 zet en kijk (druk op de knop) op de RFT, dan staat die netjes op stand 3 (led 3 brandt).
Dit zou volgens mij dus in moeten houden dat deze iets ontvangt. Mogelijk dus van de MVbox een bevestiging dat hij op stand 3 gezet is.
Ben wel nieuwsgierig of die 'code' ook te vangen is. Zou helemaal mooi zijn om in mijn flows in Homey te gebruiken.
Overigens is het opvangen van signalen hier wel een drama! 24 huizen met dezelfde units, dezelfde RFT en dezelfde losse remote. Erg druk in de lucht zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
motor4all schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:01:
[...]

Zeker!
Weet jij toevallig ook het volgende?
De RFT-CO2 module die wij in de woonkamer hebben hangen, die kent de status van de MVbox.
Dus als ik hem via de ESP op 3 zet en kijk (druk op de knop) op de RFT, dan staat die netjes op stand 3 (led 3 brandt).
Dit zou volgens mij dus in moeten houden dat deze iets ontvangt. Mogelijk dus van de MVbox een bevestiging dat hij op stand 3 gezet is.
Ben wel nieuwsgierig of die 'code' ook te vangen is. Zou helemaal mooi zijn om in mijn flows in Homey te gebruiken.
Overigens is het opvangen van signalen hier wel een drama! 24 huizen met dezelfde units, dezelfde RFT en dezelfde losse remote. Erg druk in de lucht zeg maar
Yes, de RFT-CO2 en de RFT-RV modules waren eigenlijk de aanleiding om de library te gaan herschrijven. De originele lib werkt namelijk alleen met normale remotes en was niet makkelijk aan te passen voor andere itho devices.
Er zit nu een beetje support voor de RV module in de nieuwe lib en in principe kan met deze lib support voor de CO2 module ingebouwd worden.
Ik heb net deze week via marktplaats een CO2 module op de kop getikt om er eens mee aan de slag te gaan. Het gaat sowieso om 2-weg communicatie, de itho box stuurt elke 10 minuten twee berichten (status info?) en na het sturen van een commando vanaf een remote volgt ook een bericht vanaf de itho.

Ik moet ergens ff tijd vinden om er even helemaal in te duiken wat de verschillende berichten betekenen en hoe ik support daarvoor in de lib kan inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motor4all
Dat zou super zijn. Verwacht dat als ik ipv unknown het originele bericht kan zien dat ik je wel wat kan helpen, tenslotte heb ik hem hier al aan de muur hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
motor4all schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:26:
Dat zou super zijn. Verwacht dat als ik ipv unknown het originele bericht kan zien dat ik je wel wat kan helpen, tenslotte heb ik hem hier al aan de muur hangen ;)
Thx! Op een gegeven moment kan het heel handig zijn om twee van die dingen met elkaar te kunnen vergelijken. Maakt het reverse engineeren van het protocol soms een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdogger
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik probeer dit ook aan de praat te krijgen, maar ben een newbie vwb ESP-gebruik.

Ik volg de handleiding op https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub maar krijg het niet werkend (ik gebruik overigens een Wemos D1 mini ipv die NodeMCU uit de handleiding, maar dat zou geen verschil mogen maken, toch?).

Waar ik tegenaan loop is het volgende:
ik kan de 'standaard'-bin van ESPEasy flashen naar de D1, gaat helemaal goed, ik zie dan de standaard SSID (ESPEasy), kan daaraan connecten en vervolgens netjes koppelen aan m'n normale wifi-net.

Maar als ik in plaats van de standaard-bin de plugin van https://github.com/svolle..._Plugin_ITHO/tree/new-lib flash gebeurt er vervolgens niks, noppes, nada. Ik zie dan geen SSID meer en kan dus niet verder. Wat doe ik fout?

