Wat is jullie ervaring met de support van KBDfans? Na 2 weken een functioneel bord te hebben ging mijn kbd67 mkII weer toetsen verwisselen. Dus ik zou gecontacteerd worden door de persoon die verantwoordelijk is voor de pcb's om vervolgens exact dezelfde "oplossing" als van de basic support te krijgen... Het zit allemaal niet echt mee tot nu toe.
Mocht er iemand nog een vel PE foam willen, ik heb een paar vierkante meter liggen na wat klussen in huis
Over het algemeen worden de kbd borden vaak prima ontvangen. Nog niet eerder echt klachten van dit kaliber over gehoord.MatthijsBoog schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:39:
Wat is jullie ervaring met de support van KBDfans? Na 2 weken een functioneel bord te hebben ging mijn kbd67 mkII weer toetsen verwisselen. Dus ik zou gecontacteerd worden door de persoon die verantwoordelijk is voor de pcb's om vervolgens exact dezelfde "oplossing" als van de basic support te krijgen... Het zit allemaal niet echt mee tot nu toe.
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Intussen dusdanig regelmatig mijn vrouw de wat meer esotherische builds laten zien (40% splits en zo) met als grap de vraag "is dit niks voor je", maar bij een wat normaler bord was het ineens "oh, maar die is wel leuk" - en dan komt van het één het ander en voor je het weet is er een TH80 besteld en zijn er knoppen en switches uitgezocht... Omdat het een kantoor-compatible board moet worden, is het thema S T I L. Silent switches, ik ga ze ook nog eens luben (eerste keer), enzovoorts. Wordt een leuk projectje, zin in!
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Ik heb hem al een tijdje, maar wou toch nog even hier mijn laatste aanwinst showen:
:strip_exif()/f/image/0vh3wwdTVo7KZjHFtothPnby.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de IBM Beamspring 3276 behorend bij de IBM 3278 terminal.
Ik wou al een tijdje een Beamspring maar de prijs heeft mee een behoorlijke tijd tegengehouden, uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan en heb er toch eentje gekocht, voor de niet misselijke prijs van 1000 Euris.
Maar daar hield het niet mee op, om hem ook te kunnen gebruiken met me pc moest ik ook nog een Xwhatit controller kopen. (Ik heb ook een solenoid controller gekocht om dat typen met solenoid aan echt lekker klinkt)
Ook nog wat foam omdat het foam wat er in zat totaal vergaan was.
En aangezien een gedeelte van de verf aan het afbladderen was heb ik de behuizing laten zandstralen en poedercoaten. (bijkomend voordeel was dat het klepje nu geen speling maar heeft en niet meer rammelt als ik typ)
Totalen kosten: 1300
Ik geef Chyrosran22 hiervan de schuld, zonder zijn YouTube kanaal had ik nooit zoveel geld aan keyboards uitgegeven
Ben er wel blij mee (mag ook wel voor het geld) ook al moet ik wel zeggen dat 1300 euro eigenlijk te veel is voor een keyboard, maar ja ze zijn nu eenmaal zo duur en als je een Beamspring wilt moet je dat geld er voor neerleggen.
De indeling wijkt wat af van de huidige standaard indeling maar toch heb ik er geen problemen mee.
Dacht eerste dat de entertoets op een hele onhandige plek zit (een unit lager dan normaal), maar om de een of andere reden vind ik hem op een fijnere plek zitten dan waar die normaal zit.
:strip_exif()/f/image/0vh3wwdTVo7KZjHFtothPnby.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de IBM Beamspring 3276 behorend bij de IBM 3278 terminal.
Ik wou al een tijdje een Beamspring maar de prijs heeft mee een behoorlijke tijd tegengehouden, uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan en heb er toch eentje gekocht, voor de niet misselijke prijs van 1000 Euris.
Maar daar hield het niet mee op, om hem ook te kunnen gebruiken met me pc moest ik ook nog een Xwhatit controller kopen. (Ik heb ook een solenoid controller gekocht om dat typen met solenoid aan echt lekker klinkt)
Ook nog wat foam omdat het foam wat er in zat totaal vergaan was.
En aangezien een gedeelte van de verf aan het afbladderen was heb ik de behuizing laten zandstralen en poedercoaten. (bijkomend voordeel was dat het klepje nu geen speling maar heeft en niet meer rammelt als ik typ)
Totalen kosten: 1300
Ik geef Chyrosran22 hiervan de schuld, zonder zijn YouTube kanaal had ik nooit zoveel geld aan keyboards uitgegeven

Ben er wel blij mee (mag ook wel voor het geld) ook al moet ik wel zeggen dat 1300 euro eigenlijk te veel is voor een keyboard, maar ja ze zijn nu eenmaal zo duur en als je een Beamspring wilt moet je dat geld er voor neerleggen.
De indeling wijkt wat af van de huidige standaard indeling maar toch heb ik er geen problemen mee.
Dacht eerste dat de entertoets op een hele onhandige plek zit (een unit lager dan normaal), maar om de een of andere reden vind ik hem op een fijnere plek zitten dan waar die normaal zit.
Over een week of 2 worden mijn Cerakeys waarschijnlijk verzonden. Iemand die nog wilt meeliften? Kost verder niks extra, alleen dat wat ik betaal, prijzen in de link zijn exclusief import belasting. Maar nog geen idee wat voor waarde daarop wordt gezet, nog niet nagevraagd.
https://imgur.com/a/6ELA9aN
Heb je ze via Kickstarter?MatthijsBoog schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:24:
Over een week of 2 worden mijn Cerakeys waarschijnlijk verzonden. Iemand die nog wilt meeliften? Kost verder niks extra, alleen dat wat ik betaal, prijzen in de link zijn exclusief import belasting. Maar nog geen idee wat voor waarde daarop wordt gezet, nog niet nagevraagd.
Zo ja: Wanneer heb jij de survey ontvangen? Ik heb nog steeds niks van het bedrijf gehoord.
01010000 01100101 01110000 01100101
Idd via kickstarter, survey komt deze week. Maar die van mij wordt direct verzonden zodra alles binnen is bij hen, ben een soort support geworden in de bijbehorende Discord server.Generaal Pep schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Heb je ze via Kickstarter?
Zo ja: Wanneer heb jij de survey ontvangen? Ik heb nog steeds niks van het bedrijf gehoord.
Ben benieuwd wat je keus is geworden. Ik zit zelf ook te denken aan de Steelseries Apex 7 (brown), al twijfel ik tussen Blue en Brown.wuswug schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:18:
Hoi,
Mijn Ducky Zero DK2108S(Special Edition) Black Switch Blauwe LED uit 2013 gaat niet meer aan ( alleen 3 knopen branden nog als die aangesloten is) dus helaas tijd voor een nieuwe plank.
Hebben jullie nog aanraders? Het liefst een toetsenbord met de volgende specs:Wat ik zelf als opties heb gevonden
- Black switches of iets wat zwaar typt maar niet de clicky sounds ( wordt helaas niet gewaardeerd als het herrie maakt)
- Numeriek eiland
- Verlichting maar hoeft niet perse in RGB
- Dedicated media keys om geluid harder/zachter te doen(een scroll wiel o.i.d. is ook prima)
- Polssteun maybe handig maar overleef het ook wel zonder.
- Bedraad of wireless maakt mij niet zoveel uit (mits dan een accu ofzo in zit want ben wel het type die vergeet batterijen te halen
- Qwerty, US
- Qua kleur maakt het niet uit , als die er saai/zakelijk uit ziet is alleen maar beter
- Ook nog het liefst onder de €200
- Steelseries Apex 7 (QX2 Blue, Qwerty US) / Steelseries Apex Pro (Qwerty US)
- Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)
- Logitech MX Mechanical (Khailh Choc Brown V2, Qwerty US)
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Outemu Silent Lemon - geen idee hoe die gaan bevallen, maar dat merken we vanzelf. Vrouwlief tikt nu op zo'n plat HP-ding, dus zolang het een iets betere respons heeft dan nat karton, is het al snel een verbetering denk ik dan maar. Ik heb er ook een paar red panda's bij laten sturen, ben wel benieuwd hoe die aanvoelen.
Ik zat te twijfelen tussen dat of een lap poron of EVA - heb je toevallig ervaring met allebei en kun je er iets over kwijt?Eventueel volgieten met siliconen, dempt als een malle
Siliconen is gelijk weer zo'n permanent ding, ik heb er geen ervaring mee, dus ik ben een beetje bang om dat te verkloten. Ik zat ook al te kijken naar lappen siliconenspul, om dat dan op maat erin te snijden, geeft misschien wat minder rommel.
Een laagje watten kan ook prima werken. Gewoon bij de supermarkt zo'n zak van 80 CT halendnzm schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Outemu Silent Lemon - geen idee hoe die gaan bevallen, maar dat merken we vanzelf. Vrouwlief tikt nu op zo'n plat HP-ding, dus zolang het een iets betere respons heeft dan nat karton, is het al snel een verbetering denk ik dan maar. Ik heb er ook een paar red panda's bij laten sturen, ben wel benieuwd hoe die aanvoelen.
[...]
Ik zat te twijfelen tussen dat of een lap poron of EVA - heb je toevallig ervaring met allebei en kun je er iets over kwijt?
Siliconen is gelijk weer zo'n permanent ding, ik heb er geen ervaring mee, dus ik ben een beetje bang om dat te verkloten. Ik zat ook al te kijken naar lappen siliconenspul, om dat dan op maat erin te snijden, geeft misschien wat minder rommel.
Het gieten van silicoon is juist niet permanent. Heb het inmiddels zelf ook al een keer gedaan, en vond het er wel luxe uitzien en heeft ook nog een gewenst resultaat qua geluid. Met zo'n mix setje kan je meerdere borden vullen. En als je het toch niet lekker vindt klinken, haal je het er met gemak uit. Maar een beetje vul verpakkingsmateriaal of wat watten werkt inderdaad ook. Allemaal net een ander effect op het bord, geluid en het gewicht. Staan op youtube genoeg filmpjes over het silicoon gieten of andere methodes voor het "vullen" van je bord. Volgens mij heeft @YaaD (en andere) ook een aantal foto's gepost in het topic van hoe hij dat heeft gedaan en het er uit ziet.dnzm schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:01:
[...]
[...]
Ik zat te twijfelen tussen dat of een lap poron of EVA - heb je toevallig ervaring met allebei en kun je er iets over kwijt?
Vandaag ook eindelijk CRP R4 binnen gekregen. Heeft even geduurd (zou in eerste instantie +- novemer 2021 geleverd worden), maar na een verschuivingen zitten ze er op. Voor nu even op de NK65EE totdat ze later dit jaar op de QK65 zullen gaan. Kwaliteit is wel erg mooi, dikke pbt en mooi beige. En met de tulip kit toch nog een beetje kleur. Misschien nog wat extra kits bestellen wanneer de extra's droppen, heb nu namelijk alleen de kits voor een basis 65%
:strip_exif()/f/image/hQqqdiIzlD6kVveWMl7U8EOh.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik dan weer zo'n sceptisch onderbuikgevoel bij - is dat niet dusdanig open dat het eigenlijk geen fluit meer doet? Heeft iemand het wel eens getest? Met en zonder watten, ceteris paribus?Tweakriez schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:49:
[...]
Een laagje watten kan ook prima werken. Gewoon bij de supermarkt zo'n zak van 80 CT halen
Oh, het hecht dus niet aan het kunststof van de behuizing? Hm, dat maakt het dan weer minder eng. Op zich heb ik wel eens een gietfilmpje zien langskomen, misschien nog even terugkijken.superbok schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:23:
[...]
Het gieten van silicoon is juist niet permanent. Heb het inmiddels zelf ook al een keer gedaan, en vond het er wel luxe uitzien en heeft ook nog een gewenst resultaat qua geluid. Met zo'n mix setje kan je meerdere borden vullen. En als je het toch niet lekker vindt klinken, haal je het er met gemak uit.
En anders probeer ik het eerst wel op een gammel oud HP-baggerplankje, daar valt weinig aan te verkloten.
Voor de kickstarter backers komt de survey vandaag uit. Mocht je eerst nog foto's willen zien van de fabrieksversies (altijd kleine verschillen met handgemaakt), dan moet je de Discord even joinen. Daar worden ze volgende week geplaatst zodra de fabriek ze heeft geleverd.Generaal Pep schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Heb je ze via Kickstarter?
@dnzm Ik dacht dus ook dat het permanent was tot ik afgelopen weekend een filmpje zag waarin iemand het hele plakkaat er zo uit wipte!
Ik weet niet precies zo te vertellen wat de effecten van EVA, Poron,, ect zijn maar Keybored heeft recent wat filmpjes gemaakt waarin hij eea uitlegt over soorten foam en geluid, allemaal vrij wetenschappelijk onderbouwd.
Siliconen voegt massa toen en haalt het holle weg, merk dat bij de QK65 iets (want die is al vrij massief) maar vooral bij de de Ikki68 dempt het als een malle. Zonder siliconen is het een plastic hol bord.
Leuke switches trouwens, ben benieuwd naar je ervaring er mee, eens wat anders dan de standaard silent switches
Ik weet niet precies zo te vertellen wat de effecten van EVA, Poron,, ect zijn maar Keybored heeft recent wat filmpjes gemaakt waarin hij eea uitlegt over soorten foam en geluid, allemaal vrij wetenschappelijk onderbouwd.
Siliconen voegt massa toen en haalt het holle weg, merk dat bij de QK65 iets (want die is al vrij massief) maar vooral bij de de Ikki68 dempt het als een malle. Zonder siliconen is het een plastic hol bord.
Leuke switches trouwens, ben benieuwd naar je ervaring er mee, eens wat anders dan de standaard silent switches
Iets om eens mee te pielen dan, de komende tijd. Het zal toch wel een klein maandje duren voor alle spullen binnen zijn.sapphire schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
@dnzm Ik dacht dus ook dat het permanent was tot ik afgelopen weekend een filmpje zag waarin iemand het hele plakkaat er zo uit wipte!
Ja, het was deels een budget-overweging, maar wel met de overweging dat de ervaring niet geheel kak zal zijn. Ik meld me tzt wel met wat inzicht, al moet je daar niet al te veel van verwachten, ik heb alleen ervaring met gateron browns ...Leuke switches trouwens, ben benieuwd naar je ervaring er mee, eens wat anders dan de standaard silent switches
heeft zojuist de barebones versie van de Alice gelanceerd (wit). De prebuild van de zwarte komt binnenkort. Ik krijg hem als het goed is deze week binnen om te testen. Als er vragen zijn hoor ik het graag.
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 30-06-2022 17:17 ]
Misschien toch maar een setje Boba u4t bestellen binnenkort
Ik denk dat je dat eerder moet zien als de sound signature van een QK65 vanwege alle foam, en niet de sound signature van de switches. Ik heb er Boba LTs inzitten, en hoewel een video weinig representatief is, lijkt het geluid hier heel erg op. Een Boba U4T klinkt ook heel anders in mijn Vega, Primus of Ikki Aurora.
Sound tests are lies. 
Helemaal eens wat @Cebby zegt, dit is de foam/bord welke je hoort. Mijn QK65 met Alpaca's klinkt ook aardig zo. Kan iets verschillen door bv Black Inks er in te doen (iets lagere toon) of een andere switch maar het is voornamelijk het bord in dit fragment.
Nou het toch over geluid van borden gaat, ik zit een beetje in dubio qua borden. QK65 houd ik maar de Ikki68 en KBD67L zit ik een beetje mee.
Ikki68 (alu plate, poron gasket strips, alleen zij chips, mute silicon en brass weight) is een heerlijk bord maar qua geluid een lastige. Ultieme bord om een super stille mech mee te bouwen, met lubes Silent Alpaca's of lubed Boba U4S gewoon amper hoorbaar maar toch smoothe linear aanslag, met stock Bobagums ook nog écht super stil maar voelt iets meer snappy. Black Inks, Strawberries of Alpaca's (allen lubed) erin en je hebt nog steeds een vrij stil bord wat amper storend is voor de omgeving. Maar dat is het wel een beetje, al een paar combi's geprobeerd maar zonder de mute silicon klinkt het gewoon hol en cheap, gewicht maakt weinig verschil, tapemod idem weinig verschil. Kan PE foam proberen maar ik wil dat geluid juist niet aangezien ik dat op de 2 andere borden al een beetje heb.
Bord blijft gewoon heel muted klinken en mag wat meer open, kan ook weinig echte mods vinden voor het bord
Zou een andere plate hierbij nog helpen of iemand anders nog een idee? Tangerine's of Durock POMs erin gooien?
KBD67L daarentegen is een totaal ander bord, klinkt out of the box imho hol en goedkoop (voelt ook goedkoop aan). Bord is nu gevuld met neophreen, tapemod gedaan en PE foam en nu klinkt het met een setje KTT Rose heel open en vrij luid
Was opzich de bedoeling en het is best een lekker geluid maar iets te luid. Daarnaast is de standard PC plate heel erg strak waardoor bv LCET Jokers aanlopen. Wel een FR4 plate besteld, zou Q2 geleverd worden maar las op andere sites dat de levering is uitgesteld naar Q3.
Heb nog de KBD67 V3 case overwogen (meerdere keren) maar €160 is flink geld en dan klinkt het nog niet echt heel interessant. Dan nog liever een 2e QK65 bij wijze van
Mja weet niet echt wat ik moet/wil met deze twee borden. Zal anders vanavond eens kijken of ik wat kan opnemen en opzoeken wat ik qua geluid een beetje zoek.
Nou het toch over geluid van borden gaat, ik zit een beetje in dubio qua borden. QK65 houd ik maar de Ikki68 en KBD67L zit ik een beetje mee.
Ikki68 (alu plate, poron gasket strips, alleen zij chips, mute silicon en brass weight) is een heerlijk bord maar qua geluid een lastige. Ultieme bord om een super stille mech mee te bouwen, met lubes Silent Alpaca's of lubed Boba U4S gewoon amper hoorbaar maar toch smoothe linear aanslag, met stock Bobagums ook nog écht super stil maar voelt iets meer snappy. Black Inks, Strawberries of Alpaca's (allen lubed) erin en je hebt nog steeds een vrij stil bord wat amper storend is voor de omgeving. Maar dat is het wel een beetje, al een paar combi's geprobeerd maar zonder de mute silicon klinkt het gewoon hol en cheap, gewicht maakt weinig verschil, tapemod idem weinig verschil. Kan PE foam proberen maar ik wil dat geluid juist niet aangezien ik dat op de 2 andere borden al een beetje heb.
Bord blijft gewoon heel muted klinken en mag wat meer open, kan ook weinig echte mods vinden voor het bord
Zou een andere plate hierbij nog helpen of iemand anders nog een idee? Tangerine's of Durock POMs erin gooien?
KBD67L daarentegen is een totaal ander bord, klinkt out of the box imho hol en goedkoop (voelt ook goedkoop aan). Bord is nu gevuld met neophreen, tapemod gedaan en PE foam en nu klinkt het met een setje KTT Rose heel open en vrij luid
Heb nog de KBD67 V3 case overwogen (meerdere keren) maar €160 is flink geld en dan klinkt het nog niet echt heel interessant. Dan nog liever een 2e QK65 bij wijze van
Mja weet niet echt wat ik moet/wil met deze twee borden. Zal anders vanavond eens kijken of ik wat kan opnemen en opzoeken wat ik qua geluid een beetje zoek.
Ik heb een setje Boba u4t. Nou die klinken niet zoals in het filmpje, dat ligt echt aan de keyboard, plate, foam, etc.ricjuh schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:17:
Misschien toch maar een setje Boba u4t bestellen binnenkort
Heb je voor dit bord ook de silicon insert (geprobeerd)? Dat maakte voor mij een groot verschil.sapphire schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:10:
Helemaal eens wat @Cebby zegt, dit is de foam/bord welke je hoort. Mijn QK65 met Alpaca's klinkt ook aardig zo. Kan iets verschillen door bv Black Inks er in te doen (iets lagere toon) of een andere switch maar het is voornamelijk het bord in dit fragment.
KBD67L daarentegen is een totaal ander bord, klinkt out of the box imho hol en goedkoop (voelt ook goedkoop aan). Bord is nu gevuld met neophreen, tapemod gedaan en PE foam en nu klinkt het met een setje KTT Rose heel open en vrij luidWas opzich de bedoeling en het is best een lekker geluid maar iets te luid. Daarnaast is de standard PC plate heel erg strak waardoor bv LCET Jokers aanlopen. Wel een FR4 plate besteld, zou Q2 geleverd worden maar las op andere sites dat de levering is uitgesteld naar Q3.
In other news. For some reason dacht ik dat de akkogear.de ook zou shippen vanuit duitsland. Maar nee..
Dus dat wordt weer wat weken wachten op de goodies! (Jelly black CS's en CS jelly purples)
Ook eindelijk maar eens andere stabs besteld voor mn KBD Lite, het zijn de C³ Equalz V3 geworden. Ter vervanging van de (matige) stock stabs in mn KDBlite. Deze zouden wel wat eerder moeten arriveren al :-)
edit: en over IKKI gesproken, kreeg toevallig melding dat ergens vandaag de sale live gaat van alle extra's!
Dus voor de liefhebbers:
https://mech.land/collections/ikki68-aurora-extras
[ Voor 5% gewijzigd door Henkie op 30-06-2022 12:51 ]
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Dit is wel een Canadese vendor. Waardoor je waarschijnlijk hoge verzendkosten hebt en import moet gaan betalen. Tenzij je het echt heel graag wilt hebben, kan je beter wachten op de extra's van R2 van Mykeyboard. Die zwemmen nog steeds deze kant op en op deze manier zijn de kosten wat lager waarschijnlijk (zie zelfs dat MK nog een kit van R1 op voorraad heeft).Henkie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:49:
[...]
edit: en over IKKI gesproken, kreeg toevallig melding dat ergens vandaag de sale live gaat van alle extra's!
