Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:54
de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Nee. Zo zou ik dat niet zien. Zie het als een parallelogram. Daar zit bij storm wel wat beweging in en dat is ook gebleken bij de laatste grote storm. Een extra dwarsverbinding is wel aan te raden.
Hmm... ik was voornemens om ieder paneel met twee klemmen te bevestigen aan iedere schans (dus per paneel in totaal 4 klemmen). Dan heb je toch vrijwel geen speling meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:35

de Peer

under peer review

THM0 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Hmm... ik was voornemens om ieder paneel met twee klemmen te bevestigen aan iedere schans (dus per paneel in totaal 4 klemmen). Dan heb je toch vrijwel geen speling meer?
Dat is alleen het geval als je genoeg beton gebruikt. Wat ik me kan herinneren uit dit topic (of het centrale PV topic) is dat betonvoeten zonder dwarsverbinding of pvc buizen bij de afgelopen storm problemen hadden. Er kwamen de nodige foto's voorbij van losgekomen panelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:41:
[...] Betonvoeten zijn via de zonnepanelen toch tot één geheel gekoppeld?
de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:47:
[...] Nee. Zo zou ik dat niet zien. Zie het als een parallelogram. Daar zit bij storm wel wat beweging in en dat is ook gebleken bij de laatste grote storm. Een extra dwarsverbinding is wel aan te raden.
Zoals @de Peer al schreef, maar dan nog meer: niet alleen een dwars verbinding, maar ook voor-achter.
Ik heb genoeg foto's gezien van weg gewaaide panelen, daar zie ik die van jou niet graag bijkomen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52
Ik heb ze aan de achterkant verbonden met schuttingplanken. Is het gelijk mooi (bijna helemaal) dicht voor de wind. Voorkant heb ik niet verbonden. Ligt al een paar jaar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04 21:02
Nu ik jullie verhalen (over storm) lees, heb ik toch even de behoefte om jullie mening over mijn onderconstructie te horen. Persoonlijk had ik mijn constructie wat platter op het dak willen hebben, maar ik had berekend dat ik 30kg per hoek nodig had. Is het over-gedimensioneerd? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpDtLraGV6Brjqiq97y7wMWNliQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAC89c2icmQRslYIp7u6mDEg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5N-zhv4klhXFUE3oQjmxP7r17w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9lbtp5kteJ0XGjEJKRhLABe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-DXXrRZOTR8dE5NaEn6j6x4SeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QINHz6Nya6KRVMCKOnR3ChEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lACiD0tl0feFn3rZqG6Ag7NXltY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGV3xgbh4KoAtKc12gjkLYIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mD7OgqovmgEwJKljfn-mo3EHsow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LORiSKn9n6WOmGIEFTzKLHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkO6JViomq4Rqx7s0abHX6tjFkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdBmgBgWaGDP1zqgeW9jxDIN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
de Peer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Dat is alleen het geval als je genoeg beton gebruikt. Wat ik me kan herinneren uit dit topic (of het centrale PV topic) is dat betonvoeten zonder dwarsverbinding of pvc buizen bij de afgelopen storm problemen hadden. Er kwamen de nodige foto's voorbij van losgekomen panelen.
Heb je die voorbeelden nog ergens? Heb ze niet kunnen vinden |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb dan weliswaar m'n betonvoeten niet zelf gegoten, maar gewoon gekocht.
Wel dankbaar voor alle adviezen die ik hier voorbij heb zien komen! d:)b

Hedenmiddag de laatste opruimactie op het dak gedaan, de kabels zo netjes mogelijk weggewerkt, en wat foto's gemaakt van het geheel.

Voorheen stonden er vier SM110-24 panelen op het garagedak. Die functioneerden weliswaar nog steeds, na ruim 20 (!) jaar. Maar het werd toch eens tijd voor meer power op het dak.
Shell Solar SM 110 + Gridifit 250; onderhoud?

Nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52739814032_d96a152e08_c.jpg

En dit is hoe ik de betonsteunen van De Groot beton heb gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52741416515_30cf3bc4f1_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52741004391_5e89eb3de6_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52741257474_ecb6704e8c_c.jpg

Heb montagerails op de schuine zijden van de betonschansen vastgezet. Ieder stukje rails met 4 stuks Fischer DuoPower plug/schroef (die kunnen volgens de specs 50kg per schroef/plug hebben).
Dus op ieder hoekpunt een rail met 4 schroeven/pluggen verankerd aan de betonvoeten.

En de Hoymiles HM-1500 zit onder de panelen, op het horizontale deel van de betonvoet:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52740852743_f589cb188c_c.jpg

Volgens mij gaat dit nergens heen met een storm. 8)
Iedere betonvoet weegt 36kg/stuk.

Komende week worden er periodes met ruim 75km/h windstoten verwacht; dus komt er gelijk een test aan. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MrSweety66 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:29:
[...]

Heb je die voorbeelden nog ergens? Heb ze niet kunnen vinden |:(
Nee helaas.

Jouw constructie lijkt me zeer stevig overigens. Zou me geen zorgen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 11-03-2023 23:57 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:49

BTS

MrSweety66 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:27:
Nu ik jullie verhalen (over storm) lees, heb ik toch even de behoefte om jullie mening over mijn onderconstructie te horen. Persoonlijk had ik mijn constructie wat platter op het dak willen hebben, maar ik had berekend dat ik 30kg per hoek nodig had. Is het over-gedimensioneerd? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn constructie wordt vergelijkbaar, 5 stuks opsluitbanden van 100 x 20 x 10 cm. Dit word wel één lange rij. Mogelijk verlijm ik deze onderling met elkaar.
Aan de lage zijde leg ik de opsluitbanden plat en ook als één lange rij. Dat is 450 kg balast.
Het word een vlak van 3x3 panelen (9).

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvde
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-04 12:54
ehtweak schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:37:

Hedenmiddag de laatste opruimactie op het dak gedaan, de kabels zo netjes mogelijk weggewerkt, en wat foto's gemaakt van het geheel.

Voorheen stonden er vier SM110-24 panelen op het garagedak. Die functioneerden weliswaar nog steeds, na ruim 20 (!) jaar. Maar het werd toch eens tijd voor meer power op het dak.

Nu ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb montagerails op de schuine zijden van de betonschansen vastgezet. Ieder stukje rails met 4 stuks Fischer DuoPower plug/schroef (die kunnen volgens de specs 50kg per schroef/plug hebben).
Dus op ieder hoekpunt een rail met 4 schroeven/pluggen verankerd aan de betonvoeten.

En de Hoymiles HM-1500 zit onder de panelen, op het horizontale deel van de betonvoet:

[Afbeelding]

Komende week worden er periodes met ruim 75km/h windstoten verwacht; dus komt er gelijk een test aan. :+
Je installatie ziet er erg netjes uit!

Hoeveel graden zijn je steunen?

[ Voor 10% gewijzigd door Nielsvde op 12-03-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nielsvde schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:36:
[...]
Hoeveel graden zijn je steunen?
Ik heb de 20o variant besteld en gebruikt.

En dit soort rails:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENzsoAorPbM1Mu5dwsPdrxSVudE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQAi2OSNKQRLTyCc4mEYRNL0.png?f=fotoalbum_large
de meegeleverde schroeven heb ik niet gebruikt

Amazon ASIN # B0B9XJT4FH (en diverse andere aanbieders die precies dezelfde rails verkopen)
Vaak vind je nog een kortingscoupon en kun je ze nog wat goedkoper krijgen.

