DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
Bedoel je niet GPIO-12, want D12 bestaat niet op de ESP8266? Sowieso is het beter om de GPIO nummers te gebruiken in plaats van de verwarrende Dx aanduiding van de NodeMCU https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/

GPIO 12-15 worden gebruikt voor de SPI (die moet je trouwens ook aanzetten in de hardware pagina). Deze pinnen kan je niet voor iets anders gebruiken. De GDO2 van de CC1101 moet aan een nog vrije pin. GPIO-4 of 5 zijn hiervoor ideaal (want geen invloed op het boot process), maar dan moet je die wel vrijmaken door in I2C Interface op de hardware pagina één van de pinnen te wijzigen. Ik gebruik bijvoorbeeld GPIO-0 ipv GPIO-4 voor SDA. Of je zet hem simpelweg op none als je geen I2C nodig hebt.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Dank voor je snelle reactie, dank voor het ophelderen, ik had GPIO-10 (D12) stond er achter :) gebruikt.
Heb ik nu gewijzigd naar GPIO-4 voor 1st GPIO.

Sorry maar ik weet niet eens wat SDA of I2C betekend. Wat doen deze twee precies?
I2C nu op NONE gezet zoals jij voorstelde.

GPIO12-15 instellen, dat heb ik inderdaad ook nog niet. Wat zijn de settings voor deze GPIO's? Kan ik het ergens vinden? Output Low, Output High, Input.
Wat moet welke GPIO 12-15 precies hebben? Onder GPIO boot states - Hardware?
En Init SPI moet ik die ook aanvinken, of kan ik deze negeren?

Maar goed, het zit op GPIO-4, maar krijg nog steeds geen MAC te zien van de afstandsbediening.
Is er nog iets anders aan te passen in de interface van deze BIN waardoor ik deze wel kan zien?
Mogelijk dat je nog andere opties mij wilt aanreiken?

[ Voor 49% gewijzigd door hfeenstra op 23-08-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Je hoeft alleen Init SPI aan te vinken, verder niks (alles default voor de GPIOs). Zonder dat zal de ESP niet kunnen communiceren met de CC1101 en zal je niks in het log zien.

I2C is een protocol on met chips te communiceren, SDA is de data line voor dit protocol. Voor de CC1101 wordt SPI gebruikt om met de chip te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
Sten Vollebregt schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Dit probleem had ik ook met ESPEasy en de Jodur code daarvoor. Daar werkte het wel als ik de Itho plkugin tijdelijk uit zette tijdens de OTA flash. Oorzaak lijkt het gebruik van een Ticker in de code van Jodur te zijn: dit is een soort van interrupt, maar die kan er voor zorgen dat de ESP microcontroller te lang wordt geblokkeerd in het uitvoeren van zijn achtergrondtaken (zoals de WiFi verbinding actief houden). Gevolg is dat het geheel crashed. Zeker bij kritieke processen zoals een OTA flash kan dit mis gaan omdat de microcontroller dan weinig tijd over houdt voor achtergrondstaken.

Hierom wordt het afgeraden om Tickers te gebruiken op de ESP, vandaar dat ik dit heb aangeapst in de ESPEasy code.
Ok, dat verklaart dus het probleem met OTA. Is zo'n aanpassing ook mogelijk in de ESPHome code om tickers eruit te halen/vervangen?

[ Voor 12% gewijzigd door UTMachine op 24-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Vast wel, maar ik ben niet bekend met programmeren van de ESPHome en gebruik het zelf niet (maar het is uiteindelijk ook C++). Regelmatige crashes kunnen ook worden veroorzaakt door de Ticker. Wellicht kan je jodur vragen om dit aan te passen en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
Dank voor je reactie.
Ik heb de Init SPI aangevinkt en de GPIO's op Default staan.

Iemand anders die mij kan helpen zodat ik wel de originele afstandsbediening kan vinden met de codes zodat ik de MAC kan achterhalen van dit device?

Wat is de BIN en waar te vinden, die wel het mogelijk maakt dat ik de afstandsbediening kan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Gezien de build date neem ik aan dat je één van mijn firmware builds gebruikt. Je zou dan waardes langs moeten zien komen in het log (als deze op debug (3) staat) mits je in de plugin 'Enable RF receive log' aan hebt gevinkt (dit is een nieuwe feature die niet in die oude handleiding staat).

Ook als je niks in drukt zou je met enige een opgevangen signaal van een andere 868 MHz device langs moeten zien komen. Blijft het stil, dan is of GDO-2 niet correct aangesloten of communiceert de CC1101 helemaal niet met de ESP. Dit laatste is te verifiëren door te proberen de Itho plugin te koppelen met de Itho RFT ventilator. Dit zou moeten werken ongeacht of ontvangen wel of niet werkt.

Als je data ziet langs komen in je log dan zou bij het indrukken van een willekeurige knop op je ventilator een 3x hetzelfde Device ID moeten langskomen. Dit is dan de device ID van je afstandsbediening. Zitten er kleine verschillen tussen (bijvoorbeeld 1-2 bytes verspringen)? Dan staat de SYNC1 byte niet goed en moet je mijn laatste firmware proberen waarin je deze kan veranderen tussen de twee bekende werkende waarden voor twee typen afstandsbedieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
Ik heb deze geupload:
ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin

Maar wanneer ik nu verbinding wil maken met de ESP-Easy device, vraagt het om een wachtwoord voor de wifi. Welke is dat?
Die heb ik wel nodig om vervolgens aan mijn eigen wifi te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Bedoel je een wachtwoord om met het device te verbinden nadat alles is ingesteld en hij al op je eigen wifi zit (Sign in pop-up als je naar het IP gaat in je browser)? Dit heb je als het goed is zelf ingesteld onder Config, standaard is het admin zonder een wachtwoord.

Als je probeert te verbinden met het ESP_Easy_0 access point na de 1e installatie is het wachtwoord configesp.

Er zit geen hard-coded password in mijn binary, buiten de Itho plugin is alles identiek aan een normale ESPeasy, het antwoord op dit soort algemene vragen kan je dan ook vaak sneller vinden op: https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25
Rukapul schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De antenne heeft inderdaad een print met "433" maar ik kan bevestigen dat de module toch echt werkt.

@Superdeboer
Ik heb inmiddels deze ontvanger ook binnen. Het was nog wel eventjes een gedoe en steeds goede pinnen op de ontvanger 'mappen' met de NodeMCU, met name omdat de layout op dit bordje afwijkt van alle 'soldeer-bordjes' en de tekstaanduidingen ook niet voluit erop staan.

Eerst lukte het steeds niet om ook maar iets te ontvangen of zenden en dacht ik zelfs op een gegeven moment dat de NodeMCU 'corrupt' was geraakt omdat hij niet meer op WIFI leek te komen (blauwe led die ik aangezet had werd ook niet meer blauw). Dus eerst ge-flashed met een 'leeg' image, toen opnieuw de laatste van build van @Sten Vollebregt er weer op.

Uiteindelijk hier nog wat beter gelezen en in de uitleg op https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO, waardoor ik erachter kwam dat ik GDO2 steeds op een GPIO had aangesloten die het bootproces kan beinvloeden (wrs werkte de CC1101 niet lekker en werd daardoor de NodeMCU 'geblokkeerd').

Maar goed, nadat ik dat had aangepast (i2c uit en GD02 nu aan GPIO 5) nog steeds geen succes.

Uiteindelijk, toen ik nog niet goed naar jouw afbeeldingen had gekeken, ook de 'tweede' VCC en 'tweede' GND van de CC1101 aangesloten op andere 3,3v en GND van de NodeMCU. En bijzonder genoeg begonnen toen de RF signalen ineens binnen te stromen! _/-\o_

Todo:
* Gaan uitvogelen wat de RFT remote controls zijn (we hebben er 3 in huis). Maar we draaien ook een Honeywell Evohome systeem en ik word bijna dood gespamd met 868 Mhz signalen.

* Uitvogelen of tweede 3,3v aansluiten nu echt de oplossing was (want op jouw afbeeldingen zie ik dat je ze niet beiden hebt aangesloten)

* Kijken of het aan de jumperkabels kan liggen. Heb ze nu F-F van 20 CM, maar bij het insteken merkte ik al dat ze niet altijd met een erg stevig gevoel om de pinnen heen klemmen.

Maar goed, ook ik weet nu in ieder geval wel dat deze CC1101 het prima doet op 868 Mhz :)

Overigens, nog wel een andere observering: Ik heb nog niet de pairing met onze Itho unit doorlopen. Toch lijkt het ding wel te reageren op "1111" door helemaal naar zacht te gaan (als ie bv voluit staat te draaien vanuit 1 van de afstandsbedieningen) :? Ik had eerder, toen ik nog helemaal niks aan RF signalen ontving, al wel een keer een 'pairing' via 1111 geprobeerd (na 15 sec de stroom van de unit af) en die bleek toen dus wel gelukt. Hij reageert nu al op alle commando's :P

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 03-09-2020 17:01 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
UTMachine schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:52:
[...]
Ok, dat verklaart dus het probleem met OTA. Is zo'n aanpassing ook mogelijk in de ESPHome code om tickers eruit te halen/vervangen?
Er is nu een PR om dit probleem te fixen in jodur's code, zodat OTA wel mogelijk is met de Itho plugin (de Itho interrupt wordt tijdelijk uitgezet met een ESPHome switch). Je wilt niet je ESP8266 ergens inbouwen en dat OTA nooit lukt ;-)

https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/pull/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-06 09:45
Ik ben aan het stoeien om mijn ITHO box te koppelen, wellicht zien jullie zo wat ik fout doe.

NodeMCUv2 + CC1101 (uit de welbekende handleiding)
GDO2 heb ik aangesloten op NodeMCU GPIO10

laatste firmware van Sten Vollebregt er op (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin)

remote type: 5360150

firmware geflashed, verbonden met wifi
unit name aangepast
init spi aangezet onder hardware
SDA en SCL op none gezet
device toegevoegd: itho remote
sensor: GPIO10
naam gegeven en enabled, enable RF log staat al aan
via advanced, de weblog op debug gezet

voor de zekerheid een keer herstart
log bekeken maar er komen geen rf-signalen binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
GPIO-10 wordt normaliter gebruikt voor communicatie met de on-board flash en kan je dus beter niet gebruiken. GPIO4 en 5 zijn veilige keuzes omdat deze niet het boot proces beïnvloeden: je weet namelijk niet de waarde van GDO2 tijdens de boot.

Zie ook deze site voor een goed overzicht van de pinnen en hun functies: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
Sten Vollebregt schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:28:
GPIO-10 wordt normaliter gebruikt voor communicatie met de on-board flash en kan je dus beter niet gebruiken. GPIO4 en 5 zijn veilige keuzes omdat deze niet het boot proces beïnvloeden: je weet namelijk niet de waarde van GDO2 tijdens de boot.

Zie ook deze site voor een goed overzicht van de pinnen en hun functies: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/
ah kijk, super!
nu de GDO2 pin aangesloten op de GPIO4 van de NodeMCU
ik krijg inderdaad RF-signal meldingen in de logging te zien

totdat ik de nodemcu een keer herstart.. dan blijft het log leeg
als ik dan bij devices de sensor een keer op GPIO5 zet -> save -> GPIO4 -> save.. dan krijg ik weer RF-signalen binnen.. tot een reboot. lijkt of hij de GPIO4 niet start bij een reboot ofzoiets :?

verder lijkt het koppelen niet te werken, control?cmd=STATE,1111 geeft netjes de melding dat het commando verstuurd is, maar control?cmd=STATE,4 doet helemaal niets

ook als op de remote op de knoppen druk zie ik geen overeenkomste ID's voorbij komen

[ Voor 12% gewijzigd door WartyWarthogNL op 27-09-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Waarom je bij een reboot functionaliteit verliest is mij een raadsel: controleer of I2C daadwerkelijk uit blijft en hou de GPIO boot state van de pinnen op default. Ik ben dit zelf nog niet tegengekomen. Kijk ook of er een verschil is tussen een soft en cold reboot (= volledig de spanning eraf).

