Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:19:
[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat als je heel eerlijk bent naar jezelf, het jou ook geen kut uitmaakt. ;)
We zijn gewend hem in het midden te raken. Kan je daar aan wennen? Natuurlijk. Waarom koop jij een QWERTY toetsenbord en geen DVORAK of iets soortgelijks? Daar zal je ook aan wennen. Uiteindelijk een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:49
Sissors schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:32:
[...]

We zijn gewend hem in het midden te raken. Kan je daar aan wennen? Natuurlijk. Waarom koop jij een QWERTY toetsenbord en geen DVORAK of iets soortgelijks? Daar zal je ook aan wennen. Uiteindelijk een keer.
Zeker waar en als ik die als 1e voor mijn neus had gekregen was dat mijn voorkeur geweest.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:02

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:25:
[...]

Volgens mij kan ik dat prima zelf bepalen en het maakt mij wel degelijk uit. Als ik de linker shift gebruik, dan zit ik aan de rechterkant van de knop. Precies waar de slash zit op ISO lay-out. En nou genoeg over deze discussie. |:(
Ik kan het hier helemaal in vinden hoor. Dat is precies de reden dat ik juist een grote enter wou. Ik had oorspronkelijk zelfs een Big L Enter op mn oude toetsenbord. Maar dat was niet (makkelijk) te repliceren

Wat me inmiddels wel is opgevallen met mijn nieuwe toetsenbord is dat kleine veranderingen in layout vrij makkelijk aan te wennen zijn. Maar ik had bijvoorbeeld oorspronkelijk ook de plekken van linker shift, control, tab en caps lock anders geplaatst maar daar was niet aan te wennen. Misschien op hele lange duur wel maar dat was me teveel hassle.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 02-11-2016 11:37 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:33:
[...]

Zeker waar en als ik die als 1e voor mijn neus had gekregen was dat mijn voorkeur geweest.
Nou precies dat dus: De normale shift heeft de eerste keer voor onze neus gelegen en dat is mijn/onze voorkeur. Dat Logitech dan een andere indeling erdoorheen wil duwen omdat volgens hun alle Europeanen dezelfde layout moeten gebruiken is meer hun probleem dan mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
Dwarlorf schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:35:
[...]

Ik kan het hier helemaal in vinden hoor. Dat is precies de reden dat ik juist een grote enter wou. Ik had oorspronkelijk zelfs een Big L Enter op mn oude toetsenbord. Maar dat was niet (makkelijk) te repliceren

Wat me inmiddels wel is opgevallen met mijn nieuwe toetsenbord is dat kleine veranderingen in layout vrij makkelijk aan te wennen zijn. Maar ik had bijvoorbeeld oorspronkelijk ook de plekken van linker shift, control, tab en caps lock anders geplaatst maar daar was niet aan te wennen. Misschien op hele lange duur wel maar dat was me teveel hassle.
Hahaha, die grote L enter kan ik me ook nog wel herinneren. Toen gebruikte ik de computer nog zo weinig dat ik elke letter goed op moest zoeken. Zodoende nooit gewend geraakt aan die enter.

Tegenwoordig gebruik ik op het werk en thuis een ANSI lay-out. Hoewel ik best geloof dat ik er uiteindelijk wel aan zou wennen, zou het ook betekenen dat ik thuis en op kantoor een ander toetsenbord moet regelen. Tevens is ook mijn werklaptop nog in ANSI lay-out. Daarom blijf ik liever bij de ANSI standaard.

Wat Sissors al zegt, opeens komt Logitech met een andere standaard... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:53:
[...]

Hahaha, die grote L enter kan ik me ook nog wel herinneren. Toen gebruikte ik de computer nog zo weinig dat ik elke letter goed op moest zoeken. Zodoende nooit gewend geraakt aan die enter.

Tegenwoordig gebruik ik op het werk en thuis een ANSI lay-out. Hoewel ik best geloof dat ik er uiteindelijk wel aan zou wennen, zou het ook betekenen dat ik thuis en op kantoor een ander toetsenbord moet regelen. Tevens is ook mijn werklaptop nog in ANSI lay-out. Daarom blijf ik liever bij de ANSI standaard.
Daarom heb ik ISO lay out en Ansi indeling (met een paar kleine aanpassingen) :D

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

chaoscontrol schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:54:
Dat is toch alleen maar fijner. Snap die fixatie op de grote shift niet. Kunnen jullie zo slecht typen? :? Is juist een extra key die je weer ingame kan mappen (de slash). ;)
Dwarlorf schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:01:
[...]

Mee eens. Een extra key is toch alleen maar handiger?
chaoscontrol schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:19:
[...]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat als je heel eerlijk bent naar jezelf, het jou ook geen kut uitmaakt. ;)
Het maakt wel degelijk wat uit. Laten we Dwarflord even als voorbeeld nemen. Nu is je naam goed geschreven. Zou ik het met een smalle shift moeten doen, dan krijg je dit: \\\\\dwarflord. Nee, dat is lekker typen. :?

Echt, die smalle shift, alleen maar om dan een toets die naast de verneukte enter ook al staat 2x te hebben? Flikker op man. Dat is ook zo'n hekelpunt, de rare enter. Laten we een paar newlines maken:\\ [oh fuck, moet een toets verder zijn].

Dat jullie het zo fijn vinden, prima, maar laat ons ANSI liefhebbers gewoon in onze waarde. Sommige van ons hebben leren typen op een ouderwetse typemachine. Daar had je maar 1 layout en dat is de ANSI layout. Daar leer je om de linkershift in 't midden te gebruiken, of zelfs iets naar rechts.

Nu heb ik zelf redelijk lange vingers, maar niet iedereen heeft dat. De pink is al niet de langste en dan moet je 'm nog extra uitrekken om de shift te kunnen gebruiken. De hele hand verschuift dan. Verre van ideaal. Met de enter net zo, maar dan voor de rechterhand.
Hiermee som je perfect op hoe jij bent naar anderen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Hero of Time schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:50:
[...]

[...]

[...]

Het maakt wel degelijk wat uit. Laten we Dwarflord even als voorbeeld nemen. Nu is je naam goed geschreven. Zou ik het met een smalle shift moeten doen, dan krijg je dit: \\\\\dwarflord. Nee, dat is lekker typen. :?

Echt, die smalle shift, alleen maar om dan een toets die naast de verneukte enter ook al staat 2x te hebben? Flikker op man. Dat is ook zo'n hekelpunt, de rare enter. Laten we een paar newlines maken:\\ [oh fuck, moet een toets verder zijn].

Dat jullie het zo fijn vinden, prima, maar laat ons ANSI liefhebbers gewoon in onze waarde. Sommige van ons hebben leren typen op een ouderwetse typemachine. Daar had je maar 1 layout en dat is de ANSI layout. Daar leer je om de linkershift in 't midden te gebruiken, of zelfs iets naar rechts.

Nu heb ik zelf redelijk lange vingers, maar niet iedereen heeft dat. De pink is al niet de langste en dan moet je 'm nog extra uitrekken om de shift te kunnen gebruiken. De hele hand verschuift dan. Verre van ideaal. Met de enter net zo, maar dan voor de rechterhand.

[...]

Hiermee som je perfect op hoe jij bent naar anderen.
Mooi, dan komt het in ieder geval goed over. Blijf erbij dat je motorisch gehandicapped bent als je echt die slashes raakt ipv shift. Laat staan 4x achter elkaar. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Dwarlorf schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:31:
[...]

Daarom heb ik ISO lay out en Ansi indeling (met een paar kleine aanpassingen) :D
Foto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
chaoscontrol schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:52:
[...]

Mooi, dan komt het in ieder geval goed over. Blijf erbij dat je motorisch gehandicapped bent als je echt die slashes raakt ipv shift. Laat staan 4x achter elkaar. :')
Gezien je manier van reageren en je gebrekkige kennis van de Nederlandse taal, is er hier maar één gehandicapt. Toon eens wat respect voor mensen die anders denken dan jij. Dat je het er niet mee eens bent, dat is prima, maar dring je eigen "motorische perfectie" niet aan anderen op, er zijn nou eenmaal twee verschillende lay-outs, helaas geïntroduceerd door Logitech een aantal jaren geleden. Nu weer terug on-topic graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kan het even wat vriendelijker?

Ik heb kleine handen maar kan overal wel op typen. Zou graag een smallere linkershift willen als daar dan de tilde naast kan. Nu moet ik op mijn 60% Pok3r voor een tilde namelijk shift+capslock+esc indrukken. Kan ook shift+fn+esc maar ik heb fn gemapt op de capslock en de oorspronkelijke fn gebruik ik, net als de rechter ctrl nooit. Te korte pink :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:05:
[...]

Gezien je manier van reageren en je gebrekkige kennis van de Nederlandse taal, is er hier maar één gehandicapt. Toon eens wat respect voor mensen die anders denken dan jij. Dat je het er niet mee eens bent, dat is prima, maar dring je eigen "motorische perfectie" niet aan anderen op, er zijn nou eenmaal twee verschillende lay-outs, helaas geïntroduceerd door Logitech een aantal jaren geleden. Nu weer terug on-topic graag. :)
Mensen die overdrijven spelenderwijs gehandicapped noemen is anders dan direct op de man spelen, dankjewel. Maar goed dat je zo'n volwassen indruk probeert te maken. ;)

9/10 mensen kan ik nu vragen of ze een lange of korte shift hebben en gaan het je niet kunnen vertellen zonder te kijken, dat zegt genoeg denk ik. Dat jij jezelf graag en special snowflake vind mag natuurlijk, maar daar heb ik een mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-09 09:32
Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:05:
[...]
er zijn nou eenmaal twee verschillende lay-outs, helaas geïntroduceerd door Logitech een aantal jaren geleden. Nu weer terug on-topic graag. :)
ISO layout is echt wel wat ouder dan dat en kun je niet aan Logitech toeschrijven. "Helaas" heeft Logitech wel besloten in Nederland ISO layout te verkopen.
Wikipedia: Keyboard layout

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Hero of Time schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:50:

Nog steeds niet goed. :P d w a r l o r f
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/4369aaf668cd80057bb23614a8604667d609c654/?url=http%3A%2F%2Fi97.servimg.com%2Fu%2Ff97%2F11%2F20%2F91%2F66%2Fimg_2012.jpg

Nog ff voor de volledigheid. Er wordt gesproken over jullie maar het is mij om het even waar men de voorkeur aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Natsu schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:22:
[...]

ISO layout is echt wel wat ouder dan dat en kun je niet aan Logitech toeschrijven. "Helaas" heeft Logitech wel besloten in Nederland ISO layout te verkopen.
Wikipedia: Keyboard layout
My bad, het lijkt echter wel weer opnieuw geïntroduceerd te zijn door Logitech. Kan me niet herinneren dat we die lay-out eerder ook zagen.
Dwarlorf schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:26:
[...]

Nog steeds niet goed. :P d w a r l o r f

[...]

[afbeelding]

Nog ff voor de volledigheid. Er wordt gesproken over jullie maar het is mij om het even waar men de voorkeur aangeeft.
Waarom zo'n toetsenbordje en niet een volledig toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:42:
Ik heb ook een 60% layout en mis echt geen toetsen. Je kunt je muis wat dichter bij je toetsenbord zetten, dat vind ik een groot voordeel.
Canaria schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:09:
Nu moet ik op mijn 60% Pok3r voor een tilde namelijk shift+capslock+esc indrukken. Kan ook shift+fn+esc maar ik heb fn gemapt op de capslock en de oorspronkelijke fn gebruik ik, net als de rechter ctrl nooit. Te korte pink :)
Ik heb mede daarom (en omdat het gewoon leuk is) zelf een 60% gebouwd, met TMK is het volledig programmeerbaar en kan ik dus shift + esc = ~ instellen. Het moet wel uit helaas met gamen, want shift registreert anders raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ossi schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:42:
[...]

My bad, het lijkt echter wel weer opnieuw geïntroduceerd te zijn door Logitech. Kan me niet herinneren dat we die lay-out eerder ook zagen.

[...]

Vooral om ergonomische redenen, met arrows en numpad zit je muisarm veel te veel naar rechts. Ik heb meerdere keren schouder/armklachten gehad en ik had het idee dat de positie van mijn muisarm daar ook van op invloed was (naast een aantal andere redenen). Daarnaast gebruikte ik echt nooit de numpad dus die kon ik sowieso wel missen. En het weinige gamen dat ik doe is met de pijltjes toetsen ipv wasd. Dus als ik ga gamen schuif ik mn toetsenbord toch helemaal naar links. Alleen wou ik voorkomen dat ik met de up arrow per ongeluk op een andere toets zou raken (zoals mij bij wasd altijd gebeurt) dus vandaar de ruimte links en rechts van die toets.

De |\ toets is tevens shift, niet optimaal maar ik ben het inmiddels gewend. Ik gebruik nu EasyAVR om mn keyboard te programmeren. Ik zou het ook in QMK kunnen doen, dan kan ik helemaal zonder de Shift toets omdat je het zo kan programmeren dat een toets lang ingedrukt houden shift activeert. Maar dat is zo'n gedoe, ik ben absoluut geen kei in programmeren.

Op Geekhack ben ik lekker aan het experimenteren met een mini toetsenbord. Alleen de laatste tijd wat druk met andere dingen geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 02-11-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort ingestapt in PC gaming. Momenteel zit ik nog te typen op een 20 euro microsoft toetsenbord wat ik nog ergens had liggen.

Echter met de komst van BF1 ben ik op zoek naar een nieuw toetsenbord. Liefst natuurlijk een mechanische.

Ik heb alleen geen idee welke switches het beste voor mij zijn, aangezien dit mijn eerste mechanische toetsenbord wordt. Ik speel vooral FPS games en naast gaming doe ik niet zoveel op die computer.

Daarnaast wil ik niet veel meer dan 80-100 euro uitgeven, omdat dit zoals gezegd mijn eerste wordt. Iemand een aanbeveling?

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikjuh schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:14:
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort ingestapt in PC gaming. Momenteel zit ik nog te typen op een 20 euro microsoft toetsenbord wat ik nog ergens had liggen.

Echter met de komst van BF1 ben ik op zoek naar een nieuw toetsenbord. Liefst natuurlijk een mechanische.

Ik heb alleen geen idee welke switches het beste voor mij zijn, aangezien dit mijn eerste mechanische toetsenbord wordt. Ik speel vooral FPS games en naast gaming doe ik niet zoveel op die computer.

Daarnaast wil ik niet veel meer dan 80-100 euro uitgeven, omdat dit zoals gezegd mijn eerste wordt. Iemand een aanbeveling?
" Hopelijk heb je nu al wat informatie om aan je zoektocht te beginnen. Het is natuurlijk nog steeds toegestaan wat hulp te vragen bij de keuze van je toetsenbord. We lezen dan wel graag volgende input:

Welke lay-out wil je?
Wil je met of zonder numpad?
Wil je backlight?
Welke MX Switch prefereer je?
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al? "

even OP lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:29:
[...]

" Hopelijk heb je nu al wat informatie om aan je zoektocht te beginnen. Het is natuurlijk nog steeds toegestaan wat hulp te vragen bij de keuze van je toetsenbord. We lezen dan wel graag volgende input:

Welke lay-out wil je?
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al? "

even OP lezen!
Mijn excuses.
- Layout: Zo lang het qwerty is maakt het me niet veel uit.
- Numpad: Liefst zonder voor compactness, maar is geen ramp als hij er wel op zit.
- Backlit is pre. Leuk als er kleurtjes opzitten maar niet noodzakelijk
- Switch: Weet ik dus niet. Met beperkte research die ik heb gedaan denk ik red? Zie bovenstaande post van me
-Budget: 80-100 euro
-Macro: Nee
-Doel: Eigelijk alleen maar gaming, vooral fps games.
-Kennis: nog niet heel uitgebreid aangezien dit mijn eerste mechanische toetsenbord is

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Sinds mijn laatste post heb ik een Ducky One met Cherry MX Blue switches aangeschaft. Dit werkt prima, en de collega's hebben nog niet aangegeven dat ze het irritant vinden dat ik hier loop te tikken.

Weet iemand een shop in Nederland waar ik die 40A-L Red O-Rings kan bestellen? Heb ze het liefste deze week nog in huis, daarom dat ik een shop in Nederland zoek.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plinders
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-08 20:33
Ha tweakers, ook ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Mede dankzij mijn collega die direct naast me zit, de grote post van Tweakers van de week en https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards.

Welke lay-out wil je? ANSI US. Graag geen flamewar beginnen. Ik gebruik Windows, macOS en Linux-based systemen met grote regelmaat, als de layout (met name de super knoppen etc) pijnloos gebruikt kan worden met alledrie zou dat het fijnste zijn.
Wil je met of zonder numpad? TKL, maar geen 60%. Pijltjestoetsen wil ik wel kunnen behouden indien mogelijk.
Wil je backlight? Nee. Ik vind het doorgaans er niet mooi uitzien (behalve witte leds onder zwarte keycaps) dus dan maar niet.
Welke MX Switch prefereer je? MX Browns denk ik. Ik heb een tester kitje besteld van eBay, die zou over niet al te lange tijd binnen moeten zijn. Andere switch types kunnen ook interessant zijn, maar in ieder geval eentje die niet teveel geluid maakt.
Wat je is je budget? €100-150
Wil je macro toetsen? Niet van levensbelang. Als het kan, mooi, als het niet kan, ook prima.
Doel van het keyboard? Algemeen werk, sowieso geen gaming. Gaat veel gebruikt worden voor het typen van protocollen, papers, administratie etc, evenals scripting. Ik typ nu op een brak Dell plankje om even een idee te geven :)
Wat weet je al? Ik weet in ieder geval wat ik niet wil: gamer aesthetics. Plankje mag lekker strak zijn met simpele minimalistische keycaps. Stealth keycaps (aan de voorkant bedrukt ipv erop) hebben opzich mijn voorkeur, al zijn ze niet heel goed verkrijgbaar zo ver ik kan zien. De Graphite keycaps die her en der langskomen in dit topic voldoen ook, maar liever heb ik een plankje waar niet gelijk de keycaps van hoef te vervangen :). Kan wel natuurlijk, maar dan wil ik iets minder geld uitgeven aan het toetsenbord zelf zodat ik niet m'n hele portemonnee hoef open te breken om ook goeie caps te hebben. Verwisselbare USB kabel is ook een pré. Ik wil iets dat lang (lees meerdere jaren) mee kan gaan en niet geheel vervangen hoeft te worden als er iets kapot gaat. Ik heb een paar toetsenborden gevonden ondertussen:
  • Filco Ninja MajesTouch-2: Voldoet aan de meeste van mijn criteria en is goed verkrijgbaar. Klein struikelpuntje is het niet verwisselbare (zo ver ik kan zien) USB kabel.
  • KUL ES-87: Ook een degelijke keus lijkt me, goeie vormgeving, verwisselbare USB kabel. Ik vraag me alleen af waarom hij een stukje duurder is dan bijvoorbeeld de Filco.
Het is wel een beetje een kwestie van door de bomen het bos niet meer zien. Ik heb het idee dat er zoveel keus is aan toetsenborden dat ik überhaupt niet meer kan vinden wat voor mij de beste zou zijn. Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
plinders schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:36:
Ha tweakers, ook ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord. Mede dankzij mijn collega die direct naast me zit, de grote post van Tweakers van de week en https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards.

Welke lay-out wil je? ANSI US. Graag geen flamewar beginnen. Ik gebruik Windows, macOS en Linux-based systemen met grote regelmaat, als de layout (met name de super knoppen etc) pijnloos gebruikt kan worden met alledrie zou dat het fijnste zijn.
Wil je met of zonder numpad? TKL, maar geen 60%. Pijltjestoetsen wil ik wel kunnen behouden indien mogelijk.
Wil je backlight? Nee. Ik vind het doorgaans er niet mooi uitzien (behalve witte leds onder zwarte keycaps) dus dan maar niet.
Welke MX Switch prefereer je? MX Browns denk ik. Ik heb een tester kitje besteld van eBay, die zou over niet al te lange tijd binnen moeten zijn. Andere switch types kunnen ook interessant zijn, maar in ieder geval eentje die niet teveel geluid maakt.
Wat je is je budget? €100-150
Wil je macro toetsen? Niet van levensbelang. Als het kan, mooi, als het niet kan, ook prima.
Doel van het keyboard? Algemeen werk, sowieso geen gaming. Gaat veel gebruikt worden voor het typen van protocollen, papers, administratie etc, evenals scripting. Ik typ nu op een brak Dell plankje om even een idee te geven :)
Wat weet je al? Ik weet in ieder geval wat ik niet wil: gamer aesthetics. Plankje mag lekker strak zijn met simpele minimalistische keycaps. Stealth keycaps (aan de voorkant bedrukt ipv erop) hebben opzich mijn voorkeur, al zijn ze niet heel goed verkrijgbaar zo ver ik kan zien. De Graphite keycaps die her en der langskomen in dit topic voldoen ook, maar liever heb ik een plankje waar niet gelijk de keycaps van hoef te vervangen :). Kan wel natuurlijk, maar dan wil ik iets minder geld uitgeven aan het toetsenbord zelf zodat ik niet m'n hele portemonnee hoef open te breken om ook goeie caps te hebben. Verwisselbare USB kabel is ook een pré. Ik wil iets dat lang (lees meerdere jaren) mee kan gaan en niet geheel vervangen hoeft te worden als er iets kapot gaat. Ik heb een paar toetsenborden gevonden ondertussen:
  • Filco Ninja MajesTouch-2: Voldoet aan de meeste van mijn criteria en is goed verkrijgbaar. Klein struikelpuntje is het niet verwisselbare (zo ver ik kan zien) USB kabel.
  • KUL ES-87: Ook een degelijke keus lijkt me, goeie vormgeving, verwisselbare USB kabel. Ik vraag me alleen af waarom hij een stukje duurder is dan bijvoorbeeld de Filco.
Het is wel een beetje een kwestie van door de bomen het bos niet meer zien. Ik heb het idee dat er zoveel keus is aan toetsenborden dat ik überhaupt niet meer kan vinden wat voor mij de beste zou zijn. Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie kunnen helpen :)
Ik heb nog nooit een kabel gesloopt van een muis of toetsenbord, tenzij je echt in de knoop komt met de te korte of te lange lengte van de kabel, zou ik me daar niet op focussen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Ik ben ook opzoek naar een keyboard, ter vervanging voor mijn Logitech Ultra X, nu wil ik overstappen op een mechanisch keyboard aangezien ik toch vrij veel game, ik heb het gevoel dat ik met de Logitech tegen de maximale key rollover aan zit.

Ik wil sowieso de US international keyboard layout met numpad, backlight is niet een pré, maar het mag. Ik heb nog niet eerder gewerkt met MX Switches maar vooralsnog vind ik de MX Reds fijn werken. Het liefst geef ik rond de 100 euro uit. Macro toetsen wil ik absoluut niet hebben, vooral niet aan de linkerkant van het toetsenbord. Maar een draaiknop voor het volume en media keys weer wel.

Ik kwam zelf op de Logitech G610 Orion Red maar nu ben ik er achter dat ze deze enkel in de Nederlandse variant verkopen, zelfs al is het plaatje op de doos van de Amerikaanse versie, en staat er ook op gedrukt dat het de Amerikaanse versie is.

Verder, maar momenteel buiten mijn budget is de DAS Keyboard 4 Professional geweldig (qua uiterlijk) alleen heeft deze niet de MX Red switches. De Corsair K70 vind ik afvallen vanwege de lift tussen de knoppen en het toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07-2022
Wahloh schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:29:
[...]

Psst Stefan. Ik zie World of Warcraft en Blue Switches. Zou je bovenstaande post eens kunnen lezen? Zou je ervaring graag willen horen.
Persoonlijk vind ik het totaal niet storend.
Je kan gewoon een full press doen en dan voelt het net als als iedere andere switch ( alleen wat dieper )

Ik speel voornamelijk healer dus is toch meer muiswerk. maar het verschil met blues en browns is zo aanzienlijk klein denk ik. dat het niet uit maakt tenzei je misschien op het allerhoogste niveau speelt. en dan geloof ik best dat er ook pro's zijn die met blue switches spelen _/-\o_ MX blue -> all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackB1rd
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 14:53
Gisteren m'n CM Storm QuickFire XT Blue binnen en ik moet zeggen, hij typt heerlijk! Alleen 1 ding wat me meteen opvalt, is dat de backspace een beetje "piept". Dit merk ik vooral bij het weghalen van meerdere karakters achter elkaar. Dat is natuurlijk wel jammer op een nieuw toetsenbord wat zo lekker wegtypt, het lijkt me ook geen reden om 'm te retourneren. Maar is er een manier om dit gepiep een beetje te minderen? Of is het een kwestie van vaak genoeg aanslaan?

Een hele zooooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natsu
BlackB1rd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:36:
Maar is er een manier om dit gepiep een beetje te minderen?
Stabilizers smeren: http://imgur.com/a/lhLqo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 17:11
Zo, toch maar een v60 mini MX brown besteld met Tai Hao double shot PBT caps (ergens was een v60 geleverd met slechte keycaps (een dubbele cap en 1 ontbrekende) waardoor met minimale meerprijs deze PBTs meegeleverd worden).

- Pok3r was niet te vinden in brown of clear met qwerty die niet wit van kleur was.
- Obis Anne was er enkel nog in gateron blue: deze zouden blijkbaar nog meer geluid maken dan cherrys dus maar niet gedaan.
- KUL ES-87 ook naar gekeken maar die standaard keycaps zijn blijkbaar ook niet geweldig. Deze kost ook meer dan ik voor mijn HHKB2 betaald heb, dus als ik dan ook nog andere caps zou willen zou het echt een duur grapje worden.
- Magicforce mx brown met set PBT zou zelfs duurder zijn dan deze v60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 17:35
Hoi, ik was hier nog laatst en heb op advies toch maar een beetje meer budget gemaakt voor mijn aanschaf van een keyboard.

Welke lay-out wil je? QWERTY
Wil je met of zonder numpad? Maakt niet uit.
Wil je backlight? Maakt ook niet uit.
Welke MX Switch prefereer je? Ik heb tot nu toe alleen blue en brown geprobeerd. Ik zal vooral veel gaan programmeren, typen en een beetje FPS spelletjes spelen. Neem aan dat brown een goede middelgrond hiervoor is en ook lekker licht.
Wat je is je budget? €100
Wil je macro toetsen? Maakt me eigenlijk ook niet veel uit.
Doel van het keyboard? Programmeren, veel typen, notities nemen en beetje gamen af en toe(fps).
Wat weet je al? Ik weet https://www.alternate.nl/...6IiVJgKpS2L9qPhoC6C3w_wcB.

Kreeg dit als advies van een maat die al door een paar keyboards heen was. Lijkt me eigenlijk prima, enig alternatief/betere alternatieven/ervaring van iemand hier? Of als dit prima is dan neem ik hem ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Voor hetzelfde geld ongeveer heb je ook een Ducky One meen ik.

Wil je mediatoetsen of maakt het niks uit?
Lees dat de logitech een 5.75 U spacebar heeft (dit is de lengte is veelvoud van normale 1U toetsen). Dit is moeilijker te vervangen denk ik. Denk ook dat de gewone keycaps van logitech niet de beste kwaliteit zijn.
Ducky heeft ook een losse kabel. Kan je een kortere kabel nemen (of een gecoilde zoals de Lindy usb kabel).

Numpad maakt niets uit zeg je? Als je zonder kan kun je evengoed een compacter model nemen. Dan kan ook je muis dichter bij het toetsenbord. Voor sommigen maakt dit misschien niet veel uit, ikzelf ben ervan verschoten hoe handig dit is.

EDIT: en qwerty ANSI of ISO? Aangezien je het niet hebt aangegeven denk ik dat het voor jou minder uitmaakt. Dus blijven bij wat je nu heb lijkt mij het simpelste.

[ Voor 11% gewijzigd door lrsv op 03-11-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 17:35
lrsv schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:26:
Voor hetzelfde geld ongeveer heb je ook een Ducky One meen ik.

Wil je mediatoetsen of maakt het niks uit?
Lees dat de logitech een 5.75 U spacebar heeft (dit is de lengte is veelvoud van normale 1U toetsen). Dit is moeilijker te vervangen denk ik. Denk ook dat de gewone keycaps van logitech niet de beste kwaliteit zijn.
Ducky heeft ook een losse kabel. Kan je een kortere kabel nemen (of een gecoilde zoals de Lindy usb kabel).

Numpad maakt niets uit zeg je? Als je zonder kan kun je evengoed een compacter model nemen. Dan kan ook je muis dichter bij het toetsenbord. Voor sommigen maakt dit misschien niet veel uit, ikzelf ben ervan verschoten hoe handig dit is.

EDIT: en qwerty ANSI of ISO? Aangezien je het niet hebt aangegeven denk ik dat het voor jou minder uitmaakt. Dus blijven bij wat je nu heb lijkt mij het simpelste.
Mediatoetsen maken me niet uit, ik heb vgm op dit moment een ansi toetsenbord dus daar wil ik het best bij houden(nog nooit van gehoord voorheen hoor). Is een ducky one voor mij beter dan die logitech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42

WCA

Ik heb gisteren mijn G710+ teruggestuurd naar Alternate voor garantie, en nou weet ik dat die niet meer gemaakt wordt. Ik heb even zitten kijken, maar een gelijkwaardig alternatief met mijn eisen (Polssteun, usb passthrough, volumewiel, mx brown, witte verlichting) is er niet echt, behalve de corsair k70 lux RGB (ik wil echt geen gekleurde verlichting en dan worden het dus witte of RGB LED's), welke 70 euro duurder is dan het aankoopbedrag van mijn G710+.

Heeft iemand nog een suggestie over wat ik het beste kan doen? Of een suggestie voor een toetsenbord dat ik eventueel met het geld terug (als dat lukt) kan kopen met gelijkwaardige features? Ik heb de pricewatch wat doorgezocht maar ik kan weinig vinden.

Bedankt in ieder geval!

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 10:47
Ik ben sinds een weekje eigenaar van een Corsair K70 Lux RGB. Moet zeggen dat het een erg lekker typend toetsenbord is. De leds zijn erg helder op de sterkste licht stand. Het bord voelt erg goed en solide aan. En de MX Browns zijn erg prettig in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb besloten om zodra een nieuwe batch dampeners binnen is, mijn Ozone Strike Pro (Foritain heeft er ook wat over getikt) te vervangen door een Cooler Master MasterKeys Pro L white led (moet nog wennen aan dat los schrijven van dat merk :P ). Kan perfect gamen met de Ozone, maar de toetsenplaatsing is niet relaxed voor mijn relatief kleine handen, waardoor typen niet zo soepel gaat als ik wil. Toen ik pas een Steelseries tobo testte voor mijn werk, voelde dat veel beter aan, maar die had weer blauwe leds wat zeer irritant licht gaf. RGB is niet aan mij besteed, dan zet ik hem toch alleen op wit :+

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 04-11-2016 12:20 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechCrazy2180
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05-2024
De MassDrop poll voor DSA Frost (de keycap set die ik hier eerder had gezet) is live! Er zijn 500 stemmen nodig om het in productie te laten gaan dus een stem wordt altijd geapprecieerd :D

https://www.massdrop.com/...ng-the-cold-to-your-board

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DcmNZ25.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door TechCrazy2180 op 04-11-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2Dutch schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:23:
Heb besloten om zodra een nieuwe batch dampeners binnen is, mijn Ozone Strike Pro (Foritain heeft er ook wat over getikt) te vervangen door een Cooler Master Masterkeys Pro L white led (moet nog wennen aan dat los schrijven van dat merk :P ). Kan perfect gamen met de Ozone, maar de toetsenplaatsing is niet relaxed voor mijn relatief kleine handen, waardoor typen niet zo soepel gaat als ik wil. Toen ik pas een Steelseries tobo testte voor mijn werk, voelde dat veel beter aan, maar die had weer blauwe leds wat zeer irritant licht gaf. RGB is niet aan mij besteed, dan zet ik hem toch alleen op wit :+
Die review gaat inderdaad weer even terug, jeetje. Wel benieuwd, wat bedoel je met toetsenplaatsing? Volgens mij zijn de layouts / afstanden tussen die twee hetzelfde?

en eens mbt CM naamgeving... :X Volgens mij is het MasterKeys overigens, maar ik hou het allemaal niet bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Foritain schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:57:
Die review gaat inderdaad weer even terug, jeetje. Wel benieuwd, wat bedoel je met toetsenplaatsing? Volgens mij zijn de layouts / afstanden tussen die twee hetzelfde?

en eens mbt CM naamgeving... :X Volgens mij is het MasterKeys overigens, maar ik hou het allemaal niet bij :D
Mijn vingers vinden op de Ozone niet lekker hun plek als ik tik, op foto's zie je toch wel dat de Ozone wat meer ruimte tussen de letters heeft zitten. Zo voelt het ook: heb jarenlang gegamed op mijn Ultra X (tik er hier op het werk ook op), en die toetsen liggen echt strak tegen elkaar aan. Ik vermoed dat het mede daardoor zo 'gevoelig' ligt + vrouwenhanden ofzo :P Normaliter had ik misschien gedacht: whatever, maar ik wil uiteindelijk van die 2 sets tobo/muis op bureau af (mac/pc), dus dan wil ik er lekker chill op kunnen tikken :)
toch ff naampje aangepast in vorige post..beroepsdeformatie :+

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 04-11-2016 12:20 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 17:13
Als een leverancier aangeeft Cherry toetsen te gebruiken, dan kun je toch gewoon je caps veranderen? Ik wil de superkey vervangen voor een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ArawnofAnnwn schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:17:
Als een leverancier aangeeft Cherry toetsen te gebruiken, dan kun je toch gewoon je caps veranderen? Ik wil de superkey vervangen voor een andere.
De switch is geen garantie hiervoor. Het gaat om de breedte van de toets. Sommige fabrikanten wijken af en dan kan je de meta toetsen zoals super, alt en ctrl niet veranderen of betaal je een godsvermogen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-08 17:13
Hero of Time schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:29:
[...]

De switch is geen garantie hiervoor. Het gaat om de breedte van de toets. Sommige fabrikanten wijken af en dan kan je de meta toetsen zoals super, alt en ctrl niet veranderen of betaal je een godsvermogen ervoor.
Als ik de onderkant op meet, kom ik zo te zien op 22 milimeter uit. Het is een razer toetsenbord met Cherry MX Blue switches. Ziet er gewoon uit als een standaard iets. zou leuk zijn om de ctrl ook te vervangen.

Standaard indeling voor zover ik weet.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/2001027397.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door ArawnofAnnwn op 04-11-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
Sinds vandaag eigenaar van een corsair vengeance k70, en ik moet zeggen dat die red switches enorm fijn aanvoelen! Ik merk dat ik een stuk sneller en een stuk beter typ met die toetsenbord. Het was elke cent waard imo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:47:
Nieuwe switches besteld en contact gezocht met Corsair voor een nieuw kapje.

Corsair wou/kon het kapje niet leveren. Dus ik heb maar in Autocad een mockup gemaakt en dit laten 3d printen via 3dhubs.com. Ondertussen de defecte switches gedesoldeerd en nieuwe erop gesoldeerd. Het kapje met wat vijlen en schuren op maat gemaakt. Nog niet helemaal tevreden mee maar dat komt nog wel. Al met al leuk projectje en mijn eerste mechanische toetsenbord voor een klein bedrag. :)

[afbeelding]
Altijd vervelend als een bedrijf niet kan of mee wil werken aan vervanging van een klein onderdeel. Heb hetzelfde gehad met Steelseries voor een nieuw muiswiel: "Je hebt geen garantie dus we kunnen niks voor je doen. Je mag wel bij ons een nieuwe muis kopen!" Alsof ik dat dan nog ga doen 8)7 Wel netjes dat je het met een 3d printer gelukt is!
Proost! :Y)
:Y Vrijdagavond met een biertje wat games spelen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Ik ben nog maar eens aan de slag gegaan met een kleine schroevendraaier en een pincet om te kijken of ik nog wat kon doen aan de switches die niet helemaal naar behoren werken en trof dit als eerst aan:
wat is hiermee aan de hand? (de linker is normaal, bij de rechter staat er wat scheef)

Ik ben bang dat ik dat niet zomaar kan repareren. Het is me niet gelukt om die zodanig recht te buigen dat ie weer werkt. (Sterker nog, de toets is van wat chatter naar helemaal niet meer werkend gegaan... 8)7 ).

Het is trouwens wel heel leerzaam om die switches eens van binnen te bekijken. Ik snap nu veel beter hoe ze werken. Mooi mechaniek. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nonstop decay op 05-11-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechCrazy2180
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05-2024
Wow, nog zo'n 55 stemmen en de poll voor DSA Frost is gelukt! Ik hoop echt dat het laatste stuk nog goed gaat aangezien een poll wordt verwijdert wanneer deze minder dan 50 stemmen per dag krijgt... Elke stem wordt dus echt enorm geapprecieerd :D

*knip* dit is gewoon spam

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 06-11-2016 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Natsu
Ik heb dit weekend wat kleur toegevoegd aan m'n Whitefox:
Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161105_1930112.jpg

Ik had nog geen leds toegevoegd aangezien ik dit met sip sockets wilde doen en ik daar toen ik m'n Whitefox ontving geen tijd voor wilde maken. Door sip sockets te gebruiken kun je de ledjes eenvoudig vervangen als ze stuk gaan of als je een andere kleur wilt :9

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161104_182259.jpg
2 van deze in elke switch gestopt, deze hebben een mooie lange leg waardoor het solderen iets makkelijker is, maar vooral het desolderen veel makkelijker.

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161104_163854.jpg
68x een switch openmaken. Zijn helaas 2 veertjes gesneuveld tijdens de switch weer in elkaar zetten door onoplettendheid ;w Gelukkig had ik nog reserve. Na het weer in elkaar zetten heb ik er ledjes ingestopt zodat de sip sockets goed op hun plek blijven tot het solderen.

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161104_191051.jpg

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161104_2322432.jpg
Test met de originele ledjes, succes! (capslock staat uit dus de locatie waar normaal capslock zit brand niet). Ik moest wel m'n TMK firmware aanpassen voordat ledjes werkten. Gelukkig heeft Matt3o daar een mooie post over gemaakt: https://deskthority.net/w...itefox-on-tmk-t14010.html
En tot mijn verbazing is elke led individueel aan en uit te zetten :D Zo kan ik het gebruiken om weer te geven op welk layer het toetsenbord is ingesteld en andere leuke dingen.

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161105_1930112.jpg
Kleurenledjes toegevoegd en keycaps.

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161105_1930302.jpg
Gaming layer.

Afbeeldingslocatie: http://debrouwer.net/files/resized/IMG_20161105_1930172.jpg
FN layer. Als ik de fn-toets indruk lichten alleen de toetsen op die een andere functie hebben op het fn-layer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Oe, mijn pcb staat helaas geen volledige leds toe maar die laatste feature zou ik ook wel willen hebben.
Ik kan wel zien dmv led of FN laag 1 of 2 aan is

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 06-11-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Welke lay-out wil je?
104. Dus normaal full length toetsenbord met aparte numpad, pijltjestoetsen en standaard formaat toetsen.

Zoals ik hierboven al aangaf, zou ik graag een numpad willen hebben.

Wil je backlight?
Ja. zou wel fijn zijn. Maar ik ben niet bereid de hoofdprijs te betalen voor een toetsenbord, alleen omdat er dan verlichting op zit.

Ik heb op soundcloud de verschilende switches gehoord en de bruine vond ik het fijnst klinken, maar dat zegt natuurlijk niks over typecomfort.

Wat je is je budget?
100 euro vind ik een goed bedrag. Maar als ik beter iets meer kan uitgeven voor betere kwaliteit of typecomfort, kan ik het overwegen. Het zou namelijk zonde zijn om zoveel geld uit te geven aan een toetsenbord dat kwalitatief ruk is. Daarnaast ga ik spijt krijgen als ik niet meer betaal voor een fijner toetsenbord.

Wil je macro toetsen?
No-way

Doel van het keyboard?
-Programmeren
-Gamen, speel op het moment veel RPG's, maar mijn laptoptoetsenbord is daar ook prima voor, dus het toetsenbord hoeft niet speciaal geschikt te zijn voor gaming. Bovendien speel ik veel verschillende genres, afhankelijk van in welke periode ik zit, speel ik een bepaald genre.
-Verslagen typen voor school. Gelukkig hoef ik nog niet heel veel verslagen te typen, maar als het moet wil ik wel een fatsoenlijk toetsenbord hebben.

Wat weet je al?
Ik wil dus absoluut geen CM storm quickfire tk, omdat deze geen aparte pijltjestoetsen heeft. Daarnaast wil ik een toetsenbord met een "zakelijke look". Dus liever geen toetsenbord met allemaal zogenaamd stoere vormen en 100 kleuren die ook nog eens afhankelijk van elkaar in te stellen zijn. Eigenlijk ben ik op zoek naar de zelfde look als een steelseries 6gv2 of een cm storm quickfire xt.

Verder weet ik nog niet heel veel, omdat ik nog moet kijken in een winkel, maar wou alvast een topic aanmaken en raad vragen waar ik zoal op kan letten als ik toetsenborden ga proberen in een winkel.

Eigen toevoegingen
Ik heb nog een vraag, en dat is eigenlijk de voornaamste reden om nu al te posten.

Ik ben van plan om naar 2, mogelijk 3 winkels te gaan om te gaan testen. Ik vroeg me alleen af of ik een bepaald type switch kan generaliseren. Of toch echt vooral de toetsenborden op mijn shortlist in real life moet gaan testen. Dus kan ik er van uit gaan dat. toetsenbord A met switches B, +- vergelijkbaar typt als toetsenbord C met switches B?

Het zou namelijk makkelijk zijn als dit gewoon mogelijk is, omdat er maar weinig winkels zijn (zeker in mijn buurt) met mechanische toetsenborden en als een winkel ze al heeft, hebben ze slechts een beperkt aantal verschillende modellen. En dan kan ik op basis van mijn favoriete switch, overige wensen en reviews een goede keuze maken

Bijna vergeten:
Ik zou zelf, mits de toetsen me een beetje aanstaan voor de eerder genoemde steelseries of CM storm gaan. Ik overweeg ook nog de Cm Storm quickfire Ultimate, maar die heeft al een iets mindere look, naar mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 06-11-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bij de Mediamarkt geweest, wat geprobeerd, en toch misschien maar eens overwegen een mechanisch toetsenbord te gaan gebruiken. Maar dan heb ik wel hulp nodig welke (al denk ik dat het erop neerkomt dat ik concessies moet doen).

Welke lay-out wil je?
Normaal, ANSI US. Oftewel in het geval van Logitech moet hij geimporteerd worden, wat toch wel onhandig is.

Don't care, maar zal wel met worden.

Wil je backlight?
Met, maar hoewel leuke RGB effectjes mogen, is dat geen eis. Single kleur dit niet lelijk is is ook goed.

Browns. Rood vond ik onhandig dat je niks voelt van een actuatiepunt (hoewel een rubberdome dat in principe ook niet heeft, is het wel zo dat voorbij een punt je doorschiet, en dus dat punt alsnog als actuatiepunt aanvoelt). En klikkende gaat me nog een stapje te ver. Overigens had ik het gevoel bij de Razer Green switches dat die ook echt flinke hysterese hadden. Oftewel het gevoel dat hij bij het terug laten gaan blijft 'hangen'.

Wat je is je budget?
€100. Gaat waarschijnlijk meer worden, maar niet €200.

Wil je macro toetsen?
Nu ga ik vervelend doen: Ja. Het liefst een enkele rij van 5 of 6 toetsen links van het toetsenbord. Mediatoetsen vind ik handig, maar anders remap ik wel bijvoorbeeld numpad toetsen daarvoor. Dus geen echte eis, wel een pré.

Doel van het keyboard?
RTS/FPS games.

Wat weet je al?
Dat ik nog een ander irritante voorkeur hebt: Een polssteun lijkt me heel handig. Als in: Die heb ik nu, en ik weet niet of ik zonder zou willen.

Ter referentie, momenteel heb ik een Roccat Isku (http://media.roccat.org/i...3-v1-1-80-000-830x490.jpg), die alles heeft wat mijn hartje begeerd, minus de mechanische toetsen. Hij is ook redelijk prijzig voor een gewone rubberdome, maar voldoet dus wel aan de eisen. Roccat heeft ook wel een mechanische versie, maar €200 gaat me weer wat te ver.

Overigens geneuzel als USB en audio poorten hoef ik niet op mijn toetsenbord.

Logitech G710 is een goede optie denk ik, minus die layout, en de polssteun is wel heel beperkt (pricewatch: Logitech G710+ Brown Mechanical Gaming Keyboard azerty
CM Storm Trigger Z lijkt ook een goede optie te zijn, als hij verkrijgbaar was (pricewatch: CM Storm Trigger Z (brown switch)
Een RipJaws komt ook een heel eind (pricewatch: G.Skill RIPJAWS KM780 MX (Qwerty US), maar ik vind hem wel erg druk worden qua design.
De Roccat Ryos heeft dus alles wat ik zoek, maar tja, €180 is wel een hoop geld (pricewatch: Roccat Ryos MK Pro (Cherry Brown)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Ik weet niet hoeveel haast je hebt maar de Azio MGK Alpha kan een interessant toetsenbord voor jou zijn. Ik zag deze een paar dagen geleden op de website maar hij stond nog niet in de verkoop. Nu hebben ze hem er echter weer van af gehaald.

Het toetsenbord was te verkrijgen in verschillende kleuren, in de ANSI layout en met verschillende kleuren backlight, heeft de 5 macro's aan de linkerkant en dedicated mediatoetsen (zelfs een volume wheel). Ook komt die met een polssteun. Hij heeft echter wel Kailh Brown switches, ik kan je niet vertellen hoe anders deze zijn vergeleken met Cherry MX Browns.

Nog een slecht plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.eteknix.com/wp-content/uploads/2016/06/DSC_0180-1.jpg

Verder is er, ook slecht verkrijgbaar de:
ThermalTake Poseidon Z Forged (onbekende brown switches)
ASUS Horus GK2000
G.Skill Ripjaws KM780 en de minder extreme KM770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die KM780 had ik inderdaad gevonden al. De 770 nog niet, wat in principe een mooie minder extreme variant is idd. Helaas qua verkrijgbaarheid ook lastig. In principe heb ik niet direct haast, al hoeft het ook niet nog een half jaar te duren. In principe is die Azio MGK Alpha een goede optie, maar behalve één Engelstalig bericht van eind mei en wat Russische websites kan ik nog niks vinden wanneer hij zou moeten komen. Hij stond op hun eigen website (waar sowieso weinig van hun modellen lijken te staan), of ergens anders?

In iedergeval wat extra opties die ik nog niet kende, dus dat is mooi meegenomen :). Wel helaas zoals je schreef moeilijk verkrijgbaar.

Van de KM770 lees ik dat die tegelijk met die Azio is aangekondigd, en die stellen zelf dat hij eind Q3 beschikbaar moet zijn. Wat dus een maand geleden is, en nog niet het geval is. Maar dat zou dus spoedig moeten gebeuren. Al ben ik beetje bang dat met zijn volledige RGB backlight hij er niet goedkoper op wordt.

IIG bedankt :).

Edit: KM770 gaat er voorlopig niet komen: http://www.tomshardware.c...70-km770-km780,32125.html

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 07-11-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Hij stond inderdaad op de eigen website van Azio. Ik weet niet hoe lang hij er op heeft gestaan maar het was minimaal vier dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Allemachtig, wat een keus, maar kan tot nu toe nog niet echt vinden wat ik graag zou willen...

Welke lay-out wil je?
QWERTY met de ANSI lay-out. Dus daarmee valt Logitech sowieso af.

Met, ik gebruik die knoppen regelmatig. Het probleem wat ik bij veel toetsenborden zie, is dat ze heel weinig ruimte laten tussen de verschillende onderdelen van het toetsenbord.
In dit geval bijvoorbeeld: https://www.alternate.nl/.../product/1297624?lk=10194
Daar zie je heel weinig ruimte tussen de het alfanumerieke deel en de pijltjestoetsen en naar numerieke deel net zo. Ik heb daar graag een halve cm ruimte tussen.

Wil je backlight?
Ik heb het nooit gehad, maar ik denk dat RGB LED's wel fijn zijn. Moet ik me dat voorstellen als een soort Philips LivingColors, dat je elke kleur kunt instellen dat je wilt? En is de intensiteit ook in te stellen?

Ik denk Brown switches, maar zonder echt te kunnen proberen is het vrij lastig om dat te bepalen. Weet iemand in Groningen een plek waar het te proberen is? Mag ook best wat verder weg zijn, maar naar Alternate rijden ofzo wordt me toch echt wat te gek. In de Mediamarkt is er misschien een enkeling te vinden die mechanisch is, maar de opstelling is daar zo slecht dat je ook niet even kunt proberen.

Ik heb overwogen om een switch tester aan te schaffen, maar met 1 knopje kun je ook niet echt het gevoel van typen nabootsen..

Wat je is je budget?
In principe het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar leg de maximale grens toch wel rond 200 euro.

Wil je macro toetsen?
Nee, het enige wat welkom is, maar geen vereiste, zijn mediatoetsen bovenaan het toetsenbord.

Doel van het keyboard?
Ik doe helemaal niet zo gek veel meer met de pc, maar afgelopen weekend heb ik een flink epistel op moeten stellen en ik merkte dat mijn el cheapo Microsoft toetsenbord toch echt niet fijn typt.
Op het werk gebruik ik een Lenovo toetsenbord http://ma.wishmesh.com/wp...prefered-pro-keyboard.jpg En die vind ik best aardig werken. Vooral de lay-out vind ik heel fijn, je ziet genoeg ruimte tussen de toetsenbord onderdelen.
Mocht ik een toetsenbord vinden die ik echt heel fijn vind, dan is het het overwegen waard om er ook een voor kantoor aan te schaffen.

Wat weet je al?
Ik heb alle interessante toetsenborden bekeken op alternate.nl, maar ik vond de mijne er nog niet tussen. Gek genoeg zie je nu veel toetsenborden, waarbij de primaire en de secundaire functie van een toets opeens omgedraaid weergegeven worden op de toetsen.. of naast elkaar... Whyyyyyyy... 8)7
Voorbeeld naast elkaar: https://www.alternate.nl/.../product/1231484?lk=10194
Voorbeeld onder elkaar, maar omgedraaid: https://www.alternate.nl/.../product/1266236?lk=10194

Ik vond op zich de Corsair toetsenborden wel aardig lijken op wat ik wilde, maar waarom hebben die zo'n ontiegelijk lelijk lettertype gebruikt O-)

In het frontpage artikel over mechanische toetsenborden zie je ook nog een stuk tekst staan over het materiaal waar de toetsen van zijn gemaakt, maar in de webwinkels kan ik er niet echt iets over terugvinden. Is dat nog de moeite waard om in te verdiepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ossi schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:06:
Wat weet je al?
Ik heb alle interessante toetsenborden bekeken op alternate.nl, maar ik vond de mijne er nog niet tussen. Gek genoeg zie je nu veel toetsenborden, waarbij de primaire en de secundaire functie van een toets opeens omgedraaid weergegeven worden op de toetsen.. of naast elkaar... Whyyyyyyy... 8)7
Voorbeeld naast elkaar: https://www.alternate.nl/.../product/1231484?lk=10194
Voorbeeld onder elkaar, maar omgedraaid: https://www.alternate.nl/.../product/1266236?lk=10194
Reden hiervoor is de backlight. De standaard functie wordt op die manier verlicht. Mijn Ajazz mech heeft ze naast elkaar staan bijvoorbeeld, maar m'n Ducky en CM boven elkaar, omgekeerd (dus . boven > ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:40
Ik heb helaas een glas water over mij Logitech G710+ gegooid, alle keys werken ondertussen weer behalve de W key. Ik heb hem helemaal opgengeschroefd en als ik de W indruk blijft de weerstand tussen de contactpunten gewoon maximaal. Dit is een toetsenbord met een LED waardoor ik niet 'even' de key kan openmaken en erin kan kijken. Wat denken jullie dat het slimste is om te doen? Iemand enig idee of het zich loont de LED te desolderen om de key open te kunnen maken? Vind het een beetje balen aangezien het toetsenbord pas 2 jaar oud is:c Er zitten brown switches met LED's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40
Ik was naast mijn filco nog op zoek naar een tweede toetsernbord met verlichting.

Veel merken geprobeerd en zag toevallig deze 2016 Ajazz AK33S Keyboard Black Axis voor 40 dollar op aliexpress staan:

Afbeeldingslocatie: https://llama777.nl/PublicForWeb/2016-11-07%2020_00_18-Skype%20Preview.jpg

Besteld en binnen 2 weken binnen.

Typt fijn, switches schijnen een soort black switches te zijn, maar dan van niet van cherry. Zeker voor dat geld erg tevreden. Kwaliteit is zo op het eerste gezicht namelijk best goed; toetsenbord heeft ondanks het formaat toch een redelijk gewicht en voelt mede daardoor degelijk aan.

Enige minpuntje is dat de verlichting niet egaal is: het loopt van licht naar donker, van boven naar beneden gezien. Achteraf staat dat ook op de foto's dus is niet een fout van het tobo, maar kennelijk een feature.

Oja, ik had verwacht nog douane kosten te moeten betalen, maar dat hoefde niet. Ook altijd fijn natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
rachez schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:14:

Oja, ik had verwacht nog douane kosten te moeten betalen, maar dat hoefde niet. Ook altijd fijn natuurlijk. :)
Gemiddeld toetsenbord kost ook maar een tientje in Nederland. Aangezien deze geen numeriek gedeelte heeft en geen media knoppen zullen ze wel gedacht hebben dat het een prul was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Tja, zo heb ik een keer voor een afstandsbediening van 2 tientjes 60 euro inklaringskosten moeten betalen. Sindsdien verwacht ik eigenlijk altijd te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ossi schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:27:
[...]

Gemiddeld toetsenbord kost ook maar een tientje in Nederland. Aangezien deze geen numeriek gedeelte heeft en geen media knoppen zullen ze wel gedacht hebben dat het een prul was :P
Hoezo heeft deze Ajazz geen multimediatoetsen? Heb je de Fx toetsen goed bekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja, daar kan je lang over discussiëren, maar voor mij moeten ze ook dedicated zijn voor ik het mediatoetsen noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Heb vandaag mijn v60 mini binnengekregen dus.
Helaas een probleem met 1 switch: de p-toets.
Hij werkt, maar niet tegoei: zie filmpje voor de duidelijkheid. Krijg met google ook niet goed gevonden wat het zou kunnen zijn omdat het meest voorkomende probleem is dat een switch helemaal niets meer doet.

Geen tactiele of visuele gebreken aan de switch.

YouTube: v60 mini problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:10
Ziet er uit als een koude/geen las. Foutje van de soldeer robot. Je kan hem of opentrekken en goed solderen of terug sturen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:41
lrsv schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:42:
Heb vandaag mijn v60 mini binnengekregen dus.
Helaas een probleem met 1 switch: de p-toets.
Hij werkt, maar niet tegoei: zie filmpje voor de duidelijkheid. Krijg met google ook niet goed gevonden wat het zou kunnen zijn omdat het meest voorkomende probleem is dat een switch helemaal niets meer doet.

Geen tactiele of visuele gebreken aan de switch.

YouTube: v60 mini problem
Kan ook zijn dat de contactpunten binnen de switch slecht contact maken. Switch openmaken en met een platte schroevendraaier tussen de contactpunten even gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik ben vandaag bij de lokale Mycom en een andere lokale computerwinkel geweest. Bij de Mycom hadden ze welgeteld 1 mechanisch toetsenbord dat ik mocht testen. (mx red, vond de toetsen wel erg, makkelijk en met weinig gevoel typen). Bij de lokale computerwinkel kun je ze alleen online bestellen (en evt. ophalen).

Ik las al Alternate in dit topic, maar dat is niet echt een oplossing, omdat dat te ver weg is. Misschien nog de mediamarkt, maar weet niet of je ze daar ook alleen online kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mediamarkt heeft waarschijnlijk meer staan in hun winkel dan in andere winkels. Dat kan je ook gewoon op de mediamarkt site checken wat er staat (uiteraard onder voorbehoudt). Alles wat ze op voorraad hebben aan (gaming) toetsenborden staat normaal ook een demo model van. En dus daarnaast ook gewoon fysieke voorraad. Goede kans overigens dat jouw favoriet er niet bij staat, maar bijvoorbeeld van de week in de Mediamarkt Eindhoven geweest, en die hadden rood, bruin en Razer green staan. Niet het complete pallet, wel zo redelijk de belangrijkste (gezien greens clicky zijn).

Overigens persoonlijk ben ik het met je eens over reds.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 08-11-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
stager schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:12:
Ziet er uit als een koude/geen las. Foutje van de soldeer robot. Je kan hem of opentrekken en goed solderen of terug sturen ;-)
Heb het PCB eens uit de case gelift en geinspecteerd.
Wat opviel: Bij de P is 1 van de soldeerpunten een kuiltje in plaats van een punt.
Ik heb wat soldeer ervaring, maar niet op PCB's. Kan ik ervan uitgaan dat dit het slechte punt is en dat als ik hard genoeg op de P switch duw er toch contact komt? En dat dit op te lossen is door het punt even te verwarmen en eventueel een mini drupje tin erbij te doen?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/inv7na.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/244thue.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stager
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 22:10
Yes dat is inderdaad het geval. Je kan hem inderdaad even aantippen. Ik ben ook geen expert, maar heb het in het verleden ook zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Welke lay-out wil je?
Full size qwerty, US International, 104 toetsen.

Duidelijk met, typ veel getallen en meestal blind op numpad.

Wil je backlight?
Voorkeur voor niet, is het niet te vermijden dan wit of instelbaar op wit in geval van rgb.

Cherry MX Brown; lichte feedback, niet lineair, geen clicky (collega´s).

Wat je is je budget?
Onder de 200,-. Dat is al aan de hoge kant, maar ben al bijna in staat om een custom WASD te bestellen om maar van het zoeken af te zijn. Helaas heeft deze geen polssteun.

Wil je macro toetsen?
Niet per se nodig, in geval van wel dan of via software programmeerbaar of als extra toetsen. Heb nu nog een eerste generatie Logitech G15 op het werk staan want die was thuis over maar ziet er toch te gamering uit. Mediatoetsen is ok, maar zeker geen eis.

Doel van het keyboard?
Tekst, programmeren, wat de gemiddelde ict-er op z´n werk uitvoert.

Wat weet je al?
Diverse type switches geprobeerd, cherry brown bevalt me het beste. N-key rollover is voor mij niet belangrijk, ik game er niet mee en als je tijdens het typen meer dan 6 toetsen tegelijk indruk lig je te slapen. Heb onder andere zitten kijken naar wat toetsenborden van Ducky, Das Keyboard en WASD Custom. Uit reviews las ik dat de ruler onder de Das Keyboard 4 niet echt helpt tegen slippen en dus schuift. WASD Custom maakt wel hele mooie toetsenborden (zwart met donkergrijze toetsen) maar heeft er alleen een houten polssteun bij. Bij Ducky zijn er dan wel weer macro-toetsen maar die zijn onhandig in te stellen.

Must haves
  • Polssteun (al dan niet los te koop, mag ook plastic)
  • Numpad
  • Pijltjestoetsen niet geintegreerd in numpad
  • Gewoon een simpel en strak rechthoekig toetsenbord (Das Keyboard met volumedraaiknop gaat nog), voorbeeld van over the top is pricewatch: G.Skill RIPJAWS KM780 (Qwertz DE)
Nice to haves
  • USB-passthrough om de Yubikey bij de hand te hebben (ook op te lossen met losse usb-hub)
  • Tot ongeveer 5 separate extra macrotoetsen waarvoor je niet eerst naar een profiel hoeft te switchen of je vingers breekt door FN+key
  • Tux-logo in plaats van Windows-logo

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

lrsv schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:23:
[...]

Heb het PCB eens uit de case gelift en geinspecteerd.
Wat opviel: Bij de P is 1 van de soldeerpunten een kuiltje in plaats van een punt.
Ik heb wat soldeer ervaring, maar niet op PCB's. Kan ik ervan uitgaan dat dit het slechte punt is en dat als ik hard genoeg op de P switch duw er toch contact komt? En dat dit op te lossen is door het punt even te verwarmen en eventueel een mini drupje tin erbij te doen?

Alvast bedankt.

[afbeelding]
[afbeelding]
zo op de foto lijkt het alsof de pin van de switch ontbreekt, kun je via de zijkant eens kijken of je wel 2 pinnen ziet zitten?
Zo ja, dan even aantippen met je soldeerbout en anders is het garantie en omruilen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

XMassacre schreef op woensdag 09 november 2016 @ 01:16:
Welke lay-out wil je?
Full size qwerty, US International, 104 toetsen.

Duidelijk met, typ veel getallen en meestal blind op numpad.

Wil je backlight?
Voorkeur voor niet, is het niet te vermijden dan wit of instelbaar op wit in geval van rgb.

Cherry MX Brown; lichte feedback, niet lineair, geen clicky (collega´s).

Wat je is je budget?
Onder de 200,-. Dat is al aan de hoge kant, maar ben al bijna in staat om een custom WASD te bestellen om maar van het zoeken af te zijn. Helaas heeft deze geen polssteun.

Wil je macro toetsen?
Niet per se nodig, in geval van wel dan of via software programmeerbaar of als extra toetsen. Heb nu nog een eerste generatie Logitech G15 op het werk staan want die was thuis over maar ziet er toch te gamering uit. Mediatoetsen is ok, maar zeker geen eis.

Doel van het keyboard?
Tekst, programmeren, wat de gemiddelde ict-er op z´n werk uitvoert.

Wat weet je al?
Diverse type switches geprobeerd, cherry brown bevalt me het beste. N-key rollover is voor mij niet belangrijk, ik game er niet mee en als je tijdens het typen meer dan 6 toetsen tegelijk indruk lig je te slapen. Heb onder andere zitten kijken naar wat toetsenborden van Ducky, Das Keyboard en WASD Custom. Uit reviews las ik dat de ruler onder de Das Keyboard 4 niet echt helpt tegen slippen en dus schuift. WASD Custom maakt wel hele mooie toetsenborden (zwart met donkergrijze toetsen) maar heeft er alleen een houten polssteun bij. Bij Ducky zijn er dan wel weer macro-toetsen maar die zijn onhandig in te stellen.

Must haves
  • Polssteun (al dan niet los te koop, mag ook plastic)
  • Numpad
  • Pijltjestoetsen niet geintegreerd in numpad
  • Gewoon een simpel en strak rechthoekig toetsenbord (Das Keyboard met volumedraaiknop gaat nog), voorbeeld van over the top is pricewatch: G.Skill RIPJAWS KM780 (Qwertz DE)
Nice to haves
  • USB-passthrough om de Yubikey bij de hand te hebben (ook op te lossen met losse usb-hub)
  • Tot ongeveer 5 separate extra macrotoetsen waarvoor je niet eerst naar een profiel hoeft te switchen of je vingers breekt door FN+key
  • Tux-logo in plaats van Windows-logo
Naar ongeveer dit was ik op zoek (met name MX-brown, usb passthrough, witte/rgb backlight). Voor mij is het de Corsair K70 lux RGB geworden.

Mijn tweede keus was de logitech orion brown, maar die heeft geen polssteun of passthrough. Wel weer een stuk minder gamerdesign (dat is een voordeel naar mijn mening)

Tux keycaps zijn vast ook wel los te koop

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:31

NoTimeRemains

I know

edit: laat maar

[ Voor 82% gewijzigd door NoTimeRemains op 09-11-2016 14:12 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
Fietsbel schreef op woensdag 09 november 2016 @ 01:21:
[...]

zo op de foto lijkt het alsof de pin van de switch ontbreekt, kun je via de zijkant eens kijken of je wel 2 pinnen ziet zitten?
Zo ja, dan even aantippen met je soldeerbout en anders is het garantie en omruilen.
Lijkt erop dat deze is afgebroken. Als hij niet aanwezig was zou de switch helemaal niets doen lijkt me, niet?

Ik had hem gehaald bij UKkeycaps. Officieel geen garantie (overblijfsel van een groupbuy) maar hij wou vanuit zichzelf 3 maanden garantie geven. Ik heb al contact opgenomen, en ik mocht proberen met de soldeerbout te repareren en als dit nog niet werkte kreeg ik uiteraard full refund. Over service niets te klagen daar iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MasterKeys L white led binnen. Meteen o-ringen eronder gepropt, en zag dat de stabilizers anders in elkaar steken dan bij de ozone: deze zijn plastic en niet van die metalen draden en daardoor voelt het iets gammeler/cheaper aan, maar dat is vast een kwestie van wennen. En makkelijker bij plaatsen o-ringen :P
Wel superhandig die vele instellingen op het tobo zelf, en de verlichting kan van heel subtiel tot au aan de ogen, ideaal.

De toetsen zijn iets kleiner dan de ozone, dus dichter bij elkaar net als bij de steelseries. Grappig hoe je hand in een bepaalde stand gaat rusten, moet echt weer even wennen, maar ik tik er echt een stuk relaxter op en gamen gaat prima, dus so far: happy :) Als ik een tijdje gewend ben gaat de Ozone naar een nieuwe eigenaar, anders krijg ik echt te veel reserve-tobo's :+

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 09-11-2016 15:40 . Reden: niet twee dingen tegelijk doen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:22:
[...]

Naar ongeveer dit was ik op zoek (met name MX-brown, usb passthrough, witte/rgb backlight). Voor mij is het de Corsair K70 lux RGB geworden.

Mijn tweede keus was de logitech orion brown, maar die heeft geen polssteun of passthrough. Wel weer een stuk minder gamerdesign (dat is een voordeel naar mijn mening)

Tux keycaps zijn vast ook wel los te koop
Hoe bevalt de polssteun van diegene je? Als ik kijk waar mijn handpalm ligt lijkt hij mij eigenlijk te kort, maar misschien schat ik dat verkeerd in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sissors schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:39:
[...]

Hoe bevalt de polssteun van diegene je? Als ik kijk waar mijn handpalm ligt lijkt hij mij eigenlijk te kort, maar misschien schat ik dat verkeerd in.
Polssteun is prima wat mij betreft, hij is bijna twee keer zo groot als mijn vorige en die voldeed al prima (g710+)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die heeft meer een randje extra dan een polssteun :P. Maar dan ligt de onderkant van je handpalm op je bureau, en vanaf daar dan tegen de polssteun aan? (Gewoon nieuwsgierig, ben een beetje huiverig voor een zoveel kleinere als wat ik nu heb, waar echt je hele hand erop ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:44:
Vandaag PBT keycaps op mijn toetsenbord gezet.. :P

[afbeelding]
[afbeelding]
Holy shit, van supertof naar superlelijk. Gelukkig moet de winter nog komen, laat de lange donkere dagen maar blijven.
Maar zonder gekheid, gebruik je een ander toetsenbord voor overdag? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

If the price is right valt er altijd over te praten :) Zit er ook een standard bottom row bij?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Ossi
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:51:
[...]

Bij nader inzien ben ik er ook niet blij mee.. Iemand interesse om een gloednieuwe set over te nemen? :+
Lijkt mij een Corsair K70 toetsenbord toch? Je kunt weer terug naar je oude keycaps en een andere set proberen...
Is het een beetje goed te doen om andere keysets te plaatsen?

Verwijderd

-

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Heb een probleempje: Bij het schoonmaken van mijn toetsenbord (QPad) ben ik onvoorzichtig geweest en is bij mijn spatiebalk een van de plastic houders van de stabilizer afgebroken, en met slechts 1 hechtpunt werkt die stabilizer absoluut niet mee.

Op wasd vind ik vervangonderdelen, maar die vragen 30 euro verzendkosten, wat ik voor een aankoop van 50 cent niet echt wil neerleggen.

Weet iemand waar ik dit binnen Europa kan krijgen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• maasmaas
  • Laatst online: 20:43
boe2 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:25:
Heb een probleempje: Bij het schoonmaken van mijn toetsenbord (QPad) ben ik onvoorzichtig geweest en is bij mijn spatiebalk een van de plastic houders van de stabilizer afgebroken, en met slechts 1 hechtpunt werkt die stabilizer absoluut niet mee.

Op wasd vind ik vervangonderdelen, maar die vragen 30 euro verzendkosten, wat ik voor een aankoop van 50 cent niet echt wil neerleggen.

Wellicht is dat wat je zoekt: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_30076.html
Edit: laat maar, uitverkocht :/

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

boe2 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:25:

vond zelf deze:
http://www.maxkeyboard.co...bilizer-insert-4-pcs.html
of https://geekhack.org/index.php?topic=67547.0
waar verwezen werd naar:
http://www.keyboardco.com...lco-white-stabilizers.asp
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_30076.html

zoekend op Filco Stabalizers vind je oa:
https://www.amazon.co.uk/...Stabilizers/dp/B00BXDZL16

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Bedankt voor het advies. Dan maar die filco dingen gekocht. Verzending is evengoed nog altijd 10 euro, maar heb dan maar wat leuke keycaps bijgekocht om die prijs acceptabeler te doen lijken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Verwijderd

Ik ben zeer tevreden met mijn mechanische toetsenbord. Het typt echt een stuk beter. Ik was net op zoek naar wat leuke novelty keycaps en keysets in het algemeen. Nu viel het me op dat je vaak dezelfde hebt in Europa en dat je erbuiten een fortuin neer moet leggen. Waar halen jullie anno 2016 jullie keycaps vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lrsv
Vanavond de soldeerbout maar eens bovengehaald.
De V60 is gelukkig heel simpel uit zijn cqse te tillen.
Eerst getouched, maar toen kwam de tin geeneens boven het PCB uit. Dan een klein druppeltje geprobeerd erbij te doen, maar dat leek plots al royaal.
Gelukkig direct het gewenste effect :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/16kt3ya.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2yv3tqv.jpg

De V60 mini met Tai Hao double-shot PBT keycaps. Foto gemaakt met Iphone, dus witbalans niet volledig correct. Iets minder 'roze' IRL,
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/eve83o.jpg

De case is van een heel ander soort plastic dan de HHKB2. Harder, steviger, grovere structuur. Niet te torderen. Geeft zeker een gevoel van kwaliteit. Zowel de minimale (vooraan) en maximale hoogte (achteraan) zijn hoger dan HHKB2. De Incline is ook wat feller
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15z2ovc.jpg

Het toetsenbord dat vervangen wordt. Serieus verschil toch in afmetingen :P
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25z58r9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Jeetje wat zijn die 60% bordjes klein! :o
Zou er zelf niet graag op willen werken, maar gelukkig is er voor iedereen wat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Om nog maar even terug te komen op de problemen die ik had met m'n Infinity 60%: Nonstop decay in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2" en Nonstop decay in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2" met een oplossing aangedragen door Natsu: Natsu in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"

Ik ben ondertussen weer wat aan het klooien geweest en het lijkt erop dat alles nu werkt! Niets solderen, gewoon switches openmaken en de boel recht buigen. Ik ben net zolang bezig geweest met de Switch Hitter software en het bijbuigen van de switches tot het allemaal leek te werken, zonder chatter en zonder vast blijven zitten. De truc is net als op geekhack staat (de link lijkt nu niet te werken). In het kort: in het midden zit een soort metalen plaatje. Dat moet precies goed zitten, niet te ver naar buiten en ook zeker niet te ver naar binnen. (Naar buiten -> chatter, naar binnen -> gekleurde plastic steel blijft haken.) Door met een pincet en een kleine schroevendraaier de switches open te maken en het binnenwerk steeds een beetje bij te buigen, denk ik nu alles te hebben gefixt zonder ook maar iets te hoeven solderen! :D Alleen die ene switch in mijn foto in die post van 5 november is nog niet helemaal lekker. Dat lijkt bijna een lineaire switch te zijn geworden, i.p.v. tactile. Maar hij werkt wel! Misschien vervang ik die nog een keer, ik heb nog 2 reserves liggen.

Natsu, nogmaals hartelijk dank voor de tip! _/-\o_

Update: speciaal om m'n blijdschap nog even te vieren. Ik heb de keycaps er weer op gezet en zit nu met m'n Infinity keyboard te typen. :D Nu alleen nog even zien hoe ik dit ding moet programmeren, wat voor layout handig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nonstop decay op 13-11-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Welke lay-out wil je?
Gewoon een QWERTY US layout.

Met is een pré, maar geen vereiste. Ik gebruik het af en toe, niet dagelijks.

Wil je backlight?
Wel mooi, maar niet een vereiste.

Aangezien ik vooral ga gamen met dit bord ben ik op zoek naar iets met MX Red switches.

Wat je is je budget?
€0-150. Als er voor €160 nou echt een goed bord bij zit is dat ook niet het probleem.

Wil je macro toetsen?
Nee. Als ze erop zitten is het prima, maar ik gebruik ze toch nooit.

Doel van het keyboard?
Vooral gamen.

Wat weet je al?
Dat ik MX Red switches wil. Ik heb al even rond zitten kijken en mijn oog is gevallen op de CM Storm QuickFire TK (Red switch). Lekker compact, maar heeft als nadeel dat alles via function keys moet gebeuren. Verder vind ik het jammer dat dit bord een rode backlight heeft (muis is van Logitech dus blauw).

Wat ik op dit moment heb is een toetsenbord van een paar euro van YOURS, dus alles zal beter zijn. Maar toch wil ik een toetsenbord vinden waar ik de komende 5 jaar genoeg aan heb en tevreden mee ben.

Heeft iemand nog suggesties? Er komen hier ook een aantal toetsenborden voorbij waar ik eerder nog nooit van gehoord had, vandaar dat daar misschien ook wel wat leuks tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Melvin44 schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:02:
Welke lay-out wil je?
Gewoon een QWERTY US layout.

Met is een pré, maar geen vereiste. Ik gebruik het af en toe, niet dagelijks.

Wil je backlight?
Wel mooi, maar niet een vereiste.

Aangezien ik vooral ga gamen met dit bord ben ik op zoek naar iets met MX Red switches.

Wat je is je budget?
€0-150. Als er voor €160 nou echt een goed bord bij zit is dat ook niet het probleem.

Wil je macro toetsen?
Nee. Als ze erop zitten is het prima, maar ik gebruik ze toch nooit.

Doel van het keyboard?
Vooral gamen.

Wat weet je al?
Dat ik MX Red switches wil. Ik heb al even rond zitten kijken en mijn oog is gevallen op de CM Storm QuickFire TK (Red switch). Lekker compact, maar heeft als nadeel dat alles via function keys moet gebeuren. Verder vind ik het jammer dat dit bord een rode backlight heeft (muis is van Logitech dus blauw).

Wat ik op dit moment heb is een toetsenbord van een paar euro van YOURS, dus alles zal beter zijn. Maar toch wil ik een toetsenbord vinden waar ik de komende 5 jaar genoeg aan heb en tevreden mee ben.

Heeft iemand nog suggesties? Er komen hier ook een aantal toetsenborden voorbij waar ik eerder nog nooit van gehoord had, vandaar dat daar misschien ook wel wat leuks tussen zit.
Corsair Strafe misschien iets voor je? Lekker no nonsense, backlight en goeie kwaliteit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:22:
Ik ben zeer tevreden met mijn mechanische toetsenbord. Het typt echt een stuk beter. Ik was net op zoek naar wat leuke novelty keycaps en keysets in het algemeen. Nu viel het me op dat je vaak dezelfde hebt in Europa en dat je erbuiten een fortuin neer moet leggen. Waar halen jullie anno 2016 jullie keycaps vandaan?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topic doorgelezen? Er worden meerdere sites genoemd hier. Zoek maar eens in dit topic naar keycaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Deze is onderweg:
https://www.amazon.co.uk/...hes-Typists/dp/B01D41O5P2

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/613TVQOAxYL._SL1200_.jpg

Erg benieuwd wat ik ga krijgen voor 27 pond! Wou graag een TKL toetsenbord en voor deze prijs kon ik het niet laten liggen. Zijn wel cherry clones maar de reviews zijn tot nu toe erg positief.

Heb nu een Qpad Mk80 (ook blue's) dus erg benieuwd of ik het verschil ga merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012

Esumontere

Floep, banaan.

R0y. schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:46:
Deze is onderweg:
https://www.amazon.co.uk/...hes-Typists/dp/B01D41O5P2

[afbeelding]

Erg benieuwd wat ik ga krijgen voor 27 pond! Wou graag een TKL toetsenbord en voor deze prijs kon ik het niet laten liggen. Zijn wel cherry clones maar de reviews zijn tot nu toe erg positief.

Heb nu een Qpad Mk80 (ook blue's) dus erg benieuwd of ik het verschil ga merken.
Ik heb precies die in gebruik op mijn werk. Bij de eerste ging na een maand 1 van de schakelaars kapot. Na een hele hoop gedoe via garantie een nieuwe gekregen. Toen heb ik echter besloten dat ik blue's niet fijn vind typen, en heb vervolgens de schakelaars gedesoldeerd en Gateron browns ervoor in de plaats gezet. Tot nu toe werkt 'ie prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Esumontere schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:07:
[...]

Ik heb precies die in gebruik op mijn werk. Bij de eerste ging na een maand 1 van de schakelaars kapot. Na een hele hoop gedoe via garantie een nieuwe gekregen. Toen heb ik echter besloten dat ik blue's niet fijn vind typen, en heb vervolgens de schakelaars gedesoldeerd en Gateron browns ervoor in de plaats gezet. Tot nu toe werkt 'ie prima!
Oei dat is wat minder, gelukkig is het wel opgelost.

Die Gateron switches, wat ben je daar voor kwijt geweest. Ik zie ze namelijk voor 8.5 dollar (12 stk). Klinkt wel als een leuk projectje iig :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

R0y. schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:16:
[...]

Oei dat is wat minder, gelukkig is het wel opgelost.

Die Gateron switches, wat ben je daar voor kwijt geweest. Ik zie ze namelijk voor 8.5 dollar (12 stk). Klinkt wel als een leuk projectje iig :Y
Iets van 6.80 per dozijn (https://nl.aliexpress.com...Version=&categoryId=70802). Als je ze daar bestelt, pas op dat je het in meerdere keren doet! Anders moet je inklaringskosten betalen (alles van >23 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
Esumontere schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:17:
[...]

Iets van 6.80 per dozijn (https://nl.aliexpress.com...Version=&categoryId=70802). Als je ze daar bestelt, pas op dat je het in meerdere keren doet! Anders moet je inklaringskosten betalen (alles van >23 euro).
Dat is wel erg duur.. Kun je beter hier kopen: http://winkeyless.kr/product/gateron-switch-pcb-mounted/ (helaas wel een aantal kleuren uitverkocht) of wachten tot ze op massdrop voorbijkomen (120 voor 25$ + 8$ shipping).
Bij massdrop net wel of net niet inklaringskosten dat durf ik niet te zeggen (maar zelfs met inklaringskosten is dat goedkoper dan aliexpress). Bij winkeyless en aliexpress vullen ze het nog wel vaak als een lager bedrag in zodat je dat niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Natsu schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:47:
[...]

Dat is wel erg duur.. Kun je beter hier kopen: http://winkeyless.kr/product/gateron-switch-pcb-mounted/ (helaas wel een aantal kleuren uitverkocht) of wachten tot ze op massdrop voorbijkomen (120 voor 25$ + 8$ shipping).
Bij massdrop net wel of net niet inklaringskosten dat durf ik niet te zeggen (maar zelfs met inklaringskosten is dat goedkoper dan aliexpress). Bij winkeyless en aliexpress vullen ze het nog wel vaak als een lager bedrag in zodat je dat niet hebt.
Klopt, maar ik wilde ze asap hebben en niet wachten tot ze weer in stock waren.
Pagina: 1 ... 9 ... 158 Laatste