|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Jij kan het weten want je hebt het hele topic doorgespit (en een thumbs-up gegevennero355 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:51:
[...]
Nee, niemand zo te zien : Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2
![]()
![]()
"Well... you are not wrong there!"sapphire schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:00:
Jij kan het weten want je hebt het hele topic doorgespit (en een thumbs-up gegeven)
Maar ik volg dit topic/deze reeks ook vanaf het begin als het goed is dus ik weet ook ongeveer wat erin te vinden is grofweg
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daarom ben ik benieuwd of op basis van mijn voorkeur nog andere profielen zou moeten proberen?
Ben benieuwd hoe het me gaat bevallen zonder dedicated (pijltjes, pg up/down, home/end) toetsen. Tot nu toe al een paar keer mis gegrepen. Maar nu typende kom ik erachter dat ik de Fn toets twee keer kan indrukken om een 'lock' op de Fn toets te krijgen
Ik kan me wel indenken dat een 65% bordje uiteindelijk prettiger is met veel Office gebruik. Maar erg leuk om zo entry level te beginnen. Dank voor jullie tips!
Zo'n lock heb ik momenteel niet op mij GH60 en DZ60. Ga ik straks gelijk even kijken hoe ik dan kan programmeren. Das wel handig.[b]Oesie in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
en proberen. Bizar hoe groot het verschil eigenlijk is. Met een typetest kwam ik ook op een hogere score uit.
Ben benieuwd hoe het me gaat bevallen zonder dedicated (pijltjes, pg up/down, home/end) toetsen. Tot nu toe al een paar keer mis gegrepen. Maar nu typende kom ik erachter dat ik de Fn toets twee keer kan indrukken om een 'lock' op de Fn toets te krijgen
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Tap-Toggle is TT(layer) in QMK/VIA, maar standaard staat het aantal keypresses wel op 5. Als je dus een minder aantal wilt zul je je eigen QMK build moeten brouwen.MrMarcie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Zo'n lock heb ik momenteel niet op mij GH60 en DZ60. Ga ik straks gelijk even kijken hoe ik dan kan programmeren. Das wel handig.
Ik weet dat er op Reddit een user is waar je een enorm assortiment aan switches per stuk kunt bestellen of een switch-tea van 160 stuks maar dat vind ik én lichtelijk vaag en ze zijn vrij prijzig.
Anders ga ik gewoon op Ali scharrelen en wellicht bestel ik dan wat meer en maak setjes ofzo, misschien dat anderen er ook interesse in hebben.
Kan ik wat switches voelen en een leuke pot gekleurde switches maken voor op kantoor (heb graag wat in handen tijdens een teams meeting of als ik een stuk moet lezen
edit: Als iemand zelf nog wat losse verschillende switches over heeft hoor ik het ook graag
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 12-03-2021 16:36 ]
Als in, minder dan 10? Misschien gewoon switch tester sets bestellen? Zulke dingen en als je er dan 3 van elk wilt gewoon 3x bestellen? (kan ook kleiner formaat natuurlijk). Bij verscheidene vendors kan je kiezen welke switches erin gaan en hebben ze ook de excentrieke switches als optie.sapphire schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:34:
Hebben jullie nog tips waar je kleine hoeveelheden van veel soorten switches kan bestellen?
Ik weet dat er op Reddit een user is waar je een enorm assortiment aan switches per stuk kunt bestellen of een switch-tea van 160 stuks maar dat vind ik én lichtelijk vaag en ze zijn vrij prijzig.
Anders ga ik gewoon op Ali scharrelen en wellicht bestel ik dan wat meer en maak setjes ofzo, misschien dat anderen er ook interesse in hebben.
Kan ik wat switches voelen en een leuke pot gekleurde switches maken voor op kantoor (heb graag wat in handen tijdens een teams meeting of als ik een stuk moet lezen).
Anders gewoon 10 van elk bestellen, test toch beter dan 1 van elk
//edit
Net tussen de meetings door even de stabs op de NK65 Milkshake gelubed.
[ Voor 9% gewijzigd door Flapmo op 12-03-2021 17:00 ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Ja zoiets kan natuurlijk ookFlapmo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:38:
[...]
Als in, minder dan 10? Misschien gewoon switch tester sets bestellen? Zulke dingen en als je er dan 3 van elk wilt gewoon 3x bestellen? (kan ook kleiner formaat natuurlijk). Bij verscheidene vendors kan je kiezen welke switches erin gaan en hebben ze ook de excentrieke switches als optie.
Anders gewoon 10 van elk bestellen, test toch beter dan 1 van elk.
Dat heb ik al gedaan maar die Fn double tab functie niet aan gedachtCebby schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Tap-Toggle is TT(layer) in QMK/VIA, maar standaard staat het aantal keypresses wel op 5. Als je dus een minder aantal wilt zul je je eigen QMK build moeten brouwen.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

En weet iemand of je de Fn toets kan remappen? Denk dat het wel fijn is om deze op een plek te hebben die wat toegankelijker is dan rechts onderin.
[ Voor 25% gewijzigd door Oesie op 12-03-2021 21:10 ]
Volgens mij bestellen veel mensen ze hier, omdat ze in EU niet op voorraad zijn. De silents kan je ook daar kopen maar splitkb heeft ze ook op voorraad. Daar ook veel goedkoper per switch (0,77 vs 1,02 op Ali).Whaam schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:13:
Waar bestellen jullie Boba U4’s? Ik vind bij ome Ali maar drie listings waarvan er sowieso eentje niet lijkt te kloppen. EU webshops hebben ze (momenteel) niet?
Niet goed gekekensapphire schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:31:
@superbok @Whaam
Heeft splitkb ze nu wél op voorraad? Ik heb er flink lang op zitten wachten en elke keer als ze aangaven dat ze zouden komen waren ze er niet of weer weg.
Op Ali is MKzealots de enige die originele verkoopt volgens Splitkb

Ik wilde ze bij SplitKB bestellen omdat ik het ze gewoon erg gun maar na 2~3 weken wachten omdat ze er aan kwamen waren ze blijkbaar weer weg voordat ik de mail erover kon openen en ze in m'n winkel wagentje kon doen.
Ik ben niet het meest geduldige persoon, zeker niet als ik al maanden geen fluit kan doen en teveel online rondhang
Overigens bericht terug van Candykeys dat aanpassen van mijn bestelling geen probleem is
Ze zijn in grotere hoeveelheden wel al snel goedkoper bij MKZealots. Die van mij (U4 en U4T) komen daar vandaan omdat Thomas (eigenaar splitkb) aangaf dat het nog wel even zou duren totdat de U4T bij hem op voorraad zouden zijn.superbok schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:27:
[...]
Volgens mij bestellen veel mensen ze hier, omdat ze in EU niet op voorraad zijn. De silents kan je ook daar kopen maar splitkb heeft ze ook op voorraad. Daar ook veel goedkoper per switch (0,77 vs 1,02 op Ali).
Inmiddels lijkt het erop dat de voorraad binnenkort beschikbaar komt, tenminste als je zijn laatste update leest.
Ik ben in ieder geval met de U4T erg tevreden. Heb ze nog niet gelubed en denk dat dat nog een klein beetje verschil zal gaan maken, maar stock zijn het echt prima switches. Moest nog even wachten totdat m'n 65g springs binnenwaren en dus komen ze misschien volgende week aan de beurt. Maar waarschijnlijk dat ik eerst het luben van de U4's afmaak en hier in de tussentijd even op blijf typen.
Gazzew Boba U4 (silent tactile) Customized mechanical keyboard switch 62g and 68g 5pin
https://a.aliexpress.com/_uZJkHd
Per 70 zijn ze daar gewoon 65.9ct per stuk.
:strip_exif()/f/image/EIp5n7OM6mHL2aYXdOFEP8VI.jpg?f=fotoalbum_large)
@Cebby Waarom toch gelubed? En heb je al gelubte U4's geprobeerd.
Ben benieuwd naar je ervaring
The good news is that I spoke with the shipping company yesterday and I will be receiving the boards on Monday, way ahead of the planned schedule! So that is nice for a change.
Alleen:
However there is also bad news. The RFP Edition is a collaboration with the tech Youtuber Randomfrankp. For his personal unit, he had his logo added on the back. There was a miscommunication with the factory, and unfortunately all units have been produced with his logo UV printed on the back. Please see the image attached to view what every units back looks like.
Had het liever niet gehad maar voor mij niet echt een probleem maar wel slordig.
Voor degenen die de Milkshake hebben, hoe lang duurde het bij jullie vanaf deze aankondiging van Oblotzky voor je het bord in je handen had?
superbok schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:27:
[...]
Volgens mij bestellen veel mensen ze hier, omdat ze in EU niet op voorraad zijn.
Huh, zo maf, als ik zoek op Boba U4 vind ik alleen andere listings, MKzealots komt überhaupt niet in mijn zoekresultaten voor. Heel stom, want hij heeft hele interessante items te koop. Heb nu net ergens anders al DSA caps gekochtsapphire schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:31:
Op Ali is MKzealots de enige die originele verkoopt volgens Splitkb

