Grappig dat dit topic er is
Ik ben pas geleden begonnen met het kijken naar mechanische toetsenborden en heb nou al het idee dat ik in een soort rabbit hole ben gevallen.
Kort samengevat heb ik 2 toetsenborden besteld (nu met gesloten winkels kan ik het helaas niet uitproberen zonder de boel te bestellen):
- Leopold FC750RS/EDPD met MX Silent Red
- Ducky One 2 RGB TKL PBT met MX Brown
De Leopold vind ik met de MX Silent Red niet lekker tikken. Op zich zouden Red's heel soepel moeten tikken, maar ik vond met name het ingedrukt houden van bijvoorbeeld een shift toets met mijn pink vermoeiend. Dit komt waarschijnlijk omdat de kracht die nodig is om een Silent Red helemaal ingedrukt te houden groter is dan bij een MX Brown. De Brown vind ik uiteindelijk dus prettiger.
Maar nu komt het, ik vind de Ducky One 2 veel te hoog. Het is qua ergonomie niet goed, want ik ben dan geneigd boven de tafel te zweven met mijn armen (niet lekker voor mijn schouders) of de kromming bij mijn polsen neemt toe (ook niet handig voor carpal tunnel).
Ter illustratie beide toetsenborden naast elkaar:
Leopold met Silent Red links, Ducky met Brown rechts. De Ducky voelt fijner om op te typen voor mij, maar die extra hoogte is dus irritant. En gaan klooien met een polssteun heb ik geen zin in. Het is een zelf gecreëerd probleem in principe.
Hoogtes van de toetsen t.o.v. het bureau:
Ducky One 2 RGB TKL (MX Brown): 28mm t/m 38mm
Leopold FC750RS/EDPD TKL (MX Silent Red): 25mm t/m 35mm
Logitech Deluxe 250 (mijn oude rubber dome toetsenbord): 25mm t/m 32mm
De Leopold is dus bijna hetzelfde als mijn oude Logitech toetsenbord, alleen dan dat hij wat schuiner is. Maar hij begint iig op dezelfde hoogte.
Het verschil in travel tussen een Silent Red en een Brown is overigens maar 0.3mm. Dus die 3mm verschil ligt waarschijnlijk toch echt aan het ontwerp van de Ducky denk ik.
Anyways... kunnen jullie mij advies geven over welk toetsenbord ik nu als volgende het beste kan uitproberen?
Aan de ene kant kan ik voor een Leopold met MX Brown kiezen en hopen dat het daarmee "klaar" is voorlopig. Aan de andere kant ben ik benieuwd wat er nog meer voor opties zijn die misschien beter voor mij zijn.
- Welke lay-out wil je? Ik wil heel graag een TKL layout, omdat dit mij meer ruimte voor de muis geeft en het toetsenbord dan rechter voor mijn monitor staat.
- Wil je met of zonder numpad? Zonder numpad dus.
- Wil je backlight? Hoeft niet. Die PWM rommel hoeft niet per se

- Welke MX Switch prefereer je? Ik neig naar tactile switches denk ik. Ik vind de Brown veel fijner dan de Silent Red in ieder geval. Clicky's wil ik niet, vanwege het geluid.
- Wat is je budget? Max 150 euro denk ik (hoop ik

)
- Wil je macro toetsen? Als hiermee programmeerbare toetsen worden bedoeld, nee dat hoeft niet per se.
- Doel van het keyboard? Kantoorwerk. Veel programmeren, bijna de hele dag typen dus.
- Wat weet je al? Zie bovenstaand verhaal over de Leopold en de Ducky

Oh, en ik vind PBT keycaps mooi. Ik heb liever geen glimmende ABS.
Alvast bedankt

Ik zit al half in de rabbit hole vrees ik
PS
Ik blijf de Leopold wel mooi vinden... alleen jammer van de Silent Red's
Lekker saai en degelijk

De Leopold's met MX Brown hebben in Nederland wel vaak minder mooie kleurstellingen vind ik (grijs met blauw en geel, dat soort ongein).
[
Voor 7% gewijzigd door
Lethalis op 24-12-2021 12:22
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.