Het valt me trouwens ook op dat de standaard-bin dik 900kb is en de bin met de ITHO-plugin slechts 100kb, klopt dat? Of moet ik beide bins naar de Wemos flashen, maar hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik denk dat er dan iets mis gaat met downloaden vanaf Github, want hier is ESP_Easy_mega_20210223_normal_ESP8266_4M1M-newlib.bin 926 kB groot als ik hem download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motor4all
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:06:
Ik denk dat er dan iets mis gaat met downloaden vanaf Github, want hier is ESP_Easy_mega_20210223_normal_ESP8266_4M1M-newlib.bin 926 kB groot als ik hem download.
@jdogger
Ik heb hem gisteren ook nog even opnieuw gecompileerd (gewoon om te testen ;) ) en dan wordt ie 987kB, dus dat komt wel overeen.
Zou inderdaad even kijken of je hem wel goed gedownload hebt?
Of heb je hem toevallig ook zelf opnieuw gecompileerd zonder de ESPEasy mega 'tak'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdogger
  • Laatst online: 30-10-2024
@Sten Vollebregt @motor4all was idd iets niet goedgegaan met de download, flash gaat nu goed. Dank voor de snelle reacties!
Nu ff verder stoeien :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik ben een beetje aan het klooien geweest om onderstaande code om te zetten naar de nieuwe percentage mqtt, maar kreeg het nog niet lekek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - platform: mqtt
    command_topic: "/IthoRemote/Fan/cmd"
    state_topic : "/IthoRemote/Fan/State"
    speed_command_topic: "/IthoRemote/Fan/cmd"
    speed_state_topic: "/IthoRemote/Fan/State"
    state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
    speed_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 and value|float <=4 %}State {{value}}{% endif %}{% if value|float >=11 %}State 3{% endif %}"
    payload_on: "State 1"
    payload_off: "State 0"
    payload_low_speed: "State 1"
    payload_medium_speed: "State 2"
    payload_high_speed: "State 3"
    optimistic: "true"
    name: Centrale Afzuiging
    preset_modes:
      - 'off'
      - low
      - medium
      - high

Iemand al de 'oude' mqtt config omgebouwd naar de 'nieuwe' mqtt fan percentage versie?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierQ
  • Laatst online: 21-06-2021
Poe wat is dit lastig om werkend te krijgen.
Heb al heel wat gedaan met arduino e.d. maar het wil niet echt lukken.

Onderstaande code werk soms. Ik stuur commands via de seriele monitor
Resultaat is wisselend.

Daarnaast probeer ik deze code werkend te krijgen https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO
Echter krijg ik daar steeds de foutmelding :
_Plugin_Helper.h: No such file or directory

Is er ergens een complete handleiding te vinden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
/*
   Original Author: Klusjesman

Tested with STK500 + ATMega328P
   GCC-AVR compiler

Modified by supersjimmie:
   Code and libraries made compatible with Arduino and ESP8266
   Tested with Arduino IDE v1.6.5 and 1.6.9
   For ESP8266 tested with ESP8266 core for Arduino v 2.1.0 and 2.2.0 Stable
   (See https://github.com/esp8266/Arduino/ )

*/

/*
  CC11xx pins    ESP pins Arduino pins  Description
  1 - VCC        VCC      VCC           3v3
  2 - GND        GND      GND           Ground
  3 - MOSI       13=D7    Pin 11        Data input to CC11xx
  4 - SCK        14=D5    Pin 13        Clock pin
  5 - MISO/GDO1  12=D6    Pin 12        Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
  6 - GDO2       04=D2    Pin 2?        Serial data to CC11xx
  7 - GDO0       ?        Pin  ?        output as a symbol of receiving or sending data
  8 - CSN        15=D8    Pin 10        Chip select / (SPI_SS)
*/

#include <SPI.h>
#include "IthoCC1101.h"
#include "IthoPacket.h"
#include <Ticker.h>

