Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jplab83
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 07-05 15:58
arjenhiemstra schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:22:
[...]

Lukt het wel om commando’s van de remotes te ontvangen?
De itho reageert op een succesvolle pair door de motor even sneller te laten draaien en op de print van de itho zitten twee ledjes waarvan volgens mij de rechter even knippert als er een commando van een remote binnen komt.

edit: plaatje van de itho print met rode pijl bij de led. Die licht op bij een remote bericht. Die links daarvan alleen bij een gepairde remote lijkt het.
[Afbeelding]
Yes, indeed it is receiving the messages from the other remotes, and it even updates the Device Value State from the other remotes. Seems that I am having troubles for the ventilation unit to recognize the pairing command. I have tried the unplugging for 15 seconds and within 2 minutes send pair command (http://192.168.xxxx.xxx/control?cmd=STATE,1111) from my browser. But no led flashes on the ventilation unit when this command is sent. All the other remotes have a led flashing on the ventilation unit when a button is pressed.

So a bit stuck here for the ventilation unit to recognize the join command...

Here is the board of my ventilation unit:

[Voor 8% gewijzigd door jplab83 op 18-04-2021 17:06]

• arjenhiemstra
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 17:56
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De CVE ECO RFT is de nieuwe met grijze deksel toch?
Deze heeft een ander join commando nodig. Ik liep hier voor mijn projectje ook tegenaan. Ik heb in een aangepaste lib het join commando voor deze box geimplementeerd. Alleen heb ik verzenden niet nodig enkel ontvangen dus dat zul je even in de source moeten aanpassen (ik ga er nu even vanuit dat je iets vanaf source code zelf gecompileerd hebt)

Hier staat de lib:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT
Deze is qua functionaliteit bijna gelijk, grootste verschil is dat deze met een 3 byte remote ID werkt ipv de 8 bytes van de originele lib.

Je moet deze regel: https://github.com/arjenh.../Itho/IthoCC1101.cpp#L606

even aanpassen naar:
code:
1
 return (uint8_t*)&ithoMessageJoin2CommandBytes[0];

Dan heb je het join commando als het goed is werkend voor de CVE ECO RFT

edit:
Ik zie nu pas je foto, dit is een demandflow systeem. De remotes leer je in op de blauwe unit en die stuurt de itho zelf weer aan geloof ik. Ik weet niet zeker of bovenstaand dan de oplossing is, ik heb geen ervaring met het demandflow systeem

[Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 18-04-2021 18:24]

• jplab83
  • Laatst online: 07-05 15:58
Ah yes, thanks for the help. Indeed is a DemandFlow system.

Hoping there is someone else out there that has made it work on a DemandFlow system?

• Sten Vollebregt
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-06 20:51
arjenhiemstra schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:08:
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De CVE ECO RFT is de nieuwe met grijze deksel toch?
Deze heeft een ander join commando nodig. Ik liep hier voor mijn projectje ook tegenaan. Ik heb in een aangepaste lib het join commando voor deze box geimplementeerd. Alleen heb ik verzenden niet nodig enkel ontvangen dus dat zul je even in de source moeten aanpassen (ik ga er nu even vanuit dat je iets vanaf source code zelf gecompileerd hebt)
Dit is interessant. Ik zie dat je ook nog een RVJoin command hebt toegevoegd, waar is dat voor?

Om de plugin wat robuuster en gebruiksvriendelijker te maken kan ik deze join commando's toevoegen in de ESPEasy plugin als bijvoorbeeld MQTT of HTTP command 1112 en 1113. Ik heb geen RV sensor, is het nuttig om daar een join meet te doen en wat is dan het resultaat voor de ESP?

My case has so many fans that it hovers above the ground

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:44:
[...]

Dit is interessant. Ik zie dat je ook nog een RVJoin command hebt toegevoegd, waar is dat voor?

Om de plugin wat robuuster en gebruiksvriendelijker te maken kan ik deze join commando's toevoegen in de ESPEasy plugin als bijvoorbeeld MQTT of HTTP command 1112 en 1113. Ik heb geen RV sensor, is het nuttig om daar een join meet te doen en wat is dan het resultaat voor de ESP?
RVJoin is voor de itho RV sensor (04-00046). In principe voor je plugin niet zo interessant denk ik, je hoeft niet aan de plugin te joinen om het te laten werken en de plugin hoeft zich niet voor te doen als RV sensor.
Bij mijn add-on gebruik ik die om het device met mijn add-on te joinen ipv de itho box zelf zodat de commando's via de add-on lopen.

