DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplab83
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
arjenhiemstra schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:22:
[...]

Lukt het wel om commando’s van de remotes te ontvangen?
De itho reageert op een succesvolle pair door de motor even sneller te laten draaien en op de print van de itho zitten twee ledjes waarvan volgens mij de rechter even knippert als er een commando van een remote binnen komt.

edit: plaatje van de itho print met rode pijl bij de led. Die licht op bij een remote bericht. Die links daarvan alleen bij een gepairde remote lijkt het.
[Afbeelding]
Yes, indeed it is receiving the messages from the other remotes, and it even updates the Device Value State from the other remotes. Seems that I am having troubles for the ventilation unit to recognize the pairing command. I have tried the unplugging for 15 seconds and within 2 minutes send pair command (http://192.168.xxxx.xxx/control?cmd=STATE,1111) from my browser. But no led flashes on the ventilation unit when this command is sent. All the other remotes have a led flashing on the ventilation unit when a button is pressed.

So a bit stuck here for the ventilation unit to recognize the join command...

Here is the board of my ventilation unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1qJJ381fjndDmReHTYD52u0n5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vTqXU2uKSTjtarg6p1CJWCCU.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door jplab83 op 18-04-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De CVE ECO RFT is de nieuwe met grijze deksel toch?
Deze heeft een ander join commando nodig. Ik liep hier voor mijn projectje ook tegenaan. Ik heb in een aangepaste lib het join commando voor deze box geimplementeerd. Alleen heb ik verzenden niet nodig enkel ontvangen dus dat zul je even in de source moeten aanpassen (ik ga er nu even vanuit dat je iets vanaf source code zelf gecompileerd hebt)

Hier staat de lib:
https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT
Deze is qua functionaliteit bijna gelijk, grootste verschil is dat deze met een 3 byte remote ID werkt ipv de 8 bytes van de originele lib.

Je moet deze regel: https://github.com/arjenh.../Itho/IthoCC1101.cpp#L606

even aanpassen naar:
code:
1
 return (uint8_t*)&ithoMessageJoin2CommandBytes[0];

Dan heb je het join commando als het goed is werkend voor de CVE ECO RFT

edit:
Ik zie nu pas je foto, dit is een demandflow systeem. De remotes leer je in op de blauwe unit en die stuurt de itho zelf weer aan geloof ik. Ik weet niet zeker of bovenstaand dan de oplossing is, ik heb geen ervaring met het demandflow systeem

[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 18-04-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplab83
  • Laatst online: 07-05-2021
Ah yes, thanks for the help. Indeed is a DemandFlow system.

Hoping there is someone else out there that has made it work on a DemandFlow system?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27
arjenhiemstra schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:08:
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De CVE ECO RFT is de nieuwe met grijze deksel toch?
Deze heeft een ander join commando nodig. Ik liep hier voor mijn projectje ook tegenaan. Ik heb in een aangepaste lib het join commando voor deze box geimplementeerd. Alleen heb ik verzenden niet nodig enkel ontvangen dus dat zul je even in de source moeten aanpassen (ik ga er nu even vanuit dat je iets vanaf source code zelf gecompileerd hebt)
Dit is interessant. Ik zie dat je ook nog een RVJoin command hebt toegevoegd, waar is dat voor?

Om de plugin wat robuuster en gebruiksvriendelijker te maken kan ik deze join commando's toevoegen in de ESPEasy plugin als bijvoorbeeld MQTT of HTTP command 1112 en 1113. Ik heb geen RV sensor, is het nuttig om daar een join meet te doen en wat is dan het resultaat voor de ESP?

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:44:
[...]

Dit is interessant. Ik zie dat je ook nog een RVJoin command hebt toegevoegd, waar is dat voor?

Om de plugin wat robuuster en gebruiksvriendelijker te maken kan ik deze join commando's toevoegen in de ESPEasy plugin als bijvoorbeeld MQTT of HTTP command 1112 en 1113. Ik heb geen RV sensor, is het nuttig om daar een join meet te doen en wat is dan het resultaat voor de ESP?
RVJoin is voor de itho RV sensor (04-00046). In principe voor je plugin niet zo interessant denk ik, je hoeft niet aan de plugin te joinen om het te laten werken en de plugin hoeft zich niet voor te doen als RV sensor.
Bij mijn add-on gebruik ik die om het device met mijn add-on te joinen ipv de itho box zelf zodat de commando's via de add-on lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK1900NL
  • Laatst online: 08-05 19:30
Goedeavond mensen,

Het was een pittige klus om door de handleiding te komen (het was wel een goede handleiding)
Het flashen is helemaal goed gegaan en ik heb hem via ESP Easy kunnen configuren.

Echter als ik vervolgens het join commando stuur krijg ik helemaal geen response van mijn Itho ventilator. Op welke manier kan ik controleren of de CC1101 nog functioneerd of juist niet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16382026: WD : Uptime 273 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16412026: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16442028: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16472027: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16502028: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16532026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16562026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16592027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16622027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16652026: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16682027: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712025: WD : Uptime 279 ConnectFailures 0 FreeMem 17416 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712437: HTTP: STATE,1111
16712504: Sent command for 'join' to Itho unit

is er nog een manier om meer informatie uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
AK1900NL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:40:
Goedeavond mensen,

Het was een pittige klus om door de handleiding te komen (het was wel een goede handleiding)
Het flashen is helemaal goed gegaan en ik heb hem via ESP Easy kunnen configuren.

Echter als ik vervolgens het join commando stuur krijg ik helemaal geen response van mijn Itho ventilator. Op welke manier kan ik controleren of de CC1101 nog functioneerd of juist niet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16382026: WD : Uptime 273 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16412026: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16442028: WD : Uptime 274 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16472027: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16502028: WD : Uptime 275 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16532026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16562026: WD : Uptime 276 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16592027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16622027: WD : Uptime 277 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16652026: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16682027: WD : Uptime 278 ConnectFailures 0 FreeMem 18392 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712025: WD : Uptime 279 ConnectFailures 0 FreeMem 17416 WiFiStatus WL_CONNECTED ESPeasy internal wifi status: Conn. IP Init
16712437: HTTP: STATE,1111
16712504: Sent command for 'join' to Itho unit

is er nog een manier om meer informatie uit te lezen?
Zie mijn post stukje terug van 18 april 13:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50
Hallo mannen,

Fantastisch om hier een beetje in de weer mee te zijn, echter loop ik tegen een probleem aan welke ik niet goed kan plaatsen.
Ik heb de google docs tutorial gevolgd en waar het mis gaat is het afluisteren van de originele remote.

Ik gebruik een Wemos D1 mini geflashed met de nieuwe lib van Sten (https://github.com/svolle...l_ESP8266_4M1M-newlib.bin)

Als ik vervolgens via de debug log de device id wil uitlezen van de originele remote krijg ik de volgende waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOfwJXYM9DpA-PpVMbxYN4rGTdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWytjfBacnFfQy2X2hUfdn3p.png?f=fotoalbum_large

Nu lijkt het duidelijk dat de device-id van de remote "74,ca,e5" is, maar deze waarde is heel anders dan de waardes welke ik overal in deze topic voorbij zie komen (welke bestaat uit 14 tekens). Ook werkt het niet om deze waarde in te vullen bij de Unit ID 1 remote.

Overigens is het wel gelukt om de Wemos te pairen met de ventilatie en deze reageert ook goed op de commands.

Hoe kan ik nu alsnog achter het Device-id van de originele remote komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
LuKiE_NL schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:58:

Nu lijkt het duidelijk dat de device-id van de remote "74,ca,e5" is, maar deze waarde is heel anders dan de waardes welke ik overal in deze topic voorbij zie komen (welke bestaat uit 14 tekens). Ook werkt het niet om deze waarde in te vullen bij de Unit ID 1 remote.

Hoe kan ik nu alsnog achter het Device-id van de originele remote komen?
Het deviceID klopt. Ik zie dat je de newlib.bin variant gebruikt, daarin zit een aangepaste library die met remoteID's van 3 bytes werkt.
Waarom het invullen bij unit 1 remote niet werkt weet ik zo niet (ik heb alleen de library aangepast, ik gebruik een andere oplossing voor de itho besturing) misschien dat Sven hier meer over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Het klopt dat het device ID nu nog maar 3 bytes is met een comma er tussen. In het veld moet je 74,ca,e5 invullen zonder andere tekens (geen spaties of :). Bij mij werkt dit met het Device ID dat ik langs zie komen als ik mijn remote indruk.

Ik zal de handleiding even aanpassen dat er bij de newlib een ander (korter) ID wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Sten Vollebregt vraagje ik heb 2 itho boxen hangen .. kan ik deze beide met 1 cc1101 bedienen ? en berichten ontvangen het gaat om 2 dezelfde modellen trouwens .. (beide hebben 1x remote per stuk)

https://github.com/jodur/ESPEASY_Plugin_ITHO zie ik wel de remote ID maar ik weet niet wat ik moet verwachten als ITHO box ID . is dat vergelijkbaar ? (vermoed van wel)

ps beetje off topic maar ik heb 2x cc1101 en ik wil er 1 gebruiken voor 433 (send & recieve KAKU) en de ander dus voor Itho als ik het goed begrijp moet je ze kunnen daisychainen oid .. kan ook andere pinnen gebruiken wellicht ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 23-04-2021 23:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Als je beide tegelijk wilt aansturen dan kan je een join doen met elke box en dan zullen ze allebei reageren op dezelfde commando's. De Itho library gedraagt zich vanuit het oogpunt van de Itho box als een afstandsbediening.

Als je ze via één CC1101 apart wilt aansturen dan is dit denk ik in principe mogelijk, maar je moet er de Itho lib voor aanpassen. In de oude library van klusjesman en supersjimmie die jodur gebruikte kon je de device ID (de remote ID van je Itho library) niet eenvoudig aanpassen (zeg gerust maar: niet). In de nieuwe library van arjenhiemstra kan dit wel en dit zou je kunnen gebruiken als uitgangspunt. Je moet dan functionaliteit toevoegen dat je bij elk commando dat je wilt verzenden kan kiezen welk device ID je gebruikt (en twee IDs definiëren in de code).Dit compatibele maken met ESPEasy als je dat wilt gebruiken zal ook wat werk kosten, maar lijkt me niet technisch onhaalbaar.

De plugin van jodur werkt trouwens niet op recente ESPEasy mega's en/of crashed extreem veel. Deze compatibiliteitsproblemen en instabiliteit zijn opgelost in de versie op mijn Github + deze gebruikt de laatste library van arjenhiemstra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Misschien zie ik het ff niet maar wat is het verschillen tussen de versies van @Sten Vollebregt @arjenhiemstra en wellicht ook die van @jodur ?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De code van arjenhiemstra is de nieuwe library voor de ESP (+ wat code voor aansturen van deze library). Als je deze wilt gebruiken zal je waarschijnlijk zelf wat extra code moeten toegeven.

De ESPEasy plugin van Jodur is gebaseerd op de oude Itho library van klusjesman en supersjimmie. Deze integreerd de library met de software van ESPEasy, maar is in geen 3 jaar aangepast.

Mijn code borduurt verder op die van jodur, maar zorgt dat deze ook werkt met recente versies van ESPEasy, bevat wat optimalisaties en sinds kort de nieuwe library van arjenhiemstra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuKiE_NL
  • Laatst online: 07:50
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:50:
Het klopt dat het device ID nu nog maar 3 bytes is met een comma er tussen. In het veld moet je 74,ca,e5 invullen zonder andere tekens (geen spaties of :). Bij mij werkt dit met het Device ID dat ik langs zie komen als ik mijn remote indruk.

Ik zal de handleiding even aanpassen dat er bij de newlib een ander (korter) ID wordt gebruikt.
Thanks Arjen en Sten, fijn dat het DeviceID anders hoort te zijn dan in het verleden. Na een reset en het opnieuw invullen (zonder : 8)7 ) doet hij het nu goed. Thanks voor de terugkoppeling, goed werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Superdeboer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:20:
Uit Domoticz - open source domotica systeem - deel 5:
Vervolgens stuitte ik na het toevoegen van wat scripting in Domoticz op het volgende probleem. Heel vaak kreeg ik, vooral als er enige minuten hadden gezeten tussen het geven van schakelcommando's aan de ESP vanuit Domoticz een error zoals de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
2020-11-25 09:50:49.295 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:22:42.964 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:33:13.204 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1
2020-11-25 11:42:41.839 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:47:50.310 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:48:06.000 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1

Eerst geprobeerd of het beter ging door de setting Force WiFi No Sleep op true te zetten. Dat leek even succesvol, maar toen toch weer niet. Het viel me wel op dat als ik de Nodemcu ping, hij soms hoge uitschieters van soms wel 200 á 300 ms heeft. Ik had het hele setje in het stopcontact naast de Itho gelegd; ter variatie geprobeerd om hem juist dichter bij mijn wifi-repeater te plaatsen (en heb een iets langere antenne met SMA-connector op de CC1101 gedraaid om de grotere afstand tot de Itho te overbruggen). Dat hielp net zo min. Vervolgens getest met de setting Force WiFi B/G op true. Ook dat had geen merkbaar effect: elke keer bleef 'het eerste commando na meer dan een paar minuten' een error opening url geven en dus werd de fan ook niet geschakeld.
Als laatste poging heb ik zojuist de setting Client Timeout in de HTTP Domoticz controller verhoogd van 100 ms naar 1000 ms. Dat leek heel even *de* oplossing... maar na een paar minuten extra wachten en dan een schakel commando geven vanuit Domoticz, verschijnt toch weer de Error opening url in het log en gebeurt er niets.
Zou het nog helpen om de ESP te flashen met de nieuwste bin? Ben ik de enige die tegen dit probleem is aangelopen?

edit:
Meteen maar even uitgeprobeerd...

En meteen maar naar de nieuwste ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin geflasht... én de setting Periodical send Gratuitous ARP nog op true gezet. Maar nog steeds Error opening url bij het eerste commando na een paar minuten. :(
Ik blijf het in de bovenstaande reactie omschreven probleem houden. Inmiddels heb ik een heel nieuw setje hardware (ESP en CC1101) uit China laten komen en geïnstalleerd. Die heb ik geflasht met de meest recente .bin-file van @Sten Vollebregt. Ook nu heb ik weer gevarieerd met: (a) de CC1101 dicht bij de Itho maar daardoor wat verder van de wifi-repeater, (b) de wifi-repeater dichter bij de router en de ESP dichter bij de wifi-repeater en (c) een langere antenne op de CC1101.
De ESP heeft een vast IP dat ik heb ingesteld in de ESP zelf.

In alle genoemde varianten doet de problematiek zich bij tijd en wijle voor. Soms merk ik er een dag of wat niets van, en dan ineens gaat de fan weer niet aan of, als hij wel aan was gegaan, gaat hij aan het eind van het script niet uit, doordat hij wel een commando krijgt maar ik dus in de log die Error opening url tegenkom.
Als ik vervolgens handmatig een of twee commando's stuur, pakt hij die op een gegeven moment wel op.

Ik weet het even niet meer. Ik was erop voorbereid dat het aansturen van de ITHO op deze manier een kwestie van fire and forget zou zijn en dat ik bijvoorbeeld een tussenstekker met verbruiksmeting zou kunnen toevoegen om de status van de fan te corrigeren als deze een keer een commando gemist zou hebben. Maar dit gaat niet om de Itho die een radiosignaal van de CC1101 mist, maar om de Domoticz die een commando naar de ESP stuurt die dan even onbereikbaar lijkt te zijn.

Ben ik echt de enige met dit probleem? Ik heb precies dezelfde hardware die volgens mij heel veel mensen hier gebruiken naar aanleiding van onderstaande reactie van @Rukapul:
Rukapul schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
Solderen is trouwens niet nodig. Ik heb simpelweg het volgende gekocht op Ali:
nodemcu v3: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
CC1101 wireless module: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
10cm female-female dupont cables: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q

Je knoopt de boel aan elkaar. Vervolgens flash je de binary firmware van svollebrecht op de nodemcu. USB charger erbij en je bent klaar.
Iemand nog ideeën?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik vermoed dat het dan wellicht gerelateerd is aan je router. Bij mijn Asus router moet ik bijvoorbeeld na een firmware update van de router alle ESP nodes herstarten omdat ze geen IP meer krijgen (oid). Of kan je de admin page van de ESP wel benaderen als dit zich voordoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Het lijkt erop alsof de ESP in het netwerk in een soort slaapstand gaat. Als ik de ESP probeer te pingen geeft hij eerst een hele hoge ping tijd. Na enkele seconden daalt die.
Als ik de admin page ESP via de browser rechtstreeks probeer te benaderen, doet die er bijna 10 seconden over voordat ik beeld krijg. Heb ik dat net gedaan en probeer ik het nog een keer, dan flitst hij op het scherm.

Dus het issue blijft: als de ESP een tijdje niet is aangeroepen, krijg ik in Domoticz een error en via ping of de webbrowser gaat het heel traag. Bij de tweede aanroep daarna gaat het wel goed.

Ik heb nu maar als workaround even een aanpassing gedaan in het script uit https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63979106. Na elke aanroep van de ESP, laat ik 10 seconden later voor de zekerheid dezelfde nog een keer volgen (afterSec(10)). Eerste test daarmee is succesvol. Als het zo blijft werken, vind ik het ook goed. Mijn router is net een jaar oud en is een Fritzbox van Xs4all; daar ga ik liever niet aan knoeien nu alles verder werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
return {
    on = {
        devices = {
            'Ventilatie'
        }
    },
    data = 
    {
        previousLevel = { initial = 10 }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        if domoticz.data.previousLevel ~= device.level then
            domoticz.log('Fan state change')
            if device.level == 10 then
                domoticz.log('Fan switched to Low (state = 1; level = 10)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 10
            elseif device.level == 20 then
                domoticz.log('Fan switched to Medium (state = 2; level = 20)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,2')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,2').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 20
            elseif device.level == 30 then
                domoticz.log('Fan switched to High (state = 3; level = 30)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 30
            elseif device.level == 40 then
                domoticz.log('Fan switched to Full (state = 4; level = 40)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 40
            elseif device.level == 50 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 10 (state = 13; level = 50)')
                domoticz.openURL('http:/192.168.178.40/control?cmd=STATE,13')
                domoticz.openURL('http:/192.168.178.40/control?cmd=STATE,13').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 50
            elseif device.level == 60 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 20 (state = 23; level = 60)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,23')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,23').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 60
            elseif device.level == 70 then
                domoticz.log('Fan switched to Timer 30 (state = 33; level = 70)')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,33')
                domoticz.openURL('http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,33').afterSec(10)
                domoticz.data.previousLevel = 70
            end
        end
    end
}

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Er is ook een force wifi no sleep optie in ESPEasy onder Advanced Settings.

Wellicht dat anderen dit probleem minder hebben indien ze de ESP ook als sensor node gebruiken (ik heb er bijvoorbeeld een Temp, RH, lux en CO2 sensor aan hangen die elke 60 sec een update geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Dit kan inderdaad een verschil maken ja. Ik gebruik hem niet als sensor, maar alleen voor het schakelen van de Itho. Ik heb nu Force Wifi No Sleep aangezet. Eens kijken wat dat voor verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:39
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:24:
Ik heb de handleiding aangepast met bovenstaande code. Ik hoor graag of dit zo inderdaad correct is.
Voor mij werkte het maar deels. Ik moest 2 dingen aanpassen:
  • toevoegen van optimistic: true
  • de topic moest ik Fan met een hoofdletter schrijven: ITHO/Fan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
fan:
 - platform: mqtt
   name: Afzuiging badkamer   
   command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/Fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   payload_off: "State 0"
   payload_on: "State 1"
   optimistic: true
   preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'full'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   preset_mode_command_template: >
     {% if value == 'low' %}
       State 1
     {% elif value == 'medium' %}
       State 2
     {% elif value == 'high' %}
       State 3
     {% elif value == 'full' %}
       State 4
     {% else %}
       State 0
     {% endif %}
   preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"
   preset_mode_value_template: >
     {% if value == '1' %}
       low
     {% elif value == '2' %}
       medium
     {% elif value == '3' %}
       high
     {% elif value == '4' %}
       full
     {% else %}
       off
     {% endif %}

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De case senstive-ness van het topic was al aangepast in de handleiding op Google drive. Wat doet optimistic: true en heeft dit ook nadelige effecten? Ik zag dat het in de vorige versie ook stand, dus heb het maar weer terug gezet in de handleiding. Van anderen had ik echter niet vernomen dat dit nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:39
Ik weet niet wat het exact doet, maar zonder was de fan.afzuiging_badkamer slechts een toggle en geen bliksem en werkte voor geen meter.

De icon van snelheid is trouwens anders. In de doc heb je staan mdi:transfer, maar de icon zelf is mdi:transfer-right. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door stappel_ op 16-05-2021 17:25 ]

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdogger
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik loop tegen iets aan dat ik niet kan verklaren. Ik gebruik de ESP ook als sensor, heb er een DHT22 aanhangen. De temp en luchtvochtigheid worden via MQTT naar HomeAssistant gestuurd, en daar heb ik een paar automations die op basis van de luchtvochtigheid de Itho schakelen naar low, medium of high, al naar gelang.
Echter, zo nu en dan schakelt de ESP zo te zien zelf de snelheid van de fan naar low, dus niet getriggerd door de automation. Heeft iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Crashed de ESP misschien? De default state is namelijk low en het kan zijn dat hij die bij een reboot doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdogger
Nee, hij crashed niet. Ook de wifi lijkt stabiel, log geeft 0 connectfailures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdogger
Ik zie wel in de logging van de MQTT broker dat de verbinding van de ESP-client zo nu en dan wegvalt en vervolgens netjes reconnect. Zo te zien aan de syslog stuurt de ESP dan ook een command 'low'. Makes any sense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik zie hier dat de broker dat bij mij ook doet voor alle ESP nodes. Echter, nadat Domoticz (geen HA ervaring hier) de fan state heeft aangepast valt deze niet terug naar low bij mij. Het kan dus liggen aan de MQTT controller voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdogger
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:25:
Ik zie hier dat de broker dat bij mij ook doet voor alle ESP nodes. Echter, nadat Domoticz (geen HA ervaring hier) de fan state heeft aangepast valt deze niet terug naar low bij mij. Het kan dus liggen aan de MQTT controller voor HA.
Problem solved: er hing in de broker nog een retained message om de fan naar low te schakelen (overblijfsel van wat testwerk) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterixonline
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 14:26
erikgroen1988 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Heb het probleem gevonden. Ik heb een foutje gemaakt in de bekabeling. Nu opnieuw aangesloten en hij ik zie nu pakketjes binnenkomen. Kunnen we weer verder met de rest van de config! Thanks allemaal voor de hulp.
Hi,

Mag ik vragen wat voor foutje je gemaakt hebt? Want ik heb een soortgelijke issue, mijn esp komt niet online met de transmitter aangesloten. Als ik de 3v of gnd loskoppel gaat ie wel online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 12:31
Top om met een goedkope 868Mhz transmitter, een Wemos D1 mini en een Home Assistant op een RPi mijn centrale ITHO aan te kunnen sturen! Dank aan alle ontwikkelaars!

State values
Ik heb een wat oudere ventilatie box, en zie met een mqtt explorer meerdere STATE waardes langskomen (Low = 1, Medium = 2, High = 3, Full = 4 en Timer ( Full aan 5 minuten) = 13. P.S. de HA configuratie in de Configuration.yaml wel aangepast ("fan:" boven aan de code ontbrak namelijk. (>>zie aangepaste code onder in deze post)
Volgens mij is de box altijd aan (STATE = 0 is zelfde als 1?) en ik hoor geen verschil tussen 3 en 4 (Beide full?) Klopt dat?

STATE = 13 gebruik ik nu om met een button in toilet de ventilator voor 5 minuten vol aan te zetten.
Daarbij heb ik ook een STATE = 23 en 33 langs zien komen, geen idee wat dit inhoudt? Pairing STATE?

Homekit
Waar ik nog mee stoei is om de ventilatie op de juiste manier te exposen via de Homekit integratie in de Apple Home app. Nu krijg ik maar liefst gecombineerde switches (voor alle waardes een off/on button). Iemand ervaring om in de configuration.yaml de juiste entity_config te zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efevQWaP7BP1UZ4VQv93gwfq2Vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QA5F3MiaCDumdNOx40SH5Ej.jpg?f=fotoalbum_large

Configuration.yaml code (gestript, alleen voor dit topic relevante onderdelen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
homeassistant:

fan:
 - platform: mqtt
   unique_id: itho_fan
   name: Afzuiging badkamer   
   command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/Fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   payload_off: "State 0"
   payload_on: "State 1"
   optimistic: true
   preset_modes:
    - 'off'
    - 'low'
    - 'medium'
    - 'high'
    - 'timer'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
   preset_mode_command_template: >
     {% if value == 'low' %}
       State 1
     {% elif value == 'medium' %}
       State 2
     {% elif value == 'high' %}
       State 3
     {% elif value == 'timer' %}
       State 13
     {% else %}
       State 0
     {% endif %}
   preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"
   preset_mode_value_template: >
     {% if value == '1' %}
       low
     {% elif value == '2' %}
       medium
     {% elif value == '3' %}
       high
     {% elif value == '13' %}
       timer
     {% else %}
       off
     {% endif %}

homekit:
    filter:
     exclude_domains:
      - light
      - tv
      - media_player
      - climate
      - device_tracker
#      - switch
     include_entities:
#   ITHO Fan:
      - fan.afzuiging_badkamer
#     entity_config:
#       fan.afzuiging_badkamer:
#       type: fan
#       speed_list: [off, low, high]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
State 23 en 33 zijn langere timers (20 en 30 min). Volgens mij is er inderdaad geen echte state 0 of state 4 bij de meeste Itho fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:34
@dafo

Fijn dat je de config voor HA deelt. Ik moet nog af van de deprecated instellingen en ik kwam daar niet goed uit. Dit gaat vast helpen.

Meen dat de timers met stappen van 15 minuten zijn? Volgens mij schiet mijn esp_easy naar 900 seconden.
Mijn itho eco-fan gaat volgens mij echt uit op stand 0. En 4 is nog een tandje harder dan 3.

Is esp_home een volwaardige vervanger van easy? Ik zou graag gebruik willen (blijven) maken van de actuele resterende timerwaarde en ook detecteren dat de fan recent door de echte remote is bediend.

Edit: Even m'n eigen vraag beantwoorden: volgens mij is dit 'm wel:
https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101

Scriptman, bedankt. _/-\o_

ESPHome is wel supermooi spul.

Ik heb er ook een fan van gemaakt, dit idee (dan kunnen er ook een paar switches weg)
Dan kunnen er een aantal switches weg. (let op, ik heb e.e.a. hernoemd in de .h-file)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
class IthoEcoFanV2 : public Component, public FloatOutput
{
public:
  void write_state(float state) override
  {
    if (state == 0.00 || state < 0.25)
    {
      rf.sendCommand(IthoStandby);
    }
    else if (state == 0.25 || state < 0.50)
    {
      rf.sendCommand(IthoLow);
    }
    else if (state == 0.50 || state < 0.75)
    {
      rf.sendCommand(IthoMedium);
    }
    else if (state == 0.75 || state < 1.00)
    {
      rf.sendCommand(IthoHigh);
    }
    else if (state == 1.00)
    {
      rf.sendCommand(IthoFull);
    }

State = (int)(state * 4);
    Timer = 0;
    LastID = Mydeviceid;
  }
};

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
output:
- platform: custom
  type: float
  outputs:
    id: itho_eco_fan_output
  lambda: |-
    auto itho_eco_fan = new IthoEcoFanV2();
    App.register_component(itho_eco_fan);
    return {itho_eco_fan};

fan:
- platform: speed
  output: itho_eco_fan_output
  id: itho_eco_fan
  name: "Itho Eco Fan V2"
   # Low, Medium, High and Full
   # Off doesn't count
  speed_count: 4

switch:
    auto itho_eco_fan_t1 = new IthoEcoFanV2_Timer1();
    App.register_component(itho_eco_fan_t1);
    return {itho_eco_fan_t1};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (10m)"

auto itho_eco_fan_t2 = new IthoEcoFanV2_Timer2();
    App.register_component(itho_eco_fan_t2);
    return {itho_eco_fan_t2};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (20m)"

auto itho_eco_fan_t3 = new IthoEcoFanV2_Timer3();
    App.register_component(itho_eco_fan_t3);
    return {itho_eco_fan_t3};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (30m)"

auto itho_eco_fan_join = new IthoEcoFanV2_Join();
    App.register_component(itho_eco_fan_join);
    return {itho_eco_fan_join};
  switches:
    name: "Itho Eco Fan V2 (join)"

[ Voor 72% gewijzigd door RudolfR op 18-06-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Bij mij lijkt de detectie van vochtige lucht minder te worden. Voorheen ging hij keurig "vanzelf" in de hogere stand zodra de douche een minuutje aan staat. Nu moet ik hem handmatig hoog zetten en vergeet hem dan vaak ook weer omlaag te schakelen. Is dit een bekend issue, zijn er bepaalde onderdelen binnenin die regelmatig gereinigd moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Wat gebruik je voor de detectie? Itho sensoren? Het kan liggen aan de hoge luchtvochtigheid buiten. Als het binnen dat ook vochtiger is dan is het verschil kleiner en kan het zijn dat het niet opgepikt wordt als verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Dit betreft de interne sensoren van de Itho box zelf, en de auto stand van die box. Hij zou in die stand "vanzelf" een tijdje op zijn hoge snelheid moeten gaan draaien als de luchtvochtigheid omhoog gaat in de afgezogen lucht.

Als het goed is, hebben we ergens in huis een luchtvochtigheidsmeter slingeren. Die kan ik een tijdje monitoren, zien of er verband is met algemeen hoge luchtvochtigheid. Bedankt, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Antonius schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:48:
Dit betreft de interne sensoren van de Itho box zelf, en de auto stand van die box. Hij zou in die stand "vanzelf" een tijdje op zijn hoge snelheid moeten gaan draaien als de luchtvochtigheid omhoog gaat in de afgezogen lucht.

Als het goed is, hebben we ergens in huis een luchtvochtigheidsmeter slingeren. Die kan ik een tijdje monitoren, zien of er verband is met algemeen hoge luchtvochtigheid. Bedankt, goed idee.
Dit werkt bij mij alleen op standje medium. Dus als hij off, low, high staat werkt deze sensor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Mijn versie heeft een Auto stand. Deze wordt aangegeven met een A op de standaard RF afstandbediening van Itho. Dan staat hij standaard op de lage stand af te zuigen en schakelt over naar de hoge snelheid als de luchtvochtigheid omhoog gaat. Dat werkt normaal perfect als er iemand onder de douche stapt. Je hoort dan vrijwel onmiddelijk de afzuiging op standje turbo gaan. Nu doet ie dat niet.

De luchtvochtigheidsmeter ligt even bij een piano. Komt een dezer dagen weer naar huis en dan zal ik een aantal dagen monitoren wat de globale luchtvochtigheid hier doet over een periode van een dag of 10. Hopelijk zie ik dan een verband met wel/niet automatisch optoeren van de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Antonius schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:00:
Mijn versie heeft een Auto stand. Deze wordt aangegeven met een A op de standaard RF afstandbediening van Itho. Dan staat hij standaard op de lage stand af te zuigen en schakelt over naar de hoge snelheid als de luchtvochtigheid omhoog gaat. Dat werkt normaal perfect als er iemand onder de douche stapt. Je hoort dan vrijwel onmiddelijk de afzuiging op standje turbo gaan. Nu doet ie dat niet.

De luchtvochtigheidsmeter ligt even bij een piano. Komt een dezer dagen weer naar huis en dan zal ik een aantal dagen monitoren wat de globale luchtvochtigheid hier doet over een periode van een dag of 10. Hopelijk zie ik dan een verband met wel/niet automatisch optoeren van de afzuiging.
De stijging in absolute vochtwaarde in de itho firmware waarna de itho sneller gaat draaien is ingesteld op 700 mg/kg. Wellicht dat doordat het warmer / vochtiger weer is deze waarde minder snel wordt gehaald?
Overigens zijn de itho maximaal 180 minuten op het hoogste stand mogen blijven alvorens weer terug te gaan naar de auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:15
Iemand ervaring met https://github.com/adri/IthoEcoFanRFTHomeKit

Deze verbind de ESP8266 rechtstreeks aan homekit. Dat lukt me ook.

Wat echter niet lukt is de C1101 te connecten aan mijn Itho box. Als ik commando's wil geven met het ip adres krijg ik dat de website niet bereikbaar is. Iemand enig idee?

Edit: gelukt: de Itho box 15 seconde uit, dan de stekker er weer in en de ESP resetten. Daarna verbond het hier automatisch.

Wel meteen een vervolgvraag: is er een manier om de Itho ook weer in de auto stand te zetten?

[ Voor 26% gewijzigd door cmegens op 07-07-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
cmegens schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:01:

Wel meteen een vervolgvraag: is er een manier om de Itho ook weer in de auto stand te zetten?
Het auto commando is volgens mij hetzelfde als het medium commando voor oudere itho units. Dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Het auto commando is volgens mij hetzelfde als het medium commando voor oudere itho units. Dat zou moeten werken.
Klopt, werkt inderdaad met de 50% setting. Dat is overigens met een nieuwe Itho unit dus ook nog zo (nieuwbouw 2020).

Ik ga wel even kijken dat ik dat kan veranderen, heb liever dat de 0% dan de auto stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
cmegens schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Klopt, werkt inderdaad met de 50% setting. Dat is overigens met een nieuwe Itho unit dus ook nog zo (nieuwbouw 2020).

Ik ga wel even kijken dat ik dat kan veranderen, heb liever dat de 0% dan de auto stand is.
Alleen is de standaard minimum ventilatie snelheid in auto mode 30% in de nieuwste modellen. Dus wellicht kom je niet op die 0% zonder de auto mode te verlaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:46:
[...]

Alleen is de standaard minimum ventilatie snelheid in auto mode 30% in de nieuwste modellen. Dus wellicht kom je niet op die 0% zonder de auto mode te verlaten
Sowieso wil ik dat de ventilator blijft draaien. Eigenlijk heb ik niet meer nodig dan auto en 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 14:31

pistole

Frutter

Hi,

vol goede moed heb ik dit project nu thuis ook opgepakt, en de leercurve van ESPHome is steil! Maar met goede schoenen en klimmateriaal ben ik al een heel eind gekomen (my_first_esp projectje in gecompileerd en knippert vrolijk met ledjes en reageert op een drukknopje).

Maar de itho_eco_fan geeft problemen die ik nog niet heb kunnen oplossen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/src/main.cpp.o
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/lib0d3/ESP8266mDNS/LEAmDNS_Structs.cpp.o
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/lib0d3/ESP8266mDNS/LEAmDNS_Transfer.cpp.o
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/lib7d5/Ticker/Ticker.cpp.o
Archiving /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/lib7d5/libTicker.a
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/lib760/DNSServer/DNSServer.cpp.o
In file included from src/main.cpp:25:0:
src/cc1101.h:46:1: error: 'TextSensor' does not name a type
 TextSensor *InsReffanspeed; // Used for referencing outside FanRecv Class
 ^
src/cc1101.h:78:5: error: 'TextSensor' does not name a type
     TextSensor *fanspeed = new TextSensor();
     ^
src/cc1101.h:80:5: error: 'TextSensor' does not name a type
     TextSensor *fantimer = new TextSensor();
     ^
src/cc1101.h:82:2: error: 'TextSensor' does not name a type
  TextSensor *Lastid = new TextSensor();
  ^
[...]
Compiling /data/itho_eco_fan/.pioenvs/itho_eco_fan/FrameworkArduino/FSnoop.cpp.o
/config/esphome/itho_eco_fan.yaml: In lambda function:
/config/esphome/itho_eco_fan.yaml:50:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]

^

Ik heb gezocht waar dit vandaan komt, ingelezen in lambda constructies, maar ik krijg mijn vinger er niet achter wat hier nu fout gaat.

Herkent een van jullie deze melding? Ik hoop een klein duwtje in de juiste richting te krijgen...

Voor zover relevant: ik draai Home Assistant OS 6.1 op een RPI 3 (geloof ik). Alle componenten zijn up to date.

[ Voor 6% gewijzigd door pistole op 20-07-2021 21:45 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Ik gebruik EPSHome niet maar kijkend naar de foutmelding:

code:
1
src/cc1101.h:46:1: error: 'TextSensor' does not name a type

Dat betekent dat de compiler voor een stuk code uit cc1101.h niet kan bepalen wat de definitie staat van het TextSensor type is. TextSensor wordt gedefinieerd ergens in de sourcecode van ESPHome. Waarschijnlijk zul je in cc1101.h een extra include moeten opnemen of de compiler kan de include niet vinden.
Kijk even of "esphome.h" gedefinieerd is / vindbaar is voor de compiler in cc1101.h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 19:25
Ik vraag hier ook maar eens even
Ik heb een bejaarde airfan die bezig is te overlijden na 20 jaar. Deze gebruikt ook veel meer stroom dan een Itho eco fan.

Nu wil ik dus een nieuwe kopen en deze uiteraard aan home assistant koppelen
Nu heb ik de keuze uit
Product type: CVE-S OPTIMA ext Co2 Artikelnummer: 03-00419
Product type: CVE-S OPTIMA inside Co2 Artikelnummer: 03-00421
Moet ik voor HA nog een RF afstand bediening Product type: RFT AUTO Artikelnummer: 536-0150

Nu heb ik in een ander topic maar nog geen antwoord wat beter is een externe of een interne C02 sensor ?
Er zijn 3 zuigpunten in het huis, 1 x open keuken, 1 x WC , 1 x Badkamer
In de Badkamer zit nu de keuze schakelaar voor de standen, de dames hier zetten deze wel op stand 3. Maar terugzetten moet ik dan apart naar boven anders staat dat ding de hele dag 71 Watt te verstoken plus dat in de winter dit ook de nodige stookkosten oplopen.

Ps ik kan een Itho Daalderop CVE-S ECO HE Woonhuisventilator | 03-00419 voor 225 euro kopen als 2e keus.

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 31-07-2021 11:04 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Als je CO2 concentratie per ruimte varieert zie ik weinig waarde in de inside variant: je zal dan de waarde middelen over de aangezogen lucht. Ik heb zelf een ESP met CO2 sensor in de woon en slaapkamers die ik gebruik om te bepalen of extra afzuiging nodig is. Sowieso werkt jouw MV vooral voor afzuiging van vertrekken waar niet continue mensen zijn, ik zou alleen op luchtvochtigheid in de badkamer focussen als je al een sensor wilt toevoegen.

Voor home assistant is het niet nodig om een extra afstandsbediening te kopen, deze functioneert zelf als afstandsbediening. HA zal echter niet weten op welke waarde de handmatige schakelaar staat: deze wil je dus liever niet meer gebruiken want dat stuurt je automatisering in de soep. Als je dan toch in je badkamer de unit wil kunnen aanzetten dan kan dit met een aparte RF remote (of de HA app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 19:25
Ik wil die keuze schakelaar voor de ventilatiestand verwijderen, de badkamer krijgt toch nieuwe tegels. Ik sluit dat ding gewoon met een normale stekker op zolder.
Normaal staat deze dan in auto stand, via HA kan ik dan eventueel de snelheid veranderen om de vocht sensor te overrulen. In normaal bedrijf kan de unit via de RV sensor de boel zelf wel regelen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Kremers
  • Laatst online: 17:35
In hoeverre kan je er vanuit gaan dat de hardware/software goed is wanneer je in de debug logging RF signalen ontvangt? Ik heb een CVE ECO-fan 2 maar deze reageert totaal niet op het join commando. Ik heb al een andere ESP geprobeerd en een nieuwe CC1101 besteld, maar zonder succes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At8F9N1LiodzuWv3aFBcrUh50wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uhaY2f2t216urjOiZ75Fg55D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxF_ArK65xX9GvgyUHxyBsrt0LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuMwpG0G8XYySPrf7xR6Wgb0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Lars Kremers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:03:
In hoeverre kan je er vanuit gaan dat de bekabeling klopt wanneer je in de debug logging RF signalen ontvangt? Ik heb een CVE ECO-fan 2 maar deze reageert totaal niet op het join commando. Ik heb al een andere ESP geprobeerd en een nieuwe CC1101 besteld, maar zonder succes.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bekabeling is goed anders zou je niets ontvangen. Van het join commando zijn een aantal varianten, voor de box van jouw generatie heb ik die nog niet uit kunnen proberen maar wellicht is dat een verklaring.

Heb je de originele remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Kremers
arjenhiemstra schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Je bekabeling is goed anders zou je niets ontvangen. Van het join commando zijn een aantal varianten, voor de box van jouw generatie heb ik die nog niet uit kunnen proberen maar wellicht is dat een verklaring.

Heb je de originele remote?
Dat zou inderdaad logisch zijn, ik heb op dit moment 2 remotes gekoppeld aan de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Lars Kremers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Dat zou inderdaad logisch zijn, ik heb op dit moment 2 remotes gekoppeld aan de unit.
In de laatste lib versie (die Sten nu ook gebruikt geloof ik) heb ik een functie toegevoegd: LastMessageDecoded()

Daarmee kun je in meer detail een ontvangen commando in de log weergeven.
Een join commando met je remote levert dan precies de code op die je nodig hebt.

Hoe het eea werkt icm met Sten z’n plug-in weet ik helaas niet want die gebruik ik niet.
Eventueel kun je op mijn GitHub https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT-test een variant downloaden van een niet plug-in versie waar de debug logging al standaard aan staat (via de serial van een esp module)

[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-08-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Kremers
arjenhiemstra schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

In de laatste lib versie (die Sten nu ook gebruikt geloof ik) heb ik een functie toegevoegd: LastMessageDecoded()

Daarmee kun je in meer detail een ontvangen commando in de log weergeven.
Een join commando met je remote levert dan precies de code op die je nodig hebt.

Hoe het eea werkt icm met Sten z’n plug-in weet ik helaas niet want die gebruik ik niet.
Eventueel kun je op mijn GitHub https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT-test een variant downloaden van een niet plug-in versie waar de debug logging al standaard aan staat (via de serial van een esp module)
Oké bedankt! Mogelijk dat ik hier nog wat mee kan. De logging herkend het join commando wel wanneer ik deze op de afstandsbediening uitvoer.

3333647: RF signal received^
3333650: Command received from remote-ID: 69:59:66:69:96:69:9a:56
3333650: Command received=join^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Lars Kremers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Oké bedankt! Mogelijk dat ik hier nog wat mee kan. De logging herkend het join commando wel wanneer ik deze op de afstandsbediening uitvoer.

3333647: RF signal received^
3333650: Command received from remote-ID: 69:59:66:69:96:69:9a:56
3333650: Command received=join^
De lib doet een redelijk lousy check om het ontvangen commando te checken, als er 1 byte verschil is maakt het voor ontvangen niet uit zeg maar. Voor je itho kan dat wel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Lars Kremers schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:03:
In hoeverre kan je er vanuit gaan dat de hardware/software goed is wanneer je in de debug logging RF signalen ontvangt? Ik heb een CVE ECO-fan 2 maar deze reageert totaal niet op het join commando. Ik heb al een andere ESP geprobeerd en een nieuwe CC1101 besteld, maar zonder succes.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan de print te zien heb ik hier exact dezelfde, inmiddels 11 jaar oud.
Ik gebruik een versie van @Sten Vollebregt die als enige wel werkt.
Alle andere versies werken hier niet.
Het nadeel is wel dat hij vaak crashed.

Het lijkt of de download niet meer werkt, misschien heb ik m nog wel ergens staan.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Kremers
henkNL schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Het lijkt of de download niet meer werkt, misschien heb ik m nog wel ergens staan.
Bedankt voor je reactie! De download link werkt nog wel, ik zal hem vanavond is uitproberen.

Ik heb hem inmiddels al getest en hij werkt :D :D Ik heb nog zitten spelen met Arduino en het compilen van het stukje code van Arjen maar ik ben hier niet kundig genoeg voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Lars Kremers op 01-08-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
henkNL schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Is hier ook de source code nog van beschikbaar? Ik kan de codes van de oude lib misschien handmatig omzetten naar de nieuwe lib. Anders maar eens proberen om deze versie te installeren en een commando laten sturen naar de nieuwe lib met debug logging aan, dan moet het join commando ook wel te achterhalen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Bij mij alleen de bin file.
Misschien dat @Sten Vollebregt de code van 31-12-2019 nog heeft? :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
@henkNL was dat deze?: https://1drv.ms/u/s!Ajnya0oloZOyyg59r4n2LReN6SoJ?e=97ICdQ
Disclaimer: deze versie gebruikt nog de Thicker om ontvangst te timen en die is notoir onstabiel met ESPEasy. Gebruik deze bij voorkeur niet.

De basis van de 31-12-2019 versie was die van Jodur, met wat wijzigingen om alles werkend te krijgen op de nieuwere versies van ESPEasy. Dit was echter grotendeels/helemaal in de Itho plugin en niet in de lib. Volgens mij was dat uiteindelijk deze commit op Github, maar het is ruim 1.5 jaar geleden: https://github.com/svolle...0e8bd1a95af99c2a4de63ac9c

Van wat ik me herinner was het rare dat ik niks had gewijzigd in het verzenden van commando's en hoe deze er uit zijn. Alleen hoe het ontvangen van commando's werd afgewerkt om het geheel stabieler te maken.

Edit: volgens mij waren dit de enige wijzigingen in de library: Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

[ Voor 9% gewijzigd door Sten Vollebregt op 01-08-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:06:
@henkNL was dat deze?: https://1drv.ms/u/s!Ajnya0oloZOyyg59r4n2LReN6SoJ?e=97ICdQ
Disclaimer: deze versie gebruikt nog de Thicker om ontvangst te timen en die is notoir onstabiel met ESPEasy. Gebruik deze bij voorkeur niet.

De basis van de 31-12-2019 versie was die van Jodur, met wat wijzigingen om alles werkend te krijgen op de nieuwere versies van ESPEasy. Dit was echter grotendeels/helemaal in de Itho plugin en niet in de lib. Volgens mij was dat uiteindelijk deze commit op Github, maar het is ruim 1.5 jaar geleden: https://github.com/svolle...0e8bd1a95af99c2a4de63ac9c

Van wat ik me herinner was het rare dat ik niks had gewijzigd in het verzenden van commando's en hoe deze er uit zijn. Alleen hoe het ontvangen van commando's werd afgewerkt om het geheel stabieler te maken.

Edit: volgens mij waren dit de enige wijzigingen in de library: Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"
Het was deze, maar die is volgens mij gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Bear with me, ESP(8266) dingen zijn nog wat nieuw voor me, dus een eindgebruikers vraag van mijn kant om te zien of ik op de goede weg ben. Ik heb deze CVE ECO RFT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofweoMCVbHrC1MrFNIsnxoImbPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dEdDCNuJoqAJZDYuuQzZPwe8.png?f=user_large

en wil deze uiteraard ook remote kunnen bedienen, met Domoticz (op een Pi4). Mijn nodemcu bordje werkt prima met twee temp sensoren er op en recent heeft een maat van me ook de CC1101 module en antenne geplaatst. Ik draai deze firmware: ESP_Easy_mega_20210802_normal_ESP8266_4M1M.

In ESP_Easy zie ik geen optie voor ITHO / CC1101. Kan ik daar uit concluderen dat de ik de ESP_Easy firmware opnieuw moet compileren met daarin dan de C bestanden voor de CC1101? En zo ja, kan iemand me adviseren met mijn CVE ECO RFT welke ik moet gebruiken? Ik zie namelijk meerdere sources, like
https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT en https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT .

Thanks voor je reactie!

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Packetloss Je kunt deze gebruiken: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO (van @Sten Vollebregt )
Als je een van de binaries gebruikt hoef je zelf niks te compilen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Aangezien er een nieuwe mega is uitgekomen die veel verbeteringen heeft heb ik hem ook gecompileerd voor mega20210802. Hier lijkt alles goed te werken, de nieuwe binary staat hier: https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:44:
Aangezien er een nieuwe mega is uitgekomen die veel verbeteringen heeft heb ik hem ook gecompileerd voor mega20210802. Hier lijkt alles goed te werken, de nieuwe binary staat hier: https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN
dank voor je moeite! Ik heb de handleiding gevolgd en kan nu via de webbrowsert de fan hoog en laag zetten, erg cool. Na 9 jaar op een dikke, enkele a.b. drukken is dit wel erg leuk :).
Het viel me (via syslog) op dat de ESP opeens een uptime van 7 minuten had, ipv > 1 uur. Geen errors in syslog verder. Maw, spontane crash/reboot? Ik ga het nieuwe image er op zetten.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Welke draait er nu? De originele Itho plugin van Jodur of mijn versie van eind 2019 is onstabiel, maar dit heb ik begin 2020 opgelost. De vorige build haalde hier probleemloos weken uptime. De nieuwe draait nu bijna 2 uur, te kort om er nog iets zinnigs over te zeggen.

Het is wel belangrijk dat je een goede voeding hebt voor de ESP, 1-2 A wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:56:
Welke draait er nu? De originele Itho plugin van Jodur of mijn versie van eind 2019 is onstabiel, maar dit heb ik begin 2020 opgelost. De vorige build haalde hier probleemloos weken uptime. De nieuwe draait nu bijna 2 uur, te kort om er nog iets zinnigs over te zeggen.

Het is wel belangrijk dat je een goede voeding hebt voor de ESP, 1-2 A wordt aangeraden.
Degene die er draaide was je vorige build: 20210223. Deze build van vandaag draait nu reeds 80 minuten vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Over de handleiding, stap3 (van Integratie Domoticz), een vraag: Mijn Domoticz heeft geen MQTT, de ESP spreekt er met HTTP tegen aan. Stap drie is voor de MQTT versie geschreven, denk ik te begrijpen uit de tekst "In plaats van openHAB moet je de Domoticz MQTT of Domoticz HTTP controller gebruiken. Deze handleiding gaat uit van de eerste.". Is dat correct? En zo ja, is de code (afgekort)
code:
1
2
3
4
on Itho#State do
 if [Itho#State]=0
  Publish domoticz/in,'{"command":"switchlight","idx":IDX,"switchcmd":"Set Level","level":0}'
 elseif [Itho#State]=1

makkelijk om te butsen naar een versie die vanuit de ESP met HTTP naar Domoticz praat?

[ Voor 1% gewijzigd door Packetloss op 06-08-2021 14:50 . Reden: integratie Domoticz toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Dan moet je idd de Publish commando's vervangen door:
code:
1
SendToHTTP ip.ad.r.es,8080,/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=IDX&switchcmd=Set%20Level&level=LEVEL

Waar LEVEL de waarde is van de selector switch en IDX het device nummer in Domoticz.

In dit geval heb je zelfs geen Domoticz HTTP controller nodig omdat je direct JSON commando's stuurt (de ESPEasy Domoticz controller ondersteund zover ik weet geen switches, dus vandaar).

Zie ook:
https://espeasy.readthedo...les/Rules.html#SendToHTTP
en voor de Domoticz API:
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:44:
Dan moet je idd de Publish commando's vervangen door:
code:
1
SendToHTTP ip.ad.r.es,8080,/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=IDX&switchcmd=Set%20Level&level=LEVEL

Waar LEVEL de waarde is van de selector switch en IDX het device nummer in Domoticz.

In dit geval heb je zelfs geen Domoticz HTTP controller nodig omdat je direct JSON commando's stuurt (de ESPEasy Domoticz controller ondersteund zover ik weet geen switches, dus vandaar).

Zie ook:
https://espeasy.readthedo...les/Rules.html#SendToHTTP
en voor de Domoticz API:
https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Heb die rules aangepast, naar de HTTP variant. Afgekort:
code:
1
2
3
on Fan#State do
 if [Fan#State]=0
  SendToHTTP 192.168.x.y,8080,/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=421&switchcmd=Set%20Level&level=0

maar dit werkt nog niet OK.. Als de huidige snelheid bijv medium is en ik low kies, verandert dit /niet/ in de webpagina van Domoticz (ook niet na een reload):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL7xGnIITrQ4atgE8FiUckhRVOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNiBZhlWZdF78e2XUyqWo9c8.png?f=user_large

terwijl de logging laat zien:
code:
1
2
3
4
Aug  6 13:55:06 ESP-Easy EspEasy: Lev.1: [elseif true]=true
Aug  6 13:55:06 ESP-Easy EspEasy: ACT  : SendToHTTP 192.168.x.y,8080,/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=421&switchcmd=Set%20Level&level=10
Aug  6 13:55:06 ESP-Easy EspEasy: Command: SendToHTTP
Aug  6 13:55:06 ESP-Easy EspEasy: SendToHTTP 192.168.x.y,8080,/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=421&switchcmd=Set%20Level&level=10

en deze URL het goed doet vanuit de webbrower, dan krijg je het JSON antwoord status OK.

Kortom, snelheid aanpassen in zowel Domoticz als ESP_Easy en via de fysieke a.b. werkt perfect; het juiste level tonen in Domoticz na gebruik van de a.b. nog niet. Ik ga later eens MQTT op de Pi met Domoticz fixen, dan de rules in ESP_Easy weer aanpassen naar MQTT formaat en dan zien of de status wel goed wordt geupdate.

Dank voor de snelle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De fan state 0 bestaat eigenlijk niet, de Itho box lijkt namelijk geen standby te ondersteunen (die van mij alvast niet). [Fan#State]=0 zal dus waarschijnlijk niet gehaald worden of fysiek niks doen.

Dit zijn de correcte states in de ESP plugin, waarbij full ook niet bij iedereen werkt (dat is dan gewoon high):
1 - Itho ventilation unit to lowest speed
2 - Itho ventilation unit to medium speed
3 - Itho ventilation unit to high speed
4 - Itho ventilation unit to full speed
13 -Itho to high speed with hardware timer (10 min)
23 -Itho to high speed with hardware timer (20 min)
33 -Itho to high speed with hardware timer (30 min)

Bij mijn switch is 0 Off in Domoticz (ongebruikt), 1 = 10 in Domoticz, 2 = 20 ... 33 = 70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:08:
De fan state 0 bestaat eigenlijk niet, de Itho box lijkt namelijk geen standby te ondersteunen (die van mij alvast niet). [Fan#State]=0 zal dus waarschijnlijk niet gehaald worden of fysiek niks doen.

Dit zijn de correcte states in de ESP plugin, waarbij full ook niet bij iedereen werkt (dat is dan gewoon high):
1 - Itho ventilation unit to lowest speed
2 - Itho ventilation unit to medium speed
3 - Itho ventilation unit to high speed
4 - Itho ventilation unit to full speed
13 -Itho to high speed with hardware timer (10 min)
23 -Itho to high speed with hardware timer (20 min)
33 -Itho to high speed with hardware timer (30 min)

Bij mijn switch is 0 Off in Domoticz (ongebruikt), 1 = 10 in Domoticz, 2 = 20 ... 33 = 70
agreed, die 0 en 4 kent die van mij ook niet.
daar de URL's als
http://192.168.x.y:8080/j...ght&idx=421&switchcmd=Set Level&level=10
en http://192.168.x.y:8080/j...ght&idx=421&switchcmd=Set Level&level=20
wel goed gaan vanuit de webbrowser (als in, JSON zegt OK, de fan gaat op een andere snelheid EN de juiste snelheid zie je in Domoticz terug bij de juiste switch), denk ik dat het issue niet het level of de URL is, maar iets tussen de ESP en Domoticz. Voor latere zorg.

[ Voor 4% gewijzigd door Packetloss op 06-08-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:56:Het is wel belangrijk dat je een goede voeding hebt voor de ESP, 1-2 A wordt aangeraden.
Deze ochtend toch weer een crash, ik bekijk de voeding: max 0,85A. Dat ging goed met 2 temp sensoren, nu met de CC1101 te weinig waarschijnlijk. Zojuist een 2A voeding er aan gehangen.
Update; helaas wederom een spontane crash ergens in de nacht, nu maar zien of een
code:
1
curl http://192.168.x.y/?cmd=reboot

commando in de crontab van een Linux doos, uitgevoerd iedere nacht rond 24:00 uur, soelaas biedt.

[ Voor 23% gewijzigd door Packetloss op 08-08-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 20:44
Sinds deze week een Itho CVE-S Eco Fan HP geïnstalleerd en met een D1-mini pro en C1101 via ESPHome gekoppeld aan Home Assistant.
Dit werkt perfect.

Ik heb in huis ook nog een ouderwetse tijdschakelaar welke de fan via de Perilex stekker naar stand 3 stuurt.
Ik kan echter niet in Home Assistant zien dat de fan op stand 3 staat als deze via de Perilex en de ouderwetse tijdschakelaar is ingeschakeld.

Zoals ik kan lezen hier is dat wel mogelijk al ik een RF remote gebruik.
Is er een terugkoppeling mogelijk vanuit de Fan unit?
En dan gelijk een extra vraag: de unit heeft ook een ingebouwde Co2 sensor. Deze zou ik ook graag willen uitlezen in HA. (geen idee of dit al ergens behandeld is in dit topic. Ik heb nog niet alle 71 pagina's doorgelezen :-) )

Groeten,

Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
I-Lynx schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:21:
Ik heb in huis ook nog een ouderwetse tijdschakelaar welke de fan via de Perilex stekker naar stand 3 stuurt.
Ik kan echter niet in Home Assistant zien dat de fan op stand 3 staat als deze via de Perilex en de ouderwetse tijdschakelaar is ingeschakeld.
Ik zou deze er tussen uithalen en een automation maken in HA op bepaalde tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
[b]I-Lynx in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"
Is er een terugkoppeling mogelijk vanuit de Fan unit?
Zover ik weet is dit (nog) niet mogelijk. Iemand zal moeten uitzoeken wat de unit precies verstuurd en of dit bruikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Zover ik weet is dit (nog) niet mogelijk. Iemand zal moeten uitzoeken wat de unit precies verstuurd en of dit bruikbaar is.
De itho stuurt met regelmaat de status (de nieuwere units ook de co2 en hum waardes van de sensoren in de unit indien aanwezig) via een RF bericht. Ook bij iedere snelheidswijziging volgt er een status bericht met oa. de snelheid. Met de nieuwe versie van de lib kunnen deze berichten ontvangen worden, het decoderen van de ontvangen data naar waardevolle informatie zit er alleen nog niet in.

Ik ben nu eerst bezig deze support te implementeren van vergelijkbare berichten op I2C bus voor mijn itho add-on. Als dat lukt zal ik zsm dit ook proberen te porten naar support in de itho cc1101 lib.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 20:44
Magnat schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:55:
[...]
Ik zou deze er tussen uithalen en een automation maken in HA op bepaalde tijden.
Dat zou (eventueel met een Itho RF remote) wel mooier zijn maar de tijdschakelaar zit er nu eenmaal (hij zit in de badkamer) en werkt nog perfect.
Deze verwijderen en de stroomdraden afdoppen om er vervolgens een Itho afstandsbediening overheen te plaatsten zou zonde van het geld zijn 8)7
arjenhiemstra schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
Ik ben nu eerst bezig deze support te implementeren van vergelijkbare berichten op I2C bus voor mijn itho add-on. Als dat lukt zal ik zsm dit ook proberen te porten naar support in de itho cc1101 lib.
Nice. Mijn unit heeft een Co2 sensor aan boord en is van de laatste generatie.
Hou me op de hoogte. Ik wil graag beta tester zijn O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 14:00
Mooi topic! Ik zal me er ook eens mee bemoeien

Thuis heb ik een Itho ventilatie hangen (grijze box) met een RFT-CO2 remote. Een tijdje terug heb ik met een ESP8266 en een CC1101 alle (toen) bestaande software uitgeprobeerd die ik kon vinden, maar helaas werkte niks stabiel.

Afgelopen weken heb ik de remote uit elkaar gehaald en aan een logic analyzer gehangen. Op basis hiervan heb ik zelf een ESPHome firmware gebouwd waarmee ik de ventilatie kan aansturen vanuit een ESP8266. Die is bij mij gekoppeld met Home Assistant. De firmware kun je vinden in:
https://github.com/x3e/Itho-RFT-CO2-ESPHome

Deze firmware kan:
- Alle modussen van mijn Itho ventilatie aansturen (auto, nacht, low, medium, high). De status verandert dan ook op je remote.
- Timers zetten, ook voor een custom tijdsduur (bijvoorbeeld 45 minuten). Deze zie je dan ook op je remote.
- De status in Home Assistant updaten als je op je bestaande remote een andere modus selecteert.

Alleen kan de firmware nog niet:
- Joinen als nieuwe remote (berichten worden nu verstuurd uit naam van mijn bestaande remote)
- Op een makkelijke manier de adressen van je eigen fan / remote achterhalen
Dat maakt zal het nu voor veel mensen nog lastig maken om deze firmware te gaan gebruiken.

Mocht iemand zelf een Itho RFT-CO2 hebben en een beetje kunnen programmeren, is alle hulp welkom om hier een goed bruikbare firmware van te maken!
En @arjenhiemstra wellicht heb je hier ook wat aan voor het decoderen van status berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Marijnus schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:51:

Thuis heb ik een Itho ventilatie hangen (grijze box) met een RFT-CO2 remote. Een tijdje terug heb ik met een ESP8266 en een CC1101 alle (toen) bestaande software uitgeprobeerd die ik kon vinden, maar helaas werkte niks stabiel.

Afgelopen weken heb ik de remote uit elkaar gehaald en aan een logic analyzer gehangen. Op basis hiervan heb ik zelf een ESPHome firmware gebouwd waarmee ik de ventilatie kan aansturen vanuit een ESP8266. Die is bij mij gekoppeld met Home Assistant. De firmware kun je vinden in:

Deze firmware kan:
- Alle modussen van mijn Itho ventilatie aansturen (auto, nacht, low, medium, high). De status verandert dan ook op je remote.
- Timers zetten, ook voor een custom tijdsduur (bijvoorbeeld 45 minuten). Deze zie je dan ook op je remote.
- De status in Home Assistant updaten als je op je bestaande remote een andere modus selecteert.

- Joinen als nieuwe remote (berichten worden nu verstuurd uit naam van mijn bestaande remote)
Dat maakt zal het nu voor veel mensen nog lastig maken om deze firmware te gaan gebruiken.

Mocht iemand zelf een Itho RFT-CO2 hebben en een beetje kunnen programmeren, is alle hulp welkom om hier een goed bruikbare firmware van te maken!
En @arjenhiemstra wellicht heb je hier ook wat aan voor het decoderen van status berichten.
_/-\o_

ff snel naar je code gekeken, we kunnen wel inpakken ;)
Mooi werk hoor! En mooi om te zien hoe veel compacter en cleaner de code kan zijn

edit:
Join van een standaard remote is alleen message type 1FC9 versturen en klaar (komt wel een reactie terug maar daar doet de remote niets mee). De RFT-CO2 verwacht een handshake met de box na het versturen van het 1FC9 bericht.
Voor remote adres lijkt je iedere set van 3 bytes te kunnen gebruiken

Edit 2:
De itho, kwam ik later achter, gebruikt grotendeels het RAMSES II RF protocol van Honeywell. Hier staat een heel interessant stukje hoe de message body opgebouwd is. De message header (in je code nu geloof ik de 'firstByte') bepaald de aanwezigheid van de overige velden in de message body. Met die info moet je vrij makkelijk het join proces en de user configurable device ID's kunnen implementeren denk ik.
De enige afwijking die ik denk te zien is dat het device ID bij itho de volledige 24 bits lijkt te gebruiken in tegenstelling tot andere ramses devices die de eerste 6 bits voor device type of class gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door arjenhiemstra op 18-08-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Marijnus schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:51:

Deze firmware kan:

Wat goed!
Hoe kun je nu wel achterhalen wat het adres is van de eigen adres/fanremote? Dit is wel nodig om deze firmware te kunnen gaan gebruiken (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
1ntroduc3 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Wat goed!
Hoe kun je nu wel achterhalen wat het adres is van de eigen adres/fanremote? Dit is wel nodig om deze firmware te kunnen gaan gebruiken (toch?)
Niet zonder de code aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
arjenhiemstra schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

_/-\o_

ff snel naar je code gekeken, we kunnen wel inpakken ;)
Mooi werk hoor! En mooi om te zien hoe veel compacter en cleaner de code kan zijn

edit:

[...]

Join van een standaard remote is alleen message type 1FC9 versturen en klaar (komt wel een reactie terug maar daar doet de remote niets mee). De RFT-CO2 verwacht een handshake met de box na het versturen van het 1FC9 bericht.

[...]

Voor remote adres lijkt je iedere set van 3 bytes te kunnen gebruiken

Edit 2:
De itho, kwam ik later achter, gebruikt grotendeels het RAMSES II RF protocol van Honeywell. Hier staat een heel interessant stukje hoe de message body opgebouwd is. De message header (in je code nu geloof ik de 'firstByte') bepaald de aanwezigheid van de overige velden in de message body. Met die info moet je vrij makkelijk het join proces en de user configurable device ID's kunnen implementeren denk ik.
De enige afwijking die ik denk te zien is dat het device ID bij itho de volledige 24 bits lijkt te gebruiken in tegenstelling tot andere ramses devices die de eerste 6 bits voor device type of class gebruiken.
Thanks! En dat is super nuttige info! (Had me een hoop werk gescheeld als ik dat had geweten ;) ). Dan weet ik eindelijk waar die eerste byte voor is, die verschilt dan dus niet per set, maar per type header. Verkeerd ingeschat, ga ik een keertje aan moeten passen.

Die join en handshake pas ik hopelijk een keertje aan als ik daar tijd voor heb. Merge requests zijn natuurlijk ook altijd welkom als jij eens tijd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
1ntroduc3 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Wat goed!
Als je een RFT-CO2 remote en Home Assistant hebt (en dapper genoeg bent om de tweede gebruiker te worden) kan dat nu. Ik heb wat logging toegevoegd, zodat je aan de hand van de logs na de eerste installatie de correcte adressen kan achterhalen. Zie de readme.

Mocht je dit willen proberen en ergens tegenaan lopen, mag je me uiteraard een DM sturen, dan kijk ik of ik je kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Interessant! Ik heb even een fork getrokken van je code om te kijken of ik hier als gebruiker nummer 3 iets mee kan doen ;).

Eén ding: ik gebruik ESPHome in Home Assistant, en dat lijkt toch iets anders te zijn dan 'esphome' zoals jij aanhaalt. Dus wellicht wordt het een hobbelige start voor mij...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
pistole schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:25:
Interessant! Ik heb even een fork getrokken van je code om te kijken of ik hier als gebruiker nummer 3 iets mee kan doen ;).

Eén ding: ik gebruik ESPHome in Home Assistant, en dat lijkt toch iets anders te zijn dan 'esphome' zoals jij aanhaalt. Dus wellicht wordt het een hobbelige start voor mij...
Meer zielen meer vreugd!

Ik vermoed dat wij dezelfde ESPHome bedoelen: https://esphome.io/. Omdat mijn code alleen nog nergens een library is, kun je het helaas nog niet makkelijk via hun dashboard in elkaar klikken. Gelukkig leggen ze redelijk goed uit hoe het via de commandline kan. (Samengevat in mijn readme)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Marijnus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Als je een RFT-CO2 remote en Home Assistant hebt (en dapper genoeg bent om de tweede gebruiker te worden) kan dat nu. Ik heb wat logging toegevoegd, zodat je aan de hand van de logs na de eerste installatie de correcte adressen kan achterhalen. Zie de readme.

Mocht je dit willen proberen en ergens tegenaan lopen, mag je me uiteraard een DM sturen, dan kijk ik of ik je kan helpen.
Ga ik morgen mee aan de slag
edit: ik was te voorbarig: Ik ben net verhuisd en kan de receiver (nog) niet vinden. Ik ga hier mee aan de slag als ik de juiste doos ben tegengekomen!!

[ Voor 12% gewijzigd door 1ntroduc3 op 20-08-2021 13:04 ]

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 17:00
Zijn er toevallig mensen met een Homey?
Als ik naar de specificaties kijk zou deze ook deze signalen moeten kunnen sturen / ontvangen.

• arjenhiemstra
Marijnus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

Thanks! En dat is super nuttige info! (Had me een hoop werk gescheeld als ik dat had geweten ;) ). Dan weet ik eindelijk waar die eerste byte voor is, die verschilt dan dus niet per set, maar per type header. Verkeerd ingeschat, ga ik een keertje aan moeten passen.
Graag gedaan! Ik ben ook erg lang aan het zoeken geweest en zat eerst op precies hetzelfde spoort als jij...
Die join en handshake pas ik hopelijk een keertje aan als ik daar tijd voor heb. Merge requests zijn natuurlijk ook altijd welkom als jij eens tijd heb :)
Ik wil het wel proberen maar ik vrees dat ik als simpele it manager niet de skills heb als ik zo naar je code kijk. Ik zie allerlei dingen waarvan ik ze in mijn hoofd bedacht had zo te willen doen maar absoluut niet de kennis en ervaring van heb om ze effectief toe te passen vrees ik... als ik durf ;) ga ik er mee aan de slag aan maak ik een PR er van

• pistole

pistole

Frutter

Marijnus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Meer zielen meer vreugd!

Ik vermoed dat wij dezelfde ESPHome bedoelen: https://esphome.io/. Omdat mijn code alleen nog nergens een library is, kun je het helaas nog niet makkelijk via hun dashboard in elkaar klikken. Gelukkig leggen ze redelijk goed uit hoe het via de commandline kan. (Samengevat in mijn readme)
Niet helemaal, helaas. Ik draai Home Assistant Core op een rpi en heb daarop een beperkte shell. Helaas geen toegang tot python, pip3, en ook geen command line versie van esphome. Of ik zit niet in de goede shell, dat zou ook zomaar kunnen ;) .

Ik heb wel toegang tot de ESPHome dashboard dus waarschijnlijk moet het allemaal wel kunnen. Maar eerst maar weer tijd zien te vinden :p .

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marijnus
pistole schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:33:
[...]

Niet helemaal, helaas. Ik draai Home Assistant Core op een rpi en heb daarop een beperkte shell. Helaas geen toegang tot python, pip3, en ook geen command line versie van esphome. Of ik zit niet in de goede shell, dat zou ook zomaar kunnen ;) .

Ik heb wel toegang tot de ESPHome dashboard dus waarschijnlijk moet het allemaal wel kunnen. Maar eerst maar weer tijd zien te vinden :p .
Tijd vinden is natuurlijk stap één :) Maar voor daarna: Je hoeft dit niet te flashen vanaf je raspberry pi waar HA op draait. Het is (denk ik) makkelijker om dat vanaf je gewone PC (of laptop) te doen.

- Zorg dat je daar de drivers voor je ESP bordje op hebt geïnstalleerd.
- Dan installeer je Python 3 en voeg je deze toe aan je PATH (voor windows).
- Daarna download je mijn git repo en maak hier een secrets.yaml aan (zie readme).
- Voer in die map de commando's uit de readme uit.
- Als je wifi wachtwoord etc. kloppen verbindt je ESP bordje met je WiFi.
- In Home Assistant verschijnt een notificatie: "nieuw apparaat gevonden" oid. Die kun je toevoegen.
- Check de logs voor de adressen van je fan / remote, pas deze aan in ithoFan.yaml (zie readme). Dan opnieuw flashen.

Misschien wat te uitgebreide instructies, maar wellicht ook nuttig voor anderen. Laat maar weten of dit je verder helpt :)

[ Voor 2% gewijzigd door Marijnus op 20-08-2021 09:48 . Reden: zinsbouw is moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Marijnus schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Tijd vinden is natuurlijk stap één :) Maar voor daarna: Je hoeft dit niet te flashen vanaf je raspberry pi waar HA op draait. Het is (denk ik) makkelijker om dat vanaf je gewone PC (of laptop) te doen.

- Zorg dat je daar de drivers voor je ESP bordje op hebt geïnstalleerd.
- Dan installeer je Python 3 en voeg je deze toe aan je PATH (voor windows).
- Daarna download je mijn git repo en maak hier een secrets.yaml aan (zie readme).
- Voer in die map de commando's uit de readme uit.
- Als je wifi wachtwoord etc. kloppen verbindt je ESP bordje met je WiFi.
- In Home Assistant verschijnt een notificatie: "nieuw apparaat gevonden" oid. Die kun je toevoegen.
- Check de logs voor de adressen van je fan / remote, pas deze aan in ithoFan.yaml (zie readme). Dan opnieuw flashen.

Misschien wat te uitgebreide instructies, maar wellicht ook nuttig voor anderen. Laat maar weten of dit je verder helpt :)
Zonder dollen: zitten goede stappen bij die ook in de readme kunnen op github wellicht? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

JimSR schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:11:
Als ik naar de specificaties kijk zou deze ook deze signalen moeten kunnen sturen / ontvangen.
Ik zie hier een interessant draadje: https://forum.athom.com/d...tion-system-with-homey/p4

Maar het lijkt erop dat dat nog niet native gelukt is vanuit Homey.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
JimSR schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:11:
De homey gebruikt dezelfde Ti CC1101 chip als in de itho, technisch kan het dus zeker maar ik begreep dat je bij homey maar beperkt toegang hebt tot de RF settings van de chip (zoals modulatie, channel spacing e.d.)
Het niet mogelijk een implementatie te maken die alleen gebruik maakt van de homey zolang die beperking er is.

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 17:00
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:46:
[...]

De homey gebruikt dezelfde Ti CC1101 chip als in de itho, technisch kan het dus zeker maar ik begreep dat je bij homey maar beperkt toegang hebt tot de RF settings van de chip (zoals modulatie, channel spacing e.d.)
Het niet mogelijk een implementatie te maken die alleen gebruik maakt van de homey zolang die beperking er is.
https://apps.developer.homey.app/wireless/rf-433mhz-868mhz
Dit lezende heb je (ondertussen?) best wat controle in het definieren van de signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 18:35
mijn Itho warmtewisselaar HRU 350 heeft ook nog een bypass-klep.

normaal gaan binnenkomende en uitgaande luchtstromen langs elkaar in de warmtewisselaar, zodat de warmte behouden blijft. In "zomerbedrijf" gaat er een klep om, zodat er s nachts koele lucht binnenkomt, die niet langs de warmtewisselaar gaat.

Maar omdat ik ook nog een adiabatische koeler in de retour heb, wil ik die klep extern sturen.

VRAAG: heeft het protocol hier ook commando's voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janneman64 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:52:
mijn Itho warmtewisselaar HRU 350 heeft ook nog een bypass-klep.

normaal gaan binnenkomende en uitgaande luchtstromen langs elkaar in de warmtewisselaar, zodat de warmte behouden blijft. In "zomerbedrijf" gaat er een klep om, zodat er s nachts koele lucht binnenkomt, die niet langs de warmtewisselaar gaat.

Maar omdat ik ook nog een adiabatische koeler in de retour heb, wil ik die klep extern sturen.

VRAAG: heeft het protocol hier ook commando's voor ?
Via RF lijkt dit niet mogelijk, je zult de diag poort hiervoor moeten gebruiken. Ik ben met een WiFi device bezig die je hier op kunt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTFO3OOtzCr8RXQgD4iG42s2UMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyY62UbHznRt8PhENcC53eqq.png?f=fotoalbum_large

Ik mag binnenkort bij iemand een hru350 ophalen om te gaan testen en dan zal ik kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is. Het protocol heb ik in de basis al uitgeplozen, moet alleen nog een gebruiksvriendelijke manier vinden om dit in een esp32 firmware om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
Heeft iemand ervaring met de Itho ventilatie/cc1101 en mysensors? Mijn doel is om de cc1101/itho sofware in de Arduino IDE te kunnen gebruiken, bij voorkeur als library want de main function wordt volgens mij al geleverd door Mysensors. Bij voorkeur draaiend op een Arduino Pro Mini 3.3V want die hardware heb ik al in elkaar gesoldeerd. Met een rfm69 en een cc1101.

Mijn plan is om in deze MySensors node een sensor op te nemen die de temperatuur van de warmwater leiding naar de douche meet. In het toilet hang ik een PIR sensor. De resultaten van beide sensors stuur ik naar Openhab. Aan de hand van die resultaten wordt dan de ventilator aangestuurd: Openhab stuurt aan de MySensors node een bericht, dat door de node dan via de cc1101 naar de ventilator wordt gestuurd.

Groetjes,
Carl

Wat oninteressante achtergrondinfo: voorheen had ik een 6811 microprocessor met een temp sensor op de warmwaterleiding, zelfgeschreven software en twee relais. Dat stuurde een ouderwetse ventilator met Perilex aansluiting aan. Recent heb ik die ventilator vervangen door een modernere.
In het toilet had ik een apart ventilatortje, direct naar buiten, geschakeld via de lichtschakelaar. Dat maakte veel herrie en als er visite voor de deur stond, stond die in de stank, dus dat ventilatortje heb ik verwijderd en nu moet de originele afvoer via de centrale afzuiging het gaan overnemen, aangestuurd op basis van een PIR sensor.

[ Voor 4% gewijzigd door cvdenzen op 05-09-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De oorspronkelijke library was voor de Arduino: https://github.com/Klusjesman/IthoEcoFanRFT, deze code zou gewoon moeten werken in de Arduino IDE met een Atmega. Daarnaast kan je de nieuwe library van arjenhiemstra (https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi) ook omzetten naar de Arduino, waarschijnlijk hoef je maar wat kleine dingen aan te passen.

De ESP is momenteel veel populairder voor dit soort dingen omdat er al WiFi ondersteuning in zit, bij een Arduino moet je hier vaak een losse shield (n.b. gebaseerd op een ESP) voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
Voor mij is wifi juist niet belangrijk. Wifi gebruikt teveel stroom voor batterijen, en als ik mijn wifi-wachtwoord of ssid wil veranderen wordt dat ook gecompliceerd.
Ik ga eens kijken naar de genoemde git repositories, misschien kan ik ze mergen tot een geldige Arduino library.
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste