Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
2Dutch schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Heb nu ook per toeval browns omdat ik een sample mocht houden en die hadden ze niet beschikbaar in reds. Merk er niet zo heel veel verschil mee met reds, zal vast ook per soort switch verschillen hoe heftig de tactile bump is ook (low profile dus dat is ook al anders). Maar blues mocht ik sowieso nooit op het werk reviewen vanwege de pokkeherrie :+ Vind het persoonlijk ook veel te heftig, dat geluid is echt nergens voor nodig behalve jezelf en anderen gek maken..ik waardeer rust ;)
Maar browns hebben wel een duidelijke tactile feedback toch? Dat is iets dat ik heel fijn vind aan de blues. Ik werk op dit moment aan m'n scriptie, dat is veel programmeren en schrijven en ik merkte dat ik me redelijk begon te ergeren aan het geluid. Aan het begin had het wel wat, maar na een tijdje werd het toch ergerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ronnie N schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:09:
Maar browns hebben wel een duidelijke tactile feedback toch? Dat is iets dat ik heel fijn vind aan de blues. Ik werk op dit moment aan m'n scriptie, dat is veel programmeren en schrijven en ik merkte dat ik me redelijk begon te ergeren aan het geluid. Aan het begin had het wel wat, maar na een tijdje werd het toch ergerlijk.
Er is feedback, maar meestal wordt die als wat minder dan bij blues ervaren. Heb zeer lang op normale reds getypt en deze low profile browns van logitech vind ik niet bepaald extreem tactile aanvoelen: maar ik ram echt op toetsen.. als je wat subtieler aanslaat voelt het vast ook weer anders :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 22:23
Ronnie N schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:00:
Na jaren lang op Cherry MX red te hebben getypt afgelopen week een toetsenbord gekocht met Kailh Blues. Moet zeggen, ik vind de feedback heerlijk, maar wat maken die dingen een herrie.

Maar hetzelfde toetsenbord gekocht met Brown, in de hoop dat ze hetzelfde aanvoelen als de Blues, maar met minder geluid.

Toch wel een sprong in het diepe soms. Is gewoon een beetje uitproberen.
Precies hierom adviseer ik graag hot-swap borden. ff nieuwe switches kopen en je hebt weer een nieuwe feeling.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
2Dutch schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Er is feedback, maar meestal wordt die als wat minder dan bij blues ervaren. Heb zeer lang op normale reds getypt en deze low profile browns van logitech vind ik niet bepaald extreem tactile aanvoelen: maar ik ram echt op toetsen.. als je wat subtieler aanslaat voelt het vast ook weer anders :+
Logitech eigen low profile switches vergelijken met originele Cherry MX switches.
Dat is een beetje als je AH Excellent magnetron maaltijd vergelijken met een verse bereide maaltijden met goede ingrediënten :+
Ik heb jaren op Logitech Browns getypt maar die dingen hebben weinig met tactile van doen. Pas toen ik op een simpele Gateron Brown ging typen begreep ik wat men bedoelde met tactile feedback, en dan zijn dat nog maar medium/light tactile switches :+

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 28-01-2022 17:14 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:36
superbok schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:39:
Voor de Mode SixtyFive twijfelaars wat nieuws. Vanaf nu gaan ze geen nieuwe bestellingen meer plaatsen voor de behuizing, dus de backpiece, onder- en bovenkant. Dit om zo ruimte te hebben voor nieuwe projecten die ze dit jaar willen starten. Zag al een teaser van een 75% bord voorbij komen. Wel blijven ze plates en pcbs beschikbaar houden. De eerste opties zijn inmiddels al op in de configurator en bij de extra’s zijn er nog meer op. Denk dat de populaire opties snel op zullen gaan nu dit nieuws bekend is. Heb hem nu een krappe drie weken en is wel een echte “endgame” bord. Zal van de week een soort mini review schrijven met wat foto’s. Hier alvast eentje

[Afbeelding]
Heb je ondertussen toevallig wat meer pics? Die teaser zag er al zeer nice uit :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:01:
[...]

Heb je ondertussen toevallig wat meer pics? Die teaser zag er al zeer nice uit :9~
Thanks, genoeg foto’s inmiddels, maar helaas nog niet de tekst erbij. Erg druk met onder andere werk op het moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Henkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Precies hierom adviseer ik graag hot-swap borden. ff nieuwe switches kopen en je hebt weer een nieuwe feeling.
Yup. Hoeft niet eens je 'perfecte' bord te zijn, zolang je maar beetje kunt vergelijken. Als je de best passende gevonden hebt, kun je op zoek naar permanent bord ermee. Zorg wel voor 5-gats sockets, anders past groot deel van switches niet. Helaas zijn veel hotswap boards 3-gats.

Ben zelf even aan het experimenteren met switches die je niet op zo'n bord kunt prikken. Zag van de week een interessante vintage keyboard te koop, zocht specs op en kocht het gelijk - Futaba MA switches :P

Het bord, een Datacomp DFK-777F, is al raar - meer XT dan (nu gangbare) AT/Enhanced layout (incl Ctrl waar je Caps Lock zou verwachten), oh, en big-ass enter icm mini-backspace wat ik *HAAT* en AZERTY layout, al boeit dat laatste me weinig aangezien ik toch blind typ. Grote verrassing was dat het NOS is, ik ben daadwerkelijk eerste die er ooit op getypt heeft. Dat is gelijk uitdaging, want in 35 jaar zijn een paar contacten duidelijk een beetje geoxideerd. Professionele oplossing zou zijn uit elkaar schroeven en schoonmaken, maar herhaaldelijk beetje hard tikken lijkt tot nu toe alles los te krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF4U2zZg6F7mFHPF8Lg8VKckiDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EebKNaiNLnvSqu7Nyr9jklEt.png?f=fotoalbum_large

En dan de switches... die maken weer eens duideijk hoe ondanks de enorme diversiteit aan MX-clones het toch behoorlijk een pot nat is. Vroeger had je veel vreemdere gevallen, en daar vallen deze Futaba MA's zeker ook onder. Ze zijn *ANDERS* :o Het zijn clicky, tactile switches, met meest opvallende feature dat de grootste tactility en de click op de retourslag zitten. Als je een toets indrukt gaat dat geleidelijk over een grote, lange tactile bump zonder geluid (tenzij je bottomt), dan laat je los en de toets stuitert vrijwel direct over een hobbel en klik. Erg vreemde gewaarwording. Actuatiekracht zou rond de 60gf moeten liggen, waarmee het dus in de buurt van een Kailh Box Pink zou moeten zitten, dus een stuk zwaarder dan pakweg MX Blue. Ik heb ook een Box Pink bord en het lijkt er (qua zwaarte iig, verder totaal niet) aardig op.
Geluid is interessant, behoorlijk hol en metallisch. Lijkt nog het meest op een IBM Model F - maar dan dus omgekeerd in de tijd.

Ben het nu even een tijdje als daily driver aan het gebruiken. Vooralsnog tik ik vaak mis en heb ik af en toe nog last van minder goed reagerende switches, maar daarbuiten voelt het al met al inderdaad 'anders' maar zeker niet slecht. Ik denk dat het op termijn net iets te zwaar voor me is, en ik ga een fatsoenlijke backspace en de ontbrekende F11 en F12 op gegeven moment toch missen, maar voor nu is het leuke afwisseling :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

dion_b schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Ben zelf even aan het experimenteren met switches die je niet op zo'n bord kunt prikken. Zag van de week een interessante vintage keyboard te koop, zocht specs op en kocht het gelijk - Futaba MA switches :P

Het bord, een Datacomp DFK-777F, is al raar - meer XT dan (nu gangbare) AT/Enhanced layout (incl Ctrl waar je Caps Lock zou verwachten), oh, en big-ass enter icm mini-backspace wat ik *HAAT* en AZERTY layout, al boeit dat laatste me weinig aangezien ik toch blind typ.
Even los van de AZERTY-indeling lijkt dit echt enorm op het toetsenbord dat mijn pa destijds met zijn enorme stalen monster van een Laser XT meebracht. Die pennenrichel met de curve, de functietoetsen links (iets dat geloof ik wel vaker voorkwam in die tijd), de pootjes die je verstelde door die draaidingesen aan de zijkant... Geen idee of het daadwerkelijk een Datacomp was, verder, daarvoor is het te lang geleden. Maar wel een mooi stukje nostalgie. ;)

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dnzm schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Even los van de AZERTY-indeling lijkt dit echt enorm op het toetsenbord dat mijn pa destijds met zijn enorme stalen monster van een Laser XT meebracht. Die pennenrichel met de curve, de functietoetsen links (iets dat geloof ik wel vaker voorkwam in die tijd), de pootjes die je verstelde door die draaidingesen aan de zijkant... Geen idee of het daadwerkelijk een Datacomp was, verder, daarvoor is het te lang geleden. Maar wel een mooi stukje nostalgie. ;)
Dat zou mooi toeval zijn. Let wel dat dit allerminst een typische XT keyboard is, sterker nog, het is bijna een 1:1 kloon van de IBM AT (non-Enhanced) keyboard. Op een XT zou je hoegenaamd geen status LEDs hebben (PC/XT is een unidirectioneel protocol) en ook geen gat tussen numeric gedeelte en de rest.

Het was verre van uniek als AT keyboard kloon, er is zelfs een https://deskthority.net/w...Clones_of_the_IBM_Model_Fpagina op Deskthority wiki voor dit soort borde (waar deze uitgerekend niet tussen staat 8)7) dus grote kans dat je vader als het al exact zelfde layout was een van die had.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
Sinds weken krijg ik dubbele aanslagen op mijn Logitech G910 toetsenbord. Vind het verder een erg fijn toetsenbord en ook al ben ik ondertussen 41 vind ik de RGB (weliswaar op een standaard kleur) erg fijn.

Maar ja, contact gehad met Logitech en ze kunnen/doen er buiten de garantie niets meer aan.

Ergens maar tijdelijk een toetsenbord vandaan halen en dan deze open maken om te kijken wat er precies aan de hand is (schoonmaken al gedaan).
Hopen dat het simpel is, maar verwacht iets van solderingen niet goed meer.

