Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
sapphire schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:57:
Een beetje het zelfde als hier eigenlijk, ook een beetje hiermee begonnen omdat ik (te) veel thuis zat :+

Vandaag weer post *O*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niets fancy's, wel leuk :)
70x Gateron milky Yellow en 10x milky Blue.

Even snel de meest gebruikte toetsen vervangen voor de Yellow's maar het is behoorlijk wennen, van 62g tactile's met een sterke bump naar 50g Yellow linears en van Silent naar non-silent. Behoorlijke overschakeling, typt wel lekker licht zo zeg :+

Eerste indruk, ja minder stil, duh. Verassend smooth stock, lichte spring ping, lichte aanslag die gek genoeg lichter ervaart dan de Browns :? Eigenlijk had ik veracht het niets te vinden maar het valt me alles mee, misschien nog eens een keer luben voor de spring ping en een wat lagere pitch maar niet verkeerd eigenlijk :) Zeker onder de spatie is het erg lekker :9

De Blue's; verschrikkelijk, zoals verwacht echt helemaal niet mijn ding. Goed ze waren €2 ofzo en misschien gelubes wel grappig onder de capslock en/of escape ofzo op werk :)
Overigens wel heerlijke switches om mee te spelen in je hand O-)
Ik type nu al een tijdje op 'normale' Gateron yellows in mijn Durgod Hades bordje en ik vind de switches echt heerlijk. Ooit tactile geprobeerd, mx browns dus niets fancy's, maar ik vind linears toch echt veel lekkerder typen.

Ik heb toevallig naast mn toetsenbord nu een mx switch tester naast me liggen en betrapt me er ook op dat ik de hele tijd een van die clicky en tactile switches loop in te rammen :9 Zie mezelf er alleen nog niet snel op typen.

Is hier iemand trouwens die een goede coiled cable winkel/service/persoon kan aanraden? Vind dit moeilijker dan ik dacht. Het zijn GB's, ze zijn uitverkocht, of het wordt etsy of het is stervens duur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DMC90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:33:
Zojuist eerste orders geplaatst voor een custom build, ga mn keeb zelf in elkaar knutselen, maar wat een prijzen zeg. Portemonnee is niet blij met mijn nieuwe hobby.

Ik moet me ook echt inhouden om niet bakken met geld uit te gaan geven voor die group buys. Al helemaal vanwege de corona/hardware crisis ben je nu nog eerder geneigd om maar meteen iets te kopen en laten te bepalen of je het wel echt nodig hebt (lees 'wil') of niet :P

Ik ga overigens een Tofu65% maken en heb ook een KBD67 Lite R2 in de pre order staan (that thoccc ). Voor nu ga ik een eerste poging wagen met Gateron Ink blacks met een wat lichtere spring.

Kan niet wachten om aan de slag te gaan!
Mooie eerste build, geen ervaring met de tofu maar the lite klinkt heerlijk. Heb zelf r1 en verkies hem boven m’n nk65ee. Voor de prijs een absolute topper. In combinatie met black inks heb je een mooi diep geluid. Ben benieuwd hoe de nieuwe stabs van ze zijn. Volgens mij hadden de prototypes nog cherry stabs.

Typ zelf inmiddels een weekje op durock poms en ben er erg blij mee. Na een paar weken black inks en cherry blacks wilde ik weer wat lichters proberen. Met 63,5 gram vind ik ze eigenlijk perfect. Niet te zwaar dat bij lange typ sessies je vingers moe worden, maar ook niet te licht dat wanneer je vingers er op rusten geregistreerd worden. De clack geluid die ze produceren is compleet anders dan de thocc switches die ik tot nu toe heb geprobeerd.

Gisteren waterkings besteld bij kprebublic, ben erg benieuwd.
DMC90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:00:
[...]
Is hier iemand trouwens die een goede coiled cable winkel/service/persoon kan aanraden? Vind dit moeilijker dan ik dacht. Het zijn GB's, ze zijn uitverkocht, of het wordt etsy of het is stervens duur...
@YaaD heeft mooie kabels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
superbok schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:03:
[...]

Mooie eerste build, geen ervaring met de tofu maar the lite klinkt heerlijk. Heb zelf r1 en verkies hem boven m’n nk65ee. Voor de prijs een absolute topper. In combinatie met black inks heb je een mooi diep geluid. Ben benieuwd hoe de nieuwe stabs van ze zijn. Volgens mij hadden de prototypes nog cherry stabs.

Typ zelf inmiddels een weekje op durock poms en ben er erg blij mee. Na een paar weken black inks en cherry blacks wilde ik weer wat lichters proberen. Met 63,5 gram vind ik ze eigenlijk perfect. Niet te zwaar dat bij lange typ sessies je vingers moe worden, maar ook niet te licht dat wanneer je vingers er op rusten geregistreerd worden. De clack geluid die ze produceren is compleet anders dan de thocc switches die ik tot nu toe heb geprobeerd.

Gisteren waterkings besteld bij kprebublic, ben erg benieuwd.

[...]

@YaaD heeft mooie kabels!
Heel benieuwd wat je van die everglides vindt, toevallig gister reviews over gezien in vergelijking met ink blacks en alpacas. De everglides klonken echt top! Ik ga de stabs in mijn R2 sowieso vervangen door Durocks, omdat ik nu al gek word in de ratel in mijn huidige keyboard. Ook meteen van die stickers/patches gekocht al hoewel ik niet weet of het echt nodig is met Durock's, maar we gaan het zien.

Voor de Tofu65 heb ik een brass en een poly plate besteld, toch omdat het thoc van poly mij heel erg aanspreekt en ik de tofu mooier vindt dan de kbd67lite. De kbd67lite klinkt op sommige filmpjes toch wel echt goddelijk.

Man, ik kan niet wachten!

Omg @YaaD ik zie nu net je advertenties op V&A, die cables zien er heeeeeeeeeel slick uit :o Precies wat ik zoek ook. Ik neem binnenkort even contact met je op wat er allemaal mogelijk is! Bedankt voor het noemen @superbok !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DMC90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:00:
[...]

Ik type nu al een tijdje op 'normale' Gateron yellows in mijn Durgod Hades bordje en ik vind de switches echt heerlijk. Ooit tactile geprobeerd, mx browns dus niets fancy's, maar ik vind linears toch echt veel lekkerder typen.

Ik heb toevallig naast mn toetsenbord nu een mx switch tester naast me liggen en betrapt me er ook op dat ik de hele tijd een van die clicky en tactile switches loop in te rammen :9 Zie mezelf er alleen nog niet snel op typen.

Ik kan je aanraden om ze een te luben, ik had al gehoord dat ze boterzacht worden en niets is minder waar :)

Nu 7 gelubed en net als bij de Browns is het absoluut de moeite waard. Erg smooth, veel mindere spring ping en een veel diepere thock :9 Qua smoothnes winnen ze eht van mijn Boba U4S's want die lijken ietsjes stroef door het dempende rubber aan de zijslee van de stem.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
sapphire schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:35:
[...]

Ik kan je aanraden om ze een te luben, ik had al gehoord dat ze boterzacht worden en niets is minder waar :)

Nu 7 gelubed en net als bij de Browns is het absoluut de moeite waard. Erg smooth, veel mindere spring ping en een veel diepere thock :9 Qua smoothnes winnen ze eht van mijn Boba U4S's want die lijken ietsjes stroef door het dempende rubber aan de zijslee van de stem.
De Gat yellows zitten gesoldeerd in mn bord en ik denk dat solderen de volgende stap misschien eens gaat worden, nu eerst aan de slag met tofu/kbd67 hotswaps (bedenk me nu dat ik dat nog niet eerder benoemd had haha). Of bedoel je de ink blacks? Want die ga ik sowieso luben! Zojuist een plek gevonden waar ik zonder gedoe krytox kan bestellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met nieuwe batches van Gateron Ink Black V2's? Kom nu wat filmpjes tegen, en lees er hier en daar op reddit ook wat over, dat de V2's wat 'scratchier' kunnen zijn dan de V1's (hoewel V1's weel andere issues hadden). Om deze reden twijfel ik nu een beetje om deze switches te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DMC90 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:30:
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met nieuwe batches van Gateron Ink Black V2's? Kom nu wat filmpjes tegen, en lees er hier en daar op reddit ook wat over, dat de V2's wat 'scratchier' kunnen zijn dan de V1's (hoewel V1's weel andere issues hadden). Om deze reden twijfel ik nu een beetje om deze switches te kopen.
Mijn inks zijn V2 en stock zijn ze net zo smooth als gat yellows, althans, ik voel geen merkbaar verschil. Zitten enkele switches tussen die net wat minder zijn, maar doordat ik er 90 gekocht had, heb ik de beste kunnen uitkiezen. Van de 90 heb ik er 6 die wat minder lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
superbok schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:19:
[...]

Mijn inks zijn V2 en stock zijn ze net zo smooth als gat yellows, althans, ik voel geen merkbaar verschil. Zitten enkele switches tussen die net wat minder zijn, maar doordat ik er 90 gekocht had, heb ik de beste kunnen uitkiezen. Van de 90 heb ik er 6 die wat minder lijken te zijn.
Ik had t zelfde met vintage black cherry's. Toen ik die gelubed en gefilmd had vond ik ze nog steeds niet zo smooth als de Gateron yellows. Voor sommige misschien vloeken in de kerk maar ik vond ze zwaar overhyped.

Ik ben nog niet zo'n goeie switch tegengekomen als de yellows in verhouding qua prijs.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
superbok schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:19:
[...]

YaaD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:27:
[...]

Ik had t zelfde met vintage black cherry's. Toen ik die gelubed en gefilmd had vond ik ze nog steeds niet zo smooth als de Gateron yellows. Voor sommige misschien vloeken in de kerk maar ik vond ze zwaar overhyped.

Ik ben nog niet zo'n goeie switch tegengekomen als de yellows in verhouding qua prijs.
Wat jullie zeggen is dus precies wat ik ook op meerdere plekken op reddit en youtube zie. Sommigen hebben pech, anderen geluk (hier en daar wat mindere switches) en een groot aantal mensen die het top tier switches vinden. Gezien de prijs, en de tijd die ik erin moet steken om ze te luben, ben ik bang om straks wellicht teleurgesteld te zijn.

@superbok Chill dat jij een goede set hebt en er helemaal tevreden mee bent, hebben ze de famous 'thoc' waar iedereen zo lyrisch over is?

