Ziet er mooi uit met de accenten, kijken of ik die ook nog ergens kan scoren voor bij m’n epbt bow set.Cebby schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:34:
Nice! Ik heb die van mij vanmiddag al in elkaar gezet.
Boba U4s lubed met 3204, OA stabs lubed met 205g0 en dielectric op de wires, Geekark BoW met azure blue accents. Poron gaskets op de hoeken links en rechts. Chips aan de zijkanten en in het midden heb ik weggehaald.
Nu alleen de badges nog..
[Afbeelding]
Wat vind jij van de stabs? Ook bij jou zoveel speling? Heb ze gebalanceerd en bdz gebruikt maar overal blijven ze een tik geven omdat er zoveel speling is. Heb alleen nog geen holee mod geprobeerd maar weet dat dat niet zo lekker werkt met bdz. Ga vanavond verder kijken en misschien wisselen met durock als het zo blijft. Want na een paar uur nog steeds niet tevreden met hoe ze nu zijn, al is het wel al minder.
Ik heb mijn bord inmiddels ook in elkaar en mijn stabs heb ik voorzien van een holee mod, tevens heb ik de randjes van de draden afgevijld omdat ik ze super scherp vond. Mijn stabs zijn gelubed met Krtox 205G0 en BDZ op de wires.superbok schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:50:
[...]
Ziet er mooi uit met de accenten, kijken of ik die ook nog ergens kan scoren voor bij m’n epbt bow set.
Wat vind jij van de stabs? Ook bij jou zoveel speling? Heb ze gebalanceerd en bdz gebruikt maar overal blijven ze een tik geven omdat er zoveel speling is. Heb alleen nog geen holee mod geprobeerd maar weet dat dat niet zo lekker werkt met bdz. Ga vanavond verder kijken en misschien wisselen met durock als het zo blijft. Want na een paar uur nog steeds niet tevreden met hoe ze nu zijn, al is het wel al minder.
Eigenlijk zijn al mijn stabs prima, alleen miin spacebar is een ratelige bende

Holee mod blijft prima voor mij en zelfs met BDZ goed. Voordeel van de BDZ is dat mijn stabs niet zo sponzig aanvoelen als bij het siliconenvet,. Normaal gesproken moet een holee mod altijd wat inslijten maar daar merk ik hier nu weinig van. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik er beter in aan het worden ben

Denk dat het best moeilijk is om de accents nog ergens te krijgensuperbok schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:50:
[...]
Ziet er mooi uit met de accenten, kijken of ik die ook nog ergens kan scoren voor bij m’n epbt bow set.
Wat vind jij van de stabs? Ook bij jou zoveel speling? [...]
Stabs was ik eigenlijk wel tevreden mee, maar na een dagje typen denk ik dat ik net als @Sandoor_MBA er nog even naar moet kijken. Heb het vrij snel gedaan gisteren allemaal. Vooral als ik direct op de linkerzijde m'n duim gebruik voor de spatiebalk moet ik even huilen.

De mijne is in ieder geval besteld XD
:strip_exif()/f/image/6HJ0qKY8afM8SZFU2P34J3uC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bestelde de mijne hotswap, met een extra FR4 plate en de OA stabs. Standaard krijg je het board met een Alu plate en siliconen dempers onderin het bord en tussen de palte en de PCB.
Het bouwproces was even een uitzoekwerkje maar niet ingewikkeld. Even goed opletten odmat er een aparte badge bij zit en een mogelijkheid tot het plaatsen van een figuur voor de LED aan de rechterzijde.
Voor wat betreft de OA stabs, de draden heb ik wat gevijld, ik heb ze geholeemod, gelubed met Krytox 205G0 en de draden met BDZ. Ik vond het vrij moeilijk om de stabs er goed in te krijgen en met name de spacebar bleeft aan 1 kant uit de behuizing schieten. Mogelijk is mijn draad daarbij wat verbogen want alle stabs klinken goed maar de spacebar heeft zeker nog wat extra liefde nodig.
Ik bouwde mijn eerste versie dus met de OA stabs, Gatheron Black Inks V2 met krytox 205G0 en filmed, FR4 plate en met de demper in de behuizing maar niet tussen de plate en pcb. Verder heb ik alleen de 4 chips voor de gaskets in de hoeken geplaatst. Keycaps zijn de Akko Marcaw geworden maar dan zonder de gele toetsen omdat ik dit bord wellicht naar mijn werk wil gaan meenemen.
Ik moet zeggen dat het bord me prima klinkt. De gat inks zijn super soepel en geven een lichte maar niet te luide thocc. De layout bevalt me goed! beter dan mijn NK_65 in ieder geval en omdat het bord VIA compatible is was het veranderen van de toetsen kinderspel. De flexibilitiet van het bord dmv de gaskets valt met tegen maar wellicht is dat omdat ik de demper onderin heb waarop volgens mij de PCB rust. Voglende build maar eens zonder die demper proberen.
Het bord is erg goed gemaakt zonder afwijkingen. Op 1 punt na - mijn board lijkt krom te zijn op 1 hoek. Ik heb daar nu 2 voetjes onder geplakt en het is geen probleem meer maar het blijft slordig want zonder 2 voetjes staat hij te wiebelen.
Al met al typt hier een tevreden mens

:strip_exif()/f/image/ce4DqtnP1uwUVqPXdNYF8Ddu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Sandoor_MBA op 01-10-2021 20:38 ]
Ik wil de Macaw ook op werk gebruiken maar wil juist de gele accenten gebruiken
Mooi bordje hoor! Ik dacht juist dat zeker met de FR4 plate en zo weinig inserts het bord best flexibel zou typen
Ben vooral benieuwd hoe groot het verschil zou zijn als je de bodem zou vullen met neopreen(strips) op. Siliconen demper
Prachtig! Ook zonder geel een mooie set btw.Sandoor_MBA schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:35:
[Afbeelding]
Al met al typt hier een tevreden mens- wat vinden jullie - zijn de kleuren goed voor werk? [Afbeelding]
(Alleen misschien andere kabel?)
Ja een andere kabel zou mooier zijn inderdaad. Maar ik wissel nu zo vaak van bord dat ik een witte hou bij mijn witte bureau totdat ik weet wat ik voor langere tijd ga gebruikenPrachtig! Ook zonder geel een mooie set btw.
(Alleen misschien andere kabel?)

Haha ja je moet ergens een grens trekken met deze hobbySandoor_MBA schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Ja een andere kabel zou mooier zijn inderdaad. Maar ik wissel nu zo vaak van bord dat ik een witte hou bij mijn witte bureau totdat ik weet wat ik voor langere tijd ga gebruiken
Paar weken de knoop doorgehakt, vooral omdat ik zin had "in wat nieuws" gekozen voor een Corsair mechanisch toetsenbord cherry brown. Gekozen voor een Corsair K70 RGB MK2. Ik moest even spieken wat de naam ook alweer was.
Al binnen tien minuten was ik aan het genieten van de techniek. Ik merk dat ik het typen erg leuk vind. Ik ben nu geneigd om extra lange posts te maken zodat ik lekker veel kan typen. Een enkele keer klopt een woord niet maar dat is dan omdat ik de ene letter eerder had ingedrukt dan de ander. De toetsen zitten ook wat hoger dus dat is natuurlijk ook wat wennen maaR dat gaat gelukkig heel snel. Hier links zichtbaar hoe ik per ongeluk de linker shift knop heb ingedrukt. Zal ook kunnen komen omdat ik een knop nu maar een beetje hoef in te drukken terwijl eerst volledig.
Ik heb gekozen voor "lightning" en dat vind ik een mooie visuele toevoeging. Terwijl ik naar het scherm kijk zie ik mijn toetsenbord oplichten. Constant een regenboog aan vind ik toch wat te druk
Om deze reden toen ik laatst bij de Action was eens het goedkoopste opbergbakje welke ze hadden meegenomen. Ik wist dat hij vrij ruim was want 70 Cherry style switches zijn rond de 300ml inhoud, dit bakje het dubbele.I.S. schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Haha ja je moet ergens een grens trekken met deze hobby
:strip_exif()/f/image/EQwBHDmnNvvMELj60OiOafKW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ca. 600ml; kosten 34 hele centen voor een bakje+deksel
Zal straks proberen er 2x70 in te doen en maandag nog een paar extra halen
Op het vlak van een nieuw toetsenbord goed nieuws en minder goed nieuws. Minder goede is dat David van Candykeys blijkbaar gewoon niet meer reageert op tickets/mail. Ik wacht nog een paar dagen en dan ben ik er klaar mee en ga ik kijken of ik de boel kan ontbinden en terug sturen.
Het goede nieuws is dat ik niet zonder nieuw bord kom te zitten.....want er was/is een meelezende Tweaker in dit topic die me afgelopen week een DM stuurde dat hij een Ikki68 had gekregen maar geen plannen er mee had en of ik interesse had in de complete set. Dat kon ik natuurlijk niet afslaan dus gisteren bezorgd:
:strip_exif()/f/image/XxOPxtu7cvIG6LpfEP7rlX6Y.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ikki68 Aurora Charcoal wired
Ikki68 PC Plate
Ikki68 Brass Weight
Translucent charcoal stabs 7+1(6.25)
Tromso PCB - quantity: 1
@Jornn Thanx!!

Nu de eerste vraag of ik beter de geleverde stabs kan gebruiken na bovenstaande verhalen of de Durock V1's die ik heb liggen
Dan denk gewoon eerst opbouwen met de Alu plate en de Fairbanks PCB
Hopelijk gaat het ontbinden van de koop gemakkelijk en zijn ze coulant door de loop van omstandigheden.
Veel plezier met bouwen, wat voor switches ga je er in doen?
Iemand tips voor goede, dergelijke borden? Cherry, Leopold, of een goedkopere HyperX alloy?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Graag gedaan! Ben blij dat het bord goed terecht is gekomen, bij iemand die er goed gebruik van zal maken.
Ik weet niet of ik de hele set ga gebruiken, sowieso de flex van de PC plate schrok ik al vansuperbok schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:29:
Wow @sapphire dat is zeker mooi nieuws! Mooie set om verschillende set ups the proberen. Zou eerst de oa stabs proberen, na een beetje tunen zijn ze bij mij beter geworden. Je kan het altijd nog veranderen naar de durock.
Hopelijk gaat het ontbinden van de koop gemakkelijk en zijn ze coulant door de loop van omstandigheden.
Veel plezier met bouwen, wat voor switches ga je er in doen?