Dus voor de liefhebbers:
https://mech.land/collections/ikki68-aurora-extras
Heb zelf een siliconen insert gebruikt voor de Lite. Vond dat dat het geluid wel wat beter maakte. Zijn zelfs op maat gemaakt te koop bij vendors met KBDfans spullen. Maar nadat ik hem ongeveer een jaar had en andere toetsenborden kreeg, merkte ik wel dat hij wat goedkoper en minder premium is, waardoor hij uiteindelijk verkocht is.sapphire schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:10:
KBD67L daarentegen is een totaal ander bord, klinkt out of the box imho hol en goedkoop (voelt ook goedkoop aan). Bord is nu gevuld met neophreen, tapemod gedaan en PE foam en nu klinkt het met een setje KTT Rose heel open en vrij luidWas opzich de bedoeling en het is best een lekker geluid maar iets te luid. Daarnaast is de standard PC plate heel erg strak waardoor bv LCET Jokers aanlopen. Wel een FR4 plate besteld, zou Q2 geleverd worden maar las op andere sites dat de levering is uitgesteld naar Q3.
Ikki vindt ik erg afhangen van de switch en keycaps die er op zitten. Persoonlijk heeft gaat mijn voorkeur naar een switch met een "clack" geluid (durock POM/ Tangerine/ Tecsee Carrot etc.) en een FR4 plaat met alle siliconen. Maar wellicht dat dit veranderd wanneer ik de poron dempers krijg van R2. Geluid blijft wel redelijk muted in vergelijking met andere borden.
*Knip*
[ Voor 98% gewijzigd door Tweakriez op 30-06-2022 18:17 . Reden: Besproken in mail ]
Voor iedereen die niet in de discord zit van Oblotzky, hij en een aantal andere zijn pas naar GMK geweest voor een aantal (geheime) zaken, maar ook de "normale'" productie. Hij heeft daarover kort een stukje geschreven op de website. Korte samenvatting is dat de productie laatste half jaar flink is opgeschroefd nu de meeste obstakels zijn verholpen. Inmiddels zorgen de custom keycaps voor ongeveer de helft van de omzet en hebben ze dus ook belang bij het verkorten van het proces. Aantal sets voor de komende maanden worden nu al geproduceerd, waardoor ze er eerder zijn dan de laatste informatie die er was.
Leuk stukje om te lezen en geeft ook wat meer inzicht in het proces van GMK. De fabriek die ik voor ogen zag, is ook heel anders dan de werkelijkheid en nog een heleboel processen worden met de hand gedaan, alhoewel daar binnenkort verandering in zal komen.
Leuk stukje om te lezen en geeft ook wat meer inzicht in het proces van GMK. De fabriek die ik voor ogen zag, is ook heel anders dan de werkelijkheid en nog een heleboel processen worden met de hand gedaan, alhoewel daar binnenkort verandering in zal komen.
Leuk om te lezen! Bedankt voor het delen!superbok schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:56:
Voor iedereen die niet in de discord zit van Oblotzky, hij en een aantal andere zijn pas naar GMK geweest voor een aantal (geheime) zaken, maar ook de "normale'" productie. Hij heeft daarover kort een stukje geschreven op de website. Korte samenvatting is dat de productie laatste half jaar flink is opgeschroefd nu de meeste obstakels zijn verholpen. Inmiddels zorgen de custom keycaps voor ongeveer de helft van de omzet en hebben ze dus ook belang bij het verkorten van het proces. Aantal sets voor de komende maanden worden nu al geproduceerd, waardoor ze er eerder zijn dan de laatste informatie die er was.
Dat begrijp ik, maar ik heb juist een order uit staan voor deze QK65 vandaarmuhda schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:41:
[...]
Ik heb een setje Boba u4t. Nou die klinken niet zoals in het filmpje, dat ligt echt aan de keyboard, plate, foam, etc.
@Henkie ooksuperbok schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:50:
Heb zelf een siliconen insert gebruikt voor de Lite. Vond dat dat het geluid wel wat beter maakte. Zijn zelfs op maat gemaakt te koop bij vendors met KBDfans spullen. Maar nadat ik hem ongeveer een jaar had en andere toetsenborden kreeg, merkte ik wel dat hij wat goedkoper en minder premium is, waardoor hij uiteindelijk verkocht is.
Zaterdag avond al een stuk getypt maar blijkbaar niet op verstuur gedrukt

Die insert is al een aantal maanden amper tot niet verkrijgbaar, heb ik overwogen maarja...
Kan natuurlijk nog zelf siliconen gieten en had zelfs al een heel plan uitgedacht om een aantal ribben te verwijderen in de bodem, staal strips erin te plakken en siliconen te gieten om meer massa toe te voegen. Maarja is dat de moeite

Ben het wel met je eens over het minder premium, het is in de basis een prima bord maar als je andere borden hebt dan merk je dat het een instap bord is met minder opties.
Aan de andere kant heeft het bord me ook relatief weinig gekost aangezien ik alleen de PCB betaald heb (van de barebones kit) en heb ik ook weinig trek om een bord van een paar honderd euro permanent op werk te laten.
Van het weekend de Strawberry's er in gezet en dat is ook weer een heel ander geluid, wat voller en iets dieper maar geen Black Ink diepte (gelukkig in dit geval). Wel minder open dan de Roses maar wel een stuk smoother. Wel (weer) het idee dat de switches minder snappy aanvoelen dan op de Ikki68, niet de eerste keer dat ik problemen heb met switches op dit bord/plate dus hoop dat mijn FR4 plate snel komt zodat ik de PC plate kan uitsluiten.
Je word inderdaad wel keihard richting de 'clack' hoek gedreven wil je een beetje geluid krijgen in dit bord. Durock POM's zijn wel fijn maar prijzig en stock is de springping verschrikkelijkIkki vindt ik erg afhangen van de switch en keycaps die er op zitten. Persoonlijk heeft gaat mijn voorkeur naar een switch met een "clack" geluid (durock POM/ Tangerine/ Tecsee Carrot etc.) en een FR4 plaat met alle siliconen. Maar wellicht dat dit veranderd wanneer ik de poron dempers krijg van R2. Geluid blijft wel redelijk muted in vergelijking met andere borden.

Nu als probeersel eens mijn luidste set switches erin gezet, de LCET Jokers en dat is apart. Sowieso na maanden alleen maar smooth tot heul smoothe linears gebruikt te hebben zijn Tactiles wel even wennen
Morgen mee naar werk en eens een dagje daar op proberen.
Ach wel het ideale bord voor een stille tot extreem stille build, met bv. KTT Strawberry, Black Inks, Alpaca's of gewoon gat Yellows is het echt fijn muted voor de omgeving. Zet er Bobagums of Silent Alpaca's in en het is bijna doodstil
Daarnaast zijn de kleine dingen aan de Ikki ook wel fijn, meer opties qua plates, gewicht, stepped caps, iets meer keuze qua indeling, PC behuizing voelt veel beter dan ABS, ect.
Zoals ik al zei, luxeprobleem

Oil Kings zijn al binnen! En die zijn inderdaad wel heel soepel...
Ook maar wat nieuwe knopjes gehaald:
Ook maar wat nieuwe knopjes gehaald:
:strip_exif()/f/image/9kkw3DmeEj2ZXvQhAqEJku87.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door Arachas op 04-07-2022 13:14 ]
Na eerst twee Battletrons van de Action hebben gehad, v2 blue switch en v3 black switch.
De blue switch begint na verloop van tijd dubbele aanslagen te hebben op enkele toetsen, en de black switch beviel me niet.
Nu een epomaker EP84, die ook makkelijk meegenomen kan worden:

Bruine switches zodat ik toch het clicky gevoel heb, maar anderen er geen last van hebben
De blue switch begint na verloop van tijd dubbele aanslagen te hebben op enkele toetsen, en de black switch beviel me niet.

Bruine switches zodat ik toch het clicky gevoel heb, maar anderen er geen last van hebben
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 04-07-2022 17:32 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik heb de Dygma Defy vorige week op Kickstarter gebacked. Ik had mij voor de Kickstarter campagne al aangemeld voor de VIP status, dus ik krijg als het goed is een gratis extra add-on en dat gecombineerd met de Kickstarter-korting was het wel te doen. Ik heb nu dus een volledig uitgespecte Defy gekozen.
Het is een behoorlijke gok of ik wel aan het toetsenbord kan gaan wennen, maar wie niet waagt wie niet wint. Ik ben bereid het toetsenbord de tijd te geven om het te leren. Hiervoor twijfelde ik al over een Ergodox (EZ) en Moonlander, maar eigenlijk nog niet aangedurfd. De Defy heeft eigenlijk wel alles wat ik misschien nog een beetje mistte bij de Moonlander of Ergodox, dus de sprong maar gewaagd.
De Defy is trouwens uit de Kickstarter campaign en nu ook via de site te bestellen: https://dygma.com/products/dygma-defy
Het is een behoorlijke gok of ik wel aan het toetsenbord kan gaan wennen, maar wie niet waagt wie niet wint. Ik ben bereid het toetsenbord de tijd te geven om het te leren. Hiervoor twijfelde ik al over een Ergodox (EZ) en Moonlander, maar eigenlijk nog niet aangedurfd. De Defy heeft eigenlijk wel alles wat ik misschien nog een beetje mistte bij de Moonlander of Ergodox, dus de sprong maar gewaagd.
De Defy is trouwens uit de Kickstarter campaign en nu ook via de site te bestellen: https://dygma.com/products/dygma-defy
[ Voor 15% gewijzigd door CerandoX.nl op 04-07-2022 18:43 ]
Dat is volgens mij een mooi stapje vooruit. En mocht je iets anders willen dan browns, dan is dit board tenminste hot-swappable, dus iets meer future proof. En deze kleurstelling blijft netjes!GAIAjohan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Zo heel slecht was die v2 van de action echt niet. Dat was tot dan verreweg het beste bordje dat ik ooit gehad heb, alhoewel, begin jaren 90 hadden we een IBM bordje, maar die is natuurlijk meegegaan bij verkoop van de pc. Alleen jammer van de dubbele aanslagen. Volgens mij verkopen meerdere merken datzelfde bordje voor veel meer geld.dnzm schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:24:
[...]
Dat is volgens mij een mooi stapje vooruit. En mocht je iets anders willen dan browns, dan is dit board tenminste hot-swappable, dus iets meer future proof. En deze kleurstelling blijft netjes!
De v3 is veel lichter, en vooral de zwarte switches gaan gewoon veel te zwaar om lekker te typen.
