Szwoar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik neig nu, om te beginnen, naar een bordje met hotswap mogelijkheid ga. Zo hou ik het voor mijzelf nog wat simpel, maar kan ik wel switches proberen, en als ik echt wil gaan knutselen kan ik dat op een later moment altijd nog doen.
Ik denk dat ik alsnog ga voor de Keychron Q3. Deze voldoet eigenlijk aan al mijn wensen en ipv draadloze connectiviteit lijkt het toch makkelijker om een KVM-switch te gebruiken, aangezien niet veel modellen dit ondersteunen.
Zou de Q3 qua kwaliteit onder high-end vallen, denken jullie? Ik zie wisselende ervaringen met bordjes van Keychron namelijk. Aangezien deze volledig metaal is en qua opbouw ook solide oogt. Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Ducky of een Leopard, al hebben die vooral bordjes die geen hotswap ondersteunen.
Nee de Q-serie is geen high-end maar zeker wel een solide bord.
High-end zit het bij toetsenborden ook niet in het wel- of niet solide zijn maar meer in design, afwerking, mogelijkheid tot (mount) opties, flex/bounce, geluid, ect.
Dat zeggende ik heb sinds kort een Q2 bij de collectie en herken de wisselende verhalen wel. Daarbij hangt het er denk ik vooral vanaf vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
Vanuit de keeb-enthousiast is de Q-serie mêh. Dikke bezels, niet super veel opties, stock niet geweldig klinkend, vrij standard switches, matige keycaps en stabilizers. En zo heb ik nog wat kleine dingetjes als liefhebber.
Bekijk je het wat neutraler, is het je eerste bord, wil je wat knutselen/rommelen aan het bord dan geld het volgende imho.
Strak design, solide alu case die goed aanvoelt, double shot keycaps, prima switches en keuze uit 3 opties, stabilizers klinken stock veel beter dan de vele Razers, Logitechs, ect van deze wereld, Mac//Windows switch is voor veel mensen erg fijne optie, basis alu plate met foam mount is eigenlijk niets mis mee en typt lekker.
Zeker de $20-ish extra voor switches en keycaps tov de barebone is een no-brainer als je begint of gewoon een mooi bord wilt.
Mijn eigen mening zit er tussenin;
Ik was al enthousiast over mijn Gateron Pro Yellows maar de Pro reds die Keychron als optie bied zijn stock ook al prima switches!
De stabilizers was ik ook positief verrast over
OSA profiel typt lekker maar omdat ik zelf genoeg keycap sets heb die ik prettiger vind heb ik ze vervangen.
Uiteindelijk nog wat kleine mods toegepast (simpel en lage kosten) waarmee ik het bord een stuk prettiger vind klinken. Maar eerlijk is eerlijk sommige van deze dingen hoort geen hond, zo liet ik maandag iemand het verschil tussen twee switches op mijn Q2 horen en terwijl het voor mij een duidelijk verschil was keek die gene me aan alsof ik gek was want ze hoorde geen verschil