Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 21:40
Nou, het moment is daar. Ome henk van fullsize, over naar 65%! Ja, de GK68 is binnen.

Eerste indruk:
Ondanks zijn plastic behuizing voelt hij behoorlijk stevig en solide aan. Hij heeft aardig wat gewicht voor zo'n klein plankje.

Switches:
Vergeleken met de blauwe tactile switches in mijn vorige Havoc toetsenbord typt dit echt als een verademing. Mijn typesnelheid ligt ook gelijk significant hoger, met veel minder fouten dan op het andere bordje.

Morgen komen als het goed is de Bobagums binnen, dus die gaan we naar verwachting er morgenavond direct inrammen. Ook gelijk maar even een blik werpen op het gebrek aan isolatie en kijken of we iets in huis hebben omdat enigsinds te verhelpen.

Keycaps:
Voelen dikker dan ik gewend ben, gewoon de standaard keykaps, en volgens mij een andere 'vorm' dan mn vorige waardoor het typen ook weer een heel stuk soepeler verloopt met minder verkeerde toetsaanslagen en per ongeluk ingedrukte toetsen.

Layout:
Wennen, maar ook weer niet. Eigenlijk alles wat ik 'normaal' gebruik zit op dezelfde plek. Het is even zoeken naar referentiepunten die ik blind wel eens gebruikte om bepaalde toetsen te vinden. Enige echte nadeel: de backspace, die zit verder naar rechts dan je gewend bent. WHY?

Al met al, mooie eerste koop! Morgen de bobagyms en me ondertussen eens verdiepen in andere keycaps.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:20

Flapmo

and back is gigi!

Cebby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:55:
[...]

Weet niet precies waar je de Durocks vandaan wilt halen, maar ik zou dan eerder gaan voor Silent Alpacas van Mykeyboard: paar euro goedkoper waarschijnlijk, sneller op je deurmat, Europese vendor en support direct vanuit België als dat nodig is. Verder is het precies dezelfde switch, maar dan in een ander kleurtje.

Andere optie is te kiezen voor Gazzew Bobagums, ook silent en beschikbaar bij SplitKB. Zou dat persoonlijk eerder doen als je een switch wilt die zonder mods beter is.

Stabs van de EP84 zijn redelijke voor zover ik kan vinden, lijkt me niet dat de gemiddelde 3rd party platemount stab veel verschil gaat maken als je er niet een beetje lube voor gebruikt.
Ik heb silent alpacas lubed & filmed op een van mijn bordjes. Zeker een aanrader als je silent linears wilt. De boba u4s als tactile variant is ook erg fijn.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Henkie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:30:
[...] Enige echte nadeel: de backspace, die zit verder naar rechts dan je gewend bent. WHY?

Al met al, mooie eerste koop! Morgen de bobagyms en me ondertussen eens verdiepen in andere keycaps.
Die backspace zit gewoon echt verkeerd op dat bord vind ik. Een 'echte' 65% heeft de grave (`) op fn onder escape zitten. Begrijp nog steeds niet wie dat heeft bedacht.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de bobagums!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:42
Cebby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:55:
[...]

Weet niet precies waar je de Durocks vandaan wilt halen, maar ik zou dan eerder gaan voor Silent Alpacas van Mykeyboard: paar euro goedkoper waarschijnlijk, sneller op je deurmat, Europese vendor en support direct vanuit België als dat nodig is. Verder is het precies dezelfde switch, maar dan in een ander kleurtje.

Andere optie is te kiezen voor Gazzew Bobagums, ook silent en beschikbaar bij SplitKB. Zou dat persoonlijk eerder doen als je een switch wilt die zonder mods beter is.

Stabs van de EP84 zijn redelijke voor zover ik kan vinden, lijkt me niet dat de gemiddelde 3rd party platemount stab veel verschil gaat maken als je er niet een beetje lube voor gebruikt.
Dank! Ja die switches zijn inderdaad beter verkrijgbaar en een stuk goedkoper.
Het enige waar ik nog over twijfel is om de EP84 met Silent Alpacas of Bobagums te bestellen of de AK84S die gepreordered kan worden. Na dit topic gelezen te hebben, ben ik wel wat huiverig geworden dat dit wel maanden kan duren voordat het geleverd is. Klop dat?
https://epomaker.com/products/epomaker-ak84s-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
_Uploader_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:46:
[...]

Dank! Ja die switches zijn inderdaad beter verkrijgbaar en een stuk goedkoper.
Het enige waar ik nog over twijfel is om de EP84 met Silent Alpacas of Bobagums te bestellen of de AK84S die gepreordered kan worden. Na dit topic gelezen te hebben, ben ik wel wat huiverig geworden dat dit wel maanden kan duren voordat het geleverd is. Klop dat?
https://epomaker.com/products/epomaker-ak84s-1
Eigen keuze of je voor wireless wilt gaan, pas in ieder geval op dat je het juiste bord besteld dan met mechanische en niet die met optische switches. Anders valt er weinig van switch te wisselen.

Weet niet precies waar je op doelt, maar in het geval van Epomaker is het vaak gewoon een rebranded bord dat al bestaat. De EP84 is ook gewoon een Keycool 84. Ze worden allemaal gemaakt in de fabriek van Skyloong. Niet echt iets wat maanden gaat duren waarschijnlijk, gewoon een pre-order.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Henkie Nice!

Over de isolatie, ik kan je van harte aanbevelen het bord vol te stoppen met neophreen (strips). Zorgt voort wat gewicht dempt goed en zorgt voor een diep geluid :)

Qua layout, ja die backspace en ik vind de tilde (~) ook irritant zitten :|

@_Uploader_ Als je even kan wachten, ik heb nu Silent Aplaca's en krijg hopelijk één dezer dagen mijn Bobagums binnen. Ik kon bar weinig vergelijkingen vinden dus heb ze beide maar besteld maar deel graag de ervaring met beide :)

Vanavond bericht gehad dat mijn KBD67 lite klaar staat voor verzenden. Had mijn order gewijzigd van de BT naar de normale versie en 2x bevestiging daarvan maar durf te wedden dat ik toch de BT versie ga krijgen :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Cebby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Eigen keuze of je voor wireless wilt gaan, pas in ieder geval op dat je het juiste bord besteld dan met mechanische en niet die met optische switches. Anders valt er weinig van switch te wisselen.

Weet niet precies waar je op doelt, maar in het geval van Epomaker is het vaak gewoon een rebranded bord dat al bestaat. De EP84 is ook gewoon een Keycool 84. Ze worden allemaal gemaakt in de fabriek van Skyloong. Niet echt iets wat maanden gaat duren waarschijnlijk, gewoon een pre-order.
Wireless zal ik in de praktijk niet vaak gebruiken en de AK versie is weer wat duurder. Ik heb de mechanische variant van de EP84 besteld.
sapphire schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:12:

@_Uploader_ Als je even kan wachten, ik heb nu Silent Aplaca's en krijg hopelijk één dezer dagen mijn Bobagums binnen. Ik kon bar weinig vergelijkingen vinden dus heb ze beide maar besteld maar deel graag de ervaring met beide :)

Vanavond bericht gehad dat mijn KBD67 lite klaar staat voor verzenden. Had mijn order gewijzigd van de BT naar de normale versie en 2x bevestiging daarvan maar durf te wedden dat ik toch de BT versie ga krijgen :|
Een uurtje geleden heb ik de Bobagums besteld :X, maar erg bedankt voor het aanbod en ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn tussen die twee. (y). Nu maar afwachten totdat ik mijn eerste mechanisch bordje kan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howie14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:10
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met de Boba U4 62gr en 68gr? En of er veel verschil tussen zit? Ik druk mijn toetsen meestal helemaal door tot de bodem, en normaal zou ik dan voor de zwaardere veer gaan, maar ik lees hier en daar dat de 62gr van de Boba U4 ook al redelijk zwaar aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 12:21

FCA

Howie14 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:20:
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met de Boba U4 62gr en 68gr? En of er veel verschil tussen zit? Ik druk mijn toetsen meestal helemaal door tot de bodem, en normaal zou ik dan voor de zwaardere veer gaan, maar ik lees hier en daar dat de 62gr van de Boba U4 ook al redelijk zwaar aanvoelen.
Ik heb alleen de 62gr, kan dus niet zeggen of de 68gr veel zwaarder is, maar ik vind de 62gr al aan de zware kant. Als ik vergelijk met de Aliaz 70g (ook een stille tactile) dan vind ik de Boba U4 62gr eigenlijk zwaarder aanvoelen. Kan natuurlijk ook komen omdat de bump ergens anders zit: bij de Boba bovenin, bij de Aliaz ergens in het midden. Vanwege die eigenschap druk ik de Boba's ook altijd helemaal in, als je eenmaal door de bump bent is er geen houden meer aan :+
Trouwens, ook vergeleken met Gateron Ink Black (60g operating, 70g bottom) vind ik de Boba's zwaarder (is weliswaar een lineaire switch, maar toch).

Ze zijn wel zalig stil en een fijne bump, alleen aan de zware kant. Misschien eens kijken of ik de veer kan vervangen door een lichtere (ik heb nog een set Reds liggen waar ik niks mee doe), als ik me echt verveel.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
Cebby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:25:
[...]

Die backspace zit gewoon echt verkeerd op dat bord vind ik. Een 'echte' 65% heeft de grave (`) op fn onder escape zitten. Begrijp nog steeds niet wie dat heeft bedacht.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de bobagums!
Bobagums zijn binnen, én gemonteerd. Man wat valt het nog tegen om al die caps eraf te trekken én daarna alle switches nog, haha! Nu al zin om het bord weer uit elkaar te trekken om de case te isoleren en wat te proberen met luben.

Switches:
Flui-ster-stil. Jeetje. Maakt nog minder geluid dan een membraan toetsenbordje. Ze zijn wel aardig wat 'zwaarder' om in te drukken dan de Gateron Browns, beetje mushy onderin, maar dat is natuurlijk de demping.

Ik merk ook dat ze minder actuation nodig hebben, heb met deze switches wat meer per ongeluk aanslagen dan met de browns

Al met al een hele mooie switch, zeker geen spijt.

Enige wat echt nog een herrie maakt is de spatiebalk, dus dat wordt het volgende project om daar wat aan te doen, tips welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howie14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:10
FCA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:26:
[...]

Ik heb alleen de 62gr, kan dus niet zeggen of de 68gr veel zwaarder is, maar ik vind de 62gr al aan de zware kant. Als ik vergelijk met de Aliaz 70g (ook een stille tactile) dan vind ik de Boba U4 62gr eigenlijk zwaarder aanvoelen. Kan natuurlijk ook komen omdat de bump ergens anders zit: bij de Boba bovenin, bij de Aliaz ergens in het midden. Vanwege die eigenschap druk ik de Boba's ook altijd helemaal in, als je eenmaal door de bump bent is er geen houden meer aan :+
Trouwens, ook vergeleken met Gateron Ink Black (60g operating, 70g bottom) vind ik de Boba's zwaarder (is weliswaar een lineaire switch, maar toch).

Ze zijn wel zalig stil en een fijne bump, alleen aan de zware kant. Misschien eens kijken of ik de veer kan vervangen door een lichtere (ik heb nog een set Reds liggen waar ik niks mee doe), als ik me echt verveel.
Bedankt voor je reactie. Ik type nu zelf op T1 Durocks 67gr, die vind ik eigenlijk niet zo zwaar. Ook de Kailh Box Navy of Jades kan ik prima op typen en zijn niet te zwaar voor mij. Als ik het zo hoor dan maakt het niet zo veel uit voor mij voor welk gewicht ik ga met de Boba's. Op kantoor zullen ze in elk geval er blij mee zijn dat er minder geluid vanaf mijn toetsenbord gaat komen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 12:54
Eergisteren mijn tweedehands ID80 met gateron yellows en aliexpress olive pbt keycap setje voor het eerst kunnen proberen en wat een geweldige ervaring is dat. Het voelt zoveel meer premium dan mijn budget plankjes. Het klinkt ook een heel stuk beter, ik weet dat het word gezien als een instapbord en de gaterons als instap switches, voor mij is het een flinke stap vooruit.

