Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211516

Tylen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Ah jammer. Maar paste ze niet goed? Want als het alleen optisch is en aan de onderkant heb ik er vrede mee.
past wel maar die caps met afwijkingen zijn extra kwetsbaar die gedachte al vond niet oke, zou ook voor andere keycap set gaan zelf om die reden, ik gebruik nog steeds de default keycaps op mijn keychron die zijn tot nu toe goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 19-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 211516 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

past wel maar die caps met afwijkingen zijn extra kwetsbaar die gedachte al vond niet oke, zou ook voor andere keycap set gaan zelf om die reden.
Ah dat risico wil ik wel lopen. Of verkoop je jou set? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tylen schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Ah dat risico wil ik wel lopen. Of verkoop je jou set? ;)
Vanwege covid blijf ik liever thuis en vermijd ik liever direct contact en drukke plekken zo veel mogelijk dus nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Rednas_N schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:24:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw toetsenbord. Ik werk op dit moment op een vrij oud toetsenbord (Logitech K800), het toetsenbord wordt voornamelijk voor werk gebruikt (ontwikkelwerk).

Na wat onderzoek kwam ik uit op Feker IK75 Pro, op Tweakers kom ik er niet zo heel veel over tegen maar op Reddit is het een erg populaire kit. Na nog wat nader onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik meer baat heb bij een “low profile” toetsenbord omdat zo’n toetsenbord over het algemeen ergonomischer is. M’n zoektocht kon praktisch gezien opnieuw beginnen, uiteindelijk kwam ik terecht bij Keychron.

In eerste instantie zou het de Keychron K5 SE moeten worden maar ik zag dat binnenkort de K3 Pro via Kickstarter beschikbaar is. Het voordeel van de K3 Pro is dat er ondersteuning is voor QMK & VIA. Verder is het een compact toetsenbord wat in mijn geval ook positief is. De Kickstarter gaat als het goed is a.s. dinsdag (18 oktober 2022) live, even afwachten wat de exacte specificaties zijn.
Om nog even terug te komen op mijn eigen bericht, ik heb ben inmiddels backer van het Kickstarter project wat betreft de Keychron K3 Pro -Ultra-Slim QMK Wireless Mechanical Keyboard .

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:14
Nou ik heb mijn ogen laten vallen op mijn 1e GMK setje.. de GMK Bushido..

Ik was/ben zoekende naar een set voor 2e build, ben nog steeds erg van van mijn GMK laser look-a-like de AKKO Neon en deze komt daar qua style en kleuren wel bij in de buurt mijn inziens.

Iemand hier nog een mening over of tips voor een andere set in dezelfde hoek?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:34:
Nou ik heb mijn ogen laten vallen op mijn 1e GMK setje.. de GMK Bushido..

Ik was/ben zoekende naar een set voor 2e build, ben nog steeds erg van van mijn GMK laser look-a-like de AKKO Neon en deze komt daar qua style en kleuren wel bij in de buurt mijn inziens.

Iemand hier nog een mening over of tips voor een andere set in dezelfde hoek?
Heb je GMK Bushido al, dacht dat de extra's al een tijdje uit waren verkocht? Of op een andere manier gekocht/ gaan kopen?

Als je door ongeveer alle keycaps wil bladeren, kan je op deze site kijken. Al staan hier niet de nieuwe merken in zoals PBTfans, OTC etc. in. Geen idee of hij nog wordt bijgewerkt. Deze website is ook wel handig, al heeft hij ook niet de nieuwe merken. Wordt in ieder geval nog wel bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
superbok schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Heb je GMK Bushido al, dacht dat de extra's al een tijdje uit waren verkocht? Of op een andere manier gekocht/ gaan kopen?

Als je door ongeveer alle keycaps wil bladeren, kan je op deze site kijken. Al staan hier niet de nieuwe merken in zoals PBTfans, OTC etc. in. Geen idee of hij nog wordt bijgewerkt. Deze website is ook wel handig, al heeft hij ook niet de nieuwe merken. Wordt in ieder geval nog wel bijgewerkt.
Nee, ik hou een oogje op de markets via discord..

Ik vind veel sets mooi, maar niet voor eigen gebruik, ben zo hooked aan de look en feel van de AKKO Neon's.

thanks voor de tips, ikga er door heen bladeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Mijn huidige toetsenbord is na vele jaren trouwe dienst aan het overlijden, en ik ben op zoek naar een nieuw (mechanish) toetsenbord.

spoiler: lang verhaal over hoe en wat
Mijn oude toetsenbord is een Logitech Solar K750 met 2.2mm key travel, die ik vooral fijn vind omdat:
  • Super plat (als in low profile, zowel de plank als de toetsen)
  • Duidelijke feedback wanneer een toets ingedrukt is of niet met een duidelijk 'einde' aan de travel (geen sponzig gevoel
  • Draadloos
  • Solar-powered! (die eis laat ik varen, maar oplaadbaar is wel een sterke wens, geen batterijen.
Ik ben aan het kijken voor een nieuw
  • Plat
  • Draadloos
  • Tenkeyless
  • Oplaadbaar
toetsenbord voor 80% office/programmeren en 20% recreatief gamen (D2 resurrected, RPG's, Arcade racers, niets serieus). Richtprijs €100,- maar is geen harde grens.

Ik ben vanochtend bij de Coolblue naar binnen gestapt om te voelen, maar daar hadden ze een teleurstellend aantal toetsenborden liggen. Tussen de Logitech G413 met Romer G tactile switches, de Corsair K55 met robber domes en de Trust GXT865 Astra met 'Trust Linear Red' switches vond ik de Romer G's duidelijk het fijnst typen.

Ik kwam zo bij de Keychron K1 uit. Lijkt aan al mijn wensen te voldoen, maar dan de grote vraag: welke switches??

De keuzen zijn Gateron red/blue/brown mechanical en Keychron red/blue/brown/banana/mint optical switches.

Ik ben eigenlijk best tevreden ben over de aanslag van mijn huidige (niet mechanische) Logitech K750, en vond de Romer G tactile switches ook niet vervelend. Ik denk ik dat rode lineaire switches dan het meest in de buurt komen. Als ik het Coolblue advies volg zouden echter bruine switches een goede mix zijn.

Optisch ziet er echter ook weer niet gek uit.

Welke switches zouden jullie aanraden als ik houd van lichte aanslag en een duidelijk 'einde' (geen sponzig gevoel)?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor de meest lichte aanslag zou ik lekker voor Gateron reds gaan. Maar met wat je aangeeft is een brown misschien een beter idee.

Dat coolblue advies is gewoon de standaard marketingpraat die je ook op de keychron website voorbij ziet komen overigens.

Uiteindelijk werkt alles wel en moet je je eigen mening vormen. Dat heb je al heel goed gedaan door naar de winkel te gaan. Nu is dat lastig vergelijken omdat dat geen low profile was waarschijnlijk. Maar het switch gevoel van die tactiles komt waarschijnlijk het meest in de buurt van de browns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal met @Cebby, de Römer-G tactiles lijken meer op Browns dan op Reds.
Tactile is dat lichte bump je die je halverwege (ongeveer) voelt als je de toets indrukt, Reds hebben dat niet (lineair) en zijn lichter in de aanslag.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-07 11:21
EMP schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:03:
Mijn huidige toetsenbord is na vele jaren trouwe dienst aan het overlijden, en ik ben op zoek naar een nieuw (mechanish) toetsenbord.

Ik kwam zo bij de Keychron K1 uit. Lijkt aan al mijn wensen te voldoen, maar dan de grote vraag: welke switches??

De keuzen zijn Gateron red/blue/brown mechanical en Keychron red/blue/brown/banana/mint optical switches.

Ik ben eigenlijk best tevreden ben over de aanslag van mijn huidige (niet mechanische) Logitech K750, en vond de Romer G tactile switches ook niet vervelend. Ik denk ik dat rode lineaire switches dan het meest in de buurt komen. Als ik het Coolblue advies volg zouden echter bruine switches een goede mix zijn.

Welke switches zouden jullie aanraden als ik houd van lichte aanslag en een duidelijk 'einde' (geen sponzig gevoel)?
Als je niet weet wat voor switches je wilt, mischien een switch tester kopen op aliexpress? of in de winkel kijken wat je het fijnste ving [linear, tactile, clicky]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij Drop is er nu een Hallowheel. Je kunt na het inloggen 3 keer spinnen voor een coupon. Heb al van een paar man gehoord dat ze 100 dollar korting hebben. Zelf helaas maar 10...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik denk dat ik niet de enige ben dus er zullen vast meer mensen zijn die zich het volgende afvragen:

is er een keyboard 65% of TKL met mechanische switches, dubbleshot PBT keykaps, backlight (RGB of wit) en wireless low latency dongle?
Als ik zelf in de pricewatch aan het zoeken ga kan ik geen toetsenbord vinden welke alle eisen voldoet, zijn deze toetsenborden er gewoon niet ? of moet je hiervoor helemaal custom gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zover ik weet zijn er niet echt custom borden die zich focussen op low-latency. Maar obv je andere eisen zijn er best een aantal opties lijkt me, zowel kant-en-klaar als custom.

Edit; om maar het eerste voorbeeld te noemen wat ik tegenkom, Logitech G715 voldoet vgm aan alle andere eisen.

[ Voor 24% gewijzigd door MatthijsBoog op 25-10-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 12:45
EMP schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:03:

spoiler: lang verhaal over hoe en wat
Mijn oude toetsenbord is een Logitech Solar K750 met 2.2mm key travel, die ik vooral fijn vind omdat:
  • Super plat (als in low profile, zowel de plank als de toetsen)
  • Duidelijke feedback wanneer een toets ingedrukt is of niet met een duidelijk 'einde' aan de travel (geen sponzig gevoel
  • Draadloos
  • Solar-powered! (die eis laat ik varen, maar oplaadbaar is wel een sterke wens, geen batterijen.
Ik ben aan het kijken voor een nieuw
  • Plat
  • Draadloos
  • Tenkeyless
  • Oplaadbaar
toetsenbord voor 80% office/programmeren en 20% recreatief gamen (D2 resurrected, RPG's, Arcade racers, niets serieus). Richtprijs €100,- maar is geen harde grens.

Ik ben vanochtend bij de Coolblue naar binnen gestapt om te voelen, maar daar hadden ze een teleurstellend aantal toetsenborden liggen. Tussen de Logitech G413 met Romer G tactile switches, de Corsair K55 met robber domes en de Trust GXT865 Astra met 'Trust Linear Red' switches vond ik de Romer G's duidelijk het fijnst typen.

Ik zal eerst eens kijken naar de uitvoering: Logitech MX Mechanical Mini (Kailh Choc Brown V2, Qwerty US). Deze is dan wel ISO en de aanslag is in mijn ogen wat zwaarder met 56 gram.

Zelf ben ik ook aan het kijken naar de K1. Maar dan naar de banana versie. Deze heeft net als de optical browns een lichte aanslag, maar de bump zit wat eerder. Wat moet zorgen (volgens sommigen op reddit) voor een betere typeervaring, vergelijkbaar met de panda switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:21:
Bij Drop is er nu een Hallowheel. Je kunt na het inloggen 3 keer spinnen voor een coupon. Heb al van een paar man gehoord dat ze 100 dollar korting hebben. Zelf helaas maar 10...
Ik had $20 maar dan word je gulzig en draai je nog een keer dus nu maar $10 :p

Wellicht een setje WoB DCX bestellen....hmm

@ronald92 Een wooting bord met instelbare actution geen idee? Schijnt geweldig te zijn met low latency games.

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 25-10-2022 21:57 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 14:52
Gezien mijn goedkope (17 euro) toetsenbord het nu vrijwel geheel begeeft wil ik eindelijk een goed, redelijk premium) toetsenbord in mijn leven brengen.

Nu heb ik geen idee van voorkeur voor switches, caps, etc etc. Dus ik denk; hot swapping toetsenbord zodat ik makkelijker kan wisselen en proberen zonder nieuwe plank te kopen.

Wel heb ik er graag goeie RGB bij, full-sized of TKL, en vermoed ik dat brown switches mijn voorkeur zullen hebben, dus daar beginnen. Budget tot 200 euro. Doelstelling: Gamen en programmeren.

Via Casekings DE kan ik de Glorious GMMK 2 kopen met diverse opties (o.a. kaal, custom of prebuilt). Wat denken jullie van dat toetsenbord? Was even zoeken waar ik deze kon kopen.

Ik sta ook open voor andere suggesties, zo heb ik de Ducky One 3 RGB al gezien, maar lijkt die mij in RGB customising tegen te vallen (enkel preset opties).

[ Voor 6% gewijzigd door xdizzy12 op 25-10-2022 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
xdizzy12 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:59:
Gezien mijn goedkope (17 euro) toetsenbord het nu vrijwel geheel begeeft wil ik eindelijk een goed, redelijk premium) toetsenbord in mijn leven brengen.

Nu heb ik geen idee van voorkeur voor switches, caps, etc etc. Dus ik denk; hot swapping toetsenbord zodat ik makkelijker kan wisselen en proberen zonder nieuwe plank te kopen.

Wel heb ik er graag goeie RGB bij, full-sized of TKL, en vermoed ik dat brown switches mijn voorkeur zullen hebben, dus daar beginnen. Budget tot 200 euro. Doelstelling: Gamen en programmeren.

Via Casekings DE kan ik de Glorious GMMK 2 kopen met diverse opties (o.a. kaal, custom of prebuilt). Wat denken jullie van dat toetsenbord? Was even zoeken waar ik deze kon kopen.

Ik sta ook open voor andere suggesties, zo heb ik de Ducky One 3 RGB al gezien, maar lijkt die mij in RGB customising tegen te vallen (enkel preset opties).
Welkom in de val van custom keyboarden, je kan nog stoppen voordat het te laat is :P Zou zelf alleen geen gmmk nemen, zijn in vergelijking met de rest op de markt redelijk duur voor wat je krijgt. Wat denk je van de keychron q series. Mooie instap bordjes voor een goede prijs. Hotswap met rgb, VIA en QMK en ook goed te modden. Het mount systeem, gasket, is ook erg geliefd tov de tray mount (als ik het goed heb onthouden) van de gmmk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
superbok schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 01:53:
[...]

Welkom in de val van custom keyboarden, je kan nog stoppen voordat het te laat is :P Zou zelf alleen geen gmmk nemen, zijn in vergelijking met de rest op de markt redelijk duur voor wat je krijgt. Wat denk je van de keychron q series. Mooie instap bordjes voor een goede prijs. Hotswap met rgb, VIA en QMK en ook goed te modden. Het mount systeem, gasket, is ook erg geliefd tov de tray mount (als ik het goed heb onthouden) van de gmmk.
Nu heb ik me sinds mijn laatste bericht flink ingelezen in de wereld van custom keyboards. Hoewel ik een heel toetsenbord demonteren en 100+ switches luben echt nog niet zie zitten, vind ik het idee van hotswap switches wel heel fijn om wat dingen te kunnen proberen.

Als ik kijk naar de Glorious GMMK2 vs Keychron Q5 vallen mij een paar dingen op.
  • GMMK 2 is fors goedkoper als je ongeveer eenzelfde configuratie wilt hebben.
  • GMMK 2 lijkt betere RGB te hebben waarbij de Q5 het meer als een backlit optie heeft. Tevens north vs south LED.
  • Q5 lijkt beter gebouwd met meer customisability en kwaliteit. Betaal je ook voor, maar ik heb geen idee of ik daar persoonlijk dus meerwaarde uit haal. Als je alleen maar junkfood kent ga je het verschil tussen 1 en 3 michellin sterren ook niet merken.
  • Standaard keycaps zijn bij beiden niet geweldig, maar de GMMK 2 heeft wat meer opties standaard.
Ik kijk dus ook naar de Ducky One 3 RGB; daar ben ik eigenlijk ook best wel van gecharmeerd. Vooral als ik er pudding keys op zou plakken. Dan is het, naar mijn mening, een heel mooi plankje.

Ducky One 3 RGB wint dus sowieso qua styling. Qua kwaliteit: Zal vast beter zijn dan wat ik heb voor die prijs.

Eigenlijk heb ik nog geen idee wat ik precies wil hebben. Daarom denk ik er aan om goedkoper te beginnen en later als ik uberhaupt het verschil in gevoel weet tussen diverse switches en gasket vs frame mount dan maar eens verder kijk.

[ Voor 6% gewijzigd door xdizzy12 op 26-10-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xdizzy12 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Nu heb ik me sinds mijn laatste bericht flink ingelezen in de wereld van custom keyboards. Hoewel ik een heel toetsenbord demonteren en 100+ switches luben echt nog niet zie zitten, vind ik het idee van hotswap switches wel heel fijn om wat dingen te kunnen proberen.

Als ik kijk naar de Glorious GMMK2 vs Keychron Q5 vallen mij een paar dingen op.
  • GMMK 2 is fors goedkoper als je ongeveer eenzelfde configuratie wilt hebben.
  • GMMK 2 lijkt betere RGB te hebben waarbij de Q5 het meer als een backlit optie heeft. Tevens north vs south LED.
  • Q5 lijkt beter gebouwd met meer customisability en kwaliteit. Betaal je ook voor, maar ik heb geen idee of ik daar persoonlijk dus meerwaarde uit haal. Als je alleen maar junkfood kent ga je het verschil tussen 1 en 3 michellin sterren ook niet merken.
  • Standaard keycaps zijn bij beiden niet geweldig, maar de GMMK 2 heeft wat meer opties standaard.
Ik kijk dus ook naar de Ducky One 3 RGB; daar ben ik eigenlijk ook best wel van gecharmeerd. Vooral als ik er pudding keys op zou plakken. Dan is het, naar mijn mening, een heel mooi plankje.

Ducky One 3 RGB wint dus sowieso qua styling. Qua kwaliteit: Zal vast beter zijn dan wat ik heb voor die prijs.

Eigenlijk heb ik nog geen idee wat ik precies wil hebben. Daarom denk ik er aan om goedkoper te beginnen en later als ik uberhaupt het verschil in gevoel weet tussen diverse switches en gasket vs frame mount dan maar eens verder kijk.
+100 switches zal alleen voor een full size bordje zijn, tkl is minder. Maar hotswap is zeker fijn, helemaal om te ontdekken wat je persoonlijke voorkeur is. Snap ook zeker dat lubben “intimiderend” kan zijn voor starters, maar als je dat eenmaal geprobeerd hebt kan je niet meer zonder.

Gmmk is inderdaad goedkoper en als hij de dingen heeft die voor jou belangrijk zijn, moet je hem zeker nemen. Ben zelf niet meer zo van de RGB dus voor mij maakt dat allemaal niet uit, terwijl het mount systeem voor mij wel belangrijk is waardoor mijn voorkeur uit gaat naar de Q series met een budget van 200.

Maar als je RGB wilt, kan het ook nog goedkoper met bijvoorbeeld de womier k87. Gooi er pudding keycaps op en een discobal is er niets bij. Heb zelf helemaal in het begin een 65% variant van womier gehad en zijn prima instappers, maar wilde zelf al snel meer kwaliteit en modden. Ducky heb ik zelf geen ervaring mee, maar volgens mij ook prima.

Kortom, allemaal prima toetsenborden en denk dat het af hangt van wat je plannen zijn in de toekomst. Ben je iemand die 1 bord koopt wat werkt en het daarmee geslaagd is, dan is de gmmk/ womier/ ducky voldoende. Maar als je wat meer wilt dan de standaard en gaat experimenteren dan is de meerprijs van de Q het waard. Misschien dat vergelijking video’s tussen de twee wat meer kunnen uitleggen over de voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat vinden jullie van artisans? Heb van iemand een $100 hallowheel coupon gekregen, dus toch maar eens eentje besteld, maar met de normale prijzen... De rest van de coupon in een setje keysterine arctic keycaps gestoken. Transparante caps voor de epomaker 680 die onderweg is, nu eigenlijk alleen nog op zoek naar transparante tactiles voor maximale verblinding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-07 09:25

Szwoar

En door

Hi allen,

Lang verhaal kort: ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Jarenlang een Corsair K70 gehad en ondanks dat deze functioneel nog prima werkt (LEDs beginnen wel te knipperen en te overlijden) begint het aardig te kriebelen bij het doorlezen van dit topic. Ik zou daarom graag zelf een toetsenbord samenstellen en in elkaar zetten (wat zou betekenen dat ik een combi van hot-swappable bord, switches en keycaps nodig heb dacht ik). Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen, want ik moet zeggen dat de hoeveelheid informatie, merken en opties al gauw een hoop is.

Welke lay-out wil je?
Qua layout neig ik sterk naar TKL, alhoewel ik 65% ook nog zou willen overwegen.

Wil je met of zonder numpad?
Numpad is niet nodig.

Wil je backlight?
Yes, RGB backlight zou leuk zijn.

Welke MX Switch prefereer je?
Altijd met MX Browns gewerkt en tactile heeft dan ook de voorkeur, mede omdat hij voor zowel werk/typen als gaming gebruikt gaat worden.

Wat je is je budget?
Ik hoop onder de 200 euro toch wel een leuk bordje te kunnen samenstellen, maar is geen harde limiet.

Wil je macro toetsen?
Macro toetsen zelf is geen noodzakelijkheid, maar klinkt wel als een leuke optie. Wel vind ik de mediatoetsen op mijn huidige bordje erg fijn, al geloof ik dat je dat ook met een functietoets op de regel van de F-keys kan regelen? Ik wil in ieder geval een mogelijkheid hebben nummers te skippen en het volume te regelen.

Doel van het keyboard?
Werken & gaming. Het zou mooi zijn als ik zowel bedraad als draadloos zou kunnen verbinden, zodat ik hem bedraad aan mijn PC kan hangen en draadloos op MacBook tijdens kantoorwerk. In principe niet van plan hem te gaan verslepen van/naar kantoor en hij wordt dus voor de thuiswerk/gamingplek.

Wat weet je al?
Ik weet dat er talloze opties zijn en dat ik door de bomen het bos niet meer zie :P

Verder heb ik mij wat geprobeerd in te lezen in het topic en zag ik bijvoorbeeld de TM680 voorbij komen. Lijkt mij een leuke optie met de draaiknop, maar ik weet niet precies wat ik verder nodig zou hebben en of ik misschien dingen over het hoofd zie. Ook ben ik benieuwd naar de bouwkwaliteit en of ik bijvoorbeeld niet liever een aluminium plank zou willen.

Misschien is een prebuilt wel een betere optie, aangezien ik niet direct van plan ben te experimenteren met switches. Maar het leek mij wel een goede om wellicht als optie te houden en ik weet niet of het dan bijvoorbeeld ook makkelijker is met het schoonmaken van het toetsenbord?

Ik hoop dat mijn wensen duidelijk zijn en dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken in mogelijke opties. Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je zou eens kunnen kijken naar een Keychron q3 ofzo, die passen volgens mij binnen budget en als je hem 2e hands haalt al helemaal. Dan is er genoeg ruimte voor aanpassingen in de vorm van foam of andere switches, stabs modden, andere keycaps...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Szwoar de Gamakay lk67 is hetzelfde bord als die TM860.
Over de kwaliteit daarvan ben ik zeker te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

MatthijsBoog schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:54:
Je zou eens kunnen kijken naar een Keychron q3 ofzo, die passen volgens mij binnen budget en als je hem 2e hands haalt al helemaal. Dan is er genoeg ruimte voor aanpassingen in de vorm van foam of andere switches, stabs modden, andere keycaps...
Moet zeggen dat die Q3 er ook erg aantrekkelijk uitziet. Eigenlijk alles waar ik naar zoek, dus ik denk dat deze tot nu toe mijn voorkeur heeft. Ik ga nog even oriënteren, maar denk dat voor wat ik wil zo'n prebuilt setje misschien net zo handig is. Ook is deze aluminium ipv plastic, wat qua kwaliteitsgevoel ook beter is (lijkt mij).

Edit: Al zie ik wel dat hij geen draadloze connectiviteit heeft. Jammer, maar ik ga op zoek naar iets vergelijkbaars die dat wel heeft. Dan heb ik in principe al mijn wensen afgevinkt 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Szwoar op 26-10-2022 19:58 ]

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
Szwoar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:42:
Hi allen,

Lang verhaal kort: ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Jarenlang een Corsair K70 gehad en ondanks dat deze functioneel nog prima werkt (LEDs beginnen wel te knipperen en te overlijden) begint het aardig te kriebelen bij het doorlezen van dit topic. Ik zou daarom graag zelf een toetsenbord samenstellen en in elkaar zetten (wat zou betekenen dat ik een combi van hot-swappable bord, switches en keycaps nodig heb dacht ik). Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen, want ik moet zeggen dat de hoeveelheid informatie, merken en opties al gauw een hoop is.

Welke lay-out wil je?
Qua layout neig ik sterk naar TKL, alhoewel ik 65% ook nog zou willen overwegen.

Wil je met of zonder numpad?
Numpad is niet nodig.

Wil je backlight?
Yes, RGB backlight zou leuk zijn.

Welke MX Switch prefereer je?
Altijd met MX Browns gewerkt en tactile heeft dan ook de voorkeur, mede omdat hij voor zowel werk/typen als gaming gebruikt gaat worden.

Wat je is je budget?
Ik hoop onder de 200 euro toch wel een leuk bordje te kunnen samenstellen, maar is geen harde limiet.

Wil je macro toetsen?
Macro toetsen zelf is geen noodzakelijkheid, maar klinkt wel als een leuke optie. Wel vind ik de mediatoetsen op mijn huidige bordje erg fijn, al geloof ik dat je dat ook met een functietoets op de regel van de F-keys kan regelen? Ik wil in ieder geval een mogelijkheid hebben nummers te skippen en het volume te regelen.

Doel van het keyboard?
Werken & gaming. Het zou mooi zijn als ik zowel bedraad als draadloos zou kunnen verbinden, zodat ik hem bedraad aan mijn PC kan hangen en draadloos op MacBook tijdens kantoorwerk. In principe niet van plan hem te gaan verslepen van/naar kantoor en hij wordt dus voor de thuiswerk/gamingplek.

Wat weet je al?
Ik weet dat er talloze opties zijn en dat ik door de bomen het bos niet meer zie :P

Verder heb ik mij wat geprobeerd in te lezen in het topic en zag ik bijvoorbeeld de TM680 voorbij komen. Lijkt mij een leuke optie met de draaiknop, maar ik weet niet precies wat ik verder nodig zou hebben en of ik misschien dingen over het hoofd zie. Ook ben ik benieuwd naar de bouwkwaliteit en of ik bijvoorbeeld niet liever een aluminium plank zou willen.

Misschien is een prebuilt wel een betere optie, aangezien ik niet direct van plan ben te experimenteren met switches. Maar het leek mij wel een goede om wellicht als optie te houden en ik weet niet of het dan bijvoorbeeld ook makkelijker is met het schoonmaken van het toetsenbord?

Ik hoop dat mijn wensen duidelijk zijn en dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken in mogelijke opties. Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!
De overgang van Full-size naar 60% is vrij groot, vooral omdat je veel toetsen mist [pijltjes toetsen], 65% zou dan beter zijn.
Ik raad dit ook persoonlijk af. [er zijn mensen die het fijn vinden, maar als je altijd al een Full size hebt gehad, kan de overgan te groot zijn]

Als je ook ergonomisch wilt is mischien de Xbows Nature een goede keuze [gebruik zelf de Knight plus] [model met verwijderbaar numpad, en dit werkt geweldig]

Doordat Xbows QMK gebruikt, kan je flink wat opties hebben,waaronder meerdere macro's, RGB, etc. noem het maar op en het is vrijwel mogelijk om te gebruiken.
https://www.ergowerken.nl...wappable-toetsenbord.html?

mbt het maken van je eigen keyboard:

Als je kan solderen, en graag je eigen keyboard wil maken [PCB, 3d printen, etc]

Kijk op de volgende github page voor inspiratie:
https://github.com/help-14/mechanical-keyboard

Met QMK kan je ook in zijn geheel je eigen keyboard maken,
[dit is niet aan te raden als je net gaat switchen, of niet weet wat je wilt, maar het is wel leuk als je een keer of 2 je eigen keyboard wil maken, dmv onderdelen die je hebt]

Als je dit wil doen, nadat je een nieuw keyboard hebt gekocht, raad ik je aan om je K70 te shucken [switches/keycaps eruit/eraf halen/desolderen indien nodig, en deze apart zetten voor een toekomstig project]

Dan heb je gelijk een lading switches die je kan gebruiken.
----------
De site DIYKEYCAP die je hebt gevonden raad ik 100% af. [ze garandeeren namelijk niet dat ze verzenden naar vrijwel de gehele wereld [kijk in hun shipping policy]]

Daarnaast is garantie ook een beetje een euvel omdat ze in china zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@xdizzy12 Gelukkig zijn er zeker als je linears wilt genoeg switches die stock gewoon erg goed zijn of al gelubed zijn dus laat dat je vooral niet weerhouden.
Mocht je wat ideeën willen kan ik er wel wat opgooien?

@MatthijsBoog Lucky basterd ;)
Ik heb weinig met Artisians, heb wel wat simpele toetsen maar geen hele speciale kunstwerken, maarja mijn 'stijl' is ook onopvallend dus tja :+

Ik weet niet wat het is maar ben al een tijdje bezig met eea proberen te kopen via de 2e hands kanalen maar man wat een drama. Mechmarket gaat extreem traag en extreem afhoudende reactie. Om de dag een bericht terug en dan vraag je iets en krijg je alleen als antwoord terug "Yes" oid :?

Discord van MK.eu schiet ook niet op. Wil je een duur bord van iemand kopen krijg je een vaag verhaal terug dat het verkopen te lang duurde en hij het dus uitgeleend heeft aan iemand. Hij denkt dat het bord nog gewoon in nieuwstaat is maar weet het niet zeker.....
Tja vind ik persoonlijk niet heel aantrekkelijk meer een duur bord wat door jan en allemaal is gebruikt :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:51:
Wat vinden jullie van artisans? Heb van iemand een $100 hallowheel coupon gekregen, dus toch maar eens eentje besteld, maar met de normale prijzen... De rest van de coupon in een setje keysterine arctic keycaps gestoken. Transparante caps voor de epomaker 680 die onderweg is, nu eigenlijk alleen nog op zoek naar transparante tactiles voor maximale verblinding :+
Verschilt heel erg per design, maar zitten zeker ook leuke dingen tussen, heb er zelf al 8 ofzo, lang niet allemaal even bijzonder. Ben zelf erg fan van de artisans van t labs. Leuke design maar niet te overdreven. Prijs is tegenwoordig wel een stuk duurder. Eerst deden ze ook een GB model, maar nu gewoon random drops fcfs waardoor het iets duurder is. Heb ook een paar keybys in standaard kleuren zodat ze bij meerdere soorten keycaps passen. Wat voor iets heb je gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

darknessblade schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

De overgang van Full-size naar 60% is vrij groot, vooral omdat je veel toetsen mist [pijltjes toetsen], 65% zou dan beter zijn.
Ik raad dit ook persoonlijk af. [er zijn mensen die het fijn vinden, maar als je altijd al een Full size hebt gehad, kan de overgan te groot zijn]

Als je ook ergonomisch wilt is mischien de Xbows Nature een goede keuze [gebruik zelf de Knight plus] [model met verwijderbaar numpad, en dit werkt geweldig]

Doordat Xbows QMK gebruikt, kan je flink wat opties hebben,waaronder meerdere macro's, RGB, etc. noem het maar op en het is vrijwel mogelijk om te gebruiken.
https://www.ergowerken.nl...wappable-toetsenbord.html?

mbt het maken van je eigen keyboard:

Als je kan solderen, en graag je eigen keyboard wil maken [PCB, 3d printen, etc]

Kijk op de volgende github page voor inspiratie:
https://github.com/help-14/mechanical-keyboard

Met QMK kan je ook in zijn geheel je eigen keyboard maken,
[dit is niet aan te raden als je net gaat switchen, of niet weet wat je wilt, maar het is wel leuk als je een keer of 2 je eigen keyboard wil maken, dmv onderdelen die je hebt]

Als je dit wil doen, nadat je een nieuw keyboard hebt gekocht, raad ik je aan om je K70 te shucken [switches/keycaps eruit/eraf halen/desolderen indien nodig, en deze apart zetten voor een toekomstig project]

Dan heb je gelijk een lading switches die je kan gebruiken.
----------
De site DIYKEYCAP die je hebt gevonden raad ik 100% af. [ze garandeeren namelijk niet dat ze verzenden naar vrijwel de gehele wereld [kijk in hun shipping policy]]

Daarnaast is garantie ook een beetje een euvel omdat ze in china zitten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik neig nu, om te beginnen, naar een bordje met hotswap mogelijkheid. Zo hou ik het voor mijzelf nog wat simpel, kan ik wel switches proberen, en als ik echt wil gaan knutselen kan ik dat op een later moment altijd nog doen.

Ik denk dat ik alsnog ga voor de Keychron Q3. Deze voldoet eigenlijk aan al mijn wensen en ipv draadloze connectiviteit lijkt het toch makkelijker om een KVM-switch te gebruiken, aangezien niet veel modellen dit ondersteunen.

Zou de Q3 qua kwaliteit onder high-end vallen, denken jullie? Ik zie wisselende ervaringen met bordjes van Keychron namelijk. Aangezien deze volledig metaal is en qua opbouw ook solide oogt. Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Ducky of een Leopard, al hebben die vooral bordjes die geen hotswap ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ten opzichte van iets als een Ducky is dit zeker high-end, maar het is niet het hoogst haalbare. Mocht je echt draadloos willen, dan zou je misschien kunnen kijken naar een 2e hands qk65 of wachten tot de volgende group buy ervan, q2 2023 gok ik, maar tegen de tijd dat je die dan hebt ben je en weer wat meer geld en heel wat tijd verder. Een keychron Q-series lijkt mij dan ook een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Szwoar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik neig nu, om te beginnen, naar een bordje met hotswap mogelijkheid ga. Zo hou ik het voor mijzelf nog wat simpel, maar kan ik wel switches proberen, en als ik echt wil gaan knutselen kan ik dat op een later moment altijd nog doen.

Ik denk dat ik alsnog ga voor de Keychron Q3. Deze voldoet eigenlijk aan al mijn wensen en ipv draadloze connectiviteit lijkt het toch makkelijker om een KVM-switch te gebruiken, aangezien niet veel modellen dit ondersteunen.

Zou de Q3 qua kwaliteit onder high-end vallen, denken jullie? Ik zie wisselende ervaringen met bordjes van Keychron namelijk. Aangezien deze volledig metaal is en qua opbouw ook solide oogt. Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Ducky of een Leopard, al hebben die vooral bordjes die geen hotswap ondersteunen.
Nee de Q-serie is geen high-end maar zeker wel een solide bord.

High-end zit het bij toetsenborden ook niet in het wel- of niet solide zijn maar meer in design, afwerking, mogelijkheid tot (mount) opties, flex/bounce, geluid, ect.

Dat zeggende ik heb sinds kort een Q2 bij de collectie en herken de wisselende verhalen wel. Daarbij hangt het er denk ik vooral vanaf vanuit welk oogpunt je het bekijkt.
Vanuit de keeb-enthousiast is de Q-serie mêh. Dikke bezels, niet super veel opties, stock niet geweldig klinkend, vrij standard switches, matige keycaps en stabilizers. En zo heb ik nog wat kleine dingetjes als liefhebber.

Bekijk je het wat neutraler, is het je eerste bord, wil je wat knutselen/rommelen aan het bord dan geld het volgende imho.
Strak design, solide alu case die goed aanvoelt, double shot keycaps, prima switches en keuze uit 3 opties, stabilizers klinken stock veel beter dan de vele Razers, Logitechs, ect van deze wereld, Mac//Windows switch is voor veel mensen erg fijne optie, basis alu plate met foam mount is eigenlijk niets mis mee en typt lekker.

Zeker de $20-ish extra voor switches en keycaps tov de barebone is een no-brainer als je begint of gewoon een mooi bord wilt.

Mijn eigen mening zit er tussenin;
Ik was al enthousiast over mijn Gateron Pro Yellows maar de Pro reds die Keychron als optie bied zijn stock ook al prima switches!
De stabilizers was ik ook positief verrast over
OSA profiel typt lekker maar omdat ik zelf genoeg keycap sets heb die ik prettiger vind heb ik ze vervangen.

Uiteindelijk nog wat kleine mods toegepast (simpel en lage kosten) waarmee ik het bord een stuk prettiger vind klinken. Maar eerlijk is eerlijk sommige van deze dingen hoort geen hond, zo liet ik maandag iemand het verschil tussen twee switches op mijn Q2 horen en terwijl het voor mij een duidelijk verschil was keek die gene me aan alsof ik gek was want ze hoorde geen verschil :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
sapphire schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:46:
@xdizzy12 Gelukkig zijn er zeker als je linears wilt genoeg switches die stock gewoon erg goed zijn of al gelubed zijn dus laat dat je vooral niet weerhouden.
Mocht je wat ideeën willen kan ik er wel wat opgooien?
Hoi! Ideeen zijn heel erg welkom! Zelf denk ik vooral aan tactile, want dat ben ik gewend, maar misschien ligt linear mij beter. Het ding is; ik heb geen idee en zou het eens moeten testen. Tevens geen idee welke switches ik dan specifiek voor beide keuzes kan gebruiken. Luide clicky switches zijn sowieso een nee.

Zit nu vooral aan de GMMK 2 vs Keychron Q series te denken. De eerste als budget en de tweede als ik er toch meer geld tegenaan wil gooien dan gepland; ik sluit niks uit want ben er immers 8+ uur per dag op aan het tikken dus mag best wel lief zijn voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens naar dit bericht van @sapphire en mijn bericht eronder voor wat opties qua switches. Of ga op zoek naar mensen die iets te leen hebben, zoals een linear bord of een tester met van alles en nog wat. Als laatste optie kun je ook eens langs een Mediamarkt oid gaan om daar iets van linears en tactiles te voelen. Echt helemaal hetzelfde zijn die natuurlijk niet, maar het is iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

Bedankt voor jullie reacties! Ik zag dat de configuratie die ik voor ogen had op voorraad is bij Alternate, dus ik heb de knoop doorgehakt en een Keychron Q3 besteld met Gateron Brown switches. Ben heel benieuwd, maar denk dat hij wel gaat bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xdizzy12 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Hoi! Ideeen zijn heel erg welkom! Zelf denk ik vooral aan tactile, want dat ben ik gewend, maar misschien ligt linear mij beter. Het ding is; ik heb geen idee en zou het eens moeten testen. Tevens geen idee welke switches ik dan specifiek voor beide keuzes kan gebruiken. Luide clicky switches zijn sowieso een nee.

Zit nu vooral aan de GMMK 2 vs Keychron Q series te denken. De eerste als budget en de tweede als ik er toch meer geld tegenaan wil gooien dan gepland; ik sluit niks uit want ben er immers 8+ uur per dag op aan het tikken dus mag best wel lief zijn voor mezelf.
Tactiles ben ik niet zo van dus weet ik eigenlijk neit welke stock fijn zijn.

Linears zijn de Gateron Pro V2 Yellow en red stock fijn,Gateron Silver, wat duurder Gateron Oil Kings en CJ's. Waarom zoveel Gaterons? Nou die zijn over het algemeen makkelijk te vinden/verkrijgbaar.

Wat meer niche, TTC golden is wat luid maar ook lekker, TTC Wilde hebben ook niet het meest geweldige geluid maar stock al lekker smooth, KTT Grapefruit, Lavenders, TTC silent Reds om wat te noemen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!
superbok schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Verschilt heel erg per design, maar zitten zeker ook leuke dingen tussen, heb er zelf al 8 ofzo, lang niet allemaal even bijzonder. Ben zelf erg fan van de artisans van t labs. Leuke design maar niet te overdreven. Prijs is tegenwoordig wel een stuk duurder. Eerst deden ze ook een GB model, maar nu gewoon random drops fcfs waardoor het iets duurder is. Heb ook een paar keybys in standaard kleuren zodat ze bij meerdere soorten keycaps passen. Wat voor iets heb je gehaald?
Heb een Dwarf-factory terrarium V2 Evergreen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
Hoi,

Ik heb een fysieke beperking en kan daardoor slecht typen op basis toetsenborden, bij membraan toetsenborden zijn er maar weinig toetsenborden waar ik langdurig goed op kan typen. Meer travel helpt om er beter op te typen.

Ik overweeg al langer of ik een mechanisch toetsenbord wil maar vindt het lastig om daarin een beslissing te nemen. Een basis mechanisch toetsenbord is voor mij sowieso te hoog, ook met polssteun. Het werken met een polssteun werkt voor mij niet omdat het om fysieke redenen sowieso niet kan.

Ik heb op dit moment dit toetsenbord getest maar vind de bedieningskrachten met 45 gram te laag, ik kom snel tegen de bodem van het toetsenbord aan. Ik ben iemand die vrij hard typt, en dat om fysieke redenen slecht kan veranderen.
Ik heb dit toetsenbord gekozen om te testen omdat dit een lage mechanisch toetsenbord is maar de test is dus geen succes. (nog afgezien van de dramatische ISO indeling....)

uitvoering: Logitech MX Mechanical Mini (Kailh Choc Brown V2, Qwerty US)

ik zit me af te vragen of het zelf bouwen van een 75% mechanisch toetsenbord met tactiele bruine switches (of zijn er betere opties?) een optie is maar dan eentje die laag genoeg is zodat ik langdurig op kan typen.

Iemand hier ervaring mee die mij wellicht zou kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Jasje39 op 27-10-2022 12:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyYnhkoCxp-T-TBa58IV-Rc9et0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tuZko97BwpAt21FmiFqMzGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na "lang" wachtten eindelijk binnen ! Helaas zijn m'n Milkyway Satellite's nergenst te bekennen.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:02
Jasje39 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:54:

ik zit me af te vragen of het zelf bouwen van een 75% mechanisch toetsenbord met tactiele bruine switches (of zijn er betere opties?) een optie is maar dan eentje die laag genoeg is zodat ik langdurig op kan typen.

Iemand hier ervaring mee die mij wellicht zou kunnen helpen?
Ik heb zelf een low profile Keychron K3 aangeschaft met linear rode switches.
Met de lage drukkracht viel voor mij niet te werken.
Nadat ik er de tactile Gateron Mint switches in heb gezet met een force van 67gr. was dat een groot verschil en ging het typen veel makkelijker.
Mijn tip is te kijken naar de Gateron Mint.
https://www.ergowerken.nl...rofile-switches-mint.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Groesjenka schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Nadat ik er de tactile Gateron Mint switches in heb gezet met een force van 67gr. was dat een groot verschil en ging het typen veel makkelijker.
@Jasje39 Let wel op dat dit optical switches zijn en dus niet zomaar in een standaard mechanisch bord werken.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
Hoi!

Dankjewel!
Ik lees dus goed dat je eerste de rode had?
Ik ken het verschil tussen tactile en linear maar begrijp nog altijd niet altijd even goed wat nou het voordeel is van het een tegenover het ander.

67 gram lijkt me dan ineens wel weer erg veel, anderzijds is de 45 gram echt veel te licht.
Heb je eventueel ook de bruine switches overwogen of leken die je nog altijd te licht? De gele (banana) lijken hier dan wel weer tussenin te zitten..

Ik vind het lastig te beoordelen wat wijsheid is.
Groesjenka schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:02
Jasje39 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:23:
Hoi!

67 gram lijkt me dan ineens wel weer erg veel, anderzijds is de 45 gram echt veel te licht.
Heb je eventueel ook de bruine switches overwogen of leken die je nog altijd te licht? De gele (banana) lijken hier dan wel weer tussenin te zitten..

Ik vind het lastig te beoordelen wat wijsheid is.

[...]
Wat Sapphire al zei en ik vergeten had te vermelden, let op ik heb het over optical switches.
Tactile heeft een lichte bump, ik vind dat zelf prettiger met het typen van tekst, je krijgt een kort gevoel terug dat een toets is geactiveerd.
Ik heb begrepen dat gamers eerder kiezen voor linear voor de snelheid.