Ik twijfel of ik m’n silent Aplaca’s hierin overzet of Bobagums hierin ga testen
Die stabs is meer omdat de kans groot is dat ik nog eens Durock V2’s ga halen. Dan maak ik liever nog iemand blij met die oa stabs, die Durock V1’s waren vrij goedkoop dus niet zo erg als die over blijven op termijn.
Denk dat de PC flex wel mooi past bij de rest van de build. Ga er zelf nog een proberen te scoren met extra's of los kopen bij de R2. Al is de FR4 een mooie combi tussen PC en Alu.sapphire schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:40:
[...]
Ik weet niet of ik de hele set ga gebruiken, sowieso de flex van de PC plate schrok ik al vanIk ga stock beginnen met de poriën inserts en dan zie ik wel.
Ik twijfel of ik m’n silent Aplaca’s hierin overzet of Bobagums hierin ga testen
Die stabs is meer omdat de kans groot is dat ik nog eens Durock V2’s ga halen. Dan maak ik liever nog iemand blij met die oa stabs, die Durock V1’s waren vrij goedkoop dus niet zo erg als die over blijven op termijn.
Nav advies op een advertentie die ik heb geplaatst, stuur ik even een berichtje in dit draadje.
Het is namelijk zo dat ik een paar maanden geleden van een medetweaker een toetsenbord heb overgenomen. Deze werkt in principe goed, maar er zijn een paar dingen die niet helemaal lekker werken, waardoor ik dit mooie ding niet meer gebruik.
Het betreft een Leopold FC750R, die custom modded is met Silver Kailh Switches en band-aid mod.
Helaas vertoont het toetsenbord wat kuren, wat ik niet helemaal kan plaatsen aangezien ik best een leek ben.
Als ik op de Caps Lock toets druk, dan verandert de hele layout van het toetsenbord. Niet zo zeer van UK > US, maar nadat de Caps Lock toets is ingedrukt, zorgt dit ervoor dat als ik de S toets bijvoorbeeld indruk, deze Microsoft Office opent.
Daarnaast doet de U toets het sporadisch. Ik ben een beetje ten einde raad. Op een andere PC vertoont het toetsenbord hetzelfde gedrag. Het toetsenbord heeft DPI switches, hier is niet aangezeten.
Hopelijk hebben jullie een idee
Heb je een multimeter? Klinkt alsof er iets kortsluiting maakt ergens in de matrix.fredpret schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:56:
Hoi hoi,
Nav advies op een advertentie die ik heb geplaatst, stuur ik even een berichtje in dit draadje.
Het is namelijk zo dat ik een paar maanden geleden van een medetweaker een toetsenbord heb overgenomen. Deze werkt in principe goed, maar er zijn een paar dingen die niet helemaal lekker werken, waardoor ik dit mooie ding niet meer gebruik.
Het betreft een Leopold FC750R, die custom modded is met Silver Kailh Switches en band-aid mod.
Helaas vertoont het toetsenbord wat kuren, wat ik niet helemaal kan plaatsen aangezien ik best een leek ben.
Als ik op de Caps Lock toets druk, dan verandert de hele layout van het toetsenbord. Niet zo zeer van UK > US, maar nadat de Caps Lock toets is ingedrukt, zorgt dit ervoor dat als ik de S toets bijvoorbeeld indruk, deze Microsoft Office opent.
Daarnaast doet de U toets het sporadisch. Ik ben een beetje ten einde raad. Op een andere PC vertoont het toetsenbord hetzelfde gedrag. Het toetsenbord heeft DPI switches, hier is niet aangezeten.
Hopelijk hebben jullie een idee
Nee helaas, die heb ik niet:(Cebby schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:41:
[...]
Heb je een multimeter? Klinkt alsof er iets kortsluiting maakt ergens in de matrix.
Je zou misschien eens op https://config.qmk.fm/#/test kunnen kijken welke keycodes je toetsenbord stuurt als je de CAPS indrukt.
Romer-G tactiles zijn zó weinig tactile dat het bijna linears zijn
Gisteravond dacht ik rustig een beginnetje te maken aan de Ikki68 maarja dan ben je bezig en wil je het afmaken ook, dus veel te laat gemaakt

Toch gekozen om te beginnen met de Durock V1 stabs en de Holee mod eens te doen. Zag er wel een beetje tegenop na het bekijken van de video van Hamaji Neo maar blijkbaar heeft die kerel de fijne motoriek van een kleuter en goedkope pleisters ofzo want ik vond het eigenlijk een makkie en het ziet er een stuk minder rommelig uit dan bij hem qua plak van de pleisters
Eerste keer screw-in stabs dus was even vogelen maar niet geheel ontevreden met het eindresultaat, redelijk stil maar sommige moeten nog iets inwerken
De rest van het bord was aardig vogelen zeker omdat ik geen goed handleiding kon vinden maar het meeste wijst zich vanzelf. De build log van MechMerlin erbij gehad maar voegde niet zoveel toe eigenlijk. Vooral de plate aan de PCB bevestigen met de kunststof ringetjes en standoff's ertussen en de siliconen demper was even pielen.
Uiteindelijk opgebouwd met alle 'mute silicon' erin, stock PCB, Poron dempers en alle inserts. Eigenlijk vind ik er weinig tot amper flex in zitten, niet dat ik dat perse wil maar had iets meer verwacht. Schroeven van de case zijn ook niet strak tot het einde vastgezet. Ga denk vanavond alle inserts op de zijkanten er uit halen.
Andere dingen die me opvallen is dat de smoke meer doorzichtig is dan ik verwacht had maar geeft wel een leuk industrieel effect.
VIA is echt _geweldig_ ! Moet nog even eea uitvogelen hoe ik het wil maar echt heel gemakkelijk allemaal.
Underglow leds zie je amper en die leds naast de pijltjes toetsen zijn fel! Heb ze nu uitgezet, wellicht doe ik het Wuque logo er nog in aangezien dat dezelfde letter is als mijn naam is het opzich wel grappig.
Verder is het bord best zwaar vergeleken met mijn GK68x, zelfs zonder brass gewicht vind ik het eigenlijk al zwaar zat
Ik moet erg wennen aan de layout, normaal zat rechts in de hoek de backspace en nu druk ik elke keer op de PrtSc (stock de Ins toets) dus heb vanmorgen al 40 screenshots gemaakt
Bord is dus qua demping stock maar met de Bobagums al erg stil! GA zeker de Alpaca's er in doen want die zijn gelubed en een stuk smoother. Ook voelen de Bobagums (52grams) zwaarder aan
Formaat is ook echt wel groter dan de GK68 wat even wennen is maar bord voelt stock al een stuk luxer aan zeg!
:strip_exif()/f/image/lW6gOIxc1xKQFo9KIen1weoY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Slechte foto op werk met mijn GMK Metropolis kloon setje
Eigenlijk is de layout van de GK68 eerder raar, want die backspace zit te ver naar rechts. Ik heb zelf op die plek de Delete geplaatst met daaronder End.sapphire schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:20:
[...]
Ik moet erg wennen aan de layout, normaal zat rechts in de hoek de backspace en nu druk ik elke keer op de PrtSc (stock de Ins toets) dus heb vanmorgen al 40 screenshots gemaaktEn de tilde is weg, neit dat ik die veel gebruik maar daar moet ik nog wat mee
[...]
Voor de grave/tilde kun je Esc ` / KC_GESC keycode misschien gebruiken, dat vind ik zelf persoonlijk heel fijn. Die staat in via in de special tab en maakt je escape een ~ als je shift indrukt, ` als je fn indrukt (als je die op de fn layer zet als normale grave tenminste).
Geluid
Geluid met deze combinatie is veel en veel beter. Ik begin toch meer en meer te denken dat de Black Inks niks voor mij zijn. Zeker in combi met de Alu plate en PE foam mod zijn de Boba's heerlijk poppie en clackly. Het bord is er wel veel luider van geworden maar voor mijn gehoor veel beter. Wellicht dat ik nog de dempers onderin het bord ga proberen want het kunstof is af en toe nog wat hol.EDIT: Insta update - toch maar even alle dempers erin gestopt. Dat heeft het geluid nog verder verbeterd. Flex is er toch niet in dit bord met de Alu plate. Alleen de space bleeft nog wat hol. Heb er wat neopreen ingestopt dat ik nog had liggen en dat heeft wel (wat) geholpen.
OA Stabs
Toch de OA stabs en met name de space bar nog even goed bewerkt. 1 van de behuizingen bleek wat lam en de draad zal daar los. Ik heb deze omgewisseld met de rechter shift omdat ik die toch nooit gebruik. Tevens nog even wat BZD aangestipt waar het was verdwenen. De stabs zijn nu super! Allemaal ratelvrij - de space bar met name is nog wel wat hol maar wellicht dat de demper onderin het bord dat nog verbeteren. Maar op deze manier zeker goed te doen! @Cebby
Kromming in mijn bord
In mijn vorige post meldde ik dat mij bord wat krom was. Dat bleek veroorzaakt door de FR4 plate, aangezien deze kromming met de Alu plate volledig is opgelost.Al met al ben ik nu zeer tevreden over dit bord
[ Voor 9% gewijzigd door Sandoor_MBA op 05-10-2021 20:35 ]
Ik heb bij de spacebar ook wat neopreen in de keycap zelf gestopt, dat hielp ietsjes.
Over de Black Inks, ik kreeg een paar maanden geleden al steeds meer het idee dat die dingen enorm gehyped worden door een aantal Youtubers. Ik vind ze relatief duur en lees enorm gemengde ervaringen er mee, daarom zelf besloten eerst andere switches te proberen. Geloof dat ik voor het zelfde of minder geld een setje Boba's en LCET's kon kopen
Gisteren eerst mijn, nu gedegradeerde, GK68x omgebouwd voor werk. Silent Alpaca's er uit en lubed en filmed Yellows er in. Akko Macaw set erop, enorm mooie set voor de 5 tientjes die ik er voor betaald heb. Net als @Cebby alleen een draak om ze uit de hardcase te krijgen
Alleen tikt de spacebar stab nu dus weer aan de slag er mee, verder wel een lekker thocky combi zo
Ik dacht ook dat het lag aan het feit dat de pcb op de demper lag maar toen ik de dempers onderin er niet in had zitten had ik ook minimale flex. Dat was wel met de Alu plate die natuurlijk zelf vrij stijf is dus wellicht probeer ik het nog een keer met mijn FR4 plate, Maar ik denk dat het bord uit zichzelf gewoon weinig flex heeft.sapphire schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:55:
@Sandoor_MBA De flex met de alu plate is echt minimaal hè. Gisteren alle inserts op de zijkanten na er uit gehaald maar nog steeds minimaal flex. Komt dat ook niet omdat de PCB eigenlijk gewoon op de siliconen dempers ligt?
Ik heb bij de spacebar ook wat neopreen in de keycap zelf gestopt, dat hielp ietsjes.
Ze zijn wel diep qua geluid, wellicht dat mensen daar op aanslaan. Maar ze zijn ook echt wel gedempt vind ik en met mijn gehoor vind ik dat minder. Of wellicht moet ik eens lans de SchonenbergOver de Black Inks, ik kreeg een paar maanden geleden al steeds meer het idee dat die dingen enorm gehyped worden door een aantal Youtubers.

Veel mensen hebben ook een beetje het idee dat gasket mount altijd heel veel flex oplevert. Terwijl het natuurlijk erg goed kan, is het zeker niet het meest flexibele wat je kunt krijgen. Borden zoals de Salvation hebben daarnaast met 'tray mount-achtige' oplossingen ook heel wat flex.Sandoor_MBA schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Ik dacht ook dat het lag aan het feit dat de pcb op de demper lag maar toen ik de dempers onderin er niet in had zitten had ik ook minimale flex. Dat was wel met de Alu plate die natuurlijk zelf vrij stijf is dus wellicht probeer ik het nog een keer met mijn FR4 plate, Maar ik denk dat het bord uit zichzelf gewoon weinig flex heeft.
[...]
Ze zijn wel diep qua geluid, wellicht dat mensen daar op aanslaan. Maar ze zijn ook echt wel gedempt vind ik en met mijn gehoor vind ik dat minder. Of wellicht moet ik eens lans de Schonenberg. Nou moet ik zeggen dat ik ook naar de tactiles begin te neigen dus misschien dat dat ook meespeelt in mijn mening. In ieder geval zijn de Inks wel heel soepel qua gevoel. Maar uiteindelijk vind ik ze het geld niet waard.
Eigenlijk moet je onderscheid maken tussen flex en "bounce". Waarbij flex betekend dat een regio van je PCB meebeweegt. Als je dit maximaal wilt, heb je eigenlijk altijd flex cuts in je PCB nodig en zo min mogelijk plate, dus b.v. halfplate. Je switches roteren echter wel hierbij, als je ze indrukt heb je vaak punten waar ze recht naar beneden gaan (b.v. G & H toetsen), terwijl aan de randen van de flex cuts je directionele rotatie weg van de bevestigingspunten krijgt. B.v. bij de A en :; toetsen. Dit maakt dat je een beetje op een rond bord typt en de ervaring niet super consistent is.
Bounce daarin tegen is wel "uniform" en betekend dat je hele plate bij druk inveert. Dit kan je door leafspring plates, gaskets en gummy worm mount bereiken. Of in mindere maten met siliconen mounts of burger mounts, topmounts etc. Als je dan te hard op je bord drukt stuitert het geheel uniform naar beneden. Daar vind je vaak geen flex cuts voor in je PCB en is een stijve plate geen bezwaar. Misschien zelfs de voorkeur zodat het ook echt uniform gaat. Als je b.v. een polycarb plate gebruikt en die gummy mount met een hele grote o-ring, dan heb je alsnog regionale flex omdat het plate materiaal doorgaans eerder meegeeft dan de oring.
Probleem met flex en flex cuts is dat het dus buiging van de PCB veroorzaakt en er dus continue veel stress staat tijdens het typen op de PCB. Nu kan de PCB daar wel tegen, maar het is niet heel lekker voor de koperen lijnen in de PCB die vooral aan de randen van de flex cuts herhaaldelijk gebogen worden.
Gaskets geven dus vooral bounce tenzij je ook nog b.v. leafspring uitsneden hebt in de tabs waar de plate mee op de gaskets ligt of de plate & pcb extra inkepingen meegeeft.
Maar dan moet het materiaal wel zacht genoeg zijn in verhouding met de rest "van het systeem" en moet er natuurlijk genoeg ruimte zijn voor de compressie. Als je na het monteren <0.2mm heb dat je dieper kan gaan voordat je onderste gasket maximaal plat is gedrukt, dan ervaar je alsnog weinig bounce. Maar het voelt wel al zachter aan. En je beïnvloed het geluid behoorlijk. Gaskets zijn dan ook primair een isolatie mount.
Vaak kan je door minder materiaal te gebruiken, dus je gaskets door midden te knippen en geen zij gaskets te gebruiken (zoals bij de ikki68 ook kan) een stuk meer "laten zweven". Maar als je teveel compressie hebt, is het soms ook gewoon zaak om de ruimte tussen de twee helften van het bord te vergroten. Dat kan prima met b.v. stabilizator washers en restjes van switch film!
Zo ook bij de Boop65 die ik hier eerder postte. Daar heb ik 50% van de gaskets boven in de case. alle gaskets in de onderkant, en dan nog extra gaskets aangebracht enkel onder de plate in de hoeken. Vervolgens heb ik met dubbelzijdige tape de vierkantjes die over blijven van Kelowna EVA foam op de bovenkant van de case geplakt, zodat de twee delen van de case 0.12~0.15mm verder van elkaar af staan en er eigenlijk geen alu op alu contact meer is. Het resultaat is een minder metalen geluid, een stuk zachtere bodem van de switches en als je harder gaat duwen erop, een stuk meer bounce.
Ondertussen heeft m'n Dragon60, een stapel acryl met een FR4 plate (je zou kunnen zeggen geïntegreerde plate) met daarin erg goed ontworpen leaf spring cuts eigenlijk meer flex én bounce. Dit omdat de plate gewoon op de juiste plekken uitsparingen heeft en leaf spring gewoon efficiënter is...
Niet dat ik het erg mis hoor, ik ben ondertussen gewend aan de keiharde casemount + kneiter stevige plate van de GK68x
Dat breng me dan ook gelijk op het punt dat als ik dan de verhalen zo lees over allerlei plates dan ben ik aan de ene wel nieuwsgierig en aan de andere kant vind ik het wel prima. De Ikki vind ik stock zonder aanpassingen in de demping opvallend stil al. Ja mijn GK heeft een iets dieper geluid door het neophreen tov de 'mute silicon' maar het bord is serieus stil met stille switches en heeft een iets subtiele bounce.
Voor €129 wat het bord kostte vind ik het dan een erg fijn bord en vraag me af of toevoegingen voor mij nog echt wat toevoegen
Tijd om dus te gaan experimenteren.sapphire schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:22:
Ik had inderdaad wat bounce verwacht
Niet dat ik het erg mis hoor, ik ben ondertussen gewend aan de keiharde casemount + kneiter stevige plate van de GK68x
Dat breng me dan ook gelijk op het punt dat als ik dan de verhalen zo lees over allerlei plates dan ben ik aan de ene wel nieuwsgierig en aan de andere kant vind ik het wel prima. De Ikki vind ik stock zonder aanpassingen in de demping opvallend stil al. Ja mijn GK heeft een iets dieper geluid door het neophreen tov de 'mute silicon' maar het bord is serieus stil met stille switches en heeft een iets subtiele bounce.
Voor €129 wat het bord kostte vind ik het dan een erg fijn bord en vraag me af of toevoegingen voor mij nog echt wat toevoegen

En soms pakt het geweldig uit, en andere keren, zoals toen ik m'n NK65e onder handen nam, werd het eigenlijk slechter erop. (Supports verwijderen voor top mount op TPU ringetjes)
Voor als je em open gaat maken, je kunt al snel ondervinden hoeveel bounce je kunt introduceren in je bord door simpelweg de schroeven er uit te draaien en te kijken hoeveel het uit maakt.
Waar ik persoonlijk communicatie tussen toetsen we prettig vind, is men in China er helemaal niet van gecharmeerd. (Communicatie is het kunnen voelen van de aanslagen elders op het bord bij zeer lichte druk op b.v. de volgende toets.)
Overigens ben ik ook helemaal niet van ultra flex borden zoals zo'n Jelly Epoch of van die magnet mount TKLs met dubbel hoge gaskets zonder plate. Een beetje stijver mag best, maar gaskets geven als ze nét genoeg speelruimte hebben dat prettige mild dempende geluid. Hoe strakker je case zit en je (vooral TPE / Poron) voor gecomprimeerd is, hoe meer het dempt. Dus als je echt voor stil gaat, zou ik vooral aan een Ikki niet echt iets gaan doen. PC cases hebben juist de neiging veel minder te gaan dempen bij een losser liggende plate.
En welke stiller is dan mijn PC die er pal naast staat (en die is best stil idle), niet te groot en ng een beetje stylish. Doel behaald (soort van).
Ik kwam er dus achter dat ik afgelopen week in de nacht de poron gaskets in de bovenste helft van het bord vergeten was
Eventueel nog Durock V2's op termijn en een custom badge van hout ofzo maar dit is echt wel fijn zo zeg, 1250 gram toetsenbord en een zachte stille aanslag
/happy camper
Wat mij nu wel opvalt is dat als het verder stil is in de kamer en ik ook geen muziek aan heb mijn toetsenbord een high pitch noise maakt. En daarvoor maakt het niet uit of mijn lightning effect aan of uit is.Uiteraard niet zo hard als het geluid van de knoppen (het mechanische geluid) maar je hoort het wel.
Ik heb gelezen dat veel meer mensen dit hebben met de K70 Mk2 dus ik denk dat ik het nog kort aankijk. Vooral omdat ik er verder heel enthousiast over ben.
eigenlijk zoals in dit filmpje vanaf de helft
YouTube: Corsair rapidfire k70 keypress spring sound
[ Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 07-10-2021 21:20 ]
Ik ben er niet uit of dit er nou bij hoort of niet en of ik hieraan wil wennen of niet.
Dat is inderdaad de metalen backplate die resoneert, mijn Logitech G810 had dat ook en je doet er helaas weinig aan
Lijkt bijna een standaard te zijn bij veel van dit soort 'game' mechs van de grote fabrikanten.
Begin deze week de stabs veranderd naar durock. Ondanks dat de OA stabs beter waren na het modden, was ik toch nog niet helemaal tevreden. Vind de durock toch een stuk beter en hebben ook veel minder mods nodig om beter te klinken dan die van OA.
Vervolgens een beetje gespeeld met de verschillende chips. Heb de zijkant en de middelste boven en onder er uit gehaald voor een beetje bounce. Het verschill is niet erg groot met de FR4 plaat en het verschil tussen poron of siliconen gaskets maakt ook niet heel veel uit. Met beide zit je al vrij snel op de behuizing en dat beperkt de bounce.
Enige waar ik nog niet gekeken heb is de mute silicoon. Heb er eentje minder in zitten, want daar zit het brass gewicht in. Dat is nog iets waar ik mee kan spelen in de toekomst. Andere dingen die ik nog wil veranderen zijn het proberen van de PC plaat en de badge/ led blocker. De badge is gisteren aangekomen in Nederland en wordt hopelijk vandaag bezorgd. Voor de led blocker zit nu de standaard Wuque logo er in, maar wil kijken of ik daar nog wat anders leuks voor kan verzinnen.
Ik bedoel inderdaad dat als je die shift knop indrukt. Bij mij klinkt het wat zachter maar ik heb het wel bij de meeste knoppen. In het engels wordt het omschreven als een "high pitch sound"..sapphire schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:58:
Bedoel je dat geluid als er in het filmpje op de shift gedrukt word?
Dat is inderdaad de metalen backplate die resoneert, mijn Logitech G810 had dat ook en je doet er helaas weinig aan
Lijkt bijna een standaard te zijn bij veel van dit soort 'game' mechs van de grote fabrikanten.
Maar ik lees dat veel mensen het hebben dus ergens denk ik ook dat omruilen voor een dezelfde toetsenbord weinig oplost. Ik heb nog iets van 3 weken bedenktijd om hem eventueel kosteloos te retourneren. Ik denk dat het nog maar even aankijk, even kijk of ik hieraan kan wennen.
Bij nieuwe producten ben ik altijd heel kritisch, tegen het perfectionistische aan en er vallen mij altijd wel dingen op. Of het nou een toetsenbord is of een koelkast

- Zealio V2s uit m'n vorige build.
- Durock V2s, holee modded en gelubed met 205g0 en dielectic.
- PC-plate
- Deel van de case foam vervangen met polyester vulling. Al de flex zonder de ping!
- Tape-modded
- "Resonance"-mod, bij gebrek van een betere naam. Stukjes tape naast de schroefgaatjes om resonantie te verminderen. Voor de Q1 doet dit in ieder geval wonderen!
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Lyrics op 08-10-2021 17:36 ]
Your order contains:
Bubble75 Keyboard Kit Standard - quantity: 1 - price: €312.00
Bubble75 Hotswap PCB - quantity: 1 - price: €50.00
Bubble75 Brass Plate kit - quantity: 1 - price: €42.00
Kado voor mezelf voor nieuwe baan. Nu echt even handen op de knip houden voorlopig

Kleur zoals op deze foto (zelfde als in video van keyboared):

[ Voor 39% gewijzigd door Sandoor_MBA op 08-10-2021 21:23 ]
Vanochtend kwam de badge door de brievenbus en gelijk er op gezet. Ziet er cool uit en ga er zeker nog een paar kopen als ze weer een GB doen. Voor die paar euro iets moois om je bord nog unieker te maken.
:strip_exif()/f/image/T28V8UgznMLpLy8v4VQF0CUT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank!superbok schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:03:
Je bent lekker bezig @Sandoor_MBA!! Erg mooi bord, een echte premium optie. Gefeliciteerd (ook met de baan).
Vanochtend kwam de badge door de brievenbus en gelijk er op gezet. Ziet er cool uit en ga er zeker nog een paar kopen als ze weer een GB doen. Voor die paar euro iets moois om je bord nog unieker te maken.
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik de badge mooier vind dan gedacht. jammer dat ik tot nu toe niet echt een design heb gezien dat mij aanspreekt.
Weet jij wanneer er weer een GB van komt en of er dan nieuwe designs bij zitten?
Heb zelf nu een paar maanden een goedkoop mechanisch toetsenbord met blauwe switches liggen. Maakt een teringherrie, toetsen wiebelen maar heeft me wel de hobby ingetrokken. Nu op zoek naar een leuke prebuilt die een beetje lekkerder typt.
Had m'n zinnen gezet op de Epomaker GK96S, een compacte 96 met bluetooth 5.1 en wired mogelijkheden. Ik wil de volledig aluminium versie met PBT keycaps, het hogere gewicht van de alu case spreekt me wel aan. Bij elkaar rondom de 200 euro. Fijne aan dit ding is dattie tegelijk aan m'n laptop en PC kan, erg handig als ik thuis zit te werken.
Nou, gedane zaak toch? Ga ik gisteravond bij m'n zwager achter de PC zitten en kom ik in aanraking met een Leopold. Wat een heerlijk toetsenbord zeg. Toetsen wiebelen helemaal niet, toetsaanslagen zijn stil, bottom out klinkt mooi dof en vol. Ben nu YT filmpjes aan het kijken van de GK96S vs de FC900R, klinkt de Leopold keer op keer beter.
Nu mijn vraag aan jullie, wat zou je zelf doen? Emmeren met het gebrek aan connectiviteit op de Leopold en gewoon voor die toetservaring gaan? Of erop vertrouwen dat de aluminium case van de GK96S goed klinkt (Alu case nergens reviews van te vinden)? Of erop vertrouwen dat ik die GK96S met een foam of tape mod even stil krijg?
Vragen vragen. Zou het liefst gewoon een keer zo'n alu GK96S proberen. Maarja, waar ga je die in NL vinden...
Ik heb hier zelf een GK61 liggen; was mijn eerste custom en ik moet zeggen voor de prijs en met de stabs van mijn NK_65 is het echt een prima bordje voor een beginner. Ik weet niet of de qualiteit hetzelfde is bij een GK96 maar als dat zo is vind ik 200 euro een boel geld,zelfs met een alu behuizng.RR.Vliet schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:32:
Vragen vragen. Zou het liefst gewoon een keer zo'n alu GK96S proberen. Maarja, waar ga je die in NL vinden...
Leoplod keyboard staan in het algemeen zeer goed aangeschreven en je hebt zelf ook ervaren dat het bij je past. Dus de vraag is dan waarom niet voor de Leopold gaan?
Zag er allemaal goed uit iig
Ook @superbok Ik vind die badges echt belachelijk duur moet ik zeggen en eigenlijk ook niet mooi. Ik ben zelf al een beetje aan het bedenken of ik geen houten badge kan maken. Magneetjes heb ik iig al gevonden, nu nog even kijken hoe en wat.
Valt me ook tegen dat er nog geen 3d printbare designs zijn verschenen van mensen zelf
@Lyrics Mooi bordje, ik ben benieuwd hoe hij je bevalt na even gebruik en na wat verschillende mods
@RR.Vliet Als je een kant en klaar bord wilt; Leopold.
Vind je modden ook niet erg/leuk; GK96S
Ik heb net als @Sandoor_MBA een GK serie bord, de GK68s dus weet niet precies hoe de kwaliteit is van de 96S maar als het vergelijkbaar is emt de andere in de serie is er emt wat modden best wat van te maken
Ik heb de mijne volgepropt met neopreen waardoor het geluid diep en gedempt is! De stabs zijn redelijk goed te krijgen met wat mods. Het vergt wat werk maar ik vind mijn cheapo bordje vaak beter klinken dan veel duurdere borden op YT.
Nog even kort over mijn KBD67 Lite soap. CandyKeys reageert helemaal niet meer op mijn mailtjes lijkt het. Heb wel ergens in de Discord gevonden dat het sowieso tot november gaat duren. Wat dat is, geen idee....
Lijkt me toch niet zo moeilijk om gewoon even af en toe een fatsoenlijk mailtje of duidelijke Discord bericht eruit te gooien
Zag nog een mooie GMK set in de GB staan maar aangezien Candykeys de EU vendor is laat ik het lekker aan me voorbij gaan. Wat een b*ll*entent
@Sandoor_MBA Het lastige is dat de type-ervaring op de Leo zo fijn is, maar de Epo kan op 4 of 5 devices tegelijk aangesloten worden. Heb op een reguliere thuiswerkdag mijn laptop en PC op 1 scherm (zonder switch) en wil 1 muis + toetsenbordset gebruiken om beide te besturen. Dit kan niet met de Leopold, maarja, hij typt zo fijn...
Ik denk trouwens wel dat de kwaliteit hetzelfde is. Volgens mij een kunststof plaat over de PCB, en het geheel staat op standoffs in de alu case.
@sapphire Goed om te horen dat die neopreen mod goed heeft gewerkt. Denk dat ik vooral op zoek ben naar deze reacties, wil eigenlijk voor mezelf goed praten dat ik risico neem en een toetsenbord ga bestellen waarvan ik niet weet hoe hij voelt, terwijl ik die Leo fijn vind voelen. Wil namelijk graag die connectivity.
[ Voor 9% gewijzigd door RR.Vliet op 09-10-2021 14:12 ]
Er is nog geen datum, maar die komt er wel nog een keer. Zullen alleen wel veel minder design zijn dan R1 want dat was blijkbaar nogal lastig te produceren met hoge kwaliteit. Daarom duurde het ook relatief lang. Maar misschien dat je voor een meerprijs nog wel een custom 1/1 kan laten maken. Dat kon vorige keer ook maar was wel flink meer dan een “standaard” design.Sandoor_MBA schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Dank!
Ik moet zeggen dat ik de badge mooier vind dan gedacht. jammer dat ik tot nu toe niet echt een design heb gezien dat mij aanspreekt.
Weet jij wanneer er weer een GB van komt en of er dan nieuwe designs bij zitten?
@sapphire denk dat de komende maanden wel meer mensen hun eigen zullen maken. In Amerika zijn nu ook de eerste paar units verstuurd dus over een weekje of twee hebben de grootste vendors bijna alles wel verstuurd.
Ben zelf niet zo handig met dat soort dingen en heb ook niet de juiste materiaal om dat te maken. Maar als je dat wel hebt kan je het zeker goedkoper maken. Moest even terug opzoeken hoeveel ik er voor had betaald maar dat was meer dan in dacht, $22. Ben erg benieuwd wat je gaat maken, maakt hem in ieder geval wel erg uniek door iets met hout te doen.
Wel een grappig ding verder, als je 12 bent en van kermis RGB houdt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NpoXuR3aK1vjR2YSz7Dr1Fcr.jpg?f=user_large)
too old, too cold
Geen betere manier om aan je soldeer-skills te werken dan switches desolderen en andere terug zetten!Negakinu schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:10:
Ongebruikte Womier/Gamakay K66 gekocht op Marktplaats als eerste knutselproject. Blijkt dat ie geen hotswap PCB heeft, terwijl op internet overal staat dat dat model hotswap is. Poep.
Dat is gek, heb zelf de womier k66 een jaar geleden gekocht op AliExpress, en die was wel hotswap. Hebben ze in de tussentijd dat veranderd. Misschien kan je ergens los het pcb kopen voor een leuke prijs.Negakinu schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:10:
Ongebruikte Womier/Gamakay K66 gekocht op Marktplaats als eerste knutselproject. Blijkt dat ie geen hotswap PCB heeft, terwijl op internet overal staat dat dat model hotswap is. Poep.
Wel een grappig ding verder, als je 12 bent en van kermis RGB houdt.
[Afbeelding]
En voor de ultieme rgb kan je er pudding keycaps op zetten
Wel wat dingetjes helaas waardoor ik niet helemaal tevreden kon zijn. Ik had een extra brass plate en PCB meebesteld voor het geval de PCB er ooit mee op zou houden. Helaas had de PCB beschadigingen die ik niet weg kreeg met water waardoor ik die dus niet direct kon gebruiken.
Verder na het aansluiten van t toetsenbord brandde er direct een weerstand door van de ESC toets waardoor ik ook al direct moest desolderen en een nieuwe moest solderen. Wat dan wel netjes was is dat ze er weerstanden bij hadden geleverd dus dat is dan weer positief
Verder ook de boba gang gejoined en de boel in elkaar gezet. Mezelf ook maar direct een keer een kabel cadeau gedaan om het geheel af te maken
Best goed gelukt al zeg ik het zelf!
:strip_exif()/f/image/OT8c0sAJGIZfu5b7OpY0tji1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Keycaps zijn van Akko omdat ik verder niks anders had liggen en het verder gewoon een prima setje is
edit: Ja wat er bij zat was erg netjes maar ik zie mezelf nog niet met die draagtas lopen
Overigens vond ik die USB kabel wel echt om te janken hoor. Misschien komt t omdat ik ze zelf maak dat ik er dan op let ofzo, maar dat was echt compleet waardeloos
[ Voor 11% gewijzigd door YaaD op 11-10-2021 08:42 ]
bl44t
Wel balen van die weerstand en beschadigingen op je PCB
Toevalig gisteren eens mijn KBD67 Lite set zitten bekijken en daarbij viel me ook positief op hoeveel 'extra's' er bij de Ikki zitten. Reserve weerstandjes, hotswap sockets, schroefjes, gaskets (zowel poron als siliconen 2 extra) en een kwalitatief luxer voelende/uitziende draagtas en USB kabel.
Daarentegen standaard weer geen stabs bijgeleverd. Ook voel me op dat de Ikki serieus zwaarder is dan de KBD (stock zonder gewicht).
Kort filmpje van het geluid van mijn Ikki:
YouTube: Ikki68 Aurora - Silent?
Ikki68 Aurora - stock plate
Brass gewicht + paar kleine stukjes neopreen
Durock/Everglide V1 stabs met volop of, 205G0 en Grease
Silent Alpaca’s met 205G0 en filmed
Cheapo Metropolis kloon keycaps
Heeft nog wat liefde nodig met name de stabs maar as de tv/muziek zacht aanstaat is het bord amper hoorbaar
[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 11-10-2021 09:11 ]
WOWFlapmo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:15:
[Afbeelding]
Gisteravond een klein cadeautje voor volgend jaar Kerst.
Heel erg gaaf keyboard! Endgame achieved

Gefeliciteerd!