Anders op zoek naar een nieuwe met ook RGB en per toets bestuurbaar zoals deze, maar dan geen Logitech. Ben langzaamaan af aan het stappen van Logitech door software en kwaliteit, maar wat dan wel, maar dat komt later wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Arunia schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:25:
Anders op zoek naar een nieuwe met ook RGB en per toets bestuurbaar zoals deze, maar dan geen Logitech. Ben langzaamaan af aan het stappen van Logitech door software en kwaliteit, maar wat dan wel, maar dat komt later wel weer.
En wil je dan weer een full-size, of iets kleiners?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:25:
Sinds weken krijg ik dubbele aanslagen op mijn Logitech G910 toetsenbord. Vind het verder een erg fijn toetsenbord en ook al ben ik ondertussen 41 vind ik de RGB (weliswaar op een standaard kleur) erg fijn.

Maar ja, contact gehad met Logitech en ze kunnen/doen er buiten de garantie niets meer aan.

Ergens maar tijdelijk een toetsenbord vandaan halen en dan deze open maken om te kijken wat er precies aan de hand is (schoonmaken al gedaan).
Hopen dat het simpel is, maar verwacht iets van solderingen niet goed meer.

Bij Logitech zijn het meestal de switches die het begeven. Die zijn voor ik dacht ongeveer 2 euro per stuk wel los te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@dnzm tja, ik moet zeggen dat het toetsenbord heel breed is en dat niet lekker is met mijn schouder. Heb al zitten denken aan een toetsenbord zonder numeriek en dan los het numeriek er naast. Al dan niet mechanisch.

@MatthijsBoog dat is inderdaad het goede.
Het is op dit moment volgens mij de A toets, de punt toets en pijltje naar rechts.

Ik ga eens zoeken naar de losse switches. Liefst origineel.

Grappig dat Logitech beweert dat je er 70 miljoen indrukken moet kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 01-02-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:48:
@dnzm tja, ik moet zeggen dat het toetsenbord heel breed is en dat niet lekker is met mijn schouder. Heb al zitten denken aan een toetsenbord zonder numeriek en dan los het numeriek er naast. Al dan niet mechanisch.

Het is op dit moment volgens mij de A toets, de punt toets en pijltje naar rechts.

Ergens in dit topic valt dat nog wel te vinden, 1 a 2 maanden geleden ging het daar nog over volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Dan ga je inderdaad naar een TKL of een 75% (die laatste schuift nog wat verder in elkaar, ik had hier al eens wat formaten op een rijtje, volgens mij ging dat nog iets verder dan wat er in de TS staat). Ik zit zelf nu op een Keychron K2 te tikken en dat bevalt me dikke prima, en het kost niet eens zo heel veel ook. #fanboi4lyfe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
MatthijsBoog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Ergens in dit topic valt dat nog wel te vinden, 1 a 2 maanden geleden ging het daar nog over volgens mij.
In principe gewoon even rondzoeken en vervangen dan maar. Verwacht dat ze gewoon stuk zijn.

@dnzm dat ga ik in gedachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Grappig dat Logitech beweert dat je er 70 miljoen indrukken moet kunnen doen.
Aliexpress zijn ze goed te vinden, zijn Omron switches (bv bij. KPrepublic).

Elke paar maanden komt dit wel een keer langs en is een standaard feature van Logitech borden :+

Ik kreeg dit na 25 maanden en heb die 70 miljoen aanslagen ook aangegeven bij de techsupport en volgens hen klopt dat ook. Met 2 jaar gebruik zou dat dus uitkomen op 1,1 aanslag elke seconde 24/7 dus lekker realistisch van ze om te stellen dat ik over de 70 miljoen heen zou zitten, nooit daarop een reactie gekregen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:39
Ik heb anderhalf jaar geleden een Keychron K2 (Gateron brown) gehad na een tijdje op zoek te zijn geweest naar een goed toetsenbord. Ik vond het prettig werken, maar de hoogte van dat toetsenbord was echt te veel voor mij. Ik krijg last van mijn polsen van een polssteun, dus deze valt af. Ik gebruik nu een goedkoop Logitech toetsenbord (typt overigens best prima), maar die mechanische toetsenborden lonken toch altijd..

Is er een goed alternatief voor een Keychron K2? Dus zelfde prijscategorie, brown switches, het liefst draadloos (maar moet niet)? Ik zag de low-profile versies ook, maar ik heb liever dat old school design van het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Belecthor schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:11:
Ik heb anderhalf jaar geleden een Keychron K2 (Gateron brown) gehad na een tijdje op zoek te zijn geweest naar een goed toetsenbord. Ik vond het prettig werken, maar de hoogte van dat toetsenbord was echt te veel voor mij. Ik krijg last van mijn polsen van een polssteun, dus deze valt af. Ik gebruik nu een goedkoop Logitech toetsenbord (typt overigens best prima), maar die mechanische toetsenborden lonken toch altijd..

Is er een goed alternatief voor een Keychron K2? Dus zelfde prijscategorie, brown switches, het liefst draadloos (maar moet niet)? Ik zag de low-profile versies ook, maar ik heb liever dat old school design van het toetsenbord.
Je zou eventueel je werkhouding toch eens onder de loep kunnen nemen, want veel mensen werken simpelweg te hoog. Ik heb ook een K2, maar ik heb er geen polssteun bij en ik leun ook nergens op; mijn polsen zweven zeg maar.

That being said, de K3 is de low-profile variant van de K2, dus dat is dan misschien een optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KoBie147
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:19
Wat een verslavende hobby is dit! 8)7

Ik volg dit forum al even, maar dit is mijn eerste post hier.
Ik schrijf hieronder mijn hele verhaal in de wereld van de mechanische toetsenborden dat begon in november '21. Waarom doe ik dit? Het heeft me heel wat tijd gekost om wegwijs te geraken in dit wereldje, en misschien kan mijn verhaal wel wat bijbrengen voor anderen, en ik wil ook eens laten zien wat ik tot nu toe gemaakt heb, aangezien het niemand een **** interesseert in mijn directe omgeving :p

1. Xtrfy K4 TKL
pricewatch: Xtrfy K4 TKL RGB (Qwerty US) Grijs

Mijn oude niet mechanische gaming toestenbord van Steelseries geeft de geest begin november '21. Aangezien ik algemeen geïnteresseerd ben in tech en gadgets beslis ik om op zoek te gaan naar een mechanisch toetsenbord. Vrij snel kom ik terecht bij de Xtrfy K4 TKL waar ik onmiddellijk ook de Xtrfy M4 muis bij neem wegens de mooie combo.
De Xtrfy K4 TKL is een non hot-swappable mechanisch toetsenbord met ABS keycaps, Kailh Red switches, RGB en een heel hoge polling rate voor gaming.
Korte feedback:
+ mooi algemeen design, zeker in combo met muis
+ snelle respons voor gaming
- buiten de gaming capabilities van dit toetsenbord is er niet veel bijzonders aan dit toetsenbord
- goedkoop aanvoelende ABS case en keycaps
- voor mezelf te gevoelige toetsen, ik laat mijn handen graag rusten op de toetsen voor ik ze indruk, wat bij dit toetsenbord de toetsen reeds triggert

2. Keychron K4 V2
pricewatch: Keychron K4 (Version 2)

Aangezien ik veel telewerk sinds covid, overwoog ik om ook voor het werk een mechanisch toetsenbord te gebruiken. Ik heb de Xtrfy K4 TKL op mijn werk pc aangesloten, maar ik kon niet wennen aan het ontbreken van een keypad, omdat ik regelmatig met tools zoals Excel werk.
Wat me in mijn zoektocht naar een compact mechanisch toetsenbord met keypad snel duidelijk werd, is dat er wereldwijd ook heel wat tekorten zijn voor mechanische toetsenborden.
Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij de Keychron K4 V2 omdat die wel beschikbaar was (met plastic case, geen alu), en door het leuke retro uiterlijk, hot swap mogelijkheid en de mogelijkheid om deze standaard te bestellen met Gateron Brown switches. Ik wou deze keer namelijk eens tactile switches proberen, en indien dat tegenvalt, de switches vervangen.
Korte feedback:
+ mooi design
+ RGB komt perfect tot zijn recht icm de keycaps
+ prijs voor wireless hot swappable keyboard
- goedkoop aanvoelende ABS keycaps
- te lichte tactiliteit van de Gateron Brown switches, bijna niet voelbaar

3. Custom Feker 98:
- Mechanical keyboard kit: Feker 98 White (Wired/Bluetooth/Wifi Hot Swappable RGB, ABS case + PCB + plate + stabilizers, 1800 layout)
- Switches: Kailh Box Jade Clicky
- Keycaps: Cherry profile retro keycaps
- AKKO Matcha Red Bean coiled usb cable

Al snel begint het te kriebelen om zelf een custom keyboard in elkaar te boksen, voor een redelijke prijs omdat het de eerste keer is. In totaal heeft dit toetsenbord met alle componenten net geen 150€ gekost, wat heel goed meevalt voor het resultaat.
Het toetsenbord heeft een 1800 layout, iets groter dan de 96% layout van de Keychron K4 V2, maar ikzelf vind het mooier omdat je een bovenste deel van de case hebt die een mooi contrast geeft met de keycaps. Het iets grotere formaat is voor mij geen probleem.
De case heeft weinig flex en voelt stevig aan ondanks dat deze van plastic is gemaakt.
De plate mounted stabilizers zijn meer dan ok voor deze prijs. Ik twijfel er nog aan om deze te modden of om betere te bestellen en die dan te modden.
De Kailh Box Jades heb ik besteld na vele reviews van switches te bekijken. 't Is ongelooflijk hoeveel aanbod er is. Velen worden gek van clicky switches, maar ik wou het toch eens proberen en vond de Kailh Box Jades heel verslavend klinken. Door de luide clicks (het zijn er zelfs 2; 1 bij indrukken en 1 bij loslaten) zijn deze natuurlijk enkel geschikt voor als ik alleen in mijn bureau zit :-)
Van de retro keycaps ben ik ook zeer tevreden: wit en grijs en toch een beetje kleur doordat je kan kiezen uit enkele rode/groene/gele keycaps. Het drukwerk op de switches is niet heel scherp, maar is aanvaardbaar voor de prijs van 21€. Ze hebben wat textuur waardoor ze zeker niet goedkoop aanvoelen.
De coiled USB cable heb ik besteld omdat deze mooi past bij de groene en rode keycaps.
Qua mods heb ik enkel de tempest tape mod toegepast + wat padding in de case toegevoegd. Deze simpele mods geven bij deze case al een groot verschil. De stabilizers modden volgt zoals reeds gezegd nog later. De clicky switches ga ik natuurlijk niet luben, hoe luider en harder de clicks, hoe beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhUdvwNO9a-3u2tvkOFQBYLAKh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Itk2MBR5YU693AKa4i2VFtyd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3fhSRw5BIZ13t6iKbD3QP6YSeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmE4OAA6RTNb6uyYVw3rUEFp.jpg?f=fotoalbum_large

