KoBie147 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:40:
Heeft er iemand ervaring met een 40% keyboard? Het principe van de toetsen naar je vingers brengen en niet je vingers naar de toetsen lijkt me wel iets, maar ik vraag me af hoe lang het duurt om gewoon te worden aan het werken met zoveel 'functie' toetsen (toets die pijltjes activeert, toets die cijfers activeert, toets die f-rij activeert...)
Zeker. Heb een tijdje een Pearl gehad en een half jaartje geprogrammeerd op een "45"% layout. Heb nog steeds een minivan, binnenkort een v4n4gon (hullagon) en ik heb nog een Daisy40.
Hoe lang het duurt om te wennen... tja. Kort? Maar voordat je het op volle snelheid kan gebruiken duurt wel iets langer. Je moet er toch even de tijd voor nemen, je layout moet vooraf wel al goed doordacht zijn en je moet niet meer te vaak switchen daarna... En bereid je voor op een paar keer de eerste dag en week je bord te herprogrammeren voor dingen die je toch niet helemaal bevallen.
Afhankelijk van waar je je bord voor gebruikt ga je dingen als ' " en de brackets waarschijnlijk missen. Escape en tab zitten ook opeens heel dicht bij. Ik had de 40% op werk en sloeg daar telkens het eerste uur of 2 naar een spook Esc knop. (Die eigenlijk naast Q zat)
Persoonlijk kan ik split space heel erg aanraden als beginnende 40%er. Dan kan je die met je niet primaire duim gebruiken voor FN bij het vasthouden. (En de je andere space is dan nog steeds wel vast te houden, hoewel 10 spaties achter elkaar slecht zijn, maar voor games wellicht)
Daarnaast een 2e FN knop. Wat je doet met je cijfers en F knoppen? Verzin het lekker zelf. Home row? (FN1 en FN2) of Home en QWERTY voor F1-12? Allemaal prima, zelf experimenteren. Pijltjes? VIM, WASD, <>?L, allemaal valide opties, proberen maar.
Vaak is de standaard layout van een 40% bord door een veelvuldig 40% gebruiker opgesteld. Er zit vaak wel logica achter, dus niet te snel overheen stappen. Vooral Van layouts zijn een standaard geworden. Dit omdat ze uitgelegd zijn en veel PCBs ze zijn gaan gebruiken:
https://trashman.club/page/wdamkg
Persoonlijk niet helemaal mijn ding, hoewel de gaming layer op een vanagon dan wel weer slim is gedaan, die gebruik ik dan weer wel.
Pro tip, als je een b.v. hotswap 60% hebt, trek eens gewoon wat switches eruit, en programmeer em als een 40% layout. Of als je een ergo layout wilt gebruiken, print em uit op papier en leg wat caps erop. Dan kom je er snel achter of iets in de goede richting zit en hoe lang je over het aanpassen gaat doen.