Ik ben nu overigens ook aan het kijken naar Lavenders en Alpaca's. Met name Lavenders lijken me interessant, omdat ze een wat lager geluid zouden moeten hebben en Alpaca's ook weer niet te krijgen zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DMC90 Ik bedoelde de Yellows luben :)
YaaD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:27:
[...]

Omdat de Yellows daar bekend om staan heb ik die ook gekocht als uitprobeersel. Bewust Milky Yellow gekozen voor de backlight en omdat ik toch het idee had dat de pitch ietsiepietsie lager is dan de zwart/clear varianten. En prijs/kwaliteit is bizar, ik heb €14 ongeveer betaald voor 70 stuks, de 'gewone' zijn zelfs nog een euro goedkoper per 70 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
sapphire schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:35:

[...]

Omdat de Yellows daar bekend om staan heb ik die ook gekocht als uitprobeersel. Bewust Milky Yellow gekozen voor de backlight en omdat ik toch het idee had dat de pitch ietsiepietsie lager is dan de zwart/clear varianten. En prijs/kwaliteit is bizar, ik heb €14 ongeveer betaald voor 70 stuks, de 'gewone' zijn zelfs nog een euro goedkoper per 70 8)7
Ja ik kon tegen relatief voordelige prijs de cherry's overnemen om te proberen maar om nou te zeggen poe poe.. Nee daar kwam ik echt op terug. Maar ik zal wel een simpele Tweaker zijn die er de waarde niet van in kan zien haha :+

Tot die tijd blijf ik lekker bij mijn gateron yellow's :)

@DMC90 Ik heb toevallig weer wat sleeves besteld en ook weer genoeg kabel op voorraad dus als je op korte termijn op zoek bent dan weet je me te vinden! :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
YaaD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:46:
[...]

Ja ik kon tegen relatief voordelige prijs de cherry's overnemen om te proberen maar om nou te zeggen poe poe.. Nee daar kwam ik echt op terug. Maar ik zal wel een simpele Tweaker zijn die er de waarde niet van in kan zien haha :+

Tot die tijd blijf ik lekker bij mijn gateron yellow's :)

@DMC90 Ik heb toevallig weer wat sleeves besteld en ook weer genoeg kabel op voorraad dus als je op korte termijn op zoek bent dan weet je me te vinden! :)
Als ik een keuze gemaakt hebt welke switches ik wil, zal ik eens weer gaan kijken naar custom cables. Thanks voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 09:18
sapphire schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:35:

[...]

Waar heb je deze gekocht voor die prijs? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KPrepublic store op Aliexpress in de 'Sale'.

Kosten nu overigens iets meer, wel €15,16 per 70. Net zoveel als de gewone :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DMC90 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:19:
[...]

[...]
@superbok Chill dat jij een goede set hebt en er helemaal tevreden mee bent, hebben ze de famous 'thoc' waar iedereen zo lyrisch over is?
Yup, diep en wat muted geluid. In combinatie met een PC plate wordt dat geluid helemaal geaccentueerd. Alu plate ook wel, maar wel minder. Denk niet dat je teleurgesteld zal zijn. Zijn wel echt een community favoriet met een unieke sound signature die iedereen herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 07:38
Goedenavond mede-tweakers,

Gezien mijn huidige keyboard zo goed als op is (een goedkoop no brand keyboard), ben ik op zoek naar een nieuw, mechanisch bordje.

Omdat ik in Bangkok woon en het hier momenteel een paar dagen feest (en dus vakantie) is, ben ik bij een stuk of 20 zaken langs geweest om diverse switches en keyboards uit te proberen. Ik had het een en ander al op internet gelezen en ging op zoek naar een goede kwaliteit keyboard, zoals Ducky, Filco of Leopold, echter zijn deze in fysieke winkels helaas zeer lastig te vinden. Ik heb gelukkig vandaag een paar Ducky Shine 7 borden kunnen testen met Blue, Red en Brown switches, Blue sprak me het meeste aan dus die switch gaat het worden. Helaas is de Ducky Shine 7 niet leverbaar en hebben ze alleen een versie zonder de 10 nummerieke toetsen aan de rechter zijde. Waarom ze dit show model hadden kon men niet uitleggen :(

Nu ik de kleur switch weet, zit ik nog te twijfelen over het merk keyboard. Aangezien het aantal merken die hier verkrijgbaar zijn best laag ligt (Razer, Steelseries en Logitech in overvloed though), dacht ik zelf aan de onderstaande bordjes.

Filco Majestouch 2
Ducky ONE - Floating DS Keycaps TH - Blue sw
Leopold FC900R Mechanical Keyboard
HyperX Alloy FPS - Cherry Blue sw

Wat belangrijk is voor het keyboard;
-Het keyboard moet zo vlak en horizontaal mogelijk zijn, als het keyboard teveel omhoog loopt aan de achterzijde krijg ik snel last van m'n polsen (ik gebruik nooit de pootjes die op de meeste keyboards zitten om de achterzijde wat hoger te zetten);
-Het keyboard moet lekker zwaar zijn zodat ie niet snel verschuift. De Ducky die ik had gezien was precies goed qua gewicht;
-De keycaps moeten te verwisselen zijn;
-Thais / Engelse keycaps maakt niet heel veel uit, tot nu toe heb ik hier alleen keycaps gezien die gecombineerd Thais en Engels waren.

Heeft iemand ervaringen of tips voor die me zouden kunnen helpen een keuze te maken?

Mijn dank is groot!

//edit: het geluid dat het board maakt speelt voor mij geen hele grote rol, ik vind de meeste Blue switch borden die ik heb gezien wel mooi klinken eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MdeGraaf1985 op 15-04-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
MdeGraaf1985 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:43:
Goedenavond mede-tweakers,

Mijn dank is groot!

//edit: het geluid dat het board maakt speelt voor mij geen hele grote rol, ik vind de meeste Blue switch borden die ik heb gezien wel mooi klinken eigenlijk.
Mijn broer heeft volgens mij een Filco thuis - en nog wat andere 'high end' keyboards die niet zelf builds zijn. Door hem ben ik me ook meer gaan verdiepen en ben ik in deze rabbit hole terecht gekomen en heb ik uiteindelijk besloten om zelf een keeb te gaan 'bouwen'.

Momenteel type ik op een Durgod Hades toetsenbord, waar ik momenteel niet zoveel meer mee heb. Het is me allemaal teveel RGB, shine through caps etc, maar los daarvan is het denk ik het beste toetsenbord dat ik tot nu toe heb gebruikt. Het heeft wellicht niet dezelfde bouwkwaliteit als een Filco (en dezelfde naam/status) maar dit is wat ik gekregen heb voor een kleine 130 euro:
  • 65% layout
  • RGB (mocht dat uitmaken)
  • Alu Case
  • Alu plate
  • Case Foam
  • Degelijke stabs (factory lubed en mijn exemplaar klinkt zeer degelijk, weinig ratel)
  • Gateron yellows
  • Double shot PBT keycaps
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, al helemaal niet met merken als Filco, maar ik raad je aan om eens wat reviews op te zoeken voor bordjes van Durgod. Volgens mij komt het merk zelfs uit HK. Ik weet dat je niet van het geluid bent, maar toch een voorbeeldje: youtube linkje. Ik vind het persoonlijk voor een massa prebuilt bordje vrij goed klinken. Ze hebben overigens ook een aantal borden die totaal niet gamery zijn als dat meer je ding is! Kijk bijvoorbeeld naar de Durgod Taurus.

Iets compleet anders:
Iemand enig idee hoe frequent de wat gewildere/hype switches gerestocked worden op mykeyboard.eu (of andere EU vendors)? Ik ben nu aan het kijken naar Alpaca's of C3 Tangerines. Alpaca's kan ik nog ergens krijgen, maar dan komen ze uit Azie wat in houdt dat ik lang kan gaan wachten en wel wat kwijt ben voor shipping en waarschijnlijk douane... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DMC90 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:27:
[...]

Iets compleet anders:
Iemand enig idee hoe frequent de wat gewildere/hype switches gerestocked worden op mykeyboard.eu (of andere EU vendors)? Ik ben nu aan het kijken naar Alpaca's of C3 Tangerines. Alpaca's kan ik nog ergens krijgen, maar dan komen ze uit Azie wat in houdt dat ik lang kan gaan wachten en wel wat kwijt ben voor shipping en waarschijnlijk douane... :/
Je hebt het hier over twee soorten switches waar leuke verhalen aan verbonden zitten haha.

Mykeyboard.eu heeft Alpacas in stock maar die staan niet online vanwege het feit dat er oudere onderdelen gemixt zijn in de batch door de fabrikant. Ze zijn aan het kijken om hun hele voorraad te laten vervangen dus dat is even afwachten.

Tangerines hebben ook een productieprobleem, maar dan iets wat je wel merkt. Alleen de ilumkb batch is niet affected. Ik dacht dat KEYGEM ze ging stocken als duidelijk werd hoe het met de problemen zat, maar kan dat nu niet terugvinden. Ik betwijfel of er een andere plek in Europa is die TKC producten verkoopt, aangezien zij nogal een tijdje voor de exclusieve verkoop bij zichzelf hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Cebby schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:04:
[...]

Je hebt het hier over twee soorten switches waar leuke verhalen aan verbonden zitten haha.

Mykeyboard.eu heeft Alpacas in stock maar die staan niet online vanwege het feit dat er oudere onderdelen gemixt zijn in de batch door de fabrikant. Ze zijn aan het kijken om hun hele voorraad te laten vervangen dus dat is even afwachten.

Tangerines hebben ook een productieprobleem, maar dan iets wat je wel merkt. Alleen de ilumkb batch is niet affected. Ik dacht dat KEYGEM ze ging stocken als duidelijk werd hoe het met de problemen zat, maar kan dat nu niet terugvinden. Ik betwijfel of er een andere plek in Europa is die TKC producten verkoopt, aangezien zij nogal een tijdje voor de exclusieve verkoop bij zichzelf hebben gekozen.
Thanks voor de goede read :) Wist niet dat er zoveel achter zat bij het maken en verkopen van dit soort nieuwe switches. Duidelijk dat we ons in een niche markt bevinden nog.

Wellicht dat ik aan het einde van de dag nog wel een bestelling plaats voor een set Alpaca's. Zelfs met shipping (en waarschijnlijk taxes) dat de totale prijs nog te overleven is. Zo niet, dan gaan het toch ink blacks worden met een andere spring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
DMC90 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:06:
[...]

Thanks voor de goede read :) Wist niet dat er zoveel achter zat bij het maken en verkopen van dit soort nieuwe switches. Duidelijk dat we ons in een niche markt bevinden nog.

Wellicht dat ik aan het einde van de dag nog wel een bestelling plaats voor een set Alpaca's. Zelfs met shipping (en waarschijnlijk taxes) dat de totale prijs nog te overleven is. Zo niet, dan gaan het toch ink blacks worden met een andere spring.
Je zou eventueel ook naar Lavenders kunnen kijken, die zijn in stock bij MyKeeb. Die hebben net als de Alpacas een nylon housing met een POM stem. Maar de spring is 65g ipv 62g. Misschien dat die samen met een pakje 62g springs van Sprit (supreme) een optie zouden kunnen zijn.

Daarnaast hebben ze ook Lilacs, maar die top housings zijn gemaakt van een blend. Wel 62g springs in ieder geval.

Allebei wel ook gemaakt door JWK dus ze zullen vrij veel op de Tangerines en Alpacas lijken, hoewel het natuurlijk niet 100% hetzelfde zal zijn. Lavenders heb ik al vaker als alternatief voor Alpacas voorbij zien komen in hun Discord.

[ Voor 4% gewijzigd door Cebby op 16-04-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
Cebby schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:33:
[...]

Je zou eventueel ook naar Lavenders kunnen kijken, die zijn in stock bij MyKeeb. Die hebben net als de Alpacas een nylon housing met een POM stem. Maar de spring is 65g ipv 62g. Misschien dat die samen met een pakje 62g springs van Sprit (supreme) een optie zouden kunnen zijn.

Daarnaast hebben ze ook Lilacs, maar die top housings zijn gemaakt van een blend. Wel 62g springs in ieder geval.

Allebei wel ook gemaakt door JWK dus ze zullen vrij veel op de Tangerines en Alpacas lijken, hoewel het natuurlijk niet 100% hetzelfde zal zijn. Lavenders heb ik al vaker als alternatief voor Alpacas voorbij zien komen in hun Discord.
Ik was inderdaad ook al gaan zoeken naar alternatieven, waaronder de Mauves en Lavenders. Toch hoor ik - en andere mensen blijkbaar ook - dat Alpaca's net een ander geluidje hebben dan de alternatieven. Wellicht dat ik nog even meer reviews ga bekijken en anders maar op een gegeven moment de knoop doorhak, ik blijf bezig zo.

Relatief flinke rekening van Fedex binnen gekregen voor mijn KBDFans order - bedankt douane |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Donderdag een klein en lief envelopje in de post van @Cebby met wat switches. Dus even mijn bord waar ik toch mee bezig was omgetoverd tot een veredelde switchtester :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smrQR0IRpNdY1hDpQ0vCd90IP7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzHk3RdARE86c1CSrfFOL51w.jpg?f=fotoalbum_medium

De deelnemers van links naar rechts:

* Gateron Yellow lubed (205G0)
* Gateron Brown lubed (205G0)
* Gateron Blue
* NK_ Blueberry
* Kailh Pro Purple
* Kailh Polia
* Durock T1 Koala
* Durock Medium Tactile
* Zilent 65g
* Boba U4S

Yellows (milky); gaan met lube van een wel OK switch naar een bizar lekkere switch. Super smooth, mooie diepe
thock, zó lekker dat ik serieus overweeg om ze in mijn thuis bordje te houden :|

Browns; stock ook wel OK, beetje scarchy en spring ping en met lube een hele transformatie. Niet zo erg
als de Yellows maar lekker smooth en dieper geluid en behoud van subtiele tactile feedback. Houd helaas
wel wat lichte springping in sommige switcjes ook na her-luben van de spring.

Blue's (milky); Gewoon echt niet mijn ding. Ik vind de klik wel grappig maar klinkt/voelt hol ofzo.

NK_Blueberry; wat meer tactile switch, lange bump, redelijk smooth, niet heel luid behalve een tikje met terugschieten van de stem en ietsiepietse scratchy maar wel heel minimaal. Opzich een fijne switch maar voor de prijs mwah.

Kaihl Pro Purple; soort luxe Gateron Brown :+ Wat subtielere tactile feedback, lijkt wat zwaarder dan de Brown vooral met bottomen, iets smoother en minder springping stick iets stiller. Nette prijs ook wel.

Kaihl Polia: Weer iets meer tactile switch, vrij smooth, ietsiepietsie springping, vrij stil. Eigenlijk hele nette switch maar niet zo goed te vinden en voor de prijs zijn er betere tactile's denk ik.

Durock Koala; weer een goede tactile met wat zwaardere aanslag en qua gevoel minder rond en meer een soort klik ofzo, vrij smooth en flinke springping! Voor de prijs waarvoor ik ze kon vinden dan minder interessant.

Durock Medium Tactile (clear ergo); wat lichtere/subtielere tactile, iets meer tactiliteit dan de Browns. Echt flinke springping, heel onprettig.

Zilent 65g; heel hoogwaardige switch! Goede tactiliteit, smooth, je hoort de spring iets maar anders dan echt springping, goed stil uiteraard. Erg fijne switch maar met €1+ per stuk duuuur.

Boba U4S; Flinke bump die vrijwel direct begint, erg stil en diepe toon, erg fijne aanslag. Door de dempers niet zo smooth ( niet scratchy maar sleept soort van) en 205G0 (liiiccht aanbrengen) helpt amper helaas :( Wel scherp geprijsd!!

Ik had nog Boba U4T's op mijn shortlist staan maar ik ben serieus onder de indruk van de Yellows! Dus als iemand nog een aanrader heeft voor een super smoothe linear met diep geluid dan hoor ik het graag (Black Ink?).

Wat heel anders, vandaag mijn C2 voor een nette prijs kunnen verkopen. Twijfel of ik een C2 of C1 zal terug kopen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20

Whaam

Meer beter

@sapphire hoe is de pre-travel in de Durock Medium Tactile? Dat lijkt me een heel interessante switch ondanks jouw review.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er wordt veel gekletst over lube en dat wil ik ook gaan doen bij een niet swappable toetsenbord.
Waar kan ik eenvoudig wat lube bestellen hiervoor? Want daarvoor zie ik geen recente links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20

Whaam

Meer beter

Een paar pagina’s terug werd loob.no genoemd, zelf geen ervaring mee.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
sapphire schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:34:
Donderdag een klein en lief envelopje in de post van @Cebby met wat switches. Dus even mijn bord waar ik toch mee bezig was omgetoverd tot een veredelde switchtester :9

[Afbeelding]

De deelnemers van links naar rechts:

* Gateron Yellow lubed (205G0)
* Gateron Brown lubed (205G0)
* Gateron Blue
* NK_ Blueberry
* Kailh Pro Purple
* Kailh Polia
* Durock T1 Koala
* Durock Medium Tactile
* Zilent 65g
* Boba U4S

Yellows (milky); gaan met lube van een wel OK switch naar een bizar lekkere switch. Super smooth, mooie diepe
thock, zó lekker dat ik serieus overweeg om ze in mijn thuis bordje te houden :|

Browns; stock ook wel OK, beetje scarchy en spring ping en met lube een hele transformatie. Niet zo erg
als de Yellows maar lekker smooth en dieper geluid en behoud van subtiele tactile feedback. Houd helaas
wel wat lichte springping in sommige switcjes ook na her-luben van de spring.

Blue's (milky); Gewoon echt niet mijn ding. Ik vind de klik wel grappig maar klinkt/voelt hol ofzo.

NK_Blueberry; wat meer tactile switch, lange bump, redelijk smooth, niet heel luid behalve een tikje met terugschieten van de stem en ietsiepietse scratchy maar wel heel minimaal. Opzich een fijne switch maar voor de prijs mwah.

Kaihl Pro Purple; soort luxe Gateron Brown :+ Wat subtielere tactile feedback, lijkt wat zwaarder dan de Brown vooral met bottomen, iets smoother en minder springping stick iets stiller. Nette prijs ook wel.

Kaihl Polia: Weer iets meer tactile switch, vrij smooth, ietsiepietsie springping, vrij stil. Eigenlijk hele nette switch maar niet zo goed te vinden en voor de prijs zijn er betere tactile's denk ik.

Durock Koala; weer een goede tactile met wat zwaardere aanslag en qua gevoel minder rond en meer een soort klik ofzo, vrij smooth en flinke springping! Voor de prijs waarvoor ik ze kon vinden dan minder interessant.

Durock Medium Tactile (clear ergo); wat lichtere/subtielere tactile, iets meer tactiliteit dan de Browns. Echt flinke springping, heel onprettig.

Zilent 65g; heel hoogwaardige switch! Goede tactiliteit, smooth, je hoort de spring iets maar anders dan echt springping, goed stil uiteraard. Erg fijne switch maar met €1+ per stuk duuuur.

Boba U4S; Flinke bump die vrijwel direct begint, erg stil en diepe toon, erg fijne aanslag. Door de dempers niet zo smooth ( niet scratchy maar sleept soort van) en 205G0 (liiiccht aanbrengen) helpt amper helaas :( Wel scherp geprijsd!!

Ik had nog Boba U4T's op mijn shortlist staan maar ik ben serieus onder de indruk van de Yellows! Dus als iemand nog een aanrader heeft voor een super smoothe linear met diep geluid dan hoor ik het graag (Black Ink?).

Wat heel anders, vandaag mijn C2 voor een nette prijs kunnen verkopen. Twijfel of ik een C2 of C1 zal terug kopen.
Ik heb 90 boba's besteld maar die ga ik lang niet allemaal nodig hebben als mijn Ikki68 er is. Als je wilt proberen dan kan ik je er wel een paar lenen. Geen probleem.

Misschien is het wel leuk om met zijn allen een soort van switch board te maken zodat mensen van alles kunnen proberen.

Ik heb hier nog wel wat switches liggen die ik wil doneren zodat mensen van alles kunnen proberen.

- Outemu silent sky
- Outemu silent grey
- Boba U4T
- Durock Linear L7
- Kailh box navy
- Cherry silent black

Ik denk dat we met zijn allen een heel eind komen :+

Doen we hetzelfde met keycaps. Ik denk dat je er dan gauw uit bent als het gaat om voorkeuren bijvoorbeeld :) Als je ziet wat ik heb besteld voor ik er achter kwam wat mijn voorkeur nou echt was.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@YaaD Ik begreep dat het verschil tussen de T en S voornamelijk is dat de T thocky is en dus niet Silent. Prima opzich want de U4S vind ik heerlijk typen op het ietsjes slepende na en voor werk hoef ik geen silent switches.
Mijn 'probleem' is denk ik vooral dat ik niet één specifiek ding lekker vind typen, zo als ik zei vind ik de Boba's lekker typen en typ ik nu op lubed Yellow's en dat is eigenlijk ook heerlijk terwijl het verschil behoorlijk is!

Bruggetje; over werk gesproken. Vandaag mijn GK68x meegenomen naar werk om weer eens te proberen, ik merkte dat ik afgelopen week toch een beetje schrok van de Keychron C2 en dan voornamelijk het formaat naast een 68% bordje. Dus afgelopen weekend maar weer eens lekker lopen neuzen naar bordjes en opzich wel wat interessante dingen tegen gekomen maar helaas allemaal nét niet :(

Ik kwam dus de SK71s tegen, enorm mooie formfactor, soort 6x% bord met een geplette numpad er aan geplakt! Helaas is die er alleen voor optical switches :(
Gelukkig is er ook een vergelijkbare GK73 mét support voor gewone switches maar waar komt die 2 toetsen meer dan vandaan? Die heeft weer een gesplitste spatie en draak om daar keycaps voor te vinden :+.

De Keychron K4 lijkt er ook op met een extra rij er boven maar gezien mijn recent niet zulke geweldige ervaring met de Keychron klantenservice sta ik daar minder om te springen. Maargoed misschien me daar maar over heen zetten en toch full size doen want de C2 is nog steeds 2cm smaller dan mijn huidige Logitech en 5 cm smaller dan de standaard werk borden :+

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 19-04-2021 10:27 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Whaam schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:00:
Een paar pagina’s terug werd loob.no genoemd, zelf geen ervaring mee.
En iets lokalers? In Nederland is zoiets toch ook wel te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Laatst online: 30-04 22:08
Ik zit te twijfelen, heb een Corsair K70 binnen gekregen om toch voor een K95 te gaan...
Scheelt 20 euro en toch een aantal MACRO toetsen extra.

Ooh wat, k95 is niet beschikbaar in cherry red? :o

[ Voor 15% gewijzigd door Dracyn op 19-04-2021 14:52 ]

Body mods don't determine skill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Iemand hier toevallig ervaring met de Akko CS switches? Ben op zoek naar wat tactiles die lichter zijn dan MX Clears, en goed klinken natuurlijk en kwam de Akko CS Ocean Blue switches op youtube tegen.

Ga ze sowieso wel bestellen omdat ze $9,99 voor 45 zijn, dus niet heel duur om even te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YaaD schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:30:
[...]

Misschien is het wel leuk om met zijn allen een soort van switch board te maken zodat mensen van alles kunnen proberen.
Leuk idee! Vindt het proberen van switches een van de leukste dingen en heb hier ook een aantal extra's liggen om te doneren:
- Gateron Black inks
- Gateron Yellow
- Durock POM
- Glorious Panda
- Cherry MX Black Hyperglide
- EG Aqua King (als KPrepublic het eindelijk verzend)

Makkelijk vast te zetten op een groot lube station en we hebben een community switch tester :*)
Jelte schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:38:
[...]

En iets lokalers? In Nederland is zoiets toch ook wel te krijgen?
Ben ze in Nederland nog niet tegen gekomen, shops met Krytox/ Trybosis. Duitsland heeft wel een aantal vendors die dat verkopen, maar denk niet dat het echt uit maakt waar het vandaan komt. Zou niet weten waarom je per se het uit Nederland wilt. Mijn bestellingen vanuit loob.no waren binnen een een week binnen zonder problemen en ook nog eens gratis verzendkosten.
Dracyn schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
Ik zit te twijfelen, heb een Corsair K70 binnen gekregen om toch voor een K95 te gaan...

Je kan ook een macro pad los kopen als je dat geen probleem vindt. Kan je bovendien kiezen hoeveel extra je wilt. Zijn redelijk goedkoop, maar misschien wat onhandig als je alles op iCue wilt hebben. Gebruik zelf deze voor onder andere media controls. Erg prettig en volledig te customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@superbok ok, dan maar daar. Zijn die oliën daar geschikt om van bovenaf te smeren?
Non-swappable switches hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:13:
@superbok ok, dan maar daar. Zijn die oliën daar geschikt om van bovenaf te smeren?
Non-swappable switches hier.
Nee, niet met dat soort lube. Daarvoor moet je de switch openen, de lube moet namelijk aan de binnenkant gesmeerd worden. Je zou eventueel spray lube kunnen gebruiken, maar dat brengt het risico met zich mee dat je de switch helemaal kapot maakt. Andere optie is ze er uit solderen, luben en ze daarna opnieuw er in solderen. Op youtube staan verschillende tutorials over het luben van switches met normaal lube of spray lube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InTheDisorder schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:01:
Iemand hier toevallig ervaring met de Akko CS switches? Ben op zoek naar wat tactiles die lichter zijn dan MX Clears, en goed klinken natuurlijk en kwam de Akko CS Ocean Blue switches op youtube tegen.

[YouTube: Akko CS Switches | The New Budget King of switches? (Multiple Sound Tests and Comparisons!)]
Ga ze sowieso wel bestellen omdat ze $9,99 voor 45 zijn, dus niet heel duur om even te proberen.
Ik vind ze voor iets meer op Ali maar alsnog budget vriendelijk. Klinken erg goed imho :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
superbok schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:43:
[...]
Je kan ook een macro pad los kopen als je dat geen probleem vindt. Kan je bovendien kiezen hoeveel extra je wilt. Zijn redelijk goedkoop, maar misschien wat onhandig als je alles op iCue wilt hebben. Gebruik zelf deze voor onder andere media controls. Erg prettig en volledig te customizen.
LOL! Die is schattig!

Zit zelf te denken aan: https://www.amazon.nl/Coo...d=pla-1188181829171&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Iemand toevallig recent een order geplaatst bij loob.nu met de melding dat er vertraging is met de post en het al binnen heeft? Natuurlijk de enige store die zowel 205g0 en 105 in stock heeft en ik probeer een beetje te achterhalen of ik nu weken op mijn spul moet wachten als ik vanavond nog een order plaats. :9

Wel eindelijk de knoop doorgehakt dat ik voor Gateron Ink Black V2 ga. Ik heb 10.000 uur YT filmpjes gekeken/geluisterd, mijn vriendin dacht dat ik gek geworden was, maar ik hoop dat het het allemaal waard is geweest straks :9 Ik ga er wel een setje 63.5 Sprit spring bij bestellen, omdat ik denk dat de stock springs me net iets te zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
DMC90 schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:08:
Iemand toevallig recent een order geplaatst bij loob.nu met de melding dat er vertraging is met de post en het al binnen heeft? Natuurlijk de enige store die zowel 205g0 en 105 in stock heeft en ik probeer een beetje te achterhalen of ik nu weken op mijn spul moet wachten als ik vanavond nog een order plaats. :9

[...]
Ik heb nog nooit bij Loob besteld, maar als je zeker wilt zijn dat je het snel hebt dan kun je ook bij Keygem kijken. De rebranded lubricants zijn gewoon 105 en 205g0. Volgens mij is het daar ook wel iets goedkoper, al kun je bij Loob kiezen voor kleinere hoeveelheden.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
superbok schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:15:
[...]

Nee, niet met dat soort lube. Daarvoor moet je de switch openen, de lube moet namelijk aan de binnenkant gesmeerd worden. Je zou eventueel spray lube kunnen gebruiken, maar dat brengt het risico met zich mee dat je de switch helemaal kapot maakt. Andere optie is ze er uit solderen, luben en ze daarna opnieuw er in solderen. Op youtube staan verschillende tutorials over het luben van switches met normaal lube of spray lube.
Solderen ga ik niet doen :)
Maar zo'n spraylube, waar kun je die dan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Jelte schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:32:
[...]
T is en blijft een forum dus vragen stellen mag zeker, maar ik zou toch eerst wat onderzoek doen voor je ergens aan begint.. Voelt een beetje als klok en klepel :)

Wel eindelijk de knoop doorgehakt dat ik voor Gateron Ink Black V2 ga. Ik heb 10.000 uur YT filmpjes gekeken/geluisterd, mijn vriendin dacht dat ik gek geworden was, maar ik hoop dat het het allemaal waard is geweest straks :9 Ik ga er wel een setje 63.5 Sprit spring bij bestellen, omdat ik denk dat de stock springs me net iets te zwaar zijn.
Haha ik lig 's avonds nog wel eens in bed naar toetsenbord filmpjes te kijken en dan zit mijn vrouw ook wel eens te kijken.. Ze hoort dan alleen *tik tik tik tik tik* en dan zie je der denken :+

Ach, iedere gek zijn gebrek toch :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is het een standaard melding ivm covid etc. Had het zelf 19 februari besteld en 27 februari binnen. Komt met de briefpost binnen en was de goedkoopste verzendmethode. Waarschijnlijk als je een duurdere methode kiest is het nog sneller. Toevallig vorige week iets bij Keygem besteld, 14de verzonden, 17de binnen. Erg vlot deze keer. Vorige keer duurde het vijf werkdagen.
Jelte schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:32:
[...]
Zou inderdaad eerst zelf even kijken hoe en wat. Spray lube brengt wat risico's met zich mee waardoor je heel je bord kapot kan maken. :3ildcat op youtube heeft een aantal video's er over. Voor mij zouden de risico's in ieder geval niet opwegen tegen de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
sapphire schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:27:
[...]

Ik vind ze voor iets meer op Ali maar alsnog budget vriendelijk. Klinken erg goed imho :)
Zijn op de website van Akko zelf te vinden voor die prijs. Net 90 switches besteld voor omgerekend ong. 25 euro incl. shipping costs, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyunikeon
  • Nu online
superbok schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:43:
[...]

Leuk idee! Vindt het proberen van switches een van de leukste dingen en heb hier ook een aantal extra's liggen om te doneren:
- Gateron Black inks
- Gateron Yellow
- Durock POM
- Glorious Panda
- Cherry MX Black Hyperglide
- EG Aqua King (als KPrepublic het eindelijk verzend)

Makkelijk vast te zetten op een groot lube station en we hebben een community switch tester :*)

[...]

Ben ze in Nederland nog niet tegen gekomen, shops met Krytox/ Trybosis. Duitsland heeft wel een aantal vendors die dat verkopen, maar denk niet dat het echt uit maakt waar het vandaan komt. Zou niet weten waarom je per se het uit Nederland wilt. Mijn bestellingen vanuit loob.no waren binnen een een week binnen zonder problemen en ook nog eens gratis verzendkosten.

[...]

Hoi! Ff een vraag. Waar had jij de Durock POMs gekocht? Ik wil ze namelijk halen voor mn Jelly maar ik kan ze nergens vinden die unlubed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
YaaD schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:37:
[...]

T is en blijft een forum dus vragen stellen mag zeker, maar ik zou toch eerst wat onderzoek doen voor je ergens aan begint.. Voelt een beetje als klok en klepel :)
Ik begrijp gewoon niet zo goed dat er in NL geen lube te koop is. Dat vind ik vreemd.
En daarnaast is het een chaos aan mogelijkheden, waar ook nog eens lastig uit te extraheren is of het gevoel is of feiten.
Dat is volgens mij ook het hele issue in de custom toetsenborden. Het zijn nogal veel meningen en gevoelens die niet echt op feiten gebaseerd lijken te worden.

En daarom vind ik het een logische vraag. En het is ook nog eens leerzaam voor andere beginners hoe je een non-swappable bord kunt luben. Want dat is uiteindelijk mijn echte vraag.

En hoe gevaarlijk is zo'n spray voor je board? Zijn er voorbeelden dat board daadwerkelijk kapot zijn gegaan? En waarom wordt het dan toch gedaan?

Zijn er mogelijkheden om met andere lubes toch je non-swappable board te luben? Ik zie click&switch wat doen met een dun plasticje langs de switch van bovenaf. Maar of dat nu echt werkt?

Een heleboel vragen in mijn hoofdje die met wat simpel zoeken op internet niet goed worden beantwoord. En dan lijkt dit me de perfecte plaats om om hulp te zoeken. Niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Jelte schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:02:
[...]
Ik begrijp gewoon niet zo goed dat er in NL geen lube te koop is. Dat vind ik vreemd.
En daarnaast is het een chaos aan mogelijkheden, waar ook nog eens lastig uit te extraheren is of het gevoel is of feiten.
Dat is volgens mij ook het hele issue in de custom toetsenborden. Het zijn nogal veel meningen en gevoelens die niet echt op feiten gebaseerd lijken te worden.

En daarom vind ik het een logische vraag. En het is ook nog eens leerzaam voor andere beginners hoe je een non-swappable bord kunt luben. Want dat is uiteindelijk mijn echte vraag.

En hoe gevaarlijk is zo'n spray voor je board? Zijn er voorbeelden dat board daadwerkelijk kapot zijn gegaan? En waarom wordt het dan toch gedaan?

Zijn er mogelijkheden om met andere lubes toch je non-swappable board te luben? Ik zie click&switch wat doen met een dun plasticje langs de switch van bovenaf. Maar of dat nu echt werkt?

Een heleboel vragen in mijn hoofdje die met wat simpel zoeken op internet niet goed worden beantwoord. En dan lijkt dit me de perfecte plaats om om hulp te zoeken. Niet?
De reden waarom de lube niet te koop is in Nederland kan ik niet beantwoorden voor je. Wellicht is het niet rendabel of heeft nog niemand het licht gezien om een bedrijf in lube te starten :)

De hele custom toetsenborden markt is een niche en gebaseerd op gevoel. Voor iedereen is dat gevoel anders en ja dan is het lastig om dan de juiste te vinden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook genoeg feiten te vinden die wat zeggen over het verbeteren van een toetsenbord. één daarvan is luben.

Wildcat heeft in het verleden de verkeerde SuperLube gebruikt. Dat kan een nadelig effect hebben op de switches waardoor ze op termijn misschien kapot kunnen gaan. En zoals je zelf al aangeeft gaan er ook boards door kapot. De reden waarom mensen het toch doen? Te lui / veel moeite om de switches te desolderen denk ik en dan toch het risico nemen.

De reden waarom ik op je vraag reageer is dat ik het idee kreeg dat je niet precies wist wat het is, maar je toetsenbord toch graag wil luben. Dat is natuurlijk prima, maar net als veel anderen in dit topic is het handig dat je eerst onderzoek doet voor je ergens aan begint.

Er is echt meer dan genoeg te vinden over luben zonder solderen dus ik (mijn mening) vind niet dat je niet kunt zeggen dat er niks over te vinden is. Juist omdat het een "controversieel " topic is in de toetsenborden markt wordt er ook veel over gesproken. Daarna moet je je eigen oordeel erover vellen of dat iets is wat je zelf wilt.

Switch en click gebruikt nou precies hetgeen waar jij naar vraagt. In dergelijke video's zit ook vaak een voor en na geluidstest waarin je het verschil zou kunnen horen. Hoor je het verschil niet? Begin er dan niet aan zou ik zeggen :)

Wil je het toch proberen? Doe het dan op de goede manier en lube je switches op de conventionele manier en maak ze los en koop een kwast en lube.

Dat waren mijn 2 centjes :+

[ Voor 5% gewijzigd door YaaD op 20-04-2021 09:13 ]

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DMC90
Misschien voor de beginners (en ook voor de doorgewinterde veteranen) handig om de volgende link sticky te maken: Alexoto's Keyboard Vendor List? Super handig om per regio te kunnen zien welke vendors er allemaal zijn _/-\o_

Edit: Was ik maar eerder op de hoogte van deze lijst, dan had ik niet alles bij KBDFans besteld uit China. Snelle levering, maar ik heb me wel blauw betaald aan douanekosten en blijkbaar had ik alles gewoon bij Keygem kunnen kopen... Denk dat ik dan zelfs uiteindelijke goedkoper uit was geweest :>

[ Voor 34% gewijzigd door DMC90 op 20-04-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dit is mogelijk nog de beste manier om toetsenborden te smeren vanaf boven. Rustig spuiten en een extra bescherming gebruiken. Eerst nog maar eens nadenken of ik het nodig vindt. De Keychron C2 is minder fijn dan de Royal Kludge RK71 die ik heb. Allebei brown, maar verschillende merken. Mogelijk dat de C2 fijner wordt van wat luben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maudima
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02 19:15
Jelte schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
Dit is mogelijk nog de beste manier om toetsenborden te smeren vanaf boven. Rustig spuiten en een extra bescherming gebruiken. Eerst nog maar eens nadenken of ik het nodig vindt. De Keychron C2 is minder fijn dan de Royal Kludge RK71 die ik heb. Allebei brown, maar verschillende merken. Mogelijk dat de C2 fijner wordt van wat luben.

[YouTube: How To Spray Lube & Spray Lubed RK61 Outemu Reds Typing Sounds]
Als je de beschrijving leest: "Before you spray lube, watch this video by Hipyo first!
YouTube: The Truth of Spray Lube - Watch this FIRST"

Dit is een video waar vastgesteld wordt dat de lube van het merk Super Lube die :3ildcat gebruikt (Koreaanse markt) niet dezelfde is als die je hier koopt en je dus meer risico loopt omdat er minder of iig incomplete en verwarrende data is over de gerapporteerde problemen met de spray lube techniek.

[ Voor 5% gewijzigd door Maudima op 20-04-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net twee 60% plates besteld bij een lokale lasersnijder. Eens kijken of ok die goed passend krijg met mijn GH60 pcb’s die ik nog had liggen. Als dat een succes wordt kan ik daar meer mee gaan doen misschien. wel een dure run voor maar 2 plates :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kyunikeon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:39:
[...]

Hoi! Ff een vraag. Waar had jij de Durock POMs gekocht? Ik wil ze namelijk halen voor mn Jelly maar ik kan ze nergens vinden die unlubed zijn.
Heb ze zelf op Alie gekocht bij de officiële Durock store. Daar waren toen twee versies, lubed en unlubed. Weet niet of ze nu nog steeds beschikbaar zijn. Weet dan de unlubed versie snel op was. Jelly Epoch? :9~ Had ook nog een poging gewaagd paar minuten na de start, maar zag al dat ze op waren :(
Jelte schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:02:
[...]

Zo onbegrijpelijk vind ik het niet. De hobby is toch wel een grote niche met een paar grote vendors die alles hebben. Weet niet hoe het zit met de marges etc, maar kan me voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om te starten met zo iets.

Qua onoverzichtelijkheid begrijp ik je wel een beetje. Toen ik nieuw in de hobby was zag ik ook door de bomen het bos niet meer. Veel keuzes en wat is nu "goed' en wat is "slecht". Heb zelf toen een heleboel hier gelezen en op reddit bijvoorbeeld en langzaam wegwijs geworden. In feite zijn er twee soorten lube populair voor switches: Krytox (205g0) en Trybosis. Alles gaat om gevoel en geluid, maar meeste dingen zijn ook wel feiten. Feit: switches luben veranderd het geluid en het gevoel van de switch. De vraag is echter of je dit prettiger vindt dan stock. Waar de ene kiest voor Krytox, welke vaak een iets dieper geluid creëert, kiezen andere weer voor Trybosis, welke het geluid vaak wat minder aanpast. Geen van beide is het juiste of verkeerde antwoord. Zelf kan niet meer terug naar stock switches en is Krytox mijn favoriet. In de hobby wordt vaak gezegd dat het gaat om voorkeur. Ondanks dat ik het soms vervelend vind, klopt dit wel helemaal. Luben zonder de switch te openen kan dus wel en wordt ook zeker gedaan, maar heeft voor vele niet de voorkeur doordat het inconsistent is en risico's met zich mee brengt. Tevens hoort het luben met kwastje een beetje bij de hobby. Niet het leukste om te doen, maar vind het ook wel eens lekker om zen te worden.

Verder ben ik het helemaal eens met @YaaD , heleboel te vinden online over spray luben. Youtube staat er vol mee en moet je zelf de keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyunikeon
  • Nu online
superbok schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:56:
[...]

Heb ze zelf op Alie gekocht bij de officiële Durock store. Daar waren toen twee versies, lubed en unlubed. Weet niet of ze nu nog steeds beschikbaar zijn. Weet dan de unlubed versie snel op was. Jelly Epoch? :9~ Had ook nog een poging gewaagd paar minuten na de start, maar zag al dat ze op waren :(
Had ze inderdaad al op Ali ze gemessaged. Beiden versie zijn eind deze maand weer op voorraad bij ze.
Volgens m'n ordernummer ben ik 1 van de eerste die de Jelly Epoch binnen had. 😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kyunikeon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:14:
[...]

Had ze inderdaad al op Ali ze gemessaged. Beiden versie zijn eind deze maand weer op voorraad bij ze.
Volgens m'n ordernummer ben ik 1 van de eerste die de Jelly Epoch binnen had. 😍
Oooh, erg nice! Ben benieuwd naar wat foto's als je hem binnen hebt. Wat voor plate heb je gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kyunikeon
  • Nu online
superbok schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:24:
[...]

Oooh, erg nice! Ben benieuwd naar wat foto's als je hem binnen hebt. Wat voor plate heb je gekozen?
Ik zal ze zeker hier posten. Heb voor Navy gekozen. Zal ze met Durock POMs voorzien. Luben met 205g0 en spring swap naar TX springs van 55gr. Heb gewoon een PC plate en daarbij nog een extra Alu bij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Dracyn schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:

Less is more.

60/65% is mijn voorkeur sinds ontdekt!.. Meer ruimte voor muis en kan lekker “dwars” staan.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:12:
Less is more.

60/65% is mijn voorkeur sinds ontdekt!.. Meer ruimte voor muis en kan lekker “dwars” staan.
Dat laptop formaat van keyboard vind ik zelf wat onhandig, ik gebruik vaak genoeg de numpad en pijltjes + home/end, en dat mis ik altijd op de laptop. Helaas lijken fullsize keyboards op het moment dan weer lastiger te vinden dan de 60/65% formaat keyboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
Stef87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:12:
[...]

Less is more.

Ruimte is niet het issue voor mij :P
Bureau van 1.86m dus daar zit ik niet om, gooi waarschijnlijk nog een macro bordje naast mijn full size :P

Eerder als in, hey macro toetsen op mijn ramplank :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MdeGraaf1985
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-03 07:38
DMC90 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:27:
[...]

Mijn broer heeft volgens mij een Filco thuis - en nog wat andere 'high end' keyboards die niet zelf builds zijn. Door hem ben ik me ook meer gaan verdiepen en ben ik in deze rabbit hole terecht gekomen en heb ik uiteindelijk besloten om zelf een keeb te gaan 'bouwen'.

Momenteel type ik op een Durgod Hades toetsenbord, waar ik momenteel niet zoveel meer mee heb. Het is me allemaal teveel RGB, shine through caps etc, maar los daarvan is het denk ik het beste toetsenbord dat ik tot nu toe heb gebruikt. Het heeft wellicht niet dezelfde bouwkwaliteit als een Filco (en dezelfde naam/status) maar dit is wat ik gekregen heb voor een kleine 130 euro:
  • 65% layout
  • RGB (mocht dat uitmaken)
  • Alu Case
  • Alu plate
  • Case Foam
  • Degelijke stabs (factory lubed en mijn exemplaar klinkt zeer degelijk, weinig ratel)
  • Gateron yellows
  • Double shot PBT keycaps
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, al helemaal niet met merken als Filco, maar ik raad je aan om eens wat reviews op te zoeken voor bordjes van Durgod. Volgens mij komt het merk zelfs uit HK. Ik weet dat je niet van het geluid bent, maar toch een voorbeeldje: youtube linkje. Ik vind het persoonlijk voor een massa prebuilt bordje vrij goed klinken. Ze hebben overigens ook een aantal borden die totaal niet gamery zijn als dat meer je ding is! Kijk bijvoorbeeld naar de Durgod Taurus.

Iets compleet anders:
Bedankt voor je reactie!

Inmiddels heb ik er een paar dagen over kunnen nadenken en heb besloten toch voor een Ducky te gaan, dit omdat hem in de winkel zelf kon zien en uitproberen in tegenstelling tot een aantal andere merken. Ik heb geen zin om 100 Euro uit te geven aan iets wat achteraf misschien net niet helemaal is wat ik wilde.

Het is dus een Ducky One 2 Bon Voyage editie geworden met MX blue switches. Ik heb hem zojuist opgehaald en hij typt zooooveel beter dan m'n oude keyboardje. Blijkbaar zitten in de doos ook nog een paar extra keycaps, sommige heb ik geen idee waarvoor ik ze kan gebruiken maar ze zien er leuk uit (een lijkt wel op de flying spaghetti monster en de ander is volgens mij het Ducky logo).
Tevens is het ook handig dat op dit keyboard ook Thaise tekens zijn afgebeeld, het komt soms voor dat ik wat in het Thais moet typen en normaliter zou ik een online keyboard gebruiken (oude keyboard had geen Thaise tekens).

Super blij dus!

//edit: Ik merk wel dat een wristrest geen overbodige luxe is (bij m'n oude keyboard zat dat eraan vast), weet iemand of je elk merk wristrest kunt gebruiken of moet het van dezelfde fabrikant zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxHsB4cb9PvWwQX-86TnitzRMlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iS9VDFm0PFr8Ckwaje4uQM3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tycGFHy2KPRwL5Zqtm6Z1QAH0Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmbaDhuGkemhM0LjmoktXf4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmZ8RU0AuKm7zrYcBeZ5b_Vch1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQwJUDOQkC0lVVHo5FQNrJIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m8phmRHe413Lxitl167fkBRrEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JeCSqgma6XtqONRENSAi8r4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Dracyn schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:12:
[...]

Ruimte is niet het issue voor mij :P
Bureau van 1.86m dus daar zit ik niet om, gooi waarschijnlijk nog een macro bordje naast mijn full size :P

Eerder als in, hey macro toetsen op mijn ramplank :P
Haha, ja ruimte heb ik ook zat hoor. Maar de ruimte tussen mijn eigen armen kan ik niet groter maken.

Bij een lage DPI setting op mijn muis kon ik net te weinig naar links “flicken” want daar stond toetsenbord in de weg.

Plus een fullsize bord kon ik niet “dwars” naar mij toe of “voor” mij zetten, dan zat WASD weer te ver vanaf mijn borstkas en dan zit je met gestrekt arm.

Met de ruimte bedoel ik dan ook alleen dat :). Ergonomisch lukt het met een groot toetsenbord minder goed als ik een spelletje wilde spelen.

Numpad mis ik dan ook niet zo.

(Ook nog ooit nadedacht over een vreemde lay-out: numpad links van qwerty, ipv rechts)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
MdeGraaf1985 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:23:
[...]

Het is dus een Ducky One 2 Bon Voyage editie geworden met MX blue switches.
Mooi bordje :) Ik gebruik voor thuiswerken een Ducky One met blue switches en ondanks dat ik de switches iets minder kan waarderen dan toen ik hem enkele jaren geleden kocht vind ik het nog steeds een heerlijk toetsenbord om op te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
Stef87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:42:
[...]

Haha, ja ruimte heb ik ook zat hoor. Maar de ruimte tussen mijn eigen armen kan ik niet groter maken.

Bij een lage DPI setting op mijn muis kon ik net te weinig naar links “flicken” want daar stond toetsenbord in de weg.

Plus een fullsize bord kon ik niet “dwars” naar mij toe of “voor” mij zetten, dan zat WASD weer te ver vanaf mijn borstkas en dan zit je met gestrekt arm.

Met de ruimte bedoel ik dan ook alleen dat :). Ergonomisch lukt het met een groot toetsenbord minder goed als ik een spelletje wilde spelen.

Numpad mis ik dan ook niet zo.

(Ook nog ooit nadedacht over een vreemde lay-out: numpad links van qwerty, ipv rechts)
Ik ben eigenlijk van plan deze cooler master game pad te halen voor het gamen waarbij ik niet mijn full size plank nodig heb, zeker omdat het druk gevoelig is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:49

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zo, de BM60 die de postbode gesloopt had heb ik kunnen inzetten. Domikeys zijn vandaag ook binnen gekomen en zien er goed uit. Lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTHKo_GlHtMPHInfhImCEJDgY6g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8FCJIVer2zLuWc55zfOt4zC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiDDS1y_2KWjnVbRtWPoV0Rntcw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdG6tXqBPr6Zs0yT1kWRvcK0.jpg?f=fotoalbum_medium

Wie ontdekt de 2 'fouten' ?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Dwarlorf schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:29:
[..]
Wie ontdekt de 2 'fouten' ?
Er zijn er 3 :p
- ?/
- Delete
- ISO

Verder wel mooi bordje zo trouwens!

[ Voor 9% gewijzigd door Cebby op 21-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik zat er op te wachten. _O-
Het zijn er inderdaad 3 want ik kwam nog een 'fout' tegen.
Van de bovenste 2 is de delete knop inderdaad 'fout'.
De /? lijkt zo op de foto inderdaad ook fout te zitten maar als je vanaf de zijkant kijkt is ie wel gewoon goed uitgelijnd.
Cebby schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:32:
[...]

Verder wel mooi bordje zo trouwens!
Ja, vind ik ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Dwarlorf op 21-04-2021 14:39 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Wat is nou precies het nu van zo'n enorme ISO enter knop? Al helemaal op kleine formaat bordjes snap ik het niet... Over het algemeen gebruik je shift veel vaker en die is altijd aanzienlijk kleiner.

@Dwarlorf Keeb ziet er verder heel netjes uit hoor!

[ Voor 38% gewijzigd door DMC90 op 21-04-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

DMC90 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:43:
Wat is nou precies het nu van zo'n enorme ISO enter knop? Al helemaal op kleine formaat bordjes snap ik het niet... Over het algemeen gebruik je shift veel vaker en die is altijd aanzienlijk kleiner.

Ik ben dat al zeker sinds de jaren 90 gewend (toen had ik de big L maar dat is amper nog salonfahig). Die smalle Enters tik ik altijd op mis. En ik ram altijd op de enter dus moeilijker te missen. Daarnaast vind ik het ook supercool uit zien. Én, als ik me niet vergis (te lui om te checken) heb ik daardoor ook een toets meer.

Een lange linkershift was wel prettig geweest ja. Kan wel als ik de juiste PCb koop en er zelf hotswap van te maken. Mss dat ik dat in de toekomst nog wel eens ga doen. Maar ik ben ook wel fan van |\ dus lastig kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dwarlorf op 21-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dwarlorf schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:52:
Ik ben dat al zeker sinds de jaren 90 gewend (toen had ik de big L maar dat is amper nog salonfahig). Die smalle Enters tik ik altijd op mis. En ik ram altijd op de enter dus moeilijker te missen. Daarnaast vind ik het ook supercool uit zien. Én, als ik me niet vergis (te lui om te checken) heb ik daardoor ook een toets meer.
Extra toets in de ISO layout is meer van de smalle linker shift, niet zozeer de enter (t.o.v. de ANSI layout), zie ook hier. Die enter vorm verschuift alleen de locatie van een knop van boven de enter naar links/laag van de enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Dwarlorf schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:52:
[...]

Een lange linkershift was wel prettig geweest ja. Kan wel als ik de juiste PCb koop en er zelf hotswap van te maken. Mss dat ik dat in de toekomst nog wel eens ga doen. Maar ik ben ook wel fan van |\ dus lastig kiezen.
Ik zou dan weer niet zonder de lange shift aan de linker kant kunnen :9

Ben opnieuw aan het leren typen om hopelijk mijn wpm omhoog te krijgen. Ik typte voorheen met mijn linker hand zonder mijn pink en rechter hand voornamelijk met wijs en ring vinger. Nu dus met alle 10 de vingers. Tot nu toe ben ik gemiddeld van > 100 wpm naar zo'n 50 gedaald. Ik hoop dat ik snel weer een beetje tegen de 100 aan zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

DMC90 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:53:
[...]

Ik zou dan weer niet zonder de lange shift aan de linker kant kunnen :9

Ben opnieuw aan het leren typen om hopelijk mijn wpm omhoog te krijgen. Ik typte voorheen met mijn linker hand zonder mijn pink en rechter hand voornamelijk met wijs en ring vinger. Nu dus met alle 10 de vingers. Tot nu toe ben ik gemiddeld van > 100 wpm naar zo'n 50 gedaald. Ik hoop dat ik snel weer een beetje tegen de 100 aan zit. :+
Ik moet toegeven dat ik ook liever een lange daar heb. Maar ik kan toch niet fatsoenlijk (blind) typen dus zit vaak naar mijn toetsenbord te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
:+ Meme Time

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzpx7fRMqspvIJ4g9d1kEql7l1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ar9RzyRnf14sKBJKyfFK03Sn.jpg?f=user_large

Logica... |:(

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
Laatste parts eindelijk besteld en als de shipping van loob een beetje meezit, kan ik volgend weekend aan de slag. Kan niet wachten om aan mijn eerste build te beginnen :P

Meerdere mensen bij wie het jeukt om een GMK Metropolis set te kopen? Zo duur alleen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DMC90 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:44:
Laatste parts eindelijk besteld en als de shipping van loob een beetje meezit, kan ik volgend weekend aan de slag. Kan niet wachten om aan mijn eerste build te beginnen :P

Meerdere mensen bij wie het jeukt om een GMK Metropolis set te kopen? Zo duur alleen :X
Het kan niet meer jeuken als je het al gekocht hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
superbok schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:14:
[...]

Het kan niet meer jeuken als je het al gekocht hebt :P
Goed punt! Ik denk dat ik de jeuk nog wel even aankan tot ik vrijdag weer salaris gestort krijg >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de categorie leuke rare meuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KREsE3CiDNkgMZfCvhtdEGiKyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S14McEdyYDd20qK1DbrgKkcN.jpg?f=fotoalbum_large

Een Cherry G80-3000, maar dan anders. Iemand heeft houten MX profile keycaps en een houten bovenstuk gemaakt en dat bovenop de reguliere PCB, switches (helaas MX Black) en onderkant geplakt.

Ding is vrij vies, dus ik ga het uit elkaar halen en schoonmaken. Dan kijken wat ik ermee doe :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14

Flapmo

and back is gigi!

dion_b schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:25:

[Afbeelding]

Een Cherry G80-3000, maar dan anders. Iemand heeft houten MX profile keycaps en een houten bovenstuk gemaakt en dat bovenop de reguliere PCB, switches (helaas MX Black) en onderkant geplakt.

Ding is vrij vies, dus ik ga het uit elkaar halen en schoonmaken. Dan kijken wat ik ermee doe :P
Daar moet je wel respect voor hebben. Ziet er op de foto uit als veel tijd en liefde.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dion_b schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:25:

[Afbeelding]

Verkopen aan iemand met de achternaam "van der Ries" :+

Ik ben er denk ik soort van uit (als dat al mogelijk is).

Ik kan wel leuk nu een bord gaan kopen voor op werk maaaar ergens volgende week verdwijnt mijn bureau wegens een verbouwing en komt de nieuwe/nieuwe nerdspot pas richting eind mei weer operationeel.

Dus kan mijn GK68x dan wel even mee naar werk om eens een tijdje uit te proberen daar, bevalt dat dan kan ik eventueel nog een macropad/numpad er bij kopen dacht ik.
Waaant ik heb nog een KBD67 lite in pre-order staan met een ETA van 30-5-2021 dus ik hoop dat die ergens in juni deze kant op komt en dan heb ik 2 borden :)

Eind juni heb ik geloof ik nog ergens vakantie en kan ik nog wel een set switches meenemen om te luben :9

En dan nog een GMK Metropolis Midnight set bestellen voor ooit op de KBD67 lite :+

Dat is het voorlopige plan de campagne komende 2 maanden, en dan daarna weer alles omgooien waarschijnlijk :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flapmo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:53:
[...]

Daar moet je wel respect voor hebben. Ziet er op de foto uit als veel tijd en liefde.
Weet ik nog niet zo zeker. De toetsen zijn allemaal echt volkomen identiek, alsof ze machinaal in grote oplage gemaakt zijn - ook nog conform Cherry profiel - en de opschriften zijn er zeer netjes in gelasered. Ik denk dat dit massaproductie was, met enkel de gegraveerde naam gepersonaliseerd. Dat gezegd ben iets als dit niet eerder tegengekomen, dus bijzonder en respectwaardig is het sowieso.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ben het wel eens tegengekomen. (misschien niet dat specifieke bord). Maar hier zie je iets vergelijkbaars: https://www.amazon.com/SN...ss-keyboard/dp/B015PW3Y7I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
Weet iemand hoe het synchroniseren van Corsairs K70 met ICUE werkt?
Wil het bord laten synchroniseren met wat er op mijn scherm gebeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Jaaaa hoor, eindelijk Gat Ink Black V2's besteld, krijg ik dit op mn youtube feed:

YouTube: Why I Don't Use Gateron Ink Black V2 Linear Switches

Vandaag even kijken of ik toch Lavenders ga bestellen of de Ink Blacks ga houden. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DMC90 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:05:
Jaaaa hoor, eindelijk Gat Ink Black V2's besteld, krijg ik dit op mn youtube feed:

YouTube: Why I Don't Use Gateron Ink Black V2 Linear Switches

Vandaag even kijken of ik toch Lavenders ga bestellen of de Ink Blacks ga houden. :/
Zou mij er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Zijn alle switches allemaal perfect, nee. Maar dat is geen enkele batch van elke soort switch. Van de 90 die ik heb zijn er meer dan genoeg bruikbaar voor een heel bord. Heb geen v1 om het mee te vergelijken, maar ze zijn echt niet extreem scratchy oid. Misschien het gebrek aan ervaring, maar als v1 echt veel beter was dan v2 zouden ze wel populairder zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Mijn logitech gaf na 6 jaar fouten en grondig schoonmaken hielp niet.

Heb nu de LEOPOLD FC 900 RN.

Heerlijk, beetje clunky aan het begin maar ik ben nu helemaal gewend. Voelt als goed bebouwd en heeft mooie directe aanslag. Ik maak weinig typefouten ermee en het gamen is ook fijn (speel CSGO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkin
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-08 08:40
vdrsypjor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:30:

Ik las dat Ducky zeer goed merk was hierover dus ik zit al zeeer lang te wachten tot er eens een Ducky met Cherry Brown switches te verkrijgen is ergens (ik prefereer Full size omdat ik regelmatig de getallen nodig heb en ben gewoon van Azerty te typen). Dit is echter al maanden niet meer het geval dus ben ik benieuwd naar andere opties.
https://www.alternate.be/...bord/html/product/1745906

Was ook op zoek. Eergisteren deze zelf besteld en vandaag geleverd, vanavond installeren,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
superbok schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:54:
[...]

Zou mij er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Zijn alle switches allemaal perfect, nee. Maar dat is geen enkele batch van elke soort switch. Van de 90 die ik heb zijn er meer dan genoeg bruikbaar voor een heel bord. Heb geen v1 om het mee te vergelijken, maar ze zijn echt niet extreem scratchy oid. Misschien het gebrek aan ervaring, maar als v1 echt veel beter was dan v2 zouden ze wel populairder zijn verwacht ik.
Net weer een bestelling binnen gekregen waar de Ink Blacks in zaten en heb er meteen even een paar 'gevoeld' en ik moet zeggen dat ik mij tot nu toe niet kan vinden in het scratchy verhaal wat ik online veel hoor/zie/lees. Alleen maar beter want dan houd ik mij gewoon aan het originele plan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:33:
[...]

Weet ik nog niet zo zeker. De toetsen zijn allemaal echt volkomen identiek, alsof ze machinaal in grote oplage gemaakt zijn - ook nog conform Cherry profiel - en de opschriften zijn er zeer netjes in gelasered. Ik denk dat dit massaproductie was, met enkel de gegraveerde naam gepersonaliseerd. Dat gezegd ben iets als dit niet eerder tegengekomen, dus bijzonder en respectwaardig is het sowieso.
Houten spatiebalken heb ik regelmatig gezien,maar vole set nog nooit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Weet iemand hier of er hotswap boards zijn die compatible zijn met Matias switches?

Hebben ze een andere pin layout dan bijvoorbeeld Kaihl switches?

Ik wil denk ik rond mn verjaardag in juni een leuk clicky board kopen of in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chrisuu01 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:54:
Ik wil denk ik rond mn verjaardag in juni een leuk clicky board kopen of in elkaar zetten.
:+ Kopen kan zeker, echter in elkaar zetten, die kans is een stuk kleiner....

meeste keycaps en plankjes hebben minimaal 3-6 maanden levertijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Pas m'n K70 omgeruild voor deze rakker: K70 TKL. Het numpad van die originele K70 zat al een tijdje in de weg tijdens gamen en daar begon ik me steeds meer aan te ergeren (ik speel shooters op lage sens). Media controls en volume wheel kan/wil ik echt niet meer zonder en toen de K70 TKL onlangs uitkwam was ik gelijk om. Numpad is ook iets waar ik eigenlijk niet zonder wil, helemaal voor m'n werk waar ik regelmatig ip adressen moet intikken dus gelijk even een draadloos el cheapo numpad erbij gekocht, werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJKfWLEqtssf_YZwFyfOLqMafqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MODkDHdp3srSHjG6JP1V5LLn.jpg?f=user_large
Ik blijf erbij dat het zwaar overpriced spul is, zal me niks verbazen als de productiekosten maar iets van 35% van de verkoopprijs zijn, maar goed ik ben weer even tevreden O-).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
ParaNoja schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:27:
[...]

:+ Kopen kan zeker, echter in elkaar zetten, die kans is een stuk kleiner....

meeste keycaps en plankjes hebben minimaal 3-6 maanden levertijd...
Ook keychron hotswap plankjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutenberg
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-06-2021
DMC90 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:43:

Vergeet niet hoe handig de grotere pipe/backslash-toets boven de enter is. Ik zou daar op een ISO-layout steeds naar moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chrisuu01 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ook keychron hotswap plankjes?
Valt onder kopen.... :P
Wil je zelf iets bouwen, of goede custom keycaps.... :'( en meeeste mensen halen andere keycaps, is het niet om te proberen, lees ander profiel (zie de aller 1e post foto, en lees die zoiezo!!!), dan wel omdat je betere kwaliteit wilt, of ander kleur/mooiere set.

:9 En er zit veel verschil in keycaps...
O-) Das de 2e rabbithole links, rechts is welke switch je fijn vindt, rechtdoor plankjes...

Mijn GKX was slechts (in de aanbieding met korting) 40 euro... de switches 15, de huidige keycaps, SA profiel 2e hands, zgan 95...

[ Voor 55% gewijzigd door ParaNoja op 25-04-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Degene die ik bekeken heb van Keychron (fullsize planken), waren juist de hotswap versies niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
henkie196 schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:47:
[...]

Degene die ik bekeken heb van Keychron (fullsize planken), waren juist de hotswap versies niet verkrijgbaar.
Ja zag het ook ja ik wil wel echt een numpad dus full-size is voor mij wel echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Chrisuu01 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:12:
[...]

Ja zag het ook ja ik wil wel echt een numpad dus full-size is voor mij wel echt een must.
KPrepublic heeft sinds kort ook een full size PCB van de bm60rgb series..

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.1e343c00tgkxZM&mp=1

Staat al in mijn mandje maar heb nog niet de trekker overgehaald om te bestellen :+
Geen group buy, goedkoop (waar vind je dit nou voor 70 euro) en hot swap..

Wel ff andere stabilizers mee bestellen

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
YaaD schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:40:
[...]

KPrepublic heeft sinds kort ook een full size PCB van de bm60rgb series..

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.1e343c00tgkxZM&mp=1

Staat al in mijn mandje maar heb nog niet de trekker overgehaald om te bestellen :+
Geen group buy, goedkoop (waar vind je dit nou voor 70 euro) en hot swap..

Wel ff andere stabilizers mee bestellen
Ik kan kijken of deze er nog is?

V&A aangeboden: Hexgears GK715 (Hot-Swap - Kailh Box White Switch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb eindelijk me GKX gelubed!
Klinkt vet beter, 8) en spatie balk opgevuld met (te dure) schuim toei van keygem. (das me SA set)
dat scheelt wel enorm! Vette thock nu... Me spatie balk op de Milkshake klink nu dus echt slechter!
(Waarschijnlijk die ook nog een keer luben)

Vind stabs terug zetten (platemount) niet t makkelijkste... Is een hoop lube/gevloek verloren gegaan daaraan...
Uiteindelijk maar met kwastje nogmaals na installeren aangestipt.
Wel nog plannen om latex in de bodem te doen... Maar beetje huiverig daarvoor..

@YaaD Jij woont toch aan de andere kant van die brug te ver... :P Had je nog latex over...
Kom ik graag es aangewaaid... O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hier ook nog een super leuke deal:

https://trashman.club/v3n

Een v4n4gon in super budget uitvoering mét DSA keyset ervoor.

V4n4gon is een 40% keyboard, maar dan gericht op gamers, dus er zitten knoppen voor 1-6 op, zodat je je shooter / RPG nog gewoon kan spelen zonder iedere 3 seconden FN te hoeven gebruiken.

Deze uitvoering kan je voor $225 totaal bestellen, €195 incl verzendkosten dus. Alleen switches en een stab voor spatie erin en je kunt aan de slag.

Moet zeggen dat ik alleen al gecharmeerd ben van de DSA Hullagon set die erbij zit. Daarnaast is het een erg makkelijke layout om aan te wennen. (Nu ben ik de Daisy 40% layout met split gewend, maar toch)

Bottom mount met FR4 plate, dat gaat dus nooit erg consistent aanvoelen, maar ik denk dat het ook weer geen vervelende ervaring gaat zijn. Leuk handvat eraan daarnaast. Aanradertje dus als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:07:
Hier ook nog een super leuke deal:

https://trashman.club/v3n

Een v4n4gon in super budget uitvoering mét DSA keyset ervoor.

V4n4gon is een 40% keyboard, maar dan gericht op gamers, dus er zitten knoppen voor 1-6 op, zodat je je shooter / RPG nog gewoon kan spelen zonder iedere 3 seconden FN te hoeven gebruiken.

Deze uitvoering kan je voor $225 totaal bestellen, €195 incl verzendkosten dus. Alleen switches en een stab voor spatie erin en je kunt aan de slag.

Moet zeggen dat ik alleen al gecharmeerd ben van de DSA Hullagon set die erbij zit. Daarnaast is het een erg makkelijke layout om aan te wennen. (Nu ben ik de Daisy 40% layout met split gewend, maar toch)

Bottom mount met FR4 plate, dat gaat dus nooit erg consistent aanvoelen, maar ik denk dat het ook weer geen vervelende ervaring gaat zijn. Leuk handvat eraan daarnaast. Aanradertje dus als je het mij vraagt.
Mooi, zekers! Maar 40% is me toch echt minimaal 20-28% weinig... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
ParaNoja schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:06:
Heb eindelijk me GKX gelubed!
Klinkt vet beter, 8) en spatie balk opgevuld met (te dure) schuim toei van keygem. (das me SA set)
dat scheelt wel enorm! Vette thock nu... Me spatie balk op de Milkshake klink nu dus echt slechter!
(Waarschijnlijk die ook nog een keer luben)

Vind stabs terug zetten (platemount) niet t makkelijkste... Is een hoop lube/gevloek verloren gegaan daaraan...
Uiteindelijk maar met kwastje nogmaals na installeren aangestipt.
Wel nog plannen om latex in de bodem te doen... Maar beetje huiverig daarvoor..

@YaaD Jij woont toch aan de andere kant van die brug te ver... :P Had je nog latex over...
Kom ik graag es aangewaaid... O-)
Stabs terugzetten is toch niet zo lastig? Doe er gelijk een stukje pleister tussen zodat ie goed op zijn plek blijft zitten hehe. Gewoon een kwestie van genoeg doen en dan krijg je er vanzelf handigheid in.

Geen enkele reden om huiverig voor te zijn. Als het geheel je niet aanstaat, laat je het uitharden en gooi je het weg. Je moet inderdaad niet de boel willen opruimen als je net hebt gegoten want dan wordt het een zooi.

Vrijwel geen risico en het geeft mij zoveel meer thock op standaard toetsenborden dat ik niet meer zonder kan haast... (Leopold FC660M PD)

Je bent hier altijd van harte welkom maar dan moet je wel je eigen silliconen meenemen haha. Inmiddels 4 borden voorzien van silliconen mold dat het aardig op begint te raken. Toch meer borden dan uiteindelijk goed voor me is dus dan gaat het spul soms wel hard haha.

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@YaaD geen mods gedaan aan me stabs, kreeg ze er nu al maar net in... Wel flink in de krytox gezet. Stabs passen echt psies.. Hebben die chinezen echt hun best op gedaan.... :P
En ze klinken zo veel beter. hoor al geen ping meer.
Helemaal de spatiebalk (SA profile) met die foam... 8) wel :( 7 euries.....

En de stabs terug in de plate zetten was de moeilijkheid... Stabs passen echt psies.. beweeg je iets, valt stangetje er uit... :(

Eerst maar es weekje kloppen dan beslissen of ik de bodem idd vul...
Je argument dat je al al je plankjes hebt gedaan zegt al genoeg... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ParaNoja Heeft even geduurd ;)

Ik heb mijn GK68 opgevuld met neopreen strips, super diep geluid al zeg ik het zelf.
Ik vind de GKx borden voor het geld echt aanraders, met wat mods klinken ze geweldig. Zelfs de software doet het hier sinds een tijdje eigenlijk prima :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire helemaal mee eens, de GK68 is een meer dan prima plankje voor t geld, al is me huidige keycapset 2 x het bordje...
Ook met andere sets klopt tie lekker, en nu ik de switches (gat brown) heb gelubed, echt goed geluidje en lekkere aanslag.
En de stabs bevallen me nu ik ze nog een keer gelubed heb ook zeer goed.
Ze waren natuurlijk al factory lubed, maar das als de kippesoep van wijlen me oma... die kip was er enkel doorheen gevlogen... :?

Aanrader is schuim in de spatiebalk, vooral bij mijn SA profiel, dat natuurlijk erg hoog is scheelt het erg veel in geluid. Die is nu echt een ThocK!

O-) Misschien binnenkort es kijken of er een mooie alu case voor is.... 8) Liefst gewoon als de huidige, high profile...

Sofware had ik geen moeite mee (linux).
Heb er stukje terug post over gedaan. ;)

Pagina: 1 ... 68 ... 158 Laatste