DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:30
@japie101 het solderen en configureren gaat mij wel goed af. Het huis hangt er vol mee. Ging er meer om dat in het voorbeeld niet staat hoe de cc1101 geconfigureerd wordt.

In mijn huidige config ging dat op de volgende manier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
spi:
  clk_pin: D5
  mosi_pin: D7
  miso_pin: D6

itho_ecofanrft:
   id: ecofan
   cs_pin: D8
   irq_pin: D2
   rf_address: "01:02:03"
   peer_rf_address: "BB:11:AA"

In dit voorbeeld zie ik echter niet dat de cc1101 geconfigureerd wordt. https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/blob/master/itho.yaml

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 14:50
jvanderkroon schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:07:
@japie101 het solderen en configureren gaat mij wel goed af. Het huis hangt er vol mee. Ging er meer om dat in het voorbeeld niet staat hoe de cc1101 geconfigureerd wordt.

In mijn huidige config ging dat op de volgende manier.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
spi:
  clk_pin: D5
  mosi_pin: D7
  miso_pin: D6

itho_ecofanrft:
   id: ecofan
   cs_pin: D8
   irq_pin: D2
   rf_address: "01:02:03"
   peer_rf_address: "BB:11:AA"

In dit voorbeeld zie ik echter niet dat de cc1101 geconfigureerd wordt. https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/blob/master/itho.yaml
Ik denk dat dit hard coded is opgenomen in de itho.h file, en de dependencies die deze file heeft (imports)...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Heb zojuist een update geleased in ESPHOME-ITHO. Ik had een belangrijk onderdeel niet overgenomen vanuit mijn oorspronkelijke ESPEASY plugin. Hierdoor kreeg ik verkeerde status meldingen dat mij Fan draaide, omdat ik niet filterde op de aangemelde ID's van de afstandbedieningen. Hierdoor dacht de ESP dat de ventilator liep omdat hij reageerde op een orginele afstanbediening van de buren

[url]github:https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO[/url]

[ Voor 6% gewijzigd door jodur op 29-05-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 15:13
Als ik nu compile met de laatse versie krijg ik een fout melding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
In file included from /data/fancontrol/.piolibdeps/fancontrol/ITHO-Lib/IthoCC1101.h:10:0,
                 from src/itho.h:2,
                 from src/main.cpp:27:
/data/fancontrol/.piolibdeps/fancontrol/ITHO-Lib/IthoPacket.h:15:2: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]
  };
  ^
In file included from src/itho.h:2:0,
                 from src/main.cpp:27:
/data/fancontrol/.piolibdeps/fancontrol/ITHO-Lib/IthoCC1101.h:68:1: warning: 'typedef' was ignored in this declaration [enabled by default]
 };
 ^
In file included from src/main.cpp:27:0:
src/itho.h: In function 'void ITHOcheck()':
src/itho.h:263:10: warning: enumeration value 'IthoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
   switch (cmd) {
          ^
src/itho.h:263:10: warning: enumeration value 'DucoStandby' not handled in switch [-Wswitch]
src/itho.h:263:10: warning: enumeration value 'DucoLow' not handled in switch [-Wswitch]
src/itho.h:263:10: warning: enumeration value 'DucoMedium' not handled in switch [-Wswitch]
src/itho.h:263:10: warning: enumeration value 'DucoHigh' not handled in switch [-Wswitch]
src/itho.h: In function 'String TextSensorfromState(int)':
src/itho.h:69:1: warning: control reaches end of non-void function [-Wreturn-type]
 }
 ^

Kan natuurlijk ook aan mij liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodur
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
@Jovink538 , ik zie geen foutmeldingen alleen warnings in het stukje output. Dit is normaal, heeft hij geen bin file aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
@jodur Jawel, maar ik dacht het misschien toch een fout was.
Vandaar dat ik het niet verder geprobeerd heb.

Ik ga het nog een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonStar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-02 22:57
SimonStar schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:29:
Heb een eerst proof-of-concept gemaakt van de ESP Easy plugin met de IthoRadio library van DemandItho. Heb de code van svollebregt als basis genomen. Dit zijn overigens mijn eerste programmeerpogingen in deze taal en omgeving, dus vergeef me de lelijkheid van de code.

https://github.com/iappyx/ESPEASY_Plugin_ITHORadio/

Allemaal op basis van iedereen hiervoor die de echt grote bijdragen hebben geleverd (o.a. supersjimmie, klusjesman, jodur, jeroen, svollebregt en vele anderen - en waarschijnlijk zijn een aantal van deze namen dubbele aliassen :P ).

Werkt nog niet echt lekker (voornamelijk ontvangen en doorgeven van status niet) maar gebruik het zelf wel al om mijn 2e Ithobox aan te sturen. Ga proberen de crashes en reboots op te lossen en het mogelijk te maken eigen remote commando's te configureren via ESP Easy. Pas als dat gelukt is ga ik de .bin posten. Als iemand (met meer kennis) wil bijdragen hoe dit op te lossen, graag!

Ben er ook achter dat 2 boxen aansturen met 1 remote via ESP Easy niet gaat werken. ESP Easy kan maximaal 4 statussen doorgeven per device (en 1 remote heeft er al 3). Ga nog kijken of het wel kan op een andere manier.
Nadat ik veel dingen geprobeerd heb met dit proof-of-concept kreeg ik het toch niet lekker aan de praat via ESP Easy. Het bleef crashen en vastlopen, bovendien kon ik via ESP Easy niet alle functionaliteit bouwen die ik graag wilde, namelijk: meerdere boxes met meerdere remotes aansturen. Ik heb besloten om iets nieuws te bouwen (zonder ESP Easy) en inmiddels een paar weken verder wil ik dit ook graag delen met jullie:

https://github.com/iappyx/MultiboxMultiremote

Deze instance ondersteunt remote control voor meerdere Itho boxes met meerdere remotes, gebruik makend van de IDs van je eigen fysieke remotes. Je kunt dus bijvoorbeeld meerdere boxes aansturen met 1 Wemos D1 mini. Omdat je de remote IDs van je eigen fysieke remotes gebruikt hoef je de software niet te pairen met de Itho-box. Het heeft een webinterface (Bootstrap-based) en biedt ondersteuning voor OTA upgrades, een 'API', MQTT en een DHT22 sensor, vergelijkbaar met de vele andere plugins en sketches die in omloop zijn.

Ik heb het draaien in 'productie' en het werkt hier tot nu toe erg goed. Wel ben ik overgestapt van de 433Mhz CC1101 naar de 868Mhz-versie.

Ben benieuwd of iemand hier ook deze use case (meerdere Ithoboxes) heeft en of het bij anderen ook goed werkt. Nogmaals dank aan iedereen die in het verleden heeft bijgedragen in dit topic, heb veel geleerd de afgelopen weken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
Was vandaag weer blij verrast dat mijn ruimteregeling in "koelmodus" was gegaan. Normaal gaat de ventilatie alleen op CO2 en vochtigheid (op basis van verschil in vochtigheid met buiten). Als het binnen begint op te warmen en droog genoeg is gaat de ventilatie 's nachts draaien als het buiten (veel) koeler is dan binnen.

Had ik vorig jaar ergens geprogrammeerd, toch leuk als je er een jaar later weer blij van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 22:28
Met veel interesse (bijna) alles gelezen.
Zelf heb ik HA draaien op een NUC. In Proxmox container. Dat gaat prima.
Nu wil ik gaarg onze Itho ventilatie aansturen.
Maar zie door de bomen het bos niet meer. D.w.z. welke hardware heb ik nu nodig.
Een CC1101 voor 868Mhz is besteld en Nodemcu 8266 heb ik wel een paar.
Wat mis ik nog als ik de handel wil laten draaien onder ESPhome.
Misschien kan iemand mij een aanwijzing geven.

Alvast bedankt

Qwerc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 14:51
Qwerc schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:23:
Met veel interesse (bijna) alles gelezen.
Zelf heb ik HA draaien op een NUC. In Proxmox container. Dat gaat prima.
Nu wil ik gaarg onze Itho ventilatie aansturen.
Maar zie door de bomen het bos niet meer. D.w.z. welke hardware heb ik nu nodig.
Een CC1101 voor 868Mhz is besteld en Nodemcu 8266 heb ik wel een paar.
Wat mis ik nog als ik de handel wil laten draaien onder ESPhome.
Misschien kan iemand mij een aanwijzing geven.

Alvast bedankt
Ik zag er eerst ook tegen op om het aan de praat te kunnen krijgen, maar met o.a. onderstaande handleiding is het gelukt. Echter is dit wel voor ESPEasy.

https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vRoO1TfkUKkyQlgzsmm7XzI3xyUXMBMrqwF6NJXVwQmykP6gMtsJWp-x2vYiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Ik moest nog wel wat meer doen want in eerste instantie ontving ik geen RF signalen. Maar na wat zoekwerk in dit forum kwam ik erachter dat ik een ander 1e GPIO pin moest toewijzen in het menu devices (D1 gedaan zoals andere ook deden). Deze was in eeste instantie niet selecteerbaar omdat die gebruikt werd door de I2C interface (aanpassen in Hardware). Of dit kwam omdat ik een Wemos D1 mini gebruik weet ik niet. Maar nu draait het al een dag prima en het viel me allemaal mee om te doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 16:20
Het is al een paar jaar geleden dat ik een esp draaiend had gemaakt om de itho box aan te sturen via Pimatic.
Inmiddels verhuisd en een nieuwe itho box rijker, tijd om het op homeassistent draaiend te krijgen.
Geweldig dat dit topic een stuk verder is dan toen en jodur het klaar heeft gemaakt voor homeassistant met esphome.
Geweldig het draait meteen!
jodur schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:40:
[...]

Er wordt ook een textsensor (Lastid) aangemaakt, waarin je het ID van de remote in kunt terug vinden die de laatste status verandering heeft veroorzaakt. Als je dit id nu opneemt in de array kun je dit ID dan laten vertalen naar een zinvolle naam zoals, remote badkamer, remote toilet etc... Dit gebeurd in de lambda onder het on_boot event.
Wat me alleen niet lukt is het id van mijn nieuwe remote te achterhalen.
Heb level: VERBOSE al aangezet. maar kan nergens het id terugvinden.

Edit: is al gelukt, 6 GD02 was niet op D1 aangesloten.

Verder waren we er ook achter gekomen dat er nog een ventilatiestand lager dan Low was; door racquemis & eklusjesman IthoAway genoemd.
In mijn oude setting werkte die en kon ik de ventilator heel langzaam laten draaien.
Bij het compileren kom ik wel een IthoStandby melding tegen, kan het zijn dat dit de Away is, maar dat die niet gebruikt wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door thomasdebans op 09-06-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 22:28
Niehoff80 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Ik zag er eerst ook tegen op om het aan de praat te kunnen krijgen, maar met o.a. onderstaande handleiding is het gelukt. Echter is dit wel voor ESPEasy.

https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vRoO1TfkUKkyQlgzsmm7XzI3xyUXMBMrqwF6NJXVwQmykP6gMtsJWp-x2vYiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Ik moest nog wel wat meer doen want in eerste instantie ontving ik geen RF signalen. Maar na wat zoekwerk in dit forum kwam ik erachter dat ik een ander 1e GPIO pin moest toewijzen in het menu devices (D1 gedaan zoals andere ook deden). Deze was in eeste instantie niet selecteerbaar omdat die gebruikt werd door de I2C interface (aanpassen in Hardware). Of dit kwam omdat ik een Wemos D1 mini gebruik weet ik niet. Maar nu draait het al een dag prima en het viel me allemaal mee om te doen. :)
Dank je voor deze info. Ik ga maar eens aan de slag. Maar moet nog wachten op CC1101 uit China. In deze vreemde tijd kan dan nog ff duren!?!

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
Als nieuwkomer in dit Itho DIY topic; ik heb een eco-fan2 met afstandsbediening, nu zou ik de box graag koppelen aan mijn Domoticz systeem.
Ofwel via een RFLink-module rechtstreeks aan mijn Raspberry Pi met Domoticz erop (ik heb nu een rf-link enkel op 433MHz, dus zou er eentje bij moeten maken voor 868MHz),
ofwel via een ESP8266 met een 868MHz transmitter/transceiver er aan.
Beide opties zijn prima, mijn voorkeur zou uitgaan naar een ESP-oplossing denk ik.

Dit topic (en het overige wat ik vond op het internet) staat vol met oplossingen rond de CC1101 voor het Itho RFT systeem, maar mijn Eco-Fan 2 is al wat ouder en heeft nog een TDA5210 aan boord.
Blijkbaar zit er verschil tussen het huidige RFT-systeem en het oudere systeem wat ik volgens mij heb.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om iets werkends te maken voor mijn oudere box?
Ik heb nog wel een Wemos D1 over, de rf transmitter / transceiver moet ik sowieso nog aanschaffen.
Kan ik toch gewoon een CC1101 pakken, of kan/moet ik wat anders bestellen?
In dit topic zijn diverse ESP8266-gebaseerde oplossingen besproken, werken die ook met het oudere protocol?
Wellicht lees ik er overheen, maar ik kom er niet goed uit.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50
Ben ermee bezig, maar als ik Jodur zijn bin flash, dan moet ik na hem aan mijn WiFi gekoppeld te hebben, inloggen. Ik heb geen idee met welke gegevens. Ik volg deze guide:
https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Lees ik erover heen of iets anders?

Laat maar, verkeerde apparaat haha!

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 30-06-2020 17:37 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Heb toch een probleem, wil maar niet aan mijn WiFi koppelen terwijl alle apparaten in huis het gewoon doen. Heel maf, iemand een idee? Heb al op Google gezocht, maar er geen oplossing gevonden.

EDIT:
Heb alleen nog de NodeMCU binnen en werkt met de Jodur niet met WiFi, maar met de normale FW wel blijkt nu. Kan het zijn dat het andere bordje erop moet om het goed werkend te krijgen met de Jodur FW?
Met Jodur FW ziet hij de netwerken wel, maar als ik de juiste selecteer en WW invoer, dan gaat hij terug naar de Wizard pagine.

[ Voor 48% gewijzigd door Koldur op 30-06-2020 21:48 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ben erachter wat het probleem was, met de bin van Jodur hier:
https://github.com/jodur/ESPEASY_Plugin_ITHO

Werkt het niet samen met een Wi-Fi punt met WMM enabled, maar als ik dat disable dan gaat de snelheid van het gehele Wi-Fi van 65mb/s naar 2-5mb/s. Ik begrijp dat je met het nieuwe script een bin zelf kan compilen. Heb dit ook gezocht, maar kan echt even niet vinden hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij a.u.b. het zetje geven om dit te doen? Want het werkt via de commands nu goed en wil het graag gaan implementeren in mijn smart home gebeuren!

De nieuwste binary van https://github.com/letsco...eleases/tag/mega-20200703 werkt namelijk prima met Wi-Fi en WMM enabled, maar ik heb dus geen idee hoe ik het werkend krijg met het script van Jodur en hoe ik de ITHO library hierin kan verwerken.

[ Voor 19% gewijzigd door Koldur op 19-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Hallo,

Ik ben absoluut geen techneut maar zag toevallig op github een plugin om een Itho Eco ventilator aan te sturen. Ik heb zelf een afstandsbediening (Itho draadloze zender RFT). Ik dacht misschien is het mogelijk om op mijn Raspberry Pi/Homebridge die plugin te installeren en deze daarna gebruiken om via homekit die ventilator aan te sturen.

Omdat ik de kennis niet heb (zie het meer als een uitdaging) wil ik graag het grootte geheel in beeld hebben om te kunnen beoordelen of er een kans van slagen is. Hierbij zal ik ongetwijfeld een beroep doen de kennis en kunde van jullie :-).

Is er iemand die dit gebruikt in combinatie met een raspberry Pi/Homekit en zo ja is het mogelijk dat er een foto geplaatst wordt van de (benodigde) hardware? Zo kan ik mijzelf ook een beeld vormen hoe dit er dan uitziet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sten Vollebregt schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:41:
Bij mij werkt de plug-in nu ook voor zowel zenden als ontvangen met de laatste mega-20200410 na wat kleine aanpassingen. De laatste code en binary kunnen worden gevonden op mijn clone van de plug-in op github: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO. Ik kon hem gewoon OTA flashen over de vorige versie.

Gebruik je rules voor bijvoorbeeld communicatie check dan dit topic op de ESPeasy github over mogelijke kleine aanpassingen die je moet doen bij publish commando's: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/issues/2724

Ik hoor graag hoe de plug-in bij anderen werkt, als de resultaten positief zijn dan ga ik proberen om de code op plug-in playground van ESPEasy te publiceren zodat deze wat makkelijker is te vinden voor andere gebruikers..
Zojuist geprobeerd OTA te flashen, dat lukt niet. Flashen lukt wel zonder problemen via esptool.py. Maar het configureren lijkt niet te lukken. Mijn CC1101 ziet er iets anders uit dan de meesten hier:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1lf0PEnJYBeNjy1zeq6yhzVXa0/CC1101-433-mhz-Transceiver-rf-Module-CDSENET-E07-M1101S-10-mw-SPI-rf-Zender-en-Ontvanger.jpg

Neemt niet weg dat 'ie natuurlijk dezelfde pins heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CC1101   > ESP8266 (NodeMCU v2):

1. VCC   > 3V
2. GDO0  > - (NC)
3. CSN   > D8
4. SCK   > D5
5. MOSI  > D7
6. MISO  > D6
7. GDO2  > D1
8. GND   > GND

Dit komt, behalve GND, overeen met de "aansluitgids" :)

Toch maken de log's geen enkele vermelding van de cc1101. Ik heb I2C uitgeschakeld, en GPIO-10 (D12) als "first gpio" ingesteld. Het nut daarvan ontgaat me, want die is niet in gebruik (en zit ook niet op de NodeMCU). Wat doe ik fout?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 22:12
wimbre schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:29:
Hallo,

Ik ben absoluut geen techneut maar zag toevallig op github een plugin om een Itho Eco ventilator aan te sturen. Ik heb zelf een afstandsbediening (Itho draadloze zender RFT). Ik dacht misschien is het mogelijk om op mijn Raspberry Pi/Homebridge die plugin te installeren en deze daarna gebruiken om via homekit die ventilator aan te sturen.

Omdat ik de kennis niet heb (zie het meer als een uitdaging) wil ik graag het grootte geheel in beeld hebben om te kunnen beoordelen of er een kans van slagen is. Hierbij zal ik ongetwijfeld een beroep doen de kennis en kunde van jullie :-).

Is er iemand die dit gebruikt in combinatie met een raspberry Pi/Homekit en zo ja is het mogelijk dat er een foto geplaatst wordt van de (benodigde) hardware? Zo kan ik mijzelf ook een beeld vormen hoe dit er dan uitziet.

Alvast bedankt!
Welkom! Als je al met homebridge werkt, heb je eigenlijk alleen een esp8266 of vergelijkbaar bordje en een CC1101 nodig. En een soldeerbout natuurlijk :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
hubertgruber schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Welkom! Als je al met homebridge werkt, heb je eigenlijk alleen een esp8266 of vergelijkbaar bordje en een CC1101 nodig. En een soldeerbout natuurlijk :-).
Dankje. Ik had al gelezen dat er een esp8266 en een CC1101 (ik meen een 868Mhz transmitter) nodig zijn.

Maar omdat ik een beeld wilde hebben hoe dit er qua hardware dan uit ziet wilde ik een foto. Maar als er iemand een link heeft naar zo'n project (en/of hardware) zou dit ook helpen.

Het moeilijkste zal dan (na aanschaf) nog moeten komen maar dat maakt het alleen maar spannender 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:37
wimbre schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:31:
[...]

Dankje. Ik had al gelezen dat er een esp8266 en een CC1101 (ik meen een 868Mhz transmitter) nodig zijn.

Maar omdat ik een beeld wilde hebben hoe dit er qua hardware dan uit ziet wilde ik een foto. Maar als er iemand een link heeft naar zo'n project (en/of hardware) zou dit ook helpen.

Het moeilijkste zal dan (na aanschaf) nog moeten komen maar dat maakt het alleen maar spannender 8)
http://www.fam-oldenburge...o-mechanische-ventilatie/

https://www.instagram.com...tyU0/?igshid=97g8hxwoou0z

[ Voor 7% gewijzigd door BazemanKM op 19-07-2020 20:12 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
Thijsmans schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Zojuist geprobeerd OTA te flashen, dat lukt niet. Flashen lukt wel zonder problemen via esptool.py. Maar het configureren lijkt niet te lukken. Mijn CC1101 ziet er iets anders uit dan de meesten hier:

[Afbeelding]

Neemt niet weg dat 'ie natuurlijk dezelfde pins heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CC1101   > ESP8266 (NodeMCU v2):

1. VCC   > 3V
2. GDO0  > - (NC)
3. CSN   > D8
4. SCK   > D5
5. MOSI  > D7
6. MISO  > D6
7. GDO2  > D1
8. GND   > GND

Dit komt, behalve GND, overeen met de "aansluitgids" :)

Toch maken de log's geen enkele vermelding van de cc1101. Ik heb I2C uitgeschakeld, en GPIO-10 (D12) als "first gpio" ingesteld. Het nut daarvan ontgaat me, want die is niet in gebruik (en zit ook niet op de NodeMCU). Wat doe ik fout?
Is deze versie wel voor 868 MHz? Volgens de ebyte website heeft die de naam E07-868MS10 (http://www.ebyte.com/en/product-class.aspx?key=E07).

Het klopt dat het log geen melding geeft dat de chip gedecteeerd is a la sommige I2C plugins. Maar als de plugin aan staat en alle verbindingen zijn goed en 'Enable RF receive log' staat aan (mits je die optie hebt) dan zou je bij het indrukken van een afstandsbediening (of als er genoeg ruis van buren is) toch regelmatig een binnenkomend pakket in het log gerapporteerd moeten worden. Zelfs als dat geen Itho pakket is: dan nog geeft hij wel aan dat er iets binnen is maar dat het niet gedecodeerd kon wroden.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Volgens de productomschrijving is deze voor 868 mHz (en is het de door jou genoemde E07-868MS10 / "Ebyte E07-868MS10 Draadloze Zender Ontvanger 868 Mhz"). Ik duik er later weer even verder in, maar ik vraag me op dit moment af hoe de pin-nummering te rijmen is met de 1st GPIO "D12".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Even de aansluithandleiding bekeken, maar deze blijkt daar een fout te bevatten. De '1st GPIO' moet de pin zijn waaraan GDO2 van de CC1101 module verbonden zit. Deze pin is nodig om de CC1101 om door te laten geven aan de code op de ESP dat er een nieuw pakketje is ontvangen. Als deze verkeerd staat dan ontvang je niks.

Hopelijk leest de schrijver van dat document dit en past hij/zij het aan. Ik zal eens kijken of in een toekomstige versie deze instelling een wat duidelijkere naam kan krijgen dan de standaard naam die ESPEasy eraan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sten Vollebregt schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:28:
Hopelijk leest de schrijver van dat document dit en past hij/zij het aan. Ik zal eens kijken of in een toekomstige versie deze instelling een wat duidelijkere naam kan krijgen dan de standaard naam die ESPEasy eraan hangt.
Volgens mij is dat @Arnout!

Met de 1st GPIO op D1, en log level op 3, werkt 'ie uitstekend 8) Dank aan @Sten Vollebregt en @Arnout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05 20:51
Rukapul schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb geen CVE-S maar de RFT zender lijkt op een klein logootje na identiek aan de mijne.

Solderen is trouwens niet nodig. Ik heb simpelweg het volgende gekocht op Ali:
nodemcu v3: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
CC1101 wireless module: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q
10cm female-female dupont cables: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.48714c4dNfk35q

Je knoopt de boel aan elkaar. Vervolgens flash je de binary firmware van svollebrecht op de nodemcu. USB charger erbij en je bent klaar.

De packaging is in mijn geval isolatietape waarmee ik alle contactpunten aftape en de antenne fixeer op de nodemcu :P

De aansturing doe je dan over WiFi met HTTP of MQTT.

Is wel een heel ander platform dan wat je zelf hierboven al noemt.
De zelfde onderdelen besteld en binnen. Ben nu al 3 dagen aan het "prutsen" 8)7 om het werkzaam te krijgen.

De nodemcu draait prima. Maar ik heb het idee dat mijn cc1101 niet word aangestuurd of iets dergelijks. Krijg hem niet "gejoint" aan de Itho box. En als ik de afstandbediening gebruik, zie ik ook niks in de Log voorbij komen.

Aangesloten volgens het schema van vollebregt.

1 - VCC - VCC 3v3
2 - GND - GND Ground
3 - MOSI - 13=D7 Data input to CC11xx
4 - SCK - 14=D5 Clock pin
5 - MISO/GDO1 - 12=D6 Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
6 - GDO2 - 04=D1* output as a symbol of receiving or sending data
7 - GDO0 output as a symbol of receiving or sending data
8 - CSN - 15=D8 Chip select / (SPI_SS)

Voor de rest de nodemcu ingesteld volgens deze link: https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Wie helpt me de goede richting op?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@metalmarco even nummer 6 controleren (6 - GDO2 - 04-D1*)
Volgens mij is 04 niet D1, D1 = 05 en D2 = 04. (staat dit niet overal fout in de manuals, of ben ik abuis? )

Maargoed, wat van belang is dat je 1st GPIO dus op de juiste zet, GPIO-4 of 5.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

metalmarco schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:11:
[...]

De zelfde onderdelen besteld en binnen. Ben nu al 3 dagen aan het "prutsen" 8)7 om het werkzaam te krijgen.

Aangesloten volgens het schema van vollebregt.

[...]

5 - MISO/GDO1 - 12=D6 Data output from CC11xx / serial clock from CC11xx
6 - GDO2 - 04=D1* output as a symbol of receiving or sending data

[...]

Voor de rest de nodemcu ingesteld volgens deze link: https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

Wie helpt me de goede richting op?
Alvast bedankt
Dat is dus de situatie die ik ook heb ervaren. Zoals hier vlak boven vermeld: de "aansluitgids" die jij gebruikt, vermeldt dat je de instelling "1st GPIO" instelt op GPIO10 (D12). Maar volgens het schema in dat document is dat GPIO 5 (D1). Om die te kunnen selecteren, moet je wel eerst I2C uitzetten (tabblad "Hardware", kopje "I2C Interface", en dan SCL en SDA op "None" zetten), want standaard wordt daar GPIO 5 voor gebruikt.

Vergeet ook niet om het log-level op "Debug" te zetten, anders zie je het verkeer van de CC1101 niet voorbij komen. Zie tabblad "Tools", kopje "System", knop "Advanced". En dan kopje "Log settings", optie "Syslog log level" > "Debug".

En tot slot moet je een log-level instellen waarbij alle radio-verkeer naar de log wordt geschreven. Zie het tabblad "Devices", de itho-sensor selecteren, en bij het kopje "Remote RF Controls" de optie "Enable RF receive log" aanvinken.

/edit: Weet je zeker dat dit de 868 MhZ module is? Ik heb (zo op het oog gezien) dezelfde als die je linkte, maar dat is een 433 MhZ module. Heb daarom uiteindelijk ook een ander besteld. Ik zie ook een review:
Werkt goed op 433 MHz, maar het is alleen ontworpen voor deze frequentie. Geen (-zeer kleine) bereiken op 868 MHz.
De CC1101 kan op beide frequenties werken, het verschil zit 'm geloof ik alleen in de antenne (weerstanden/condensatoren). Je zou de module dus ook eens direct tegen de afstandsbediening kunnen plaatsen. En kijken of je in de log's met bovenstaande stappen wel berichten te zien krijgt van 433 MhZ-apparatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door Thijsmans op 20-07-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metalmarco
@henkNL en @Thijsmans
Bedankt voor de duw de goede kant op :*)
Ik zie nu inderdaad (door de juiste GPIO 5=D1 en niet GPIO10 volgens de beschrijving) device id's voorbij komen. Ik vond het ook al wat vreemd van die GPIO10, maar het is mijn eerste "project" met ESP, dus durfde nog niet zomaar wat te proberen.

En het lijkt inderdaad er op dat dit een CC1101 voor de 433Mhz is. Volgens de tekst van de chinees zou deze ook voor de 868Mhz geschikt moeten zijn. Maar zelfs naast/op de afstand bediening of voor de Itho box zelf, zie ik niet duidelijk een device id (in 3-voud als ik het hier goed gelezen heb) en krijg ik hem niet "gejoint" met de Itho box.

Dus zal nu eerst maar eens een andere CC1101 bestellen die alleen voor de 868Mhz geschikt is.
Ga ik de andere CC1101 maar eens gebruiken om 433Mhz te bekijken met een node mcu.

Nogmaals bedankt voor de goed hulp _/-\o_
word vervolgd...........

p.s. zat net de antenne eens te bekijken van de CC1101, zie ik daar "vrolijk" 433Mhz opstaan 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door metalmarco op 21-07-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals ik zei: het verschil tussen de 433 en 868 MhZ-bordjes zit 'm alleen in de antenne. Allereerst natuurlijk de lengte, daarnaast een filter-condensator o.i.d. De antenne kun je sowieso aanpassen (868 MhZ = 8,6cm draad, gewoon rechtuit). Misschien kom je daarmee al iets beter uit.

@Sten Vollebregt kan misschien zeggen of de plugin uberhaupt 433 MhZ-berichten verwerkt? Ik heb geen idee hoe de verschillende protocollen werken, maar als je device ID's ontvangt, zou je dan niet toch 868 MhZ-berichten ontvangen?

En heb je erop gelet dat je voor het joinen de CC101 in de 433 MhZ-variant heel dicht tegen de mv-box aanlegt (en dus niet tegen de afstandsbediening)?

/edit: ik kan je mijn module aanbevelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Thijsmans op 21-07-2020 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Volgens de datasheet zijn bij het referentie circuit alle componenten van het filter en RF matching netwerk anders tussen de 433 en 868 MHz versie, dus als dat ontwerp op de PCB zit (wat me wel het geval lijkt) zal een 433 MHz versie niet goed op 868 MHz werken.

De chip zelf is identiek en zal dus door de plug-in voor de frequentieband en decodering voor de Itho worden ingesteld. Hij zal vast nog wel wat ontvangen en daar iets van proberen te maken, maar de plugi-n zal dit niet zeer waarschijnlijk kunnen herkennen als een Itho pakket en dus zullen er semi-random waarden verschijnen in het log.

Edit: bij Amazon kan je ook 868 MHz CC1101 boardjes kopen als je geen zin hebt om lang te wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sten Vollebregt op 21-07-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb het half werkend, bordje stuurt mijn ITHO aan, maar soms reageert de NODEMCU niet op het commando's naar het IP adres, of heel traag. Ik gebruik jouw bin @Sten Vollebregt Is er iets wat ik fout doe?

Tweede vraag, ik zie zaken voorbij komen in de log, maar meerdere verschillende adressen, hoe zat dat ook alweer met de juiste kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Wat betreft je eerst vraag: is je WiFi verbinding met de NodeMCU wel ok? Of draaien er nog andere plugins? Klinkt alsof espeasy en hoge belasting heeft.

Ik neem aan dat je IDs van de afstandsbediening bedoeld? Na het indrukken van een knop moet je die keer precieshetzelfde adres zien. Zie je kleine verschillen dan kan het zijn dat je een afstandsbediening hebt die een andere SYNC byte nodig heeft. Momenteel kan dit alleen in de code van de Itho library worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:18:
Wat betreft je eerst vraag: is je WiFi verbinding met de NodeMCU wel ok? Of draaien er nog andere plugins? Klinkt alsof espeasy en hoge belasting heeft.

Ik neem aan dat je IDs van de afstandsbediening bedoeld? Na het indrukken van een knop moet je die keer precieshetzelfde adres zien. Zie je kleine verschillen dan kan het zijn dat je een afstandsbediening hebt die een andere SYNC byte nodig heeft. Momenteel kan dit alleen in de code van de Itho library worden aangepast.
Dank je voor je antwoord. Ik zie helaas geen precies dezelfde adressen.

Als ik Jodur zijn bin gebruik loopt de NodeMCU goed, maar moet ik WMM uitzetten om goede connectie te krijgen met mijn Wi-Fi. Dat is voor mij geen optie omdat de hele snelheid dan van 65 naar 2-5Mb/s gaat.
Met jouw bin heb ik geen andere plugins geladen, gewoon zo ingesteld na het flashen en dan werkt de Wi-Fi goed, maar reageert de NodeMCU dus soms wel en soms niet op web aanvragen, ook de log laadt niet altijd goed. Ik had ook al het idee dat de belasting hoog is, maar geen idee waar dat door komt.

Dank je voor het meedenken, is net wat frustrerend zo, heb het ene goed werkend met Jodur zijn bin en het ander weer met die van jouw haha. Ach, kom er ooit wel, maar te blue nog op dit gebied helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Als ik er aan toe kom zal ik binnenkort eens kijken of alles ook werkt met de laatste mega en gelijk wat andere wijzigingen doorvoeren. Momenteel te druk op werk om daar in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
@Thijsmans @Sten Vollebregt
Bedankt voor de uitleg. Ik denk inderdaad omdat ie meer geschikt is voor de 433Mhz, dat ie dus met de pakketten dus in de war raakt, omdat ik hem ook niet gekoppeld krijg. Terwijl ik de CC1101 tegen de Itho box heb gehouden.

Ondertussen al via Ebay een cc1101 voor de 868Mhz besteld en zal als het goed is binnen een week worden geleverd. Gaan we dan weer een poging wagen ;-) Wordt weer vervolgd.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-09 22:12
Zou dit niet een ideale esp32 versie kunnen zijn om een ITHO aan te sturen? Een 868Mhz antenne zit al ingebouwd.

https://a.aliexpress.com/_BUK2l1

Laat maar. De 868Mhz antenne wordt gebruikt voor LaRa WiFi :'( Helaas waarschijnlijk niet bruikbaar voor communicatie met de ITHO. Sorry, het was too good to be true.

[ Voor 35% gewijzigd door quazar op 24-07-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
metalmarco schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:06:
@Thijsmans @Sten Vollebregt
Bedankt voor de uitleg. Ik denk inderdaad omdat ie meer geschikt is voor de 433Mhz, dat ie dus met de pakketten dus in de war raakt, omdat ik hem ook niet gekoppeld krijg. Terwijl ik de CC1101 tegen de Itho box heb gehouden.

Ondertussen al via Ebay een cc1101 voor de 868Mhz besteld en zal als het goed is binnen een week worden geleverd. Gaan we dan weer een poging wagen ;-) Wordt weer vervolgd.............
Weer een update. Ondertussen gisteren een andere CC1101 868Mhz bordje binnen gekregen via Ebay. https://www.makershop.de/module/funk/cc1101-868-mhz/

Maar nog steeds krijg ik hem niet gejoint met de Itho box. Ik zie wel signalen binnen komen (de id's vliegen over het scherm). En zie ook in de log dat hij het "join" commando verstuurd. Maar de box reageert helemaal nergens op :-( .
Had de nieuwste bin file van Sten op de ESP geflashed. Daarna die van Jodul maar eens geprobeerd, maar ook daar niks. Zonet nog via OTA de oude bin file van Sten zijn github er opgezet. Maar nog steeds wil de Itho niks 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonStar
metalmarco schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Weer een update. Ondertussen gisteren een andere CC1101 868Mhz bordje binnen gekregen via Ebay. https://www.makershop.de/module/funk/cc1101-868-mhz/

Maar nog steeds krijg ik hem niet gejoint met de Itho box. Ik zie wel signalen binnen komen (de id's vliegen over het scherm). En zie ook in de log dat hij het "join" commando verstuurd. Maar de box reageert helemaal nergens op :-( .
Had de nieuwste bin file van Sten op de ESP geflashed. Daarna die van Jodul maar eens geprobeerd, maar ook daar niks. Zonet nog via OTA de oude bin file van Sten zijn github er opgezet. Maar nog steeds wil de Itho niks 8)7
Je kunt misschien mijn MultiboxMultiremote-project proberen. Die werkt via een iets andere library met de IDs van je eigen remote. Je zult de firmware dan zelf moeten compilen voor je board. Zie ook: deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
SimonStar schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Je kunt misschien mijn MultiboxMultiremote-project proberen. Die werkt via een iets andere library met de IDs van je eigen remote. Je zult de firmware dan zelf moeten compilen voor je board. Zie ook: deze post
Misschien een klein beetje off topic, maar heb jij een link naar een goede guide om zelf te compilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonStar
Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Misschien een klein beetje off topic, maar heb jij een link naar een goede guide om zelf te compilen?
Niet 1 guide waar alles in staat denk ik. Heeft mezelf ook nogal wat tijd gekost om een beetje te begrijpen hoe het werkt allemaal.

Ik gebruik zelf PlatformIO in VSCode (https://platformio.org/platformio-ide). De quick-start guide geeft wel een goed beeld van hoe het werkt: https://docs.platformio.o...e/vscode.html#quick-start

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Misschien heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
[...]

Ik heb precies het zelfde. Nou ja bijna,ik heb de vandaag de CC1101 brodjes binnen gekregen. ;)
Maar ik ontvang ook van alles maar het joinen lukt ook niet.
Ik denk dat het niet in het joinen zit maar in het verzenden. Ik had namelijk al een werkende versie maar die heb ik geflashed, maar omdat dat niet lukte een hele nieuwe set gekocht.

Ik heb trouwens een nodemcu V3. In de Itho.yaml heb ik trouwens
code:
1
board: nodemcuv2
staan.

Zou het nog uitmaken om de espEsy versie te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
[...]

Welk type box en afstandsbediening heb je precies?
Lijkt een beetje op mijn issue wat ik had (wel ontvangen, maar pairen of besturen werkt geheel niet).

Ik gebruik deze firmware van @Sten Vollebregt. Voor mij is dit de enige die werkt, nadeel is dat hij veel crashed :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
Jovink538 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:16:

Ik heb trouwens een nodemcu V3. In de Itho.yaml heb ik trouwens
code:
1
board: nodemcuv2
staan.
Oh nu je het zegt, hier ook inderdaad V3. Zou het daar aan kunnen liggen @Sten Vollebregt ?

/edit: helaas geen V2 liggen om te proberen. Allemaal V3 hier

[ Voor 13% gewijzigd door metalmarco op 26-07-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
henkNL schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Welk type box en afstandsbediening heb je precies?
Lijkt een beetje op mijn issue wat ik had (wel ontvangen, maar pairen of besturen werkt geheel niet).

Ik gebruik deze firmware van @Sten Vollebregt. Voor mij is dit de enige die werkt, nadeel is dat hij veel crashed :)
@henkNL Itho ecofan. En de afstandsbediening is de gene met RFT in de afstandsbediening gedrukt en met 3 standen en de timer (zandloper)

Zal jou aangewezen firmware morgen eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Heb alleen ervaring met ESPEasy, dus geen flauw idee of het board type in Itho.yaml iets uit maakt. Maar de pin layout tussen de Nodemcu v2 en v3 moeten hetzelfde zijn, dus ik betwijfel of dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
Sten Vollebregt schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:48:
Heb alleen ervaring met ESPEasy, dus geen flauw idee of het board type in Itho.yaml iets uit maakt. Maar de pin layout tussen de Nodemcu v2 en v3 moeten hetzelfde zijn, dus ik betwijfel of dat de oorzaak is.
Bedankt voor de uitleg @Sten Vollebregt. Alles draaide bij mij ook gewoon via esp Easy, met jou firmware.

Net geprobeerd met de firmware die @henkNL aangaf (die van @Sten Vollebregt eind december 2019). En die werkt wel in 1 keer d:)b op de V3

Kreeg hem nu wel gejoint en kan via http commando schakelen tussen laag en hoog. Apart dat het met de andere versies niet wil werken 8)7

Nu alleen binnenkort de afstandsbedieningen nog “even” vinden

Bedankt tot zover iig

P.s. @henkNL : mag ik je even een pm sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
metalmarco schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:26:
[...]
Net geprobeerd met de firmware die @henkNL aangaf (die van @Sten Vollebregt eind december 2019). En die werkt wel in 1 keer d:)b op de V3

Kreeg hem nu wel gejoint en kan via http commando schakelen tussen laag en hoog. Apart dat het met de andere versies niet wil werken 8)7
Ik snap dit ook niet, want het verzendgedeelte is niet veranderd. Alleen de manier van het ontvangen van pakketjes is aangepast omdat dit de oorzaak is van de vele crashes in de Jodur versie van de plugin. Maar blijkbaar zit er toch enig samenspel tussen verzenden en ontvangen en veroorzaakt dit bij sommige gebruikers problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
metalmarco schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Bedankt voor de uitleg @Sten Vollebregt. Alles draaide bij mij ook gewoon via esp Easy, met jou firmware.

Nu alleen binnenkort de afstandsbedieningen nog “even” vinden

Bedankt tot zover iig

P.s. @henkNL : mag ik je even een pm sturen?
Mooi dat het werkt :)
Natuurlijk mag je een pm sturen.
Sten Vollebregt schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Ik snap dit ook niet, want het verzendgedeelte is niet veranderd. Alleen de manier van het ontvangen van pakketjes is aangepast omdat dit de oorzaak is van de vele crashes in de Jodur versie van de plugin. Maar blijkbaar zit er toch enig samenspel tussen verzenden en ontvangen en veroorzaakt dit bij sommige gebruikers problemen.
Idd vreemd als dat de enige wijziging is, op het crashen na draait ie hier nu denk een jaartje goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik heb nu ook de Easy versie draaien.
Ik heb toch ook nog een nodeumc v2 besteld. Eens kijken of dat nog verschil maakt.

Ben blij dat ik de afzuiging weer kan bedienen.

Oja om de afstandsbediening uit te lezen moet ik dan bij Tools--> advanced web log level op info zetten?
Of op iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
Jovink538 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:12:
Ik heb nu ook de Easy versie draaien.
Ik heb toch ook nog een nodeumc v2 besteld. Eens kijken of dat nog verschil maakt.

Ben blij dat ik de afzuiging weer kan bedienen.

Oja om de afstandsbediening uit te lezen moet ik dan bij Tools--> advanced web log level op info zetten?
Of op iets anders?
@Jovink538 Hahaha, jij ook al een V2 bestelt om te proberen. Had hier precies het zelfde gedaan (in China).

En log op “debug” zetten. Advanced -> weblog -> Debug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
@metalmarco Ja ik heb er ook een besteld. Ik wil gewoon weten of het door het bordje komt.

Ik heb toch nog wat c1101 printjes liggen.

Ik ben ook nog bezig met een d1 mini maar ook nog geen resultaat. Maar misschien selecteer ik wel het verkeerde bordje in esphome. Ik had eerst ook nodemcuv2 geselecteerd.
Daar had ik geen foutmeldingen maar later na een beetje prutsen kreeg ik het niet meer werkend.

Het is ook erg verwarrend al die bordjes die dus net een beetje verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-08 23:04
Is er al wat meer bekend of ik via Homey mijn itho ventilatie rechtstreeks kan bedienen zonder Spider? De normale afstandsbediening praat via 868MHz, Homey kan ook 868MHz, ik denk dan: 1+1=2? Of is dat te makkelijk gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Itho heeft zijn eigen custom protocol. Technisch kan het misschien als de verzender de door Itho gebruikte protocollen ondersteund, maar dan zou je Homey software moeten hacken om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-08 23:04
Sten Vollebregt schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:09:
Itho heeft zijn eigen custom protocol. Technisch kan het misschien als de verzender de door Itho gebruikte protocollen ondersteund, maar dan zou je Homey software moeten hacken om het werkend te krijgen.
Waarom zou je Homey moeten hacken? Kan dit protocol niet geimplementeerd worden in een Homey app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ah, was niet bekend met de Homey en gezien de prijs ging ik er stilletjes van uit dat het een gesloten systeem was. Blijkt dus niet zo te zijn, is een variant van Linux met inderdaad een CC1101 voor 868 MHz, my bad. Het lijkt echter stil te zijn wat betreft de development: https://community.athom.c...o-app-installeren/2708/45. Het rare is dat men een externe nodeMCU lijkt te gebruiken die dan weer via Homey wordt aangestuurd. Wellicht is het direct aansturen van de CC1101 in de Homey niet eenvoudig.

Mij is zo'n systeem te duur. De charme van zelf een domotica systeem bouwen is voor wat mij zelf betreft dit met goedkope general purpose componenten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik probeer nu mijn afstandsbediening te vinden maar waar moet ik naar zoeken?
Het is best druk in mijn omgeving.
Moet ik kijken naar de eerste paar karakters die overeen komen?
Ik neem aan dat als ik op knopje 1 druk dat dat een andere waarde heeft als knopje 2.
Of zijn daar dan ook de eerste het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Het device ID wat in het log komt moet altijd hetzelfde zijn, ongeacht welke knop je in drukt. Daarnaast komt het 3x achter elkaar voor.

Zie je wel een op elkaar lijkende string bytes, maar telkens met kleine verschillen dan heb je een afstandsbediening met een SYNC1 byte die net even anders is. Dit is in de code aan te passen en dan kan je zelf de firmware compileren. In de toekomst is het ook de bedoeling dat dit instelbaar is in de plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik zie niet 3x het zelfde ID
800739: RF signal received^
800742: Device-ID:c1:8a:b:1a:1e:6:24:33 IGNORED
801178: RF signal received^
801181: Device-ID:99:61:1d:7:23:c0:a3:80 IGNORED
801711: RF signal received^
801714: Device-ID:7c:85:bd:ab:fd:2:37:a2 IGNORED
803026: RF signal received^
803029: Device-ID:5d:6:60:90:8b:4c:71:12 IGNORED
804882: RF signal received^
804885: Device-ID:d1:c2:e6:d4:a4:0:a8:61 IGNORED
808720: RF signal received^
808723: Device-ID:2c:80:e9:4:4:54:77:88 IGNORED
811753: RF signal received^
811756: Device-ID:2a:5b:23:d2:4:e8:96:20 IGNORED
811772: WD : Uptime 14 ConnectFailures 0 FreeMem 21048 WiFiStatus 3
812956: RF signal received^
812958: Device-ID:4c:e3:3e:74:45:2:a6:a3 IGNORED
815489: RF signal received^
815491: Device-ID:1c:26:30:a6:0:f6:18:49 IGNORED
816939: RF signal received^
816942: Device-ID:c:c0:0:16:1:3e:aa:8b IGNORED
821754: RF signal received^
821757: Device-ID:b:40:80:42:a0:8:38:9e IGNORED
822170: RF signal received^
822172: Device-ID:c2:90:40:24:89:89:81:46 IGNORED
823847: RF signal received^
823850: Device-ID:62:81:47:32:fa:11:1a:12 IGNORED
833952: RF signal received^
833955: Device-ID:80:5e:7c:4a:e2:8a:52:84 IGNORED
837144: RF signal received^
837147: Device-ID:74:3a:c2:d8:50:74:a9:b8 IGNORED
838475: RF signal received^
838477: Device-ID:72:7b:94:5d:99:ea:2:b5 IGNORED
840954: RF signal received^
840957: Device-ID:1:b4:b:8c:2f:80:ef:b7 IGNORED
841772: WD : Uptime 14 ConnectFailures 0 FreeMem 21048 WiFiStatus 3
843002: RF signal received^
843004: Device-ID:57:10:90:1b:88:a5:64:c2 IGNORED
844638: UPDATE by PLUGIN_READ
844638: State: 1.00
844638: Timer: 0.00
844638: LastIDindex: 0.00
847456: RF signal received^
847459: Device-ID:1a:51:65:2d:f0:40:a2:51 IGNORED
848378: RF signal received^
848381: Device-ID:54:dc:58:14:72:d6:97:69 IGNORED
850485: RF signal received^
850488: Device-ID:1a:b7:30:15:d2:d:65:46 IGNORED
850853: RF signal received^
850856: Device-ID:2e:23:7:d2:de:f3:cf:f3 IGNORED
853631: RF signal received^
853633: Device-ID:31:dc:88:e9:b8:56:40:e6 IGNORED
857172: RF signal received^
857175: Device-ID:4b:8:ba:99:63:3e:fc:2f IGNORED
857484: RF signal received^
857487: Device-ID:53:10:5c:ba:cd:66:a8:1c IGNORED
859359: RF signal received^
859361: Device-ID:78:a2:4e:8:5a:84:68:38 IGNORED
861724: RF signal received^
861726: Device-ID:85:51:a1:ce:51:3c:43:d0 IGNORED
865162: RF signal received^
865165: Device-ID:82:5b:2f:2e:71:25:81:40 IGNORED
866330: RF signal received^
866333: Device-ID:66:f0:4a:32:a8:88:1c:48 IGNORED
869228: RF signal received^
869231: Device-ID:3b:c:8c:fc:f4:9a:ec:a0 IGNORED
871772: WD : Uptime 15 ConnectFailures 0 FreeMem 21048 WiFiStatus 3
871844: RF signal received^
871847: Device-ID:28:c9:f:1c:e0:3b:b6:88 IGNORED
872698: RF signal received^
872701: Device-ID:c:28:a9:fc:7f:ec:70:e3 IGNORED
874941: RF signal received^
874943: Device-ID:f0:2d:74:f4:ec:91:3e:a IGNORED
876294: RF signal received^
876297: Device-ID:28:fb:b9:4a:b4:16:54:9 IGNORED
878448: RF signal received^
878451: Device-ID:c8:de:86:ff:7a:18:18:f6 IGNORED
882624: RF signal received^
882627: Device-ID:d:ea:80:13:c5:f8:d1:81 IGNORED
885232: RF signal received^
885234: Device-ID:24:0:c6:6e:77:6a:14:11 IGNORED
886517: RF signal received^
886520: Device-ID:3:8f:23:5:18:41:7e:ad IGNORED
886668: RF signal received^
886671: Device-ID:a:bb:c5:30:2f:70:a8:17 IGNORED
889427: RF signal received^
889429: Device-ID:80:b6:64:80:58:55:a0:fc IGNORED
889480: RF signal received^
889482: Device-ID:9c:14:80:6b:98:53:6c:83 IGNORED
890638: RF signal received^
890640: Device-ID:f7:de:8c:0:89:b3:55:62 IGNORED
891285: RF signal received^
891288: Device-ID:7:54:90:12:86:d7:a7:e0 IGNORED
891820: RF signal received^
891822: Device-ID:8:84:d0:40:cc:12:e:fd IGNORED
894633: RF signal received^
894636: Device-ID:29:b:a2:0:f8:4a:94:c8 IGNORED
898969: RF signal received^
898972: Device-ID:11:2a:69:dc:48:99:3a:11 IGNORED
899403: RF signal received^
899406: Device-ID:78:f2:6a:32:7a:14:60:60 IGNORED
901205: RF signal received^
901208: Device-ID:4b:f9:cd:e0:cf:d2:c0:13 IGNORED
901569: RF signal received^
901571: Device-ID:61:85:90:f4:5e:33:5d:c0 IGNORED
901772: WD : Uptime 15 ConnectFailures 0 FreeMem 21032 WiFiStatus 3
904584: RF signal received^
904587: Device-ID:22:a1:43:40:d3:e1:72:d5 IGNORED
904638: UPDATE by PLUGIN_READ
904638: State: 1.00
904638: Timer: 0.00
904638: LastIDindex: 0.00
907039: RF signal received^
907041: Device-ID:a8:19:dc:9:6c:90:86:5 IGNORED
908850: RF signal received^
908852: Device-ID:11:af:c1:34:5c:14:12:30 IGNORED
913265: RF signal received^
913268: Device-ID:1c:13:17:32:b0:40:e0:b9 IGNORED
915124: RF signal received^
915127: Device-ID:a0:d9:d:48:7b:10:fa:d1 IGNORED
915728: RF signal received^
915731: Device-ID:fa:85:34:f6:7e:f2:bd:9b IGNORED
920547: RF signal received^
920550: Device-ID:e:5:6d:bb:0:c:92:fd IGNORED
923036: RF signal received^
923038: Device-ID:17:3c:58:2b:ad:5c:4:6a IGNORED
926561: RF signal received^
926564: Device-ID:35:c3:46:6b:22:26:73:74 IGNORED
926593: RF signal received^
926595: Device-ID:a0:38:3c:42:98:48:10:80 IGNORED
926619: RF signal received^
926621: Device-ID:66:4f:38:3:1d:a5:d2:3e IGNORED
928748: RF signal received^
928751: Device-ID:b8:22:70:1:6d:16:8:a IGNORED
929587: RF signal received^
929589: Device-ID:fa:61:a8:78:c6:4f:62:63 IGNORED
929950: RF signal received^
929953: Device-ID:a5:b3:3a:5:41:b4:76:cc IGNORED
931772: WD : Uptime 16 ConnectFailures 0 FreeMem 21032 WiFiStatus 3
933002: RF signal received^
933004: Device-ID:f0:67:44:24:5f:aa:25:2a IGNORED
935227: RF signal received^
935229: Device-ID:c4:46:9f:e2:83:3:b6:5c IGNORED
935485: RF signal received^
935487: Device-ID:88:d3:a3:b4:c0:47:66:c9 IGNORED
936366: RF signal received^
936369: Device-ID:70:85:63:ea:25:43:22:96 IGNORED
941333: RF signal received^
941336: Device-ID:2:b4:18:9d:92:f:f9:d8 IGNORED
943171: RF signal received^
943173: Device-ID:c:c9:16:52:0:76:c2:71 IGNORED
943424: RF signal received^
943426: Device-ID:d3:13:c5:40:ab:33:d1:47 IGNORED
946180: RF signal received^
946183: Device-ID:a0:41:1:16:24:c:e:9 IGNORED
949391: RF signal received^
949393: Device-ID:23:3f:e6:5c:31:35:42:0 IGNORED
Ik denk dus dat ik zo'n ander soort afstandsbediening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Dat is meer variatie dan dat ik zou verwachten. Heb je een link naar of typenr. van je afstandsbediening? Wat is de afstand tussen je cc1101 en afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik heb de cc1101 er bijna tegen aan gehouden.
Het type is CVE RFT h10s02.
Is er bekend welk type er wel goed werkt, dan kijk ik wel of ik die kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
Jovink538 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 06:31:
Ik heb de cc1101 er bijna tegen aan gehouden.
Het type is CVE RFT h10s02.
Is er bekend welk type er wel goed werkt, dan kijk ik wel of ik die kan bemachtigen.
@Jovink538

Die heb ik ook beneden (h10s02), en daar kan ik inderdaad ook niet de ID van vinden. En ook niet echt ID's vinden die op elkaar lijken (BYTE 1 zoals @Sten Vollebregt zei).

In de badkamer heb ik het nieuwere type (h15s10) en daar zie ik zoals @Sten Vollebregt ook zei, 3x het zelfde ID voorbij komen. Dus deze kan ik wel in de plugin zetten. Alleen jammer dat die van beneden niet gaat lukken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
@metalmarco Ik zie veel overeenkomsten :)
Als ik jou was zou ik de badkamer en die van beneden omruilen, en de badkamer automatisch laten bedienen via een luchtvochtigheid sensor.

Ik ga op zoek naar een andere afstandsbediening.
Ik kwam trouwens ergens in dit topic nog een overzicht tegen van de verschillende soorten zenders. Misschien nog handig voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Heb je toevallig het artikelnr., bijvoorbeeld 536-0124?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
@Sten Vollebregt Ik zie de volgende nummers er op staan:
424-6681
0755
0821

Op de print staat hccp2012
16842

Hij lijkt trouwens heel erg op de eerste afbeelding in het overzicht dat ik net poste.

[ Voor 27% gewijzigd door Jovink538 op 28-07-2020 20:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
@Sten Vollebregt helaas heb ik het Itho artikel nummer niet meer (van de werkende). Heb al in de facturen gekeken bij mijn baas. Maar het is te lang geleden helaas. De gene die niet “werkt” zat bij de box zelf toen.

Eerste 2 foto’s zijn van de “niet werkende”. De 3de foto is van de print die wel wil.

Zoals @Jovink538 ook al zei, lijkt de niet werkende op de eerste van het gelinkte document met afstandsbedieningen. En de werkende op de 4de.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nGZVrsDAzT8om5fYsXfIqkeMPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4mtOnmmIJjLK6b7vyDzzLF7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bDf1Vjg-HCcuk8WjtHBNb-yAlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2TtldligTTNUHttOVV6FGAz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U-WH6UHJeMaNdnHtUDvpOUdi88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl09S1VYrE8tYOEyI7qgcgdL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik heb nog wel wat info. Ik heb een CVE ECO 2E
In deze link is het de bovenste unit
Dan blijven deze zenders nog over.
536-0125 RFT
536-0126 RFT

536-0106 RF
536-0105 RF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Vandaag de Nodeumc v2 bennen gekregen.
Ook deze kan niet zenden met Esphome en wel met EspEasy.

Ik heb ook als test een RF zender gehaald versie 536-0150 maar ook die geeft steeds een andere ID.
Dit was ook wel bekend als ik zoek in dit topic, maar verschillende hadden wel succes met deze zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Probeer deze versie is, hier staat de SYNC1 byte ingesteld op de andere bekende goede waarde (172 i.p.v. 170): link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Sten Vollebregt schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:51:
Probeer deze versie is, hier staat de SYNC1 byte ingesteld op de andere bekende goede waarde (172 i.p.v. 170): link
Nu ontvang ik helemaal niks.
Maar ik kan ook niks verzenden.

Ik heb ondertussen dit gevonden en dat werkt wel.
Ook met de nodemcu v3
Alleen mijn afstandsbediening dan weer niet :(

Maar de nieuwe zender (536-0150) herkend die meteen.
Alleen kan ik die weer niet koppelen met mijn Itho ecofan 2E

Dus morgen weer naar de winkel en deze terug brengen en een andere bestellen.

@metalmarco Lees je mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
@Jovink538 Zeker lees ik mee ;)
Maar de link die jij stuurde naar de github van "scriptman" werkt voor mij zo wie zo niet. Dit is allemaal bedoeld voor HAS en ik draai met Domoticz.

@Sten VollebregtGelukkig dat ik nog een "paar" nodemcu's heb liggen en nog een CC1101 dus kon ik nog wat extra experimenteren. Ik heb de SYNC1 Byte versie ook geprobeerd, maar deze ziet wel mijn werkende afstandsbediening, maar zie de niet werkende helaas ook niet voorbij komen. En als ik mijn werkende afstandsbediening in de herkende devices zet dan krijg ik daarna weer een nieuw device id voorbij komen in de log :? .
Ben benieuwd als de nodemcu v2 binnen komt, dat die wel op de nieuwste versie van je kan draaien. Want de december 2019 versie crashed toch best regelmatig, en dat was de enige versie die iig wou koppelen met de Itho.

Blijf dus het topic volgen en zodra ik weer wat nieuws heb dan meld ik me weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Sorry @metalmarco Ik dacht dat je ook HA draaide.

Ik heb nu weer een andere zender (536-0124) en die werkte meteen.
Dus nu werkt het allemaal voor mij.
Bedankt voor het mee denken allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
metalmarco schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:49:

@Sten VollebregtGelukkig dat ik nog een "paar" nodemcu's heb liggen en nog een CC1101 dus kon ik nog wat extra experimenteren. Ik heb de SYNC1 Byte versie ook geprobeerd, maar deze ziet wel mijn werkende afstandsbediening, maar zie de niet werkende helaas ook niet voorbij komen. En als ik mijn werkende afstandsbediening in de herkende devices zet dan krijg ik daarna weer een nieuw device id voorbij komen in de log :? .
Klopt, dat heb ik ook bij mij thuis met sync1 172 ipv 170. Hij decodeerd hem net niet goed en versprinlt telkens een klein beetje. Helaas hebben de andere afstandsbedieningen of een nog andere sync1 byte, of een iets anders protocol.

Volgende week ben ik vrij en ga ik kijken of de code werkt met de laatste mega. De espcore is daar weer wat nieuwer wat wellicht uitmaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Een build met de laatste 20200721 mega kan hier worden gevonden: klik.

Bij mij werkt deze na een OTA update prima. Ik ga nu eerst tenminste 24 uur de stabiliteit aan mijn kant testen alvorens ik andere wijzigingen ga maken. Ik hoor graag van anderen of het bij hun ook goed werkt. Zo niet, dan is firmware.bin de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:07:
Een build met de laatste 20200721 mega kan hier worden gevonden: klik.

Bij mij werkt deze na een OTA update prima. Ik ga nu eerst tenminste 24 uur de stabiliteit aan mijn kant testen alvorens ik andere wijzigingen ga maken. Ik hoor graag van anderen of het bij hun ook goed werkt. Zo niet, dan is firmware.bin de vorige versie.
Dank je! Ga hem later even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Ik ga hem morgen ook even testen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
De laatste build (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin) met programmeerbare SYNC1 byte is nu ook op mijn Github te vinden. De vorige met statische SYNC1 (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M_staticSYNC1.bin) staat er ook nog. Voor degene waar de afstandsbediening niet gedetecteerd wordt kan je experimenteren met een andere waarde, de twee bekende waarden zijn 170 (default) en 172 (remotes met niet-thuis functionaliteit). Je kan een waarde kiezen tussen 0-255.

In de laatste versie heb ik ook meteen de tekst van de GPIO pin aangepast, zodat het duidelijker is waar deze voor dient. Hier werkt hij naar behoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sten Vollebregt op 02-08-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmjanr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05-2024
Na een vorige CC1101 die de espeasy vast deed lopen, heb ik nu precies dezelfde als uit de google doc gesoldeerd op een NodeMCU.
Ik gebruik de bin van svollebregt (https://github.com/svolle...b/master/BIN/firmware.bin).

Ik heb NodeMCU een avondje laten draaien, en er komt een RF signal over de lijn met een device id. Verder, als ik een paar keer de knoppen op de remote indruk komen er meerdere verschillende device-id's achter elkaar voorbij.

Deze remote heb ik (alleen met grijze tekst ipv blauwe): https://www.gebruikershan...den2/html/557498/bg17.png

Logging van serial en web staat op DEBUG (3). GDO2 van de CC1101 zit op D2 van de NodeMCU, de sensor 1st GPIO staat op GPIO-4 (D2).

@Sten Vollebregt Enig idee?

De log:
71433533: RF signal received^
71433536: Device-ID:33:12:1:44:82:34:fa:0 IGNORED
71462052: WD : Uptime 1191 ConnectFailures 0 FreeMem 20752 WiFiStatus 3
71474542: UPDATE by PLUGIN_READ
71474543: State: 1.00
71474543: Timer: 0.00
71474543: LastIDindex: 0.00
71475955: RF signal received^
71475957: Device-ID:ff:eb:ee:ee:ee:ea:be:ae IGNORED
71476762: RF signal received^
71476764: Device-ID:bf:7d:ea:ea:dd:3d:7e:d2 IGNORED
71477538: RF signal received^
71477541: Device-ID:aa:fb:cb:bb:ff:ba:aa:af IGNORED
71477716: RF signal received^
71477719: Device-ID:fd:6f:b6:b2:d7:ee:fe:fb IGNORED
71486136: RF signal received^
71486138: Device-ID:10:8:88:22:21:95:24:44 IGNORED
71492052: WD : Uptime 1192 ConnectFailures 0 FreeMem 20752 WiFiStatus 3
71493978: RF signal received^
71493980: Device-ID:ee:ff:bf:fe:df:bd:ce:af IGNORED
71494594: RF signal received^
71494596: Device-ID:75:dc:ea:ff:dd:3b:4a:db IGNORED
71495075: RF signal received^
71495077: Device-ID:bf:af:ef:ff:7c:df:fd:7e IGNORED
71495719: RF signal received^
71495721: Device-ID:f7:f5:ef:b3:f5:ed:2b:4e IGNORED

[ Voor 61% gewijzigd door harmjanr op 08-08-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Dit lijkt op een remote met niet-thuis functionaliteit. Volgens de oorspronkelijke makers van de plugin zou SYNC1 dan 172 moeten zijn i.p.v. de 170 die ik gebruik voor mijn afstandsbediening. In mijn laatste versie (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin) kan je dit in de plugin zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmjanr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05-2024
@Sten Vollebregt Helaas, bij 172 komt er helemaal niks meer binnen vanaf de remote..

Overigens heb ik ook 2 remotes zonder niet-thuis functionaliteit (https://www.ventilatiesho...o_afstandsbediening_1.jpg). Hier komt ook niks op binnen in de logs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:25
Is er eigenlijk ook een CC1101 ergens verkrijgbaar met reeds aangesoldeerde headers, zodat ik gewoon jumper cables kan gebruiken om het op een NodeMCU aan te sluiten? (of misschien zelfs al voor-geassembleerde pakketjes).

Door mijn visuele handicap is solderen voor mij geen optie (pielen met jumperkabeltjes en zo is overigens geen probleem, heb ik m'n eigen manieren voor).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
eymey schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:14:
Is er eigenlijk ook een CC1101 ergens verkrijgbaar met reeds aangesoldeerde headers, zodat ik gewoon jumper cables kan gebruiken om het op een NodeMCU aan te sluiten? (of misschien zelfs al voor-geassembleerde pakketjes).

Door mijn visuele handicap is solderen voor mij geen optie (pielen met jumperkabeltjes en zo is overigens geen probleem, heb ik m'n eigen manieren voor).
Ik ben ook liever lui dan moe dus bij deze uit mijn orderhistorie :P
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.39404c4dtKBGQS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

Sten Vollebregt schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:33:
De laatste build (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M.bin) met programmeerbare SYNC1 byte is nu ook op mijn Github te vinden. De vorige met statische SYNC1 (ESP_Easy_mega_20200721_normal_ESP8266_4M1M_staticSYNC1.bin) staat er ook nog. Voor degene waar de afstandsbediening niet gedetecteerd wordt kan je experimenteren met een andere waarde, de twee bekende waarden zijn 170 (default) en 172 (remotes met niet-thuis functionaliteit). Je kan een waarde kiezen tussen 0-255.

In de laatste versie heb ik ook meteen de tekst van de GPIO pin aangepast, zodat het duidelijker is waar deze voor dient. Hier werkt hij naar behoren.
Had me een hele tijd geleden al in dit topic gemeld, maar doordat de 1101 defect was geraakt een nieuwe besteld welke na aankomst de lade in is gegaan.

Nu na een hele lange tijd (jaren?) toch maar weer eens opgezocht en met jouw bin file op een wemos gezet en na wat knutselen draait het nu als een zonnetje via Domoticz.

Hartelijk dank !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
harmjanr schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:41:
@Sten Vollebregt Helaas, bij 172 komt er helemaal niks meer binnen vanaf de remote..

Overigens heb ik ook 2 remotes zonder niet-thuis functionaliteit (https://www.ventilatiesho...o_afstandsbediening_1.jpg). Hier komt ook niks op binnen in de logs...
Dat is raar, als ik de SYNC1 verkeerd zet dan komen er nog wel IDs langs maar die veranderen dan elke keer dat ik de knop indrukt. Wellicht kan je de ESP flashen met een blank image en daarna opnieuw de laatste firmware erop zetten. Wellicht dat er in de ROM wat verkeerd staat dat voor rare effecten zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Rukapul schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Thanks! _O_.

Ik zie alleen dat ik bij deze geen 'variant' kan kiezen, specifiek voor de 868 Mhz. Wordt vanuit de via dit topic te vinden binary de juiste frequentieband dan automatisch ingesteld?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
Ja en nee. De frequentie wordt ingesteld, maar als de hardware (en dan met name het matching netwerk tussen de chip en de antenne) de frequentie niet ondersteund dan zal het alsnog niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
eymey schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:14:

Jumper kabels geven geen betrouwbare verbinding. Misschien is er iemand in jouw buurt die dat wil solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
jobr schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

Jumper kabels geven geen betrouwbare verbinding. Misschien is er iemand in jouw buurt die dat wil solderen.
Hoezo dat?

Zo fragiel zijn die protocollen typisch ook weer niet. Ik doe alles wat mogelijk met jumper cables en dat werkt uitstekend. Uitzondering en enkele sensor met iets te dunne pinnen (dht22 bv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
/Offtopic: Breadbords en dergelijke zijn tamelijk belabberd voor signalen en moeten echt alleen voor prototyping worden gebruikt. Maar een goed geconstrueerde jumper kabel werkt prima voor I2C en SPI, ik gebruik ze bijna voor alles zodat mijn nodes modulair zijn. Bij SPI is het wel raadzaam om de kabels kort te houden, I2C kan daarentegen wel een paar meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Rukapul schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:40:
[...]
Die heb ik - na jouw tip - ook besteld en inmiddels ontvangen, maar ik begrijp uit een aantal berichten hierboven dat die versie dus niet goed is? Op de antenne staat ook 433 Mhz... en voor de Itho is dus 868 Mhz nodig... dus dan werkt die CC1101 uit jouw linkje niet?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Superdeboer schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:45:
[...]

Die heb ik - na jouw tip - ook besteld en inmiddels ontvangen, maar ik begrijp uit een aantal berichten hierboven dat die versie dus niet goed is? Op de antenne staat ook 433 Mhz... en voor de Itho is dus 868 Mhz nodig... dus dan werkt die CC1101 uit jouw linkje niet?
Zoals gezegd werkt het bij mij, maar ik zal vanavond e.e.a. eens dubbelchecken en wat foto's proberen te maken.

Voor zover mij bekend is het enige probleem dat de aansluitinstructie enigszins ambigu was (ook hier langs gekomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:54:
[...]

Zoals gezegd werkt het bij mij, maar ik zal vanavond e.e.a. eens dubbelchecken en wat foto's proberen te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmwsAcsfuaCKmo6Yy-52EEpHbII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVQwDufM8fyazuH7LzPFO64M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlWqyqBrGgOXHGH_73o1mWlFS-k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFikHeQBBun6EBqVlV5IPIG5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGcvpkU3lDkMPwXBjiNL5ycdoJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvJTOJPIlxXavX2ItwmNKp2T.jpg?f=fotoalbum_tile

De antenne heeft inderdaad een print met "433" maar ik kan bevestigen dat de module toch echt werkt.

@Superdeboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
jobr schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

Sten Vollebregt schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:06:
/Offtopic: Breadbords en dergelijke zijn tamelijk belabberd voor signalen en moeten echt alleen voor prototyping worden gebruikt. Maar een goed geconstrueerde jumper kabel werkt prima voor I2C en SPI, ik gebruik ze bijna voor alles zodat mijn nodes modulair zijn. Bij SPI is het wel raadzaam om de kabels kort te houden, I2C kan daarentegen wel een paar meter hebben.
Rukapul schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De antenne heeft inderdaad een print met "433" maar ik kan bevestigen dat de module toch echt werkt.

@Superdeboer
Bedankt voor de bevestiging dat dit bordje inderdaad zou moeten werken :).

En ik realiseer me dat solderen uiteindelijk de beste verbinding zal geven. En ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk ook iemand zal gaan zoeken die dat voor me kan doen. Maar in het begin wil ik gewoon even makkelijk kunnen verbinden om te testen of alles naar tevredenheid werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 22:37

Pixelmagic

Ubergeek

eymey schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de bevestiging dat dit bordje inderdaad zou moeten werken :).

En ik realiseer me dat solderen uiteindelijk de beste verbinding zal geven. En ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk ook iemand zal gaan zoeken die dat voor me kan doen. Maar in het begin wil ik gewoon even makkelijk kunnen verbinden om te testen of alles naar tevredenheid werkt :)
Tip: bestel bij lidl ofzo gewoon een el-cheapo oplaadbaar boutje en probeer gewoon wat, desnoods met een youtube tutorial of zo.

Goed solderen kan best een "vak" zijn maar werkend solderen kan vrijwel iedereen. En het is allemaal laagspanning dus er kan niet veel gebeuren. 230V wel lekker afblijven, dat spreekt voor zich.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Pixelmagic schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Tip: bestel bij lidl ofzo gewoon een el-cheapo oplaadbaar boutje en probeer gewoon wat, desnoods met een youtube tutorial of zo.

Goed solderen kan best een "vak" zijn maar werkend solderen kan vrijwel iedereen. En het is allemaal laagspanning dus er kan niet veel gebeuren. 230V wel lekker afblijven, dat spreekt voor zich.
Thanks voor het meedenken. Ik heb al wel een soldeerbout liggen, maar mijn pogingen tot nu toe leiden nog niet echt tot een fijn resultaat. Punt is gewoon dat ik het te dichtbij moet houden en dan zit ik toch met de warmte, de damp die ervan komt, etc.

Overigens.... aan 230V knutselen doe ik ook geregeld hoor ;) (alleen dan niet solderen en alleen die klusjes waarbij ik het goed van dichtbij kan bekijken, en uiteraard spanningsloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
Gebruikt hier iemand https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/? Ik krijg de nieuwe firmware wel geüpload via de USB poort, maar de OTA update hangt altijd tussen de 10-90% (en dan een timeout). Ik heb meerdere ESP8266 geprobeerd, ook meerdere accesspoints, etc De ESP8266 werken wel goed qua OTA als ik de Itho niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
UTMachine schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:42:
Gebruikt hier iemand https://github.com/jodur/ESPHOME-ITHO/? Ik krijg de nieuwe firmware wel geüpload via de USB poort, maar de OTA update hangt altijd tussen de 10-90% (en dan een timeout). Ik heb meerdere ESP8266 geprobeerd, ook meerdere accesspoints, etc De ESP8266 werken wel goed qua OTA als ik de Itho niet gebruikt.
Ik gebruik de originele versie van Compatech en die werkt goed. Al tijden niets meer aan gedaan maar volgens mij werkte de ota wel. Je kan natuurlijk denken: "pech voor de ota, als de Itho maar werkt" :P . Heb je ook de webserver aan gezet? Die kan het bestand te groot maken.

Heb je behoefte aan mijn code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
UTMachine schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:42:
Dit probleem had ik ook met ESPEasy en de Jodur code daarvoor. Daar werkte het wel als ik de Itho plkugin tijdelijk uit zette tijdens de OTA flash. Oorzaak lijkt het gebruik van een Ticker in de code van Jodur te zijn: dit is een soort van interrupt, maar die kan er voor zorgen dat de ESP microcontroller te lang wordt geblokkeerd in het uitvoeren van zijn achtergrondtaken (zoals de WiFi verbinding actief houden). Gevolg is dat het geheel crashed. Zeker bij kritieke processen zoals een OTA flash kan dit mis gaan omdat de microcontroller dan weinig tijd over houdt voor achtergrondstaken.

Hierom wordt het afgeraden om Tickers te gebruiken op de ESP, vandaar dat ik dit heb aangeapst in de ESPEasy code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfeenstra
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo,

Ik heb geprobeerd alles netjes uit te zoeken met de posts van het laatste halfjaar in deze thread. Maar kom er niet uit, wat heb ik tot nu toe gedaan:
Ik heb de Google doc online handleiding gevolgd, mogelijk twee jaar oud? Gaat rond ook in deze thread. Hier wordt netjes alle stappen genoemd die nodig zijn voor het werkend krijgen.

Ik kwam er achter dat er een nieuwere ITHO BIN was, deze heb ik er op gezet:
Build:⋄ 20105 - Mega; Build Time:⋄ Apr 11 2020 20:22:16
Vervolgens weer de stappen van de Google doc online handleiding gevolgd.
Dat gaat goed, tot twee dingen:
- ik kan niet sensor 1st GPIO op D2 zetten, deze wordt gebruikt in de BIN door GPIO<->SDA, onder I2C onderdeel bij Hardware. Dus heb het op een andere gezet: D12, welke ook vrij is.
- mogelijk door het hierboven genoemde, maar ik kan vervolgens met een ITHO afstandbediening wel de ITHO box bedienen maar krijg geen MAC in beeld van deze ontvanger. Er komt niets in de log over deze afstandsbediening

Sorry, ik ben nieuw in dit veld maar zit vast, wie kan mij vertellen of tonen met een eigen config, hoe het wel moet? Aansturing vanaf de website met een STATE opdracht werkt wel goed, zie ik ook in de log de STATE veranderen. Maar ik wil graag dus ook de afstandsbediening er bij in krijgen.

LOG stukje:
2071909: WD : Uptime 35 ConnectFailures 0 FreeMem 21168 WiFiStatus 3
2073371: HTTP: STATE,2
2073373: Command: STATE
2073419: Sent command for 'medium speed' to Itho unit
2074352: UPDATE by PLUGIN_ONCE_A_SECOND
2074352: State: 2.00
2074352: Timer: 0.00
2074352: LastIDindex: 0.00
2082144: HTTP: STATE,1
2082146: Command: STATE
2082192: Sent command for 'low speed' to Itho unit
2082352: UPDATE by PLUGIN_ONCE_A_SECOND
2082352: State: 1.00
2082352: Timer: 0.00
2082352: LastIDindex: 0.00

Ik heb screenshots mocht dat helpen maar wil niet te veel deze thread vervuilen met mijn afbeeldingen.
Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste