• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:52
Ik heb nog eens de KDB67 gedemonteerd en eens de switches in de PC plate gstopt en de black inks hebben een redelijk strakke fit terwijl de boba4ut dit totaal niet hebben en er gewoon uitpoppen als je ze nog maar aanraakt.

YouTube: boba 4UT

@sapphire u had toch ook Boba 4UT kan je dit eens nagaan of dit bij jou ook zo is aub?
aaronito schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:58:
Ik heb nog eens de KDB67 gedemonteerd en eens de switches in de PC plate gstopt en de black inks hebben een redelijk strakke fit terwijl de boba4ut dit totaal niet hebben en er gewoon uitpoppen als je ze nog maar aanraakt.

YouTube: boba 4UT

@sapphire u had toch ook Boba 4UT kan je dit eens nagaan of dit bij jou ook zo is aub?
Ik heb U4S en Bobagums (dus de Silent tactile variant en de linear variant) en die passen beide zonder enige problemen. Niet strak maar zeker niet zo los dat ze bv meekomen met het er af halen van de keycap.
Ik heb maar enkele Black Inks maar die zitten ook niet opvallend strak, ja iets strakker dan de Boba U4S maar ik kan ze er gewoon normaal uithalen. Niet zoals de LCET's waarbij ik gepast geweld nodig heb zo strak zitten ze :+

Overigens iemand hier de Black Inks V2 geprobeerd ?

Gabriël AM5

• aaronito
sapphire schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:14:
[...]

Ik heb U4S en Bobagums (dus de Silent tactile variant en de linear variant) en die passen beide zonder enige problemen. Niet strak maar zeker niet zo los dat ze bv meekomen met het er af halen van de keycap.
Ik heb maar enkele Black Inks maar die zitten ook niet opvallend strak, ja iets strakker dan de Boba U4S maar ik kan ze er gewoon normaal uithalen. Niet zoals de LCET's waarbij ik gepast geweld nodig heb zo strak zitten ze :+

Overigens iemand hier de Black Inks V2 geprobeerd ?
de U4S zitten bij mij idd ook iets strakker maar kan ze wel aan een kant optillen waardoor ze scheef komen te zitten. kan je dit ook?
Gat Ink switches zijn inderdaad buiten spec. En switches daarop gebaseerd, zoals OpBlacks passen inderdaad gewoon niet goed in plates die 1:1 cherry zijn.

U4T heb ik weinig problemen mee gehad, maar let wel, inmiddels zijn dat nieuwe behuizingen. Mijn 2019 U4S is juist te klein! Als je ruimte plates hebt, of plates met veel uitsparingen aan de randen voor flexibiliteit, dan is dat icm hotswap niet erg ideaal, dan kunnen ze inderdaad makkelijk los geduwd worden.

Weet niet meer welke Discord ik het gezien had, kan het eventueel zelf ook na meten, maar U4S was volgens mij 0.5 a 0.6mm smaller dan Gat Ink, om een dwarsstraat te noemen. De nieuwe NK_ Creams zijn overigens ook weer totaal uit spec.

Vooral in POM plates krijg je daar problemen mee, dat heeft helemaal 0,0 stretch, hoewel Alu en PC vaak natuurlijk niet veel beter zijn. Soms past het daarnaast wel, maar dan krijg je dat de rails weer extra aanlopen en je dus geen soepele ervaring krijgt van je switches, of ze gewoon niet meer goed werken.

-- Edit:
Oh, het probleem met LCET ken ik eigenlijk niet. Heb juist één set ingesmeerd en een fankensetje LCET gemaakt. Hun behuizingen zijn inderdaad gewoon echt anders, maar ik heb deze franken switches in drie borden getest, omdat ik ze kado heb gedaan. De ontvanger had graag duidelijk top-bump tactiles, maar wat lichter van gewicht, iets onder U4T 68 / of 62, eerder 58gr linear kwa bump.

Daartoe heb ik LCET Joker behuizingen met Moyu stems gebruikt met 58gr complex Sprit v4.3. Duidelijk tactile, iets korter dan b.v. holy panda, mooi POM geluid maar niet vermoeiend zwaar.

Paste goed in alle PC / Alu en FR4 plates waar ik het in heb geprobeerd zonder enige moeite.

[ Voor 25% gewijzigd door djunicron op 16-12-2021 16:39 ]

djunicron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:25:
-- Edit:
Oh, het probleem met LCET ken ik eigenlijk niet. Heb juist één set ingesmeerd en een fankensetje LCET gemaakt. Hun behuizingen zijn inderdaad gewoon echt anders, maar ik heb deze franken switches in drie borden getest, omdat ik ze kado heb gedaan. De ontvanger had graag duidelijk top-bump tactiles, maar wat lichter van gewicht, iets onder U4T 68 / of 62, eerder 58gr linear kwa bump.

Daartoe heb ik LCET Joker behuizingen met Moyu stems gebruikt met 58gr complex Sprit v4.3. Duidelijk tactile, iets korter dan b.v. holy panda, mooi POM geluid maar niet vermoeiend zwaar.

Paste goed in alle PC / Alu en FR4 plates waar ik het in heb geprobeerd zonder enige moeite.
Dat is het, top-bump tactile :+
Ik zat vanmiddag nog met een Joker en een Boba naast elkaar en probeerde maar te ontdekken waar het verschil in gevoel zat waarom ik de voorkeur heb voor de één. Top-bump verwoord het goed.

Ik heb dus vanaf moment 1 met de Jokers in de PC plate van de KBD67 lite dat ik het idee heb dat ze minder smooth zijn en iets meer schuren maar dat is dus echt een ding dat ze gewoon 0,5mm samengedrukt kunnen zijn en de rails daardoor stroever lopen :?
Tov de Alu plate van mijn GK68x dus.

Gabriël AM5

sapphire schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:55:
[...]

Dat is het, top-bump tactile :+
Ik zat vanmiddag nog met een Joker en een Boba naast elkaar en probeerde maar te ontdekken waar het verschil in gevoel zat waarom ik de voorkeur heb voor de één. Top-bump verwoord het goed.

Ik heb dus vanaf moment 1 met de Jokers in de PC plate van de KBD67 lite dat ik het idee heb dat ze minder smooth zijn en iets meer schuren maar dat is dus echt een ding dat ze gewoon 0,5mm samengedrukt kunnen zijn en de rails daardoor stroever lopen :?
Tov de Alu plate van mijn GK68x dus.
Yes, dat kan heel goed... Daarnaast zijn ze van POM, dus je hebt altijd dat inherente schurende gevoel, net als nieuwe weinig gebruikte NK Creams. Dat gaat overigens weg met gebruik door slijtage, maar dan moet je wel alle componentjes bij elkaar houden en ze bij voorkeur nog niet luben maar eerst even inwerken zeg maar.

Dat in contrast met U4T die welliswaar van zichzelf erg strak in elkaar zitten, maar waar de materialen zijn gekozen op het zonder lube gladjes werken. Maar alles bij elkaar is het verschil erg goed te verklaren.

Als je overigens geen zin hebt om Jokers in te slijten, stop dan de stam in een EG Moyu behuizing dan heb je bijna hetzelfde gevoel. Die behuizing is korter, dus je kan voor 1:1 een lichtere veer gebruiken. Dat is een "Green Jade". Geeft alleen een iets hoger geluid, mits je b.v. Kelowna EVA foam films gebruikt.

Als je juist een heel diep geluid wilt maar wel precies dat gevoel, kan je nog TTC Blueish White gebruiken (niet de silents) die klinken veel dieper, vooral als je de stem van een T1 gebruikt. Ook daar moet dan een iets lichtere veer in om de LCETs te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:38:
[...]

Yes, dat kan heel goed... Daarnaast zijn ze van POM, dus je hebt altijd dat inherente schurende gevoel, net als nieuwe weinig gebruikte NK Creams. Dat gaat overigens weg met gebruik door slijtage, maar dan moet je wel alle componentjes bij elkaar houden en ze bij voorkeur nog niet luben maar eerst even inwerken zeg maar.

Dat in contrast met U4T die welliswaar van zichzelf erg strak in elkaar zitten, maar waar de materialen zijn gekozen op het zonder lube gladjes werken. Maar alles bij elkaar is het verschil erg goed te verklaren.

Als je overigens geen zin hebt om Jokers in te slijten, stop dan de stam in een EG Moyu behuizing dan heb je bijna hetzelfde gevoel. Die behuizing is korter, dus je kan voor 1:1 een lichtere veer gebruiken. Dat is een "Green Jade". Geeft alleen een iets hoger geluid, mits je b.v. Kelowna EVA foam films gebruikt.

Als je juist een heel diep geluid wilt maar wel precies dat gevoel, kan je nog TTC Blueish White gebruiken (niet de silents) die klinken veel dieper, vooral als je de stem van een T1 gebruikt. Ook daar moet dan een iets lichtere veer in om de LCETs te benaderen.
Ze zijn al gelubed want had ze eerst een tijdje gebruikt in de GK68 met alu plate. Zal vast goed komen hoor, ik typ gewoon rustig verder er op :)

Ik ga echt niet franken switchen, ik vind luben en filmen am sich al een draak dus hele switches verbouwen is (voor nu iig) iets teveel van het goede.

Wel weer leuke tips voor switches om eens naar te kijken :9

Overigens net de Alpaca's afgerond en dan er achter komen dat ik er 3 te weinig gehad heb :+
Zou bijna denken dat de weegschaal bij Mykeyboard kapot was want pas had iemand hier dat toch ook al?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
djunicron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:25:
Gat Ink switches zijn inderdaad buiten spec. En switches daarop gebaseerd, zoals OpBlacks passen inderdaad gewoon niet goed in plates die 1:1 cherry zijn.

U4T heb ik weinig problemen mee gehad, maar let wel, inmiddels zijn dat nieuwe behuizingen. Mijn 2019 U4S is juist te klein! Als je ruimte plates hebt, of plates met veel uitsparingen aan de randen voor flexibiliteit, dan is dat icm hotswap niet erg ideaal, dan kunnen ze inderdaad makkelijk los geduwd worden.

Weet niet meer welke Discord ik het gezien had, kan het eventueel zelf ook na meten, maar U4S was volgens mij 0.5 a 0.6mm smaller dan Gat Ink, om een dwarsstraat te noemen. De nieuwe NK_ Creams zijn overigens ook weer totaal uit spec.

Vooral in POM plates krijg je daar problemen mee, dat heeft helemaal 0,0 stretch, hoewel Alu en PC vaak natuurlijk niet veel beter zijn. Soms past het daarnaast wel, maar dan krijg je dat de rails weer extra aanlopen en je dus geen soepele ervaring krijgt van je switches, of ze gewoon niet meer goed werken.

