Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:27:
Je zou een 3x3 plate vrij makkelijk zelf kunnen ontwerpen in kicad (zijn vgm ook websites die dat automatisch voor je doen als je de layout invoert vanuit KLE) en dan de gerber opsturen naar jlcpcb, dan heb je hem in 1.6mm fr4
Kan het ook mijn zwager laten doen, die doet het in drie tellen maar wil het zelf eens kunnen. Kicad ga ik eens zoeken, thanx! Ga hem denk in alu doen dan maargoed 10 jaren plan want nu druk met andere dingen :+
dnzm schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Oh, geinige blog, duidelijk een intelligent en waarschijnlijk ook zeer knap persoon! Bedankt voor de link. ;)
Zeker valt niet te ontkennen. Enige jammere is de keuze voor lube van die persoon :+
Nee, nou ja, ik weet wel dat ik het met meerdere van die Lemons had, dat ik het met een Gateron niet had, en dat het na het luben ook was afgelopen. Misschien een combinatie van dingen, dan. Beetje teveel vet op de stabs en te weinig in de switches.
Teveel vet/lube voelt zoals het klinkt, plakkerig. De 'snap' is er af en switches voelen traag, stroperig, ect.
Scratchy is alsof er een zandkorrel tussen 2 gladdeoppervlakte zit, lijkt te krassen en zo voelt en klinkt het ook.
Een toetsenbord bouwen, uiteraard. En Dolch is en blijft een mooie set, inderdaad.
Nóg één? :X
Weinig interessants op dit moment/binnen budget.
CIY Tester68 is voor een scheet en drie knikkers van Ali te plukken... Al wijkt jouw definitie van "goedkoop" waarschijnlijk iets af van dat van mij. ;)
Ja staat al maanden in mijn winkelwagen op Ali maar wilde juist niet nog meer spullen waar ik uiteindelijk niks mee doe. Heb hem nog op het oog als hobby project voor als de kinderen kunnen typen om een Mario/Pokemon bord te maken.
Ze vinden mijn Mario keycaps nu ook al té leuk.

Edit: KPrepublic Alu 4x4 plate voor €5,11. Rand er af zagen en je hebt een 3x3 plate toch voor een prikkie :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kleine plates gewoon 3D printen?

Zowel PLA als PETG klinken namelijk erg goed voor plate materiaal.

Extrudr Carbon PLA, PolyLite van Polymaker is ook top, PLA / PETG met glow in the dark geeft ook een heel goed "milky top" geluid aan reguliere PC switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

sapphire schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:39:
[...]
Zeker valt niet te ontkennen. Enige jammere is de keuze voor lube van die persoon :+
Tja, niemand is perfect...
[...]

Teveel vet/lube voelt zoals het klinkt, plakkerig. De 'snap' is er af en switches voelen traag, stroperig, ect.
Scratchy is alsof er een zandkorrel tussen 2 gladdeoppervlakte zit, lijkt te krassen en zo voelt en klinkt het ook.
Misschien was dat het dan. Ik had wel het idee dat ze pre-lubed aanvoelen, beetje vettig, misschien verkeerd spul of te lang in een oververhitte opslag in Shenzen liggen bakken. 🤷‍♂️
[...]

Ja staat al maanden in mijn winkelwagen op Ali maar wilde juist niet nog meer spullen waar ik uiteindelijk niks mee doe. Heb hem nog op het oog als hobby project voor als de kinderen kunnen typen om een Mario/Pokemon bord te maken.
Ze vinden mijn Mario keycaps nu ook al té leuk.
Klinkt alsof je je project hebt gevonden! 😉

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:07

Flapmo

and back is gigi!

Staebies in stock by Oblotzky.

https://oblotzky.industries/products/staebies

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 22:23
Jammer, net paar weken geleden de C³ Equalz v3 binnen/gemonteerd. wel heel blij mee. Maar erg veel goeds gehoord en gelezen over deze rakkers. Hmmmm.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh wow, zijn de Staebies nog steeds op voorraad?

Het is een beetje dat ik niet echt iets anders nodig heb... Zag de ping dinsdag langs komen, maar de verzendkosten en prijs ervan waren me wat te veel voor nu voor op voorraad. Heb nog 2 setjes Durock V2 liggen, en 2x TX stabs, wat normaal betekenen zou dat ik zou bij bestellen, maar ben een beetje rustiger aan aan het doen. Borden en caps laten toch lang op zich wachten en ehh, ik heb een beetje veel liggen.

Maar:

Als je nog stabs nodig hebt voor een boven gemiddeld bord, dan zijn die Staebies heel erg aan te raden. Ze zijn niet magisch ofzo, maar ze geven weinig problemen met horizontale toleranties, aka alle (gekrompen) caps passen goed. Het geluid ervan in de Nylon versies is erg goed en deze zouden versus de PC versie geen last meer hebben van pop-off met zeer lange stems van switches en ze hebben niet meer het breekbare van de eerdere plastic mix die gebruikt werd.

Z'n geld dus zeker waard, maar alleen als je ook werkelijk een high end board aan het bouwen bent, anders zijn Durocks / GMK Cherry en diverse andere opties gewoon goedkoper. Blijf alleen weg bij Tecsee want bah, wat zijn die lastig te tunen zeg. Of anders, koop alleen Tecsee als je hele dikke lube ervoor hebt liggen. (lees: XHT-DBZ)

Oh wat me doet herinneren, iemand een zwarte Wuque Studio Mammoth75 overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Jep, nog op voorraad. Zelfs twee setjes besteld. Heb nog durock v2 en TX stabs 7u liggen. Vind zelf de TX stabs wel fijn maar welk merkbaar een beetje "sponsig" aanvoelen direct na switchen van durock naar TX door keuze van materiaal in TX. Daarnaast koop ik ook idd op voorraad en weet ik vaak niet of dat 7u of 6.25u wordt en met TX is dat niet dezelfde set. Kan je wel een 7u wire pakken voor een 6.25u TX set maar bij Staebies is dat wel handig dat het er beide bij zit.

Komen waarschijnlijk in tweede pcb voor Typemaster (nu TX op PCB 1) of in Tomo, Cloudline of Flame60 ( O-)). Of misschien in third-party (solder) flexcut pcb voor Kei R2. Komt wel op in ieder geval :Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:48

Tweakriez

clicksmashstuff.com

*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 24-07-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, eventjes op vakantie een weekje, en alles lijkt ineens in die week te komen van openstaande GB's en andere orders. Gelukkig vriendelijke buren die het aan hebben genomen, dus vandaag gelijk begonnen met bouwen. Alleen wel wat slecht nieuws bij een van de bestellingen.

Helaas heb ik de verkeerde kleur ontvangen van de Ginkgo65. Heb een silver x grey besteld, maar helaas een e-white x copper variant gekregen. Gelijk support gemaild, maar helaas weekend dus even wachten op maandag wat ze antwoorden. Moet zeggen dat ik de keluren wel erg mooi vind. Heb al zitten twijfelen om het zo te laten en te beginnen met bouwen. Wel een grote verleiding. Dacht ook, misschien is het mogelijk om alleen de case te kopen, heb al een extra pcb en plate, dus dan zou ik er twee compleet hebben, maar geen idee of dit mogelijk is en wat de kosten zijn. De hele kit extra is in ieder geval een beetje te veel van het goede. Benieuwd hoe ze het oplossen, hopelijk kan ik het snel bouwen met een passende oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svBwOEMoM424_GqHjilFqhB8QIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvETQAFwvaa7pZCxtws8zWtP.jpg?f=fotoalbum_large

Andere wat binnen is gekomen, is de R2 add ons van de Ikki68. Alu top, flex pcb en plate, nieuwe stabs en wat foam ipv siliconen. Eerste indruk is redelijk positief. De alu top maakt het geluid iets meer clacky, zoals elke metaal dat doet, maar het effect is eigenlijk best wel beperkt. Enige die echt wat anders klinkt, is de spacebar. Andere toetsen direct naast de case worden ook een beetje beïnvloed, maar had meer verwacht. Niet iets negatiefs per se. Ook steekte de badge in vergelijking met de plastic top wat uit. Beetje vreemd, maar verder prima en niet storend. De alu top ziet er wel mooi strak uit en zorgt voor een luxere uitstraling. Qua gewicht voegt het niet heel veel toe, als je al de brass gewicht er in heb, merk je het niet eigenlijk.

De pcb en plate flexen nu zo erg, dat met de siliconen bottom en brass gewicht, deze elkaar raken. Dus moet nog kijken wat de beste config is. Misschien gaan voor de ultieme flex, en de onderkant leeg halen zodat het allemaal nog verder kan flexen.

Waar ik in R1 ruzie had met de stabs van wuque, heb ik opnieuw ruzie met deze nieuwe stabs. Beginnen na een paar uur al te tikken, dat terwijl ik royaal ben geweest met m'n XHT-BDZ en andere stabs niet meer nodig hebben. Bij de stabs worden holee mod tape geleverd op maat, kijken of dat het oplost, en anders gewoon weer de oude er in doen. Ook al hebben die wel shims nodig omdat het een 1.2mm pcb is ipv 1.6.

Als laatste nog een leuke artisan binnen gekregen die al een tijdje bij de douane lag. Dure krengen, en de wisselkoers maakt ze niet goedkoper omdat ze eigenlijk allemaal in dollars worden afgerekend, maar zorgen wel voor een mooi rijtje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuGgzs1iHRjHAuUSjNwLCzAC1XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9SEBW9PxL3YDx8ryxm7hyyP.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwste aanwinst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdmwIkEibH-Ua-gPsgJxUxY8b8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaoIH4fQRPgjycuBZpeJ0U7C.jpg?f=fotoalbum_large

En het hele rijtje.

Verder nog wat goed nieuws gezien in de Discord voor de QK65 R2, die zijn begonnen met het verzenden. Eerder dan ze aangaven, en ze verwachten ook voor september het grootste gedeelte al verzonden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:04
addictive schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:11:
Weet iemand of the Leopold FC980C ergens in Europa te koop is?
Aangezien dit niet te doen was, maar de knoop doorgehakt en het volgende besteld:
- GMMK Pro (white ice)
- GMKK Pro FR4 Plate
- Durock V2 Stabilisers
- StupidFish Designs case and plate foam
- KBDfans Switch Pads
- Gazzew Boba U4T switches
- PBT DSA Milkshake keycaps
- DSA Simple Grey keycaps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is eigenlijk zo fijn aan flex in toetsenborden? Heb het zelf altijd wel als prettig ervaren om gewoon een harde, directe bottom out te hebben. Dat gezegd hebbende, heb nog nooit echt een toetsenbord met flex gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:11:
Wat is eigenlijk zo fijn aan flex in toetsenborden? Heb het zelf altijd wel als prettig ervaren om gewoon een harde, directe bottom out te hebben. Dat gezegd hebbende, heb nog nooit echt een toetsenbord met flex gebruikt.
Uiteindelijk is het allemaal persoonlijke voorkeur. Je kan de beweging eigenlijk in twee delen zien, flex en bounce. Maar die twee worden vaak same gebruikt, terwijl dat lang niet altijd het geval is.

Persoonlijk zie ik bounce als het bewegen van de hele plaat, meestal gasket/ spring mount. Hierbij beweegt je hele plaat en pcb tegelijk en samen omhoog en omlaag. Plaat materiaal maakt hierbij niet zo heel erg uit, waardoor je bijvoorbeeld een brass plaat kan nemen, welke een harde bottom out geeft, maar hierna toch nog wat beweegt naar beneden. Hierdoor wordt het scherpe van de aanslag er uit gehaald. Dit is hiermee een uniforme beweging en vereist verder ook geen flex cuts in het pcb/ plaat. Top/ tray mount borden kunnen dit ook wel hebben, maar dit is beperkt door de speling van de schroeven. Wel kan je een o-ring toevoegen tussen de schroef en het bord om zo wat speling te creëren. M’n mode heeft ook zoiets waardoor die wat bounced.

Flex zie ik als beweging welke niet uniform is. Dit zijn gedeeltes die bewegen en lokaal zijn. Dit is vaak afhankelijk van flex cuts in zowel het pcb als de plaat. Hoe meer flex cuts, hoe meer flex je krijgt. Deze kunnen per rij gedaan worden, een enkele in het midden, of heel extreem rond elke switch. Hierdoor heeft elke switch enorm veel ruimte om te bewegen. Gevolg kan wel zijn dat de switches ‘omvallen’ naar de switch die je indrukt. Het materiaal van de plaat is hierbij erg belangrijk, brass gaat nooit zoveel flex geven als een pom plaat. Je aanslag is erg zacht en afhankelijk van de flex, ook diep.

De twee kunnen elkaar mooi aanvullen en tot nu toe ben ik fan van een combinatie van de twee, en dit zie je ook in de meeste borden tegenwoordig. Een flex cut in het pcb bij de middelste horizontale rij met een zachtere plaat. Zo heb je een beetje bounce en een beetje flex zonder dat het extreem wordt. Beste hoe ik het kan omschrijven is typen op een meeverend kussen in je bord. Terwijl enorme flex misschien meer te vergelijken is met een trampoline op elke switch/ rij.

Kan het zeker aanraden om eens mee te experimenteren. Geeft namelijk een compleet ander gevoel (en geluid) dan de traditionele ‘harde’ tray mount met plaat. Voordeel sowieso van mechanical switches zijn dat je ze niet helemaal hoeft in te drukken, en flex/ bounce kan hierbij helpen. Maar waar de ene dus houdt van beweging, zweert de andere bij geen enkele vorm van beweging in het bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Dat is grappig, dat dat nu net ter sprake komt, want wat heeft deze jongen vandaag gedaan? Kleine foamringetjes op de standoffs (voor zover je die plastic constructie van een Keychron zo kunt noemen), zowel die waar de plate op is geschroefd (nu dus losjes is geschroefd) als de kortere waar de PCB op ligt.

Ik heb in gedachten gehad om er een semi-zwevende mount van te maken, dus alleen aan de boven- en onderkant, of alleen aan de zijkanten vast en de rest van de standoffs inkorten. Maar dan had ik er echt veel meer destructief werk van gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7C2ozYI3cLZ-3-85ZezojGG_m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phe4XaSl9zN6xbRUT6E9gxQL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dus nog een tray mount, maar met wat bounce, om die term erin te houden. Mijn voornaamste doel was wat doorklinken te verminderen en het geluid op verschillende plekken op de plate wat consistenter te krijgen, want er zat soms tussen twee naast elkaar gelegen toetsen een behoorlijk verschil in klank. Ik kan nu plaat een klein beetje indrukken, ook naast een schroef (die dus een standoff in gaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoXpIxrhpjrq7yXQyX40D9uWC30=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/KnbLT9J8tDFhJAEaE8uOL5fJ.gif?f=fotoalbum_large

Naar mijn idee is dat allebei heel aardig gelukt; ik moet nog even een na-opname maken om het te vergelijken, maar mijn ongeoefend oor was blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt als niet heel geschikt voor mij. Ik doe niet aan half indrukken, maar vooral gewoon achterlijk hard inrammen. De 68 gram u4t vind ik dan ook heerlijk. Flex en bounce zullen vast in geen enkel opzicht lijken op de silicone dempers in Boba u4, maar veel dichterbij ben ik niet geweest. En dat vind ik dus echt helemaal niets. Eerste enigzins ervaring ermee wordt de qk65 (r2) die ik met Bluetooth pcb en pom plate heb besteld. Achteraf spijt dat ik niet ook gelijk een stijvere plate heb gehaald, maar goed, kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Update: heb nog even contact opgenomen met qwertykeys en toch nog even een aluminium plate erbij gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Akko Cloud Driver is matige software maar ik heb er wel per key RGB uit weten te halen op nieuw 5075S bord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjUkce9nV4TQVT-sBa59DIpN4mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8lyHSpWSBWY7BmgpeEkWZqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDdF5iKeiAgf-yi2ppcUX4OXZuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABqrSvepUrc2ZLCh3JW9aQ6e.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet dus of de pre-defined kleuren of per key 3x RGB waardes invoeren en dat is echt super vervelend want bij iedere stap worden veranderingen naar het bord gesaved -WTF?- maar het werkt uiteindelijk wel wel (helaas maar 1 profiel naar bord zelf te saven maar profielen zijn wel op te slaan op de PC gelukkig).

Anyway m.i. hoort dit wel bij een RGB georiënteerd bordje, dat zocht ik iig wel ;)

PS: @Tweakriez als je nog contact met Akko hebt: verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de Cloud Driver software en de mogelijkheid om b.v. 3 tot 5 'User Defined 'profiles naar een bord te kunnen saven zou erg fijn zijn. :Y

PS 2: Ik neem aan dat dit ook met VIA/QMK mogelijk is (echte per key RGB in statische modus, dynamische profielen als Snake, Flowers etc. gaan heel snel vervelen )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 2 via borden kunnen het niet, op qmk kan het zeker, dat kun je immers allemaal zelf programmeren in C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 15:32
prOnorama2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:39:
Akko Cloud Driver is matige software maar ik heb er wel per key RGB uit weten te halen op nieuw 5075S bord:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je moet dus of de pre-defined kleuren of per key 3x RGB waardes invoeren en dat is echt super vervelend want bij iedere stap worden veranderingen naar het bord gesaved -WTF?- maar het werkt uiteindelijk wel wel (helaas maar 1 profiel naar bord zelf te saven maar profielen zijn wel op te slaan op de PC gelukkig).

Anyway m.i. hoort dit wel bij een RGB georiënteerd bordje, dat zocht ik iig wel ;)

PS: @Tweakriez als je nog contact met Akko hebt: verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de Cloud Driver software en de mogelijkheid om b.v. 3 tot 5 'User Defined 'profiles naar een bord te kunnen saven zou erg fijn zijn. :Y

PS 2: Ik neem aan dat dit ook met VIA/QMK mogelijk is (echte per key RGB in statische modus, dynamische profielen als Snake, Flowers etc. gaan heel snel vervelen )?
QMK/VIA/VIAL [Vial is een open source alternatief voor VIA], werken allemaal in principe exact hetzelfde. het voordeel van VIA/VIAL over QMK is dat je niet voor elke keymap het keyboard opnieuw hoeft te flashen.

Van wat ik kan vinden ondersteund het Akko keyboard geen QMK/VIA/VIAL dit komt als ik me niet vergis door de controller chip van het keyboard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 08:25

CerandoX.nl

Vides

Net mijn order voor de Dygma Defy compleet gemaakt. Ik heb gekozen voor zilver met witte kecaps/palmrests, maar toch ook gelijk een zwarte variant van de keycaps en palm rests mee besteld. Verder ben ik gegaan voor de Kailh Silent Box Browns en heb ik alle add-ons.

Tot nu toe een goede soepele ervaring, eerst VIP status genomen, toen Kickstarter gebacked en nu dan een onder kunnen doen met de toegepaste korting. Ik had eigenlijk meer problemen verwacht, bijvoorbeeld dat de VIP status niet goed door zou komen ofzo en ik dus een add-on zou missen, maar alles klopt en gaat soepel. :-)

https://dygma.com/pages/defy

[ Voor 9% gewijzigd door CerandoX.nl op 27-07-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

prOnorama2 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:39:

Dat ziet er stiekem wel slick uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pckv_nHPntypsEP7pL8XqwvnU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGsFbC2LpVuACTLM3F80rjYB.jpg?f=fotoalbum_large

Zoo65 eindelijk binnen, met de FR4 plate optie, OwLab stabs en lubed/filmed Gateron yellows. Alleen nog niet helemaal tevreden over de keycaps. Maar eens op zoek naar iets dat beter past bij het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:53
Ik heb een sun type 6 usb toetsenbord waarvan ik de toetsen (keycaps) wil vernieuwen. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen?

1. Alle toetsen ontvetten/schuren, dan overspuiten, maar hoe krijg ik de tekst er dan weer op?
2. Toetsen vervangen met een keycap set ergens, maar waar?
3. Tweedehands toetsenbord op de kop tikken en de toetsen daarmee vervangen. Dan moet ik alleen nog wel de custom keys (zijkant en F1-F12) vervangen en de tekst veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/cxvu1xmif5841.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:25:
[Afbeelding]

Zoo65 eindelijk binnen, met de FR4 plate optie, OwLab stabs en lubed/filmed Gateron yellows. Alleen nog niet helemaal tevreden over de keycaps. Maar eens op zoek naar iets dat beter past bij het blauw
Ligt misschien aan de foto maar ik vind de keycaps erg mooi bij het bord!

Waar heb je die OwLab stabs vandaan, ik wil eigenlijk nog een setje op voorraad hebben want vind ze erg fijn :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ligt misschien aan de foto maar ik vind de keycaps erg mooi bij het bord!

Waar heb je die OwLab stabs vandaan, ik wil eigenlijk nog een setje op voorraad hebben want vind ze erg fijn :)
Bij CandyKeys: https://candykeys.com/product/owlab-screw-in-stabilizers-v2 zijn nog op voorraad. De kleur van de behuizing op de foto goed vastleggen is lastig. Maar heb inmiddels PBT Notion besteld

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0335/2087/7700/products/pbt_notion_keyboard_05_2048x2048.jpg?v=1617278335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:43

ikt

Heb een EC11 encoder voor mijn toetsenbord en een aluminium draaiknop - maar de knop voelt zo goedkoop aan (tevens ook de EC11 encoder).

Weet iemand waar wat zwaardere metalen draaiknoppen te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 14:18
Sinds vandaag mijn Keychron V14 in gebruik.

- Gateron browns
- Hot swap
- RGB
- Aluminium frame

Ik moet zeggen... Wauw, ik heb me echt wel erg ingelezen en video's gezien van mods en welke toetsenborden er zijn. Ik had verwacht dat hij stock niet echt super zou zijn maar wel heel erg Mod friendly.

Maar ik heb enkel ervaring met de mediamarkt toetsenborden van Logitech / Razer/ Steelseries etc. En dit is dag en nacht verschil. Alsof ik op boter aan het typen ben.

Wel wil ik de volgende zaken aanpassen.

Andere keycaps, andere stabs en wellicht een lube job.

Nu zijn er veel zaken te vinden voor de K6 welke bijna hetzelfde platform is. Welke keycaps kunnen jullie aanraden ? Ik had in mijn hoofd namelijk het idee om retro keycaps te gaan zoeken, maar ansich bevallen deze huidige keycaps wel en voelen ze een soort "zacht" en glad aan ?

Ook heb ik best wat moeite om te bepalen welke stabs ik zou moeten nemen en hoe ik erachter kom wat er past en wat er niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je beter je huidige stabs en switches kan luben dan andere stabs kopen. Dit levert je een stuk meer winst op. Misschien daarna proberen om bijv. iets van een foam mod te doen om de ping wat te dempen.

Keycaps zijn erg persoonlijk natuurlijk, maar als de huidige bevallen dan hou je ze toch gewoon? Als je een keer tegen een set aan loopt waar je fan van bent kun je ze altijd nog kopen. Wat dat betreft is keyboards wel meer een hobby van geduld. Je keycaps voelen glad aan omdat het ABS plastic is. PBT plastic voelt een stuk ruwer aan.

Begin met een potje Krytox 205g0 en als je het echt helemaal goed wil doen een potje Krytox XHT-BDZ om de stab wires te luben (hiermee niet switches of stab housings gaan luben!). Denk dat dat qua typ ervaring je verreweg het meeste gaat opleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:54:
Heb een EC11 encoder voor mijn toetsenbord en een aluminium draaiknop - maar de knop voelt zo goedkoop aan (tevens ook de EC11 encoder).

Zijn de knoppen van Glorious iets? Dacht dat al die knoppen zo'n beetje dezelfde dimensies hadden. Zijn redelijke prijs en volgens mij ook kwaliteit. Heb ook verhalen gelezen van gitaarknoppen die er op passen. Of als je je gelukkig wilt proberen, een leuke raffle :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

superbok schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Zijn de knoppen van Glorious iets? Dacht dat al die knoppen zo'n beetje dezelfde dimensies hadden. Zijn redelijke prijs en volgens mij ook kwaliteit. Heb ook verhalen gelezen van gitaarknoppen die er op passen. Of als je je gelukkig wilt proberen, een leuke raffle :+
Ja, maar bijna overal uitverkocht in de EU :(

Hier nog wel eentje, maar niet de kleur die ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 19:45
ikt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:54:

https://www.thomann.de/nl/potiknoppen.html
Gitaar gerelateerde knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

thetakman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:27:
Sinds vandaag mijn Keychron V14 in gebruik.
Een K14 bedoel je, denk ik? De enige in de V-serie is tot nu toe de V1...
Andere keycaps, andere stabs en wellicht een lube job.

Nu zijn er veel zaken te vinden voor de K6 welke bijna hetzelfde platform is. Welke keycaps kunnen jullie aanraden ? Ik had in mijn hoofd namelijk het idee om retro keycaps te gaan zoeken, maar ansich bevallen deze huidige keycaps wel en voelen ze een soort "zacht" en glad aan ?
De standaard ABS caps van Keychron zijn inderdaad redelijk glad, en ze staan er een beetje om bekend dat ze relatief snel slijten. Die van mij (K2, vergelijkbaar bord) heb ik al vrij snel vervangen door een setje XDA-profiel caps van Ali, en recentelijk een set je Cherry-profiel. Kost niet te gek veel, maar geeft wel aardig een ander toetsenbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvTSfm-diUj308h7KwJlCj_WNDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDL4pf8FgBXF8mhLnpVYranm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcGGK9qYEnDvtpgi8K6ppdLlgp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCjbRxjscBe5HsXiC9uZTj4I.jpg?f=fotoalbum_tile

Op verzoek heb ik links naar de artikelen op Ali voor je (geen idee hoezeer het gewaardeerd wordt als die links in het forum worden geplempt). Keychron zelf heeft trouwens ook een retro (retro-Apple, in hun geval) setje XDA-knoppen, dat ziet er ook best leuk uit.

Stabs heb ik persoonlijk niet vervangen, wel opnieuw in het vet gezet, en dat scheelt al een slok op de borrel. Ik heb me laten vertellen dat de stabs van Keychron (in ieder geval van de K-serie) niet geweldig zijn, dus perfect zal het nooit worden. Is de prijs ook naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Nieuw budget board van Monokei open voor pre-order.

https://monokei.co/journal/standard

Normaal levert Monokei altijd kwaliteit dus dit is een interessante optie als je geen zin hebt om full custom te gaan. Verschillende kleuren, wireless en andere mooie opties. Wel alleen via monokei te koop ga ik vanuit maar ze leveren altijd snel en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Die ene gast die wel eens blogt over toetsenborden (je weet wel, die ene), heeft dus weer eens geblogd over toetsenborden. Ik plak maar geen link. Iets met een tweak log van zijn K2, of zo... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ikt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Ja, maar bijna overal uitverkocht in de EU :(

Hier nog wel eentje, maar niet de kleur die ik wil.
Toevallig in de aanbieding hier, zit hier je kleur er bij?
Flapmo schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:10:

Normaal levert Monokei altijd kwaliteit dus dit is een interessante optie als je geen zin hebt om full custom te gaan. Verschillende kleuren, wireless en andere mooie opties. Wel alleen via monokei te koop ga ik vanuit maar ze leveren altijd snel en goed.
Ziet er netjes uit. Hadden ze ook niet pas een BoW keycap set die ze wilde verkopen, maar die uiteindelijk gecanceld werd? Kan het niet zo snel terug vinden, ben benieuwd naar hun double shot pbt keycaps, niet de standaard voor pbt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

superbok schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Toevallig in de aanbieding hier, zit hier je kleur er bij?
Ah, die voor de GMMK Pro zijn half-shaft. Ik heb een 6mm shaft encoder met van die groefjes.

De zoektocht gaat door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:23
Al een tijdje lees ik zo af en toe mee in dit topic in de hoop een beetje wegwijs te worden in de wondere wereld van mechanische toetsenborden. Maar de oneindige mogelijkheden die ik hier tegenkom hebben er alleen maar voor gezorgd dat ik nu helemaal niet meer weet waar ik naar op zoek ben.

Ik typ momenteel al jaren op een Logitech G110. Typt eigenlijk hartstikke prima, al weet ik niet beter omdat ik nog nooit op een mechanische hebt getypt. Reden waarom ik op zoek ben naar een nieuw toetsenbord is omdat ik van de extra "G" toetsen en het numpad af wil, want daardoor extra ruimte op het bureau.

Omdat ik nog steeds veel plezier haal uit competitive FPS games wil ik het liefst gevoelsmatig zo dicht mogelijk bij hetzelfde soort switches blijven als wat er nu in m'n oude G110 zit.
"Vroegah" had je zo'n beetje alleen de keus uit Cherry MX blue red en brown, maar tegenwoordig zijn er zoveel varianten dat ik echt geen gerichte keuze kan maken.
Wellicht dat iemand hier me aan de hand van nog wat vragen de juiste richting op kan sturen in mijn zoektocht naar de juiste switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@HowsMyApple Na het aanschaffen van een plank met hot-swappable keys kan je naar hartelust doorzoeken. :+

De G110 heeft dome switches, wellicht dat je dan met lineaire low keys een soortgelijk idee hebt. Of je dat moet willen laat ik in het midden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-09 17:35
Is er al iemand hier die ervaring heeft met de "Razer Deathstalker V2 Pro"?

Ik heb momenteel 4 verschillende Razer Blackwidow V2 Pro's gehad. 3x met green switches, 1x met yellow switches. Alle 4 de toetsenborden hadden een defect dat sommige toetsen dubbel typten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@Yellow Je vraagt naar een bord dat vier dagen geleden is uitgebracht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yellow schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:28:
Is er al iemand hier die ervaring heeft met de "Razer Deathstalker V2 Pro"?

Ik heb momenteel 4 verschillende Razer Blackwidow V2 Pro's gehad. 3x met green switches, 1x met yellow switches. Alle 4 de toetsenborden hadden een defect dat sommige toetsen dubbel typten.
Misschien na 4 defecte Razors een idee om geen Razer te kopen :+
Niet dat Logitech beter is overigens

Of ze laten repareren?

@Raymond P Een tactile switch lijkt meer op de aanslag van een dome dan een lineaire switch.

@HowsMyApple Dan zul je toch wat moeten proberen, loop desnoods de Mediamarkt of iets vergelijkbaar binnen om iig een gevoel te krijgen wat een tactile/linear/clicks is.

Ik had wel eens drie tellen op een mech gewerkt en vroegâh met een oude IBM met buckling springs gewerkt bij een vriend dus ik wilde colicky switches. Uiteindelijk bij de mediamarkt één of ander Razer bord geprobeerd en snel tot de conclusie gekomen dat vooral mijn vrouw me was dood zou slaan met dat bord na een avondje gamen :+ en ik het zelf ook wel irritant zou gaan vinden (zeker met zo’n hol klinkend Razer bord).
Geëindigd met een Logitech met ‘Brown switches’ en dat beviel prima, later bij een meer custom bord begonnen met een Gateron Browns en beviel ook goed, daarna silent tactiles met een stevigere bump en beviel een stuk beter. Later een setje budget lineairs en dat beviel mêh tot ik ze gelubed had en sindsdien heb ik liever lineairs O+
Af en toe nog even stevige tactiles omdat het ook best lekker typt maar liever Heule smoothe lineairs en niet te zwaar.

Tl;Dr: probeer in de winkel eens Tactile, linear en clicky switches. Koop een hot-swappable bordje en een setje budget switches met welk van de drie je voorkeur heeft en later een setje met de nr twee.
Als je specifiek aanbevelingen wil wil ik er best een paar opgooien maar blijft voorkeur waarbij een referentie switch/gevoel handig is :)

Uiteindelijk beginnen de meeste met Browns of als ze meer gamer zijn Reds :+

[ Voor 60% gewijzigd door sapphire op 30-07-2022 19:17 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@sapphire Oh, echt waar? My bad.

Je zult dan wel een héél stuk lichter moeten aanslaan dan ik doe, want een dome voel ik pas als ik het bureau hoor resoneren. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

GAIAjohan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:49:
Voor mij de reden om nooit een Logitech keyboard te kopen. Ontzettend tevreden over hun muizen, maar de ISO lay-out die ze hier verkopen is niet waar ik blij van word.
Ik vind het wiebelige gedoe van die keycaps ook verre van prettig. G915 heeft het ook, maatje van me brak al een keycap af door onhandig gedoe, maar denk maar niet dat je 1 keycap via Logitech kunt regelen. Wel via Ali complete set. Heb dubbelzijdige tape ertussen geduwd (toch een ongebruikte G-toets) en die ligt nu op mijn werk.

De G915 heeft wel grote shifts. De MX Mechanical heb ik al vrij snel weer weggelegd. Ook het wat crunched op elkaar zitten van de toetsen beviel mij persoonlijk niet zo, aanslag wel. Maar goed ik heb gewoon geluk dat ik af en toe een sample mag houden, want de G915 is ook schofterig prijzig natuurlijk :/

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
Cebby schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:43:
@Yellow Je vraagt naar een bord dat vier dagen geleden is uitgebracht :?
Ja? Vragen kan geen kwaad, hoop ik?
sapphire schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Misschien na 4 defecte Razors een idee om geen Razer te kopen :+
Niet dat Logitech beter is overigens

Of ze laten repareren?
Ik heb ze gelukkig steeds binnen mijn bedenktijd kunnen omruilen voor een nieuwe, waardoor ik ze niet heb laten repareren. En binnen 24 uur kwam het probleem alweer voor. Heb nu na mijn 4e blackwidow v2 pro besloten om mijn geld terug te vragen.

Heb hiervoor 6 jaar lang een Blackwidow Ultimate Stealth uit 2014 gehad. Nooit problemen mee gehad. Om die reden geef ik liever Razer nog een kans, omdat ik 0 ervaring heb met Logitech toetsenborden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Yellow Nouja @Cebby heeft een punt, het bord is (wat ik kon vinden) alleen nog bij Amazon.com verkrijgbaar en zelfs als je hem 4 dagen geleden direct besteld zou hebben is hij er volgens Amazon volgende week pas :+

Overigens voor de grap eens wat reviews zitten lezen, knap dat reviewers nu al kunnen concluderen dat de ABS keycaps met turbo coating geen shine gaan geven :+
En blijkbaar is een alu top heeeeeel bijzonder voor borden van $249.
Volgens mij ben ik gewoon niet de doelgroep voor dit soort toetsenborden!

Maargoed als je 4 keer het zelfde defect binnen zeer korte tijd hebt zegt dat of iets over de kwaliteit van het bord of over jouw mis/gebruik ervan :+
Laat ik er even vanuitgaan dat jij een heeeele nette kerel bent aangezien je vorige bord 6 jaar mee ging :)

* sapphire heeft het sinds zijn vorige bezoek aan de MM niet meer zo op gaming mechs van de grote fabrikanten.

@2Dutch Ook ervaring met de geweldige top klantenservice van Logitech? ;)

@Raymond P :)
Alsjeblieft een rubber dome in drukt plopt hij op een gegeven moment in elkaar, die kracht daarvoor is niet linear en je voelt een duidelijke ‘plop’/bump. Met omhooggaan omgekeerd, net als de bump bij een tactile.
Niks vreemds aan dat je dat niet merkt/bij stil staat, viel mij van de week toevallig weer op omdat ik tegenwoordig vrijwel alleen op mijn eigen mechs of ander borden met scissor switches typ (technisch gezien ook met een rubber some eronder maar die is vee meer merkbaar).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn meer opties dan alleen Razer en Logitech, kunt ook eens naar iets als akko, leopold of keychron kijken. Wel bijzonder dat alles binnen de bedenktijd kapot ging. Meestal gaat het na gemiddeld anderhalf jaar fout zover ik weet.

Edit: mijn laatste ervaring met de Logitech support was echt top. Had ze via twitter een pm gestuurd, kreeg tot op de dag precies 9 maanden reactie. Beter wordt het niet...

[ Voor 27% gewijzigd door MatthijsBoog op 31-07-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 16:15

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:29:
[...]

Vermoedde ik wel, maar dacht vermeld het toch even.
Hoe bevalt de MX speed?
Voor mij goed genoeg maar ik kan mijzelf geen expert noemen op dit gebied. Ik kan niet zeggen dat ik het het beste board vind dat ik ooit heb gebruikt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
@sapphire hij heeft zeker een punt, maar wellicht dat er fanatiekelingen zijn die hem al binnen hebben.

Volgens mij zijn de reviews die je nu tegenkomt allemaal gesponsord door Razer. Misschien moet ik nog even geduld hebben en wachten op wat eerlijkere reviews 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:14

Whaam

Meer beter

Of dit topic eens doornemen en gaan kijken naar een ander merk. Voor 250 euro heb je een willekeurige andere hele decent prebuilt.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Whaam schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:02:
Of dit topic eens doornemen en gaan kijken naar een ander merk. Voor 250 euro heb je een willekeurige andere hele decent prebuilt.
Voor dat geld heb je twee decentelijke pre-builts, en hou je nog geld over voor een beetje personalisatie, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13
Yellow schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:37:
[...]

Ja? Vragen kan geen kwaad, hoop ik?

[...]

Ik heb ze gelukkig steeds binnen mijn bedenktijd kunnen omruilen voor een nieuwe, waardoor ik ze niet heb laten repareren. En binnen 24 uur kwam het probleem alweer voor. Heb nu na mijn 4e blackwidow v2 pro besloten om mijn geld terug te vragen.

Heb hiervoor 6 jaar lang een Blackwidow Ultimate Stealth uit 2014 gehad. Nooit problemen mee gehad. Om die reden geef ik liever Razer nog een kans, omdat ik 0 ervaring heb met Logitech toetsenborden.
Waarom noem je alleen Razer en Logitech? Er zijn genoeg andere merken die ook in dit topic voorbij komen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow
GAIAjohan schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Waarom noem je alleen Razer en Logitech? Er zijn genoeg andere merken die ook in dit topic voorbij komen.
Dat was een reactie op sapphire, maar ik zal eens kijken naar andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@sapphire Hier dus al een jaar of 10 alleen mech.
Als backup ligt er nog ergens een oude Logitech Illuminated, maar die heeft ook scissors.

Voordat ik overstapte naar mechanical was scissor the way voor mij, maar een keyboard ging max 2 jaartjes mee omdat de bomen/oogjes braken.

Fwiw, ik werk vanuit huis (op gateron blue momenteel). Van collega-marteling is geen sprake.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Yellow schreef op zondag 31 juli 2022 @ 02:59:
@sapphire hij heeft zeker een punt, maar wellicht dat er fanatiekelingen zijn die hem al binnen hebben.

Volgens mij zijn de reviews die je nu tegenkomt allemaal gesponsord door Razer. Misschien moet ik nog even geduld hebben en wachten op wat eerlijkere reviews 😅
Fanatiekelingen in dit topic hebben geen standaard gaming merk keyboard van Logitech, Corsair, Razer etc..
Voor de prijs van die plankjes heb je genoeg keuze in de custom keyboard scene. Maar als je echt puur een gaming keyboard wilt kan je ook kijken naar de Wooting 60HE. Die krijgt hele goede reviews voor zijn gaming features.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 23:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ben nu alweer ruim een half jaar aan het tikken op mijn KBD67 Lite met Boba U4S en Akko keycaps. Bevalt nog steeds uitstekend, alleen mis ik af en toe de F-toetsen. Ben dus langzaam aan het kijken naar een 75% bordje.
Nieuwe eis: portable en low-profile voor het werk (programming). De KBD67 blijft lekker thuis want hij gamet prima :)

Iemand ervaring met het bouwen van een low-profile bordje? Ik zie wel de NuPhy 75 die wellicht interessant is, met hot-swappable Gat low-profile switches. Weet alleen niet hoe de kwaliteit zich verhoudt tot zelf samenstellen?
Klopt het ook dat je met low-profile het beste ASA keycaps kan pakken?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Low profile heb ik ook wel interesse in, maar is een vak apart in de keyboard scene geloof ik. Via de discord van Splitkb is er wel veel info te vinden, zit veel kennis daar.

Splitkb is de maker van (what’s in a name) split keyboards zoals bijvoorbeeld de Kyria:

Afbeeldingslocatie: https://thomasbaart.nl/wp-content/uploads/2019/11/2019-09-18-16.21.27-1-1024x768.jpg

Die zou ik graag eens proberen, krijg steeds meer last van rsi de laatste tijd. De “open” houding van zo’n split staat me wel aan.

Heel ander onderwerp: Tijdje terug heb ik mijn eerste GMK sets gekocht. Super hyped van tevoren maar nu ik ze op m’n bordje heb, is het een beetje een anti-climax… de legends zijn minder crisp dan menig chinees pbt setje, de characters variëren in grootte, en abs “pingt” een beetje… meer mensen met die ervaring? Ben ik gebrainwasht door reddit dat gmk de absolute top is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 07:56
[b]The GUI in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
Iemand ervaring met het bouwen van een low-profile bordje? Ik zie wel de NuPhy 75 die wellicht interessant is, met hot-swappable Gat low-profile switches. Weet alleen niet hoe de kwaliteit zich verhoudt tot zelf samenstellen?
De Keychron K3 kan je vaak goedkoop op MP vinden en is een prima hot swap 75% low profile bord.
Tegenwoordig zijn ook vervangende keycaps voor dit bord te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The GUI schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:17:
Ben nu alweer ruim een half jaar aan het tikken op mijn KBD67 Lite met Boba U4S en Akko keycaps. Bevalt nog steeds uitstekend, alleen mis ik af en toe de F-toetsen. Ben dus langzaam aan het kijken naar een 75% bordje.
Nieuwe eis: portable en low-profile voor het werk (programming). De KBD67 blijft lekker thuis want hij gamet prima :)

DCS kan ook, ook wat lager keycap profiel, maar wel een uniform profiel. Low profile is wel lastig, gateron heeft een aantal switches, en kailh heeft choc switches, die zijn ook low profile, maar low profile is minder populair waardoor de kosten al snel oplopen als je het helemaal custom wilt.
Whaam schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:44:
Heel ander onderwerp: Tijdje terug heb ik mijn eerste GMK sets gekocht. Super hyped van tevoren maar nu ik ze op m’n bordje heb, is het een beetje een anti-climax… de legends zijn minder crisp dan menig chinees pbt setje, de characters variëren in grootte, en abs “pingt” een beetje… meer mensen met die ervaring? Ben ik gebrainwasht door reddit dat gmk de absolute top is?
Ben ik toch wel erg benieuwd welk setje je hebt gekocht en waar. Klinkt bijna alsof het een GMK clone is. Zal echt niet verkondigen dat GMK perfect is, of dat chinese PBT setjes allemaal slecht zijn (er zitten ook een aantal goede bij kijkend naar de prijs/ kwaliteit), want zo zwart wit is het allemaal niet. Maar ben zelf erg positief over GMK, en het grote deel van de community ook. Sommige prijzen GMK de hemel in, dat vind ik een beetje overdreven, maar toch wel beter dan menig chinees setje. Maar doordat het double shot is, in tegenstelling tot de meeste chinese PBT sejtes, welke dye sub zijn, is een van de positieve dingen van GMK de scherpe legends. ABS klinkt inderdaad wel anders dan PBT, en helemaal als je last hebt van het north/ south facing verhaal (north facing switches op R3 geven een lichte klemming met de keycap/ switch). Ook blijft het natuurlijk voorkeur en zijn er genoeg mensen in de hobby die liever PBT hebben dan ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Even een balletje opgooien hier..

Ik ben ontzettend content met mijn AKKO Neon in cherry profiel. Zeker voor het geld (6 tientjes).

Nu zoek ik een vergelijkbare set qua kwaliteit/prijs, maar wel een andere look. Cherry profile is wel een soort must.

Nog niet specifiek opzoek naar een bepaalde kleur, zoek vooral inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 23:40

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Groesjenka schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:52:
[...]

De Keychron K3 kan je vaak goedkoop op MP vinden en is een prima hot swap 75% low profile bord.
Tegenwoordig zijn ook vervangende keycaps voor dit bord te bestellen.
Goeie, ik zal hem meenemen in de overweging! Eens speuren op MP.. d:)b
superbok schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:59:
[...]

DCS kan ook, ook wat lager keycap profiel, maar wel een uniform profiel. Low profile is wel lastig, gateron heeft een aantal switches, en kailh heeft choc switches, die zijn ook low profile, maar low profile is minder populair waardoor de kosten al snel oplopen als je het helemaal custom wilt.

[...]
Good to know, thanks. Klinkt logisch dat het profiel uniform moet zijn. Kende zelf de verschillen niet echt omdat ik Cherry profiles prima vind.
De Gateron low profiles zijn 3 pins plate mount dus dat is prima. Heb geen ervaring met Kailh switches, maar op Ali zie ik genoeg keycaps ervoor..
Budget houd ik op max. €200 voor volledig custom, dat moet hoop ik wel lukken.

Thanks, ik ga weer even speuren op het wereldwijde web :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

[...]

Choc was ik bekend mee, maar ik ga er zeker nog induiken. DCS, bedankt voor de tip.
[...]

Ben ik toch wel erg benieuwd welk setje je hebt gekocht en waar. Klinkt bijna alsof het een GMK clone is. Zal echt niet verkondigen dat GMK perfect is, of dat chinese PBT setjes allemaal slecht zijn (er zitten ook een aantal goede bij kijkend naar de prijs/ kwaliteit), want zo zwart wit is het allemaal niet. Maar ben zelf erg positief over GMK, en het grote deel van de community ook. Sommige prijzen GMK de hemel in, dat vind ik een beetje overdreven, maar toch wel beter dan menig chinees setje. Maar doordat het double shot is, in tegenstelling tot de meeste chinese PBT sejtes, welke dye sub zijn, is een van de positieve dingen van GMK de scherpe legends. ABS klinkt inderdaad wel anders dan PBT, en helemaal als je last hebt van het north/ south facing verhaal (north facing switches op R3 geven een lichte klemming met de keycap/ switch). Ook blijft het natuurlijk voorkeur en zijn er genoeg mensen in de hobby die liever PBT hebben dan ABS.
Geen clone, rechtstreeks bij mykeyboard.eu gekocht, Classic Blue (en Red, maar die laatste heb ik nog niet uit de verpakking gehad). K had ook gehoord dat ze zo uniform zouden moeten zijn, en eerlijk is eerlijk: de legends zitten netjes allemaal op dezelfde plek op de cap, los van wat je van die plek vindt, dat is super consistent. Maar dat bijvoorbeeld de ^ boven de 6 relatief gezien veel groter is dan de ampersand ernaast blijft me afleiden, net als de tilde. Daarnaast is de tekst op de modifiers dus niet zo crisp als ik dacht te mogen verwachten ;(

Geluidsbeleving is persoonlijk, klopt hoor, en ik had inderdaad al wel gelezen dat abs hoger klinkt dan pbt.

Ik ben bang dat het gewoon niet mijn favoriet is. Voor nu eerst maar even terug naar ali sets, de twee gmk sets gaan denk ik de verkoop in. NicePBT of Enjoy maar eens proberen. :)

Das het leuke aan de hobby, mogelijkheden zijn eindeloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whaam schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Choc was ik bekend mee, maar ik ga er zeker nog induiken. DCS, bedankt voor de tip.

[...]

Geen clone, rechtstreeks bij mykeyboard.eu gekocht, Classic Blue (en Red, maar die laatste heb ik nog niet uit de verpakking gehad). K had ook gehoord dat ze zo uniform zouden moeten zijn, en eerlijk is eerlijk: de legends zitten netjes allemaal op dezelfde plek op de cap, los van wat je van die plek vindt, dat is super consistent. Maar dat bijvoorbeeld de ^ boven de 6 relatief gezien veel groter is dan de ampersand ernaast blijft me afleiden, net als de tilde. Daarnaast is de tekst op de modifiers dus niet zo crisp als ik dacht te mogen verwachten ;(

Geluidsbeleving is persoonlijk, klopt hoor, en ik had inderdaad al wel gelezen dat abs hoger klinkt dan pbt.

Ik ben bang dat het gewoon niet mijn favoriet is. Voor nu eerst maar even terug naar ali sets, de twee gmk sets gaan denk ik de verkoop in. NicePBT of Enjoy maar eens proberen. :)

Das het leuke aan de hobby, mogelijkheden zijn eindeloos :)
Ah oke, had gekund, zijn zat ali shops die "GMK" verkopen. De grotere "^" boven de 6 is de mal, hebben alle sets. Snap wel wat je bedoeld, is inderdaad wat groter dan je misschien zou verwachten. Maar denk eigenlijk dat een kleinere ook niet goed zou zijn doordat het uit evenwicht raakt. Meeste sets van mij hebben icon only mods en die zien er eigenlijk prima uit. Dacht inderdaad wel te herinneren dat er een modifier was met een beetje legend drifting in de oude mallen. Maar dan zit hij niet helemaal netjes in de rij, zouden ze wel gewoon scherp moeten zijn. Wel jammer dat het dus teleur heeft gesteld voor je.

Maar keuze genoeg inderdaad, gelukkig. Laatste jaar zijn er een heleboel PBT makers gekomen van grote vendors zelf die uitstekende kwaliteit leveren voor een mooie prijs.

Tip voor dikke PBT: CRP R4. Heb deze recent binnen gekregen van de GB, en laatst zijn de extra's online gekomen op mykeyboard. Zijn samen met XMI keycaps erg populair door de hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
[...]

[...]
DCS is toch niet uniform? En meer een soort van bijna Cherry. Bedoel je niet DSA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Splitkb is de maker van (what’s in a name) split keyboards zoals bijvoorbeeld de Kyria:

[Afbeelding]
Grappig, ik ben precies die kant op aan het kijken - ik zie mezelf op termijn wel een split bouwen, of dat een Kyria of iets anders wordt zie ik nog wel, maar die staat zeker wel op de lijst.
[...]

Maar doordat het double shot is, in tegenstelling tot de meeste chinese PBT sejtes, welke dye sub zijn, is een van de positieve dingen van GMK de scherpe legends.
Moh, steeds meer van die setjes, zeker als het Cherry-profiel is, zijn gewoon double shot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0vTbzviXELvpXLNLD-3GMfSVgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UrJv7kp4tfmPluZF16qHgf5.jpg?f=fotoalbum_large

Een hoop van die PBT-sets in XDA is inderdaad wel vaak dye-syb, ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cebby schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:48:
[...]

DCS is toch niet uniform? En meer een soort van bijna Cherry. Bedoel je niet DSA?
Yup, DSA inderdaad. Had eerst DCX en dacht naar de juiste veranderd te hebben :+
dnzm schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:04:
[...]

Grappig, ik ben precies die kant op aan het kijken - ik zie mezelf op termijn wel een split bouwen, of dat een Kyria of iets anders wordt zie ik nog wel, maar die staat zeker wel op de lijst.

[...]

Moh, steeds meer van die setjes, zeker als het Cherry-profiel is, zijn gewoon double shot:

[Afbeelding]

Een hoop van die PBT-sets in XDA is inderdaad wel vaak dye-syb, ja.
Goede trend om te zien, meer kwalitatief goede keuzes zorgt voor meer competitie en is alleen maar goed voor de consument. De explosieve groei van de hobby en het aanbod lijken weer dichter bij elkaar te komen.

[ Voor 62% gewijzigd door superbok op 31-07-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:54:
@sapphire Hier dus al een jaar of 10 alleen mech.
Als backup ligt er nog ergens een oude Logitech Illuminated, maar die heeft ook scissors.

Voordat ik overstapte naar mechanical was scissor the way voor mij, maar een keyboard ging max 2 jaartjes mee omdat de bomen/oogjes braken.

Fwiw, ik werk vanuit huis (op gateron blue momenteel). Van collega-marteling is geen sprake.
Je gebruikt ze letterlijk als ramplank? :X Ik zeg gewoon 180 grams spring er in, wat nou bottomen >:)
Ja en nee.

Ja ik ben het met je eens dat GMK echt heul erg gehyped word, al word het minder aangezien steeds meer contentcreators waar mensen toch wel naar kijken vaker andere sets gaan gebruiken en de levertijden veel te lang zijn van GB's. Maar nog steeds ja de hype is echt enorm en niet helemaal terecht.

Wat je schrijft over de "^" herken ik wel, dat was ook één van de eerste dingen die mij opviel en de vrij dikke/grote legends in het algemeen tov bv Akko.

Daarnaast is het doosje waar het in geleverd word ook een grote teleurstelling, zeker als je het vergelijkt met, komtie weer....., Akko is het natuurlijk om te huilen.

Verder zijn bij mij iig wel alle legends gewoon super strak hoor en de afwerking is ook echt top. Aan de achterkant van de keycap een klein puntje van het spuiten waar bij andere andere dat groter, grover, minder afgewerkt is. Je ziet het niet in gebruik maar toch....

Bij GMK vind ik wel dat er een enorm lekkere textuur op de keycaps zit, heel gek maar hebben mijn andere sets niet zo erg. Drop's DCX schijnt het nog meer te hebben :9
ABS vs PBT, tja was ik ook bang voor maar mijn WoB klinkt maar minimaal hoger dan mijn PBT Akko Psittacus en emt het juiste bord vind ik het wel prettig klinken. Een diep klinkend bord maken is tegenwoordig zó makkelijk dat ik dat niet perse meer een must vind. Blijft wel altijd een persoonlijk puntje.

Wat ik absoluut merk bij GMK en waarom ik vaker dan ik zou willen naar specifiek hun sets aan het kijken ben zijn de kleuren/combinaties. Ik vind ze vaak echt geweldig en de combinaties/gekozen kleuren/nuances echt om te :9~
Zo heb ik dus Akko Psittacus die vrij niet subtiel is gebasseerd op GMK Modern Dolch (2). Geweldige keycap set, en voor de prijs had ik er nog wel één willen kopen maar zet dan MODO 2 er naast, de kleuren zijn zó mooi O+
Henkie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:27:
Even een balletje opgooien hier..

Ik ben ontzettend content met mijn AKKO Neon in cherry profiel. Zeker voor het geld (6 tientjes).

Nu zoek ik een vergelijkbare set qua kwaliteit/prijs, maar wel een andere look. Cherry profile is wel een soort must.

Nog niet specifiek opzoek naar een bepaalde kleur, zoek vooral inspiratie.
Akko lijkt aardig te stoppen met Cherry, of iig alle sets die ik interessant vond.
Lijkt vooral lastig om double shots sets te vinden, dye sub genoeg maar vaak wel bij buitenlandse shops.

Nog een specifieke richting/kleuren die je zoekt?

[ Voor 71% gewijzigd door sapphire op 01-08-2022 08:41 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

sapphire schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Je gebruikt ze letterlijk als ramplank? :X Ik zeg gewoon 180 grams spring er in, wat nou bottomen >:)
Eerst de bottom-out, en kort daarna de bottom-through.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@sapphire Correct, van finesse en elegantie is hier geen sprake. :+
Ik heb MX Greens geprobeerd, 's ochtends is dat ok maar aan het einde van de dag ben ik daar best moe van. Normaal ben ik gewoon moe van mezelf... :+

Ik zou inderdaad graag nog eens over the top zware keys willen proberen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:26:
@sapphire Correct, van finesse en elegantie is hier geen sprake. :+
Ik heb MX Greens geprobeerd, 's ochtends is dat ok maar aan het einde van de dag ben ik daar best moe van. Normaal ben ik gewoon moe van mezelf... :+

Ik zou inderdaad graag nog eens over the top zware keys willen proberen.
Als je clicky's wilt, Kaihl Box Navy's.

Wat zwaarder met zo'n bevredigende klik! Gateron Blue klinkt gewoon zielig vergeleken daarmee!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@sapphire Het geluid hoeft niet persé harder, ik kan altijd nog m'n bureaulegger verwijderen. ;)

Maar thx voor de tip (navy neem ik aan?)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie

[...]

Akko lijkt aardig te stoppen met Cherry, of iig alle sets die ik interessant vond.
Lijkt vooral lastig om double shots sets te vinden, dye sub genoeg maar vaak wel bij buitenlandse shops.

Nog een specifieke richting/kleuren die je zoekt?
Ja, echt balen! Ik vind het hele fijne keycaps, goeie kwaliteit en een fijne afwerking. Iets 'stroever' dan wat amazon dye subs die ik heb liggen.

Misschien dat ik de retro 9009 nog op de kop probeer te tikken of de Macaw. Heb een TKL bordje erbij, kijken of dit voor werk wat fijner werkt dan een 65%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
[...]

Ja ik ben het met je eens dat GMK echt heul erg gehyped word, al word het minder aangezien steeds meer contentcreators waar mensen toch wel naar kijken vaker andere sets gaan gebruiken en de levertijden veel te lang zijn van GB's. Maar nog steeds ja de hype is echt enorm en niet helemaal terecht.

[...]

Daarnaast is het doosje waar het in geleverd word ook een grote teleurstelling, zeker als je het vergelijkt met, komtie weer....., Akko is het natuurlijk om te huilen.

[...]
Het ligt er wel compleet aan waarom GMK gehyped wordt en dat is vaak gewoon 'ohja het is het beste wat er is'. En dat is natuurlijk niet terecht. Zonder de juiste argumentatie kan niemand ook begrijpen waarom het zo tof is.

Jouw eigen punt van de kleuren is al een hele goede. Maar ik vind ook de consistentie tussen sets qua kwaliteit al een goed voordeel. Bij veel andere fabrikanten lijkt dat nog wel eens een gok te zijn (Geekark, Keyreative).

Dan is het voor iemand die een set ontwerpt dus mogelijk om te kiezen uit stock kleuren, en uit kleuren die je zelf bepaalt. Die specifieke kleuren worden volledig aangepast (met redelijke communicatie, iets wat andere fabrikanten ook nog wel eens niet lukt) totdat jij vindt dat het perfect de kleur is die je verwacht. Helaas is dat wel iets wat tijd kost en dus soms dus de reden is waarom sets langer op zich laten wachten. En soms ook iets waar een ontwerper niet de kleur kiest van z'n eigen render (Peaches'n'Cream, Bread?) :p. Maar wel dus flexibiliteit en kwaliteit die je bij andere fabrikanten vaak niet hebt.

Buiten die kleuren is het mogelijk om precies te bepalen welke layout er gebruikt wordt voor de set. De grootte van de keycaps, de legends van de keycaps en je kunt je eigen legends maken. Cyrillisch? Grieks? Katakana? GMK heeft het liggen. En als ze het niet hebben, dan kun je het gewoon zelf ontwerpen en je hele set daarvan voorzien. Dat de kosten dan wat hoger liggen is dan maar iets wat je door moet berekenen. Of als het inmiddels bestaat, kunt hergebruiken (denk aan ascii sublegends).

En als we het over legends en kleuren hebben gehad misschien nog wel het meest belangrijke: elk keycap wordt los geproduceerd en gesorteerd in een set. Nu denk je 'ja easy leuk joh', maar dat is wat de grootste flexibiliteit geeft in het ontwerpen van een set. Je mag je eigen kitting en de kleur en opdruk van elke keycap volledig zelf bepalen. Dat betekent dus dat sets als Mictlán, Redacted, Dracula en vooral Handarbeit mogelijk zijn. Of kits met alleen spacebars, of random accent keys, NorDe support etc.

Andere producenten zoals Drop met DCX of Domikey met DMK zijn natuurlijk ook opties. Maar vervolgens moet je je wel houden aan de keys die zij in hun kitting hebben gestopt. Drop heeft bijvoorbeeld een expanded basekit maar ze hebben bepaalde keuzes gemaakt die een stuk minder flexibel zijn dan hoe je je kitting bij GMK kunt samenstellen. Ze zeggen wel dat ze die misschien later kunnen aanpassen, maar goed. Voor DMK geldt ongeveer hetzelfde, als designer ben je afhankelijk van de molds die zij al hebben omdat de keycaps niet los worden geproduceerd. En ondertussen kost je set dan alsnog net zoveel als bij GMK, terwijl het minder flexibel is.

Uiteindelijk betekent dit een vrijwel oneindige mogelijkheid aan keycapsets in allerlei kleuren en vormen.

Al met al dus een heleboel redenen waarom zoveel custom sets bij GMK worden gemaakt en niet ergens anders. Hoe het werkt bij een fabrikant als Akko of een andere random fabrikant in China is natuurlijk niet zo 'transparant'. Maar daarvoor geldt natuurlijk dat je ze niet zomaar kunt vragen om je set te produceren. En dat maakt het aanbod daar dus een stuk minder aantrekkelijk en divers.

(voor als iemand het interessant vindt: gmk guidelines for designing a keycapset)

---

Er zijn nieuwe versies van de dozen als het goed is, nu zitten de aardappeltrays daarwerkelijk in een verpakking met sluiting, in plaats van in een hulsje. Dus ze hebben in ieder geval begrepen dat dat kut was :P

[ Voor 3% gewijzigd door Cebby op 01-08-2022 11:27 . Reden: was mn punt over de doos vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cebby schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Het ligt er wel compleet aan waarom GMK gehyped wordt en dat is vaak gewoon 'ohja het is het beste wat er is'. En dat is natuurlijk niet terecht. Zonder de juiste argumentatie kan niemand ook begrijpen waarom het zo tof is.

Jouw eigen punt van de kleuren is al een hele goede. Maar ik vind ook de consistentie tussen sets qua kwaliteit al een goed voordeel. Bij veel andere fabrikanten lijkt dat nog wel eens een gok te zijn (Geekark, Keyreative).

Dan is het voor iemand die een set ontwerpt dus mogelijk om te kiezen uit stock kleuren, en uit kleuren die je zelf bepaalt. Die specifieke kleuren worden volledig aangepast (met redelijke communicatie, iets wat andere fabrikanten ook nog wel eens niet lukt) totdat jij vindt dat het perfect de kleur is die je verwacht. Helaas is dat wel iets wat tijd kost en dus soms dus de reden is waarom sets langer op zich laten wachten. En soms ook iets waar een ontwerper niet de kleur kiest van z'n eigen render (Peaches'n'Cream, Bread?) :p. Maar wel dus flexibiliteit en kwaliteit die je bij andere fabrikanten vaak niet hebt.

Buiten die kleuren is het mogelijk om precies te bepalen welke layout er gebruikt wordt voor de set. De grootte van de keycaps, de legends van de keycaps en je kunt je eigen legends maken. Cyrillisch? Grieks? Katakana? GMK heeft het liggen. En als ze het niet hebben, dan kun je het gewoon zelf ontwerpen en je hele set daarvan voorzien. Dat de kosten dan wat hoger liggen is dan maar iets wat je door moet berekenen. Of als het inmiddels bestaat, kunt hergebruiken (denk aan ascii sublegends).

En als we het over legends en kleuren hebben gehad misschien nog wel het meest belangrijke: elk keycap wordt los geproduceerd en gesorteerd in een set. Nu denk je 'ja easy leuk joh', maar dat is wat de grootste flexibiliteit geeft in het ontwerpen van een set. Je mag je eigen kitting en de kleur en opdruk van elke keycap volledig zelf bepalen. Dat betekent dus dat sets als Mictlán, Redacted, Dracula en vooral Handarbeit mogelijk zijn. Of kits met alleen spacebars, of random accent keys, NorDe support etc.

Andere producenten zoals Drop met DCX of Domikey met DMK zijn natuurlijk ook opties. Maar vervolgens moet je je wel houden aan de keys die zij in hun kitting hebben gestopt. Drop heeft bijvoorbeeld een expanded basekit (en de mogelijkheid om die aan te passen) maar ze hebben bepaalde keuzes gemaakt die een stuk minder flexibel zijn dan hoe je je kitting bij GMK kunt samenstellen. Voor DMK geldt ongeveer hetzelfde, als designer ben je afhankelijk van de molds die zij al hebben omdat de keycaps niet los worden geproduceerd. En ondertussen kost je set dan alsnog net zoveel als bij GMK, terwijl het minder flexibel is.

Uiteindelijk betekent dit een vrijwel oneindige mogelijkheid aan keycapsets in allerlei kleuren en vormen.

Al met al dus een heleboel redenen waarom zoveel custom sets bij GMK worden gemaakt en niet ergens anders. Hoe het werkt bij een fabrikant als Akko of een andere random fabrikant in China is natuurlijk niet zo 'transparant'. Maar daarvoor geldt natuurlijk dat je ze niet zomaar kunt vragen om je set te produceren. En dat maakt het aanbod daar dus een stuk minder aantrekkelijk en divers.

(voor als iemand het interessant vindt: gmk guidelines for designing a keycapset)

---

Er zijn nieuwe versies van de dozen als het goed is, nu zitten de aardappeltrays daarwerkelijk in een verpakking met sluiting, in plaats van in een hulsje. Dus ze hebben in ieder geval begrepen dat dat kut was :P
Als Designer zou ik sowieso net graag met Drop samenwerken gezien hun fratsen die ze eerder uitgehaald hebben :X
Sowieso probeer ik Drop te vermijden maarja ze zijn de enige die GMK WoB hebben en een écht nette WoB set vinden lijkt moeilijker dan het is dus uiteindelijk toch gezwicht.

Ik heb de recente video's van GMK gezien over het productieproces dus ben we aardig op de hoogte.

We zijn het er volgens mij wel aardig over eens over het hoe en waarom en over het hypen. Natuurlijk is niet alles perfect en GMK direct hét allerbeste maar zo word er online wel over gedaan. Zo komt als je nieuw bent in de hobby over alsof GMK de heilige graal is. Vooral op Reddit hebben mensen daar nogal een handje van vind ik.

Die flexibiliteit en nét dat beetje extra qua kleur, combinaties in kitting en dergelijke is wel opvallend bij GMK sets inderdaad en dat verklaard een hoop :)
Tja ik weet neit wat eht is maar als ik 10 mooie GMK sets zou moeten aanwijzen kom ik daar denk nog wel aan maar 10 andere word al lastiger :+

En wat je zegt het verschil tussen GMK en andere sets lijkt kleiner te worden afgelopen maanden. Tenminste toen ik begin met de hobby kon je voor een prikkie nog wel wat grappigs oppikken maar die sets worden allemaal duurder :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Flapmo schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:10:

Vanaf vakantieadres dus niet gelezen of iemand al gecorrigeerd heeft maar GB heeft dus ook een EU proxy by mykeyboard: https://mykeyboard.eu/cat...rds/monokei-standard_769/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 16:18
Hey iedereen,
ik ben zelf ook op zoek naar mijn eerste mechanische toetsenbord, maar ik kan wel wat advies hierbij gebruiken.

Welke lay-out wil je? ISO
Wil je met of zonder numpad? met numpad
Wil je backlight? ja
Welke MX Switch prefereer je? ik vermoed tactile switches (ik heb telkens een halve dag kunnen typen op Cherry MX red switches en Romer G brown(?) )
Wat je is je budget? max €200
Wil je macro toetsen? nee
Doel van het keyboard? typen :) en sporadisch een spelletje spelen.
Wat weet je al?
Omdat ik zelf nog niet zoveel heb kunnen testen met switches had ik graag een keyboard met hot swap keys genomen. Zo kan ik zelf nog experimenteren met verschillende switches als ik dit zou wensen. Het lijkt mij ook toekomstbestendiger.

Ik prefereer ook een toetsenbord met een usb-c connector aan het toetsenbord zelf. Toetsenbord is bedoelt voor de privé pc, maar ik werk vaak van thuis uit en wens het toetsenbord dan ook eenvoudig te kunnen aansluiten aan mijn werk laptop zonder extra software nodig te hebben of veel gepruts onder de bureau.

Het probleem is mijn gewenste key indeling, ik ben Belg en hier maken wij gebruik van Belgian Peroid layout (https://kbdlayout.info/kbdbe). Goedkope rubber dome toetsenborden kan je genoeg vinden in deze layout, maar duurdere toetsenborden zelden. Men gaat dan steeds de Franse indeling aanbieden (https://kbdlayout.info/kbdfr).
Bij mijn weten is Corsair een van de weinige merken die deze layout wel aanbiedt op mechanische toetsenborden. Maar in deze lay-out vind ik dan enkel Cherry MX red of speed switches terug (K70 varianten) en deze zijn dan niet voorzien van hot swap. Ik zie het niet goed komen om op een nieuw toetsenbord van € 180 even te solderen.
Ik zou echt wel graag vasthouden aan deze key indeling als dit kan.
Corsair verkoopt zijn keycaps ook los, maar voor zover ik heb begrepen hebben deze aan afwijkende onderste rij toetsen en hebben deze een gamer lettertype.

Ik ben zelf wel gecharmeerd door de GMMK 2 full size (96%). Echter zal keycaps vinden voor dit toetsenbord wss nog moeilijk zijn door het afwijkend formaat (96%). Als keykaps geen probleem was had ik deze wss al aangekocht samen met Gateron Brown keys. Lijkt mij een goed combinatie om te starten. Maar typen zonder keycaps gaat niet goed komen.

Heb ook even gekeken naar Keychron q6 omdat deze wel een full size is, met het idee dat hier eenvoudiger keycaps voor te vinden zullen zijn. Maar vind deze eerlijk gezegd wat te duur uitvallen.

Hebben jullie tips waar ik zou kunnen kijken voor (liefst betaalbare) eenvoudige keycaps voor GMMK 2 full size (96%) in BE indeling of in het slechtste geval FR indeling?
Of kan ik beter kijken voor een ander toesenbord met mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-09 21:35
@Dest_ Het aantal keys is niet echt het probleem, wel de BE layout op zich.

Dit schreef al eerder in dit topic:
Bubble-BE schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:29:
Deze heb ik: Bubble-BE in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"

Azerty-BE zijn bijna onmogelijk los te vinden te vinden. Ik ken er maar één: Tai-Hao Blue Navy Keycap Set AZERTY (BE) - heb ik, prima kwaliteit trouwens. Via Max Keys kan je wel een volledige custom set in Azerty-BE samenstellen. Geen idee wat voor kwaliteit of wat dit dan kan kosten eens je het thuis hebt.

Ik zag nog nooit ISO-BE in één van de groupbuys, al volg ik die niet zo hard.

Als geld onbeperkt is, zou je nog kunnen overwegen om een kant en klaar keyboard in Azerty-BE te kopen enkel voor de keycaps, maar ik vind mijn huidige wel stukken beter dan bvb standaard Ducky caps. En dan zit je meestal nog met overbodige "multimedia" of andere icoontjes.

Als je wil overstappen naar ISO-FR zijn er al meer mogelijkheden. Redelijk wat groupbuys die een "International" kit met dat als optie hebben. Enkele sets vind je ook op Ali (zoals de mijne) of Amazon.

Het bord op zich is gewoon ISO, dat is al makkelijk te vinden omdat veel europese en ex-europese landen dat gebruiken. Als je niet zo heel veel wil sleutelen is Keychron Q2 ook een optie, maar kijk ook extra naar de verzendkosten. :/ Ze hebben ook een selectie ISO-FR keycaps.

Als langs de andere kant je budget écht onbeperkt is, kan je ook contact opnemen van één of ander fabrikant en je een custom laten maken - misschien met een kleine groupbuy voor je medebelgen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
Hey @Bubble-BE, bedankt voor de verduidelijking. Ik mag er dus vanguitgaan dat ik voor nu mij tevreden zal moeten stellen met een azerty fr layout.

Het "probleem" met de GMMK 2 is dat de pijltjestoetsen en nummers eiland naar links inschuiven, zodat de onderste 2 rijen wat afwijken van een standaard toetsenbord, alsook de 0 knop. Wat het wss nog moeilijker maakt om passende azerty keycaps te vinden.

Ik ben aan het denken om volgende zaken te combineren:Hierdoor bekom ik een GMMK 2 met iso layout. De FR keycaps set is eigenlijk niet compatibel met de GMMK 2 (96%), maar wel met de GMMK (100%). Ik hoop dat deze keycaps van hetzelfde materiaal voorzien zijn en dezelfde look en feel hebben. Zodat ik de de GMMK 2 kan voorzien van een FR iso layout.
zowel de keycaps van de GMMK 2 als deze van de FR ISO zet zijn doubleshot ABS keycaps.
GMMK 2 full ISO DE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP-gHor1gL6MMRE9Pu_l65kwYF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YH9ynBJRS12AJjA82bzSfDN.png?f=fotoalbum_large
Glorious ABS Keycaps - 105 St., ISO, FR-Layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gT4e6CPkSYV7MyE-sxRxtEHlt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P6u701Zg8jCzFYqFzzFdi4PQ.png?f=user_large

Iemand een idee of dit kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13
Zijn XDA keycaps geen optie? Vrij uitwisselbaar, nml omdat alle caps gelijk zijn

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

dnzm schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:04:
[...]

De Kyria heeft die “aggressive stagger” zoals ze het zelf noemen, dat de buitenste (twee) kolommen lager zijn geplaatst dan bij veel andere splits. Dat is voor mij perfect, heb de layout geprint en “getest”, en mijn korte pinkies kunnen gewoon meedoen :+

[...]

Ja en nee.

Wat je schrijft over de "^" herken ik wel, dat was ook één van de eerste dingen die mij opviel en de vrij dikke/grote legends in het algemeen tov bv Akko.

Verder zijn bij mij iig wel alle legends gewoon super strak hoor en de afwerking is ook echt top. Aan de achterkant van de keycap een klein puntje van het spuiten waar bij andere andere dat groter, grover, minder afgewerkt is. Je ziet het niet in gebruik maar toch....

Bij GMK vind ik wel dat er een enorm lekkere textuur op de keycaps zit, heel gek maar hebben mijn andere sets niet zo erg. Drop's DCX schijnt het nog meer te hebben :9
ABS vs PBT, tja was ik ook bang voor maar mijn WoB klinkt maar minimaal hoger dan mijn PBT Akko Psittacus en emt het juiste bord vind ik het wel prettig klinken. Een diep klinkend bord maken is tegenwoordig zó makkelijk dat ik dat niet perse meer een must vind. Blijft wel altijd een persoonlijk puntje.

Wat ik absoluut merk bij GMK en waarom ik vaker dan ik zou willen naar specifiek hun sets aan het kijken ben zijn de kleuren/combinaties. Ik vind ze vaak echt geweldig en de combinaties/gekozen kleuren/nuances echt om te :9~
Zo heb ik dus Akko Psittacus die vrij niet subtiel is gebasseerd op GMK Modern Dolch (2). Geweldige keycap set, en voor de prijs had ik er nog wel één willen kopen maar zet dan MODO 2 er naast, de kleuren zijn zó mooi O+
Ja, je hebt zeker goede punten. De afwerking is super, alles is recht, legends consistent op dezelfde plaats, mooie stevige caps. En de kleuren zijn inderdaad top natuurlijk. Ik bedoel: kijk nou O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgXBSB3cO_yqubMVyWCP5I4PN3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbK1Vs4bhyGNDg8smYlwKoTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DDgGQGH4ghcFr8EWX5TpaYX0g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M445mMq2xiFAymn0sbShB0la.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwNw_2AQDX7SWjNKp671hdRE8N0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXYaonG4a19zyvL57KQoQ2e7.jpg?f=fotoalbum_large

Ikki Aurora R2 met GMK Classic Blue white base. Beetje jammer van de “matching” coiled cable wel maar ben er verder wel mee in mijn nopjes. En eerlijk: hoe langer ik op de gmk caps type, hoe minder ik me stoor aan de eerder genoemde punten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Dest_ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:13:

Iemand een idee of dit kan werken?
Zoals je zelf ook al had gezien, vermelden ze dat het niet compatible is en dat zal inderdaad met die rare onderste rij te maken hebben.

@GAIAjohan Dat wordt wel meer aangehaald en dat klopt enkel voor letters, cijfers en symbolen zijn een heel ander verhaal. Natuurlijk kan het keyboard er anders fysiek uitzien dan in je OS, maar dan wordt een ingewikkeld paswoord intypen een "leuke" oefening. ]"#ç

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Whaam schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

De Kyria heeft die “aggressive stagger” zoals ze het zelf noemen, dat de buitenste (twee) kolommen lager zijn geplaatst dan bij veel andere splits. Dat is voor mij perfect, heb de layout geprint en “getest”, en mijn korte pinkies kunnen gewoon meedoen :+
Haha, ja, ik heb hier ook al een print met wat knoppen erop klaarliggen, het lijkt erop dat het een redelijke match is. Voor de zekerheid wil ik nog wel even kijken of een minder aggressieve stagger beter zou werken, gewoon voor de zekerheid. Dit wordt geen één-nacht-ijs-project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combimagnetronn
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 23:36
Iemand hier ervaring met Yunzii keyboards? Heb vorige week de VN66 gepre-orderd, 60% met rotary knob! Nog nooit eerder gezien dus erg benieuwd naar hoe dat gaat zijn. Met 85$ ook een heel zacht prijsje.. nu hopen dat het niet too good to be true is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag zijn er wat extra's gepost op mykeyboard, en denk dat er voor sommige wel wat interessants tussen zit, namelijk de ikki R2 (en add ons). Prijzen zijn bijna hetzelfde als tijdens de GB, paar euro's hoger (maar dat zal waarschijnlijk gewoon komen door de zwakke euro). Moet zeggen, ben nog steeds erg blij met de ikki en door alle extra's is er onwijs veel te proberen en te customizen, iets wat andere borden in die prijscategorie wel vaak missen.

Ook de Ginkgo zit er bij, geen idee hoe die is, want die is eindelijk onderweg voor mij. Ook veel goede verhalen en wordt vaak vergeleken met de vega. Misschien zijn die alleen tegenwoordig "achterhaald" door de komst van de QK65 ondertussen en het vele andere wat op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
Bubble-BE schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Zoals je zelf ook al had gezien, vermelden ze dat het niet compatible is en dat zal inderdaad met die rare onderste rij te maken hebben.
Ik heb mij wat slecht uitgedrukt denk ik. Idee was om GMMK 2 te kopen met duitse iso keycaps, zodat ik zeker keycaps heb voor alle knoppen. En dan waar nodig ik de keycaps vervang door deze uit de azerty fr pack voor de GMMK 1. In de hoop dat deze knoppen van dezelfde leverancier en hetzelfde materiaal zelfde look en feel hebben.
Dan heb ik voor € 160 deze in huis met rode switches. Kan ik eerst even kijken hoe mij dit bevalt en daarna even kijken om een switch tester pack of zo aan te kopen.

Ik ben al enkele dagen het internet aan het afzoeken naar azerty be keycaps en dit lijkt inderdaad een eenhoorn te zijn onder keycaps. Het zal denk ik al een succes zijn als ik een betaalbare keyboard heb met azerty fr layout denk ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Dest_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Ik heb mij wat slecht uitgedrukt denk ik. Idee was om GMMK 2 te kopen met duitse iso keycaps, zodat ik zeker keycaps heb voor alle knoppen. En dan waar nodig ik de keycaps vervang door deze uit de azerty fr pack voor de GMMK 1. In de hoop dat deze knoppen van dezelfde leverancier en hetzelfde materiaal zelfde look en feel hebben.
Ah, op die manier, misschien was ik niet helemaal mee. Dat lijkt me inderdaad een goeie oplossing. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

PBT Notion + deskmat binnen, Momoka Zoo65 (FR4 plate) met lubed (krytox 205g0) en filmed Gateron Pro yellows en OwLab stabs (205g0 op de behuizing en XHT BDZ op de draad). Had een kabel besteld die qua kleur goed paste, maar de 2m die ik besteld had bestaat blijkbaar niet dus kreeg 1.20m en die is te kort. Maar eens kijken naar een CableMod oid na de vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia_5xgSZT4yQGwiLwVST4xi1dB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0ts1gMyYPEn7HKKmvtU5PKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOZduTl3WaRIv4mu-Pijj_opvJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUAHBX31UM40Moc4ExYTu9jB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:
PBT Notion + deskmat binnen, Momoka Zoo65 (FR4 plate) met lubed (krytox 205g0) en filmed Gateron Pro yellows en OwLab stabs (205g0 op de behuizing en XHT BDZ op de draad). Had een kabel besteld die qua kleur goed paste, maar de 2m die ik besteld had bestaat blijkbaar niet dus kreeg 1.20m en die is te kort. Maar eens kijken naar een CableMod oid na de vakantie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*kuch* kabel van @YaaD ?*kuch*

Wat een gave kleurrijke set! :9~
Mooi bordje, mooie keycaps en mat, Pro Yellows zijn fijn (de 2.0?) en fijne stabs. Kan niet anders dan dat dit heerlijk werkt!
Whaam schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ikki Aurora R2 met GMK Classic Blue white base. Beetje jammer van de “matching” coiled cable wel maar ben er verder wel mee in mijn nopjes. En eerlijk: hoe langer ik op de gmk caps type, hoe minder ik me stoor aan de eerder genoemde punten. :)
Dang al al zo'n knaller!! :9~
Juist op de Ikki kan ik me niet storen aan een wat minder diep geluid want dat ding is al zo muted als de pest!
Wat is je ervaring met de R2 met metalen over tov de R1? Ik zit nog wel eens te loeren naar een metalen topcover maar ik kan niet helemaal vinden wat een half alu-half PC nou doet voor het geluid. En ik vind de smoked tranclucent heel erg mooi wat ook niet helpt.

@superbok Serieus.....ik heb het vaker gezegd, mijn portemonnee haat jou :+
Die Ginko E-White is erg mooi maar ik vind de Ginko zelf niet écht geweldig :? En GMK Minimal :9~

Twijfel of ik nog wat Ikki R2 dingetjes zal bestellen, metalen topcover, FR4 plate voor wat extra crisp? Keuze's, keuze's

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
Bubble-BE schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:29:
Azerty-BE zijn bijna onmogelijk los te vinden te vinden. Ik ken er maar één: Tai-Hao Blue Navy Keycap Set AZERTY (BE) - heb ik, prima kwaliteit trouwens.
Heb je deze bij Tai-Hao zelf besteld? Zo ja, hoe lang moest je wachten op je set en zou je nog weten hoeveel je extra mag rekenen aan importkosten/tax?
Ik zie namelijk dat ze terug 1 set keycaps aanbieden in Azerty BE layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
superbok schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:43:
Vandaag zijn er wat extra's gepost op mykeyboard, en denk dat er voor sommige wel wat interessants tussen zit, namelijk de ikki R2 (en add ons). Prijzen zijn bijna hetzelfde als tijdens de GB, paar euro's hoger (maar dat zal waarschijnlijk gewoon komen door de zwakke euro). Moet zeggen, ben nog steeds erg blij met de ikki en door alle extra's is er onwijs veel te proberen en te customizen, iets wat andere borden in die prijscategorie wel vaak missen.

Ook de Ginkgo zit er bij, geen idee hoe die is, want die is eindelijk onderweg voor mij. Ook veel goede verhalen en wordt vaak vergeleken met de vega. Misschien zijn die alleen tegenwoordig "achterhaald" door de komst van de QK65 ondertussen en het vele andere wat op de markt is.
Ik ben op zoek naar mijn eerste (sinds de jaren 90 dan) keyboard. Maar zoals veel mensen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik was aan het kijken naar een Epomaker maar twijfel wat nu een slimme keuze is.
Zijn de ikki r2 een goede optie voor beginners? wat voor switches zitten daar in? Moet ik hem zelf bouwen?
Kan ik voor dat keyboard andere switches & keycaps kopen om te proberen? Hoe weet ik of ze gaan passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brieto schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Ik ben op zoek naar mijn eerste (sinds de jaren 90 dan) keyboard. Maar zoals veel mensen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik was aan het kijken naar een Epomaker maar twijfel wat nu een slimme keuze is.
Zijn de ikki r2 een goede optie voor beginners? wat voor switches zitten daar in? Moet ik hem zelf bouwen?
Kan ik voor dat keyboard andere switches & keycaps kopen om te proberen? Hoe weet ik of ze gaan passen?
De ikki bordjes werken met alle mx style switches, zowel 3-pin als 5-pin. De normale uitvoering wordt zonder switches, stabilizers en keycaps geleverd, bij sommige speciale uitvoeringen zit het er wel bij.
Qua keycaps, ook hier moet het weer mx style zijn. De layout is wel erg gangbaar, zolang we voor de onderste rij 1.25u keycaps in de set zitten en er wat keycaps voor het blokje rechtsboven zijn past het.
Het lijkt mij een erg mooi bord om te beginnen, dat gezegd hebbende, ik heb hem zelf (nog) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Alles past mooi bij elkaar de kabel zal het geheel afmaken.
sapphire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Dang al al zo'n knaller!! :9~
Juist op de Ikki kan ik me niet storen aan een wat minder diep geluid want dat ding is al zo muted als de pest!
Wat is je ervaring met de R2 met metalen over tov de R1? Ik zit nog wel eens te loeren naar een metalen topcover maar ik kan niet helemaal vinden wat een half alu-half PC nou doet voor het geluid. En ik vind de smoked tranclucent heel erg mooi wat ook niet helpt.

@superbok Serieus.....ik heb het vaker gezegd, mijn portemonnee haat jou :+
Die Ginko E-White is erg mooi maar ik vind de Ginko zelf niet écht geweldig :? En GMK Minimal :9~

Twijfel of ik nog wat Ikki R2 dingetjes zal bestellen, metalen topcover, FR4 plate voor wat extra crisp? Keuze's, keuze's
Sorry >:)

Kan vanmiddag hopelijk wat meer schrijven over de ginkgo, ligt ergens in een busje van DHL op het moment. Maar had dus eerste een e-white versie gekregen ipv de zilveren, en had hem bijna gehouden omdat ik het zo mooi vond. Zeker als je nog geen witte case hebt, is het een mooie aanvulling voor de collectie. En de top bezel maakt hem in ieder geval erg herkenbaar, denk dat dat een geval is van: je haat het, of houdt er van. Als er alleen een case te koop was, en niet het hele kit (want dan heb je alles dubbel), had ik nog een kleur besteld.

Typ nu 2 weekjes op de ikki met een nieuw pcb/ plate en de alu top en ben positief verrast. Als je extreme flex wilt, is dat mogelijk met alle flexcuts die er zijn. Maar als je het wat minder wilt, maar nog steeds meer dan het origineel, doe je de siliconen demper er tussen. Klein voorbeeld, en hier hoef je helemaal niet zo veel kracht voor te zetten, trouwens met de pom plate. Met gewoon typen voel je het ook al. De alu top maakt het bord iets luider. Voornamelijk de spacebar heeft een ander geluid, terwijl de alpha's vrijwel hetzelfde blijven. Ook oogt het wat luxer en mooier vind ik, maar dat is voorkeur.

En voor minimal, bestel het hier bij de designer zelf, scheelt weer wat in prijs, en alle kits zijn daar ook nog beschikbaar.
[...]

Mooie uitleg hierboven inderdaad. Ben zelf erg tevreden met de ikki, helemaal als starter bordje. Staat genoeg in het topic over ervaringen van mij, maar ook andere die je kunnen helpen met de keuze. Met alle keuzes kan het inderdaad een beetje te veel worden, en wat de een prettig vind is het tegenovergestelde voor een ander. Kwestie van proberen en kijken wat jij zelf wilt, en hopelijk voor je portemonnee is dat een korte reis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ooit wil ik ook nog wel een ikki halen, maar dan wordt het eerst maar eens 1 of 2 bordjes zien te verkopen. Het begint wel een beetje uit de hand te lopen langzamerhand. Eerst maar eens even wachten op m'n qk65 r2 en epo680...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

De Ikki R1 was mijn 2e 'custom' bord na een eerste GK68 (budget Chinees bordje) en kun je goed doen als eerste custom bord hoor.
Fijne van de Ikki is dat je hem heel basic kunt bouwen zoals ikzelf nu heb. Je moet dan naast de kit die je koopt stabilizers bij kopen, switches en keycaps.
Heel goedkoop is het niet maar als je gewoon degelijke stabilizers, setje budget switches en keycaps koopt heb je een heel erg fijne basis waarmee je alle kanten uit kunt qua proberen.

Je moet het bord zelf bouwen maar er zijn online handleidingen te vinden en anders staat vragen vrij :)
De standaard PCB (printplaat) is hotswap wat betekend dat je switches er als het ware in prikt, je hoeft dus niet te solderen. Eigenlijk een grote bouwdoos :+
Switches en keycaps moeten MX compatible zijn wat vrijwel de meeste zijn (meest gebruikte/gangbare).

@superbok Ow spannond :)

Ik vind de Ginko niet lelijk ofzo hoor maar strakker heeft meer de voorkeur. Had hem zeker ook gekocht als ik de QK65 niet net had, weer even snel €290 stukslaan vind ik teveel van het goede :X
Zeker omdat het dan inderdaad een collectie word, nu al één bord over die vrijwel niet gebruikt word (de Ikki) en dat vind ik al lastig :o
Wit bord staat zeker nog wel eens op het lijstje, schitterend maar wel erg opvallend en aangezien de PC in de woonkamer staat weet ik niet of dat een goed plan is. En een bord van €300~400 permanent op werk laten liggen vind ik ook weer zo wat.
Ach moet wat te wensen houden toch ;)

* sapphire vind de Mode sixtyfive nog steeds één van de mooiste borden :9~

Wbt de Ikki iets meer flex mag maar dat mis ik eigenlijk niet zo, vooral het geluid wat ik een ding vind.Krijg je met de siliconen dempers meer flex? Ik dacht juist de Poron? heb nu alleen de side chips met Poron gaskets.
Die top zou het wat luider maken en wellicht een andere plate maarja top vind ik eigenlijk niet eens mooier :+ Je bent een zeur of niet O-)

Thanx voor de link, qoda is lekker bezig, die zijn toch ook de designer van MODO 2 :9~ O+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

De Ikki R1 was mijn 2e 'custom' bord na een eerste GK68 (budget Chinees bordje) en kun je goed doen als eerste custom bord hoor.
Fijne van de Ikki is dat je hem heel basic kunt bouwen zoals ikzelf nu heb. Je moet dan naast de kit die je koopt stabilizers bij kopen, switches en keycaps.
Heel goedkoop is het niet maar als je gewoon degelijke stabilizers, setje budget switches en keycaps koopt heb je een heel erg fijne basis waarmee je alle kanten uit kunt qua proberen.

Je moet het bord zelf bouwen maar er zijn online handleidingen te vinden en anders staat vragen vrij :)
De standaard PCB (printplaat) is hotswap wat betekend dat je switches er als het ware in prikt, je hoeft dus niet te solderen. Eigenlijk een grote bouwdoos :+
Switches en keycaps moeten MX compatible zijn wat vrijwel de meeste zijn (meest gebruikte/gangbare).

@superbok Ow spannond :)

Ik vind de Ginko niet lelijk ofzo hoor maar strakker heeft meer de voorkeur. Had hem zeker ook gekocht als ik de QK65 niet net had, weer even snel €290 stukslaan vind ik teveel van het goede :X
Zeker omdat het dan inderdaad een collectie word, nu al één bord over die vrijwel niet gebruikt word (de Ikki) en dat vind ik al lastig :o
Wit bord staat zeker nog wel eens op het lijstje, schitterend maar wel erg opvallend en aangezien de PC in de woonkamer staat weet ik niet of dat een goed plan is. En een bord van €300~400 permanent op werk laten liggen vind ik ook weer zo wat.
Ach moet wat te wensen houden toch ;)

* sapphire vind de Mode sixtyfive nog steeds één van de mooiste borden :9~

Wbt de Ikki iets meer flex mag maar dat mis ik eigenlijk niet zo, vooral het geluid wat ik een ding vind.Krijg je met de siliconen dempers meer flex? Ik dacht juist de Poron? heb nu alleen de side chips met Poron gaskets.
Die top zou het wat luider maken en wellicht een andere plate maarja top vind ik eigenlijk niet eens mooier :+ Je bent een zeur of niet O-)

Thanx voor de link, qoda is lekker bezig, die zijn toch ook de designer van MODO 2 :9~ O+
Ja, blijft duur inderdaad, helemaal voor het leuke en het idee dat andere minder gebruikt worden. Hebben nu twee weken de ikki op m'n bureua ipv de mode. Gisteren wat dingen veranderd aan de ikki en een paar uur de mode gepakt. Werd gelijk weer verliefd :D Als je dan weer die stap omhoog maakt, merk je het verschil echt erg goed.

Heb zelf de poron gaskets op de chips, en dan de twee middelste chips horizontaal weg gelaten. Wat mij betreft de ideale setup. Silicoon wel geprobeerd, maar merkte weinig verschil eigenlijk.

Vind dat sowieso wel een nadeel van GB. Eerst een beetje FOMO, om vervolgens maanden te moeten wachten. En in de tijd dat je moet wachten koop je nog meer, omdat het lijkt alsof je nog niets hebt, maar ineens heb je dan een heleboel. Komende halfjaar verwacht ik de QK65, Paragon en Chapter1. Nu zullen de laatste twee nog wel even duren, maar de collectie groeit dan wel ineens heel erg hard, te hard misschien. Toch zijn ze allemaal uniek op de NK65 EE zie ik mijzelf de rest niet zo snel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Ja, blijft duur inderdaad, helemaal voor het leuke en het idee dat andere minder gebruikt worden. Hebben nu twee weken de ikki op m'n bureua ipv de mode. Gisteren wat dingen veranderd aan de ikki en een paar uur de mode gepakt. Werd gelijk weer verliefd :D Als je dan weer die stap omhoog maakt, merk je het verschil echt erg goed.

Heb zelf de poron gaskets op de chips, en dan de twee middelste chips horizontaal weg gelaten. Wat mij betreft de ideale setup. Silicoon wel geprobeerd, maar merkte weinig verschil eigenlijk.

Vind dat sowieso wel een nadeel van GB. Eerst een beetje FOMO, om vervolgens maanden te moeten wachten. En in de tijd dat je moet wachten koop je nog meer, omdat het lijkt alsof je nog niets hebt, maar ineens heb je dan een heleboel. Komende halfjaar verwacht ik de QK65, Paragon en Chapter1. Nu zullen de laatste twee nog wel even duren, maar de collectie groeit dan wel ineens heel erg hard, te hard misschien. Toch zijn ze allemaal uniek op de NK65 EE zie ik mijzelf de rest niet zo snel verkopen.
Allemachtig heeft iemand even een vermogen uitstaan aan GB's _/-\o_
Wel aparte borden zeg, die Paragon met die ronde hoeken en de Chapter1 met het gewicht en twee helften :9
Ik weet nog niet of ik zover wil gaan om te zeggen dat toetsenborden am sich echt mijn hobby is, dan kan ik me voorstellen dat 5+ borden en af en toe wisselen leuk is.
Nu is het vooral ontstaan omdat PC in algemeen meer de hobby was, toetsenbord kapot was en ik tijdens corona wat te knutselen zocht. Maarja 2,5 jaar en 4 borden verder weet ik niet helemaal of het dat alleen nog is O-)

Ik heb het nu met de Ikki en de QK65, Ikki zit ik soms op en een heerlijk bord. Pak ik de QK65 en ben ik weer om. KBD67 blijft mijn haat-liefde bord maargoed was uiteindelijk relatief goedkoop, klinkt lekker en typt prima dus ideaal werkbord.
Die Mode sixtyfive knaagt nog wel hoor, ooit....kan ik gelijk een witte doen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Dest_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Heb je deze bij Tai-Hao zelf besteld? Zo ja, hoe lang moest je wachten op je set en zou je nog weten hoeveel je extra mag rekenen aan importkosten/tax?
Ik zie namelijk dat ze terug 1 set keycaps aanbieden in Azerty BE layout
Ik had ze indertijd gevonden via https://www.gamegear.be, dat was makkelijk, maar daar zie ik ze nu niet meer staan. Je kan eens snuisteren via franse sites.

Best grappig dat die onder "exotic" staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Wel aparte borden zeg, die Paragon met die ronde hoeken en de Chapter1 met het gewicht en twee helften :9
Ik weet nog niet of ik zover wil gaan om te zeggen dat toetsenborden am sich echt mijn hobby is, dan kan ik me voorstellen dat 5+ borden en af en toe wisselen leuk is.
Nu is het vooral ontstaan omdat PC in algemeen meer de hobby was, toetsenbord kapot was en ik tijdens corona wat te knutselen zocht. Maarja 2,5 jaar en 4 borden verder weet ik niet helemaal of het dat alleen nog is O-)

Ik heb het nu met de Ikki en de QK65, Ikki zit ik soms op en een heerlijk bord. Pak ik de QK65 en ben ik weer om. KBD67 blijft mijn haat-liefde bord maargoed was uiteindelijk relatief goedkoop, klinkt lekker en typt prima dus ideaal werkbord.
Hier knaagt het ook wel weer hoor, gewoon "omdat".

De GK68 is een prima ramplank, niet erg spannend.
De KBD67Lite is voor mij echt heerlijk, ik merk echt een stap in 'kwaliteit' en gevoel naar deze toe.

Ik vraag me dus af of de stap vanaf mijn kbd67lite naar bv een ikki/qk65/iets anders me ook weer een boost gaat geven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

En dan ook nog een zooi aan keycaps die binnenkort toch hopelijk ook wel eens binnen gaan komen. Maar zijn inderdaad bijzondere borden. Beide ook ontzettend lang in IC en al die tijd gevolgd tot de GB. Toen dacht ik nog, welke gek geeft zo veel geld uit aan een bord....... 8)7 Nu kijk ik in de spiegel en zie ik de gek. Maar ondertussen is het echt tot een hobby uitgegroeid en ook een van de weinige dingen waar ik m'n geld aan uitgeef. Heb er zelfs een hele spreadsheet voor, omdat het te veel werd om allemaal te volgen.

Maar met vier borden is het in ieder geval niet meer "gewoon" een toetsenbord. Misschien is er nog een weg terug voor je :P
Henkie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Hier knaagt het ook wel weer hoor, gewoon "omdat".

De GK68 is een prima ramplank, niet erg spannend.
De KBD67Lite is voor mij echt heerlijk, ik merk echt een stap in 'kwaliteit' en gevoel naar deze toe.

Ik vraag me dus af of de stap vanaf mijn kbd67lite naar bv een ikki/qk65/iets anders me ook weer een boost gaat geven :)
Ikki en de lite zijn redelijk gelijk, enige waarom ik de ikki eerder zou aanraden is voor alle extra keuzemogelijkheden die het biedt. Kwaliteit is ook iets beter, maar niet een enorme stap. Zonder dat ik de QK65 heb, durf ik toch wel te zeggen dat dat wel echt een stap vooruit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
superbok schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Ikki en de lite zijn redelijk gelijk, enige waarom ik de ikki eerder zou aanraden is voor alle extra keuzemogelijkheden die het biedt. Kwaliteit is ook iets beter, maar niet een enorme stap. Zonder dat ik de QK65 heb, durf ik toch wel te zeggen dat dat wel echt een stap vooruit is.
Allright. Gaat me geld kosten :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vond zelf de sonnet een hele gave 75% met donkerblauwe top en dan koperen detail en bottom, maar de prijs... Mijn haat-liefde bord is een kbd67 mkII, mooi bord en typt heerlijk, maar al zoveel contact moeten hebben met de klantenservice... Dan ook nog een 96% die in bruikleen is bij m'n pa, een nk65 milkshake, want de prijs was zo leuk en een 75% die ik niet kwijt kan, want heb geen andere 75% (blijft toch het fijnste voor mij).

Zodra de qk65 en epo680 (die overigens hoogstwaarschijnlijk niet voldoet aan de wetten) binnen zijn maar eens kijken wat ik met de kbd67 en nk65 ga doen... Daarna mogelijk op zoek naar een ikki en/of een andere 75%. Mijn vrienden noemen het al een fetisj inmiddels :X (wel met de nodige ironie natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

[...]

De R2 is momenteel op voorraad bij mykeyboard, dus mocht je die willen proberen is je timing perfect :) het is inderdaad een “kale” set, zoals MatthijsBoog al zegt.

Mocht je dat teveel gedoe vinden en een Ikki68 R1 overwegen (die zijn dus uitgebracht in 2021) kan ik je daar misschien bij helpen, zie mijn signature. Ze worden ook via andere kanalen nog wel aangeboden, kijk bijvoorbeeld in de mykeyboard discord in het market-want-to-sell kanaal, of r/mechmarket op reddit. In mijn geval: heb nog wel caps en switches en stabs erbij, en het is een hotswap versie, wat betekent dat als je huidige switches niet bevallen, je makkelijk kunt wisselen en je niet zelf hoeft te solderen.

Pagina: 1 ... 95 ... 158 Laatste