Bij koppelen moet je ook eerst de spanning van de Itho unit afhalen, vergelijkbaar als bij het koppelen van een reguliere afstandsbediening. Alleen de eerste x minuten na aanzetten kan je een afstandsbediening koppelen aan je Itho fan.

Bij een goed ontvangen remote ontvang je 3x eenzelfde ID na het indrukken van een knop. Zo niet dan gaat er iets mis met decoderen. Er zijn twee type remotes waarvan bekend is dat ze met de huidige code werken, de firmware staat standaard voor de remote die ik heb (3 standen en een timer, SYNC1=170). Als die van jij van het andere werkende type is (3 standen en niet-thuis functionaliteit volgens de comments in de broncode) dan zie je 3 IDs langskomen die net een klein beetje anders zijn. In dat geval moet je de sync1 byte op 172 zetten in de plugin configuratie pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
Sten Vollebregt schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:41:
Waarom je bij een reboot functionaliteit verliest is mij een raadsel: controleer of I2C daadwerkelijk uit blijft en hou de GPIO boot state van de pinnen op default. Ik ben dit zelf nog niet tegengekomen. Kijk ook of er een verschil is tussen een soft en cold reboot (= volledig de spanning eraf).

Bij koppelen moet je ook eerst de spanning van de Itho unit afhalen, vergelijkbaar als bij het koppelen van een reguliere afstandsbediening. Alleen de eerste x minuten na aanzetten kan je een afstandsbediening koppelen aan je Itho fan.

Bij een goed ontvangen remote ontvang je 3x eenzelfde ID na het indrukken van een knop. Zo niet dan gaat er iets mis met decoderen. Er zijn twee type remotes waarvan bekend is dat ze met de huidige code werken, de firmware staat standaard voor de remote die ik heb (3 standen en een timer, SYNC1=170). Als die van jij van het andere werkende type is (3 standen en niet-thuis functionaliteit volgens de comments in de broncode) dan zie je 3 IDs langskomen die net een klein beetje anders zijn. In dat geval moet je de sync1 byte op 172 zetten in de plugin configuratie pagina.
vind het ook vreemd.. ik merk ook dat ik regelmatig een time-out krijg in espeasy met jouw bin.
ping aangezet en hier zie ik toch wel erg vaak een time-out ipv reply

als test de bin van Jodur er opgezet
deze lijkt qua wifi verbinding veel stabieler, maar ook hier zie ik niet 3x de zelfde code voorbij komen

ik heb inderdaad de spanning van de box af gehaald (20sec) en daarna het STATE,1111 commando gegeven.
de afstandsbedieningen (heb er 2) die ik heb, hebben 4 standen: langzaam, gemiddeld, snel en de zandloper (timer).
als ik de originele afstandsbediening wil koppelen, moet ik 2 van de 4 knoppen (kruislings) tegelijk inhouden na de stroom van de box gehaald te hebben. dit heb ik getest en dit werkt wel. de cc1101 + nodemcu2 koppelen dus nog steeds niet :(

in de bin van Jodur kan ik geen sync1 code selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Als beide versies niet werken dan is of de Itho niet van het juiste type (versies voor de RFT worden niet ondersteund) of de hardware van de NodeMCU+CC1101 zit niet helemaal lekker. SPI is een gevoelige bus: hoe lang zijn de kabels (ik neem aan dat het geen breadbord is). Welke pinnen van de NodeMCU gebruik je voor SPI? De ESP heeft twee SPI bussen, maar één daarvan wordt gebruikt voor de flash ROM (GPIO12-15 zijn de pinnen die je moet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
Sten Vollebregt schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:11:
Als beide versies niet werken dan is of de Itho niet van het juiste type (versies voor de RFT worden niet ondersteund) of de hardware van de NodeMCU+CC1101 zit niet helemaal lekker. SPI is een gevoelige bus: hoe lang zijn de kabels (ik neem aan dat het geen breadbord is). Welke pinnen van de NodeMCU gebruik je voor SPI? De ESP heeft twee SPI bussen, maar één daarvan wordt gebruikt voor de flash ROM (GPIO12-15 zijn de pinnen die je moet hebben).
de box is een Itho Daalderop CVE ECO RFT
de kabels zijn nog geen 10cm lang (geen breadbord indd). ik heb de aansluitingen uit het voorbeeld overgenomen:

CC11xx pin ESP pins
1 - VCC VCC
2 - GND GND
3 - MOSI 13=D7
4 - SCK 14=D5
5 - MISO/GDO1 12=D6
6 - GDO2 04=D1
7 - GDO0 niet aangesloten
8 - CSN 15=D8

ik ben bang dat mijn nodemcu niet helemaal lekker is.. omdat de wifi ook steeds wegvalt. heb een nodemcuv3 besteld, eens kijken of dat beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier draait de NodeMCU v2 (van Tinytronics) plus de CC1101 transceiver die @Rukapul aanraadde nog steeds prima (GD02 op GPIO 5). Ook geen problemen na reboot ofzo.

Wel had ik het idee dat het antennetje cat bij de CC1101 zat wat aan de 'kleine' kant was om ook de afstandsbedieningen van beneden (in de keuken en bij de WC) goed te ontvangen. Ik had nog een wat grotere antenne liggen die op de connector paste en die lijkt het beter te doen. Heb de hele constructie nu (bij gebrek aan iets fatsoenlijks als behuizing) in een 230v schakelmateriaal inbouwdoosje verstopt (had ik nog liggen). Dat ligt nu op de kast bovenaan het trapgat naar zolder (in de buurt van de Itho box en waar ook de signalen van de AB's goed door komen).

Hij publiceert ook alles naar een MQTT server. Aan verdere integratie ben ik nog niet toe gekomen.

Ik merk alleen wel het volgende op (gebruik de kant en klare ESPEasy firmwar van @Sten Vollebregt ):

Als ik bijvoorbeeld, via ESPEasy of via een afstandsbediening, de box op stand 2 zet, dan is dit in ESPEasy en op MQTT vervolgens ook te zien. Echter, als er via de afstandsbediening een "stand 3 op timer" is geweest en de timer is afgelopen, dan gaat de status áltijd terug naar stand 1.

Het lijkt er dus op dat de huidige Itho code niet onthoudt wat de laatste status was voordat er een timer werd geactiveerd (zou fijn zijn als dat wel gebeurt, of als je kan configureren wat de stand moet zijn die ESPEasy aanhoudt na een timer. Wij hebben de box bijna altijd op stand 2 ).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Interessante feature request. Ik vang dit zelf af in Domoticz die alle verschillende sensoren die invloed hebben op de ventilatie aanstuurt. Maar ik zal dit toevoegen aan mij to-do lijst want het kan best handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat zou helemaal geweldig zijn :).

Overigens, hoe heb jij de integratie met Domoticz gedaan? Dat is het platform dat ik op dit moment ook (nog) draai. Heb al poosje de wens om naar OpenHAB of Home Assistant te migreren en dacht dan MQTT te gaan gebruiken. Maar ik merk dat ik er de tijd en energie niet voor heb. Domoticz ken ik, dus waarschijnlijk wil ik het voorlopig nog daarin doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik heb een dzVents script dat elke minuut getriggerd wordt en kijkt naar sensor waarden (luchtvochtigheid, CO2, afzuigkap aan of uit) en aan de hand daarvan bepaald wat er moet gebeuren. Een timer heeft altijd voorrang en nadat de timer is afgelopen corrigeert Domoticz het naar de gewenste stand (1, 2, of 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Ik heb inmiddels ook de automation op orde gebracht. Gewoon een python script in cron dat kijkt naar co2 in woonkamer en luchtvochtigheid in badkamer (paar andere punten in voorbereiding) samen met historische stand van de Itho (powerlevel gemeten Blitzwolf plug met Tasmota). Voor alles gebruik ik InfluxDB als bron.

Wat me opvalt: als ik de Itho aanstuur met de plugin via MQTT dan update de State wel in de EasyEsp Plugin maar er wordt geen MQTT bericht verzonden door de plugin (wat hij wel doet als hij het signaal van de remote oppikt). Wat hij doet als via http de state wordt verandert moet ik nog nakijken.

Overigens doe ik niets met handmatige switch acties behalve dat mijn script de Itho niet op een lagere stand zet als hij in het afgelopen half uur al in die stand heeft gestaan. Dat voorkomt pendelen en respecteert ook het handmatig hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WartyWarthogNL
@Rukapul jij hebt de volgende cc1101 op een nodemcu v3 geconnect als ik het goed heb: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.48714c4dNfk35q

helaas is deze niet meer leverbaar, en ik zie zoveel andere varianten. wellicht kun jij me helpen welke ik kan bestellen die het zelfde is als de jouwe?

[ Voor 14% gewijzigd door WartyWarthogNL op 28-09-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Rukapul schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:22:
Wat me opvalt: als ik de Itho aanstuur met de plugin via MQTT dan update de State wel in de EasyEsp Plugin maar er wordt geen MQTT bericht verzonden door de plugin (wat hij wel doet als hij het signaal van de remote oppikt). Wat hij doet als via http de state wordt verandert moet ik nog nakijken.
Welke versie van de plugin gebruik je? Als hij het wel doet bij een update vanuit een remote maar niet bij MQTT en/of http dan moet dit wel te fixen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Sten Vollebregt schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:02:
Ik heb een dzVents script dat elke minuut getriggerd wordt en kijkt naar sensor waarden (luchtvochtigheid, CO2, afzuigkap aan of uit) en aan de hand daarvan bepaald wat er moet gebeuren. Een timer heeft altijd voorrang en nadat de timer is afgelopen corrigeert Domoticz het naar de gewenste stand (1, 2, of 3).
Vraag je dan de status van Itho op via HTTP requests naar de ESPEasy interface, of MQTT ?

Ik vind MQTT en integratie met Domoticz nog wat vaag.... (en meeste MQTT configs die ik hier voorbij zien komen zijn met OpenHAB of Home Assistant )

edit:
Ik kwam een eerdere post van jou tegen:
Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Samen met andere posts, waaruit ik opmaakte dat ik via een "dummy device" een "dummy selector switch" kon maken, heb ik nu de volgende config:

* In een Dummy Selector Switch in Domoticz stuur ik voor level 10 (laag), 20 (middel) en 30 (hoog) gewoon HTTP commando's naar ESPEasy om de fan in de respectievelijke standen te zetten. Knoppen voor de Timer stand heb ik wel toegevoegd in de switch, maar niet aan acties gehangen (conform 1 van de tips in jouw post).
* IDX nummer van de Selector Switch heb ik geconfigureerd in het Itho device in ESP en wordt ook gebruikt voor een "Domoticz MQTT" entry onder controllers.
* Uiteraard heb ik ook een MQTT Client Gateway geregistreerd in Domoticz.

Ik moest wel jouw ruleset voor in de ESP wat aanpassen, vanwege errors die leidden tot dit artikel: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/2724

Ik heb extra quotes om de JSON payload heen gezet. Ruleset ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
on Itho#State do
 if [Itho#State]=0
  Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 0}'
 endif
 if [Itho#State]=1
  Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 10}'
 endif
 if [Itho#State]=2
  Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 20}'
 endif
 if [Itho#State]=3
  Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 30}'
 endif
 if [Itho#State]=4
  Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 40}'
 endif
 if [Itho#State]=13
  if [Itho#Timer]=599 or [Itho#Timer]=598
   Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 50}'
  endif
 endif
 if [Itho#State]=23
  if [Itho#Timer]=1199 or [Itho#Timer]=1198
   Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 60}'
  endif
 endif
 if [Itho#State]=33
  if [Itho#Timer]=1799 or [Itho#Timer]=1798
   Publish domoticz/in,'{"command": "switchlight","idx": 1425,"switchcmd": "Set Level","level": 70}'
  endif
endon

Ik kan nu de stand van de ventilatiebox veranderen vanuit Domoticz én hij update de huidige stand ook na het gebruiken van de afstandsbedieningen!

edit2: Ik realiseer me dat ik eigenlijk het IDX nummer van de Selector Switch nu niet meer in het Itho device zou hoeven gebruiken, omdat de ruleset al het goede IDX nummer moet bevatten. Maar ik denk dat ik de 'interne' MQTT publisher misschien nog ga gebruiken om in Domoticz ook een sensor in te vullen zodat ik eventueel kan zien op welke afstandsbediening de huidige status is geinitieerd :).

[ Voor 70% gewijzigd door eymey op 28-09-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ik doe het inderdaad precies zoals je boven beschrijft (code in vorige post is verouderd). De or bij de timers kan je weghalen en alleen de 1e waarde houden; dit bericht komt altijd door en de redundancy was overbodig. Mijn Itho plugin in de ESPEasy is verder niet gekoppeld aan de controller, wat daar uit komt lijkt voor Domoticz vrij nutteloos omdat de MQTT implementatie wat beperkt is en zoals je zegt erg vaag... standaard sensoren aan mijn ESP nodes communiceren dan wel weer via MQTT met Domoticz.

Aansturen doe ik via HTTP waarin Domotic (buiten de remote dan) bepaald wat de Itho doet. Hiervoor gebruik ik het volgende script waarbij ventilatie mijn dummy switch is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
return {
    on = {
        devices = {
            'Ventilatie'
        }
    },
    data = 
    {
        previousLevel = { initial = 10 }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        if domoticz.data.previousLevel ~= device.level then
            domoticz.log('Fan state change')
            if device.level == 10 then
                domoticz.log('Fan now Low')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,1')
                domoticz.data.previousLevel = 10
            elseif device.level == 20 then
                domoticz.log('Fan now Medium')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,2')
                domoticz.data.previousLevel = 20
            elseif device.level == 30 then
                domoticz.log('Fan now High')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,3')
                domoticz.data.previousLevel = 30
            elseif device.level == 40 then
                domoticz.log('Fan now Full')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,4')
                domoticz.data.previousLevel = 40
            elseif device.level == 50 then
                domoticz.log('Fan now Timer 10')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,13')
                domoticz.data.previousLevel = 50
            elseif device.level == 60 then
                domoticz.log('Fan now Timer 20')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,23')
                domoticz.data.previousLevel = 60
            elseif device.level == 70 then
                domoticz.log('Fan now Timer 30')
                domoticz.openURL('http://192.168.1.212/control?cmd=STATE,33')
                domoticz.data.previousLevel = 70
            end
        end
    end
}

Suggesties om dat via MQTT via Domoticz te doen zijn welkom want wellicht eleganter.

Dit script bepaald vervolgens de status van de Itho afhankelijk van een reeks sensoren in huis (ter inspiratie):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
return 
{
    on = 
    {
        --devices = {'Afzuigkap'},
        timer = {'every minute'}
    },
    data = 
    {
        previousHumidity = { initial = 100 },
        counter = { initial = 0 }
    },
    execute = function(domoticz)
        local afzuigkap = domoticz.devices('Afzuigkap')
        local ventilatie = domoticz.devices('Ventilatie')
        local override = domoticz.devices('Ventilatie override')
        local gassensor = domoticz.devices(242)
        if override.state == 'Off' then
        if ventilatie.level < 50 then
            -- timers gaan altijd voor: eerst wachten totdat deze zijn afgelopen

watt = tonumber(afzuigkap.rawData[1])

if (watt > 30 and watt < 80) or (gassensor.co2 >= 1500) then
                -- afzuigkap op stand 2 of 3: naar stand medium indien niet al op hoog, ook naar medium als CO2 boven 1500 ppm komt
                if ventilatie.level < 20 then
                    ventilatie.switchSelector(20)
                end
            elseif watt > 80 then
                -- afzuigkap op intense: naar stand high
                if ventilatie.level < 30 then
                    ventilatie.switchSelector(30)
                end
            elseif (domoticz.devices('Slaapkamer').temperature > 23.5 and (domoticz.devices('Buitentemperatuur').temperature <= domoticz.devices('Slaapkamer').temperature)) then
                -- extra inzuiging indien binnen warm en buiten koeler
                if ventilatie.level ~= 20 then
                    ventilatie.switchSelector(20)
                end
            else --default: low
                if ventilatie.level ~= 10 then
                    ventilatie.switchSelector(10)
                end
            end
        end
        if (domoticz.data.counter == 3) then
            -- humidity check not every minute
            domoticz.data.counter = 0
            local bathroomSensor = domoticz.devices('Badkamer')
            if (bathroomSensor.humidity - domoticz.data.previousHumidity) >= 2 then
                -- there was a significant rise, start fan with 20 min timer
                domoticz.devices('Ventilatie').switchSelector(60)
            end
            -- store current value for next cycle
            domoticz.data.previousHumidity = bathroomSensor.humidity
        else
            domoticz.data.counter = domoticz.data.counter + 1
        end
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Sten Vollebregt Thanks! Die "or" om op 2 timer values te checken leek inderdaad al een beetje redundant Hoewel het me nog steeds wel wat lijkt om ergens in Domoticz ook nog een 'counter' te hebben die de timer af laat tellen, dus dan zou iedere seconde doorgeven wel weer handig zijn. Jammer dat je aan selector switches geen informatievelden kan toevoegen :). Voor nu laat ik de Itho plugin in ESPEasy toch ook publishen, waarbij de ruwe vorm van de 3 informatievelden in Domoticz gewoon in een "text" sensor terecht komt :).

Thanks verder voor die DzVents voorbeelden. Moet me daar toch eens in verdiepen (maar heb eerlijk gezegd eigenlijk ook nog nooit echt in LUA zelf wat bedacht, hooguit over genomen / aangepast van voorbeelden van anderen).

Dan toch een vraag wat betreft je eerste code block: Begrijp ik goed dat je dat block aanvullend gebruikt op het via MQTT versturen van een nieuwe FAN state via ESPEasy ruleset ? En dat dat is om niet constant direct je selector switch te veranderen voor iedere publish die ESPEasy doet, maar eerste te kijken of de state ook echt veranderd is?

Ik zit nu eigenlijk nog met 2 losse eindjes:

* Zoals in een eerdere post van mij: Als nu een timer afgelopen is, dan vindt ESPEasy dat de nieuwe state van de fan stand 1 moet zijn (low). Dat publiceert ie naar m'n selector switch, en die zet vervolgens de fan ook diirect weer op 1 (terwijl ie zonder interventie naar stand 2 terug zou vallen, waar we m altijd op hebben behalve 's nachts).

* Het wil soms nog eens gebeuren dat een druk ergens op een afstandsbediening niet bij ESPEasy aan komt. Vervolgens gaat na een aantal seconden de ventilatiebox dan dus weer vrolijk terug naar de stand waarvan ESPEasy denkt dat ie actief is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Klopt, dit is inderdaad om niet elke keer als de switch getriggerd wordt door ESPEasy een commando terug te sturen maar eerst te kijken of er überhaupt een verandering is. Anders blijft hij heen en weer sturen, want een verandering wordt weer teruggekoppeld naar Domoticz en dan stuurt Domoticz worst-case weer een update, etc.

Dat eerste kan je in dzVents afvangen, maar ik ga eens in de plugin kijken of het daar wel kan. Dat een afstandbedienign af en toe niet aankomt heb ik ook, veel meer dan de ontvanger in de buurt van de remote hebben kan je hier helaas niet aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thanks. Eerdaags ook maar eens even naar dzVents kijken dan :).

Voor verbeteringen in de plugin houd ik me uiteraard altijd aanbevolen. Helaas daar nog iets te weinig kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Voor alle domoticz gebruikers, ik wil binnenkort een mqtt-plugin maken,
hoop dat ik deze week ergens even tijd heb :)

Mooie oplossing dit trouwens,

Pana WC12H9E8 / 1000L

• eymey
@Sten Vollebregt Gisteravond nog eventjes bezig geweest met jouw dzVents code (blok 1) om de "state" van de fan bij te houden. Beetje aangepast op mijn situatie, maar werkt uitstekend! _O_

Als ik nu een stand kies op de selector switch, of er komt een stand binnen via de MQTT Publish van de ESPEasy-side ruleset, dan controleert ie netjes of dat een gewijzigde stand is en zo ja, dan wordt de selector switch daarook op gezet.

Eigenlijk is het natuurlijk nog steeds een beetje dubbel dat ie ook een HTTP commando naar ESPEasy stuurt wanneer de state change daar vandaan komt (bv. een druk op een remote) maar ok, verder niet zo'n probleem.

Een bijkomend voordeel van deze constructie:
Als de Itho nu wordt aangestuurd vanaf een remote en dat signaal wordt toevallig gemist door ESPEasy, dan wordt de Itho niet meer binnen een paar tellen 'hard' terug gezet :)

Nu alleen nog even nadenken over wat extra code om te zorgen dat na een timer de box niet vanzelf wordt terug gezet naar stand 10 (of dat wel heel eventjes gebeurd, maar dan weer gecorrigeerd naar 20).

• WartyWarthogNL
Yes, ook ik heb het werkend :)
bleek dus toch een niet werkende nodemcu te zijn

heb nu de nodemcu v3, cc1101 netjes gesoldeerd (kabeltjes van pak 'm beet 5cm)
en alles werkt naar behoren.

thnx voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 17:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zit even wat te Googlen en stuit op dit topic. Ik heb mechanische ventilatie. Ik snap echter niet zo goed wat mensen hier willen bewerkstelligen. Ja aansluiten op Home Assistant, maar met welk doel? Om de mv via HA te bedienen? Heeft Itho niet zelf humidity sensoren? Of wil men hun eigen sensoren kunnen aansluiten?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
JoeZuCK schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:39:
Ik zit even wat te Googlen en stuit op dit topic. Ik heb mechanische ventilatie. Ik snap echter niet zo goed wat mensen hier willen bewerkstelligen. Ja aansluiten op Home Assistant, maar met welk doel? Om de mv via HA te bedienen? Heeft Itho niet zelf humidity sensoren? Of wil men hun eigen sensoren kunnen aansluiten?
Itho sensoren zijn behoorlijk aan de prijs en qua regeling min of meer vast. Ik regel nu op woonkamer co2 en badkamer luchtvochtigheid, maar dat voeg ik koken en meerdere co2 sensoren binnenkort aan toe. Tevens ga ik regelen op de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:08
Rukapul schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Itho sensoren zijn behoorlijk aan de prijs en qua regeling min of meer vast. Ik regel nu op woonkamer co2 en badkamer luchtvochtigheid, maar dat voeg ik koken en meerdere co2 sensoren binnenkort aan toe. Tevens ga ik regelen op de buitentemperatuur.
Wat doe je met de buitentemperatuur dan? Of is dat voor de cv of wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Je kan in de zomer bijvoorbeeld de ventilatie aanzetten als het buiten koeler wordt dan binnen (bijvoorbeeld in de nacht).

Zoals hierboven gezegd kan je veel meer met zelf aansturen dan met wat Itho beschikbaar stelt en voor een veel lagere prijs. Ik stuur mijn ventilatie aan op basis van CO2 in de woonkamer, afzuigkap, fijnstof in de keuken (komt meer vrij dan je denkt), temperatuur buiten en luchtvochtigheidsgraad in de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Afgelopen weekend eerste versie gemaakt van de plugin voor Domoticz.
Is nog niet af (vanuit Domoticz --> ESP easy werkt nog niet), maar om een indruk te krijgen een beta-release.

Tijdens het schrijven, kwam ik er achter dat ik eigenlijk ook mijn ESPeasy temperatuur anders wilde uitlezen en niet meer via Domoticz MQTT (Ik heb meerdere MQTT clients die die temp willen weten).

Daarom is het een ESPeasy plugin geworden. Ik hoor de reacties wel, :)

Plugin

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:22:
Je kan in de zomer bijvoorbeeld de ventilatie aanzetten als het buiten koeler wordt dan binnen (bijvoorbeeld in de nacht).

Zoals hierboven gezegd kan je veel meer met zelf aansturen dan met wat Itho beschikbaar stelt en voor een veel lagere prijs. Ik stuur mijn ventilatie aan op basis van CO2 in de woonkamer, afzuigkap, fijnstof in de keuken (komt meer vrij dan je denkt), temperatuur buiten en luchtvochtigheidsgraad in de badkamer.
Ventilatie sturen op buitentemperatuur is ook wel een leuke, ja :)

Hoewel ik daar persoonlijk toch wel voorzichtig mee ben. Als je op de diverse 'officiele' voorlichtingssites leest, dan wordt eigenlijk aangeraden om ALTIJD te ventileren, op minimaal stand 2 (of 1 stand hoger dan 'laag').

De gedachte achter "de ventilatie standaard op low houden, tenzij...... <sensor> <event>" snap ik op zich wel, vanuit het oogpunt van stroomkosten, of in de zomer de hete buitenlucht niet naar binnen zuigen.

Maar ik zou dat eigenlijk alleen adviseren als je het ook echt combineert met sensoren om binnen de luchtkwaliteit in de gaten te houden (wat ik jou en de meesten overigens hier wel zie doen, maar wilde het toch even benoemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
eymey schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Ventilatie sturen op buitentemperatuur is ook wel een leuke, ja :)

Hoewel ik daar persoonlijk toch wel voorzichtig mee ben. Als je op de diverse 'officiele' voorlichtingssites leest, dan wordt eigenlijk aangeraden om ALTIJD te ventileren, op minimaal stand 2 (of 1 stand hoger dan 'laag').

De gedachte achter "de ventilatie standaard op low houden, tenzij...... <sensor> <event>" snap ik op zich wel, vanuit het oogpunt van stroomkosten, of in de zomer de hete buitenlucht niet naar binnen zuigen.

Maar ik zou dat eigenlijk alleen adviseren als je het ook echt combineert met sensoren om binnen de luchtkwaliteit in de gaten te houden (wat ik jou en de meesten overigens hier wel zie doen, maar wilde het toch even benoemen).
Het ligt er ook maar aan wat voor effect de mechanische ventilatie heeft op bijvoorbeeld een slaapkamer. Ik ben daar nog niet helemaal uit.

Het grootste verschil zit overigens tussen stand 2 en 3 bij de Itho, zowel in afzuiging als energieverbruik (3W vs 6W vs 18W).

Wat betreft buitentemperatuur kun je het ook een richting op gebruiken: alleen een hogere stand als dat met de buitentemperatuur voordelen biedt.

Ik zoek trouwens nog een geschikte sensor voor bij het gasfornuis. Mooiste zou denk ik een fijnstofsensor zijn, maar dan niet een van 15-20 euro want zo precies hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Rukapul Ik heb wel eens een poging gedaan om me wat in te lezen, en wat ik ervan begrijp moet de mechanische ventilatie officieel, volgens de normen, invloed hebben op alle ruimtes (in alle ruimtes moeten bv. ventilatieroosters aanwezig zijn voor aanvoer van verse lucht, en onder alle deuren hoort een kier groot genoeg te zijn voor voldoende luchtstroming. Op de eerste verdieping zou de invloed dan typisch lopen via het ventiel in de badkamer.

In praktijk is dat waarschijnlijk bijna nergens helemaal goed, want het schijnt dat je al door het leggen van een flinke laminaatvloer met ondervloer eigenlijk geen goede kier meer hebt. Om overigens nog maar te zwijgen van alle mensen hier in de straat die kunststofkozijnen aanschaffen (de allerlelijkste, totaal afbreuk aan de architectuur van de huizen, maar dat terzijde) en dan de ventilatieroosters helemaal afschaffen, omdat ze denken dat een uurtje luchten en dan alles weer potdicht ook ventileren is 8)7 .

Overigens: Ik ben ook nog op zoek naar fatsoenlijke CO2- en/of fijnstofsensoren. 15-20 euro zou ik acceptabel vinden als het dan iets goeds is (super nauwkeurig hoeft niet, maar het moet wel ergens op slaan). En in mijn geval het liefst gewoon via WIFI of eventueel ZWAVE. Ik wil niet overal NodeMCU / ESP contraptions knutselen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:00
Een vraagje: de sensor FanSpeed (in Home Assistant) lijkt alleen te veranderen als ik de snelheid wijzig via een Home Assistant switch. En niet als ik de snelheid wijzig via een Itho afstandsbediening.

Met deze repository kreeg ik de CC1101 aan de praat: https://github.com/Scriptman/ESPHome_ITHO_Eco_Fan_CC1101

In het ESP Home log zie ik deze melding voorbij komen:
[custom:175]: Unknown state

De Itho-remote is er eentje met stand 1-2-3 en een +10-minuten knop. Het is een Itho Eco Fan 2 (ca. 2012).

Ik ben al heel blij dat ik zover gekomen ben! Hoe krijg ik dit laatste stukje ook nog aan de praat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Ik heb flink wat pagina's in dit topic doorgelezen omdat ik in mijn nieuwbouw huis een Itho Daalderop HRU ECO 200 (eurostekker) WTW heb. Uiteraard wil ik die als Tweaker ook gaan aansturen met tijdschema's en verschillende sensoren (bijvoorbeeld een vochtsensor in de douche).

Omdat een echte startpost nog ontbreekt heb ik nog niet echt een conclusie kunnen vinden of het aansturen vanuit Domoticz of Home Assistant nu 100% werkt.
Zou iemand mij dit kunnen samenvatten, of in de juiste richting sturen? Solderen en dergelijke is geen probleem.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 22-08 15:50
Daar sluit ik me ook bij aan. Er is veel uitgezocht, ontwikkeld en getest, maar wat is de huidige stand van zaken. Achtergrond bij mij is dat ik een Itho ventilatiebox heb geplaatst, en na een tijdje de RFT afstandbediening ben kwijt geraakt :F Nu gaat hij alleen nog hoger/lager op de ingebouwde vochtigheidssensor, en ook dat gaat niet altijd aan tijdens het douchen.

Ik kan voor een slordige €60 een nieuwe afstandbediening bestellen. De tweakert denkt echter: zou dat ook anders kunnen? Hoger/lager op CO2 meting en temperatuur zouden dan mooie toevoegingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Laatst online: 10-09 14:41
Hier s.vanrossem in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter" staat mijn resultaat, en werkt tot op de dag van vandaag uitstekend.

Enige verandering tov toen, is dat ik nu de esphome plugin gebruik van @jodur; https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO

Voordeel van ESPhome is de integratie met Home Assistant :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Dank je wel, daar kan ik wat mee. Ik lees inmiddels wel dat ik ook de originele remote nodig heb om een code uit te lezen. Toch nog eens het huis op zijn kop houden en goed schudden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Laatst online: 10-09 14:41
Antonius schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:14:
Dank je wel, daar kan ik wat mee. Ik lees inmiddels wel dat ik ook de originele remote nodig heb om een code uit te lezen. Toch nog eens het huis op zijn kop houden en goed schudden :+
Die heb je alleen nodig als je je remote uit wil kunnen lezen en dus in Home Assistant (bijvoorbeeld) ook acties van de remote wil loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkies
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 15:50
damn ik wil dit ook, ik heb nu een losse Itho Daalderop AUTO RFT draadloze bediening wit (536-0150)

Maar ik vergeet deze vaak aan te zetten met mijn slaperige hoofd :D
Heeft iemand een extra module over die ik kan overnemen ? of ergens een kant en klaar pakketje die ik kan halen? (ik zie tegen het solderen en dergelijke op :P.

Ik zit op dit moment in een huurhuis die wellicht binnekort op de nominatie sloop gaat. dus ik wil niet te veel inversteren in dit systeem (de itho gateway komt er dus niet zo snel in voor 180 euro :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Ik heb zowaar de afstandbediening terug gevonden, die is een paar maanden zoek geweest. Ander issue: hij reageert niet meer op zijn ingebouwde vocht sensor. Ik had het vermoeden dat dit door een verkeerde stand kwam en met afstandbediening (knopje A voor AUTO) weer zou werken. Helaas niet het geval. Nu zet ik hem bij het aanvang van het ochtendritueel door de familie even op standje 2. Een of twee uurtjes na de laatste douche terug naar AUTO. Is er een bekend issue met de vocht sensor in deze units, kwestie van schoonmaken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 16:20
UTMachine schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:42:
Gebruikt hier iemand https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/? Ik krijg de nieuwe firmware wel geüpload via de USB poort, maar de OTA update hangt altijd tussen de 10-90% (en dan een timeout). Ik heb meerdere ESP8266 geprobeerd, ook meerdere accesspoints, etc De ESP8266 werken wel goed qua OTA als ik de Itho niet gebruikt.
Die gebruik ik ook.
Als je CC11xx pin 6 - GDO2 tijdelijk loshaalt dan werkt de OTA update wel.
Er komt dan geen ontvangst data binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
thomasdebans schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Die gebruik ik ook.
Als je CC11xx pin 6 - GDO2 tijdelijk loshaalt dan werkt de OTA update wel.
Er komt dan geen ontvangst data binnen.
Ik heb een simpele fix in the jodur code gemaakt, maar heeft hem nog steeds niet gemerged (al dik een maand zonder reactie):
https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/pull/5

Dan heb je een simpele switch in Home Assistant welke OTA toelaat (door Itho receive/sent te stoppen). Works like a charm >:)

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 22-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-01 17:27
Ik heb in mijn frustratie en nanoCul 868Mhz gekocht (FW 1.67 E) en dacht dat ik het wel werkend zou krijgen maar tot nu toe nog geen succes.

Moet ik echt zelfs iets in elkaar solderen om het op Domoticz werkend te krijgen ?
Domoticz draait op en Raspberry Pi 4 - de Pi herkent de stick

[872723.676559] usb 1-1.4: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[872723.676575] usb 1-1.4: Product: NANO CUL
[872723.676590] usb 1-1.4: Manufacturer: SHK
[872723.676604] usb 1-1.4: SerialNumber: 868
[872723.681752] ftdi_sio 1-1.4:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
[872723.681929] usb 1-1.4: Detected FT232RL
[872723.688090] usb 1-1.4: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1

Maar hoe nou verder? Geen van de standard hardware settings doet iets ermee. Zal ESPEasy (?) met deze hardware werken ? Er zit in iedere geval en CC1101 chip op :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
ESPEasy en ESPHome werken alleen met een ESP chip, dat ding heeft een ATMega. Als je handig bent met Arduino's programmeren dan moet je vast de oorspronkelijke Itho plugin voor Arduino werkend kunnen krijgen op een nanoCUL, de firmware start volgens mij op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave7
Haha - ik denk dat zal het dan niet worden. Is er en kant en klare versie met de ESP chip die ik Domoticz of Homebridge kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Je zou de Duco variant kunnen kopen en daar vervolgens mijn binary op zetten, dat zou moeten werken: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Net als Dave7 loop ook ik te worstelen. Heb alle onderdelen in huis, het flashen was gelukt maar na het instellen doet hij niets meer en opnieuw instellen werkt niet... Dus nu twijfel ik, had ik het niet toch moeten solderen ipv dupont kabeltjes? Maar welke pinnetjes moeten nou aan elkaar bij mijn specifieke ESP/CC combi? Heb ik de juiste .bin file gebruikt? Hoe factory reset ik eigenlijk die ESP... etc.

Als ik meer tijd heb zal het weer opnieuw proberen, en als het lukt misschien een stap-voor-stap handleiding voor relatieve noobs als ikzelf maken...