Ik had de 30cm uitvoering besteld en die heb ik in 2 stukken van 15 cm gezaagd en iedere helft op de schuine kant van zo'n betonschans vastgezet met 4 x Fischer DuoPower plug/schroef combinatie.
De draadeinden die De Groot beton in de voet heeft zitten heb ik niet gebruikt.

En in die rails passen dan PV-paneel klemmen, aardklemmen, etc.
Uiteraard wel opletten dat je de PV-paneel klemmen met het juiste aanhaalmoment vastzet. Die heb ik gehaald uit de documentatie van de PV-paneel leverancier; in mijn geval werd 20Nm aanbevolen. Dus kwam m'n momentsleutel ook weer van pas!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51284923837_5d798ae143_w.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 12-03-2023 11:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:09
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Mijn constructie wordt vergelijkbaar, 5 stuks opsluitbanden van 100 x 20 x 10 cm. Dit word wel één lange rij. Mogelijk verlijm ik deze onderling met elkaar.
Aan de lage zijde leg ik de opsluitbanden plat en ook als één lange rij. Dat is 450 kg balast.
zit op ongeveer 830 kilo voor 8 panelen 2 x 4

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ehtweak schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:37:

Nu ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik had die beton liggers aan elkaar verbonden met die alu geleiders
waarom plastic ringetjes?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:30:
[...]

ik had die beton liggers aan elkaar verbonden met die alu geleiders
Maar dan had ik wel hele lange alu-rails moeten gebruiken...
waarom plastic ringetjes?
Bij het originele setje rails/schroeven/ringen zaten ook hard kunststof ringen. Die heb ik niet gebruikt, maar wel alsnog nylon ringen onder de schroefkoppen gelegd.

Hier zie je de originele productfoto, waarbij de doorzichtige kunststof ringen te zien zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7s-Ou8648DuD9qwt4Ce8rVQv8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4BKc20rLY8TpLMR8YjUNg5Z.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ehtweak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Maar dan had ik wel hele lange alu-rails moeten gebruiken...

[...]

Bij het originele setje rails/schroeven/ringen zaten ook hard kunststof ringen. Die heb ik niet gebruikt, maar wel alsnog nylon ringen onder de schroefkoppen gelegd.

Hier zie je de originele productfoto, waarbij de doorzichtige kunststof ringen te zien zijn:
[Afbeelding]
heb je bij schuin dak montage toch ook? zit wel alles mooi aan elkeaar vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:41:
[...]

Ben benieuwd. Wordt de overspanning van lage (betonrij) naar hoge rij niet te groot? Ik ben bang dat je in het midden ook een ondersteuning nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:49

BTS

@MrSweety66 daar houd ik ook rekening mee maar dat word geen aaneengesloten rij.

www.highflow.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, vandaag was gelijk een goede test qua windbestendigheid van m'n installatie. :+
ehtweak in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Hier op dijk Enkhuizen - Lelystad (daar zit ik vlak tegenaan), is windkracht 9 gemeten. Met pieken van ruim 100km/h.

En, nu ik op zolder zit, hoor ik alle kanten de wind in de jachthaven gieren en fluiten rond de masten van de bootjes. Ook de schuttingen hier in de buurt bewegen aardig heen & weer.
Maar mijn PV-panelen op de betonschansen zijn nog geen millimeter verschoven. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUU7BPuBQxFQIqjTrhMIxNM_l6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpHrPDCJ6NixQQtzPxDU9Tq3.jpg?f=fotoalbum_large

Dag allemaal, misschien niet een hele duidelijke foto, maar ik heb drie betonschansen van ongeveer 45 kg per stuk. Hierop wil ik 3 panelen monteren. 2 in landscape boven elkaar en 1 in portraid. Met klemmen en bouten wilde ik dit op de betonvoeten bevestigen. 4 klemmen per paneel. Maar nu las ik over windkrachten e.d. wat zou jullie advies zijn om dit ook windbestendig te maken. Kruisschoren? Aan de achterzijde. Overigens is dit een hoek van 4.5 graden. Dus ze steken niet extreem hoog uit aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frank.v schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:58:
[Afbeelding]

Dag allemaal, misschien niet een hele duidelijke foto, maar ik heb drie betonschansen van ongeveer 45 kg per stuk. Hierop wil ik 3 panelen monteren. 2 in landscape boven elkaar en 1 in portraid. Met klemmen en bouten wilde ik dit op de betonvoeten bevestigen. 4 klemmen per paneel. Maar nu las ik over windkrachten e.d. wat zou jullie advies zijn om dit ook windbestendig te maken. Kruisschoren? Aan de achterzijde. Overigens is dit een hoek van 4.5 graden. Dus ze steken niet extreem hoog uit aan de achterzijde.
lijkt me behoorlijk stevig al.
Als je de steunen onderling kunt fixeren maakt dat het helemaal af. Hoe je dat doet maakt niet eens zoveel uit. Een pvc buis, draadstang, houten plank. als het maar geen mogelijkheid krijgt om te bewegen waardoor de panelen los zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Precies, ik zat te denken aan een dunne houten plank die ik dan met 2 bouten per betonschans kan vastzetten in het midden bovenop de schans, onder de panelen. Zoals op de tekening nu te zien is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvy9YUDwh9J8Zmeb48xJAGaxv0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLvEOGssWCrOAv2qXCx5sWJr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Frank.v op 15-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Frank.v Ik zou geen hout nemen, da's niet zulk stijf materiaal (zelfs hardhout niet)

Eerder dan nog een geëloxeerd/geëpoxeerd stuk alu-profiel o.i.d.

Of, als je toch een profiel voor een dwarsverbinding gaat gebruiken, waarom dan niet de rail, waarop je je PV-panelen gaat vastzetten, door laten lopen van betonschans naar betonschans? Dan is in één keer je dwarsverbinding en de bevestigingsrail voor je panelen geregeld.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
ehtweak schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:22:
@Frank.v Ik zou geen hout nemen, da's niet zulk stijf materiaal (zelfs hardhout niet)

Eerder dan nog een geëloxeerd/geëpoxeerd stuk alu-profiel o.i.d.

Of, als je toch een profiel voor een dwarsverbinding gaat gebruiken, waarom dan niet de rail, waarop je je PV-panelen gaat vastzetten, door laten lopen van betonschans naar betonschans? Dan is in één keer je dwarsverbinding en de bevestigingsrail voor je panelen geregeld.
Hmm dan eerder een aluminium profiel inderdaad. Want ik heb geen bevestigingsrail waarop de panelen komen. Die worden bevestigd direct in de hulzen die mee zijn gegoten in het beton met paneelklemmen en bouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zou eens de bouwmarkt inlopen en out of the box denken. Iets van metaal is het meest stevig.
Kan inderdaad alu rails zijn of gewoon draadstang oid. Het kan best plat zijn.
In theorie kan ijzerdraad zelfs, maar liever iets dat niet zo buigbaar is natuurlijk.
pvcbuis kan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frank.v schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Want ik heb geen bevestigingsrail waarop de panelen komen. Die worden bevestigd direct in de hulzen die mee zijn gegoten in het beton met paneelklemmen en bouten.
Dat wilde ik in eerste instantie ook doen; de ingegoten schroefhulzen gebruiken.
Uiteindelijk toch een (stuk) rail gemonteerd en daarop de PV-panelen bevestigd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
ehtweak schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Dat wilde ik in eerste instantie ook doen; de ingegoten schroefhulzen gebruiken.
Uiteindelijk toch een (stuk) rail gemonteerd en daarop de PV-panelen bevestigd.
Maar je hebt ze uiteindelijk niet met elkaar verbonden toch? De betonschansen?

