Toon posts:

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
TorpedoX_88 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:15:
Voor een opstelling van 9 panelen in portrait naast elkaar onder een hoek van tussen de 5 en 10 graden op een plat dak was ik eerst van plan betonvoeten te kopen/zelf te storten, maar ik neig nu naar een nog simpelere manier met betonblokken en een ronde rail erop.

Mijn idee is om dit soort blokken (bovenste op de pagina) aan de lage kant plat te leggen voor 10cm hoogte en aan de achterkant rechtop voor 20 cm hoogte, met daar bovenop een steigerbuis in de volledige breedte om de panelen op vast te zetten. Nu zat ik er ook aan te denken om ipv steigerbuis dikke grijze PVC buizen van 32mm rond (deze bv) te gebruiken, maar ik twijfel of die sterk genoeg zijn.

Wat denken jullie van dit idee in het algemeen en het mogelijke gebruik van PVC buis ipv steigerbuis in het bijzonder?
Geen PVC buis gebruiken, dat is vragen om problemen.

Gewoon EVO rails gebruiken oid, dan kan je de zonnepanelen ook fatsoenlijk monteren.
Om ze in een hoek te krijgen kan je een U profiel gebruiken met een bout door je rails heen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-03 22:10
Dat is 1....

Geslaagd, trillen met SDS boorhamer op standje hakken gaat super (wel ff oorkappen op). Alleen PVC pijpjes vergeten.. :( Ff boren als het zover is

[Voor 6% gewijzigd door reddo op 04-02-2023 17:20]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:29
bazzzzzz schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:
[...]

PVC wordt ieder jaar brosser. Dus mijns inziens is het een verkeerde besparing...

Ikzelf ga voor een combi voor mijn portrait systeem. Bestaande betonvoeten voor de onderste 2 klemmen. Bovenste klem met een betonblok. Dit weekend hoop ik het op de schuur te kunnen leggen dus dan zal ik wat foto's plaatsen
Is dit afgelopen weekend nog gelukt en zo ja, heb je er toevallig ook foto's van?

Naast het gebruiken van een rail (iig geen pvc :P) zit ik er ook aan te denken om ala @ThinkPad de panelen direct op stapelblokken vast te schroeven. Voor 9 panelen zou ik daarvoor 2x10 blokken nodig hebben wat met standaard 30x15x15 stapelblokken op zo'n 300 kilo ballast neerkomt, wat volgens meerdere websites genoeg zou moeten voor ongeveer 3 meter hoogte in bebouwde omgeving en het midden van het land.

Gisteren heb ik al even gecheckt met cellenbetonblokken van 30x20x10 hoe dat eruit komt te zien en dat is als volgt:

Helaas zit er tussen de garage en de aanbouw een opstaande rand waar precies 2 panelen op uitkomen, anders waren 30x20x10 blokken ook voldoende geweest in plaats van 30x15x15 om over die rand heen te komen. Iemand toevallig nog opmerkingen/suggesties over deze mogelijke aanpak?

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat voor pluggen ga je gebruiken? want in mijn ogen is dat dan de zwakste schakel. Die blokken gaan nergens heen, maar alle kracht komt dan op de bevestiging van de rails op de blokken?
Zouden "simpele" slagpluggen genoeg zijn? of iets anders?

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-03 09:35
@netfast , ik zou niet bezuinigen op pluggen en voor de Fischer duopower gaan. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen verschillende (slag)pluggen en het laatste wat je wilt is dat door nu een paar euro te bezuinigen het straks niet goed vast ligt.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Jazsie schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Geen PVC buis gebruiken, dat is vragen om problemen.

Gewoon EVO rails gebruiken oid, dan kan je de zonnepanelen ook fatsoenlijk monteren.
Om ze in een hoek te krijgen kan je een U profiel gebruiken met een bout door je rails heen.
Heb ook een jaar 40 mm pvc buis eronder gehad maar dat wordt inderdaad broos op de duur onder invloed van de weer elementen.
Links op de foto betonblokken en steigerbuis.

[Voor 17% gewijzigd door klump4u op 08-02-2023 09:31]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Jazsie
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Heb ook een jaar 40 mm pvc buis eronder gehad maar dat wordt inderdaad broos op de duur onder invloed van de weer elementen.
Links op de foto betonblokken en steigerbuis.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan met steigerbuizen, uiteraard ook een optie.

• reddo
PVC-U is UV bestendig maar je kan het ook schilderen ter bescherming. Maar ik zou gewoon geen PVC gebruiken hiervoor, is voor water en zo, niet voor constructieve zaken.

• veek
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-03 15:29
@kiddyl slim bedacht, die betonpalen.

vraagje,
hoe zorg je ervoor dat de afstand tussen die palen "geborgd" wordt. dus dat ze niet uit elkaar kunnen schuiven.?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
veek schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:25:
@kiddyl slim bedacht, die betonpalen.

vraagje,
hoe zorg je ervoor dat de afstand tussen die palen "geborgd" wordt. dus dat ze niet uit elkaar kunnen schuiven.?
De palen heb ik met rubber tegels op mijn bitumen dak gelegd. Je krijgt er geen beweging in en met het vast zetten van de panelen op de palen zet je alles vast. Ik heb tussen en eindklemmen van clickfit gebruikt.

• reddo
Eerste ontkist, goed gelukt. (streepje is geen scheur maar afdruk van stukje staal wat op de kist lag voor ophangen van de wapening)

[Voor 11% gewijzigd door reddo op 10-02-2023 16:49]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wellicht een domme vraag maar wat zijn de verticale lijnen op je bekisting?
Stukjes tape om te zorgen dat de betonmortel niet kleeft? Je gebruikt ook gewoon timmerhout icm olie of vet?

Je eerste schans ziet er goed gelukt uit (y)

[Voor 7% gewijzigd door sloth op 10-02-2023 18:43]

• reddo
sloth schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:42:
[...]

Wellicht een domme vraag maar wat zijn de verticale lijnen op je bekisting?
Stukjes tape om te zorgen dat de betonmortel niet kleeft? Je gebruikt ook gewoon timmerhout icm olie of vet?

Je eerste schans ziet er goed gelukt uit (y)
correct, omwikkeld met bruine verpakkingstape :)

2e zit ook in de mal sinds vanmiddag, incl. 3 pvc pijpjes voor de draadeinden en fiber toevoeging. Was wel minder vloeibaar als vorige, uur staan rammelen met de SDS boorhamer

[Voor 27% gewijzigd door reddo op 10-02-2023 18:50]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is vezelbeton voor een schans even sterk als traditioneel beton met betonijzer?