Nouja, nog steeds voor een schijntje. Net als iemand anders hier (@Miki?) eens een ander profiel proberen en dit breekt de bank niet
De panda's typen erg lekker met Tribosys. Bump is nog goed voelbaar, maar de spring ping en leaf ping zijn weg doordat dat ook allemaal gelubed is. Nadeel van het luben van de leaf is wel dat een aantal switches niets meer registreren of soms dubbel/ niet. Denk dat er wat lube is tussen gekomen die dat veroorzaakt. Even op onderzoek uit of dit is te verhlelpen door ze opnieuw te luben. Heb er tot nu toe drie gevonden van de 72, dus issue valt mee, maar als ik ze niet kan fixen moet ik misschien wel een extra doosje kopen zodat ik ze zorgvuldig kan uitkiezen.
Zal later nog wat foto's maken.
Ow wow, dat is wel erg slordig. Gelukkig niet zo erg in het zicht en ook eerder binnen dan verwacht, maar had eigenlijk makkelijk voorkomen kunnen worden.Sandoor_MBA schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:03:
Nou mensen goed nieuws over mijn NK65 RFP:
The good news is that I spoke with the shipping company yesterday and I will be receiving the boards on Monday, way ahead of the planned schedule! So that is nice for a change.
Alleen:
However there is also bad news. The RFP Edition is a collaboration with the tech Youtuber Randomfrankp. For his personal unit, he had his logo added on the back. There was a miscommunication with the factory, and unfortunately all units have been produced with his logo UV printed on the back. Please see the image attached to view what every units back looks like.
Had het liever niet gehad maar voor mij niet echt een probleem maar wel slordig.
Voor degenen die de Milkshake hebben, hoe lang duurde het bij jullie vanaf deze aankondiging van Oblotzky voor je het bord in je handen had?
[ Voor 24% gewijzigd door superbok op 13-03-2021 11:17 ]
Dat is inderdaad raar. Ik heb het even gechecked voor je, maar ik krijg MKzealots wel te zien. Ik heb die van mij ook daar gekocht btw. Real dealWhaam schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:07:
[...]
[...]
Huh, zo maf, als ik zoek op Boba U4 vind ik alleen andere listings, MKzealots komt überhaupt niet in mijn zoekresultaten voor. Heel stom, want hij heeft hele interessante items te koop. Heb nu net ergens anders al DSA caps gekocht![]()
Nouja, nog steeds voor een schijntje. Net als iemand anders hier (@Miki?) eens een ander profiel proberen en dit breekt de bank niet
Wel ook bij AliExpress Real Eagles Trading Store te koop maar iets duurder volgens mij
Om het eens te herhalen; Thomas van SplitKB heeft van zijn leverancier te horen gekregen dat MKzealots de enige is die originele Boba's op Ali verkoopt. Kwam ter spraken in de discord omdat er mensen waren met switches die slecht afgewerkt waren en fake Boba's bleken.Tierelier schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:02:
[...]
Dat is inderdaad raar. Ik heb het even gechecked voor je, maar ik krijg MKzealots wel te zien. Ik heb die van mij ook daar gekocht btw. Real deal
Wel ook bij AliExpress Real Eagles Trading Store te koop maar iets duurder volgens mij
Blij dat ik ze daar vandaan heb dansapphire schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:12:
[...]
Om het eens te herhalen; Thomas van SplitKB heeft van zijn leverancier te horen gekregen dat MKzealots de enige is die originele Boba's op Ali verkoopt. Kwam ter spraken in de discord omdat er mensen waren met switches die slecht afgewerkt waren en fake Boba's bleken.
In de zak U4T's die ik heb zitten er wel een aantal die toch nog een beetje scratchy zijn. En omdat ik ze toch uit elkaar haal om de spring te swappen en die wel te luben tegen eventuele spring ping neem ik de stems ook gewoon mee. Dat gezegd hebbende werkt het voor de U4T ook voor mij om het geluidsprofiel iets te veranderen, met 3204 en een film is de pitch lager en dat vind ik wel nice.sapphire schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:03:
We hadden er gewoon 200 of meer moeten bestellen met z'n allen
@Cebby Waarom toch gelubed? En heb je al gelubte U4's geprobeerd.
Ben benieuwd naar je ervaring
Ik heb een aantal U4's gelubed, maar dat is vooral omdat ik dus de spring swap en ze toch al openmaak. In tegenstelling tot een U4T is een film hier werkelijk onmogelijk en is het verder ook niet echt nodig. Ze moeten vooral geen geluid maken, in tegenstelling tot hun non-silent broertjes.
Dit is inderdaad wel een ding. De enige reden waarom ik daar ben uitgekomen was omdat ze op www.gazzew.com staan.sapphire schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:12:
[...]
Om het eens te herhalen; Thomas van SplitKB heeft van zijn leverancier te horen gekregen dat MKzealots de enige is die originele Boba's op Ali verkoopt. Kwam ter spraken in de discord omdat er mensen waren met switches die slecht afgewerkt waren en fake Boba's bleken.
[ Voor 20% gewijzigd door Cebby op 13-03-2021 14:24 ]
:strip_exif()/f/image/mG6tCXRTqD2f1vxauuw9RkCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen week had ik even toegang tot een fatsoenlijke camera en heb ik eens een foto genomen van mijn bordjes. Dit is een 60% tofu met 62g Koala T1's op een XD64 met KAT Alpha. Tenminste, dat was de staat eerder deze week.
Omdat ik voorbij zag komen dat je met wat siliconen best een laag kunt maken om het geluid te dempen heb ik een kleine hoeveelheid van dit spul gekocht. Las eigenlijk nu pas dat ik ook gewoon bij YaaD in Arnhem langs had kunnen komen, dat ligt toch om de hoek, maar heb het nu toch al gedaan
:strip_exif()/f/image/rU5B6JFq3DULeUYXBK3XnEwP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet perfect maar het verschil is wel heel interessant. In eerste instantie geprobeerd met U4T's en nu type ik op een setje Gateron Yellows. Ben er toch wel al uit dat tactiles een stuk beter blijven als je het mij vraagt, maar dit is te doen. Kijken of ik er maandag nog op type.
Alleen jammer dat het hotswap PCB dat ik hiervoor heb aangeschaft de backlighting LEDs op dezelfde matrix heeft als de underglow, die staan nu dus uit totdat ik met QMK heb kunnen kloten om die uit te kunnen zetten. Dat neemt toch wel een beetje van de uitstraling weg.
Wel een experiment dat in de toekomst misschien voor herhaling vatbaar is voor andere borden. Alleen lijkt het me wat moeilijker om bij een gasket-mount te bepalen hoeveel siliconen je daadwerkelijk nodig hebt. En het gieten van een substantie in een bord van 300+ euro is wel iets anders dan een case van 80
2 dagen in transit en ik meen dat hij 1-2 dagen had gepakt voor quality checks. Snel in ieder geval, Oblotzky heeft een top service voor EU.Sandoor_MBA schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:03:
Nou mensen goed nieuws over mijn NK65 RFP:
Alleen:
Nu besef ik me dat dit hele goedkope keycaps zijn (die avond heb ik snel wat bestelt zodat ik het bordje kon gaan maken en hoefde dus ook niet perse definitief te zijn). Deze voelen een beetje ruw aan in tegenstelling tot die van het CM Storm bordje welke volledig glad zijn. De aanname dat je standaard gladde caps zou krijgen was niet zo handig van me
Dus daarom maar even de vraag (kon het niet in het topic vinden). Zijn er nog benamingen die de structuur dan wel oppervlak van de keycaps aangeven (dus niet het profiel)? Want ik verwacht niet dat deze keycaps erop blijven zitten als daily driver en wil natuurlijk niet een zelfde 'fout' maken bij een ander setje keycaps :-)
Jep. PBT = met structuur. ABS = glad. Ze zeggen dat ABS eerder shine ontwikkeld dan PBT maar PBT heeft weer problemen met welke kleuren ze kunnen krijgen. Het gerucht dat ABS mindere kwaliteit zou zijn is niet meer waar, veelal zie je nu double shot ABS sets als de top kwaliteit sets.Oesie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:13:
Vandaag de keycaps binnen gekregen en daarmee het GK61X bordje af kunnen maken. De keycaps van mijn CM Storm Rapid I toetsenbord (die ik er eerst even had opgezet) voelen fijner aan dan degene die ik heb besteld.
Nu besef ik me dat dit hele goedkope keycaps zijn (die avond heb ik snel wat bestelt zodat ik het bordje kon gaan maken en hoefde dus ook niet perse definitief te zijn). Deze voelen een beetje ruw aan in tegenstelling tot die van het CM Storm bordje welke volledig glad zijn. De aanname dat je standaard gladde caps zou krijgen was niet zo handig van me
Dus daarom maar even de vraag (kon het niet in het topic vinden). Zijn er nog benamingen die de structuur dan wel oppervlak van de keycaps aangeven (dus niet het profiel)? Want ik verwacht niet dat deze keycaps erop blijven zitten als daily driver en wil natuurlijk niet een zelfde 'fout' maken bij een ander setje keycaps :-)
Om mijzelf te quoten ze zijn dus 17 dagen onderweg geweest, vandaag plotseling de melding dat ze bij de buurman lagensapphire schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:43:
Ik wacht nu 16 dagen op mijn Boba's en ze zijn al een aantal dagen ergens in Nederland
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CLm2hlWjGdtEOPqtpkas5r4f.jpg?f=user_large)
De eerste indruk is euhm....wisselend. De tactiliteit is beduidend sterker en meer aanwezig dan mijn Gateron Browns en de 62g is ook duidelijk te merken, of ik daar heel er blij van word weet ik nog niet helemaal maar wellicht is het even wennen
Ik snap wat @Cebby bedoeld met dat sommige ietsjes scratchy zijn en de springping, ik heb de spatie gelijk maar gelubed want die klonk echt niet lekker en 4 andere als test. Je moet overigens wel echt je best doen om dat te horen want ze zijn echt heel stil, wederom testende in mijn bekende situatie s'avonds waarin de klok bijna 6m achter me de luidste variabele is
Een ander bijkomend voordeel waar ik niet eens echt aan gedacht had is dat door de kleur van de behuizing ik nu opeens weer merk dat ik een bord heb met RGB verlichting
Al met al sowieso bere interessant om eens wat anders te testen
Sowieso Yellows om eens goedkoop linears te proberen en Glorious Panda's staan er op!
Edit: Kan het zijn dat de veer in deze switches iets sterker is waadoor de spatiebalk bij het terug omhoogkomen klappert?
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 13-03-2021 23:26 ]
Niet elke set die gemaakt is uit PBT is meteen iets met structuur. Over het algemeen heb je wel gelijk inderdaad. Maar een KAT set is PBT en best glad, hetzelfde heb ik ervaren met een SA R3 set. /dev/tty MT3 is dan weer een heel klein beetje structuur. En de Tai Hao shine-through keycaps zijn dan weer heel erg grillig in gevoel in vergelijking.Flapmo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:18:
[...]
Jep. PBT = met structuur. ABS = glad. Ze zeggen dat ABS eerder shine ontwikkeld dan PBT maar PBT heeft weer problemen met welke kleuren ze kunnen krijgen. Het gerucht dat ABS mindere kwaliteit zou zijn is niet meer waar, veelal zie je nu double shot ABS sets als de top kwaliteit sets.
Natuurlijk is elke GMK set gemaakt van double-shot ABS en die kwaliteit is gewoon heel erg hoog. Het idee dat ABS slecht is komt meer van pre-made borden met ABS keycaps denk ik. Die zijn gewoon vaak cheap en dat is waar de meeste mensen aan gewend zijn.
Misschien helpt mijn postOesie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:07:
Over de software van de GK6x serie is al het e.e.a. geschreven in het topic maar inderdaad je moet er behoorlijk op studeren voordat je er enigszins wijs uit kan worden. Ben al een uurtje aan trial & error aan het spelen
En weet iemand of je de Fn toets kan remappen? Denk dat het wel fijn is om deze op een plek te hebben die wat toegankelijker is dan rechts onderin.
over de GK6X software.
@Miki XDA is super naar mijn mening; maar SA klopt ook lekker! En ziet er
@Oesie Die FN combo voor pijltjes heb je zo in de vingers.
Mits je niet te vaak wisselt van bordje.
Klop nu al weer weekje op me nieuwe Milkshake, die heeft wel pijltjes, en switch daar naar is alleen eerste 5 min. even wennen.
@nero355
:fill(white):strip_exif()/f/image/D0dLlhZgCmBQuD9D3zR3oqO5.png?f=user_large)
Keycap is alleen zoek....
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
Ja, die bestellingen kunnen lang duren ...ParaNoja schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:23:
[...]
@nero355Over thumbs (up) gesproken; herinner me plots had nog foto van oudste switch ooit:
[Afbeelding]
Keycap is alleen zoek....
Zo voelt het soms op reddit vind ik, Amerikanen die (te)veel geld uitgeven om te kunnen posten op reddit.
Of nog erger iets bouwen wat gewoon prima is en dan iets in de titel zetten als "It ain't much but at least it's mine" terwijl het nog steeds beter is dan wat 80% van de wereldbevolking gebruikt

@Oesie Vziw kun je de FN niet remappen.
Ah, ook leuk zijn de "My first mechanical keyboard!" threads - en dan komen ze aanzetten met een group buy build met een of andere obscure frankenswitch, een fancy limited edition setje GMKs en zit er $500 aan artisan keycaps op.sapphire schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:13:
[...]
Zo voelt het soms op reddit vind ik, Amerikanen die (te)veel geld uitgeven om te kunnen posten op reddit.
Of nog erger iets bouwen wat gewoon prima is en dan iets in de titel zetten als "It ain't much but at least it's mine" terwijl het nog steeds beter is dan wat 80% van de wereldbevolking gebruikt![]()
@Oesie Vziw kun je de FN niet remappen.
Ik snap echt niet hoe dat forum zo snel populair is geworden en vooral : WAAROM ?!?!sapphire schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:13:
Als er één forum is dat echt VERSCHRIKKELIJK is om te lezen dan is het wel Reddit !!!

Zo'n beetje elk ander forum dat je op het internet kan vinden is vele malen fijner!
Matter of opinion. Ik vind reddit heerlijk, wat je ook zoekt, er is een sub voor. In het begin lastig om te navigeren misschien, maar dat leer je snel genoeg.nero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Ik snap echt niet hoe dat forum zo snel populair is geworden en vooral : WAAROM ?!?!
Als er één forum is dat echt VERSCHRIKKELIJK is om te lezen dan is het wel Reddit !!!![]()
Zo'n beetje elk ander forum dat je op het internet kan vinden is vele malen fijner!
Geekhacknero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Dat heb je hier op GoT ook of bijvoorbeeld op OverClock.com dus dat valt allemaal wel mee IMHOWhaam schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:26:
Matter of opinion. Ik vind reddit heerlijk, wat je ook zoekt, er is een sub voor. In het begin lastig om te navigeren misschien, maar dat leer je snel genoeg.
Vaak begin ik iets te lezen en staan er opeens 30+ tabs open omdat men zo nodig elke reply zowat moet afsplitsen!

En JA : Vaak genoeg staan daar reacties achter die je WEL wilt lezen!

* nero355 neemt een snel kijkje...
Geen idee wat je bedoelt
[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 14-03-2021 15:31 ]
Maar op GoT vind je generiek gezien vooral "nerds", en alleen Nederlanders/Belgen. Reddit is wereldwijd en van alle slagen vind je er gebruikers.nero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:29:
[...]
Dat heb je hier op GoT ook of bijvoorbeeld op OverClock.com dus dat valt allemaal wel mee IMHO
[...]
Edit: sorry ontopic: Ik heb kailh box royals besteld!