• AK1900NL
  • Laatst online: 04-05 22:29
Goedeavond mensen,

Het was een pittige klus om door de handleiding te komen (het was wel een goede handleiding)
Het flashen is helemaal goed gegaan en ik heb hem via ESP Easy kunnen configuren.

Echter als ik vervolgens het join commando stuur krijg ik helemaal geen response van mijn Itho ventilator. Op welke manier kan ik controleren of de CC1101 nog functioneerd of juist niet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16382026: WD : Uptime 273 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16412026: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16442028: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16472027: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16502028: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16532026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16562026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16592027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16622027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16652026: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16682027: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712025: WD : Uptime 279 ConnectFailures 0 FreeMem 17416 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712437: HTTP: STATE,1111
16712504: Sent command for 'join' to Itho unit

is er nog een manier om meer informatie uit te lezen?

• arjenhiemstra
AK1900NL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:40:
Goedeavond mensen,

Het was een pittige klus om door de handleiding te komen (het was wel een goede handleiding)
Het flashen is helemaal goed gegaan en ik heb hem via ESP Easy kunnen configuren.

Echter als ik vervolgens het join commando stuur krijg ik helemaal geen response van mijn Itho ventilator. Op welke manier kan ik controleren of de CC1101 nog functioneerd of juist niet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16382026: WD : Uptime 273 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16412026: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16442028: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16472027: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16502028: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16532026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16562026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16592027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16622027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16652026: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16682027: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712025: WD : Uptime 279 ConnectFailures 0 FreeMem 17416 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712437: HTTP: STATE,1111
16712504: Sent command for 'join' to Itho unit

is er nog een manier om meer informatie uit te lezen?
Zie mijn post stukje terug van 18 april 13:22

• LuKiE_NL
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-06 21:18
Hallo mannen,

Fantastisch om hier een beetje in de weer mee te zijn, echter loop ik tegen een probleem aan welke ik niet goed kan plaatsen.
Ik heb de google docs tutorial gevolgd en waar het mis gaat is het afluisteren van de originele remote.

Ik gebruik een Wemos D1 mini geflashed met de nieuwe lib van Sten (https://github.com/svolle...l_ESP8266_4M1M-newlib.bin)

Als ik vervolgens via de debug log de device id wil uitlezen van de originele remote krijg ik de volgende waardes:

Nu lijkt het duidelijk dat de device-id van de remote "74,ca,e5" is, maar deze waarde is heel anders dan de waardes welke ik overal in deze topic voorbij zie komen (welke bestaat uit 14 tekens). Ook werkt het niet om deze waarde in te vullen bij de Unit ID 1 remote.

Overigens is het wel gelukt om de Wemos te pairen met de ventilatie en deze reageert ook goed op de commands.

Hoe kan ik nu alsnog achter het Device-id van de originele remote komen?

• arjenhiemstra
LuKiE_NL schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:58:

Nu lijkt het duidelijk dat de device-id van de remote "74,ca,e5" is, maar deze waarde is heel anders dan de waardes welke ik overal in deze topic voorbij zie komen (welke bestaat uit 14 tekens). Ook werkt het niet om deze waarde in te vullen bij de Unit ID 1 remote.

Hoe kan ik nu alsnog achter het Device-id van de originele remote komen?
Het deviceID klopt. Ik zie dat je de newlib.bin variant gebruikt, daarin zit een aangepaste library die met remoteID's van 3 bytes werkt.
Waarom het invullen bij unit 1 remote niet werkt weet ik zo niet (ik heb alleen de library aangepast, ik gebruik een andere oplossing voor de itho besturing) misschien dat Sven hier meer over kan zeggen.

• Sten Vollebregt
Het klopt dat het device ID nu nog maar 3 bytes is met een comma er tussen. In het veld moet je 74,ca,e5 invullen zonder andere tekens (geen spaties of :). Bij mij werkt dit met het Device ID dat ik langs zie komen als ik mijn remote indruk.

Ik zal de handleiding even aanpassen dat er bij de newlib een ander (korter) ID wordt gebruikt.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:37

vso

raap voor zijn recht

@Sten Vollebregt vraagje ik heb 2 itho boxen hangen .. kan ik deze beide met 1 cc1101 bedienen ? en berichten ontvangen het gaat om 2 dezelfde modellen trouwens .. (beide hebben 1x remote per stuk)

https://github.com/jodur/ESPEASY_Plugin_ITHO zie ik wel de remote ID maar ik weet niet wat ik moet verwachten als ITHO box ID . is dat vergelijkbaar ? (vermoed van wel)

ps beetje off topic maar ik heb 2x cc1101 en ik wil er 1 gebruiken voor 433 (send & recieve KAKU) en de ander dus voor Itho als ik het goed begrijp moet je ze kunnen daisychainen oid .. kan ook andere pinnen gebruiken wellicht ..

[Voor 12% gewijzigd door vso op 23-04-2021 23:59]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Sten Vollebregt
Als je beide tegelijk wilt aansturen dan kan je een join doen met elke box en dan zullen ze allebei reageren op dezelfde commando's. De Itho library gedraagt zich vanuit het oogpunt van de Itho box als een afstandsbediening.

Als je ze via één CC1101 apart wilt aansturen dan is dit denk ik in principe mogelijk, maar je moet er de Itho lib voor aanpassen. In de oude library van klusjesman en supersjimmie die jodur gebruikte kon je de device ID (de remote ID van je Itho library) niet eenvoudig aanpassen (zeg gerust maar: niet). In de nieuwe library van arjenhiemstra kan dit wel en dit zou je kunnen gebruiken als uitgangspunt. Je moet dan functionaliteit toevoegen dat je bij elk commando dat je wilt verzenden kan kiezen welk device ID je gebruikt (en twee IDs definiëren in de code).Dit compatibele maken met ESPEasy als je dat wilt gebruiken zal ook wat werk kosten, maar lijkt me niet technisch onhaalbaar.

De plugin van jodur werkt trouwens niet op recente ESPEasy mega's en/of crashed extreem veel. Deze compatibiliteitsproblemen en instabiliteit zijn opgelost in de versie op mijn Github + deze gebruikt de laatste library van arjenhiemstra.

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:19

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Misschien zie ik het ff niet maar wat is het verschillen tussen de versies van @Sten Vollebregt @arjenhiemstra en wellicht ook die van @jodur ?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• Sten Vollebregt
De code van arjenhiemstra is de nieuwe library voor de ESP (+ wat code voor aansturen van deze library). Als je deze wilt gebruiken zal je waarschijnlijk zelf wat extra code moeten toegeven.

De ESPEasy plugin van Jodur is gebaseerd op de oude Itho library van klusjesman en supersjimmie. Deze integreerd de library met de software van ESPEasy, maar is in geen 3 jaar aangepast.

Mijn code borduurt verder op die van jodur, maar zorgt dat deze ook werkt met recente versies van ESPEasy, bevat wat optimalisaties en sinds kort de nieuwe library van arjenhiemstra.

• LuKiE_NL
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-06 21:18
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:50:
Het klopt dat het device ID nu nog maar 3 bytes is met een comma er tussen. In het veld moet je 74,ca,e5 invullen zonder andere tekens (geen spaties of :). Bij mij werkt dit met het Device ID dat ik langs zie komen als ik mijn remote indruk.

Ik zal de handleiding even aanpassen dat er bij de newlib een ander (korter) ID wordt gebruikt.
Thanks Arjen en Sten, fijn dat het DeviceID anders hoort te zijn dan in het verleden. Na een reset en het opnieuw invullen (zonder : 8)7 ) doet hij het nu goed. Thanks voor de terugkoppeling, goed werk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Superdeboer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:20:
Uit Domoticz - open source domotica systeem - deel 5:
Vervolgens stuitte ik na het toevoegen van wat scripting in Domoticz op het volgende probleem. Heel vaak kreeg ik, vooral als er enige minuten hadden gezeten tussen het geven van schakelcommando's aan de ESP vanuit Domoticz een error zoals de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
2020-11-25 09:50:49.295 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:22:42.964 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:33:13.204 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1
2020-11-25 11:42:41.839 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:47:50.310 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:48:06.000 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1

Eerst geprobeerd of het beter ging door de setting Force WiFi No Sleep op true te zetten. Dat leek even succesvol, maar toen toch weer niet. Het viel me wel op dat als ik de Nodemcu ping, hij soms hoge uitschieters van soms wel 200 á 300 ms heeft. Ik had het hele setje in het stopcontact naast de Itho gelegd; ter variatie geprobeerd om hem juist dichter bij mijn wifi-repeater te plaatsen (en heb een iets langere antenne met SMA-connector op de CC1101 gedraaid om de grotere afstand tot de Itho te overbruggen). Dat hielp net zo min. Vervolgens getest met de setting Force WiFi B/G op true. Ook dat had geen merkbaar effect: elke keer bleef 'het eerste commando na meer dan een paar minuten' een error opening url geven en dus werd de fan ook niet geschakeld.
Als laatste poging heb ik zojuist de setting Client Timeout in de HTTP Domoticz controller verhoogd van 100 ms naar 1000 ms. Dat leek heel even *de* oplossing... maar na een paar minuten extra wachten en dan een schakel commando geven vanuit Domoticz, verschijnt toch weer de Error opening url in het log en gebeurt er niets.
Zou het nog helpen om de ESP te flashen met de nieuwste bin? Ben ik de enige die tegen dit probleem is aangelopen?

edit:
Meteen maar even uitgeprobeerd...

En meteen maar naar de nieuwste ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin geflasht... én de setting Periodical send Gratuitous ARP nog op true gezet. Maar nog steeds Error opening url bij het eerste commando na een paar minuten. :(
Ik blijf het in de bovenstaande reactie omschreven probleem houden. Inmiddels heb ik een heel nieuw setje hardware (ESP en CC1101) uit China laten komen en geïnstalleerd. Die heb ik geflasht met de meest recente .bin-file van @Sten Vollebregt. Ook nu heb ik weer gevarieerd met: (a) de CC1101 dicht bij de Itho maar daardoor wat verder van de wifi-repeater, (b) de wifi-repeater dichter bij de router en de ESP dichter bij de wifi-repeater en (c) een langere antenne op de CC1101.
De ESP heeft een vast IP dat ik heb ingesteld in de ESP zelf.

In alle genoemde varianten doet de problematiek zich bij tijd en wijle voor. Soms merk ik er een dag of wat niets van, en dan ineens gaat de fan weer niet aan of, als hij wel aan was gegaan, gaat hij aan het eind van het script niet uit, doordat hij wel een commando krijgt maar ik dus in de log die Error opening url tegenkom.
Als ik vervolgens handmatig een of twee commando's stuur, pakt hij die op een gegeven moment wel op.

Ik weet het even niet meer. Ik was erop voorbereid dat het aansturen van de ITHO op deze manier een kwestie van fire and forget zou zijn en dat ik bijvoorbeeld een tussenstekker met verbruiksmeting zou kunnen toevoegen om de status van de fan te corrigeren als deze een keer een commando gemist zou hebben. Maar dit gaat niet om de Itho die een radiosignaal van de CC1101 mist, maar om de Domoticz die een commando naar de ESP stuurt die dan even onbereikbaar lijkt te zijn.

Ben ik echt de enige met dit probleem? Ik heb precies dezelfde hardware die volgens mij heel veel mensen hier gebruiken naar aanleiding van onderstaande reactie van @Rukapul:
Rukapul schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
Solderen is trouwens niet nodig. Ik heb simpelweg het volgende gekocht op Ali:
nodemcu v3: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
CC1101 wireless module: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
10cm female-female dupont cables: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q

Je knoopt de boel aan elkaar. Vervolgens flash je de binary firmware van svollebrecht op de nodemcu. USB charger erbij en je bent klaar.
Iemand nog ideeën?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik vermoed dat het dan wellicht gerelateerd is aan je router. Bij mijn Asus router moet ik bijvoorbeeld na een firmware update van de router alle ESP nodes herstarten omdat ze geen IP meer krijgen (oid). Of kan je de admin page van de ESP wel benaderen als dit zich voordoet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Het lijkt erop alsof de ESP in het netwerk in een soort slaapstand gaat. Als ik de ESP probeer te pingen geeft hij eerst een hele hoge ping tijd. Na enkele seconden daalt die.
Als ik de admin page ESP via de browser rechtstreeks probeer te benaderen, doet die er bijna 10 seconden over voordat ik beeld krijg. Heb ik dat net gedaan en probeer ik het nog een keer, dan flitst hij op het scherm.

Dus het issue blijft: als de ESP een tijdje niet is aangeroepen, krijg ik in Domoticz een error en via ping of de webbrowser gaat het heel traag. Bij de tweede aanroep daarna gaat het wel goed.

Ik heb nu maar als workaround even een aanpassing gedaan in het script uit https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63979106. Na elke aanroep van de ESP, laat ik 10 seconden later voor de zekerheid dezelfde nog een keer volgen (afterSec(10)). Eerste test daarmee is succesvol. Als het zo blijft werken, vind ik het ook goed. Mijn router is net een jaar oud en is een Fritzbox van Xs4all; daar ga ik liever niet aan knoeien nu alles verder werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
return {
    on = {
        devices = {
            'Ventilatie'
        }
    },
    data = 
    {
        previousLevel = { initial = 10 }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        if domoticz.data.previousLevel ~= device.level then
            domoticz.log('Fan state change')
            if device.level == 10 then
                domoticz.log('Fan switched to Low (state = 1; level = 10)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 10
            elseif device.level == 20 then
                domoticz.log('Fan switched to Medium (state = 2; level = 20)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,2')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,2').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 20
            elseif device.level == 30 then
                domoticz.log('Fan switched to High (state = 3; level = 30)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 30
            elseif device.level == 40 then
                domoticz.log('Fan switched to Full (state = 4; level = 40)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 40
            elseif device.level == 50 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 10 (state = 13; level = 50)')
                domoticz.openURL('http:/192.168.178.40/control?cmd=STATE,13')
                domoticz.openURL('http:/192.168.178.40/control?cmd=STATE,13').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 50
            elseif device.level == 60 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 20 (state = 23; level = 60)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,23')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,23').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 60
            elseif device.level == 70 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 30 (state = 33; level = 70)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,33')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,33').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 70
            end
        end
    end
}

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Er is ook een force wifi no sleep optie in ESPEasy onder Advanced Settings.

Wellicht dat anderen dit probleem minder hebben indien ze de ESP ook als sensor node gebruiken (ik heb er bijvoorbeeld een Temp, RH, lux en CO2 sensor aan hangen die elke 60 sec een update geven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Dit kan inderdaad een verschil maken ja. Ik gebruik hem niet als sensor, maar alleen voor het schakelen van de Itho. Ik heb nu Force Wifi No Sleep aangezet. Eens kijken wat dat voor verschil maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 12:22
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:24:
Ik heb de handleiding aangepast met bovenstaande code. Ik hoor graag of dit zo inderdaad correct is.
Voor mij werkte het maar deels. Ik moest 2 dingen aanpassen:
  • toevoegen van optimistic: true
  • de topic moest ik Fan met een hoofdletter schrijven: ITHO/Fan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
fan:
 - platform: mqtt
   name: Afzuiging badkamer   
   command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/Fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   payload_off: "State 0"
   payload_on: "State 1"
   optimistic: true
   preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'full'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   preset_mode_command_template: >
     {% if value == 'low' %}
       State 1
     {% elif value == 'medium' %}
       State 2
     {% elif value == 'high' %}
       State 3
     {% elif value == 'full' %}
       State 4
     {% else %}
       State 0
     {% endif %}
   preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"
   preset_mode_value_template: >
     {% if value == '1' %}
       low
     {% elif value == '2' %}
       medium
     {% elif value == '3' %}
       high
     {% elif value == '4' %}
       full
     {% else %}
       off
     {% endif %}

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De case senstive-ness van het topic was al aangepast in de handleiding op Google drive. Wat doet optimistic: true en heeft dit ook nadelige effecten? Ik zag dat het in de vorige versie ook stand, dus heb het maar weer terug gezet in de handleiding. Van anderen had ik echter niet vernomen dat dit nodig was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 12:22
Ik weet niet wat het exact doet, maar zonder was de fan.afzuiging_badkamer slechts een toggle en geen bliksem en werkte voor geen meter.

De icon van snelheid is trouwens anders. In de doc heb je staan mdi:transfer, maar de icon zelf is mdi:transfer-right. ;)

[Voor 31% gewijzigd door stappel_ op 16-05-2021 17:25]

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdogger
  • Laatst online: 11-06 23:22
Ik loop tegen iets aan dat ik niet kan verklaren. Ik gebruik de ESP ook als sensor, heb er een DHT22 aanhangen. De temp en luchtvochtigheid worden via MQTT naar HomeAssistant gestuurd, en daar heb ik een paar automations die op basis van de luchtvochtigheid de Itho schakelen naar low, medium of high, al naar gelang.
Echter, zo nu en dan schakelt de ESP zo te zien zelf de snelheid van de fan naar low, dus niet getriggerd door de automation. Heeft iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Crashed de ESP misschien? De default state is namelijk low en het kan zijn dat hij die bij een reboot doorstuurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdogger
Nee, hij crashed niet. Ook de wifi lijkt stabiel, log geeft 0 connectfailures.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdogger
Ik zie wel in de logging van de MQTT broker dat de verbinding van de ESP-client zo nu en dan wegvalt en vervolgens netjes reconnect. Zo te zien aan de syslog stuurt de ESP dan ook een command 'low'. Makes any sense?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik zie hier dat de broker dat bij mij ook doet voor alle ESP nodes. Echter, nadat Domoticz (geen HA ervaring hier) de fan state heeft aangepast valt deze niet terug naar low bij mij. Het kan dus liggen aan de MQTT controller voor HA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdogger
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:25:
Ik zie hier dat de broker dat bij mij ook doet voor alle ESP nodes. Echter, nadat Domoticz (geen HA ervaring hier) de fan state heeft aangepast valt deze niet terug naar low bij mij. Het kan dus liggen aan de MQTT controller voor HA.
Problem solved: er hing in de broker nog een retained message om de fan naar low te schakelen (overblijfsel van wat testwerk) >:)

• asterixonline
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07-06 19:06
erikgroen1988 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Heb het probleem gevonden. Ik heb een foutje gemaakt in de bekabeling. Nu opnieuw aangesloten en hij ik zie nu pakketjes binnenkomen. Kunnen we weer verder met de rest van de config! Thanks allemaal voor de hulp.
Hi,

Mag ik vragen wat voor foutje je gemaakt hebt? Want ik heb een soortgelijke issue, mijn esp komt niet online met de transmitter aangesloten. Als ik de 3v of gnd loskoppel gaat ie wel online.

• dafo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:54
Top om met een goedkope 868Mhz transmitter, een Wemos D1 mini en een Home Assistant op een RPi mijn centrale ITHO aan te kunnen sturen! Dank aan alle ontwikkelaars!

State values
Ik heb een wat oudere ventilatie box, en zie met een mqtt explorer meerdere STATE waardes langskomen (Low = 1, Medium = 2, High = 3, Full = 4 en Timer ( Full aan 5 minuten) = 13. P.S. de HA configuratie in de Configuration.yaml wel aangepast ("fan:" boven aan de code ontbrak namelijk. (>>zie aangepaste code onder in deze post)
Volgens mij is de box altijd aan (STATE = 0 is zelfde als 1?) en ik hoor geen verschil tussen 3 en 4 (Beide full?) Klopt dat?

STATE = 13 gebruik ik nu om met een button in toilet de ventilator voor 5 minuten vol aan te zetten.
Daarbij heb ik ook een STATE = 23 en 33 langs zien komen, geen idee wat dit inhoudt? Pairing STATE?

Homekit
Waar ik nog mee stoei is om de ventilatie op de juiste manier te exposen via de Homekit integratie in de Apple Home app. Nu krijg ik maar liefst gecombineerde switches (voor alle waardes een off/on button). Iemand ervaring om in de configuration.yaml de juiste entity_config te zetten?

Configuration.yaml code (gestript, alleen voor dit topic relevante onderdelen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
homeassistant:

fan:
 - platform: mqtt
   unique_id: itho_fan
   name: Afzuiging badkamer   
   command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/Fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   payload_off: "State 0"
   payload_on: "State 1"
   optimistic: true
   preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'timer'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   preset_mode_command_template: >
     {% if value == 'low' %}
       State 1
     {% elif value == 'medium' %}
       State 2
     {% elif value == 'high' %}
       State 3
     {% elif value == 'timer' %}
       State 13
     {% else %}
       State 0
     {% endif %}
   preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"
   preset_mode_value_template: >
     {% if value == '1' %}
       low
     {% elif value == '2' %}
       medium
     {% elif value == '3' %}
       high
     {% elif value == '13' %}
       timer
     {% else %}
       off
     {% endif %}

homekit:
    filter:
     exclude_domains:
      - light
      - tv
      - media_player
      - climate
      - device_tracker
#      - switch
     include_entities:
#   ITHO Fan:
      - fan.afzuiging_badkamer
#     entity_config:
#       fan.afzuiging_badkamer:
#       type: fan
#       speed_list: [off, low, high]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sten Vollebregt
State 23 en 33 zijn langere timers (20 en 30 min). Volgens mij is er inderdaad geen echte state 0 of state 4 bij de meeste Itho fans.

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:10
@dafo

Fijn dat je de config voor HA deelt. Ik moet nog af van de deprecated instellingen en ik kwam daar niet goed uit. Dit gaat vast helpen.

Meen dat de timers met stappen van 15 minuten zijn? Volgens mij schiet mijn esp_easy naar 900 seconden.
Mijn itho eco-fan gaat volgens mij echt uit op stand 0. En 4 is nog een tandje harder dan 3.

Is esp_home een volwaardige vervanger van easy? Ik zou graag gebruik willen (blijven) maken van de actuele resterende timerwaarde en ook detecteren dat de fan recent door de echte remote is bediend.

Edit: Even m'n eigen vraag beantwoorden: volgens mij is dit 'm wel:
https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101

Scriptman, bedankt. _/-\o_

ESPHome is wel supermooi spul.

Ik heb er ook een fan van gemaakt, dit idee (dan kunnen er ook een paar switches weg)
Dan kunnen er een aantal switches weg. (let op, ik heb e.e.a. hernoemd in de .h-file)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
class IthoEcoFanV2 : public Component, public FloatOutput
{
public:
  void write_state(float state) override
  {
    if (state == 0.00 || state < 0.25)
    {
      rf.sendCommand(IthoStandby);
    }
    else if (state == 0.25 || state < 0.50)
    {
      rf.sendCommand(IthoLow);
    }
    else if (state == 0.50 || state < 0.75)
    {
      rf.sendCommand(IthoMedium);
    }
    else if (state == 0.75 || state < 1.00)
    {
      rf.sendCommand(IthoHigh);
    }
    else if (state == 1.00)
    {
      rf.sendCommand(IthoFull);
    }

State = (int)(state * 4);
    Timer = 0;
    LastID = Mydeviceid;
  }
};

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
output:
- platform: custom
  type: float
  outputs:
    id: itho_eco_fan_output
  lambda: |-
    auto itho_eco_fan = new IthoEcoFanV2();
    App.register_component(itho_eco_fan);
    return {itho_eco_fan};

fan:
- platform: speed
  output: itho_eco_fan_output
  id: itho_eco_fan
  name: "Itho Eco Fan V2"
   # Low, Medium, High and Full
   # Off doesn't count
  speed_count: 4

switch:
    auto itho_eco_fan_t1 = new IthoEcoFanV2_Timer1();
    App.register_component(itho_eco_fan_t1);
    return {itho_eco_fan_t1};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (10m)"

auto itho_eco_fan_t2 = new IthoEcoFanV2_Timer2();
    App.register_component(itho_eco_fan_t2);
    return {itho_eco_fan_t2};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (20m)"

auto itho_eco_fan_t3 = new IthoEcoFanV2_Timer3();
    App.register_component(itho_eco_fan_t3);
    return {itho_eco_fan_t3};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (30m)"

auto itho_eco_fan_join = new IthoEcoFanV2_Join();
    App.register_component(itho_eco_fan_join);
    return {itho_eco_fan_join};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (join)"

[Voor 72% gewijzigd door RudolfR op 18-06-2021 09:51]

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True