Maar het is vooral vreemd dat er geen fabrikant is die hierop inspringt; het slimmer en efficiënter maken van ventilatie is iets dat zeker in deze tijd meer aandacht verdient, maar op een vreemd product met waardeloze app als de Itho Spider na is er niks te krijgen. Overigens ook andere vormen van ventilatie - denk aan slim open kunnen zetten van een (boven)raam, ventilatieroosters en andere zaken die zorgen voor een goed geventileerd binnenklimaat. Gat in de markt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
jeroen11 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:41:
Maar het is vooral vreemd dat er geen fabrikant is die hierop inspringt; het slimmer en efficiënter maken van ventilatie is iets dat zeker in deze tijd meer aandacht verdient, maar op een vreemd product met waardeloze app als de Itho Spider na is er niks te krijgen. Overigens ook andere vormen van ventilatie - denk aan slim open kunnen zetten van een (boven)raam, ventilatieroosters en andere zaken die zorgen voor een goed geventileerd binnenklimaat. Gat in de markt volgens mij.
Veel bedrijven beginnen dit op de markt te brengen, maar alleen voor hun eigen protocol (Itho bijvoorbeeld). Er zijn wel meer gestandaardiseerde protocollen zoals Z-Wave en Zigbee, maar dat is niet altijd aantrekkelijk voor een bestaande fabricant omdat ze dan al hun historische code en hardware moeten aanpassen. Voor sommige standaarden moet je als fabrikant ook betalen.

Een product dat reversed engineered protocollen gebruikt en commercieel op de markt zet zal waarschijnlijk snel een rechtzaak aan de broek hebben.Hobbymatig is dat geen probleem, maar als je producten gaat verkopen op grote schaal dan zullen de grote bedrijven al snel bij je aankloppen en je vragen om daarmee op te houden, zeker als ze hun eigen producten op de markt hebben.

Tenslotte gebruikt iedereen zijn eigen sensoren en andere hardware, daar een betrouwbaar prdocut voor ontwikkelen is niet eenvoudig. Kan je voorstellen wat er gebeurd op de support fora als je in een random bouwmarkt kasjes met vooringestalleerde Domoticz/HA/etc. erop kan kopen om je eigen smart home te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Zelf gebruik ik een stuk of 15 HomeBridge plugins en die maken ook tal van nog niet ondersteunde en reverse engineered scenario's mogelijk, en er is nog nooit een rechtszaak geweest tegen zo'n plugin. Ook omdat denk ik de fabrikanten er meer baat hebben van hobbyisten dan last. Al mijn HomeBridge plugings werken met software of hooguit een USB stick (Conbee II, Enocean heb ik zelf bijv in gebruik). Dat is nog een niveau eenvoudiger dan wat er nodig is om een Itho aan de praat te krijgen...

Voor slimme(re) ventilatie voor consumenten ben ik alleen de Itho Spider tegengekomen, maar die heeft z'n eigen ecosysteem en een app rating van 1,9 ster, dus Itho neemt apps (nog) niet serieus. Qua raambediening, een andere optie, is er een Axa met afstandbediening, maar daarvoor moet je ook met hardware en solderen aan de gang.
Kan je voorstellen wat er gebeurd op de support fora als je in een random bouwmarkt kasjes met vooringestalleerde Domoticz/HA/etc. erop kan kopen om je eigen smart home te maken?
Dat is ook mijn punt, waarom wordt er helemaal niks fatsoenlijks verkocht op ventilatie gebied waarbij ik het, desnoods via een professionele installateur, via een gezinsvriendelijke app en ook via (liefst alle 3) HomeKit/Alexa/Google Home kan bedienen? Bijvoorbeeld een vervangende CVE printplaat met Wifi of bluetooth? Of een helemaal nieuwe CVE?

Op vrijwel elk ander denkbaar terrein van domotica is dit er, zonder met HomeBridge oid aan de gang te moeten, ook voor zaken die kritischer en complexer aan te sturen zijn dan ventilatie: rookmelding, verwarming en airco, alarm, deursloten, tuinbewatering, garagedeur openers, ... Maar als je frisse lucht in je slaapkamer wil is de deze thread het beste aanbod.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer blij met alle info die ik hier heb gevonden en dankbaar voor alle bijdragen. Ik heb de hoop zeker nog niet opgegeven dat ik het aan de praat krijg, maar verbaas me over de markt, of liever het ontbreken van het aanbod dat een markt op gang zou kunnen brengen. De vraag is er wel volgens mij, zeker nu ventilatie zo in de spotlight staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave7
Voor dat ik nog meer van dit soort hardware verzamel - deze Duco gateway kan ik dan aan de PI aansluiten en met jou binary ook via Domoticz laten lopen ? Dat zou echt DE oplossing voor mij zijn. Krijg ik dan misschien ook de Somfy RTS werkend?
Sten Vollebregt schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:14:
Je zou de Duco variant kunnen kopen en daar vervolgens mijn binary op zetten, dat zou moeten werken: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De hardware is identiek aan wat ik zelf thuis gebruik: https://github.com/arnema...iki/Hardware---RF-Gateway

Dus ja, dit zou moeten werken. Zolang je maar bij de USB poort kan, maar deze zal ook gebruikt worden als voeding. Je kan het voor de zekerheid even navragen of flashen met een Itho plugin mogelijk is.

Daarna kan je via WiFI met MQTT of HTTP het geheel aan Domoticz op je RPi koppelen, zoals uitgelegd in deze draad. Dit zal niet via USB gaan, tenminste ik ben niet bekend met een USB pluging voor ESPEasy die communciatie over USB toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Zou een LoRa board als deze ook geschikt zijn denken jullie? LoRa schijnt dezelfde frequentie te gebruiken namelijk. Of denk ik dan te simpel? :P

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
LoRa en de CC1101 zijn verschillende chips met wat het lijkt verschillende protocollen. Naast de frequentie is ook de manier waarop de informatie gecodeerd wordt van belang en dit lijkt anders te zijn voor beide chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Ah ok, jammer. Het was ander een mooie oplossing geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibodar
  • Laatst online: 13-05 20:33
Van de week binnengekomen. Geen idee of het al eerder geplaatst is maar, zie

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi

en/of https://www.tindie.com/pr...-add-on-for-wifi-control/

Top oplossing ... je kunt vooralsnog niet gebruikmaken van een afstandsbediening(en) en/of Optima pakket.

Webinterface met MQTT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6drNiuEfsxkWUhKpAzx01CUI9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xuJIBNEaB21sOyzeASjNX41k.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door ibodar op 12-11-2020 11:23 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Dat is een mooie oplossing. Werkt het biderectioneel: als je via een afstandsbediening de fan hoger zet zie je dit dan ook terug in de web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibodar
  • Laatst online: 13-05 20:33
Sten Vollebregt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:10:
Dat is een mooie oplossing. Werkt het biderectioneel: als je via een afstandsbediening de fan hoger zet zie je dit dan ook terug in de web interface?
Uitsekende vraag.

Zojuist met afstandsbediening de motor lager (low) en hoger (high) gezet. In beide gevallen is de controller van slag. Niks werkt meer. Nu kan dat samenhangen met:

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/1

Dit is minder: stekker moet ik nu uit unit halen (ithowifi werkt weer). Het lijkt er dus vooralsnog op dat het ithowifi only is. Wellicht en hopen dat het met een software update te verhelpen is. Bidirectioneel is sowieso op het moment uitgesloten.

Aansturing uitsluitend via Home-Assistant (of Domoticz) is voor mij het doel. Zoveel mogelijkheden ;) Zie ook https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/3

Van plan om extra sensoren aan te sluiten binnen in de mechanische ventilatie naast rest van huis. Bijvoorbeeld:
1. Luchtkwaliteitsmeting (koken + gasverbruik == afzuiging extra lang aan).
2. Heeft buurman zijn houtkachel weer eens aan, afzuiging naar een minimum.
3. Langer toiletbezoek: Home-Assistant + PIR sensor + evt. waterverbruik meten == afzuiging 5 minuten aan
4. Meerdere mensen in huis. Afzuiging hogere stand.

[ Voor 29% gewijzigd door ibodar op 12-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Wat gaaf, die "IthoWifi" !!! Ik heb ook meteen zo'n bordje met Wemos besteld.

Dat het voorlopig nog niet bi-directioneel is maakt me niet zo veel uit. Het idee om in een makkelijke interface de box traploos te kunnen regelen, zonder gedoe met een PWM print en dan nog iets om die PWM aan te sturen, is fantastisch! _O_

Overigens, dat het niet bi-directioneel werkt (samen met de afstandsbedieningen) staat ook op de Github beschreven. Deze oplossing werkt alleen zolang de box op stand 2 (middel) staat. Aangezien dat blijkbaar 'by design' vanuit Itho is, vraag ik me af of dit ooit gaat werken.

Maar goed. Als bedienen vanuit deze module goed bevalt, dan kan ik de Itho afstandsbedieningen altijd veranderen door iets van een simpele push button op 433 Mhz. ofzo, waarna Domoticz de box naar 'hoog' schakelt. Want dat is eigenlijk alles wat we met de afstandsbedieningen doen (als we gaan douchen of koken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Je kunt de oplossing uit dit topic zelfs combineren met de addon module tot een Frankenstein traploze uber Itho controller (tm) :)

Overigens schakelt mijn automatisering de Itho box gemiddeld 8x per dag. Daarvan zijn er 0-1 handmatig (kan gebruik van het gasfornuis nog niet goed meten). Traploos kan aantrekkelijk zijn, want dan kan ik de maximale afzuiging nog iets boosten bij het eten koken en iets beter terugregelen wanneer we op de bank zitten.

[ Voor 58% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Ik heb de traploze aansturingsmodule inmiddels ook geinstalleerd in een in 2012 aangeschafte box, en ook hier werkt hij precies zoals het bedacht is :). Erg elegant. Wel hoop ik dat de module niet heel gemakkelijk kan los trillen uit z'n header.

Wel bemerkte ik dat, als je in de NRG-ITHO interface de 'laag' knop indrukt, de box ook echt helemaal stopt met draaien (schuif gaat naar stand 0). Dit had ik liever op 20% ofzo gezien maar goed, via Domoticz kan ik natuurlijk gewoon alles instellen wat ik wil.

Als je met een afstandsbediening een lage of hoge stand inschakelt reageert hij inderdaad meteen niet meer op de NRG-ITHO interface. Echter, als je dan weer naar 'middel' terug schakelt, dan pakt de box wel meteen weer de stand op waarin NRG-ITHO staat.

Wat me wel opvalt is dat de stand "hoog" van Itho zelf net iets minder hard is dan de maximale stand op de NRG-ITHO. Ik heb niet met de potmeters gespeeld (die zijn door Ventilatie Service Nederland ingesteld).

Nog wel 1 bedenking: Bij mijn Itho zit de hele print in een blauw boxje. De communicatiemodule + Wemos passen er qua 'dikte' nog net in (Wemos zit dus wel vrij dicht in de buurt van het deksel van het boxje). Weet iemand eigenlijk hoe warm zo'n ESP8266 potentieel kan worden? De ESP8266 zou zelf tot maximaal 125 graden mogen worden volgens de specs, maar ik weet niet of de rest van de componenten in de Itho dan al in problemen komen. Er zitten wel wat gaten in het boxje (onderaan, en ook bovenaan voor de min-max potmeters).

[ Voor 109% gewijzigd door eymey op 13-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
Hier ook de NRG module binnen, in 5 minuten geinstalleerd, koud kunstje. Nu uitzoeken hoe ik hem aan HomeKit ga koppelen, gebruik nu nog geen MQTT maar dat is de meest logische optie denk ik.

Weet iemand wat exact het percentage is om te gebruiken in de NRG zodat hij overenkomst met de middenstand van de afstandbediening? Of ligt dat aan hoe de CVT is ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jeroen11 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:17:
Hier ook de NRG module binnen, in 5 minuten geinstalleerd, koud kunstje. Nu uitzoeken hoe ik hem aan HomeKit ga koppelen, gebruik nu nog geen MQTT maar dat is de meest logische optie denk ik.

Weet iemand wat exact het percentage is om te gebruiken in de NRG zodat hij overenkomst met de middenstand van de afstandbediening? Of ligt dat aan hoe de CVT is ingeregeld?
Dat kun je eenvoudig bepalen door het opgenomen vermogen te meten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
(jarig!)
ibodar schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:08:
[...]

Uitsekende vraag.

Zojuist met afstandsbediening de motor lager (low) en hoger (high) gezet. In beide gevallen is de controller van slag. Niks werkt meer. Nu kan dat samenhangen met:

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/issues/1
Dat is inderdaad itho designed helaas. Als je de box weer terug zet op stand 2 / medium / auto dan kan een add-on weer de box aansturen. Staat zo ook in de handleiding van de itho box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Rukapul schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:13:
Je kunt de oplossing uit dit topic zelfs combineren met de addon module tot een Frankenstein traploze uber Itho controller (tm) :)
Working on it ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eymey schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:17:
Wel bemerkte ik dat, als je in de NRG-ITHO interface de 'laag' knop indrukt, de box ook echt helemaal stopt met draaien (schuif gaat naar stand 0). Dit had ik liever op 20% ofzo gezien maar goed, via Domoticz kan ik natuurlijk gewoon alles instellen wat ik wil.
[...]
Nog wel 1 bedenking: Bij mijn Itho zit de hele print in een blauw boxje. De communicatiemodule + Wemos passen er qua 'dikte' nog net in (Wemos zit dus wel vrij dicht in de buurt van het deksel van het boxje). Weet iemand eigenlijk hoe warm zo'n ESP8266 potentieel kan worden?
Dat is een goeie, ik zal binnenkort een optie implementeren om deze waardes instelbaar te maken.

Overigens qua warmte ontwikkeling hier nooit issues gehad, draait nu sinds maart dit jaar op zolder en dus ook de hele zomer door.

[ Voor 19% gewijzigd door arjenhiemstra op 14-11-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
ibodar schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:56:
Van de week binnengekomen. Geen idee of het al eerder geplaatst is maar, zie

https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi

en/of https://www.tindie.com/pr...-add-on-for-wifi-control/

Top oplossing ... je kunt vooralsnog niet gebruikmaken van een afstandsbediening(en) en/of Optima pakket.
Thanks!
Ik had al een topicje lopen, daar staat nog wat meer info en daar verzamel ik ook de implementaties (domoticz, HA enz.) die anderen gebruiken en weer delen.
Itho daalderop CVE wifi control add-on module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Gisteren ook even geprobeerd, en het werkt :D, meteen maar even aan HA toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4bZRTH7.png
Alleen nog even de bestaande ab's koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jeroen11 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:17:

Rukapul schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 19:11:
[...]

Dat kun je eenvoudig bepalen door het opgenomen vermogen te meten :)
Ik zit met dezelfde vraag als Jeroen :). Opgenomen vermogen meten is hier wat bewerkelijker, omdat het ding een Perilex stekker heeft (moet nog eens zien te achterhalen of het mogelijk is om er gewoon een RA stekker aan te zetten en het stopcontact ook om te bouwen tot een normaal RA stopcontact. De draden voor de standen zitten in de keuken al sinds 2012 afgedopt, met een RFT afstandsbediening over de inbouwdoos heen gemonteerd :P.

Ik merk hier overigens wel dat de Itho op sommige standen dusdanig 'bromt' (wat al vrij snel gaat resoneren in de betonnen woningscheidende muur waaraan hij hangt) dat ik niet álle standen tussen 0 en 100% echt goed kan gebruiken. Dat is wel weer jammer.
Rukapul schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:13:
Ghehe.... persoonlijk denk ik wel dat ik beide oplossingen naast elkaar wil houden (ben wel benieuwd waar @arjenhiemstra op dit vlak precies aan werkt ;) ). edit: arjenhiemstra in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module" eigenlijk dus precies wat ik zoek :)

Hier in huis gebruiken we de RFT afstandsbediening eigenlijk met name om de timer functie van de Itho box te activeren voor tijdelijk hogere stand. Als deze afgelopen is, gaat 9 van de 10 keer de box vanzelf weer naar de midden stand waar hij meestal op staat. Dus dat combineert prima.

Ik wil de integratie tussen de Itho 868 Mhz oplossing (grotendeels over genomen van @Sten Vollebregt met Domoticz soort van gaan combineren met de de traploze add-on module. Op dit moment, als een RFT afstandsbediening de staat van de Itho verandert, dan wordt dit via wat rules in ESPEasy doorgevoerd in de virtuele selector switch in Domoticz. Dat wil ik houden. Ik ga echter de acties vanuit de selectorswitch zelf wel omschrijven zodat ze eventueel eerst via 868 Mhz de Itho op stand 2 zetten, en dan vervolgens percentages naar de traploze module toe duwen.

Eerst de stand "midden" via 868 Mhz pushen is handig, omdat m'n vriendin 's nachts nog wel eens de box naar stand 1 toe zet, als ze zich stoort aan het geluid. Hoewel ik dat natuurlijk wel kan voorkomen door te zorgen dat ik de box op korte termijn ' slimmer' ga aansturen, zodat ze m niet meer hoort als het niet nodig is :P.

1 punt in de ESPEasy bin van @Sten Vollebregt is wel nog steeds dat, na het terug komen uit een timer, ESPEasy de fan default naar state 1 toe zet (en dan de traploze module dus niet meer werkt). Ik moet nog steeds kijken of ik via ESPEasy rules kan bijhouden of hij recent in een timer heeft gestaan, en dan vanuit een rule meteen weer terug gaan naar stand 2.

Volgende stap wordt dan luchtvochtigheid-gestuurd aansturen voor de badkamer (meter hangt er inmiddels, nu nog tijd maken om de aansturing in te regelen).

En daarna wil ik ook wel CO2 en VOC gaan meten in de woonkamer. Ik heb het grote topic over luchtkwaliteit meten hier op GoT al wel gevonden, maar helaas zie ik daar nog niet echt betaalbare kant en klaar oplossingen die geen soldeerwerk vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@eymey bij mij wordt het perilex WCD op zolder gevoed middels een stekker die in een normale WCD gaat. Triviaal om daar een verbruiksmeter tussen te zetten.

Waarschijnlijk dat jouw perilex WCD ook direct gevoed wordt. Desnoods dat je er dat een Shelly bijpropt. Zoek dus even hoe de Itho op zolder is aangesloten.

Overigens gebruik ik de RFT remote helemaal niet meer. Badkamer wordt nu helemaal op luchtvochtigheid gestuurd. Gewoon een sensor op het badkamermeubel gelegd.

Enige wat ik aan de co2 sensor heb gesoldeerd was de header pins op de sensor. Als dat je echt niet lukt dan moeten we dat even voor je regelen :) De rest prik je gewoon in elkaar met wat Dupont kabeltjes.

Overigens is mijn Itho box ook een brombeer. Moet heb eigenljjk beter ontkoppelen van de muur. Maar ook via de slangen en buizen wordt een hoop doorgegeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2020 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eymey schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:17:
[...] moet nog eens zien te achterhalen of het mogelijk is om er gewoon een RA stekker aan te zetten en het stopcontact ook om te bouwen tot een normaal RA stopcontact.
Dat kan, het enige verschil tussen de box met perilex en de box met gewone eurostekker is echt alleen de stekker en de draad naar de box toe. De print in de box is exact gelijk.

Ghehe.... persoonlijk denk ik wel dat ik beide oplossingen naast elkaar wil houden (ben wel benieuwd waar @arjenhiemstra op dit vlak precies aan werkt ;) ). edit: arjenhiemstra in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module" eigenlijk dus precies wat ik zoek :)
Zit aan zoiets te denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7c8wjvdBw4k_6ZOnXIYBwZNaD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvUDmREhxrROUodWCEQdk7h7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhnoQl_hUXjw9c572ErJiYje7L8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7B3L2qGOzuyK1ZTpr3R0AgZ9.png?f=fotoalbum_large

Je leert dan de remotes op de add-on in ipv de itho box, total frankenstein takeover vd itho >:)
Dit is het eerste idee, eerst maar eens kijken of het werkt en dan wss zijn er nog een paar iteraties nodig totdat het een stabiel goed werkend geheel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eymey schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:17:
Zojuist op github nieuwe versie gezet waarin low, medium, high instelbaar zijn. Daarnaast nu ook via web API ipv MQTT te bedienen.
https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi/releases/tag/1.4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
arjenhiemstra schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:29:
[...]

Dat kan, het enige verschil tussen de box met perilex en de box met gewone eurostekker is echt alleen de stekker en de draad naar de box toe. De print in de box is exact gelijk.

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je leert dan de remotes op de add-on in ipv de itho box, total frankenstein takeover vd itho >:)
Dit is het eerste idee, eerst maar eens kijken of het werkt en dan wss zijn er nog een paar iteraties nodig totdat het een stabiel goed werkend geheel is.
Voor compleetheid ook nog even de stand van de driestandenschakelaar afvangen he :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
1 punt in de ESPEasy bin van @Sten Vollebregt is wel nog steeds dat, na het terug komen uit een timer, ESPEasy de fan default naar state 1 toe zet (en dan de traploze module dus niet meer werkt). Ik moet nog steeds kijken of ik via ESPEasy rules kan bijhouden of hij recent in een timer heeft gestaan, en dan vanuit een rule meteen weer terug gaan naar stand 2.
Ik was er tot vandaag nog niet aan toegekomen, maar ik heb dit nu geïmplementeert in een testversie (die gelijk ook mega-20201102 gebruikt). Ik heb het zelf nog niet getest omdat ik dan ook in Domoticz e.e.a. moet aanpassen en daar nu geen tijd voor heb, maar je kan de binary hier downloaden: bin met prevState.

Als een timer wordt gestart dan slaat hij de vorige state op (ongeacht wat deze is, dus ook een vorige timer) en zodra de timer afloopt dan wordt de vorige state hersteld mits deze medium, high of full is, bij low gebeurd er niks (als het goed is de default van Itho) en bij elke andere state gaat hij ook terug naar low. Na het starten van een tweede timer voordat de eerst is afgelopen gaat hij dus terug naar low, dit is vast ook af te vangen is maar laten we (je) eerst eens kijken of dit werkt.

Voor alle andere gebruikers: de oorspronkelijke plugin zonder dat de previous state maar gebuild met de laatste mega-20201102 is hier te downloaden: klik. Deze heb ik wel getest en doet het bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Rukapul schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:17:
@eymey bij mij wordt het perilex WCD op zolder gevoed middels een stekker die in een normale WCD gaat. Triviaal om daar een verbruiksmeter tussen te zetten.

Waarschijnlijk dat jouw perilex WCD ook direct gevoed wordt. Desnoods dat je er dat een Shelly bijpropt. Zoek dus even hoe de Itho op zolder is aangesloten.
Ah, dat is inderdaad een handige constructie :D. Ik weet vrij zeker dat bij mij de voeding gewoon direct binnen komt in de perilex WCD, aangezien er verder ook geen gewone WCD's in de buurt zijn. Ik denk dat ik dit binnenkort toch eens ga ombouwen. In die hoek van de zolder kom ik eigenlijk sowieso normale WCD's te kort. Mooie gelegenheid om dat een keer (op een nette manier) om te bouwen.
Overigens gebruik ik de RFT remote helemaal niet meer. Badkamer wordt nu helemaal op luchtvochtigheid gestuurd. Gewoon een sensor op het badkamermeubel gelegd.
Ik had nog een simpele TFA sensor liggen (stuurt temperatuur en luchtvochtigheid uit via 433 Mhz naar RFXcom ). Die heb ik afgelopen weekend in de badkamer bovenop het meubel gelegd. Dus dat gedeelte ga ik hier binnenkort ook instellen.
Enige wat ik aan de co2 sensor heb gesoldeerd was de header pins op de sensor. Als dat je echt niet lukt dan moeten we dat even voor je regelen :) De rest prik je gewoon in elkaar met wat Dupont kabeltjes.
Met Dupont kabeltjes pielen is niet zo'n probleem. Maar het idee van header pins solderen valt misschien nog eens te proberen (iig niet het gedoe met de kabeltjes... alleen nog het solderen netjes zien te doen). Probleem is gewoon dat ik dat spul, met dampen en zo, veel te dicht bij m'n ogen moet houden om precies te werken). Ik zie nog nét te goed om veelvuldig met een loupe te werken en ook dat zou dus een uitdaging zijn qua oog-handcoördinatie). Wel super bedankt voor het aanbod!
Overigens is mijn Itho box ook een brombeer. Moet heb eigenljjk beter ontkoppelen van de muur. Maar ook via de slangen en buizen wordt een hoop doorgegeven.
Over dat ontkoppelen heb ik ook wel eens nagedacht. Maar inderdaad, wat je zegt: De kans is groot dat het ook via slangen en buizen wordt doorgegeven en dan is ontkoppelen toch weer een ander verhaal.
arjenhiemstra schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:29:
[...]

Hmm, Eurostekker.... hij heeft geen randaarde nodig? (of bedoel je gewoon Schuko :) ).

[...]

Ha, dat zou wel echt helemaal gaaf zijn! :D . Automatiseren is natuurlijk wel de primaire use case om de Itho uberhaupt wifi-controllable te maken, maar vrouw en kind prefereren toch vaak ook nog de mogelijkheid om ook 'ouderwets' te kunnen blijven bedienen.

In ieder geval binnenkort eens even jouw update met configureerbare standen flashen :).
Sten Vollebregt schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:25:
[...]

Ik was er tot vandaag nog niet aan toegekomen, maar ik heb dit nu geïmplementeert in een testversie (die gelijk ook mega-20201102 gebruikt). Ik heb het zelf nog niet getest omdat ik dan ook in Domoticz e.e.a. moet aanpassen en daar nu geen tijd voor heb, maar je kan de binary hier downloaden: bin met prevState.

Als een timer wordt gestart dan slaat hij de vorige state op (ongeacht wat deze is, dus ook een vorige timer) en zodra de timer afloopt dan wordt de vorige state hersteld mits deze medium, high of full is, bij low gebeurd er niks (als het goed is de default van Itho) en bij elke andere state gaat hij ook terug naar low. Na het starten van een tweede timer voordat de eerst is afgelopen gaat hij dus terug naar low, dit is vast ook af te vangen is maar laten we (je) eerst eens kijken of dit werkt.

Voor alle andere gebruikers: de oorspronkelijke plugin zonder dat de previous state maar gebuild met de laatste mega-20201102 is hier te downloaden: klik. Deze heb ik wel getest en doet het bij mij prima.
Ha, top! :). Ik wil hem eerdaags wel even flashen om uit te proberen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eymey schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:27:
[...]

Hmm, Eurostekker.... hij heeft geen randaarde nodig? (of bedoel je gewoon Schuko :) ).
Nee eurostekker inderdaad, hier een foto van mijn stekker plus aansluiting op de print alleen bruin en blauw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NERY8Yy-P7TEgCQrNMNP9EB1Jls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UaRyTinZ6tlRHwgsathNSbqQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm, very nice :).

Dan is het alleen even kijken hoe de bedrading in die stekker bevestigd zit :).

Het is natuurlijk ook wel zo dat alles buiten de print om, ook de tuiten voor de buizen, verder van kunststof is en sowieso geen contact heeft met elektrische onderdelen.

edit: Voor ongeveer een tientje blijkt er van Itho ook gewoon een kant en klare voedingskabel met Eurostekker en connector voor op de print leverbaar te zijn :9

Edit: @Sten Vollebregt Ik heb gisteren de firmware met 'last state' geinstalleerd. Wat me hierbij om te beginnen opviel, was dat de codes van de RFT remotes waren verdwenen (ik moest ze opnieuw instellen).

De last state lijkt overigens niet te werken: Ik heb als test gewoon met een RFT op "midden" gezet (dit is ook door de Itho plugin gesignaleerd). Vervolgens met een RFT een timer gestart. Na de timer keerde hij weer terug naar stand 1.

Ook stuurt de ESP tijdens het booten en starten van de plugin nog een stand 1 uit....

Is het eigenlijk niet veel makkelijker om gewoon een configuratie-optie te maken zodat je kan instellen wat de 'basisstand' moet zijn? 1 statisch geconfigureerde basisstand zou voor mij iig prima acceptabel zijn (zeker nu in combinatie met de NRG-Itho aansturing).

[ Voor 69% gewijzigd door eymey op 17-11-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De plugin stuurt na het aflopen van de timer niet zelf het commando naar de Itho om naar stand 1 te gaan, dit lijkt de Itho zelfstandig te doen (rare feature om eerlijk te zijn). In de code wordt namelijk alleen de interne administratie bijgewerkt naar state = 1, er wordt geen RF commando verstuurd. De Itho zal dus altijd eventjes terug gaan naar zijn eigen interne default state, voordat de plugin hem forceerd naar de vorige state (wat helaas dus nog niet werkt).

Ik zou ook eens moeten kijken in hoeverre dit gedrag afhangt van bijvoorbeeld de stand van de 3-standen schakelaar. Helaas gaat testen met timers erg traag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
.

[ Voor 101% gewijzigd door Wimbo op 14-02-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:09:
De plugin stuurt na het aflopen van de timer niet zelf het commando naar de Itho om naar stand 1 te gaan, dit lijkt de Itho zelfstandig te doen (rare feature om eerlijk te zijn). In de code wordt namelijk alleen de interne administratie bijgewerkt naar state = 1, er wordt geen RF commando verstuurd. De Itho zal dus altijd eventjes terug gaan naar zijn eigen interne default state, voordat de plugin hem forceerd naar de vorige state (wat helaas dus nog niet werkt).

Ik zou ook eens moeten kijken in hoeverre dit gedrag afhangt van bijvoorbeeld de stand van de 3-standen schakelaar. Helaas gaat testen met timers erg traag...
Het gekke is alleen dat, als de ESP met 868 Mhz aansturing niet actief is, onze box wél gewoon netjes naar de vorige stand (stand 2 in de meeste gevallen) gaat met de timer. En als ik de ESP een reboot geef terwijl Itho op stand 2 staat, dan gaat ie dus ook vanzelf naar stand 1....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
eymey schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:34:
[...]

Het gekke is alleen dat, als de ESP met 868 Mhz aansturing niet actief is, onze box wél gewoon netjes naar de vorige stand (stand 2 in de meeste gevallen) gaat met de timer. En als ik de ESP een reboot geef terwijl Itho op stand 2 staat, dan gaat ie dus ook vanzelf naar stand 1....
Interessant, ik ga uitzoeken of ik dit gedrag kan verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Wimbo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:08:
Ik heb sinds vandaag de NRG module binnen en geinstalleerd. :)
Werkt als een zonnetje, beter dan knutselen met een CC1101.

[...]

Wat voor lovelace kaart gebruik jij voor die 4 buttons? Die wil ik ook wel ;)
Dat is fan-control-entity-row

code:
1
2
3
4
5
  - entity: fan.afzuiging_badkamer
    type: 'custom:fan-control-entity-row'
    name: Ventilatie
    reverseButtons: true
    sendStateWithSpeed: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie36
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 12:47
Ik ben helaas in het bezit van een oudere printplaat. Zijn er nog andere opties dan een nieuwe print a 100+ euro te bestellen om de WeMos print te kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lbF5RlYf3obJ8Az58M4SROa4sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6xCIIgklk9DnG7fpl17Sw37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFhkIfCvO5O9sthNWcdS9AmlggU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL07GGiw9xlX5477YecSVCU5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier exact dezelfde print en vroeg mij dit ook af.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Hoe kom ik er achter of dit ook toepasbaar is voor de WTW uitvoering ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
eddie36 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:16:
Ik ben helaas in het bezit van een oudere printplaat. Zijn er nog andere opties dan een nieuwe print a 100+ euro te bestellen om de WeMos print te kunnen gebruiken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee helaas niet met de print die ik gemaakt heb. Het is ongetwijfeld mogelijk om er iets voor te maken maar de gebruikte interface in de nieuwe boxen is compleet anders dan deze serie die tot ergens in 2011 is geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
MarFan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:48:
Hoe kom ik er achter of dit ook toepasbaar is voor de WTW uitvoering ?
Ik heb geen toegang tot een WTW box om het te testen maar ik heb al eens naar de foto's van de print gekeken en en zijn twee versies:
- uart interface
- i2c interface

De i2c versie lijkt dezelfde 2x4 pins interface te hebben als gewonen itho cve's. Of de add-on daarop ook werkt is een vraag, geen idee of itho voor de WTW serie in de basis hetzelfde protocol gebruikt maar de kans zeker aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HPDtduJ4s2tYFkgCLdxPiFMfys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zlvff1l8jgpbQ9LgRGSP40aE.jpg?f=user_large

De i2c versie lijkt zelfs de i2c interface naar buiten gebracht te hebben via de COM interface zoals op deze foto.
Belangrijkste is om de 2x4 pins interface te meten en te bepalen of dezelfde indeling van voltages en signalen aanwezig is zoals op onderstaand foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5NH5Tun3WalX7EPM6c-2Xwz0YI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lCBWXsPxeermtMDNXdSUapo1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
arjenhiemstra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb geen toegang tot een WTW box om het te testen maar ik heb al eens naar de foto's van de print gekeken en en zijn twee versies:
- uart interface
- i2c interface

De i2c versie lijkt dezelfde 2x4 pins interface te hebben als gewonen itho cve's. Of de add-on daarop ook werkt is een vraag, geen idee of itho voor de WTW serie in de basis hetzelfde protocol gebruikt maar de kans zeker aanwezig.

[Afbeelding]

De i2c versie lijkt zelfs de i2c interface naar buiten gebracht te hebben via de COM interface zoals op deze foto.
Belangrijkste is om de 2x4 pins interface te meten en te bepalen of dezelfde indeling van voltages en signalen aanwezig is zoals op onderstaand foto:
[Afbeelding]
Interessant >:)
Ik maak hem van het weekend even open en zal wat foto's maken, goed als ik dat even via de DM doe. Dan kunnen we de uitkomst hier melden,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
(jarig!)
Ik kom hier nog een draadje tegen dat gaat over de interface van de WTW box.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/65868/last

De COM interface is dus inderdaad I2C en deze lijkt dezelfde pinnen te hebben als op mijn add-on. Het protocol dat hier besproken wordt is die van een servicetool die eraan gehangen kan worden en is heel anders maar ook voor een heel ander doeleinde. Daarmee is niet gezegd dat de WTW geen simpele speed commando's op de I2C bus kan accepteren.
Door de juiste pinnen van de COM interface te verbinden met de 2x4 pin header op mijn add-on kun je het redelijk veilig uitproberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Zojuist - omdat de vrouw hoofdpijn heeft :P - eindelijk weer even tijd gehad om hiermee te klussen en omdat ik het zelf toch een behoorlijke uitzoekklus vond, schrijf ik het maar even allemaal uit, zodat een ander er mogelijk weer wat sneller een stapje verder mee komt.

Mijn uitgangssituatie is als volgt.
Ik gebruik Domoticz op een RaspberryPi met Raspbian. Sinds dit voorjaar (2020) hebben we een nieuwe ventilatiebox, de Itho CVE-S.

Ik heb na het lezen van dit topic de hardware besteld die * Rukapul ook gebruikt:
Rukapul schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
Solderen is trouwens niet nodig. Ik heb simpelweg het volgende gekocht op Ali:
nodemcu v3: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
CC1101 wireless module: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
10cm female-female dupont cables: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q

Je knoopt de boel aan elkaar. Vervolgens flash je de binary firmware van svollebrecht op de nodemcu. USB charger erbij en je bent klaar.
Dat heb ik volgens de veelgebruikte installatiehandleiding aan elkaar vastgemaakt. Een vriend van mij die daar veel handiger in is dan ik, heeft vervolgens de binary firmware van svollebrecht op de Nodemcu geflasht. Ik heb daarvoor zijn hulp ingeroepen, omdat ik vanaf mijn Windows laptop geen COM poort kreeg te zien waarop ik de bin zou kunnen flashen. Die vriend heeft daarvoor de Windows drivers van https://sparks.gogo.co.nz/ch340.html gebruikt. Daarna heeft hij de espeasy driver van https://github.com/letsco...ESP82xx_mega-20200721.zip gebruikt en de firmware.bin van https://github.com/svolle...w/master/BIN/firmware.bin gebruikt (dat was in juli 2020; nu doet die URL niets en ik snap niet waarom..., maar voor for future reference post ik hem hier toch even).
Daarna heb ik er helaas een tijdje niets mee gedaan wegens tijdgebrek en privéomstandigheden.

Vanavond heb ik het hele handeltje gestart. Kwam via mijn laptop niet, maar via mijn mobiele telefoon wél op het eigen wifi access point van de Nodemcu; inloggen met wachtwoord 'configesp', eigen wifi netwerk geconfigureerd en toen kon ik hem vanaf mijn laptop over de thuis-wifi benaderen op het IP (192.168.178.40) dat ik meteen als vast IP toegewezen heb in mijn router.
Vervolgens heb ik in de ESP configuratie de Unit name veranderd in ITHO (volgens bovengenoemde installatiehandleiding). Als controller heb ik Domoticz HTTP gekozen met standaard instellingen.
Daarna naar zolder naar de fan, fan van de stroom en er weer op, en via Tools in ESP het command STATE,1111 verzonden. En zowaar, de ventilatie-unit begon te schudden en daarna kon ik via ESP met de commands STATE,1 tot en met STATE,4 de box bedienen.

Wat me nog even verbaast, is dat ik via de meegeleverde remote (https://www.ventilatielan...diening-wit-536-0150.html) maar 3 standen heb.

Vervolgens heb ik in Domoticz even snel een dummy switch aangemaakt, waarin ik bij de "On action" http://192.168.178.40/tools?cmd=STATE%2C4 heb ingevuld en bij de "Off action" http://192.168.178.40/tools?cmd=STATE%2C1.
En zowaar, flip ik die switch vanuit Domoticz, dan schakelt de fan daadwerkelijk van heel hoog bij "On" naar heel laag bij "Off".

Nu heb ik op dit moment een aantal vragen, waarvan sommige vragen misschien offtopic zijn, omdat ze niet rechtstreeks samenhangen met het koppelen van de Itho aan een transmitter, maar meer met de automatisering in Domoticz:
  1. Het verzenden van signalen lukt dus heel goed! Ik heb dus nu STATE,1 tot en met STATE,4 gebruikt, maar ik begrijp dat er ook nog standen zijn voor de ingebouwde timer van de Itho. Zijn dat altijd dezelfde die ik hier in het topic lees? En voor mijn begrip: die heb ik toch eigenlijk niet nodig als ik de hele boel schakel via Domoticz, waarbij ik dan via een Dzvents script bepaal wanneer de fan weer naar een lagere stand moet?
  2. Waar het verzenden van de signalen goed lukt, kan ik dat niet zeggen van het ontvangen van de huidige remote. Nu lees ik verschillende dingen waar dat allemaal aan kan liggen.
    1. De logging in ESP moet op Debug geconfigureerd worden. Dat heb ik nog niet gedaan vanavond, omdat ik op zolder mijn hoofd tegen een balk stootte en er toen even klaar mee was.
    2. Zoals gezegd heb ik de installatiehandleiding gevolgd, maar naar wat ik uit het topic begrijp, moet ik nu in de settings van de Device 'Itho ventilation remote' de instellingen van 1st GPIO van "GPIO 10 (D12) naar GPIO 5 (D1), correct?
    3. Verder lees ik dat niet alle originele Itho remotes even lekker werken bij het ontvangen... en als ik https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63241648 goed begrijp, heb ik dan net een verkeerde remote (zie bovenstaande link, de 536-0150), zodat het óók niet gaat lukken om die uit te lezen als ik de voorgaande 2 punten aanpas. Klopt dat @Jovink538? Heb jij inmiddels een remote die je wel uit kunt lezen en zo ja, welke? Of is er een lijstje met remotes die zéker werken? En dan de vervolgvraag... werken alle remotes op alle boxen, of loop ik dan het risico dat ik voor 50 euro een nieuwe remote bestel, maar die weer niet op mijn box werkt?
    4. Tot slot zie ik ook berichten staan dat - mits je wel een remote heb die op zich zou moeten werken (en bij @Jovink538 in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63241648 was dat dus duidelijk niet zo) - de SYNC1 byte van 170 naar 172 moet worden aangepast. @Sten Vollebregt, jij hebt pas in augustus een binary gemaakt waarin dat aanpasbaar is? Degene die in juli nog op Github stond, waarnaar ik hierboven gelinkt heb, daar kon dat nog niet in?
    5. Waarom wil ik de remote eigenlijk uit kunnen lezen? Wat doet de ESP vervolgens met die gegevens? Worden die dan ook aan Domoticz doorgeleverd, zodat een handmatige aanpassing ook weer in Domoticz te zien is?
  3. Mijn combinatie van Nodemcu en CC1101 (die dus eigenlijk 433 is, maar waarvan ik nu met @Rukapul kan bevestigen dat-ie het in zekere zin toch wel doet) functioneert zoals hierboven beschreven, mits het USB-kabeltje van het ding in mijn laptop zit. Als ik hem in een oude telefoonadapter plug, doet hij het niet. Heeft dat met de output van die adapter te maken? Aan welke specs moet de adapter minimaal voldoen?
  4. Hoe kan het dat mijn remote 3 standen heeft, maar ik nu via de plugin van * Sten Vollebregt ineens 4 standen kan schakelen? Wordt STATE 1 normaal wel gebruikt, of draait hij dan eigenlijk 'te zacht' om goed te ventileren? Of wordt juist via mijn huidige remote STATE 4 nooit gebruikt? Wie van jullie gebruikt die hoogste stand in zijn setup; ik heb namelijk het gevoel dat de ventilator dan gaat opstijgen... :P
  5. Verder ben ik benieuwd hoe jullie de fan nu aanmaken in Domoticz. Is dat enkel een dummy switch van het type "selector switch" met 4 standen, of hoe doen jullie dat allemaal? Wat zouden jullie als 'best practice' aanbevelen daarin?
  6. Ten slotte ben ik benieuwd of jullie de IDX van de Domoticz switch dan ook nog weer invullen in de configuratie van de ESP. Als ik dat niet doe, begint hij in de logging in de ESP te piepen dat er geen IDX gekoppeld is. Maakt dat nog ergens voor uit?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik ook zo'n Itho box, krijg de C1101 en NodeMCU gejoind, kan mijn remote-ID uitlezen etc.
Maar de box heeft een vochtsensor, dus soms draait hij harder doordat het vochtig is, maar deze info kan ik niet zien!

Heeft de box soms ook een ID die ik als remote-id moet uitzoeken?
Zo ja, zit er enige logica in, want het regent ID's in mijn omgeving... dus dat is nog even lastig dan.

Zou mooi zijn als ik hem volledig kan uitlezen en aansturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Uit Domoticz - open source domotica systeem - deel 5:
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:38:
@Superdeboer Door de twee (lange) posts ben ik het spoor bijster wat de vragen precies zijn (ook een gevalletje van TL;DR van mijn kant, drukke baan en momenteel weinig tijd om aan GoT te besteden).
Je hoeft je niet te verontschuldigen! Ik ben al lang blij dat deze plugin er is en hoeveel tijd iedereen er al in gestoken heeft om er een (met enige technische kennis) redelijk toegankelijke oplossing van te maken!
De laatste binaries zijn te vinden op: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO, het aanpassen van de SYNC1 kan pas sinds de zomer (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin). Doordat ik af en toe de binary bijwerk kan het zijn dat oude links niet meer werken. Zelfs met SYNC1 van 170 naar 172 vernaderen werken nog sommige remotes niet, waarom weet ik niet aangezien ik de onderliggende code niet heb ontwikkeld (ik hou alleen de ESPEasy plugin bij). Het idee is verder inderdaad dat Domoticz dan weet dat er een handmatige timer is gestart, zodat bijvoorbeeld Domoticz niet doodleuk de fan weer op low zet. Je weet dat ontvangen werkt als je random berichten ziet langskomen van andere bronnen in de debug logs, zie je niks dan zit in 9/10 gevallen de GDO2 pin op een andere input pin dan je in de plugin hebt ingesteld.
OK, hier moet ik gewoon rustig verder mee uitzoeken. Inmiddels heb ik de instelling "1st GPIO" veranderd van GPIO10 (D12) naar GPIO 5 (D1) (eerst I2C uitgezet via tabblad "Hardware", kopje "I2C Interface", en dan SCL en SDA op "None" zetten) en ook heb ik log level op Debug gezet (via "Tools", kopje "System", knop "Advanced". En dan kopje "Log settings", optie "Syslog log level" > "Debug"). Door die aanpassing zie ik vanalles in het log voorbij schieten; nu nog een keer kijken of ik mijn eigen remote daar ook tussen kan terugvinden. En misschien is dan de conclusie dat mijn RF-zender gewoon niet goed is hiervoor, maar dat ga ik proberen. :P
Je hebt minimaal een 1 A voeding nodig voor de ESP, 2 A wordt sterk aangeraden door de makers van ESPEasy.
Inmiddels een 2A charger op de kop getikt en die werkt prima om de Nodemcu te voeden.
De IDX invullen in de plugin doet niks nuttigs en kan alleen maar kwaad: niet gebruiken. De ESPEasy MQTT en/of HTTP Domoticz plugin kan namelijk (nog?) niet overweg met een selector switch, vandaar dat ik de rules gebruik voor de communicatie.
Als je switch in Domoticz naar undefined gaat dan stuurt waarschijnlijk iets (bijvoorbeeld de ESPEasy?) een commando naar het IDX van de switch waar Domoticz geen chocola van kan maken. Als je rules gebruikt voor de communicatie van de ESP naar Domo kijk dan goed of de syntax wel correct is.
Vanwege dit antwoord toch maar weer deze reactie teruggehaald naar dit topic. Het probleem dat mijn Domoticz selector switch na een seconde of 5 zijn net gezette waarde verloor en op "undefined" kwam te staan, bleek inderdaad niet een Domoticz probleem, maar had inderdaad te maken met het feit dat ik dacht het goed gedaan te hebben door de IDX van de dummy switch in de plugin in te vullen. Toen ik dat uitgezet had, was dit probleem in één keer opgelost, dus bedankt voor de tip!

Vervolgens stuitte ik na het toevoegen van wat scripting in Domoticz op het volgende probleem. Heel vaak kreeg ik, vooral als er enige minuten hadden gezeten tussen het geven van schakelcommando's aan de ESP vanuit Domoticz een error zoals de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
2020-11-25 09:50:49.295 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:22:42.964 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,3
2020-11-25 11:33:13.204 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1
2020-11-25 11:42:41.839 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:47:50.310 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,4
2020-11-25 11:48:06.000 Error: Error opening url: http://192.168.178.40/control?cmd=STATE,1

Eerst geprobeerd of het beter ging door de setting Force WiFi No Sleep op true te zetten. Dat leek even succesvol, maar toen toch weer niet. Het viel me wel op dat als ik de Nodemcu ping, hij soms hoge uitschieters van soms wel 200 á 300 ms heeft. Ik had het hele setje in het stopcontact naast de Itho gelegd; ter variatie geprobeerd om hem juist dichter bij mijn wifi-repeater te plaatsen (en heb een iets langere antenne met SMA-connector op de CC1101 gedraaid om de grotere afstand tot de Itho te overbruggen). Dat hielp net zo min. Vervolgens getest met de setting Force WiFi B/G op true. Ook dat had geen merkbaar effect: elke keer bleef 'het eerste commando na meer dan een paar minuten' een error opening url geven en dus werd de fan ook niet geschakeld.
Als laatste poging heb ik zojuist de setting Client Timeout in de HTTP Domoticz controller verhoogd van 100 ms naar 1000 ms. Dat leek heel even *de* oplossing... maar na een paar minuten extra wachten en dan een schakel commando geven vanuit Domoticz, verschijnt toch weer de Error opening url in het log en gebeurt er niets.
Zou het nog helpen om de ESP te flashen met de nieuwste bin? Ben ik de enige die tegen dit probleem is aangelopen?

edit:
Meteen maar even uitgeprobeerd...

En meteen maar naar de nieuwste ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin geflasht... én de setting Periodical send Gratuitous ARP nog op true gezet. Maar nog steeds Error opening url bij het eerste commando na een paar minuten. :(

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste