Zo voor al het geweld van al die pauper QK65's hier losbarst eerst nog even een mini-review/ervaring van een echt endgame bord!
De CiY Tester68 "Tes68" 'Mario Edition'
De CiY Tester68 is een absoluut endgame bord voor elke peuter welke in een unlimited groupbuy verkrijgbaar is als absolute non-exlusive bij een grote Chineese retailer.
Whut? Het is een cheap-ass bord van Aliexpress die vrijwel altijd op voorraad is, het is zelfs zó goedkoop dat het niet word verkocht als toetsenbord maar als 'switchtester'
Voor €26 en een paar cent was het bord in ongeveer 2 weken in huis, niet slecht. Verpakt in een plastic zak met een flinke laag bublelplastic zit een strakke doch simpele kartonnen doosje met het bord.
Je krijgt een royaal assortiment aan goodiesss bestaande uit papieren handleidinkje en een dun foam hoesje tegen het schuren, that;s it.
Nou wat doe je dan, uitpakken, bekijken en eens wat lichte foto's maken aangezien het lijkt alsof vrijwel alles online over dit bord wat geen marketing is foto's of video's zijn gemaakt door mensen die alleen op een donkere zolderkamer zitten
Om te zorgen dat er ook wat andere foto's online te vinden zijn:
Zo wat plaatjes...
De eerste indruk! Wit is lekker fris zeg, vrij standaard ABS case met een textuurtje. Leuk kleurtje stabs, nette rubber voetjes, klepje sluit strak af zonder kieren of los zitten
Tijd om het geheel uit elkaar te halen! De stalen(?) plate zit met 6-ish schroefjes vast, daaronder zit een siliconen demper, ik had iets foamigs verwacht dus dit is een kleine meevaller. Het siliconen is héél strak gegoten, werkelijk geen enkel overtollig randje oid.
PCB oogt erg simpel van boven af en is north-facing hotswap. Het PCB zit niet aan de plate bevestigd maar met 2 schroefjes apart vast aan de case en rust op een aantal punten nog op standoffs. Zwevende mount met O-ring word dus lastig en enige vorm van bounce kun je wel vergeten.
De onderzijde van de PCB oogt ok simpel door dat alles wit is, traces volgen is erg lastig. Aan de onderzijde zie je CiY's eigen hotswap sockets, later ontdek ik dat ze heul strak zijn! Onder zit je ook het Bluetooth/wireless gedeelte en de aan-uit knop die wat fragiel voelt. Ook zit de PCB met een kabeltje vast aan het batterij compartiment, deze is eenvoudig los te maken.
In de case zit een super dun en open velletje foam, wel mooi op maar gesneden maar er zit foam in
Ik heb even lort een paar switches met keycaps op het bord gezet, 9 in het midden en de linker shift en enter voor de stabs. Ik denk dat de meeste mensen die vaker iets met borden gedaan hebben het wel raden...het klinkt hol, leeg, luid en de stabs ratelen als een gek!
Duuuuus modding time! De toekomstige gebruiker van dit bord had 0 eisen, 0 budget en 0 kennis dus om nou all out te gaan met hardcore mods voor het ultieme geluid...neuh.
Ik ben begonnen met de stabs, heeeeeeel basic en standaard ehouden. Geclipped, 205 op de geleider en binnenkant van de behuizing en 'grease' op de draad. Klonk nog niet helemaal lekker dus met een spuitje strategisch nog een klein puntje grease er bij gespoten.
De bottom case zit vol met ribben dus neophreen is teveel werk e sowieso te duur dus lekker simpel flink volgestouwd met pollyfill, of wel polyestervulling uit een oud kussen

Twee laagjes tape onder de PCB en proppen maar! Paar switches geprobeerd en het geluid was gewoon karakterloos en saai dus daarna toch voor een velletje PE-foam gekozen, gewoon het zakje waar het bord in kwam in stukken geknipt

Heb nog kort gekeken naar een oplossing met Neophreen stukjes tussen de standoffs en PCB/plate maar teveel standoffs en beide apart vast aan de case dus voor nu sowieso teveel gedoe.
Uit de voorraad nog een setje Gateron milky Yellows gelubed met 205 gepakt en wat een hel om die in het bord te prikken, hele rits switches met kromme pootjes, zelden zoveel weerstand ervaren met een hotswap socket!
Vandaag kwamen de Mario keycaps van Ali binnen! €23 nogwattes en ook binnen 2 weken in huis. Mooie set, de créme en rode keycaps zijn gegoten in die kleur de andere zijn geverft, alle legends sowieso dye sub.
Iets ruwe randjes op veel caps maar wel gewoon een rechte spatie en alles netjes passend. Grootste nadeel met dit bord is dat er geen 1u control, alt en Fn bij zit dus dat zijn caps uit een andere row waardoor ze uitsteken helaas

En voor de oplettende er zitten 2 keycaps op die niet bij de set horen maarja ie wilde de toekomstige eigenaar er perse op
En hoe typt/klinkt dat? Nou polyfill weegt niks dus voegt amper massa toe dus veranderd het geluid wel iets meer niet super diep. PE maakt het wat 'marbely', bord heeft wel wat 'thock' maar blijft iets hol, vooral de spatie. Tja ik kan een heel hoofdstuk hierover schrijven maar laten horen is natuurlijk makkelijker:
Qua gevoel, ja 0 bounce zoals verwacht maar typt verder gewoon prima hoor.
De dongle werkt prima, bluetooth heb ik nog niet gebruikt.
De gebruiker van dit bord is mijn zoontje van 3 jaar

Lezen kan hij nog niet maar knopjes...
Hij zit nu al regelmatig op mijn QK65 knopjes in te drukken en zodra ik mijn macopad op het bureau leg word die bijna instant gejat. Papa wilde wel wat bouwen en was nieuwsgierig en dit is het product.
Hij loopt al de hele middag met het bord rond zonder zijn arm en het moet overal mee naar toe zelfs naar bed. Ik typ dit vanaf het bord dus ik moet het zo weer snel terug leggen
Uiteindelijk is het grootste nadeel dat het alleen wireless al valt dat mee als je alleen typt of er alleen mee rondloopt en knopjes indrukt

Plate en PCB zouden aan elkaar gezet kunnen worden ipv beide aan de case schroeven. Design en kosten technisch amper verschil denk.
Al het andere...tja €26 inc verzenden
To do:
Spacebar vullen met neopreen
Andere ideeën:
Batterij vakje er uit zagen en Li-ion accutje er in zetten met een USB aansluiting + loskoppelbare kabel.
Voor de geïnteresseerde nog een kosten overzicht:
Tes68: €26,65
Keycaps: €23,58
Switches: €14
Vulling, foam: graties