-- Edit:

bedankt voor de info.

had net op reddit ook gezien dat outemu gemaakte switches blijkbaar daar allemaal last van hebben en al zeker op PC plate. Dus het blijkt normaal. Dan maar opzoek naar andere switch.
Maar weet nog niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 19:25
Wat zijn jullie ervaringen met half-plates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

• Welke lay-out wil je? AZERTY BE
  • Wil je met of zonder numpad? Met, handig voor de financiën
  • Wil je backlight? Nee
  • Welke MX Switch prefereer je? Cherry MX Blue is het best voor te typen, als ik de OP goed lees.
  • Wat is je budget? 80-150 euro
  • Wil je macro toetsen? Nee, gebruik ik toch niet
  • Doel van het keyboard? Office werk en programmeren, dus heel veel typen. Spelletjes speel ik niet.
  • Wat weet je al? Dat deze combinatie van een wired mechanical keyboards voor professioneel gebruik en AZERTY moeilijk te vinden is? (Lees: ik vind er geen op de gebruikelijke webshops zoals Azerty, Alternate, tones, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUCKI3S
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 00:21
Hi guys,
Heeft iemand toevallig nog zaku switches liggen die te koop zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
Ghehe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:13:
  • Welke lay-out wil je? AZERTY BE
  • Wil je met of zonder numpad? Met, handig voor de financiën
  • Wil je backlight? Nee
  • Welke MX Switch prefereer je? Cherry MX Blue is het best voor te typen, als ik de OP goed lees.
  • Wat is je budget? 80-150 euro
  • Wil je macro toetsen? Nee, gebruik ik toch niet
  • Doel van het keyboard? Office werk en programmeren, dus heel veel typen. Spelletjes speel ik niet.
  • Wat weet je al? Dat deze combinatie van een wired mechanical keyboards voor professioneel gebruik en AZERTY moeilijk te vinden is? (Lees: ik vind er geen op de gebruikelijke webshops zoals Azerty, Alternate, tones, ...)
Herprogrammeerbaar custom bord plus keycaps die een uniform profiel per rij hebben (XDA, DSA) zou AZERTY op bijna elk bord mogelijk maken. Bijv. epomaker gk96xs.
Anders misschien wat van Ducky, Leopold, Varmilo, dat soort semi-bekende niet-gaming brands? Meeste kans dat die de resources hebben voor niet-standaard layouts zoals AZERTY BE.

Weet je zeker dat je Blue wilt? Switches zijn toch altijd persoonlijke voorkeur. Blue is prima voor typ gevoel (vergeleken met membraan zeker) maar erg lawaaiig, zeker als je op kantoor zit of snel gek wordt van geluid niet aan te raden.
Je zou evt een board met hotswap mogelijkheid kunnen nemen, dan kun je er andere switches in zetten (ook luxere 'blues' zoals kailh jades) en ben je niet tientallen euro's op stap als het toch niet bevalt (en makkelijk vervangen als er eentje stuk gaat).
Browns zijn de veiligste keuze voor niet-custom borden mijn inziens.

[ Voor 5% gewijzigd door Excalibaard op 17-12-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Excalibaard schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:31:
[...]

Herprogrammeerbaar custom bord plus keycaps die een uniform profiel per rij hebben (XDA, DSA) zou AZERTY op bijna elk bord mogelijk maken. Bijv. epomaker gk96xs.
Anders misschien wat van Ducky, Leopold, Varmilo, dat soort semi-bekende niet-gaming brands? Meeste kans dat die de resources hebben voor niet-standaard layouts zoals AZERTY BE.
Op de website van Varmilo heb ik een custom keyboard kunnen samenstellen met Azerty BE (en ISO-layout!) + eigen kleurtjes. Maar kost wel een aardige duit ($216). Ze hebben wel hun eigen switches die ze verkopen dus daar moet ik nog eens wat over opzoeken welke ik best neem.

Maar het is alleszins wel wat ik ongeveer wil hebben dus dat is zeker vooruitgang, bedankt Excalibaard :)
Excalibaard schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:31:
Weet je zeker dat je Blue wilt? Switches zijn toch altijd persoonlijke voorkeur. Blue is prima voor typ gevoel (vergeleken met membraan zeker) maar erg lawaaiig, zeker als je op kantoor zit of snel gek wordt van geluid niet aan te raden.
Ik heb momenteel een goedkoop keyboard (rapoo vpro v700) dat ik aan een prikkie in solden had gekocht met "yellow switches" van hun eigen makelij: http://www.vpro-gaming.com/v700.php?skip=1 Deze hebben blijkbaar 50gr actuatiekracht nodig en 2mm travel. Lijkt wel overeen te komen met Blue switches alleen qua geluid weet ik niet of het vergelijkbaar is. Ben er trouwens niet tevredn van want na 3 jaar zijn er enkele toetsen die niet elke aanslag meer registreren (zoals de "e", alt-gr, "x") ondanks hun vermeende 60 miljoen key strokes :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredpret
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 15:14
Hi!

Had hier al een tijdje geleden ook al om hulp gevraagd, maar toen ben ik er niet verder mee aan de slag gegaan. Zonde. Hoe dan ook, ik heb nog steeds een probleem. Hopelijk kan 1 van jullie mij helpen.

Heb eerder dit jaar van een mede-tweaker een Leopold FC750R overgenomen, die hij had aangepast met Kailh Silver switches. Hartstikke fijn toetsenbord, alleen is het zo dat ik het idee heb dat deze kortsluiting heeft ergens. Het toetsenbord werkt in eerste instantie prima voor de eerste 1-2 uur. Maar na die tijd, gebeurt er iets geks. Namelijk, dat als ik bijvoorbeeld op backspace druk, Windows multitask wordt gestart. Of dat als ik CTRL intoets, er alleen maar de volgende twee tekens worden ingetoetst op de zoekbalk van de browser : Y{.

Ontzettend vreemd. Ik had een maat van me gevraagd of die me kon helpen, die kan wel solderen en heeft ook een mulitmeter. Blijkt zo te zijn dat er niets geks was, behalve wat oxidatie en dat het soldeerwerk niet goed maar ook niet slecht was .Geen ramp, dachten het te hebben gefikst door het wat schoon te maken, maar dat heeft het niet opgelost.

Ik ben een beetje einde raad. Zou zo graag dit toetsenbord willen gebruiken, het typt heerlijk en het geluid wat ervan af komt is pure ASMR. Maar het is zo frustreren dat mijn PC helemaal gek wordt door dit toetsenbord.

Daarom mijn vraag, wilt er hier iemand even naar kijken? Ik snap het echt niet meer. Kan best wat filmpjes sturen of dergelijke. Of kan hem langsbrengen in de buurt van Amsterdam. Of opsturen. Maar ik kom er zelf niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Laatst online: 17-06 19:30
Ghehe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:56:
[...]

Op de website van Varmilo heb ik een custom keyboard kunnen samenstellen met Azerty BE (en ISO-layout!) + eigen kleurtjes. Maar kost wel een aardige duit ($216). Ze hebben wel hun eigen switches die ze verkopen dus daar moet ik nog eens wat over opzoeken welke ik best neem.

Maar het is alleszins wel wat ik ongeveer wil hebben dus dat is zeker vooruitgang, bedankt Excalibaard :)

[...]

Ik heb momenteel een goedkoop keyboard (rapoo vpro v700) dat ik aan een prikkie in solden had gekocht met "yellow switches" van hun eigen makelij: http://www.vpro-gaming.com/v700.php?skip=1 Deze hebben blijkbaar 50gr actuatiekracht nodig en 2mm travel. Lijkt wel overeen te komen met Blue switches alleen qua geluid weet ik niet of het vergelijkbaar is. Ben er trouwens niet tevredn van want na 3 jaar zijn er enkele toetsen die niet elke aanslag meer registreren (zoals de "e", alt-gr, "x") ondanks hun vermeende 60 miljoen key strokes :'(
Top! Fijn dat je wat hebt kunnen vinden!

https://www.theremingoat....rmilo-ec-v2-switch-review hier een review van de Varmilo switches (volgens mij alleen linears, weet niet wat hun tactile aanbod is, tactile/clicky is meestal voor veel tikken aangeraden vanwege een voelbare weerstand). Ik heb ff de switches van je huidige bord opgezocht, blijkbaar zijn dat Kailh Yellow: lineair en niet meer in productie (en ook niet erg geliefd). De EC Rose zou daar waarschijnlijk het dichtst in de buurt zitten (en MX Blues of varianten daarop absoluut niet!). Als je je kennis wat wilt verbreden over wat je prettig vindt tikken, kun je voor een tientje een switch tester bestellen (bijv op epomaker.com 16 switches voor 10 dollar).

216 is wel behoorlijk aan de prijs inderdaad, meerprijs om bij 1 supplier in 1x klaar te zijn zonder gedoe. Anders zou je een goedkope barebone met ISO support en numpad moeten vinden (en hotswap) (Glorious GMMK FullSize ISO bijv), switches (bijv boba U4 zijn leuke tactiles) en keycaps los moeten bestellen (goed letten op uniform profiel en ISO compatibiliteit), en vervolgens zelf de AZERTY indeling erop zetten. Weet niet hoeveel je er uiteindelijk financieel mee opschiet, zeker met shipping/import kosten, en je moet ook nog even tweaken, maar dat is ook wel een beetje de charme :) voordeel van zo'n hotswap is ook dat als een paar toetsen niet meer werken, je gemakkelijk er een vervanging in kunt drukken, kan je er zo jaren mee verder.

Er zijn ook nog exotische keyboards als de ZSA Moonlander, die met een rijk aanbod aan opties en komt kant en klaar, maar is nog een tikje duurder (en zal sowieso even wennen zijn met gesplitst bord en de toetsenindeling, je moet daar het numpad bijvoorbeeld op een laag onder de letters zetten).

[ Voor 7% gewijzigd door Excalibaard op 18-12-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteravond even met mijn tweede CTRL zitten prutsen. Boba U4's geplaatst en stabs zitten wisselen en holee modden. De U4's zijn een genot, net als de U4T's, maar op de een of andere manier willen de stabs stuk voor stuk niet meewerken. Vooral bij de spatiebalk is het alleen maar gezeur.
Unmodded stabs gaan goed, maar zodra ik iets met lube doe blijft de spatiebalk hangen. Ik denk dat het ook te maken heeft met de springs van de U4's (62g), maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het gekke is dan ook dat de U4T's (62g) in mijn andere CTRL geen enkele moeite hebben met modded stabs.
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al geprobeerd om de spatiebalk te verwisselen? Kan zijn dat die net een beetje krom is en daardoor teveel weerstand geeft. Op zich zou 62g echt wel genoeg moeten zijn voor een spatie namelijk. Tenzij je echt hele goedkope stabs hebt, maar goed, daar ga ik niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er even een spatiebalk van een andere set opgezet (suf dat ik dat zelf nog niet had bedacht), daarmee gaat het inderdaad duidelijk beter. Ik had niet verwacht dat een keycap zo krom kon zijn. Vanavond maar even kijken of deze cap wel lief doet met de holee mod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46

Whaam

Meer beter

Je kan de spacebar met een fohn verwarmen, op iets warmtevasts leggen en er een stapel boeken op zetten. Nooit zelf geprobeerd maar veel van de Ali sets hebben dit probleem schijnbaar, en deze fix wordt wel genoemd.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, veelal warm water of een fohn en dan recht buigen. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar moet eigenlijk nog wel een keer gebeuren. Heb een spatiebalk in mn la liggen die zelfs met een stukje van de veer van een pen nog niet naar boven komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in dit geval het geluk dat ik twee sets van de originele CTRL-set heb, waarvan ik er nu eentje actief gebruik. Ik heb dus elke cap twee keer beschikbaar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
prOnorama2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:34:
[...]

Bedankt dat klinkt goed. :) Heb de zwart/grijze met de Gateron Brown switches + een switch tester besteld (verzending zal wel wat langer kunnen duren ivm kerstdrukte....we gaan het zien).
Reis uit China naar Nederland duurde ook 8 dagen bij mij, DHL deed het laatste stuk in Nederland waar ik netjes bericht van kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFGmrMNvm43qY8RyP0NapZyl1Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XjISH7HHibxvUxHMAAfbGh2.jpg?f=fotoalbum_large

Switch tester AKA 'anti-stress-speleding' -> het verschil tussen clicky en andere types switches is er goed merkbaar, vooral de "Choc Mechanical Blue' is een echte herriemaker (leuk voor onder tafel tijdens kerstdiner :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBN5z6thyC1qKoMKmmTL9ENCX8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TWiAtTy5QR9Bhb5sr3DSIqW0.jpg?f=user_large

Eerste impressies: lekker klein bordje, vooral wennen is de positie van de Delete toets in de uiterste rechter bovenhoek van het bord... dit zou nog wel eens een dealbreaker kunnen worden of ik daaraan kan wennen. Het is makkelijk switchen tussen kleuren en effecten maar het valt op dat het witte backlight niet echt wit is maar meer een soort roze gloed heeft. Gateron Brown switches moeten nog getest worden. Als je de verlichting uitschakelt dan is de belettering slecht zichtbaar, geeft een soort afgesleten look.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nu2SVrRZQXbRVNuOSP4zo1vA7dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diTndk3t2MgAKAFJmHTVdhCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFSluQIgSteeNLlmkI1IkSZt3FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUpnwxrzaEHpPfWrf5eS1rCN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcPQ982IqodrF0BgFBxhpo-mauI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy37My28IrlPz41SDHhFNznm.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zover deze sfeerimpressie ik ga een stukje typen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:03:
[...]
Overigens net de Alpaca's afgerond en dan er achter komen dat ik er 3 te weinig gehad heb :+
Zou bijna denken dat de weegschaal bij Mykeyboard kapot was want pas had iemand hier dat toch ook al?
Dan ook maar mezelf quoten :+

Contact met Mykeyboard was (weer) netjes, snel reactie terug dat het niet de bedoeling kon zijn dat er tekort in zit en dat ze de switches zouden opsturen. So far so good.

Vandaag DPD aan de deur, maak het pakketje open; zakje van 10 switches _/-\o_

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik baal wel een beetje van Logitech, in 2017 een G810 gekocht deze is 'vervangen' in eind 2018 omdat RGB uitviel/keys dubbele aanslagen hadden enzo. Logitech heeft toen een nieuwe opgestuurd en ik mocht de oude gewoon houden, op zich leuk.

Maar de 2de gaf al sneller problemen dan de eerste. Eind 2019 was die er erger aan toe dan de eerste en heb ik maar een Ducky One 2 RGB gekocht welke het nu al een hele tijd goed doet!

Nou 2 weken geleden 8 switches besteld RomerG blauw en het is wachten wanneer deze binnen komen, maar vindt het wel vies tegenvallen dat die toetsenborden zo snel defect raken, ze waren toen wel 189 euro, dat Logitech er gewoon 1 opstuurt zonder de oude terug te vragen zegt ook wel wat.

Iemand toevallig een goedkoop adresje voor RomerG switches? Dat je ze moet solderen is ook een redelijk minpunt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prutser001 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:37:
Ik baal wel een beetje van Logitech, in 2017 een G810 gekocht deze is 'vervangen' in eind 2018 omdat RGB uitviel/keys dubbele aanslagen hadden enzo. Logitech heeft toen een nieuwe opgestuurd en ik mocht de oude gewoon houden, op zich leuk.
...
Iemand toevallig een goedkoop adresje voor RomerG switches? Dat je ze moet solderen is ook een redelijk minpunt.
Je kunt gewoon de switches uit je eerste bordje halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

MatthijsBoog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:01:
[...]

Je kunt gewoon de switches uit je eerste bordje halen toch?
Op zich doen beide keyboards het nog maar alleen bepaalde toetsen zijn defect, ook zijn ze beide 'in gebruik'.

Ik zit erover te denken om b.v. de PrtSC/ScrLk/Pause te desolderen en te plaatsen op de slechte knoppen en dan eventueel later die weer te plaatsen met de vervangende switches die ik hopelijk krijg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoeveel die switches los kosten, maar een verzoekje op V&A of zoeken op iets als ebay of marktplaats zou een defect toetsenbord op kunnen leveren voor weinig waar je dan weer switches uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

MatthijsBoog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:09:
Ik weet niet hoeveel die switches los kosten, maar een verzoekje op V&A of zoeken op iets als ebay of marktplaats zou een defect toetsenbord op kunnen leveren voor weinig waar je dan weer switches uit kunt halen.
Heb 8 switches voor 10 euro + 2,5 verzend. wat ik best aan de prijs vindt als ik eerlijk ben. Maarja een nieuw toetsenbord is een stuk duurder.

Er zijn ook 'andere merken' beschikbaar maar die vragen bijna hetzelfde, 12.99 per 10 ofzo, kortom dure hobby. Kan misschien beter gewoon een 2de handse kopen en daarvan keys jatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
prutser001 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:20:
[...]

Heb 8 switches voor 10 euro + 2,5 verzend. wat ik best aan de prijs vindt als ik eerlijk ben. Maarja een nieuw toetsenbord is een stuk duurder.

Er zijn ook 'andere merken' beschikbaar maar die vragen bijna hetzelfde, 12.99 per 10 ofzo, kortom dure hobby. Kan misschien beter gewoon een 2de handse kopen en daarvan keys jatten.
Dure hobby is het zeker, maar een Logitech is ondanks de reparaties nog altijd relatief goedkoop. 12,50 voor 8 switches is wel redelijk aan de prijs, maar goed, kleine aantallen zijn altijd duurder. Ik denk dat een 2e hands bord om switches van te jatten in jouw geval de beste optie is ja. Hoewel ik veel liever op mn zelfbouw bordje typ dan de Ducky die ik heb gehad, ben ik mij ook bewust van het prijsverschil wat niet iedereen ervoor over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
prutser001 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:37:

Maar de 2de gaf al sneller problemen dan de eerste. Eind 2019 was die er erger aan toe dan de eerste en heb ik maar een Ducky One 2 RGB gekocht welke het nu al een hele tijd goed doet!

Nou 2 weken geleden 8 switches besteld RomerG blauw en het is wachten wanneer deze binnen komen, maar vindt het wel vies tegenvallen dat die toetsenborden zo snel defect raken, ze waren toen wel 189 euro, dat Logitech er gewoon 1 opstuurt zonder de oude terug te vragen zegt ook wel wat.

Join the club :Y)
Hier 2 jaar en 2 weken en en toen zei Logitech "jammer joh!". Tot zo ver de tientallen miljoenen aanslagen die de switches aan zouden moeten kunnen. Ik kocht een keer een duur bord en dan is die nét buiten de garantie onbruikbaar geworden en heb je pech.
Het is dat ze aardige muizen maken die het tot nu toe goed uithouden maar blij Logitech bedenk ik me in de toekomst nog wel een keer extra voordat ik iets aanschaf.

Over je vraag; KPrepublic (bv de Ali shop) heeft sowieso 2 verschillende RomerG switches in assortiment uit mijn hoofd.

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 22-12-2021 08:15 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
€ 1,21 per stuk | https://a.aliexpress.com/_ufvjOc
Die zijn ook niet bepaald goedkoop. En pas vanaf €18,14 gratis verzending.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 08:30
Ik wilde hier graag mijn eerste "custom" mechanische toetsenbord delen:
Het is een Royal Kludge K104Plus-B met een aantal mods:
- Custom foam uit een oude GTX560 verpakking
- Bandaid mod voor de stabelizers
- Gateron Milky Yellow Linear switches

Het toetsenbord kan volledig draadloos gebruikt worden met Bluetooth en met een USB dongle, maar bekabeld werkt hij ook nog steeds.

De Yellows typen heerlijk, hoewel ik ze nog niet gefilmd en gelubed heb. Voor een werktoetsenbord leek mij dit eerst voldoende, maar als ik de kans krijg zal ik dit ook zeker nog doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej6xMVAonTD3CIiBC_Xm6hJu_eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpYWfsrEu5nIuETBtC1My4JU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB5EHu_XVxZ-Ga1bOVNLbY7obJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQy9KoxuCajBFqBQVS0SJyAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urSLTjutX8fuHv7wsqbbrXYXi_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7O6CXHMF5qVL6e0dc9k8fkd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsWLr_arsmYGWuVlweHAXFWoIGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPZypu5IffvOtSkzBCPQhZiX.jpg?f=fotoalbum_large

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Ziet er niet verkeerd uit eigenlijk ! Ga je ook nog andere stabs & keycaps halen ?

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Venraiden4K schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:47:
Ik wilde hier graag mijn eerste "custom" mechanische toetsenbord delen:
Het is een Royal Kludge K104Plus-B met een aantal mods:
- Custom foam uit een oude GTX560 verpakking
- Bandaid mod voor de stabelizers
- Gateron Milky Yellow Linear switches

Het toetsenbord kan volledig draadloos gebruikt worden met Bluetooth en met een USB dongle, maar bekabeld werkt hij ook nog steeds.

De Yellows typen heerlijk, hoewel ik ze nog niet gefilmd en gelubed heb. Voor een werktoetsenbord leek mij dit eerst voldoende, maar als ik de kans krijg zal ik dit ook zeker nog doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk bord is dit precies want als ik de naam die je noemt google vind ik andere borden:?

Klinkt als een perfect bord voor mijn zwager, die wil full size, bluetooth/wireless op meerdere apparaten en mechanisch :)

Gateron Yellows zijn fijne switches, mocht je de mogelijkheid hebben zou ik ze zeker luben. Filmen kan maar zeker lubed tovert die dingen echt om O+
Typende vanaf lubed milky Yellows ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

Misschien ga ik nu iets heel doms vragen, maar ik doe het toch aangezien ik uit niet uit de OP kan halen.
Ik heb een Corsair K95 besteld met Cherry MX brown (na een beetje inlezen). Dit wordt mijn eerste (echte) mechanische plank. Echter lees ik veel over stabilasors, en luben etc.

Is dat dadelijk ook nodig voor zo'n bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 08:30
k1n9_n01z3 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:19:
Ziet er niet verkeerd uit eigenlijk ! Ga je ook nog andere stabs & keycaps halen ?
Zoals het nu lijkt niet, het is een toetsenbord voor werk en voldoet daar prima voor in de huidige configuratie.
Dit toetsenbord heeft wel voor mij aangewakkerd dat ik op het punt sta een complete custom set samen te stellen met wel andere stabs en keycaps. Dit zal eentje worden zonder numpad gezien ik dat enkel op werk echt nodig heb.
sapphire schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:39:
[...]

Welk bord is dit precies want als ik de naam die je noemt google vind ik andere borden:?

Klinkt als een perfect bord voor mijn zwager, die wil full size, bluetooth/wireless op meerdere apparaten en mechanisch :)

Gateron Yellows zijn fijne switches, mocht je de mogelijkheid hebben zou ik ze zeker luben. Filmen kan maar zeker lubed tovert die dingen echt om O+
Typende vanaf lubed milky Yellows ;)
Ja, qua typgevoel vindt ik ze geweldig. Ik kom zelf van een Razer Blackwidow en dan is dit toch echt wel 100x beter.

Ik moest even zoeken, maar heb hem op Aliexpress besteld onder de noemer: RK989.
Evt. kan ik de link PB'en. @sapphire pb :)

Ik zocht zelf ook een toetsenbord met fullsize (voor werk) en voor mij was hotswap belangrijk omdat ik toch de switches wilde uitwisselen voor de yellow's waar ik op voorhand al hele goede verhalen over had gehoord. (De wireless is een bonus)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Quicksilver schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:21:
Misschien ga ik nu iets heel doms vragen, maar ik doe het toch aangezien ik uit niet uit de OP kan halen.
Ik heb een Corsair K95 besteld met Cherry MX brown (na een beetje inlezen). Dit wordt mijn eerste (echte) mechanische plank. Echter lees ik veel over stabilasors, en luben etc.

