Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
sapphire schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:26:
Ik zit een beetje te neuzen op Aliexpress en kom de Skyloong SK87 tegen, ook wel bekend als de Epomaker SK87(s).

In principe een TKL hotswap en in de sale te vinden voor iets van €50 met lelijke OEM keycaps en Gateron optical switches. Nu staat er alleen bij "Hotswap (only for optical switch)" zou dat serieus inhouden dat je er geen gewone switches in kunt doen :?

Dit bordje zou best fijn zijn namelijk, setje nettere keycaps er op en Gateron Brown's heb ik nog liggen en prima bordje voor werk. Anders de barebone kit die iets duurder is en dan een witte :9 maar vind het gewoon vreemd dat er alleen optical switches in zouden kunnen :?

Of een SK96s, keuze's, keuze's :+
Kijk anders eens naar de XD87 van KPrepublic. Ook een TKL, met hot swap en dan geen optical. En ook nog in de aanbieding vanwege de sale :+

edit: En ja, die lag ook in mijn winkelwagen maar heb besloten te wachten op mijn ikki68. Als die voldoet als daily driver heb ik niks meer nodig. Tot die tijd maar verder tikken op mn Leopold :)

[ Voor 9% gewijzigd door YaaD op 30-03-2021 10:59 ]

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapmo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Het enige jammere is dat het design my niet echt aanstaat. Toch een design dat je minder vaak ziet, die bovenkant.
Zeker, zou niet mijn eerste keuze zijn. Vind het er nogal rommelig uitzien.

Inmiddels heb ik al een weekje mijn panda’s omgeruild voor hyperglide blacks en weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Geluid zitten tussen een clack en thoc maar dat stoort mij eigenlijk niet. Vind ze vooral niet zo glad eigenlijk. Ondanks dat ze gelubed zijn met 205g0 lijkt het alsof er overal een paar zandkorrels tussen zitten. Nu is dat natuurlijk overdreven, maar vergeleken met inks is het een wereld van verschil, boterzacht vs schuurpapier. Had gehoopt dat na een week gebruik de lube beter verdeeld zou zijn en dat dat het weg haalt, maar lijkt niet beter te worden. Iemand ervaring met nieuwere cherry blacks?

Deze week komen als het goed is m’n durock POMs binnen en ga ik die proberen. Lees en hoor veel goede verhalen dus ben benieuwd. Schijnen vergelijkbaar te zijn met creams zonder de inwerk periode. Denk dat ik in ieder geval niet terug ga naar de hyperglides.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:03

Whaam

Meer beter

YaaD schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Kijk anders eens naar de XD87 van KPrepublic. Ook een TKL, met hot swap en dan geen optical. En ook nog in de aanbieding vanwege de sale :+
“sale” :p

Ik heb hem ook in m’n karretje, hij heeft ooit 20% korting gehad (januari ergens) en is de afgelopen maanden steeds onder de 60 geweest.

Nog niet besteld omdat ik toch ook nog twijfel over switches en dergelijk.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Whaam schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:37:
[...]

“sale” :p

Ik heb hem ook in m’n karretje, hij heeft ooit 20% korting gehad (januari ergens) en is de afgelopen maanden steeds onder de 60 geweest.

Nog niet besteld omdat ik toch ook nog twijfel over switches en dergelijk.
Nou ja, ik zoek nog 2 keycap sets en daar geven ze 25% korting op, dus in dat opzicht heb ik weinig te klagen :)

In other news: heeft iemand nog een 60% plate ligen die ie niet gebruikt? Ik heb een GH60 pcb gekocht maar ben de plate vergeten :X Liefst met grote rechter shift :+ En zo niet, dan bestel ik die ook nog bij AliExpress :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Bedankt voor de tips. Ik heb bij Ali een Lube station kit gekocht met opener, brush, en zo'n juweliers stokje voor 15,60. Bij loon.no heb ik een potje tribosys 3203 besteld.

Volgens mij heb ik zo alles behalve thermo electric grease...helemaal vergeten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ha, toch nog iets leuks gevonden voor de Ali 11 anniversary sale... ALIAN* voor kortinks.

ALIAN7 $7 OFF $50
ALIAN9 9 dollar bij minstens 90,
en ALIAN11 voor 11 dollar bij 110.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Ik wil momenteel ook mijn eeste mechanisch keyboard aanschaffen maar het is echt een beetje de doos van pandora die je opent als je je eenmaal verdiept in dit. Kiezen is zo ontzettend moeilijk.

Ik wil namelijk draadloos, TKL en hij moet niet superhoog zijn. Ik kwam eerst uit bij Keychron K8, maar die is ontzettend hoog. Toen de K3 maar die heeft die low-profile keycaps en die vind ik niet mooi en zijn bijna niet te vervangen plus ik twijfel of je wel echt de mechanical feel krijgt bij zoiets. Nu loop ik een beetje vast in de opties, weet iemand iets wat voldoet aan die eisen (TKL, draadloos en niet te dik/hoog)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:14
YaaD schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Ik vind de fotos er al scuffed uitzien als ik eerlijk ben. Of het ligt aan de render of het ligt aan de fotos maar weinig keycaps lijken recht op het toetsenbord te zitten :/
Ziet er idd vaag bewerkt uit maar de shop heeft me foto's gestuurd vanuit het magazijn en vind ze er wel goed uitzien. Kan de set nu voor 55 euro kopen, denk dat ik het maar probeer.

Ga toch maar voor 65% en dan de TOFU65 gewoon lekker klein en strak. Met Gateron red switches.
Is het beter in combi met Durock Stabilisatoren V2? Ook zie ik dat er DZ65RGB case foam te koop is. is dat een aanrader?

Wil zelf ook luben maar dat komt later denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Trisjin schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Ziet er idd vaag bewerkt uit maar de shop heeft me foto's gestuurd vanuit het magazijn en vind ze er wel goed uitzien. Kan de set nu voor 55 euro kopen, denk dat ik het maar probeer.

Ga toch maar voor 65% en dan de TOFU65 gewoon lekker klein en strak. Met Gateron red switches.
Is het beter in combi met Durock Stabilisatoren V2? Ook zie ik dat er DZ65RGB case foam te koop is. is dat een aanrader?

Wil zelf ook luben maar dat komt later denk ik.
Hierboven had iemand een code gedeeld waardoor je mogelijk nog wat meer korting krijgt op je bestelling.

Screw in stabilizers zijn in de regel beter omdat ze minder ratelen omdat ze beter vast zitten en vaak is er meer nagedacht over het ontwerp en zijn de pootjes al geclipped. Als je ze nog moet kopen zou ik dat altijd adviseren.

Case foam kan een optie zijn, maar om het niet mee te bestellen zou ik het niet voor laten. Als je het dan toch mist, moet je een maand wachten tot je het alsnog in huis hebt. Zo heel duur is het niet denk ik?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Nou leuk topic gevonden ook wel weer eens leuk.

Ik ben sinds kort een beetje in het konijnenhol der toetsenborden gevallen en wil graag meer leren.

Zouden de mede liefhebbers wellicht tips hebben om leuke meer oldskool toetsplanken te scoren?
Ik heb bij iemand inde buurt een leuke Dell AT101W met SKMC Black Alps kunnen vinden die nog in zeer goeie staat verkeerd.

Dit was eigenlijk puur marktplaats geluk. Ik vroeg mij dus af hoe ik het beste dit soort leuke oude bordjes kan vinden. Zoektermen die ik kan gebruiken om ze te vinden enzovoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:19

muhda

Time & Space traveler

Chrisuu01 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:27:
Nou leuk topic gevonden ook wel weer eens leuk.

Ik ben sinds kort een beetje in het konijnenhol der toetsenborden gevallen en wil graag meer leren.

Zouden de mede liefhebbers wellicht tips hebben om leuke meer oldskool toetsplanken te scoren?
Ik heb bij iemand inde buurt een leuke Dell AT101W met SKMC Black Alps kunnen vinden die nog in zeer goeie staat verkeerd.

Dit was eigenlijk puur marktplaats geluk. Ik vroeg mij dus af hoe ik het beste dit soort leuke oude bordjes kan vinden. Zoektermen die ik kan gebruiken om ze te vinden enzovoort?
Ik weet dat @dion_b een aantal vintage toetsenborden heeft bemachtigt en opgeknapt. Misschien dat hij nog wat zoek tips heeft? Hou wel in het hoofd dat vintage (old school) toetsen borden soms in slechte staat zijn en even veel kosten in vergelijking met nieuwe borden (die je makkelijker kan aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
YaaD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Hierboven had iemand een code gedeeld waardoor je mogelijk nog wat meer korting krijgt op je bestelling.

Screw in stabilizers zijn in de regel beter omdat ze minder ratelen omdat ze beter vast zitten en vaak is er meer nagedacht over het ontwerp en zijn de pootjes al geclipped. Als je ze nog moet kopen zou ik dat altijd adviseren.

Case foam kan een optie zijn, maar om het niet mee te bestellen zou ik het niet voor laten. Als je het dan toch mist, moet je een maand wachten tot je het alsnog in huis hebt. Zo heel duur is het niet denk ik?
Leuke is 2 losse bestellingen van 50 euro zijn goedkoper dan 1 van 100+(2x7 dollar vs 1x 11 dollar) of werkt de code maar 1 keer?

12 euro voor de foam.

Als ik dus de TOFU65 kit neem dan moet ik 3pin switches hebben omdat er een plate bij zit als ik het goed begrijp?

Is het slim om iets meer switches te kopen dan nodig voor als er 1 kapot gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Trisjin op 31-03-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

muhda schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Ik weet dat @dion_b een aantal vintage toetsenborden heeft bemachtigt en opgeknapt. Misschien dat hij nog wat zoek tips heeft? Hou wel in het hoofd dat vintage (old school) toetsen borden soms in slechte staat zijn en even veel kosten in vergelijking met nieuwe borden (die je makkelijker kan aanpassen)
Ogen openhouden en veel rondkijken...