4. Akko MOD 004
https://en.akkogear.com/product/mod-004-aluminum-kit/

- Mechanical Keyboard Kit: Akko MOD 004 Jade Green (alu case, tray mounted, north facing RGB, foam tussen PCB en plate, wired, 1800 layout)
- Switches: Gazzew Bobba U4T Tactile 68g
- Keycaps: XDA profile Pbt Botanical keycaps
- Greatcable custom Botanical coiled USB c cable

De mechanische keyboard microbe heeft me volledig in zijn macht. Slechts een week nadat ik de Feker 98 in gebruik had, begon ik me af te vragen hoeveel het verschil kan zijn in kwaliteit, design,... tussen een custom mechanisch toetsenbord van rond de 150€ en een van om bij het dubbele en ik kon het dus niet laten...
Tijdens mijn zoektocht bleef ik al snel hangen bij de Akko MOD 003 en 004. De Akko MOD 003 is gasket mounted, de 004 is tray mounted. Omdat ik al tegen mijn plafond zat van wat ik wou uitgeven, ben ik voor de iets goedkopere Akko MOD 004 gegaan.
De kit ziet er fantastisch uit. Het aluminium is heel mooi en gedetailleerd afgewerkt en er zit aardig wat gewicht aan als je dit vergelijkt met de Feker 98.
Ook de XDA keycaps bevallen me zeer goed, zowel qua kwaliteit als profiel.
De custom coiled USB-C cable is van heel hoge kwaliteit en past perfect bij het keyboard en de keycaps.

Ik heb bij deze setup wat meer energie gestoken in het modden:
- tempest tape mod (3 lagen)
- luben van de Gazzew Boba U4T switches met Glorious G-lube (Krytox GPL 204 werd het meeste aangeraden voor tactile switches, maar ik heb deze nergens gevonden) zonder de stem mee te luben omdat ik niets van de tactility wou verliezen.
- luben van de springs met Krytox GPL 105
- stabilizer mods (relube met XHT-BDZ, Holee mod, tape mod)

Het resultaat is een heerlijk 'thocky' geluid, ontzettend verslavend (voor mezelf toch >:) ) Wel klinkt de hele setup nog luider dan met de Kailh Box Jade switches op de Feker 98, waarschijnlijk ook door het verschil in materiaal van de case.

Aan deze setup hangt natuurlijk een hoger prijskaartje van 370€ (incl. de 20€ invoertaks die ik heb moeten betalen op de Akko MOD 004 :( ). Alle componenten zijn duurder dan bij de Feker 98.

Hieronder nog enkele foto's van de Akko MOD 004 met keycaps en coiled cable:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9L3SMZrbcqYutFWOZY878wh028=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hboVYz28szLEIdt1U47dffNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b10VDFwfWSdSvsrGbkS8GqJgCT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsOJeBBidIbyGyN8Tp9g4NPt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXf89mUqi99sBVj6DSNYsHzwy5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2GBcoHqJq81YYVIdq2hd2pj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu eerst een aantal maanden genieten van mijn Akko MOD 004, maar ik wil zeker nog een aantal dingen uitproberen:
- de Akko MOD 003 Peacock Blue (of iets anders) om ook gasket mount eens te ervaren:
https://en.akkogear.com/p...hanical-keyboard-diy-kit/
- het peacock blue van de Akko MOD 003 met GMK Hammerhead keycaps lijkt me een perfecte combinatie
- een goeie stille lineaire switch
- blijkbaar zijn er ook heel goede budget switches, dus die markt wil ik ook eens verkennen

Heeft er iemand nog tips na het lezen van mijn verhaal, laat het gerust weten. Ik denk niet dat ik op deze paar maanden al alles van de mechanische keyboard wereld ontdekt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:03

ikt

Hier eens proberen:

Ik zoek een toetsenbord dat aan de volgende eisen voldoet:
  • 64~75%
  • Draadloos
  • Programmeerbaar
  • Geen baksteen
Zal worden gebruikt als sim-rig toetsenbord, op schoot, dus klein + draadloos + licht zou mooi zijn.

Mijn daily draait QMK/VIA, waar ik een redelijk specifieke layout op gebruik die me goed zit. Ik kan echter niet veel vinden, behalve iets als dit:

NIBBLExProton-C (of nice!nano).

afaik zijn de Keychrons en de NuPhys niet programmeerbaar.

Zie ik nog goede opties over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn dan inderdaad goede opties, die waar je zelf een nice!nano in kan steken.

Er zijn weinig alu borden van hogere kwaliteit met BT of andere wireless, het werkt namelijk vaak niet ideaal door de gesloten case.

De Mammoth75 heeft een BT / 2.4ghz optie, maar die valt in de categorie baksteen, zelfs als je de volledig Alu versie neemt. (Heb er hier een liggen)

Voor de betrouwbaarheid zou ik persoonlijk voor een simrig gewoon een kabel trekken. En ik zou geen 75% pakken, maar juist een 40%. Vaak heb je niet zoveel toetsen nodig. En met space-hold als FN kan je vaak wel nummers en F toestsen op een ergonomischere manier indrukken. Past daarnaast veel prettiger tussen een HOTAS of schuin naast een stuurtje. (Doe ik nu ook...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Een 60% met kabel ligt er al, maar is niet ideaal :P

Gezien het ook zo fijn zit, wil ik er ook gaan zitten om dingen te kijken en wat op Discord te chatten.

Hmm, tijd om rond te neuzelen naar iets plastics. En plek heeft voor een batterij, realiseer ik me nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Voor wat het award is: het SonixQMK project zit nu op Alpha -kwaliteit op bluetooth voor bepaalde toetsenborden, ik denk dat ik het één dezer dagen eens op mijn K2 uitprobeer. Dan heb je dus een betaalbaar bord dat de hardware heeft voor draadloos, en met een beetje geluk op afzienbare termijn QMK.

Ik weet niet op wat voor termijn je je bordje wil halen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Iemand enig idee waar ik makkelijk Alpaca V2's kan vinden binnen EU? Ik bestel meestal bij KEYGEM maar die verkopen ze blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:22:
Iemand enig idee waar ik makkelijk Alpaca V2's kan vinden binnen EU? Ik bestel meestal bij KEYGEM maar die verkopen ze blijkbaar niet.
Mykeyboard.eu

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog even een update over vintage Datacomp bord

Typen gaat me steeds beter af, en de switches op de meestgebruikte toetsen reageren ondertussen perfect. Dat gezegd, de switches zijn echt zwaarder dan ik prettig vind, als ik iets mis is het omdat ik simpelweg niet hard genoeg doordruk.

Heb samen met zoontje nog wat zitten testen. Hij was wilde vooral weten hoeveel last de keys hadden van binding bij off-center drukken (dus of je het op rand van Enter enz nog in kunt drukken en zo ja hoeveel slechter het is). Pefect is anders (helemaal bovenaan de big-ass Enter is het wat ruw), maar ik heb veel slechter meegemaakt. Andere meevaller: full NKRO. Daar kan ik momenteel met DIN -> PS/2 en dan PS/2 naar USB adapter ertussen maar 6 toetsen tegelijk van gebruiken, maar niet slecht - al was dat sowieso de norm toen toetsenborden nog duur gebouwd werden in de jaren '80.

Ik kijk het nog een dagje aan denk ik, maar ik heb een minder zware toetsenbord nodig. Bovendien blijkt dat het ontbreken van de nav cluster afhankelijk van sottware echt irritant kan zijn - sommige games accepteren numpad met numlock uit niet als pijltjestoets.

Heb trouwens wel knoop doorgehakt voor m'n swtich--dilemma voor m'n Ducky kit: Outemu Forest Green. Dat ding gaat STIL zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 01-02-2022 23:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Jammer genoeg ook niet in stock, heb wel een alert ingesteld, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

SanderH_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:39:
[...]

Jammer genoeg ook niet in stock, heb wel een alert ingesteld, thx
Als je open staat voor andere Liniear switches, kan ik je deze Aqua Kings aanbevelen:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002285416049.html

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 14:36
Ik heb een Logitech G Pro met GX Blue switches. Helaas zijn er 2 stuk (G en V), ik wilde deze omwisselen met "Page up" en "Page down" omdat ik die nooit gebruik.

Op Ali heb ik een gereedschapje gekocht om de switches te verwijderen maar ik denk niet het juiste of misschien gewoon slechte kwaliteit. Lang verhaal kort, ik heb 2 switches gesloopt in een poging ze te verwijderen.