Nu ook graag iets wat meer lijkt op deze ervaring maar dan voor werk dus als vervanging van de MagicForce68 met Outemu blacks.
Ik heb 5 jaar geleden een zware lederen hoes gemaakt voor mijn MagicForce en die is mijn meer waard dan dat hele toetsenbord, ik wil die dan ook graag blijven gebruiken.

Weten jullie een leuk upgrade plankje met ongeveer de MagicForce68 afmetingen zodat deze in dezelfde hoes past? Hij mag geen F-row hebben, dat past niet, fractie breder kan wel, hotswap heeft de voorkeur.
Ik weet dat ik veel vraag maar als het iets kan zijn wat gewoon op voorraad is en niet meer kost dan de ID80 is dat helemaal mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@R3m3d7 Wat ik lees over de ID80 is daar helemaal niets mis mee hoor, en wbt de Yellow. Budget of niet die dingen zijn geweldig ;) Als je ze lubed zijn ze helemaal top!

Vandaag een productieve dag, niet eens voor mijn maar qua spulletjes-ontwikkeling :)
Krijg net bericht van PostNL dat mijn LCET Jokers en Bobagums morgen bezorgd worden, geen woord over importkosten/BTW?

En mijn KBD67 Lite was/is opgestuurd maar helaas bericht gehad dat ze door de drukte de wijziging van de order niet gezien hebben dus de BT versie opgestuurd hebben. Het kan nog gewijzigd worden maar dan word het als aller, aller, allerlaatste verstuurd. Wat ik op de discord zag zal dat denk ergens volgende week zijn? Nouja al duurt het 2 weken, na 3 maanden wachten kan ik daar ook niet meer wakker van liggen. Liever dat dan geen RGB en geen VIA denk ik :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:01:
@R3m3d7 Wat ik lees over de ID80 is daar helemaal niets mis mee hoor, en wbt de Yellow. Budget of niet die dingen zijn geweldig ;) Als je ze lubed zijn ze helemaal top!

Vandaag een productieve dag, niet eens voor mijn maar qua spulletjes-ontwikkeling :)
Krijg net bericht van PostNL dat mijn LCET Jokers en Bobagums morgen bezorgd worden, geen woord over importkosten/BTW?

En mijn KBD67 Lite was/is opgestuurd maar helaas bericht gehad dat ze door de drukte de wijziging van de order niet gezien hebben dus de BT versie opgestuurd hebben. Het kan nog gewijzigd worden maar dan word het als aller, aller, allerlaatste verstuurd. Wat ik op de discord zag zal dat denk ergens volgende week zijn? Nouja al duurt het 2 weken, na 3 maanden wachten kan ik daar ook niet meer wakker van liggen. Liever dat dan geen RGB en geen VIA denk ik :)
Ben erg benieuwd wat je van de Bobagums vind. Ik ben er (los van het geluid natuurlijk) nog niet volledig van overtuigd tov hoe de browns voelde..

De initiële druk die nodig is voor een toetsaanslag is zo laag en daarna worden ze heel zwaar..

Zou dit komen omdat ze linear zijn, of vooral omdat ze zo stil zijn en demping hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Ben erg benieuwd wat je van de Bobagums vind. Ik ben er (los van het geluid natuurlijk) nog niet volledig van overtuigd tov hoe de browns voelde..

De initiële druk die nodig is voor een toetsaanslag is zo laag en daarna worden ze heel zwaar..

Zou dit komen omdat ze linear zijn, of vooral omdat ze zo stil zijn en demping hebben?
Ligt er aan welke Boba’s je hebt maar Browns hebben een actuation force van 45 gram wat flink lichter aanvoelt als je 62 of zelfs 67gram Bobagums hebt.
Ik heb overigens 52gram besteld omdat ik de 50gram van mijn Yellows nét iets lekkerder vind dan 62grams switches die ik heb.

Vanavond komen ze als het goed is binnen, of ik ze gelijk ga monteren is alleen de vraag :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Ligt er aan welke Boba’s je hebt maar Browns hebben een actuation force van 45 gram wat flink lichter aanvoelt als je 62 of zelfs 67gram Bobagums hebt.
Ik heb overigens 52gram besteld omdat ik de 50gram van mijn Yellows nét iets lekkerder vind dan 62grams switches die ik heb.

Vanavond komen ze als het goed is binnen, of ik ze gelijk ga monteren is alleen de vraag :+
Actuation force ja, maar meestal gaat het om de bottom-out. Een brown heeft een bottom-out van 60g en het verschil met een 62g boba valt dan wel mee.

Ook yellows hebben een bottom out van 60g trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Ja dat is dus het gekke. Maar het zal ook vast komen door linear vs tactile. de boba's triggeren al na een mm of 2 van indrukken. de browns wachten echt op de tactile 'click'. Merk dat dat met mijn typestijl prettiger werkt.

Misschien de Boba U4 ook maar gaan proberen..

[ Voor 3% gewijzigd door Henkie op 23-07-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Cebby Dat was ik vergeten ja, en om het dan duidelijker te maken is bij de Boba's de 52/62/68gram de bottom out en niet de actuation :p

@Henkie Meestal ligt de actuation wel op 2mm alleen met een bump er in voelt het zwaarder vind ik. En dan te bedenken dat de bump van een Brown switch echt heel subtiel is vergeleken met ongeveer alles wat op een Holy Panda moet lijken :+

Hier vanavond de PostNL aan de deur met 2 setjes switches, dus tenzij ik een naheffing krijg zijn ze dus nét op tijd het land binnen gekomen (30 juni :9 ).

De Bobagums, ik snap waar de naam vandaan komt :+
Ik heb er snel één tussen de Alpaca's gezet en stock is de Bobagum in ieder geval stiller! Zij het minimaal maar de Silent Alpaca heeft wat meer een tikje waar ik al eerder over gevallen ben, maarja die gebruik ik nu lubed en filmed en dan is die ook wel erg smooth. Beide goede switches maar als je geen zin hebt in werk zou ik sowieso de Bobagum pakken qua geluid. Of ze mushy/zompig typen kan ik nog niet zeggen dat probeer ik later met een bord vol :9.

Puur omdat het nog voor een leuke prijs kon voor de fun op aanraden van @djunicron LCET Jokers besteld. Als je de laatste maanden alleen op silent switches en lubes Yellows werkt is een non-silent tactile best weer even schrikken qua geluid _O-
Ook even kort geprobeerd maar stock kan ik er weinig mee, beetje hol en schel geluid, wel een lekkere bump. Maargoed zoals @djunicron al zei hebben ze wel lube nodig en aangezien ik toch bezig was met mijn laatste beetje Krytox er één gelubed. Geluid gelijk een stuk dieper en het holle, schelle gaat er af, nette diepere "thock", Voor net geen €24 erg leuke switches.

Jammer dat ik ondertussen 8 setjes switches heb en maar één (binnenkort 2) bord(en) :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Hahahaha ja dat klinkt bekend @sapphire . Kut hobby. Heb net een paar browns een paar vegen gegeven met meebestelde krytox.. die 205 blablabla g0. Haalt voor mij het té schelle geluid uit de browns, klinkt erg acceptabel dus ik heb al een idee hoe mijn weekend eruit gaat zien!

Enige wat echt onacceptabel veel *** herrie maakt is die spatiebalk. Dit komt natuurlijk door de stabalizers etc. Wat is een goede manier om dit te verminderen?

Oja, ook dit weekend eens kijken of ik de case wat kan dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat ik het té leuk vind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_4eRg35Gr_yM8x8yO7yaxAyqWA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSAoYUfBHQWGuFycJ1hAqK4X.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzTyFV2hjkKnf4GDJCe9MYC5uq0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ8Tuqi5tIJATC2L3Rg9GTDE.jpg?f=fotoalbum_medium
Spreekt denk voor zich welke welk is :+

@Henkie De scratchynes en de springping verdwijnen aardig als je de Browns lubed inderdaad :)
Pas wel op dat je de pootjes en de leef niet per ongeluk meeneemt.

Ja die spaties ook bij mij een ‘probleem’. Ik heb de standaard mods op alle stabs gedaan; band aid, clippen, krytox in de behuizingen en vet op de ijzers. Ze zijn allemaal stil maar soms klappert de spatie toch nog, ik zet probleem tussen aanhalingstekens want echt heel erg is het niet meer. Ondertussen is mijn bord stiller dan het dure wireless MS bord van mijn collega :+

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 24-07-2021 10:30 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:28:

@Henkie De scratchynes en de springping verdwijnen aardig als je de Browns lubed inderdaad :)

Ja die spaties ook bij mij een ‘probleem’. Ik heb de standaard mods op alle stabs gedaan; band aid, clippen, krytox in de behuizingen en vet op de ijzers. Ze zijn allemaal stil maar soms klappert de spatie toch nog, ik zet probleem tussen aanhalingstekens want echt heel erg is het niet meer. Ondertussen is mijn bord stiller dan het dure wireless MS bord van mijn collega :+
Ja maandag komt m'n isolatiespul, dan ook de stabs maar doen. Heb alleen geen vet voor op de ijzers, maarja.

Het weekend rustig luben en dan maandag of dinsdag de boel uit elkaar en weer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:28:
Omdat ik het té leuk vind:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spreekt denk voor zich welke welk is :+

Ahh, twee excellente switches! Het zijn daarnaast twee heel héél bijzondere switches voor mij, omdat het in beide gevallen 3203 vereiste! Ik heb echt nog 20ml van het spul, maar ik gebruik het nog maar zelden, omdat de meeste switches, ook tactiles, prima met 205 behandeld kunnen worden en dan beter klinken.

Maar bobagums als je ze voor de stilte wilt gebruiken en niet om te swappen, worden echt heel erg veel beter van 3203.

En LCET jokers klinken amper beter met 205, en voelen (blind getest) toch echt net wat beter met 3203. Wonderbaarlijk.

Zou voor de stabs de pleisters lekker achterwegen laten. ALS je al iets erin gaat plakken, pak dan PTFE plakband, in een zeer dunne maat. Onwijs rot klusje, maar werk zeer zeer goed. Alternatief, kapton tape gaat ook best goed. Krytox DBX is ook voor stille builds wel aan te raden, dat gaat er lang niet zo snel af als siliconen vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Ik lees ook veel over de durock V2 stabilizers..

Losse PTFE en de juiste smeersels kosten me volgens mij met zoveel als een nieuwe set van die durocks?

Weet alleen niet of ze compatibele zijn voor mijn gx68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Henkie schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:56:

Losse PTFE en de juiste smeersels kosten me volgens mij met zoveel als een nieuwe set van die durocks?

Als het goed is heeft je gx68 plate mount stabs. Die Durocks zijn pcb mount.

Maar zelfs dan, het verschil is vooral dat die stabs vooral al heel erg smooth zijn en er geen clipping nodig is. Je zult toch moeten modden om rattle te voorkomen met wat dielectric grease, siliconenvet of XHT-BDZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 10:52
Hallo,

Kort vraagje, als dit in aankoopadvies moet dan laat maar weten en zal ik het hier verwijderen.

Welke hot swappable bord zouden jullie adviseren, en voornamelijk, waar bestellen in de keyboard wereldje?

Ik zoek een tenkeyless / 75% hot swappable bord (eigenlijk iets met gewoon pijltjestoetsen optie) waarbij ik zelf de switches erop moet zetten en de keycaps (of als prijs gunstig is alleen de switches).

Ik had al gekeken naar een "Royal Kludge RK68", maar 85 euro via amazon.de en alleen in het wit... en 60 euro via lightinthebox, maar beetje wantrouwig daar. Ook 65 euro via aliexpress, maar hoe dat met belastingen gaat dan...
Had ook gekeken naar de Keychron K8, maar is 120 bij ergowerken, en de K6 is ook 115 daar en lange levertijd.
Een leeg bord zoals de GK64XS spreekt me ook aan, dan gewoon via iets zoals banggood vanuit cz laten komen.

Uiteindelijk doel is er om waarschijnlijk er bobagums in te zetten of zealPC zilents, zodat ik de keyboard gewoon mee naar het werk kan nemen zonder dat mensen koffiebekers naar mn hoofd gooien. Gebruik thuis gewoon een full size coolermaster ck550 met gateron browns, en het geluid daarvan is bottoming out iets te luid voor de meeste mensen.

Groet

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Henkie schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:56:

Je kan ook Durock Plate mount nemen, zijn met een beetje siliconenvet uitstekend. Heb die combo zitten op m'n NK65EE. De stabs zijn rond de 15 euro volgens mij en vet iets van 7 in de bouwmarkt.

Vandaag eindelijk klaar met het luben en filmen van hele onbekende switchtes. Kon er vrij weinig over vinden in ieder geval, cow switches met UHMWPE stem. Heb een kleine maand Boba U4T's gebruikt, maar heb toch liever linear. Ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen. Eerste indruk is erg smooth en mooi geluid. Lees veel verhalen over UHMWPE en wil het nu zelf testen. Geluid is in vergelijking met de U4T's veel zachter en wat meer richting de "clack" kant. Ben daar sowieso wel fan van, favoriete linear is namelijk de Durock POM.

Het begint al een hele collectie te worden inmiddels. Bonus punten voor diegene die ze allemaal weet te benoemen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJPfEtuyHw2dcnSuoxzjo_4ihf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAE1ovbrJO886bFL5gPpNcAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-05 07:53
Erg lastig om het betere mechanische toetsenbord te vinden voor Belgische layout of vergis ik me?

Een Ducky lijkt me goede value voor iets boven de standaard Corsair keyboards te gaan zitten maar ik zoek me suf en kan nergens winkels vinden die deze voorradig hebben, kunnen leveren of gelijk wat. Zonde want die Skyline keycaps vind ik wel erg leuk om zien. Zo'n wit retro bord met wat blauwe of grijze toetsen ziet er ook erg knap uit maar aangezien meeste van men peripherals zwart zijn is dat mss een minder goed idee.

US Layout is ook een optie maar aangezien ik werk op verschillende computers heb ik geen zin om overal keyboards te vervangen of te switchen tussen layouts.

Zat dan te denken om misschien toch zelf een net bordje te maken maar ik stoot dan precies weer op hetzelfde probleem om 'Belgian layout' keycaps te vinden.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? In welke richting zoek ik best verder?

[ Voor 13% gewijzigd door JacobsT op 26-07-2021 17:12 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Laatst online: 18:36
JacobsT schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:11:
Erg lastig om het betere mechanische toetsenbord te vinden voor Belgische layout of vergis ik me?
Gelijkaardig verhaal hier: ik gebruik al eeuwen een Cherry RS 6000 M, heel tevreden van, maar zat te kijken naar mechanische keyboards en dan heb je erg weinig keuze als je een Belgisch Azerty gewoon bent. Let op: Frans Azerty is niet hetzelfde trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
anoniem987654 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:52:
Hallo,

Kort vraagje, als dit in aankoopadvies moet dan laat maar weten en zal ik het hier verwijderen.

Welke hot swappable bord zouden jullie adviseren, en voornamelijk, waar bestellen in de keyboard wereldje?

Ik zoek een tenkeyless / 75% hot swappable bord (eigenlijk iets met gewoon pijltjestoetsen optie) waarbij ik zelf de switches erop moet zetten en de keycaps (of als prijs gunstig is alleen de switches).

Ik had al gekeken naar een "Royal Kludge RK68", maar 85 euro via amazon.de en alleen in het wit... en 60 euro via lightinthebox, maar beetje wantrouwig daar. Ook 65 euro via aliexpress, maar hoe dat met belastingen gaat dan...
Had ook gekeken naar de Keychron K8, maar is 120 bij ergowerken, en de K6 is ook 115 daar en lange levertijd.
Een leeg bord zoals de GK64XS spreekt me ook aan, dan gewoon via iets zoals banggood vanuit cz laten komen.

Uiteindelijk doel is er om waarschijnlijk er bobagums in te zetten of zealPC zilents, zodat ik de keyboard gewoon mee naar het werk kan nemen zonder dat mensen koffiebekers naar mn hoofd gooien. Gebruik thuis gewoon een full size coolermaster ck550 met gateron browns, en het geluid daarvan is bottoming out iets te luid voor de meeste mensen.

Groet
Via de Epomaker site heb ik de EP84 besteld en deze is inmiddels onderweg.
Via Splitkb heb ik bobagums besteld en die zijn zeer snel geleverd! Misschien ook een optie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een feest :+

Komt je bord na 4 maanden wachten binnen en hebben ze (zoals verwacht dus dat scheelt) de verkeerde opgestuurd dus kan ik er nog niets mee :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
_Uploader_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:12:
[...]

Via de Epomaker site heb ik de EP84 besteld en deze is inmiddels onderweg.
Via Splitkb heb ik bobagums besteld en die zijn zeer snel geleverd! Misschien ook een optie voor jou?
nice nice, mag ik vragen hoeveel ze vragen voor de levering bij Epomaker, inclusief nederlandse import tax? Helaas is de EP84 niet wireless wat wel super nice zou zijn.

Vandaar dat ik nogsteeds kijk naar de gk64xs en de gk73xs, met een lichte voorkeur naar de gk64 omdat die layout er mooiere keycaps te vinden zijn lijkt me zo 8)7 (of ik google niet goed) moet dan alleen de rechter shift en delete omcoderen naar een F5 en F9 die nodig zijn voor mijn favoriete python IDE.

Zal zeker Splitkb gebruiiken voor de keyswitches ter zijnde tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
anoniem987654 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:59:
[...]

nice nice, mag ik vragen hoeveel ze vragen voor de levering bij Epomaker, inclusief nederlandse import tax? Helaas is de EP84 niet wireless wat wel super nice zou zijn.

Vandaar dat ik nogsteeds kijk naar de gk64xs en de gk73xs, met een lichte voorkeur naar de gk64 omdat die layout er mooiere keycaps te vinden zijn lijkt me zo 8)7 (of ik google niet goed) moet dan alleen de rechter shift en delete omcoderen naar een F5 en F9 die nodig zijn voor mijn favoriete python IDE.

Zal zeker Splitkb gebruiiken voor de keyswitches ter zijnde tijd
Ik heb voor de YunExpress optie gekozen. Op de website staat 0 euro voor invoer en bezorgkosten, dus ik ben benieuwd of er een naheffing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anoniem987654
_Uploader_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Ik heb voor de YunExpress optie gekozen. Op de website staat 0 euro voor invoer en bezorgkosten, dus ik ben benieuwd of er een naheffing komt.
Interessant.

Zal duimen voor je en ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
_Uploader_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Mijn GK68X daar ook besteld, bezorgd met yunexpress. Geen naheffingen gehad oid, vrij vlotte levering ook.
sapphire schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:23:
Wat een feest :+

Komt je bord na 4 maanden wachten binnen en hebben ze (zoals verwacht dus dat scheelt) de verkeerde opgestuurd dus kan ik er nog niets mee :+
Wat heb je nu ontvangen dan? Kbd67 lite bluetooth? Heeft deze geen draadje om aan te sluiten ook?

[ Voor 33% gewijzigd door Henkie op 27-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Henkie Ja de BT versie.

Die heeft geen RGB backlight en geen QMK/VIA support (wel TMK).
Lichtelijk mijn eigen schuld want ik heb de verkeerde besteld maar ook 2x de bevestiging dat het gewijzigd was en goed zou komen. Uiteindelijk door de drukte bij Candykeys hebben ze gewoon elk bord in een doos gegooid en niet naar de opmerkingen bij de bestelling gekeken.
Jammer, balen zo maar kan gebeuren en ze communiceren iig wel vriendelijk en netjes dus komt vast goed.

Gisteren bij het bekijken schoot het me nog te binnen, heeft iemand nog een aanrader voor een keyboard case voor een 65% KB (carrying case). Ik had die van KBDfans gezien voor iets van $45 dacht ik maar met BTW en import word dat nog prijziger en op Ali is blijkbaar alles voor platte borden :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
@Henkie Ja de BT versie.

Lichtelijk mijn eigen schuld want ik heb de verkeerde besteld maar ook 2x de bevestiging dat het gewijzigd was en goed zou komen. Uiteindelijk door de drukte bij Candykeys hebben ze gewoon elk bord in een doos gegooid en niet naar de opmerkingen bij de bestelling gekeken.
Jammer, balen zo maar kan gebeuren en ze communiceren iig wel vriendelijk en netjes dus komt vast goed.

Gisteren bij het bekijken schoot het me nog te binnen, heeft iemand nog een aanrader voor een keyboard case voor een 65% KB (carrying case). Ik had die van KBDfans gezien voor iets van $45 dacht ik maar met BTW en import word dat nog prijziger en op Ali is blijkbaar alles voor platte borden :?
Bedoel je deze? Oblotzky heeft er ook nog iets. Hopelijk komt het goed met Candykeys, zullen vast druk bezig zijn met al die lites. Heb overigens van de week een siliconen demper gekocht voor de lite op KBDFans op Ali om te kijken wat het effect zal zijn. Voor 20euro het proberen waard en beter dan zelf eentje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
@Henkie Ja de BT versie.

Ik zal mijn toetsenbord dan vast niet tot zijn volle potentieel gebruiken, maar wat kan bv mijn GK68X met de software? los van MOAR RGB natuurlijk..

Ben ook begonnen met het luben van mn gat browns. Gaat stuk makkelijker en niet zo langzaam als ik dacht. 14 switches in half uurtje...

vanavond bordje uit elkaar, isoleren en de browns er weer in.

[ Voor 9% gewijzigd door Henkie op 27-07-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Weer een domme vraag hier 8)7

Ik denk dat ik voor de gk64xs ga, in combinatie met boba u4 switches via splitkb. De laatste schijnen ook mooi stil te zijn.

Ik was aan het kijken wat ik verder nog nodig had. Dus iets van een keycap opener, wat lube, een dunne kwast (hier alleen dikke liggen) en wat foam. Ik las al in een ander topic dat silicone vet ook al goed was?

Echter nu mijn probleem, ik heb nog een bon van bol.com liggen, maar welke nederlandse zoektermen gebruiken jullie zoal? Ik spendeer dagen op engelse papers en stackexchange topics dus soms kom ik er niet helemaal uit. Zag bijvoorbeeld al:

https://www.bol.com/nl/nl...d9JEw.2_9.20.ProductTitle <- opener, veelste duur lijkt mij

https://www.bol.com/nl/nl...d9JEw.2_9.11.ProductTitle <- switch puller, ook aan hoge kant

En wanneer ik op siliconenvet zoek of dergelijke zie ik vaak die voor o-ringen en espressomachines?? 8)7
En voor neopreen foam krijg ik allemaal laptoptassen aangeboden... of een sheet van 6mm dik. Ik las vaak dat tussen de 3 en 5mm foam nodig is?

Dus welke zoektermen gebruiken jullie voor nederlandse websites, of is het vluchten geblazen naar de duitse amazon? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Ik zal mijn toetsenbord dan vast niet tot zijn volle potentieel gebruiken, maar wat kan bv mijn GK68X met de software? los van MOAR RGB natuurlijk..

Ben ook begonnen met het luben van mn gat browns. Gaat stuk makkelijker en niet zo langzaam als ik dacht. 14 switches in half uurtje...

vanavond bordje uit elkaar, isoleren en de browns er weer in.
De baselayer aanpassen kan niet, opzich niet zo'n probleem maar bv F5 onder de capslock zetten lijkt me wel fijn. Daarnaast lijkt het bord pertinent Fn+capslock als F5 langer dan een dag te willen onthouden en mijn Fn+ random knop voor Printscreen. Terwijl de hele numpad en Fx toetsen allemaal prima opgeslagen blijven :?
Plus ik wilde een 2e bord voor erbij, blijft de KBD67 Lite thuis en gaat de GK68x mee naar werk (nu ook al 4x per week).

@anoniem987654 Ik heb je post al 3x doorgelezen maar zoek de domme vragen nog steeds ;)

Als je die switches niet gaat luben heb je geen opener nodig, die Boba U4 S (uitvaande van de Silent omdat je het over stil hebt) zijn stock al erg goed! Het is dus niet noodzakelijk om ze te luben maar als mensen dat willen kreeg ik hier de tip om die Boba's te smeren met tribosys 3203. Zelf de bekende Krytox 205 G0 gebruikt maar dat effect is nihil.

Switchpuller zit een basic exemplaar bij het bord geleverd maar die je linkt is een stuk fijner en verkrijgbaar op Ali voor €2~3.

Foam is lastig, Neophreen is redelijk betaalbaar en nog te vinden. Zelf heb ik strips bij rubberwebshop.nl of zoiets besteld. Goedkoopste die ze hadden was iets van €15 inc verzenden voor 3x 10m 1x10mm ofzo. Hiervoor heb ik via Amazon een rol gekocht bij een Britse zaak van 1,5x10mm en dat beviel goed, het is wat werk maar goed op maat te knippen en plakken en dempt als een malle :)

Qua vet, dat word gebruikt om de ijzers van de stabs in te smeren. De Engelse term is dielectriic grease die vaak gebruikt word. Wat ik kon vinden is dat een dikker vet welke niet geleid. Uiteidnelijk dacht ik siliconevet van Grifoen geprobeerd maar ik zou denk wel iets dikkers willen.

Kan morgen anders wel mijn Crappy youtube filmpjes linken en links van dingen maar dan moet ik er even voor gaan zitten ;)

Overigens ben ik ook absoluut geen expert en herken je vragen. Ze zijn niet dom want/en de keeb wereld is extreem subjectief en ingewikkeld :+

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 27-07-2021 20:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:58
anoniem987654 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:49:
Weer een domme vraag hier 8)7

Ik denk dat ik voor de gk64xs ga, in combinatie met boba u4 switches via splitkb. De laatste schijnen ook mooi stil te zijn.
Ik kreeg een key/switch puller combinatie bij mijn GK68XS. Waarschijnlijk zit ie bij de gk64xs ook wel. Kan je even aan Epomaker zelf vragen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Xyphoid schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Ik kreeg een key/switch puller combinatie bij mijn GK68XS. Waarschijnlijk zit ie bij de gk68xs ook wel. Kan je even aan Epomaker zelf vragen.
Ja dat klopt, staat er op de reviews van de gk64xs en op de banggood page. Werd alleen aangeraden op YouTube kanaal "switch and klick", vandaar dat ik een uitlaatklep voor m'n bol.com bon zocht :)

[ Voor 0% gewijzigd door anoniem987654 op 27-07-2021 23:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkie
Zo, bij elkaar toch wel de hele dag bezig geweest met het toetsenbordje.

Stap 1:Gaterons brown luben
Wat een werkje, maar op een gegeven moment kom je in de flow, lekker muziekje of filmpje aan en gaan.

Stap 2:Stabs modden
Na wat filmpjes gezien te hebben had ik verwacht dat dit me wat meer moeite zou kosten. Maar nee, easy! Uit elkaar, knipje hier, likje lube daar, klik in elkaar en klaar. Heb (nog?) geen bandaid mod gedaan.

Stap 3: Case volproppen met neopreen
Rolletje van Amazon, beetje knippen, beetje plakken. Achterin de case zitten 4 lagen en dat werkt rustig door naar de voorkant van de case naar 1 laag. 4-3-2-1, easy!

Stap 4: Hele meuk weer in elkaar.
Helaas 2 switches gesneuveld. de ene heb ik blijkbaar tijdens het luben gesloopt door de topcap er achterstevoren op de rammen, ach. De andere heeft een gebogen pinnetje van het scheef in de socket duwen. Gelukkig had ik er nog genoeg reserve.

Stap 5: GENIETEN!
Holy **** wat een verschil zeg. Geluid is veel dieper en lager, het schelle is eraf. de stabs klinken acceptabel en ze voelen een stuk smoother (niet smooth als teveel lube, maar gewoon dat scherpe randje eraf)

Ik kan het iedereen met teveel tijd zeker aanraden. Mijn volgende stap is opzoek naar een keycap set die ik echt vet vind en een keer de Boba U4 Silents proberen.. en als dat allemaal lukt dan hebben we genoeg dubbel om een 2e plankje in elkaar te rammen.

Wat ik met mijn bobagums ga doen weet ik nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
sapphire schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:10:
[...]

De baselayer aanpassen kan niet, opzich niet zo'n probleem maar bv F5 onder de capslock zetten lijkt me wel fijn. Daarnaast lijkt het bord pertinent Fn+capslock als F5 langer dan een dag te willen onthouden en mijn Fn+ random knop voor Printscreen. Terwijl de hele numpad en Fx toetsen allemaal prima opgeslagen blijven :?
Plus ik wilde een 2e bord voor erbij, blijft de KBD67 Lite thuis en gaat de GK68x mee naar werk (nu ook al 4x per week).

@anoniem987654 Ik heb je post al 3x doorgelezen maar zoek de domme vragen nog steeds ;)

Als je die switches niet gaat luben heb je geen opener nodig, die Boba U4 S (uitvaande van de Silent omdat je het over stil hebt) zijn stock al erg goed! Het is dus niet noodzakelijk om ze te luben maar als mensen dat willen kreeg ik hier de tip om die Boba's te smeren met tribosys 3203. Zelf de bekende Krytox 205 G0 gebruikt maar dat effect is nihil.

Switchpuller zit een basic exemplaar bij het bord geleverd maar die je linkt is een stuk fijner en verkrijgbaar op Ali voor €2~3.

Foam is lastig, Neophreen is redelijk betaalbaar en nog te vinden. Zelf heb ik strips bij rubberwebshop.nl of zoiets besteld. Goedkoopste die ze hadden was iets van €15 inc verzenden voor 3x 10m 1x10mm ofzo. Hiervoor heb ik via Amazon een rol gekocht bij een Britse zaak van 1,5x10mm en dat beviel goed, het is wat werk maar goed op maat te knippen en plakken en dempt als een malle :)

Qua vet, dat word gebruikt om de ijzers van de stabs in te smeren. De Engelse term is dielectriic grease die vaak gebruikt word. Wat ik kon vinden is dat een dikker vet welke niet geleid. Uiteidnelijk dacht ik siliconevet van Grifoen geprobeerd maar ik zou denk wel iets dikkers willen.

Kan morgen anders wel mijn Crappy youtube filmpjes linken en links van dingen maar dan moet ik er even voor gaan zitten ;)

Overigens ben ik ook absoluut geen expert en herken je vragen. Ze zijn niet dom want/en de keeb wereld is extreem subjectief en ingewikkeld :+
Snel ff gekeken voor naar bed gaan. De tribosys waren niet verkrijgbaar bij amazon, maar gelukkig wel bij de zuiderburen:
https://mykeyboard.eu/cat...switch-lubricant-5ml_917/
Goede tip mbt grifoen! Anders had ik ook perongeluk de griffen siliconen vet bij de Praxis gehaald hehe |:(
Zag dat een keyswitch opener maar 5-10 euro kost op de Nederlandse Amazon ook, scheelt verzendkosten. Maar ga na bestellen van bord & switches (morgenavond of donderdag ochtend) wachten met de opener. Wil juist de stabilisers behandelen als eerst.
Blijkbaar is de neopreen een gevalletje van wat is er dan toevallig beschikbaarheid _/-\o_

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Je kan ook Durock Plate mount nemen, zijn met een beetje siliconenvet uitstekend. Heb die combo zitten op m'n NK65EE. De stabs zijn rond de 15 euro volgens mij en vet iets van 7 in de bouwmarkt.

Vandaag eindelijk klaar met het luben en filmen van hele onbekende switchtes. Kon er vrij weinig over vinden in ieder geval, cow switches met UHMWPE stem. Heb een kleine maand Boba U4T's gebruikt, maar heb toch liever linear. Ben erg benieuwd hoe ze gaan bevallen. Eerste indruk is erg smooth en mooi geluid. Lees veel verhalen over UHMWPE en wil het nu zelf testen. Geluid is in vergelijking met de U4T's veel zachter en wat meer richting de "clack" kant. Ben daar sowieso wel fan van, favoriete linear is namelijk de Durock POM.

Het begint al een hele collectie te worden inmiddels. Bonus punten voor diegene die ze allemaal weet te benoemen :P

[Afbeelding]
Durock Plate mount Panda's zijn best aardig. Heb ik in een ID80 gestoken en dacht aanvankelijk dat het amper de moeite was, maar ze werken toch wel aardig. Plate mount gaat het nooit helemaal worden, maar je kunt het naar een niet storend niveau brengen. Zeker als je zoals Henkie deed je hele bord meteen aanpakt.

Cow switches zijn best nice. Persoonlijk niet zo'n fan van UHMWPE, maar als je iets stillers wilt dat lekker glad blijft is het prima. Je had overigens ook de Durock POM kunnen nemen en daar andere stems in kunnen steken, volgens mij had je dan hetzelfde effect gehad. (Niet zelf getest)

Goed, waarom ik je quote was natuurlijk voor het raden van de switches.

Links, boven naar onder:

Kan Durock zijn, of MX Blacks. Ik gok MX Hyperglides?
Gat Black Inks.
Durock POM
Matrix Labs FFFF (nice - heb ze zelf met TX film en 68 progressives als "Nylon Marshmellows")

Dan Rechts:
Gat KS3 yellows.
Aqua Kings (m'n all time fav switch, luben met 206g2 en 106 olie, en nu met Tecsee 63,5g slow springs, wow wow wow)
Ehhh... Kleur zou ik Bobagums zeggen, maar die filmen is een behoorlijke uitdaging. Kinetic Salmon heeft een andere kleur bottom, deze weet ik niet vrees ik.
Boba U4T.

Dus helaas, geen bonus punten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:46

Whaam

Meer beter

Henkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:28:
Zo, bij elkaar toch wel de hele dag bezig geweest met het toetsenbordje.

Stap 1:Gaterons brown luben
Wat een werkje, maar op een gegeven moment kom je in de flow, lekker muziekje of filmpje aan en gaan.

Stap 2:Stabs modden
Na wat filmpjes gezien te hebben had ik verwacht dat dit me wat meer moeite zou kosten. Maar nee, easy! Uit elkaar, knipje hier, likje lube daar, klik in elkaar en klaar. Heb (nog?) geen bandaid mod gedaan.

Stap 3: Case volproppen met neopreen
Rolletje van Amazon, beetje knippen, beetje plakken. Achterin de case zitten 4 lagen en dat werkt rustig door naar de voorkant van de case naar 1 laag. 4-3-2-1, easy!

Stap 4: Hele meuk weer in elkaar.
Helaas 2 switches gesneuveld. de ene heb ik blijkbaar tijdens het luben gesloopt door de topcap er achterstevoren op de rammen, ach. De andere heeft een gebogen pinnetje van het scheef in de socket duwen. Gelukkig had ik er nog genoeg reserve.

Stap 5: GENIETEN!
Holy **** wat een verschil zeg. Geluid is veel dieper en lager, het schelle is eraf. de stabs klinken acceptabel en ze voelen een stuk smoother (niet smooth als teveel lube, maar gewoon dat scherpe randje eraf)

Ik kan het iedereen met teveel tijd zeker aanraden. Mijn volgende stap is opzoek naar een keycap set die ik echt vet vind en een keer de Boba U4 Silents proberen.. en als dat allemaal lukt dan hebben we genoeg dubbel om een 2e plankje in elkaar te rammen.
Ha, je maakt me iets enthousiaster om ook mijn browns te gaan luben... alleen heb ik Cherries ipv Gat. Klinkt alsnog wel alsof het de moeite waard kon zijn.
Wat ik met mijn bobagums ga doen weet ik nog niet...
Hoeveel heb je er, en hoe zwaar? Was voor een 68 bordje, of niet?

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Whaam schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Ha, je maakt me iets enthousiaster om ook mijn browns te gaan luben... alleen heb ik Cherries ipv Gat. Klinkt alsnog wel alsof het de moeite waard kon zijn.

[...]

Hoeveel heb je er, en hoe zwaar? Was voor een 68 bordje, of niet?
Ja, ik ben natuurlijk geen expert op het gebied van switches, maar ben echt uiterst content met de uitkomst van mijn mod/lube sessie met de browns. Of dit vooral komt door het luben of ook door de andere mods.. can't tell.

Ja heb 70 Bobagums, de 68 gram versie. Moet zeggen dat ik ze tijdens het gamen wel erg fijn vond, misschien keer voor bordje voor de late gamesessies..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
Na lang gelurked te hebben in dit topic en heel wat YouTube video's te hebben gekeken, heb ik gisteren mijn eerste build afgerond.

De specs
Case: Tofu 60 (black) van KBDFans
Board: DZ60 RGB Hotswap
Plate: Brass ANSI layout van KBDFans
Foam: DZ60 case foam en plate foam van AliExpress
Stabilizers: Durock V2 screw-in, draden gelubed met siliconenvet, rest met TriboSys 3404, holy modded met hansaplast :)
Switches: Glorious Holy Panda's, veertjes gebag-lubed met superlube, rest met TriboSys 3404
Keycaps: GMK Olivia clone van AliExpress
Kabel: Handmade by @YaaD :-)
Overig: O-ring mod op contactpunten board met case

Een verbeterpuntje is de layout van het board. De ansi brass plate van KBD fans laat enkel een kleine shift toets toe aan de rechterkant. Daar had ik liever 2 single keys gehad zodat mijn /? toets nog naast de .> toets kon. Nu schuift die toets helemaal naar rechts door, en dat is behoorlijk onhandig tijdens het programmeren. De rechter shift is een beetje een verspilling van ruimte op dit moment. Misschien dat ik hem nog remap. Die witte /? toets is overigens ook een doorn in mijn oog, dus misschien dat ik er gewoon een zwarte key voor terug zet.

Maar, alles bij elkaar genomen zeer tevreden met dit board, zowel qua looks als geluid. Dit board is bijna stiller dan mijn Mistel met Cherry MX Silent Red switches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhbP1xNJURbL4KDjy5USLwA2tLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg9eagoxg9txs7VrALxhxvAS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yy1-lGPjTQaMoqkEAfoBkeQ4gmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nubAprw7qBLdvWkSH2kEofKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt9n-TTpZiwXAhHzla7kCILcRQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFrdWLLAdoxn1y4bijIYlMEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v2M61uPRHxR8OAUwiMnI0jSjXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2H1R2JjQ5nBu24JfcoseDqx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anoniem987654
Oef mensen toch.

Wat een dure hobby... :'(

Zojuist alles besteld, verzendkosten waren nogal een pain in the butt zo maar te zeggen hehe.
De gk64xs, boba u4s switches, de 3203 lube, de brush en keyswitch opener, komen snel deze kant op. De keycaps (YMDK Blue Beige Orange) en cherry stabilisers via amazon komen pas over anderhalve week. Dat is jammer maar kan ff testen dmv mn coolermaster ck550 keycaps.
De siliconen-vet is erbij in geschoten, of meer de extra verzendkosten zouden het super duur maken, dus daar moet ik nog wat op verzinnen of settlen voor de bouwmarkt lube.

Nu ff in een hoekje bidden voor mn bankrekening |:( 8)7 en hopen dat het straks stil genoeg is voor de werkplaats d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Verdorie, had eindelijk een (naar mijn mening) mooie extra keycap set gevonden, maar 'tijdelijk' uitverkocht op amazon. Maar helaas, of/wanneer voorraad komt is niet bekend.

Iemand tips? Ik zoek een keycap set met de letters vooral "wit", wat zwarte accenten en wat brons/goud. Zoals onderstaande link.

https://www.amazon.com/gp/product/B08T64C41K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Henkie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:21:
Verdorie, had eindelijk een (naar mijn mening) mooie extra keycap set gevonden, maar 'tijdelijk' uitverkocht op amazon. Maar helaas, of/wanneer voorraad komt is niet bekend.

Iemand tips? Ik zoek een keycap set met de letters vooral "wit", wat zwarte accenten en wat brons/goud. Zoals onderstaande link.

Zoeits: https://kbdfans.com/products/ic-gmk-moonlight ? En dan zelf een standaard witte switches met bladgoud erop ofzo, just thinking out loud
Het setje van die Amazon link is ook uitverkocht op Spaanse websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
anoniem987654 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:31:
[...]

Zoeits: https://kbdfans.com/products/ic-gmk-moonlight ? En dan zelf een standaard witte switches met bladgoud erop ofzo, just thinking out loud
Het setje van die Amazon link is ook uitverkocht op Spaanse websites.
Zoiets is wel lang wachten, group buy was tot 30 juni en de ETA is nu Q2 '22. Dus die extras duren nog wel even :p

[ Voor 3% gewijzigd door Cebby op 29-07-2021 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Durock Plate mount Panda's zijn best aardig. Heb ik in een ID80 gestoken en dacht aanvankelijk dat het amper de moeite was, maar ze werken toch wel aardig. Plate mount gaat het nooit helemaal worden, maar je kunt het naar een niet storend niveau brengen. Zeker als je zoals Henkie deed je hele bord meteen aanpakt.

Cow switches zijn best nice. Persoonlijk niet zo'n fan van UHMWPE, maar als je iets stillers wilt dat lekker glad blijft is het prima. Je had overigens ook de Durock POM kunnen nemen en daar andere stems in kunnen steken, volgens mij had je dan hetzelfde effect gehad. (Niet zelf getest)

Goed, waarom ik je quote was natuurlijk voor het raden van de switches.

Links, boven naar onder:

Kan Durock zijn, of MX Blacks. Ik gok MX Hyperglides?
Gat Black Inks.
Durock POM
Matrix Labs FFFF (nice - heb ze zelf met TX film en 68 progressives als "Nylon Marshmellows")

Dan Rechts:
Gat KS3 yellows.
Aqua Kings (m'n all time fav switch, luben met 206g2 en 106 olie, en nu met Tecsee 63,5g slow springs, wow wow wow)
Ehhh... Kleur zou ik Bobagums zeggen, maar die filmen is een behoorlijke uitdaging. Kinetic Salmon heeft een andere kleur bottom, deze weet ik niet vrees ik.
Boba U4T.

Dus helaas, geen bonus punten voor mij.
Die roze switches zijn de Cow switches, de aarbeien variant. Na een paar dagen ze te gebruiken kan ik zeggen dat ze wel erg fijn voelen. Super smooth, maar het geluid is wat minder spetterend. Nogal een saai geluid die een beetje muted is en niet echt clack of thock is. Maar misschien komen ze in een andere build beter tot leven.

Heb voor het eerst ook andere springs er in gezet, sprit extreme slow 60. Moet zeggen dat ik er niet heel veel van merk. Voelt een beetje als 63g springs. Merk je bij andere soorten springs wel een groter verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superbok schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Die roze switches zijn de Cow switches, de aarbeien variant. Na een paar dagen ze te gebruiken kan ik zeggen dat ze wel erg fijn voelen. Super smooth, maar het geluid is wat minder spetterend. Nogal een saai geluid die een beetje muted is en niet echt clack of thock is. Maar misschien komen ze in een andere build beter tot leven.

Heb voor het eerst ook andere springs er in gezet, sprit extreme slow 60. Moet zeggen dat ik er niet heel veel van merk. Voelt een beetje als 63g springs. Merk je bij andere soorten springs wel een groter verschil?
Ahh, ik ken alleen de zwarte varianten Cow. Maar wat je omschrijft is ook mijn ervaring met dergelijke switches.

Wat de springs betreft; hoe zwaarder je gaat hoe meer je het verschil gaat voelen. De fabrikant maakt ook behoorlijk uit. Sprit heeft verschillende gradaties. Normaal Slow en Slow II Extreme, Complex en Progressive.

De milde varianten hiervan hebben wel een iets ander gevoel, maar het is heel minimaal. Als je echt een consistenter verloop wilt van Sprit, moet je echt de Slow II pakken. En als je progressive wilt, dan moet je echt het juiste gewicht pakken. De Complex en reguliere veren hebben heel heel weinig verschil.

Ondertussen maakt Tecsee en het geliefde Thic Thock veel "extremere" switches en veren waar het effect veel dramatischer is. Tecsee slows zijn met 2 stadia (niet dat je dat voelt...) bijvoorbeeld veel stijver dan Extreme II van Sprit. En 68MP van TT heeft veel meer verloop dan ieder ander merk.

Dat gezegd hebbende, ik heb momenteel 74 progressive sprits in m'n Cobalts gestoken (wel jammer, want hun 58g slows zijn zeker niet verkeerd, maar ook wat licht...) en daar ben ik super tevreden over.

Heb ook een lading JWK Queen switches, daar zit ook 60g slow in, met wel 3 stages voor consistentie, en wow, die zijn toch wel bijzonder maar voelen veel zwaarder aan dan de 74 progressives.

Dan heb je nog TX springs, ook vaak makkelijk te verkrijgen, of die van systematic. Die doen het allemaal wel milder met de naamgevingen, maar die zijn vaak ook gewoon goed. TX S is best progressive, M is normaal en hun L is niet super lang, maar geeft toch een aardig slow effect. Je kunt dus eigenlijk tenzij je weet wat je zoekt, gewoon blind één soort veer bestellen, je zult altijd even moeten zoeken naar wat je beter vind werken.

Zoals Tecsee 63,5 2 stage slows in Aqua Kings, een geweldige oplossing als je ze minder soft en meer responsief wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
Henkie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:21:

Deze set lijkt er aardig op: https://nl.aliexpress.com...0b-46df-a1a6-0d8cab36a4d9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:06
Zo. En weer een paar dagen aan het lezen kijken zoeken geweest naar nieuw speeltje. Gebruik nu een Redragon Outemu blue. Is okay, maar had daarvoor een Cherry board met "originele" blue's en dat was toch wel fijner. Ook nog een Royal Kludge hier met capacitieve Topre clones maar dat was het ook niet. Echt zonde, ligt ongebruikt in de kast.

Dus nu een Leopold FC900 besteld met MX blue. Wilde eigenlijk, omdat ik die er kicken uit vond zien, de 96% Leopold hebben maar die is verrassend genoeg niet compatible met de ook bestelde MT3 /dev/tty 1800 set. De onderste rij komt dan niet uit, ondanks het grote aantal toetsen van de set.

Nu maar wachten. Toetsenbord zal hier snel zijn maar de keycaps gaan uiteraard eerst nog even langs de douane. Hoop dat het eindresultaat naar wens is. Qua looks waarschijnlijk wel, type ervaring benieuwd naar :)

Edit
De Leopold binnen. Wat kan ik zeggen, mwa. Had op basis van de overwegend positieve reviews toch iets meer gehoopt blijkbaar. Stevig, zeker. Tanklike, nee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJDfwlvLfhfH-H7AblMyMvDLUm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y3FANpKryNVM3NFwdc7I1ZI.jpg?f=fotoalbum_large
De Redragon doet qua bouwkwaliteit weinig tot niets onder en het tikken is ook niet van wowww wat een verschil. Nog heel even aankijken maar anders gaat deze terug en zal de keycap set op het oude boardje komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 31-07-2021 20:27 . Reden: Toetsenbord binnengekomen en daardoor artikel bijgewerkt ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik was vandaag even bij de mediamarkt wat opzichte al een verschrikking is :+ Ik kwam specifiek voor een muismatje die te 'goedkoop' is om verzendkosten bij te gaan doen en ik was toch in de buurt....

Maar goed dan kom je dus op de "gaming" afdeling waar ik al jaren niet meer geweest was dus toch even borden kijken en ben in de ene verbazing in de andere gevallen zeg! Die prijzen zijn echt gewoon debiel voor een mech! €150 is niks, vrijwel allemaal plastic borden, serieus goedkoop voelende keycaps, switches wil ik niet eens weten en de stabs/ geratel er van ging ik bijna van huilen :X
Ik overdrijft serieus niet eens, als ik nu terug kijk naar wat ik met mijn cheap-ass GK68x gedaan heb is dat zóveel beter op vrijwel elk vlak voor dezelfde prijs 7(8)7

Om het nog bizarder te maken, de 'sale' aka open doos/oud demo/meuk bak. G810 zonder doos, gebruik sporen en missende keycaps voor €150, G910 idem voor €180 ofzo...really _O-

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Nog even de oude mx blue erbij gepakt en inderdaad zijn de "vroeger was alles beter" herinneringen vaak wat te rooskleurig. Wil toch wel weer clicky, heb begrepen dat Kailh Box White/Jade dan zeer okay is.

White is misschien wat licht (geen idee uiteraard) en Jade wellicht precies goed. Natuurlijk nul (normale, geen gamer look) toetsenborden voorradig met deze switches er in (liefst gewoon 104 (of 1800), heel eventueel 87 keys als formaat geheel standaard is) dus dat is handig.

Zag wel dat Keychron een waanzinnig betaalbaar hotswap 87/104 toetsenbord heeft (C1 en C2) en bij hen zijn de switches (Whites) qua prijs ook prima. Toetsenbord, switches en verzenden is dan $126, exclusief douane shizzle uiteraard.

Heb nu weer twee dagen zitten zoeken naar alternatieven maar iets betaalbaars (tot €150 zeg maar) vind ik zo snel niet. Kleiner dan 87 is een no go.

Zie ik iets over het hoofd? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Moet het hotswap zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
Als er al White/Jade in zit niet per se nee, al is het wel leuk om later weer te kunnen wisselen uiteraard 🙈

Hmmm bij Amazon is een GMMK hotswap fullsize plus voldoende switches €135. Bizar, totaal niet naar gekeken.

Hmmm de in dit topic meermaals genoemde Ali GK705 is ook waanzinnig leuk om te beginnen, zit er al meteen Box White in ook

Hexgears gekocht 👍🏼😅 Met meteen deze erbij, lekker spelen 👶🏻
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrKYAPzWKA22STL3vUU8SwYPIBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XUIKYVa5C9x8YSO4ldRzplpq.jpg?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door Brad Pitt op 02-08-2021 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
Thanks voor het meedenken! Wonder boven wonder waren de sets ineens van nooit meer leverbaar weer op voorraad!

Nu op mn gemak wachten tot de keycaps de sloot over komen uit 'Murica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ik word altijd een beetje hebberig van al die mooie cap sets die hier de revue passeren, maar ik heb wel genoeg eerst denk ik.

Maar ik kwam van de week de groupbuy van The Balance Keyboard tegen en werd verliefd op de keycaps daarop. Beetje zoekwerk later: GMK Mizu. Met een gb en leverdatum in 2019 ;(

Nog een beetje meer zoekwerk en: er komt een R2! Groupbuy hopelijk deze herfst. Dit wordt sowieso mijn eerste groupbuy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAoxh_axifXKp4lLNgDUYLOnYPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRQ6P0uYJSRGNbVqi6aQojRr.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Whaam op 02-08-2021 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vanmiddag m'n siliconen demper ontvangen voor in de KDB67lite. Voelt direct een stuk meer premium omdat hij wat zwaarder is. Van zichzelf is die eigenlijk te licht vind ik. Geluid wordt ook direct een stuk voller zoals ik verwachtte. Voor 17 euro in ieder geval een prima aankoop en kan het de andere eigenaren van de lite zeker aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
superbok schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:31:
Vanmiddag m'n siliconen demper ontvangen voor in de KDB67lite. Voelt direct een stuk meer premium omdat hij wat zwaarder is. Van zichzelf is die eigenlijk te licht vind ik. Geluid wordt ook direct een stuk voller zoals ik verwachtte. Voor 17 euro in ieder geval een prima aankoop en kan het de andere eigenaren van de lite zeker aanbevelen.
Ik dacht dat deze demper er al bij zat in de kit. Blijkbaar dat niet het geval? Dank voor de tip iig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
OK...tijdje weggeweest van het forum door persoonlijke omstandigheden :-( ...maar ben er weer mensen >:)

Allereerst even een update en wat mooie foto's...

Mijn eerste build - hier al vaker te zien geweest is;
- Skyloong GK61
- PBT Bento Keycaps van Banggood
- Gatheron Yellow switches lubed met Krytox 205 G0
- Standaard stabilizers lubed en band-aid modded

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1vcoMoRFB5gzuu7V4DcULAkUFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqv60NHW8vex8bN6fzpV31C3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDI0ibxTqzY8irVHXHOFxGLFn9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1thupYcW1BhiOL5WB8WcUDH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-eCnGB2RLVT6612NZwnG92O3io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZTBTTpBlwUOW8djJxHfaryV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn volgende build was een zwarte Tofu die ik van Mechmarket had gekocht, helaas onderweg een kleine schade opgelopen maar dat heb ik kunnen oplossen met de verkoper.
-KBDfans Tofu met 'O-ring mod'
- Gatheron Black Inks v2 lubed met Krytox 205G0
- HK Gaming BOW Keycaps
- Durcock V2 stabs lubed en band-aid modded
- Kabel van @YaaD - nooit bedankt dus bij deze!

Supercleane build! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO4Rb6Eu_SiQ17hpTX3sjXmcJKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pID68gudokWo8t4u4ipMJHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqZ-6uhFhBrWs795GNF00pSiq-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL58HYIdVWXInij6WPBZAPXy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU77_sVU42QSpZr0f5JDCq_lThs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhBglNEIv0L2FTiq0kP13Knj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2jOOB5xV6Nq3tWUcyXosGD61kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUETsZmRnsysdsANG9XEdXfq.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn laatste 'build':
- De NK65 Entry Edition 'RFP' Edition
- NK_Silk Yellow, recoloured en factory lubed
- Stabs vervangen door Durock Plate mount stabs, lubed en band-aid modded

Ik moet zeggen dat vooral de andere stabs heel veel hebben gedaan voor dit bord en het is echt een fijn plankje om op te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kaigvuIyDj3Qb-mgi6HtBpnXnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fpi2kWzvFVScuvzN9opdWtPw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqk1SwqeFgfSz74em59EfxcyMxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDFVonEQKBbq7mUGLM0mQLKv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Sandoor_MBA op 03-08-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Mooie collectie @Sandoor_MBA !

Wat ik me als noob in deze scene afvraag.. hoeveel verschilt nou de Tofu qua feel/typen van de NK65 of de GK61 kunststof Behuizingen?

Is het gewoon meer premium, of typt het ook anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Henkie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:29:
Mooie collectie @Sandoor_MBA !

Wat ik me als noob in deze scene afvraag.. hoeveel verschilt nou de Tofu qua feel/typen van de NK65 of de GK61 kunststof Behuizingen?

Is het gewoon meer premium, of typt het ook anders?
Dank je @Henkie .

Ik heb in de Tofu ook de O-ring mod toegepast om het typen iets zachter te maken en dat helpt. Mijn Tofu heeft een Alu plate en Gath blank Inks. Hij typt mooi gedempt, niet heel THOCC maar wel clean geluid. Het is metaal dus je hoort dat met een iets holle naklank. De stabs zijn echt heel fijn op dit bord.

De NK65 voelt droger aan, wellicht door de O-ring mod op de Tofu. Hij maakt ook meer geluid en meer THOCC dan de Tofu. Iets dat ik prettig vind. De Silks zijn lichter dan de Black inks, ook dat vind ik fijn.

Beiden zijn prettig om op te typen. De Tofu is zwaarder uiteraard want metaal. metaal en PC is natuurlijk het grootste verschil en ik Heb eigenlijk niet echt een voorkeur, het is gewoon anders. Moeilijk uit te leggen maar het is net waar ik zin in heb. Ik wissel van tijd tot tijd XD

Ikki Aurora nog op komst dus ik ben benieuwd hoe dat gaat voelen met een FR4 plate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

Chiron

Moderator Discord
Vlak voordat ik vertrok kwam mn OEM retro PBT keycap set binnen van Keychron (let niet op de stofbende op mn bureau van voor de vakantie :P)

Na montage op de K6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rov0dP_aNhZY_iExtga3O3HgCWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMP9oLQzvPCY9G0FQ9f7q9pb.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral de details zijn leuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cgna_OlsiRhbs6G7xK_PLkYlYgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZmAyL5g9miPIQQV5JkKW0v7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben specifiek voor de Keychron gegaan omdat de markeringen anders ontbreken op de K6 voor de F toetsen en de fn2 functies op de bovenste rij.
De PBT caps zijn veeel dikker dan de originele ABS caps en dat merk je meteen in gevoel (stuk 'stroever', en meer 'thock'). Zeker in combinatie met de foam mod is het ding nu een stuk aangenamer en stiller om te horen.
Houten palmrest was tevens binnen, fijn plankje!

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Laatst online: 18:36
Wat ik me nu afvraag, hoe kan je nou lekker werken op zo'n minuscuul toetsenbord?
Een "TKL" waar enkel de numpad wegvalt kan ik nog min of meer begrijpen, alhoewel ik liefst een fullsize keyboard heb, maar kleiner dan TKL vind ik echt vreemd.
Ik haat het werken op een laptop bijvoorbeeld omdat alles zo klein is en dicht op elkaar. Dan gebruiken jullie een desktop, en ga je zo'n bekrompen keyboard nabootsen?
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vroeg het me af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 19:04
Dit valt nog reuze mee in vergelijking met iets als mijn Planck :P Maar ben het deels met je eens, ik heb ooit geprobeerd over te stappen op 60% maar ik miste de pijltjes te erg. Het kleiner dan TKL formaat ben ik ook geen fan van, totdat het zo klein wordt dat je het niet meer kan gebruiken als een normaal toetsenbord. Dan kan je met shortcuts gaan spelen en hoeven je handen niet meer van de homerow af wat ik persoonlijk wel heel fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
phobosdeimos schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:11:
Wat ik me nu afvraag, hoe kan je nou lekker werken op zo'n minuscuul toetsenbord?
Een "TKL" waar enkel de numpad wegvalt kan ik nog min of meer begrijpen, alhoewel ik liefst een fullsize keyboard heb, maar kleiner dan TKL vind ik echt vreemd.
Ik haat het werken op een laptop bijvoorbeeld omdat alles zo klein is en dicht op elkaar. Dan gebruiken jullie een desktop, en ga je zo'n bekrompen keyboard nabootsen?
Je mist eigenlijk maar weinig. Ik prefereer 65% vanwege de pijltjes maar dat kan ook op een 60%. Bijvoorbeeld mij Tofu heeft een PCB waardoor er pijltjes zitten in een 60% formaat. (@InTheDisorder

Verder heb je een functietoets om de F-toetsen te bedienen. Overigens zitten alle toetsen gewoon op dezelfde afstand dus dat ik geen probleem.

En het ziet er natuurlijk geweldig uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50

muhda

Time & Space traveler

Sandoor_MBA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:04:
OK...tijdje weggeweest van het forum door persoonlijke omstandigheden :-( ...maar ben er weer mensen >:)

En mijn laatste 'build':
- De NK65 Entry Edition 'RFP' Edition
- NK_Silk Yellow, recoloured en factory lubed
- Stabs vervangen door Durock Plate mount stabs, lubed en band-aid modded

Ik moet zeggen dat vooral de andere stabs heel veel hebben gedaan voor dit bord en het is echt een fijn plankje om op te werken.
[Afbeelding][Afbeelding]
(Welkom en goed om je weer terug te zien op het forum!)

Hmm, die NK65 van RandomFrank ziet er veel beter uit dan wat ik dacht. De kleur is meer blauw dan het groen wat je op de renders ziet. Ik ga even meer foto's en info verzamelen.
muhda schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:33:
Ik ga zelf toch nog voor de GMMK Pro omdat de bord alle opties bied die ik zoek.

- Change Keycaps
- Hotswap switches
- 3 en 5 pin support
- VIA en QMK support
De GMMK Pro is het helaas niet voor mij geworden, geen VIA/QMK support, hoog latency en nog steeds slordige software van Glorious. Ik verwacht dat de kinderziektes er uiteindelijk wel opgelost gaan worden. Maar in de tussentijd, kijk ik lekker naar andere keyboards :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
muhda schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

(Welkom en goed om je weer terug te zien op het forum!)

Hmm, die NK65 van RandomFrank ziet er veel beter uit dan wat ik dacht. De kleur is meer blauw dan het groen wat je op de renders ziet. Ik ga even meer foto's en info verzamelen.
Thanks. Hij is wat blauwer op de foto's dan in het echt. Meer 'teal'. Ik vind dat mooi maar als je echt blauw zoekt dan is deze dat niet. Hij is zeker niet mint maar zit wel iets groens doorheen.
De GMMK Pro is het helaas niet voor mij geworden, geen VIA/QMK support, hoog latency en nog steeds slordige software van Glorious. Ik verwacht dat de kinderziektes er uiteindelijk wel opgelost gaan worden. Maar in de tussentijd, kijk ik lekker naar andere keyboards :D
GMMK Pro kan toch ook met de VIA software? Dan heb je de GMMK software niet nodig. Voor mij zeker een aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn alleen minder toetsen maar de toetsen zelf zijn niet kleiner of dichter op elkaar dan een 'normaal' bord hoor. Hooguit iets andere plaatsing qua layout.

Enige wat er mist is de F-toetsen maar die zitten onder de Fn voor die paar keer dat ik die gebruik (voornamelijk F5), numpad mist maar de cijfers heb ik sowieso en dat went snel. Dan mis ik nog Insert, Pause/break, home, end en Print screen.
Printscreen ook onder Fn en de rest gebruik ik sowieso zelden.

Waarom 10~15cm extra toetsenbord op je bureau hebben liggen die je amper gebruikt terwijl die ruimte perfect is om je muis daar te gebruiken.
Mijn toetsenbord + muis ruimte zijn nu ca 45cm breed wat toevallig ook de breedte ongeveer van mijn schouders is waardoor ik rechter zit wat dus weer ergonomischer is :)
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Ik dacht dat deze demper er al bij zat in de kit. Blijkbaar dat niet het geval? Dank voor de tip iig.
Bij de R2 zit een siliconen geval voor tussen de PCB en plate en een neopreen matje voor onder de PCB (en de rest vul ik zelf wel op.

David is lekker bezig, mijn PCB is ondertussen bezorgd in München maar diegene die ik zou krijgen staat al 1,5 week op "nog niet afgeleverd bij DPD" :?

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 03-08-2021 16:27 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Dit heb ik mezelf ook lang afgevraagd, sinds mijn keuze om te willen switchen naar zelfbouw mechanisch.

Ben toen eens bij gaan houden hoe vaak ik die 'extra' toetsen gebruikte, zoals mijn F-toetsen, het Home-cluster en mijn numpad.

Conclusie: amper.

Deel van de afweging zit hem ook gewoon in kosten, kleiner plankje, minder duur, minder switches nodig etc etc etc.

Anderzijds gewoon ruimte, echt heerlijk om van de fullsize af te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

Chiron

Moderator Discord
Ieder zn ding, maar ik vind het juist relaxed om alles 'dichtbij' te hebben en stoor me niet aan dat sommige dingen onder een fn1 of fn2 verstopt zit. Pijltjes zitten gewoon rechtsonder.

Goedbeschouwd is dit qua layout gewoon hetzelfde als op mn macbook pro, maar dan met fullsize toetsen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Welkom weer terug! Demper zit inderdaad niet er standaard bij. Was al heel lang van plan er zelf eentje te maken, maar toevallig heeft KBDfans er nu zelf een sinds een paar weken. Al gelezen dat de Ikkis onderweg zijn met de trein? Hopelijk zijn ze er aan het einde van de maand, kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
superbok schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:50:
[...]

Welkom weer terug! Demper zit inderdaad niet er standaard bij. Was al heel lang van plan er zelf eentje te maken, maar toevallig heeft KBDfans er nu zelf een sinds een paar weken. Al gelezen dat de Ikkis onderweg zijn met de trein? Hopelijk zijn ze er aan het einde van de maand, kan niet wachten!
Ja, heb vandaag nog aan Mykeyboard gevraagd of ze nog een update hadden voor de Ikki (nog geen antwoord). Want ik las het ook op de Wuque site.

Welke had jij ook weer? Ik heb charcoal + stabs + FR4 plate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Ja, heb vandaag nog aan Mykeyboard gevraagd of ze nog een update hadden voor de Ikki (nog geen antwoord). Want ik las het ook op de Wuque site.

Laatste wat ik weet is dat ze vorige week zijn verpakt en onderweg zijn gestuurd. Iedereen via zee behalve EU, die met de trein.

Heb dezelfde combo besteld alleen dan ook nog een gewicht. Hoop nog dat er een aantal extra's komen want wil eigenlijk toch nog heel graag de POM plate. Mocht dat niet lukken bestel ik er gewoon eentje bij een van de andere edities die nu in de GB zijn. Ook nog goedkoper, maar wel veel langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Het heeft waarschijnlijk niet echt nut om te vragen naar dezelfde informatie als je op de site van Wuque leest dat ze onderweg zijn, er is vaak niet veel meer informatie dan dat. En de updates van Wuque zijn echt goed consistent geweest. De enige vraag is dus wanneer ze aankomen en daar kan mykeeb ook niet echt antwoord op geven want dat hangt van die trein en de douane af, blijkbaar nogal een grote loterij.
superbok schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Heb dezelfde combo besteld alleen dan ook nog een gewicht. Hoop nog dat er een aantal extra's komen want wil eigenlijk toch nog heel graag de POM plate. Mocht dat niet lukken bestel ik er gewoon eentje bij een van de andere edities die nu in de GB zijn. Ook nog goedkoper, maar wel veel langer wachten.
POM plate? Er zijn toch alleen opties voor alu, brass, pc en fr4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Het heeft waarschijnlijk niet echt nut om te vragen naar dezelfde informatie als je op de site van Wuque leest dat ze onderweg zijn, er is vaak niet veel meer informatie dan dat. En de updates van Wuque zijn echt goed consistent geweest. De enige vraag is dus wanneer ze aankomen en daar kan mykeeb ook niet echt antwoord op geven want dat hangt van die trein en de douane af, blijkbaar nogal een grote loterij.

[...]

POM plate? Er zijn toch alleen opties voor alu, brass, pc en fr4?
PC inderdaad. Las wel dat ze extra's hadden maar wisten niet hoeveel van wat en wanneer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
OK - weet niet of dit al besproken is hier maar ik kon het niet vinden; de Keychron Q1
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0059/0630/1017/t/5/assets/pf-823ebdc7--1073.jpg?v=1624015649

Voor 139 USD krijg je een layout die erg lijkt op de GMMK PRO (voor 169USD kun je er een kopen met Keycaps en lubed Gatherons).

Ook de feature set is indrukwekkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymT8-8SzaQw-hmsNT-Xg4x9u-0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRyVG8h5LaaZULcHSxotcgA9.png?f=fotoalbum_large

Het geheel ziet er ook wat minder bulky uit dan de GMMK Pro. De knop rechtsboven kan als badge, rotary of switch gebruikt worden. En hij komt in meer interessante kleuren wat mij betreft. Nog een reden om nog niet toe te happen voor de GMMK Pro. Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0059/0630/1017/t/5/assets/pf-a5ed065b--KeychronQ1keyboardcolorvote.jpeg?v=1627373183

Wat denken jullie? Interessant of flop?

INSTANT UPDATE: Inmiddels lees ik dat de Q2 ook aangekondigd is, dat is de 65% versie

[ Voor 21% gewijzigd door Sandoor_MBA op 04-08-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Oeh! Ik heb me in ieder geval even aangemeld voor de mailinglist. Op papier een erg interessant bordje!

Heb ondertussen ook een Epomaker/Skloong SK87 in het wit onderweg samen met wat Maracon keycaps (pastelkleurtjes) voor mijn wederhelft. Die had een dagje mijn toetsenbord 'geleend' en was verkocht.

Wel vond ze de bobagums beter typen, dus die gaan daar dus in. "Helaas" had ik er maar 70 dus moest er wat bijbestellen, gelijk maar een zooitje Boba U4 Silents meebesteld, for science!

Edit: OEHHHHHHH de 65%! Now we're talking. Nu ben ik echt heel benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkie op 04-08-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Henkie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:51:
Oeh! Ik heb me in ieder geval even aangemeld voor de mailinglist. Op papier een erg interessant bordje!

Heb ondertussen ook een Epomaker/Skloong SK87 in het wit onderweg samen met wat Maracon keycaps (pastelkleurtjes) voor mijn wederhelft. Die had een dagje mijn toetsenbord 'geleend' en was verkocht.

Wel vond ze de bobagums beter typen, dus die gaan daar dus in. "Helaas" had ik er maar 70 dus moest er wat bijbestellen, gelijk maar een zooitje Boba U4 Silents meebesteld, for science!
ZIjn die Bobagums niet gewoon recoloured U4 silents?

Ik sta ook op die mailinglist btw oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
Sandoor_MBA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Op papier niet, de bobagums zijn linears en de u4's zijn tactile. Vooral het stukje tactile miste ik bij de bobagums.. keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Sandoor_MBA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Nee de bobagums zijn lineaire en de U4s zijn tactile. Ik heb de 68gram U4s besteld, gelubed (te veel lube gebruikt oeps, beginnersfout) en in een gk64xs bord gestopt. Ben nog aan het wachten op de keycaps maar die komen dus via amazon.de uit China |:( Je voelt echt duidelijk een bump voordat je hem bottom-outed (Nederlands op Engelse woorden is een ramp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Nee de bobagums zijn lineaire en de U4s zijn tactile. Ik heb de 68gram U4s besteld, gelubed (te veel lube gebruikt oeps, beginnersfout) en in een gk64xs bord gestopt. Ben nog aan het wachten op de keycaps maar die komen dus via amazon.de uit China |:( Je voelt echt duidelijk een bump voordat je hem bottom-outed (Nederlands op Engelse woorden is een ramp).
@Henkie @anoniem987654 bevallen de U4s??

Ik zie dat ze nog steeds goed bij splitkb verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sandoor_MBA Ja hoor zijn prima switches, slepen alleen iets door de dempers. Lekkere bump en goed stil dat wel :)

Over de Keychron, ik kijk het rustig aan en wacht eerst reviews en leveringen af. Blijft Keychron dus ik blijf voorlopig sceptisch.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anoniem987654
@Sandoor_MBA .

Ik heb snel wat keycaps van mijn Cooler master ck550 (gateron Brown) erop gegooid. Van degene die ik goed gelubed heb is het hemels.
Zoals vermeld door @sapphire zijn ze goed stil. Je hoort alleen bij bottom out een beetje een meer mushy achtig geluid t.o.v. gateron Browns. Een nadeel is wel dat je ze echt moet luben, in ieder geval de springs, de standaard lube verschilt gigantisch van de ene naar de andere spring.
Mocht je Cherry of Gateron Brown fijn vinden dan zijn deze ook goed, vooral als je de aforementioned switches echt deed doorrammen.

[ Voor 3% gewijzigd door anoniem987654 op 05-08-2021 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 21:22
Met wat geluk eind dit jaar de gelukkige eigenaar van een Matrix Lab ME *O* *O*

Wat mij betreft is dan ook het eindstation bereikt en ga ik niet verder op zoek naar nog duurdere toetsenborden :+ Met wat geluk komt dan ook de GMK awaken mijn kant op en is mijn zoektocht voltooid.

Wil niet zeggen dat ik geen andere toetsenborden meer zal hebben maar ben ik wel aangekomen op wat mijn voorkeur heeft en ook qua kosten is de grens wel bereikt zeg maar. :+

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JacobsT
InTheDisorder schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:25:
Dit valt nog reuze mee in vergelijking met iets als mijn Planck :P Maar ben het deels met je eens, ik heb ooit geprobeerd over te stappen op 60% maar ik miste de pijltjes te erg. Het kleiner dan TKL formaat ben ik ook geen fan van, totdat het zo klein wordt dat je het niet meer kan gebruiken als een normaal toetsenbord. Dan kan je met shortcuts gaan spelen en hoeven je handen niet meer van de homerow af wat ik persoonlijk wel heel fijn vind.
Ik snap niet goed waarvoor je de pijltjes dan zou missen?

Dat is nu is iets dat ik geen enkele toepassing nog voor kan bedenken voor mijn gebruik.
Zo speelde ik games op mijn 486 DOS machine back in the day maar sinds ik WASD had ontdekt was dat ook meteen verleden tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHfo3FbsHsMhc85YBTvP0D14xmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEBA08mzyzMbD839X0q3FlkM.jpg?f=fotoalbum_large

Zonet mijn eerste opstap naar een premium mechanische plank gemaakt met de Iqunix F96. Cherry MX Blue want deze gebruik ik in men thuiskantoor.
Wat een prachtige layout zeg. Full size numpad maar in compact formaat.
Voor men professioneel gebruik en mijn trading maak ik erg vaak gebruik van de numpad dus is onmisbaar om deze te hebben. Nog ff wennen om terug op qwerty te zitten maar buiten de leestekens gaat het typen vrijwel even snel.

Wat me het meest verbaast is de bouwkwaliteit. Een loodzware plank, voelt absurd premium aan.
Je kan volgens mij iemand knock-out slaan met deze plank.
Geen hotswap maar het pakket dat je krijgt voor de prijs vind ik echt geweldig.
Voor een gelijkaardige build DIY ga je snel het dubbele neertellen of meer.

Leuke upgrade na jaren Corsair plankjes te gebruiken. Toch een merkbare stap omhoog! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anoniem987654
JacobsT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

Ik snap niet goed waarvoor je de pijltjes dan zou missen?

Dat is nu is iets dat ik geen enkele toepassing nog voor kan bedenken voor mijn gebruik.
Zo speelde ik games op mijn 486 DOS machine back in the day maar sinds ik WASD had ontdekt was dat ook meteen verleden tijd.

[Afbeelding]

Zonet mijn eerste opstap naar een premium mechanische plank gemaakt met de Iqunix F96. Cherry MX Blue want deze gebruik ik in men thuiskantoor.
Wat een prachtige layout zeg. Full size numpad maar in compact formaat.
Voor men professioneel gebruik en mijn trading maak ik erg vaak gebruik van de numpad dus is onmisbaar om deze te hebben. Nog ff wennen om terug op qwerty te zitten maar buiten de leestekens gaat het typen vrijwel even snel.

Wat me het meest verbaast is de bouwkwaliteit. Een loodzware plank, voelt absurd premium aan.
Je kan volgens mij iemand knock-out slaan met deze plank.
Geen hotswap maar het pakket dat je krijgt voor de prijs vind ik echt geweldig.
Voor een gelijkaardige build DIY ga je snel het dubbele neertellen of meer.

Leuke upgrade na jaren Corsair plankjes te gebruiken. Toch een merkbare stap omhoog! :D
Pijltjes is een gemak om geen nieuwe gewoonte's te leren en meer knoppen over te houden voor macro's en autohotkey. Maar soms zijn ze echt nog nodig, vooral afhankelijk van je werk.

Persoonlijk kan ik echt niet zonder. Ik codeer redelijk wat in R en Python en dan is de mogelijkheid om tussen regels te springen als je werkt met loops super handig. Het scheelt ook veel naar je muis te grijpen. Persoonlijk doe ik bijna alles via het toetsenbord en niet de muis, alleen bestanden openen doe ik met de muis, wisselen apps en tabbladen gaat allemaal via het toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacobsT
anoniem987654 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:39:
[...]

Pijltjes is een gemak om geen nieuwe gewoonte's te leren en meer knoppen over te houden voor macro's en autohotkey. Maar soms zijn ze echt nog nodig, vooral afhankelijk van je werk.

Persoonlijk kan ik echt niet zonder. Ik codeer redelijk wat in R en Python en dan is de mogelijkheid om tussen regels te springen als je werkt met loops super handig. Het scheelt ook veel naar je muis te grijpen. Persoonlijk doe ik bijna alles via het toetsenbord en niet de muis, alleen bestanden openen doe ik met de muis, wisselen apps en tabbladen gaat allemaal via het toetsenbord.
Idd heb je volledig gelijk. Voor coding en scripting zal dit inderdaad handig zijn, had ik niet bij stil gestaan.
Is inderdaad afhankelijk van je usecase. Ik had veel liever een kleiner bord nog gehad maar de numpad is professioneel voor mij zo onmisbaar dat de 96 layout de beste keuze was.

Ben er echt extreem blij mee! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 19:04
Pijltjes gebruik inderdaad tijdens het programmeren, dus als je dat een hele dag moet doen is het handig als ze er gewoon zitten :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkie
Nou, een paar weken na het starten (cq. ontvangst van alle zooi) van deze hobby was de vrouw des huizes wel erg geïnteresseerd in alles.

Werkt ook veel thuis, ramt sinds jaar en dag voor werk op een goedkoop plastic logitech bordje.. ellende!

Maar, 65% was toch echt niets, mínimaal TKL. Dus zo geschiedde. Na mijn fijne ervaring met de GK68 voor haar een Epomaker GK87S in het wit besteld.

De lineare Bobagums waren na wat proberen niet aan mij besteed, maar iemand anders was er verliefd op, niet eens vanwege de kleur!

Als keycaps was het even zoeken, blij met de spatiebalk zijn we nog niet echt, maar de rest was erg mooi en voor de prijs prima keycaps. Macaron PBT XDA Keycaps.

Mijn bordje is nog niet af, wacht nog op mn keycaps, maar deze is er mooi uitgekomen.

Case gedempt met EDPM foam 1 tot 4 lagen.
Stock Bobagums,
gemodde stabs (clipped, lubed enz).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IKejwVI3QMb3RJ7BCsiP_O67bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1hHi8lskvXbEhumyJclCkkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JW4ZLjH9Xquo9BvlcQDRnwCx-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUdGZPkGqVMoMtXucYJ0uj65.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Henkie op 05-08-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
JacobsT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:42:
[...]

Idd heb je volledig gelijk. Voor coding en scripting zal dit inderdaad handig zijn, had ik niet bij stil gestaan.
Is inderdaad afhankelijk van je usecase. Ik had veel liever een kleiner bord nog gehad maar de numpad is professioneel voor mij zo onmisbaar dat de 96 layout de beste keuze was.

Ben er echt extreem blij mee! 8)
Haha top.

De numpad is juist voor vele het eerste wat ze weg willen doen.

Maar voor accounting en andere rekenkundige dingen (architectuur berekeningen) kan ik me voorstellen dat het super handig is omdat je je hand/pols dan langer over het numpad houd dan bij gewoon ff een cijfer toets raken boven de normale letter toetsen.

Dus net zoals de pijltjestoetsen bljft het nut heel persoonlijk, en vandaar dat ik de push naar een TKL voor veel mensen snap en toejuich. Ik ben voor monetaire redenen naar een 64 key keyboard gegaan, hopelijk wen ik aan de positie van de pijltjestoetsen, anders gebruik ik gewoon een autohotkey denk die iets van capsl of shift de wasd veranderd in de pijltjes-toetsen zodat ik mijn pols niet van positie hoef te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
anoniem987654 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:11:
[...]

Dus net zoals de pijltjestoetsen bljft het nut heel persoonlijk, en vandaar dat ik de push naar een TKL voor veel mensen snap en toejuich. Ik ben voor mentaire redenen naar een 64 key keyboard gegaan, hopelijk wen ik aan de positie van de pijltjestoetsen, anders gebruik ik gewoon een autohotkey denk die iets van capsl of shift de wasd veranderd in de pijltjes-toetsen zodat ik mijn pols niet van positie hoef te veranderen.
Daarom zijn QMK/VIA/Vial dus heel mooi, dan kun je je hele keymap aanpassen. Volledige controle over wat waar zit.

Op een 60% vind ik SpaceFn heel chill (space on tap, fn on hold) en dan wasd voor de pijltjes. Vrij snel aan gewend geraakt en ideaal in gebruik zonder ergens anders je handen te moeten plaatsen. Werkt ook nog redelijk in combinatie met shortcuts in iets als Webstorm/PyCharm doordat spatie zo dichtbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Heeft iemand ervaring met de tracking/shipping van Yanwen?
Heb vorige week keycaps gekocht op amazon.de (YMDK blue beige orange) voor mn eerste build, en die komen dus uit China.. unfortunately.
Het is al 8 dagen onderweg en via tracking zie ik staan "port of departure", hoop toch dat ze bedoelen van de facility naar het vliegveld lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Vandaag enthousiast over de 'Whale' en 'Octopus' keycaps van Kinetic Labs. $65 voor een set, goede deal als je het mij vraagt. *O*

Helaas kwam er $30 verzendkosten bij -O-

Dan heb je het ineens over $100 voor een set en met BTW en handling fee bij import wordt het dan wel ineens een duur geintje.

Is $30 normaal voor transport vanuit de US? Ik ben meer de $3 gewend van Alie.....

[ Voor 14% gewijzigd door Sandoor_MBA op 07-08-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ja, helaas normaal. Gaat vaak met dhl of fedex mee in het vliegtuig, je hebt het dan wel met een dag of drie, maar het kost ook flink.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkie
Nou, mijn keycaps zijn na flinke vertraging ook binnen. Voor het geld een mooie degelijke set, niet alle knopjes zitten nog mooi even recht, maargoed, I like it alot. Stuk beter dan de 50 shades of grey die er standaard op zat.

"Specs"
Epomaker GK68X, foam mod in case
Lubed Gateron Browns / Stock Gazzew Boba U4 Silents (beide lekker, nog geen definitieve keuze gemaakt.)
Gemodde stabs (lubed, clipped, enz enz)

Nu nog een keer een kabeltje bestellen bij onze forumvriend die past bij deze kleurtjes en dan zijn we volledig 'klaar'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAdQ6hl30XYAL9S5wR1PPcjU2MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgPxGGJwIEc5Kjmxz8ZSz5ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvYiy-svyD7NKdP6VvK8Smf2Vls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w4N71sovv3NOWmmSZzewhIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmIhVOZfchewRLVvN6S2dwEZvT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9IsZfFOIoTjuCYZRnPzaONL.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 74 ... 157 Laatste