Ik heb inderdaad meer vintage borden dan goed voor me is. Waar heb ik ze gevonden:
- Grofvuilplek voor m'n deur. Verbazingwekkend productief. Heb o.a. een BTC foam&foil plank in goede staat gevonden. YMMV afhankelijk van waar je woont vaste grofvuilplekken heb je sowieso niet overal en wat je buren weggooien.
- kringloopwinkels. Zeldzaam dat je iets leuks tegenkomt, maar als je het daar vindt kost het geen drol (EUR 1 voor een bord met Fujitsu Peerless buckling springs)
- Marktplaats. Ondertussen flinke concurrentie daar. Zeker de IBM borden zijn structureel aan de prijs. Maar je kunt nog wel koopjes vinden in grote ladingen meuk die je voor een zacht prijsje kunt kopen waar toevallig iets (mogelijk) interessants uit steekt. Dat is waar ik de meeste van m'n Model M's vandaan heb.
- Koningsdag. Leuke theorie. Zie het dit jaar ook al niet gebeuren, maar met beetje geluk scoor je in 2022 iets.
- amibay.com - algemene retrocomputing site. Af en toe komt een leuk bordje voorbij. Vaak wel redelijk aan de prijs.
- deskthority.net. De plek waar vintage keyboard liefhebbbers samenkomen. Beste plek voor obscure zut, maar daar betaal je dus ook voor.

Alles bij elkaar heb ik wel meeste van Marktplaats uit die grotere ladingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
muhda schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Hou wel in het hoofd dat vintage (old school) toetsen borden soms in slechte staat zijn en even veel kosten in vergelijking met nieuwe borden (die je makkelijker kan aanpassen)
Dankjewel voor de tip Ik moet zeggen dan borden aanpassen niet zo mijn interesse heeft.
Dat soort geld heb ik niet echt in mijn spaarpot zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chrisuu01 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:13:
[...]

Dankjewel voor de tip Ik moet zeggen dan borden aanpassen niet zo mijn interesse heeft.
Dat soort geld heb ik niet echt in mijn spaarpot zitten.
Aanpassen is idd zonde, dan kun je net zo goed nieuw spul kopen.

Waar je - zeker met die Alps - rekening mee moet houden is dat de borden een grondige schoonmaak nodig hebben. Keycaps en plastic behuizing zijn simpel: in de vaatwasser en/of in kussensloop in de wasmachine. Sommige switches hebben nauwelijks onderhoud nodig, andere een stuk meer. Vooral Alps worden behoorlijk ruw van vuil en voelen na een paar decennia vreselijk en onregelmatig aan. Om daar wat aan te doen moet je ze uit elkaar halen (priegelwerk), schoonmaken en opnieuw smeren. Kost niet veel geld, wel flink wat tijd en inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
dion_b schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Aanpassen is idd zonde, dan kun je net zo goed nieuw spul kopen.

Waar je - zeker met die Alps - rekening mee moet houden is dat de borden een grondige schoonmaak nodig hebben. Keycaps en plastic behuizing zijn simpel: in de vaatwasser en/of in kussensloop in de wasmachine. Sommige switches hebben nauwelijks onderhoud nodig, andere een stuk meer. Vooral Alps worden behoorlijk ruw van vuil en voelen na een paar decennia vreselijk en onregelmatig aan. Om daar wat aan te doen moet je ze uit elkaar halen (priegelwerk), schoonmaken en opnieuw smeren. Kost niet veel geld, wel flink wat tijd en inzet.
Thanks voor de tips ja ik heb al aanslag van het bord en de grondplaat af weten te krijgen.

De switches lijken erg goed en consistent te zijn de keycaps vertonen ook echt 0 slijtage te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb vandaag siliconenvet gehaald. Ik heb de stabs met een nagelknipper bijgewerkt zoals uitgelegd in video's.

Ik had begrepen dat siliconenvet van Griffon gebruikt kon worden voor de stabilizers. Ik heb de metalen draden dus tot aan het bochtje ingesmeerd hiermee. De spatiebalk voelt nu wel anders maar of ik het nu ook echt fijner vind... Ik weet het niet eerlijk gezegd. Het lijkt wel een beetje sponzig ofzo in vergelijking met de rest van de toetsen. Is dit omdat ik de switches e.d. nog niet gelubed heb of omdat er wellicht een residue van af-fabriek gemend is geraakt of hoort dit zo en moet ik even wennen?

Wellicht handig om te weten, het gaat om een Glorieus gateron Brown toetsenbord van de nieuwe lichting dus met USB C

[ Voor 8% gewijzigd door Tweakriez op 31-03-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Tweakriez schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:44:
Ik heb vandaag siliconenvet gehaald. Ik heb de stabs met een nagelknipper bijgewerkt zoals uitgelegd in video's.

Ik had begrepen dat siliconenvet van Griffon gebruikt kon worden voor de stabilizers. Ik heb de metalen draden dus tot aan het bochtje ingesmeerd hiermee. De spatiebalk voelt nu wel anders maar of ik het nu ook echt fijner vind... Ik weet het niet eerlijk gezegd. Het lijkt wel een beetje sponzig ofzo in vergelijking met de rest van de toetsen. Is dit omdat ik de switches e.d. nog niet gelubed heb of omdat er wellicht een residue van af-fabriek gemend is geraakt of hoort dit zo en moet ik even wennen?

Wellicht handig om te weten, het gaat om een Glorieus gateron Brown toetsenbord van de nieuwe lichting dus met USB C
Kan ook zijn dat het vet te dik wordt en daardoor "mushy" aanvoelt. Hierdoor veert de spatiebalk misschien ook niet helemaal goed terug en krijg je dat sponzige gevoel wat je voelt. Wellicht een keer opnieuw proberen en kijken of het beter gaat.

Anders zou je eventueel een ander soort vet kunnen proberen. Krytox 205G0 wordt veelal aangeraden. Vaak te krijgen bij 42keebs.eu, keygem.store of Ali als je langer kunt wachten.

Verder wordt geloof ik ook vaak die siliconen vet van Super lube gebruikt. Heb zelf nooit echt naar alternatieven gekeken omdat dit werd aangeraden eigenlijk en ik het prijsverschil verwaarloosbaar vond

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

YaaD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Kan ook zijn dat het vet te dik wordt en daardoor "mushy" aanvoelt. Hierdoor veert de spatiebalk misschien ook niet helemaal goed terug en krijg je dat sponzige gevoel wat je voelt. Wellicht een keer opnieuw proberen en kijken of het beter gaat.

Anders zou je eventueel een ander soort vet kunnen proberen. Krytox 205G0 wordt veelal aangeraden. Vaak te krijgen bij 42keebs.eu, keygem.store of Ali als je langer kunt wachten.

Verder wordt geloof ik ook vaak die siliconen vet van Super lube gebruikt. Heb zelf nooit echt naar alternatieven gekeken omdat dit werd aangeraden eigenlijk en ik het prijsverschil verwaarloosbaar vond
Ik had overigens alleen de metalen bars gedaan maar zie net in een video dat men daar ook de zwarte casing zelf insmeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
Besloten dat ik mij heerlijke Durgod Hades ga vervangen voor een custom self built keyboard (Tofu65 Hot swap) alleen ik had even een vraagje met betrekking tot het kopen van keycaps via Aliexpress.

Iemand die ervaring heeft met de volgende verkoper: Famous KBD op Aliexpress. Deze EnjoyPBT set staat daar bijvoorbeeld te koop: linkje.

Is dit nou namaak, of...? Ik ben gewoon argwanend, omdat ik nooit via Ale besteld heb en dat keycaps zo goed als nergens te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
DMC90 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:20:
Besloten dat ik mij heerlijke Durgod Hades ga vervangen voor een custom self built keyboard (Tofu65 Hot swap) alleen ik had even een vraagje met betrekking tot het kopen van keycaps via Aliexpress.

Iemand die ervaring heeft met de volgende verkoper: Famous KBD op Aliexpress. Deze EnjoyPBT set staat daar bijvoorbeeld te koop: linkje.

Is dit nou namaak, of...? Ik ben gewoon argwanend, omdat ik nooit via Ale besteld heb en dat keycaps zo goed als nergens te koop zijn.
Ik denk dat het namaak is.

https://kbdfans.com/colle...ical-keyboard-keycaps-set

Vergelijk hier maar eens de control toets. Op de Ali variant staat CTRL en op de KBDfans variant staat het volledig uitgeschreven.

Persoonlijk merk ik tussen double shot PBT van Ali en andere vendors weinig verschil. In feite moet je het ook doen omdat je de bedenker er mee wilt ondersteunen natuurlijk en Chinezen gewoon goed zijn in jatten :+
Tweakriez schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Ik had overigens alleen de metalen bars gedaan maar zie net in een video dat men daar ook de zwarte casing zelf insmeert.
Het zal enig verschil maken als je de stems en housing nog insmeert maar of je daar het mushy gevoel mee verwijdert lijkt me sterk

[ Voor 12% gewijzigd door YaaD op 31-03-2021 22:31 ]

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DMC90
YaaD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Vergelijk hier maar eens de control toets. Op de Ali variant staat CTRL en op de KBDfans variant staat het volledig uitgeschreven.

Persoonlijk merk ik tussen double shot PBT van Ali en andere vendors weinig verschil. In feite moet je het ook doen omdat je de bedenker er mee wilt ondersteunen natuurlijk en Chinezen gewoon goed zijn in jatten :+
Thanks, scherp. Zelf niet gezien. Was ook te mooi om waar te zijn :P

Ik zou graag de bedenker ondersteunen, maar ik heb het idee dat ik dan nog maanden (of langer :> ) moet wachten... Na mijn PS5, 3080, 5900X en FormD T1 wachten ben ik gewoon stront ongeduldig geworden :9.

[ Voor 5% gewijzigd door DMC90 op 31-03-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Yep, de optical switches hebben geen actuatie ingebouwd. Die sensor zit in het toetsenbord. Dus je kunt er geen normale switches instoppen. Er is ook een versie voor normale mechanical switches toch?
Ah dat wist ik niet van die opticals :)
YaaD schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:54:
[...]

edit: En ja, die lag ook in mijn winkelwagen maar heb besloten te wachten op mijn ikki68. Als die voldoet als daily driver heb ik niks meer nodig. Tot die tijd maar verder tikken op mn Leopold :)
Jaaa mooi bord, thanks !!
Had het bord al in m'n mandje liggen maar vandaag weer gemerkt dat ik de numpad best wel gebruik voor werk. Lastig want een wat smaller bord is ook wel lekker :X
Denk dat ik toch voor een hele saaie Keychron C2 ga, kan ik gelijk aan de slag met de switches en keycaps er bij en daarna langzaam knutselen :)
Software kan ik toch niet draaien dus dat maakt ook niets uit.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
YaaD schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:27:
[...]

