sjirafje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:50:
Misschien kan een van jullie mij adviseren?
Ik gebruik nu 2 jaar een BlitzWolf BW-KB1 met Gateron Brown Switches. Ik mis helaas toch vaak toetsen op dit 60% bordje (of ik kan de Fn combinatie in het donker niet vinden). Ik denk er daarom aan om een Mountain Everest Max aan te schaffen (nu ivm black friday iets minder duur). Het modulaire van dit bord spreekt me erg aan. De meest gebruikte toetsen zitten op het hoofdbord en als ik heb nodig heb kan ik het numerieke gedeelte er bij pakken.
Ik twijfel alleen erg aan welke switches ik moet kiezen. Ik ben op zich tevreden met de Gateron Brown Switches alhoewel ik het punt waarop hij de toetsaanslag registreert eigenlijk iets beter zou willen voelen. Ook zit er toch wel wat verschil in tussen hoe ze onderling aanvoelen. Ik gebruik het toetsenbord voor 60% gaming (niet op competitief niveau) en 40% lichte algemene computer zaken. Lange stukken typen doe ik er over het algemeen niet mee.
De Everest Max is verkrijgbaar met Cherry MX Brown, Red, Blue, Silent Red en Speed Silver (die laatste is momenteel niet op voorraad). Welke zouden jullie mij adviseren? Ik neig naar de MX Brown, ik begrijp dat die iets steviger aanvoelen dan de Gateron variant. Of is er een ander bord wat misschien beter bij mij past?
Tja, lastig. Voor grotendeels gaming, wat browsing en andere niet echt toetsenbord intensieve taken zou ik persoonlijk niet snel heel tactile oplossingen aanraden. Als je b.v. een race game (element in ander type game) speelt, of een shooter waar je b.v. continue iets ingedrukt houdt icm ctrl, shift, etc, dan is het gewoonweg vermoeiender als je naar iets gaat met veel bump.
Je huidige bord en de Everest borden schaar ik persoonlijk onder dezelfde kwaliteit. Ik ben niet zo'n fan van dingen als de veel besproken GMMK / Keychron / QwertyKeys / TeleMetrix (of wat die Owllabs spinoff ook is) serie borden. Maar dit zijn wel allemaal grote stappen omhoog naar een duurzamer product waar je veel en veel meer vrijheden hebt. Zowel wat de software configuratie (je FN knoppen dus) als de type ervaring.
Nu zijn dat soort borden veel duurder, zeker, maar ze houden het hoogst waarschijnlijk ook veel langer vol. En voelen een stuk beter aan, naast dat ze beter klinken. (hoewel naar mijn mening nog steeds niet zo goed als "echte" customs waar meer tijd in de ontwikkeling gestoken is - maar dat is een heel andere discussie)
Wat de switches betreft:
Gateron browns hebben kwa bump een betere eigenlijk dan Cherry. Hangt erg af van welke uitvoering je bij Cherry krijgt. De behuizing van Cherry klinkt uiteindelijk gewoon beter, maar dan ga ik wel uit van de nodige mods per switch om dat te bereiken.
Als je daar nou allemaal geen zin in hebt, wat heel logisch is, dan zou ik eerder kijken of je bij iemand iets op maat gemaakt kan bestellen.
JWK Pewters zijn een type MX Brown switch die standaard al een stuk beter voelt. Zelfde soort bump, nog steeds vrij minimaal, maar veel consistenter en veel dichter op de echte accentuatie. Durock mild tactiles zijn een zelfde switch van andere materialen gemaakt.
Heel ronde lange "Holy Panda" achtige switches zijn ook een goed alternatief. Tecsee Purple Pandas zijn b.v. een goedkoop goed alternatief, maar dan heb je dus wel echt meteen VEEL meer tactiliteit en al meteen bovenin de switch.
Dat soort opties ga je echter alleen nooit in voorgebouwde borden vinden. Maar een goede reden naar mijn mening om tenminste naar een hotswap alternatief te kijken (niet optisch!) Deze zijn vaak al vrij goedkoop te krijgen.
Een goedkope optie als je echt "fullsize" wilt zou b.v. deze
Dukharo zijn
Check vooral youtube even voor hoe het er compleet uit komt te zien en hoe het klinkt. Hoewel je er bij budget borden nooit echt van op aan kan, omdat de mensen die reviews ervan plaatsen doorgaans geen goed gestandaardiseerde setup daarvoor hebben.
Akko heeft best wat aardige mildere tactiles voor een klein prijsje. Heb er zeker niet genoeg geprobeerd, maar zou het overwegen waard kunnen zijn.
Voor het gemak kan je bij KPRepublic voor weinig ook hun huismerk of van het betere Domikeys keycaps kopen.