Als iemand hier het juiste gereedschap heeft en wellicht 3 switches, stuur mij een PBtje. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik ben in staat om het hele ding uit frustratie te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MOOS schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Op Ali heb ik een gereedschapje gekocht om de switches te verwijderen maar ik denk niet het juiste of misschien gewoon slechte kwaliteit. Lang verhaal kort, ik heb 2 switches gesloopt in een poging ze te verwijderen.
[...]
Is nuttig om te vertellen wat voor gereedschap dat dan is. ;)

Misschien een gekke vraag, maar heb je de switches ook gedesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

ricjuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Als je open staat voor andere Liniear switches, kan ik je deze Aqua Kings aanbevelen:

Offtopic: Heerlijk, die AliExpress vertalingen: "Water Koning Lineaire Schakelaar"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 18:24

muhda

Time & Space traveler

MOOS schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:30:
Ik heb een Logitech G Pro met GX Blue switches. Helaas zijn er 2 stuk (G en V), ik wilde deze omwisselen met "Page up" en "Page down" omdat ik die nooit gebruik.
Logitech G Pro heeft geen verwisselbare switches (Geen hotswap PCB) Dus een switch plugger gaat niet helpen ben ik bang. Je zal de switches moeten de-solderen en solderen. (Wat naar mijn mening, met dit toetsenbord niet waard is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
muhda schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Logitech G Pro heeft geen verwisselbare switches (Geen hotswap PCB) Dus een switch plugger gaat niet helpen ben ik bang. Je zal de switches moeten de-solderen en solderen. (Wat naar mijn mening, met dit toetsenbord niet waard is)
Dat verklaart waarom ze zo vast zitten! |:(

Pff, ik had op Youtube gekeken en zag dat je de switches kon wisselen maar dat ging dus over de "Logitech G Pro X". Dat toetsenbord lijkt aan de buitenkant precies hetzelfde als die van mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MOOS De X versie is inderdaad wel hotswap de non-X niet.

@ricjuh @SanderH_ Dan kan ik na Aqua Kings ook Ice Candy's als alternatief aanraden voor AK's :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

MOOS schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Dat verklaart waarom ze zo vast zitten! |:(

Pff, ik had op Youtube gekeken en zag dat je de switches kon wisselen maar dat ging dus over de "Logitech G Pro X". Dat toetsenbord lijkt aan de buitenkant precies hetzelfde als die van mij...
Oei. Als de PCB traces nog onbeschadigd zijn, kun je de switches hersolderen, anders zijn die losgetrokken keys best wel permanent kapot.

Tijd voor een échte hotswap? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

ikt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Als in "de fik erin en een ander toetsenbord kopen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
KoBie147 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:36:
Wat een verslavende hobby is dit! 8)7

Ik volg dit forum al even, maar dit is mijn eerste post hier.
Ik schrijf hieronder mijn hele verhaal in de wereld van de mechanische toetsenborden dat begon in november '21. Waarom doe ik dit? Het heeft me heel wat tijd gekost om wegwijs te geraken in dit wereldje, en misschien kan mijn verhaal wel wat bijbrengen voor anderen, en ik wil ook eens laten zien wat ik tot nu toe gemaakt heb, aangezien het niemand een **** interesseert in mijn directe omgeving :p

1. Xtrfy K4 TKL
pricewatch: Xtrfy K4 TKL RGB (Qwerty US) Grijs

Mijn oude niet mechanische gaming toestenbord van Steelseries geeft de geest begin november '21. Aangezien ik algemeen geïnteresseerd ben in tech en gadgets beslis ik om op zoek te gaan naar een mechanisch toetsenbord. Vrij snel kom ik terecht bij de Xtrfy K4 TKL waar ik onmiddellijk ook de Xtrfy M4 muis bij neem wegens de mooie combo.
De Xtrfy K4 TKL is een non hot-swappable mechanisch toetsenbord met ABS keycaps, Kailh Red switches, RGB en een heel hoge polling rate voor gaming.
Korte feedback:
+ mooi algemeen design, zeker in combo met muis
+ snelle respons voor gaming
- buiten de gaming capabilities van dit toetsenbord is er niet veel bijzonders aan dit toetsenbord
- goedkoop aanvoelende ABS case en keycaps
- voor mezelf te gevoelige toetsen, ik laat mijn handen graag rusten op de toetsen voor ik ze indruk, wat bij dit toetsenbord de toetsen reeds triggert

2. Keychron K4 V2
pricewatch: Keychron K4 (Version 2)

Aangezien ik veel telewerk sinds covid, overwoog ik om ook voor het werk een mechanisch toetsenbord te gebruiken. Ik heb de Xtrfy K4 TKL op mijn werk pc aangesloten, maar ik kon niet wennen aan het ontbreken van een keypad, omdat ik regelmatig met tools zoals Excel werk.
Wat me in mijn zoektocht naar een compact mechanisch toetsenbord met keypad snel duidelijk werd, is dat er wereldwijd ook heel wat tekorten zijn voor mechanische toetsenborden.
Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij de Keychron K4 V2 omdat die wel beschikbaar was (met plastic case, geen alu), en door het leuke retro uiterlijk, hot swap mogelijkheid en de mogelijkheid om deze standaard te bestellen met Gateron Brown switches. Ik wou deze keer namelijk eens tactile switches proberen, en indien dat tegenvalt, de switches vervangen.
Korte feedback:
+ mooi design
+ RGB komt perfect tot zijn recht icm de keycaps
+ prijs voor wireless hot swappable keyboard
- goedkoop aanvoelende ABS keycaps
- te lichte tactiliteit van de Gateron Brown switches, bijna niet voelbaar

3. Custom Feker 98:
- Mechanical keyboard kit: Feker 98 White (Wired/Bluetooth/Wifi Hot Swappable RGB, ABS case + PCB + plate + stabilizers, 1800 layout)
- Switches: Kailh Box Jade Clicky
- Keycaps: Cherry profile retro keycaps
- AKKO Matcha Red Bean coiled usb cable

Al snel begint het te kriebelen om zelf een custom keyboard in elkaar te boksen, voor een redelijke prijs omdat het de eerste keer is. In totaal heeft dit toetsenbord met alle componenten net geen 150€ gekost, wat heel goed meevalt voor het resultaat.
Het toetsenbord heeft een 1800 layout, iets groter dan de 96% layout van de Keychron K4 V2, maar ikzelf vind het mooier omdat je een bovenste deel van de case hebt die een mooi contrast geeft met de keycaps. Het iets grotere formaat is voor mij geen probleem.
De case heeft weinig flex en voelt stevig aan ondanks dat deze van plastic is gemaakt.
De plate mounted stabilizers zijn meer dan ok voor deze prijs. Ik twijfel er nog aan om deze te modden of om betere te bestellen en die dan te modden.
De Kailh Box Jades heb ik besteld na vele reviews van switches te bekijken. 't Is ongelooflijk hoeveel aanbod er is. Velen worden gek van clicky switches, maar ik wou het toch eens proberen en vond de Kailh Box Jades heel verslavend klinken. Door de luide clicks (het zijn er zelfs 2; 1 bij indrukken en 1 bij loslaten) zijn deze natuurlijk enkel geschikt voor als ik alleen in mijn bureau zit :-)
Van de retro keycaps ben ik ook zeer tevreden: wit en grijs en toch een beetje kleur doordat je kan kiezen uit enkele rode/groene/gele keycaps. Het drukwerk op de switches is niet heel scherp, maar is aanvaardbaar voor de prijs van 21€. Ze hebben wat textuur waardoor ze zeker niet goedkoop aanvoelen.
De coiled USB cable heb ik besteld omdat deze mooi past bij de groene en rode keycaps.
Qua mods heb ik enkel de tempest tape mod toegepast + wat padding in de case toegevoegd. Deze simpele mods geven bij deze case al een groot verschil. De stabilizers modden volgt zoals reeds gezegd nog later. De clicky switches ga ik natuurlijk niet luben, hoe luider en harder de clicks, hoe beter!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

4. Akko MOD 004
https://en.akkogear.com/product/mod-004-aluminum-kit/

- Mechanical Keyboard Kit: Akko MOD 004 Jade Green (alu case, tray mounted, north facing RGB, foam tussen PCB en plate, wired, 1800 layout)
- Switches: Gazzew Bobba U4T Tactile 68g
- Keycaps: XDA profile Pbt Botanical keycaps
- Greatcable custom Botanical coiled USB c cable

De mechanische keyboard microbe heeft me volledig in zijn macht. Slechts een week nadat ik de Feker 98 in gebruik had, begon ik me af te vragen hoeveel het verschil kan zijn in kwaliteit, design,... tussen een custom mechanisch toetsenbord van rond de 150€ en een van om bij het dubbele en ik kon het dus niet laten...
Tijdens mijn zoektocht bleef ik al snel hangen bij de Akko MOD 003 en 004. De Akko MOD 003 is gasket mounted, de 004 is tray mounted. Omdat ik al tegen mijn plafond zat van wat ik wou uitgeven, ben ik voor de iets goedkopere Akko MOD 004 gegaan.
De kit ziet er fantastisch uit. Het aluminium is heel mooi en gedetailleerd afgewerkt en er zit aardig wat gewicht aan als je dit vergelijkt met de Feker 98.
Ook de XDA keycaps bevallen me zeer goed, zowel qua kwaliteit als profiel.
De custom coiled USB-C cable is van heel hoge kwaliteit en past perfect bij het keyboard en de keycaps.

Ik heb bij deze setup wat meer energie gestoken in het modden:
- tempest tape mod (3 lagen)
- luben van de Gazzew Boba U4T switches met Glorious G-lube (Krytox GPL 204 werd het meeste aangeraden voor tactile switches, maar ik heb deze nergens gevonden) zonder de stem mee te luben omdat ik niets van de tactility wou verliezen.
- luben van de springs met Krytox GPL 105
- stabilizer mods (relube met XHT-BDZ, Holee mod, tape mod)

Het resultaat is een heerlijk 'thocky' geluid, ontzettend verslavend (voor mezelf toch >:) ) Wel klinkt de hele setup nog luider dan met de Kailh Box Jade switches op de Feker 98, waarschijnlijk ook door het verschil in materiaal van de case.

Aan deze setup hangt natuurlijk een hoger prijskaartje van 370€ (incl. de 20€ invoertaks die ik heb moeten betalen op de Akko MOD 004 :( ). Alle componenten zijn duurder dan bij de Feker 98.

Hieronder nog enkele foto's van de Akko MOD 004 met keycaps en coiled cable:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu eerst een aantal maanden genieten van mijn Akko MOD 004, maar ik wil zeker nog een aantal dingen uitproberen:
- de Akko MOD 003 Peacock Blue (of iets anders) om ook gasket mount eens te ervaren:
https://en.akkogear.com/p...hanical-keyboard-diy-kit/
- het peacock blue van de Akko MOD 003 met GMK Hammerhead keycaps lijkt me een perfecte combinatie
- een goeie stille lineaire switch
- blijkbaar zijn er ook heel goede budget switches, dus die markt wil ik ook eens verkennen

Heeft er iemand nog tips na het lezen van mijn verhaal, laat het gerust weten. Ik denk niet dat ik op deze paar maanden al alles van de mechanische keyboard wereld ontdekt heb :)
Lekker bezig geweest :Y

Heb zelf een Epomaker EP84 met Gateron Brown en ben het wel met je eens dat die switches vrij licht / niet super tactiel aanvoelen. Maar ik denk dat ik lineaire switches het prettigst vind. (Heb een tester met meerdere lineaire switches en wat Gateron Yellow switches uitgeprobeerd.)

Alleen de 75% layout kan ik niet aan wennen, ik wil overstappen naar TKL dus ik ben geïnspireerd door jouw post nog eens op de site van Akko gaan rondneuzen en nu ben ik € 87 armer maar hopelijk een TKL bord rijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVnVGjRA88MN-6NlKdZsKUzhLy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEhuzl69Afhp0Q2ZC2OUEg7R.jpg?f=fotoalbum_large

- sobere layout, met evt. wat novelties voor kleuraccenten ('Enjoy the power of muted tones'. :+ )
- geen hotswap (ben voor Akko Pink lineaire switches gegaan);
- geen LED;
- zocht bord met neutrale achtergrond zodat ik 'm met meerdere keycap sets kan combineren.

Kijken of het wat is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
ricjuh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:04:
[...]

sapphire schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:04:
@ricjuh @SanderH_ Dan kan ik na Aqua Kings ook Ice Candy's als alternatief aanraden voor AK's :+
Die 2 had ik toevallig ook al een paar keer zien voorbij komen in mijn zoektocht. Zo veel keuze, straks bestel ik ze gewoon allemaal #hotswap :+

Mijn bankkaart:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9VBPNN3.gif

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 02-02-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Hopelijk kan iemand wat advies geven, ik ben opzoek naar een nieuw bordje voor mijn game setup nadat mijn K70 het 2 maal heeft begeven in 1 maand tijd (gelukkig garantie gevalletje).

Wat ging er kapot aan mijn K70:
LED, elke keer ging er 1 naar geel als de LED wit hoort te zijn, wat ontzettend storend is aangezien ik alles wit verlicht heb.

Eisen:
Ik zoek iets in lineaire switch, full size (104 keys) met RGB.
Prijs: tot 225-250.
Kleur: zwart

Merken/type die absoluut no go zijn:
Trust
Razer
Corsair K70

Borden waar ik na heb gekeken:
Steelseries apex pro/7, slechte reviews over de caps.
Corsair K70 natuurlijk :P
Corsair K95, ik weet niet zeker of ik opnieuw corsair wil, met mijn ervaring zo ver. Ook vindt ik de macro toetsen bijzonder lelijk doordat ze grijs zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Dracyn op 02-02-2022 15:43 ]

Body mods don't determine skill

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderH_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:17:
[...]

[...]

Die 2 had ik toevallig ook al een paar keer zien voorbij komen in mijn zoektocht. Zo veel keuze, straks bestel ik ze gewoon allemaal #hotswap :+

Mijn bankkaart:

[Afbeelding]
*kijkt naar de 8-and-counting sets switches voor 2 toetsenborden* O-)
En dan laatst nog 2 setjes verkocht laatst en dat in 14 maanden :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Dracyn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:41:

Eisen:
Ik zoek iets in lineaire switch, full size (104 keys) met RGB.
Prijs: tot 225-250.
Kleur: zwart

Merken/type die absoluut no go zijn:
Trust
Razer
Corsair K70

Borden waar ik na heb gekeken:
Steelseries apex pro/7, slechte reviews over de caps.
Corsair K70 natuurlijk :P
Corsair K95, ik weet niet zeker of ik opnieuw corsair wil, met mijn ervaring zo ver. Ook vindt ik de macro toetsen bijzonder lelijk doordat ze grijs zijn.
Hoeveel behoefte heb je aan software waarin je wel of niet alles kunt instellen? Wil je eventueel nog met keycaps gaan wisselen (meestal niet zo'n probleem) en/of switches makkelijk kunnen wisselen (vereist hotswap)? Behoefte aan draadloos?

Ik weet dat Keychron (echt, ik moet shilldoekoe's gaan vragen aan ze) een full-size heeft, de K10 (of K5 als je low-profile wil). Keychron is tot nu toe echter niet van de software, dus tenzij je daar zelf mee wil gaan stoeien (er zijn wel wat mensen met enig succes mee bezig) valt dat dan af. Afgaande op deze Reddit-post komt er Ooit™ een Q6 aan, die dan wat luxer wordt én VIA-ondersteuning heeft zodat je aan de instellingen kunt prutsen.

Goed, genoeg reclame voor vandaag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
dnzm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Hoeveel behoefte heb je aan software waarin je wel of niet alles kunt instellen? Wil je eventueel nog met keycaps gaan wisselen (meestal niet zo'n probleem) en/of switches makkelijk kunnen wisselen (vereist hotswap)? Behoefte aan draadloos?

Ik weet dat Keychron (echt, ik moet shilldoekoe's gaan vragen aan ze) een full-size heeft, de K10 (of K5 als je low-profile wil). Keychron is tot nu toe echter niet van de software, dus tenzij je daar zelf mee wil gaan stoeien (er zijn wel wat mensen met enig succes mee bezig) valt dat dan af. Afgaande op deze Reddit-post komt er Ooit™ een Q6 aan, die dan wat luxer wordt én VIA-ondersteuning heeft zodat je aan de instellingen kunt prutsen.

Goed, genoeg reclame voor vandaag. :P
Liever niet te veel mee gaan zitten rotzooien, keycaps wisselen is niet echt nodig vindt ik.

Zolang ik eventuele macro's maar fatsoenlijk kan instellen en de RGB kan instellen ben ik happy.

Geen interesse in draadloos (reactietijd + gezeik met batterijen), switches zelf wisselen heb ik geen idee van hoe en wat, klinkt als niet heel erg nodig voor een game bordje.

Body mods don't determine skill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Laatst online: 22-09 18:24

muhda

Time & Space traveler

Iemand ervaring met levertijden van Keygem? Bezorgen die wel snel of hoor je pas na paar weken iets zoals bij Candykeys?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
muhda schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:43:
Iemand ervaring met levertijden van Keygem? Bezorgen die wel snel of hoor je pas na paar weken iets zoals bij Candykeys?
Elke keer als ik bestel bij hun ben ik erg tevreden. Vaak al de volgende werkdag op de post en dan binnen een paar dagen thuis. Record is binnen twee dagen thuis, maar over het algemeen is het binnen drie a vier dagen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Dracyn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Zolang ik eventuele macro's maar fatsoenlijk kan instellen en de RGB kan instellen ben ik happy.
Dat vereist dan toch wel íéts van software, zeker de macro's.
Geen interesse in draadloos (reactietijd + gezeik met batterijen), switches zelf wisselen heb ik geen idee van hoe en wat, klinkt als niet heel erg nodig voor een game bordje.
De meeste draadloze borden hebben een klont lipo aan boord, dus dat valt meestal wel mee. Maar bluetooth is voor gamen inderdaad niet handig, nee.

Hotswappable switches zijn meestal niet zo zeer noodzaak als wel handig, vooral omdat het prijsverschil tussen wel of geen hotswap meestal niet zo groot is. Als er dan eens een switch kapot is (zie een paar posts boven jouw vraag, het komt voor), dan prik je er gewoon een nieuwe in, anders wordt het solderen. Dus zelfs als je geen toekomstplannen hebt zou ik het niet te snel afwijzen.

Oh, andere zinvolle vraag, nog: wil je een ISO- of ANSI-layout? Dus de enter smal en twee rijen hoog, of breed en de backslash erboven?

Je zou naar Logitech kunnen kijken, in het goedkopere maar niet volledig shit-tier segment lijkt Sharkoon redelijke bordjes te leveren - al moet ik zeggen dat puur-gamen-bordjes verder niet helemaal mijn segment is, dus geen idee hoe die markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTol04
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-04 09:04
Geen idee of dit de juiste thread is..
Maar zijn er mensen die custom keyboards bouwen (voor andere)?
Ik ben namelijk op zoek naar een toetsenboard met lubed Novelkeys Cream switches.
Al lijkt het me super tof om een eigen te maken, maar met twee linkerhanden lijkt het me niet zo'n goed plan.

YouTube: ASMR Typing on the SMOOTHEST Keyboard

[ Voor 15% gewijzigd door MTol04 op 02-02-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 22:54

Flapmo

and back is gigi!

MTol04 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:50:
Ik ben namelijk op zoek naar een toetsenboard met lubed Novelkeys Cream switches.
Al lijkt het me super tof om een eigen te maken, maar met twee linkerhanden lijkt het me niet zo'n goed plan.

Die combinatie in het filmpje is niet helemaal representatief voor het gemiddelde budget in dit topic ;). Zelfs zonder custom anodization van de tfue case zit je op kosten van een keycult (600 als je raffle wint, 1500 aftermarket) bovenop je switches :). Creams zijn ook notoire switches die populair zijn doordat Taeha er van van was maar eigenlijk zonder break-in zijn ze verre van ideaal (schijnt, ik heb ze niet zelf getest). Scratchy, pingy komt meeste voor in commentaar.

Als je iets smooths wil wat betaalbaar is kijk dan eens naar een Vega65. Taeha heeft die overigens met creams op zijn YouTube staan, ter vergelijking kan je.op YouTube eens zoeken naar andere builds van de vega. GB is nu shipped dus die komen straks wel op aftermarket. Die van mij kwam eergisteren aan en staat ook op Mechmarket (zwart, hotswap) (nu ik 60% en 75% exclusief gebruik voor en jaar al vind ik 65% niet langer iets toevoegen voor mij dus die gaan in verkoop).

Vega hotswap ligt toch al rond de 600€ aftermarket dus allicht wat te duur voor je. Dan kan je nog is kijken naar NK65 of kbd67lite oid. Voldoende opties hier genoemd voor 65%. Budget 60% kom je minder vaak tegen hier.

Overigens, als je hotswap pcb kiest kan er echt helemaal niets misgaan. Zoek iets leuks uit binnen je budget met hotswap en bestel een bups Creams. Lekker klooien, hotswap is echt gewoon niveau lego-en :).

YouTube: Vega Build Stream

[ Voor 5% gewijzigd door Flapmo op 02-02-2022 22:30 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier prima ervaring met Keygem en precies zoals er al gezegd is. Word vrij snel verzonden en in enkele dagen thuis.
Ga toevallig ook vandaag of morgen weer wat bestellen daar :)
MTol04 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:50:

Creams zijn echt overhyped switches. Als je smooth wilt of mooi geluid zijn er veel betere opties te vinden die minder werk nodig hebben en/of beter klinken (al is dat natuurlijk subjectief).

Wat @Flapmo aangeeft klopt wel. Als je een hotswap bord neemt is het letterlijk de handleiding volgen en de switches er in prikken. Beetje lego set zit ongeveer op het zelfde niveau. Daarna kun je je altijd nog verdiepen in mods als je wilt :)

[ Voor 53% gewijzigd door sapphire op 03-02-2022 08:15 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
ikt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:49:
[...]
Oei. Als de PCB traces nog onbeschadigd zijn, kun je de switches hersolderen, anders zijn die losgetrokken keys best wel permanent kapot.

Anders dan de switches is het denk ik in orde. Heb wel hard aan de switches getrokken en het bovenste (transparante) stuk is losgekomen maar het onderste (zwarte) stuk zit geen beweging in.
dnzm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Als in "de fik erin en een ander toetsenbord kopen"?
Ja, het moet maar. Vond het een fijn toetsenbord maar ga nu toch voor iets waarvan je de switches kunt vervangen. Heb de Logitech op Marktplaats gezet en heb inmiddels een bod van 15 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
sapphire schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:57:
[...]

*kijkt naar de 8-and-counting sets switches voor 2 toetsenborden* O-)
En dan laatst nog 2 setjes verkocht laatst en dat in 14 maanden :+
Welke switches als ik vragen mag? :)

Ik heb in mijn Tofu65 Gateron Black Ink V2’s + C3 Tangerines onderweg voor een nieuwe build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sneller, meestal max 3 dagen voordat het verzonden wordt, CandyKeys is momenteel veel te druk... En MK.eu heeft door ziekte ook gewoon een week achterstand waardoor dingen iets meer vertraging oplopen.

Al met al moet je momenteel gewoon 10 werkdagen rekenen voor je order er is. SplitKB was wat dat aan gaat met 2-3 dagen de laatste tijd de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Ik heb in mijn Tofu65 Gateron Black Ink V2’s + C3 Tangerines onderweg voor een nieuwe build.
Random plug voor een paar top switches:

Als je van sterk tactile houd: Designer studio White Jade is absoluut het beste wat je kunt krijgen momenteel. Harimau extra's zijn ook aan te raden.

Boba LT zijn in NL dus goed te leveren, klinken erg goed. Maar Penyu's zijn nét even prettiger, maar kan zijn dat dat is omdat ik TX springs in die van mij heb gestoken.

Ook van designer studio's zijn er Gold Graphites, lastig te krijgen, maar geweldig diep geluid. JWK Quartz is ook top, verslaat naar mijn mening Tangerines maar die P3 stem klinkt daarnaast ook gewoon beter. En dan is er het absoluut tegenovergestelde: Gateron CJ. Super hoog geluid, al helemaal in FR4 plates. Absurd glad, het wordt er oprecht slechter op het moment dat je 205 op smeert. Laat zelfs KAT / MG / SA clacky klinken.

TT ALS is voor de prijs ook geweldig. Heeft wel lube en film nodig, maar erg zacht prijsje voor hetzelfde materiaal als Marshmellows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

djunicron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Als je van sterk tactile houd: Designer studio White Jade is absoluut het beste wat je kunt krijgen momenteel. Harimau extra's zijn ook aan te raden.

Boba LT zijn in NL dus goed te leveren, klinken erg goed. Maar Penyu's zijn nét even prettiger, maar kan zijn dat dat is omdat ik TX springs in die van mij heb gestoken.

Ook van designer studio's zijn er Gold Graphites, lastig te krijgen, maar geweldig diep geluid. JWK Quartz is ook top, verslaat naar mijn mening Tangerines maar die P3 stem klinkt daarnaast ook gewoon beter. En dan is er het absoluut tegenovergestelde: Gateron CJ. Super hoog geluid, al helemaal in FR4 plates. Absurd glad, het wordt er oprecht slechter op het moment dat je 205 op smeert. Laat zelfs KAT / MG / SA clacky klinken.

TT ALS is voor de prijs ook geweldig. Heeft wel lube en film nodig, maar erg zacht prijsje voor hetzelfde materiaal als Marshmellows.
+1 voor Harimau, erg fijne switches.

Penyu vind ik behoorlijk scratchy en inconsistent maar dat kan zijn omdat ik nog gewoon stock springs erin heb zitten. Wel L+F maar weinig verschil na L+F. Er zitten gewoon tussen die je duidelijk voelt "haperen" in de downstroke wanneer je ze rustig indrukt (maar niet abnormaal traag). Heb ze nog niet in een keyboard gehad dus kan zijn dat je dit niet voelt als je ze mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 22:23
djunicron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Goed adresje waar ik deze vandaan kan toveren?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Henkie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Goed adresje waar ik deze vandaan kan toveren?
Helaas geen EU verkooppunt momenteel. Qwertyqop (Singapore) heeft ze nog. Kost je wel een euro of 15 verzendkosten bovenop de al niet zo goedkope switches. Harimau kan je gewoon bij CandyKeys halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flapmo op 03-02-2022 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Ben begonnen met Gateron Browns want zoiets vergelijkbaars zou ik volgens Logitech hebben, daarna Boba U4S want ik wilde stille tactiles. Toen dus ontdekt wat een echte bump is :+
Paar maanden later een setje Gateron Yellows gehaald omdat ik goedkoop lineairs wilde proberen en die bevielen lubed erg goed :9
De Browns en U4S weggedaan en nu heb ik als complete sets van 70 nog liggen; Gat milky Yellows lubed en lubed en filmed, Silent Alpaca’s en Alpaca V2’s beide lubed en filmed. Bobagums, Gat Black Inks V2 en KTT Rose. En als afwijkend setje LCET Jokers naar een tip van @djunicron wat erg fijne hyper tactiles zijn! Geen Holy-panda achtige D-bump, erg prettig dat wel!

En een hele berg switches waar ik er tussen de 1~ 10 van heb.
Vooral veel leuke sub-€25 setjes op het oog want daar zit echt veel leuks tussen!

Edit: Over switches, afgelopen dagen weer eea. geprobeerd :
Kaihl Box Navy’s: Wat een enorm bevredigende diepe click (vergeleken met Gat Blue’s) maar zwaaaar. Kan me voorstellen dat je daar moe van word als je een dag er op werkt.

Gateron Cap Yellow V2: Stock niet zo boeiend, niet erg smooth maar lubed wel en diep geluid! Vind ze persoonlijk niet super smooth maar als je een budget switch met diep geluid zoekt we een optie.

Akko Rosé red en Matcha Green: stock beide wel OK maar lubed echt wel leuk budget alternatief. Ietsjes smoother dan een lubed Yellow en waar de Yellow nog iets spring geluid heeft hebben deze dat niet. De Matcha Green heeft een wat dieper geluid, erg nice.
Beide erg leuke opties voor onder de €25 :)

2 switches waar ik erg verast over was;
Durock POM: alleen stock geprobeerd maar man wat is die smooth! Geluid is alleen vrij hoog en ‘clacky’? Niet helemaal mijn ding maar smooth :+

Akko CS Jelly Black: redelijk smooth stock en wel OK maar lubed gewoon lekker smooth en wat dieper geluid. Soort budget Black Ink maar dan een stuk lichter. Dunno maar voelt erg lekker!

[ Voor 33% gewijzigd door sapphire op 05-02-2022 00:20 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Leuk! Tijd voor een klein spelletje. Momenteel nog in bezit (100 each, test switches niet meegenomen. Legere bakjes zitten ergens in), roept u maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZMWyf_RJ_UAQ431JGdzuLWtsmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRXLOlitEGfXP9JvxBPEGm7p.jpg?f=fotoalbum_large

En nog onderweg: DesignerStudio White Jade's x100. Eerder niet genomen maar na reactie van @djunicron wil ik ze toch wel proberen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 19:25
Flapmo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:19:
Leuk! Tijd voor een klein spelletje. Momenteel nog in bezit (100 each, test switches niet meegenomen. Legere bakjes zitten ergens in), roept u maar!

En nog onderweg: DesignerStudio White Jade's x100. Eerder niet genomen maar na reactie van @djunicron wil ik ze toch wel proberen. :+
Ook die zijn onderweg naar.mij toe. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrieknarrie123
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 16:16
Hoi mede Tweakers,

Sinds gisteren eigenaar van een Akko 3068B en hij klink geweldig out of the box in vergelijking met mijn oude Razer Ornata Chroma!

Nu wil ik graag 2 simpele mods doen om het geluid nog beter te maken, namelijk foam mod onder in het toetsenbord en de painters tape mod. Luben en holee mod is misschien voor later een idee, maar ben een nieuwkomer dus ik laat dat nog even.

Ik wilde vragen of jullie een tip hebben voor de twee mods die ik wil doen voor wat betreft het materiaal (wellicht een voorbeeld wat jullie hebben gebruikt waar je erg tevreden over was) en eventueel een linkje waar ik het kan kopen.

Daarnaast zoek ik een EU site waar je mooie coiled cables kan kopen voor een redelijke prijs (ik dacht aan ~€50, maar corrigeer me als dat te laag is).

Thanks alvast! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Painters tape mod maakt naar mijn ervaring niet uit welke je pakt. Standaard schilderstape uit de bouwmarkt werkt prima. Geen dure frog tape nemen oid, zonde van je geld :).

