Sinds kort bewoon ik een nieuwbouwwoning. Op het dak ligt een beperkt aantal panelen, maar dat kan niet worden uitgebreid door de vorm van de nok (hoekhuis met kap ook haaks op die van het rijtje / 3 kappen). Maar nu ligt onze uitbouw volgens mij echt perfect georienteerd voor nog drie paneeltjes extra: 196 graden. Noem het "zuid met een afrondingsverschil"
Schaduw is er niet (anders dan van de dakrand zelf), en morgen hebben we officieel het donkerste punt van het jaar bereikt.
Goed, wat is dan de moeilijkheid? Dat het dakvlak 85cm diep is...
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXQEO9dgwyA5GLnCvz8XfbSK.png?f=user_large)
Panelen van minder dan 99cm diep vind ik niet (tenzij je voor een off-grid / camper-systeem wil gaan). Natuurlijk gaat er wel wat vanaf door een paneel te kantelen, maar onder de 85cm kom ik niet. En dan nog te bedenken dat het ook nog op een bevestigingssysteem moet kunnen, waarvoor je ook nog wat ruimte nodig hebt.
Een oplossing zou zijn om de panelen boven de dakrand uit te laten komen, maar dan lijkt mij de boel wel weer vatbaarder voor wind. Voordeel zou echter zijn dat de dakrand van 12cm geen schaduwrandje over de onderkant van het paneel werpt.
Zie ik uit onwetendheid iets over het hoofd? Of gaat dit gewoon echt niet lukken?
Goed, wat is dan de moeilijkheid? Dat het dakvlak 85cm diep is...
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXQEO9dgwyA5GLnCvz8XfbSK.png?f=user_large)
Panelen van minder dan 99cm diep vind ik niet (tenzij je voor een off-grid / camper-systeem wil gaan). Natuurlijk gaat er wel wat vanaf door een paneel te kantelen, maar onder de 85cm kom ik niet. En dan nog te bedenken dat het ook nog op een bevestigingssysteem moet kunnen, waarvoor je ook nog wat ruimte nodig hebt.
Een oplossing zou zijn om de panelen boven de dakrand uit te laten komen, maar dan lijkt mij de boel wel weer vatbaarder voor wind. Voordeel zou echter zijn dat de dakrand van 12cm geen schaduwrandje over de onderkant van het paneel werpt.
Zie ik uit onwetendheid iets over het hoofd? Of gaat dit gewoon echt niet lukken?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.