Nee hoor, plug and play .

de dingen die je leest over stabilizers, luben, ect. is veelal voor custom borden of mensen die hij pre-build bordje willen modden. Maar out of the box werkt je bord gewoon hoor :)

@Venraiden4K Graag :)
Overigens is die nou hotswap of niet:? Heb je al die switches gesoldeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 22-12-2021 16:53 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vrijwel heel deze hobby is niet echt nodig, mar het kan zeker een groot verschil maken. Heb geen k95 meer aangeraakt sinds ik met deze hobby ben begonnen, maar uitgaande van de goedkopere mechanische corsair borden is het verschil in voornamelijk het geluid van bijvoorbeeld de spatiebalk vrij groot. Maar goed, zoals ik eerder al zei, het is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ondertussen alle mods op mijn tweede CTRL vervangen en de stabs gaan nu allemaal heerlijk soepel incl. holee mod. Blijkbaar zijn de keycaps van de CTRL-revisies niet helemaal onderling uitwisselbaar, misschien goed om te weten voor andere CTRL-eigenaren.
De komende tijd ga ik maar even een tijdje typen op beide borden, zodat ik wat moed kan verzamelen op de switches te luben. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:07

De K95 is gewoon een prima toetsenbord. Ik heb er zelf ook een.

Je kunt dit topic denk ik meer vergelijken met auto tuning. Er is veel wat je kunt verbeteren, maar je Golf vanuit de fabriek rijdt ook gewoon goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Flextrip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:29:
[...]

Je kunt dit topic denk ik meer vergelijken met auto tuning. Er is veel wat je kunt verbeteren, maar je Golf vanuit de fabriek rijdt ook gewoon goed.
Een standaard Golf uit de fabriek ratelt/rammelt niet, een stock mechanisch bord meestal wel :+

Gabriël AM5

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

Flextrip schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:29:
[...]

De K95 is gewoon een prima toetsenbord. Ik heb er zelf ook een.

Ok duidelijk. Zoals ik al zei, he-le-maal nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden. Vandaar. Dank.

Gisteren voor het eerst gebruikt overigens, en typt echt hemels ivm mijn oude toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook jaren standaard mechanische toetsenborden gebruikt, maar sinds ik de custom scene ontdekt heb typ ik echt wel met meer plezier. Voor het uiteindelijke resultaat, typen, is het gerommel in de marge, maar voor de ervaring maakt het echt wel uit.
Dat maakt het verder natuurlijk geen zins verplicht om toetsenborden aan te passen, maar dat er zoveel mensen zijn die zich hier mee bezig houden zegt wel iets. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TammeSpecht
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 21:18
sapphire schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:23:
[...]

Dan ook maar mezelf quoten :+

Contact met Mykeyboard was (weer) netjes, snel reactie terug dat het niet de bedoeling kon zijn dat er tekort in zit en dat ze de switches zouden opsturen. So far so good.

Vandaag DPD aan de deur, maak het pakketje open; zakje van 10 switches _/-\o_
Ik had het er laatst ook over en na contact met mykeyboard heb ik dezelfde positieve ervaring als jij gehad met de klantenservice. Het werd snel opgepakt en de switches werden mij ook toegestuurd. Ik kreeg een aantal dagen later ook een zakje met 10 switches. Goed opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Grappig dat dit topic er is :)

Ik ben pas geleden begonnen met het kijken naar mechanische toetsenborden en heb nou al het idee dat ik in een soort rabbit hole ben gevallen.

Kort samengevat heb ik 2 toetsenborden besteld (nu met gesloten winkels kan ik het helaas niet uitproberen zonder de boel te bestellen):
- Leopold FC750RS/EDPD met MX Silent Red
- Ducky One 2 RGB TKL PBT met MX Brown

De Leopold vind ik met de MX Silent Red niet lekker tikken. Op zich zouden Red's heel soepel moeten tikken, maar ik vond met name het ingedrukt houden van bijvoorbeeld een shift toets met mijn pink vermoeiend. Dit komt waarschijnlijk omdat de kracht die nodig is om een Silent Red helemaal ingedrukt te houden groter is dan bij een MX Brown. De Brown vind ik uiteindelijk dus prettiger.

Maar nu komt het, ik vind de Ducky One 2 veel te hoog. Het is qua ergonomie niet goed, want ik ben dan geneigd boven de tafel te zweven met mijn armen (niet lekker voor mijn schouders) of de kromming bij mijn polsen neemt toe (ook niet handig voor carpal tunnel).

Ter illustratie beide toetsenborden naast elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qFA_2iLNxOzTk_Eyr2z076Ap00=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iopawfTzTqpI206aYj5hfud.jpg?f=fotoalbum_medium

Leopold met Silent Red links, Ducky met Brown rechts. De Ducky voelt fijner om op te typen voor mij, maar die extra hoogte is dus irritant. En gaan klooien met een polssteun heb ik geen zin in. Het is een zelf gecreëerd probleem in principe.

Hoogtes van de toetsen t.o.v. het bureau:

Ducky One 2 RGB TKL (MX Brown): 28mm t/m 38mm
Leopold FC750RS/EDPD TKL (MX Silent Red): 25mm t/m 35mm
Logitech Deluxe 250 (mijn oude rubber dome toetsenbord): 25mm t/m 32mm

De Leopold is dus bijna hetzelfde als mijn oude Logitech toetsenbord, alleen dan dat hij wat schuiner is. Maar hij begint iig op dezelfde hoogte.

Het verschil in travel tussen een Silent Red en een Brown is overigens maar 0.3mm. Dus die 3mm verschil ligt waarschijnlijk toch echt aan het ontwerp van de Ducky denk ik.

Anyways... kunnen jullie mij advies geven over welk toetsenbord ik nu als volgende het beste kan uitproberen?

Aan de ene kant kan ik voor een Leopold met MX Brown kiezen en hopen dat het daarmee "klaar" is voorlopig. Aan de andere kant ben ik benieuwd wat er nog meer voor opties zijn die misschien beter voor mij zijn.

- Welke lay-out wil je? Ik wil heel graag een TKL layout, omdat dit mij meer ruimte voor de muis geeft en het toetsenbord dan rechter voor mijn monitor staat.
- Wil je met of zonder numpad? Zonder numpad dus.
- Wil je backlight? Hoeft niet. Die PWM rommel hoeft niet per se :P
- Welke MX Switch prefereer je? Ik neig naar tactile switches denk ik. Ik vind de Brown veel fijner dan de Silent Red in ieder geval. Clicky's wil ik niet, vanwege het geluid.
- Wat is je budget? Max 150 euro denk ik (hoop ik :+ )
- Wil je macro toetsen? Als hiermee programmeerbare toetsen worden bedoeld, nee dat hoeft niet per se.
- Doel van het keyboard? Kantoorwerk. Veel programmeren, bijna de hele dag typen dus.
- Wat weet je al? Zie bovenstaand verhaal over de Leopold en de Ducky :) Oh, en ik vind PBT keycaps mooi. Ik heb liever geen glimmende ABS.

Alvast bedankt :) Ik zit al half in de rabbit hole vrees ik :P

PS
Ik blijf de Leopold wel mooi vinden... alleen jammer van de Silent Red's :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHw6MQgqjDbW1IUAwBgGECJfk9E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1Ootn7bF1CErshEs01bENObW.png?f=fotoalbum_medium

Lekker saai en degelijk :P De Leopold's met MX Brown hebben in Nederland wel vaak minder mooie kleurstellingen vind ik (grijs met blauw en geel, dat soort ongein).

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2021 12:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je zou eens kunnen kijken naar iets als een keychron k1. Die is low profile, dus zal sowieso lager zijn (22 t/m 26 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MatthijsBoog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:52:
Je zou eens kunnen kijken naar iets als een keychron k1. Die is low profile, dus zal sowieso lager zijn (22 t/m 26 mm).
Die is inderdaad helemaal low profile :)

Ik vraag me alleen ook af wat jullie ervaringen zijn met de "normale" mechanische toetsenborden. De onderlinge verschillen qua hoogte dus. Want een Leopold valt op zich nog wel mee qua hoogte, terwijl een Ducky meteen een heel stuk hoger is.

De Ducky heb ik vandaag dan ook maar meteen retour gestuurd. De Leopold hou ik nog even in gebruik, ook om te kijken in hoeverre ik eraan wen. En stiekem - mocht ik een Leopold met MX Brown bestellen in een kleur die mij niet bevalt - misschien met het idee dat ik de body en de keycaps kan omwisselen :+

Met normale rubber dome low profile toetsenborden heb ik slechte ervaringen en vind ik niet lekker tikken (te weinig travel). Meestal is mijn aanslag ook te hard daarvoor. Geen idee hoe dat bij een mechanische low profile zou zijn en wat jullie ervaringen daarmee zijn.

Ook is het voordeel van iets hogere keycaps dat je vingers er niet tussen kunnen komen, of er aan kunnen blijven haken. Ik ben soms een wat slordige typist ;)

Keychron heeft bijvoorbeeld ook een K8 TKL. Zou die hoger / even hoog / lager dan de Leopold zijn? Lager dan een Ducky? Of stiekem net zo hoog? Dat soort vragen zit ik dus mee :) Keychron is wel weer grappig dat je bij bepaalde borden ook met hot swappable switches kunt werken.

Op de foto's lijkt hij wel hoger dan een Leopold (toetsen steken verder uit het bord).

Height incl. keycap (front) 35mm (1.37 inches)
Height incl. keycap (rear) 42mm (1.65 inches)

Hoog dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

Flapmo

and back is gigi!

Gisteren ook een kerstcadeautje van de postbode gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mg59ErYMP0LnK5lL4298Ac3Y8RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri1FIwWTwKgFZxYTAdxMaWkx.jpg?f=fotoalbum_large

100x Penyu en 100x Harimau switches *O*

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Flapmo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:54:
Wat voor toetsenbord is dat? Zelfbouw? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapmo schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:54:

[Afbeelding]

100x Penyu en 100x Harimau switches *O*
Interessante switches, volgens mij niet zo heel veel long pole tactile switches op de markt. Lijkt mij een bijzonder gevoel en geluid te geven. Zit de bump hoog?
Lethalis schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:04:
[...]

Wat voor toetsenbord is dat? Zelfbouw? :)
Monokei Kei, inderdaad een zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag vandaag de Gazzew Boba LT (Linear Thocky) voorbij komen.
Zo snel nog geen reviewed maar het idee klinkt goed. Heb mijn LCET Jokers uit de KBD67 lite gehaald omdat ik me teveel irriteer aan de (te) strakke dit van de plate. Gazzew switches lijken goed te passen en een thocky linear klinkt goed :9
Even wat reviews afwachten maar deze gaan ook op de verlanglijst :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:33:
Ik zag vandaag de Gazzew Boba LT (Linear Thocky) voorbij komen.
Zo snel nog geen reviewed maar het idee klinkt goed. Heb mijn LCET Jokers uit de KBD67 lite gehaald omdat ik me teveel irriteer aan de (te) strakke dit van de plate. Gazzew switches lijken goed te passen en een thocky linear klinkt goed :9
Even wat reviews afwachten maar deze gaan ook op de verlanglijst :)
Zag ze laatst ook en kon ook nog niet zo veel vinden. U4T zijn lekkere switches dus verwachte ook wel goede LT. Zat de twijfelen tussen de LT en Gateron CJ, toch maar de Gateron CJ gekocht. Dan wacht ik op jouw review voordat ik ze zelf eventueel koop :P Staan Aqua Kings ook op je lijstje? Die zitten in mijn 67Lite en zitten prima en klinken fantastisch. Sowieso een van m'n favoriete switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik zie deze regelmatig in dit topic voorbijkomen en ik vind het minimalistische ervan wel grappig. Maar ik vraag me tegelijkertijd wel af hoe jullie dit toetsenbord gebruiken.

Zeker bij het programmeren gebruik ik vrij vaak de delete knop en de functietoetsen bijvoorbeeld. Vandaar dat ik zelf vooral naar TKL keyboards zit te kijken (numpad kan ik wel zonder, gebruik ik nooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:11:
[...]

Ik zie deze regelmatig in dit topic voorbijkomen en ik vind het minimalistische ervan wel grappig. Maar ik vraag me tegelijkertijd wel af hoe jullie dit toetsenbord gebruiken.

Zeker bij het programmeren gebruik ik vrij vaak de delete knop en de functietoetsen bijvoorbeeld. Vandaar dat ik zelf vooral naar TKL keyboards zit te kijken (numpad kan ik wel zonder, gebruik ik nooit).
Hoe ik een 65% gebruik? Gewoon overal voor. Er zit gewoon een delete op en F toetsen zitten onder een layer onder de cijfers. Dus shift+f6 is shift+fn+6.

Maar zelfs een 60% kan, pijltjes of fn+wasd en delete is fn+backspace. Je went er vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
superbok schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:26:
[...]

Interessante switches, volgens mij niet zo heel veel long pole tactile switches op de markt. Lijkt mij een bijzonder gevoel en geluid te geven. Zit de bump hoog?

[...]
Juist wel, de meeste high tactiles zijn "long pole" want ze proberen allemaal op een holy panda te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Misschien gekke vraag, maar wat voor muismat / deskmat is dat? Ik heb zelf 1 of andere gaming muismat XXL besteld, maar dat ding is bestwel stroef voor mijn muis... waardoor ik nu alsnog een losse muismat er op heb gelegd.

Doelstelling voor mij is enerzijds het geluid dempen, anderzijds extra comfort in de winter als mijn bureau ijskoud is op zolder :+

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 25-12-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:42:
[...]

Zag ze laatst ook en kon ook nog niet zo veel vinden. U4T zijn lekkere switches dus verwachte ook wel goede LT. Zat de twijfelen tussen de LT en Gateron CJ, toch maar de Gateron CJ gekocht. Dan wacht ik op jouw review voordat ik ze zelf eventueel koop :P Staan Aqua Kings ook op je lijstje? Die zitten in mijn 67Lite en zitten prima en klinken fantastisch. Sowieso een van m'n favoriete switches.
De U4T heb ik niet maar de andere Boba’s bevallen allemaal goed.

Gateron cap Yellows heb ik ook nog naar gekeken, en Aqua Kings idem maar beide niet heel erg hoog.
2 borden die ik gebruik zij beide heel verschillend, de Ikki68 is al als bord extreem stil/muted/gedempt en daar heb ik bewust geen Aqua Kings of Black Inks ingezet omdat die zo diep klinken dat het me saai leek. Kbd67 Lite vind ik (nog) niet echt lekker klinken en mag juist wel wat meer thock, nu maar Yellows ingedaan en daar lijken die LT’s me wel wat voor.

Op de shortlist staan nog Giant V5’s, TCC Bluish White en nu die LT’s.
De iets langere list Inks V1 of 2’s, Aqua Kings, Akko Matcha Greens of Rose Reds

Moet alleen van mezelf nu misschien eens wat weg gaan doen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:33:
[...]

Juist wel, de meeste high tactiles zijn "long pole" want ze proberen allemaal op een holy panda te lijken.
Das helemaal waar, en dat terwijl ik aan het typen ben op Glorious Panda's :+
sapphire schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:11:
[...]

De U4T heb ik niet maar de andere Boba’s bevallen allemaal goed.

Gateron cap Yellows heb ik ook nog naar gekeken, en Aqua Kings idem maar beide niet heel erg hoog.
2 borden die ik gebruik zij beide heel verschillend, de Ikki68 is al als bord extreem stil/muted/gedempt en daar heb ik bewust geen Aqua Kings of Black Inks ingezet omdat die zo diep klinken dat het me saai leek. Kbd67 Lite vind ik (nog) niet echt lekker klinken en mag juist wel wat meer thock, nu maar Yellows ingedaan en daar lijken die LT’s me wel wat voor.

Op de shortlist staan nog Giant V5’s, TCC Bluish White en nu die LT’s.
De iets langere list Inks V1 of 2’s, Aqua Kings, Akko Matcha Greens of Rose Reds

Moet alleen van mezelf nu misschien eens wat weg gaan doen :+
Heb beide er even in gehad en de Ink is inderdaad een beetje muted en diep geluid. De aqua king is wat luider en minder diep. Momenteel zitten er in m'n Ikki tangerines. Klinken leuk en voelen geweldig, maar blijven er zeker niet in zitten op langer termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lethalis schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:03:
[...]

Misschien gekke vraag, maar wat voor muismat / deskmat is dat? Ik heb zelf 1 of andere gaming muismat XXL besteld, maar dat ding is bestwel stroef voor mijn muis... waardoor ik nu alsnog een losse muismat er op heb gelegd.

Doelstelling voor mij is enerzijds het geluid dempen, anderzijds extra comfort in de winter als mijn bureau ijskoud is op zolder :+
Ik heb gekozen om een corsair Mm150 te kopen, die is nog geen 2mm dik, dan heb ik niets diks bovenop de deskmat, maar wel een glad muisoppervlak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

[...]

Ik heb de razer strider, die is echt super smooth zonder weerstand. Ik weet niet wat voor muis je hebt, maar je zou ook andere mouse feet kunnen plaatsen zoals hyper glides.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

Flapmo

and back is gigi!

superbok schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:26:
[...]

[...]

Monokei Kei, inderdaad een zelfbouw.
Inderdaad, wel een Monokei Kei R2. Brass bottom <3 @Lethalis

Switches moet ik nog proberen, heel even 4x op gedrukt en long pole merk je direct inderdaad. Vooral de harimau lijkt fijn (maar ik ben dan ook van de tactiles). Sterke bump en short(er) travel. Later meer als ik ze gelubed heb en in een bord heb zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Flapmo op 26-12-2021 08:42 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Lethalis schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:11:
[...]

Ik gebruik hem voor m'n werk, en ik werk op een macbook, dus de F-row heb ik niet nodig. Delete zit op fn-backspace, maar met VIA kun je elke toets veranderen, mocht je bijv niet vaak home/end of page up/down gebruiken.

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat het luben van switches in de praktijk helemaal niet zo ramp is als ik van tevoren dacht.
Vanmiddag heb ik 87 U4T's gedaan in een paar uren tijd, best therapeutisch. Het effect is ook wel prettig moet ik zeggen. Bij één losse switch is het verschil lastig te horen, maar een heel bord vol klinkt toch wel duidelijk beter. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Custom coiled cable gemaakt door @YaaD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQS4t-KtmWauzYL9zUDc2pXjGqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHABeFh0uB5IMpwCZFawUvAT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4XidHcGfdZz0itVLkt24GOJLsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMPVlOKFlZMIiaraw8yK82du.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Negakinu op 27-12-2021 09:27 ]

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!
superbok schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:24:
[...]

Das helemaal waar, en dat terwijl ik aan het typen ben op Glorious Panda's :+

[...]

Heb beide er even in gehad en de Ink is inderdaad een beetje muted en diep geluid. De aqua king is wat luider en minder diep. Momenteel zitten er in m'n Ikki tangerines. Klinken leuk en voelen geweldig, maar blijven er zeker niet in zitten op langer termijn.
Ow bijzonder, ik was juist in de veronderstelling (na reviews gehoord te hebben) dat de Aqua Kings de Black Inks aardig van de troon gestoten hadden qua diep geluid. Daarom bewust Alpaca's besteld omdat die iets hoger geluid hebben dan Inks.

@Negakinu Past mooi bij de accenten van je bord!

Gabriël AM5

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Vorige week had ik bijna de hoop opgegeven om m'n Mode nog dit jaar te krijgen, maar toen kreeg ik diezelfde avond een berichtje dat hij onderweg was. Kon al vrij snel de belasting betalen zodat hij vlot door de douane kon. De verwachting was dat hij er morgen pas zou zijn, maar tot m'n verbazing kreeg ik hem vandaag al (en m'n nieuwe deskmat). En wow, dat is toch wel even een andere ervaring dan de andere drie borden die ik tot nu toe heb :9~ In een grote stevige doos zitten allemaal kleine dozen met de verschillende onderdelen. Aparte doos voor de bottom case, top case en de "rest". Allemaal netjes verpakt in plastic en de PCB nog verder beschermd in bubbel plastic. Gelijk begonnen met bouwen en super positief verrast door de kwaliteit. De build guide was vrij duidelijk en alle schroeven zijn ook allemaal verschillend genoeg waardoor je niet de verkeerde kan gebruiken. M'n config is een Blue Grey bottom case en backpiece en een E-white top met hotswap pcb en pom plate met plate foam. Op een klein krasje op het pcb na kan ik nergens anders iets vinden. De kleuren zijn ook fantastisch en kloppen met de renders. Het gevoel van de top mount is weer een leuke nieuwe ervaring en het geluid dat het creëert samen met de alu behuizing is ook nieuw. Zitten momenteel Durock Pom's in met GMK Apollo als keycaps. Pas wel mooi bij de blauw grijze kleur van de bottom case en backpiece. Kortom, erg blij en totaal geen spijt van de aankoop :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO1YZM3UGfqZlgALVi6LE-481uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rl2Yb9M3B08MPLgss5WAhNT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NwpujcXxPTmoPLJ7DH_I1Kk4Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWtrhhNazzqnpxrKSrAYSZHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxyZWviOfPZzfbzNfVm9xxJugyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJLU91t5o56H2o5POgRFogiz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ID_EvJd_0IyDJ5Ji0brswPRpU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9AuSWRJRPsNE3cN4rj9Gk77.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:01:
Vorige week had ik bijna de hoop opgegeven om m'n Mode nog dit jaar te krijgen, maar toen kreeg ik diezelfde avond een berichtje dat hij onderweg was. Kon al vrij snel de belasting betalen zodat hij vlot door de douane kon. De verwachting was dat hij er morgen pas zou zijn, maar tot m'n verbazing kreeg ik hem vandaag al (en m'n nieuwe deskmat). En wow, dat is toch wel even een andere ervaring dan de andere drie borden die ik tot nu toe heb :9~ In een grote stevige doos zitten allemaal kleine dozen met de verschillende onderdelen. Aparte doos voor de bottom case, top case en de "rest". Allemaal netjes verpakt in plastic en de PCB nog verder beschermd in bubbel plastic. Gelijk begonnen met bouwen en super positief verrast door de kwaliteit. De build guide was vrij duidelijk en alle schroeven zijn ook allemaal verschillend genoeg waardoor je niet de verkeerde kan gebruiken. M'n config is een Blue Grey bottom case en backpiece en een E-white top met hotswap pcb en pom plate met plate foam. Op een klein krasje op het pcb na kan ik nergens anders iets vinden. De kleuren zijn ook fantastisch en kloppen met de renders. Het gevoel van de top mount is weer een leuke nieuwe ervaring en het geluid dat het creëert samen met de alu behuizing is ook nieuw. Zitten momenteel Durock Pom's in met GMK Apollo als keycaps. Pas wel mooi bij de blauw grijze kleur van de bottom case en backpiece. Kortom, erg blij en totaal geen spijt van de aankoop :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik_haat_jou!!! :+

Dit was het bord waarvan ik sinds ik hem zag al tegen mezelf zeg “Deze ga ik NIET kopen, veel te veel geld, ik ga deze NIET kopen”. En elke keer als ik hem zie blijf ik dat een half uurtje herhalen….kom jij even aan met deze end-game beauty :9~ O+
Ik zeg meer foto’s en een uitgebreid verslag/vergelijking met je andere borden :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR.Vliet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 16:05
[...]

Heb 'm van AliExpress. Was deze:

€ 8,85 | Creatieve Dubbele Abstracte Muismat Best Selling Hoge Kwaliteit Natural Rubber Computer Toetsenbord Pad Kantoor Speciale Grote Tafel Mat
https://a.aliexpress.com/_vdP76Z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyhfIfr4tQawGY8_7N5pv--dEJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL8MXVBtNSYFSc36daePgJga.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:59:
[...]

Ik_haat_jou!!! :+

Dit was het bord waarvan ik sinds ik hem zag al tegen mezelf zeg “Deze ga ik NIET kopen, veel te veel geld, ik ga deze NIET kopen”. En elke keer als ik hem zie blijf ik dat een half uurtje herhalen….kom jij even aan met deze end-game beauty :9~ O+
Ik zeg meer foto’s en een uitgebreid verslag/vergelijking met je andere borden :9
Haha, wist dat ik je er blij mee kon maken ;) Zal over een paar weken een iets uitgebreidere “review” schrijven met wat betere foto’s. Blijft inderdaad een heel mooi bord en door alle opties kan je het je eigen smaak geven. Zijn weinig combo’s die niet kloppen bij dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@superbok Dat is wel een heel mooi toetsenbordje zeg, maar holey moley wat een geld kost dat dan ook! Niet dat een gemodde drop CTRL nou goedkoop is, maar dit gaat nog wel een stapje verder.

/me houdt zijn hand op de knip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
superbok schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:01:
Vorige week had ik bijna de hoop opgegeven om m'n Mode nog dit jaar te krijgen, maar toen kreeg ik diezelfde avond een berichtje dat hij onderweg was.
Gruwelijk! Ik vind jouw kleurencombinatie ook erg stijlvol. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! O+

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:12:
@superbok Dat is wel een heel mooi toetsenbordje zeg, maar holey moley wat een geld kost dat dan ook! Niet dat ik met een gemodde drop CTRL nou goedkoop is, maar dit gaat nog wel een stapje verder.

/me houdt zijn hand op de knip...
Thanks, dit is zeker ook geen instapbord of voor een beginner in de hobby. Maar blijft inderdaad een smak geld. Voordeel van een GB is dat tegen de tijd dat je het krijgt, je allang bent vergeten wat het je heeft gekost en voelt het als een cadeautje O-)
Negakinu schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:36:
[...]

Gruwelijk! Ik vind jouw kleurencombinatie ook erg stijlvol. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! O+
Wilde inderdaad iets neutraals hebben wat met meerdere keycaps sets past. Zit nog te kijken om eventueel nog een backpiece te kopen, een multicolour ti of black mirror. Maar weet eigenlijk niet zo goed of dat past bij de keycaps die er aan komen tot nu toe. En met de multicolour ti is het ook een beetje een gok of hij niet te geel blijft. Twijfel twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MatthijsBoog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:52:
Ik zit hier nu inmiddels toch over te twijfelen, maar lees er verschillende dingen over. Niet alle reviews zijn even positief zeg maar.

Ten eerste dat de keycaps wat wobbly zijn / weinig stevigheid kennen. Ook een andere reviewer die meldt dat zjin spatiebalk na 4 maanden begon te "piepen". Ook dat er problemen zijn met "repeating keys". Geen idee waardoor dat dan komt, of dat puur aan het wireless gedeelte ligt, of aan iets anders.

Ook lijkt het bij de meeste winkels zo te zijn dat ze dit toetsenbord met óf de Red switches, óf meteen de Blue switches op voorraad hebben, maar bijna nooit de Brown's.

Kortom, zijn er hier mensen met de Keychron K1 en wat zijn jullie ervaringen ermee tot nu toe? :)

Een ander low profile alternatief is de Logitech G915, maar daar betaal je echt de hoofdprijs voor en krijg je een hoop extra's waar ik eigenlijk niet om geef (hij hoeft niet eens draadloos van mij, ik geef niks om de verlichting, etc). Ik wil er vooral op programmeren _O- (wel valt mij op dat diverse reviewers op YouTube stiekem toch die Logitech als daily driver gebruiken, ook al reviewen ze andere toetsenborden)

PS
Ik heb op zich niks tegen Blue switches, ben alleen bang dat ze teveel herrie maken. Alleen heb wel geleerd dat ik Red switches iig niet echt mijn ding vind. Het moet wel "tactile" zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 28-12-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Lethalis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:32:
[...]
Ook lijkt het bij de meeste winkels zo te zijn dat ze dit toetsenbord met óf de Red switches, óf meteen de Blue switches op voorraad hebben, maar bijna nooit de Brown's.

Kortom, zijn er hier mensen met de Keychron K1 en wat zijn jullie ervaringen ermee tot nu toe? :)
Ikzelf heb geen Keychron K1, maar ik zit op een K2 te werken (blue's zoals je weet ;) ).
Keychron is meestal wel een "budget" merk qua mechanisch toetsenborden, ook de switches die ik heb zijn "budget" i.v.m. Cherry's.
Niet dat het een nadeel is, maar dat zorgt er wel voor dat de meeste Keychron's maximaal 150 EUR kosten. (Uitzondering is de Keychron Q1, waar ik op zit te wachten. Hoop dat hij snel binnenkomt!).

Merk bij Keychron trouwens dat ze nu heel druk bezig zijn met hun modellen aan het vernieuwen en dat de leveringsproblemen veroorzaakt. Zelfs de shop waar ik vaak bestel heeft weinig/niks meer op voorraad en dat komt gewoon door Keychron zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

superbok schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:25:
[...]

Thanks, dit is zeker ook geen instapbord of voor een beginner in de hobby. Maar blijft inderdaad een smak geld. Voordeel van een GB is dat tegen de tijd dat je het krijgt, je allang bent vergeten wat het je heeft gekost en voelt het als een cadeautje O-)
Haha ik ben ook nog steeds aan het wachten op mijn NK65 oblivion :9
Ook een WoB keycap set besteld voor erbij, dus ik zit met smacht te wachten op de verzend emails

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricjuh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:55:
[...]

Ook een WoB keycap set besteld voor erbij, dus ik zit met smacht te wachten op de verzend emails
Zal niet meer zo heel lang zijn gok ik? GB was maandje of vier geleden toch? Weet dat NK een paar gewone NK65 in stock heeft gekregen gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ryur schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:54:
[...]
Ikzelf heb geen Keychron K1, maar ik zit op een K2 te werken (blue's zoals je weet ;) ).
Een nadeel van de K2 lijkt me dat hij zo hoog is. Zie mensen ook regelmatig schrijven dat ze er een polssteun bij moeten gebruiken.

Nu begrijp ik op zich dat je veel met jouw eigen zitpositie kunt doen, door rechtop te zitten en het toetsenbord zoveel mogelijk naar je toe te halen, waardoor je eenvoudiger met jouw handen over het toetsenbord kunt "zweven" en minder geneigd bent de polsen op het bureau te laten rusten.

Maar ik vind dat met een wat lager toetsenbord toch ook al lastig. Deels ook omdat mijn bureau een metalen rand van pakweg 4cm heeft onder het tafelblad en dus niet veel lager kan (of ik niet veel hoger met mijn stoel).

Ik heb momenteel nog steeds de Leopold 750 met Red switches in gebruik, maar daarvan zijn de keycaps dus net van een wat lager profiel, waardoor het wel aardig gaat. Al met al had ik niet verwacht dat ik hier moeite mee zou krijgen, omdat ik bij rubber dome toetsenborden juist altijd wel hou van "hogere toetsen" ... alleen die zijn dan alsnog lager dan bij mechanische toetsenborden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 19:25
ricjuh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:55:
[...]

Welke WoB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

Akko ASA wob

https://en.akkogear.com/p...black-keycap-set-158-key/

Ik ben wel fan van het asa profiel voor typen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Negakinu
Even een (iets) betere foto gemaakt. :) Ik moet eigenlijk de stabilizer van de backspace nog aanpakken, maar ik ben te lui om hem open te schroeven. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYz-Xxo2OaTGOgmWHj-JI6LDR_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9JwpPxwo4woBMG8xIbL8FbC.jpg?f=fotoalbum_large

too old, too cold

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Negakinu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:42:
Even een (iets) betere foto gemaakt. :) Ik moet eigenlijk de stabilizer van de backspace nog aanpakken, maar ik ben te lui om hem open te schroeven. :p

[Afbeelding]
Mooi toetsenbord :) Maar ligt het aan mij of staan die pijltjestoetsen in de verkeerde richting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
Ghehe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:44:
[...]

Mooi toetsenbord :) Maar ligt het aan mij of staan die pijltjestoetsen in de verkeerde richting?
Misschien komt dat door de vervorming van de groothoek lens. Op die foto zien ze er inderdaad een beetje gek uit, zie ik nu. Hier zie je het beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5zzUiypuhcXGmVv9hg9B5Yue9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kyM5EX6E1nbQ5L3RP2LVpKJ.jpg?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Negakinu schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:00:
[...]

Misschien komt dat door de vervorming van de groothoek lens. Op die foto zien ze er inderdaad een beetje gek uit, zie ik nu. Hier zie je het beter:

[Afbeelding]
Als ik die foto's zo zie, lijkt het mij toch echt dat die pijtjes ondersteboven zitten. Zeker in vergelijking met de rest van het bord, maar goed, kan aan mij liggen. Niet dat het uitmaakt, mijn numpad 0 en spatiebalk zitten ook ondersteboven.

• Negakinu
MatthijsBoog schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:36:
[...]

Als ik die foto's zo zie, lijkt het mij toch echt dat die pijtjes ondersteboven zitten. Zeker in vergelijking met de rest van het bord, maar goed, kan aan mij liggen. Niet dat het uitmaakt, mijn numpad 0 en spatiebalk zitten ook ondersteboven.
Zoals ze nu zitten "voelde" het beste aan. Geen idee, het is me nooit opgevallen. :D

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lethalis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:32:
[...]

Ik zit hier nu inmiddels toch over te twijfelen, maar lees er verschillende dingen over. Niet alle reviews zijn even positief zeg maar.

Ten eerste dat de keycaps wat wobbly zijn / weinig stevigheid kennen. Ook een andere reviewer die meldt dat zjin spatiebalk na 4 maanden begon te "piepen". Ook dat er problemen zijn met "repeating keys". Geen idee waardoor dat dan komt, of dat puur aan het wireless gedeelte ligt, of aan iets anders.

...
PS
Ik heb op zich niks tegen Blue switches, ben alleen bang dat ze teveel herrie maken. Alleen heb wel geleerd dat ik Red switches iig niet echt mijn ding vind. Het moet wel "tactile" zijn.
Ik heb zelf ook m'n oog op een K1 laten vallen om aan te schaffen maar het is slecht leverbaar momenteel (op hun site staat 'Available soon'). De punten die je noemt ben ik ook bang voor, dat de kwaliteit wat te wensen over laat.

Voor mij is het wel belangrijk dat het draadloos is, want wil 'm bij m'n htpc gebruiken en een draadje werkt nou wat lastig liggend op de bank. :+

Blue switches, clicky dus, heb ik ook liever niet. Maar een lichte toets die met rustende vingers al ingedrukt worden wil ik ook niet. Heb daarom interesse in de Mint switch, tactile, zwaar, maar niet clicky.

Zijn er meer mensen met ervaring met Keychron en bij welke shop kopen jullie ze dan, als het niet via hun site direct is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18

Chiron

Moderator Discord
Ik heb een K1 v3 met blue switches en het is inderdaad een herriebak. Ook vind ik de keys wat veel speling hebben. Vanwege klachten van mn collega's (het ding maakte teveel herrie :+) daarna een K6 gekocht en met wat mods klinkt ie supernice en heel wat stiller.

Je kan direct bij keychron bestellen, en anders bij ergowerken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Lethalis
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:24:
Ik heb een K1 v3 met blue switches en het is inderdaad een herriebak. Ook vind ik de keys wat veel speling hebben. Vanwege klachten van mn collega's (het ding maakte teveel herrie :+) daarna een K6 gekocht en met wat mods klinkt ie supernice en heel wat stiller.

Je kan direct bij keychron bestellen, en anders bij ergowerken.
Keychron K6:

Height incl. keycap (front) 30mm
Height incl. keycap (rear) 37mm

Heb je daar in ergonomisch opzicht dan geen last van? Ik heb bijvoorbeeld een Ducky One 2 TKL teruggestuurd omdat ik echt niet aan de hoogte kon wennen (28mm tot 38mm).

Ik gebruik momenteel een Leopold. Daarvan zijn de keycaps wat lager en ze vallen wat meer in het chassis waardoor de laagste rij begint op 25mm. Nogal een verschil.

Nadeel van Leopold is echter dat er ook weinig variatie is qua wat op voorraad is in Nederland bij de winkels. Het is óf Red, óf meteen Blue... of ze hebben bij Brown de meest afschuwelijke kleurcombinaties gekozen.

Mijn toetsenbord heeft Silent Red switches, maar ben er geen enorme fan van. De Ducky had MX Brown en dat vond ik qua switch veel fijner. Wel wat scratchy, schijnt dat Gateron Brown iets beter is in dat opzicht?

Maar ja.

Het is nog net niet dat ik een mat op mijn bureau leg en er een uitsparing in maak voor het toetsenbord _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 30-12-2021 21:30 ]

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ben nu een aantal weken onderweg met mijn KBD67 Lite en moet zeggen: lekker bordje. De stabs zijn nu eindelijk een beetje ingevet en gaan smooth. Waar ik vooral nog aan moet wennen zijn de Boba U4s. Ik dacht (tijdens gamen) dat de spatie nog stroef liep, maar het was de bump bij het terug komen die ik voel. Ook is het wennen aan de mushy feel van de silents. Niet dat het niet lekker typt, het is gewoon wennen. Toch ben ik aan het kijken naar andere switches om te proberen. Ik denk dat ik weer een keer voor lineairs ga vanwege de game ervaring. Dan wordt dit mijn gamebord, en ga ik een nieuwe stille mech (wireless) bouwen met de Boba’s voor op de werkvloer.

Welke lineairs zou ik proberen. Ben een zware typist, dus ik dacht misschien aan Gat Black Ink v2’s? Een goedkoper alternatief vind ik ook best. Ik heb Krytox 205g0 liggen dus luben vind ik best een leuke uitdaging.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyrics
  • Laatst online: 18-09 21:55
The GUI schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:50:
Ben nu een aantal weken onderweg met mijn KBD67 Lite en moet zeggen: lekker bordje. De stabs zijn nu eindelijk een beetje ingevet en gaan smooth. Waar ik vooral nog aan moet wennen zijn de Boba U4s. Ik dacht (tijdens gamen) dat de spatie nog stroef liep, maar het was de bump bij het terug komen die ik voel. Ook is het wennen aan de mushy feel van de silents. Niet dat het niet lekker typt, het is gewoon wennen. Toch ben ik aan het kijken naar andere switches om te proberen. Ik denk dat ik weer een keer voor lineairs ga vanwege de game ervaring. Dan wordt dit mijn gamebord, en ga ik een nieuwe stille mech (wireless) bouwen met de Boba’s voor op de werkvloer.

Welke lineairs zou ik proberen. Ben een zware typist, dus ik dacht misschien aan Gat Black Ink v2’s? Een goedkoper alternatief vind ik ook best. Ik heb Krytox 205g0 liggen dus luben vind ik best een leuke uitdaging.
Ben nog altijd in dubio over de U4s. Zitten in een Keychron voor op kantoor, maar ze blijven een beetje mushy en scratchy voelen. Maarja, alles beter dan de crappy HP-basic-brol.

Als je een zware typer ben zou ik inderdaad voor iets in de richting van Black Inks gaan, ja. Je zou ook eens kunnen proberen om je spacebar te vervangen door een linear switch en de rest zo te laten. Dit heb ik ook gedaan, en maakt een enorm verschil. Ben ondertussen wel gewend aan het gamen met Zealios, maar kan het mij voorstellen dat 't niet voor iedereen is! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een tijdje gegamed met U4S en dat ging prima.
@Lyrics is het echt scratchy of meer slepend? Scratchy vond ik ze namelijk totaal niet maar door de rubber dempers in de stem lijkt er een soort weerstand in de ‘downstroke’ te zitten. Soort slepend gevoel, zelfs met wat 205g0 ging dat niet helemaal weg.
Nouja het is wel een dingetje bij die switches, bv mijn Bobagums en Silent Alpaca’s hebben het veel minder.

Over stille switches en borden, het helpt ook aanzienlijk om je bord te vullen of een bord te kiezen welke goede demping. Zo is mijn Ikki bijna net zo stil met normale Yellows dan mijn GK68x was met silent switches en weinig demping.

Combineer je beide dan word het leuk :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Lethalis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:23:
[...]

Keychron K6:

Height incl. keycap (front) 30mm
Height incl. keycap (rear) 37mm

Heb je daar in ergonomisch opzicht dan geen last van? Ik heb bijvoorbeeld een Ducky One 2 TKL teruggestuurd omdat ik echt niet aan de hoogte kon wennen (28mm tot 38mm).

Ik gebruik momenteel een Leopold. Daarvan zijn de keycaps wat lager en ze vallen wat meer in het chassis waardoor de laagste rij begint op 25mm. Nogal een verschil.
Nee, ik heb een cursus 10 vingers blind typen gevolgd en daar is er altijd in gehamerd dat je je polsen zwevend boven de tafel moet houden tijdens het typen.
Zo'n ouderwetse (elektrische) typmachine en de toetsenborden in die tijd hadden sowieso ook fullsize toetsen en een vrij hoge behuizing.
Sterker nog, ik heb de K6 met de pootjes in de hoogste stand waardoor de achterkant nog hoger staat :)

Je polsen kantelen dan iets meer naar beneden waardoor je vingers makkelijker bewegen en bij de toetsen kunnen. En je drukt je vaten en aders niet dicht zoals bij het typen met je polsen rustend op het bureau, of een polssteun. Daar komt ook heel veel ellende vandaan.

Ik heb wel dat Keychron houten balkje maar eigenlijk gebruik ik die ook niet, eigenlijk alleen op de momenten dat ik niet typ, en dan draai ik ook nog eens mn polsen zodat ze op de zijkant rusten op de botjes, en niet de onderkant waar de aders zitten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The GUI schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:50:

Als je wat zwaarders wilt kan je zeker kijken naar Black inks (of Box, de nieuwste versie). Als je nog zwaarder wilt zijn Cherry Blacks een optie, maar persoonlijk vond ik die erg scratchy en daarom niet zo prettig. Je kan ook kijken naar andere switches door de springs te veranderen en ze op die manier zwaarder maken.

Als je overigens je lite stiller wilt maken kan je de siliconen demper kopen, die maakt namelijk een groot verschil. Past perfect, geeft het bord wat meer gewicht en veranderd het geluid compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Chiron schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:01:
[...]
Nee, ik heb een cursus 10 vingers blind typen gevolgd en daar is er altijd in gehamerd dat je je polsen zwevend boven de tafel moet houden tijdens het typen.
Ik probeer dat al een aantal dagen te doen (zie mijn eerdere posts), maar ik vind het nog best lastig.

Heb daarvoor wel mijn houding achter de computer aangepast. Ik zit rechter op, en daarnaast heb ik het toetsenbord en de muis (het scherm ook, eigenlijk alles) meer naar mij toe gehaald. Tussen de rand van het bureau en het toetsenbord zit nu ongeveer 10cm. Het idee daarbij is dat mijn armen gewoon langs mijn lichaam naar beneden hangen en ik alleen mijn onderarmen hoef op te tillen.

Hebben ze daar ook op gehamerd tijdens die cursus?

Ik wil alleen nog mijn bureau verlagen, of mijn stoel verhogen, maar ik zit nog met een metalen rand onder mijn bureau van 5cm die tegen mijn benen aankomt. Dus misschien moet ik mijn bureau wel verbouwen (ander onderstel, of gewoon nieuw bureau... is toch al 20 jaar oud).

Al met al merk ik alleen dat ik na een tijdje alsnog mijn polsen weer laat vallen / liggen. Ik moet er heel bewust mee bezig zijn. Er zijn ook mensen die zo'n uitschuifla onder hun bureau hebben voor hun toetsenbord en muis, maar ik weet niet of ik daar zo'n fan van ben.

Die houten polssteunen heb ik ook gezien. Maar ik heb juist een desk mat gekocht omdat mijn bureau altijd zo koud wordt in de winter. Ik ben dus bang dat die polssteun straks ook koud is. Zit hier geregeld met ongeveer 18 graden achter mijn computer.

Thuiswerken is leuk, maar niet als het betekent dat je het hele huis 24/7 moet gaan stoken naar 20+ graden.

De reden dat ik naar mechanische toetsenborden kijk, is omdat ik zoek naar iets dat soepel tikt. Rubber dome toetsenborden zijn wat dat betreft wat onvoorspelbaar. De Leopold met Silent Red is niet slecht, maar geeft zeker bij het volledig indrukken meer weerstand dan bijvoorbeeld een toetsenbord met MX Brown (de Ducky had MX Brown en ik vond de switches zelf wel fijn, ondanks dat ze wat scratchy waren).

Ook vind ik de TKL layout prettig, iets dat bij gewone toetsenborden bijna niet te vinden is. Hierdoor krijg ik meer ruimte op mijn bureau en zit ik rechter voor mijn scherm. Ook ligt de muis dan niet zo ver weg. En omdat het een TKL layout is, hoef ik mezelf geen nieuwe layout aan te leren. De numpad gebruikte ik toch al nooit.

Anyways... ik ben dus nog een beetje zoekende hoe ik tot een voor mij meest prettige situatie kom.

Voor de rest vind ik mechanische toetsenborden wel tof. Ik kan uren lang naar filmpjes erover kijken en mensen die ze zelf bouwen. Maar ja, dan moet ik het wel voor mezelf eerst werkbaar maken, anders heb ik straks hele mooie toetsenborden in de kast liggen die ik niet gebruik ;)

Een beetje net zoals mijn gitaren :$ Ze hangen wel mooi aan de muur :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

Lethalis schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:14:
[...]
Heb daarvoor wel mijn houding achter de computer aangepast. Ik zit rechter op, en daarnaast heb ik het toetsenbord en de muis (het scherm ook, eigenlijk alles) meer naar mij toe gehaald. Tussen de rand van het bureau en het toetsenbord zit nu ongeveer 10cm. Het idee daarbij is dat mijn armen gewoon langs mijn lichaam naar beneden hangen en ik alleen mijn onderarmen hoef op te tillen.
Mijn ongefundeerde en totaal niet-wetenschappelijke theorie: veel mensen die een verbetering in type-ervaring benoemen bij het overschakelen naar een mechanisch toetsenbord, kunnen dat waarschijnlijk toeschrijven aan het feit dat ze ineens een stuk bewuster met hun houding en hun typen en hun ergonomie bezig zijn... Dat het toetsenbord dan wat prettiger tikt is mooi meegenomen. ;)

Ik vind je verhaal verder wel herkenbaar, in de aanloop naar de keuze voor een mech-toetsenbord ben ik intussen vast aan het bedenken of ik zo'n plank van 3cm of meer niet veel te hoog vind — zeker omdat ik nu op zo'n plat Apple alu-plaatje zit; ik heb er nu maar een boek van een centimeter of wat onder gelegd en ik probeer nu meer zwevend te werken. Het is nog steeds een plank met een diepgang van niks. ;)

Laatst wel bij iemand even kunnen proefdrukken op een Keychron, en dat was qua gevoel erg prettig. Zal vast niet het allerbeste toetsenbord in de geschiedenis van toetsenborden zijn, maar al een hele sprong voorwaarts ten opzichte van wat ik nu heb.

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Zithouding is zeker een aandachtpuntje bij de cursus (n.b. het was de officiele Scheidegger cursus, inmiddels wel wat jaren geleden maar volgens mij doen ze het nog steeds hetzelfde).
De hoogte van het bureaublad speelt zeker ook mee in je houding. Idealiter zou het bureaublad op een hoogte moeten zijn dat je als je rechtop zit, je ellebogen ontspannen in een hoek van ongeveer 90 graden staan.
Meestal kom je er dan achter dat het bureau te hoog staat, de hoogte van het keyboard moet vaak lager dan je denkt (en dan kom je bij sommige bureau's uit op van die toetsenbord lades bijvoorbeeld)

Mijn huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Akhff-VpFWzpPNrunKmCvu1IMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnnReqWAS8Jmv4RG7e6dunLV.jpg?f=fotoalbum_large

Ook niet helemaal ideaal want net een cm of 3 tot 5 te hoog (oude eetkamertafel van 200x90 ;))
Met plankje staat mn K6 dus ook zo'n 10-12cm van de rand af. Ook dat is eigenlijk een beetje afhankelijk van de diepte van het bureau en je persoonlijke voorkeur, ik ken ook mensen die hun onderarmen op de rand van het bureau laten rusten en het toetsenbord wat verder naar het midden van de tafel hebben staan.

Het hangt ook een beetje van de werkzaamheden af hoe ik die deskmat indeel. Als ik bijvoorbeeld met foto's aan de gang ga schuif ik de K6 naar boven, de trackpad onder de K6 en de wacom op de plek waar nu de trackpad en de muis liggen. Maar eigenlijk ben ik dan niet met 10 vingers aan het typen.
Trackpad en muis tegelijk klinkt een beetje raar maar met coden vind ik een muis fijner met het selecteren van tekst, en de trackpad is weer fijn met multi-finger gestures in Macos. Wacom gebruik ik eigenlijk alleen als ik met foto's bezig ben (en in het verleden ook wel als alternatief voor de muis, vanwege RSI)

Voor mij is de verbetering in type-ervaring op een mechanisch toetsenbord wel meetbaar, want ik typ zo'n 150 a 200 cpm sneller (als ik echt fris ben en mn best doe) op een mechanisch toetsenbord, vs een rubberdome. Simpelweg omdat ik de toetsen minder ver in hoef te drukken, en deze ook sneller weer terugveren.
Maar dat zal ook wel van persoon tot persoon verschillen.

Het echte verschil ga je ook pas merken nadat je al maanden over bent op een mechanisch toetsenbord, en dan ineens weer eens op een rubberdome gaat typen. En ga er maar vanuit dat je na je eerste mechanische toetsenbord erachter komt dat er toch nog dingen zijn die je aan wil passen, andere switches, andere keycaps etc.

Er zijn zo ontzettend veel verschillende switches te krijgen dat je in het begin gewoon het beste een 'safe' keuze als een mx brown kan kiezen, en van daaruit aan de hand van je ervaringen verder gaat kijken.

Zelf ben ik ooit 'mechanisch' begonnen met een noname chinese TKL met MX Browns, ik game niet, dus wilde wel iets met tactile feedback. Daarna de K1 met blue clicky switches, maar was niet helemaal content met de vorm en grootte van de (flat) keycaps, dus uiteindelijk op de K6 gekomen met (hotswap) optical browns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Chiron schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:46:
Er zijn zo ontzettend veel verschillende switches te krijgen dat je in het begin gewoon het beste een 'safe' keuze als een mx brown kan kiezen, en van daaruit aan de hand van je ervaringen verder gaat kijken.

Zelf ben ik ooit 'mechanisch' begonnen met een noname chinese TKL met MX Browns, ik game niet, dus wilde wel iets met tactile feedback. Daarna de K1 met blue clicky switches, maar was niet helemaal content met de vorm en grootte van de (flat) keycaps, dus uiteindelijk op de K6 gekomen met (hotswap) optical browns.
Voor mij is die keuze ook wel de reden dat ik behoorlijk sterk neig naar een toetsenbord met hotswappable switches. Niet dat ik mezelf daar dagelijks mee zie prutsen, maar aan de andere kant zie ik mezelf ook niet om de zoveel jaar een (toch wat prijziger) toetsenbord kopen omdat de vorige misschien *net* niet helemaal perfect was.

Zeg ik nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Chiron
Bij mij ziet het er inmiddels zo uit, met de Leopold FC750RS (Silent Red):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX6_RxqhvxQPWk_TGPfzzgBnNow=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBNiH9usYoAc0DqCXIpEWjpw.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik vind het nog steeds een mooi toetsenbord. Had hem alleen graag met andere switches gehad in deze kleur, maar dan moet ik hem waarschijnlijk gaan importeren ofzoiets.

De dingen die je schrijft over de zithouding komen inderdaad precies overeen met de uitleg die ik gevonden heb op diverse sites en filmpjes. Met een beetje als basisprincipe "haal alles naar je toe, in plaats van dat jij er naartoe beweegt" (en dus rare houdingen gaat aannemen).

Mijn werkzaamheden zijn praktisch altijd hetzelfde dus dat scheelt (programmeren, programmeren, nog meer programmeren _O- ).

Die zwarte rand onder mijn bureau irriteert me dus een beetje.

Het toetsenbord heeft double shot PBT key caps, wat ik wel erg mooi vind. Zeker ten opzichte van mijn oude rubberdome toetsenbord met glimmende toetsen. Ik ben hierdoor eigenlijk meteen verpest, omdat ik andere toetsenborden met ABS key caps nu al meteen "minder" vind :+

Het was alleen fijn geweest als de switches tactile waren geweest. Helaas vind ik dit toetsenbord eigenlijk alleen maar met Silent Red of meteen clicky Blue switches (herrie). Soms zie ik er eentje met Brown, maar dan is het hele toetsenbord meteen rood en ziet het er lelijk uit qua kleur.

Hierdoor ben ik verder gaan kijken naar andere toetsenborden en dat vind ik dus best lastig. De Keychron's zijn nog een stuk hoger dan de Leopold, Ducky was ook vrij hoog. Ik heb nog wel een Cherry G80-3000 S TKL gevonden met MX Brown. Dat is een wat meer budget toetsenbord met ABS key caps, maar heb ik toch even besteld om te vergelijken. Over Cherry lees ik dat de toetsenborden doorgaans ook een iets lager profiel hebben. Nadeel zal waarschijnlijk zijn dat het allemaal wat meer zal ratelen, maar ik wil toch eens een tijdje op MX Brown switches tikken.

De Leopold is wel zo mooi dat het tot nu toe het enige toetsenbord is dat ik niet terug gestuurd heb. Ondanks de Silent Red switches. Het is gewoon een degelijk no nonsense bord en dat spreekt mij aan. Ik hoef geen licht show als ik tik, ik ben geen gamer, etc. Hoe saaier en degelijker, hoe beter.

Zelfbouw lijkt me ook wel leuk, zeker met PCB's waar je de switches gewoon op kunt klikken en niet hoeft te solderen. Maar ik ben wel bang dat zo'n toetsenbord dan echt heel duur wordt :D Ik heb ook het volgende filmpje gezien op YouTube wat ik wel toepasselijk vind voor dit topic:

YouTube: Evolution of a Keyboard User

Ook bizar waar mensen het geduld vandaan halen om vele maanden op een paar key caps te wachten _O- Ik vrees dat ik daar veel te ongeduldig voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm

dnzm

Knorrig

Lethalis schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
@Chiron
Ik vind het nog steeds een mooi toetsenbord. Had hem alleen graag met andere switches gehad in deze kleur, maar dan moet ik hem waarschijnlijk gaan importeren ofzoiets.
Alternat heeft er eentje in zwart/grijs (niet helemaal dezelfde kleurstelling, maar in ieder geval neutraler dan het rood), met browns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Lyrics schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:20:
[...]

Ben nog altijd in dubio over de U4s. Zitten in een Keychron voor op kantoor, maar ze blijven een beetje mushy en scratchy voelen. Maarja, alles beter dan de crappy HP-basic-brol.

Als je een zware typer ben zou ik inderdaad voor iets in de richting van Black Inks gaan, ja. Je zou ook eens kunnen proberen om je spacebar te vervangen door een linear switch en de rest zo te laten. Dit heb ik ook gedaan, en maakt een enorm verschil. Ben ondertussen wel gewend aan het gamen met Zealios, maar kan het mij voorstellen dat 't niet voor iedereen is! :9
Bij mij meer mushy. Scratchy valt reuze mee. Ik heb nog wat Gat Browns liggen die enorme sprong ping hebben, maar zal die eens erin zetten.
sapphire schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:35:
Ik heb een tijdje gegamed met U4S en dat ging prima.
@Lyrics is het echt scratchy of meer slepend? Scratchy vond ik ze namelijk totaal niet maar door de rubber dempers in de stem lijkt er een soort weerstand in de ‘downstroke’ te zitten. Soort slepend gevoel, zelfs met wat 205g0 ging dat niet helemaal weg.
Nouja het is wel een dingetje bij die switches, bv mijn Bobagums en Silent Alpaca’s hebben het veel minder.

Over stille switches en borden, het helpt ook aanzienlijk om je bord te vullen of een bord te kiezen welke goede demping. Zo is mijn Ikki bijna net zo stil met normale Yellows dan mijn GK68x was met silent switches en weinig demping.

Combineer je beide dan word het leuk :9
Het gaat ook wel, enkel de space waar ik aan moet wennen. Vooral de upstroke bump. De stilte van het bord is uitstekend te noemen met de U4s.
superbok schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
[...]

Als je wat zwaarders wilt kan je zeker kijken naar Black inks (of Box, de nieuwste versie). Als je nog zwaarder wilt zijn Cherry Blacks een optie, maar persoonlijk vond ik die erg scratchy en daarom niet zo prettig. Je kan ook kijken naar andere switches door de springs te veranderen en ze op die manier zwaarder maken.

Als je overigens je lite stiller wilt maken kan je de siliconen demper kopen, die maakt namelijk een groot verschil. Past perfect, geeft het bord wat meer gewicht en veranderd het geluid compleet.
Thanks, zal eens een tester halen voordat ik het niks vind. Springs veranderen

Het bord is best stil, maar als het klopt wat @sapphire aangeeft dan is de demper een goede optie voor het behoud van stilte met luidere switches. Ik ga eens lekker rondneuzen terwijl ik de switches een beetje inwerk de komende tijd. :+

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
dnzm schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:08:
[...]
Alternat heeft er eentje in zwart/grijs (niet helemaal dezelfde kleurstelling, maar in ieder geval neutraler dan het rood), met browns.
Als je deze bedoelt, dan klopt ten eerste de omschrijving niet met de titel. Ze adverteren hem met MX Brown, maar in de tekst staat alsnog Silent Red.

Daarnaast vind ik hem in die kleurstelling echt minder mooi.

Pagina: 1 ... 84 ... 158 Laatste