De EP84 is inderdaad hot swappable, ben stiekem ook wel geïnteresseerd in gele switches, en inderdaad deze keycaps zijn gewoon gaaf m.i.
Qua toetsen heb ik dagelijks gewoon de F keys nodig en prntscreen en pause/break zijn in mijn werk ook erg nuttig. Kleiner ga ik dus niet kunnen
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 04-07-2022 20:06 ]
Dat 'Akko PC75B Plus Year of Tiger' met Akko Jelly Purple switches bordje bleef maar aan me trekken en dus toch maar besteld. Ik was alweer vergeten dat het een draadloos bord is maar wat extra gewicht kan nooit kwaad zal ik maar denken 
Ik denken dat als ik bestel bij een duitse toko dat ik geen last zou hebben van importheffingen en aanverwante kosten, tax was immers ook al bij de prijs toegevoegd. Verzendinformatie komt binnen en het komt rechtstreeks uit China
Nu vraag ik me af of ik straks toch importheffing en afhandelinskosten mag betalen, dan is dat bordje onderaan de streep toch wat duurder dan ik uit wilde geven voor een leuk uitziende gimmick. Ik betwijfel of ik het fijner ga vinden als mijn huidige Vortex Race 3 met MX Clear switches.
Iemand wel eens wat bij Akko besteld hier?
Ik denken dat als ik bestel bij een duitse toko dat ik geen last zou hebben van importheffingen en aanverwante kosten, tax was immers ook al bij de prijs toegevoegd. Verzendinformatie komt binnen en het komt rechtstreeks uit China
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XB3bhadNZrqmpJCnsYlAg4V6.jpg?f=user_large)
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Het hele idee van tax uncluded is dat je geen servicekosten en extra wachttijd hebt. Mocht je het toch wel moeten betalen dan kun je bezwaar maken bij postnl en de dubbel betaalde belasting terugkrijgen.botoo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:39:
Dat 'Akko PC75B Plus Year of Tiger' met Akko Jelly Purple switches bordje bleef maar aan me trekken en dus toch maar besteld. Ik was alweer vergeten dat het een draadloos bord is maar wat extra gewicht kan nooit kwaad zal ik maar denken
Ik denken dat als ik bestel bij een duitse toko dat ik geen last zou hebben van importheffingen en aanverwante kosten, tax was immers ook al bij de prijs toegevoegd. Verzendinformatie komt binnen en het komt rechtstreeks uit ChinaNu vraag ik me af of ik straks toch importheffing en afhandelinskosten mag betalen, dan is dat bordje onderaan de streep toch wat duurder dan ik uit wilde geven voor een leuk uitziende gimmick. Ik betwijfel of ik het fijner ga vinden als mijn huidige Vortex Race 3 met MX Clear switches.
[Afbeelding]
2 maal besteld Bij Akko, geen import kosten hoeven betalen. imho best bang voor buck bij Akko, 2x een black gold met jelly pinks een keer een 3098 en een 3084 voor mee naar kantoorbotoo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:39:
Ik denken dat als ik bestel bij een duitse toko dat ik geen last zou hebben van importheffingen en aanverwante kosten, tax was immers ook al bij de prijs toegevoegd. Verzendinformatie komt binnen en het komt rechtstreeks uit ChinaNu vraag ik me af of ik straks toch importheffing en afhandelinskosten mag betalen, dan is dat bordje onderaan de streep toch wat duurder dan ik uit wilde geven voor een leuk uitziende gimmick. Ik betwijfel of ik het fijner ga vinden als mijn huidige Vortex Race 3 met MX Clear switches.
[Afbeelding]
Andere combo was er niet met de jelly pinks, waar ik zeer tevreden mee ben ook. Zwarte case leent zich ook wel prima voor andere kleur keycaps tzt
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Welcome to the club! Zit ook te wachten op een Akko levering. de .de site maakt het verwarrend. staat wel duidelijk vermeld in de shipping info op de site. ach. Weten we dat ook weer.botoo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:39:
Ik heb al jaren een Filco Majestouch keyboard die nog best goed bevalt, alleen de stabilizer van de spatiebalk is niet helemaal lekker meer. Dit is een Costar stijl stabilizer als het goed is.
Ik heb de keycaps een paar keer vervangen en die kleine plastic inserts zitten een beetje los nu.
Heeft iemand een tip waar ik zoiets bestellen kan? Ik vond deze (voor mij onbekende) webshop, zou dat wat zijn?
https://www.fruugo.nl/cos...oles/p-82255690-169699422
En daarnaast wil ik ze ook een beetje invetten met een lube. Weet iemand wat voor een spul ik daarvoor gebruiken kan? Thx!
Ik heb de keycaps een paar keer vervangen en die kleine plastic inserts zitten een beetje los nu.
Heeft iemand een tip waar ik zoiets bestellen kan? Ik vond deze (voor mij onbekende) webshop, zou dat wat zijn?
https://www.fruugo.nl/cos...oles/p-82255690-169699422
En daarnaast wil ik ze ook een beetje invetten met een lube. Weet iemand wat voor een spul ik daarvoor gebruiken kan? Thx!
edit:
Ik zie nu dat Amazon ook zoiets verkoopt, voor een iets beter prijs
Ik zie nu dat Amazon ook zoiets verkoopt, voor een iets beter prijs
[ Voor 9% gewijzigd door stefanroelofs op 05-07-2022 10:20 . Reden: amazon link toegevoegd ]
Vandaag de laatste paar switches ontvangen om dit “kunstwerk” compleet te krijgen.
:strip_exif()/f/image/oY84B8zwLoHljeGimRGsopWf.jpg?f=fotoalbum_large)
Was even puzzelen hoe ik ze zou organiseren, maar redelijk tevreden. Zijn twee switch packs die ik heb gekocht en nog een zooitje per stuk. Best leuk om ze allemaal te testen, maar ook hoe het er uit ziet. Zijn 104 unieke switches en heb er nog een aantal over. Misschien over een paar maanden weer een nieuwe proberen te vullen met alles wat in de tussentijd uit komt.
:strip_exif()/f/image/oY84B8zwLoHljeGimRGsopWf.jpg?f=fotoalbum_large)
Was even puzzelen hoe ik ze zou organiseren, maar redelijk tevreden. Zijn twee switch packs die ik heb gekocht en nog een zooitje per stuk. Best leuk om ze allemaal te testen, maar ook hoe het er uit ziet. Zijn 104 unieke switches en heb er nog een aantal over. Misschien over een paar maanden weer een nieuwe proberen te vullen met alles wat in de tussentijd uit komt.
Cool!superbok schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:37:
Vandaag de laatste paar switches ontvangen om dit “kunstwerk” compleet te krijgen.
[Afbeelding]
Er komen geen extra kosten bij als je bij hun DE site besteld. Je betaald de BTW/import direct bij het bestellen. Wat je afrekent is je uiteindelijke prijs. Zou je bij de Amerikaanse site van hen bestellen dan heb je wel kans op import kosten.botoo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:39:
[Afbeelding]
Dang dat zijn er veel!superbok schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:37:
[Afbeelding]
Ik zit even over de 30 verschillende switches en dat vond ik al aardig
Eigenlijk moet er wel een lijstje bij met namen....op volgorde
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 05-07-2022 22:17 ]
Zijn dit allemaal switches uit setjes of heb je deze allemaal los geregeld?superbok schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:37:
[Afbeelding]
Zo, dat is deel één van het aankomende knutselproject:
:strip_exif()/f/image/W289PuIGEboCqgtJj0MVEuZw.jpg?f=fotoalbum_large)
(Voor de kijkers thuis: Epomaker TH80).
Voelt lekker stevig aan, ik zal er binnenkort even wat losse switches indrukken om te kijken hoe dat klinkt. Ben nog niet in het stadium van de hobby dat ik meerdere emmers daarvan heb liggen...
:strip_exif()/f/image/W289PuIGEboCqgtJj0MVEuZw.jpg?f=fotoalbum_large)
(Voor de kijkers thuis: Epomaker TH80).
Voelt lekker stevig aan, ik zal er binnenkort even wat losse switches indrukken om te kijken hoe dat klinkt. Ben nog niet in het stadium van de hobby dat ik meerdere emmers daarvan heb liggen...
Ik heb mijn stabs aangepakt met dit spul, dat werkte prima. Die waren gelijk een stuk stiller.stefanroelofs schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:13:
Bedankt voor de tip. Dat spul ligt gewoon bij de bouwmarkt.
Leuk ding die epomaker. Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik ben aan het kijken naar een Keychron Q2 of Q3. Vooral omdat die makkelijk te bestellen zijn bij alternate, voor nog een relatief schappelijke prijs.
Leuk ding die epomaker. Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik ben aan het kijken naar een Keychron Q2 of Q3. Vooral omdat die makkelijk te bestellen zijn bij alternate, voor nog een relatief schappelijke prijs.
Yep, en het kost relatief geen drol. Ik was van plan er nog een flesje SuperLube bij te halen voor de zaken die een olie nodig hebben ipv een vetje.stefanroelofs schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:24:
Bedankt voor de tip. Dat spul ligt gewoon bij de bouwmarkt.
Bij Epomaker zelf, 25-6 besteld en vandaag bezorgd.Leuk ding die epomaker. Mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik ben aan het kijken naar een Keychron Q2 of Q3. Vooral omdat die makkelijk te bestellen zijn bij alternate, voor nog een relatief schappelijke prijs.
Met Alternate heb ik ook goede ervaringen, daar heb ik mijn K2 vandaan. Dat was qua bezorgkosten en -tijden niet echt lonend om dat bij Keychron zelf te doen.
Net een YouTube review bekeken van die epomaker th80, maar wat een cool ding. Morgen maar bestellen denk ik. Nog ff bekijken wat voor een switches ik wil, geen ervaring met die nieuwe gateron proces.
104 stuks valt best mee, heb het totaal onder controlesapphire schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:11:
[...]
Dang dat zijn er veel!
Ik zit even over de 30 verschillende switches en dat vond ik al aardig
Eigenlijk moet er wel een lijstje bij met namen....op volgorde
Lijstje wordt aan gewerkt, heb alles wel genoteerd met elke bestelling etc, dus alleen nog even de juiste switch op de juiste plek zetten. Zat ook nog te denken om van die relegendables te kopen en het daar op te schrijven, maar dan zie je ook niet meer de vrolijke kleuren van de switches. Dus even kijken naar een andere manier om ze toch bekend te maken zonder de digitale tabel.
Mix van beide. Heb zelf rond de 15 setjes switches verzameld over de jaren, dus die zitten er tussen. Aantal shops verkopen hun switches per stuk, dus op die manier een hoop gescoord. En weer andere shops hebben zelf een switch sample pak. Ook had ik zelf al een aantal losse om te testen. Dus op die manier tot een vol bord gekomen.Tweakriez schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:43:
[...]
Zijn dit allemaal switches uit setjes of heb je deze allemaal los geregeld?
Tuurlijk, heel normaal hoor 104 switches 
Hier is @Cebby de aanstichter van mijn nog bescheiden collectie, heb nog eea in de post zitten maar dan totaal 34~35 soorten switches en iets van 8 complete setjes (70 stuks) liggen die fijn zijn.
Hier twee kleine dillema's, mooie GMK set in voorraad gespot....maarja flink €€ dus wat te doen, of gewoon 2 kopen en later één verkopen
En van de vendor van mijn Strawberries krijg ik dus geen 2 nieuwe switches, ze willen $2 vergoeden en alleen via paypal, wat ik niet wil, of anders $2 korting op een volgende bestelling. Helaas zijn ze over het algemeen vrij prijzig met leuke sets.
Dus of iets als een setje KTT Red Wine of Jwick Blacks maar niet onwijs interessant ofzo of voor eigenlijk teveel geld een testesetje Outemou/Cherry/SP Star (bv €8 voor 7 standaard cherry switches, €10 voor 9 standaard Outemu's). hmmmmm
Overigens wel lekker typen met tactiles, even wennen maar heb hem er vandaag gewoon even bij gepakt
Hier is @Cebby de aanstichter van mijn nog bescheiden collectie, heb nog eea in de post zitten maar dan totaal 34~35 soorten switches en iets van 8 complete setjes (70 stuks) liggen die fijn zijn.
Hier twee kleine dillema's, mooie GMK set in voorraad gespot....maarja flink €€ dus wat te doen, of gewoon 2 kopen en later één verkopen
En van de vendor van mijn Strawberries krijg ik dus geen 2 nieuwe switches, ze willen $2 vergoeden en alleen via paypal, wat ik niet wil, of anders $2 korting op een volgende bestelling. Helaas zijn ze over het algemeen vrij prijzig met leuke sets.
Dus of iets als een setje KTT Red Wine of Jwick Blacks maar niet onwijs interessant ofzo of voor eigenlijk teveel geld een testesetje Outemou/Cherry/SP Star (bv €8 voor 7 standaard cherry switches, €10 voor 9 standaard Outemu's). hmmmmm
Overigens wel lekker typen met tactiles, even wennen maar heb hem er vandaag gewoon even bij gepakt
8 setjes valt ook wel meesapphire schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:04:
Tuurlijk, heel normaal hoor 104 switches
Hier twee kleine dillema's, mooie GMK set in voorraad gespot....maarja flink €€ dus wat te doen, of gewoon 2 kopen en later één verkopen![]()
Welke GMK set heb je gezien?
@superbok Ja toch, best bescheiden voor 1,5 jaar en heb al een aantal setjes weggedaan.
GMK Modern Dolch 2 bij onze zuiderburen
Oh ja, mooi setje, een echte klassieker die op ongeveer elke soort bord past. Heb hem zelf ook, dus van mij krijg je geen objectief antwoordsapphire schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:29:
@superbok Ja toch, best bescheiden voor 1,5 jaar en heb al een aantal setjes weggedaan.
Ik heb sinds vandaag een zogenaamd Alice layout bord. Er zitten alleen twee B's op. Eerst dacht ik dat dit een fout was maar dat hoort blijkbaar zo. Meer mensen hier ervaring mee? Ik moet zeggen dat het me tot nu toe veel beter bevalt als dat ik gedacht had qua layout.
Ik dacht ook eerst dat dat een meme was, maar het schijnt wel zo te horen. Veel keycap sets hebben bijvoorbeeld een extra ‘B’, en in de threads op geekhack waar ge-‘interest-check’ed wordt, komt het vaak als feedback terug of er niet een tweede in de base set kan.Tweakriez schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:20:
Ik heb sinds vandaag een zogenaamd Alice layout bord. Er zitten alleen twee B's op. Eerst dacht ik dat dit een fout was maar dat hoort blijkbaar zo. Meer mensen hier ervaring mee? Ik moet zeggen dat het me tot nu toe veel beter bevalt als dat ik gedacht had qua layout.
Er zijn meer Alice boards (en misschien sommige splits) die die B op beide helften hebben. Sommige mensen typen nou eenmaal net iets anders. Heb toevallig vandaag de twee clone setjes van Ali binnen, die hebben ook elk twee B's.
Overigens, tegelijk met de knopjes zijn ook de switches binnengekomen, de Outemu Silent Lemons. Eerste indrukken: daaaamn die zijn stil en daaaamn nu snap ik wat mensen met "scratchy" bedoelen, deze knoppies moeten écht even ingevet worden. Details volgen nog wel. Even een kiekje (met wat red panda's erbij, had er een paar meebesteld voor de probeer):
Overigens, tegelijk met de knopjes zijn ook de switches binnengekomen, de Outemu Silent Lemons. Eerste indrukken: daaaamn die zijn stil en daaaamn nu snap ik wat mensen met "scratchy" bedoelen, deze knoppies moeten écht even ingevet worden. Details volgen nog wel. Even een kiekje (met wat red panda's erbij, had er een paar meebesteld voor de probeer):
:strip_exif()/f/image/3DvjcAiCF7wlWVmWhGuQCe1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een eerste werkweek met dit toetsenbord durf ik wel te zeggen dat het de beste is die ik gehad heb. Bruine switches, typen prima. Duidelijk voelbaar.GAIAjohan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:30:
Na eerst twee Battletrons van de Action hebben gehad, v2 blue switch en v3 black switch.
[Afbeelding]
De software biedt nog wat opties qua wisselen toets, verlichting opties, macro’s enzo. Prima.
Toetsen, XDA profile zijn nog wel wat wennen, anders op termijn toch wat anders proberen.
Vind het verder echt een mooi bordje om te zien, een mooi handzaam.
Enig nadeel vind ik de behuizing van de ep84. Als je hem zeg maar tussen boven en onderkant vastpakt kraakt hij wat. Het is natuurlijk kunststof, maar het klinkt en voelt gewoon niet zo kwalitatief.
Kunststof heeft dan wel weer als voordeel dat je minder last hebt van pingy geluid. En onderling zit er ook veel verschil tussen het ene en het andere kunststof bord.GAIAjohan schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:08:
[...]
Na een eerste werkweek met dit toetsenbord durf ik wel te zeggen dat het de beste is die ik gehad heb. Bruine switches, typen prima. Duidelijk voelbaar.
De software biedt nog wat opties qua wisselen toets, verlichting opties, macro’s enzo. Prima.
Toetsen, XDA profile zijn nog wel wat wennen, anders op termijn toch wat anders proberen.
Vind het verder echt een mooi bordje om te zien, een mooi handzaam.
Enig nadeel vind ik de behuizing van de ep84. Als je hem zeg maar tussen boven en onderkant vastpakt kraakt hij wat. Het is natuurlijk kunststof, maar het klinkt en voelt gewoon niet zo kwalitatief.
XDA ziet er naar mijn mening wel mooi uit, maar het lijkt me niet echt comfortabel typen qua hoogte. Zelf heb ik toch liever Cherry, OEM en ASA.
Logitech MX Mechanical ter review binnen. Die verrekte kleine linker shift werkt nog erg op m'n zenuwen
Dat de toetsen wat dichter op elkaar zitten dan bij m'n 915 ook, maar moet zeggen dat die Kailh choc brows wel lekker wegtikken hoor. Prettige aanslag en geluid, superstil zou ik het niet noemen maar het is een fijn geluid. Prettig font, usb-c laden, goede verlichting. Ja, alleen de prijs is iets om over te zeuren verder denk ik
Voor mij had ie ook platter gemogen, maar dat is zeer persoonlijk. Snap wel dat ze de bovenkant net ff een klein zetje omhoog gegeven hebben. Ook nog even verder inlezen over dat extra veilige Logi Bolt (dongle). Hou wel van dongle + BT want heb een Windows-bak en een Mac waar ik op werk. Lekker wisselen maar.
Blijft trouwens echt soms nog wel grappig, dat een van de eerste dingen die je moet doen bij zo'n nieuw draadloos speeltje...de firmware updaten is. Man ik voel me soms oud. Oh wacht dat ben ik ook
Blijft trouwens echt soms nog wel grappig, dat een van de eerste dingen die je moet doen bij zo'n nieuw draadloos speeltje...de firmware updaten is. Man ik voel me soms oud. Oh wacht dat ben ik ook
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
De hoogte vind ik geen enkel probleem, volgens mij valt die zelfs mee? het is meer dat ik gewend ben dat er een mooi verloop naar boven zit.Tweakriez schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:18:
[...]
Kunststof heeft dan wel weer als voordeel dat je minder last hebt van pingy geluid. En onderling zit er ook veel verschil tussen het ene en het andere kunststof bord.
XDA ziet er naar mijn mening wel mooi uit, maar het lijkt me niet echt comfortabel typen qua hoogte. Zelf heb ik toch liever Cherry, OEM en ASA.
Aangezien ik nooit met 10 vingers heb leren typen, maar mezelf wat heb aangeleerd (ik gebruik de pinken niet, en schuif wel over het bord) begin jaren 90 (op de IBM keyboard) en me dat nooit heb kunnen afleren (wel geprobeerd).
Weet eigenlijk niet of ik oem of iets anders gewend was in het verleden. Volgens mij zat er vanaf het toetsenbord bij de pentium 2 veel minder een ronding in naar boven tov de IBM keyboard van de 80286 en het toetsenbord bij de 80486. Zowel het IBM toetsenbord als die aan de 80486 hing maakten ook veel meer geluid.
Qua hoogte: XDA is de tweede van onderen, cherry de derde en oem de vierde in de volgende link:
https://switchandclick.co...y-vs-xda-keycap-profiles/
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 09-07-2022 22:37 ]
Voor mij de reden om nooit een Logitech keyboard te kopen. Ontzettend tevreden over hun muizen, maar de ISO lay-out die ze hier verkopen is niet waar ik blij van word.2Dutch schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:30:
Logitech MX Mechanical ter review binnen. Die verrekte kleine linker shift werkt nog erg op m'n zenuwen
Overigens had het toetsenbord bij onze 80486 wel een eigenaardigheid:
Hoge enter, maar onderzijde ervan net zo breed als ANSI enter. En bovenzijde volledig op plek pipe/backslash van ANSI.
Grote linker shift
Kleine rechter shift omdat de pipe/ backslash ook een plekje nodig had. (Weet even niet of die rechts of links van de rechter shift zat)
Is dat een bekende variant?
Ik ken wel een variant waar dan de backspace kleiner is, maar dat was bij ons niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 09-07-2022 22:51 ]
Bevalt deze een beetje?GAIAjohan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:30:
[Afbeelding]
Och, ik heb er een paar maanden op gewerkt, ik vond het geen straf. Misschien ook omdat ik vrij grote vingers heb, de kommetjes van Cherry en OEM zijn dan al gauw wat krapjes.Tweakriez schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:18:
[...]
Dat gezegd hebbende... bij het uitzoeken van spulletjes voor het bord voor vrouwlief ben ik toch gezwicht voor een Cherry-setje op Ali...
:strip_exif()/f/image/wCjbRxjscBe5HsXiC9uZTj4I.jpg?f=fotoalbum_large)
O-ringetjes eronder, en in tegenstelling tot de XDA-caps hiervoor, hebben die nu wel degelijk een effect op de hoeveelheid geluid.
[ Voor 13% gewijzigd door dnzm op 09-07-2022 23:39 ]
Da’s nog best een netjes setje caps, lijken rechte prints zo op de foto. Ik heb er eentje van ali die een onbedoeld beetje op epbt cool kids lijkt
Ducky One 2 Phantom black PBT MXSpeed USmartin484 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Ben benieuwd wat je keus is geworden. Ik zit zelf ook te denken aan de Steelseries Apex 7 (brown), al twijfel ik tussen Blue en Brown.
Heb ik gehaald en bevalt goed. Het is eigenlijk dezelfde plank maar een nieuwere versie met de upgrade dat de kabel nu los kan.
De Apex 7 is wel meer gamer ( RGB) dat zit niet op de Ducky.
(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻
@Lukasios Ik ben bang dat je dan lang kan wachten, Net gechecked of ik nog een Leopold FC900R PD MX Red kon bestellen. Eerste wat opviel; mijn favo webshop heeft het merk niet meer in de catalogus. Leopold heeft Alternate als hoofdverkooppunt in Nederland. "Niet op voorraad, geen informatie beschikbaar". Duitse shop dan, candykeys; zo'n beetje alle modellen niet op voorraad. Ik kan me zo voorstellen dat de coronomaatregelen in Zuid-Korea er voor hebben gezorgd dat de zij een tijd lang helemaal niets hebben kunnen produceren..
Na jarenlang goedkope rommel gebruikt te hebben ben ik nu ook in de running voor een ander toetsenbord 
Ben er al even ingedoken, maar het is nogal lastig om een geschikt toetsenbord te vinden met de ISO layout. Ben al jaren gewend aan de “grote enter” en wil dat nu graag opnieuw.
Probleem is, deze zijn nogal lastig te vinden of zie ik wat over het hoofd?
Heb al de keuze gemaakt dat het brown switches moeten worden en het liefst low profile of in ieder geval een korte travel. Liefst met draad en geen fancy rgb. Full size. Zwart of iig donker.
Kan iemand me adviseren? Budget is ongeveer 100 à 125 euro. Mag duurder mits het een no brainer toetsenbord is
TLDR; Wil mechanisch keyboard.
- Full size
- ISO layout
- Brown switches
- Liefst low profile of korte travel (low profile is geen must)
- Met draad
- RGB niet noodzakelijk
- Liefst zonder software of iig te gebruiken zonder software
- Zwarte of donkere kleur
- Budget 100 à 125 euro, mag duurder
Thanks!
Ben er al even ingedoken, maar het is nogal lastig om een geschikt toetsenbord te vinden met de ISO layout. Ben al jaren gewend aan de “grote enter” en wil dat nu graag opnieuw.
Heb al de keuze gemaakt dat het brown switches moeten worden en het liefst low profile of in ieder geval een korte travel. Liefst met draad en geen fancy rgb. Full size. Zwart of iig donker.
Kan iemand me adviseren? Budget is ongeveer 100 à 125 euro. Mag duurder mits het een no brainer toetsenbord is
- Full size
- ISO layout
- Brown switches
- Met draad
- RGB niet noodzakelijk
Thanks!
Goede keus lijkt me!wuswug schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Ducky One 2 Phantom black PBT MXSpeed US
Heb ik gehaald en bevalt goed. Het is eigenlijk dezelfde plank maar een nieuwere versie met de upgrade dat de kabel nu los kan.
De Apex 7 is wel meer gamer ( RGB) dat zit niet op de Ducky.
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Je zou eens kunnen kijken bij Keychron. Zij hebben diverse toetsenborden met een ISO optie. Volgens mij ook low-profile modellen. In Nederland verkopen ze bijvoorbeeld bij ergowerken.nl en alternatekaos001 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:08:
Na jarenlang goedkope rommel gebruikt te hebben ben ik nu ook in de running voor een ander toetsenbord
Kan iemand me adviseren? Budget is ongeveer 100 à 125 euro. Mag duurder mits het een no brainer toetsenbord is![]()
- Full size
- ISO layout
- Brown switches
- Met draad
- RGB niet noodzakelijk
Thanks!
Bedankt, maar nergens een full size ISO layout te bekennenTweakriez schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Je zou eens kunnen kijken bij Keychron. Zij hebben diverse toetsenborden met een ISO optie. Volgens mij ook low-profile modellen. In Nederland verkopen ze bijvoorbeeld bij ergowerken.nl en alternate
Het blijkbaar een missie om een fatsoenlijk bord te vinden met deze 2 opties.
Logitech heeft een G413 SE bord, maar als ik dan toch geld uitgeef, dan beter meteen maar iets waar ik jarenlang plezier van heb. Die G413 SE is "oke" voor het geld, maar niet meer dan dat aldus reviews.
De Glorious GMMK 2 is er ook in full size en ISO. Ik weet niet of dat aansluit bij je wensen.kaos001 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Bedankt, maar nergens een full size ISO layout te bekennen![]()
Het blijkbaar een missie om een fatsoenlijk bord te vinden met deze 2 opties.
Logitech heeft een G413 SE bord, maar als ik dan toch geld uitgeef, dan beter meteen maar iets waar ik jarenlang plezier van heb. Die G413 SE is "oke" voor het geld, maar niet meer dan dat aldus reviews.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Gisteren mijn YMDK 3x3 macropadje binnengekregen.
Dat het geen hoogstaand design en dergelijke was wist ik van ter voren maar man man het blijft Ali
Had blijkbaar gemist dat van 1 plek de PCB geen 5 pin ondersteunt en je er maar een pootje af moet knippen, en de 'plate' is zó strak dat je de switches er amper onbeschadigd meer uit krijgt. Alpaca's erin ging hem dus niet worden, die houd ik liever heel, gelukkig is er nog een setje van 10 Gateron Pro Yellows onderweg in de post hiervoor.
Ga maar eens kijken of ik de switchtester van Keygem kan ombouwen tot macropad door gewoon de PCB er onder te prikken
edit: Natuurlijk niet vergeten te vermelden maar VIA op zo'n macropadje is echt héérlijk
Dat het geen hoogstaand design en dergelijke was wist ik van ter voren maar man man het blijft Ali
Ga maar eens kijken of ik de switchtester van Keygem kan ombouwen tot macropad door gewoon de PCB er onder te prikken
edit: Natuurlijk niet vergeten te vermelden maar VIA op zo'n macropadje is echt héérlijk
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 12-07-2022 10:54 ]
Hier gisteren (endelijk) mijn Nieuwe levering van Akko binnen gekregen.
Als tactile fan wilde ik toch weer een keer een kijke nemen aan de andere kant. De keuze was gevallen op Akko Jelly Blacks.
MIjn grootste 'probleem' met linears was altijd dat ze te gevoelig zijn, waardoor ik tijdens het zweven naar de volgende letters veel onbedoelde toets aanslagen had. Deze Jelly blacks hebben er geen last van. Acutatie ligt vrij diep en het zijn geen hele lichte switches. Kortgezegd ben ik er erg blij mee!
Qua sound zijn ze vrij vergelijkbaar met de lavender purples die ik er hiervoor in had zitten, het geluid is iets lager/meer muted.
Volgende stap is opzoek naar linears die ongeveer hetzelfde doen maar toch iets lichter zijn om in te drukken
(aanbevelingen zijn altijd welkom).
Als tactile fan wilde ik toch weer een keer een kijke nemen aan de andere kant. De keuze was gevallen op Akko Jelly Blacks.
MIjn grootste 'probleem' met linears was altijd dat ze te gevoelig zijn, waardoor ik tijdens het zweven naar de volgende letters veel onbedoelde toets aanslagen had. Deze Jelly blacks hebben er geen last van. Acutatie ligt vrij diep en het zijn geen hele lichte switches. Kortgezegd ben ik er erg blij mee!
Qua sound zijn ze vrij vergelijkbaar met de lavender purples die ik er hiervoor in had zitten, het geluid is iets lager/meer muted.
Volgende stap is opzoek naar linears die ongeveer hetzelfde doen maar toch iets lichter zijn om in te drukken
Beste mensen, ik had gisteren de Logitech MX Mechanical mini VS int versie besteld. maar de keyboard layout is niet zoals hier onder. Ik dacht altijd dat de onderstaande layour VS internationaal versie was.
/f/image/ToltnpL83Tm8rmuXSRDgvHQP.png?f=fotoalbum_large)
maar ik heb deze gekregen.
/f/image/6lxZ76FuHWJOKMc8r2G4ywaw.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan de keyboard in de eerste plaatje ook in geen enkel shop vinden. Wat is wat?
/f/image/ToltnpL83Tm8rmuXSRDgvHQP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6lxZ76FuHWJOKMc8r2G4ywaw.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan de keyboard in de eerste plaatje ook in geen enkel shop vinden. Wat is wat?
Is dat niet gewoon dat de switch te licht is en niet het actuatiepunt? Die ligt vrijwel altijd op 1,8~2mm bij het gross van de switches (die 3,6 t/m 4mm travel hebben). Black Inks eens proberen, lekker zwaarHenkie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:47:
Hier gisteren (endelijk) mijn Nieuwe levering van Akko binnen gekregen.
Volgende stap is opzoek naar linears die ongeveer hetzelfde doen maar toch iets lichter zijn om in te drukken(aanbevelingen zijn altijd welkom).
Ik zit juist andersom eens weer eens te loeren naar Tactiles maar juist niet met een 'holy panda' bump maar wat scherpers? Zoals mijn LCET Jokers maar dan minder plasticky klinkend
@Shift Logitech's beruchte ISO layout met grote enter en korte linker shift. Één van de meest gehoorde klachten over Logitech borden in Nederland.
De mensen die wel de layout als op je eerste plaatje hebben (ANSI) hebben hun bord uit het buitenland gehaald heb ik wel eens gehoord.
[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 13-07-2022 13:04 ]
@sapphire omg,dat is voor mij nieuw. Ik had nooit van gehoord. Verdikkeme. Even nadenken wat ik er mee moet. Dank voor je reply.
Zou kunnen, hoor. En nee, zwaarder dan deze hoef ik niet, eerder iets lichter. Met de hoop dat dit niet té lciht wordt en ik alles weer random indruksapphire schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:24:
[...]
Is dat niet gewoon dat de switch te licht is en niet het actuatiepunt? Die ligt vrijwel altijd op 1,8~2mm bij het gross van de switches (die 3,6 t/m 4mm travel hebben). Black Inks eens proberen, lekker zwaar
Ik zit juist andersom eens weer eens te loeren naar Tactiles maar juist niet met een 'holy panda' bump maar wat scherpers? Zoals mijn LCET Jokers maar dan minder plasticky klinkend
Zie dat akko jelly black maar 50 gram is, klopt dat? Das nog best licht eigenlijk, helemaal vergeleken met andere “Black” varianten die meestal +70 gram zijn. Eerste wat dan naar boven komt is zoiets als ttc wild 45g, maar kom zelf eigenlijk nooit onder de 55 gram dus weinig ervaring in die hoek. Je kan natuurlijk ook altijd een andere spring er in doen.
Zealios zijn dacht ik wat scherper dan panda’s. Je kan in dat geval bijvoorbeeld de harimau of neopolitan ice cream proberen. Zijn beide gebaseerd op de zykos frankenswitch.
Zealios zijn dacht ik wat scherper dan panda’s. Je kan in dat geval bijvoorbeeld de harimau of neopolitan ice cream proberen. Zijn beide gebaseerd op de zykos frankenswitch.
Verwijderd
Je hebt de ISO versie gekregen ipv de ANSI (de US international layout). Afaik levert Logitech alleen ISO layout toetsenborden in Nederland, dus of je überhaupt aan een ANSI versie kan komen betwijfel ik… Ik heb ooit eens naar een MX keys gekeken voor m’n vriendin en liep tegen hetzelfde aan. Super frustrerend.Shift schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:22:
Beste mensen, ik had gisteren de Logitech MX Mechanical mini VS int versie besteld. maar de keyboard layout is niet zoals hier onder. Ik dacht altijd dat de onderstaande layour VS internationaal versie was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2022 21:04 ]
Jelly blacks voelen iig niet zwaar aan.superbok schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:08:
Zie dat akko jelly black maar 50 gram is, klopt dat? Das nog best licht eigenlijk, helemaal vergeleken met andere “Black” varianten die meestal +70 gram zijn. Eerste wat dan naar boven komt is zoiets als ttc wild 45g, maar kom zelf eigenlijk nooit onder de 55 gram dus weinig ervaring in die hoek. Je kan natuurlijk ook altijd een andere spring er in doen.
Die TTC Wilds was wat mee toch dat het getal wat ze aangeven de actuation force is ipv de meer gebruikelijke operating of bottom out force. In ieder geval zou de 42gram zwaarder aanvoelen dan 42g.
Uit m’n hoofd zijn Akko Rose red’s vrij lichte switches, vond ze ook wel nice qua geluid en nét iets prettiger dan de vaak genoemde Matcha greens.
Bedankt voor de tips! Neapolitan Ice Cream zit in een switch tester die nog onderweg is
Harimau’s kwamen me al zo bekend voor, zijn in de EU alleen bij Candykeys te krijgen
:strip_exif()/f/image/fAP7Bkn24rOH47iiCRleeJqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IFQSKdYZxJfRJCWuXKyJk1Co.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z0JfPg6ZM7vUs05emCPJty0W.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een jaar vertraging net op tijd binnen voordat we het land uit zijn voor vakantie

Helaas wel 3 vd 5 pcbs een defect dus die moeten omgeruild worden
Gisteren de PC75B Plus Year of Tiger binnen gekregen (zonder bijkomende kosten). Voelt steviger aan dan ik had verwacht en de Akko Jelly Purple switches bevallen me heel erg goed en klinken net wat donkerder dan de Cherry MX Clear's (met demperringetjes) in de Vortex Race 3.
Vooralsnog ben ik er blij mee ook al weet ik niet of het de Vortex Race 3 blijvend gaat vervangen. De bouwkwaliteit van de Vortex Race 3 ligt toch echt wel op een hoger niveau.
Vooralsnog ben ik er blij mee ook al weet ik niet of het de Vortex Race 3 blijvend gaat vervangen. De bouwkwaliteit van de Vortex Race 3 ligt toch echt wel op een hoger niveau.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik zou nog even laten weten wat de ervaringen met die Outemu Silent Lemons en Outemu Red Pandas waren. Bij deze.sapphire schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
Verzending / verpakking
Ik had ze op 27 juni bij deze toko besteld, op 8 juli werden ze bezorgd. De switches waren in een hersluitbaar zakje, in bubblewrap, in een bubblewrap-envelop verpakt. Op één of twee na waren alle pinnetjes verder recht.
Uiterlijk en materiaal
Categorie "lekkere fruitsalade":
:strip_exif()/f/image/3DvjcAiCF7wlWVmWhGuQCe1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Dust-proof stem zoals dat geloof ik door de coole kinderen wordt genoemd, leuke kleurtjes, de Panda's hebben een volledig heldere bovenkant. Het materiaal (of de tolerantie) van bovenkant van de Lemons is trouwens wel anders dan dat van de Red Pandas; de Lemons zijn af en toe ronduit lastig open te krijgen, de Panda's gaan zonder mankeren bij de eerste poging open.
:strip_exif()/f/image/51S8xF34KAajsSpSREIb79iN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWbLTJeUx2WyQBn7PzvXaBVU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/joMmPlo2jfAq20x3klwhGmWF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat ik eenmaal op het bord verder niet echt naar switches kijk; ik heb geen shroudless board, het is niet doorzichtig, en de caps zijn dat ook niet. Ik zie aan de plaatselijke RGB-verlichting dat iets anders dan de standaard witte Gaterons zit, maar dat is het dan wel. Desondanks zijn de kleurtjes van de Panda's best OK, de Lemons zijn iets meer een mix van kleuren waarbij die van de bovenkant van de behuizing er naar mijn beperkte kleurgevoel niet helemaal bijpassen.
Gevoel en geluid
Kanttekening: ik hobby nog niet zo lang mee, dus mijn dagelijkse ervaring beperkt zich tot Gateron Browns op een K2. Ik had tot nu toe nog nooit switches gelubed of überhaupt opengemaakt. Ik ben ook het soort heiden dat zonder blikken of blozen o-rings onder zijn toetsen drukt.
Ik kan er kort over zijn: de Lemons hebben absoluut een lik vet nodig, anders komt de spatiebalk niet eens omhoog. Los daarvan zijn ze stil, stil, stil. Uiteraard boet je wat in aan scherpe bottom-out, maar ik kan daar niet echt wakker van liggen (zie kanttekening).
De Lemons zijn een iets zwaardere switch dan de Gateron Browns die ik gewend ben. De bump is ook wat korter/scherper dan die van de Gateron, en zit iets hoger in de aanslag. De Panda's hebben dan juist weer een langere hobbel, die echt helemaal bovenin de aanslag zit; ze zijn ook weer iets zwaarder dan de Lemons. Beide hebben ze m.i. niet veel meer of minder stem wobble dan de browns. De Panda's hebben een vergelijkbare ruimte in de behuizing t.o.v. de browns, de Lemons lijken wat strakker te zitten.
Na een rondje invetten (mix van siliconenvet en een drup superlube voor de binnenkant van de rails, veertjes met superlube in een zakje gerammeld) zijn ze een stukje soepeler en komen alle knoppen na het indrukken ook gewoon weer omhoog. Tijdens het inrichten van het bord nogmaals die verbazing over hoe stil silent switches zijn.
Ze zijn in een TH80-bord gestopt (en voor de zekerheid had ik daar ook nog een brown in gestopt, maar nee, het zijn echt de switches die het hem doen), een toetsenbord voor mijn vrouw ter vervanging van zo'n low-profile stuk HP-bordkarton. Dit toetsenbord is stiller. Zo'n 100% aluminium (pre-Magic) Apple-toetsenbord ernaast: de TH80 is stiller. De Apple klinkt net iets holler.
De Panda's maken in mijn K2 een iets luider en iets hoger/scherper geluid dan de browns die ik gewend ben. De invloed van een O-ring onder de toets is bij Panda's zowel qua geluid als qua gevoel minder dan bij browns (bij Lemons maakt het eigenlijk niets uit — ook niet qua gevoel). Misschien komt dat door de vorm van de stem? Of het feit dat de Panda's 3,3mm travel hebben en de Browns 4? Wie er iets zinvols over kan zeggen: ik ben benieuwd.
Eindoordeel
De bedoeling was om met de Lemons een stil bord te bouwen, en dat is 100% gelukt. Ik had allerlei stiltemateriaal ingeslagen om de TH80 te padden en bekleden, maar de switch pads heb ik bijvoorbeeld niet eens uit het zakje gehaald. Niet nodig. Ik heb uiteraard geen vergelijkingsmateriaal met andere Silent switches, maar Silent Lemons zijn in ieder geval behoorlijk Silent, en als een lichte tactile je ding is, heb je er naar mijn idee een prima switch aan, zeker voor het geld.
De Panda's zijn een iets zwaardere tactile (denk ik? waar ligt 50cN op de schaal?). Ik hoop ze op termijn nog eens met wat Akko's te kunnen vergelijken, een andere budget-vriendelijke switch. Tot die tijd zou ik er zeker niet van weglopen, al heb ik er niet genoeg bij elkaar om er een bord mee in te richten om er eens echt op te typen, natuurlijk. Het is in ieder geval een switch met iets meer leven dan een Gateron Brown, voor wat dat waard is.
Tot zover mijn TED-talk allereerste switch-review. Hopelijk is iemand er iets wijzer van geworden...
Ik ben nog wat gedachten op een rijtje aan het zetten (en een build log aan het schrijven voor mijn blog) van de TH80, daar kom ik nog wel een keer op terug.
Heb onlangs mijn Epomaker84 bord verkocht maar mis 'm wel een beetje vooral voor de shine through keycaps b.v. als ik 's avonds in een donkere kamer een spelletje wil spelen.
Overdag vind ik geen LEDs het fijnst dus dan volgt er weer een dilemma...nou ja niet echt want dan is er dus weer een mooie reden om nieuw toetsenbord aan te schaffen
:strip_exif()/f/image/WiUzYprya7BIxFPJ7Usc43qE.jpg?f=fotoalbum_large)
Akko CS White Wine Tactile switches.De polycarbonate plate stond niet in de omschrijving maar krijg je er dus gratis bij blijkbaar.
:strip_exif()/f/image/GJsR5jrQp8XvaKLxNTS60KDD.jpg?f=fotoalbum_large)
Excusez de matige foto. Heeft ook side LED's en als ik meteen een punt van kritiek gaan geven dan valt op dat de Backspace key niet goed in z'n geheel verlicht wordt vanwege te veel tekst voor het LEDje (wellicht zit er nog een BS key of zo bij de extra toetsen, die zijn bijgevoegd voor andere layouts, dat moet ik nog even bekijken).
Had nog geen exploded 75% layout en geen knob geprobeerd dus die hebben we nu ook mooi afgevinkt. De gouden knop is vrij tacky, maar wel handig in het donker zie ik al. Misschien ga ik de plate nog wel uitwisselen. Heeft ook geen Bluetooth/Wifi maar aangezien ik dit bord altijd met LEDs plan te gaan gebruiken is dat niet zo'n gemis. Bonus: Er zit een fijne, enigszins flexiblele switchpuller bij, is een stuk beter dan dat kleine metalen ding dat ik eerst had.
Ik had ook zin in andere switches en dan clicky switches om op een aantal toetsen zoals de Esc, Win, Fn etc. te zetten omdat ik gewoon af en toe zin heb om te klikken als een malle...maar alleen als ik daar zin in heb.
Dus aantal clicky switches besteld by Keygem -+ een switchtester en wat andere switches- en die kwamen precies mooi gelijk met het bord binnen
:strip_exif()/f/image/idQbQTWNSfZ1sNw4QBLp1OqM.jpg?f=fotoalbum_large)
De mini eerste indruk review:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/htdqij5Nx5ILosE5ab8dys3C.jpg?f=user_large)
Vlnr: (allemaal Kaihl switches met clickbar) op geluidsniveau qua click
- BOX White (lichtste click, wellicht het meest geschikt voor een complete build)
- midden boven: Speed Bronze: kortste travel distance, fijne click.
- midden onder: BOX Jade: fijne harde click, op een na de luidste clicker.
- rechts: BOX Navy: nog iets zwaarder (60/90g) dan de Jade waardoor de click nog een fractie dieper klinkt, beste clicker in dit mini 'onderzoek'. Zit mooi onder de Esc toets van m'n nieuwe keyboard. Helaas had ik geen zakje van 10 van deze besteld.
Wie nog suggesties heeft voor de ultieme clicky switch -misschien heb ik wat gemist- laat het horen!
Overdag vind ik geen LEDs het fijnst dus dan volgt er weer een dilemma...nou ja niet echt want dan is er dus weer een mooie reden om nieuw toetsenbord aan te schaffen
:strip_exif()/f/image/WiUzYprya7BIxFPJ7Usc43qE.jpg?f=fotoalbum_large)
Akko CS White Wine Tactile switches.De polycarbonate plate stond niet in de omschrijving maar krijg je er dus gratis bij blijkbaar.
:strip_exif()/f/image/GJsR5jrQp8XvaKLxNTS60KDD.jpg?f=fotoalbum_large)
Excusez de matige foto. Heeft ook side LED's en als ik meteen een punt van kritiek gaan geven dan valt op dat de Backspace key niet goed in z'n geheel verlicht wordt vanwege te veel tekst voor het LEDje (wellicht zit er nog een BS key of zo bij de extra toetsen, die zijn bijgevoegd voor andere layouts, dat moet ik nog even bekijken).
Had nog geen exploded 75% layout en geen knob geprobeerd dus die hebben we nu ook mooi afgevinkt. De gouden knop is vrij tacky, maar wel handig in het donker zie ik al. Misschien ga ik de plate nog wel uitwisselen. Heeft ook geen Bluetooth/Wifi maar aangezien ik dit bord altijd met LEDs plan te gaan gebruiken is dat niet zo'n gemis. Bonus: Er zit een fijne, enigszins flexiblele switchpuller bij, is een stuk beter dan dat kleine metalen ding dat ik eerst had.
Ik had ook zin in andere switches en dan clicky switches om op een aantal toetsen zoals de Esc, Win, Fn etc. te zetten omdat ik gewoon af en toe zin heb om te klikken als een malle...maar alleen als ik daar zin in heb.
:strip_exif()/f/image/idQbQTWNSfZ1sNw4QBLp1OqM.jpg?f=fotoalbum_large)
De mini eerste indruk review:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/htdqij5Nx5ILosE5ab8dys3C.jpg?f=user_large)
Vlnr: (allemaal Kaihl switches met clickbar) op geluidsniveau qua click
- BOX White (lichtste click, wellicht het meest geschikt voor een complete build)
- midden boven: Speed Bronze: kortste travel distance, fijne click.
- midden onder: BOX Jade: fijne harde click, op een na de luidste clicker.
- rechts: BOX Navy: nog iets zwaarder (60/90g) dan de Jade waardoor de click nog een fractie dieper klinkt, beste clicker in dit mini 'onderzoek'. Zit mooi onder de Esc toets van m'n nieuwe keyboard. Helaas had ik geen zakje van 10 van deze besteld.
Wie nog suggesties heeft voor de ultieme clicky switch -misschien heb ik wat gemist- laat het horen!
De ultieme clicky switch is een tactileprOnorama2 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:47:
...
Als ik schaamteloos even jullie hulp mag vragen: Ik ben op zoek naar de Das Keyboard 4 Ultimate met US lay-out (ANSI) en brown keys maar kan deze nergens vinden (Amazon.nl/de, Alternate, ergowerken.nl etc.), lijkt zelfs niet leverbaar bij Amazon.com voor de US markt. Moet ik mijn zoektocht echt opgeven en voor de 4 pro gaan of weten jullie nog een manier om toch deze Ultimate te bemachtigen (lekker masochistisch om zo veel moeite te doen voor iets dat eigenlijk onhandiger is dan een pro 4
)
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Eerste build zit erop. Typemaster 180, U4T op PC plate. Serika caps. Wbt kleuren nog even zoeken naar juiste caps, misschien iets als striker of space cadet proberen met meer kleur. Geluid en gevoel zijn wel absoluut top, enorm fijn bord.
:strip_exif()/f/image/mG7zEKrUY8KAP4kEZJ4PmFaz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mG7zEKrUY8KAP4kEZJ4PmFaz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jJBdUWqMv8F5H14DnCHlW2lU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, de build van de TH80 beschreven. Hoe staan we hier tegenover het linken naar eigen blogs (buiten Tweakers)?
Weet iemand of the Leopold FC980C ergens in Europa te koop is?
Geen idee eigenlijk, zou het voor de zekerheid niet doen.dnzm schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:30:
Zo, de build van de TH80 beschreven. Hoe staan we hier tegenover het linken naar eigen blogs (buiten Tweakers)?
Daarover gesproken ik kwam recent toch een leuke build-log tegen: https://doenietzomoeilijk...etsenbord-voor-mijn-vrouw

Maaruhm dat de toetsen niet vanzelf meer omhoog komen heeft niet met scratchy te maken dat lijkt me gewoon niet helemaal goed

Weer een boel post gehad de laatste tijd dus lekker bezig. GMK MODO 2 is echt wel mooi
Macropad staat inmiddels met Gatreron Pro Yellows en de numpad keycaps van mijn voormalige GMK Metropolis clone set op werk. Geluid en behuizing is écht ruk, zodra ik bedacht heb hoe ik makkelijk aan een 3x3 plate kan komen ga ik zelf wel iets knutselen. Werkt wel lekker met macro's en aanpassen met VIA is heerlijk.
Op het switch front heb ik een kleine slag richting @superbok kunnen maken, 67 verschillende nu

Ik zou nu dus een goedkoop 65% (of 75%) hotswap bord kunnen zoeken om de switches op te showen

Enkele vermeldenswaardige ontdekkingen/opmerkingen:
TTC Silent red is een fijne 'silent linear' die me positief op viel, net als de Durock Daybreak! Stock al erg smooth en erg stil, de Daybreak heeft wel een ietsiepietsie springping.
Sowieso viel TTC me op, NCR is erg smooth en mooi geluid, de Golden is smooth en als je van luid houd een aanrader. Valt denk onder heul 'clacky'
De Wilds zijn ook serieus smooth al vond ik de 42g niks. Plasticky geluid waar de 55g wat voller klonk.
Gateron maakt veel te dunne prut pootjes vergeleken met andere fabrikanten
En ik snap waarom je uit de INK serie de red, blue en yellow weinig ziet! Die voegen écht weinig toe tov. de regulieren versie's vind ik.
En fijne tactiles zijn lastig te vinden, enige nieuwe die ik wel prettig vind is de Neapolitan Ice Cream.
Je zou een 3x3 plate vrij makkelijk zelf kunnen ontwerpen in kicad (zijn vgm ook websites die dat automatisch voor je doen als je de layout invoert vanuit KLE) en dan de gerber opsturen naar jlcpcb, dan heb je hem in 1.6mm fr4
Ik wil ook met deze hobby beginnen em dat zou voor mij wel leuk leesvoer zijndnzm schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:30:
Edit…. Dommmmm. Gevonden 😂😂😂
[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 18-07-2022 13:59 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Oh, geinige blog, duidelijk een intelligent en waarschijnlijk ook zeer knap persoon! Bedankt voor de link.sapphire schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:42:
[...]
Geen idee eigenlijk, zou het voor de zekerheid niet doen.
Daarover gesproken ik kwam recent toch een leuke build-log tegen: https://doenietzomoeilijk...etsenbord-voor-mijn-vrouw
Nee, nou ja, ik weet wel dat ik het met meerdere van die Lemons had, dat ik het met een Gateron niet had, en dat het na het luben ook was afgelopen. Misschien een combinatie van dingen, dan. Beetje teveel vet op de stabs en te weinig in de switches.Maaruhm dat de toetsen niet vanzelf meer omhoog komen heeft niet met scratchy te maken dat lijkt me gewoon niet helemaal goed
Een toetsenbord bouwen, uiteraard. En Dolch is en blijft een mooie set, inderdaad.Weer een boel post gehad de laatste tijd dus lekker bezig. GMK MODO 2 is echt wel mooiGeen idee wat ik er mee ga doen maar gezien ik weinig écht mooi vind kon ik hem niet laten liggen.
CIY Tester68 is voor een scheet en drie knikkers van Ali te plukken... Al wijkt jouw definitie van "goedkoop" waarschijnlijk iets af van dat van mij.Op het switch front heb ik een kleine slag richting @superbok kunnen maken, 67 verschillende nu![]()
Ik zou nu dus een goedkoop 65% (of 75%) hotswap bord kunnen zoeken om de switches op te showen
Prachtige alice layout toetsenbord gekocht, maar gok dat de layout me toch niet ligt na een tijdje tikken. Vind de afstand tussen sommige keys toch te raar ondanks dat ik wel aan het split gedeelte kan wennen.
Zojuist een epomaker th96 gebacked op kickstarter.
Daarnaast een TESTER68 via ali besteld met een paar test switches.
Ik wil de epomaker gaat gebruiken als daily driver en deze beetje aanpassen om het mooi stil/smooooooth te krijgen. De tester68 is om beetje mee te testen/spelen.
Daarnaast een TESTER68 via ali besteld met een paar test switches.
Ik wil de epomaker gaat gebruiken als daily driver en deze beetje aanpassen om het mooi stil/smooooooth te krijgen. De tester68 is om beetje mee te testen/spelen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Voor de liefhebber: uiteindelijk eentje gevonden bij Amazon.frRadiodurans schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:23:
Ik ben op zoek naar de Das Keyboard 4 Ultimate met US lay-out (ANSI) en brown keys maar kan deze nergens vinden
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C