[...]

Het zal enig verschil maken als je de stems en housing nog insmeert maar of je daar het mushy gevoel mee verwijdert lijkt me sterk
Maar als je het eerste plaatje bekijkt en dan onderin staan wel gewoon de toetsen met volledig uitgeschreven control. De indeling van de plaatjes zijn anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!
the-edge schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Nee, dit is mijn eerste MX Cherry red switches. Nog niet eerder geprobeerd. Ik was wel van plan de te luben, maar nog niet in verdiept verder.

Welke switches zou je aanraden in het 'silent' segment?
Bijvoorbeeld deze Gazzew Bobagum?
Heb ze zelf ook gelubed, zonder vond ik ze persoonlijk vrij onprettig. Uit m'n gebruikelijke test kwam ik voor deze switches uiteindelijk uit bij 3203, omdat daarmee het gevoel het meest verbeterde.

Gazzew Bobagum heb ik uiteindelijk nog altijd niet besteld, maar ik ben ook niet zo op zoek naar stil meer. FR4 plate, wat foam, goed luben en iets als Marshmellows en dan niet heel hardhandig typen werkt ook prima zeg maar.

Als de bobagums lijken op de U4 silents die ik wél heb gekocht voor een bordje voor op kantoor, dan zijn ze prima. Iets beter dan Zeal en JWK silencers. Als je alleen die U4S echt goed wilt luben, dan gaat daar toch een bak lube in vergelijken met wat je normaal doet. Echt 6x zo veel ofzo, omdat al het rubber om de slider er vol mee moet zitten om het effect te laten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djunicron Ik had wat 'guides' gevonden waarin mensen latent zien hoe je U4S volgens Gazzew zou moeten luben. Alleen een beetje lube op de geleiderail van de bottom houding, en zelf nog wat op de spring gedaan.
Vind het verschil minimaal, daarnaast blijf ik ze een beetje vreemd aanvoelen, niet echt scratchy maar wel een soort slepend. Lastig uit te leggen maar herken hij dit ook?

Gisteravond nog even vergeleken met mijn gelubde Browns om die reden. De bump is wel veeeeel lekkerder dan de Browns!

Ik heb de silents juist thuis omdat ik in de woonkamer zit, voor werk wil ik juist iets meer thock, zeker nu ik door corona alleen in mijn kantoortje zit.

Ga nu op Ali in de sale nog Gateron Yellows bestellen om linears te proberen. Anders staan nu de Glorious Panda's en de U4T's nog op het lijstje. Als Linears blijken te bevallen denk Black inks ofzo

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Trisjin schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:12:
[...]

Maar als je het eerste plaatje bekijkt en dan onderin staan wel gewoon de toetsen met volledig uitgeschreven control. De indeling van de plaatjes zijn anders
Klopt helemaal wat je zegt, echter zijn de 1.25U verschillend van beide sets en dat doet mij geloven dat het om een namaak gaat ;) Daarnaast is AliExpress natuurlijk al een red flag als je op zoek bent naar iets authentieks :9

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
YaaD schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:27:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, echter zijn de 1.25U verschillend van beide sets en dat doet mij geloven dat het om een namaak gaat ;) Daarnaast is AliExpress natuurlijk al een red flag als je op zoek bent naar iets authentieks :9
Goed om te weten :) Nieuw in deze wereld en dacht eigenlijk dat het vrij normaal was om spul te bestellen bij Ali. Wellicht dat het ook normaal is, maar wel namaak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Heeft er iemand ervaring met de mechanische toetsenborden van Thermaltake?
Zit er over te denken aangezien ze een van de 2 switches hebben die ik wil (Cherry red of silver) en kunnen syncen met de fans die ik wil.

Body mods don't determine skill

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DMC90 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:38:
[...]

Goed om te weten :) Nieuw in deze wereld en dacht eigenlijk dat het vrij normaal was om spul te bestellen bij Ali. Wellicht dat het ook normaal is, maar wel namaak dus.
Ali kan ook prima voor veel dingen maar ligt er ook aan wie de verkoper is :)

Er zitten wat grotere/bekendere toko's op Ali die prima merkspullen verkopen maar zoals vaak op dit soort platformen ok genoeg handelaren die imitatie verkopen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op donderdag 1 april 2021 @ 06:49:
@djunicron Ik had wat 'guides' gevonden waarin mensen latent zien hoe je U4S volgens Gazzew zou moeten luben. Alleen een beetje lube op de geleiderail van de bottom houding, en zelf nog wat op de spring gedaan.
Vind het verschil minimaal, daarnaast blijf ik ze een beetje vreemd aanvoelen, niet echt scratchy maar wel een soort slepend. Lastig uit te leggen maar herken hij dit ook?

Gisteravond nog even vergeleken met mijn gelubde Browns om die reden. De bump is wel veeeeel lekkerder dan de Browns!

Ik heb de silents juist thuis omdat ik in de woonkamer zit, voor werk wil ik juist iets meer thock, zeker nu ik door corona alleen in mijn kantoortje zit.

Ga nu op Ali in de sale nog Gateron Yellows bestellen om linears te proberen. Anders staan nu de Glorious Panda's en de U4T's nog op het lijstje. Als Linears blijken te bevallen denk Black inks ofzo
Mja, dat is dus het dempende materiaal dat blijft slepen... Pas als je er behoorlijke hoeveelheden 3203 op smeert, zoals Gazzew ook aanraad, dan raak je dat kwijt. Voelt op zich gewoon heel erg goed aan op dat moment, maar je bent dan een kwast per keer aan het smeren zeg maar.

Als je ze behandeld als normale switches, mja, een verschil. Ik dacht aanvankelijk de ping weg te nemen, maar ze pingen zo weinig dat ik dat maar bij een paar switches heb moeten doen.

Als je linears straks ook prettig vind, ga dan niet naar Inks, maar neem V2.5 of V3 JWK switches. De nieuwe 2021 Everglide en JWK opties zijn echt onwijs goed. Maar dingen als Aqua Kings zijn wel een beetje moeilijk om consistent te krijgen ook...
Cobalts zijn wel geweldig.

Als je toch graag inks wilt; pak de onderkant van de Ink, stop er een POM stammetje in. Creams, Kailh Pro Burgundy, Durock POM, etc. En dan een simpel KS3 milky top. (recycle je Gat yellows?) Je krijgt dan een geweldig klinkende oplossing die gladder aanvoelt. (aka een Chuthulu - aldus de keymodders Discord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

ikt

Mijn 205G0-gelubede Gateron Yellows lijken na een maandje typen weer wat luid te bottomen. Voelt nog wel steeds lekker gelubed aan, maar het geluid bij bottom-out is van "thock" naar "tick" gegaan.

Het effect van de onderkant van de slider luben is dus maar tijdelijk, blijkt. Of heb ik iets fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 13:57
Wat minder leuk: mijn custom keyboard deed gisteren na minder dan 3 weken gebruik gewoon niets meer.

Ik kreeg geen RGB, dacht eerst dat het aan de kabel lag... maar 3 verschillende kabels later, en 3 systemen verder lijkt het erop dat mijn PCB de geest heeft gegeven...

Ook geprobeerd om via allerlei verschillende combo's (space + B, ESC, reset key die in de mapping zit) hem terug te flashen met QMK toolbox, maar het bord wordt gewoon niet gedetecteerd. Mijn laatste hoop is de fysieke RESET knop die blijkbaar op de onderkant van mijn PCB zit (witte knopje):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1473/3902/products/7_413aab65-f518-4c09-b3b4-1e4c32e50171_large.jpg?v=1584436927

Daarvoor mag ik hem natuurlijk wel volledig slopen, of toch tenmiste keycaps losmaken + bord van case losmaken. Switches kan ik gewoon aan de plate lagen hangen en dan via de onderkant van de PCB aan de reset knop denk ik?

Zal denk ik weinig uitmaken, ik vrees dat de PCB gewoon volledig kapot is voor een of andere reden...

Blijkbaar ben ik niet de enigste:Iemand nog ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor iedereen die z'n portemonnee ook haat :+ : vandaag is GMK Metropolis R2 gestart t/m de 30ste deze maand. Staat zelfs een leuke video op reddit. Te koop bij Oblotzky. Ga zelf kiezen voor de Midnight kit met Signs, Blocks en de deskmat. Zit nog er te twijfelen over Turnpike, vind de novelties wel mooi allemaal, maar eigenlijk te duur voor wat je allemaal krijgt. Scheelt niet veel met een "volle" kit. Kijken of het vol houd voordat de GB over is :P .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN1rufdu9JrwXUH0lziZGtq5IxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urRG2nJTJDOk6ePOzzYhqkeC.jpg?f=fotoalbum_large
djunicron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:08:
[...]

Mja, dat is dus het dempende materiaal dat blijft slepen... Pas als je er behoorlijke hoeveelheden 3203 op smeert, zoals Gazzew ook aanraad, dan raak je dat kwijt. Voelt op zich gewoon heel erg goed aan op dat moment, maar je bent dan een kwast per keer aan het smeren zeg maar.

Als je ze behandeld als normale switches, mja, een verschil. Ik dacht aanvankelijk de ping weg te nemen, maar ze pingen zo weinig dat ik dat maar bij een paar switches heb moeten doen.

Als je linears straks ook prettig vind, ga dan niet naar Inks, maar neem V2.5 of V3 JWK switches. De nieuwe 2021 Everglide en JWK opties zijn echt onwijs goed. Maar dingen als Aqua Kings zijn wel een beetje moeilijk om consistent te krijgen ook...
Cobalts zijn wel geweldig.

Als je toch graag inks wilt; pak de onderkant van de Ink, stop er een POM stammetje in. Creams, Kailh Pro Burgundy, Durock POM, etc. En dan een simpel KS3 milky top. (recycle je Gat yellows?) Je krijgt dan een geweldig klinkende oplossing die gladder aanvoelt. (aka een Chuthulu - aldus de keymodders Discord)
Zag cobalt ook toen ik opzoek was naar m'n Durock POM, maar kon geen EU shop vinden die ze verkocht. Zien er wel interessant uit met de wisselende spring. Sowieso wel iets leuks denk ik, nog weinig naar gekeken eigenlijk. Keygem heeft momenteel een aantal TX en Sprit springs, maar geen idee welke ik zou willen proberen en hoe groot het verschil is tussen slow en extreme of lengtes etc. Was van plan om Alpaca V2 te halen, maar kan dus beter een nieuwere versie JWK halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
Een jaar wachten op een set keycaps, het wil er bij mij niet in hoor. Een beetje geduld kan geen kwaad maar dit gaat mij te ver. Maar goed, ze verkopen toch wel dus wie ben ik om er over te mopperen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:49:
Voor iedereen die z'n portemonnee ook haat :+ : vandaag is GMK Metropolis R2 gestart t/m de 30ste deze maand. Staat zelfs een leuke video op reddit. Te koop bij Oblotzky. Ga zelf kiezen voor de Midnight kit met Signs, Blocks en de deskmat. Zit nog er te twijfelen over Turnpike, vind de novelties wel mooi allemaal, maar eigenlijk te duur voor wat je allemaal krijgt. Scheelt niet veel met een "volle" kit. Kijken of het vol houd voordat de GB over is :P .

[Afbeelding]

[...]

Zag cobalt ook toen ik opzoek was naar m'n Durock POM, maar kon geen EU shop vinden die ze verkocht. Zien er wel interessant uit met de wisselende spring. Sowieso wel iets leuks denk ik, nog weinig naar gekeken eigenlijk. Keygem heeft momenteel een aantal TX en Sprit springs, maar geen idee welke ik zou willen proberen en hoe groot het verschil is tussen slow en extreme of lengtes etc. Was van plan om Alpaca V2 te halen, maar kan dus beter een nieuwere versie JWK halen?
Jaaaa had het in m'n agenda gezet, ik weet het niet. Vind het jammer dat er in de base kit geen mooie tab en capslock zitten en op nou turnpike voor €75 voor 2 toetsen er bij te kopen :X
Zit serieus te denken om alleen midnight te kopen, lekker strak en simpel, lekker low key net als de rest van m'n spullen. :)

Overigens gisteren een Keychron C2 gekocht gisteren, kon hem voor €57 niet laten liggen.
Voordeel is dat ik hem as-is direct kan gebruiken, sowieso een vooruitgang op mijn K330. Heb nog 67 lubes Browns die er in kunnen, dan langzaam de test luben. En met wat vulling, stabs clip en bandaid/andere stabs en mods is er vast wel niets van te maken. Op termijn dan langzaam de keycaps vervangen en mooie thocky switches en een paar Blues er tussen >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
superbok schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:49:

[...]

Een Alpaca v2 is een JWK switch die gemaakt wordt met een van de nieuwste molds. Al is de versie van een mold nogal een complex verhaal, want als je het de vendors vraagt bestaat er als inkoop niet echt zoiets als een v2. Overigens hebben ze cobalts ook bij MyKeyboard, net als alpacas :)

Overigens zou je ook kunnen kijken naar de Durock L7 switches, maar de vraag is een beetje wanneer die zijn gemaakt of het overeenkomt met een Alpaca mold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marcel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:09:
Een jaar wachten op een set keycaps, het wil er bij mij niet in hoor. Een beetje geduld kan geen kwaad maar dit gaat mij te ver. Maar goed, ze verkopen toch wel dus wie ben ik om er over te mopperen :D
Tja, tis ook wel een beetje te om eerlijk te zijn, maar er zijn een aantal redenen waarom ik het toch wel koop. Een van de belangrijkste is de resell waarde. Zelfs als ik het toch niets meer vind en wil verkopen, weet ik vrijwel zeker dat ik in ieder geval de aankoopkosten terug kan verdienen (nieuw/ nauwelijks gebruikt). En wanneer het een populaire set is zie je ze soms verkocht worden voor 2 of 3x de originele prijs. Niet direct mijn doel, maar maakt het wel een “veilige” aankoop. Dus hoe dan ook leuk, zowel wanneer ik ze zou gebruiken als wanneer ik ze zou verkopen. Bovendien, hoe meer je nu koopt, hoe minder lang je hoeft te wachten tussen de verschillende leveringen in de toekomst >:)
sapphire schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:33:
[...]

Jaaaa had het in m'n agenda gezet, ik weet het niet. Vind het jammer dat er in de base kit geen mooie tab en capslock zitten en op nou turnpike voor €75 voor 2 toetsen er bij te kopen :X
Zit serieus te denken om alleen midnight te kopen, lekker strak en simpel, lekker low key net als de rest van m'n spullen. :)
Precies dat ja, wat dat betreft zit er meer variatie in de midnight, alleen met kleur niet. Zou dat er voor zorgen dat de base duurder is, had ik niet verwacht. Signs heeft wel een tab trouwens, alleen dan weer geen caps. Ook die bijbehorende Rama macropad gezien :9 ?
Cebby schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:49:
[...]

Een Alpaca v2 is een JWK switch die gemaakt wordt met een van de nieuwste molds. Al is de versie van een mold nogal een complex verhaal, want als je het de vendors vraagt bestaat er als inkoop niet echt zoiets als een v2. Overigens hebben ze cobalts ook bij MyKeyboard, net als alpacas :)

Overigens zou je ook kunnen kijken naar de Durock L7 switches, maar de vraag is een beetje wanneer die zijn gemaakt of het overeenkomt met een Alpaca mold.
Ah oké, dacht omdat het V2 was dus niet gebruik maakt van de nieuwe molds. Had alpacas gevonden inderdaad, maar nu ook de cobalts. Kan nooit wat vinden op mykeyboard met al die waardeloze filters en zoekfunctie. Typ letterlijk cobalt in maar de switch zelf komt niet tevoorschijn.....

Vind het sowieso erg lastig met al die molds etc. Heb op candykeys mx black besteld met een beschrijving van hyperglides, maar nu las ik gisteren op discord van iemand die ze daar ook heeft besteld, dat het misschien toch retools zijn ipv hyperglides. Had handig geweest als elke mold gewoon een versienummer op de buitenkant van de switch achter laat. Weet iedereen altijd welke het is in plaats van lettertypes die 2% dunner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@superbok Macropad?

Wat bij mij ook niet helpt is dat ik nu al een metropolis kloon setje op mijn bord heb :+ Al is die kwalitatief erg matig in vrijwel elk opzicht op de kleur/symbool combi na :+

Ik vind base gewoon wat vreemd qua combinaties of iets saai. Turnpike gewoon lelijk op enkele toetsen na, en signs wel grappig maar mis de caps en ga er denk weinig toetsen van gebruiken.
Midnight ga ik eigenlijk steeds mooier vinden hoe langer ik er naar kijk en denk dat mijn vrouw ook geen seconde rouwig zal zijn als ik de knal gele accent toetsen van m'n bord zal halen :+

Ik heb al door dat mijn smaak qua keycaps (iig voor thuis) lastig is. Ik 'val' op donker, liefst grijs/zwart met weinig poespas, relatief strak met lichte opdruk/doubleshot. Liefst ook geen two-tone combi wat veel sets hebben.
Vind €115 + jaar wachten eigenlijk belachelijk maar goed ik wil best een keer gek doen en een goede set keycaps kopen. Dan heb ik met de KDB67 r2 en Boba U4s een hele nette set vind ik zelf die mooi bij mijn wensen past.
Compact bordje, onopvallend en relatief strak en best stil. En dat voor een bescheiden bijna €300 :+

Overigens tussendoor nog 70 Gateron milky Yellows en 10 milky Blue's besteld.
Milky Yellows waren een eurootje duurder dan zwarte bodem-clear top maar lijkt me wel fijner voor de backlight +het idee dat de pitch van milky ietsie pietse prettiger is.
Blue's wil ik kijken of dat bevalt onder de capslock en/of escape (hoorbare feedback als ik de capslock per ongeluk indruk). En door de meerprijs kon ik nét een extra coupon gebruiken. Opzich ook weer netjes voor €16,50 :)

Heb ik overigens een leuk beginnetje voor een potje switches; Gateron Brown, milky Yellow en Blue, Boba U4s en hopelijk binnenkort van @Cebby wat leuke losse switches :)

Edit: overigens leuke investering zo'n set, misschien een paar sets kopen en later verkopen >:) O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:08:
@superbok Macropad?

Wat bij mij ook niet helpt is dat ik nu al een metropolis kloon setje op mijn bord heb :+ Al is die kwalitatief erg matig in vrijwel elk opzicht op de kleur/symbool combi na :+

Ik vind base gewoon wat vreemd qua combinaties of iets saai. Turnpike gewoon lelijk op enkele toetsen na, en signs wel grappig maar mis de caps en ga er denk weinig toetsen van gebruiken.
Midnight ga ik eigenlijk steeds mooier vinden hoe langer ik er naar kijk en denk dat mijn vrouw ook geen seconde rouwig zal zijn als ik de knal gele accent toetsen van m'n bord zal halen :+

Ik heb al door dat mijn smaak qua keycaps (iig voor thuis) lastig is. Ik 'val' op donker, liefst grijs/zwart met weinig poespas, relatief strak met lichte opdruk/doubleshot. Liefst ook geen two-tone combi wat veel sets hebben.
Vind €115 + jaar wachten eigenlijk belachelijk maar goed ik wil best een keer gek doen en een goede set keycaps kopen. Dan heb ik met de KDB67 r2 en Boba U4s een hele nette set vind ik zelf die mooi bij mijn wensen past.
Compact bordje, onopvallend en relatief strak en best stil. En dat voor een bescheiden bijna €300 :+

Overigens tussendoor nog 70 Gateron milky Yellows en 10 milky Blue's besteld.
Milky Yellows waren een eurootje duurder dan zwarte bodem-clear top maar lijkt me wel fijner voor de backlight +het idee dat de pitch van milky ietsie pietse prettiger is.
Blue's wil ik kijken of dat bevalt onder de capslock en/of escape (hoorbare feedback als ik de capslock per ongeluk indruk). En door de meerprijs kon ik nét een extra coupon gebruiken. Opzich ook weer netjes voor €16,50 :)

Heb ik overigens een leuk beginnetje voor een potje switches; Gateron Brown, milky Yellow en Blue, Boba U4s en hopelijk binnenkort van @Cebby wat leuke losse switches :)

Edit: overigens leuke investering zo'n set, misschien een paar sets kopen en later verkopen >:) O-)
Deze, de Rama X GMK Metropolis M6-C. Ziet er een beetje uit als een samsung T5 SSD met de ronde hoeken en platte zijkanten :O

Als je genoeg geld hebt is het kopen van meerdere kits een veilige investering bij populaire sets. Zag laatst een GMK Olivia op /r/mm verkocht worden voor $400 nieuw, das bijna 4x de origenele prijs als je uit gaat van ongeveer $110 voor de base 8)7

Is inderdaad een mooie kit, de 67 lite is heerlijk om op te typen en geeft een mooi geluid en is ook nog eens leuk geprijsd. Ligt hier nu standaard op het bureau in plaats van de nk65ee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
En daar gaan we weer, na lang kijken besloten om een Planck te kopen. Vind zo'n 40% bordje er echt top uit zien, en heb er veel zin in om met QMK zelf de firmware te gaan programmeren :) Ortholinear zal even wennen zijn, maar ben benieuwd!