Nu nog een (hotswap) pcb

[ Voor 13% gewijzigd door Whaam op 14-03-2021 15:32 ]
Omdat er heul, heul veel mensen zitten, het redelijk anoniem kan zijn als je wilt e er gek genoeg heel veel te vinden is.nero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:03:
[...]
Ik snap echt niet hoe dat forum zo snel populair is geworden en vooral : WAAROM ?!?!
Als er één forum is dat echt VERSCHRIKKELIJK is om te lezen dan is het wel Reddit !!!![]()
Ik zit veel in r/SFFPC en daar heb ik echt enorm veel info vandaan gehaald voor mijn huidige build welke ik hier op T.net nooit zou kunnen vinden, mogen vragen, ect.
Daarop inhakende @ikt bij SSFPC is dat ook zo erg! "My first build ever!!! En dan met een dual-rad full custom waterloop in een ncase M1 mét custom kabels aankomen

Laat ik geheel onbescheiden zijn PC bouwen kan ik heel erg goed en ITX was even wat plannen qua onderdelen uitzoeken en ietsje bewerkelijker om te bouwen.
Maar als eerste build een super volgestouwde 13L case met dual rad-full-loop is echt een draak en daar geloof ik geen fluit van.
maargoed offtopic....
Mill-Max sockets!Whaam schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Maar op GoT vind je generiek gezien vooral "nerds", en alleen Nederlanders/Belgen. Reddit is wereldwijd en van alle slagen vind je er gebruikers.
Edit: sorry ontopic: Ik heb kailh box royals besteld!Volgende test worden de Bobas.
Nu nog een (hotswap) pcb
Alleen jammer dat ze zo duur zijn

Specs
case | TOFU65 alu | link |
PCB | DZ65 RGB v2 hot swap | link |
foam | DZ65 RGB case foam | link |
plate | 65% brass plate | link |
switches | Gateron Ink Black v2 (lubed met Krytox 205g0 + filmed met TX switch films) | link |
stabs | Durock v2 stabilizers | link |
keycaps | GMK 8008 | link |
kabel | custom keyboard kabel (in Smoke Grey paracord), gemaakt door @YaaD | link |
Hieronder een hele boel pics van het bouwproces...
Switches openen
![]() | ![]() |
Switches luben & filmen
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Stabilizers luben en monteren
![]() | ![]() |
Switches op PCB "installeren"
![]() | ![]() |
Het hele boeltje netjes in de case monteren
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Mooi bord! Keycaps op de aftermarket gehaald? Inks nog steeds dat diepe geluid, of door de brass plate wat hoger geworden? Tofus blijven mooi in ieder geval!
Wat houdt dat precies in? Ik kan er niet zo veel over vinden, bahalve dat het heel erg goed zou zijn. Is het gewoon een bepaald type hot-swappable socket of zit er meer achter?ikt schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:01:
[...]
Mill-Max sockets!
Alleen jammer dat ze zo duur zijn
Zijn inderdaad gewoon sockets, kun je normale soldeerbare bordjes hotswap mee maken. Je moet ze wel zelf solderen.Whaam schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:14:
[...]
Wat houdt dat precies in? Ik kan er niet zo veel over vinden, bahalve dat het heel erg goed zou zijn. Is het gewoon een bepaald type hot-swappable socket of zit er meer achter?
Het is vooral een optie als je een layout/PCB hebt gevonden die je leuk vindt maar er geen (normale) hotswap varianten van bestaan.
Als het kan, zou ik gewoon voor een kant-en-klare hotswap PCB gaan.
Wat kosten de kabels bij @YaaD / ikwileenkabel? Kan het niet vinden op de site (voor geen enkele configuratie)(richtprijs).SanderH_ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:24:
Na vele uren gelube () kan ik hier eindelijk ook mijn eerste custom keyboard voorstellen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Specs
case TOFU65 alu link PCB DZ65 RGB v2 hot swap link foam DZ65 RGB case foam link plate 65% brass plate link switches Gateron Ink Black v2 (lubed met Krytox 205g0 + filmed met TX switch films)
link stabs Durock v2 stabilizers link keycaps GMK 8008 link kabel custom keyboard kabel (in Smoke Grey paracord), gemaakt door @YaaD link
...knip...
YouTube: Kabouter Wesley - 6. 100 Miljoen MiljardFlapmo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:51:
[...]
Wat kosten de kabels bij @YaaD / ikwileenkabel? Kan het niet vinden op de site (voor geen enkele configuratie)(richtprijs).
Richtprijs is rond de 30 euro voor een standaard coiled cable met standaard aviator connector.
Heb ook een advertentie hier op Tweakers
V&A aangeboden: Custom USB kabels
edit: De kabel die Sander heeft, ging weg voor 40 euro. Dit omdat er tech flex omheen zit. Qua materiaal dus wat duurder.
[ Voor 9% gewijzigd door YaaD op 15-03-2021 08:04 ]
bl44t
Ik ben nieuw in de custom keyboard scene maar ik ben zeer te spreken over deze set. Ik heb ze als vervanging voor een standaard RK61 set en het verschil in kwaliteit is enorm. Het zijn XDA profile caps en voelen tot nu toe erg goed. Het is ook duidelijk te merken dat het geluid is afgenomen, maar dat is ook niet gek als je ze vergelijkt met de standaard keycaps van RK61.
Deze set raad ik aan voor mensen met een RK61!

Klinkt als een heel redelijke prijs. Zal er volgende keer is aan denken om bij jou te kijken!YaaD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:54:
[...]
YouTube: Kabouter Wesley - 6. 100 Miljoen Miljard
Richtprijs is rond de 30 euro voor een standaard coiled cable met standaard aviator connector.
Heb ook een advertentie hier op Tweakers![]()
V&A aangeboden: Custom USB kabels
edit: De kabel die Sander heeft, ging weg voor 40 euro. Dit omdat er tech flex omheen zit. Qua materiaal dus wat duurder.
Ondertussen ook een Fuji65 tegengekomen in configuratie die stuk beter klinkt dan wat ik eerder tegen kwam. Ben benieuwd wat het uiteindelijk ZA worden na wat modden. Blijft natuurlijk een mooi bord dus kan er altijd nog silents op gooien
YouTube: [Typetest] Fuji65 | Geekark BOW | Gateron Ink Black | Foam
[ Voor 20% gewijzigd door Flapmo op 15-03-2021 19:38 ]
Bedanktsuperbok schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:22:
[...]
Mooi bord! Keycaps op de aftermarket gehaald? Inks nog steeds dat diepe geluid, of door de brass plate wat hoger geworden? Tofus blijven mooi in ieder geval!
Keycaps zijn inderdaad aftermarket (r/mechmarket), dus niet bepaald de goedkoopste optie (understatement
Om je een idee te geven, de switches klinken ongeveer identiek als in onderstaand filmpje:
Ik ben blij dat ik de tijd heb genomen om ze te luben & te filmen. Stock klinken ze helemaal anders, en in combinatie met de brass plate geeft het een mooi eindresultaat.
Die Yellow's ga ik wel eens gebruiken om te leren luben en een 60% bordje mee te maken, maar nu ik zo bezig ben met het aanpassen moeten er natuurlijk ook wel nieuwe keycaps op ipv de standaard keycaps... Gaat weer helemaal de verkeerde kant op

Ik heb nu een Corsair Vengeance K70 met Cherry red maar wil een compacter toetsenbord en als het kan iets stiller. Wel wil ik de pijl toetsen hebben
Ik wil met het toetsenbord werken en gamen welke switches zijn dan het best?
Hoe krijg ik de juiste onderdelen bij elkaar?
Escape while you still canTrisjin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:57:
Na wat rond te kijken op youtube en hier in dit topic geïnteresseerd geraakt om een eigen custom toetsenbord te maken wat ik nog nooit heb gedaan. Alle termen die hier rond gaan ken ik nog allemaal niet![]()
Ik heb nu een Corsair Vengeance K70 met Cherry red maar wil een compacter toetsenbord en als het kan iets stiller. Wel wil ik de pijl toetsen hebben
Ik denk dat je moet nagaan of je een 60%, 65%, 67%, 75% of TKL wilt. Tenzij je dedicated op zoek wilt naar pijltjes, dan valt de eerste al af.
Mijn eerste build kwam van Ali en was een leuk experiment. Ik zou daar ook beginnen als ik jou was.
En zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb
bl44t
Hoi! Ik ben ook nieuw en ook aan het kijken naar het zelfbouw. Ik kan wel een overzichtje maken van wat ik totnutoe heb gevonden, dan weet ik als anderen daarop kunnen reageren ook meteen of ik goed zit of niet
Voor een zelfbouw toetsenbord heb je nodig:
- PCB, een circuit board. Dit kan hotswitch zijn, dan prik je de switches er zo in, of "normaal" en dan moet je solderen
- plate (optioneel?)
- switches, als je een plate gebruikt dan 3-pins, anders 5-pins
- keycaps
- case, waar alles in gaat
- usb kabel
- lube (en een switch opener en een kwastje en lube station en en en ...)
Hoe kom je hier aan? Aliexpress heeft eigenlijk alles, maar dan moet je hoe dan ook lang wachten. Er worden in dit topic ook veel EU webshops genoemd die de meeste onderdelen ook hebben, vaak ietsjes duurder. Of je kan V&A of r/mechmarket bekijken voor tweedehands spul.
Daarnaast kan je ook hele kits kopen waar alles al in zit en dat je het alleen nog maar hoeft te bouwen, maar daar heb ik zelf nog niet naar gekeken.
Welke switches je kan gebruiken is geheel afhankelijk van wat je zelf prettig vindt. Ik geloof dat voor competitive gaming linear switches fijner zijn dan tactiles, omdat je die sneller achter elkaar kan indrukken? Ik tik nu zelf op een Leopold boardje met MX Silent Reds, linear dus. Vandaag toevallig gechecked, mijn collega's horen me niet rammelen op mijn board tijdens te vergaderingen, ondanks dat ik zelf de top-out nogal luid vind. Misschien is een switch-tester een idee, die heeft Ali ook genoeg (de mijne komt van KBrepublic).
Ik heb mijn oog op een tkl hotswap bordje (dat is een toetsenbord waar alleen de numpad op ontbreekt) op Ali laten vallen, maar nog niet de knoop doorgehakt. Wel al DSA profile keycaps en Kailh Box Royals besteld.
[ Voor 4% gewijzigd door Whaam op 16-03-2021 14:27 ]
Welke switches het beste zijn is niet echt een antwoord op te geven, dat verschilt heel erg per persoon. Over het algemeen wordt er volgens mij gezegd dat linear switches zoals de reds het fijnste zijn voor gamen terwijl tactile switches zoals blues en browns fijner zouden zijn voor typen.Trisjin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:57:
Na wat rond te kijken op youtube en hier in dit topic geïnteresseerd geraakt om een eigen custom toetsenbord te maken wat ik nog nooit heb gedaan. Alle termen die hier rond gaan ken ik nog allemaal niet![]()
Ik heb zelf enkel nog maar ervaring met tactile switches en vind die ook gewoon prima voor gamen, dus het is pure voorkeur van wat je fijner vind. Als je tevreden bent over de reds zou je daar weer voor kunnen gaan, anders kan je op bijvoorbeeld Aliexpress een switch tester kopen met wat verschillende switches er op om te kijken wat je fijn vind. Maar als je een stiller toetsenbord wilt vallen de blues in ieder geval al af
Zoals eerder gezegd zijn er meerdere compacte formaten waar je uit kunt kiezen. 60% is een vrij populair formaat maar voor werk vind ik dit zelf niet heel handig omdat je toch 40% van een toetsenbord mist, dus ga bij jezelf even na of je zaken zoals de pijltjestoetsen en home/delete etc. veel gebruikt en het niet erg zou vinden dat dit allemaal onder de Fn toets zit mocht je voor een 60% willen gaan.
I second this. Het mechvirus is gevaarlijker dan Corona.
Om dan ook maar nog iets 'relevants' te plaatsen. Mijn Durok stabilizers zijn binnen. Deze week er maar eens op gooien. Ik ben benieuwd.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Haha thanks voor de waarschuwing maar meestal ben ik al snel tevreden we gaan het zien.YaaD schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:23:
[...]
Escape while you still can![]()
Ik denk dat je moet nagaan of je een 60%, 65%, 67%, 75% of TKL wilt. Tenzij je dedicated op zoek wilt naar pijltjes, dan valt de eerste al af.
Mijn eerste build kwam van Ali en was een leuk experiment. Ik zou daar ook beginnen als ik jou was.
En zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb
Ik twijfel tussen 75% of TKL voor programmeren heb ik die toetsen wel nodig. Ook een layout als Keychron K4 kan een optie zijn maar weet niet of dit te vinden is.
Er moet dan natuurlijk ook zo'n kabel van jou bij om het af te maken
De reds bevallen me prima ook met typen. Denk ook niet dat ik echt heel veel verschil voel tussen verschillende switches. Heb toevallig pas blauwe switches geprobeerd enig wat me opviel was het geluid meer niet. Maar dat zal wel aan mij liggenmaxim380 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:32:
[...]
Welke switches het beste zijn is niet echt een antwoord op te geven, dat verschilt heel erg per persoon. Over het algemeen wordt er volgens mij gezegd dat linear switches zoals de reds het fijnste zijn voor gamen terwijl tactile switches zoals blues en browns fijner zouden zijn voor typen.
Ik heb zelf enkel nog maar ervaring met tactile switches en vind die ook gewoon prima voor gamen, dus het is pure voorkeur van wat je fijner vind. Als je tevreden bent over de reds zou je daar weer voor kunnen gaan, anders kan je op bijvoorbeeld Aliexpress een switch tester kopen met wat verschillende switches er op om te kijken wat je fijn vind. Maar als je een stiller toetsenbord wilt vallen de blues in ieder geval al af
Zoals eerder gezegd zijn er meerdere compacte formaten waar je uit kunt kiezen. 60% is een vrij populair formaat maar voor werk vind ik dit zelf niet heel handig omdat je toch 40% van een toetsenbord mist, dus ga bij jezelf even na of je zaken zoals de pijltjestoetsen en home/delete etc. veel gebruikt en het niet erg zou vinden dat dit allemaal onder de Fn toets zit mocht je voor een 60% willen gaan.
Thanks voor de info zo ver was ik ook ongeveer.Whaam schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:24:
@Trisjin
Hoi! Ik ben ook nieuw en ook aan het kijken naar het zelfbouw. Ik kan wel een overzichtje maken van wat ik totnutoe heb gevonden, dan weet ik als anderen daarop kunnen reageren ook meteen of ik goed zit of niet
Voor een zelfbouw toetsenbord heb je nodig:
- PCB, een circuit board. Dit kan hotswitch zijn, dan prik je de switches er zo in, of "normaal" en dan moet je solderen
- plate (optioneel?)
- keycaps
- case, waar alles in gaat
- usb kabel
- lube (en een switch opener en een kwastje en lube station en en en ...)
Hoe kom je hier aan? Aliexpress heeft eigenlijk alles, maar dan moet je hoe dan ook lang wachten. Er worden in dit topic ook veel EU webshops genoemd die de meeste onderdelen ook hebben, vaak ietsjes duurder. Of je kan V&A of r/mechmarket bekijken voor tweedehands spul.
Daarnaast kan je ook hele kits kopen waar alles al in zit en dat je het alleen nog maar hoeft te bouwen, maar daar heb ik zelf nog niet naar gekeken.
Welke switches je kan gebruiken is geheel afhankelijk van wat je zelf prettig vindt. Ik geloof dat voor competitive gaming linear switches fijner zijn dan tactiles, omdat je die sneller achter elkaar kan indrukken? Ik tik nu zelf op een Leopold boardje met MX Silent Reds, linear dus. Vandaag toevallig gechecked, mijn collega's horen me niet rammelen op mijn board tijdens te vergaderingen, ondanks dat ik zelf de top-out nogal luid vind. Misschien is een switch-tester een idee, die heeft Ali ook genoeg (de mijne komt van KBrepublic).
Ik heb mijn oog op een tkl hotswap bordje (dat is een toetsenbord waar alleen de numpad op ontbreekt) op Ali laten vallen, maar nog niet de knoop doorgehakt. Wel al DSA profile keycaps en Kailh Box Royals besteld.
Hotswitch klinkt dan makkelijker maar zit daar nog iets negatiefs aan? meer geluid?
Lube is dat echt nodig? maakt het veel verschil?
Nee, verder volgens mij niet. Minder durable, je moet niet te vaak switchen van switches.Trisjin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:53:
[...]
Thanks voor de info zo ver was ik ook ongeveer.
Hotswitch klinkt dan makkelijker maar zit daar nog iets negatiefs aan? meer geluid?
Lube is dat echt nodig? maakt het veel verschil?
En lube is niet echt nodig, maar maakt het geluid en gevoel vaak rustiger/dieper/zachter.
Blauw (zowel van Cherry als Kailh, Outemu, Greetech...) heeft een duidelijke klik, en ook een duidelijk klik "gevoel". Je zou moeten merken dat je over de actuatie heen gaat.Trisjin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:53:
[...]
De reds bevallen me prima ook met typen. Denk ook niet dat ik echt heel veel verschil voel tussen verschillende switches. Heb toevallig pas blauwe switches geprobeerd enig wat me opviel was het geluid meer niet. Maar dat zal wel aan mij liggenMaar kan ik rode switches stiller krijgen dan nu op dit toetsenbord?
Ik moet zeggen dat ik me goed in kan houden. Heb na het falen van een oud logitech keyboard een Royal Kludge RK71 gekocht. Gelukkig géén hot swappable keyboard. Dus ben ik hooguit beperkt to nieuwe keycaps.Dwarlorf schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:49:
[...]
I second this. Het mechvirus is gevaarlijker dan Corona.
Om dan ook maar nog iets 'relevants' te plaatsen. Mijn Durok stabilizers zijn binnen. Deze week er maar eens op gooien. Ik ben benieuwd.
Dit is net het audiofiele kabels topic. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er al.
Maar ben wel erg blij mee met dit entry-level toetsenbordje. Typt lekker, bluetooth, geinige RGB effecten en een kleine formfactor. (Windows Powertoys - Keyboard manager to the rescue!). Voor €50 zeker geen miskoop. En uiteindelijk is het gewoon een keyboard, toch?

Vroeger kregen we een toetsenbord en deden het daar mee. In deze hobby wordt alles aangegrepen om maar een mogelijke winst in comfort/snelheid te behalen.
Maar goed, zo gaat dat met hobbies
Dat ligt zeker weten aan jou, want daar zit wel degelijk verschil tussen!Trisjin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:53:
De reds bevallen me prima ook met typen.
Denk ook niet dat ik echt heel veel verschil voel tussen verschillende switches.
Heb toevallig pas blauwe switches geprobeerd enig wat me opviel was het geluid meer niet.
Maar dat zal wel aan mij liggen
Zo wist ik al gauw heel erg zeker dat ik geen Cherry MX Red switches moest hebben, want daar druk ik zo doorheen of nog erger : Per ongeluk als ik mijn handen/vingers op het toetsenbord laat rusten!
Ik wil daarom nog een keer twee switches proberen :
- Cherry MX Black
- Cherry MX Green
De Cherry MX Blue en MX Brown switches heb ik namelijk al in huis in TKL formaat!
Zodra je ervaring hebt met de greens dan hoor ik het graag.nero355 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:57:
- Cherry MX Black
- Cherry MX Green
De Cherry MX Blue en MX Brown switches heb ik namelijk al in huis in TKL formaat!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Een plate zou ik niet per se optioneel noemen voor je eerste bord. De enige reden dat je wel eens een (gedeelte) van de plate weglaat is als je meer flex wilt in je bord. Maar op een tray mount wordt dat niet echt vaak gedaan volgens mij.Whaam schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:24:
@Trisjin
[...]
- plate (optioneel?)
[...]
Daarnaast kun je ook gewoon 5-pins switches gebruiken als je een plate hebt, zolang als je PCB dat ook maar ondersteunt. En zelfs als die dat niet doet, met een tangetje kun je die pinnetjes prima afknippen.
Flapmo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:27:
Even zitten spelen met hoe GMK Fuji eruit zou zien op Fuji65 Greyish Blue. Kan wel eens een aankoop worden...
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
| Your order contains: GMK Fuji Latin Base Kit - quantity: 1 - price: €129.99 GMK Fuji Novelty Kit - quantity: 1 - price: €44.99 GMK Fuji Sakura Kit - Spacebars - quantity: 1 - price: €22.99 Fuji Deskmat - Landscape - quantity: 1 - price: €20.00 RAMA x Fuji - Mountain - quantity: 1 - price: €40.00 |

1
| Estimate Shipping - February 2022 |

Het is te hopen dat ik niet doorsla in deze hobby, vind het wachten op m’n keychron k3 al lang duren en die heb ik in februari pas besteld

(Zou begin april binnen moeten komen)
Als ik dan dit soort bericten zie, waarom eigenlijk die bizar lange levertijden? (Heeft vast met een aantal zaken te maken, ben wel benieuwd of iemand insights heeft waarom het zo lang duurt)
Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super
verschil met een Pentium 1 en de huidige Intels is wel iets anders dan bij mechanische toetsenborden. De Cherries zijn zelfs van voor de Pentium 1. Dus hoezo vooruitgang?sapphire schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:01:
@Flapmo !remindmein1year
@Jelte Daarom werk ik nog op een Pentium 1, het is maar een computer toch en vroeger deden we het er ook maar mee
Daarnaast ben ik niet aan het zeggen dat mensen hier niet mee bezig mogen. Zoals gezegd hobbies kosten geld. Maar ga niet doen alsof het een noodzakelijk kwaad is
Wachten tot 2022 op een custom toetsenbord... Ik snap het niet.
En veel mensen hier zullen niet snappen dat de meeste mensen het prima vinden om op een simpel toetsenbord met van die silicone dingen te typen (domes?).
Om het in perspectief te plaatsen.
Momenteel heeft GMK zo'n 90+ sets op de backlog staan meen ik. In ieder geval een gigantische lijst. Daarnaast zie je voor GBs die de eerste keer draaien dat er gewoon een hoop extra werk in zit van kwaliteit checks tot afstellen. Als je nu naar Fuji65 kijkt, die voor een tweede ronde gaat, dan zie je dat die al in Q3 komt. Ongeveer 3 maanden na einde van de GB. De eerste ronde van Fuji65 duurde veel langer.MrAmos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 06:27:
[...]
Het is te hopen dat ik niet doorsla in deze hobby, vind het wachten op m’n keychron k3 al lang duren en die heb ik in februari pas besteld![]()
(Zou begin april binnen moeten komen)
Als ik dan dit soort bericten zie, waarom eigenlijk die bizar lange levertijden? (Heeft vast met een aantal zaken te maken, ben wel benieuwd of iemand insights heeft waarom het zo lang duurt)
Het is ook sinds corona extra druk. De hele hobby heeft ineens veel meer gegadigden.
[ Voor 4% gewijzigd door Flapmo op 17-03-2021 07:47 ]
Daar ga je wat kort door de bocht door te zeggen dat cherry's nog steeds pentium 1's zijn. Er is in de afgelopen periode ook daar een hoop verandert. Andere molds, materialen en dergelijke.Jelte schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:43:
[...]
verschil met een Pentium 1 en de huidige Intels is wel iets anders dan bij mechanische toetsenborden. De Cherries zijn zelfs van voor de Pentium 1. Dus hoezo vooruitgang?
Daarnaast ben ik niet aan het zeggen dat mensen hier niet mee bezig mogen. Zoals gezegd hobbies kosten geld. Maar ga niet doen alsof het een noodzakelijk kwaad is
Wachten tot 2022 op een custom toetsenbord... Ik snap het niet.
En veel mensen hier zullen niet snappen dat de meeste mensen het prima vinden om op een simpel toetsenbord met van die silicone dingen te typen (domes?).
Om het in perspectief te plaatsen.
Een toetsenbord is een noodzakelijk kwaad, een mechanisch toetsenbord is een luxe. Net als een 144Hz scherm is het niet nodig, maar wel verdomd prettig
Daarnaast wachten mensen ook op videokaarten die wellicht Q2 2021 uitkomen (RTX30xx anyone?)
Koop zelf maar eens een mechanisch toetsenbord en dan zul je het verschil wel merken
Als je nog vintage blacks zoekt.. Heb er hier 100 liggen waarvan ik twijfel of ik er een bord voor moet kopen of misschien weer weg moet doen. Smooth zijn ze zeker.. Zit ook nog een linear gray bijnero355 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:57:
[...]
Dat ligt zeker weten aan jou, want daar zit wel degelijk verschil tussen!
Zo wist ik al gauw heel erg zeker dat ik geen Cherry MX Red switches moest hebben, want daar druk ik zo doorheen of nog erger : Per ongeluk als ik mijn handen/vingers op het toetsenbord laat rusten!
- Cherry MX Black
- Cherry MX Green

[ Voor 25% gewijzigd door YaaD op 17-03-2021 07:52 ]
bl44t
Meh
Niet te vergeten ook dat de meerderheid van de switches die op de markt is niet eens worden gemaakt door Cherry. In de OEM markt zijn Gateron, Kailh, JWK, Outemu en TTC misschien niet groter, maar de meeste switches voor de enthousiaste toetsenbordbouwers komen eerder uit een van hun fabrieken dan uit die van Cherry. Die hebben dan natuurlijk ook maar een hele beperkte keus.YaaD schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:50:
[...]
Daar ga je wat kort door de bocht door te zeggen dat cherry's nog steeds pentium 1's zijn. Er is in de afgelopen periode ook daar een hoop verandert. Andere molds, materialen en dergelijke.
[...]
Zelfde als de opmerking "vroeger deden ze het er ook maar mee" dat is natuurlijk in elk gesprek gewoon een dooddoener.
Je zegt toch ook niet tegen een chauffeur "het is maar een auto" of tegen een schilder "het is maar een kwast". Er zijn heel veel mensen die 8 uur (of meer) op een dag met een toetsenbord werken en een deel daarvan maakt de keuze om niet met het goedkoopste van het goedkoopste te werken net zoals mensen in andere beroepen niet het goedkoopste stuk gereedschap kopen als ze het dagelijks gebruiken voor hun werk.
Meeste mensen hier zullen denk prima snappen dat de massa op een standaard bord werkt maar maken zelf de keuze om het niet te doen
Ik werk zelf met een standaard dome toetsenbord op werk en dat werkt opzich prima alleen jammer dat het verschil met thuis groot genoeg is dat ik lappen tekst die ik moet typen voor mijn thuiswerkdag bewaar
Daarnaast zijn er ook mensen die voor een 'custom' bord kiezen om medische/ergonomische redenen zoals RSI, iemand die ik ken met verminderd gevoel in de vingertoppen en die daarom een extreem lichte aanslag nodig heeft.
Aan de andere kant kun je ook gewoon een specifiek niet-mechanisch bord om die reden kiezen. Mijn vrouw kan een vinger in haar hand niet volledig strekken waardoor ze bij een mech sommige toetsen niet goed raakt en juist voorkeur heeft voor zéér dunne borden.
In dat geval is het toch echt wel een noodzakelijk kwaad.
Gaat er om dat je een bord volledig naar je wens kan maken, waarom genoegen nemen met een one-size-fits all terwijl je gewoon iets naar je wens kunt maken. Mijn standaard mechanisch bordje was am-sich ook prima behalve dat het ding veel te snel dood ging voor het geld en mijn vrouw zich irriteerde aan het geluid. Daarom nu wat gemaakt wat makkelijk te repareren is en relatief stil en onopvallend is omdat het in de woonkamer ligt. Mijn standaard dome bordje maakt meer herrie.
En over het wachten wat valt er niet aan te snappen, custom onderdelen voor ongeveer alles duren gewoon lang om te maken omdat het geen standaard massaproductie is. Aan de andere kant is tegenwoordig een half jaar op een videokaart wachten ook normaal
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6icjyqC8zZ0Q7jayKDnHbQXc.jpg?f=user_large)
Vergelijkbare kabels zijn al snel €60 bij veel webshops, en om nou zelf uren te gaan prutsen...
Milkshake Kabel:
:strip_exif()/f/image/3RlwbyKyhG1gdyYvFMsIT0g4.jpg?f=fotoalbum_large)
*foto by @YaaD ben te lui nieuwe te maken nu...
Goed punt. Nooit aan gedacht...sapphire schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:24:
Om het in perspectief te plaatsen, in een topic vol toetsenbordenthousiastelingen dingen gaan roepen als "het is maar een toetsenbord" is natuurlijk gewoon vragen om een reactie
Zelfde als de opmerking "vroeger deden ze het er ook maar mee" dat is natuurlijk in elk gesprek gewoon een dooddoener.
Daarnaast zijn er ook mensen die voor een 'custom' bord kiezen om medische/ergonomische redenen zoals RSI, iemand die ik ken met verminderd gevoel in de vingertoppen en die daarom een extreem lichte aanslag nodig heeft.
Misschien moet ik goede vriend van me de Gaterons red eens laten proberen, voor ik ze hier te koop zet.
Hij mist een vingertopje, middenvinger, en zegt altijd dat hij alleen dyslectisch is als hij typed..
Enkel voor de looks... En tja, een krul erin is vooral voor de mooi, en voor de flexibiliteit.Don Quijote schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:21:
Onder het mom van #durftevragen. Wat is het idee van al die coiled kabels en aparte aansluitingen? Zit daar nog een bepaald idee achter qua nut? Of puur looks?
Je kunt het mooi gelijk kleurend maken met de rest van je bord.
Ook de quick disconnects zoals die Aviator, Lemo of YC8 connectoren zijn niet echt noodzakelijk. Alleen handig om b.v. het uiteinde snel om te wisselen van USB C naar micro / mini etc. Of een coil die links vs rechts boven uit komt voor verschillende connectie punten.
Heb zelf ook wat kabels gemaakt, is vooral ook gewoon een leuke bezigheid. En bij helemaal op maat gemaakte borden doe ik er vaak een passende bij. Scheelt weer wat vs aanbieders die er >€60 voor vragen enzo.
Waarschijnlijk snappen jullie niet dat ik vorig jaar een nieuwe De Waard tent heb gekocht (als aanvulling op de andere 4 die hier al liggen
En als je een paar posts naar boven leest zie je dat ik net een Royal Kludge RK71 heb aangeschaft. Erg blij mee.
[ Voor 41% gewijzigd door Jelte op 17-03-2021 14:43 ]
Kwaliteit.Trisjin schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:16:
Wat is het verschil tussen pbt keycaps(100+) sets van 10 euro, 30/40 euro en 70+ euro?
Sets van 10/20 euro zijn vaak superdunne sets, vaak is het ook wit plastic dat gekleurd is.
Voor 40/50 Euro kun je al best goede sets vinden, gemaakt van dik PBT plastic. Maar dan zijn de letters er vaak nog op geverfd of UV geprint.
Kom je in de hogere prijsklasse dan heb je vaak dual shot caps. Dus dan zijn de cijfers van een andere kleur plastic met als voordeel dat ze dus niet vervagen bij gebruik.
Op een of andere manier voelt het zelfs "scratchy" aan
Als aanvullen op Sandoors reactie hierboven: uiteindelijk is het grootste verschil misschien nog wel de grootte van de productierun. Grotere runs van een set uit dezelfde fabriek zouden wel eens veel goedkoper kunnen zijn dan een set die in veel kleinere aantallen is geproduceerd. En natuurlijk hoe groot de sets zijn.
Hoewel het geen PBT is een voorbeeldje aan de hand van GMK sets.
GMK 80082: 99 euro voor de basisset. Bevat geen numpad of ISO, die is apart.
GMK Striker R2: 109 euro voor de basisset. Bevat wel een numpad en ISO.
GMK Fuji: 129 euro voor de basisset. Ongeveer even grote kit als Striker.
De MOQ van Striker R2 is duidelijk hoger, wat maakt dat de productieprijzen bij GMK lager liggen. Een risico omdat je een hogere MOQ moet halen, maar vanwege de recente populariteit waarschijnlijk de goede keuze om de kosten van de set te drukken. In vergelijking is 80082 dus zelfs heel duur want daar krijg je minder en als je een numpad wilt heb je een extra set nodig.
Een grote balans dus tussen allerlei factoren.
Als ex-werknemer van een oud toetsenborden en muizen merk denk ik het volgende :MrAmos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 06:27:
- Je moet aan een MOQ voldoen.
Dus minimaal 100/500/1000 stuks van een bepaald product dat je bij een bepaalde "supplier" afneemt.
- Afhankelijk van hoe groot dat aantal is zit je ook nog met de prioriteit die jouw bestelling krijgt bij die "supplier".
Bestel je vaak en veel : "You have moved up a notch!"
Bestel je één keer per jaar of niet al teveel exemplaren van een product : "Get at the back of the line!"
Zo werkt dat wereldje nou eenmaal en eigenlijk is het ook best wel logisch
Got a keyboard with thoseYaaD schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:50:
Als je nog vintage blacks zoekt.. Heb er hier 100 liggen waarvan ik twijfel of ik er een bord voor moet kopen of misschien weer weg moet doen. Smooth zijn ze zeker..
Dat klinkt wel goed!Zit ook nog een linear gray bij
Dan moet je praktisch op je toetsenbord gaan staan om in te drukken
Maar effe serieus :
Nu geen zin om geld aan dat soort dingen uit te geven, echter stuur ik je misschien wel effe een DM als ik zover ben!
Maar toch bedankt voor het aanbod!
Ondertussen paar dagen kunnen wennen aan de keycaps. Misschien ook nog maar een setje double shot ABS bestellen om te vergelijken.Flapmo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:18:
[...]
Jep. PBT = met structuur. ABS = glad. Ze zeggen dat ABS eerder shine ontwikkeld dan PBT maar PBT heeft weer problemen met welke kleuren ze kunnen krijgen. Het gerucht dat ABS mindere kwaliteit zou zijn is niet meer waar, veelal zie je nu double shot ABS sets als de top kwaliteit sets.
Wat is een GMK set?Cebby schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:35:
[...]
Natuurlijk is elke GMK set gemaakt van double-shot ABS en die kwaliteit is gewoon heel erg hoog.
Ziet eruit als een fijn formaat.Jelte schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Ik moet zeggen dat ik me goed in kan houden. Heb na het falen van een oud logitech keyboard een Royal Kludge RK71 gekocht. Gelukkig géén hot swappable keyboard. Dus ben ik hooguit beperkt to nieuwe keycaps.
Het lijkt erop dat die software de Fn toets ook niet kan remappen.ParaNoja schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:23:
[...]
Misschien helpt mijn post
over de GK6X software.
@Oesie Die FN combo voor pijltjes heb je zo in de vingers.
Mits je niet te vaak wisselt van bordje.
Klop nu al weer weekje op me nieuwe Milkshake, die heeft wel pijltjes, en switch daar naar is alleen eerste 5 min. even wennen.
Ik heb overigens niet de keycaps waar de symbolen op staan van het GK61 bordje. Nu kijk ik nog dus regelmatig naar het bijgeleverde papiertje

Zijn er wel andere bordjes die dat ondersteunen?
[ Voor 28% gewijzigd door Oesie op 17-03-2021 20:21 ]
Early backers krijgen hem al voor $69. Niet mijn kleur en ik wil pijltjestoetsen, maar wellicht dat hier nog liefhebbers zijn.
edit, wat specs:
Hotswap (3 pins), standaard met lineair of clicky Ajazz switches
Bluetooth
Phone/tablet stand ingebouwd
[ Voor 17% gewijzigd door The GUI op 17-03-2021 20:34 ]
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Basically _de_ maker van keycapsets met het Cherry-profiel. Het meeste daarvan gaat in zogenaamde groupbuys, of je moet op zoek gaan in de aftermarket.
En daarover gesproken is het ook nog mooi in te haken op nero over waarom de wachttijd zo lang is.
Dit is inderdaad wel hoe het met de toetsenborden zelf lijkt te gaan, dat proces is nog niet heel transparant voor geworden voor mij in het afgelopen jaar. Maar wat veel belangrijker is voor keycaps is dat zij voor een groep vendors produceren en dat diezelfde vendors een hele lijst aan keycaps aan hebben geboden in de afgelopen jaren. De statistieken van Keycaplender geven aan dat er nog 106 GMK sets moeten shippen, dat zijn sets waarvan de groupbuy dus is afgelopen. Een group buy zoals GMK Fuji die nu bezig is sluit daar gewoon in achteraan. En er gaan dus nog 106 sets voor. Andere kleinere producenten zoals Keyreative (KAT, KAM) hebben ook een grotere influx van het aantal sets zien binnenkomen. De wachtlijst is daar maar 18 sets, maar dat is nog steeds een jaar.nero355 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Als ex-werknemer van een oud toetsenborden en muizen merk denk ik het volgende :
- Je moet aan een MOQ voldoen.
Dus minimaal 100/500/1000 stuks van een bepaald product dat je bij een bepaalde "supplier" afneemt.
- Afhankelijk van hoe groot dat aantal is zit je ook nog met de prioriteit die jouw bestelling krijgt bij die "supplier".
Bestel je vaak en veel : "You have moved up a notch!"
Bestel je één keer per jaar of niet al teveel exemplaren van een product : "Get at the back of the line!"
[...]
Simpelweg gezegd zijn de producenten niet meegegroeid met de markt. Als je weer naar die statistieken kijkt kun je zien dat die namelijk sinds mid-2019 gewoon is verdubbeld.
Van allebei de fabrikanten die ik hierboven noemde weet ik dat ze hard bezig zijn om de productiesnelheid op te schroeven. Ook alleen maar omdat ik sets heb die op die productie wachten, dus van anderen weet ik het niet. GMK heeft extra machines aangeschaft en KAT heeft zelfs hun hele eigen fabriek opgezet, want die hadden outsourced productie.
Maar MOQ en relatie met de producent lijkt redelijk goed te zitten, het is eerder de producent die de productie niet aankan. Maar goed, er zal ook wel geschoven worden met plekjes in de wachtrij. Alleen GMK lijkt me niet echt een partij die dat doet.
Ik vraag me echt heel erg af wat er precies zo nieuw is aan de v2 ten opzichte van de versie die op Banggood staatThe GUI schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:30:
Ik zag dat Epomaker vandaag een nieuwe Kickstarter heeft voor de Ajazz K620T 2.0.
Early backers krijgen hem al voor $69. Niet mijn kleur en ik wil pijltjestoetsen, maar wellicht dat hier nog liefhebbers zijn.
edit, wat specs:
Hotswap (3 pins), standaard met lineair of clicky Ajazz switches
Bluetooth
Phone/tablet stand ingebouwd
Kan het niet vinden in ieder geval
Hotswap en zo te zien Bluetooth 5.0 i.p.v. 3.0Cebby schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:40:
[...]
Ik vraag me echt heel erg af wat er precies zo nieuw is aan de v2 ten opzichte van de versie die op Banggood staat![]()
Kan het niet vinden in ieder gevalHotswap alleen?
Dus niet heel bijzonder inderdaad. Vind het zelf in ieder geval niks voor mij
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Beide setjes switches zijn gisteren binnen gekomen. Linear switches waren toch minder erg dan ik verwacht had, maar uiteindelijk toch maar de clears erop gezet en wat typen ze heerlijkmaxim380 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:16:
Vorige week voor een klein bedragje in de V&A wat Gateron Yellow switches gekocht die vandaag binnen komen, maar dat zijn er maar 71 terwijl er 100 keys op het toetsenbord zitten. Dacht eerst dat ik wel 29 toetsen kon vinden die ik niet tot amper gebruikte om blue te laten, maar met programmeren gebruik je toch ook veel van de minder normale toetsen... Dus in plaats van 30 extra Gateron Yellow's maar een hoop Cherry MX Clears gekocht omdat ik verwacht het tactile gevoel wel te gaan missen
Na meer trial en error met de software ben ik tot een oplossing gekomen wat voor mij werkbaar is en wellicht ook voor anderen.Oesie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:35:
[...]
Het lijkt erop dat die software de Fn toets ook niet kan remappen.
Ik heb overigens niet de keycaps waar de symbolen op staan van het GK61 bordje. Nu kijk ik nog dus regelmatig naar het bijgeleverde papiertjeGevoelsmatig zou ik de Fn key op de plek van de Capslock willen hebben. Als dat lukt denk ik dat ik uit de voeten kan met dit formaat bordje als daily driver.
Zijn er wel andere bordjes die dat ondersteunen?
Je kan een toets aan een layer toewijzen. Als je deze indrukt wordt er dus een andere layer actief zolang je die ingedrukt houdt. Ik heb op Layer 1 de Capslock toegewezen aan Layer 2. Vervolgens heb ik op Layer 2 mijn pijltjes toetsen en Page Up/Down, Home, End, etc. geconfigureerd. Hiermee heb ik de voor mij alle benodigde toetsen 'onder handbereik'. Nu enkel nog de verlichting uitvogelen.
Probeer uit te zoeken waar de ping door komt. Mochten de switches ongelubed zijn, het kan gewoon zijn dat je de spring hoort. De spring luben zou dan helpen tegen ping.maxim380 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:04:
[...]
Beide setjes switches zijn gisteren binnen gekomen. Linear switches waren toch minder erg dan ik verwacht had, maar uiteindelijk toch maar de clears erop gezet en wat typen ze heerlijkAlleen de zware springs in combinatie met de plate en case zorgen nogal voor een irritant 'ping' geluid tijdens het typen. Nou las ik op internet dat je dat deels kon fixen met een laagje foam in de case. Iemand hier ervaring hiermee? Heb geen idee waar ik moet zoeken en wat voor soort iets je nodig hebt.
Het kan ook aan je case liggen, ligt er maar aan hoe je plate, pcb en plate gemonteerd zijn. Als het metaal-op-metaal is kan je een tik/pingetje horen als het metaal terugveert (had ik met mijn metaal-op-metaal top-mount plate) - kun je oplossen door zelf een gasket (O-ring) te installeren. Of als alle bouwmarkten dicht zijn, het (al dan niet tijdelijk) op te lossen met strategisch geplaatst ductape