Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

wat moet dat anders met al dat andere beton en beton stenen buiten
Regen duurt doorgaans minder lang, niet dagen zeg maarMaxwp schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:34:
het is toch beton? ze liggen los dus kunnen verder opdrogen.
wat moet dat anders met al dat andere beton en beton stenen buiten

Alle onderdelen zijn binnen hadden binnen moeten zijn en ik had gisteren de boel willen plaatsen. Komt er een enorme vrachtwagen de straat inrijden mét een doos van het formaat flinke schoenendoos, en zónder de 6,15 meter lange montagerails

De vier betonschansen zijn in elk geval gereed. Alvast mijn twee centen voor het nageslacht:
Buigen van betonijzers
Het buigen van beton-/wapenijzers gaat heel gemakkelijk als je het ijzer in een bankschroef zet, en een metalen pijp om het ijzer heenschuift om als hefboom te gebruiken. Mijn eerste ijzer was het ouderwetse werk: ijzer op de grond, houten balk erover en eraan trekken. Duurde een uur. Met de hefboom-truuk heb ik de andere drie ijzers gedaan in een klein uurtje tezamen - en zonder rugklachten.
Boorhamer-stand
Dank voor degenen die in dit topic hebben aangeraden om een boorhamer tegen de mal aan te zetten. De luchtbellen schieten omhoog en het resultaat is een stuk gladder beton. Niet vergeten om wel een bufferplankje tussen de boorhamer en de mal te plaatsen, want de beitel slaat met gemak putten in de mal.
Gewicht
Ik was positief verrast door het gewicht. Mijn schansen wegen 36,6 en 38,6 kilo per stuk (2 van elk, toevallig). Dat is (iets) meer dan ik had berekend met Sketchup.
Tegeldragers
Standaard tegeldragers zijn 10x10cm. Daar heb ik niet zoveel aan, omdat mijn schansen op voeten van 13x18cm staan. Nu zijn tegeldragers van exact hetzelfde rubbergranulaat als dempingsmatten voor onder wasmachines. Daarvan koop je 60x60cm voor +/- 15 euro. Daardoor heb ik passende dragers en ben ik goedkoper uit dan als je de 10x10 dragertjes tegen elkaar zou leggen (met risico op verschuiven).
Foto's volgen als de boel daadwerkelijk compleet binnen (en geplaatst) is.
Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.
Top gedaan, ik zie alleen dat de bekabeling langs de betonranden loopt, gaan die kabels op de lange termijn niet beschadigen door schuren langs die rand?Lunoa schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:35:
Omdat ik veel inspiratie uit dit topic gehaald heb, wil ik ook graag mijn creatie en overwegingen met jullie delen. Wellicht heeft iemand er iets aan.
Ik heb 10x 415 Wp panelen van 1924 x 1039 geïnstalleerd in Oost-West opstelling i.c.m APSystems DS3-L micro-omvormers. Hiervoor heb ik in totaal 14 betonvoeten gegoten. Het eindresultaat zag er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er zelf voor gekozen om de "volle" kant van de betonvoet aan de onderkant van de constructie te hebben. Mijns inziens is het beter om het zwaartepunt lager te hebben liggen omdat betonvoeten van zichzelf al makkelijker gaan schranken. Met een hoger zwaartepunt versterk je dit effect.
Kistje gemaakt om twee betonvoeten per keer te gieten.
Als basis heb ik een meubelpaneel gebruikt, dit bleek eigenlijk niet zo geschikt omdat de lijm van de fineerlaag onder hoge temperatuur (tijdens uitharden van het beton) zacht wordt en gaat bobbelen. Vervolgens gebeurt dit bobbelen ook met de fineerlaag en dat bemoeilijkte het lossen van de betonvoeten. Om het lossen te vergemakkelijken heb ik rampamoeren in de zijkanten gezet waardoor ik doormiddel van een bout de betonvoeten eruit kon drukken.
[Afbeelding]
In de voeten heb ik M6 draadeind meegegoten t.b.v. Flatfix klemmen. In de hoge staander heb ik een slagvast PVC buis meegegoten om later de voeten aan elkaar te kunnen bevestigen met M10 draadstang.
De draadstang heeft eigenlijk twee functies:
1. Het houdt de constructie beter bij elkaar waardoor het moeilijker gaat schranken. Je bent hierdoor niet (alleen) afhankelijk van de klemkracht van de panelen om dit tegen te gaan. Een vakwerk was hiervoor nog beter geweest, maar ik denk dat dit ook afdoende zou moeten zijn.
2. De draadstang wordt ook gebruikt om alle kabels en connectoren aan te tiewrappen. Om de draadstang heb ik wel eerst slagvast PVC gestoken om schuring van kabels met het draad (en hierdoor eventuele sluiting) te voorkomen.
[Afbeelding]
Zoals te zien op bovenstaande foto heb ik gebruik gemaakt van micro-omvormers. Deze heb ik bevestigd door aan weerszijde van enkele betonvoeten 50 x 20 mm aluminiumprofiel te klemmen m.b.v. M8 draadstangetjes.
[Afbeelding]

Aan de achterkant komen nog 2 multiplexplaten zodat er geen wind onder kan komen en de zijkant moet ook grotendeels winddicht worden. Dan nog de elektra aansluiten en woepie

Zien er mooi strak uit, stuk beter dan de mijneThijsmans schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:27:
Update over mijn delta-frames (tm)
[Afbeelding]
Alle onderdelen zijn binnen hadden binnen moeten zijn en ik had gisteren de boel willen plaatsen. Komt er een enorme vrachtwagen de straat inrijden mét een doos van het formaat flinke schoenendoos, en zónder de 6,15 meter lange montagerailsDie staan nog in backorder...
De vier betonschansen zijn in elk geval gereed. Alvast mijn twee centen voor het nageslacht:
Buigen van betonijzers
Het buigen van beton-/wapenijzers gaat heel gemakkelijk als je het ijzer in een bankschroef zet, en een metalen pijp om het ijzer heenschuift om als hefboom te gebruiken. Mijn eerste ijzer was het ouderwetse werk: ijzer op de grond, houten balk erover en eraan trekken. Duurde een uur. Met de hefboom-truuk heb ik de andere drie ijzers gedaan in een klein uurtje tezamen - en zonder rugklachten.
Boorhamer-stand
Dank voor degenen die in dit topic hebben aangeraden om een boorhamer tegen de mal aan te zetten. De luchtbellen schieten omhoog en het resultaat is een stuk gladder beton. Niet vergeten om wel een bufferplankje tussen de boorhamer en de mal te plaatsen, want de beitel slaat met gemak putten in de mal.
Gewicht
Ik was positief verrast door het gewicht. Mijn schansen wegen 36,6 en 38,6 kilo per stuk (2 van elk, toevallig). Dat is (iets) meer dan ik had berekend met Sketchup.
Tegeldragers
Standaard tegeldragers zijn 10x10cm. Daar heb ik niet zoveel aan, omdat mijn schansen op voeten van 13x18cm staan. Nu zijn tegeldragers van exact hetzelfde rubbergranulaat als dempingsmatten voor onder wasmachines. Daarvan koop je 60x60cm voor +/- 15 euro. Daardoor heb ik passende dragers en ben ik goedkoper uit dan als je de 10x10 dragertjes tegen elkaar zou leggen (met risico op verschuiven).
Foto's volgen als de boel daadwerkelijk compleet binnen (en geplaatst) is.

[Voor 4% gewijzigd door JT op 04-10-2022 21:40]
zie je niet zo vaak

Wat je overigens niet ziet is dat de kabels langs de betonranden nergens bloot liggen, op de lange termijn leek me dat geen goed idee..
Thx voor de inspiratie!
[Voor 86% gewijzigd door EvolutionX op 30-10-2022 10:26]
hoeveel heb je er nu nodig?EvolutionX schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:29:
Was al een tijd op zoek naar een oplossing die goed verkrijgbaar is en ook nog betaalbaar is. Zelf maken vond ik teveel moeite, maar die van De Groot beton waren nog goed te betalen (hoek van 15 graden). Er liggen nu 6 panelen op het plat dak (170x113 en 405 wp) en daar komen er binnenkort nog 2 bij. Terugkijkend op de storm van vorig jaar is dat wel een puntje, ik heb op marktplaats van dervalk winddeflectors (Valkpro+ 2180mm) kunnen kopen voor slechts een paar euro per stuk, incl zijpanelen. Het zit er nu met tijdelijke bevestigingen op, maar als straks alle panelen erop zitten worden ze definitief bevestigd. Ze lijken behoorlijk af te sluiten, maar de hoek van de foto geeft een vertekend beeld, er zit nog een opening aan de bovenkant.
Wat je overigens niet ziet is dat de kabels langs de betonranden nergens bloot liggen, op de lange termijn leek me dat geen goed idee..
Thx voor de inspiratie!
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
3 voor 2 panelen?
wat wegen ze nu per stuk
is dit niet veel zwaarder dan alu met beton tegels?
zie nu wel dat ze te dicht bij elkaar staan
op de 1e foto zie je dat de voorste panelen schaduw op de achterste onderkant geven
[Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 08-10-2022 22:35]
Die slagvaste 90 gradenhoek had ik achteraf gezien wel beter kunnen doen, maar toen had ik die kabels incl connectors al aangesloten.
[Voor 43% gewijzigd door EvolutionX op 09-10-2022 13:32]
- Advies zonnepanelen op smalle uitbouw (vraag)
- Thijsmans in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" (idee)
- Thijsmans in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" (voortgang)
Sketchup-model van de schans is hier te vinden.
En dan tot slot, de originele eindpost alhier

Om het verhaal voor mij af te sluiten: dit weekend heb ik de boel kunnen neerleggen. En wat was het een topweer om het dak op te gaan! Alsof je de kamelen in de verte hoorde bleren.
Hierbij het resultaat van wat ik maar de (TM) Deltaschans noem

[Voor 37% gewijzigd door Thijsmans op 21-02-2023 20:25]
De kan ik niet vinden op de site van Solarstell zelf: https://blubase.com/en/connect/ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:47:
[...]
Ik heb SolarStell middenklem blank M8 gebruikt.....deze is er ook in het zwart trouwens. Zie deze post:
ZuinigeRijder in "Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak"
Is deze vervangen voor een universele klem (zowel eind als midden)? Hier staat van wel: https://saniheat.nl/p/578...ls-middenklem-en-eindklem
Voordeel is dat je hier gelijk een complete set mee hebt inclusief (M8?) bouten. Je hebt dan alleen het onderste deel plastic over, omdat het niet in de rails klemt.
[Voor 9% gewijzigd door timovd op 25-10-2022 11:26. Reden: plaatje]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
bedoel met een ander syseem verdeel je dit over het m2 door de betontegels te verdelen maar nu heb je meer kg per minder m2 dus meer druk op 1 plek.
is dat een probleem op de lange termijn
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Ik heb ook nagedacht over alternatieven zoals een draadeind instorten of achteraf een gat boren, maar dat lijkt me toch een beetje zonde, doe het liever in 1x goed.
Ikzelf heb deze gebruikt.mcDavid schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:40:
Ha, ik sta ook op het punt een mal in elkaar te timmeren. Wat gebruiken jullie om schroefdraad in het beton te krijgen? Ik zoek op "instort schroefhulzen" en dergelijke maar vind dan alleen M10 en groter. M6 of M8 lijkt me gepaster. Heeft iemand een linkje naar een geschikt product? Of een goede zoekterm?
Ik heb ook nagedacht over alternatieven zoals een draadeind instorten of achteraf een gat boren, maar dat lijkt me toch een beetje zonde, doe het liever in 1x goed.
https://www.mijnijzerware...8x50mm-8715492600400.html
Wordt nog een hoop uitzoekwerk hoe ik dit ga doen want eerste keer met beton werken, maar zit nu al met drie vragen:
- wat zijn de opties om optimizers goed te kunnen bevestigen?
- Hoe fixeer je instorthulzen in de mal? Gewoon schroef van buitenaf door de mal heen en daar de instorthuls aan bevestigen, vervolgens beton storten en daarna de schroef eruit draaien als beton droog is?
- Wat doe je met het aangemaakte beton wat je overhoudt na het storten? Je houdt toch altijd een beetje over neem ik aan...
[Voor 10% gewijzigd door THM0 op 11-11-2022 11:45]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ja daar heb ik ook over nagedacht, maar het zal hooguit 75kg per steun gaan wegen volgens Fusion 360, dat is nog wel te tillen met zijn tweeen lijkt me. Ze hoeven maar 1x geplaatst te worden als het goed is.Erwin_83 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:44:
Denk ook aan het gewicht dat het handelbaar moet blijven. Wellicht is in 2 delen makkelijker en eventueel koppelen op het dak.

Met 2 man op een ladder valt tegen en even doorgeven naar het dak gaat hem ook niet worden.
[Voor 44% gewijzigd door Erwin_83 op 11-11-2022 14:59]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Het is een plat dak op de garage, 3m hoog ofzo. Met een verhuislift oid had ik gedacht dat het wel te doen zou moeten zijn.Erwin_83 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:58:
Beetje afhankelijk van je dak en de route daar naar toe.![]()
Met 2 man op een ladder valt tegen en even doorgeven naar het dak gaat hem ook niet worden.
Waarom zou een draadeind instorten zonde en niet goed zijn?mcDavid schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:40:
Wel even een een bochtje in het draadeind wat je instort. Zijn wel foto's in dit topic.
Het lijkt me wat onhandiger bij het monteren. Ik heb de hulzen die @chedar linkte besteld en de eerste zit er in! Heb een dubbele mal gemaakt, maar na eentje gestort te hebben was het wel welletjes voor vanavond.jobr schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:36:
[...]
Waarom zou een draadeind instorten zonde en niet goed zijn?
Wel even een een bochtje in het draadeind wat je instort. Zijn wel foto's in dit topic.
Maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een feutenklus hoor! 1 down 23 to go...
Edit: @THM0 van buitenaf een bout erin is idd precies wat ik gedaan heb. Restje beton heb ik niet, heb de mal gewoon zo gemaakt dat er precies een hele zak in kan.
[Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 11-11-2022 22:46]
Als je materiaal hebt dan zou ik een tweede mal makenmcDavid schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:40:
[...]
Het lijkt me wat onhandiger bij het monteren. Ik heb de hulzen die @chedar linkte besteld en de eerste zit er in! Heb een dubbele mal gemaakt, maar na eentje gestort te hebben was het wel welletjes voor vanavond.
Maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een feutenklus hoor! 1 down 23 to go...[Afbeelding]
Edit: @THM0 van buitenaf een bout erin is idd precies wat ik gedaan heb. Restje beton heb ik niet, heb de mal gewoon zo gemaakt dat er precies een hele zak in kan.

Edit: Ik heb hier trouwens een stuk plastic in laten zakken, dat was al een hoop gedoe dus misschien ga ik gewoon proberen de boel netjes af te kitten en invetten of zo. Was een beetje huiverig omdat het allemaal oude stukken spaanplaat zijn ipv betonplex of zo, maar dit heeft alsnog (een beetje) gelekt.
[Voor 42% gewijzigd door mcDavid op 12-11-2022 17:44]
Wat ik had gedaan is gewoon een stuk plastic tussen de onderste plaat en de mal. En dan de binnenkant van de mal (opstaande rand) afplakken met van die glade brede tape.mcDavid schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:37:
Edit: Ik heb hier trouwens een stuk plastic in laten zakken, dat was al een hoop gedoe dus misschien ga ik gewoon proberen de boel netjes af te kitten en invetten of zo. Was een beetje huiverig omdat het allemaal oude stukken spaanplaat zijn ipv betonplex of zo, maar dit heeft alsnog (een beetje) gelekt.
En dan voordat je beton erin doet alles effe dun insmeren met wat sla/zonnebloem olie.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Ah, ik koop altijd gelijk op maat bij mijn lokale bouwmarkt dus heb geen stukken over en al helemaal geen garagemcDavid schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:07:
@Rol-Co het schijnt van wel ja :x maar het grotere probleem is dat mijn garage al helemaal vol staat met stukken resthout, waarvan ik liever eens wat opverbruik ipv nog meer erbij te zetten

Maar ik was voor een dubbele portrait mal van 2 meter en 7x4 balkjes plus slotbouten iets van 55,- kwijt, een afkortzaag van 130,- er nog bij (hebben we nu nog over) en dan nog 400,- bespaart als ik ze zou kopen dus ja, panelen verdiende nog niet eens zo snel in die tijd dus een no brainer.

Ik had nog een paar hardhouten planken liggen om twee A-steunen te maken. De horizontale plank heb ik met een pen-gat verbinding verbonden aan de schuine planken. De schuine planken zijn onderling verbonden met een stevig scharnier. Verder zijn de verbindingen met schroeven verstevigd.
De A-frames wegen 10 kg per stuk en zijn bevestig op twee balken van 160x9x9 cm van 10 kg per stuk. Met de panelen er op zit ik nu op 80 kilo. Een diagonaal en vier dwarslatten zorgen voor de vormstijfheid. Metalen planken uit een Ikea-meubel zorgen dat het hardhout beschermd is tegen regen. De plankjes op het hoogste punt zijn een beetje verdraaid bevestigd zodat het regenwater op voldoende afstand langs het hout druppelt. De bevestiging is van EVO ClickFit voor golfplaatdak. Wat ik nog ga doen is de zijkanten dichtmaken met kunststof rabatdelen, net als de rest van de schuur.
Of je maakt de steunen op de dakkapel en niet op de grond.Jaffe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:35:
Hoe krijgen jullie die steunen van 50-60kg op het dak? Is dat een beetje te doen met 2 man of moet je dan serieus aan de bak? Ik wil ze zelf op de dakkapel zetten maar twijfel nu of dat gaat lukken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Nu zie ik ook wat andere oplossingen met betonbandjes/stapelblokken etc. Is er ook iemand die met zon oplossing ze op 5 of 10 graden afschot heeft kunnen leggen? Icm met een rails oid? Want dat kan ik zo 123 niet vinden, enkel met allerlei mooie 3d geprinte spullen maar dat heb ik helaas niet

/edit
#durftevragen
Heeft er nog iemand een mal over die weg mag voor een kratje bier oid

[Voor 9% gewijzigd door Bakema op 02-12-2022 19:56]
Ik heb ze op betonblokken en steigerbuis geschroefd, Links op de foto, rechts ligt op geïmpregneerd tuinhout.Bakema schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:53:
Ik zit ook te kijken om zelf een stel schansen te maken, wou ze eerst bestellen aangezien ik er maar 5 nodig had, maar wil nu toch meer panelen leggen.
Nu zie ik ook wat andere oplossingen met betonbandjes/stapelblokken etc. Is er ook iemand die met zon oplossing ze op 5 of 10 graden afschot heeft kunnen leggen? Icm met een rails oid? Want dat kan ik zo 123 niet vinden, enkel met allerlei mooie 3d geprinte spullen maar dat heb ik helaas niet
/edit
#durftevragen
Onderkant,
bovenop,
Zijkant Bevestiging
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Kwestie van hoger stapelen en langer draadeind. Dan kan je de en hoek maken die je zelf wil. Draadeind bij de opsluit bandjes boven en onder een ring+moer en bij de rails ook boven en onder een ring+moer. Dan heb je verder geen opvulling nodig om de hoek te maken.Bakema schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:53:
Ik zit ook te kijken om zelf een stel schansen te maken, wou ze eerst bestellen aangezien ik er maar 5 nodig had, maar wil nu toch meer panelen leggen.
/edit
#durftevragen
Ik zat eerst te denken om 8 panelen te nemen, maar neig toch steeds naar 12 stuks onder het motto meer is beter

(uitgaande van panelen van +- 180x110)
Met 8 stuks zou ik er rondom heen kunnen lopen, voor mn gevoel prettiger + minder kans voor wind eronder gezien hij niet op het randje van de schuur ligt. Mijn schuur is circa 3 meter hoog, en ik zou ze dan op een afschot willen leggen van 10/15 graden zodat het niet te hoog wordt.
Hoe denken jullie hierover, zie hier wel meer platte daken tot de rand vol liggen, als je erbij moet lukt het natuurlijk wel met wat geklungel en een trapje etc

[Voor 4% gewijzigd door Bakema op 04-12-2022 10:52]
Nee bandjes op rubber tegels op het dak. De stelruimte zit tussen de bandjes en de rails.Bakema schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:49:
Ja dus bandjes, daar draadeind op, en die met moeren/ringen stellen op een afschot naar wens, daar overheen een rails? Of direct de panelen(lijkt me te onstabiel?) Zal toch eens kijken naar zelf bekisting maken en storten, voor mijn gevoel toch wel een stevig geheel dan
Ik zat eerst te denken om 8 panelen te nemen, maar neig toch steeds naar 12 stuks onder het motto meer is beter. Enkel past dit maar net op het dak van de schuur. Deze loopt met de erfgrens mee, als volgt:
[Afbeelding]
Met 8 stuks zou ik er rondom heen kunnen lopen, voor mn gevoel prettiger + minder kans voor wind eronder gezien hij niet op het randje van de schuur ligt. Mijn schuur is circa 3 meter hoog, en ik zou ze dan op een afschot willen leggen van 10/15 graden zodat het niet te hoog wordt.
Hoe denken jullie hierover, zie hier wel meer platte daken tot de rand vol liggen, als je erbij moet lukt het natuurlijk wel met wat geklungel en een trapje etc
Zonnepanelen op berging
Voor foto's zie laatste bericht in bovenstaande topic.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Hier gewoon originele Clickfit Evo klemmen (icm Clickfit Evo rails) zoals @Thijsmans al zegt, begrijp dat we willen besparen maar het geheel moet toch ook gewoon goed vastzittenGuldan schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:58:
Ik zie verschillende opties voor bevestiging van de panelen op de schansen. Welke gebruiken jullie? Hierboven blijkbaar aluminium plaatjes oid?

Maar ieder heeft zijn voorkeur...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Ik heb zelf ook nagedacht over verschillende "knutseloplossingen" maar toch voor betonblokken* gegaan omdat ik gewoon 100% zeker wil weten dat het bevestigingsmateriaal de rest van de installatie gaat overleven.
*ja die zijn ook geknutselt, I know, maar daar heb ik nog vertrouwen in

[Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 05-12-2022 12:25]
Of je neemt er elf en haalt die links onder weg. Dan kan je alles een stukje opschuiven.Bakema schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:49:
Ja dus bandjes, daar draadeind op, en die met moeren/ringen stellen op een afschot naar wens, daar overheen een rails? Of direct de panelen(lijkt me te onstabiel?) Zal toch eens kijken naar zelf bekisting maken en storten, voor mijn gevoel toch wel een stevig geheel dan
Ik zat eerst te denken om 8 panelen te nemen, maar neig toch steeds naar 12 stuks onder het motto meer is beter. Enkel past dit maar net op het dak van de schuur. Deze loopt met de erfgrens mee, als volgt:
[Afbeelding]
Ik maak mij nog het meest zorgen om de 4 boutjes waar elk paneel mee vast zit. Dat is denk ik zwakker dan het hout of beton.mcDavid schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:23:
@Wout Moerman en @klump4u hoe doen jullie dat met montage op houten frames? Ga je dat periodiek inspecteren? Een uitgerotte klem wil je wel graag vervangen vóórdat iemand een paneel op zijn hoofd krijgt, lijkt me.
Ik heb zelf ook nagedacht over verschillende "knutseloplossingen" maar toch voor betonblokken* gegaan omdat ik gewoon 100% zeker wil weten dat het bevestigingsmateriaal de rest van de installatie gaat overleven.
*ja die zijn ook geknutselt, I know, maar daar heb ik nog vertrouwen inZit inmiddels op 9 stuks, dus heb nog ff te gaan
Die hardhouten planken gaan echt lang mee en zijn tegen regen beschermd. Net als houten panlatten.
Hier hebben de panelen 7 jaar vast gezeten met houtdraadbouten in de geïmpregneerde balken. afgelopen maand zijn er nieuwe panelen met meer vermogen op geschroefd. Ik kijk ze een keer per jaar na en niks zat los.mcDavid schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:23:
@Wout Moerman en @klump4u hoe doen jullie dat met montage op houten frames? Ga je dat periodiek inspecteren? Een uitgerotte klem wil je wel graag vervangen vóórdat iemand een paneel op zijn hoofd krijgt, lijkt me.
*ja die zijn ook geknutselt, I know, maar daar heb ik nog vertrouwen inZit inmiddels op 9 stuks, dus heb nog ff te gaan
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Ik heb een oplossing gevonden in schuttingspalen van beton. Deze heb ik afgekort en een kleine hoek gegeven (+/- 5 graden). De rest spreek voor zich denk ik.
Het zijn 8 Jinko Tiger Pro panelen van 455Wp. De afmetingen van een paneel zijn 190 x 113. Ik had de panelen al ergens in de zomer overgenomen, maar door het ontbreken van een omvormer en zin heeft het lang geduurd.
De paal was nog steeds ongeveer 50kg en uiteindelijk een lier gekocht zodat ik met controle de paal omhoog kon hijsen. De ladder die ik gebruikte was maar net lang genoeg hiervoor, maar het laatste stukje moest ik wel de paal nog op het dak krijgen. Dit wil je niet te vaak doen.
Ik overweeg om nog een plank aan de achterkant te bevestigen tegen wind. De schans is ongeveer 250kg en de panelen zijn ook 200kg. Wel natuurlijk 17m2 aan oppervlakte waar wind onder kan komen.
De meterkast is nu ook 'compleet', Totaal 4 omvormers verdeeld over 3 fases en 18.100Wp.
Het plastic kapje valt bij mij er elke keer uit waar de sticker op zit. Ik had mooie printjes gemaakt, maar die blijven niet zitten. Voor nu even wat stickers.
Ik heb nog 4 panelen, maar eigenlijk geen plek meer behalve een plat dak op noord met het huis er achter. Het hele jaar vol in de schaduw en dar lijkt mij niet echt rendabel.
[Voor 94% gewijzigd door Origineel op 29-12-2022 10:00]

Wou een mail voor 2 in 1x maken, maar had er geen zin meer in vd week

En het idee/ bouwtekening:
Ben er opzich wel tevreden mee, beetje van dat kleurpoeder erdoor. Enkel niet zo mooi glad, had nu de bekesting ingetaped her en der, maar of het daar nou mooier van wordt… de volgende maar zonder tape gieten.
Is die niet heel erg zwaar ?Bakema schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:50:
Nou hier is de 1e klaar, nog 9 te gaan![]()
Wou een mail voor 2 in 1x maken, maar had er geen zin meer in vd weekdus maar besloten het zo te doen, en dan de mail wat aan te passen na de 1e 5 stuks
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben er opzich wel tevreden mee, beetje van dat kleurpoeder erdoor. Enkel niet zo mooi glad, had nu de bekesting ingetaped her en der, maar of het daar nou mooier van wordt… de volgende maar zonder tape gieten.
[Voor 99% gewijzigd door Maxwp op 02-01-2023 13:38]
[Voor 98% gewijzigd door Maxwp op 02-01-2023 13:38]
die krijg je toch niet het dak op?Bakema schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:50:
Nou hier is de 1e klaar, nog 9 te gaan![]()
Wou een mail voor 2 in 1x maken, maar had er geen zin meer in vd weekdus maar besloten het zo te doen, en dan de mail wat aan te passen na de 1e 5 stuks
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, ik vind het ook stoer.Bakema schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
Hoezo niet, zijn prima te tillen hoor per stuk
Van de grond krijgen is één, tegelijk een ladder opklimmen, daar boven van afstappen, en het geheel neerleggen op een manier dat 'ie niet door je dak heen weer beneden ligt (of tenminste door de bitumen), en ook je rug het daarna nog doet?
Dat viel mij met de panelen zelf al tegen - het gewicht niet, maar vervelend groot als je op een trap staat.
Onderschat het niet en doe voorzichtig met je rug.

deze zegen wer meer dan 25kiloBakema schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
Hoezo niet, zijn prima te tillen hoor per stuk
Of je hangt hem aan de dakrand, loop de trap op en pak hem vanaf het dak weer op om hem op het dak te leggen.Wilke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Nou, ik vind het ook stoer.
Van de grond krijgen is één, tegelijk een ladder opklimmen, daar boven van afstappen, en het geheel neerleggen op een manier dat 'ie niet door je dak heen weer beneden ligt (of tenminste door de bitumen), en ook je rug het daarna nog doet?
Dat viel mij met de panelen zelf al tegen - het gewicht niet, maar vervelend groot als je op een trap staat.
Mijn voeten zijn 40-45kg en 2 tieners hebben ze aangegeven waar ik ze weer aan pakte op het dak, een paar goede handschoenen voor de grip scheelt ook.
heb geen twee opgeschoten tieners helaas.Rol-Co schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Of je hangt hem aan de dakrand, loop de trap op en pak hem vanaf het dak weer op om hem op het dak te leggen.
Mijn voeten zijn 40-45kg en 2 tieners hebben ze aangegeven waar ik ze weer aan pakte op het dak, een paar goede handschoenen voor de grip scheelt ook.
al had ik ze wil gehad moeten hebben toch wel 18 jaar of zo, gemiste kans had ik dat toen maar geweten om zonnepanelen voeten op dak te kunnen leggen
Ze hoeven niet van jou te zijn he, alles zelf maken is ook wat overdrevenMaxwp schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:34:
[...]
heb geen twee opgeschoten tieners helaas.
al had ik ze wil gehad moeten hebben toch wel 18 jaar of zo, gemiste kans had ik dat toen maar geweten om zonnepanelen voeten op dak te kunnen leggen

op mijn leeftijd en dan vragen of ze willen helpen als ik een snoepje aanbied komt beetje vreemd over.Rol-Co schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:43:
[...]
Ze hoeven niet van jou te zijn he, alles zelf maken is ook wat overdrevenvragen kan helpen.

maar ken verder niemand van die leeftijd en helpen? tja die ken ik al bijna helemaal niet meer
of je moet zwart 50 euro per uur betalen ( de jeugd van tegenwoordig )
Zit 1,5 zak in, zelfde als de meeste hier. Heb ze nog niet gewogen maar zijn wel te tillen vind ik, en idd een beetje hulp met tillen is wel handig natuurlijk
bij 10 graden of 30 graden neemt het zonnepaneel een ander oppervlakte in beslag dan als je hem plat op het dak legt of als je bij een schuin dak montage hebt
daar kan je gewoon het m2 nemen van de panelen
Dat heb ik gebruikt aan marge op de 2 meter panelen en verder alleen de platte oppervlakte gevuld met de panelen die eigenlijk 2,015M zijn of zoiets.Maxwp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:36:
had iemand hier nog de berekening hoe je het oppervlakte dat nodig is voor een zonnepaneel op een plat dak is bij een bepaalde hoek? b
bij 10 graden of 30 graden neemt het zonnepaneel een ander oppervlakte in beslag dan als je hem plat op het dak legt of als je bij een schuin dak montage hebt
daar kan je gewoon het m2 nemen van de panelen
@pegagus
Op een laag dak in een wijk natuurlijk minder belangrijk dan op een huis dak van 10m hoog of aan de kust.
uh ik zie geen berekening voorbeeld?Rol-Co schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:15:
[...]
Dat heb ik gebruikt aan marge op de 2 meter panelen en verder alleen de platte oppervlakte gevuld met de panelen die eigenlijk 2,015M zijn of zoiets.
@pegagus
Op een laag dak in een wijk natuurlijk minder belangrijk dan op een huis dak van 10m hoog of aan de kust.
1,5 zak kant en klare betonmortel van 25kg, dus zal circa 37,5 kilo zijnMaxwp schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:08:
1,5 cement? dan zand nog ? maar moeten toch wel 50kilo zijn?
Hier zat ik bij mijzelf ook nog een beetje mee, onpraktisch omdat je er amper meer omheen kan lopen etc. Voor de wind ben ik iets minder bang, veel van die berekeningen gaan uit van een hoek van 25 tot 35 graden. Terwijl die van mij amper 10 graden schuin liggen. Plus in mijn geval binnen de bebouwde kom, omringd door huizen etc..pegagus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:
Ik heb dit topic even door zitten lezen. Eén ding valt mij heel erg op: niemand lijkt rekening te houden met de afstand tot de dakrand. Als ik her en der lees, zou je minimaal 20 cm bij de dakrand vandaan moeten blijven (wegens turbulente lucht). Ik zie diverse praktijk voorbeelden die kort op de dakrand zitten. Is dat mogelijk omdat het beton toch wel zwaar genoeg is?
Is ook geen reken voorbeeld, ik had 3meter 98 waar ik 2x 2 meter 1 panelen in dakvorm wilde hebben, schuiner is altijd korter dus dat is mijn marge, in dakvorm passen panelen ook niet strak tegen elkaar door de dikte van 40mm.
/\
Hij werkt andersom maar daar kom je wel uit denk ik.
https://commentpicker.com/nl/hypotenusa-calculator.php
Stelling van Pythagoras. Middelbare school

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Wij hadden voeten van iets van 35/40kg stuk.Wilke schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Nou, ik vind het ook stoer.
2 ladders tegen de gevel 2 bandjes om de blokken doen als sjor band.
En liepen ze zo naar boven toe met 2 man.
ok zal eens googlede Peer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:15:
[...]
Stelling van Pythagoras. Middelbare school
ik heb B nodig en die is onbekendRol-Co schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:18:
[...]
Is ook geen reken voorbeeld, ik had 3meter 98 waar ik 2x 2 meter 1 panelen in dakvorm wilde hebben, schuiner is altijd korter dus dat is mijn marge, in dakvorm passen panelen ook niet strak tegen elkaar door de dikte van 40mm.
/\
maar ga die pegotaris eens googlen
als ik nu reken met die site en formule word mijn paneel groter in oppervlakte als ik hem schuiner zet?Rol-Co schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:18:
[...]
/\

Deze driehoek berekening is beter. Door drie waarden waarvan minimaal de lengte van één zijde in te vullen, komt je alles te weten van een driehoek. Je kunt hiermee de benodigde schuine hoek ook bepalen. Zet hoek A = 90 graden. Vul bij zijde A de lengte van het paneel in. Vul willekeurige waarden in bij zijde B om de hoek van de schans en de lengte van zijde C te bepalen.
[Voor 13% gewijzigd door vadis op 05-01-2023 10:02]
Maar ik zat te denken om van die P clips aan de onderkant te maken, maar ben een beetje huiverig om te boren in die steunen

Is het een optie om het aan het paneel zelf te monteren? Hoewel ik me kan voorstellen dat dat ook niet handig is.
Maar is een plug in de betonvoet boren en bout erin draaien geen optie?
Afstand van de dakrand is voornamelijk van belang voor het vergunning vrij mogen leggen van zonnepanelen. Daarbij dient de afstand van de rand minimaal net zo groot te zijn als de hoogte van je constructie.pegagus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:
Ik heb dit topic even door zitten lezen. Eén ding valt mij heel erg op: niemand lijkt rekening te houden met de afstand tot de dakrand. Als ik her en der lees, zou je minimaal 20 cm bij de dakrand vandaan moeten blijven (wegens turbulente lucht). Ik zie diverse praktijk voorbeelden die kort op de dakrand zitten. Is dat mogelijk omdat het beton toch wel zwaar genoeg is?
20cm is bij lange na niet voldoende afstand om uit de turbulente zone te komen. Ik zou het even na moeten kijken, maar volgens mij is dat minimaal 50 tot 100cm. Liggen ze binnen deze zone (en dat doen ze bij mij), dan zal je idd meer ballast aan moeten brengen dan wanneer je daarbuiten zit. Mijn 10 panelen op het huis liggen op 8m hoogte in een O-W opstelling vol in de wind. Daar ligt nu in totaal een kleine 850kg aan ballast onder. Mijn zonnepanelen zorgen er nu voor dat mijn zolder niet weg waait.
Alles uitgewerkt, even laten doorrekenen door aannemer om zeker te weten dat er geen gekke dingen gebeuren en vandaag hout gezaagd voor de mal. Gieten moet nog even wachten ivm de vorst helaas...
Hoe heb je de eindklemmen bevestigd aan de betonvoet?ThinkPad schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:51:
Ik heb bij 'Stralendgroen' nog een aantal Solarstell klemmen besteld voor de extra panelen die ik wil gaan leggen. Ik ga ze net als de panelen op m'n schuurtje met pluggen en torx houtschroeven tellerkopschroeven (RVS) vastmaken op stapelblokken die ik ga slijpen: ThinkPad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Betonvoeten gieten is toch wel wat meer werk, waar ik momenteel niet echt de tijd voor heb. De stapelblokken hebben zich afgelopen storm ook prima bewezen. Al liggen de panelen ook maar op 5° hoek
https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-middenklem/ (blank/zwart)
https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/ (blank/zwart)
Ik vraag me af of ik dit ook kan gebruiken met:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
De dikte van deze betonvoeten zijn 17 cm. Dan moet de solarstell eindklem ook precies 17 cm zijn lijkt me? Of slijpen jullie een gedeelte weg
[Voor 4% gewijzigd door banaliteit op 22-01-2023 15:47]
Precies zoals ik in m'n bericht beschrijfbanaliteit schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:45:
[...]
Hoe heb je de eindklemmen bevestigd aan de betonvoet?

Even gauw een foto vanuit het dakraam:
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
ligt die nu verzonken in grind? er zit toch een stuk beton tussen voor en achter niet?ThinkPad schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:18:
[...]
Precies zoals ik in m'n bericht beschrijfGat geboord in het stapelblok, plug erin en daar de eindklem op vastgeschroefd met een RVS tellerkopschroef (Hornbach/Bauhaus hebben mooie lange met torx). Klein stukje rubber nog tussen klem en steen omdat het afgeslepen deel niet 100% vlak was.
Even gauw een foto vanuit het dakraam:
[Afbeelding]
Er zit geen beton tussen voorste en achterste blokken, het zijn echt 4 aparte staanders. In mijn ogen zwaar genoeg, krijg het met één hand niet opgetild als ik de hoge rand probeer op te tillen. De open achterkant zit redelijk dicht op het dak van het huis en de wind komt eigenlijk altijd van rechtsboven. Hoek is 10° Spul ligt er in mei een jaar op en heeft al wat stormen overleefd.
Onder het paneel ligt een micro-omvormer. De 230V rubberkabel ligt onder het grind voor nog wat extra bescherming tegen UV en weersinvloeden. Gaat onder de dakpannen door naar binnen toe.
Zie ook Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10" voor bouwtekeningen.
[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2023 20:40]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
ik vraag me af als je van die lange staanders hebt waarbij je het paneel in de lengte legt en zonder een steun in het midden deze dan niet te veel gaat wiebelen tijdens een storm en wind en op den duur mogelijk zou kunnen gaan scheuren door moeheid. ( glas of frame )
zit te denken net als bij balken van een dak verstevigen in het midden een u profiel te monteren aan het paneel
de linker en rechterkant waar nu ook al 2 gaten zitten voor montage.
zo het wat stijver te maken

Voor een volgende keer zou ik toch een kist maken van betonplex zodat ze iets strakker worden, en wat meer kleurstof spul erin, verder ben ik wel tevreden

[Voor 5% gewijzigd door Bakema op 28-01-2023 15:00]
Mijn idee is om dit soort blokken (bovenste op de pagina) aan de lage kant plat te leggen voor 10cm hoogte en aan de achterkant rechtop voor 20 cm hoogte, met daar bovenop een steigerbuis in de volledige breedte om de panelen op vast te zetten. Nu zat ik er ook aan te denken om ipv steigerbuis dikke grijze PVC buizen van 32mm rond (deze bv) te gebruiken, maar ik twijfel of die sterk genoeg zijn.
Wat denken jullie van dit idee in het algemeen en het mogelijke gebruik van PVC buis ipv steigerbuis in het bijzonder?
Je kan toch (schuin)dak rails voor zonnepanelen gebruiken. Kan je ook makkelijk de panelen monteren.TorpedoX_88 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:15:
Voor een opstelling van 9 panelen in portrait naast elkaar onder een hoek van tussen de 5 en 10 graden op een plat dak was ik eerst van plan betonvoeten te kopen/zelf te storten, maar ik neig nu naar een nog simpelere manier met betonblokken en een ronde rail erop.
Mijn idee is om dit soort blokken (bovenste op de pagina) aan de lage kant plat te leggen voor 10cm hoogte en aan de achterkant rechtop voor 20 cm hoogte, met daar bovenop een steigerbuis in de volledige breedte om de panelen op vast te zetten. Nu zat ik er ook aan te denken om ipv steigerbuis dikke grijze PVC buizen van 32mm rond (deze bv) te gebruiken, maar ik twijfel of die sterk genoeg zijn.
Wat denken jullie van dit idee in het algemeen en het mogelijke gebruik van PVC buis ipv steigerbuis in het bijzonder?
PVC wordt ieder jaar brosser. Dus mijns inziens is het een verkeerde besparing...TorpedoX_88 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:15:
Ikzelf ga voor een combi voor mijn portrait systeem. Bestaande betonvoeten voor de onderste 2 klemmen. Bovenste klem met een betonblok. Dit weekend hoop ik het op de schuur te kunnen leggen dus dan zal ik wat foto's plaatsen
Dat kan idd ook maar de rail moet dan ook onder een hoek geplaatst worden (toch?), met een ronde rail kan je onder elke hoek de panelen erop leggen en met een middensteun vastzetten met een bout door de buis heen (wat makkelijker gaat met een pvc buis dan met een steigerbuisErwin_83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:29:
[...]
Je kan toch (schuin)dak rails voor zonnepanelen gebruiken. Kan je ook makkelijk de panelen monteren.

Ook als deze niet of nauwelijks te maken krijgt met weersinvloeden? De buis ligt immers onder de panelen en de middensteunen, heel mss aan de uiteinden maar dat valt wel af te dekken.bazzzzzz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:
[...]
PVC wordt ieder jaar brosser. Dus mijns inziens is het een verkeerde besparing...
Ikzelf ga voor een combi voor mijn portrait systeem. Bestaande betonvoeten voor de onderste 2 klemmen. Bovenste klem met een betonblok. Dit weekend hoop ik het op de schuur te kunnen leggen dus dan zal ik wat foto's plaatsen
Jouw plan klinkt trouwens ook goed, ga je het betonblok voor de bovenste klem schuin afslijpen oid?
Draadeind in je blok maken en iets scheef tikken. Zo extreem schuin zal de rails niet komen toch met een platdak systeem. Of een vulblokje eronder maken.TorpedoX_88 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Dat kan idd ook maar de rail moet dan ook onder een hoek geplaatst worden (toch?), met een ronde rail kan je onder elke hoek de panelen erop leggen en met een middensteun vastzetten met een bout door de buis heen (wat makkelijker gaat met een pvc buis dan met een steigerbuis)
[...]