Lees op Reddit wel van mensen die hun Planck hebben gefried via electrostatic discharge, dus daar ga ik nog wel even iets op moeten vinden omdat ik op kantoor een hele dag statisch geladen ben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Wat zou voor de kenners hier de max prijs voor een Mitsumi KPQ-E99ZC zijn.

Een bekende van mn mams heeft er een liggen en ik wil er gewoon een eerlijke prijs voor betalen
Hij is echter wel niet helemaal mooi hier een daar wat oude viezigheid.

Het is een soort van rubber dome maar dan beter blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:49:
[...]

Alpaca V2 is niet bepaald nieuw meer... Ik geloof dat ze dec 2019 gemaakt zijn? Ze zijn inderdaad wel werkelijk anders dan de V1. Net als Marshmellows, zijn ze wel werkelijk anders, maar is een andere top op de V1.5 bottom, met een eigen stam erin.

Uiteindelijk heeft JWK nu dus een aantal vendor specifieke molds (Thic Thock, Alpaca's), Durock molds (Durock, Matrix labs, Protozoa, ea), Everglide Molds (Everglide, en modellen op licentie zoals Moss) en eigen JWK molds.

Waar Cobalts v2.5 zijn (eigen / iswm EG), zijn er inmiddels een aantal switches die met "2021" V3 molds worden gemaakt, waarbij de Aqua Kings, volledig van PC en met 106/206 fabriek-lube nu de meest bekende van zijn.

Type momenteel op deze switches, bij KPRep besteld, en ze zijn erg indrukwekkend. Absoluut géén wobble en super glad. Ellende was alleen wel dat ze zeer inconsistent waren behandeld met lube, maar op aanraden en test resultaten van anderen ze met 206g2 en extra 106 allemaal opnieuw gelubed. Klinken super diep en ontzettend zacht op deze manier. Goed, niet zo snappy als Marhsmellows of andere Everglide v1.5 (b.v. Corals (ook 62g)) of v2 switches (Tourmaline (67g)), maar met typen merk je weinig van de iets tragere return. Dat is overigens natuurlijk gewoon de prijs van super strakke marges en 242cst olie ipv de 160cst van 105...

Alternatief zou je natuurlijk ze in een sieradenbad met alcohol kunnen gooien en de lube eraf kunnen wassen voor 205g0, maar persoonlijk zou ik dat toch niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
djunicron schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:15:
[...]

Alpaca V2 is niet bepaald nieuw meer... Ik geloof dat ze dec 2019 gemaakt zijn? Ze zijn inderdaad wel werkelijk anders dan de V1. Net als Marshmellows, zijn ze wel werkelijk anders, maar is een andere top op de V1.5 bottom, met een eigen stam erin.

[...]
Dat wat men een Alpaca v2 noemt is niet ouder zijn dan een batch die afgelopen november in de verkoop zijn gegaan. De eerste Alpaca's zijn wel van 2019.

Wat ik echter bedoelde is dat voor inkoop van de vendors er niet zoiets bestaat als een "v2" switch. Die kopen gewoon een bepaalde kleur van een type switch in en daar gebruiken ze bij JWK vervolgens een bepaald type molding voor. Dat er verschil is daar kan geen twijfel over bestaan als je het mij vraagt, maar erg veel lijken op elkaar qua performance doen ze wel. Denk dat de korte samenvatting in Theremingoat's switch review het nog het beste neerzet, ook om de verschillen te tonen.

Maar holten van PrimeKB noemt v2 gewoon een zelbedachte term om van de vragen af te zijn. En vandaar dat ik zei dat vanuit het inkoopopzicht vanuit vendors er geen verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:19

muhda

Time & Space traveler

Chrisuu01 schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:03:
Wat zou voor de kenners hier de max prijs voor een Mitsumi KPQ-E99ZC zijn.

Een bekende van mn mams heeft er een liggen en ik wil er gewoon een eerlijke prijs voor betalen
Hij is echter wel niet helemaal mooi hier een daar wat oude viezigheid.
Ik ken de keyboard (type) zelf niet, maar op eBay zie je ze weg gaan voor $50 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Weet iemand hoe je het beste een Din 5-pins naar USB kan omzetten zodat ik het toetsenbord wellicht kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Laatst online: 15:18
Chrisuu01 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:27:
Weet iemand hoe je het beste een Din 5-pins naar USB kan omzetten zodat ik het toetsenbord wellicht kan gebruiken?
Je bedoeld zoiets?

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
sapphire schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:09:
[...]

Nee want dat is PS/2 naar USB, geen DIN naar USB ;)

Lastig klaarblijkelijk; heb je hier iets aan?

https://retrocomputing.st...plug-keyboard-to-usb/1136
Many thank O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:07
De GMK keycaps zijn naar mijn mening het geld niet waard. Ik heb zelf ook een set en heb er ruim een half jaar op moeten wachten en 140 euro voor moeten neertellen. Met de verwachting dat je er dan ook top kwaliteit voor terug krijgt had ik dit er voor over, maar ik vind het tegenvallen. De keycaps gaan erg snel glimmen doordat het materiaal van ABS is. Ik adviseer om hiermee voor lichte kleuren te gaan, dan valt dit minder op. Zorg ook dat de letters in een goede contrasterende kleur zijn. Dus bijv niet blauwe letters op een donkere of zwarte keycap. Verwacht ook geen top afwerking/kwaliteit, je kan gewoon de fabricage oneffenheden zien. Bijvoorbeeldd aan de bovenkant van elke keycap zie je dat er daar het plastic geïnjecteerd is. Ook bij spacebars kan je lichte warping verwachten.

Laat je niet begekken door de perfect uitziende renders.

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 06-04-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt dat dan ook niet aan je gebruik dat de keycaps glimmen?

Zelfs mijn Logitech met berucht goedkope ABS keycaps glom nog niet na 2,5 jaar. Zegt misschien meer over mijn gebruik :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
sapphire schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:44:

Zelfs mijn Logitech met berucht goedkope ABS keycaps glom nog niet na 2,5 jaar. Zegt misschien meer over mijn gebruik :+
Geen chips op jouw bureau. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

ikt

sapphire schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:44:

Geen game-sessies waar je zweetvingertjes van krijgt? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000

Flapmo

and back is gigi!

De passieve inkomsten liepen geweldig afgelopen maanden dus kon het toch niet laten de Typemaster 180 mee te pakken. Innovatief/anders design wat ik toch eens wil proberen. Kijken of je echt zo snel een plate kan wisselen. Ik hou wel van wisselen tussen wat favo linear and tactile setups maar ben eigenlijk te lui om dat te doen met hotswap iedere keer :+ .

Kan ook de miskoop van het jaar zijn want de informatie is gebrekkig en maar weinig reviews/coverage gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEsHLQRvlMlA8cGnf6W-AgaX_fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DXZCuc4btwlJPB44uMaINHJ6.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Flapmo op 07-04-2021 15:02 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:31

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Iemand ervaring met deze domikey keycaps (van kprepublic). Zou het de €80 waard zijn?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:53:
Iemand ervaring met deze domikey keycaps (van kprepublic). Zou het de €80 waard zijn?
Domikey maakt zeker goede caps... Het is nette SA van vrij goede kwaliteit, ik heb het idee dat ze max voorbij zijn gegaan in kwaliteit. Heb ze helaas nooit (ook nog naast Signature Plastics) in huis gehad helaas, dus echt vergelijken kan ik het niet.

De kwaliteit van hun doubleshot was prima, en zou in 2018 nog sterk verbeterd zijn. Het is echter wel ABS;

Ondanks dat ze vrij hoog en rond zijn, bestaat de kans op kromme spatie balken. Of eventueel de fullsize R shift zelfs. Verder zijn ze dik en klinken ze goed.

Maar het is ABS, en zoals de discussie hierboven, net als GMK gaan ze glimmen en gaat de textuur eraf. Hoewel dit minder textuur is, omdat het SA is.

Wat je het waard vindt weet ik natuurlijk niet, maar dit is naar mijn mening een $100 set vergeleken met ander aanbod op de markt. Maar goed, ABS en SA moeten je ding zijn.

Wat de hele GMK discussie betreft; GMK was / is gewoon een erg net bedrijf dat heel duidelijk is in wat ze kunnen leveren, en ze maken zeker een kwaliteitsproduct. Maar inmiddels is de kwaliteit over de hele linie omhoog. ABS blijft ABS dus shine en slijtage door frictie + huid eigen oliën blijft een ding.

Heb zelf een aantal sets uiteindelijk maar weggedaan voordat ze gingen glimmen, en ik heb een tweetal sets die ik gewoon blijft gebruiken. Waarbij mij opviel dat de lichtere kleuren juist eerder gingen glimmen, en m'n zwart / gele Nightrunner 9 maanden met redelijk wat gebruik heel netjes bleef. Ik merk echter wel dat inmiddels de MX mount ook wat losser wordt. Ze zitten nu op hun 4e switches waar ze wat langer op blijven zitten voor het gebruik en ze blijven goed zitten, maar zijn nu met veel minder frictie te plaatsen.

Eén GMK set hebben / hebben geprobeerd kan ik iedereen wel aanraden, maar een must is het zeker niet. Als je een set tegen komt die je echt graag wilt hebben zou ik me ook niet laten tegen houden, maar weet inderdaad wel dat ze geen jaar zoals nieuw gaan blijven.

Maar eerlijk gezegd, dat blijft ABS van geen enkel merk. Zit in mijn ervaring echt geen verschil in?

Oh over SA gesproken:

https://geekhack.org/inde...230.msg2948139#msg2948139

Nu ben ik erg dol op Espresso. Maar deze SA set ziet er echt extreem smakelijk uit naar mijn mening.

Ja, dit is duurder dan Domikey, en je zal er (veel?) langer op moeten wachten. Maar ik vind em echt helemaal top. Alleen een beetje gek dat er zoveel niet-echt-espresso novelties zijn, maar ach.

[ Voor 7% gewijzigd door djunicron op 08-04-2021 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik heb sowieso mijn zinnen op een SA set gezet. Eigenlijk zoek ik iets dat vrij snel binnen is bij voorkeur binnen 3 weken.

Ik had na mijn post nog op reddit een thread gezien waar ze niet echt tevreden zijn over de kwaliteit. Ik heb een SA chalk van ali waar ik qua gevoel wel tevreden over ben en qua afwerking vrij redelijk. Maar die is voor een ander project en het is maar de vraag hoe ze het op lange termijn houden. Verder heb ik alleen Signature Plastics DSA's waar ik zeker tevreden over ben maar ik ben een ontzettende slechte tikker en heb het idee dat SA beter bevalt (gebaseerd op een enkele typesessie op die chalks) omdat er wat meer ruimte tussen de toetsen zit. Ik tik heel vaak een naastgelegen letter. Als PBT beter is dan ABS dan wil ik toch wel graag PBT.

Dus als iemand nog tips heeft (ev 2ehands) dan hoor ik het graag. Ik heb ISO toetsenborden dus er moet een kleine shift en kleine modifiers (CTRL, FN) bij zitten. Zou mooi zijn als het onder de 100 blijft. maar liever nog richting de 80.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chrisuu01 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:48:
[...]

Geen chips op jouw bureau. :+
Weinig op het bureau inderdaad (dan verplaats ik me 3 meter verderop naar de bank :9 ) en ik ga echt niet typen met mijn vette (chips) vingers! Bij de G810 viel me na bijna 3 jaar wel op dat er weinig etenswaar tussen het bord zat en voornamelijk andere lichaamseigen troep.
ikt schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:28:
[...]

Geen game-sessies waar je zweetvingertjes van krijgt? :+
Zal meevallen denk gezien ik snel koude handen heb :+

Zie overigens op mijn werk-K330 wel wat shine in het licht na een jaar er op werken.

Sowieso ga ik GMK Midnight voor thuis halen, voor mijn toekomstige werk-C2 kijk ik nog even aan en gebruik ik voorlopig de stock keycaps.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
Ik heb deze SA set van Krepublic: https://kprepublic.com/pr...file-for-mx-stem-keyboard
Zelfde profiel, andere kleuren. Er zijn 1 of 2 toetsen waarbij de belettering niet helemaal recht staat maar verder vind ik de afwerking prima en de toetsen van ruim voldoende dikte. Hij tikt lekker weg qua gevoel maar klinkt wat scherp heb ik het idee. Ik heb deze set niet lang gebruikt dus ik kan niet veel zeggen over het gebruik op wat langere termijn. Ik geef de voorkeur aan mijn MT3 /dev/tty set maar die was dan ook aanzienlijk prijziger (en PBT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ah, ik kan die webshop uit Oost europa niet meer terugvinden ;( De startpost loopt wat achter, en ik weet het land en de naam van de shop niet meer.

Ik zoek een mooie desk mat, want wat ik nu heb is echt aan vervanging toe. Maar ik wil graag zo snel mogelijk een nieuwe, dus is een GB nog even geen optie. MyKeyboard.eu heeft niet iets op voorraad wat me aanspreekt, SplitKB heeft uberhaupt geen desk mats, KeyGem en Candykeys hebben ook niet op voorraad wat ik mooi vind. Bol.com heeft weer vooral aliexpress mats lijkt het, of RGB.

Waar kan ik nog meer op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Whaam schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:04:
Ah, ik kan die webshop uit Oost europa niet meer terugvinden ;( De startpost loopt wat achter, en ik weet het land en de naam van de shop niet meer.

Ik zoek een mooie desk mat, want wat ik nu heb is echt aan vervanging toe. Maar ik wil graag zo snel mogelijk een nieuwe, dus is een GB nog even geen optie. MyKeyboard.eu heeft niet iets op voorraad wat me aanspreekt, SplitKB heeft uberhaupt geen desk mats, KeyGem en Candykeys hebben ook niet op voorraad wat ik mooi vind. Bol.com heeft weer vooral aliexpress mats lijkt het, of RGB.

Waarschijnlijk niet de website waar je op doelt want ik neem aan dat je een website bedoeld in relatie tot een deskmat? Maar https://falba.tech/ heeft ook mech keyboard spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Dwarlorf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:03:
[...]

Waarschijnlijk niet de website waar je op doelt want ik neem aan dat je een website bedoeld in relatie tot een deskmat? Maar https://falba.tech/ heeft ook mech keyboard spul.
Ik weet niet goed meer of de shop die ik bedoel ook deskmats heeft, ze waren nog maar net begonnen geloof ik. Falba kende ik nog niet, maar helaas ook geen desk mats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whaam schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:04:

Oblotzky heeft sinds een paar dagen ook een paar deskmats. Niet heel veel keuze, maar wellicht dat er iets bij zit dat je interessant vindt. Heb zelf de zwarte meka mat en ben er erg blij mee. Wat voor soort mat zoek je, qua stijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 12:08
Mocht iemand nog interesse hebben in een NK65 Milkshake, dan heb ik er één helemaal nieuw over van Oblotzky Industries.

Via Tweakers een Tofu65 met Gateron Black Inks V2 aan kunnen schaffen. Is toch iets meer mijn stijl, zeker met een geheel donkere setup :). Ben erg benieuwd hoe een custom mechanisch toetsenbord aanvoelt tov mijn Ducky One 2 mini.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

superbok schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:43:
[...]

Oblotzky heeft sinds een paar dagen ook een paar deskmats. Niet heel veel keuze, maar wellicht dat er iets bij zit dat je interessant vindt. Heb zelf de zwarte meka mat en ben er erg blij mee. Wat voor soort mat zoek je, qua stijl?
Ah, check! Nice! Zal even neuzen.
Ik zoek iets simpels, donker met leuke rustige print. Ik vind de GMK Metropolis matten erg mooi, maar bijvoorbeeld ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2772/6534/products/Godspeed_2.0_-_Panda_1024x1024_2x_1_600x600.png?v=1614737625

Die laatste is alleen bij NovelKeys en DailyClack beschikbaar, komt misschien nog wel in de EU, MyKeyboard had iig v1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik denk toch dat ik voor deze ga. Heel lastig om een set te vinden die aan al mijn voorwaarden voldoen. Enige nadeel is dat er geen row 2 DEL knop bij deze set zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ah ik bedoelde 42keebs.eu! Helaas geen desk mats.

Deze post van @Cebby is een topper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InTheDisorder
Na de posts hier over de deskmats ook even gekeken en toen zijn alle puzzelstukjes samen gevallen.
Kwam deze deskmat tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY-4YO1Rk0h7soUyhC9lReI7u48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uas7FvChXVUKXoSa3ifXXOKf.png?f=user_large

En die past heel mooi bij het setje keycaps dat ik op keyboard layout editor in elkaar in heb geklikt (gebaseerd op het album THE BOOK van YOASOBI) en die ik op mijn Planck wou zetten door wat blank 1u keycaps bij KBDfans te bestellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8nUWaIMCkTVkxuaqqmxBz_5-9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPl16ok8n5XZfigj6P8tHky2.png?f=user_large

Ware het niet dat ik een zilvere case heb gekozen voor de Planck omdat ik eigenlijk van plan was lichterer keycaps er op te zetten :+ Deskmat wordt toch pas in Q3 geleverd dus tegen die tijd heb ik wel uitgezocht hoe ik de case op een nette manier zwart kan spuiten ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door InTheDisorder op 08-04-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Ik heb dit moment een Leopold fc750r.
M.b.t. kwaliteit en type-comfort een heerlijk toetsenbord.

Welke toetsenborden zitten een beetje op hetzelfde niveau en zijn "makkelijk" te verkrijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
Oke, het is duidelijk in wat voor rabbit hole ik terecht gekomen ben. In eerste instantie viel mijn oog op een grijze Tofu65 en gister heb ik er toch voor gekozen om alsnog een KBF67 Lite R2 aan te schaffen.

Ik word wakker en check mijn mail om een status update van Rama works te vinden in mijn inbox en nu wil ik een Rama Thermal+ kopen... En jezus, wat is de Koyu een schitterend bord <3

Twee vragen:
  • Hoe realistisch is het om voor een schappelijke prijs aan een Koyu te kunnen komen op korte termijn? Moet ik denken aan een flinke resell premium en lang wachten?
  • Hoe lang moet ik ongeveer wachten als ik nu een pre order plaats voor een Thermal+?
  • (Heeft er iemand een Koyu voor me :> ?)
Edit: Ik zie al op r/mm dat je voor een flinke premium moet dokken voor een Rama Keeb. Gaat hem niet worden ben ik bang :P

[ Voor 7% gewijzigd door DMC90 op 09-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een gekkigheid, het gaat er bijna op lijken dat PostNL mijn Keychron C2 vandaag gaat leveren :+

Ondertussen ook nog 30M neopreen strips in bestelling staan (voor 2 borden + klusje in huis).
Ben benieuwd afgelopen week was tenenkrommend qua scratchynes en geratel op mijn K330 dus hoop snel de Keychron te kunnen gebruiken :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
sapphire schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:27:
Ondertussen ook nog 30M neopreen strips in bestelling staan (voor 2 borden + klusje in huis).
Ben benieuwd afgelopen week was tenenkrommend qua scratchynes en geratel op mijn K330 dus hoop snel de Keychron te kunnen gebruiken :X
Waar heb je de neopreen besteld? Ben ook nog op zoek naar iets om wat borden mee te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maxim380 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:56:
[...]

Waar heb je de neopreen besteld? Ben ook nog op zoek naar iets om wat borden mee te dempen.
Dar kom ik nog op terug, eerst even kijken of het wat is.

Ik zojuist mij Keychron uitgepakt, hebben ze de non- hotswappable variant opgestuurd :(
Lekker dan, ik wilde graag de hotswap, dan maar in de verkoop :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

sapphire schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:24:
[...]

Dar kom ik nog op terug, eerst even kijken of het wat is.

Ik zojuist mij Keychron uitgepakt, hebben ze de non- hotswappable variant opgestuurd :(
Lekker dan, ik wilde graag de hotswap, dan maar in de verkoop :(
Kun je niet beter eerst contact opnemen? Misschien is het makkelijk op te lossen: relevante support page.

Waar zit die toko ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Ik heb een hotswap Royal Kludge 68 besteld en losse Glorious Panda switches met aparte lube/vet.

Iemand hier ervaring met het bord?

(Ik heb ook al een Ducky one 2 mini met speed switches, maar helaas werkt die niet draadloos als ik deze even op mac gebruik. Wilde graag tactile feedback)

Als alternatief kan ik nog een 65% keychron bestellen, mocht dat nodig zijn en deze niet bevalt.

De Glorious switches zijn iig erg lekker!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whaam schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:46:
[...]

Kun je niet beter eerst contact opnemen? Misschien is het makkelijk op te lossen: relevante support page.

Waar zit die toko ergens?
Had heb bij de Ali store van ze besteld en zowaar vrij snel reactie _/-\o_
Beetje vaag want de beschrijving en titel klopte niet van het bord ten tijde van de aankoop daarom was ik in de veronderstelling dat ik de hotswap kocht maar zij zeggen ik de gewone besteld heb. Het is nu wel kloppend toen ik net keek dus het is een wellus-nietus spelletje.
Terugsturen kost meer tijd en moeite dan wat verlies nemen op verkoop :(

Ik kan natuurlijk ook de gewoon de swiches uit het bord solderen >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand ervaring met de keychron C1 of C2?
Goedkoop en vast minder degelijk etc als waar hier normaal over gesproken wordt. Het lijkt me echter een goede om op kantoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Jelte schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:47:
Iemand ervaring met de keychron C1 of C2?
Goedkoop en vast minder degelijk etc als waar hier normaal over gesproken wordt. Het lijkt me echter een goede om op kantoor te gebruiken.
Letterlijk (onder andere) de posts direct boven je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat is een ervaring met de verkeerde versie opgestuurd krijgen. Niet over het gebruik ervan.
En ik zie een boel mensen die hem overwegen, besteld hebben zelfs. Maar ervaringen met het ding nog niet.
Mijn vraag blijft staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Jelte op 10-04-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:45:
Dat is een ervaring met de verkeerde versie opgestuurd krijgen. Niet over het gebruik ervan.
En ik zie een boel mensen die hem overwegen, besteld hebben zelfs. Maar ervaringen met het ding nog niet.
Mijn vraag blijft staan.
https://switchandclick.com/
Zij heeft diverse Keychrons getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Verwijderd ook die heb ik gezien, maar heb toch liever ervaringen van tweakers. Maar die zijn er blijkbaar nog niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelte schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:46:
@Verwijderd ook die heb ik gezien, maar heb toch liever ervaringen van tweakers. Maar die zijn er blijkbaar nog niet helaas.
Meer dan 5minuten niet helaas :+

Ik ben niet super kritisch ofzo maar die paar minuten vond ik het een prima bord. Ligt prima, iets lager dan normale voorzijde wat ik prettig vind.
Kan zoals verwacht wat mods gebruiken maar voor de prijs een net bord hoor.

Kopen? ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Gisteren deze artisan binnen gekregen. Best grappig voor de prijs van 18 euro. Niet te druk en past mooi bij de BoW keycaps op de escape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvg8sLLvNoW2H55v3cC7ZASK9O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbHJTG8HhLjNhbuqw1uioA6P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb hier vandaag mijn Leopold FC750RN met Silent Keys binnen gekregen en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben! Ik had eerst zitten kijken voor een Ducky One 2, maar die waren nergens te krijgen. Ik heb uiteindelijk 120 euro betaald, maar dat is het tot nu toe zeker waard!
Echt een superding als je het mij vraagt!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

zzzzz schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:26:
Ik heb hier vandaag mijn Leopold FC750RN met Silent Keys binnen gekregen en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben! Ik had eerst zitten kijken voor een Ducky One 2, maar die waren nergens te krijgen. Ik heb uiteindelijk 120 euro betaald, maar dat is het tot nu toe zeker waard!
Echt een superding als je het mij vraagt!
Jaaa lekker! Die heb ik ook en vind hem heel fijn. Ik merk alleen wel een ping bij het omhoogkomen van de toetsen maar ik wil niet meer anders dan mech. Ben ondertussen langzaamaan begonnen met een eigen build.

Welke kleurstelling heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Whaam schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:47:
[...]

Welke kleurstelling heb je?
Ik heb de gewone, in grijs blauw. Ik wilde een redelijk simpel en elegant toetsenbord voor in de thuiswerk-sfeer. Het toetsenbord wat ik gekozen heb past naar mijn idee goed in die categorie!

[ Voor 30% gewijzigd door zzzzz op 13-04-2021 08:32 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik was op zoek naar een nieuw toetsenbord, maar heb wat moeite met de juiste switch te vinden, waar ik hoop dat jullie wat richting kunnen geven, of ervaringen hebben.

Ik heb nu een Ducky Zero met Cherry black switches. Op zich niks mis met de lineaire switches, maar zou eigenlijk ook wel eens een tactile switch willen proberen. Niet clicky, ik begin meestal al te werken terwijl de rest nog op bed ligt, dus zit niet te wachten op een heel luide aanslag.

Maar van wat ik lees over Cherry brown is het geen vlees noch vis. Het is me alleen niet helemal duidelijk of een Kaihl of Gateron brown hetzelfde aanvoelt als de Cherry of niet. Afgaande op de specs lijkt de Kaihl Royal me wel iets, de blacks bottom ik toch altijd, dus een lichtere aanslag dan de blacks (zoals de cherry brown of red) lijkt me iets te licht voor mij, dan zit ik denk ik vaak aanslagen te maken terwijl ik m'n vingers gewoon op de toetsen rust.

Heeft iemand hier ervaringen met de Kaihl royal of brown, of gateron brown switches?

En dan het volgende punt, want ik heb eigenlijk geen toetsenborden kunnen vinden met de royal switches. En zeker geen fullsize (numpad gebruik ik vaak voor werk), want heel veel lijkt alleen maar 60% layouts te zijn. Iemand een idee waar ik een keyboard met deze switches kan vinden? Of moet ik dan alles zelf los bestellen en assembleren (waar ik niet echt op zit te wachten, heb al weinig genoeg tijd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
henkie196 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:13:
...

En dan het volgende punt, want ik heb eigenlijk geen toetsenborden kunnen vinden met de royal switches. En zeker geen fullsize (numpad gebruik ik vaak voor werk), want heel veel lijkt alleen maar 60% layouts te zijn. Iemand een idee waar ik een keyboard met deze switches kan vinden? Of moet ik dan alles zelf los bestellen en assembleren (waar ik niet echt op zit te wachten, heb al weinig genoeg tijd)?
Je zou ook kunnen kijken naar een toetsenbord met hot-swap sockets. Dan moet je zelf nog wel de switches die je wilt er los bij bestellen, maar dan kan je de switches die bij het bord komen er gewoon uit trekken en vervangen door degene die je wel wilt. Heb ik ook gedaan met mijn Keychron K4, die heb ik gekocht met Gateron Blue switches maar ondertussen zit er een mix van Gateron Yellows en Cherry MX Clears op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

henkie196 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:13:
Ik was op zoek naar een nieuw toetsenbord, maar heb wat moeite met de juiste switch te vinden, waar ik hoop dat jullie wat richting kunnen geven, of ervaringen hebben.

Ik heb nu een Ducky Zero met Cherry black switches. Op zich niks mis met de lineaire switches, maar zou eigenlijk ook wel eens een tactile switch willen proberen. Niet clicky, ik begin meestal al te werken terwijl de rest nog op bed ligt, dus zit niet te wachten op een heel luide aanslag.

Maar van wat ik lees over Cherry brown is het geen vlees noch vis. Het is me alleen niet helemal duidelijk of een Kaihl of Gateron brown hetzelfde aanvoelt als de Cherry of niet. Afgaande op de specs lijkt de Kaihl Royal me wel iets, de blacks bottom ik toch altijd, dus een lichtere aanslag dan de blacks (zoals de cherry brown of red) lijkt me iets te licht voor mij, dan zit ik denk ik vaak aanslagen te maken terwijl ik m'n vingers gewoon op de toetsen rust.

Heeft iemand hier ervaringen met de Kaihl royal of brown, of gateron brown switches?
Ik had dezelfde vraag, en heb uit china een 81 switches tester gekocht. Inmiddels ben ik eruit wat ik graag zou willen hebben aan switches (wat ik uiteindelijk koos zit echter niet op het test bordje) dus de tester kan naar een nieuw huis mocht je dat willen.

Afgaande op mijn test bordje: Cherry browns en Gateron browns lijken voor mij erg op elkaar, Kailh Browns zijn wat zwaarder. Box Royals zijn overduidelijk (veel) meer tactile. En Cherry Clears zijn ook al iets meer tactile dan Browns.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cherry Browns schijnen toch iets meer scratchy te zijn dan de Gateron's ?

Na een tijdje op mijn C2 de Gateron Brown's weer kort gebruikt maar dan valt je wel op dat de bump echt heel subtiel is vergelijken meer de wat meer tactile switches. Om te beginnen vond ik ze wel fijn eigenlijk :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
InTheDisorder schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:24:
Je zou ook kunnen kijken naar een toetsenbord met hot-swap sockets. Dan moet je zelf nog wel de switches die je wilt er los bij bestellen, maar dan kan je de switches die bij het bord komen er gewoon uit trekken en vervangen door degene die je wel wilt. Heb ik ook gedaan met mijn Keychron K4, die heb ik gekocht met Gateron Blue switches maar ondertussen zit er een mix van Gateron Yellows en Cherry MX Clears op.
Die hot-swap sockets lijkt het wel te moeten gaan worden, dan. Beetje onhandig, maar is nog wel mee te leven. Keychron lijkt alleen geen hot-swappable keyboards in stock te hebben, als ik hun website bekijk. En voor full size hebben ze alleen de K1 en C2, behalve dan dat de K1 low profile is, dus ik weet niet of dat compatible is. C2 ziet er wel netjes uit.

Alleen is dat met Gateron switches (op zich geen probleem om Gateron browns ook te proberen), maar als ik het goed begrijp is de BOX switch niet helemaal compatible met Gateron en Cherry voor keycaps, dus ook nieuwe keycaps erbij.

Die mechanische keyboards lijkt wel een markt voor modders, niet voor de gewone klant :P
Whaam schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:44:
Ik had dezelfde vraag, en heb uit china een 81 switches tester gekocht. Inmiddels ben ik eruit wat ik graag zou willen hebben aan switches (wat ik uiteindelijk koos zit echter niet op het test bordje) dus de tester kan naar een nieuw huis mocht je dat willen.

Afgaande op mijn test bordje: Cherry browns en Gateron browns lijken voor mij erg op elkaar, Kailh Browns zijn wat zwaarder. Box Royals zijn overduidelijk (veel) meer tactile. En Cherry Clears zijn ook al iets meer tactile dan Browns.
Cherry clears zou ook kunnen, staan helaas ook geen keyboards mee in de pricewatch, volgens mij. Of in ieder geval niet bij bedraad en full size.

Zo'n sample tester is ook een idee, alleen heb dan weer niet zoveel zin om daar op te moeten wachten. Erger me een beetje aan m'n huidige toetsenbord. Die Ducky Zero heeft continue dubbele aanslagen of drie dubbele aanslagen. En dan probeer ik lichter te tikken om dat te voorkomen, en dan krijg ik niks, ook niet als ik een weer een keer bottom. Irritant. Ergerlijk genoeg dat ik liever op een rubber dome tik, want die heeft tenminste een normale aanslag.
sapphire schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:01:
Cherry Browns schijnen toch iets meer scratchy te zijn dan de Gateron's ?

Na een tijdje op mijn C2 de Gateron Brown's weer kort gebruikt maar dan valt je wel op dat de bump echt heel subtiel is vergelijken meer de wat meer tactile switches. Om te beginnen vond ik ze wel fijn eigenlijk :)
Ik had gelezen dat Gateron smoother was voor lineaire en tactile switches. Maar ik dacht dat Gateron dan weer niet een zwaardere tactile switch had (of ik heb er overheen gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@henkie196 Nee niet zoiets als MX clears, schijnt dat ze voor andere wat zwaardere tactile switches maken en daarom ze zelf niet in de lijn hebben.

Je kan ook Glorious Panda's of Boba U4 S of T's proberen. Die zijn er in 62 en 67 gram en hebbben een veel voelbaardere bump.

Voordeel van de Gateron's is dat ze gewoon dirt-cheap zijn en dus ideaal om uit te proberen. Zeker gelubed vind ik de Browns best wel fijne switchen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdrsypjor
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-07-2023
Dag Allen

door de verhoogde hoeveelheid thuiswerk en vrije tijd achter de computer (Warzone) die deze pandemie met zich meebrengt, besloot ik een kleine investering te doen in een nieuw toetsenbord.

Geen ervaring met mechanische toetsenborden ben ik wat rond beginnen kijken en kwam ik op Cherry mx brown switches. De 2 voornaamste reden:
*ik las dat dit een goede afweging is tussen fps gaming en typen
*een vriend van me heeft deze en is hier positief over (kort zelf al eens wat op zitten rammen en lijkt me wel aangenaam)

Ik las dat Ducky zeer goed merk was hierover dus ik zit al zeeer lang te wachten tot er eens een Ducky met Cherry Brown switches te verkrijgen is ergens (ik prefereer Full size omdat ik regelmatig de getallen nodig heb en ben gewoon van Azerty te typen). Dit is echter al maanden niet meer het geval dus ben ik benieuwd naar andere opties.

Ik twijfelde om over te schakelen op qwerty (dan is full size niet nodig maar aangezien mijn laptop ook azerty is durf ik de overstap toch niet maken)

wat zijn goede alternatieven voor switches en merken vergelijkbaar met Cherry MX Brown die wel verkrijgbaar zijn in België
Of andere dingen die ik kan overwegen? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

henkie196 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:53:
[...]

Alleen is dat met Gateron switches (op zich geen probleem om Gateron browns ook te proberen), maar als ik het goed begrijp is de BOX switch niet helemaal compatible met Gateron en Cherry voor keycaps, dus ook nieuwe keycaps erbij.

Die mechanische keyboards lijkt wel een markt voor modders, niet voor de gewone klant :P
Box switches zijn eigenlijk gewone cherry-like switches, er zit alleen een "box" extra omheen. Volgens mij past dat gewoon, op mijn tester kan ik alle keycaps zowel op de boxes als op de "gewone" switches ploppen. Het idee is dat er minder stof/meuk in de switches terecht komt met zo'n box.
[...]

Zo'n sample tester is ook een idee, alleen heb dan weer niet zoveel zin om daar op te moeten wachten.
Ik DM je wel ff :)

Wat @sapphire zei trouwens, klopt wel. Op het testertje, schuurt de Cherry brown inderdaad een beetje, de Gateron heeft dat veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Whaam schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:18:
Box switches zijn eigenlijk gewone cherry-like switches, er zit alleen een "box" extra omheen. Volgens mij past dat gewoon, op mijn tester kan ik alle keycaps zowel op de boxes als op de "gewone" switches ploppen. Het idee is dat er minder stof/meuk in de switches terecht komt met zo'n box.
(Spat)water- en stofdicht, ja. Ik had alleen hier en daar gelezen dat caps soms niet goed meer pasten op cherry switches nadat ze op BOX switches gebruikt waren. Of dat de stam van de caps scheurde of zelfs af brak.

Mogelijk ook gewoon een slechte batch, posts daarover lijken van een bepaalde leeftijd te zijn, wellicht is het tegenwoordig geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
vdrsypjor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:30:

Ik las dat Ducky zeer goed merk was hierover dus ik zit al zeeer lang te wachten tot er eens een Ducky met Cherry Brown switches te verkrijgen is ergens (ik prefereer Full size omdat ik regelmatig de getallen nodig heb en ben gewoon van Azerty te typen). Dit is echter al maanden niet meer het geval dus ben ik benieuwd naar andere opties.
Ik had zelf ook dit probeer dat ik veel wachttijden zag op Ducky. Ik heb nu sinds een week een keyboard van Leopold en ben hier zeer tevreden over. Kost ongeveer hetzelfde en er zijn soortgelijke opties beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DMC90
Zojuist eerste orders geplaatst voor een custom build, ga mn keeb zelf in elkaar knutselen, maar wat een prijzen zeg. Portemonnee is niet blij met mijn nieuwe hobby.

Ik moet me ook echt inhouden om niet bakken met geld uit te gaan geven voor die group buys. Al helemaal vanwege de corona/hardware crisis ben je nu nog eerder geneigd om maar meteen iets te kopen en laten te bepalen of je het wel echt nodig hebt (lees 'wil') of niet :P

Ik ga overigens een Tofu65% maken en heb ook een KBD67 Lite R2 in de pre order staan (that thoccc ). Voor nu ga ik een eerste poging wagen met Gateron Ink blacks met een wat lichtere spring.

Kan niet wachten om aan de slag te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DMC90 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:33:
Zojuist eerste orders geplaatst voor een custom build, ga mn keeb zelf in elkaar knutselen, maar wat een prijzen zeg. Portemonnee is niet blij met mijn nieuwe hobby.

Ik moet me ook echt inhouden om niet bakken met geld uit te gaan geven voor die group buys. Al helemaal vanwege de corona/hardware crisis ben je nu nog eerder geneigd om maar meteen iets te kopen en laten te bepalen of je het wel echt nodig hebt (lees 'wil') of niet :P

Ik ga overigens een Tofu65% maken en heb ook een KBD67 Lite R2 in de pre order staan (that thoccc ). Voor nu ga ik een eerste poging wagen met Gateron Ink blacks met een wat lichtere spring.

Kan niet wachten om aan de slag te gaan!
Wat dacht je? SSF is nog niet duur genoeg daar kan nog wel een custom bord bij :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
sapphire schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:51:
[...]

Wat dacht je? SSF is nog niet duur genoeg daar kan nog wel een custom bord bij :+
Hahaha ja daar komt het wel op meer 😅 vanwege corona ook gewoon iets nodig om aan te knutselen. Luben ziet er uit als een goede bezigheidstherapie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Een beetje het zelfde als hier eigenlijk, ook een beetje hiermee begonnen omdat ik (te) veel thuis zat :+

Vandaag weer post *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg6mV_LDJotGyBL0HyUDEs8zTPs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD0MBDhOUpvRzZ36gV3q2yvw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7re2W026XChxSz7XpsVS-zxgn3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nh98psinrIc5FxjcTC9J0Gj7.jpg?f=fotoalbum_medium

Niets fancy's, wel leuk :)
70x Gateron milky Yellow en 10x milky Blue.

Even snel de meest gebruikte toetsen vervangen voor de Yellow's maar het is behoorlijk wennen, van 62g tactile's met een sterke bump naar 50g Yellow linears en van Silent naar non-silent. Behoorlijke overschakeling, typt wel lekker licht zo zeg :+

Eerste indruk, ja minder stil, duh. Verassend smooth stock, lichte spring ping, lichte aanslag die gek genoeg lichter ervaart dan de Browns :? Eigenlijk had ik veracht het niets te vinden maar het valt me alles mee, misschien nog eens een keer luben voor de spring ping en een wat lagere pitch maar niet verkeerd eigenlijk :) Zeker onder de spatie is het erg lekker :9

De Blue's; verschrikkelijk, zoals verwacht echt helemaal niet mijn ding. Goed ze waren €2 ofzo en misschien gelubes wel grappig onder de capslock en/of escape ofzo op werk :)
Overigens wel heerlijke switches om mee te spelen in je hand O-)

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 67 ... 158 Laatste