#define ITHO_IRQ_PIN 4

IthoCC1101 rf;
IthoPacket packet;
Ticker ITHOticker;

const uint8_t RFTid[] = {106, 170, 106, 101, 154, 107, 154, 86}; // my ID
int incomingByte = 0;

bool ITHOhasPacket = false;
IthoCommand RFTcommand[3] = {IthoUnknown, IthoUnknown, IthoUnknown};
byte RFTRSSI[3] = {0, 0, 0};
byte RFTcommandpos = 0;
IthoCommand RFTlastCommand = IthoLow;
IthoCommand RFTstate = IthoUnknown;
IthoCommand savedRFTstate = IthoUnknown;
bool RFTidChk[3] = {false, false, false};

void setup(void) {
  Serial.begin(115200);
  delay(500);
  Serial.println("setup begin");
  rf.init();
  Serial.println("setup done");
  sendRegister();
  Serial.println("join command sent");
  pinMode(ITHO_IRQ_PIN, INPUT);
  attachInterrupt(ITHO_IRQ_PIN, ITHOinterrupt, RISING);
}

void loop(void) {
  //sendRegister();
  // do whatever you want, check (and reset) the ITHOhasPacket flag whenever you like
  if (ITHOhasPacket) {
    showPacket();
  }

if (Serial.available() > 0) {
  incomingByte = Serial.read();
    Serial.println(incomingByte);

if ( incomingByte == 48 ){ // 0
    Serial.println ("input is 0");
    sendStandbySpeed();
    delay (25);
    sendStandbySpeed();
    delay(25);
    sendStandbySpeed();

} else if ( incomingByte == 49) { //1
    Serial.println("input is 1");
    sendLowSpeed();
    delay(25);
    sendLowSpeed();
    delay(25);
    sendLowSpeed();

} else if ( incomingByte == 50) { //2
    Serial.println("input is 2");
    sendMediumSpeed();
    delay(25);
    sendMediumSpeed();
    delay(25);
    sendMediumSpeed();

} else if ( incomingByte == 51) { //3 
    Serial.println("input is 3");
    sendHighSpeed();
    delay(25);
    sendHighSpeed();
    delay(25);
    sendHighSpeed();

} else if ( incomingByte == 52) { //4 sendFullSpeed
    Serial.println("input is 3");
    sendFullSpeed();
    delay(25);
    sendFullSpeed();
    delay(25);
    sendFullSpeed();

} else if ( incomingByte == 116) { //t sendFullSpeed
    Serial.println("input is t");
    sendTimer();
    delay(25);
    sendTimer();
    delay(25);
    sendTimer();

}
}
 // sendHighSpeed();

//delay(10000);

//sendLowSpeed();

//delay(10000);
}

void ITHOinterrupt() {
  ITHOticker.once_ms(10, ITHOcheck);
}

void ITHOcheck() {
  if (rf.checkForNewPacket()) {
    IthoCommand cmd = rf.getLastCommand();
    if (++RFTcommandpos > 2) RFTcommandpos = 0;  // store information in next entry of ringbuffers
    RFTcommand[RFTcommandpos] = cmd;
    RFTRSSI[RFTcommandpos]    = rf.ReadRSSI();
    bool chk = rf.checkID(RFTid);
    RFTidChk[RFTcommandpos]   = chk;
    //if ((cmd != IthoUnknown) && chk) {  // only act on good cmd and correct id.
      ITHOhasPacket = true;
    //}
  }
}

void showPacket() {
  ITHOhasPacket = false;
  uint8_t goodpos = findRFTlastCommand();
  if (goodpos != -1)  RFTlastCommand = RFTcommand[goodpos];
  else                RFTlastCommand = IthoUnknown;
  //show data
  Serial.print(F("RFT Current Pos: "));
  Serial.print(RFTcommandpos);
  Serial.print(F(", Good Pos: "));
  Serial.println(goodpos);
  Serial.print(F("Stored 3 commands: "));
  Serial.print(RFTcommand[0]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTcommand[1]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTcommand[2]);
  Serial.print(F(" / Stored 3 RSSI's:     "));
  Serial.print(RFTRSSI[0]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTRSSI[1]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTRSSI[2]);
  Serial.print(F(" / Stored 3 ID checks: "));
  Serial.print(RFTidChk[0]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTidChk[1]);
  Serial.print(F(" "));
  Serial.print(RFTidChk[2]);
  Serial.print(F(" / Last ID: "));
  Serial.print(rf.getLastIDstr());

Serial.print(F(" / Command = "));
  //show command
  switch (RFTlastCommand) {
    case IthoUnknown:
      Serial.print("unknown\n");
      break;
    case IthoLow:
      Serial.print("low\n");
      break;
    case IthoMedium:
      Serial.print("medium\n");
      break;
    case IthoHigh:
      Serial.print("high\n");
      break;
    case IthoFull:
      Serial.print("full\n");
      break;
    case IthoTimer1:
      Serial.print("timer1\n");
      break;
    case IthoTimer2:
      Serial.print("timer2\n");
      break;
    case IthoTimer3:
      Serial.print("timer3\n");
      break;
    case IthoJoin:
      Serial.print("join\n");
      break;
    case IthoLeave:
      Serial.print("leave\n");
      break;
  }
}

uint8_t findRFTlastCommand() {
  if (RFTcommand[RFTcommandpos] != IthoUnknown)               return RFTcommandpos;
  if ((RFTcommandpos == 0) && (RFTcommand[2] != IthoUnknown)) return 2;
  if ((RFTcommandpos == 0) && (RFTcommand[1] != IthoUnknown)) return 1;
  if ((RFTcommandpos == 1) && (RFTcommand[0] != IthoUnknown)) return 0;
  if ((RFTcommandpos == 1) && (RFTcommand[2] != IthoUnknown)) return 2;
  if ((RFTcommandpos == 2) && (RFTcommand[1] != IthoUnknown)) return 1;
  if ((RFTcommandpos == 2) && (RFTcommand[0] != IthoUnknown)) return 0;
  return -1;
}

void sendRegister() {
  Serial.println("sending join...");
  rf.sendCommand(IthoJoin);
  Serial.println("sending join done.");
}

void sendStandbySpeed() {
  Serial.println("sending standby...");
  rf.sendCommand(IthoStandby);
  Serial.println("sending standby done.");
}

void sendLowSpeed() {
  Serial.println("sending low...");
  rf.sendCommand(IthoLow);
  Serial.println("sending low done.");
}

void sendMediumSpeed() {
  Serial.println("sending medium...");
  rf.sendCommand(IthoMedium);
  Serial.println("sending medium done.");
}

void sendHighSpeed() {
  Serial.println("sending high...");
  rf.sendCommand(IthoHigh);
  Serial.println("sending high done.");
}

void sendFullSpeed() {
  Serial.println("sending FullSpeed...");
  rf.sendCommand(IthoFull);
  Serial.println("sending FullSpeed done.");
}

void sendTimer() {
  Serial.println("sending timer...");
  rf.sendCommand(IthoTimer1);
  Serial.println("sending timer done.");
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Er is slechts een handleiding om dit werkend te krijgen met een ESP8266 i.c.m. ESPEasy en hoe dit dan te koppelen aan Home Assistant of Domoticz (https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub). De code van mijn Github is een plugin voor ESPEasy, dit gaat niet werken zonder de basis van ESPEasy (die o.a. de _Plugin_Helper.h bevat) én een ESP8266.

De makkelijkste manier om dit werkend te krijgen: koop een ESP dev boardje voor <10 euro en flash daar mijn .bin op. Je kan het natuurlijk ook zelf draaiend krijgen op een Arduino, maar dan is de laatste versie van de Itho library die van Klusjesman (tenminste, zover ik weet) en zal je mogelijk zelf wat software moeten schrijven om de eindjes aan elkaar te knopen, alles robuust te maken en remote aan te sturen. De ESP is zo populair omdat je dan WiFi en een netwerk stack er direct bij krijgt, bij een Arduino moet je daarvoor weer een shield kopen (die vaak hiervoor een ESP bevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sten Vollebregt schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:04:
Er is slechts een handleiding om dit werkend te krijgen met een ESP8266 i.c.m. ESPEasy en hoe dit dan te koppelen aan Home Assistant of Domoticz (https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub). De code van mijn Github is een plugin voor ESPEasy, dit gaat niet werken zonder de basis van ESPEasy (die o.a. de _Plugin_Helper.h bevat) én een ESP8266.

De makkelijkste manier om dit werkend te krijgen: koop een ESP dev boardje voor <10 euro en flash daar mijn .bin op. Je kan het natuurlijk ook zelf draaiend krijgen op een Arduino, maar dan is de laatste versie van de Itho library die van Klusjesman (tenminste, zover ik weet) en zal je mogelijk zelf wat software moeten schrijven om de eindjes aan elkaar te knopen, alles robuust te maken en remote aan te sturen. De ESP is zo populair omdat je dan WiFi en een netwerk stack er direct bij krijgt, bij een Arduino moet je daarvoor weer een shield kopen (die vaak hiervoor een ESP bevat).
Ik zie dat jou handleiding ook nog naar de oude mqtt ha config staan met o.a speed_command, zie mijn opmerking martinvdm in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Deze mqtt werkt niet meer sinds de laatste release.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
martinvdm schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:57:
[...]

Ik zie dat jou handleiding ook nog naar de oude mqtt ha config staan met o.a speed_command, zie mijn opmerking martinvdm in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Heb jij het command al omgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

1ntroduc3 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:27:
[...]

Heb jij het command al omgebouwd?
Nope nog niet, vandaar mijn vraag. Eerlijk gezegd nog niet veel tijd gehad, en kreeg niet zo snel het percentage in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
martinvdm schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:57:
[...]

Ik gebruik zelf geen HA dus ik kan je hier niet verder mee helpen. Mocht er een werkende code zijn en de handleiding moet worden aangepast dan kan ik dit wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Sten Vollebregt schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:01:
[...]

Ik gebruik zelf geen HA dus ik kan je hier niet verder mee helpen. Mocht er een werkende code zijn en de handleiding moet worden aangepast dan kan ik dit wel doen.
Van HA forum: https://community.home-as...1101-and-esp8266/38710/62
This is what i’ve got so far:

Ik zag dit ook op het forum voorbij komen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- platform: mqtt
  name: Ecofan
  command_topic: "ITHO/fan/cmd"
  state_topic: "ITHO/fan/State"
  state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
  payload_off: "State 0"
  payload_on: "State 1"
  preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'full'
  preset_mode_command_topic: "ITHO/fan/cmd"
  preset_mode_command_template: >
    {% if value == 'low' %}
      State 1
    {% elif value == 'medium' %}
      State 2
    {% elif value == 'high' %}
      State 3
    {% elif value == 'full' %}
      State 4
    {% else %}
      State 0
    {% endif %}
  preset_mode_state_topic: "ITHO/fan/State"
  preset_mode_value_template: >
    {% if value == '1' %}
      low
    {% elif value == '2' %}
      medium
    {% elif value == '3' %}
      high
    {% elif value == '4' %}
      full
    {% else %}
      off
    {% endif %}

[ Voor 51% gewijzigd door 1ntroduc3 op 13-04-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik heb de handleiding aangepast met bovenstaande code. Ik hoor graag of dit zo inderdaad correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korpo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 13:02
Sten, bedankt voor alle moeite tot zover. heel mooi project.

Ik heb het bordje aan de praat incl MQTT communicatie met homeassistant.
Punt is alleen dat ik issues had met MQTT (gebruik NIET 'homeassistant' als username) maar wél (veel) RF-codes voorbij zag komen in het log-scherm.
Nu heb MQTT aan de praat maar zie ik géén RF-codes meer voorbij komen.
Ik verwacht dat dit te maken heeft met de interrupt pin, de schermen zijn inmiddels anders dan in de handleiding en ik gebruik een Wemos D1 met een Wemos ITHO-shield, ooit eens gekocht hier op tweakers.

Lang verhaal: bottom line: geen RF-code's...en kan dus nog geen koppeling maken met de ITHO.

Nog tips en trics??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:32:
[...]

Thx! Op een gegeven moment kan het heel handig zijn om twee van die dingen met elkaar te kunnen vergelijken. Maakt het reverse engineeren van het protocol soms een stuk makkelijker.
Weet niet waar je woont maar heb nog een CO2 RFT sensor over die je wel mag lenen als je die nodig hebt om dit te ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
@korpo.Ik neem aan dat je de ESPEasy plug-in gebruikt. In dat geval kan je het best eerst via de http commando's testen of de ESP standalone correct werkt alvorens met MQTT aan de slag te gaan.

Een join is bijvoorbeeld: http://YourIP-adress/control?cmd=STATE,1111 Daarna kan je kijken of je de state kan veranderen. Tenslotte kan je in het log van ESPEasy kijken of er RF packages langs komen.

Geen RF berichten in het log van de ESP duit 9 van de 10 keer op een probleem met de kabels tussen de CC1101 en ESP8266. Niet gedecodeerde berichten worden door de ESP niet verstuurd over MQTT en zullen dus nooit bij HA aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:00
Is Itho aan te raden om vraaggestuurd aan te sturen met HA of is bv Duco een betere optie?

Ik ga de badkamer verbouwen en er zit nog niets qua MV in huis, maar wel een grote koof waar de natuurlijke luchtventilatie doorgaat naar een hoge schoorsteen. Een goed moment om dat aan te pakken. Ik heb al veel topics doorgelezen maar kan niet echt eenduidig antwoord hier op vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Volgens mij gebruiken ze (grotendeels) hetzelfde protocol. Er is ook een Duco specifieke plug-in: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Persoonlijk alleen ervaring met Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplab83
  • Laatst online: 07-05-2021
Hoi allemaal. Sorry voor het Engels, maar mijn Nederlands is niet zo goed.

Afrikaans speaking South African living in Amsterdam, and trying to get this project going. I have spent numerous hours building this project, overcoming a few struggles as a noob, but I have reached the point where all is working, except for the fact that I cannot pair it to my Itho unit. I currently have CVE ECO RFT unit with some remote controls, so unit is compatable. Problem is, the commands (http://192.168.xxx.xxx/control?cmd=STATE,4) are working as I get confirmation in browser but trying the pairing action of unplugging and sesning state = 1111 seems to not be doing anything. How would I know if it is paired? ANy flashing lights on the ventilation unit (commands state = 4 or state = 1 does not seem to do anything)?

I can also see the following in the log:
259045: HTTP: STATE,4
259046: HTTP after parseTemplate: STATE,4
259048: Command: STATE
259048: STATE,4
259048: Par1: 4 Par2: 0 Par3: 0 Par4: 0 Par5: 0
259098: Sent command for 'full speed' to Itho unit
259345: UPDATE by PLUGIN_ONCE_A_SECOND
259345: State: 4.00
259346: Timer: 0.00
259346: LastIDindex: 0.00

Would be great if someone has some ideas or can help!

Reageren in Nederlands is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jplab83 schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:58:
Hoi allemaal. Sorry voor het Engels, maar mijn Nederlands is niet zo goed.

Afrikaans speaking South African living in Amsterdam, and trying to get this project going. I have spent numerous hours building this project, overcoming a few struggles as a noob, but I have reached the point where all is working, except for the fact that I cannot pair it to my Itho unit. I currently have CVE ECO RFT unit with some remote controls, so unit is compatable. Problem is, the commands (http://192.168.178.228/control?cmd=STATE,4) are working as I get confirmation in browser but trying the pairing action of unplugging and sesning state = 1111 seems to not be doing anything. How would I know if it is paired? ANy flashing lights on the ventilation unit (commands state = 4 or state = 1 does not seem to do anything)?

I can also see the following in the log:
259045: HTTP: STATE,4
259046: HTTP after parseTemplate: STATE,4
259048: Command: STATE
259048: STATE,4
259048: Par1: 4 Par2: 0 Par3: 0 Par4: 0 Par5: 0
259098: Sent command for 'full speed' to Itho unit
259345: UPDATE by PLUGIN_ONCE_A_SECOND
259345: State: 4.00
259346: Timer: 0.00
259346: LastIDindex: 0.00

Would be great if someone has some ideas or can help!

Regeren in Nederlands is prima!
Lukt het wel om commando’s van de remotes te ontvangen?
De itho reageert op een succesvolle pair door de motor even sneller te laten draaien en op de print van de itho zitten twee ledjes waarvan volgens mij de rechter even knippert als er een commando van een remote binnen komt.

edit: plaatje van de itho print met rode pijl bij de led. Die licht op bij een remote bericht. Die links daarvan alleen bij een gepairde remote lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYs8NPzeCrEa2MSvQeEwj5VKsQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Es8pDxpYX6azOpedvtagw1da.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door arjenhiemstra op 18-04-2021 13:51 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste