DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 22:40
Sten Vollebregt schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:39:
De oorspronkelijke library was voor de Arduino: https://github.com/Klusjesman/IthoEcoFanRFT, deze code zou gewoon moeten werken in de Arduino IDE met een Atmega. Daarnaast kan je de nieuwe library van arjenhiemstra (https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi) ook omzetten naar de Arduino, waarschijnlijk hoef je maar wat kleine dingen aan te passen.

De ESP is momenteel veel populairder voor dit soort dingen omdat er al WiFi ondersteuning in zit, bij een Arduino moet je hier vaak een losse shield (n.b. gebaseerd op een ESP) voor kopen.
Ik probeer om de code met MySensors te laten werken op een 8MHz ATMega328P op 3,3V, Arduino Pro Mini. Als ik Arjenhiemstra's code neem, vindt hij Ticker niet. Het is mij niet duidelijk welke library ik moet gebruiken voor Ticker.
Met de Klusjesman code blijft hij hangen in waitForCalibration to finish. De code is wel gebaseerd op Arduino, maar heeft een eigen SPI implementatie.
Omdat MySensors gebaseerd is op Arduino past de code van ArjenHiemstra het beste (gebruikt bijv. dezelfde SPI code). Hoe zou ik erachter kunnen komen welke bibliotheken+versie ik moet gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door cvdenzen op 19-09-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:30
cvdenzen schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:49:
[...]

Ik probeer om de code met MySensors te laten werken op een 8MHz ATMega328P op 3,3V, Arduino Pro Mini. Als ik Arjenhiemstra's code neem, vindt hij Ticker niet. Het is mij niet duidelijk welke library ik moet gebruiken voor Ticker.
Met de Klusjesman code blijft hij hangen in waitForCalibration to finish. De code is wel gebaseerd op Arduino, maar heeft een eigen SPI implementatie.
Omdat MySensors gebaseerd is op Arduino past de code van ArjenHiemstra het beste (gebruikt bijv. dezelfde SPI code). Hoe zou ik erachter kunnen komen welke bibliotheken+versie ik moet gebruiken?
misschien gebruik je de verkeerde code, ik zie dat Sten gelinkt heeft naar de github repo van mijn itho add-on, die gebruikt dezelfde lib maar is een hardware oplossing die je in je itho box in kunt bouwen.
De lib zelf staat hier: https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

net even geprobeerd te compilen voor de ATMega328P en dat gaat goed als je 1 verwijzing naar IRAM cache even verwijdert (die heeft de atmega niet namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:43
Marijnus schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:51:

Thuis heb ik een Itho ventilatie hangen (grijze box) met een RFT-CO2 remote.
(...)

De firmware kun je vinden in:
https://github.com/x3e/Itho-RFT-CO2-ESPHome

Deze firmware kan:
- Alle modussen van mijn Itho ventilatie aansturen (auto, nacht, low, medium, high). De status verandert dan ook op je remote.
- Timers zetten, ook voor een custom tijdsduur (bijvoorbeeld 45 minuten). Deze zie je dan ook op je remote.
- De status in Home Assistant updaten als je op je bestaande remote een andere modus selecteert.
Mooi werk! :-)

Ik heb even naar de repo gekeken. Ik kon ze snel geen manier vinden om de CO2-waarde (bv 950ppm) uit te lezen uit de CO2-RFT. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

Weet je of dit (in theorie) wel mogelijk is? Stuurt de CO2-RFT de gemeten CO2-waarde uit?

[ Voor 3% gewijzigd door _starbuck_ op 20-09-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 14:00
_starbuck_ schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:40:
[...]

Weet je of dit (in theorie) wel mogelijk is? Stuurt de CO2-RFT de gemeten CO2-waarde uit?
Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken tussen de uitgestuurde berichten. Maar ik wilde zelf vooral tussen de verschillende modi kunnen schakelen, dus ik heb er niet echt naar gezocht. Misschien dat iemand anders het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Marijnus schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:01:
[...]

Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken tussen de uitgestuurde berichten. Maar ik wilde zelf vooral tussen de verschillende modi kunnen schakelen, dus ik heb er niet echt naar gezocht. Misschien dat iemand anders het weet.
Toevallig vandaag mee bezig geweest. De waarde zit in het 31DA bericht vanuit de itho (mits de CO2 sensor aangemeld is bij de itho en ik weet niet zeker of die via RF ook door de itho wordt verstuurd), byte 2 en 3 van de relevante data, waarde >= 7F van byte 2 geeft een foutcode aan.

En via RF is het dit bericht:
W --- 97,28,55 --,--,-- 97,28,55 1298 3:00,02,8C

1298 waarbij 02,8C de CO2 ppm waarde is (712 in dit geval), de eerst byte wellicht een foutcode oid maar geen idee nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06 20:59
Ik weet niet of ik in het juiste forum ben hiervoor maar ik heb nu een ecofan in huis en die is te bedienen met een rf afstandsbediening, nu werkt deze niet heel goed in de douche, als ik heb naast de fan gebruik doet ie het prima dus het lijkt een gebrekkig bereik te zijn (huis uit 2009).

Heeft het zin om een vocht/CO2 meter te kopen om deze te koppelen aan de box of werken deze volgens hetzelfde protocol?

Wanneer het laatste het geval is kan ik misschien beter een nieuwe box kopen en het zigbee paneel van arjenhiemstra (als hij deze nog maakt) hier op aansluiten en een zigbee vochtmeter in de douche hangen.

Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
arjenhiemstra schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:10:
[...]

misschien gebruik je de verkeerde code, ik zie dat Sten gelinkt heeft naar de github repo van mijn itho add-on, die gebruikt dezelfde lib maar is een hardware oplossing die je in je itho box in kunt bouwen.
De lib zelf staat hier: https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT

net even geprobeerd te compilen voor de ATMega328P en dat gaat goed als je 1 verwijzing naar IRAM cache even verwijdert (die heeft de atmega niet namelijk).
Ik heb alle files onder Itho gekopieerd naar mijn Arduino directory.
Na het verwijderen van de IRAM_CACHE ziet het er netjes uit. IIk gebruik MySensors en daarvoor heb ik een RFM69 aangesloten. Die heeft een NSS (slave select) op de default PB2 zitten. Jouw code gaat ervan uit dat de CC1101 daarop zit. Ik heb in jouw code SS gewijzigd in CC1101_SS en waarde 14 gegeven. Nu blijft de sketch hangen in rf.init(). De komende weken heb ik geen tijd om het uit te zoeken, daarna ga ik eens verder zoeken. Mijn code (met een herkenbare branch): https://github.com/cvdenzen/IthoEcoFanRFT.git.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
cvdenzen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:32:
[...]

Ik heb alle files onder Itho gekopieerd naar mijn Arduino directory.
Na het verwijderen van de IRAM_CACHE ziet het er netjes uit. IIk gebruik MySensors en daarvoor heb ik een RFM69 aangesloten. Die heeft een NSS (slave select) op de default PB2 zitten. Jouw code gaat ervan uit dat de CC1101 daarop zit. Ik heb in jouw code SS gewijzigd in CC1101_SS en waarde 14 gegeven. Nu blijft de sketch hangen in rf.init(). De komende weken heb ik geen tijd om het uit te zoeken, daarna ga ik eens verder zoeken. Mijn code (met een herkenbare branch): https://github.com/cvdenzen/IthoEcoFanRFT.git.
Mijn ervaring is dat als die op de init blijft hangen er ergens een pin niet goed aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31

pistole

Frutter

HF5236 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:46:
Ik weet niet of ik in het juiste forum ben hiervoor maar ik heb nu een ecofan in huis en die is te bedienen met een rf afstandsbediening, nu werkt deze niet heel goed in de douche, als ik heb naast de fan gebruik doet ie het prima dus het lijkt een gebrekkig bereik te zijn (huis uit 2009).

Heeft het zin om een vocht/CO2 meter te kopen om deze te koppelen aan de box of werken deze volgens hetzelfde protocol?

Wanneer het laatste het geval is kan ik misschien beter een nieuwe box kopen en het zigbee paneel van arjenhiemstra (als hij deze nog maakt) hier op aansluiten en een zigbee vochtmeter in de douche hangen.

Ik heb een ecofan met ingebouwde vochtsensor, dus als het je daarom te doen is, is dat misschien wel het makkelijkst. Maar wij zijn tweakers, dus zoeken vaak niet naar de makkelijkste oplossing :+ :9 .

[ Voor 4% gewijzigd door pistole op 24-09-2021 08:06 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HF5236 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:46:

De externe vocht sensor van itho (de RFT-RV) en de externe co2 sensor van itho (RFT-CO2) werken volgens hetzelfde protocol als de remotes, zelfde chip, zelfde soort antenne. Het bereik zal dus waarschijnlijk even groot zijn. Itho verkoopt overigens ook een repeater geloof ik, zou een oplossing kunnen zijn maar is allemaal vreselijk duur.

Ik heb/had in de badkamer een vochtsensor via zwave, op basis daarvan stuurt node-red via mijn add-on de itho weer aan. In de woonkamer doe ik hetzelfde maar dan met een CO2 sensor.

Heb jij een itho waar mijn add-on in past of is die te oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06 20:59
Ik heb een oude versie waar jouw print niet op werkt.
Als ik een fan wil met vochtsensor moet ik eigenlijk wel een nieuwe kopen omdat ik verwacht dat de itho vochtsensoren tegen dezelfde hindernissen aan zullen lopen als de rf remote

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
HF5236 schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:39:
Ik heb een oude versie waar jouw print niet op werkt.
Als ik een fan wil met vochtsensor moet ik eigenlijk wel een nieuwe kopen omdat ik verwacht dat de itho vochtsensoren tegen dezelfde hindernissen aan zullen lopen als de rf remote
Tip, check ff marktplaats. Ik heb laatst een gloednieuwe met vochtsensor gekocht voor 70 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:27
Kan iemand mij op weg helpen? Ik probeer de itho (cve eco rft) met esphome werkend te krijgen.
ik probeer dit met
https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101
of 1 van de 4 forks. Echter bij het compilen krijg ik de onderstaande error.
ik doe dit met python (geen add-on door hass docker)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Generating LD script .pioenvs/itho_eco_fan/ld/local.eagle.app.v6.common.ld
Compiling .pioenvs/itho_eco_fan/lib4d9/ESP8266WiFi/BearSSLHelpers.cpp.o
Compiling .pioenvs/itho_eco_fan/lib4d9/ESP8266WiFi/CertStoreBearSSL.cpp.o
ithorvlo.yml: In lambda function:
ithorvlo.yml:45:33: error: expected type-specifier before 'FanSendStandby'
ithorvlo.yml:47:29: error: could not convert '{fansendstandby}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:55:29: error: expected type-specifier before 'FanSendLow'
ithorvlo.yml:57:25: error: could not convert '{fansendlow}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:65:32: error: expected type-specifier before 'FanSendMedium'
ithorvlo.yml:67:28: error: could not convert '{fansendmedium}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:75:30: error: expected type-specifier before 'FanSendHigh'
ithorvlo.yml:77:26: error: could not convert '{fansendhigh}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:85:28: error: expected type-specifier before 'FanSendIthoTimer1'
ithorvlo.yml:87:24: error: could not convert '{fansendt1}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:93:28: error: expected type-specifier before 'FanSendIthoTimer2'
ithorvlo.yml:95:24: error: could not convert '{fansendt2}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:101:28: error: expected type-specifier before 'FanSendIthoTimer3'
ithorvlo.yml:103:24: error: could not convert '{fansendt3}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:109:30: error: expected type-specifier before 'FanSendIthoJoin'
ithorvlo.yml:111:26: error: could not convert '{fansendjoin}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::switch_::Switch*>'
ithorvlo.yml:118:26: error: expected type-specifier before 'FanRecv'
ithorvlo.yml:120:66: error: could not convert '{<expression error>, <expression error>, <expression error>}' from '<brace-enclosed initializer list>' to 'std::vector<esphome::text_sensor::TextSensor*>'
ithorvlo.yml:14:7: error: 'Idlist' was not declared in this scope
ithorvlo.yml:17:7: error: 'Mydeviceid' was not declared in this scope
Compiling .pioenvs/itho_eco_fan/lib4d9/ESP8266WiFi/ESP8266WiFi.cpp.o
ithorvlo.yml:48:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:58:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:68:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:78:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:88:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:96:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:104:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:112:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
ithorvlo.yml:121:3: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
*** [.pioenvs/itho_eco_fan/src/main.cpp.o] Error 1
==========================================================================================

• proton999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-01-2023
@sharkzor Ik krijg exact dezelfde errors als jij als ik het yaml bestand probeer te compileren. Ik doe het via
het ESPhome dasboard van de addon in HA. Ben jij er al achter waar het probleem ligt ?

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Aiolos schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:32:
[...]

Geen idee of je de CC1101 oplossing hier bedoelt, maar sinds vanmiddag kan ik bevestigen dat de ESPEasy Itho plugin in combinatie met een CC1101 prima werkt op een Itho HRU Eco 300 WTW (En ik verwacht ook op de 200 en 350, aangezien die dezelfde RF ondersteunen).
De standen 1, auto en 3 worden ondersteunt. 0 en 4 heb ik geen effect mee gemerkt.
Het toerental regelen is niet mogelijk, maar daar lijkt Itho zelf ook geen remote voor te hebben
even je oude berichtje quoten @Aiolos Welke versie gebruik je exact, en heb je wellicht al iets " beters" (bv via esphome) aan de praat?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1ntroduc3 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:40:
[...]

even je oude berichtje quoten @Aiolos Welke versie gebruik je exact, en heb je wellicht al iets " beters" (bv via esphome) aan de praat?
Ik gebruikt de ESPEasy versie van @Sten Vollebregt . Overigens nog de oude versie, de nieuwe heb ik ook een keer geflashed, maar die alleen op een CVE-s gebruikt, geen WTW.

Iets met een ESPHome versie wil ik wel gaan proberen, maar ik heb er de tijd nog niet voor gevonden...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:27

smaw

Geen ondertitel

Hallo,

Ik heb een tijd geleden (zeker een jaar of misschien wel 2 jaar) geleden zo'n mooi ITHO esp'tje gemaakt zoals hierboven allemaal beschreven is. Werkt allemaal prima, alleen laatste tijd zie ik in mijn configuration.yaml wat error's voorbij :

String does not match the pattern of "DEPRECATED^".

Het gaat om dit stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
fan:
  - platform: template
    fans:
      mechanical_ventilation:
        friendly_name: "Mechanical Ventilation"
        value_template: >
          {{ "off" if states('sensor.fanspeed') == 'Low' else "on" }}
        speed_template: "{{ states('sensor.fanspeed') }}"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          data:
            entity_id: switch.fansendhigh
        turn_off:
          data:
            entity_id: switch.fansendlow
        set_speed:
          data_template:
            entity_id: >
              {% set mapper = { 'Timer 1':'switch.fansendtimer1','Timer 2':'switch.fansendtimer2','Timer 3':'switch.fansendtimer3','High':'switch.fansendhigh', 'Medium':'switch.fansendmedium', 'Low':'switch.fansendlow' } %}
              {{ mapper[speed] if speed in mapper else switch.fansendlow }}
        speeds:
          - "Low"
          - "Medium"
          - "High"
          - "Timer 1"
          - "Timer 2"
          - "Timer 3"

Ik zie dat ik geen package heb gemaakt voor de ITHO destijds en kan alleen maar dit stukje code terugvinden.

Nu heb ik : https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub deze gevolgt (toen volgens mij ook al)
maar als ik de package nu probeer aan te maken, schiet alles in het rood in de VScode editor. Dit lijkt me niet helemaal in orde :)

Iemand een idee hierover?

Ook zie ik allemaal compilatie warnings voorbij komen tegenwoordig. Naar welke versie kan ik het beste updaten? Ik kan me herrineren dat ik die van SuperSjimmie heb gebruikt

Oplossing al gevonden : Ik gebruikte: https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO, deze geupdate en alles werkt.

[ Voor 2% gewijzigd door smaw op 07-10-2021 14:25 . Reden: oplossing gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
smaw schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:54:
Hallo,

Ik heb een tijd geleden (zeker een jaar of misschien wel 2 jaar) geleden zo'n mooi ITHO esp'tje gemaakt zoals hierboven allemaal beschreven is. Werkt allemaal prima, alleen laatste tijd zie ik in mijn configuration.yaml wat error's voorbij :

String does not match the pattern of "DEPRECATED^".

Het gaat om dit stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
fan:
    fans:
      mechanical_ventilation:
        friendly_name: "Mechanical Ventilation"
        speed_template: "{{ states('sensor.fanspeed') }}"
        turn_on:
          data:
        turn_off:
          data:
        set_speed:
          data_template:
              {% set mapper = { 'Timer 1':'switch.fansendtimer1','Timer 2':'switch.fansendtimer2','Timer 3':'switch.fansendtimer3','High':'switch.fansendhigh', 'Medium':'switch.fansendmedium', 'Low':'switch.fansendlow' } %}
              {{ mapper[speed] if speed in mapper else switch.fansendlow }}
        speeds:
          - "Low"
          - "Medium"
          - "High"
          - "Timer 1"
          - "Timer 2"
          - "Timer 3"

Ik zie dat ik geen package heb gemaakt voor de ITHO destijds en kan alleen maar dit stukje code terugvinden.

Nu heb ik : https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub deze gevolgt (toen volgens mij ook al)
maar als ik de package nu probeer aan te maken, schiet alles in het rood in de VScode editor. Dit lijkt me niet helemaal in orde :)

Iemand een idee hierover?

Ook zie ik allemaal compilatie warnings voorbij komen tegenwoordig. Naar welke versie kan ik het beste updaten? Ik kan me herrineren dat ik die van SuperSjimmie heb gebruikt

Oplossing al gevonden : Ik gebruikte: https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO, deze geupdate en alles werkt.
Ik krijg diverse YAML errors als ik die HA integratie code gebruik uit dat Google artikel. Ook met een YAML prettifier krijg ik ze er niet uit. Welke code gebruiken jullie binnen HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:49
Hoi Tweakers,
Ik heb dit topic behoorlijk doorgespit maar het ontbreekt mij aan kennis om de juiste info te filteren.

Ik heb een ESP32 met een nRF905 geknutseld en de code van eelcohn gebruikt welke primair voor Zender/BUVA is.
Er is echter ook een manual optie waarbij de volgende parameters moeten worden geset:
  • Frequency
  • Transmit power
  • Receive power
  • Auto-retransmit
  • Transmit address width
  • Receive address width
  • Transmit payload width
  • Receive payload width
  • Receive address
  • Output clock frequency
  • Output clock enabled
  • Xtal clock frequency
  • CRC enabled
  • CRC mode
Een enkele kan ik vinden maar niet allemaal.

Heeft iemand ervaring met de api van eelcohn, of een advies voor firmware om mijn configuratie te laten werken?

Hoor het graag. Alvast dank.
Grtn,
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kees de kapper schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:33:
Hoi Tweakers,
Ik heb dit topic behoorlijk doorgespit maar het ontbreekt mij aan kennis om de juiste info te filteren.

Ik heb een ESP32 met een nRF905 geknutseld en de code van eelcohn gebruikt welke primair voor Zender/BUVA is.
Er is echter ook een manual optie waarbij de volgende parameters moeten worden geset:
  • Frequency
  • Transmit power
  • Receive power
  • Auto-retransmit
  • Transmit address width
  • Receive address width
  • Transmit payload width
  • Receive payload width
  • Receive address
  • Output clock frequency
  • Output clock enabled
  • Xtal clock frequency
  • CRC enabled
  • CRC mode
Een enkele kan ik vinden maar niet allemaal.

Heeft iemand ervaring met de api van eelcohn, of een advies voor firmware om mijn configuratie te laten werken?

Hoor het graag. Alvast dank.
Grtn,
Kees
Niet lullig bedoelt maar dit topic gaat over het aansturen van de itho cve's niet over de buva units. Die zijn qua aansturing en protocol echt anders.
Ik zou je adviseren om bij Eelco op de github pagina een issue aan te maken, ik geloof dat hij het een beetje druk heeft met wat projectjes maar wie weet kan hij je snel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
arjenhiemstra schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Niet lullig bedoelt maar dit topic gaat over het aansturen van de itho cve's niet over de buva units. Die zijn qua aansturing en protocol echt anders.
Ik zou je adviseren om bij Eelco op de github pagina een issue aan te maken, ik geloof dat hij het een beetje druk heeft met wat projectjes maar wie weet kan hij je snel verder helpen.
Dank voor je reactie. Ik ben me daar volledig van bewust. Ik heb zelf namelijk ook een Itho CVE en hoopte met Eelco's API en andere settings waarden gebruik te kunnen maken van de ESP32/nRF905.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kees de kapper schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben me daar volledig van bewust. Ik heb zelf namelijk ook een Itho CVE en hoopte met Eelco's API en andere settings waarden gebruik te kunnen maken van de ESP32/nRF905.
Voor je itho bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Yep. Inderdaad. Of ben ik op het verkeerde pad beland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kees de kapper schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Yep. Inderdaad. Of ben ik op het verkeerde pad beland?
Yep denk het wel. Volgens mij heeft Eelco de RF communicatie van de buva opgepikt, deze gedecodeerd en naar software omgezet naar iets wat met een ESP8266 en RF module te gebruiken is.
Dit is specifiek voor de buva te gebruiken, niet voor de itho helaas. Daar heb je de libs voor nodig die ook hier besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
Dank je wel Arjen! Dan ga ik een C1101 module zoeken.
Adviseer je ook gelijk een ESP8266 of kan ik de ESP32 blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kees de kapper schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:01:
Dank je wel Arjen! Dan ga ik een C1101 module zoeken.
Adviseer je ook gelijk een ESP8266 of kan ik de ESP32 blijven gebruiken?
Ik gebruik voor de meeste projecten nu een esp32, sneller, meer geheugen, meer pinnen voor een lagere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 20:55
peligro2k schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Ik krijg diverse YAML errors als ik die HA integratie code gebruik uit dat Google artikel. Ook met een YAML prettifier krijg ik ze er niet uit. Welke code gebruiken jullie binnen HA?
Zo heb ik het weer werkend gekregen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        percentage_template: >
          {% set speedperc = {'Standby': 0, 'Low': 33, 'Medium': 66, 'High': 100} %}
          {{speedperc [states('sensor.fanspeed')]}}
        turn_on:
          data:
        turn_off:
          data:
        set_percentage:
            data_template:
                {% set id_mapp = {0: 'switch.fansendstandby', 33:'switch.fansendlow', 66:'switch.fansendmedium', 100:'switch.fansendhigh'} %}
                {{id_mapp[percentage]}}
        speed_count: 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdenzen
arjenhiemstra schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:41:
[...]

Mijn ervaring is dat als die op de init blijft hangen er ergens een pin niet goed aangesloten is.
Het werkt!
Het probleem bleek te zijn dat de attachinterrupt het pinnummer en niet het interruptnummer als input kreeg, de functie digitalPinToInterrupt werd niet gebruikt en dat moet wel.
Ook zag ik op de oscilloscoop dat mijn SS (Server Select) signaal uit de AVR er niet netjes uitzag, en toen heb ik een delay van 1ms in de select gezet. Of dat echt een probleem was weet ik niet.

En ik heb de variabele (ik weet de naam nu even niet, iets van ITHOhasdata) de ‘volatile’ modifier meegegeven. Het lijkt zonder die modifier nu bij toeval goed te gaan. Deze volatile modifier is nodig omdat de variabele asynchroon in de interruptroutine wordt gewijzigd.

Bedankt voor de code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:22
Is er inmiddels al een update om de Itho Daalderop RFT CO2 sensor 220 volt uit te lezen? Al jaren gebruik ik een ESP8266 met een CC1101 er op aangesloten, via mqtt stuur ik mijn Itho ecco fan aan en lees ik de handzender aan de muur uit. Nou vroeg ik me af of na al die jaren ontwikkeling het al mogelijk was om ook de CO2 sensor uit te lezen en of de vochtsensor in de Itho ecco fan zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
rorie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:04:
Is er inmiddels al een update om de Itho Daalderop RFT CO2 sensor 220 volt uit te lezen? Al jaren gebruik ik een ESP8266 met een CC1101 er op aangesloten, via mqtt stuur ik mijn Itho ecco fan aan en lees ik de handzender aan de muur uit. Nou vroeg ik me af of na al die jaren ontwikkeling het al mogelijk was om ook de CO2 sensor uit te lezen en of de vochtsensor in de Itho ecco fan zelf?
Een paar dagen geleden heb ik versie 2.1 van de cc1101 lib online gezet. Deze heeft support voor de itho rft-co2, rft-rv.
Hier meer info: https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT/releases

Het uitlezen van de interne sensor is ook mogelijk maar niet via deze library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-04 11:42
Is er ook een mogelijkheid om de CO2 en vochtigheid uit te lezen middels een ESPeasy versie?

[ Voor 11% gewijzigd door Piacco78 op 21-10-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[verkeerde plek]

[ Voor 167% gewijzigd door arjenhiemstra op 21-10-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:22
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Een paar dagen geleden heb ik versie 2.1 van de cc1101 lib online gezet. Deze heeft support voor de itho rft-co2, rft-rv.
Hier meer info: https://github.com/arjenhiemstra/IthoEcoFanRFT/releases

Het uitlezen van de interne sensor is ook mogelijk maar niet via deze library.
Wow, dat is goed nieuws! Hier staat de Itho ecco fan eigenlijk altijd in auto modus, wanneer je dus gaat douchen gaat hij atomatisch op de hoge stand en na verloop van tijd weer terug. Is hier in deze nieuwe versie ook een terugkoppeling van? Nu zie ik alleen dat hij in auto modus staat als ik aan het douchen ben, niks over dat hij automatisch hoog is gezet omdat er vocht gemeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:27
Piacco78 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:54:
Is er ook een mogelijkheid om de CO2 en vochtigheid uit te lezen middels een ESPeasy versie?
In theorie kan dit vast worden toegevoegd aan de ESPEasy met de nieuwe library van arjanhiemstra, eventueel/waarschijnlijk als extra plugin. In praktijk kan ik dit zelf niet testen omdat ik geen Itho CO2 of RH sensor heb en ook niet van plan ben om ze aan te schaffen. Daardoor wordt het wat lastig voor mij om deze functionaliteit te ontwikkelen (buiten erg weinig beschikbare tijd).

Ik ben nu voornamelijk bezig de Itho aansturing plugin in de main repo van ESPEasy te krijgen zodat deze altijd beschikbaar is met een nieuwe mega.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Sten Vollebregt schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

In theorie kan dit vast worden toegevoegd aan de ESPEasy met de nieuwe library van arjanhiemstra, eventueel/waarschijnlijk als extra plugin. In praktijk kan ik dit zelf niet testen omdat ik geen Itho CO2 of RH sensor heb en ook niet van plan ben om ze aan te schaffen. Daardoor wordt het wat lastig voor mij om deze functionaliteit te ontwikkelen (buiten erg weinig beschikbare tijd).

Ik ben nu voornamelijk bezig de Itho aansturing plugin in de main repo van ESPEasy te krijgen zodat deze altijd beschikbaar is met een nieuwe mega.
Begrijp ik Sten, time's a bitch met dit soort hobbies :) check ff de release notes zou ik willen zeggen (mocht je dat nog niet gedaan hebben), er zitten wellicht ook interessante dingen tussen als je geen CO2 of RH sensor hebt.
Volgens mij moest je in het verleden achterhalen wat je itho device ID was wilde je deze kunnen instellen, je kunt met de laatste versie van de lib deze in learn mode zetten en een remote registreren door een join commando te versturen. standaard is er ruimte voor 10 remotes. De lib 'configureert' automatisch het type remote, daar hoef je dus niets voor te doen.
In de release notes staat wat meer info over de verschillende functies, je kunt ook een reference naar een struct opvragen waarmee je info hebt om de joined remotes naar een config file te schrijven en bij een reboot weer kunt registreren met dezelfde lib functies.

Hopelijk kom ik Gijs volgende week nog ff tegen, vraag hem dan wel ff wat er mogelijk is wb de ESPEasy firmware, wellicht dat hij zin heeft om nog even te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
arjenhiemstra schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Ik gebruik voor de meeste projecten nu een esp32, sneller, meer geheugen, meer pinnen voor een lagere prijs.
Sorry voor mijn (wellicht) domme vraag, maar zijn de connecties op de pins voor de esp32 gelijk aan die voor de esp8266? Zo lijkt het wel namelijk. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Kees de kapper schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Sorry voor mijn (wellicht) domme vraag, maar zijn de connecties op de pins voor de esp32 gelijk aan die voor de esp8266? Zo lijkt het wel namelijk. Alvast dank.
Nee, de esp32 heeft meer pinnen dan de esp8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
arjenhiemstra schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:24:
[...]
Nee, de esp32 heeft meer pinnen dan de esp8266
De GPIO nummering voor de esp826 kan ik dan ook niet gebruiken voor de esp32. MOSI en MISO hebben namelijk wel dezelfde GPIO. Indien de aansluitingen anders zijn, is er dan een schema beschikbaar?
Dank nogmaals.

CC11xx pinsESP8266 pinsESP32 PinsESP32 PinsArduino pinsDescription
VCC VCC 3V3 R1 VCC 3v3
GND GND GND R2 GND Ground
MOSI 13=D7 GPIO 13 (HSPI_MOSI) L3 Pin 11 Data input to CC11xx
SCK 14=D5 GPIO 14 (HSPI_CLK) / GPIO 18 (SPI_CLK) L5 / R9 Pin 13 Clock pin
MISO/GDO1 12=D6 GPIO 12 (HSPI_MISO) L4 Pin 12 Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
GDO2 04=D2 GPIO 04 R5 Pin 2 Programmable output
GDO0 ? Pin ? Programmable output
CSN 15=D8 GPIO 15 (HSPI_CS0) / GPIO 5 (SPI_CS0) / Pin 10 Chip select / (SPI_SS)

[ Voor 52% gewijzigd door Kees de kapper op 28-10-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-03 22:50
Hi,
ik zou ook graag onze Itho vent willen aansturen (automatiseren) via HA.
Nu heb ik alles gelezen (denk ik) maar om eerlijk te zeggen ben ik een beetje de weg kwijt.
Wat is nu (okt 2021) de beste weg, welke benadering is nu het beste. Ik denk dat ik alle hardware wel heb maar nogmaals zie door de bomen het bos niet meer.
Wie kan mij de correcte weg wijzen.
Ik hoor graag van jullie

Qwerc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Voor mij is dat via wifi met een add on module, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492, met dank aan Arjen Hiemstra !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
arjanw848 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:17:
Voor mij is dat via wifi met een add on module, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492, met dank aan Arjen Hiemstra !
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik.
Mijn ITHO is al voorzien van afstandsbediening. die hangt in de badkamer.
Ik wil graag die functie( van de afstandbed) over kunnen nemen en dat via mijn HA kunnen aansturen.
Dus verwacht ik dat ik een zender nodig heb wat/welke benadering is voor mij dan het beste?
Alvast bedankt _/-\o_

Qwerc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Qwerc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest denk ik.
Mijn ITHO is al voorzien van afstandsbediening. die hangt in de badkamer.
Ik wil graag die functie( van de afstandbed) over kunnen nemen en dat via mijn HA kunnen aansturen.
Dus verwacht ik dat ik een zender nodig heb wat/welke benadering is voor mij dan het beste?
Alvast bedankt _/-\o_
Ik ontwikkel op beide oplossingen en kort is dit het verschil:
De cc1101 lib (en de plug-ins die deze gebruiken) van dit topic werkt net zoals een itho remote. Je moet er iets van hardware voor regelen (esp + cc1101 module) en deze zelf solderen.daarna kun je alle commando’s versturen die een standaard itho remote ook kan sturen.
De itho add-on die ik maak bevat ook de cc1101 lib en meer. Je kunt er dus alles mee wat de lib kan maar er zijn nog veel meer features (temp/hum uitlezen, settings van je itho veranderen, snelheid traploos regelen) en grootste voordeel, het is zo ongeveer plug and play, geen solderen nodig.
Kan dus beide, het is maar net wat je graag wilt en hoe handig je bent met een soldeerbout :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerc
arjenhiemstra schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Ik ontwikkel op beide oplossingen en kort is dit het verschil:
De cc1101 lib (en de plug-ins die deze gebruiken) van dit topic werkt net zoals een itho remote. Je moet er iets van hardware voor regelen (esp + cc1101 module) en deze zelf solderen.daarna kun je alle commando’s versturen die een standaard itho remote ook kan sturen.
De itho add-on die ik maak bevat ook de cc1101 lib en meer. Je kunt er dus alles mee wat de lib kan maar er zijn nog veel meer features (temp/hum uitlezen, settings van je itho veranderen, snelheid traploos regelen) en grootste voordeel, het is zo ongeveer plug and play, geen solderen nodig.
Kan dus beide, het is maar net wat je graag wilt en hoe handig je bent met een soldeerbout :-)
\
Okay, nu is het mij helder. Bedankt voor deze uitleg
Die add-on is dan ook een prima en mooie oplossing. Maar communicatie loopt via de WiFi als ik het goed begrijp. Mn ITHO hangt hoog op zolder slechte/geen Wifi.
Via de CC1101 lib lijkt dus voor mij een betere oplossing. Gelukkig is solderen enz voor mij geen probleem. Ik ben eigenlijk meer een hardware dan een software man.Dus ga ik het maar via deze laatste weg
proberen. De ITHO remote werkt ook goed en ik heb (voorlopig) geen andere behoeftes Als ik die CC1101 bij mn HA server plaats zou het moeten lukken.
Blijft voor mij toch nog de vraag van waar kan ik nu het beste de draad oppakken omdat er naar mn idee ook veel ontwikkeling is gedaan. Dus waar vind ik de meest recente goed werkende CC1101 in combi met een wemos of ESP32 oplossing.

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Qwerc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:07:
[...]

\
Okay, nu is het mij helder. Bedankt voor deze uitleg
Die add-on is dan ook een prima en mooie oplossing. Maar communicatie loopt via de WiFi als ik het goed begrijp. Mn ITHO hangt hoog op zolder slechte/geen Wifi.
Via de CC1101 lib lijkt dus voor mij een betere oplossing. Gelukkig is solderen enz voor mij geen probleem. Ik ben eigenlijk meer een hardware dan een software man.Dus ga ik het maar via deze laatste weg
proberen. De ITHO remote werkt ook goed en ik heb (voorlopig) geen andere behoeftes Als ik die CC1101 bij mn HA server plaats zou het moeten lukken.
Blijft voor mij toch nog de vraag van waar kan ik nu het beste de draad oppakken omdat er naar mn idee ook veel ontwikkeling is gedaan. Dus waar vind ik de meest recente goed werkende CC1101 in combi met een wemos of ESP32 oplossing.
Mijn inschatting is dat de oplossing van Sten dan de meest up to date en meest makkelijke oplossing is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerc
arjenhiemstra schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Mijn inschatting is dat de oplossing van Sten dan de meest up to date en meest makkelijke oplossing is
Bedankt ik ga mij zelf inlezen. Kom vast nog wel eens terug. Ik weet wat ik de komende tijd te doen heb.
:)

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Qwerc schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:13:
[...]

Bedankt ik ga mij zelf inlezen. Kom vast nog wel eens terug. Ik weet wat ik de komende tijd te doen heb.
:)
Have fun! Down down the rabbit hole ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 18:35
arjenhiemstra schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
.........
De itho add-on die ik maak bevat ook de cc1101 lib en meer. Je kunt er dus alles mee wat de lib kan maar er zijn nog veel meer features (temp/hum uitlezen, settings van je itho veranderen, snelheid traploos regelen) en grootste voordeel, het is zo ongeveer plug and play, geen solderen nodig....
Die extra's zitten volgens mij op de seriele aansluiting via een RJ45 op de kast, nietwaar? ik meen dat ze niet via het draadloze protocol beschikbaar zijn?

ik zou ook wel al die parameters willen weten en ben een crack in solderen. Mn programmeer skills zijn wat "roestig" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
janneman64 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:10:
[...]

Die extra's zitten volgens mij op de seriele aansluiting via een RJ45 op de kast, nietwaar? ik meen dat ze niet via het draadloze protocol beschikbaar zijn?

ik zou ook wel al die parameters willen weten en ben een crack in solderen. Mn programmeer skills zijn wat "roestig" ...
Klopt, de RJ45 aansluiting (maar ook de 2x4 pin header in de CVE) is feitelijk een I2C bus, ik heb een reverse engineering gedaan van het protocol op die bus. Hierdoor is er veel meer uit de halen dan nu via RF.

[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-11-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een Wemos D1 (ESP8266) met serieel kabeltje verbonden met de Ducobox Energy Premium. Op de ESP staat Ducobox ESPEasy Plugin
Ik krijg ik geen meetwaarden op de sensoren, maar in de log staan dit soort berichten:
1330892: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 202054454D50202D205348543231203A2020313733205B2E31B0435D20283029 END
1330893: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 2020 END
1340931: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 73656E736F72696E666F END
1340933: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 20205B53454E534F525D20494E464F END
1340940: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 202052482020202D205348543231203A2036323532205B2E3031255D20283029 END
1340961: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 202054454D50202D205348543231203A2020313734205B2E31B0435D20283029 END
1340963: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 2020 END
1350860: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 73656E736F72696E666F END
1350862: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen: 20205B53454E534F525D20494E464F END
1350869: [P153] DUCO BOX SENSOR: Pakket ontvangen:
Wat me opvalt is dat de berichten steeds een andere lengte zijn. Enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:44:
Aangezien er een nieuwe mega is uitgekomen die veel verbeteringen heeft heb ik hem ook gecompileerd voor mega20210802. Hier lijkt alles goed te werken, de nieuwe binary staat hier: https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN
Beste Stan,

Inmiddels zijn er een paar nieuwe versies van mega uitgekomen, waaronder deze laaste:
https://github.com/letsco...eleases/tag/mega-20211105

zou jij je image voor mij en anderen opnieuw willen compileren met deze versie?

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik heb hem even voor je gebuild, ik had alleen geen tijd om hem hier te testen (ik verwacht geen issues): https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN

Ik verwacht aan het eind van de maand weer wat tijd vinden om de merge van deze plugin in de main repo van ESPEasy af te maken. Dan verschijnt er bij elke release automatisch een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Sten Vollebregt schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:34:
Ik heb hem even voor je gebuild, ik had alleen geen tijd om hem hier te testen (ik verwacht geen issues): https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN

Ik verwacht aan het eind van de maand weer wat tijd vinden om de merge van deze plugin in de main repo van ESPEasy af te maken. Dan verschijnt er bij elke release automatisch een nieuwe versie.
Dank! De ESP werkt prima, zowel de sensoren die de temperatuur van onze wijnkoelers monitoren als de aansturing van de Itho ecofan.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 01:16
Hey Guys,

Ik zit een beetje vast met deze itho controller.
Ik gebruik de handleiding van de volgende link: https://github.com/CoMPaTech/esphome_c1101
Ik gebruik een ESP8266 esp12e versie i.c.m. een CC1101.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/webstore/image/fetch/w_450,c_limit,c_fit,f_auto,e_trim/http%3A%2F%2Fluckyretail.com%2FUploadfile%2F202011%2F202012221%2F500014219%2F500014219-5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB15TZDcPgy_uJjSZLeq6yPlFXaH/CC1101-Wireless-Transceiver-315-433-868-915MHZ-SMA-Antenna-Wireless-Module.jpg_640x640.jpg

Echter krijg ik steeds bij en upload de volgende error:
[32mINFO Starting log output from COM6 with baud rate 115200[0m
[10:57:52][I][logger:214]: Log initialized
[10:57:52][C][ota:452]: There have been 1 suspected unsuccessful boot attempts.
[10:57:52][I][app:029]: Running through setup()...
De esp blijft hier op vast hangen. Ergens moet er iets misgaan met het uploaden of met de code. Het grote probleem is, ik heb ervaring met ESP boardjes, echter doet ESPhome veel voor de gebruiker, en snap ik niet geheel wat er gedaan wordt of wat er dan fout gaat. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisvBussel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 16:48
Joey54 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:18:
Hey Guys,

Ik zit een beetje vast met deze itho controller.
Ik gebruik de handleiding van de volgende link: https://github.com/CoMPaTech/esphome_c1101
Ik gebruik een ESP8266 esp12e versie i.c.m. een CC1101.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Echter krijg ik steeds bij en upload de volgende error:

[...]

De esp blijft hier op vast hangen. Ergens moet er iets misgaan met het uploaden of met de code. Het grote probleem is, ik heb ervaring met ESP boardjes, echter doet ESPhome veel voor de gebruiker, en snap ik niet geheel wat er gedaan wordt of wat er dan fout gaat. Iemand een idee?
Heb je de board definition geupdated in de config yaml? Deze staat op d1_mini_pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 01:16
Ik heb het veranderd naar een esp12e, maar heb ook een d1_mini_pro geprobeerd. Die heb ik ook liggen. Beide hebben hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 12:31
Gisteren interessant issue met mijn setup (Wemos D1 Mini, met CC1101), met HomeAssistant en Apple HomeKit verbonden. Diverse automations, prima. Werkte uitstekend zonder onderbreking sinds begin van het jaar.

Omdat het bordje en de CC1101 los hing en zonder redelijke bescherming naast mijn CV hing, wilde ik het netjes wegwerken in een plastic doosje. Waarschijnlijk door stralingsinterferentie (?) kwam de Wemos D1 mini niet meer op, geen verbinding meer via WiFi. Opnieuw flashen dan maar, maar ook dat werkte helaas niet meer, mogelijk toch hardware defect?

Mu een nieuwe NodeMCU geflasht en toen ik weer probeerde het bordje en de CC1101 bij elkaar te stoppen ging het weer mis. Na opnieuw flashen en instellen werkt ie wel weer. Echter met 1 probleem dat mijn remote die in de badkamer hangt niet meer wordt uitgelezen door ESPEasy. Het Device-ID wordt dus niet herkend, en in de log (bij web log level = debug-modus) komt het Device ID niet in beeld.

Nu is dat niet heel erg, maar HomeAssistant en Homekit kan nu niet de actuele stand meer zien. Iemand een idee of dat te maken heeft met het aantal keren verbinden? Of wat hieraan gedaan kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door dafo op 28-11-2021 14:02 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Zie je wel andere Device IDs langs komen? Zo niet check dan of de interrupt pin wel goed is aangesloten en ingesteld. Als dit op een I2C pin zit dan moet je deze bus wel uitzetten in ESPEasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafo
  • Laatst online: 31-03 12:31
Sten Vollebregt schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:23:
Zie je wel andere Device IDs langs komen? Zo niet check dan of de interrupt pin wel goed is aangesloten en ingesteld. Als dit op een I2C pin zit dan moet je deze bus wel uitzetten in ESPEasy.
Ik zie geen andere Device ID's binnenkomen inderdaad. De GD02 Interrupt pin zit bij mij op D3, maar daar staat een 'gevaren driehoekje' bij. Hoe kan ik bepalen of dit een I2C pin is en hoe kan ik deze uitzetten? Sorry, ik ben een leek op dit terrein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc0dXiVru7n6L9i54KzwVzgcBKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qVCoJhyj0Gx3V7QJ28sTUfrU.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door dafo op 28-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Alles met een driehoek wil je vermijden. GPIO-0 wordt bijvoorbeeld gebruikt tijdens boot en heeft een pull-up weerstand waardoor hij niet altijd goed werkt als input (https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 00:34
Met andere woorden, de enige die je als interupt kunt gebruiken is dus D0.

Op zich had ik hetzelfde met plugin 145 i.c.m. met een nodeMCU, vond het vaag om te zien dat de bijna overal voorgestelde D1 pin ook niet gebruikt kon worden.

De interupt zorgt ervoor dat geluisterd gaat worden naar berichten, de interupt is als het ware een aankondiging van bericht.

[ Voor 26% gewijzigd door Praetorian op 06-12-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Praetorian schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:47:
Met andere woorden, de enige die je als interupt kunt gebruiken is dus D0.
Nee, GPIO-16 van de ESP ondersteund als enige geen interrupts. In principe kan je elke vrij pin gebruiken, m.u.v. GPIO-16 en pinnen die een bepaalde waarde moeten hebben bij boot. Alles in grijs geeft een 2e functie in ESPEasy, maar als je geen i2c gebruikt is D1 gewoon vrij. Als je I2C, SPI en de UART gebruikt dan heb je wel een uitdaging.

[ Voor 19% gewijzigd door Sten Vollebregt op 07-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:43:
[...]

Nee, GPIO-16 van de ESP ondersteund als enige geen interrupts. In principe kan je elke vrij pin gebruiken, m.u.v. GPIO-16 en pinnen die een bepaalde waarde moeten hebben bij boot. Alles in grijs geeft een 2e functie in ESPEasy, maar als je geen i2c gebruikt is D1 gewoon vrij. Als je I2C, SPI en de UART gebruikt dan heb je wel een uitdaging.
Als je naar dat screenshot kijkt en het advies volgt om geen pinnen te kiezen waar een uitroepteken achter staat, blijft er niets over, de rest is greyed out.

Hoe zit dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Je kan i2c of SPI uitzetten on hardware en dan kan je ze gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Ah check, dat wist ik niet, dan is dat hopelijk ook de oplossing voor mijn NodeMCU. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draxo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Hallo mensen.

Ik heb aan de hand van de handleiding https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

alle stappen doorlopen, helaas zonder succes en weet niet zo goed waar te beginnen met debuggen.

Ik heb https://github.com/svolle...gin_ITHO/tree/new-lib/BIN op een NODEMCUCP2102 bord geflashed en die lijkt goed te werken.

Als ik het join commando afvuur gebeurd er niets.

ik heb een CVE-ECO P-001.

Is deze wel compatible? Ik zie wel andere devicdids voorbij komen met (IGNORED)

Nog een kleine update. Ik zie als ik op de hardware knoppen druk de event in de log gewoon voorbij komen.
Het ontvangen gaat dus goed. Het joinen/zenden kennelijk niet.

Alle hulp is welkom

[ Voor 16% gewijzigd door draxo op 07-12-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Heb je de Itho in join mode gezet door de stekker er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draxo
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:29:
Heb je de Itho in join mode gezet door de stekker er uit te halen?
Jazeker, 15 seconden gewacht en toen http://192.168.178.179/control?cmd=STATE,1111 gespammed.
Laatste versie van jouw repo geflashed, no luck helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draxo
Zou ik de huidige remote eerst moeten unpairen maybe?

UPDATE:

Het werkt. Ik heb hem dit keer 30 seconden zonder power gelaten maar ook een andere bin geflashed van 31 december 2019. Ik ga nog checken waar het probleem nu in zat.

[ Voor 63% gewijzigd door draxo op 08-12-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Sten Vollebregt schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:34:

Ik heb de plugin in de laatste release van EasyESP gezet, alles lijkt er goed uit te zien, ik krijg ook netjes alle pakketjes te zien die langs komen in de debug logging.
Maar als ik een join wil uitvoeren crashed the NodeMCU instant.

Zojuist heb ik ook even snel jouw gecompileerde versie getest en het resultaat is dat die niet crashed, maar in de logging ook niet meer de packets laat zien.

Ik ben nog niet zover dat ik de Itho box stroomloos heb kunnen maken, die stekker zit op een moeilijk bereikbare plek.

Ook nog even getest met de scope op de interrupt, die geeft ook geen high/low meer, wel op een join actie, maar hij hoort ook te ontvangen, ergens gaat er dus iets mis. (met de nieuwe lib?)
Met mijn compile werkte het ontvangen wel goed, maar het verzenden zorgde voor een crash.

de source die ik heb gebruikt is van https://github.com/jodur/ESPEASY_Plugin_ITHO
Met wat aanpassingen omdat het 1 op 1 implementeren niet compileert.

Blijkbaar loopt de master van Jodur achter, maar er is ook nog een master van supersjimmie. Verwarrend, morgen verder :O

[ Voor 22% gewijzigd door Praetorian op 08-12-2021 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De 'jodur versie' is niet compatible met de huidige mega's en inherent instabiel door het gebruik van een Ticker in de code. Je kan zijn binary wel gebruiken, maar ik zou geen moeite steken in het zelf builden van een versie gebaseerd op zijn code. Bij mij thuis werkt de laatste binary prima, ik test hem altijd voordat hij op github komt. Een join heb ik echter in geen jaren uitgevoerd, maar gezien het feit dat veel nieuwe Tweakers er mee experimenteren zou dat moeten werken.

Het kan ook zijn dat je een Itho model hebt met een andere interface, daarvoor moet je het draadje doorzoeken om te kijken welke wel en niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Ik heb nog geen join uitgevoerd.

Voorlopig ben ik nog aan het bouwen, ik heb nu jouw plugin aan de praat in mijn lokale copy van EasyESP, ik mis alleen de debug informatie die ik bij voorgaande logging wel had (i.v.m. detecteren code extra afstandsbediening)

Bijvoorbeeld:

252377 : Debug : Device-ID:50,27,a3 IGNORED
262714 : Debug : RF signal received

262717 : Debug : Device-ID:84,2,41 IGNORED
268093 : Debug : RF signal received

Dat zie ik vanaf jouw plugin niet meer, ongeacht welk debug level er aan staat.

Edit:
Ik heb "Enable RF receive log" in de plugin een keer uit en aan gezet, nu werkt het wel.

Edit2:

Nu zie ik wel alleen maar hij blijkbaar alleen het commando 'high' ontvangt, ik ben alle knoppen (high/medium/low) langs gegaan, maar hij ziet alles als 'high'.

1548757 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548758 : Debug : Command received=high

1548854 : Debug : RF signal received

1548858 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548858 : Debug : Command received=high

1548954 : Debug : RF signal received

1548957 : Debug : Command received from remote-ID: [removed]
1548957 : Debug : Command received=high

[ Voor 41% gewijzigd door Praetorian op 08-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Praetorian
We zijn meer dan 24 uur verder, bij deze wil ik het afsluiten in deze post;

Alles werkt nu, ik heb EasyESP dusdanig aangepast dat deze op een selector switch past. (Ik kon geen manier vinden om levels te customizen van selector switches in Domoticz, dan maar in de firmware van de NodeMCU)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xpo36AONXsp3lQ9yLEjnu9q9bI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SK0wgdprhkmv4RDbMFJu4Vkx.png?f=user_large

Ook werkt de afstandsbediening in de badkamer i.c.m. het de plugin. Dus alles wat te zien is in de selector switch, wordt ook aangepast n.a.v. welke toets er op de afstandsbediening wordt ingedrukt, ja ook de timers.

Dit project is nu voor mij afgesloten, wellicht moet ik het nog eens van het breadboard afhalen, maar het kan ook zomaar gebeuren dat ik gewoon een nieuw breadboardje koop...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOKXTyAzuhzJRVyyNnTPHKnlg_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MM1ulOoMwR6847CKSkVsUSlk.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de makers en contributers van de plugin, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Praetorian schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 00:51:
We zijn meer dan 24 uur verder, bij deze wil ik het afsluiten in deze post;

Alles werkt nu, ik heb EasyESP dusdanig aangepast dat deze op een selector switch past. (Ik kon geen manier vinden om levels te customizen van selector switches in Domoticz, dan maar in de firmware van de NodeMCU)

[Afbeelding]

Ook werkt de afstandsbediening in de badkamer i.c.m. het de plugin. Dus alles wat te zien is in de selector switch, wordt ook aangepast n.a.v. welke toets er op de afstandsbediening wordt ingedrukt, ja ook de timers.

Dit project is nu voor mij afgesloten, wellicht moet ik het nog eens van het breadboard afhalen, maar het kan ook zomaar gebeuren dat ik gewoon een nieuw breadboardje koop...

[Afbeelding]

Aan de makers en contributers van de plugin, bedankt!
Gefeliciteerd! Heb jij de door jou aangepaste versie ergens beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Goed om te horen dat het werkt. Je kan in Domoticz inderdaad niet de levels van een selector switch aanpassen (blijft 10, 20, 30, etc.). Maar met de rules in de ESPEasy kan je wel een script maken dat de juiste commando's verstuurd. Zie ook de handleiding onder Domoticz integratie: https://docs.google.com/d...-qGyChBb5rmrGqW4OEB5V01c8

• cvdenzen
@arjenhiemstra Ik gebruik jouw code in een MySensors node en ben er erg blij mee, maar wil graag het volgende melden: de code die je vanaf half oktober of zo hebt, gebruikt veel meer RAM-geheugen dan de code ervoor. Het gebruik in mijn applicatie ging van ca. 1500 bytes naar ca. 2000 bytes (en dat is wat er op de Arduino Pro Mini zit). Daardoor kan ik het niet gebruiken. Nu gebruik ik de oude code, met wat wijzigingen die ik in de nieuwe code vond, en die doet het goed, maar misschien is het iets dat eenvoudig te verhelpen is. Om eerlijk te zijn zag ik niet zo snel waar het geheugengebruik zo drastisch van gegroeid kan zijn.

Groetjes,
Carl

• arjenhiemstra
cvdenzen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:51:
@arjenhiemstra Ik gebruik jouw code in een MySensors node en ben er erg blij mee, maar wil graag het volgende melden: de code die je vanaf half oktober of zo hebt, gebruikt veel meer RAM-geheugen dan de code ervoor. Het gebruik in mijn applicatie ging van ca. 1500 bytes naar ca. 2000 bytes (en dat is wat er op de Arduino Pro Mini zit). Daardoor kan ik het niet gebruiken. Nu gebruik ik de oude code, met wat wijzigingen die ik in de nieuwe code vond, en die doet het goed, maar misschien is het iets dat eenvoudig te verhelpen is. Om eerlijk te zijn zag ik niet zo snel waar het geheugengebruik zo drastisch van gegroeid kan zijn.

Groetjes,
Carl
klopt, vandaar dat er op github nu ook deze melding bij staat:
"Tested on ESP8266 & ESP32, compiles on Arduino Uno but might be memory heavy"

Het komt doordat de laatste versie support heeft voor itho CO2 en RV sensor/bedieningen. De decoding is hiervoor veranderd (met extra buffers = meer geheugen gebruik) en remotes kunnen (of moeten in geval van CO2 en RV) bewaard worden in een geheugen structuur. Standaard is daar ruimte voor 10 remotes, wat weer een stuk extra geheugen is.

Als je de nieuwe functies van versie 2.1.0 niet gebruikt kun je ook van versie 2.0.2 gebruik blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbuffing
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09-2024
Kan iemand mij helpen met het volgende: Ik heb het project

https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Gevolgd en alles werkt super. Maar nu heb ik het probleem dat wanneer ik de nodemcu van de stroom afhaal hij niet meer start. Pas na verwijderen van de stroom en een aantal keer de reset knop ingedrukt te hebben start deze door.... en blijft dan ook stabiel draaien zonder foutmeldingen in de syslog. Ik heb al een andere adapter geprobeerd maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange_Slurf
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 14:11

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Kan iemand mij verduidelijken wat ik hier niet goed doe aan de YAMl code?
Ik krijg een melding van HA bij het checken van de configuration:
code:
1
expected a dictionary for dictionary value @ data['packages']['itho']

Wellicht is de indentation niet correct, maar ik weet niet hoe te fixen
ik volg deze manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
- platform: mqtt

name: Ecofan

command_topic: "ITHO/Fan/cmd"

state_topic : "ITHO/Fan/State"

state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"

payload_on: "State 1"

payload_off: "State 0"

optimistic: true

preset_modes:

- "off"     

- "low"

- "medium"

- "high"

- "full"

preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"

preset_mode_command_template: >

{% if value == 'low' %}

State 1

{% elif value == 'medium' %}

State 2

{% elif value == 'high' %}

State 3

{% elif value == 'full' %}

State 4

{% else %}

State 0

{% endif %}

preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"

preset_mode_value_template: >

{% if value_json.fan == low %}

State 1

{% elif value_json.fan == medium %}

State 2

{% elif value_json.fan == high %}

State 3

{% elif value_json.fan == full %}

State 4

{% else %}

State 0

{% endif %}

30 dagen EvE online trial

• o0 XeOS 0o
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11-2023
Je moet in ieder geval aangeven om welke entity het gaat. In dit geval 'fan'. De rest is een voorbeeld voor indentation.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
fan:
   name: "Mechanische ventilatie"
   command_topic: "ITHO/fan/cmd"
   state_topic: "ITHO/fan/State"
   state_value_template: "{% if value|float==0 %}State 0{% endif %}{% if value|float >0 %}State 1{% endif %}"
   preset_modes:
   - 'off'
   - 'low'
   - 'medium'
   - 'high'
   - 'full'
   preset_mode_command_topic: "ITHO/fan/cmd"
     {% if value == 'low' %}
       State 1
       State 2

[ Voor 30% gewijzigd door o0 XeOS 0o op 26-12-2021 16:03 . Reden: beter gelezen wat probleem was ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0 XeOS 0o
Weet iemand hoe je in Home Assistant de juiste status van de ITHO kan oproepen? Het aansturen gaat prima, maar ik kan niet de status zien van de fan (low, medium etc.) om zo m'n automations verder te bouwen.
Ik heb het voorbeeld uit de manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 gebruikt met de laatste build van https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik heb helaas geen ervaring met HA. Je kan in ieder geval niet aan de Itho fan vragen wat zijn status is met de huidige plugin. De plugin houdt alleen bij wat het laatste commando is dat hij heeft verzonden, of ontvangen van een andere remote. In Domoticz gebruik ik de ESPEasy rules om de status van de fan in Domoticz aan te passen.

Terzijde: de laatste mega van ESPEasy is uit (20211224) en hierin zit de Itho plugin in de main repo. Als je de test_D build (bijv: ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M) op je device flashed dan is de plugin beschikbaar als P118. Bij een upgrade vanaf een build van mijn GitHub zal je dus de device opnieuw moeten instellen, omdat P145 niet meer bestaat.

Ik zal geen custom builds meer maken, nieuwe versies komen nu via de ESPEasy mega. Ten opzichte van de laatste versie op mijn Github is de code flink opgeschoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
o0 XeOS 0o schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:07:
Weet iemand hoe je in Home Assistant de juiste status van de ITHO kan oproepen? Het aansturen gaat prima, maar ik kan niet de status zien van de fan (low, medium etc.) om zo m'n automations verder te bouwen.
Ik heb het voorbeeld uit de manual https://docs.google.com/d...HGGYs-/pub#h.inimg3ia1q21 gebruikt met de laatste build van https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO
Jouw link geeft een 404 (not found).
In espeasy moet je in de settings van de plugin het ID hebben ingesteld van jouw (andere) controller.
Als je dat hebt, zal espeasy via mqtt doorgeven wat jouw andere remote verstuurt.
En je moet natuurlijk HA zodanig hebben ingericht dat die voor itho niet alleen naar mqtt/espeasy stuurt maar ook kijkt naar de mqtt berichten die espeasy stuurt.
Op basis van jouw beschrijving is het niet mogelijk om te bepalen wat bij jou ontbreekt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmileX
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-03 08:15
Na veel zoekwerk en aanpas werk heb ik een werkende yaml gemaakt voor de ITHO bij mij thuis.
Zag zo 1 2 3 geen oplossing dus voor de mensen die de yaml in HA niet aan de praat krijgen hierbij de werkende in HA core-2021.12.6

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
fan:
  name: "Centrale Afzuiging"
  unique_id: "Itho_Fan"
  state_topic : "ITHO/Fan/State"
  optimistic: true
  command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
  preset_mode_state_topic: "ITHO/Fan/State"
  preset_mode_value_template: >
      {% if value_json.fan == low %}
          State 1
        {% elif value_json.fan == medium %}
          State 2
        {% elif value_json.fan == high %}
          State 3
        {% elif value_json.fan == full %}
          State 4
        {% endif %}

preset_mode_command_topic: "ITHO/Fan/cmd"
      {% if value == 'low' %}
          State 1
          State 2
          State 3
        {% elif value == 'full' %}
          State 4
        {% endif %}
  preset_modes:
    - "low"
    - "medium"
    - "high"
    - "full"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0 XeOS 0o
sjimmie schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:17:
[...]

Jouw link geeft een 404 (not found).
In espeasy moet je in de settings van de plugin het ID hebben ingesteld van jouw (andere) controller.
Als je dat hebt, zal espeasy via mqtt doorgeven wat jouw andere remote verstuurt.
En je moet natuurlijk HA zodanig hebben ingericht dat die voor itho niet alleen naar mqtt/espeasy stuurt maar ook kijkt naar de mqtt berichten die espeasy stuurt.
Op basis van jouw beschrijving is het niet mogelijk om te bepalen wat bij jou ontbreekt.
Ik heb alles inmiddels weer werkend, bleek dat ik over een instelling in de firmware had heen gekeken. De I2C interface liep te muiten met de CC1101. Aanpassing naar andere GPIO en alles draaide weer. De HA instellingen zijn de volgende. Dank voor het meedenken en de hulp.
@Sten Vollebregt Massive thanks _/-\o_voor je werk hieraan (en uiteraard Arjen Hiemstra en anderen) Ik gebruik nu de ESPeasy D build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Haha, vergeet dan de grondleggers niet he...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVOI1cfJfdsPO0NGDsFJ0KoGBBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UIFhluRu7pukuuH5m8lHiCdw.png?f=fotoalbum_large
:+
jvdmast=supersjimmie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sjimmie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Haha, vergeet dan de grondleggers niet he...
[Afbeelding]
:+
jvdmast=supersjimmie
Ah nice, dat wist ik niet! _/-\o_ Bij deze enorm bedankt!! Erg leuk om met je project verder te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
arjenhiemstra schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Ah nice, dat wist ik niet! _/-\o_ Bij deze enorm bedankt!! Erg leuk om met je project verder te gaan!
Haha, zo eens in de zoveel tijd kom ik op dit tweakers topic terug om ff mee te lezen, het is leuk om te zien dat er inmiddels zoveel afstammelingen van de code zijn. Het was destijds primair klusjesman die de hacking deed, vooral omdat ik er minder geschikte tools voor had. Voor mij was het vooral RF sniffen en dat dan met allerlei creativiteit proberen te ontcijferen terwijl hij op de SPI interface "keek". Uiteindelijk resulteerde dat in een stuk code die op een STK500 / ATMega328P, ik codeerde dat dan weer om naar een esp8266 compatible library.
Momenteel werk ik vooral met ESP32's die dan weer andere nukken hebben, maar ik gebruik nog steeds een afgeleide van deze code (nu inmiddels icm espeasy, weer deels op basis van @jodur ).

Overigens heb ik te weinig tijd en motivatie om hier nog op voort te borduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
sjimmie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Haha, zo eens in de zoveel tijd kom ik op dit tweakers topic terug om ff mee te lezen, het is leuk om te zien dat er inmiddels zoveel afstammelingen van de code zijn. Het was destijds primair klusjesman die de hacking deed, vooral omdat ik er minder geschikte tools voor had. Voor mij was het vooral RF sniffen en dat dan met allerlei creativiteit proberen te ontcijferen terwijl hij op de SPI interface "keek". Uiteindelijk resulteerde dat in een stuk code die op een STK500 / ATMega328P, ik codeerde dat dan weer om naar een esp8266 compatible library.
Momenteel werk ik vooral met ESP32's die dan weer andere nukken hebben, maar ik gebruik nog steeds een afgeleide van deze code (nu inmiddels icm espeasy, weer deels op basis van @jodur ).

Overigens heb ik te weinig tijd en motivatie om hier nog op voort te borduren.
Hier inderdaad ook vooral ESP32, net wat meer ruimte en mogelijkheden.

Jullie code was een mooi staaltje ruwe RF analyse and nabootsen. Gezien het onderliggende protocol bijna een wonder dat het gelukt is, petje af.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het manchester encoded data was, daarmee was het mogelijk om het onderliggende protocol te ontcijferen en dingen als zelf je remote ID instellen mogelijk te maken.
Zonder jullie inzet en gedeelde code was ik nooit met deze projecten begonnen, veel van geleerd en heel veel lol mee gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Leuk om te zien dat het project nog steeds loopt en door anderen verder wordt ontwikkeld. Zie dat in de nieuwe library we nu zelf een eigen "zend_ID" kunnen meesturen. Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@Anoniem: 205036 is overigens ook hier? :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoldeerBeer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Is er iemand die me kan helpen met een probleem.
Ik heb de code van Svollebrecht op een NodeMCU V3 draaien.
Op zich werkt het goed maar het vreemde is alleen dat na het starten van de NodeMCU, er wel netjes een verbinding met het WIfi netwerk wordt gemaakt; ook de CC1101 wordt geinitialiseerd maar er wordt niets ontvangen. Pas als ik even in ESPEasy het device ververs (submit klik) dan komen er direct pakketjes binnen (RF Received...).
Het vreeemde is dat ik wel gewoon commando's aan m'n Itho kan geven voordat er ontvangst is.
Het lijkt er een beetje op de Interrupt niet goed werkt. Ik heb gecheckt met een extra log, of de gekozen interrupt bij opstarten anders is dan na een submit; nee dus.

Heeft iemand een idee of aanknopingspunt. Alle info is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Gebruik je wellicht een GPIO pin die ook en andere functie heeft/kan hebben? Bijvoorbeeld i2c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoldeerBeer
Ik denk het niet. I2c pinnen heb ik onder advanced op ‘none’ gezet en ik gebruik D1-GPIO05 voor m’n interrupt.

Volgens mij is er dan toch niks anders wat aan die pin loopt te trekken bij het opstarten. Ik heb ook al een een extra detach en attach voor de interrupt in de code gezet maar ook dit loste niks op.
Ook een TaskDisable en taskEnable commando helpt nit.

Nog andere ideeën misschien?

[ Voor 0% gewijzigd door SoldeerBeer op 09-01-2022 23:14 . Reden: Foutje in pinnummering hersteld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@jodur ik zie 2 open pull requests op jou esphome repo. Zijn deze nog relevant ? De ito fix lijkt mijn in ziens wel nice iig.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoldeerBeer
Mijn interruptprobleem is geen interruptprobleem maar ik zie dat de routine "PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND" niet wordt gestart. Dus na de interrupt wordt wel de Flag PLUGIN_118_Int op true gezet (in de interrupt handling routine PLUGIN_118_ITHOinterrupt) maar wordt dus niet gelezen in de PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND-routine.

Enig idee waarom die niet start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Goede vraag, die timers zitten in de ESPEasy core dus het is een raadsel waarom die niet start. Ik heb dat gedrag zelf nog niet eerder gezien, zaterdag heeft de device nog een hard reset gehad en ik heb zelf geen problemen met ontvangen.

Welke binary gebruik je precies of compile je het zelf? De binaries en code op mijn Github wordt niet meer bijgehouden omdat de plugin nu in de main ESPEasy repro zit, ik kan dus niet garanderen of de code op mijn Git nog wel werkt met de laatste mega.

Ik draai zelf ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik ben gemigreerd van de EspEasy naar de ESPhome variant. In de ESPEasy variant had de Fan feitelijk 3 snelheid standen: Low, Medium, High. In de ESPHome variant is dit ook nog steeds, zo echter wordt de Fan uitgezet als de stand Low gezet wordt. Dit in tegenstelling tot het feit dat de Itho ook daadwerkelijk uit kan.

Tevens is het Fan icoon ook grijs dan, omdat immers de Fan uit staat. Terwijl dit niet zo is, want hij draait op Low.
Op welke wijze kan ik het beste zorgen dat er dus een modus Uit in de ESPHome van @jodur in komt en de modus Low als slechts een stand werkt ipv uitgeschakelde Fan?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
martinvdm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:31:
Ik ben gemigreerd van de EspEasy naar de ESPhome variant. In de ESPEasy variant had de Fan feitelijk 3 snelheid standen: Low, Medium, High. In de ESPHome variant is dit ook nog steeds, zo echter wordt de Fan uitgezet als de stand Low gezet wordt. Dit in tegenstelling tot het feit dat de Itho ook daadwerkelijk uit kan.

Tevens is het Fan icoon ook grijs dan, omdat immers de Fan uit staat. Terwijl dit niet zo is, want hij draait op Low.
Op welke wijze kan ik het beste zorgen dat er dus een modus Uit in de ESPHome van @jodur in komt en de modus Low als slechts een stand werkt ipv uitgeschakelde Fan?
Heb hetzelfde, echter lijkt er bij mij geen verschil te zitten tussen medium en low. Wanneer ik het met de fysieke controller doe, merk ik wel verschil tussen medium en low.

[ Voor 18% gewijzigd door tommyz op 10-01-2022 14:12 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

tommyz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Heb hetzelfde, echter lijkt er bij mij geen verschil te zitten tussen medium en low. Wanneer ik het met de fysieke controller doe, merk ik wel verschil tussen medium en low.
Dat heb ik dan weer wel netjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoldeerBeer
@Sten Vollebregt
Ik gebruik precies dezelfde als jij (ESP_Easy_mega_20211224_test_D_ESP8266_4M1M.bin). Wel zelf gecompileerd na wat modificaties t.a.v. o.a. commandbytes maar geen structurele wijzigingen.
Weet je zo misschien welk mechanisme die PLUGIN_FIFTY_PER_SECOND-routine hoort te starten?
De timer PLUGIN_ONCE_A_SECOND wordt trouwens wel gestart.

Ik ga zelf ook nog wel op zoek.
Pagina: 1 ... 19 ... 22 Laatste