Dat weet ik zo net nog niet maar wel een erg mooi bord. In de tussentijd komt er nog wat ander spul binnen. Vooralsnog meest enthousiast over de Typemaster 180. Double exploded layout op een 75% vind ik erg fijn. Daarnaast een keer wat anders dan anders door de gel gaskets en magnetische sluiting. Niet de beste looks dan weer en ze haalden amper MoQ. Ondertussen loopt discord wel vol nu ze ook pre-IC de 167 hebben aangekondigd.Sandoor_MBA schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:42:
[...]
WOW
Heel erg gaaf keyboard! Endgame achieved![]()
Gefeliciteerd!
:strip_exif()/f/image/ufoA6702J6qzagofptNVNTNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hCsyY7sCbt2cO8Eot7vR2u8o.jpg?f=fotoalbum_large)
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Maar zonder grappen, super mooi bord, waarschijnlijk erg prijzig, maar ziet er naar uit dat het een Keycult niet zo gaat ontlopen.
Ik hoop dat ze de 180 supporters preference slots aanbieden, daar zijn ze wel naar aan het kijken. 180 zien ze nu wel als collectors item. Zijn labeled "1 of 99" en ze zullen geen nieuwe rondes meer doen. 167 zal mooi staan naast zijn grotere broertje straks 😁.djunicron schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:56:
Eyyy niet zo die 167 hypen dude.
Maar zonder grappen, super mooi bord, waarschijnlijk erg prijzig, maar ziet er naar uit dat het een Keycult niet zo gaat ontlopen.
Geen losse weights in 167 zoals bij de 180 trouwens. Dit zodat ze wat konden besparen om te experimenteren met andere afwerkingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Flapmo op 11-10-2021 23:07 ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Geen zin om te zeulen met téveel, maar soms mis ik mn numpad wel, als ik een dag cijfers zit te doen.
Macropad aanbod valt me tegen? Of ligt dat aan mij? Of vooral erg duur. Zoek eigenlijk gewoon een leuk (hotswappable als het kan) macro/numpadje, iemand tips?
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
SK21
YMD21 V2
Motospeed K23
Deze stonden nog in mijn Ali lijstje
Gaaf! 🤩 Ik heb vanmiddag de fully assembled Navy Blue met Gateron Phantom Browns besteld. Voor die 20 dollar extra leek mij dat wel een goede deal om voor de fully assembled versie te gaan. Waarschijnlijk wil ik Everglide Aqua King Switches erin gaan zetten en andere keycaps, maar dat doe ik later wel. 🙂Lyrics schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:32:
Heeft even mogen duren, maar deze middag heb ik m'n Q1 mogen ontvangen! Na een middagje prutsen is ie ondertussen redelijk naar m'n zin! Van 't weekend nog wat verder prutsen met de case foam om misschien nog iets meer flex terug te krijgen. Niet dat ik op het moment geen flex heb, maar je weet maar nooit!
- Zealio V2s uit m'n vorige build.
- Durock V2s, holee modded en gelubed met 205g0 en dielectic.
- PC-plate
- Deel van de case foam vervangen met polyester vulling. Al de flex zonder de ping!
- Tape-modded
- "Resonance"-mod, bij gebrek van een betere naam. Stukjes tape naast de schroefgaatjes om resonantie te verminderen. Voor de Q1 doet dit in ieder geval wonderen!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik hoop niet dat ik spijt krijg van de kleur, maar goed ik dacht, doe eens wat anders.
Heb je trouwens een goede track and trace voor de levering gehad van Keychron? Ik moet namelijk het wel zo plannen dat ik niet op kantoor zit tijdens de levering. 🙂
Yay! Denk ook dat je de assembled versie sneller in huis hebt, want ze hebben wat in te halen qua orders van de barebones versies. Paar mods zijn wel aan te raden, zeker qua foam en 'resonance' van de case. Dat doet werkelijk wonderen! Erg benieuwd wat je van de kleur gaat vinden, maar qua finish is 't top! De keycaps zijn niets bijzonders, de stock stabs zijn verrassend degelijk vergeleken met sommige vergelijkbare bordjes (*ahem* Glorious...). Oh, en verwacht niet al te veel van de kabel die er bij zitCerandoX.nl schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:47:
[...]
Gaaf! 🤩 Ik heb vanmiddag de fully assembled Navy Blue met Gateron Phantom Browns besteld. Voor die 20 dollar extra leek mij dat wel een goede deal om voor de fully assembled versie te gaan. Waarschijnlijk wil ik Everglide Aqua King Switches erin gaan zetten en andere keycaps, maar dat doe ik later wel. 🙂
Ik hoop niet dat ik spijt krijg van de kleur, maar goed ik dacht, doe eens wat anders.
Heb je trouwens een goede track and trace voor de levering gehad van Keychron? Ik moet namelijk het wel zo plannen dat ik niet op kantoor zit tijdens de levering. 🙂
T&T is een beetje ergerlijk voor de eerste paar dagen. YunExpress is namelijk niet bijster snel, en de updates zijn niet heel frequent. Maar zodra het bij DHL is, is het gewoon zoals je gewend bent van DHL qua tracking en opties voor andere locatie(s)/datum etc. Van shipping notification tot ontvangst duurde 11 dagen.
Mag ik vragen wat je kwijt was aan verzendkosten? Komt er nog belasting overheen (dus ook klaringskosten)? Zit twijfelen om deze ook te bestellen, maar dan wel de zwartCerandoX.nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:54:
@Lyrics Bedankt voor de tips en info over verzending. :-) Ik wilde eerst voor de GMMK Pro gaan, maar zag een vergelijking en op veel vlakken is de Q1 naar mijn mening net iets beter voor wat ik zoek. Niets ten nadee van de GMMK Pro, dat had ook geen straf geweest en heeft weer andere voordelen.
Dus in totaal zeg maar
Verzending was 30 dollar, en heb (nog) geen inklaringskosten of iets in die richting moeten betalen. BTW is bij aankoop al inclusief.Vokx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:30:
[...]
Mag ik vragen wat je kwijt was aan verzendkosten? Komt er nog belasting overheen (dus ook klaringskosten)? Zit twijfelen om deze ook te bestellen, maar dan wel de zwart.
Dus in totaal zeg maar
Ik moest 200 dollar te betalen, dus 31 dollar voor de verzending om precies te zijn. 🤪Lyrics schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:37:
[...]
Verzending was 30 dollar, en heb (nog) geen inklaringskosten of iets in die richting moeten betalen. BTW is bij aankoop al inclusief.
Heb je bij de levering niets betaald?
Ik had zelf gerekend op 3% import belasting over die 200 dollar en dan daarover weer 21% BTW. Ik betaalde via PayPal en was rond de 178 euro kwijt voor die 200 dollar. Dus 178 + 5,34 = €183,34 inclusief import belasting en dan weer 21% daarover is €38,5 en wordt het totaal dus 183,34 + 38,5 = €221,84 totaal. 😶
Dus zou mooi zijn als het inclusief belastingen is. 😀
Nee, en ook verder geen bericht gehad over iets.CerandoX.nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:51:
[...]
Heb je bij de levering niets betaald?
Hier ook aan het twijfelen tussen de GMMK pro en de Q1.CerandoX.nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:54:
@Lyrics Bedankt voor de tips en info over verzending. :-) Ik wilde eerst voor de GMMK Pro gaan, maar zag een vergelijking en op veel vlakken is de Q1 naar mijn mening net iets beter voor wat ik zoek. Niets ten nadee van de GMMK Pro, dat had ook geen straf geweest en heeft weer andere voordelen.
ik heb ondertussen deze boards ook tussen mijn lijstje staan DROP CTRL en KBD75V3.
zijn er nog andere keuze buiten deze boards? Wel Hotswap had gelezen dat de KBD75V3 nu hotswap was maar toch in een montage filmtje gezien dat ze de swicthes solderen, kan dit?
en de DROP CTRL is natuurlijk een duurdere optie vanwege de TAX komt neer op zo'n 265 euro met inportkosten. is deze prijs het waard?
en ik zoek ook nog een wireless board, iemand die me hierbij kan helpen?
graag had ik het volgende gehad :
RGB
Hotswap
wireless of bleutooth
TKL versie of 75
had zelf al de keychron K8 gezien, maar weet niet of dit een goede board is, Iemand van jullie ervaring met deze board?
alvast bedankt
Let op dat bij de KBD75V3 ook nog tax/invoer kosten bij komen kijken. Ik heb deze zelf ook (keycaps bij besteld) en er kwam een mooie rekening aan van ~ 100 €.aaronito schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
Hier ook aan het twijfelen tussen de GMMK pro en de Q1.
ik heb ondertussen deze boards ook tussen mijn lijstje staan DROP CTRL en KBD75V3.
zijn er nog andere keuze buiten deze boards? Wel Hotswap had gelezen dat de KBD75V3 nu hotswap was maar toch in een montage filmtje gezien dat ze de swicthes solderen, kan dit?
en de DROP CTRL is natuurlijk een duurdere optie vanwege de TAX komt neer op zo'n 265 euro met inportkosten. is deze prijs het waard?
graag had ik het volgende gehad :
RGB
Hotswap
wireless of bleutooth
TKL versie of 75
had zelf al de keychron K8 gezien, maar weet niet of dit een goede board is, Iemand van jullie ervaring met deze board?
alvast bedankt
Desnietaltemin ben ik erg tevreden met dit keyboard.
heb je enkele foto's van de rgb van bovenaanzicht, namelijk is deze niet per key rgb led, klopt dit?Djankie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Let op dat bij de KBD75V3 ook nog tax/invoer kosten bij komen kijken. Ik heb deze zelf ook (keycaps bij besteld) en er kwam een mooie rekening aan van ~ 100 €.
Desnietaltemin ben ik erg tevreden met dit keyboard.
ik heb navraag gedaan bij candykeys en die zou november beschikbaar komen, dan zal de taks er toch al bijgerekend worden aangezien het een EU webshop is?
en is de board hot swap of moet deze gesoldeerd worden?
Drop CTRL? Nee, is t niet waard. Maar als je m écht wilt proberen heb ik m nog wel op een plank staanaaronito schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
[...]
Ik bedoel, het bord werkt prima enzo. Maar er zijn betere kits te vinden denk ik.
Keychrons worden meestal wel als goede borden gezien. Wireless is vrij uniek in de mechanical keyboard scene, denk niet dat je veel betere alternatieven daarvoor gaat vinden.
Ja, als je bij candykeys koopt zit de BTW er al bij.aaronito schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:51:
[...]
ik heb navraag gedaan bij candykeys en die zou november beschikbaar komen, dan zal de taks er toch al bijgerekend worden aangezien het een EU webshop is?
en is de board hot swap of moet deze gesoldeerd worden?
Er zijn hotswap en solder PCBs voor het bord, gewoon zorgen dat je de goede koopt dus
kan ik foto's zien van de drop? en wat vraag je ervoor?Cebby schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Drop CTRL? Nee, is t niet waard. Maar als je m écht wilt proberen heb ik m nog wel op een plank staan
Ik bedoel, het bord werkt prima enzo. Maar er zijn betere kits te vinden denk ik.
Keychrons worden meestal wel als goede borden gezien. Wireless is vrij uniek in de mechanical keyboard scene, denk niet dat je veel betere alternatieven daarvoor gaat vinden.
[...]
Ja, als je bij candykeys koopt zit de BTW er al bij.
Er zijn hotswap en solder PCBs voor het bord, gewoon zorgen dat je de goede koopt dus
wat betreft de wireless mogelijkheden is er idd niet veel keus jammer genoeg
Heb hier een eerdere Drop CTRL High Pofile liggen die ik heb overgenomen via /r/mechmarket. Over 't algemeen iets beter dan de huidige Drop versie, maar de prijs van een nieuwe, incl. invoer e.d. is ie niet waard. Ik was denk ik een dik jaar geleden minder kwijt en dat was dan inclusief Zealio V2 switches. Q1 steekt er ver boven uit qua mogelijkheden.aaronito schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
Hier ook aan het twijfelen tussen de GMMK pro en de Q1.
En als je wireless wilt zit je vrij snel aan een Keychron K-series. Gebruik zelf een K4v2 op kantoor, en dat werkt. Verwacht er alleen de wereld niet van. Persoonlijk heb ik toch liever wired
Maar als je kunt wachten - ik ben er vrij zeker van dat de Ikki nog wel nieuwe rondes gaat krijgen dus dan zou dat een optie kunnen zijn voor je.
En anders - keychron doet altijd alle borden wireless, is dat bij de Q1 niet het geval?
Nope. Q1 ondersteunt QMK/VIA en da's blijkbaar nog altijd een beetje iffy qua wireless.Sandoor_MBA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:28:
En anders - keychron doet altijd alle borden wireless, is dat bij de Q1 niet het geval?
welke kleur is dit van frame?Djankie schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:28:
Zie hieronder een foto. Er is alleen underglow. De toetsen zelf worden niet verlicht. Bij mij staat dat licht eigenlijk altijd uit.
[Afbeelding]
goed om te horen dat de Q1 er ver boven uitsteekt kwa mogelijkheden.Lyrics schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:18:
[...]
Heb hier een eerdere Drop CTRL High Pofile liggen die ik heb overgenomen via /r/mechmarket. Over 't algemeen iets beter dan de huidige Drop versie, maar de prijs van een nieuwe, incl. invoer e.d. is ie niet waard. Ik was denk ik een dik jaar geleden minder kwijt en dat was dan inclusief Zealio V2 switches. Q1 steekt er ver boven uit qua mogelijkheden.
En als je wireless wilt zit je vrij snel aan een Keychron K-series. Gebruik zelf een K4v2 op kantoor, en dat werkt. Verwacht er alleen de wereld niet van. Persoonlijk heb ik toch liever wired
hoe weet je eigenlijk welke Q1 je nu besteld? ik zou graag de mogelijkheid hebben om rotary knob te hebben maar de versie die ik bestel heeft deze al de aangepaste pcb of niet? beetje onduidelijk.
en als die dan nog niet met de correcte pcb geleverd wordt heb ik dan de optie om de pcb te verwisselen met de rotary knob pcb indien ik het dan zou willen?
U mag gerust een foto sturen van de DROP CTRL
Dat was vorig jaar en sindsdien zijn er nog aardig wat nieuwe borden bijgekomen.
Daarnaast ook nog dat Drop door veel mensen niet als een fijn bedrijf gezien/ervaren word.
Voor mij was het dus een no-brainer om er géén te nemen
Bij Keychron is/was het wireless echt hét onderscheidende punt, de borden zelf vind ik niet echt spannend qua bouwkwaliteit, ect. en de keycaps zijn vrij goedkoop aanvoelend (de standaard ABS caps). En ze hebben geen software support dus iets aanpassen zit er niet in (bij de Q-serie wel overigens).
De KBD67 Lite en de Ikki68 zijn beide ook in wireless versie te krijgen overigens maar zijn alleen als GB's beschikbaar tot nu toe dus meer wachten én natuurlijk geen TKL/75%
VIA/QMK en wireless ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Wel TMK, een fork op QMK, bij de KBD67 Lite wireless.
Overigens zag ik dat de Keychron K14 vandaag in Kickstarter ging, eventueel een optie voor je?
- Welke lay-out wil je?
- QWERTY US (ANSI noemen we dat hier geloof ik?)
- Wil je met of zonder numpad?
- Dat is mijn eerste vraag. Ik gebruik het numpad niet super vaak maar ik wil het toetsenbord voor een mix van zeg 70% productivity en 30% gaming gebruiken. Is de reden dat hier zoveel mensen voor een non-numpad toetsenbord gaan dat het ook voor productiivty veel prettiger is om je muis dichter bij je toetsenbord te kunnen leggen? Of is dat een gaming ding. In geval van dat laatste ga ik graag voor een fullsize toetsenbord en pas ik me met gamen wel aan.
- Wil je backlight?
- Niet noodzakelijk.
- Welke MX Switch prefereer je?
- Nauwelijks ervaring mee nog maar met wat proberen in de mediamarkt is me duidelijk geworden dat ik de tacticle + click toetsen echt te luid vind. Ik vond iets als de Logitech G413 toetsen al prima aanvoelen, maar ik vermoed dat MX Cherry Red & Brown voor deze leek prima zijn. Ik typ nu op een 6 jaar oud low profile membraan toetsenbor dagelijks 10u per dag en klaag daar eigenlijk al zelden over..
- Wat je is je budget?
- 100-150 EUR ofzo maar rekbaar als je met enkele tientjes meer een hele andere kwaliteits klassa kan aanboren.
- Wil je macro toetsen?
- Volume up down en mute gebruik ik vrij regelmatig. Verder nooit iets.
- Doel van het keyboard?[[/i]Hierboven beantwoord. Daily driver voor kantoorbaan, savonds op zelfde werkplek (KVM switchej) ook wat RTS , ARPG en andere games.
- Wat weet je al?
- Ik heb deze week eindelijk mijn muis vervangen door een draadloos exemplaar. Vervolgens dacht ik ook mijn toetsenbord door een draadloos exemplaar te vervangen maar toen ik aan dat onderzoek begon kwam ik van alles over mechanische toetsenborden tegen dat mijn aandacht trok In tegenstelling tot wat ik in mijn hoofd had is dat niet een "gamer ding" maar lijkt er ook een duidelijke toegevoegde waarde voor mensen die veel typen en belang hechten aan goede hardware te zijn. Zodoende verder gaan zoeken en inmiddels weet ik dat er de 'populaire opties' zoals een K70 MK2 en K68 etc zijn en dat ik dan nog een keus zou moeten maken tussen tacticle en linear switches. Inmiddels dus meer op mechanisch dan op draadloos aan het focussen en 100EUR meer aan het plannen om uit te geven dan ik had bedacht. Dat gebeurt me vaker. :+ Of, wat meer de trant in dit topic geloof ik, bijvoorbeeld voor iets als Leopold of Ducky gaan en veel meer customization opties hebben. De hoe wat waar waarom je dat zou doen etc is met mijn minimale kennis nog onduidelijk, maar ik ben wel iemand die het motto 'buy Nice or buy twice' hoog in het vaandel heeft staan dus leer ik daar zeker graag meer over.
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
ik bekijk de overige keyboards eens.sapphire schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:03:
In mijn beginnende zoektocht vorig jaar in deze wereld kwam ik de Drop CTRL ook veel tegen en eigen alle nieuwere reviews/gebruikers meningen waren dat de huidige golf van nieuwe borden vaak goedkoper is/meer waar bied/beter is en/of beter verkrijgbaar.
Dat was vorig jaar en sindsdien zijn er nog aardig wat nieuwe borden bijgekomen.
Daarnaast ook nog dat Drop door veel mensen niet als een fijn bedrijf gezien/ervaren word.
Voor mij was het dus een no-brainer om er géén te nemen
Bij Keychron is/was het wireless echt hét onderscheidende punt, de borden zelf vind ik niet echt spannend qua bouwkwaliteit, ect. en de keycaps zijn vrij goedkoop aanvoelend (de standaard ABS caps). En ze hebben geen software support dus iets aanpassen zit er niet in (bij de Q-serie wel overigens).
De KBD67 Lite en de Ikki68 zijn beide ook in wireless versie te krijgen overigens maar zijn alleen als GB's beschikbaar tot nu toe dus meer wachten én natuurlijk geen TKL/75%
VIA/QMK en wireless ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Wel TMK, een fork op QMK, bij de KBD67 Lite wireless.
Overigens zag ik dat de Keychron K14 vandaag in Kickstarter ging, eventueel een optie voor je?
wat betreft de k14 via kickstarter is dit te vertrouwen en kwa betaling zou het op 97 euro komen met verzending. is hierbij dan ook TAX nog te betalen nadien? maar er is geen optie om via een andere weg te betalen zoals pay pal?
edit :
ikki68 Aurora charcoal wireless lijkt mij wel wat. enig idee waar ik deze kan vinden in europa?
KDB67 ziet er ook goed uit? maar er komt een versie R3 aan, wat is er daar aan gewijzigd tegenover de R2.
en zal deze dan beschikbaar komen voor europa op Black friday?
[ Voor 14% gewijzigd door aaronito op 14-10-2021 12:29 ]
Bij deze.aaronito schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:46:
[...]
U mag gerust een foto sturen van de DROP CTRL
- Drop CTRL HP
- Glorious Panda's
- GMK Samurai
![]() | ![]() |
Oh, en kabeltje van @YaaD!
bedankt, mooiLyrics schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:15:
[...]
Bij deze.
- Drop CTRL HP
- Glorious Panda's
- GMK Samurai
[Afbeelding] [Afbeelding]
Oh, en kabeltje van @YaaD!
is dit dan de low profile versie?
Ik vind het wel een plus, voor zowel gewoon gebruik als gamen. Je armhouding is gewoon natuurlijker.twit schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:46:
Wil je met of zonder numpad?Dat is mijn eerste vraag. Ik gebruik het numpad niet super vaak maar ik wil het toetsenbord voor een mix van zeg 70% productivity en 30% gaming gebruiken. Is de reden dat hier zoveel mensen voor een non-numpad toetsenbord gaan dat het ook voor productiivty veel prettiger is om je muis dichter bij je toetsenbord te kunnen leggen? Of is dat een gaming ding. In geval van dat laatste ga ik graag voor een fullsize toetsenbord en pas ik me met gamen wel aan.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Nu een tijdje bezig met usb kabels maken voor mijzelf, vrienden en familie. Misschien leuk om hier ook weer eens iets te delen. Hier zie je een USB A naar C met een YC8 tussenconnector en coil. De sleeving is MDPC-X lava orange met daar overheen zwarte Techflex.
Feedback is welkom aangezien ik op termijn mogelijk wat wil verkopen buiten de vriendenkring om de kosten te dekken. Moet alleen nog even uitzoeken via welk kanaal dat praktisch is (ook daar zijn tips welkom).
:strip_exif()/f/image/6YY09ZTIfcrRTQqrUkgduCYi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4P9NTkVC9DDQ9N9z9WUE9MyU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Y3BGgPNER72S9GYDn5tgjkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog wat meer foto's te zien op Instagram
(edit: blijkbaar werkte de link niet, aangepast, hoop dat dit beter gaat)
Keyboard is een Keychron K6 met Novelkeys creams, overgenomen van een mede Tweaker, zie voor een vergelijking met mijn Akko 3068 YouTube
Ik heb zelf Duckies.. met numpad.twit schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:46:
Ik hoop dat jullie hiermee mij een eerste indicatie kunnen geven van de paar opties die ik eens naast elkaar zou moeten zetten en wat achtergrond info over wel/niet custom etc dan ga ik zelf uiteraard weer verder researchen en reviews lezen etc.
Bijvoorbeeld https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1611929
Geen numpad is een beperkt voordeel en als je het toch af en toe gebruikt zou ik gewoon voor met numpad gaan.
Hmm, m'n eerste gedachte zou ook zijn om niet direct in de 'custom' varianten te rollen. De mogelijkheden zijn eindeloos, en er is voor elk wat wils, maar dat maakt het er ook niet makkelijker op. En ook qua beschikbaarheid heb je al snel te maken met group buys etc. Met een degelijke prebuilt kom je een heel eind, helemaal als het je eerste mechanische toetsenbord is!twit schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:46:
Dag allen. Ik ben nieuw hier en zoals een goed tweaker betaamt start ik dan graag met de TS om me zo goed mogelijk te informeren en geen domme vragen te stellen. Nu zie ik dat de TS al wat ouders is en er niet daar direct al aankoop tips genoemd staan maar wel wat instructie is gegeven om om tips te vragen. Bij deze:
Je gaf al aan Leopold en Ducky tegen te zijn gekomen. En dat zijn ook precies de merken die bekend staan om prima spul. Hoewel Ducky ook wat neutralere borden heeft, hebben die ook wel eens de neiging om in te zetten op de GAMER-look. Daar ben ik zelf geen fan van, maar smaken verschillen. Zover ik weet zijn Leopold borden wat neutraler. Wél met kleurtjes, maar wat rustiger. Zal je zeker geen miskoop mee doen.
Wellicht zijn Keychron-bordjes ook nog een optie voor je. Zeer geliefd onder de Mac-users vanwege de draadloze connectiviteit, maar ook prima te gebruiken op een Windows-machien. De meeste modellen hebben bluetooth ingebouwd, en zijn daarnaast ook gewoon bekabeld te gebruiken. Een ander voordeel is dat de meeste modellen ook een hot-swap versie hebben. Maakt het experimenteren met andere switches een stuk makkelijker! Mocht je echt interesse hebben in een 'custom' kan ik dat wel aanraden. Had eerst een Ducky, en heb een Keychron K6 gekocht om mee te experimenteren! De kwaliteit is voor de meeste producten acceptabel. Standaard keycaps zijn vrij goedkoop. Maar zoals ik al zei, misschien een optie om te overwegen als je wat wilt prutsen! Ergowerken.nl levert die bordjes in Nederland, voor 't gemak.
En dan de vraag die je eigenlijk alleen zelf kunt beantwoorden: kan je zonder een numpad? Ik mis 'm in ieder geval niet. En daarnaast vind ik de houding met een korter toetsenbord fijner. Niet dat ik enorm veel met m'n muis schuif ofzo, alleen zit ik wat meer | | ipv \ /. Je kan altijd nog een losse numpad kopen. Overigens heb ik voor kantoor een Keychron K4v2 gekocht. Iets korter dan een normaal toetsenbord, maar wel mét numpad! Al is het wel even wennen zo zonder tussenruimtes...
En last but not least, de switches. Met een prebuilt zit je er meestal wel aan vast, dus dat is wel iets om te overwegen. Op basis van je 70/30 verdeling zou ik zeggen MX Browns (Of Gateron Browns). Voor 't typen is dat over het algemeen de betere optie. Het is een tactile switch, maar niet heel erg. Prima middenweg!
Thuis gebruik ik er 1 met blauwe switches en op het werk een ninja met bruine switches.
Gezien het hybride werken, heb ik geen vast plek meer op kantoor. En moet ik op kantoor elke keer alles in- en uitpakken en daarom zou ik graag een wireless oplossing willen, die in kwaliteit niet onder doet voor de Filco.
Welke lay-out wil je?
TKL, niet kleiner.
Wil je met of zonder numpad?
Zonder
Wil je backlight?
Ik typ blind, backlight is niet nodig.
Welke MX Switch prefereer je?
Bruin, om de collega's te vriend te houden, maar wel feedback te krijgen
Wat je is je budget?
200
Wil je macro toetsen?
Een volume draaiknop zou mooi zijn, maar zeker geen must-have.
Doel van het keyboard?
Zakelijk, software development
Wat weet je al?
Ik heb de volgende draadloze varianten gevonden:
- Filco convertable, zou de veilige keus zijn, maar is wat "ouderwets", mini/micro-USB en batterijen
- Keychron K8, alle wireless features die ik zoek (BT, laden via USB-C), maar is het kwalitatief ook goed (genoeg)?
- Varmilo VCS87, kwalitatief vergelijkbaarder met Filco (denk ik), wel USB-C, maar batterijen ipv accu.
- Skylong (en rebrands daarvan), alle wireless features die ik zoek, maar daar maak ik me nog meer zorgen qua kwaliteit.
De grote vraag is vooral of jullie nog alternatieven hebben die ik heb gemist.
Dank voor je uitgebreide reactie! Dit helpt enorm. Je bevestigt inderdaad mijn eerste indruk rondom custom vs prebuilt. Het was me nog niet zo duidelijk dat met prebuilt je (meestal) niet zelf nog van switches/keys kunt switchen maar ik denk dat dat prima is als ik een vrij gemiddelde eerste keus maak qua switches die past bij de gemiddelde gebruiker. Ook op basis van jouw info, en dat lees ik meer, lijken MX Browns dan een goede keus.Lyrics schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:38:
[...]
Hmm, m'n eerste gedachte zou ook zijn om niet direct in de 'custom' varianten te rollen. De mogelijkheden zijn eindeloos, en er is voor elk wat wils, maar dat maakt het er ook niet makkelijker op. En ook qua beschikbaarheid heb je al snel te maken met group buys etc. Met een degelijke prebuilt kom je een heel eind, helemaal als het je eerste mechanische toetsenbord is!
Je gaf al aan Leopold en Ducky tegen te zijn gekomen. En dat zijn ook precies de merken die bekend staan om prima spul. Hoewel Ducky ook wat neutralere borden heeft, hebben die ook wel eens de neiging om in te zetten op de GAMER-look. Daar ben ik zelf geen fan van, maar smaken verschillen. Zover ik weet zijn Leopold borden wat neutraler. Wél met kleurtjes, maar wat rustiger. Zal je zeker geen miskoop mee doen.
Wellicht zijn Keychron-bordjes ook nog een optie voor je. Zeer geliefd onder de Mac-users vanwege de draadloze connectiviteit, maar ook prima te gebruiken op een Windows-machien. De meeste modellen hebben bluetooth ingebouwd, en zijn daarnaast ook gewoon bekabeld te gebruiken. Een ander voordeel is dat de meeste modellen ook een hot-swap versie hebben. Maakt het experimenteren met andere switches een stuk makkelijker! Mocht je echt interesse hebben in een 'custom' kan ik dat wel aanraden. Had eerst een Ducky, en heb een Keychron K6 gekocht om mee te experimenteren! De kwaliteit is voor de meeste producten acceptabel. Standaard keycaps zijn vrij goedkoop. Maar zoals ik al zei, misschien een optie om te overwegen als je wat wilt prutsen! Ergowerken.nl levert die bordjes in Nederland, voor 't gemak.
En dan de vraag die je eigenlijk alleen zelf kunt beantwoorden: kan je zonder een numpad? Ik mis 'm in ieder geval niet. En daarnaast vind ik de houding met een korter toetsenbord fijner. Niet dat ik enorm veel met m'n muis schuif ofzo, alleen zit ik wat meer | | ipv \ /. Je kan altijd nog een losse numpad kopen. Overigens heb ik voor kantoor een Keychron K4v2 gekocht. Iets korter dan een normaal toetsenbord, maar wel mét numpad! Al is het wel even wennen zo zonder tussenruimtes...
En last but not least, de switches. Met een prebuilt zit je er meestal wel aan vast, dus dat is wel iets om te overwegen. Op basis van je 70/30 verdeling zou ik zeggen MX Browns (Of Gateron Browns). Voor 't typen is dat over het algemeen de betere optie. Het is een tactile switch, maar niet heel erg. Prima middenweg!
Dat beperkt en versimpelt het zoeken al behoorlijk. Dan komen we dus eigenlijk uit bij een Prebuilt van een merk als Ducky , Leopold of Keychron met MX-Brown keys. Voor wat betreft de numpad vind ik het nog lastig. Ik heb nooit een seconde het idee gehad dat mijn Numpad me in de weg zit of het toetsenbord wat te breed maakte, maar sinds ik over het vervangen van mijn toetsenbord nadenken besef ik me regelmatig hoe ver mijn rechter arm eigenlijk naar buiten wijst om te muizen. Ik denk dus dat ik het toch eens ga proberen met een TKL (zo noemen jullie dat meen ik
We komen al ergens. Ik ga een aantal van de suggesties hier genoemd (de Ducky van de andere poster bij Alternate heeft helaas mx-blue switches zie ik) verder naast elkaar zetten en dan ik hopelijk snel iets kiezen.
[ Voor 25% gewijzigd door twit op 18-10-2021 12:25 ]
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Lees veel verschillende verhalen over ze met ook hele verschillende meningen. Met de volledige UHWMPE behuizing zijn ze volgens mij uniek en haat of houd je van ze. Lijkt niet echt een tussen optie bij te zitten. Iemand hier ervaringen met ze?
Zeker. Het waren voorheen werkelijk de prettigste gladste switches zonder dat je er zelf iets mee ging doen. Maar die kwaliteiten kan je inmiddels ook in andere switches vinden, voornamelijk die van Tecsee en JWK met aanduiding V2 / V2.5 met "micropolish" of dus ook UHWMPE.superbok schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:19:
Interessante stock update bij keygem vandaag, althans, dat vind ik. Tangerines zijn nu bij hun te koop, 10 voor 6,50. Stuk goedkoper dan importeren vanuit Azië waar ze nu alleen verkrijgbaar waren. Net op tijd want wilde ze binnenkort daar bestellen, maar dit is een stuk beter.
Lees veel verschillende verhalen over ze met ook hele verschillende meningen. Met de volledige UHWMPE behuizing zijn ze volgens mij uniek en haat of houd je van ze. Lijkt niet echt een tussen optie bij te zitten. Iemand hier ervaringen met ze?
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het geluid van UHWMPE. Of dat nu Cows, Diamonds, OAs, Tangerines of oid is. Maar goed, puur persoonlijk. De nieuwe JWK Quartz met P3 stem is b.v. ook super prettig standaard. Druk em 10x in en je hebt een Tangerine achtige ervaring. (Buiten super slechte spring ping, maar ok) Maar ook daar is het geluid niet helemaal top, beetje te hoog en aanwezig.
En daarna het punt dat als ze toch met Krytox gaat insmeren, je een PC, UHWMPE, Nylon etc etc behuizing toch naar hetzelfde niveau kunt gaan tillen. Al dat gezegd hebbende, het is een goede unieke optie, maar of het je na een paar weken gebruiken nog aanstaat ga je alleen ontdekken door ze te gebruiken. Persoonlijk heb ik ze weer weg gedaan. En dito met m'n Original Aspirations met UHWMPE stammetjes. Prima, maar uiteindelijk had ik toch de voorkeur voor andere switches. En heb ik voor een ander een heel prettig bord kunnen bouwen ermee.
Zeldzaam en gezocht zijn ze nog altijd, dus mooi dat je ze te pakken hebt kunnen krijgen.
Ben erg benieuwd. Vorige week bij MK.eu ook Tecsee Diamonds gehaald voor de 2 stage spring. Kwam later achter dat ze ook een UHWMPE stem hebben, wat opzich niet erg is. Vind de cow switches qua gevoel heel prettig, maar qua geluid wat minder. Misschien dat een van die twee een ander geluid maakt wat ik prettiger vind. Nu nog even kijken of ik ze gaan luben en filmen.djunicron schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 01:36:
[...]
Zeker. Het waren voorheen werkelijk de prettigste gladste switches zonder dat je er zelf iets mee ging doen. Maar die kwaliteiten kan je inmiddels ook in andere switches vinden, voornamelijk die van Tecsee en JWK met aanduiding V2 / V2.5 met "micropolish" of dus ook UHWMPE.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het geluid van UHWMPE. Of dat nu Cows, Diamonds, OAs, Tangerines of oid is. Maar goed, puur persoonlijk. De nieuwe JWK Quartz met P3 stem is b.v. ook super prettig standaard. Druk em 10x in en je hebt een Tangerine achtige ervaring. (Buiten super slechte spring ping, maar ok) Maar ook daar is het geluid niet helemaal top, beetje te hoog en aanwezig.
En daarna het punt dat als ze toch met Krytox gaat insmeren, je een PC, UHWMPE, Nylon etc etc behuizing toch naar hetzelfde niveau kunt gaan tillen. Al dat gezegd hebbende, het is een goede unieke optie, maar of het je na een paar weken gebruiken nog aanstaat ga je alleen ontdekken door ze te gebruiken. Persoonlijk heb ik ze weer weg gedaan. En dito met m'n Original Aspirations met UHWMPE stammetjes. Prima, maar uiteindelijk had ik toch de voorkeur voor andere switches. En heb ik voor een ander een heel prettig bord kunnen bouwen ermee.
Zeldzaam en gezocht zijn ze nog altijd, dus mooi dat je ze te pakken hebt kunnen krijgen.
Blijft leuk al die verschillende switches met kleine verschillen om te zoeken naar je “ultieme” switch. Nu ik weer durock Pom gebruik in m’n ikki blijven ze een van m’n favoriete samen met de aqua kings.
Ik wilde eigenlijk ook wel weer eens wat proberen en de Tangerines kwam ik ook regelmatig tegen als geweldige switch bij veel lijstjes.
Had ook nog Alpaca V2’s op m’n lijstje (ook JWK mt micro polish stem begreep ik), Black Inks en Aqua Kings.
Maarja nog even bezig met m’n Ikki en of ik de Tomsbo PCB toch niet houd, KBD67L en nog wat dure aanschaffen in het vooruitzicht dus wil ze niet alle 3 kopen
[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 19-10-2021 14:35 ]
Die Aqua Kings zijn b.v. grandioos. Maar ze zijn ook van fabriek af bijzonder inconsistent met olie behandeld. Na het proberen te matchen wat er al in zat, heb ik het idee dat het GPL106 is. En dan is het na de verzending niet zo gek dat het niet meer consistent is... Hoor veel mensen ze schoonmaken met een ultrasonische cleaner en dan behandelen met 205 zoals gebruikelijk, maar dan zijn ze helemaal niet meer opmerkelijk. Smeer ze in met 206g2 en 106 mix, na het verwijderen (dus eerst sorteren) van de excessen, en je krijgt een super diep geluid en ongekende gladheid. Ik heb dezelfde mix op andere JWK's ook geprobeerd, waaronder Alpaca v2 (inderdaad de versies na eind 2020 voelen beter!) en dan is de AQ nog steeds duidelijk beter. Gebruik op beide 205 en het verschil is er eigenlijk niet zo heel erg.
Daarnaast hebben veel mensen return issues omdat de top te krap zou zijn. Dat was één batch (hoewel een grote) die met name in the USA terecht is gekomen. Ik heb er nu 250+ behandeld en heb dit probleem nog niet ondervonden.
Favo all round is de AQ met 206/106 mix, geen film (als die er tussen passen heb je ze met teveel geweld open gemaakt) en met Tecsee 63,5 lange slow springs.
Maar Mashmellows met 205 en EVA of MDI foam films (Kelowna b.v.) is ook helemaal top.
Als favo POM kom ik bij creams met ander springs, wat dan ook of JWK Cobalts uit. Cobalts hoeven vooral gewoon 50x minder ingewerkt te worden door die micropolish behandeling.
Maar inderdaad, het is iets té leuk, heb denk ik wel 125+ unieke switches hier... Ok, ook veel troep met standaard cherry kleuren van 4 fabrikanten, maar toch.
Alleen na een tijdje heb je een paar toppers erbij zitten, waardoor je eigenlijk niet zo heel veel nieuws meer hoeft te zoeken. Dan gaat de lol er ergens wel een beetje af. De laatste paar nieuwe switches waren eigenlijk gewoon niets nieuws en zijn in de verzamelbak gegaan voor later.
Om mezelf even te quoten kom ik eigenlijk tot een shortlist van 3-4 bordjes:twit schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:24:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie! Dit helpt enorm. Je bevestigt inderdaad mijn eerste indruk rondom custom vs prebuilt. Het was me nog niet zo duidelijk dat met prebuilt je (meestal) niet zelf nog van switches/keys kunt switchen maar ik denk dat dat prima is als ik een vrij gemiddelde eerste keus maak qua switches die past bij de gemiddelde gebruiker. Ook op basis van jouw info, en dat lees ik meer, lijken MX Browns dan een goede keus.
Dat beperkt en versimpelt het zoeken al behoorlijk. Dan komen we dus eigenlijk uit bij een Prebuilt van een merk als Ducky , Leopold of Keychron met MX-Brown keys. Voor wat betreft de numpad vind ik het nog lastig. Ik heb nooit een seconde het idee gehad dat mijn Numpad me in de weg zit of het toetsenbord wat te breed maakte, maar sinds ik over het vervangen van mijn toetsenbord nadenken besef ik me regelmatig hoe ver mijn rechter arm eigenlijk naar buiten wijst om te muizen. Ik denk dus dat ik het toch eens ga proberen met een TKL (zo noemen jullie dat meen ik) toetsenbord zonder numpad.
We komen al ergens. Ik ga een aantal van de suggesties hier genoemd (de Ducky van de andere poster bij Alternate heeft helaas mx-blue switches zie ik) verder naast elkaar zetten en dan ik hopelijk snel iets kiezen.
- Keychron K8 waar ik dan zou gaan voor hot swappable mechanical brown switches. Pre: kan ik eventueel toch wat gaan expirementeren met switches en wireless is mooi meegenomen
- Leopold FC900R PD PBT MX Brown . Bouwkwaliteit lijkt toch wel de winnaar uit mijn lijstje. Geen wireless en de duurste optie zijn evt minpunten. Ik kan in het Leopol wereldje nog niet goed het '100% gelijkwaardige' equivalent in TKL variant vinden. is dat de 600 serie?
- Ducky One 2 Skyline TKL (Qwerty US, Cherry MX Brown) . Eigenlijk lijkt deze qua features minder dan de Keychron, en qua bouwkwaliteit onder te doen voor de Leopold. Toch zijn Ducky's erg populair, wat is het hoofd argument dat mensen vaak hebben om voor Ducky ipv Leopold te gaan? Is dat gewoon personal favor of gaat het dan vaak toch om prijs bij modellen waar het prijs verschil wel wat groter is?
Ik neig zelf naar de Keychron, komend van een 5 jaar oud 30EUR Logitech low profile membraan keyboard kan ik me niet voorstellen dat ik me heel snel ga irriteren aan de bouwkwaliteit. Maar budget technisch is het geen probleem om voor Leopold of Ducky te gaan als jullie me dat toch sterk zouden aanraden.
En prijs/verkrijgbaarheid tov Ducky.
Bij Keychron (ik geef eerlijk toe, ik ben absoluut geen fan) heb ik er heel kort zelf 1 gehad en paar keer in het wild even gevoeld. Goedkope keycaps zelfs ivm mijn €30 setjes die ik gebruik en wat een holle ratelende meuk stock