Kabels, probeer @YaaD eens die maakt en verkoopt ze meen ik :). Ik heb twee goedkope van aliexpress maar dat zou ik niet echt aanraden. Zou ik ze eerder non-coiled nemen volgende keer van ome ali. Heb er eentje van kbdfans via ali shop. Die is wel prima. Was toen 47€ nu 60€ :(. Die doet niet onder voor de versies van 80-90€ waarvan ik er 1 heb (serika color matched).
€ 59,39 | KBDfans 9009 Handmade Custom Mechanical Keyboard USB-C Cable
https://a.aliexpress.com/_u7vAYE

[ Voor 49% gewijzigd door Flapmo op 05-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Oeh, ik ben dol op spelletjes haha:
Alpaca - Silent Alpaca - Boba U4T en Penyu
geen idee - gateron blue? - Dragonfruit - Kiwi - Tangerines
Boba U4S - Alpaca - Harimau - Penguin

Lees dat de Harimau geinspireerd is op de Zykos waar ik al een tijdje interesse in heb. Wilde eerst gaan voor de Neapolitan Ice Creams gaan maar die zijn uitverkocht op het moment. Dus misschien is dat dan een goede vervanger om de Zykos stijl uit te proberen.
Arrieknarrie123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:50:
Hoi mede Tweakers,

Sinds gisteren eigenaar van een Akko 3068B en hij klink geweldig out of the box in vergelijking met mijn oude Razer Ornata Chroma!

Nu wil ik graag 2 simpele mods doen om het geluid nog beter te maken, namelijk foam mod onder in het toetsenbord en de painters tape mod. Luben en holee mod is misschien voor later een idee, maar ben een nieuwkomer dus ik laat dat nog even.

Ik wilde vragen of jullie een tip hebben voor de twee mods die ik wil doen voor wat betreft het materiaal (wellicht een voorbeeld wat jullie hebben gebruikt waar je erg tevreden over was) en eventueel een linkje waar ik het kan kopen.

Daarnaast zoek ik een EU site waar je mooie coiled cables kan kopen voor een redelijke prijs (ik dacht aan ~€50, maar corrigeer me als dat te laag is).

Thanks alvast! :)
Makkelijke manier van foam is gewoon oude verpakkingsmateriaal snijden in het juiste formaat en dat gebruiken. Vaak zorgt dat al voor een enorm verschil en ook erg goedkoop. Schilderstape maakt uit niet zo uit, heb er gewoon een gebruikt die ik nog had liggen en werkt goed. Belangrijkste is dat het blijft plakken, maar geen lijn achterlaat. Qua tape is misschien een bredere soort makkelijk, maar anders moet het ook lukken. Kwestie van iets meer banen. Beide zijn gewoon erg goedkoop en kun je waarschijnlijk doen met de dingen die je thuis hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
superbok schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:13:
[...]

[...]
KTT Grapefruit - Zilents - Dragonfruit - Kiwi - Tangerines 62g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

superbok schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Lees dat de Harimau geinspireerd is op de Zykos waar ik al een tijdje interesse in heb. Wilde eerst gaan voor de Neapolitan Ice Creams gaan maar die zijn uitverkocht op het moment. Dus misschien is dat dan een goede vervanger om de Zykos stijl uit te proberen.

[...]
Mooie streak! Allemaal juist behalve de "geen idee" en "gateron blues" :). Gateron blues, het lef :+

Harimau is zeker een fijne switch waar je duidelijk de korte travel distance voelt en een erg fijne, sterke bump die misschien nog wel wat sterker is dan (mijn) zykos. Prima vervanger voor een Zykos, zeker gezien de prijs en het kunnen verkrijgen als stock optie vs. Frankensteinen.

[ Voor 17% gewijzigd door Flapmo op 05-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapmo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Mooie streak! Allemaal juist behalve de "geen idee" en "gateron blues" :). Gateron blues, het lef :+

Harimau is zeker een fijne switch waar je duidelijk de korte travel distance voelt en een erg fijne, sterke bump die misschien nog wel wat sterker is dan (mijn) zykos. Prima vervanger voor een Zykos, zeker gezien de prijs en het kunnen verkrijgen als stock optie vs. Frankensteinen.
Haha, kon het mij ook al niet voorstellen. Dacht eerst een durock l maar die zijn wat groener. Maar zilent is logischer. Hopelijk komt de Harimau snel binnen, maar daar zal snel een weekje of twee duren ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SanderH_

[Afbeelding]

Mooie collectie, mijn nieuwste aanwinst zit er onderaan ook tussen zie ik :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o0E0BF9l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

superbok schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Haha, kon het mij ook al niet voorstellen. Dacht eerst een durock l maar die zijn wat groener. Maar zilent is logischer. Hopelijk komt de Harimau snel binnen, maar daar zal snel een weekje of twee duren ben ik bang.
Zilents zijn wel goed. Nog eentje over B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KTT Grapefruit dacht ik ook maar die noemde @Cebby al :+

Grmz kon ik er net achter dat mijn switchopener geen Kailh doet terwijl ik dacht van wel :(
Dus of meebestellen met lube en de hoofdprijs betalen of een eeuw wachten en bij ome Ali bestellen :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Oeps helemaal gemist. Punten toch naar @Cebby hoor. d:)b

P.s. Tangies zijn 67g :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Flapmo op 05-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Hahaha was een gokje op basis van de stem kleur, zijn ze toch anders dan ingeschat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
Boba supply heeft nu ook Corsa switches... Halen jullie gelijk 70-90 switches of bestellen jullie eerst een paar switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Djankie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:55:
Boba supply heeft nu ook Corsa switches... Halen jullie gelijk 70-90 switches of bestellen jullie eerst een paar switches?
Bestel er eigenlijk altijd direct 100. Voel meestal niet veel aan 5-10 switches. Moet er altijd een weekje op werken voor ik een goed oordeel kan vellen. Heb een hotswap liggen om switches te testen, mocht het niets zijn raak ik ze meestal wel kwijt op Discord kanalen of Evt Mechmarket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 22-09 22:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

djunicron schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Je zult de behuizing open moet klikken via de randen. De versie met alu top plaat heeft schroefjes, de nieuwere plastic versie heeft dat inderdaad niet.

Er zitten PG1350 choc low profile switches op, die kan je prima vervangen, maar dan moet je de oude eraf solderen en een nieuwe switch terugplaatsen.

Splitkb in Nederland verkoopt diverse van deze switches:
https://splitkb.com/collections/switches-and-keycaps
Inmiddels het toetsenbord open; met hamer en beitel 8)7
Het bleek dat er geen enkel schroefje in deze Sharkoon zat. In plaats daarvan was het op vele punten vast gesmolten. Dus het is niet te repareren.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Vishari Beduk schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Inmiddels het toetsenbord open; met hamer en beitel 8)7
Het bleek dat er geen enkel schroefje in deze Sharkoon zat. In plaats daarvan was het op vele punten vast gesmolten. Dus het is niet te repareren.
Oh, dat is een... bijzondere keuze je zou zeggen dat clips toch ook al vrij goedkoop zijn, qua productieproces.

Nou ja, niks aan te doen. Volgende stap: een custom van een paarhonderd euro bij elkaar sprokkelen. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djankie
De volgende switches staan op mij te wachten. Hopelijk zit er wat moois tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfnkcfQB83ESOQq5WRlzmlRG3hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJHJZbXqYg3ieahjnFHP8Bf6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:50
Mijn KBD67 lite - ISO is besteld bij Candykeys.

Ik heb alleen nog geen goed idee welke switch ik wil. Ik denk dat ik een stille tactile wil zoals een U4, maar het wordt nogal snel abstract al je switch reviews leest terwijl je het niet zelf kan voorstellen wat ze nu juist bedoelen met ene of andere kenmerk. Mijn enige ervaringen zijn tot hiertoe Romer-G en Cherry Brown (ghetto-lubed & o-ring).

Ik heb dan maar wat losse switches bij besteld die op stock waren, vooral tactile, maar ook een enkele linears. Ik hoop dat het me toch wel wat op het goede spoor zet, vooral dan op het bord waar ze uiteindelijk in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bubble-BE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
Mijn KBD67 lite - ISO is besteld bij Candykeys.

Ik heb alleen nog geen goed idee welke switch ik wil. Ik denk dat ik een stille tactile wil zoals een U4, maar het wordt nogal snel abstract al je switch reviews leest terwijl je het niet zelf kan voorstellen wat ze nu juist bedoelen met ene of andere kenmerk. Mijn enige ervaringen zijn tot hiertoe Romer-G en Cherry Brown (ghetto-lubed & o-ring).

Ik heb dan maar wat losse switches bij besteld die op stock waren, vooral tactile, maar ook een enkele linears. Ik hoop dat het me toch wel wat op het goede spoor zet, vooral dan op het bord waar ze uiteindelijk in moeten.
YouTube, zegt ook niet alles maar je kunt iig eea horen ipv alleen lezen ;)

Sowieso zijn ze stiller dan Römer-G’s en Cherry Browns!

Van het weekend wat KTT Rose’s open gemaakt met m’n nagels bij gebrek aan een switch opener en gelubed. Vandaag een paar tussen de lubed Yellows gezet; iets smoother en vooral meer aanwezig. Noem het poppy/tocky maar iig een duidelijker geluid, opzich best lekker en voor het geld enorm fijne switches.
Voorzichtige conclusie is iig dat Yellows aardig van de troon gestoten zijn als budget smooth linears en niet alleen door die Roses:9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04

Whaam

Meer beter

Ik wil m’n bord graag meenemen naar het werk, op de daar aanwezige apple toetsenborden kan ik niet heel lekker werken. Maar dan komt de zoektocht naar een carrying case… iemand daar ervaring mee? Ik heb een tkl formaat, maar mykeyboard.eu heeft de Leopold pouches niet op voorraad helaas. En amazon heeft van alles, maar dat is afgaande op de reviews, ook maar gokken wat er dan precies in past.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

Whaam schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:58:
Ik wil m’n bord graag meenemen naar het werk, op de daar aanwezige apple toetsenborden kan ik niet heel lekker werken. Maar dan komt de zoektocht naar een carrying case… iemand daar ervaring mee? Ik heb een tkl formaat, maar mykeyboard.eu heeft de Leopold pouches niet op voorraad helaas. En amazon heeft van alles, maar dat is afgaande op de reviews, ook maar gokken wat er dan precies in past.
Misschien is dit iets voor je, geschikt voor verschillende keychron modellen. De K8 is TKL formaat.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001440899518.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Whaam schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:58:
Zoiets?
https://candykeys.com/product/keychron-k4-carrying-case

Edit: Ik ben een onmogelijke opdracht begonnen lijkt het; een shop die 105 een betaalbare Kaihl opener en normale verzendkosten heeft.
Tot nu toe pas één gevonden die beide op voorraad heeft maar dan kwam ik op ca. €50 inc verzenden uit :+
Voorraad is écht en irritant ding in deze hobby :(

[ Voor 20% gewijzigd door sapphire op 08-02-2022 14:21 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
MyKeyboard is nogal wat extras aan het droppen gisteren & vandaag. Ruimte nodig in het warehouse waarschijnlijk. In case anyone is interested :p

https://mykeyboard.eu/search/?q=gmk+aurora+polaris
https://mykeyboard.eu/search/?q=gmk+pono

Blijkbaar komt er nog meer vandaag waarschijnlijk. Zoom65 release vanavond als het goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Cebby op 08-02-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Drop.com doet t zelfde lijkt wel want zij geven korting op de gmk keycaps die zij in voorraad hebben.

https://drop.com/all-comm...Ready-to-Ship-GMK-Keycaps

Gmk kaiju, laser, red samurai en godspeed krijgen 30% korting.

Niet slecht al zeg ik t zelf! Houd wel rekening met importkosten en mogelijk btw

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas GMK Kajiu niet (meer), zou wel een set zijn die ik met korting zou kopen. Bijna een GB prijs maar dan in stock. Hopelijk snel weer. Wel vet dat er een red samurai 65% kit is voor maar 60 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Edit: Ik ben een onmogelijke opdracht begonnen lijkt het; een shop die 105 een betaalbare Kaihl opener en normale verzendkosten heeft.
Tot nu toe pas één gevonden die beide op voorraad heeft maar dan kwam ik op ca. €50 inc verzenden uit :+
Voorraad is écht en irritant ding in deze hobby :(
Heb je al op Keyb (voormalig loob.no) gekeken? Als ik zo snel even kijk zie ik dat ze beide op voorraad hebben. 105 is zelfs in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Heb je al op Keyb (voormalig loob.no) gekeken? Als ik zo snel even kijk zie ik dat ze beide op voorraad hebben. 105 is zelfs in de aanbieding.
Wel voor de 105 maar de verzendkosten waren hoger dan de lube zelf kosten, iets van €15 ofzo.
Switchopener is wel netjes geprijsd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:47
sapphire schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Heb je ze al ergens in gebruikt? Ben benieuwd naar je ervaring met de Alpaca's :)
Vanaf een ander account. Ik heb eindelijk wat onderdelen besteld om er een nieuw 60% boardje mee te bouwen. DZ60 PCB, keycaps en stabilizers. De plate ga ik straks bestellen. Die heb ik vorig jaar eens laten maken bij een lasersnijder hier in de buurt en dat is goed bevallen.

Mocht iemand nog een default 60% (US, geen ISO) RVS plate willen kan je mij een DM sturen. Binnenkort zal ik ook wel een 65 of 67 plate bestellen daar, maar dat moet ik nog een beetje onderzoeken.

Hier nog een foto van mijn laatste GH60 builds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0co9kFwMKlD_X9V-oRXNDenj9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwkfcI0ItwyEHHkJ3S31nWJQ.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Keyb op 10-02-2022 14:22 ]

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 14:28
Ik heb een ducky one 2 horizon. Prima keyboard. Ik wil er een witte bij kopen. Ik zat de ducky x SOU one 2 te bekijken, maar het valt me op dat aan de zijkant de bovenkant en onderkant niet mooi aansluiten. Bij meerdere modellen. Is dit in het echt ook zo? Ik zie het bij mijn horizon niet, ook niet van dichtbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQq4ALz-ARdJWOJfNw0P7dduikM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQXTwyWriJAnjLcRsg8YsJtH.jpg?f=user_large

• aaronito
  • Laatst online: 17-09 09:52
De mensen met Akko keycaps, hebben jullie al enige verschijnselen van shiny komende keycaps?
Hoort dit shiny te komen na een tijdje?

• dnzm

dnzm

Knorrig

aaronito schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:46:
De mensen met Akko keycaps, hebben jullie al enige verschijnselen van shiny komende keycaps?
Hoort dit shiny te komen na een tijdje?
Het zijn PBT caps, dus dat zou niet moeten, toch?

• aaronito
dnzm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Het zijn PBT caps, dus dat zou niet moeten, toch?
Het is natuurlijk moeilijk zichtbaar op foto

wasd beginnen ook shiny te komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgRaTkxExdpbzrowy8mM8PV0Jyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQGWunOem607YJjQH97sX6KU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door aaronito op 10-02-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

aaronito schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Het is natuurlijk moeilijk zichtbaar op foto

wasd beginnen ook shiny te komen

[Afbeelding]
Oh, en na hoeveel tijd is dat? Ik heb altijd begrepen dat het een ABS-verschijnsel is, maar dat PBT het niet zou moeten hebben... ietwat zuur, want ze zijn niet buitenissig duur, maar ook niet bepaald bargain bin-prijzen IMO.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dnzm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Oh, en na hoeveel tijd is dat? Ik heb altijd begrepen dat het een ABS-verschijnsel is, maar dat PBT het niet zou moeten hebben... ietwat zuur, want ze zijn niet buitenissig duur, maar ook niet bepaald bargain bin-prijzen IMO.
Bij ABS gebeurt het snelle, maar wrijving+zweet hakt er op den duur ook bij PBT in, zij het minder snel.

Wat ook meespeelt is hoe hoog het profiel is. Pakweg een vintage IBM Model M is behoorlijk lomp, ook de bobbels op de keycaps. Die dingen kunnen erg lang mee voor ze gaan glimmen, maar zelfs daar is het vroeg of laat raak. Goedkope caps met bijna geen profiel doen het een stuk sneller. En in vergelijking met die monsters van IBM zijn meeste huidige dingen "goedkoop" te noemen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

Mijn 1e higher end keyboard is besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ZcH0NB--sXlcEiTf95p9u_WWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oaZSO0fhoehb8vwPPlNp4v9D.png?f=user_large

ETA staat op 31-08 dus nog ff geduld hebben..
Kit besteld na aanleiding van deze review:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
dnzm schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Ik had ook begrepen dat PBT langer meegaat. maar dit gaat me toch even te snel.

btw het setje Bred van Akko is bezorgd hier op 28 december, Mijn Q1 pas op13/1 verzonden dus pas een week later in ontvangst genomen en het setje bred gebruikt.

en mijn WOB Akko setje is van 2 december en die blijkt het ook al te hebben en die heb ik gebruikt tot mijn Q1 klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EuOKGUwnYz2eNQtB-TSuBAPGvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9MDTLwkbpcOXAxEp9An8jwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door aaronito op 11-02-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
dion_b schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:18:
[...]

Bij ABS gebeurt het snelle, maar wrijving+zweet hakt er op den duur ook bij PBT in, zij het minder snel.

Wat ook meespeelt is hoe hoog het profiel is. Pakweg een vintage IBM Model M is behoorlijk lomp, ook de bobbels op de keycaps. Die dingen kunnen erg lang mee voor ze gaan glimmen, maar zelfs daar is het vroeg of laat raak. Goedkope caps met bijna geen profiel doen het een stuk sneller. En in vergelijking met die monsters van IBM zijn meeste huidige dingen "goedkoop" te noemen ;)
Wel jammer na zo'n korte tijd.

en welke keycap profiel en merk moet ik dan kopen om dit niet zo snel te bekomen?
want ik vindt 70 euro namelijk niet zo goed koop te noemen voor keycaps ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

aaronito schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Wel jammer na zo'n korte tijd.

en welke keycap profiel en merk moet ik dan kopen om dit niet zo snel te bekomen?
want ik vindt 70 euro namelijk niet zo goed koop te noemen voor keycaps ;)
Het is natuurlijk ook een persoonlijk iets, dit komt door je lichaamszuren die een reactie veroorzaken op het plastic. Bij iedere persoon ligt dat weer anders, ik zelf heb tot nu toe geen problemen met pbt setjes van Akko of andere random Ali verkopers. Geen ervaring met GMK of andere high end keycaps omdat ik die bedragen niet wil neerleggen voor een set die pas in 2023 ergens geleverd wordt.

Ik gebruik deze set al een aantal weken en nog nergens last van:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002247681837.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 21:55
Heb niet zoveel tegen shine. Ergens geeft 't een plankje ook wat karakter! Als de boel niet meer te lezen is, oké. Maar anders? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier ervaring met Gateron Ink stabilizers?

Ik kwam ze tegen bij een vergelijking tussen Durock V2, C3 Equalz V3, Gateron Ink V2 stabs en Steadbies en vind ze eigenlijk erg goed klinken. Helaas kan ik er maar weinig reviews of überhaupt iets over vinden :?

Ik wilde de C3's bestellen maar de Inks klinken erg stil, net als Black Inks aangezien ze van het zelfde materiaal gemaakt zijn.
De C3's vond ik ook erg nice, eigenlijk als ik de vergelijking zag/luisterde ben ik verbaasd dat de Durocks zó populair zijn :+

[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 11-02-2022 11:01 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Lyrics schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:52:
Heb niet zoveel tegen shine. Ergens geeft 't een plankje ook wat karakter! Als de boel niet meer te lezen is, oké. Maar anders? :9
ik vind het persoonlijk ook niet zo erg, maar had niet verwacht dat dit zo snel en al bij al ging shiny komen na een tijdje.

en al zeker niet van PBT keycaps voor deze prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Typ hier al maanden lang op een GMK set en nog steeds geen enkele vormen van shine. Nu heb ik wel het geluk (of ongeluk) dat ik erg droge handen heb, helemaal in de winter. Maar wel verrassend dat je al binnen zo'n korte tijd redelijk wat shine hebt op een PBT set, zou logischer zijn als dat ABS was. Denk dat in dit geval een ander setje niet direct anders zal reageren.

@sapphire geen directe ervaring met Ink stabs, maar wel wat video's gezien over ze en mij viel dit ook op. Zijn altijd wat stiller dan de andere stabs.
Pagina: 1 ... 87 ... 158 Laatste