En waarom heb je daarvoor gekozen ipv de ingegoten hulzen te gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Frank.v op 15-03-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Frank.v Idd; dat is juist. De onderlinge verbinding is in mijn geval het frame van de panelen zelf.

De betonvoeten staan zo stabiel op het dak, ik vond het niet nodig om ook nog lange einden alu-profiel tussen de betonblokken zelf te gebruiken. Uiteraard zijn de midden- en eindklemmen met het juiste aanhaalmoment vastgedraaid.
Nu was ik met een aantal setjes van 30cm profiel klaar. Anders had ik nog de nodige strekkende meters aan alu-profiel moeten gebruiken.
Is dat nog steviger? Nog stabieler? Nog fraaier?
Ongetwijfeld. Maar dat vond ik het niet waard/nodig.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frank.v schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:13:
[...]
En waarom heb je daarvoor gekozen ipv de ingegoten hulzen te gebruiken?
Bevestiging op een rail met standaard PV-klemmen, inclusief het monteren van wat aardklemmen vond ik op deze manier beter/handiger.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52740469127_de64231e23_c.jpg
PV-04 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2023 11:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
[Afbeelding]

Evo rails in de lengte, twee stuks met daar op de panelen. Is het geheel mooi met elkaar verbonden :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Idee is nu om een ijzeren cv buis 22mn op de achterzijde te monteren met buisklemmen die aan alle schansen worden vastgezet. Zoals op de foto. De aluminium strips bij de bouwmarkt buigen namelijk makkelijk door waardoor naar mijn idee de stijfheid niet te garanderen is. Zie rode lijn. Zou dat dan voldoende zijn, naast dat alle panelen ook met 4 klemmen worden vastgezet per paneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7icY3oxCIH7ROAN4_cN-3_yXd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2abcOr2D2LDlsf9VYs5FOW2B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Frank.v op 15-03-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
[Afbeelding]

Zorgen dat er (bijna) geen wind onder kan komen. dus achter dichtmaken. Ik heb schuttingplanken gebruikt.
Met elkaar verbinden heb ik niet gedaan anders aan de achterkant door de planken. Ik heb 8 panelen op een rij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 20:08
Frank.v schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:00:
Idee is nu om een ijzeren cv buis 22mn op de achterzijde te monteren met buisklemmen die aan alle schansen worden vastgezet. Zoals op de foto. De aluminium strips bij de bouwmarkt buigen namelijk makkelijk door waardoor naar mijn idee de stijfheid niet te garanderen is. Zie rode lijn. Zou dat dan voldoende zijn, naast dat alle panelen ook met 4 klemmen worden vastgezet per paneel

[Afbeelding]
Je moet zeker doen wat je zelf goed dunkt (ik heb ook geen windtunneltesten gedaan), maar persoonlijk lijkt het me echt zwaar overkill. Die betonblokken die je daar hebt staan gaan echt nergens heen als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De aluminium strips bij de bouwmarkt buigen namelijk makkelijk door waardoor naar mijn idee de stijfheid niet te garanderen is.
Je moet ook geen strips gebruiken, maar profielen!
Een standaard hoekprofiel is eigenlijk al te weinig 'profiel'. Het liefst een vierkant-profiel.
Of gelijk van de juiste PV-paneel profielen... Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoyKF6xAc6ObBhFfOEPMnWwgs_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymWNJEWUg3patdvcJatap3bc.png?f=user_large
Die zijn wel goed stijf. :Y En torderen nauwelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2023 21:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idee is nu om een ijzeren cv buis 22mn op de achterzijde te monteren met buisklemmen die aan alle schansen worden vastgezet.
Volgens mij is dat ook niet echt een stijve constructie.
En ijzeren cv buis? Buiten, jarenlang, gebruiken? Lijkt me ook niet het juiste materiaal... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 22:15
[Afbeelding]

Door de zijkanten boren en een draadeind doorheen halen. Deze kan je met (vleugel) moeren aan weerszijden vastzetten.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 01:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-lsAF9pN3MB-Vkp-2GPwk2ann8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUttIpWsx9kjj9yg6HFb3Cld.jpg?f=fotoalbum_large

6 stuks gereed, morgen het dak op.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ehtweak schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:18:
@Frank.v Idd; dat is juist. De onderlinge verbinding is in mijn geval het frame van de panelen zelf.

De betonvoeten staan zo stabiel op het dak, ik vond het niet nodig om ook nog lange einden alu-profiel tussen de betonblokken zelf te gebruiken. Uiteraard zijn de midden- en eindklemmen met het juiste aanhaalmoment vastgedraaid.
Nu was ik met een aantal setjes van 30cm profiel klaar. Anders had ik nog de nodige strekkende meters aan alu-profiel moeten gebruiken.
Is dat nog steviger? Nog stabieler? Nog fraaier?
Ongetwijfeld. Maar dat vond ik het niet waard/nodig.
dis het frame wat een geheel vormt met get glas van de panelen zorgen nu voor het opvangen van de spanningen van bewegen? over de jaren heen en met flinke stormen?

twijfel beetje wat dat gaat worden dan? glas uiteindelijk eens barsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Ziet er mooi uit... Waarmee heb jij de schroefhulzen gemaakt? RVS of thermisch verzinkt? En klopt het dat ik stukjes pvc pijp zie om ze daarmee met draadeind met elkaar te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

tomtommie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:41:
[...]

het hoeft niet zo moeilijk te zijn toch?

***members only***
In deze constructie wordt betonijzer verbonden met binddraad (rvs?) met een schroefhuls (rvs?). Is rekening houden met galvanische corrosie overdreven voor de betonschansen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
rolandb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:42:
In deze constructie wordt betonijzer verbonden met binddraad (rvs?) met een schroefhuls (rvs?). Is rekening houden met galvanische corrosie overdreven voor de betonschansen?
Dan gebruik je toch een tirewrap

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reddo
rolandb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Ziet er mooi uit... Waarmee heb jij de schroefhulzen gemaakt? RVS of thermisch verzinkt? En klopt het dat ik stukjes pvc pijp zie om ze daarmee met draadeind met elkaar te verbinden?
Thermisch verzinkte hulzen vast aan de wapening en pvc pijpjes om gat te maken voor draadeinden, er nu uitgetgetikt. Bovenste schroefhulzen net uit hart en daar krijg ik geen bout in dus die moet ik nu nog boren helaas, verder past alles perfect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlLadnelwisv0hc5iPltajDFZUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT06GSk7c5fNvi6AydCR2bBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aUNJ2b5j5zjPtvQqDNmS1fOuRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up29VAVqLKyk9c8TAH5edVxo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door reddo op 19-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik zou wel de achterkant (waar de muur niet zit en de zijkant dichtmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
jobr schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Ik zou wel de achterkant (waar de muur niet zit en de zijkant dichtmaken.
Yep, dat moet nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefandj100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-04 07:37
reddo schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Thermisch verzinkte hulzen vast aan de wapening en pvc pijpjes om gat te maken voor draadeinden, er nu uitgetgetikt. Bovenste schroefhulzen net uit hart en daar krijg ik geen bout in dus die moet ik nu nog boren helaas, verder past alles perfect

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de achterkant dichtgemaakt met hardhout van oude schutting. Dit creert ook al een stijfheid en kan de wind er niet onderkomen.Daarnaast heb ik tijdens het gieten ook een RVS draadeind meegestort in het midden. Mijn steunen ook onderling nog verbonden met M8 draadeind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zadpmbGfLnYzfTOItHQHeOchEwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9F1DxGv71IDeDSYVc04F5WT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU76lDimGKhqlIpliXhYYdK1yms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sjras3SjNyFTL7xG5wWz58P4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:13

ericplan

5180 Wp PV

Zeker bij hogere betonvoeten is het nuttig om ze onderling te verbinden. Bij een storm staan er soms enorme zuigkrachten op een paneel. De zonnepanelen kunnen zich tijdens een storm onder een klem uitwerken (steeds een millimeter verder) als ze een beetje door de wind worden opgezogen. Zo’n paneelklem steekt immers ook maar 1,5 cm over het paneel uit. De betonvoeten worden dan op de plek van een paneel gewoon een stukje uit elkaar gedrukt. Door de voeten te verbinden voorkom je dit.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 21-03-2023 09:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ericplan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:15:
Zeker bij hogere betonvoeten is het nuttig om ze onderling te verbinden. Bij een storm staan er soms enorme zuigkrachten op een paneel. De zonnepanelen kunnen zich tijdens een storm onder een klem uitwerken (steeds een millimeter verder) als ze een beetje door de wind worden opgezogen. Zo’n paneelklem steekt immers ook maar 1,5 cm over het paneel uit.
Uiteraard staan er flinke krachten op tijdens een storm. Maar juist helemaal stijf zou het ook niet moeten zijn imho.

In mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52741257474_ecb6704e8c_c.jpg
PV-09 by Erik Haak, on Flickr
heb ik de zijkanten ook niet afgesloten.

Uiteraard zitten de klemmen wel met het voorgeschreven aandraaimoment (ca. 20Nm) vast. En als je dan goed kijkt merk je ook dat die kleine ribbeltjes van de klem als het ware een beetje insnijden in het PV-paneel frame.
Dat gaat nergens heen. Ik heb als test zelfs voorzichtig geprobeerd de betonvoet op te tillen (die wegen bij mijn situatie 36kg/stuk) aan de rand van het frame. Dan zie je echt geen beweging tussen klem en de rand van het PV-paneel.
De betonvoeten worden dan op de plek van een paneel gewoon een stukje uit elkaar gedrukt. Door de voeten te verbinden voorkom je dit.
Denk eerder andersom; de storm sjort aan je PV-panelen en zal waarschijnlijk zowel opwaartse als neerwaartse windvlagen creëren op/boven/onder je panelen.
Als de zijwanden dicht zouden zitten, dan kan ik me juist voorstellen dat de betonvoeten in z'n geheel windklappen krijgen vanaf de zijkanten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52740469122_f4604bcd2f_c.jpg
PV-05 by Erik Haak, on Flickr

E.e.a. is natuurlijk ook weer afhankelijk van waar je precies woont en hoe hoog je constructie staat.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:13

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb nog een eindklem over van een gerenommeerd Duits bedrijf, dus even ter illustratie op de foto gezet. De klem steekt precies 8 mm over het paneel en er zitten geen ribbeltjes of groeven in. Totale contactoppervlak met het paneel in het meest gunstige geval 5 cm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2Gc19BFUPvrCNqH1-4Pe1RNz2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYSugtJxRdfyPbbv57Jm16z0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxWZvqEs7x_EYqynS871AQ4-KnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb8ufdVJvjHq18mD4pFNadRB.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ericplan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:02:
Ik heb nog een eindklem over van een gerenommeerd Duits bedrijf, dus even ter illustratie op de foto gezet. De klem steekt precies 8 mm over het paneel en er zitten geen ribbeltjes of groeven in.
Ik heb nog een productfoto van een gerenommeerde ;) Chinese fabrikant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmUgV6zDGaW2YQ28P0wj8d6aqgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djoyDakSifjSHZlAoQVBkBN9.png?f=fotoalbum_large

En daar zie je toch duidelijk de scherpe groeven zitten, die zich vastklemmen in de rand van het paneel.
Dat zag ik namelijk gebeuren toen ik met de momentsleutel de bout bovenop de klem aandraaide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_-e8qoxUiWJmRmwEP5TcCb2Fik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cy9zwiRxA2bbm8dXHE0SXAG9.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ericplan schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:15:
Zeker bij hogere betonvoeten is het nuttig om ze onderling te verbinden. Bij een storm staan er soms enorme zuigkrachten op een paneel. De zonnepanelen kunnen zich tijdens een storm onder een klem uitwerken (steeds een millimeter verder) als ze een beetje door de wind worden opgezogen. Zo’n paneelklem steekt immers ook maar 1,5 cm over het paneel uit. De betonvoeten worden dan op de plek van een paneel gewoon een stukje uit elkaar gedrukt. Door de voeten te verbinden voorkom je dit.
Precies, daarom doe je horizontaal nog een rails plaatsen overde gehele lengte waar dan weer de panelen op komen.

Dan heb je een geheel, dat is ook zo bij een kant en klaar platdak systeem... tenminste heb ze nog niet gezien waar de "voeten" niet met elkaar verbonden waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Wat is de handige manier om de steunen voor te bereiden om ze te verbinden met draadeind? PVC buisje meegieten is een mogelijkheid, maar hoe fixeer ik dat op een handige manier? Buisje moet dan op de bodem van de mal vastgezet kunnen worden. Idealiter steekt het niet uit de voet
Of gewoon achteraf een gat boren in het uitgeharde beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
gat in de basisplaat van de mal en pvc met een draadeind er in zetten, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb

rolandb

reddo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:08:
gat in de basisplaat van de mal en pvc met een draadeind er in zetten, werkt prima
Je steekt dan toch gewoon een PVC pijpje door de mal heen en zaagt daarna een stukje bij? Tijdens het instorten heb je dan toch geen draadeind nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
rolandb schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Je steekt dan toch gewoon een PVC pijpje door de mal heen en zaagt daarna een stukje bij? Tijdens het instorten heb je dan toch geen draadeind nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S4DQXnC4h7lcUry3REeJ7sSjrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iQelpZU2mO6Sdy7fuQZkqKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX82-SvNy7_fZ9tlI5zZxJjN4pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8asxy7G2uSvIyqR0u2hyCHX.jpg?f=fotoalbum_large

Vastgezet in de mal, pijpjes 12mm met M10 en dus 10mm gat in basisplaat van de mal. Die pijpjes heb ik er na uitharden uitgetikt.

[ Voor 6% gewijzigd door reddo op 25-03-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Zou je de wapening aan de schroefhulzen kunnen bevestigen met tie-wraps? Die hulzen hebben bevestiging aan de bewapening nodig, dus de tie-wraps moeten wel duurzaam stevig blijven nadat het beton is uitgehard.Of vergaan die langzaam als ze ingestort zijn in beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik heb wapening er door gestoken, gaatjes even opgeboord naar 7mm dan ging de 6mm wapening er mooi doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik wil Esdec clickfit evo rails gaan monteren op betonbielzen

Wat zou de beste manier zijn om die rails te bevestigen? Ik kan chemische ankers of pluggen in het beton gebruiken, maar hoe monteer je dat het beste aan de rails? De rails is een holle koker, dus als ik het bijvoorbeeld op een draadeind of stokeind wil monteren, moet ik de moet kwijt in het profiel en dat is lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:14
orf schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:48:

Wat zou de beste manier zijn om die rails te bevestigen? Ik kan chemische ankers of pluggen in het beton gebruiken, maar hoe monteer je dat het beste aan de rails? De rails is een holle koker, dus als ik het bijvoorbeeld op een draadeind of stokeind wil monteren, moet ik de moet kwijt in het profiel en dat is lastig.
Ik heb de moeren wel in de rails. Onder gewoon gat en boven wat groter zodat er een dopsleutel in past.

Of op een plek monteren waar niet de rand van het paneel komt, dan heb je op de rails iets ruimte.
Erwin_83 in "Zonnepanelen op berging"

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 30-03-2023 09:15 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Erwin_83 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Ik heb de moeren wel in de rails. Onder gewoon gat en boven wat groter zodat er een dopsleutel in past.

Of op een plek monteren waar niet de rand van het paneel komt, dan heb je op de rails iets ruimte.
Erwin_83 in "Zonnepanelen op berging"
Heel mooi gedaan! Ik ga dat ook zo doen denk ik. Wat voor matjes heb je gebruikt? Ik wilde 10x10 gebruiken, maar zie dat jij veel grotere stukken hebt gebruikt en dat lijkt me beter voor de gewichtsverdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
orf schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:48:

Ik heb gewoon een plug met RVS schroeven (met RVS ring en gat door de rails heen) gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVkoMU4vXGeuYSfpT5-CkGsyWRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26G9R3iQVNxy9kTaKexulgqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:14
orf schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Heel mooi gedaan! Ik ga dat ook zo doen denk ik. Wat voor matjes heb je gebruikt? Ik wilde 10x10 gebruiken, maar zie dat jij veel grotere stukken hebt gebruikt en dat lijkt me beter voor de gewichtsverdeling.
Ik had nog rubber tegels liggen, die heb ik in stroken gesneden en hergebruikt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
orf schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Winkelman heeft matjes van 10x20 in het assortiment: https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html

Anders bij de hornbach een wasmachine dempingsmat kopen en zelf in stukken snijden.

Of gewoon meerdere tegeldragers eronder gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Winkelman heeft matjes van 10x20 in het assortiment: https://www.winkelman-zon...ermrubber-200x100x10.html

Anders bij de hornbach een wasmachine dempingsmat kopen en zelf in stukken snijden.

Of gewoon meerdere tegeldragers eronder gooien.
Dat laatste ga ik gewoon doen. Dan is het voldoende ondersteund denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-04 16:28
Gezien de hoeveelheid doe-het-zelvers hier, misschien dat jullie wat advies hebben.

Ik ga mijn omvormer relatief dicht bij de meterkast in de buurt ophangen. Hier heb ik VD draad nodig voor de aansluiting van de 3 fase omvormer. Volgens wat Google werk zijn de gebruikelijke kleuren: Zwart, Grijs, Bruin en Blauw voor de nul. Bruin en Blauw zijn makkelijk, Grijs heb ik bij sandervunderink gevonden, maar Zwart (2,5mm) was niet meer op voorraad. Nu kan ik nog maar 1 plek vinden die Zwarte VD draad verkoopt met 2,5mm dikte, maar met een minimum van 100 meter, terwijl 10 al te veel gaat zijn. Hebben jullie nog een adresje waar ze dit verkopen? Of ben ik verkeerd voorgelicht qua kleuren voor een 3 fasen apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Spacey1989 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:14:
Gezien de hoeveelheid doe-het-zelvers hier, misschien dat jullie wat advies hebben.

Ik ga mijn omvormer relatief dicht bij de meterkast in de buurt ophangen. Hier heb ik VD draad nodig voor de aansluiting van de 3 fase omvormer. Volgens wat Google werk zijn de gebruikelijke kleuren: Zwart, Grijs, Bruin en Blauw voor de nul. Bruin en Blauw zijn makkelijk, Grijs heb ik bij sandervunderink gevonden, maar Zwart (2,5mm) was niet meer op voorraad. Nu kan ik nog maar 1 plek vinden die Zwarte VD draad verkoopt met 2,5mm dikte, maar met een minimum van 100 meter, terwijl 10 al te veel gaat zijn. Hebben jullie nog een adresje waar ze dit verkopen? Of ben ik verkeerd voorgelicht qua kleuren voor een 3 fasen apparaat?
1e hit op google: https://www.allekabels.nl/230_volt/vd_draad/2.5-mm.html
edit: oh sorry dat is niet zwart

Kun je niet gewoon 4-aderige kabel kopen die sowieso al de juiste kleuren bevat?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Spacey1989 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:14:

Uhmzz, daar gebruik je normaal gesproken gewoon YMvK kabel voor...
de Peer schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:16:
[...]

1e hit op google: https://www.allekabels.nl/230_volt/vd_draad/2.5-mm.html

Kun je niet gewoon 4-aderige kabel kopen die sowieso al de juiste kleuren bevat?
En waar zie jij zwart 2,5mm2 staan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:24:
[...]

Uhmzz, daar gebruik je normaal gesproken gewoon YMvK kabel voor...
Is dat niet onnodig als ik toch binnenshuis blijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Spacey1989 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:19:
[...]

Is dat niet onnodig als ik toch binnenshuis blijf?
VD draad in een buis kan ook prima, daar niet van. Je blijft immers binnenhuis.

Vanaf de werkschakelaar (en ook van PV verdeler naar werkschakelaar als je die hebt) naar omvormer ga je wel gebruik maken van YMvK kabel?

Zie zo gauw ook niet waar je minder dan 100m zwart 2,5mm2 VD draad kan krijgen helaas...

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 03-04-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Spacey1989 Wij hebben een 5 aderige kabel gelegd naar de inverter. Volgens mij was dat ook nog goedkoper dan 5 losse draden (en dan moet je de buis ook nog kopen).

Wellicht kan je nog even buurten in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 om te vragen of ze daar goede ideeën hebben waar je losse zwarte draad aan kan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Bedankt voor de reacties; ik heb me er maar bij neergelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:31:
[...]

VD draad in een buis kan ook prima, daar niet van. Je blijft immers binnenhuis.

Vanaf de werkschakelaar (en ook van PV verdeler naar werkschakelaar als je die hebt) naar omvormer ga je wel gebruik maken van YMvK kabel?

Zie zo gauw ook niet waar je minder dan 100m zwart 2,5mm2 VD draad kan krijgen helaas...
Vanaf de werkschakelaar heb ik juist een flexibele rubberkabel gepakt naar de omvormer. Werkt net ff wat makkelijker.

Verder, ja krachtgroepen doe je gebruikelijk gewoon met 5 aderige YMvK. Ook binnenshuis. Maar dit wordt nogal offtopic, het gaat hier over betonschansen niet over elektrische installaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 18:27
Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van de hier eerde getoonde installatie, maar zit nog wel aan mijn hoofd te krabben mbt de benodigde hoeveelheid ballast. De installatie ligt onder een hoek van 5 graden en is achteraan dus 39cm hoog inclusief de panelen. Zij en achterkanten gaan afgedicht worden. Mijn dak is 2.60cm hoog en het ligt vrij dicht bij de rand.

Ik heb op dit moment voor elke lange rij van 3 panelen het volgende voorzien:

vooraan 40kg, midden 80kg en achteraan 100kg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuVHC5cvy2HvxgWT4wWdfL_k2JA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K50Ycv0zrV5l3MIizYsko2ve.png?f=fotoalbum_large

Nu zit ik nog eens naar de dak constructie te kijken en vraag mij toch af of deze ballast niet wat te veel van het goede is. en of mijn dak het wel gaat houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8zYzjGB1FFT9Ez7nPGi5lnBeFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrXG7xA0ucsXrTb55gV7gyA7.jpg?f=fotoalbum_large

De staande palen in de hoeken zijn 14x14cm, de ringbalken en tussenliggers (liggen tussen de ringbalken, niet erop) 6.5x14cm. Let op, de balk is iets zwakker ivm ingebouwde spotjes.

Hoe het er nu bij ligt wordt de 220kg van 3 panelen ondersteund door 2 tussenliggers en 1 ringbalk. Het deel boven de schuur is wat minder kritiek omdat er 1 paneel minder ligt en de ringbalken beter ondersteund worden door de muur.

Wat denken jullie hierover? Geen zorgen maken en gewoon verder gaan met de geplande ballast, of toch een beetje gas terugnemen? Ik ben een beetje huiverig om minder ballast te gebruiken. In 2019 zijn er van mijn zolder panelen naar beneden gekomen ivm te weinig ballast. De leverancier had op 8m hoogte 30kg ballast per paneel aanbevolen en ik had mij met mijn domme hoofd niet goed ingelezen in de materie om te beseffen dat het veel te weinig was.

Ik woon in windgebied II

[ Voor 1% gewijzigd door osluis op 17-04-2023 15:44 . Reden: typo's aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

out-of-the-box, is vastschroeven van de paneeldragers (de aluminium balken) geen optie? bedoel begin- en eind ergens aan het hout monteren.
Of het er dan ook uitziet... :)

Of platter leggen? Kost je misschien wat instraling maar ook minder windgevoelig.

[ Voor 19% gewijzigd door JWT op 17-04-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@osluis poeh, da's 70 kg per paneel, of 100 kg voor de buitenste zelfs! Holy moly... Het is altijd moeilijk om hierover advies te geven (ik bedoel, zonder windtunneltesten te doen valt er weinig te onderbouwen), maar dat klinkt toch wel als ongelooflijke overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
osluis schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:37:
Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van de hier eerde getoonde installatie, maar zit nog wel aan mijn hoofd te krabben mbt de benodigde hoeveelheid ballast. De installatie ligt onder een hoek van 5 graden en is achteraan dus 39cm hoog inclusief de panelen. Zij en achterkanten gaan afgedicht worden. Mijn dak is 2.60cm hoog en het ligt vrij dicht bij de rand.

Ik heb op dit moment voor elke lange rij van 3 panelen het volgende voorzien:

vooraan 40kg, midden 80kg en achteraan 100kg

[Afbeelding]

Nu zit ik nog eens naar de dak constructie te kijken en vraag mij toch af of deze ballast niet wat te veel van het goede is. en of mijn dak het wel gaat houden.

[Afbeelding]

De staande palen in de hoeken zijn 14x14cm, de ringbalken en tussenliggers (liggen tussen de ringbalken, niet erop) 6.5x14cm. Let op, de balk is iets zwakker ivm ingebouwde spotjes.

Hoe het er nu bij ligt wordt de 220kg van 3 panelen ondersteund door 2 tussenliggers en 1 ringbalk. Het deel boven de schuur is wat minder kritiek omdat er 1 paneel minder ligt en de ringbalken beter ondersteund worden door de muur.

Wat denken jullie hierover? Geen zorgen maken en gewoon verder gaan met de geplande ballast, of toch een beetje gas terugnemen? Ik ben een beetje huiverig om minder ballast te gebruiken. In 2019 zijn er van mijn zolder panelen naar beneden gekomen ivm te weinig ballast. De leverancier had op 8m hoogte 30kg ballast per paneel aanbevolen en ik had mij met mijn domme hoofd niet goed ingelezen in de materie om te beseffen dat het veel te weinig was.

Ik woon in windgebied II
Ik zou dit systeem van Esdec gebruiken:
https://www.elektroproduc...bitumendak-m12x250mm.html
Filmpje >> YouTube: ClickFit EVO EPDM- en Bitumendak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
JWT schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:23:
out-of-the-box, is vastschroeven van de paneeldragers (de aluminium balken) geen optie? bedoel begin- en eind ergens aan het hout monteren.
Of het er dan ook uitziet... :)

Of platter leggen? Kost je misschien wat instraling maar ook minder windgevoelig.
Nee, in de balken waar de spots in zitten, is uiteraard bedrading verwerkt. Deze loopt in een sleufje aan de bovenkant van de dwarsliggers. Schroeven door het EPDM is daarom geen optie ivm kans om de bedrading te raken en aan de uiteinden van het dak (overstek) zijn het losse klossen die tegen de buitenkant geschroefd zijn, dus geen sterkte bieden.
mcDavid schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:42:
@osluis poeh, da's 70 kg per paneel, of 100 kg voor de buitenste zelfs! Holy moly... Het is altijd moeilijk om hierover advies te geven (ik bedoel, zonder windtunneltesten te doen valt er weinig te onderbouwen), maar dat klinkt toch wel als ongelooflijke overkill.
Dat leek mij ook, maar hoeveel wel redelijk is durf ik heel moeilijk in te schatten. Van der valk adviseert voor een dergelijk concept onder 10 graden met open zij/achterkant op een hoogte van 0-5m in totaal meer dan 260kg aan ballast. Hoeveel lager ik kan gaan zitten ivm de lagere hoek en afdichting kan ik niet zo heel goed inschatten. Zeker ivm de lagere hoek lijkt omhoog waaien van de voorkant mij ook een reëel gevaar. Daar overweeg ik juist om iets meer dan voorgeschreven te plaatsen wat aan de achterkant weer misschien weg kan waardoor het gewicht wat beter verdeeld wordt.
Dat is om twee redenen helaas geen optie. 1) ik ben al gestart met het frame te bouwen 2) er loopt bedrading door de dwarsliggers.

Ik weet overigens niet of de constructie er wel op berekend is om de opwaartse krachten op te kunnen vangen. Tuurlijk zitten de ringbalken wel in de staanders geschroefd, maar of dit sterk genoeg is om het ontbreken van ballast te kunnen vervangen durf ik niet te beoordelen.

[edit]
Wat snuffelwerk in dit topic leverde mij het volgende plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/55b7ca305558baee7f39dd4f038295d8859cb9fd/?url=https%3A%2F%2Fwww.sellectzonnepanelen.nl%2F%2FFiles%2F2%2F48000%2F48037%2FAttachments%2FProduct%2F219138J49I0LZOt1H5O1628G02g1Q516.jpg

Iemand enig idee over welke fabrikant dit gaat? Als ik de hoek weet kan ik daar ook wat lering uit trekken voor mijn situatie

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 17-04-2023 18:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mcDavid schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:42:
ik heb 65 kilo per paneel op een plat dak liggen en vond dat al op het randje qua juist te weinig haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:12
Dit is wel een intreant systeem voor de overkapping van mij zelf om dit in de toekomst toe te passen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Maxwp schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:44:
[...]

ik heb 65 kilo per paneel op een plat dak liggen en vond dat al op het randje qua juist te weinig haha
Mag ik vragen wat voor systeem hebt en op welke hoogte ze liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Ik ben inmiddels wat verder met mijn overpeinzingen en heb even gesproken met de mensen die mijn schuur en overkapping gebouwd hebben.

Wat ik ga doen is 80kg achteraan, 50kg 700mm naar voren en 60kg vooraan. Totaal per rij van 3 panelen 190kg en gemiddeld 63.32kg per paneel. Waarom extra gewicht vooraan? Het paneel wordt voor het massablok geplaatst, dus krijg je hefboomwerking als het setje aan de voorkant opgetild wordt. Aangezien er toch weinig gewicht aan de voorkant van de constructie ligt durf ik dat wel te verzwaren zonder dat het dak daardoor in de problemen komt.

De achterste ringbalk wordt extra gesteund door een wand en de helft van het gewicht ligt vlakbij de steunen onder de ringbalk waardoor eigenlijk maar de helft in het midden van de balk gesitueerd is. Het gewicht aan de voorkant wordt met gemak door de voorste ringbalk opgevangen. Boven de schuur was het geen enkel probleem aangezien de ringbalken daar rondom gesteund worden door een houtskeletbouw.

Na lang speuren kwam ik uit op de website van https://comprisolar.eu/i/ballastberekeningen.html voor een dichte schans van 3 panelen in landschape onder 10 graden. Als in dat overzicht in onbebouwde situatie uitgegaan wordt van 68kg per paneel, dan moet ik in een semi bebouwde situatie met de helft van de hellingshoek zeker toe komen met afgerond 63kg.

Wat ik nu nog ga doen is de rijen onderling met elkaar verbinden met een aluminium hoekprofiel en morgen even de volgende plaat ophalen https://www.tomsold.nl/pr...al-9005-gitzwart-pvdf-mat waar ik de afdichting van de wanden en achterkant mee ga doen. Waarom voor de brandwerende variant? Puur toeval, deze heeft een vezelkern waardoor hij stijver is dan eentje zonder.

[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 17-04-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
osluis schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:26:
Ik ben inmiddels wat verder met mijn overpeinzingen en heb even gesproken met de mensen die mijn schuur en overkapping .......und worden door een houtskeletbouw.

Na lang speuren kwam ik uit op de website van https://comprisolar.eu/i/ballastberekeningen.html voor een dichte schans van 3 panelen in landschape onder 10 graden. Als in dat overzicht in onbebouwde situatie uitgegaan wordt van 68kg per paneel, dan moet ik in een semi bebouwde situatie met de helft van de hellingshoek zeker toe komen met afgerond 63kg.

Wat ik nu nog ga doen is de rijen onderling met elkaar verbinden met een aluminium hoekprofiel en morgen even de volgende plaat ophalen https://w........ zonder.
zie je je komt ook al aan 63 kilo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Ik zit ook nog in mijn maag met ballast. Ik ben uiteindelijk de tabellen in onderstaande link tegengekomen. Daar heb je nog verschil in wegwaaien en verschuiven. Met antislipmatjes scheelt het erg veel ballast.

https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Ik ga voor mijn situatie op 30kg per paneel uitkomen, maar ga voor de zekerheid nog extra verzwaren en de zijkanten dicht maken (dichtmetselen). Het wordt Oost-West, dus de achterkanten hoef ik niet dicht te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Swerfer op 22-04-2023 15:13 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Swerfer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:11:
Ik zit ook nog in mijn maag met ballast. Ik ben uiteindelijk de tabellen in onderstaande link tegengekomen. Daar heb je nog verschil in wegwaaien en verschuiven. Met antislipmatjes scheelt het erg veel ballast.

https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html

Ik ga voor mijn situatie op 30kg per paneel uitkomen, maar ga voor de zekerheid nog extra verzwaren en de zijkanten dicht maken (dichtmetselen). Het wordt Oost-West, dus de achterkanten hoef ik niet dicht te maken.
wel jammer dat er dan niet bij staat op welke maat panelen dat is gebaseerd, dat maakt nog wel even een klein verschil.. ik zit aan 30 kg per paneel maar dat zijn kleine panelen, 1580x808. Huidige panelen zijn fors groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
reddo schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:00:
[...]

wel jammer dat er dan niet bij staat op welke maat panelen dat is gebaseerd, dat maakt nog wel even een klein verschil.. ik zit aan 30 kg per paneel maar dat zijn kleine panelen, 1580x808. Huidige panelen zijn fors groter.
Tabellen zijn in kg/m2 dus je moet het even zelf omrekenen aan de hand van afmetingen van je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
THM0 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:43:
[...]

Tabelen zijn in kg/m2 dus je moet het even zelf omrekenen aan de hand van afmetingen van je panelen.
Ah, yes, ik was te snel... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Goedemorgen allemaal, zou graag een mening van jullie willen horen.

Op plat dak komen 4 panelen te liggen in landschape op betonvoeten van +- 30 kg per stuk op oost/west opstelling 10 graden,
Moeten de zijkanten nog dicht gemaakt worden, en zal ik ze nog aan elkaar vastmaken zodat het ''stugger'' wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGZJaJZD73uYEnjwgN7VjTeY6eA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DZ9q98nWRcSzYQxiJI6HqlHn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
k_ers schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:13:
Goedemorgen allemaal, zou graag een mening van jullie willen horen.

Op plat dak komen 4 panelen te liggen in landschape op betonvoeten van +- 30 kg per stuk op oost/west opstelling 10 graden,
Moeten de zijkanten nog dicht gemaakt worden, en zal ik ze nog aan elkaar vastmaken zodat het ''stugger'' wordt
[Afbeelding]
Ik heb het niet gedaan. Ik heb alleen de achterkant dichtgemaakt (ik heb geen oost west)
gewoon even kijken hoeveel wind er onder kan komen en op welke windrichting je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Straks als de panelen erop zitten is links west en rechts oost en aanzicht is zuid.

De panelen komen tegen elkaar dus achterkant hoeft niet dicht lijkt mij. Dat zal het alleen om de zijkant gaan. Alleen wordt het dan wel warm eronder lijkt mij?
jobr schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:21:
[...]

Ik heb het niet gedaan. Ik heb alleen de achterkant dichtgemaakt (ik heb geen oost west)
gewoon even kijken hoeveel wind er onder kan komen en op welke windrichting je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
k_ers schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:43:
Straks als de panelen erop zitten is links west en rechts oost en aanzicht is zuid.

De panelen komen tegen elkaar dus achterkant hoeft niet dicht lijkt mij. Dat zal het alleen om de zijkant gaan. Alleen wordt het dan wel warm eronder lijkt mij?
[...]
Achterkant hoeft dan niet inderdaad.
Zonder panelen wordt je dak toch ook enorm warm (warmer dan zonder panelen denk ik).
En anders haal je de zijkant er in de zomer eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Achterkant en/of zijkanten dichtmaken?

Stormen komen dan weliswaar meestal vanuit het NW - ZW. Maar dan nog, die windvlagen tussen huizen(blokken) door, kunnen allerlei richtingen hebben.
Dus wat is dan wijsheid?

Zijkanten en achterkant dichtmaken zodat de volle windruk op de bovenkant van de panelen komt, of toch er maar langs laten waaien?
Mits natuurlijk de betonsteunen goed op hun plek blijven...
ehtweak in "De duurzame kroeg deel 5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vWt5PcCiniK19VY8DHvKO0tLe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ev9SkmJ0uupVOYnb0Ne3dNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Iemand nog een idee voor een mooie diy constructie op een EPDM lessenaarsdak? Is een overkapping, maar dan op een 7 graden helling.

De dakrand is circa 6cm hoog. Mijn idee was rails vastboren op betonbandjes, die op het dak leggen(op rubberen tegels, totaal ook 6cm) en de rails vast te zetten bij de daktrim(dus op de rand). Dit om het het evt schuiven tegen te gaan.

Enige nadeel is: dat je de rails aan de zijkanten ziet, en de panelen liggen circa 40cm van de kant af, dus die zie je juist weer niet/amper…iemand nog een ander idee? Vast schroeven op het dak zelf is niet gewenst…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 22:15
Bakema schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:47:
Iemand nog een idee voor een mooie diy constructie op een EPDM lessenaarsdak? Is een overkapping, maar dan op een 7 graden helling.

De dakrand is circa 6cm hoog. Mijn idee was rails vastboren op betonbandjes, die op het dak leggen(op rubberen tegels, totaal ook 6cm) en de rails vast te zetten bij de daktrim(dus op de rand). Dit om het het evt schuiven tegen te gaan.

Enige nadeel is: dat je de rails aan de zijkanten ziet, en de panelen liggen circa 40cm van de kant af, dus die zie je juist weer niet/amper…iemand nog een ander idee? Vast schroeven op het dak zelf is niet gewenst…
Fototje, plattegrond?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
De overkapping waar ze op moeten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TWmD7d0/IMG-4840.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vLWn8nd/IMG-4841.jpg

En ik wil dan eigenlijk hetzelfde idee als hieronder, maar ivm de helling toch graag het geheel vastzetten ivm evt schuiven. En dit kan aan de randen waar ook de daktrim vast zit, midden in het dak schroeven zien we niet zo zitten
Erwin_83 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ipv beton schansen heb ik schuin dak rails gebruikt en met draadeind aan betonnen opsluitbanden gemaakt. Ivm zicht en ballast beperkt houden ligt het op 2 graden afschot.

(Inspiratie opgedaan op Tweakers bij een volledig plat systeem met stoeptegels)
Maar als iemand nog een ander idee heeft wat platter kan…de bandjes op een of andere manier aan de zijkant van de rails bevestigen? Maar hoe :o

[ Voor 5% gewijzigd door Bakema op 30-04-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08

OKA

Bij een zoektocht kwam ik deze site tegen https://fv.contactitalia.it/en/category/flat-roofs/
Ziet er erg degelijk uit, maar zal waarschijnlijk prijzig zijn. Voor het doen van inspiratie is het uiteraard goed bruikbaar. Vooral het aan elkaar koppelen van de betonsteunen met aluminium profielen ziet er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:07
Vorige week twee extra panelen op het platte dak gelegd door middel van drie betonsteunen van De Groot beton. In eerste instantie gekozen voor 15 graden hellingshoek, maar ivm krappe ruimte heb ik uiteindelijk betonsteunen van 20 graden moeten gebruiken.

*knip*, dit is niet de juiste plek hiervoor. Gebruik Vraag & Aanbod of Vraag & Aanbod overig.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

ehtweak schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:59:
Achterkant en/of zijkanten dichtmaken?

Stormen komen dan weliswaar meestal vanuit het NW - ZW. Maar dan nog, die windvlagen tussen huizen(blokken) door, kunnen allerlei richtingen hebben.
Dus wat is dan wijsheid?

Zijkanten en achterkant dichtmaken zodat de volle windruk op de bovenkant van de panelen komt, of toch er maar langs laten waaien?
Mits natuurlijk de betonsteunen goed op hun plek blijven...

[Afbeelding]
Waarom wil je ze dichtmaken? Zodat er geen zooi onder komt of katten onder gaan spelen?
Je kan het misschien ook dichtmaken en dan gaten in de panelen maken zodat er toch nog wind door heen kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maxwp
kevlar01 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Waarom wil je ze dichtmaken? Zodat er geen zooi onder komt of katten onder gaan spelen?
Je kan het misschien ook dichtmaken en dan gaten in de panelen maken zodat er toch nog wind door heen kan.
denk dat dit de opbrengst flink verminderd.
de panelen werken niet meer zo goed met gaten erin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
Nou,
Meer met het idee dat die mischien de panelen zou kunnen optillen vanuit de zijkant wat dan open is. Panelen komen (als goed is) binnenkort binnen. Dan ga ik zelf ook nog even kijken hoe erg het is
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Zie het eerdere bericht; vanwege de beweging v.d. panelen door windvlagen.

Zooi komt er wel onder, maar spoelt en waait er net zo hard weer onder vandaan. Da's het probleem niet.

Maar je leest van mensen die beweren dat je zelfs met loeizware betonsteunen, je alsnog de zij-/achterkant zou moeten dichtmaken. Terwijl ik juist de panelen zelf zie flexen (soort trampoline effect) door de windvlagen. Terwijl de betonvoeten gewoon onwrikbaar op hun plaats blijven.
Maar dan blijf je alsnog de winddruk houden op de bovenzijde van de panelen. Dus tja; wat is nu wijsheid?
Grapje zeker? Gaten in de PV-panelen? Serieus?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ehtweak schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Zie het eerdere bericht; vanwege de beweging v.d. panelen door windvlagen.

Zooi komt er wel onder, maar spoelt en waait er net zo hard weer onder vandaan. Da's het probleem niet.

Maar je leest van mensen die beweren dat je zelfs met loeizware betonsteunen, je alsnog de zij-/achterkant zou moeten dichtmaken. Terwijl ik juist de panelen zelf zie flexen (soort trampoline effect) door de windvlagen. Terwijl de betonvoeten gewoon onwrikbaar op hun plaats blijven.
Maar dan blijf je alsnog de winddruk houden op de bovenzijde van de panelen. Dus tja; wat is nu wijsheid?

[...]

Grapje zeker? Gaten in de PV-panelen? Serieus?
zie je ze echt flexen?
ik namelijk ook toen ik een test opstelling had gemaakt
vandaar dat ik naar landscape ben overgestapt toen was dat stukminder
ze zijn oom aar 30mm de andere panelen die veel steviger zijn hebben een fram van 40mm of minimaal 35.

al dat flexen lijkt me niet goed voor de cellen namelijk minicracks over time en dan is het snel minder lijkt me.
zou er ook een verschil zijn tussen schuin dak montage ( waar dat niet zo snel voorkomt ) en plat dak montage in soort van panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maxwp schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:58:
[...]

zie je ze echt flexen?
Lees maar:
vandaar dat ik naar landscape ben overgestapt toen was dat stukminder
ze zijn oom aar 30mm de andere panelen die veel steviger zijn hebben een fram van 40mm of minimaal 35.
Het frame flexed niet, de panelen zelf, in het midden, wel.

En ze liggen bij mij ook in landscape.
Portrait durfde ik niet aan; dan zijn het helemaal rechtopstaande zeilpanelen.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste