Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 07:56
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:13:

Ideaal lijkt mij k4 met brown switches, maar die vind ik niet. Is mijn inschatting juist dat ik vermoedelijke wel aan de kleinere indeling van de k4 kan wennen, idem voor de red ipv brown? Is een kleiner formaatje echt veel fijner ivm muizen?

Is het 'platte' van de k5 fijner dan van de k10 (persoonlijk uiteraard, maar wat vinden de meeste gemiddeld genomen het fijnst)?
Dit hangt toch wel heel sterk van de persoonlijke keuze af en het doel van gebruik.
Als je veel met cijfers werkt is een 96% keyboard met numpad aan te bevelen.
Met een kleiner toetsenbord heb je inderdaad meer muis- en tafelruimte en dat is prettig.
Dan plat of regulier model, voor mij werkt dat gelijk. Met een regulier model heb je wel meer keuze in switches en keycaps.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een 65% keyboard. Met goede software kun je alles naar je hand zetten.
Keychron heeft een nieuwe serie budget borden uitgebracht met VIA software, ik weet niet of ze hier al beschikbaar zijn. Qua prijs/kwaliteit is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 09:58
superbok schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
@Pompi Je zou ook kunnen kijken om zelf een tester samen te stellen op keygem. Inmiddels een erg breed aanbod daar aan switches die je kunt kiezen, zowel standaard als meer "custom" switches. Afhankelijk van smaak (linear/ tactile/ clicky) kan ik er zo 9 noemen die het proberen waard zijn voor een beginner. Wel wat prijziger, maar vrije keuze met groot aanbod en snelle verzending doordat ze in Duitsland zitten. Cherry zal overigens als beginner prima zijn, maar tenzij het hevig gebruikte switches zijn (en daardoor gladder zijn) kiest het overgrote deel van de community voor wat anders.
Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat dat mij wel verder kan helpen, ga je dus zo even een DM er over sturen.

Ook de andere bedankt voor het meedenken en mij een beetje de weg wijzen naar wat ik het beste kan doen om uit te vinden welke (type) switch mij bevalt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 14:35

mr_fragle

Don't forget the guide

Groesjenka schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:38:
[...]

Dit hangt toch wel heel sterk van de persoonlijke keuze af en het doel van gebruik.
Als je veel met cijfers werkt is een 96% keyboard met numpad aan te bevelen.
Met een kleiner toetsenbord heb je inderdaad meer muis- en tafelruimte en dat is prettig.
Dan plat of regulier model, voor mij werkt dat gelijk. Met een regulier model heb je wel meer keuze in switches en keycaps.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een 65% keyboard. Met goede software kun je alles naar je hand zetten.
Keychron heeft een nieuwe serie budget borden uitgebracht met VIA software, ik weet niet of ze hier al beschikbaar zijn. Qua prijs/kwaliteit is dat natuurlijk prima.
Mag ik daaruit opmaken dat je een 96% bord zoals de k4 eigenlijk geen nadelen vindt hebben ten opzichte van een fullsize bord? Want in dat geval trekt de k4 mij wel echt het meest ivm het voorlopig eenvoudig kunnen meenemen. Daarnaast ook net iets meer ruimte voor de muis.

65% wordt m voor mij echt niet, maar wellicht als ik een tweede toetsenbord aanschaf voor thuis (of juist op kantoor), dan zou dat een optie kunnen worden (dan moet ik het vele cijferwerk zo plannen dat ik dat op de locatie doe met het 96% bordje).

Iemand nog specifiek iets te zeggen over brown vs red switches? An sich vind ik het wel lekker om echt te drukken. Ben bang dat rood 'te soft' is.

Ten slotte misschien nog een lastige. Ik vind eigenlijk de capslock met een verlaging erin (lager stukje tussen de a en de capslock) wel fijn. Bestaat dat nog?

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:55:
[...]

Mag ik daaruit opmaken dat je een 96% bord zoals de k4 eigenlijk geen nadelen vindt hebben ten opzichte van een fullsize bord?
Iemand nog specifiek iets te zeggen over brown vs red switches? An sich vind ik het wel lekker om echt te drukken. Ben bang dat rood 'te soft' is.
96% zou voor mij hetzelfde werken als een full size board. De K4 is daarnaast compact ontworpen, geen bezels en de toetsen dicht bij elkaar....mooi !
Ik had ooit rode switches gehad maar dat vond ik niks. Die activeerden al als ik mijn vinger erop legde.
De bruine tactile switches zijn iets beter voor kantoor- en type werk. Zelf prefereer ik switches met een zwaardere veerdruk. Iets van 67 gram, typt in mijn geval een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:36

skoozie

SCSI

@mr_fragle een 65% met los numpad zou ook nog een optie kunnen zijn die je kan overwegen.
Je muis zou je tussen keyboard en numpad kunnen leggen

Ikzelf vond de overstap naar een keybord zonder numeriek gedeelte ook spannend. Ik beheer telefooncentrales en voer vaak telefoonnummers en ip adressen in, maar na een tijdje vond ik de voordelen van meer ruimte groter dan het gemis van het numpad.
Ik heb in het begin een bordje met outemu red geprobeerd maar had steeds dat ik een letter indrukte als ik mijn handen liet rusten met een ' llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ' tot gevolg. hierna besloten dat bruine switches fijner zijn voor mij. Ik gebruik nu tactile switches met 67/68 grams veren.

Je muis zou je tussen keyboard en numpad kunnen leggen

[ Voor 7% gewijzigd door skoozie op 02-11-2022 15:06 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skoozie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:33:
2) GK108S, 108 key, Bluetooth, RGB barebone voor 77 euro momenteel. Er is software om zaken aan te passen, maar de enige review die ik zo snel gelezen had gaf aan dat het zo buggy was dat die software niet te gebruiken is. Ziet er wel uit als een hoog plastic gehalte.

Iemand ervaring met een van die borden of eventueel nog een alternatief?
Het is zo te zien een Skyloong bord dus opzich kwalitatief OK. Zal waarschijnlijk net als andere borden een harde aanslag hebben maar dat verwacht ik bij de Keychron net zo erg.
Let er wel op dat deze north facing switches heeft dus je kan last krijgen met Cherry profile keycaps.

Ik ga er vanuit dat de software dezelfde is als andere GK borden, die is bijzonder :+
Chineese software (wel in het Engels) dus een bijzondere interpretatie van UX in de GUI maar het werkt wel. Ik kon de eerste layer niet aanpassen (dus de standaard indeling) maar de 2e layer werkte wel gewoon zonder gedoe :)
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:55:

Ten slotte misschien nog een lastige. Ik vind eigenlijk de capslock met een verlaging erin (lager stukje tussen de a en de capslock) wel fijn. Bestaat dat nog?
Stepped capslock bestaat nog maar je ziet het niet veel op standaard borden, vaker op custom borden.
Groesjenka schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:04:
[...]

96% zou voor mij hetzelfde werken als een full size board. De K4 is daarnaast compact ontworpen, geen bezels en de toetsen dicht bij elkaar....mooi !
Ik had ooit rode switches gehad maar dat vond ik niks. Die activeerden al als ik mijn vinger erop legde.
De bruine tactile switches zijn iets beter voor kantoor- en type werk. Zelf prefereer ik switches met een zwaardere veerdruk. Iets van 67 gram, typt in mijn geval een stuk fijner.
Het is vooral voorkeur, ik vind tactiles dus minder werken en heb liever gewoon linears die zwaarder zijn dan Reds.

[ Voor 34% gewijzigd door sapphire op 02-11-2022 15:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Bedankt voor de antwoorden @Groesjenka @sapphire en @skoozie

Numpad los is een optie, maar lijkt mij niet zo heel fijn. Nog meer om te verslepen en met een 96% wordt het sowieso al ruimer dan met mijn huidige fullsize toetsenbord.

Begin door jullie berichten nu wel weer wat te twijfel om misschien toch voor blauw te gaan ipv bruin. Of zou dat een te grote stap zijn?

Kan helaas geen custom stepped caps vinden voor Keychron borden (of uberhaubt niet eigenlijk, maar ik weet ook niet zo goed waar ik moet zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:01:
Bedankt voor de antwoorden @Groesjenka @sapphire en @skoozie

Numpad los is een optie, maar lijkt mij niet zo heel fijn. Nog meer om te verslepen en met een 96% wordt het sowieso al ruimer dan met mijn huidige fullsize toetsenbord.

Begin door jullie berichten nu wel weer wat te twijfel om misschien toch voor blauw te gaan ipv bruin. Of zou dat een te grote stap zijn?

Kan helaas geen custom stepped caps vinden voor Keychron borden (of uberhaubt niet eigenlijk, maar ik weet ook niet zo goed waar ik moet zoeken).
Met Blue maak je wel vrienden bij je collega's :+

Stepped capslock hebben borden als Keychron ook niet want dat vereist dat de switch iets meer richting de rand zit waardoor de keycap past+ een positie voor gewone capslock keycap wat het wat ingewikkelder maakt. Keychron is alles behalve ingewikkeld want massa.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

sapphire schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:14:
[...]

Met Blue maak je wel vrienden bij je collega's +

Stepped capslock hebben borden als Keychron ook niet want dat vereist dat de switch iets meer richting de rand zit waardoor de keycap past+ een positie voor gewone capslock keycap wat het wat ingewikkelder maakt. Keychron is alles behalve ingewikkeld want massa.
Gaat eigenlijk vooral om thuis, daar deel ik nog wel eens de thuiswerkplek. Op kantoor een eigen kamer die dan maar dicht gaat :)

Voor wat betreft de caps snap ik het probleem. Hoopte dat er een 3d print optie ofzo zou zijn met iig een relief-randje ofzo. Maar misschien wen ik er we snel aan. En anders vijl ik er wel een randje af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:18:
[...]

Voor wat betreft de caps snap ik het probleem. Hoopte dat er een 3d print optie ofzo zou zijn met iig een relief-randje ofzo. Maar misschien wen ik er we snel aan. En anders vijl ik er wel een randje af ;)
Pas bij Ali Express een prachtige keycapset besteld en ontvangen van de GMMY store.
Deze sets hebben een enorm aantal keys en daar zit jouw gewenste capslock key (R3 rij) gewoon bij.
Ik betaalde net geen 50 euro incl. verzenden en BTW.

https://nl.aliexpress.com...Ta9B&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:18:
[...]

Gaat eigenlijk vooral om thuis, daar deel ik nog wel eens de thuiswerkplek. Op kantoor een eigen kamer die dan maar dicht gaat :)

De keychron keycap set heeft die capslock er ook bij. Kan je kiezen. Maar heb nooit geprobeerd of die past eigenlijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Groesjenka schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:28:
[...]

Pas bij Ali Express een prachtige keycapset besteld en ontvangen van de GMMY store.
Deze sets hebben een enorm aantal keys en daar zit jouw gewenste capslock key (R3 rij) gewoon bij.
Ik betaalde net geen 50 euro incl. verzenden en BTW.

https://nl.aliexpress.com...Ta9B&gatewayAdapt=glo2nld
Ik zal daar eens rondstruinen. Ik zou denken dat die link van jou niet past, maar zie nu inderdaad ook gateron ertussen staan (had alleen mx gezien bij eerste lezing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 15:11
Wat vinden jullie van de GMK keycap sets? Is het de prijs waard? Ik heb een pre-order GMK set op het oog maar de base set + novelty set kom ik op 200 euro... dat is toch wel heel hoog. Ook moet ik wachten tot wss mid 2023. Wat vinden jullie voor 60-80 eu de beste kwaliteit sets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_fragle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:47:
[...]

Ik zal daar eens rondstruinen. Ik zou denken dat die link van jou niet past, maar zie nu inderdaad ook gateron ertussen staan (had alleen mx gezien bij eerste lezing).
Gaterons zijn technisch gezien mx clones. Alle switches die dat plusje hebben als stem om de keycap vast te houden zijn geschikt voor die sets. Enkele uitzonderingen zijn Topre, Alps en low-profile switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nerrion schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:11:
Wat vinden jullie van de GMK keycap sets? Is het de prijs waard? Ik heb een pre-order GMK set op het oog maar de base set + novelty set kom ik op 200 euro... dat is toch wel heel hoog. Ook moet ik wachten tot wss mid 2023. Wat vinden jullie voor 60-80 eu de beste kwaliteit sets?
Voor mij persoonlijk zijn het de beste sets die ik heb. Qua kleur en qua consistentie, voornamelijk als het gaat om de legends op toetsen als Ctrl, Alt, PgUp, Fn. Bij de goedkopere sets die ik heb gehad waren die toch veelal nogal veel meer wobbly. Daarnaast is het plastic stevig en heb ik persoonlijk nog geen problemen gehad met kromme spacebars. Zeker is wat bij setjes van 15 euro toch wel een probleem was.

Of dat het voor jou waard is, dat kan ik niet voor je beslissen. Maar als je ietwat kwaliteit wilt hebben voor een lager bedrag kun je kijken naar Cannoncaps, NicePBT en PBT van NK/Oblotzky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
In een eerdere reactie heb ik de keysets van de GMK-Y store op Ali Express getipt.
Onlangs besteld en ik ontving een set dat boven verwachting goed en compleet is.
Ook niet duur, ik betaalde net geen 50 euro incl. verzenden en belasting.
Ik snap niet dat het zo goedkoop wordt aangeboden.
Check de reviews maar eens.

https://nl.aliexpress.com...uoXY&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf tot nu toe nog geen dure sets gekocht.
Mijn eerste set was tai hao forest green. Dat was, zeker voor het geld, een hele goede set.
Daarna een gmk nightrunner clone op ali van "real eagles trading", qua kleur en print niet slecht, maar voelt een beetje vies aan.
Toen Kprepublic XDA V2 gentleman gehaald, die is nog goedkoper en kwalitatief niet mis.
Ergens tussendoor nog eens tai hao mykonos gekocht, maar die voelde erg vies aan, dus heb ik nooit gebruikt.
Nu typ ik op gmk hammerhead light clones van "KBDiy keycaps store" op Ali, Die hebben ook geen hele fijne textuur en zijn qua opdruk zwaar teleurstellend, maar goed, daar is de prijs ook naar.
Over 2 maanden komen mijn Cerakeys hopelijk binnen, dat wordt wel weer echt heel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerrion
Groesjenka schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:46:
[...]

In een eerdere reactie heb ik de keysets van de GMK-Y store op Ali Express getipt.
Onlangs besteld en ik ontving een set dat boven verwachting goed en compleet is.
Ook niet duur, ik betaalde net geen 50 euro incl. verzenden en belasting.
Ik snap niet dat het zo goedkoop wordt aangeboden.
Check de reviews maar eens.

https://nl.aliexpress.com...uoXY&gatewayAdapt=glo2nld
Bedankt! Die zien er idd goed uit, alleen vind ik hirigana op de toetsen altijd wel vet. Zag die niet zo snel, maar ik ga die zeker onthouden.
Cebby schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:40:
[...]

Voor mij persoonlijk zijn het de beste sets die ik heb. Qua kleur en qua consistentie, voornamelijk als het gaat om de legends op toetsen als Ctrl, Alt, PgUp, Fn. Bij de goedkopere sets die ik heb gehad waren die toch veelal nogal veel meer wobbly. Daarnaast is het plastic stevig en heb ik persoonlijk nog geen problemen gehad met kromme spacebars. Zeker is wat bij setjes van 15 euro toch wel een probleem was.

Of dat het voor jou waard is, dat kan ik niet voor je beslissen. Maar als je ietwat kwaliteit wilt hebben voor een lager bedrag kun je kijken naar Cannoncaps, NicePBT en PBT van NK/Oblotzky.
Bedankt :) Die andere merken die je noemt zag ik idd ook al langskomen. Toch blijf ik de sets van GMK verreweg het vetste vinden. Heb nu deze op het oog: https://oblotzky.industri...te?variant=40151193649320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

MatthijsBoog schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:21:
[...]

Gaterons zijn technisch gezien mx clones. Alle switches die dat plusje hebben als stem om de keycap vast te houden zijn geschikt voor die sets. Enkele uitzonderingen zijn Topre, Alps en low-profile switches.
Zodra ik mijn keychron binnen heb weet ik zeker of ik een 3800 of 3000 style caps heb. Dan moet ik volgens mij hier een stepped caps kunnen kopen toch? Voor 8,82 euro (ex verzending, geen idee wat het gaat worden) is dat te overzien.

https://shop.tai-hao.com/products/capslock

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geen idee dat daar maten oid in waren :+ maar die 3000 lijkt sowieso het kruisje te ver naar de zijkant te zitten. Deze moet in het midden van de keycap zitten wil deze goed op je keychron bord passen.

@Nerrion Kijk ook eens naar Akko en PBTfans (welke ook ABS kunnen zijn ondanks de naam).
Ik vind GMK lastig, mede omdat het erg persoonlijk is. Ik heb 2 sets liggen en één hopelijk ergens dit jaar nog maar ik vind ze vaak gewoon enorm mooi. Vaak zijn de kleuren gewoon enorm goed en kosten sets die er op lijken en die ik mooi vind maar iets minder. Zie bv een simpele GMK WoB die bij Drop $110 kost, Drop DCX WoB $99 en PBT fans €102

Betekend niet dat er voor minder geld geen erg fijne sets te koop zijn maar meer dat het één het andere niet uitsluit. Soms is een set gewoon :9~ en is er geen alternatief tja dan is het soms even slikken :+

@MatthijsBoog Mijn eerste setje was KPrepublic Gentlemen Black V1, nog met Cherry profile. Kwalitatief hele nette set inderdaad !
Daarna een Ali kloon van GMK Metropolis gehaald maar dat waren letterlijk zwart gespoten keycaps met opdruk maar die voelde vies, opdruk was niet helemaal scherp, gewoon Ali zegmaar :+

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 03-11-2022 14:24 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:46

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Rednas_N schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Om nog even terug te komen op mijn eigen bericht, ik heb ben inmiddels backer van het Kickstarter project wat betreft de Keychron K3 Pro -Ultra-Slim QMK Wireless Mechanical Keyboard .
Ik ben een tijd geleden ook op zoek gegaan naar een low profile 75% keeb en kwam niet verder dan Nuphy Air 75, Keychron K3 of Logi MX Mechanical Mini. Custom is er nog niet veel te vinden dus dat was ook spijtig. Gisteren nog ff gezocht en kwam inderdaad de K3 Pro tegen. Ziet er nét wat beter uit dan de K3 en de plus is inderdaad VIA/QMK support. Heb hem zojuist gebacked!

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 10:53
Na even wat omdenken ben ik ook op zoek naar een nieuwe mechanisch toetsenbord. Ik trek de toetsenborden op werk en bij klanten niet meer. Thuis gebruik ik al een tijdje mechanisch. Eerst een Steelseries 6Gv2 gehad en nu typ ik op een Cooler Master CK550.

Toetsenbord
TKL 85% wireless voor makkelijk mee nemen.

Hotswappable
Ja

Gebruik
Typwerk, ik game niet op pc (meer)

Switches
Wil mijn collega's natuurlijk niet gek maken met blauwe clicky's en wil een zo stil mogelijk board hebben/bouwen. De Durock T1 shrimps / Zeal Silent V2 zijn kennelijk redelijk stil. Misschieen daarna volgen met o-ringen.

Keycaps
Nog geen idee, er is zoveel keus maar wil wel voor kwaliteit gaan.

Kennis
Noob. Ben alleen bekend met de twee kant en klare mechanische toetsen die ik heb. Zelf wil ik nog niet beginnen met het luben/filmen beginnen. Misschien later.

RGB
Niet belangrijk

Multimedia Keys
Benodigd. Ik snap alleen nog niet zo goed hoe dat zit; zit dat in de firmware van een toetsenbord gebakken of gebruik je aparte software ervoor? Mijn CK350 heeft media toetsen op de de 6 navigatie toetsen (Home/Inssert etc) als alternative.

Wat heb ik zelf al gevonden
Keychron 8 (maar die is echt hoog. Mijn CK350 op pootjes is al te hoog en de K8 schijnt nog hoger te zijn zonder pootjes.
Tiger80 lite (lijkt beste keuze te zijn als instapper)
EPOMAKER Ajazz K870T
ACGAM MMD87
MKB87
Ninja87BT

PSN: TyKashin

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Nordic mountain:

kbdfans mountain ergo
gazzew bobagums 52g cleartops, 62g gum tops voor de grotere keys, hand lubed
GMK Norse

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bevalt prima. Ik had er eerst Zeal Tealios V2 in zitten met switch pads maar ik had toch liever de gazzews met demping in de switches.
Ik heb nog een tweede Norse set en die mag op de kbdfans kunlun als die binnen is.

[ Voor 50% gewijzigd door leecher op 04-09-2023 19:47 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
leecher schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:30:
Nordic mountain:

kbdfans mountain ergo
GMK Norse

***members only***

Bevalt prima. Ik had er eerst Zeal Tealios V2 in zitten met switch pads maar ik had toch liever de gazzews met demping in de switches.
Ik heb nog een tweede Norse set en die mag op de kbdfans kunlun als die binnen is.
Toffe keycaps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leecher schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:30:
Nordic mountain:

kbdfans mountain ergo
GMK Norse

***members only***

Mooi bord, ook heel mooi met die strak aansluitende polssteun :9

Hier weer verder geknutseld aan mijn ó zo mooie maar beroerd klinkende Ikki68. Met mijn duffe hoofd nooit bedacht dat ik op de zijchips na ze er allemaal uitgehaald had dus die allemaal terug gezet. Geluid is nu een stuk luider en merkbaar anders maar nog niet helemaal lekker. Denk nu dat het ook wel eens aan de Tangerine's Zou kunnen liggen, ik heb namelijk het idee dat die gewoon vrij inconsistent aanvoelen en klinken :? Ik heb een deel van de Tangerine's ook op de Q2 gehad en daar had ik hetzelfde gevoel.

Daarnaast nog wat kleinere aantallen switches op het bord geplaatst en vond CJ's wel goed voelen en klinken. Iets hard bij terug omhoog schieten maar kan eventueel een puntje 205 in de top housing.
Oil Kings best OK maar wat saai
Durock POM's klonken ook goed maarja mag ook wel voor dat geld :+
En de AKKO Jelly Blacks klonken verrassend goed.

Ga nog een paar Tactlies proberen want als dit niets wordt kan ik er altijd nog een tactile bord van maken of desnoods gewoon als ultra-stille build houden met de Silent Alpaca's.
Ik wilde voor Epsilons of Nebula's gaan maar dat kijk ik nog wel.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Szwoar
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 16:00

Szwoar

En door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZx8A2ivyIat0aVblCRmhT8L7NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvc3tEd3zv8LcQ95IKH5wtUC.jpg?f=fotoalbum_large

Kon het toch niet laten een setje Botanical replica's te bestellen op AliExpress. Moet zeggen dat ik positief verrast ben over het geluid, de looks en de kwaliteit. Ik zou best originele willen, maar keycaps die samen met novelties duurder zijn dan mijn plank zelf gaat mij wel erg ver.

Ze zitten, vergeleken met de standaard keycaps op de Q3, alleen wel erg strak op de switches. Als ik ze ooit ga vervangen, of het toetsenbord grondig ga reinigen, zal het wel een gepriegel worden om ze er weer af te halen.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met een hand toetsenbord vasthouden. Met de andere hand keycap puller om de keycap zetten en trekken. Enige wat dan een uitdaging zou kunnen zijn is de spatiebalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
TyKH schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:52:
Na even wat omdenken ben ik ook op zoek naar een nieuwe mechanisch toetsenbord. Ik trek de toetsenborden op werk en bij klanten niet meer. Thuis gebruik ik al een tijdje mechanisch. Eerst een Steelseries 6Gv2 gehad en nu typ ik op een Cooler Master CK550.

Toetsenbord

Hotswappable
Ja

Gebruik

Switches
Wil mijn collega's natuurlijk niet gek maken met blauwe clicky's en wil een zo stil mogelijk board hebben/bouwen. De Durock T1 shrimps / Zeal Silent V2 zijn kennelijk redelijk stil. Misschieen daarna volgen met o-ringen.

Keycaps

Kennis
Noob. Ben alleen bekend met de twee kant en klare mechanische toetsen die ik heb. Zelf wil ik nog niet beginnen met het luben/filmen beginnen. Misschien later.

RGB
Niet belangrijk

Multimedia Keys
Benodigd. Ik snap alleen nog niet zo goed hoe dat zit; zit dat in de firmware van een toetsenbord gebakken of gebruik je aparte software ervoor? Mijn CK350 heeft media toetsen op de de 6 navigatie toetsen (Home/Inssert etc) als alternative.

Keychron 8 (maar die is echt hoog. Mijn CK350 op pootjes is al te hoog en de K8 schijnt nog hoger te zijn zonder pootjes.
EPOMAKER Ajazz K870T
ACGAM MMD87
MKB87
Ninja87BT
Ik was van de onderstelling dat de Tiger 80 Lite wireless was maar dat is het niet het geval, dus die valt af :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
The GUI schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:34:
[...]

Ik ben een tijd geleden ook op zoek gegaan naar een low profile 75% keeb en kwam niet verder dan Nuphy Air 75, Keychron K3 of Logi MX Mechanical Mini. Custom is er nog niet veel te vinden dus dat was ook spijtig. Gisteren nog ff gezocht en kwam inderdaad de K3 Pro tegen. Ziet er nét wat beter uit dan de K3 en de plus is inderdaad VIA/QMK support. Heb hem zojuist gebacked!
Zit met hetzelfde dilemma. Wil graag een low profile bord wat makkelijk mee te nemen is.

Na lang wikken en wegen leek the Nuphy de winnaar. Is er een reden waarom je voor de K3 pro bent gegaan? In mijn ogen is het enige voordeel van de K3, de ingebouwde voetjes. Die magneten van de Nuphy lijken me niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dreadramon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:53:
[...]

Zit met hetzelfde dilemma. Wil graag een low profile bord wat makkelijk mee te nemen is.

Na lang wikken en wegen leek the Nuphy de winnaar. Is er een reden waarom je voor de K3 pro bent gegaan? In mijn ogen is het enige voordeel van de K3, de ingebouwde voetjes. Die magneten van de Nuphy lijken me niet zoveel.
Klein beetje kwestie van smaak, maar mijn redenen waren:
• Voetjes Nuphy zijn magnetisch en makkelijk kwijt te raken
• K3 Pro heeft doubleshot PBT keycaps, Nuphy Dye sub
• K3 Pro heeft QMK/VIA support en Nuphy eigen software
• Ik vond de kleurstelling van de Nuphy niet mooi

En de K3 Pro is nieuwer dus beter? 8)7 Ik weet dat het niet zo is, maar zo werkt mijn hoofd wel een beetje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Laatst online: 18-09 13:47
Ah, dat van de keycaps had ik nog gemist.

Ik zie dat voor de pro de stabilizers aangepast zijn. Zijn ze deze aangepast naar de standaard? Of blijft het hun eigen design, waardoor andere keycaps niet passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Dreadramon

Dat is een hele goede vraag want daar had ik niet naar gekeken. Als ik kijk op de productpagina (even Control+F en 'stabi' intikken ;)) dan lijkt het erop dat dat nu aangepast is naar de standaard.

Edit: als ik naar de comments kijk op de Kickstarter dan wordt het bevestigd door Keychron. Wederom even Control+F en 'stabi' intikken :)

[ Voor 32% gewijzigd door The GUI op 08-11-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

In theorie kan je een normale keyboard toch ook ombouwen met low profiles switches en keycaps. Hmm misschien eens proberen met een aliexpress setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:57:
In theorie kan je een normale keyboard toch ook ombouwen met low profiles switches en keycaps. Hmm misschien eens proberen met een aliexpress setje.
Nee dat gaat niet, de Kailh Choc switches hebben in ieder geval al een andere locaties van de pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gateron low profile switches toch niet? Scheelt iig 7,23mm tov van een normale switch.

Alleen kom je bij veel custom borden dan niet mooi uit vanwege de rand.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nee heb even zitten meten gaat idd niet passen. Jammer. Als er nu eens switches komen waarvan alleen het bovenste stuk lager is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Tylen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
Nee heb even zitten meten gaat idd niet passen. Jammer. Als er nu eens switches komen waarvan alleen het bovenste stuk lager is....
Het nadeel daarvan is dat mx style keycaps dan niet genoeg clearance hebben, gaat 'm ook niet worden helaas.

01010000 01100101 01110000 01100101

• leecher
Wat vinden jullie van de GMK keycap sets? Is het de prijs waard?
Als je perse GMK wil is dat het wel waard ja. Voor de rest zijn er prima alternatieven voor minder dan de helft van het geld. Het kwaliteitsverschil tussen een 20 euro pudding keycap setje van GMMK en een 200 euro set van GMK is echt geen 200 euro waard. Je switches doen daar een stuk meer in.

Om maar een voorbeeld te geven: die 20 euro pudding keycaps op zeal tealios v2 doen niet onder voor mijn GMK set op de kwalitatief mindere gazzew bobagums. You win some you lose some. Die gazzews ga ik dan ook vervangen voor wat anders, of desnoods terug naar de tealios.

Wat maakt de tealios linears voor jou beter dan de bobagum silent linears? Silent is sowieso een hele andere ervaring door de demping, het zal altijd meer muted en enigzins mushy zijn bij de bottom-out, want ja, anders wordt hij nooit silent. Maar ik zie verder nog niet in wat er echt qua kwaliteit verschilt tussen die 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leecher schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:23:
[...]

Als je perse GMK wil is dat het wel waard ja. Voor de rest zijn er prima alternatieven voor minder dan de helft van het geld. Het kwaliteitsverschil tussen een 20 euro pudding keycap setje van GMMK en een 200 euro set van GMK is echt geen 200 euro waard. Je switches doen daar een stuk meer in.

Om maar een voorbeeld te geven: die 20 euro pudding keycaps op zeal tealios v2 doen niet onder voor mijn GMK set op de kwalitatief mindere gazzew bobagums. You win some you lose some. Die gazzews ga ik dan ook vervangen voor wat anders, of desnoods terug naar de tealios.
Waarin? Hoe het eruit ziet doen je switches onder je keycaps toch echt niet veel in ;)

Gabriël AM5

• leecher
sapphire schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:39:
[...]

Waarin? Hoe het eruit ziet doen je switches onder je keycaps toch echt niet veel in ;)
Ligt er ook maar net aan, ben je van de RGB lampjes dan ben je beter af met wat transparante switches :P

Mensen moeten vooral kopen wat ze mooi en leuk vinden, maar als je een blinde proef gaat doen met cheapo caps op solide switches en GMK caps op crappy switches dan betwijfel ik dat mensen het verschil gaan voelen.

Ik heb mijn GMK aangeschaft voor de looks en de vermeende kwaliteit, maar ik ben vooral blij het met eerste want dat tweede is een groot deel hype.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toch wel grappig dat ik precies het omgekeerde denk. Lees toch vooral dat het tegenwoordig qua switches echt niet meer duur hoef te zijn (+1 euro) en dat juist switches als tealios tegenwoordig achterhaald zijn door de prijs. Zeal switches zijn lang niet meer zo populair als dat ze ooit waren, omdat er zo veel anders op de markt is gekomen wat veel goedkoper is. Uiteraard moet je opletten en is goedkoop lang niet altijd beter dan het middensegment, maar bijvoorbeeld alpaca's zijn mede zo populair voor hun prijs. En die zitten toch echt ruim op de helft van de prijs van de tealios. Ik geef liever dat bespaarde geld uit aan keycaps, dan dat ik op keycaps bespaar en +1 euro switches haal.

Keycaps daarentegen, die zie en voel je waardoor ik denk dat mensen daar eerder geneigd voor zijn om meer geld aan uit te geven dan switches. Sowieso roept iedereen altijd 200 euro voor GMK, terwijl ze echt wel goedkoper zijn dan dat, helemaal als je het tijdens de GB koopt. Maar dat terzijde. Setje metropolis/ botanical clones vs de echte van GMK is een wereld van verschil. Zijn totaal niet met elkaar te vergelijken op alle vlakken. In eerste instantie lijkt het misschien wel mee te vallen, helemaal als je geen ervaring hebt met het hogere segment, maar eenmaal die kwaliteit kent, merk ik het verschil wel in ieder geval. Tuurlijk zijn er ook andere keycaps die minder kosten en ook prima kwaliteit hebben, maar durf dit niet zo breed te dragen als dat ik voor switches zou doen. Tegenwoordig hebben alle vendors wel hun eigen lijn keycaps met prima kwaliteit. Maar het verschil in kwaliteit - prijs voor keycaps vs switches is veel groter bij de keycaps dan bij switches. Voordeel van GMK en andere duurdere keycap makers zijn de kleuren, kwaliteit, eigen ontwerp en eigen samenstelling keycaps kits. Bij een setje van 20 euro heb je niet al die punten bij elkaar en ben je beperkt door massaproductie en wensen. Terwijl bij GMK kan je het zo gek maken als dat je zelf wilt (zolang je de MOQ maar haalt). Een of twee van die punten kan je wel halen, maar allemaal vereist gewoon meer werk en dus duurder.

Iedereen z'n smaak en de een is zeker niet goed of fout, maar denk dat als GMK en andere niet zou de leveren op die punten, de hobby al lang weg was gegaan bij hun en een goedkopere chinese (clone) fabriek hadden benaderd om daar te gaan produceren.

Enige nadeel van GMK en andere is wel het GB model en de lange wachttijd, maar gezien er veel minder GB's zijn verwacht ik dat dit verbeterd wordt. Maar voor nu blijft dat ontzettend rot en snap zeker dat mensen niet iets willen kopen om vervolgens 2 jaar te wachten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
superbok schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:41:
Toch wel grappig dat ik precies het omgekeerde denk. Lees toch vooral dat het tegenwoordig qua switches echt niet meer duur hoef te zijn (+1 euro) en dat juist switches als tealios tegenwoordig achterhaald zijn door de prijs. Zeal switches zijn lang niet meer zo populair als dat ze ooit waren, omdat er zo veel anders op de markt is gekomen wat veel goedkoper is. Uiteraard moet je opletten en is goedkoop lang niet altijd beter dan het middensegment, maar bijvoorbeeld alpaca's zijn mede zo populair voor hun prijs. En die zitten toch echt ruim op de helft van de prijs van de tealios. Ik geef liever dat bespaarde geld uit aan keycaps, dan dat ik op keycaps bespaar en +1 euro switches haal.

[...]
Hier sta ik ook echt wel achter. Een setje Zeal switches was en is altijd al duur, maar goed als ze beter zijn dan snap ik dat nog wel. Maar dat is gewoon niet meer zo, en zelfs de nieuwere Pearlio en Crystal switches van Zeal zijn in verhouding gewoon heel duur als je gaat kijken wat je voor een lagere prijs kunt krijgen.

Om dan ook te zeggen dat een Bobagum kwalitatief minder is? Ik weet het niet hoor, als je mij vraagt is dat gewoon meer de subjectieve mening van het minder tof vinden van een silent linear in vergelijking met een normale linear. Dat is echt wat anders en heeft werkelijk niets met kwaliteit te maken, wat @MatthijsBoog ook al zegt.

Als je nu een setje leuke linears wilt hebben, heb ik goede dingen over TTC Wilds en Owlab NEONs gehoord. Maar goed, er zijn ook gewoon genoeg mensen die 1000 Cherry MX Black hyperglides hebben liggen en daar blij mee zijn. Als je dat twee jaar geleden zei werd je raar aangekeken :P

Chille van de alpacas is trouwens dat mensen ze blijven kopen, waardoor oudere stock uitverkoopt en er nieuwe batches geproduceerd kunnen worden. Oftewel: ze blijven up-to-date met de moulds. Iets wat van sommige andere minder hippe JWK switches niet te zeggen valt. Een JWK FFF is basically een ouder model switch van ongeveer dezelfde soort met (nu) een lagere prijs. Dus dan moet je kiezen tussen prijs en de voordelen van later geproduceerde switches. Alpacas zijn dan eigenlijk altijd wel een goede keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pompi
Pompi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:39:
[...]

Bedankt voor het aanbod. Ik denk dat dat mij wel verder kan helpen, ga je dus zo even een DM er over sturen.

Ook de andere bedankt voor het meedenken en mij een beetje de weg wijzen naar wat ik het beste kan doen om uit te vinden welke (type) switch mij bevalt _/-\o_
Even een update.

Uiteindelijk dus @superbok een berichtje gestuurd en aan de hand van zijn suggesties qua switches een switchtester bij Keygem besteld. Die bestond uit de volgende switches.
code:
1
2
3
Kailh Box Jade       Kailh Box Navy       Gazzew Boba U4T 62g
Gazzew Boba U4T 68g       C3 Kiwi       C3 Dragon Fruit
Naevies V2        Prevail Epsilon        Prevail Nebula

Maar aangezien ik ook benieuwd was naar de meest "standaard" switches (dat maakt het verschil met de betere/populairdere switches dan goed duidelijk) ook een tester met Cherry's besteld
code:
1
2
3
Cherry Black        Cherry Blue       Cherry Clear
Cherry Green       Cherry Red        Cherry Brown
Gateron Blue       Gateron Green       Gateron Red Pro

En ik moet nu zeggen dat ik stukken beter begrijp waarom deze hobby zo verslavend kan zijn en mensen opzoek gaan naar een specifiek geluid of gevoel. Want merkte wel duidelijk verschil tussen de opties. Ben er nu ook achter dat ik de switches met rond de 65 - 67g het fijnst vind. Dat de soort tactile wordt omdat ik bij linears het gevoel heb dat ik typfouten ga maken of dubbele aanslagen ga krijgen, wat niet fijn is omdat ik het vooral voor typwerk en beetje fotobewerking ga gebruiken en gamen eigenlijk niet. Ik denk dat er afhankelijk van de klank en feel er mogelijk wel clicky's zijn die ik fijn zou kunnen vinden, maar de meeste waren inderdaad voornamelijk leuk voor even maar niet als je het de hele tijd hoort. Bijvoorbeeld de Kailh Box Navy vond ik wel prettig klinken en voelen, maar bij de Box Jade vond ik het geluid dan weer niet fijn.
Denk dat de top ranking van deze 18 switches het volgende zou zijn:
  1. C3 Kiwi
  2. Gazzew Boba U4T 68g
  3. Cherry Clear
  4. Naevies V2
  5. Kailh Box Navy
Toen zelf zitten kijken of er nog andere tactile switches zijn die in de range van 65-67g zitten, maar vind het best verwarrend dat sommige specificaties het over actuation force hebben en andere het juist over de bottom out force terwijl dat verschillende dingen zijn. En dan zijn er ook die het over cn hebben.

Wordt voor nu wachten totdat de Keychron Q3 variant die ik wil weer bij Alternate te koop is en daarna dus waarschijnlijk C3 Kiwi's er in doen. In de tussentijd kijk ik nog rustig rond over er andere interessante switches zijn, als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
leecher schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:42:
[...]

Ligt er ook maar net aan, ben je van de RGB lampjes dan ben je beter af met wat transparante switches :P

Mensen moeten vooral kopen wat ze mooi en leuk vinden, maar als je een blinde proef gaat doen met cheapo caps op solide switches en GMK caps op crappy switches dan betwijfel ik dat mensen het verschil gaan voelen.

Ik heb mijn GMK aangeschaft voor de looks en de vermeende kwaliteit, maar ik ben vooral blij het met eerste want dat tweede is een groot deel hype.
Mijn reactie was vooral omdat je er met gestrekt been ingaat voor iets wat gruwelijk subjectief is en je met dingen gooit die gewoon niet waar zijn.

De gemiddelde GMK set is geen €200, ik heb er één voor €100 en 2 voor €130, blijft een bak geld maar verre van €200.
Andere kwalitatief goede sets zijn iets goedkoper maar komen vaan ook al snel richting de €100 (Drop DCX, PBT fans).

Om een €20 Ali set met GMK te vergelijk vind ik bijzonder, ik heb er verschillende gehad en geen enkele komt ook maar in de buurt qua kitting en kwaliteit is extreem divers. Zo heb ik 'dye sub' PBT setjes gehad die letterlijk witte gespoten keycaps waren (slijten ook snel) maar ook een set van €30 van KPrepublic die heul netjes is voor de prijs.
Mijn 2 Akko sets zijn qua kitting ook bijzonder goed en de legends, ect zijn erg netjes alleen vind ik ze qua slijtage niet wat ik had verwacht van PBT. Voor sub-€50 kunnen scoren en dat blijkt een bijzonder goede deal geweest te zijn.

GMK blijft qua design en kleur gewoon geweldig en daarom koop ik ze ook, Akko Psitacus is een rip-off van GMK MODO (2) maar die laatste is qua kleur een stuk subtieler en zachter. WoB is niet zo spannend qua design maar er zitten er bij om van te :9~
En GMK is qua textuur opvallend fijn :X

Is het belachelijk veel geld, zeker! Maarja een toetsenbord die de helft van de toetsen mist, geen RGB heeft en 200+ voor de barebone ook volgens de meeste mensen dus ach :+

GB's bijven belachelijk, wacht al bijna 2 jaar op GMK Metropolis, hopelijk deze maand komt die....
Cebby schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:23:
[...]

Als je nu een setje leuke linears wilt hebben, heb ik goede dingen over TTC Wilds en Owlab NEONs gehoord. Maar goed, er zijn ook gewoon genoeg mensen die 1000 Cherry MX Black hyperglides hebben liggen en daar blij mee zijn. Als je dat twee jaar geleden zei werd je raar aangekeken :P

Chille van de alpacas is trouwens dat mensen ze blijven kopen, waardoor oudere stock uitverkoopt en er nieuwe batches geproduceerd kunnen worden. Oftewel: ze blijven up-to-date met de moulds. Iets wat van sommige andere minder hippe JWK switches niet te zeggen valt. Een JWK FFF is basically een ouder model switch van ongeveer dezelfde soort met (nu) een lagere prijs. Dus dan moet je kiezen tussen prijs en de voordelen van later geproduceerde switches. Alpacas zijn dan eigenlijk altijd wel een goede keuze.
TTC Wilde zijn lekker smooth maar het geluid is matig. natuurlijk smaak afhankelijk maar het blinkt nergens in uit vind ik.
Ik vond TTC Golden een verrassend fijne switch, zei het luid en TTC NCR was ook fijn.

Alpaca's blijf ik hartstikke O+ op

Andere leuke linears die je de kop niet kosten vind ik ook KTT Strawberry's, H1's, JWK FFF's. Gateron CJ's vond ik ook wel leuk, super smooth en best leuk geluid :p
Pompi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:16:
[...]

Even een update.

Uiteindelijk dus @superbok een berichtje gestuurd en aan de hand van zijn suggesties qua switches een switchtester bij Keygem besteld. Die bestond uit de volgende switches.
code:
1
2
3
Kailh Box Jade       Kailh Box Navy       Gazzew Boba U4T 62g
Gazzew Boba U4T 68g       C3 Kiwi       C3 Dragon Fruit
Naevies V2        Prevail Epsilon        Prevail Nebula

Maar aangezien ik ook benieuwd was naar de meest "standaard" switches (dat maakt het verschil met de betere/populairdere switches dan goed duidelijk) ook een tester met Cherry's besteld
code:
1
2
3
Cherry Black        Cherry Blue       Cherry Clear
Cherry Green       Cherry Red        Cherry Brown
Gateron Blue       Gateron Green       Gateron Red Pro

En ik moet nu zeggen dat ik stukken beter begrijp waarom deze hobby zo verslavend kan zijn en mensen opzoek gaan naar een specifiek geluid of gevoel. Want merkte wel duidelijk verschil tussen de opties. Ben er nu ook achter dat ik de switches met rond de 65 - 67g het fijnst vind. Dat de soort tactile wordt omdat ik bij linears het gevoel heb dat ik typfouten ga maken of dubbele aanslagen ga krijgen, wat niet fijn is omdat ik het vooral voor typwerk en beetje fotobewerking ga gebruiken en gamen eigenlijk niet. Ik denk dat er afhankelijk van de klank en feel er mogelijk wel clicky's zijn die ik fijn zou kunnen vinden, maar de meeste waren inderdaad voornamelijk leuk voor even maar niet als je het de hele tijd hoort. Bijvoorbeeld de Kailh Box Navy vond ik wel prettig klinken en voelen, maar bij de Box Jade vond ik het geluid dan weer niet fijn.
Denk dat de top ranking van deze 18 switches het volgende zou zijn:
  1. C3 Kiwi
  2. Gazzew Boba U4T 68g
  3. Cherry Clear
  4. Naevies V2
  5. Kailh Box Navy
Toen zelf zitten kijken of er nog andere tactile switches zijn die in de range van 65-67g zitten, maar vind het best verwarrend dat sommige specificaties het over actuation force hebben en andere het juist over de bottom out force terwijl dat verschillende dingen zijn. En dan zijn er ook die het over cn hebben.

Wordt voor nu wachten totdat de Keychron Q3 variant die ik wil weer bij Alternate te koop is en daarna dus waarschijnlijk C3 Kiwi's er in doen. In de tussentijd kijk ik nog rustig rond over er andere interessante switches zijn, als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag.
So dan lekker bezig! :9

Ik ben benieuwd naar je ervaring tussen Epsilon's en Nebula's? Heb ze beide op de verlanglijst staan maar wil er eigenlijk maar één kopen.

Dat van die Navy's en Jade's herken ik wel. De Navy heeft een bevredigende diepe click en bij de Jade klinkt het allemaal nét ietsjes minder.

Grappig dat je in je top 5 maar één Cherry hebt staan. De Cherry's die ik geprobeerd heb was ik eigenlijk ook niet echt onder de indruk van tov concurrenten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het word een dure grap, maar ik ga mijn Logitech G710+ uit 2012 vervangen door hetvolgende:
  • Keychron Q6 Barebone ISO Knob (Carbon Black)
  • Keychron Cherry Profile Double - Shot PBT Full Set Keycaps - White on Black
  • Cherry MX Silent Red RGB (110)
Hopelijk gaat deze combinatie ook weer meer dan 10 jaar mee (hopelijk langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
sapphire schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:12:
[...]

So dan lekker bezig! :9

Ik ben benieuwd naar je ervaring tussen Epsilon's en Nebula's? Heb ze beide op de verlanglijst staan maar wil er eigenlijk maar één kopen.

Dat van die Navy's en Jade's herken ik wel. De Navy heeft een bevredigende diepe click en bij de Jade klinkt het allemaal nét ietsjes minder.

Grappig dat je in je top 5 maar één Cherry hebt staan. De Cherry's die ik geprobeerd heb was ik eigenlijk ook niet echt onder de indruk van tov concurrenten.
Ik denk dat ik het beste het verschil tussen de Episol en Nebula kan beschrijven, als dat je bij de Epsilon lichtjes tegendruk voelt van een veer terwijl je bij de Nebula dat nauwelijks voelt. Bij de Nebula voelt het bijna meer aan alsof je iets zonder een veer naar beneden duwt, dat resulteert ook bij mij in het gevoel alsof je sneller de bodem raakt (zal waarschijnlijk niet of nauwelijks zo zijn maar om je een beetje een idee te geven). Beide zijn erg smooth qua gevoel en het enigste geluid wat je hebt is als je de bodem raakt en als ze weer volledig omhoog gekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Cebby grappig dat je de owlab neon noemt, toevallig van de week een enkele gekregen en erg positief verrast. Leuke switch en erg smooth. Zien er ook nog is cool uit vind ik. Twijfel om er meer te kopen voor een bord.

@Pompi Lekker bezig! Goed om te horen dat je meer te weten bent gekomen wat je wel lekker vindt, maar ook wat niet. Candykeys heeft (als je het durft bij hun :P ) ook keychron producten. Weet niet welke versie je wilt, maar kan interessant zijn.

@sapphire nebulas zijn long pole en epsilons niet. Dat is eigenlijk het grootste verschil. En door de langere stem raak je inderdaad net wat eerder de bodem zoals @Pompi zegt. En inderdaad hopelijk deze maand Metropolis. Op geekhack stond een bericht van de designer dat het eind oktober ook echt in productie is gegaan. Kan niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
superbok schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:18:
@Pompi Lekker bezig! Goed om te horen dat je meer te weten bent gekomen wat je wel lekker vindt, maar ook wat niet. Candykeys heeft (als je het durft bij hun :P ) ook keychron producten. Weet niet welke versie je wilt, maar kan interessant zijn.
Ohjee is er dan iets met Candykeys? Want had daar net een keycap set besteld die ik niet wou laten lopen. En ze hadden positieve reviews als site dus dacht dat het prima kon. Of bedoelde je het op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pompi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:29:
[...]

Ohjee is er dan iets met Candykeys? Want had daar net een keycap set besteld die ik niet wou laten lopen. En ze hadden positieve reviews als site dus dacht dat het prima kon. Of bedoelde je het op een andere manier?
Mwah, zou het niet aan @sapphire vragen :P Duurt gewoon even voordat je je spullen krijgt in vergelijking met de rest van de vendors. Ook support is niet altijd even goed en snel, maar gaat ook vaak genoeg goed hoor. Echt niet direct veel zorgen voor nodig. Zeker met in stock dingen, duurt gewoon even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:04

muhda

Time & Space traveler

Pompi schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:29:
Ik heb al meerdere malen een bestelling bij CandyKeys geplaatst en dat is tot nu toe keurig gegaan.

Je moet alleen wel rekening houden met een veel langere doorloop of bestel tijd.
Dat komt door het aantal bestelling, die zijn niet normaal. Ik ben ook actief in hun Discord en als je de bestellingen en support requests ziet begrijp je het. Dus het kan zijn dat je soms 2 weken moet wachten tot je bestelling opgepakt en klaargemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
superbok schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:38:
[...]

Mwah, zou het niet aan @sapphire vragen :P Duurt gewoon even voordat je je spullen krijgt in vergelijking met de rest van de vendors. Ook support is niet altijd even goed en snel, maar gaat ook vaak genoeg goed hoor. Echt niet direct veel zorgen voor nodig. Zeker met in stock dingen, duurt gewoon even.
muhda schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:48:
[...]

Ik heb al meerdere malen een bestelling bij CandyKeys geplaatst en dat is tot nu toe keurig gegaan.

Je moet alleen wel rekening houden met een veel langere doorloop of bestel tijd.
Dat komt door het aantal bestelling, die zijn niet normaal. Ik ben ook actief in hun Discord en als je de bestellingen en support requests ziet begrijp je het. Dus het kan zijn dat je soms 2 weken moet wachten tot je bestelling opgepakt en klaargemaakt wordt.
Oh dat valt dan nog best mee, want ik heb geen haast en gelukkig ook met een creditcard betaald. Viel mij wel al op dat op hun site veel dingen out of stock waren, maar de keycaps in question waren er wel gewoon. Ik zal het dan wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:38:
[...]

Mijn laatste order is, zei het wat traag, gewoon netjes geleverd :)
Verder lijkt het me verstandig dat ik er verder gewoon over op houd. Iets met oude koeien…….. ;)

Ik dacht trouwens dat Epsilons en Nebula’s beide long poles waren maar daarin heb ik me vergist.

Overigens wel een setje Gateron Pro Yellow V2”s gekocht. Lekker high-end maar kon ze voor 18 euro niet laten liggen (en had eea weggedaan).

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:29

Flapmo

and back is gigi!

Vandaag brass plate + Harimaus gesoldeerd. Ook meteen Striker uit de verpakking gehaald. Had al white jades met brass plate op mijn Kei, miste dat gevoel en geluid na een poosje U4T+pc plate. Brass met long pole maakt een heerlijk springerig gevoel. Vingers dansen over het toetsenbord.

Nu beide zodat ik wat kan wisselen 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0vyiil7yCX2lxY0BK8RsMA7l3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCwVRB2QWJmSupwjIr75dCUc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Flapmo op 12-11-2022 00:07 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand van jullie toevallig al eens besteld bij chosfox?
Heb bij keygem 10 tecsee ice milky tactiles gekocht en die bevallen me wel, misschien nog wel beter dan de sky blue tactile wat momenteel m'n favoriet is. Maar ja, ze zijn nu uitverkocht en worden niet meer gerestocked. Chosfox heeft ze, maar heb daar nog nooit besteld, dus geen idee hoe dat zit met levertijd en vooral eventuele belasting.

Ondertussen komen mijn keramische keycaps ook steeds dichterbij. Dus ik die heb ik waarschijnlijk voor het einde van het jaar nog wel.

Afgelopen week nog een epo 680 ontvangen. Jezus wat komt daar een licht vanaf, echt wel een gevalletje kamerlamp. Had hem met een usb-meter in mijn oplader gedaan, maximale helderheid wit licht zorgt voor 4,5v met een bizarre 3,5 ampère. Bij de 2,5a schiet mijn pc in ocp en op 2 ampère is het meer rond de 3,8v, want hij trekt het gewoon niet over usb. Maar goed, iets minder helder of gewoon een kleurtje en er is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
[...]

TTC Wilde zijn lekker smooth maar het geluid is matig. natuurlijk smaak afhankelijk maar het blinkt nergens in uit vind ik.
Ik vond TTC Golden een verrassend fijne switch, zei het luid en TTC NCR was ook fijn.

Alpaca's blijf ik hartstikke O+ op

Andere leuke linears die je de kop niet kosten vind ik ook KTT Strawberry's, H1's, JWK FFF's. Gateron CJ's vond ik ook wel leuk, super smooth en best leuk geluid :p
Ja het gaat er de bij de wilds volgens mij maar net om in welk bord je ze stopt. Op de Utrecht meetup kon ik alleen weinig geluid horen, dus zelf geen idee. En ik mag van mezelf geen nieuwe switches kopen want ik heb nog steeds een zak KTT Wine Red liggen, unlubed. Al een maand of 3 want nog geen tijd voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@MatthijsBoog deze keramische keycaps?
https://www.indiegogo.com...of-ceramic#/?perk=5333618

Heel verleidelijk eerlijk gezegd :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat zijn ze. Heb een zwart en crazed setje met legends besteld. Vorige week alvast een paar witte blanco caps ontvangen, vindt ze niet tegenvallen. Werkt alleen niet zo goed met bepaalde specifieke switches. Op Boba u4t zitten ze bijvoorbeeld best wel los, maar goed, daar zijn ook nog wel oplossingen voor. En bij de meeste switches lijkt het geen probleem te zijn, maar dat ben ik nog aan het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cebby schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:45:
[...]

Ja het gaat er de bij de wilds volgens mij maar net om in welk bord je ze stopt. Op de Utrecht meetup kon ik alleen weinig geluid horen, dus zelf geen idee. En ik mag van mezelf geen nieuwe switches kopen want ik heb nog steeds een zak KTT Wine Red liggen, unlubed. Al een maand of 3 want nog geen tijd voor gemaakt.
Dat is toch eigenlijk zo met alle soorten switches ;)

Laat ik het dan anders zeggen, zowel los als op mijn borden vond ik ze wat plasticky, en karakterloos klinken. Wel stock al super smooth en in lichte variant verkrijgbaar :)

Als ik me niet inhoud zou ik zo 10+ setjes kopen die ik nog wel wil proberen maarja beetje zonde van de euri’s
Wel net 2 set verkocht en wil de Bobagums en wellicht LCET Jokers nog wegdoen. Tangerine’s zit ik over in dubio…

Als de nebula’s de long poles zijn komen die op de lijst samen met Carrots :9
Ben gelukkig niet een beetje wispelturig O-)
Typt overigens wel leuk met een Tes68 aan de iPhone gekoppeld :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

MatthijsBoog schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:09:
[...]

Ja, dat zijn ze. Heb een zwart en crazed setje met legends besteld. Vorige week alvast een paar witte blanco caps ontvangen, vindt ze niet tegenvallen. Werkt alleen niet zo goed met bepaalde specifieke switches. Op Boba u4t zitten ze bijvoorbeeld best wel los, maar goed, daar zijn ook nog wel oplossingen voor. En bij de meeste switches lijkt het geen probleem te zijn, maar dat ben ik nog aan het testen.
Heb ze ook besteld, ben wel erg gecharmeerd van de sound tests. Nu nog een kleur kiezen, twijfel tussen White+Red, White of Black…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 21-09 14:59
[...]

Mijn reactie was vooral omdat je er met gestrekt been ingaat voor iets wat gruwelijk subjectief is en je met dingen gooit die gewoon niet waar zijn.

De gemiddelde GMK set is geen €200, ik heb er één voor €100 en 2 voor €130, blijft een bak geld maar verre van €200.
Andere kwalitatief goede sets zijn iets goedkoper maar komen vaan ook al snel richting de €100 (Drop DCX, PBT fans).
Het kruipt wel omhoog: ik heb even gecheckt, heb eind mei bij Mykeyboard een GMK base set besteld voor € 145 en die staat er nu op voor € 169, dus 15% toename (wellicht ook inflatie?). Met novelties erbij zit ik wel aan bijna € 200. Jaartje wachten nog maar (als 't meezit). :+

Ach ik zie het meer als een luxe goed zoals een sieraad of horloge o.i.d. waarbij je behoorlijk meer betaalt voor exclusiviteit, dan valt de prijs nog wel een soort van te rechtvaardigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
prOnorama2 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:29:
[...]

Het kruipt wel omhoog: ik heb even gecheckt, heb eind mei bij Mykeyboard een GMK base set besteld voor € 145 en die staat er nu op voor € 169, dus 15% toename (wellicht ook inflatie?). Met novelties erbij zit ik wel aan bijna € 200. Jaartje wachten nog maar (als 't meezit). :+

[...]
Ja dat komt waarschijnlijk omdat je de set hebt gekocht tijdens de groupbuy, en nu zijn het pre-orders of extras. Dat is geen inflatie maar het risico dat zij op zich hebben genomen. De hele prijs hangt ook weer af van de MOQ van de set en de hoeveelheid keycaps, als die heel erg hoog ligt (Mictlan bijv) dan is de prijs dus ook lager. Net zoals een lagere prijs voor een base kit waar geen numpad in zit.

Novelties tellen voor mij niet echt, want die krijg je ook niet mooi bij goedkopere sets. En als dat wel zo is dan is dat waar ik wel echt de grens trek. Die novelties zijn vaak custom ontworpen en mogelijk de dingen waar echt veel tijd in is gaan zitten. Dat is gewoon een custom design en geen standaard lettertje, daar mag je dan ook voor betalen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-09 12:41
Zoals wel meer tweakers op zoek naar een eerste mechanisch toetsenbord.
Ben zelf gewend aan een low profile keyboard met arrow keys dus dan komt oa Keychron redelijk snel naar boven.

Wat me opvalt is dat op de reddit pagina van Keychron best veel issues gemeld worden over verschillende modellen van deze fabrikant (shiny keycaps, afgebroken keys, bluetooth issues, slechte support van keychron etc). Nu weet ik niet of dat komt doordat ze (tig)-(honderd)-duizenden (?) van die keyboards verkocht hebben of dat er wellicht toch wat quality control issues zijn bij het merk zelf.
Voor relatief zoveel geld voor een keyboard verwacht dit soort issues niet .
Bij nuphy lees ik daar niet zoveel over.(Air75 is een mooi bord overigens maar irritant dat je non-white keys "erbij" moet kopen)

Hoor graag de ervaringen die jullie hebben en ook andere merken die ik mogelijk gemist heb, alle tips zijn welkom.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +4 Henk 'm!
NIK0 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:39:
[...] best veel issues gemeld worden over verschillende modellen van deze fabrikant (shiny keycaps, afgebroken keys, bluetooth issues, slechte support van keychron etc). Nu weet ik niet of dat komt doordat ze (tig)-(honderd)-duizenden (?) van die keyboards verkocht hebben of dat er wellicht toch wat quality control issues zijn bij het merk zelf.
Voor relatief zoveel geld voor een keyboard verwacht dit soort issues niet .[...]
Keychron maakt uiteindelijk gewoon "budget / instap of hoe je het ook wilt noemen" varianten van high end customs.

Daar moeten ze om de prijs laag te houden wat kantjes vanaf lopen en inderdaad, gewoon redelijk grote batches maken.

Ondanks dat je het niet meteen ziet, zit er gewoon op een aantal plekken wel verschil in de kwaliteit, een van die plekken zijn toch naar mijn mening echt de caps. Afbreken gaat wel weer wat ver misschien. Alle caps kunnen door vetten en zuren van de menselijke huid gaan glimmen. Hoe erg je dat vindt moet je zelf besluiten. Kwalitatief goede PBT heeft daar veel minder last van.

BT door Alu heen sturen is gewoon niet ideaal. Dat gaat het bereik niet ten goede komen. BT chipsets zijn nooit helemaal goed universeel uit de bus gekomen en welke stack je installeert maakt soms ook nog verschil. Niet verbazingwekkend gezien de doelgroep van Keychron en gezien hoeveel borden ze verkopen dat daar klachten over langs komen.

Support krijg je bij custom borden gewoon niet zo snel. Als je een PCB stuk maakt met hotswap wisselen, solderen, te weinig stroom voor de MCU & LEDS door de kabel, etc, dan is dat toch echt vaak een gebruikersfout. Dat onderscheiden van mensen die oprecht een fabricage fout hebben is gewoon heel erg lastig.

Het is dus een beetje wat je ervan verwacht of je het moet proberen. Ze vallen in een rijtje met borden makers die voor het geld toch wel erg leuke dingen op de markt weten te brengen. Hoe goed hun borden zijn wisselt per model. Sommige zijn hun geld zeker waard en doen niet onder voor duurdere opties uit group buys. Andere zijn gewoon niet echt top out de verf gekomen. Slechte caps kan je uiteindelijk gewoon vervangen. Switches en stabilisatoren kan je modden. Ik zou me er allemaal niet heel erg zorgen over maken. Keychron is door de moot genomen gewoon prima, maar doe vooral per model dat je op het oog hebt even je research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Een korte update, bedankje.

Heb naar aanleiding van dit topic en wat vragen gekozen voor een Keychron k4 met brown gateron switches. Heb ook een toetsenbord met blue switches geprobeerd, maar dat vond ik niks.

De non-stepped caps stoort mij momenteel nog niet, dus ik zal nog geen nieuwe/aanvullende keycaps bestellen. Mocht ik er ooit eentje los kunnen kopen, dan probeer ik het nog eens.

Ik zit nog wel een beetje met het vervoer. Ik heb de case van ergowerken erbij besteld, maar daar valt het toetsenbord net niet lekker in. Moet best een beetje 'doorduwen'. Op Aliexpres kom ik deze tegen:

Case op Ali - box k4a6 voor alu

Iemand een idee of dat wat is, of een beter idee (behalve nog zo'n toetsenbord kopen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:25
TyKH schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:52:

Toetsenbord

Hotswappable
Ja

Gebruik

Switches

Keycaps

Kennis

RGB
Niet belangrijk

Multimedia Keys

EPOMAKER Ajazz K870T
ACGAM MMD87
MKB87
Ninja87BT
Heb jij al iets kunnen vinden? Ik ben ook op zoek naar een soortgelijk toetsenbord die ik af en toe mee naar kantoor kan nemen, maar die nog wel groot genoeg is om standaard om op het thuiskantoor te gebruiken. Ik ben wel nadrukkelijk op zoek naar browns.

Ik heb vroeger eens een Keychron K2 gehad, maar die vond ik te hoog en over die hoogte schijnen wel meer klachten over te zijn. Ik hover deels met mijn handen, maar alsnog vind ik het een onnatuurlijke hoek.

Het hoeft van mij niet persé draadloos te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Na iets van 7 soorten switches geprobeerd te hebben en tig configs qua bord heb ik nu een switch die lekker klinkt en best OK aanvoelt op de Ikki68....tromgeroffel....

Gateron milky Yellows _O-

Allemaal redelijk luxe switches geprobeerd en de goedkoopste die je hebt liggen werken en voelen het fijnst op de Ikki. Was ook mijn eerste liefde qua linears dus wel grappig :+
Binnenkort dus de Pro Yellows eens proberen op dit bord.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09 19:50
Ik vrees er bij mij ook voor. :9 Ik ben een set Purple Jellies aan het luben om het bord eens een opfrissing te geven - ook met andere keycaps, maar tot nogtoe kan de hoge bump me niet echt bekoren. 'k Ben benieuwd hoe het voelt eens op hun plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
Belecthor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:05:
[...]

Heb jij al iets kunnen vinden? Ik ben ook op zoek naar een soortgelijk toetsenbord die ik af en toe mee naar kantoor kan nemen, maar die nog wel groot genoeg is om standaard om op het thuiskantoor te gebruiken. Ik ben wel nadrukkelijk op zoek naar browns.

Ik heb vroeger eens een Keychron K2 gehad, maar die vond ik te hoog en over die hoogte schijnen wel meer klachten over te zijn. Ik hover deels met mijn handen, maar alsnog vind ik het een onnatuurlijke hoek.

Het hoeft van mij niet persé draadloos te zijn.
Ik heb het draadloos ook opgegeven na een lang weekend zoeken 8)7 . Heb al een paar gevonden dus dit weekend ga ik volop zoeken naar niet draadloze. Ik kan al paar opties meegeven. Aantal vragen:

- Wat is je budget?
- Is 3 - of 5 pins belangrijk voor je? 3-pin switches kunnen gewoon op een 5-pin boord. Je kan 5 pin switches op een 3-pin keyboard zetten maar dan moet je wel voor elke switch de twee plastic pootjes afknippen. Dit is wel belangrijk want soms staat er dat een boord 3 en 5 pin ondersteunt terwijl het boord een 3-pin is. Ben je wel ff zoet met het knippen.
- Heb je de eis dat het een north of south facing pcb is? Dit heeft effect op welke keycaps je kan gebruiken Met MX keycaps "krijg je interference". Maar dat kan ook weer verholpen worden als je "long stem" switches heb.

Tiger 80 lite zowat de beste keuze, iets hoger in de prijs 130 - 150 euro.
Keychron C1 schijnt ook goed te zijn.

Als er iets niet klopt wordt ik wel gecorrigeerd door de mannen hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:25
TyKH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:12:
[...]

Ik heb het draadloos ook opgegeven na een lang weekend zoeken 8)7 . Heb al een paar gevonden dus dit weekend ga ik volop zoeken naar niet draadloze. Ik kan al paar opties meegeven. Aantal vragen:

- Wat is je budget?
- Is 3 - of 5 pins belangrijk voor je? 3-pin switches kunnen gewoon op een 5-pin boord. Je kan 5 pin switches op een 3-pin keyboard zetten maar dan moet je wel voor elke switch de twee plastic pootjes afknippen. Dit is wel belangrijk want soms staat er dat een boord 3 en 5 pin ondersteunt terwijl het boord een 3-pin is. Ben je wel ff zoet met het knippen.
- Heb je de eis dat het een north of south facing pcb is? Dit heeft effect op welke keycaps je kan gebruiken Met MX keycaps "krijg je interference". Maar dat kan ook weer verholpen worden als je "long stem" switches heb.

Tiger 80 lite zowat de beste keuze, iets hoger in de prijs 130 - 150 euro.
Keychron C1 schijnt ook goed te zijn.

Als er iets niet klopt wordt ik wel gecorrigeerd door de mannen hier ;)
Thanks!

Over je vragen:

- Budget denk ik rond de 70 euro. Gezien ik de K2 niet zo fijn vond wil ik liever niet teveel kwijt zijn aan het toetsenbord. Later kan ik altijd wel een grotere upgrade doen.
- Je vragen over de 3 en 5 pins heb ik geen weet van, net zoals je pcb vraag. Dat laat mijn kennisniveau wel doen blijven over mechs denk ik, haha. Ik moet me nog even inlezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Nog even terugkoppelen hier. Na jullie tips gelezen te hebben langs nóg een winkel gegaan, de mech tb’s daar geprobeerd, en qua gevoel was ik er wel uit dat ik de rode switches het prettigst vindt. Exact de switches kon ik niet vinden om te testen, maar het gevoel dat ik had geëxtrapoleerd en zo kwam ik bij rood of rood optical uit.

Keychron K1 red optical gekocht, dat was een fout. Die opticals voelen erg sponzig en triggeren veel te snel, wat ik onprettig vind. Meteen omgeruild voor de variant met red mechanical switches, en daar ben ik erg blij mee!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:47:
Na iets van 7 soorten switches geprobeerd te hebben en tig configs qua bord heb ik nu een switch die lekker klinkt en best OK aanvoelt op de Ikki68....tromgeroffel....

Gateron milky Yellows _O-

Allemaal redelijk luxe switches geprobeerd en de goedkoopste die je hebt liggen werken en voelen het fijnst op de Ikki. Was ook mijn eerste liefde qua linears dus wel grappig :+
Binnenkort dus de Pro Yellows eens proberen op dit bord.
Hey eh, zonder grappen, heb hier 20 setjes aan linears liggen, die me allemaal bevallen, maar Gat Milky blijft gewoon een van de favorieten. In POM plates zijn het gewoon ideale switches. Wel vervang ik doorgaan de veertjes, maar het is lastig te tippen aan dat materiaal.

Heb nu op aanraden Aqua Kings met Milky tops. Een stuk stiller maar een erg fijn geluid, even glad.

Daarnaast laatst wat Kailh stammetjes met lange paal in Milky onderkantjes gedaan, met Cherry top. En eigenlijk bevallen die me beter dan normale BCP switches.

Maar de combinatie andersom werkt ook, zo heb ik nog Cherry lowers, goed ingesleten met P3 stammetjes en Milky top.

Weet niet of ze altijd overal perfect in zijn... Maar Gat Milky is gewoon nog altijd een bijzonder goede keuze en het proberen waard. Heb nu misschien 400 stuks in huis, hoewel maar 170 ofzo in gebruik zoals bedoeld, maar ik denk oprecht dat ik maar weer een lading ga bij bestellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 16 november 2022 @ 03:20:
[...]

Hey eh, zonder grappen, heb hier 20 setjes aan linears liggen, die me allemaal bevallen, maar Gat Milky blijft gewoon een van de favorieten. In POM plates zijn het gewoon ideale switches. Wel vervang ik doorgaan de veertjes, maar het is lastig te tippen aan dat materiaal.

Heb nu op aanraden Aqua Kings met Milky tops. Een stuk stiller maar een erg fijn geluid, even glad.

Daarnaast laatst wat Kailh stammetjes met lange paal in Milky onderkantjes gedaan, met Cherry top. En eigenlijk bevallen die me beter dan normale BCP switches.

Maar de combinatie andersom werkt ook, zo heb ik nog Cherry lowers, goed ingesleten met P3 stammetjes en Milky top.

Weet niet of ze altijd overal perfect in zijn... Maar Gat Milky is gewoon nog altijd een bijzonder goede keuze en het proberen waard. Heb nu misschien 400 stuks in huis, hoewel maar 170 ofzo in gebruik zoals bedoeld, maar ik denk oprecht dat ik maar weer een lading ga bij bestellen. _/-\o_
400 is wel heel enthousiast _O-

Ik heb nu nog één set die ik eigenlijk niet gebruikte en nu dus in de Ikki. Ze zijn wel merkbaar minder smooth dan bv Tangerine's, Alpaca's, ect maar dat is niet heel moeilijk en verassend. Geluid daarentegen is wel erg fijn.

Niet zo saai muted diep als black Inks (mening), maar minder luid dan Tangie's maar met nog genoeg eigen karakter.
Je brengt me wel op ideeën om eens te gaan rommelen met Pro Yellow's en Milky Yellows :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mja, mee eens. Maar waar sommige mensen echt heel erg gelukkig worden van Inks of Cherry, heb ik dat met Gat Milky of SKCL of Amber Alps.

Neemt niet weg dat Inks niet leuk zijn, maar het is ook "vervelend" dat ze altijd hetzelfde klinken, haast ongeacht de build. Dat kan je natuurlijk ook als een pluspunt zien, maar goed.
Cherry kan overigens ook geweldig klinken, maar eigenlijk altijd met een stem swap, zonder z'n eigen veer en na heel, heel veel accentuaties met de hand of in een machine. Nu klinkt dat natuurlijk als niet zo'n probleem, maar persoonlijk koop ik ze dan liever in dan dat ik zelf 5x 8 uur ze in de gaten moet houden en naar kleine elektromotoren moet luisteren.

Nou moet ik zeggen, Gat milky lowers zijn eigenlijk niet zo heel stroef? Na goed luben doen ze bij normaal gebruik niet onder voor Tangies? Eigenlijk alleen als je ze heel langzaam gaat indrukken.

Heb 1 setje van een stuk of 80 eens ingewerkt, niet eens heel lang, maar als je ze echt gladder wilt hebben, zeg maar de X versie wilt benaderen dan ben je daar eigenlijk wel na één weekje in een hotswap bordje (zeg maar 20 stuks per keer, alleen alphas shift, enter space en dan doorwisselen) De andere factor is zeker de veertjes. Heb in die ingewerkte MP 65s zitten en die zijn "JWK smooth" daarmee. Tuurlijk, geen Gat CJ gladjes, maar dat hoeft van mij ook weer niet altijd.

Je kunt overigens werkelijk alle soorten Milky gebruiken. Heb zo ook een batch van 90 clears. Die veer is super licht, maar dat is irrelevant, die gaat er toch uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

@sapphire Bedankt nog voor je info over Skyloong, vanwege het toch wel grote prijsverschil voor deze gegaan ipv de Keychron.

van de week was de Skyloong gk108s voor mijn vrouw al binnen gekomen en heb ik er meteen de Boba U4s 68gr ingezet met een setje pudding caps van 17 euro om het RGB een beetje te kunnen laten zien.
Geen modificalties toegepast, de stabs zaten al goed in het vet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXNlp3l7UYHBflYTuEt4g5khWSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSuSITtlcrhJTfa6CIyNMk0Q.jpg?f=fotoalbum_large

De bevindingen van een ochtendje typen:
Bord:
- heel degelijk bord, lekker stevig.
- bluetooth kort gebruikt en lijkt goed te werken, maar batterij was leeg bij aankomst, dus wil hem nog niet te lang draadloos testen.
- er zit een microfoon in zodat je keyboard als een amplifier uit kan slaan op geluid, dat werkt beter met niet stille switches
- Ik kan niet meer goed op een standaard layout typen :o
Switches:
- wat zijn die switches stil!!!
- ik snap nu wat er bedoeld wordt met 'mushy' maar vind het zelf niet storend.
- 68grams Boba U4 is toch wat zwaar, de 62gr die ik liever wilde hebben was overal uitverkocht, maar kan altijd nog een spring swap uitvoeren.
- er zijn setjes Outemu SIlent Lemons onderweg en hopelijk worden de Skyloong Glaciers silents (aka Epomaker icerberg silents ) nog verzonden voor de 11-11 prijs.
Keycaps:
- RGB komt heel goed tot zijn recht, mede door de clear housing van de Bobas
- voelen niet heel pretig aan, ik weet niet of dat het materiaal of het profiel is, maar waarschijnlijk beide :)
- voor de prijs kon ik ze niet laten liggen

De software heb ik nog niet gebruikt, ze mag hem eerst zo proberen en gaandeweg kunnen we hem op haar wensen aanpassen.

Omdat ik toch bezig was heb ik de swithes van de Nyquist in de SP50 case vervangen van Harimau naar feker holy panda's, dus heb nu 2x het zelfde toetsen bord, 1 met alu case en 1 met acrylic layers, ondanks even zware springs voelen de 'holy pandas' lichter en voor mij iets prettiger aan.
De Preonic wordt een keycap tester waar ik per kolom een ander soort switches kan installeren (heb nog maar 5 verschillende soorten (Feker Holy Panda, Gateron brown, Akko CS Jelly Purple, Harimau, Boba U4s)
Misschien moet ik die milky yellows ook maar eens een kans geven, Damn you all :+

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Szwoar

Szwoar

En door

https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld ik was ook aan het kijken naar Gazzew U4T's, omdat ik de Gateron Browns toch wat licht vind en deze erg goede switches lijken. Deze wil ik dan ook gaan luben. Ik zie echter dat er nu alleen nog maar een 65g versie is? Als opvolger van de 62g en 68g versies, maar die zijn nergens op voorraad.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Szwoar

Szwoar

En door

Die had ik gevonden inderdaad, alleen ik zou liever de milky (of eventueel de rgb) hebben en die zijn daar niet op voorraad helaas.

Edit: De x variant had ik niet gezien, maar dat lijkt de silent variant te zijn? Ik zag dat dat wel degelijk invloed had op het geluid (uiteraard) maar ook het gevoel van de switch, dus dan zou ik liever de "originele" hebben. Ik geloof dat 65g de nieuwe variant is, als ik de beschrijving op AliExpress mag geloven, aangezien de x die jij linkt dat ook heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Szwoar op 17-11-2022 14:14 ]

Szwoar schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:11:
[...]

Die had ik gevonden inderdaad, alleen ik zou liever de milky (of eventueel de rgb) hebben en die zijn daar niet op voorraad helaas.

Edit: De x variant had ik niet gezien, maar dat lijkt de silent variant te zijn? Ik zag dat dat wel degelijk invloed had op het geluid (uiteraard) maar ook het gevoel van de switch, dus dan zou ik liever de "originele" hebben. Ik geloof dat 65g de nieuwe variant is, als ik de beschrijving op AliExpress mag geloven, aangezien de x die jij linkt dat ook heeft.
De x is alleen de bovenkant van de stem silenced, alleen bij return dus.

Keygem heeft een vermoedelijk semi vernieuwde 65g U4T (geen x) welke minder zou moeten verkleuren door een ander plastic te gerbuiken.bron

62g en 68g versies gaan wel weer komen zoals in dezelde bron staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De nieuwe veren van Gazzew springs is simpelweg omdat ze ze nu zelf maken, en niet meer de Outemu veren gebruiken.

Ik moet zelf zeggen, dat ik de kwaliteit van de nieuwe veren wel duidelijk beter vind. Minder crunch, en waar Gazzew voorheen instrueerde de veer volledig te verdrinken (donut dippen) in lube kan je nu af met heel weinig lube, of zelfs geen. Beetje afhankelijk van waar je ze in gaat zetten.

Beide veren worden overigens lichter over tijd. Ik dacht eerst ook dat de 68 gram Outemu veren erg zwaar waren, maar na 2 weken gebruik zat er duidelijk verschil in en waren ze ook werkelijk 68 gram. Terwijl nieuwe exemplaren die nooit gebruik waren eerder 73 (ofzo, niet accuraat gemeten) waren.

Dat hebben de nieuwe modellen eigenlijk nog veel sterker, dat wel.

De 55 en 62 (of was het nu 60gr?) bieden ze niet meer aan, omdat ze return issues hebben. Oftewel, bij mod keys komen ze niet lekker omhoog. Maar ook bij alphas zou het "traag" aanvoelen. Dat was met U4S met 62gr ook eigenlijk mijn klacht, ze typen prima, maar zonder lube, merk je toch wel dat ze soms wat traag reageren. En dat heb ik ook met Boba LTs. Ze voelen prima met 65gr, een goed nylon achtig BCP alternatief, met hele mooie toleranties. Maar eens in de 200 aanslagen ofzo komt ie door de strakke behuizingen niet helemaal top omhoog en dat voelt dan meteen afgrijselijk. Enkel heel dun luben dus en misschien nog even niet totdat ze goed ingesleten zijn? Beetje afhankelijk van hoe belangrijk je het vindt.

Persoonlijk heb ik overigens EVA foam film tussen U4T en mij eigen Boba LTs gestoken en daar eigenlijk geen nadelen van ondervonden.

Maar er zijn inderdaad bij diverse Amerikaanse shops zwarte (rode of paarse stem) Boba LT's te krijgen met de oude veren, naast de volledig zwarte U4T met 62 / 68 veren. Zou dat persoonlijk alleen dus niet kiezen.

• Szwoar

Szwoar

En door

Bedankt voor de reacties, ik ben overtuigd en heb de 65g variant op AliExpress besteld. Ook een tubetje Tribosys 3203 om ze te luben als ik ze binnen heb.

Ben alleen nog aan het dubben/inlezen over stabs. Twijfel of ik de huidige van mijn Keychron Q3 wil modden, of dat een upgrade misschien "beter" is. Ik voel eigenlijk geen wobble ofzo op keys zoals de spacebar, dus weet niet echt of een upgrade veel op zou leveren.

• Szwoar

Szwoar

En door

@djunicron bedoel je met donut dipping de methode die ze in deze video gebruiken, voor het luben van de springs? Anders kies ik er wellicht ook voor om de springs niet of op een andere manier te luben.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:31

OMX2000

By any means necessary...

Die U4Tx lijken mij op papier interessant. Maar in sommige soundtests klinken ze best bijzonder. En ik weet niet of ik dat op een positieve manier bijzonder vind.

In deze test/review/whatever klinken ze op zich goed: YouTube: Thocky & Silent Tactile Switch?? | Gazzew U4Tx Review

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:22

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik volg al een maand de prijs van de https://www.alternate.nl/...YyqANAVw4N6hoC6pgQAvD_BwE Ducky one 3 Matcha FUll size met MX silent keys, maar hij word alleen maar duurder ;(

Ben echt gecharmeerd van het board en typ nu op een ducky one 2 mini, waar ik wel gecharmeerd van ben! Alleen ik mis echt alle overige toetsen, waardoor een mini gewoon irritant is. De MX silent vinden zowel ik als mijn vriendin vrij fijn.

Iemand nog goede alternatieven? Ik wil geen Corsair en/of echt typisch gaming toetsenbord. Leopold oid ben ik ook wel gecharmeerd van. Ik gebruik hem 80% voor werk en 20% voor shooters te spelen (CSGO e.d.).

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Szwoar schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:10:
@djunicron bedoel je met donut dipping de methode die ze in deze video gebruiken, voor het luben van de springs? Anders kies ik er wellicht ook voor om de springs niet of op een andere manier te luben.
Ja, maar er is een betere video van Kirlball, de officiële verkoper en verkoper van op Gazzew's manier gelubde Gazzew switches in de VS. https://www.youtube.com/c/KirballsKeys/videos

Alleen het lijkt erop of hij de video offline heeft gehaald?

Wat ik persoonlijk absoluut absurd vind is hoeveel lube je zou moeten gebruiken. En dan dus heel dunne zoals 203... Tenzij je heel goed kunt zien hoeveel je werkelijk gebruikt hebt iedere keer dat je de rails raakt, zou ik persoonlijk altijd liever met een (veel) dikker product werken en het dan heel dun aanbrengen.

Daarnaast zijn er mensen die dit hebben gedaan, en dan door willekeur aan één kant van de switch de klodder meer naar beneden drukken dan aan de andere kant, waardoor het alsnog aan de pootjes komt en je na een keer of 20 drukken verschil in tactiliteit voelt. Als je de top zou kunnen plaatsen voordat je hem indruk zou de kans hierop veel en veel lager zijn, maar dat kan dus juist niet hier...

Deze hoeveelheid lube aan je veertjes is ook totaal overbodig naar mijn mening. Heb het tweemaal geprobeerd en het is naar mijn mening pure verspilling. Je kwast een keer rondom afvegen neemt net zoveel crunch weg en zorg voor evenveel afname van de ping. En naar mijn mening moet je sommig veren aan beide kanten behandelen, anders hoor je het schuren bij rotatie alsnog aan de stam (bovenkant). Hoewel dit waarschijnlijk veel mensen niet zou opvallen. De kans dat je het in het gat krijgt is ook te groot naar mijn mening.

Deze methoden zijn vooral opgesteld om heel snel te kunnen werken is mijn indruk. En voor als je de lube toch in zeer grote hoeveelheden voor groothandel prijzen hebt kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
skoozie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:09:

- er zit een microfoon in zodat je keyboard als een amplifier uit kan slaan op geluid, dat werkt beter met niet stille switches
Hold up! Wat bedoel je hier mee? :D

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Negakinu schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:07:
[...]

Hold up! Wat bedoel je hier mee? :D
Keyboard hing aan een powerbank om op te laden en ik ging door de RGB modes heen. Er zijn 2 modes waar het keyboard reageert op geluid.
ik heb (nog) niet gecontroleerd of je in windows ook de microfoon kan gebruiken, of die in device manager er bij komt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
skoozie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:17:
[...]

Keyboard hing aan een powerbank om op te laden en ik ging door de RGB modes heen. Er zijn 2 modes waar het keyboard reageert op geluid.
ik heb (nog) niet gecontroleerd of je in windows ook de microfoon kan gebruiken, of die in device manager er bij komt.
Nog nooit gezien in een kit. Wat grappig. Nutteloos, maar grappig. :D

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:37:
Mja, mee eens. Maar waar sommige mensen echt heel erg gelukkig worden van Inks of Cherry, heb ik dat met Gat Milky of SKCL of Amber Alps.

Neemt niet weg dat Inks niet leuk zijn, maar het is ook "vervelend" dat ze altijd hetzelfde klinken, haast ongeacht de build. Dat kan je natuurlijk ook als een pluspunt zien, maar goed.
Cherry kan overigens ook geweldig klinken, maar eigenlijk altijd met een stem swap, zonder z'n eigen veer en na heel, heel veel accentuaties met de hand of in een machine. Nu klinkt dat natuurlijk als niet zo'n probleem, maar persoonlijk koop ik ze dan liever in dan dat ik zelf 5x 8 uur ze in de gaten moet houden en naar kleine elektromotoren moet luisteren.

Nou moet ik zeggen, Gat milky lowers zijn eigenlijk niet zo heel stroef? Na goed luben doen ze bij normaal gebruik niet onder voor Tangies? Eigenlijk alleen als je ze heel langzaam gaat indrukken.

Heb 1 setje van een stuk of 80 eens ingewerkt, niet eens heel lang, maar als je ze echt gladder wilt hebben, zeg maar de X versie wilt benaderen dan ben je daar eigenlijk wel na één weekje in een hotswap bordje (zeg maar 20 stuks per keer, alleen alphas shift, enter space en dan doorwisselen) De andere factor is zeker de veertjes. Heb in die ingewerkte MP 65s zitten en die zijn "JWK smooth" daarmee. Tuurlijk, geen Gat CJ gladjes, maar dat hoeft van mij ook weer niet altijd.

Je kunt overigens werkelijk alle soorten Milky gebruiken. Heb zo ook een batch van 90 clears. Die veer is super licht, maar dat is irrelevant, die gaat er toch uit.
Inwerken ga ik niet aan beginnen, ik wil er best een tijdje op werken maar ga niet wisselen of met machine's in de weer.

Over smoothness, ik vind de Milky Yellows niet on par met moderne linears maar daar zijn er recent gewoon een aantal van die echt bizar smooth zijn (Alpaca's, Tangierine's KTT Strawberry, Gat CJ's). Maakt ze niet opeens scratchy ofzo, zeker niet. Laat ik het zo zeggen ze bevallen goed genoeg dat ik vandaag de Ikki68 weer heb meegezeuld omdat ik er gewoon graag op wil typen en dat wil wat zeggen :)

Overigens na je inspiratie met Yellows dit weekend kort gespeeld met de bescheiden collectie die ik heb aan gele Gaterons (Milky Yellow, pro Yellow, Ink Yellow en Cap Yellow).
Pro lijkt stock wat hogere pitch dan een lubed (205) Milky Yellow, lubes aardig gelijk. Doe een Milky top op de Pro en dan is het :9
Cap is echt anders en erg lage pitch, te naar mijn smaak en de (box) Ink stock vind ik sowieso niks spannends.

Nu soort van spijt dat ik gewone Pro Yellows besteld heb en niet meteen de variant met milky top, nog steeds voor de prijs geweldige switches zeker lubed :>

Nu zwarte vrijdag maar eens afwachten wat er gaat gebeuren en of er nog shops *iets* van aanbiedingen hebben, meestal is het weinig.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nog een kbd67 lite case nodig (of ja, wil hem gewoon hebben) en die zijn volgens de aankondiging in ieder geval enigzins afgeprijsd komende week, dus dat ik mooi meegenomen. Dan alleen nog een plate ervoor gaan maken.

Candykeys had tot 25% discount op switches, maar dat was in veel gevallen niet eens 10%. Dus dat viel wel erg tegen. Vanaf vandaag de keycaps en later deskmats en keyboards. Hoewel ik nog geen enkele korting op keycaps heb kunnen vinden.

Vrijdag begint de GB van de qk75 waar Candykeys mogelijk vandaag de prijzen voor bekend gaat maken. Nu nog switches uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:49:
Ik heb nog een kbd67 lite case nodig (of ja, wil hem gewoon hebben) en die zijn volgens de aankondiging in ieder geval enigzins afgeprijsd komende week, dus dat ik mooi meegenomen. Dan alleen nog een plate ervoor gaan maken.

Candykeys had tot 25% discount op switches, maar dat was in veel gevallen niet eens 10%. Dus dat viel wel erg tegen. Vanaf vandaag de keycaps en later deskmats en keyboards. Hoewel ik nog geen enkele korting op keycaps heb kunnen vinden.

Vrijdag begint de GB van de qk75 waar Candykeys mogelijk vandaag de prijzen voor bekend gaat maken. Nu nog switches uitzoeken...
Je hebt het over Candykeys maar plaatst een aanbieding van Mykeyboard.eu :?

Had overigens vorige week nog gekeken maar blijkbaar zó weinig interessante korting dat het me niet eens is opgevallen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh oeps, ik haal die altijd door elkaar, bedoelde idd mykeyboard 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Laatst online: 26-09 15:16
Ik ben nu de blije bezitter van een Cooler Master SK652 met TTC Red low profile switches. Fijn ding, met uitzondering van de spatiebalk. Die vind ik toch een beetje zwaar, en hij is niet echt gemaakt om schuin van voren ingedrukt te worden zowel qua vorm als gevoel - hij heeft dan duidelijk vrijving..

Is dit vaker voorkomend bij mechanische toetsenborden? En is er wat aan te doen?

(Hij is gekocht in de aanbieding/uitverkoop voor 40 euro dus terug gaat ie niet, hoop alleen dat het soepeler wordt of dat ik er aan wen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
Vraag of dit een goede kit is qua keycap remover, switch remover, switch station etc?

https://www.amazon.nl/Tsu...id=pla-1390509979909&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben zelf van mening dat je het beter los kunt kopen, want betere kwaliteit dus prettiger werken, maar op zich voldoet het wel. Mocht je een lijstje willen hebben dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
MatthijsBoog schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:19:
Ik ben zelf van mening dat je het beter los kunt kopen, want betere kwaliteit dus prettiger werken, maar op zich voldoet het wel. Mocht je een lijstje willen hebben dan hoor ik het wel.
Ik ga binnenkort de Keychron C2 halen waarbij ik al weet dat ik de switches ga moeten vervangen, dus dat zou alleen de switchpuller zijn die ik nodig heb. switchpuller die is inbegrepen is zo'n slechte korte variant.

Ik wil nog niet aan het luben gaan maar als er een kit / los lijstje is die goed genoeg is om mee te beginnen als starter is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neem dan iets als dit:
https://a.aliexpress.com/_Ex0WsWN
Dat werkt aanzienlijk prettiger vind ik. Wel belangrijk om specifiek dit model te halen en niet die met het groene rubberen handvat en metalen klemmetjes, dat vind ik dan weer minder fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TyKH schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ik ga binnenkort de Keychron C2 halen waarbij ik al weet dat ik de switches ga moeten vervangen, dus dat zou alleen de switchpuller zijn die ik nodig heb. switchpuller die is inbegrepen is zo'n slechte korte variant.

Ik wil nog niet aan het luben gaan maar als er een kit / los lijstje is die goed genoeg is om mee te beginnen als starter is dat mooi meegenomen.
Genoeg mooie switches die pre-lubed zijn tegenwoordig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
sapphire schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:09:
[...]

Genoeg mooie switches die pre-lubed zijn tegenwoordig :)
True, ga voor de Gamakay Phoenix switches. die zijn pre-lubed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00

sjirafje

No inspirational quotes here

Misschien kan een van jullie mij adviseren?

Ik gebruik nu 2 jaar een BlitzWolf BW-KB1 met Gateron Brown Switches. Ik mis helaas toch vaak toetsen op dit 60% bordje (of ik kan de Fn combinatie in het donker niet vinden). Ik denk er daarom aan om een Mountain Everest Max aan te schaffen (nu ivm black friday iets minder duur). Het modulaire van dit bord spreekt me erg aan. De meest gebruikte toetsen zitten op het hoofdbord en als ik heb nodig heb kan ik het numerieke gedeelte er bij pakken.
Ik twijfel alleen erg aan welke switches ik moet kiezen. Ik ben op zich tevreden met de Gateron Brown Switches alhoewel ik het punt waarop hij de toetsaanslag registreert eigenlijk iets beter zou willen voelen. Ook zit er toch wel wat verschil in tussen hoe ze onderling aanvoelen. Ik gebruik het toetsenbord voor 60% gaming (niet op competitief niveau) en 40% lichte algemene computer zaken. Lange stukken typen doe ik er over het algemeen niet mee.

De Everest Max is verkrijgbaar met Cherry MX Brown, Red, Blue, Silent Red en Speed Silver (die laatste is momenteel niet op voorraad). Welke zouden jullie mij adviseren? Ik neig naar de MX Brown, ik begrijp dat die iets steviger aanvoelen dan de Gateron variant. Of is er een ander bord wat misschien beter bij mij past?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Pagina: 1 ... 101 ... 158 Laatste