Ik stond voor dezelfde vraag als jij, of de 67gr. niet te zwaar is.
Nadat ik ze had geinstalleerd is dat helemaal niet het geval. Ze hadden van mij zelfs nog wat zwaarder mogen zijn.
Ben ook blij dat ik voor de Mint had gekozen omdat lichte switches bij mij direct resulteert in mistypes e.d.
Vergeet niet dat de travel minder is bij optical low profile switches, je activeert al snel een toets. En als je zelf een harde toetsaanslag hebt dan is dat snel gebeurd.

Reguliere bruine switches vond ik al te licht.
Mijn 67gr.Boba U4t tactical switches in mijn reguliere mechanische keyboard voelen een stuk zwaarder aan dan de Gateron mint optical low profile switches.

[ Voor 11% gewijzigd door Groesjenka op 27-10-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
Voor de geïnteresseerden, er zijn zojuist extra's live gegaan van de Zoom 65 Olivia:

https://mykeyboard.eu/search/?q=Zoom65+Olivia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
sapphire schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:49:
[...]

@Jasje39 Let wel op dat dit optical switches zijn en dus niet zomaar in een standaard mechanisch bord werken.
Thx, kun je me uitleggen wat het verschil is tussen optische en engewone mechanische switches?
Ik weet niet zo goed wat voor soort switches erin het logitech mechanical mx mini board zit? zijn dat wel gewone mechanische switches, ondanks het low profile?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Optische switches werken met lichtstraaltjes die door de switch heen gaan voor de actuatie, gewoon mechanische switches met elektra die door de switch (als een echte schakelaar zeg maar) gaat bij het contact maken op het actuatie punt.

De Logitech MX Mechanical mini heeft Kailh Choc v2's, dat zijn low-profile switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 22:39

skoozie

SCSI

YaaD schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Ik soldeer al mijn kabels met een AliExpress soldeerbout en dat gaat prima. Zolang je de juiste tijd de pinnetjes verwarmd en hem niet voluit zet, kan er eigenlijk niet veel misgaan.

Daarnaast ook veel video's te vinden over hoe je het best kan solderen. Mocht je het daarna niet aandurven dan zijn er vast mensen die je willen helpen (waaronder ik)
Ik heb al eens 2 usb C stekkers aan een kapotte kabel gezet om een split keyboard met elkaar te verbinden en die werkt goed. Ik wilde nu een eigen custom kabel gaan maken. Usb en aviator connectors zijn al binnen en een mooie paarse paracord 550 echter de 4 aderige telefoon kabel van de Gamma is net iets te dik om hem er goed doorheen te krijgen. Heb je nog een tip voor welke kabel ik kan gebruiken voor in de paracord?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Szwoar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik neig nu, om te beginnen, naar een bordje met hotswap mogelijkheid ga. Zo hou ik het voor mijzelf nog wat simpel, maar kan ik wel switches proberen, en als ik echt wil gaan knutselen kan ik dat op een later moment altijd nog doen.

De Keychron Q3 is een goede budget keuze

Er zijn wel wat problemen met VIA/VIAL support [encoder versie]

https://www.reddit.com/r/...g8v/keychron_q3_firmware/
https://github.com/qmk/qmk_firmware/issues/16812

MBT de keymap/sideloading in via/vial

Ik ben zelf geen FAN van het sideloaden/loading-in van de Keymap.JSON file. het werkt wel, maat is ongemakkelijk als je snel even wat wil wijzigen. en niet alle keymaps in de folder hebt opgeslagen.

VIA heeft daarnaast geen support voor het opslaan van Keymaps.
VIAL heeft dit wel, maar dit werkt niet altijd correct met side-loading van VIA keymaps [dit weet ik van mijn 3x3 void9 macropad] [waarvoor ik zelf een VIAL fork heb gemaakt, waarmee ik het macropad snel kan inpluggen, dingen wijzigen, en daarna weer door kan gaan, en als iets corrupt raakt een oudere keymap terug zetten]

Als je niet weet wat voor switches je wilt, raad ik je aan om er een aantal te kopen op aliexpress [blue, Brown, red], dan heb je 1 van elk type, en kan je exact weten wat je fijn vind.

{Ja er zijn sub groepen, zoals speed silvers [lichtere versie van reds], of Greens [zwaardere blue's]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt op aliexpress 4 core shielded wire halen of gewoon een usb kabel kopen en de poorten eraf knippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@darknessblade je kunt in via gewoon je keymap als json opslaan en later weer inladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

darknessblade schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

De Keychron Q3 is een goede budget keuze

Er zijn wel wat problemen met VIA/VIAL support [encoder versie]

https://www.reddit.com/r/...g8v/keychron_q3_firmware/
https://github.com/qmk/qmk_firmware/issues/16812

MBT de keymap/sideloading in via/vial

Ik ben zelf geen FAN van het sideloaden/loading-in van de Keymap.JSON file. het werkt wel, maat is ongemakkelijk als je snel even wat wil wijzigen. en niet alle keymaps in de folder hebt opgeslagen.

VIA heeft daarnaast geen support voor het opslaan van Keymaps.
VIAL heeft dit wel, maar dit werkt niet altijd correct met side-loading van VIA keymaps [dit weet ik van mijn 3x3 void9 macropad] [waarvoor ik zelf een VIAL fork heb gemaakt, waarmee ik het macropad snel kan inpluggen, dingen wijzigen, en daarna weer door kan gaan, en als iets corrupt raakt een oudere keymap terug zetten]

Als je niet weet wat voor switches je wilt, raad ik je aan om er een aantal te kopen op aliexpress [blue, Brown, red], dan heb je 1 van elk type, en kan je exact weten wat je fijn vind.

{Ja er zijn sub groepen, zoals speed silvers [lichtere versie van reds], of Greens [zwaardere blue's]}
Ik zal het je nog sterker vertellen, op dit moment typ ik de reactie al op mijn nieuwe toetsenbord! DHL had er zin in en heb het bordje gisteravond al mogen ontvangen. De keuze voor switches was voor mij gelukkig al redelijk duidelijk, aangezien ik lineair minder vind en Cherry MX Browns mij altijd erg goed zijn bevallen.

Ben zelf erg te spreken over de kwaliteit en hoe het typen erop mij tot nu toe bevalt. Dit is natuurlijk mijn eerste bordje in dit segment, dus behalve mijn oude Corsair K70 heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal. Heb wel gelijk een polssteun van Keychron besteld (de houten), wat voor de langere termijn wel lekker gaat zijn verwacht ik.

Wat betreft het aanpassen van instellingen met VIA: Ik moest inderdaad de JSON van het bordje downloaden en deze inladen, maar daarna kan ik gewoon alles instellen en mijn instellingen als JSON opslaan. Idealiter wordt hij gelijk herkend door VIA, maar voor mij is dit prima werkzaam. Heb wat mediatoetsen ingesteld onder Windows zodat deze zonder FN key te gebruiken zijn, maar zodra alles bevalt verwacht ik niet vaak aanpassingen meer door te voeren.

Nogmaals bedankt voor 't meedenken, ik zal kijken of ik straks een foto kan posten (al zal het voor jullie niet erg spannend zijn, aangezien het de standaard configuratie is :P)

Edit: kiekje toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWjrmVI4gfDe5W0ldia17Xuct_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAx6PoSVQRv61NOq3ntOS0rw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Szwoar op 28-10-2022 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Lijkt er trouwens op dat het binnenkort ook niet echt meer nodig is om die JSON in te laden. Er staat een PR open om ze toe te voegen: https://github.com/the-via/keyboards/pull/1484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-07 13:33

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Van mij mag het gebruik van VIA net als usb C een verplichting worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 23:15
Ik heb al een tijdje nu een KeyChron Q1 met Gateron Reds omdat ik graag lineaire switches wilde proberen, maar ik vind ze toch te licht en het gebeurt net iets te vaak dat ik een letter mee typ die ik niet wilde indrukken.

Toen mijn vrouw van de week mij een aantal toetsenborden liet verplaatsen die niet helemaal op een goede plek lagen :+ , kwam ik mijn Planck tegen die Zealios 67g heeft en man man man, dat typt toch wel erg lekker. Maar omdat ik ook weer eens wat nieuws wilde proberen en Drop Holy Pandas mij iets te duur leken voor nu, heb ik gekozen voor Boba U4T's via splitkb.com. Als het goed is komen ze morgen binnen, kijk er erg naar uit!

Weet nog niet of ik ze ga luben, heb ik nog nooit gedaan, maar wie weet ga ik dat bij deze switches toch proberen. Hetzelfde geldt voor het 'filmen' van de switches. Alleen geen idee waar ik die kan bestellen, zag ze nergens op splitkb.com, iemand nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
OmgItsKoen schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:43:
Ik heb al een tijdje nu een KeyChron Q1 met Gateron Reds omdat ik graag lineaire switches wilde proberen, maar ik vind ze toch te licht en het gebeurt net iets te vaak dat ik een letter mee typ die ik niet wilde indrukken.

Toen mijn vrouw van de week mij een aantal toetsenborden liet verplaatsen die niet helemaal op een goede plek lagen :+ , kwam ik mijn Planck tegen die Zealios 67g heeft en man man man, dat typt toch wel erg lekker. Maar omdat ik ook weer eens wat nieuws wilde proberen en Drop Holy Pandas mij iets te duur leken voor nu, heb ik gekozen voor Boba U4T's via splitkb.com. Als het goed is komen ze morgen binnen, kijk er erg naar uit!

Weet nog niet of ik ze ga luben, heb ik nog nooit gedaan, maar wie weet ga ik dat bij deze switches toch proberen. Hetzelfde geldt voor het 'filmen' van de switches. Alleen geen idee waar ik die kan bestellen, zag ze nergens op splitkb.com, iemand nog tips?
Bobas hoef je eigenlijk zowel niet te filmen (zeker niet) en luben (kan wel). Met film worden ze erg strak, te strak zelfs vond ik. Luben zou nog wel kunnen, zoals de spring om daar de “crunch” weg te halen. Rest van de behuizing is eigenlijk ook niet nodig. Heb het zelf geprobeerd maar merkte nauwelijks een verschil. Spullen kun je bestellen bij shops zoals mykeyboard, keygem of candykeys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind dat de u4t's er toch echt wel wat lekkerder van worden. Net wat fijner geluid en wat smoother. Wel belangrijk om ze voorzichtig te openen. Heb er bij 2 de leaf verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
Tweakriez schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:01:
Van mij mag het gebruik van VIA net als usb C een verplichting worden
VIA of VIAL mijn keuze gaat naar vial. dit vind ik zelf fijner werken. heeft ook speciale features zoals tapdance gemakkelijker toegankelijk, via een separate tab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-07 23:15
MatthijsBoog schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:26:
Ik vind dat de u4t's er toch echt wel wat lekkerder van worden. Net wat fijner geluid en wat smoother. Wel belangrijk om ze voorzichtig te openen. Heb er bij 2 de leaf verpest.
Van luben of van het filmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oh oeps, vergeten te melden. Luben helpt echt wel wat, niet expliciet nodig, maar wel lekkerder. Filmen doet in mijn ervaring niets noemenswaardigs. Dat is gewoon echt niet de moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vind filmen bij de meeste moderne switches overrated.
Luben wisselt, bij U4S vond ik het de moeite achteraf gezien niet, Bobagums idem.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Helemaal mee eens, mijn U4S heeft een verwaarloosbaar verschil tussen stock en lubed. Filmen doe ik uberhaupt niet meer. Alleen met mijn Gateron Yellows gedaan eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij zijn de meeste switches tegenwoordig ook redelijk strak en merk je inderdaad niet zo veel van filmen. Doe het nog wel af en toe met het idee van, als het toch open is voor luben, waarom niet. Maar sommige switches hebben tegenwoordig ook geen lube meer nodig, omdat de factory lube ook prima is na een beetje gebruik. Alhoewel handmatig altijd beter zal zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-07 20:39

Flapmo

and back is gigi!

Plaatje tussendoor van de huidge setup.

Typemaster 180 - Black on Black back
GMK serika 2
U4T met TX stabs
PC plate

Fijne combo maar binnenkort toch even een brass plate met white jades of Harimaus solderen. Mis die klank en harde bottom out van brass plate wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeQDiGST-6-jg6AMFLxoBA2RrQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y10V9B7fgaQOYGWHfGjslKG2.jpg?f=fotoalbum_large

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 14:31
Krijg ergens dit weekend de Gingko65 binnen, maar twijfel ergens nog of ik hem hou of wacht op iets beters. Weet iemand of er nog iets beters voor die prijs (280 eu) komt binnenkort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Je hebt m nog niet binnen maar je twijfelt nu al? Was het dan wel een goede aankoop? :p

Ik vind het echt een prima ding, en denk niet dat je voor dat geld echt iets in-stock kunt krijgen. Stiekem wel mijn favoriete bord op het moment misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Cebby schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:10:
Je hebt m nog niet binnen maar je twijfelt nu al? Was het dan wel een goede aankoop? :p

Ik vind het echt een prima ding, en denk niet dat je voor dat geld echt iets in-stock kunt krijgen. Stiekem wel mijn favoriete bord op het moment misschien.
Haha ja ik weet het, maar je leest zoveel verschillende dingen op internet. Voor iemand die vrij nieuw in de hobby is is het lastig kiezen.

Ben er overigens van plan gateron oil kings in te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Nerrion op 29-10-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nerrion schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Haha ja ik weet het, maar je leest zoveel verschillende dingen op internet. Voor iemand die vrij nieuw in de hobby is is het lastig kiezen.
Vooral als je nog niet echt iets geprobeerd hebt zou ik zeggen, probeer het eerst eens en kijk hoe het bevalt. Heb zelf geen Gingko, maar kan mij zo snel niet iets bedenken wat een vergelijkbare prijs heeft en echt beter is.

Ik ben zelf nu ongeduldig aan het wachten op wat 75% opties. Vermoedelijk komt Akko over niet al te lange tijd met iets nieuws, er komt een qk75 en de zoom75 is ook al bevestigd. Net als een zoom 98, zoom109 en zoom alice overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Had zelf ook een zoom65 op het oog maar helaas net de release gemist..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

Zojuist mijn eerste (kleine) mods uitgevoerd, namelijk een force-break mod en een tapemod om het geluid wat minder "hol" te maken. Voelt een beetje raar om gewoon tape op het PCB te plakken, maar moet zeggen dat het geluid mij nu een stuk beter bevalt. Uiteindelijk drie lagen schilderstape aangebracht en dat lijkt mij voldoende.

Ik zou nog kunnen kijken naar het vervangen van de foam binnenin, maar denk dat ik het laat zoals het is omdat het geluid nu mij al een stuk beter bevalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4RpiCU78b9te5-6CaQNV8JaTAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpDGBJSAzcOz4DpJvCfFMrf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp1IrUbMU20bNGKYz0nofOLr3SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOMhv7PextfyfMvy2ek2wcyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nerrion schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:29:
Krijg ergens dit weekend de Gingko65 binnen, maar twijfel ergens nog of ik hem hou of wacht op iets beters. Weet iemand of er nog iets beters voor die prijs (280 eu) komt binnenkort?
Ben het helemaal eens met @Cebby, sinds ik de Gingko binnen heb, ligt hij standaard op m’n bureau. Voor de prijs meer dan prima, aardig wat te veranderen door de diverse platen en foam en ook nog eens in stock beschikbaar. Niet zo snel iets vergelijkbaars op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerrion
superbok schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Ben het helemaal eens met @Cebby, sinds ik de Gingko binnen heb, ligt hij standaard op m’n bureau. Voor de prijs meer dan prima, aardig wat te veranderen door de diverse platen en foam en ook nog eens in stock beschikbaar. Niet zo snel iets vergelijkbaars op het moment.
Thanks! Heb hem in ieder geval binnen en kort gekeken, ziet er top uit. Ga hem morgen proberen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 22:22

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik zag deze voorbij komen op deze site

https://mechjunkies.com/products/maze-64

Ik was aan het kijken voor de Gingko 65, en ik zag op de site van wuque deze https://shop.wuquestudio.com/products/maze-64

Blijkbaar komt mechjunkies uit Hongarije. Weinig info te vinden verder.

Iemand een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirtedeen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-01-2023
Hoi,

Ik heb een G915 aangeschaft en ben hier op zich best blij mee, helemaal als ik het vergelijk met mijn oude letterdoos. Het is een aardig bedrag voor een toetsenbord, maar dat moet dan ook wel een goed ding zijn was mijn idee. Nu vraag ik me wel af hoeveel geld je betaald van al dat disco effect, maar goed.

Na een paar maanden in gebruik heb ik een kleine irritatie. Het is me opgevallen dat de toetsen het prima doen, zo lang je ze maar niet teveel op de rand raakt. Dit is in 99% van de tijd het geval, behalve mijn ALT en CTRL toetsen. Deze raak ik nog regelmatig met mijn duim op de rand. Dan is er plots heel veel weerstand.

Dit kan je zelf testen door het volgende te doen. Druk rustig achter elkaar op bijvoorbeeld de CTRL toets. Begin in het midden en schuif dan langzaam op naar de hoek. Er komt een moment, helemaal op het randje dat de toets vast zit.

Dit gevoel heb ik dus regelmatig als ik druk aan het werk ben op dit toetsenbord. Twee vragen:

1. Is dit een defect of hoort dit gewoon bij het toetsenbord?
2. Als dat het geval is, welk soort toetsen/switches zou je dan moeten nemen die hier geen last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is vrijwel volledig afhankelijk van de switches in je toetsenbord. De meeste mechanische switches hebben hier redelijk weinig last van. Dat komt vermoedelijk door de kleinere toleranties, maar dat baseer ik alleen op waar de extra weerstand vandaan komt. Heb het zelf nog getest op een Logitech bord namelijk. Alle switches hebben hier last van, dat is hoe de natuurkunde werkt, maar ik heb bij de switches die hier voor mij liggen niet het idee dat het verschil heel groot is. Ik zou op gevoel zeggen dat het op de 1.75u r_shift in het hoekje misschien 25% zwaarder is, op basis van een tactile (tecsee sky blue) en een linear (ik gok een Kailh box black) die hier liggen.

Die box blacks moeten er maar eens uit, tijd voor wat beters voor de mods. Ze schelen kwalitatief teveel van de JWK T1's in de rest van het bord naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrotical
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-06 11:29
Hey, ik zou een duwtje in mijn rug kunnen gebruiken om het juiste toetsenbord voor me te vinden.
Zou voornamelijk gebruikt worden om te gamen. Had graag een TKL gehad.
Laatste tijd vindt je veel Keychron en andere (draadloze) merken terug, maar al meermaals gelezen dat ze eigenlijk een vrij hoge inputlag hebben. Momenteel heb ik nog een Black Widow Ultimate van 2012(!) met blauwe switches, maar was aan het denken voor rode switches te nemen voor het geluid en toch liefst azerty wat m'n selectie natuurlijk moeilijker maakt...
En ik zou ook liefst men broek er niet aan scheuren... Als ik al die gemodde keyboards hier zie begin ik al weg te dromen, maar heb het er niet voor over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mirtedeen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:44:
Hoi,

Ik heb een G915 aangeschaft en ben hier op zich best blij mee, helemaal als ik het vergelijk met mijn oude letterdoos. Het is een aardig bedrag voor een toetsenbord, maar dat moet dan ook wel een goed ding zijn was mijn idee. Nu vraag ik me wel af hoeveel geld je betaald van al dat disco effect, maar goed.

Na een paar maanden in gebruik heb ik een kleine irritatie. Het is me opgevallen dat de toetsen het prima doen, zo lang je ze maar niet teveel op de rand raakt. Dit is in 99% van de tijd het geval, behalve mijn ALT en CTRL toetsen. Deze raak ik nog regelmatig met mijn duim op de rand. Dan is er plots heel veel weerstand.

Dit kan je zelf testen door het volgende te doen. Druk rustig achter elkaar op bijvoorbeeld de CTRL toets. Begin in het midden en schuif dan langzaam op naar de hoek. Er komt een moment, helemaal op het randje dat de toets vast zit.

Dit gevoel heb ik dus regelmatig als ik druk aan het werk ben op dit toetsenbord. Twee vragen:

1. Is dit een defect of hoort dit gewoon bij het toetsenbord?
2. Als dat het geval is, welk soort toetsen/switches zou je dan moeten nemen die hier geen last van hebben?
Probeer die switches eens een beetje te luben. Misschien lopen ze wat soepeler dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirtedeen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-01-2023
Tylen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Probeer die switches eens een beetje te luben. Misschien lopen ze wat soepeler dan.
Bedankt, geen idee dat dit kon, ik ga eens wat glijmiddel aanschaffen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirtedeen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Bedankt, geen idee dat dit kon, ik ga eens wat glijmiddel aanschaffen 8)
Controleer wel eerst of je de switches uit je bord kunt halen en vergeet niet om iets te regelen om ze open te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tylen als je je switches moet luben om ze een beetje soepel te laten lopen gaat er wat heel anders mis hoor ;)

@Mirtedeen Welkom in de wondere wereld van Logitech!

Sowieso zitten je switches gesoldeerd dus er afhalen word een flinke operatie waarbij je waarschijnlijk je bord flink moet beschadigen.

Als je op de rand van een toets drukt zal dit altijd zwaarder/minder soepel gaan, dat is het hefboom effect omdat je kracht niet recht op de stem van de switch komt fungeert de keycap als hefboom en drukt de stem iets schuin naar beneden. Dat veroorzaakt weerstand en dat voel je, die je weinig aan in dit geval.

[ Voor 69% gewijzigd door sapphire op 30-10-2022 11:21 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

sapphire schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:17:
@Tylen als je je switches moet luben om ze een beetje soepel te laten lopen gaat er wat heel anders mis hoor ;)

@Mirtedeen Welkom in de wondere wereld van Logitech!

Sowieso zitten je switches gesoldeerd dus er afhalen word een flinke operatie waarbij je waarschijnlijk je bord flink moet beschadigen.

Als je op de rand van een toets drukt zal dit altijd zwaarder/minder soepel gaan, dat is het hefboom effect omdat je kracht niet recht op de stem van de switch komt fungeert de keycap als hefboom en drukt de stem iets schuin naar beneden. Dat veroorzaakt weerstand en dat voel je, die je weinig aan in dit geval.
Het ging al mis toen hij een logitech haalde ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nerrion
Gisteren de Gingko65 gebouwd. :)

Gingko65 Grey x Silver
Gateron Oil King switches
Durock v2 stabs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_-yPPkd_VPHpelMl3kQ2ZSFjCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZGxGVQgu8VyD6aBtFF6Nja9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s8seOBm7YYiopijcjuAiC4C8G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXPz9eiXkI1VdcUK6PhPfOAT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Szwoar schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:53:
Zojuist mijn eerste (kleine) mods uitgevoerd, namelijk een force-break mod en een tapemod om het geluid wat minder "hol" te maken. Voelt een beetje raar om gewoon tape op het PCB te plakken, maar moet zeggen dat het geluid mij nu een stuk beter bevalt. Uiteindelijk drie lagen schilderstape aangebracht en dat lijkt mij voldoende.

Ik zou nog kunnen kijken naar het vervangen van de foam binnenin, maar denk dat ik het laat zoals het is omdat het geluid nu mij al een stuk beter bevalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Late reactie wellicht maar toch. De forcebreak mod doet weinig aan de holheid van het bord maar de 'ping' die je kunt krijgen door het typen. Vooral de bodem resoneert dan en door de mod stop je de trilling van de bovenste helft naar de bodem.

Als je wat aan de holheid wilt doen kun je het foam verwijderen en iets anders op de bodem plakken. Bijvoorbeeld iets van auto isolatie (noico, killmat), zelf heb ik neopreen strips gebruikt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-07 18:44
Hallo iedereen.

Recent heb ik mijn thuiswerkplek een make-over gegeven; met onder andere nieuwe monitor, vesa mount voor het beeldscherm en laptopstand en nog wat andere bureauzaken. Ik had expres een monitor met KVM switch gekocht zodat ik zowel mijn laptop als desktop op de monitor kan aansluiten en daar vanuit een toetsenbord en muis voor beide kan gebruiken. Maar werd het standaard Dell toetsenbord toch wel snel zat, vind het bijvoorbeeld mushy aanvoelen tijdens het typen en heb gemerkt dat ik liever een TKL toetsenbord dan een 100% wil hebben.

Dus heb toen een beetje rond gekeken naar mechanische keyboards en mijn oog is wel gevallen op de Keychron Q3, alleen… (en dit is een grote alleen) heb ik totaal geen ervaring met hoe bepaalde switches aanvoelen vergeleken met andere switches. Als eerste een beetje over de verschillende soorten gelezen - dank voor de info in topicstart er over - en daarna besloten dat het het slimste was om gewoon een switch tester te kopen en het te ervaren. De KBDfans 72 switch tester leek een goede optie met een prijs van $59, maar toen de bezorgkosten/belasting/etc. er bovenop kwamen kwam de prijs boven de €100+ en dat vond ik toch iets te veel van het goede voor iets wat je misschien 1x gebruikt. Alleen zijn bij Candykeys, keycapsss de switch testers uitverkocht en bij alle andere shops die hier in het topic genoemd zijn worden ze niet aangeboden behalve keygem.com of dus KBDfans. Alleen moet je bij keygem.com zelf kiezen welke switches je wil en aangezien ik dus nog een mechanical keyboard en switch maagd O-) ben, weet ik niet goed wat ik dan moet selecteren.

Aangezien - van wat ik las - Cherry en Gateron de meest standaard switches zijn, wou ik of de Cherry en Gateron 12 switch testers van KBDfans kopen via hun Alistore (dat lijkt goedkoper te zijn dan via hun eigen site?!?) of 2 keer via keygem.com zo’n switch tester kopen en dan dezelfde switches als de KBDfans tester selecteren al mis je van beide dan 3 omdat je bij keygem maar 9 kan selecteren. Graag hoor ik wat jullie zouden doen of aanraden (bijvoorbeeld welke switches jullie zouden kiezen voor een beginner bij de keygrem tester), alvast bedankt :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
Pompi schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:01:
Hallo iedereen.

Recent heb ik mijn thuiswerkplek een make-over gegeven; met onder andere nieuwe monitor, vesa mount voor het beeldscherm en laptopstand en nog wat andere bureauzaken. Ik had expres een monitor met KVM switch gekocht zodat ik zowel mijn laptop als desktop op de monitor kan aansluiten en daar vanuit een toetsenbord en muis voor beide kan gebruiken. Maar werd het standaard Dell toetsenbord toch wel snel zat, vind het bijvoorbeeld mushy aanvoelen tijdens het typen en heb gemerkt dat ik liever een TKL toetsenbord dan een 100% wil hebben.

Dus heb toen een beetje rond gekeken naar mechanische keyboards en mijn oog is wel gevallen op de Keychron Q3, alleen… (en dit is een grote alleen) heb ik totaal geen ervaring met hoe bepaalde switches aanvoelen vergeleken met andere switches. Als eerste een beetje over de verschillende soorten gelezen - dank voor de info in topicstart er over - en daarna besloten dat het het slimste was om gewoon een switch tester te kopen en het te ervaren. De KBDfans 72 switch tester leek een goede optie met een prijs van $59, maar toen de bezorgkosten/belasting/etc. er bovenop kwamen kwam de prijs boven de €100+ en dat vond ik toch iets te veel van het goede voor iets wat je misschien 1x gebruikt. Alleen zijn bij Candykeys, keycapsss de switch testers uitverkocht en bij alle andere shops die hier in het topic genoemd zijn worden ze niet aangeboden behalve keygem.com of dus KBDfans. Alleen moet je bij keygem.com zelf kiezen welke switches je wil en aangezien ik dus nog een mechanical keyboard en switch maagd O-) ben, weet ik niet goed wat ik dan moet selecteren.

Aangezien - van wat ik las - Cherry en Gateron de meest standaard switches zijn, wou ik of de Cherry en Gateron 12 switch testers van KBDfans kopen via hun Alistore (dat lijkt goedkoper te zijn dan via hun eigen site?!?) of 2 keer via keygem.com zo’n switch tester kopen en dan dezelfde switches als de KBDfans tester selecteren al mis je van beide dan 3 omdat je bij keygem maar 9 kan selecteren. Graag hoor ik wat jullie zouden doen of aanraden (bijvoorbeeld welke switches jullie zouden kiezen voor een beginner bij de keygrem tester), alvast bedankt :) _/-\o_
Had je de switchtester bij KBDfans zelf gekocht? Dan kan het IDD kloppen dat er nog geen belasting op is betaald.

Hun aliexpress store is vele malen beter, omdat je dan gelijk de BTW/belasting bij checkout betaald.

Wat ik zou doen is voor 9 euro een simpele switch tester met de 3 type switches te nemen [12 switches, met enkele andere versies voor tactile/linear].
en dan kijken wat je het fijnste vind typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
darknessblade schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Had je de switchtester bij KBDfans zelf gekocht? Dan kan het IDD kloppen dat er nog geen belasting op is betaald.

Hun aliexpress store is vele malen beter, omdat je dan gelijk de BTW/belasting bij checkout betaald.
Nog niks gekocht, tijdens afrekenen gestopt omdat ik het dus te veel vond voor zoiets. Zag wel dat hun Ali store een kleiner aanbod had en op moment hebben ze die 72 alleen in het Chinees plus dat het dan als nog ongeveer €85 is. Heb daarom die 72 switch tester maar los gelaten als optie
Wat ik zou doen is voor 9 euro een simpele switch tester met de 3 type switches te nemen [12 switches, met enkele andere versies voor tactile/linear].
en dan kijken wat je het fijnste vind typen.
Gewoon van een random verkoper op Aliexpress? Want ik ben tot nu toe zo'n optie nog niet tegen gekomen. Vooral testers van een bepaalde "familie"

[ Voor 30% gewijzigd door Pompi op 31-10-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pompi schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Nog niks gekocht, tijdens afrekenen gestopt omdat ik het dus te veel vond voor zoiets. Zag wel dat hun Ali store een kleiner aanbod had en op moment hebben ze die 72 alleen in het Chinees plus dat het dan als nog ongeveer €85 is. Heb daarom die 72 switch tester maar los gelaten als optie
Op aliexpress kun je voor iets van €40 een 81 switch tester halen met alle standaard merken voor kant en klare toetsenborden. Punt is wel dat die merken een stuk minder worden gebruikt binnen de custom toetsenborden hobby, dit omdat er veel interessantere alternatieven zijn. Dan zou ik eerder zoiets als dit halen. Ik heb niet al die switches zelf, dus het zal niet de perfecte combinatie zijn, maar het geeft wel een beetje een indicatie van zowel linears als tactiles.

De perfecte tester bestaat niet, want alles is voorkeur en elke switch die er is testen is niet realistisch (reviewer theremingoat heeft er 1000+), maar ik denk dat dit wel een redelijk idee geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

[...]

Gewoon van een random verkoper op Aliexpress? Want ik ben tot nu toe zo'n optie nog niet tegen gekomen. Vooral testers van een bepaalde "familie"
72 switches is sowieso een enorme overkill.

Ik zou me als ik jou was eerst oriënteren op welk van de drie basis type switches je wilt , clicky (hoorbare click als feedback bij indrukken), tactile ( voelbare bump als feedback bij indrukken of linear (eigenlijk geen feedback bij indrukken).
Als je dat weet kun je gerichter gaan kijken, wil je ze zwaarder, lichter, luider, stiller, meer/andere bump (bij tactile), smoother, ect.

Om de drie te proberen kun je ook een mediamarkt binnenlopen en even kijken of ze iets hebben liggen van de drie smaken. Anders een simpele tester kan dat ook doen maar 72 stuks is wel erg enthousiast :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
MatthijsBoog schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

Op aliexpress kun je voor iets van €40 een 81 switch tester halen met alle standaard merken voor kant en klare toetsenborden. Punt is wel dat die merken een stuk minder worden gebruikt binnen de custom toetsenborden hobby, dit omdat er veel interessantere alternatieven zijn. Dan zou ik eerder zoiets als dit halen. Ik heb niet al die switches zelf, dus het zal niet de perfecte combinatie zijn, maar het geeft wel een beetje een indicatie van zowel linears als tactiles.
Bedankt, voor je antwoord. Ik ga even naar die kijken dan.
De perfecte tester bestaat niet, want alles is voorkeur en elke switch die er is testen is niet realistisch (reviewer theremingoat heeft er 1000+), maar ik denk dat dit wel een redelijk idee geeft.
Haha nee snap ik. Maar voor mij hoeven alle speciale merken ook nog niet perse meteen, zeker omdat het dus mijn eerste mechanical keyboard wordt vind ik het best om met de "standaard" Cherry of Gateron te beginnen. Het voelt alleen stom aan om zo'n Q3 te bestellen met switches die mij qua tekst fijn lijken, om ze daarna te moeten vervangen omdat ik de feel of klank niet fijn vind. Dan koop ik liever eerst een kleine tester zodat ik er niet blind in ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cherry zou ik toch echt niet aanraden. Over het algemeen is het verschil tussen de standaard Cherry switches en de "specialere" opties vrij groot, terwijl het prijsverschil niet eens zo groot is. Bij een Q3 wat toch niet het goedkoopst mogelijke bord is, zou het dan ook gewoon zonde zijn om daar te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
sapphire schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

72 switches is sowieso een enorme overkill.

Ik zou me als ik jou was eerst oriënteren op welk van de drie basis type switches je wilt , clicky (hoorbare click als feedback bij indrukken), tactile ( voelbare bump als feedback bij indrukken of linear (eigenlijk geen feedback bij indrukken).
Als je dat weet kun je gerichter gaan kijken, wil je ze zwaarder, lichter, luider, stiller, meer/andere bump (bij tactile), smoother, ect.

Om de drie te proberen kun je ook een mediamarkt binnenlopen en even kijken of ze iets hebben liggen van de drie smaken. Anders een simpele tester kan dat ook doen maar 72 stuks is wel erg enthousiast :X
O-) O-) ja daar was ik ook achter, daarom mijn idee om te beginnen met iets als een Cherry of Gateron switch tester. Ik denk dat ik meer leun naar clicky of tactile, maar dat is dus alleen gebaseerd op wat ik onder andere in topic start las. De Mediamarkt is goede tip dus bedankt daarvoor, had mij niet gerealiseerd dat zij ook mechanical keyboards verkochten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
[...]

Nee van 1 van de meer betrouwbare stores met de "TOP-brand-badge."

2 stores waar ik al meerdere keren heb gekocht, die ik zou aanraden:

YMDK
https://ymdk.aliexpress.com/store/429151?
KPrepublic
https://kprepublic.aliexpress.com/store/3034003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet durven te stellen dat die top brand badge echt garantie geeft. Maar de stores van: kprepublic, kbdfans, ymdk en mkzealots zijn zeker betrouwbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Pompi Je zou ook kunnen kijken om zelf een tester samen te stellen op keygem. Inmiddels een erg breed aanbod daar aan switches die je kunt kiezen, zowel standaard als meer "custom" switches. Afhankelijk van smaak (linear/ tactile/ clicky) kan ik er zo 9 noemen die het proberen waard zijn voor een beginner. Wel wat prijziger, maar vrije keuze met groot aanbod en snelle verzending doordat ze in Duitsland zitten. Cherry zal overigens als beginner prima zijn, maar tenzij het hevig gebruikte switches zijn (en daardoor gladder zijn) kiest het overgrote deel van de community voor wat anders.

Overigens na lang twijfelen toch een libra mini gekocht om het te proberen. Voor een redelijke prijs kunnen vinden en moet zeggen dat het wel erg leuk en een nieuwe ervaring is. Voor het eerst 40% wat beetje klungelen is met de juiste keybinds en layers. Maar ook een alice style bord. Typt niet verkeerd al is het wel een redelijk hoog bord wat het minder prettig maakt. Voor nu de Cow switches erin gegooit en m'n nieuwe set Less but Better. Gelijk ook mooi een motiefje onder de eerste acrylic laag om het wat unieker te maken. Al ga ik deze denk ik wel vervangen voor wat anders (en direct wat mooier knippen/ snijden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH2vGPRVXEKUXJoGHQXyrg3Yx5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGbtpmQt2l1ptHiNIkUt4bR4.jpg?f=fotoalbum_large

De joystick is ook grappig, al blijft deze hangen naar beneden en rechts, dus kijken of dat nog te fixen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
superbok schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
@Pompi Je zou ook kunnen kijken om zelf een tester samen te stellen op keygem. Inmiddels een erg breed aanbod daar aan switches die je kunt kiezen, zowel standaard als meer "custom" switches. Afhankelijk van smaak (linear/ tactile/ clicky) kan ik er zo 9 noemen die het proberen waard zijn voor een beginner. Wel wat prijziger, maar vrije keuze met groot aanbod en snelle verzending doordat ze in Duitsland zitten. Cherry zal overigens als beginner prima zijn, maar tenzij het hevig gebruikte switches zijn (en daardoor gladder zijn) kiest het overgrote deel van de community voor wat anders.

Overigens na lang twijfelen toch een libra mini gekocht om het te proberen. Voor een redelijke prijs kunnen vinden en moet zeggen dat het wel erg leuk en een nieuwe ervaring is. Voor het eerst 40% wat beetje klungelen is met de juiste keybinds en layers. Maar ook een alice style bord. Typt niet verkeerd al is het wel een redelijk hoog bord wat het minder prettig maakt. Voor nu de Cow switches erin gegooit en m'n nieuwe set Less but Better. Gelijk ook mooi een motiefje onder de eerste acrylic laag om het wat unieker te maken. Al ga ik deze denk ik wel vervangen voor wat anders (en direct wat mooier knippen/ snijden).

[Afbeelding]

De joystick is ook grappig, al blijft deze hangen naar beneden en rechts, dus kijken of dat nog te fixen is.
40% keyboards zijn IDD zeer wennen, maar vooral handig op reis, [split keyboard: marksard, Rhymestone]
omdat je dan niet veel ruimte nodig hebt voor een mechanisch keyboard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mijn toetsenbordje is klaar.

Epomaker TH96 met "Flamingo" linear silent switches. Als keycaps de keychron doubleshot pbt, cherry profile. @Anoniem: 211516 deze hebben ook het "probleem" wat jij beschrijft. Maar ze voelen voor mij goed en solide aan. Ben er blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmbeL2bd7-pS9kAsrbu8e-oWZE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zrMQ4Hk8XAboxL2w7L6NTx3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZRlkp3xihIanjgiTpW-jfB8JwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VtLXNBV91WTsjvmV6Rldh70.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nlle9Bm4mKwW0yp5ZBUA1Ze0HIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDRUgYgVRQKLQqFbnUSvtqo8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tag me maar weer als 1 van je keycaps problemen mee ervaart sterker vermoeden dat stem extra kwetsbaar is door die foutjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Anoniem: 211516 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:29:
Tag me maar weer als 1 van je keycaps problemen mee ervaart sterker vermoeden dat stem extra kwetsbaar is door die foutjes
Ik heb deze switches met extra ondersteuning aan de buitenkant dus denk dat het wel blijft werken. En ik tik ook heel lichtjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0280/3931/5529/products/1_6_fafbccdc-b34e-44ec-9243-d4919f93ddc8.jpg?v=1656658735

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 211516 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:29:
Dat zou wel die massale problemen die je met Keychron keycaps online leest verklaren :z

/s

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 11:30

mr_fragle

Don't forget the guide

Onlangs ben ik op kantoor (ook thuiskantoor) overgegaan op een nieuw systeem. Daarbij ook nieuwe toetsenborden die met helaas een iso indeling (kort li shift). Ik kan er niet aan wennen en was al langer aan het denken over een nieuw toetsenbord.

In het begin zal ik het toetsenbord met de laptop mee laten forenzen (thuis en kantoor een dock). Draadloos is dan wel handig. Op termijn zal ik waarschijnlijk een tweede toetsenbord kopen omdat het slepen van het toetsenbord mij vast niet gaat bevallen. Ik heb overigens ivm veel cijferwerk wel een numpad nodig.

Ik ben nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden, dus het is lastig om precies te vinden wat ik wil.

Op een rijtje wat denk ik mijn eisen zijn:
  • draadloos
  • goede kwaliteit
  • red of brown switches, ik game niet en hou van een 'lekker' toetsenbord. Geluid is niet superbelangrijk, maar blue gaat te lawaaiig zijn. Ik type blind (geleerd op typemachine in '95) en vind bijvoorbeeld een laptop (of mijn huidige logitec k235) absoluut niet lekker typen. Ik neig naar brown
  • Het liefst zou ik zo'n hip klein toetsenbordje hebben. Lekker opgeruimd en veel ruimte voor de muis. Ik zit echter aan numpad vast. Ik overweeg een 96% bord (k4), maar vraag me af of ik kan wennen aan de kleine 0 op het numpad en de plaats van home/end/del. Ik verwacht eigenlijk van wel, omdat dat deel toch niet altijd blind gaat (gebruik met blind text typen alleen backspace, nooit del)
  • niet te duur, omdat ik het mijn eerste 'niet standaard' toetsenbord wordt en ik er wellicht later een tweede bij koop. Ik kan voor mijn tweede altijd overstappen naar red en/of een ander formaat
  • snelle levertijd (als in, morgen of overmorgen)
  • white of rgb maakt mij denk ik niet zoveel uit voor backlight, maar bij gelijke geschiktheid is rbg wellicht grappig
  • switches hoeven niet verwisselbaar te zijn. Natuurlijk wel handig omdat ik twijfel tussen brown en red, maar koop liever in 1 keer de goede. Geen zin om te prutsen.
Ik kom eigenlijk steeds bij Keychron uit:
  • K5, 104 toetsen, groot, platter, brown/red, kleine accu
  • k10, 104 toetsen, niet plat, maar met grotere accu
  • k4, lekker klein, maar nauwelijks leverbaar, en alleen in red (waarschijnlijk ook prima) (k4-a1)
Concrete vraag, wat zouden jullie doen? Wat zou de doorslag voor jullie geven? Zie ik nog betaalbare opties over het hoofd (tot € 100,00-€125,00)?

Ideaal lijkt mij k4 met brown switches, maar die vind ik niet. Is mijn inschatting juist dat ik vermoedelijke wel aan de kleinere indeling van de k4 kan wennen, idem voor de red ipv brown? Is een kleiner formaatje echt veel fijner ivm muizen?

Is het 'platte' van de k5 fijner dan van de k10 (persoonlijk uiteraard, maar wat vinden de meeste gemiddeld genomen het fijnst)?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 22:39

skoozie

SCSI

Na een opmerking van mijn vrouw dat het toetsenbord wel veel lawaai maakt tijdens een teams meeting stelde ik voor om te kijken voor een nieuw bord voor haar.
Haar reactie: "Je weet dat je dit eigenlijk meer voor jezelf doet hé?". Ja dat wisten we allebei.

Ik kan nog kijken of ik iets tegen de ratelende stabilizers kan doen, maar een keer een nieuw bord mag ook wel, dus zo begon de zoektocht.
Wensen:
- Stil(ler)
- Full Size, 96% of 1800 layout vond ze niet goed genoeg, ook een losse numpad is geen optie
- Wireless, '"Dat is wel handig ja!"
- RGB, "ja als dat kan wel."
- Het moet DSA Handarbeit kunnen huisvesten, dus geen low profile switches
- mijn wens Hot swap, en dan Boba U4T silent eens proberen.

Ikzelf zit meer in de split ortholinear hoek en als ik mijn standaard sites bezoek kom ik geen fullsize wireless keyboards tegen.

Wat ik wel heb kunnen vinden:
1) Keychron K10, RGB Aluminum frame voor ongeveer 150 euro in huis, bekend merk inclusief lubed brown switches en caps welke ik (op den duur) vervang, maar geen software om het bord aan te passen. lees wisselende verhalen over bluetooth connectie.
2) GK108S, 108 key, Bluetooth, RGB barebone voor 77 euro momenteel. Er is software om zaken aan te passen, maar de enige review die ik zo snel gelezen had gaf aan dat het zo buggy was dat die software niet te gebruiken is. Ziet er wel uit als een hoog plastic gehalte.

Iemand ervaring met een van die borden of eventueel nog een alternatief?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1 ... 100 ... 158 Laatste