Het lijkt me iig wel makkelijker dan wapening buigen. En ook niet echt duurder op basis van https://www.hornbach.nl/p...l-wapening-250-g/8220137/

• reddo
Die heb ik gebruikt inderdaad. Is wel gepruts en staal wilde ik toch ivm inserts die er aan vast zitten. Maar ik doe er toch iets vezel bij, 1 zo'n puck per schans.( net geen 2 zakken beton) Iets minder dan voorgeschreven maar ach, wordt er vast niet slechter van.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-03 20:57
Bakema schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:59:
Hier net de een a laatste in de mal gegoten, panelen komen met circa 2 weken binnen :D
[Afbeelding]

Voor een volgende keer zou ik toch een kist maken van betonplex zodat ze iets strakker worden, en wat meer kleurstof spul erin, verder ben ik wel tevreden :*)
Vorig weekend de steunen al op het dak gezet:

En deze week kwamen de panelen binnen, dus vandaag erop gelegd :)

Nog wel een tijdje mee bezig geweest, wat creative oplossingen gevonden voor “kabelmanagement”. Had wat uitsparingen in het beton maar was bang dat de solar kabel ging schuren tegen het beton, uiteindelijk rest stukken tyleen omheen gedaan. Samen met clipjes+tyrips er voor gezorgd dat alle kabels van de grond af hangen. Ik ben er blij mee zo, staat als een huis :D

Ga even aankijken of er viezigheid op blijft, anders nog een keer van die clips erop.

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 22:21
Ziet er keurig uit. Netjes afgewerkt.
Vraagje: gaan de achterburen niet klagen nu ze tegen een (geschat) 25 cm hogere schaduwrand aankijken? Of valt de slagschaduw in hun tuin wel mee? 🤔

• Bakema
Ja hier dacht ik eigenlijk pas aan tijdens het leggen …gaat inderdaad om circa 25cm. Er zit nog een achterpad tussen, en de zon zakt weg achter mijn huis. Veel hinder hebben ze er niet van lijkt me, maar inderdaad wel eerder schaduw. De ene hebben er leibomen voor staan, maar de ander wel gewoon tuin. Heb ze nog niet gesproken, zal binnenkort eens vragen, desnoods het hele zwikkie verplaatsen naar de voorkant van de schuur. Zo lag het het meest richting het zuiden, maar niet aan de buren gedacht :o

Als ik daar de regels kijk dan moet ik net zover uit de achterkant blijven als het hoog is, dus dan moet de boel idd verplaatst worden.

[Voor 13% gewijzigd door Bakema op 12-02-2023 09:05]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even een vraagje voor de DIY PV-betonpijler bouwers:

loont dit nou echt om het zelf te doen?

Als ik zie dat een kant-en-klare voet ca. 3 tientjes per stuk kost:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/

Ik zat in eerste instantie namelijk te twijfelen of ik zoiets zelf zou gaan maken of kant-en-klaar zou bestellen...
ehtweak in "Het Hoymiles topic"

Uiteraard moet je de nodige werkruimte hebben in je tuin.
Maar afgezien daarvan:
Eerst mal maken (materialen daarvoor), inserts netjes symmetrisch verwerken, dan steun voor steun apart gieten en laten uitharden (tijd!). Al die zakken cement en andere materialen. (?)
Kan dat uit?

Nog een andere praktische montagevraag:

hanteren jullie een specifiek aandraaimoment voor de klemmen waarmee de PV-panelen worden vastgeschroefd?
Of heeft iemand info kunnen vinden wat het maximale (en minimale) aandraaimoment is wat de randen van een PV-panelen kunnen verdragen?

[Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 12-02-2023 11:16]

Mooie Plaatjes   

• de Peer
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

ehtweak schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:11:

Ik zat in eerste instantie namelijk te twijfelen of ik zoiets zelf zou gaan maken of kant-en-klaar zou bestellen...

Maar afgezien daarvan:
Eerst mal maken (materialen daarvoor), inserts netjes symmetrisch verwerken, dan steun voor steun apart gieten en laten uitharden (tijd!). Al die zakken cement en andere materialen. (?)
Kan dat uit?

Nog een andere praktische montagevraag:

hanteren jullie een specifiek aandraaimoment voor de klemmen waarmee de PV-panelen worden vastgeschroefd?
Of heeft iemand info kunnen vinden wat het maximale (en minimale) aandraaimoment is wat de randen van een PV-panelen kunnen verdragen?
Het hangt er helemaal vanaf hoe veel waarde jij aan je vrije tijd toe wijst.

Als je het gewoon een leuke (hobby) klusje vindt waar je ook nog eens iets van opsteekt: ja dan kan het uit.
Doe je het met tegenzin en kun je beter wat overuren op je werk maken en kant en klare steunen kopen.

Voordeel is natuurlijk ook dat je het precies zo kunt maken als je wilt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ehtweak schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:11:

Die zijn verre van kant en klaar, komt nog wel wat prutsen bij maar sunsolar heeft wel kant en klaar voor een tientje of 6ps en dan nog bezorgen (zwaar)

Maar afgezien daarvan:
Kan dat uit?
Voor mijn dak had ik 13 stuks nodig dus 780,- plus bezorgen of ophalen, nu heb ik een afkortzaag met tafel gekocht voor 170,- , 1 plaat betonplex in 2e plus balkjes en slotbouten voor 65,- , en plus minus 25 zakjes beton bij de hornbach 100,-, betonijzer online besteld, was iets van 80,-
Dubbele mal gemaakt en kan er elke 48 uur 2 uit halen, uithalen en vullen is uurtje werk.
415,- klaar voor 13 stuks (10 portrait en 3 landscape zoals ik wil) en heb nog een afkortzaag over. >:)

Dus ja het kan uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jazsie
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Die zijn verre van kant en klaar, komt nog wel wat prutsen bij maar sunsolar heeft wel kant en klaar voor een tientje of 6ps en dan nog bezorgen (zwaar)

[...]

Voor mijn dak had ik 13 stuks nodig dus 780,- plus bezorgen of ophalen, nu heb ik een afkortzaag met tafel gekocht voor 170,- , 1 plaat betonplex in 2e plus balkjes en slotbouten voor 65,- , en plus minus 25 zakjes beton bij de hornbach 100,-, betonijzer online besteld, was iets van 80,-
Dubbele mal gemaakt en kan er elke 48 uur 2 uit halen, uithalen en vullen is uurtje werk.
415,- klaar voor 13 stuks (10 portrait en 3 landscape zoals ik wil) en heb nog een afkortzaag over. >:)

Dus ja het kan uit.
Tot dat je manuren/tijd erbij gaat tellen.. :+.

Ben je handig en heb je tijd genoeg? Dan inderdaad lekker zelf doen.
Ben je minder handig of heb je gewoon weg geen tijd ervoor? Lekker kant en klaar kopen 8).

Welke keus het beste is, die kan je alleen zelf beantwoorden.

• Rol-Co

Rol-Co

Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Tot dat je manuren/tijd erbij gaat tellen.. :+.
2 uur prutsen/zagen voor de mallen en dan elke 2 dagen een uurtje korter op de bank naast vrouwlief ;)

Tja, je kan alles gaan rekenen maar de vaatwasser leeghalen en vullen reken ik thuis ook niet door hoor, ik verdien genoeg met dingen zelf doen al kan ik het ook prima betalen om te kopen of laten doen maar er is nog nooit iemand rijk geworden van veel uitgeven. :+

[Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 12-02-2023 12:45]

• Jazsie
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:43:
[...]

2 uur prutsen/zagen voor de mallen en dan elke 2 dagen een uurtje korter op de bank naast vrouwlief ;)

Tja, je kan alles gaan rekenen maar de vaatwasser leeghalen en vullen reken ik thuis ook niet door hoor, ik verdien genoeg met dingen zelf doen al kan ik het ook prima betalen om te kopen of laten doen maar er is nog nooit iemand rijk geworden van veel uitgeven. :+
Appels en peren vergelijken...

Stel dat je nu gewoon niet handig bent of dat je geen werkplek ervoor hebt, en laat je nu ook echt serieus geen tijd (zelfs met vrouwlief op de bank zitten zit er niet in) ervoor hebben.

Tja dan is kant en klaar toch echt wel een betere keus ;).

Zoals ik al zei is dit voor ieder persoon anders, in jouw geval dus inderdaad lekker zelf doen.

Off topic: Met geld uitgeven kan je zeker rijk worden, investeren heet dat (als we dan toch appels en peren vergelijken).

• Bakema
Had eerst ook geen zin in het gesmeer, maar kwam voor 10 stuks landscape model (om 8 panelen op te leggen) op €575 incl verzenden. Heb nu panelen van 129€ stuk, besloten om 4 extra panelen te doen en de steunen zelf te maken zodat er 12 op 10 steunen kunnen. Gereedschap had ik allemaal, en planken nog over van tuin verbouwing.

Kosten per steun
1,5 zak beton 6€
1 meter betonijzer €1,5
Instorthuls 3x€0,40 cent p stuk
Oke en een beetje water dan :+

Mal maken was ik wel ff druk mee, maar eruit halen nieuwe gieten was misschien 30/40 min werk? Viel me wel mee.

Kleine tip; gebruik geen M8 instort hulzen/draadeinden, ik zag dat bij die steunen van de groot staan dus dacht dat doe ik ook. Maar je moet alle bevestigingsmateriaal(clickfit klemmen etc)groter boren, en je panelen zitten klem tegen de draadeinden aan. Waardoor als je maar iets scheef zit met je draadeinden, dit niet kan corrigeren oid. Volgende x zou ik lekker M6 pakken

[Voor 3% gewijzigd door Bakema op 12-02-2023 13:04]

• Rol-Co

Rol-Co

Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Appels en peren vergelijken...

Stel dat je nu gewoon niet handig bent of dat je geen werkplek ervoor hebt, en laat je nu ook echt serieus geen tijd (zelfs met vrouwlief op de bank zitten zit er niet in) ervoor hebben.

Tja dan is kant en klaar toch echt wel een betere keus ;).
Dan heb je ook geen tijd om het zelf te leggen en kan je beter een installateur in de hand nemen.
De ruimte / werkplek heb je altijd, dat is waar ze geplaatst worden namelijk. ;)
Zoals ik al zei is dit voor ieder persoon anders, in jouw geval dus inderdaad lekker zelf doen.

Off topic: Met geld uitgeven kan je zeker rijk worden, investeren heet dat (als we dan toch appels en peren vergelijken).
Veel geld uitgeven...... net even anders.

• Jazsie
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:10:
Dan heb je ook geen tijd om het zelf te leggen en kan je beter een installateur in de hand nemen.
Wederom appels en peren vergelijken, dus omdat je bv. geen tijd hebt om betonblokken zelf te maken moet je maar gelijk alles laten doen 8)7 |:(.

En nogmaals wat als je niet handig bent? Of zeg je dan weer zoiets als "Als je elektricien bent oid en PV kan leggen, dan kan je ook betonblokken maken" ? (want dat zijn ook echt 2 de zelfde dingen ;)).
De ruimte / werkplek heb je altijd, dat is waar ze geplaatst worden namelijk. ;)
Dus jij heb op je dak je betonblokken wezen maken (weet wel zeker van niet)?
In dat geval heb je inderdaad wel de ruimte / werkplek :9~ ;w.
Veel geld uitgeven...... net even anders.
Precies, appels en peren vergelijken (ben jij beter in dan ik, dat weet ik wel).

Zeg het nog een keer en dan laat ik het ook erbij:
Het ligt aan je situatie wat de betere keus is, zelf maken of kant en klaar kopen.

Dat jij stellig bent over alles zelf doen is wel duidelijk en uiteraard helemaal prima en jouw keus :+.

• Rol-Co

Rol-Co

@Jazsie
Inderdaad we houden ermee op, jij hebt iets met verdraaien ipv appels en peren en goed in zoeken van uitvluchten en excuses zo te horen, geen tijd is een dooddoener maar meer last van priori (teit), misschien wat meer denken in oplossingen dan problemen.
Die betonschansjes maken kan werkelijk iedereen, tijd of geen tijd, handig of niet, dus dat is het niet maar geen zin had ook een antwoord geweest. ;)

Kortom, doe wat je leuk vind maar @Jazsie de vraag was of het uit kon, ja dat kan.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-03 17:44
Weet iemand waar je dit soort klemmetjes kan kopen?

https://www.zonnepanelen....den-zonnepanelen.jpg.webp

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jazsie
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:14:
@Jazsie
Inderdaad we houden ermee op, jij hebt iets met verdraaien ipv appels en peren en goed in zoeken van uitvluchten en excuses zo te horen, geen tijd is een dooddoener maar meer last van priori (teit), misschien wat meer denken in oplossingen dan problemen.
Die betonschansjes maken kan werkelijk iedereen, tijd of geen tijd, handig of niet, dus dat is het niet maar geen zin had ook een antwoord geweest. ;)

Kortom, doe wat je leuk vind maar de vraag was of het uit kon, ja dat kan.
Dat jij het kan en doet betekent niet dat iedereen het kan/wilt of wat voor reden dan ook.

Punt is, omdat jij het vind dat het zelf kan dat iedereen het maar moet doen. Net als tijd ervoor maken wat jij dus blijkbaar goed kan en dus geld dat voor iedereen :9~.

Wederom zeg je dat iedereen wel betonschansjes kan maken, omdat jij dat wel kan spreek jij voor iedereen?

Heeft niks te maken met meer denken in oplossing dan problemen, hier ook weer zo iets waaruit dus blijkt dat als iemand het kant en klaar koopt (om welk reden dan ook) dus maar in problemen denkt :??
Het kant en klaar kopen is ook een oplossing maar dat strookt weer niet met jouw gedachten want "niet zelf gedaan, geen tijd ervoor gemaakt".

Ik heb al 3x gezegd dat het verschilt per situatie maar dat wil jij niet begrijpen en dus kom jij met je uitvluchten en excuses maar vooral ook appels en peren vergelijken.

Ja, het is inderdaad goedkoper in materiaal meer niet. Onder aan de streep verschilt dat voor ieder.

En ik doe zeker wat ik leuk vind, daarom dat ik ook reageer, immers klopt je stelling niet -helemaal- en ik geef mijn mening erover, iets waar jij blijkbaar niet eens mee bent gezien je reacties :+.

• Jazsie
Normaal gesproken zit er een gat in het frame waarmee je de aardekabel (met ring kabelschoen) met een bout /moer kan vastmaken...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek eens op amazon.de op "erdklemme pv modul" en je vindt talloze soorten/maten.

Mooie Plaatjes   

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03 16:27
[quote]Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]

[...]
Hoezo zijn die van De Groot verre van kant en klaar? Ze zijn zelfs voorzien van gaten. Alleen voor micro omvormers moet je wellicht een gat bij boren.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-03 23:08
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Is dit afgelopen weekend nog gelukt en zo ja, heb je er toevallig ook foto's van?
Dit is was de test om te kijken welke hoek het losse blok nodig had. (de rails ligt in werkelijkheid haaks op de betonvoet)

en de definitieve opstelling:

omdat ik met resun full black 560Wp panelen van 2,30m aan de slag ging vond ik de rails een veel fijner idee. Wel wil ik de panelen nog wisselen van positie want het kleurverschil is nu wel erg zonde.
pegagus schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:57:
[quote][b]Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]
Hoezo zijn die van De Groot verre van kant en klaar? Ze zijn zelfs voorzien van gaten. Alleen voor micro omvormers moet je wellicht een gat bij boren.
zo heb ik mijn hoymiles omvormer gemonteerd:

Gaat prima. Wel even klemmen voor M8 bouten kopen maar daar zijn die van solarstell prima voor.

[Voor 25% gewijzigd door bazzzzzz op 14-02-2023 20:58]

• MrSweety66
@bazzzzzz leuk projectje. Omdat ik zelf ook aan een 3 panelen projectje werk, mag ik wat vragen stellen?
- waarom gebruik je 3 rails? Mijn panelen zijn 2,10 en volgens installatievoorschrift zijn 2 rails voldoende.
- heb je een detailfoto van de bevestiging van de rails op het betonblok?
- welke rauwpluggen heb je gebruikt?
- ik zie op de foto geen aarddraad lopen. Heb je de panelen niet geaard?

Dank alvast 👍

• bazzzzzz
3 rails geeft gewoon wat extra zekerheid. Voor de 35€ extra is het lekker makkelijk monteren met weinig kans op doorbuiging. 2,30m is namelijk echt wel groot.

In het betonblok zit een mooie duopower plug. Die heb ik er iets dieper in gemept zodat ik het stokeind nog extra af kon kitten. Dan kan er nooit water in komen.
https://www.toolstation.n...1PUyb9mHQGIIaAnqEEALw_wcB

In de alu rail heb ik simpelweg een gat van 8mm geboord en dan gaat er een mooie ring+moet erop. Meer is het niet.

Qua aarden: vooral grote metalen constructies moeten geaard/vereffend worden. Ik heb hier zo weinig metaal en ik gebruik micro's dus ik heb inderdaad niets geaard.

• MrSweety66
Dank @bazzzzzz
Ik overdenk mijn project teveel, merk ik. Leuk voor de bewustwording!

Daar waar jij gewoon gaten in de rails boort, zoek ik een “officiële” montagemethode. Zo heb ik de montagevoeten voor metalen dakbedekking gekocht om de rails aan het betonblok te bevestigen. Voor 3 panelen (op 2 rails) dacht ik 16 steunen nodig te hebben (om de 50 cm zoals bij dakhaken). Maar dat is wat overdreven, 4 lijkt me nu wel genoeg. 8)

• reddo
Nr 3 in de mal. Nu (nav ervaringen hier) 3 liter water gebruikt per zak van de hornbach en dat is een stuk beter te verwerken.

• reddo
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:23:
@j4y

Welk beton gebruik je? Die van de hornbach is ideaal.

Dan zoveel water bijvoegen zodat je een emulsie krijgt tussen joghurt en pindakaas, iets meer naar de joghurt kant.
Als je de mal vult er op en tegen kloppen, eventueel met een hamer om er lucht uit te tikken, bovenop met de troffel.
48 uur wachten voor uit de mal te halen en dan minimaal een week met rust laten, beton is pas echt uitgehard na een maand.
Het lijkt of je te vroeg was, het beton is nog donker, droog beton is wit.
Is na 48 ontkisten uur echt goed te doen ? Ik durf het niet helemaal aan maar als het wel kan, kan ik 2 in een lang weekend doen...

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:42
Is na 48 ontkisten uur echt goed te doen ? Ik durf het niet helemaal aan maar als het wel kan, kan ik 2 in een lang weekend doen...
Ja zeker mogelijk! Recent 4 steunen gemaakt en steeds na 48 voorzichtig ontkist en dan verder laten drogen. De mal werd dan meteen weer hergebruikt.

Dit is mijn creatie voor 2 rijen panelen op landscape. 2x3 stuks.

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:29
Rol-Co schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Wat moet er nog gebeuren met die?

Ik zit zelf ook te denken om die aan te schaffen, maar ze hebben nu alleen M8 beschikbaar en heb nogal moeite met een juiste klem (met vereffening) te vinden. Iemand advies?

• reddo
Stefandj100 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:24:
[...]

Ja zeker mogelijk! Recent 4 steunen gemaakt en steeds na 48 voorzichtig ontkist en dan verder laten drogen. De mal werd dan meteen weer hergebruikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is mijn creatie voor 2 rijen panelen op landscape. 2x3 stuks.
Hm... ik durf het bijna aan....

• Rol-Co

Rol-Co

reddo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Hm... ik durf het bijna aan....
Ja kan prima, het gevaarlijkste was hier het tillen met die lengte en ze ergens anders te zetten.

• Rol-Co

Rol-Co

Spacey1989 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:40:
[...]

Wat moet er nog gebeuren met die?

Ik zit zelf ook te denken om die aan te schaffen, maar ze hebben nu alleen M8 beschikbaar en heb nogal moeite met een juiste klem (met vereffening) te vinden. Iemand advies?
Ik denk dat je deze alleen kan gebruiken met rails er op, zeker als het portrait moet.

• reddo
Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:20:
[...]

Ja kan prima, het gevaarlijkste was hier het tillen met die lengte en ze ergens anders te zetten.
Gelukt, 3e er uit, 4e er in. En met vezel is het handing om laatste cm beton toe te voegen zonder vezel, dan wordt het een stuk netter (zei hij bij de 4e....)

• Rol-Co

Rol-Co

reddo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Gelukt, 3e er uit, 4e er in. En met vezel is het handing om laatste cm te leggen zonder vezel dan wordt het een stuk netter (zei hij bij de 4e....)
Ja soms is dunner ook beter, mooier aan de zijkant, ik begon ook volgens spec maar dat was te droog, later zelf maar bepaald dat het meer richting yoghurt moet.

• Spacey1989
Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:21:
[...]

Ik denk dat je deze alleen kan gebruiken met rails er op, zeker als het portrait moet.
Als ik zo rond kijk op het grote internet zie ik genoeg voorbeelden waar de panelen direct op de blokken liggen en geen enkel voorbeeld waar nog een rails er bij zit. Daarnaast gaan alle panelen op deze blokken in landscape.

Iemand nog een idee/oplossing betreft de M8 klemblokken met vereffening?

• Jazsie
Spacey1989 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Als ik zo rond kijk op het grote internet zie ik genoeg voorbeelden waar de panelen direct op de blokken liggen en geen enkel voorbeeld waar nog een rails er bij zit. Daarnaast gaan alle panelen op deze blokken in landscape.

Iemand nog een idee/oplossing betreft de M8 klemblokken met vereffening?
PV panelen plaats je inderdaad direct erop.

Je kan deze M8 klemmen gebruiken: https://e-altamira.nl/nl_NL/c/Klemmen/30

Aarden/vereffening doe je gewoon van paneel naar paneel wil je het goed doen echter als je 1 PV paneel (per rij uiteraard) doet aarden dan is de rest dat ook door de middenklemmen... mits je zorgt dat de klemmen ook echt goed contact maakt (door de coating heen dus).

• Spacey1989
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:14:
[...]

PV panelen plaats je inderdaad direct erop.

Je kan deze M8 klemmen gebruiken: https://e-altamira.nl/nl_NL/c/Klemmen/30

Aarden/vereffening doe je gewoon van paneel naar paneel wil je het goed doen echter als je 1 PV paneel (per rij uiteraard) doet aarden dan is de rest dat ook door de middenklemmen... mits je zorgt dat de klemmen ook echt goed contact maakt (door de coating heen dus).
Ik zie nergens in de beschrijving van die klemmen dat ze ook de vereffening verzorgen, vandaar dat ik die links had laten liggen. Jij zegt dat ze dat dus wel kunnen?
Ik doe inderdaad elke rij aansluiten via bekabeling naar uiteindelijk de aardrail, maar om de moeite te besparen om elk paneel te moeten doen wil ik dus de juiste klemmen hebben.

• Jazsie
Spacey1989 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Ik zie nergens in de beschrijving van die klemmen dat ze ook de vereffening verzorgen, vandaar dat ik die links had laten liggen. Jij zegt dat ze dat dus wel kunnen?
Ik doe inderdaad elke rij aansluiten via bekabeling naar uiteindelijk de aardrail, maar om de moeite te besparen om elk paneel te moeten doen wil ik dus de juiste klemmen hebben.
Klopt, je moet zelf zorgen dat het goed contact maakt met je paneel, er zitten niet van die "pinnen/tandjes" die door de coating gaat.

Deze heeft dat wel maar is als ik mij niet vergis M6:
https://www.euro-electron...-1003022-module-klemplaat

• Spacey1989
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Klopt, je moet zelf zorgen dat het goed contact maakt met je paneel, er zitten niet van die "pinnen/tandjes" die door de coating gaat.

En hoe zorg ik daar voor? Waar moet ik precies op letten?

• Jazsie
Op de plek waar de klemmen komen eventueel zelf dat stuk opschuren zodat de coating weg is.

Voor de zekerheid met een multimeter meten of er contact is tussen de panelen :).

• Spacey1989
Hah; dat is een leuk spelletje.. :-)

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-03 10:56
Zijn er mensen mensen hier die panelen van 2m lengte in landscape op betonpoten of balken hebben liggen zonder steun in het midden?

Ik heb dus beton schutting palen liggen welke ik wil gebruiken om panelen op te bevestigen, alleen moet ik wel zeker weten dat dit goed gaat zonder steun in het midden.

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:56
GabrielZ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:53:
Zijn er mensen mensen hier die panelen van 2m lengte in landscape op betonpoten of balken hebben liggen zonder steun in het midden?

Ik heb dus beton schutting palen liggen welke ik wil gebruiken om panelen op te bevestigen, alleen moet ik wel zeker weten dat dit goed gaat zonder steun in het midden.
Dit heb ik.

Ze buigen wel een beetje door. Volgens de montagehandleiding van DMEGC mag het wel alleen is de max belasting als er bijvoorbeeld sneeuw op ligt een stuk minder.

• Bakema
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb die zelf uitgeboord maar M8,opzich prima te doen aluminium ben je zo door. Alleen dat plaatje voor de vereffening vliegt er zo af, die even los uitboren en weer terugklikken

[Voor 9% gewijzigd door Bakema op 21-02-2023 08:05]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goed, de tips die ik hier lees qua klemmen/aarding. d:)b

De komende weken gaan mijn pv-panelen het platte dak op. Gemonteerd op een stel betonsteunen (De Groot beton, het 20o model).

Maar nog ff wat praktische vragen:
  • hanteren jullie een maximaal aandraaimoment voor de bouten waarmee je het pv-paneel vastklemt/-draait?
    Mag aannemen dat de alu-rand van een pv-paneel maar een bepaalde druk kan weerstaan.
  • Je wilt niet te 'los' i.v.m. mogelijke werking in de loop der jaren, temperatuurswisseling (krimpen/uitzetten), stormen die aan je panelen sjorren, etc. Maar ook niet te 'vast' omdat je dan mogelijk je paneel kraakt.
  • hoe zorg je dat je geen verschillende materiaal (metaal) overgangen creëert tussen b.v. je alu-klem, alu-paneelrand, rvs-bout/ring, aardklem, koperen kabel; zodanig dat je geen elektrolyse-achtige corrosie verschijnselen krijgt door weersinvloeden?
  • en je aarding; hoe doe je dat precies? En dan bedoel ik de concrete uitvoering.
  • Een aardkabel (is koper, massief of gevlochten?) gewoon een lus draaien en die onder een ring/kartelring vastklemmen? Of eerst een oogje er aan zetten en dat dan weer onder de rvs-bout/ring vastschroeven?

Mooie Plaatjes   

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03 21:29
Ik ben even aan afwegen wat ik ga doen: Een valk pro set of een zelfbouw oplossing op het platte dak van mijn aanbouw:

- Ik zit op het smalste punt, tegen de zijkanten 55 cm van de rand.
- Er zit een verlaging in de dakrand van 20cm, wat uiteraard windgunstig is.

Als ik het calculeer met de Valkpro tool, zie ik twee opties. In de aanbevolen versie verzwaren ze mijn belast en voegen ze zijplaten toe omdat ik binnen 1 meter van de rand leg. Is dat erg overdreven? Scheelt namelijk een euro of 500. Met de zijplaten, kost het frame me 1360 euro. Als ik het advies negeer kost het me 845 euro.

Het alternatief is de betonschansen. Dat worden dan best forse (portrait) schansen, waar ik er dan volgens mij 6*4=24 van nodig heb? Hoeveel zou dit ongeveer per stuk wegen? Is dat nog een risico dat het te zwaar wordt voor het dak?

Klopt het dat de kosten dan ongeveer 23* 7 euro = 168 euro worden?

• rolandb
jobr schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Die tekening kwam me al zo bekend voor :)
Ze stonden niet in het topic maar ik had je ze via pm en email gestuurd zie ik. Ik had ze ook voor jouw aangepast :)

@ThinkPad Bij deze nog een tekening. Is iets korter. Iets van 32 kg. Zijn 7cm breed (die van Rol-Co ook)
[Afbeelding]
@jobr : Van even geleden, maar klopt het dat deze tekening op 8 graden is gemaakt?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-03 20:01
rolandb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:49:
@jobr : Van even geleden, maar klopt het dat deze tekening op 8 graden is gemaakt?
Ja, dat zie je ook in de tekening helemaal links

• rolandb
jobr schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Ja, dat zie je ook in de tekening helemaal links
Ja... achteraf best logisch :-). Thanks!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb vandaag een schansje gemaakt voor 2 x 3 = 6 panelen voor op de overkapping.
1 van de eisen was: zo plat mogelijk want ik wil hem eigenlijk niet zien en ik wil dat de buren ook niet aan doen.

Gebruikte materialen:
-2 type betonbanden die ik nog over had van een tuinprojectje.
-Clickfit Evo rails
-RVS draadstang m8, zelf stukjes op maat gezaagd.
-RVS moeren
-Messing speidpluggen.
-1 Rubber tegel, die wil ik in stukken knippen en plaatsen onder het laagste punt van de rails, zodat het bitumen niet beschadigt.

Dus: 10mm gat boren met boorhamer, spreidplug erin, RVS draad erin.

eindresultaat:

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 10:22]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Jazsie
Netjes, heb je niet genoeg panelen @de Peer :o :9 :+ :D.

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:17:
Netjes, heb je niet genoeg panelen @de Peer :o :9 :+ :D.
Nu wel.. Ik had nog plek voor 6 panelen, daarna andere hobby zoeken :'(

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Geld van Innova opmaken, ben je ook wel even mee bezig ;)

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:27
de Peer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Terras schoonmaken? ;) *O*

PVOutput

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:42

Vandaag mijn zonneschans van 4,5 graden in bedrijf genomen als uitbreiding op mijn SolarEdge omvormer. Een overdimensionering van 148% op de SE3680 wat toegestaan is volgens documentatie en Designer.
Een leuke 6*420WP=2,52KWP erbij :) Totaal nu 6KWP.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Alsof het ervoor gemaakt is d:)b

[Voor 3% gewijzigd door Lankman op 01-03-2023 07:58]

• Bakema
de Peer schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:54:
Ik heb vandaag een schansje gemaakt voor 2 x 3 = 6 panelen voor op de overkapping.
1 van de eisen was: zo plat mogelijk want ik wil hem eigenlijk niet zien en ik wil dat de buren ook niet aan doen.

[Afbeelding]
Vraagje, ik wil voor een kennis ook zowiets maken, heb je nou de rails er gewoon vast op geboord, of iets gesteld met draadeinden/moeren/ringen oid? Omdat de bandjes recht zijn, en de rails op een kleine hoek ligt zegmaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

Bakema schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Vraagje, ik wil voor een kennis ook zowiets maken, heb je nou de rails er gewoon vast op geboord, of iets gesteld met draadeinden/moeren/ringen oid? Omdat de bandjes recht zijn, en de rails op een kleine hoek ligt zegmaar.
Gesteld inderdaad met moeren op de draadeind. De rails zit dus gekneld tussen 2 moeten een paar cm boven de betonband.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:21
Bakema schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Zo zit het hier, moer met ring onder en in de rails.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• de Peer

de Peer

under peer review

Erwin_83 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 05:51:
[...]

[Afbeelding]

Zo zit het hier, moer met ring onder en in de rails.
Hier ook! Heb jouw opstelling als inspiratie gebruikt. Dank nog daarvoor!

• Bakema
Oke thanks, duidelijk:) ook van die clickfit evo rails? Die zijn dicht van boven zegmaar, zit niet door en door zo te zien? Of heb je er dan een groter gat in gemaakt aan de bovenkant om de moer weer vast te draaien?

• de Peer

de Peer

under peer review

Bakema schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:20:
Oke thanks, duidelijk:) ook van die clickfit evo rails? Die zijn dicht van boven zegmaar, zit niet door en door zo te zien? Of heb je er dan een groter gat in gemaakt aan de bovenkant om de moer weer vast te draaien?
@Erwin_83 heeft aan de bovenkant er een groter gat in gemaakt, dat kun je zien op de foto's die hij eerder heeft gedeeld.

Ik heb dat niet gedaan, ik heb gewoon een bout aan de onderkant én bovenkant van de rails zitten en daarmee de rails ingeklemd.

En Erwin heeft de M8 draad ingeklemd tussen de betonband met moeren. Ik heb messing spreidpluggen gebruikt.

[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-03-2023 07:41]

• Jazsie
Bakema schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:20:
Ik heb de rails direct op het betonbandje gedaan, vast gemaakt met een plug en een standaard RVS schroef met ring.

• Bakema
Top bedankt duidelijk. Zit alleen te kijken maar ik wil de rails eigenlijk langs de zijkant laten lopen als volgt

(Grijs is rails, rood is klemmen)
Maar dit gaat volgens mij niet werken gezien de rails en klemmen er voor gemaakt zijn om haaks op de panelen te maken?

[Voor 12% gewijzigd door Bakema op 02-03-2023 20:38]

• Jazsie
Gaat niet met Clickfit Evo rails, zal je ander merk/type rails moeten kiezen...

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik wilde gisteren rails gaan zoeken om te bestellen... Wat een drama! Nergens meer te krijgen... Iemand wellicht nog een idee waar ik kan kijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

netfast schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:08:
Ik wilde gisteren rails gaan zoeken om te bestellen... Wat een drama! Nergens meer te krijgen... Iemand wellicht nog een idee waar ik kan kijken?
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Ik had het hier binnen een week, dat was in januari.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bazzzzzz
netfast schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:08:
Hier heb ik laatst besteld en ze hebben nog verschillende maten en merken op voorraad volgens de site:
https://www.saniheat.nl/c...profiel-voor-solarsysteem

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Terugkijkend naar vorig jaar was ik zo enthousiast met het Eneco 46 cent TLV contract dat ik in de kou 's avonds betonschansen aan het maken was vanaf eind januari. Het eindresultaat in 2022: 44 betonschansen in 3 verschillende uitvoeringen en 12510 Wp bijgelegd.

We hebben deze week besloten de volgende stap te nemen om een veranda te maken met een zonnepaneeldak. Er zijn op GoT al vele anderen die voorbeelden hebben getoond, maar na botonschansen voelt dit als de volgende stap. Mede omdat ik nog nooit zoiets heb gemaakt.

Voordeel is wel dat mijn wederhelft eindelijk haar veranda krijgt en ze dit dus volledig steunt. Voor mij een extra dakvlak om de hobby voort te zetten. Het helpt ook wel dat we tot september nog een contract hebben met 90 cent TLV waarmee dit hopelijk allemaal grotendeels van betaald gaat worden. Toch wel gek dat juist de energiecrisis deze kansen kan bieden aan een kleine groep.

De zonnepanelen zijn al besteld en nu nog het hout gaan uitzoeken. Veel werk denk ik, maar geeft wel voldoening om alles zelf te doen. Meteen ook extra panelen gekocht om 16 250Wp panelen te vervangen door 12 470Wp panelen. Behalve betonvoeten zullen er in dit bouwwerk geen schansen gebruikt worden. Als het mag zal ik later nog een foto plaatsen van het eindresultaat.

• de Peer

de Peer

under peer review

kiddyl schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:03:
Meteen ook extra panelen gekocht om 16 250Wp panelen te vervangen door 12 470Wp panelen.
Loont dat? Meer Wp maar je oude installatie deed het ook nog prima neem ik aan. Gaat dat dan naar de stort?
Behalve betonvoeten zullen er in dit bouwwerk geen schansen gebruikt worden. Als het mag zal ik later nog een foto plaatsen van het eindresultaat.
Graag een foto :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:13:
[...]

Loont dat? Meer Wp maar je oude installatie deed het ook nog prima neem ik aan. Gaat dat dan naar de stort?

[...]

Graag een foto :)
De 16 250Wp panelen heb ik vorig jaar tweedehands van marktplaats gehaald. Die heb ik met het Eneco contract al 100% terugverdient + extra. De nieuwe panelen zullen meer opleveren (tegen 90 cent) en de oude panelen zullen ook nog iets opleveren bij het verkopen. Daarmee denk ik dit jaar nog quitte te spelen, maar heb ik wel voor de levensduur van de panelen ieder jaar meer kWh opbrengst. Dit is ook het dakvlak was O-W is voor betere spreiding.

• rolandb
Bezig met het project en de mal inmiddels gemaakt. Om de panelen vast te monteren aan de bovenkant: kan ik dan zowel kiezen voor een 15cm draadeind M8/M6 mee te storten of ook voor een schroefhuls te kiezen (https://www.mijnijzerware...8x50mm-8715492600400.html)

Heeft het een nog voordelen boven het ander?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
Bijna klaar om de mallen te gaan vullen, ook voor mij eerste keer dat ik iets met beton doe. Ik heb nog twee noob vragen:
- Ik wil eigenlijk de naden van de mal kitten zodat het beton niet gaat lekken. Moet ik een bepaald soort kit hiervoor gebruiken?
- Het betonijzer, leg je dat gewoon 'los' op het (nog vloeibare) beton in een half gevulde mal, en dan blijft het 'drijven' op die laag als je de mal verder vult? Of is het nodig om het ijzer te bevestigen aan de schroefhulzen?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-03 20:01
THM0 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:04:
Bijna klaar om de mallen te gaan vullen, ook voor mij eerste keer dat ik iets met beton doe. Ik heb nog twee noob vragen:
- Ik wil eigenlijk de naden van de mal kitten zodat het beton niet gaat lekken. Moet ik een bepaald soort kit hiervoor gebruiken?
- Het betonijzer, leg je dat gewoon 'los' op het (nog vloeibare) beton in een half gevulde mal, en dan blijft het 'drijven' op die laag als je de mal verder vult? Of is het nodig om het ijzer te bevestigen aan de schroefhulzen?
Kitten is helemaal niet nodig. Het is niet zo dun als water. Het loopt er niet uit als je tenminste geen naden van 1 cm hebt :)

Het betonijzer blijft zeker niet drijven.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 18:03
@THM0 je kunt beton nauwelijks een "vloeistof" noemen, het is meer een zanderige, kleiachtige substantie. Lekken en drijven zijn niet echt begrippen die bij betonwerk horen. Het is geen egaline :P

Er komt wel wat vocht uit natuurlijk maar dat is eerder wat zweten dan dat het eruit lekt.

Ik heb zelf de bewapening steeds een beetje in de instorthulzen gehangen maar als je je mal halfvol stort, de boel even aanstampt, betonijzer erop en verder vullen/aanstampen, lijkt me dat dat ook gewoon goed gaat.

@rolandb ik heb voor schroefhulzen gekozen om het montagegemak. Draadeind kan natuurlijk ook, maar bedenk dan goed hoe lang je het wilt hebben (te lang en je hebt schaduw, te kort is te kort), hoe je de klemmen vast gaat zetten (past daar een moer op, kom je er dan nog bij met een steeksleutel?) etc.

[Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2023 21:58]

• rolandb
mcDavid schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:50:

@rolandb ik heb voor schroefhulzen gekozen om het montagegemak. Draadeind kan natuurlijk ook, maar bedenk dan goed hoe lang je het wilt hebben (te lang en je hebt schaduw, te kort is te kort), hoe je de klemmen vast gaat zetten (past daar een moer op, kom je er dan nog bij met een steeksleutel?) etc.
Thanks! Maar een schroefhuls constructie is dus even stevig als de draadeind oplossing? Want dat is dat denk ik iets mooier, maar wil natuurlijk niet dat die panelen de lucht in vliegen ;)

[Voor 8% gewijzigd door rolandb op 07-03-2023 23:02]

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-03 11:25

tomtommie

Alaaf!

rolandb schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Thanks! Maar een schroefhuls constructie is dus even stevig als de draadeind oplossing? Want dat is dat denk ik iets mooier, maar wil natuurlijk niet dat die panelen de lucht in vliegen ;)
Met binddraad de hulzen aan de wapening vastleggen en dat gaat echt nergens naartoe. Voor het gemak heb ik ze zelf vastgelast, maar die mogelijkheid moet je natuurlijk wel hebben.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:53
rolandb schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Is er geen risico op galvanische corrosie als je de verzinkte schroefhulsen gebruikt? Ik zou voor RVS gaan, en RVS bouten gebruiken. Overgang aluminium en RVS (verbinding bout en klem c.q. paneel) is naar ik begrijp geen probleem (wel corrosie, maar niet destructief?), maar van gegalvaniseerd naar RVS (of gegalvaniseerd naar aluminium) wellicht wel? Ik heb het topic niet echt doorgezocht, dus wellicht is de vraag eerder beantwoord.

• rolandb
tomtommie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Met binddraad de hulzen aan de wapening vastleggen en dat gaat echt nergens naartoe. Voor het gemak heb ik ze zelf vastgelast, maar die mogelijkheid moet je natuurlijk wel hebben.
Thanks, misschien super rookie vraag, maar hoe maak je dat dan vast aan elkaar zonder te lassen? Die schroef huls heeft een gaatje, daar kan ik hem een paar keer doorheen doen, maar hoe maak ik hem dan vast aan betonijzer?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-03 11:25

tomtommie

Alaaf!

rolandb schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Thanks, misschien super rookie vraag, maar hoe maak je dat dan vast aan elkaar zonder te lassen? Die schroef huls heeft een gaatje, daar kan ik hem een paar keer doorheen doen, maar hoe maak ik hem dan vast aan betonijzer?
het hoeft niet zo moeilijk te zijn toch?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Bakema
Na een stel betonschansen voor mezelf gemaakt te hebben, ben ik nu bezig voor een kennis. Slechts 3 panelen op een klein plat dakje, maar wel hele grote, Jinko 555Wp van maarliefst 227x113 :o deze moeten ook in landscape, maar zouden ze in het midden nog extra ondersteund moeten worden? Of toch een rails horizontaal?

Ze worden met 2 weken geleverd, dus geen idee nog of het nodig zal zijn, hoe ‘slap’ ze zijn. In de datasheet van de fabrikant staat niks vermeld, maargoed die gaan er vanuit dat ze keurig op een rails komen te liggen denk ik >:)
rolandb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:00:
Bezig met het project en de mal inmiddels gemaakt. Om de panelen vast te monteren aan de bovenkant: kan ik dan zowel kiezen voor een 15cm draadeind M8/M6 mee te storten of ook voor een schroefhuls te kiezen (https://www.mijnijzerware...8x50mm-8715492600400.html)

Heeft het een nog voordelen boven het ander?
Ik zou M6 doen, heb zelf M8 maar probleem wat je dan hebt is dat je van alle klemmen etc de gaten moet uitboren omdat ze net te klein zijn. Extra gedoe dus

[Voor 36% gewijzigd door Bakema op 10-03-2023 20:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GudZ
  • Nu online
Bakema schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:22:
Na een stel betonschansen voor mezelf gemaakt te hebben, ben ik nu bezig voor een kennis. Slechts 3 panelen op een klein plat dakje, maar wel hele grote, Jinko 555Wp van maarliefst 227x113 :o deze moeten ook in landscape, maar zouden ze in het midden nog extra ondersteund moeten worden? Of toch een rails horizontaal?

Ze worden met 2 weken geleverd, dus geen idee nog of het nodig zal zijn, hoe ‘slap’ ze zijn. In de datasheet van de fabrikant staat niks vermeld, maargoed die gaan er vanuit dat ze keurig op een rails komen te liggen denk ik >:)
Ik heb zelf drie Trina Tallmax 450's met een 2102 ×1040 afmeting. Ik vind ze eerlijk gezegd erg wiebelig vanwege de lengte in combinatie met het gewicht.

Bij mij liggen ze portrait als dak op aluminium profielen op dakbalken van m'n overkapping dus zijn ze aan de lange zijdes volledig ondersteund en dat bevalt me erg goed.

Beter in 1x goed dan achteraf moeten corrigeren.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Jazsie
GudZ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb zelf drie Trina Tallmax 450's met een 2102 ×1040 afmeting. Ik vind ze eerlijk gezegd erg wiebelig vanwege de lengte in combinatie met het gewicht.

Bij mij liggen ze portrait als dak op aluminium profielen op dakbalken van m'n overkapping dus zijn ze aan de lange zijdes volledig ondersteund en dat bevalt me erg goed.

Beter in 1x goed dan achteraf moeten corrigeren.
Foto? (ben nieuwschierig)

• GudZ
  • Nu online

Gedateerde foto maar geeft een goed beeld vanuit tuin van m'n buren. Is m'n eerste overkapping zelfbouwproject en zelf ontworpen.

Hier was ik bezig met de halfhoge erfafscheiding met de buurtjes. Die is mooi gelukt al zeg ik het zelf.

Wat goed gelukt is bij de overkapping:
Panelen liggen er redelijk strak op.
Panelen hebben opbrengst.
De vier fietsen, kruiwagen en steekwagen blijven op 90% van de dagen droog.
Kon het allemaal zelf doen zonder 1x hulp
Er lekt geen water tussendoor ondanks de kieren.
Micro's waren binnen no time geïnstalleerd.

Wat ik anders zou doen:
Boeideel (niet op foto) meer naar binnen laten vallen. Nu loopt het water van de panelen over de boeidelen ipv van paneel in de goot (niet op foto)
Eerst dakbeschot dan panelen leggen. Mooier vanonder.
Geen hardhout want zeer bewerkelijk en zwaar
De windzijde dichtmaken. Bij wind komt er regen op de voorwielen van de fietsen die ik droog wilde hebben.
Hogere nok (nu ca 235 rechts en 200 links met helling 10gr)
Overkapping één paneel breder maken. Veel werk voor weinig kwh (3x450 met 3x Enphase Iq7a piek 366 p.s.)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• de Peer

de Peer

under peer review

eindresultaat toegevoegd aan mijn eerdere post.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bakema schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:51:
[...] Vorig weekend de steunen al op het dak gezet:
[Afbeelding]
En deze week kwamen de panelen binnen, dus vandaag erop gelegd :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nog wel een tijdje mee bezig geweest, wat creative oplossingen gevonden voor “kabelmanagement”. Had wat uitsparingen in het beton maar was bang dat de solar kabel ging schuren tegen het beton, uiteindelijk rest stukken tyleen omheen gedaan. Samen met clipjes+tyrips er voor gezorgd dat alle kabels van de grond af hangen. Ik ben er blij mee zo, staat als een huis :D

Ga even aankijken of er viezigheid op blijft, anders nog een keer van die clips erop.
Heb je nu allemaal losse stukken beton op je dak? Met een klein beetje schuiven gaat dat als nog mis. Als je al die stukken nog aan elkaar maakt wordt het echt nog een heel stuk sterker en veiliger.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
onetime schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Heb je nu allemaal losse stukken beton op je dak? Met een klein beetje schuiven gaat dat als nog mis. Als je al die stukken nog aan elkaar maakt wordt het echt nog een heel stuk sterker en veiliger.
Betonvoeten zijn via de zonnepanelen toch tot één geheel gekoppeld?

• de Peer

de Peer

under peer review

THM0 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Betonvoeten zijn via de zonnepanelen toch tot één geheel gekoppeld?
Nee. Zo zou ik dat niet zien. Zie het als een parallelogram. Daar zit bij storm wel wat beweging in en dat is ook gebleken bij de laatste grote storm. Een extra dwarsverbinding is wel aan te raden.

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee