Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 12:43
ParaNoja schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:42:
[...]

Ziet er goed uit!
:9~
Hoe hoog is de case aan de voorkant?
Dat lijkt wsl hoger dan het infeite is. Denk dat dat vooral komt wegens de hoek waarin de foto genomen is. Ik denk niet dat er iets anders is aan de case vergeleken met de id80. Uiteraard is dit een TKL maar betreffende de hoogte vooraan denk ik niet dat er iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je voor een mechanisch bordje gaat, is de keycap set bepalend zolang je maar een bordje hebt dat ISO is... Keycaps zijn in vele soorten en smaken verkrijgbaar, er is er vast een die je mooi vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLZHEymo9bJG_18Bj_5p8G8Fr8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KAxH9JbZk4GXN9Lfxmu2hlnr.png?f=user_large

Voor typen wordt meestal een tactile switch aangeraden, bijv. Gateron Browns, met een kleine bumb zodat je feedback hebt als je een toets indrukt. Uiteraard is dit alles persoonlijke voorkeur.

Voor FPS gaming wil je echter vaak lineaire switches, bijv. gateron reds.
Persoonlijk vindt ik reds niks om op te typen, maar reds (tot nu toe) het lekkerst voor gamen.

Als het je eerste bordje is, en je wilt kunnen proberen wat je fijn vindt is het de moeite waard om een hotswap bordje te nemen, dan kun je de switches wisselen.

Game je veel, kan het de zeker moeite waard zijn een apart game bordje te hebben,
formaat 60/65/68/75% etc afhankelijk van je gebruik van het keyboard.
M.a.w. gebruik je pijltjes, zo ja dan 65% of groter etc.
Ook voor de ergonomie maakt het een wereld van verschil.

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ParaNoja schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:14:

Voor typen wordt meestal een tactile switch aangeraden, bijv. Gateron Browns, met een kleine bumb zodat je feedback hebt als je een toets indrukt. Uiteraard is dit alles persoonlijke voorkeur.

Voor FPS gaming wil je echter vaak lineaire switches, bijv. gateron reds.
Persoonlijk vindt ik reds niks om op te typen, maar reds (tot nu toe) het lekkerst voor gamen.

Als het je eerste bordje is, en je wilt kunnen proberen wat je fijn vindt is het de moeite waard om een hotswap bordje te nemen, dan kun je de switches wisselen.

Game je veel, kan het de zeker moeite waard zijn een apart game bordje te hebben,
formaat 60/65/68/75% etc afhankelijk van je gebruik van het keyboard.
M.a.w. gebruik je pijltjes, zo ja dan 65% of groter etc.
Ook voor de ergonomie maakt het een wereld van verschil.
Mwah, dit veel herhaalde verhaal ben ik het nog altijd niet echt mee eens. Tactile of Linear is echt puur en alleen voor voorkeur aspect.

Vind voor sommige soort games juist een bump of zelfs clicky wel wat toevoegen. B.v. een RPG or RTS titel. Voor SIM games zoals MSFS2020 zijn dingen als een 40% bordje met Zilent tactiles juist top. Je wilt iets kleins maar wel feedback als je met VR bril op speelt en zo nu en dan keys nodig hebt.

Vaak is een fysieke winkel bezoeken willekeurige switches in beide categoriën beroeren al voldoende om een idee te krijgen van wat je globaal wilt.

Zware switches hebben ook jaren onterecht het stempeltje "niet voor games" gekregen. Inmiddels ken ik best wat mensen die graag op iets zwaardere switches (Yellows, Burnt Orange, etc) FPS games spelen.

De type hoek van een keyboard en het profiel van de keycaps maakt naar mijn mening veel meer uit dat de switches eronder voor games / typen als je dit langdurig wilt doen op een bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:55:
[...]

Mwah, dit veel herhaalde verhaal ben ik het nog altijd niet echt mee eens. Tactile of Linear is echt puur en alleen voor voorkeur aspect.
:P Dan ben je het toch wel met me eens? Het is en blijft persoonlijke voorkeur...
Maar ik denk wel een goed uitgangspunt...

Vraag me af of er verband is tussen keuze voor tactile en hoe je hebt leren typen, typemachine, oud (zwaar) toetsenbord...
Vind voor sommige soort games juist een bump of zelfs clicky wel wat toevoegen. B.v. een RPG or RTS titel. Voor SIM games zoals MSFS2020 zijn dingen als een 40% bordje met Zilent tactiles juist top. Je wilt iets kleins maar wel feedback als je met VR bril op speelt en zo nu en dan keys nodig hebt.
Heel goed punt over vr gamen! Nooit over na gedacht... _/-\o_
En helemaal mee eens dat het uiteraard verschild het per game.
Misschien moeite waard aan t algemene vragenlijstje toe te voegen: Welke (soort) games speel je?
:) Ook al blijft het persoonlijke voorkeur, vindt het een zeer valid point!
En wederom ik denk wel een goed uitgangspunt...
Maar aangezien FPS werd genoemd, noem ik lineair/reds als voorbeeld.
Vaak is een fysieke winkel bezoeken willekeurige switches in beide categoriën beroeren al voldoende om een idee te krijgen van wat je globaal wilt.

Zware switches hebben ook jaren onterecht het stempeltje "niet voor games" gekregen. Inmiddels ken ik best wat mensen die graag op iets zwaardere switches (Yellows, Burnt Orange, etc) FPS games spelen.

De type hoek van een keyboard en het profiel van de keycaps maakt naar mijn mening veel meer uit dat de switches eronder voor games / typen als je dit langdurig wilt doen op een bordje.
(y)

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 24-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Al een paar weken gaf mijn Cherry MX-Board 3.0 verbindingsproblemen en gisteren heb ik hem aan de kant gelegd. Ik vermoed een los contact van de USB poort waardoor de verbinding niet optimaal meer is. De verbinding verbreekt tijdens het typen/gamen. Mijn werklaptop is nu zelfs sneller, waarschijnlijk omdat er minder hardware errors zijn. Ik typ nu op een oude Logitech K270 en het is me toch een partij zwaar en zompig, man man man wat verschrikkelijk :P

Ik wil op termijn de Cherry wel (laten) fixen, en dan kan dat mijn back-up keyboard zijn. Voor nu ben ik op zoek naar een nieuwe mech. Custom lijkt me veel uitzoekwerk, maar misschien kijk ik verkeerd. Wie oh wie wil mij helpen?

Wat je is je budget?
Max €150 maar dan moet het wel een oerdegelijke ramplank zijn

Doel van het keyboard?
Gaming en werk - primair gaming.
Gaming toetsenborden zijn flashy en ik heb liever functie boven vorm.

Welke lay-out wil je?
QWERTY - ANSI
Ik denk dat voor gamen 65% of TKL prima is. Ik heb nog nooit een 65% geprobeerd.

Wil je met of zonder numpad?
Zonder

Wil je backlight?
Ja, RGB niet noodzakelijk.

Welke MX Switch prefereer je?
Lineaire switches. Gamen is belangrijker dan typen momenteel :)

Wil je macro toetsen?
Macro hoeft niet, Eventueel instelbare F-toetsen of mediatoetsen zijn een pre.

Wat weet je al?
Custom is om van te kwijlen, maar nog even te duur denk ik? Ik laat me graag ompraten! Lijkt me wel tof om in de toekomst gemakkelijk zelf switches te vervangen en uit te proberen. Zeker nu met al dat thuiswerk. Bring on the rabbit hole!

Leopold en Ducky zijn m.i. kwalitatief het beste, correct me if I'm wrong ;)

Black Friday komt eraan, maar als ik in de Pricewatch kijk dan zijn toetsenborden best wel prijsvast. Misschien dat er toch ergens een goede deal komt?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:34
Hoi, daar ben ik dan weer. Ik begin hier langzamerhand meer tijd in te investeren dan m'n studie, maar ja. Na een hele hoop meer onderzoek gedaan te hebben ben ik alweer een heel stuk verder gekomen. De Varmilo MA87M lijkt mij nog steeds een heel tof toetsenbord, maar ik ben eens wat meer in de DIY richting gaan kijken.
Solderen heb ik nog nooit gedaan en ik heb daar ook de spullen niet voor dus ik heb een beetje rond gekeken naar hotswap bordjes.
Nu kwam ik op Aliexpress de GK68x tegen voor ~65 euro https://www.aliexpress.com/item/1005001334638194.html Een 65% toetsenbord met hotswap sockets, rgb, en afneembare usb-c kabel. Ook is er een versie die bluetooth support voor een tientje meer. Wat mij voornamenlijk aanspreekt met dit toetsenbord vergeleken met andere 65%'en is dat er pijltjestoetsen, drie home cluster toetsen, en de tilde toets aanwezig zijn. Het enige wat er niet is zijn de f toetsen, maar fn + nummer of caps lock + nummer of iets in die richting kan dat natuurlijk oplossen, hoewel ik toch liever de fysieke zou hebben.
Nu zijn er alleen twee kleine probleempjes, switches en keycaps. Keycaps is echt een klein probleem want er zijn zoveel mooie sets dat het gewoon moeilijk kiezen is. Switches daarintegen, dat is toch wel ietsjes moeilijker.

Zoals eerder vermeld, ik gebruik nu Cherry MX Silent Reds waar ik best tevreden over ben. Nu helpt het niet echt mee dat ik nooit echt uitgebreid op een ander toetsenbord heb getypt dus ik heb geen idee of ik tactile switches ook fijn zou vinden. Ik ben al langs de Mediamarkt enz geweest maar daar hadden ze alleen maar Red switches en Blue switches. Red switches ben ik al gewend, clicky switches... Ja, er is dus een reden dat ik silent switches heb genomen :P
Het gevoel tussen reds en blues daarintegen voelde eigenlijk best wel hetzelfde, ik merkte nou niet echt iets van dat er een tactile bump zat, maar wellicht dat het geluid het gevoel overstemde? ;)
De switches die ik zoek moeten niet al te zwaar zijn, de Silent Reds die ik nu heb zijn 45g actuation en ~60g bottom out, als ik de graphs van Cherry mag geloven dan. Daarnaast wil ik dat de switches "stil" zijn. Ik heb er geen problemen mee om de switches en stabilizers te luben en dergelijke, klinkt wel als een leuk project om te doen. Nu ben ik al heel veel switches tegen gekomen en veel reviews en dergelijke bekeken, maar ja, ik heb er gewoon niet echt ervaring mee. Wat mij wel aansprak waren de ZealPC Sakurios, enige probleem is dat deze switches nogal duur zijn, $97 voor 70 switches ($12 voor 10 en $13 verzendkosten).

Daarnaast vroeg ik mij ook af hoe het nu eigenlijk zit met leds. Ik zie dat veel switches aan de "onderkant" / "zuiden" een gleuf hebben om een led dorheen te laten gaan of om led licht door te laten. Andere switches hebben gewoon een geheel transparante behuizing waar licht door kan gaan. Als de behuizing nou niet transparant is kan je dan de switch gewoon ondersteboven mounten zodat je de leds gewoon kan zien? Of zit ik helemaal verkeerd te denken? Ik kon zelf niet echt een antwoord hiervoor vinden.

Ook kwam ik online veel tegen dat je als foam / geluidsdemping het beste neoprene kan gebruiken (of tenminste, dat dit het beste bang for your buck was) dus zou zo iets https://www.amazon.de/-/e...ards-Black/dp/B00GNAQ88O/ interessant zijn voor geluids demping? (en als het te dun is gewoon twee op elkaar leggen of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de GK68X in bestelling staan, hopelijk deze week binnen al zal gebruiken langer duren aangezien de keycaps nog in China liggen :(

Je hoeft natuurlijk niet direct switches te kopen die gelijk $97 zijn, je kan ook beginnen met gewoon simpele reds of browns om te proberen. Ik geloof dat ik minder dan €20 kwijt was voor mijn setje Gateron Browns.

Als ik het goed begrepen heb kun je de switches maar op 1 manier in de hotswap socket steken dus omdraaien voor de verlichting gaat denk niet werken.

Demping ga ik ook nog naar kijken, ik begreep dat foam op de bodem vooral tegen resoneren en bottomen is maar zag in enkele filmpjes dat het soms lastig is om dit aan te brengen ivm de USB-C connector die dan niet goed meet voor de uitgang van de behuizing uitkomt en de PCB die niet goed past. I
Ik ga het iig nog eens bekijken als het bord er is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miyazono schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:56:
Hoi, daar ben ik dan weer. Ik begin hier langzamerhand meer tijd in te investeren dan m'n studie, maar ja. Na een hele hoop meer onderzoek gedaan te hebben ben ik alweer een heel stuk verder gekomen. De Varmilo MA87M lijkt mij nog steeds een heel tof toetsenbord, maar ik ben eens wat meer in de DIY richting gaan kijken.
Solderen heb ik nog nooit gedaan en ik heb daar ook de spullen niet voor dus ik heb een beetje rond gekeken naar hotswap bordjes.
Nu kwam ik op Aliexpress de GK68x tegen voor ~65 euro https://www.aliexpress.com/item/1005001334638194.html Een 65% toetsenbord met hotswap sockets, rgb, en afneembare usb-c kabel. Ook is er een versie die bluetooth support voor een tientje meer. Wat mij voornamenlijk aanspreekt met dit toetsenbord vergeleken met andere 65%'en is dat er pijltjestoetsen, drie home cluster toetsen, en de tilde toets aanwezig zijn. Het enige wat er niet is zijn de f toetsen, maar fn + nummer of caps lock + nummer of iets in die richting kan dat natuurlijk oplossen, hoewel ik toch liever de fysieke zou hebben.
Nu zijn er alleen twee kleine probleempjes, switches en keycaps. Keycaps is echt een klein probleem want er zijn zoveel mooie sets dat het gewoon moeilijk kiezen is. Switches daarintegen, dat is toch wel ietsjes moeilijker.

Zoals eerder vermeld, ik gebruik nu Cherry MX Silent Reds waar ik best tevreden over ben. Nu helpt het niet echt mee dat ik nooit echt uitgebreid op een ander toetsenbord heb getypt dus ik heb geen idee of ik tactile switches ook fijn zou vinden. Ik ben al langs de Mediamarkt enz geweest maar daar hadden ze alleen maar Red switches en Blue switches. Red switches ben ik al gewend, clicky switches... Ja, er is dus een reden dat ik silent switches heb genomen :P
Het gevoel tussen reds en blues daarintegen voelde eigenlijk best wel hetzelfde, ik merkte nou niet echt iets van dat er een tactile bump zat, maar wellicht dat het geluid het gevoel overstemde? ;)
De switches die ik zoek moeten niet al te zwaar zijn, de Silent Reds die ik nu heb zijn 45g actuation en ~60g bottom out, als ik de graphs van Cherry mag geloven dan. Daarnaast wil ik dat de switches "stil" zijn. Ik heb er geen problemen mee om de switches en stabilizers te luben en dergelijke, klinkt wel als een leuk project om te doen. Nu ben ik al heel veel switches tegen gekomen en veel reviews en dergelijke bekeken, maar ja, ik heb er gewoon niet echt ervaring mee. Wat mij wel aansprak waren de ZealPC Sakurios, enige probleem is dat deze switches nogal duur zijn, $97 voor 70 switches ($12 voor 10 en $13 verzendkosten).

Daarnaast vroeg ik mij ook af hoe het nu eigenlijk zit met leds. Ik zie dat veel switches aan de "onderkant" / "zuiden" een gleuf hebben om een led dorheen te laten gaan of om led licht door te laten. Andere switches hebben gewoon een geheel transparante behuizing waar licht door kan gaan. Als de behuizing nou niet transparant is kan je dan de switch gewoon ondersteboven mounten zodat je de leds gewoon kan zien? Of zit ik helemaal verkeerd te denken? Ik kon zelf niet echt een antwoord hiervoor vinden.

Ook kwam ik online veel tegen dat je als foam / geluidsdemping het beste neoprene kan gebruiken (of tenminste, dat dit het beste bang for your buck was) dus zou zo iets https://www.amazon.de/-/e...ards-Black/dp/B00GNAQ88O/ interessant zijn voor geluids demping? (en als het te dun is gewoon twee op elkaar leggen of zo)
Ik heb de gk60x van dye snel verzonden en prima bordje.
Kan die zeker aanraden.

Je kunt switches niet omdraaien!
Als je perse rgb wilt en shine-true keycaps dan kan idd de manier waarop de rgb leds zijn bevestigt uitmaken.
Ik vindt het het minst belangrijkste... :)

Hotswap is een voordeel als je wilt wisselen, switches zijn als je gaterons etc neemt 15 - 20 euro.
Bijv. de nk65 milkshake is een heel aardig bordje.
Met pijltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
sapphire schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:32:
Je hoeft natuurlijk niet direct switches te kopen die gelijk $97 zijn, je kan ook beginnen met gewoon simpele reds of browns om te proberen. Ik geloof dat ik minder dan €20 kwijt was voor mijn setje Gateron Browns.
Ja, daarom had ik dus nog niks gekocht. Het zijn van wat ik heb gezien echt geweldige switches, maar je betaald ook meteen 2 a 3 keer zo veel als met andere switches. Dus ik dacht laat ik eens even kijken of mensen hier toevallig nog switch suggesties hadden. Wat ik het meest belangrijk vind is dat ze stil en niet zwaar zijn. En het stille hoeft niet out of the box te zijn aangezien het mij toch wel leuk lijkt om ze te luben, indien het "x" minder stille switch natuurlijk helpt qua geluid.
ParaNoja schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:32:
[...]
Je kunt switches niet omdraaien!
Als je perse rgb wilt en shine-true keycaps dan kan idd de manier waarop de rgb leds zijn bevestigt uitmaken.
Ik vindt het het minst belangrijkste... :)

Hotswap is een voordeel als je wilt wisselen, switches zijn als je gaterons etc neemt 15 - 20 euro.
Bijv. de nk65 milkshake is een heel aardig bordje.
Met pijltjes!
Juist, dus als je north facing leds hebt wil je switches hebben die zijn "omgedraait"?. Indien je wilt dat de leds ook nut hebben natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D3D4iNE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn verschillende soorten switches als t gaat om leds/rgb, sommige hebben een extra uitsparing voor een led (bulb!) in de onderkant, heb je rgb (zoals hierboven) en zit deze aan de onderkant van de pcb dan maakt dit weer niet uit zover ik heb begrepen. Sommige zijn doorzichtig, sommige niet.
Dus zolang je geen ledjes op je bord hebt, kun je passende switches pakken.

Bijv. mijn gateron reds/browns hebben een milky onderkant, doorzichtige bovenkant, maar rgb is goed te zien!
Ik heb geen shine thru caps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

The GUI schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:02:
...

Wat weet je al?
Custom is om van te kwijlen, maar nog even te duur denk ik? Ik laat me graag ompraten! Lijkt me wel tof om in de toekomst gemakkelijk zelf switches te vervangen en uit te proberen. Zeker nu met al dat thuiswerk. Bring on the rabbit hole!
....
Even mezelf quoten want er zijn ontwikkelingen.

Heb de Cherry even uit elkaar getrokken en mijn vermoeden is bevestigd: de USB poort moet even opnieuw gesoldeerd worden. Een easy fix dus. Een keertje poetsen kan ook geen kwaad :X
Hierom kan ik een budget van €150 niet meer echt rechtvaardigen, maar ik ben wel gaan kijken naar een vervanging 'voor erbij'.

Ik zit eraan te denken voor een Hexgears te gaan vanwege de lage instapprijs. Alleen ik weet niet goed welke ik zou moeten kiezen:

- GK12
- K520
- GK707

Wat is het verschil? Allemaal TKL met witte en blauwe backlight volgens mij? Ik neig naar de GK707 omdat ik die veel voorbij zie komen.

Een wissel naar tactile switches wil ik met een hot swap bord zeker uitproberen. De keuze wordt dan Kailh BOX Brown :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The GUI schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:12:
[...]

Een wissel naar tactile switches wil ik met een hot swap bord zeker uitproberen. De keuze wordt dan Kailh BOX Brown :)
Terwijl Box en Gateron "brown" (ook in andere kleuren afhankelijk van het gewicht) de betere midden-tactiles zijn; verwacht ook weer niet al teveel verschil.

Als je deze switches besteld, informeer dan even of het de 2019 versies van de Box Brown zijn. Deze hebben een MX mount (het plusje) dat wel in spec is, en niet meer dat gat aan de onderkant.
Het gat kan ervoor zorgen dat er alsnog stof in de switch komt bij regulier gebruik als er rotzooi in je bord kan komen over tijd. De klasse borden waar je naar kijkt hebben wat kleine kieren, dus die kans is er zeker.
Daarnaast zitten er iets betere veren in en maken ze dus een stuk minder (ABS) keycaps kapot. De oude box switches waren niet erg MaxKeys / GMK vriendelijk zeg maar.

Heb persoonlijk met drie soorten lube Burnt Orange (dus de zwaardere veer versie) van deze 2019 switches behandeld, en... het is de moeite niet waard. Ze worden niet soepeler, ze klinken amper anders. alleen switches met ping kan je iets verbeteren, maar je hoeft er bij box nog steeds niet echt aan te beginnen. Omdat je Gateron Brown er wel mee kunt verbeteren (subjectief), gaat mijn persoonlijke #1 brown switch award naar Gat brown, met Box op 2e plaats. (En dan dingen als MX Clears en andere fancy tactiles niet meegerekend, dat is een andere klasse)

Verschil tussen deze borden ken ik ook niet, maar ik verwacht niet al te veel verschillen in kwaliteit ervan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miyazono schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:10:
[...]

Juist, dus als je north facing leds hebt wil je switches hebben die zijn "omgedraait"?. Indien je wilt dat de leds ook nut hebben natuurlijk.

[Afbeelding]
Ja, maar zoals je ziet, de pootjes van de switches in dit bord moeten dus wel aan de onderkant van de mount, hier kan je dus alleen north facing in gaan zetten. De Kailh hotswap sockets zitten immers in die orientatie op het bord.

Het probleem hiermee, is dat je bij dikkere keycaps en bij bepaalde profielen interferentie gaat krijgen. Hier kan je dus bij 80% van de switches geen Cherry profile in stoppen. De lage onderkant van de middelste rij botst dan tegen de leaf-housing van de switch, omdat die nu daar onder zit ipv boven.

Box switches zijn daarnaast wat groter / stijler en geven met nog meer profielen interferentie, zoals ook b.v. DSA / KAM / NP / DSS keycaps.

Daarbij komt dat ik persoonlijk nog nooit echt goede kwaliteit shine-through caps heb meegemaakt. Die van Ducky / AKKO zijn nog wel aardig, maar double shot transperante PBT caps, ook als ze uit mooie continue doorlopende molds komen voelen toch vaak wat minder aan. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon verwend.
Persoonlijk ben ik erg tegen north facing PCBs. De extra verlichting voegt weinig toe en beperkt je een beetje. Mooie keycap sets zien er gewoon beter uit dan een lichtshow. Misschien is het de leeftijd... }:O
Daarbij komt nog dat box switches en andere single point actuatie switches ontworpen zijn voor een bepaalde hoek. Ze voelen anders aan het moment je ze omdraait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

djunicron schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:20:
[...]

Terwijl Box en Gateron "brown" (ook in andere kleuren afhankelijk van het gewicht) de betere midden-tactiles zijn; verwacht ook weer niet al teveel verschil.

Als je deze switches besteld, informeer dan even of het de 2019 versies van de Box Brown zijn. Deze hebben een MX mount (het plusje) dat wel in spec is, en niet meer dat gat aan de onderkant.
Het gat kan ervoor zorgen dat er alsnog stof in de switch komt bij regulier gebruik als er rotzooi in je bord kan komen over tijd. De klasse borden waar je naar kijkt hebben wat kleine kieren, dus die kans is er zeker.
Daarnaast zitten er iets betere veren in en maken ze dus een stuk minder (ABS) keycaps kapot. De oude box switches waren niet erg MaxKeys / GMK vriendelijk zeg maar.

Heb persoonlijk met drie soorten lube Burnt Orange (dus de zwaardere veer versie) van deze 2019 switches behandeld, en... het is de moeite niet waard. Ze worden niet soepeler, ze klinken amper anders. alleen switches met ping kan je iets verbeteren, maar je hoeft er bij box nog steeds niet echt aan te beginnen. Omdat je Gateron Brown er wel mee kunt verbeteren (subjectief), gaat mijn persoonlijke #1 brown switch award naar Gat brown, met Box op 2e plaats. (En dan dingen als MX Clears en andere fancy tactiles niet meegerekend, dat is een andere klasse)

Verschil tussen deze borden ken ik ook niet, maar ik verwacht niet al te veel verschillen in kwaliteit ervan eigenlijk.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb alleen nog MX Reds gehad, dus we gaan het zien. Ik denk dat ik voor nu de default pak, en dan kijken we daarna wel even.

Is GMMK een groot verschil wat betreft kieren/kwaliteit? Want die komt met de Gateron Browns geleverd. De meerprijs zou het me wel waard zijn als de switches en caps beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The GUI schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:42:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb alleen nog MX Reds gehad, dus we gaan het zien. Ik denk dat ik voor nu de default pak, en dan kijken we daarna wel even.

Is GMMK een groot verschil wat betreft kieren/kwaliteit? Want die komt met de Gateron Browns geleverd. De meerprijs zou het me wel waard zijn als de switches en caps beter zijn.
Ben niet zo'n fan van GMMK, maar het zijn wel prima aan te passen varianten van doorsnee "off the shelf" mechanische keyboards. Mijn grootste bezwaar tegen de huidige GMMK borden is dat ze absolute rotzooi stabilisatoren gebruiken. Vele Chinese Cherry stab kopieën zijn beter. Je kan ze wel stil krijgen, meestal, maar ze doen hun werk niet zo heel goed en ratelen nogal. Als je wat wobble hebt in je switches (tops of stem), dan kan je je hele key erop heen en weer surfen.

Verder werkt het gewoon, maar ik zou eerder een QMK / VIA compatible alternatief met makkelijk te vervangen PCB stabilisatoren kiezen persoonlijk. Slechte stabilisatoren kunnen je type ervaring op een bord toch wel behoorlijk verstoren. Er zijn genoeg mensen die GMMK prima vinden en geluk hebben dat hun stabs heel blijven en niet absurd ratelen.

Nu hebben ze in 2019 de stabs veranderd, het is nu een soort van Cherry clone, maar niet helemaal. Dat scheelt al heel wat, maar de bar is nu zo dik, dat je em niet meer gemakkelijk recht kunt buigen indien nodig.

Hier iemand die het bij het met die recente versie op video heeft gezet, meteen een aardig voorbeeld:

YouTube: Glorious GMMK TKL - Modifications (switch lubing, stab clipping, ban...

Die shift is... afgrijselijk. Buiten de herrie, zie hoe veel cap naar links en rechts kan bewegen. De enter doet dat niet. Dit kan je helaas lastig corrigeren.

Verder een aardige video, maar er zit één fout in; je moet de buitenkant van je stabs NIET met siloconen vet (dieletric grease) insmeren, dat droogt een beetje uit over de tijd en dan blijven ze plakken!!! Dat voelt zo mogelijk nog slechter aan.

Onder deze specifieke stabilizers hoef je je daarnaast geen pleisters te plakken, dit voegt bijzonder weinig toe. Als je de pootjes eronder eraf haalt en de speling in de plate corrigeert. (Papiertjes ertussen klemmen tot ze echt vast zitten), kan dit type stab de PCB uberhaubt niet raken.
(Zie 3:33 - Die zichtbare stab zit nu totaal niet recht, waarschijnlijk omdat de pleister te dik is en omdat de toleranties zo crap zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

djunicron schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:53:
[...]

Ben niet zo'n fan van GMMK, maar het zijn wel prima aan te passen varianten van doorsnee "off the shelf" mechanische keyboards. Mijn grootste bezwaar tegen de huidige GMMK borden is dat ze absolute rotzooi stabilisatoren gebruiken. Vele Chinese Cherry stab kopieën zijn beter. Je kan ze wel stil krijgen, meestal, maar ze doen hun werk niet zo heel goed en ratelen nogal. Als je wat wobble hebt in je switches (tops of stem), dan kan je je hele key erop heen en weer surfen.

Verder werkt het gewoon, maar ik zou eerder een QMK / VIA compatible alternatief met makkelijk te vervangen PCB stabilisatoren kiezen persoonlijk. Slechte stabilisatoren kunnen je type ervaring op een bord toch wel behoorlijk verstoren. Er zijn genoeg mensen die GMMK prima vinden en geluk hebben dat hun stabs heel blijven en niet absurd ratelen.

Nu hebben ze in 2019 de stabs veranderd, het is nu een soort van Cherry clone, maar niet helemaal. Dat scheelt al heel wat, maar de bar is nu zo dik, dat je em niet meer gemakkelijk recht kunt buigen indien nodig.

Hier iemand die het bij het met die recente versie op video heeft gezet, meteen een aardig voorbeeld:

YouTube: Glorious GMMK TKL - Modifications (switch lubing, stab clipping, ban...

Die shift is... afgrijselijk. Buiten de herrie, zie hoe veel cap naar links en rechts kan bewegen. De enter doet dat niet. Dit kan je helaas lastig corrigeren.

Verder een aardige video, maar er zit één fout in; je moet de buitenkant van je stabs NIET met siloconen vet (dieletric grease) insmeren, dat droogt een beetje uit over de tijd en dan blijven ze plakken!!! Dat voelt zo mogelijk nog slechter aan.

Onder deze specifieke stabilizers hoef je je daarnaast geen pleisters te plakken, dit voegt bijzonder weinig toe. Als je de pootjes eronder eraf haalt en de speling in de plate corrigeert. (Papiertjes ertussen klemmen tot ze echt vast zitten), kan dit type stab de PCB uberhaubt niet raken.
(Zie 3:33 - Die zichtbare stab zit nu totaal niet recht, waarschijnlijk omdat de pleister te dik is en omdat de toleranties zo crap zijn)
Ho ho ik ben vandaag pas begonnen en wil instappen en zoek daarvoor een goede start. Stabilisatoren aanpassen, pleisters, luben.. Ik vermoed dat onze kwaliteitseisen een 'tikje' uit elkaar liggen voor nu O-)

QMK / VIA ga ik maar eens induiken. Zal de komende tijd het forum ook maar verder door spitten. Voor nu dan een Hexgears GK707, tenzij je een alternatief instap plankje weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sele
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:53
Dus de glorious worden hier niet echt aangeraden?ze zijn anders toch populair?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
sele schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:50:
Oordeel zelf

Volgens mij niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
ParaNoja schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:46:
Er zijn verschillende soorten switches als t gaat om leds/rgb, sommige hebben een extra uitsparing voor een led (bulb!) in de onderkant, heb je rgb (zoals hierboven) en zit deze aan de onderkant van de pcb dan maakt dit weer niet uit zover ik heb begrepen. Sommige zijn doorzichtig, sommige niet.
Dus zolang je geen ledjes op je bord hebt, kun je passende switches pakken.

Bijv. mijn gateron reds/browns hebben een milky onderkant, doorzichtige bovenkant, maar rgb is goed te zien!
Ik heb geen shine thru caps.
djunicron schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:28:
[...]

Ja, maar zoals je ziet, de pootjes van de switches in dit bord moeten dus wel aan de onderkant van de mount, hier kan je dus alleen north facing in gaan zetten. De Kailh hotswap sockets zitten immers in die orientatie op het bord.

Het probleem hiermee, is dat je bij dikkere keycaps en bij bepaalde profielen interferentie gaat krijgen. Hier kan je dus bij 80% van de switches geen Cherry profile in stoppen. De lage onderkant van de middelste rij botst dan tegen de leaf-housing van de switch, omdat die nu daar onder zit ipv boven.

Box switches zijn daarnaast wat groter / stijler en geven met nog meer profielen interferentie, zoals ook b.v. DSA / KAM / NP / DSS keycaps.

Daarbij komt dat ik persoonlijk nog nooit echt goede kwaliteit shine-through caps heb meegemaakt. Die van Ducky / AKKO zijn nog wel aardig, maar double shot transperante PBT caps, ook als ze uit mooie continue doorlopende molds komen voelen toch vaak wat minder aan. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon verwend.
Persoonlijk ben ik erg tegen north facing PCBs. De extra verlichting voegt weinig toe en beperkt je een beetje. Mooie keycap sets zien er gewoon beter uit dan een lichtshow. Misschien is het de leeftijd... }:O
Daarbij komt nog dat box switches en andere single point actuatie switches ontworpen zijn voor een bepaalde hoek. Ze voelen anders aan het moment je ze omdraait...
Oke, hartstikke duidelijk. Dan wordt het dus doorzoeken naar switches. En ja, qua keycaps gebruik ik nu gewoon standaard Corsair keycaps die doubleshot zijn, geen idee welk materiaal. In princiepe is vrijwel alles wat een beetje kwalitatief oke zit dus al gewoon goed, zolang het maar past natuurlijk ;)
djunicron schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:28:

Die foto ziet er uit als een GK68X(s) ( @Miyazono ? ) ik heb de GK60X, die is op de extra rij toetsen na hetzelfde zo ver ik heb gezien, ik heb zowel PBT OEM als XDA profiles getest zonder problemen, niks gemerkt van interferentie. :?
Ben nu wel erg benieuwd of dat op deze bordjes een probleem gaat zijn, had dit nog niet eerder gehoord.

De rgb is naar mijn mening meer dan fel genoeg, 8) zie fotos
en dat is met gateron milky browns, bij daglicht zonder extra fel te zetten.

Ik kan me voorstellen dat als de rgb led mooi recht onder de doorzichtige letters van key caps zit dit er mooier uitziet dan als ze naar onder, links, rechts of boven zitten.
Maar is dit ook niet afhankelijk van plaatsing van de letters op je keycaps? Midden of links boven bijv.
En in hoe verre zie je dat dan ook echt..?

(En zoiets is toch marginaal tov hoe een bordje klopt in mijn optiek..)

Maar ik heb pbt Cherry en ABS doubleshot SA profile onderweg, morgen komt de SA set, de cherry is onderweg (ali) dus kan nog dag of week, of twee weken duren...
Zal de test resultaten melden.
Lijkt mij als SA profile geen interferentie geeft, cherry het ook niet geeft.
SA zijn toch de meest 'lompe' keycaps? :9

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 00:23 ]

@Rebbelx (en ieder op zoek naar TKL) zag net (te laat :P ) de nieuwe GK87 kit TKL RGB etc...
Ziet er ook aardig uit, indien zelfde kwaliteit als de GK60 etc zeker niet te duur...

Vanaf €73...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Redelijk voor de prijs in mijn optiek, maar ik zou eerst enkele reviews kijken, voor zover die er al zijn.
En gebruikers reviews misschien even afwachten.

Betreft t bordje, niet mijn ding, ik geef de voorkeur aan high-profile cases...
Ik heb liever de switches en keycaps 'veilig' achter een rand, en vindt dit er ook mooier uitzien.
Ik hoef geen disco onder me vingers...
Betreft t merk, ik heb hun muis, muis bungee en muis mat..
:P bevallen goed!

@Sandoor_MBA gaf al een goede link, van Badseed Tech.

The GUI schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:24:

Ho ho ik ben vandaag pas begonnen en wil instappen en zoek daarvoor een goede start. Stabilisatoren aanpassen, pleisters, luben.. Ik vermoed dat onze kwaliteitseisen een 'tikje' uit elkaar liggen voor nu O-)

QMK / VIA ga ik maar eens induiken. Zal de komende tijd het forum ook maar verder door spitten. Voor nu dan een Hexgears GK707, tenzij je een alternatief instap plankje weet?
Ik neem aan dat je wel eens met lego iets hebt gemaakt?
:P
Dan kun je ook een hotswap kit bestellen en zelf switches er in zetten.
Is echt niet moeilijker. ;)

Bijvoorbeeld de GK6 serie, switches en keycaps. Ben je rond de €100 klaar. 8) En allicht uurtje plezier alvorens te gaan typen...
Andere mogelijkheid is idd kant en klaar.
Afhankelijk van je formaat is er best wel keuze.

QMK/VIA support is wel makkelijk als je van alle layers etc gebruik wilt maken.
De GK6 serie heeft eigen (zo zo) software, en een opensource alternatief.

[ Voor 14% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 00:50 ]

• Miyazono
ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:07:
[...]
Die foto ziet er uit als een GK68X(s)
Is inderdaad the GK68x ja. En de leds zien er goed uit ja :)
The GUI schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:24:
[...]

Mwah, zoals je in die video ziet, zijn die GMMK stabilisatoren ook voor beginners niet echt acceptabel. En de benodigde mods zijn een kleine moeite. En tja, zoals je ziet op 3:33 in die video, het zit standaard gewoon niet helemaal lekker in elkaar. Maar niet iets wat heel lastig te corrigeren is. Maar goed, ben ook mensen tegengekomen die juist ratelende stabilisatoren prettig vonden, dus ach.
Maar goed, als je echt niets wilt modden, dan kan je beter Ducky of een van die andere borden kopen dan een GMMK.
Simpelweg geen ervaring mee. Diverse mensen in de hobby hebben ze geprobeerd en goed bevonden. Niet iets wat ik persoonlijk zou bestellen, maar wie weet als ik ze een keer voor een ander bouw dat ik om ben, of als iemand ze eens heeft staan in een bordje.
ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:07:
[...]

ik heb zowel PBT OEM als XDA profiles getest zonder problemen, niks gemerkt van interferentie. :?
Ben nu wel erg benieuwd of dat op deze bordjes een probleem gaat zijn, had dit nog niet eerder gehoord.

De rgb is naar mijn mening meer dan fel genoeg, 8) zie fotos
en dat is met gateron milky browns, bij daglicht zonder extra fel te zetten.

[...]
Maar ik heb pbt Cherry en ABS doubleshot SA profile onderweg, morgen komt de SA set, de cherry is onderweg (ali) dus kan nog dag of week, of twee weken duren...
Zal de test resultaten melden.
Lijkt mij als SA profile geen interferentie geeft, cherry het ook niet geeft.
SA zijn toch de meest 'lompe' keycaps? :9
OEM (en dus ook Corsair / Razer caps) hebben geen last van interferentie. Dat is ook een beetje waarom zoveel fabrikanten dat gebruiken. En persoonlijk moet ik zeggen dat ik de kuiltjes van kwaliteits OEM caps ook gewoon prettig vind, misschien wel prettiger dan GMK Cherry.

XDA is wijd genoeg, pas als ze >1,6mm dik zijn ga je interferentie krijgen. Dus het standaard KBDFans spul is ook geen probleem.

Wellicht dat je met die PBT Cherry set dan dus wel problemen krijgt. Nahjah, problemen, als je de bodem raakt, raak je dus wellicht straks de top van je switch.
SA heeft ook ruim voldoende clearance. Het zijn echt vooral die paar profielen die ik daar noemde.
Miyazono schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:49:
[...]

Is inderdaad the GK68x ja. En de leds zien er goed uit ja :)
Zal morgen wel met en zonder keycaps een foto posten 8) Disco!
Wil toch de browns erop zetten.
En verwacht de SA caps al rond 9u s'morgens!

djunicron schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:52:
OEM (en dus ook Corsair / Razer caps) hebben geen last van interferentie. Dat is ook een beetje waarom zoveel fabrikanten dat gebruiken. En persoonlijk moet ik zeggen dat ik de kuiltjes van kwaliteits OEM caps ook gewoon prettig vind, misschien wel prettiger dan GMK Cherry.

XDA is wijd genoeg, pas als ze >1,6mm dik zijn ga je interferentie krijgen. Dus het standaard KBDFans spul is ook geen probleem.

Wellicht dat je met die PBT Cherry set dan dus wel problemen krijgt. Nahjah, problemen, als je de bodem raakt, raak je dus wellicht straks de top van je switch.
SA heeft ook ruim voldoende clearance. Het zijn echt vooral die paar profielen die ik daar noemde.
Ik type nu op me Jukebox XDA set, geen problemen, maar de caps zijn denk ik geen 1,6mm dik...
Heb ook niet echt iets bij de hand dit te meten.
Typen overigens heerlijk! Vond bpt OEM (geen double shot) iets minder fijn.

Zag dat ik ook nog een setje XDA onderweg heb |:( dacht dat ik dsa had besteld...

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:46:
[...]

Ik neem aan dat je wel eens met lego iets hebt gemaakt?
:P
Dan kun je ook een hotswap kit bestellen en zelf switches er in zetten.
Is echt niet moeilijker. ;)

Bijvoorbeeld de GK6 serie, switches en keycaps. Ben je rond de €100 klaar. 8) En allicht uurtje plezier alvorens te gaan typen...
Andere mogelijkheid is idd kant en klaar.
Afhankelijk van je formaat is er best wel keuze.

QMK/VIA support is wel makkelijk als je van alle layers etc gebruik wilt maken.
De GK6 serie heeft eigen (zo zo) software, en een opensource alternatief.
Ja lang geleden! :P Gisteren was ik vooral nog heel veel aan het uitvogelen. Ondertussen weet ik ook wat QMK/VIA support inhoudt bijvoorbeeld. En ja, ik wil zeker een hotswap kit vanwege de flexibiliteit. Alleen ik hoef niet te beginnen met een case van €200. Bedankt voor deze tip, ik ga hem bekijken!
djunicron schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:52:
[...]

Mwah, zoals je in die video ziet, zijn die GMMK stabilisatoren ook voor beginners niet echt acceptabel. En de benodigde mods zijn een kleine moeite. En tja, zoals je ziet op 3:33 in die video, het zit standaard gewoon niet helemaal lekker in elkaar. Maar niet iets wat heel lastig te corrigeren is. Maar goed, ben ook mensen tegengekomen die juist ratelende stabilisatoren prettig vonden, dus ach.
Maar goed, als je echt niets wilt modden, dan kan je beter Ducky of een van die andere borden kopen dan een GMMK.

[...]

Simpelweg geen ervaring mee. Diverse mensen in de hobby hebben ze geprobeerd en goed bevonden. Niet iets wat ik persoonlijk zou bestellen, maar wie weet als ik ze een keer voor een ander bouw dat ik om ben, of als iemand ze eens heeft staan in een bordje.

[...]
Ik wil best modden. Alleen wel na een vliegende start :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
In het kader van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-Y-s__-XJCLf5KvI198NQzt4uI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EoS02zUgNvVZpPTI6lO8oUtN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmNb3kfjq_JtFYXO4FqcNsg1XWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t02h1HrvLRvzXFus9qyWXjnW.jpg?f=fotoalbum_large

Hij moet nog wat TLC met een schuurpapiertje en de keycaps zijn nog onderweg uit China maar bij dezen mijn budget hand-soldered 68-key mechanisch toetsenbord

Kostenplaatje:
  • 90x Gateron Brown €19,99
  • Keycaps €18.89
  • Teensy 2.0 microcontroller clone €3.72
  • "Costar" stabilizers €4.39
  • 100x 1N4148 Diodes €1,50
Totaal: €48,58

Dingen die ik had liggen of zelf kon maken:
  • 3D geprinte behuizing ca €3.50 aan PLA
  • Bedrading
  • Soldeertin
  • Soldeerapparatuur
  • Mini-usb kabeltje
  • 12x M3x12 metaalschroef
  • Rubberen voetjes (zelfklevend)
  • Heel veel geduld
Ik had kunnen besparen op de keycaps door een 5 euro 104-key setje van aliexpress te halen maar dan moest ik ook wat 1.75u keys printen en dat vind ik zonde van de uiteindelijke look. Verder heb ik gekozen voor kwalitatief iets betere (en teveel) switches. Als ik helemaal low-budget was gegaan was ik voor ik denk ongeveer 30 euro ook klaar kunnen zijn

Credits

Try SCE to Aux

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Voor mijn toetsenbord zoek ik eigenlijk een kek geeky afdek-dingetje, mooi lapje stof ofzo :+ Niet zoals vroegah zo'n plastic hardcover, maar een simpel doekje met misschien microvezel van binnen. Kom alleen uit bij plakkers voor op macbook-tobo's en lappen voor over de pianotoetsen :P Vermoed dat misschien hier genoeg folks zitten die aan hetzelfde denken (alhoewel sleeves voor vervoer meer common is gok ik).

De reden dat ik het bij de G915 wil: stof er tussenuit krijgen is een gedoe, kan ook niet de keycaps eraf halen want die bevestiging is erg fragiel. Borstel of kwastje scoren staat op de lijst maar voorkomen...
Een vriend van me is van de G915 afgestapt om die reden: keycap vloog eraf en niet meer terug te plaatsen, maar kon niet nieuwe keycap krijgen..dus hele tobo moeten retouren 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 26-11-2020 11:16 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:55
Zeer geschikt als introductie met modden. Zeker met hotswap heb je genoeg om het één en ander te proberen. Stabs verwisselen, bandaiden, foam toevoegen, etc. En je hebt de ruimte om met switches te experimenteren! Want van een switch tester ben ik zelf niet heel veel wijzer geworden. Actief gebruik is toch nét iets anders. Waardeloze stabs komen met regelmaat voor, ook op duurdere bordjes. M'n Massdrop CTRL HP had ook afschuwelijke stabs. Degelijke gekocht, netjes clipped 'n lubed en het verschil is de wereld!

Het draait ook allemaal om het prutsen en knutselen. Wil je dat niet ben je beter af met een Varmillo of een degelijke Ducky... :P

• Klaus F.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-08 21:46
Hallo,

Ben niet zo thuis in het toetsenbordgebeuren, vergeef mij a.u.b.
Behalve enig typecomfort, (er is wel een ondergrens) ben ik vooral op zoek naar een bord dat elke letter specifiek en apart verlicht.
De Logitech 915 kwam enigszins in de buurt, maar ik heb op geen enkele manier de software aan de praat kunnen krijgen. Daardoor dus ook niet kunnen testen of het verlichte logo uit kon worden gezet.
De nadruk ligt dus vooral op esthetisch vlak.

Zijn er nog andere merken die de nadruk leggen op gerichte verlichting per letter in plaats van diffuus?
Bij voorbaat dank,

• sele
Lyrics schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:05:
[...]

Zeer geschikt als introductie met modden. Zeker met hotswap heb je genoeg om het één en ander te proberen. Stabs verwisselen, bandaiden, foam toevoegen, etc. En je hebt de ruimte om met switches te experimenteren! Want van een switch tester ben ik zelf niet heel veel wijzer geworden. Actief gebruik is toch nét iets anders. Waardeloze stabs komen met regelmaat voor, ook op duurdere bordjes. M'n Massdrop CTRL HP had ook afschuwelijke stabs. Degelijke gekocht, netjes clipped 'n lubed en het verschil is de wereld!

Het draait ook allemaal om het prutsen en knutselen. Wil je dat niet ben je beter af met een Varmillo of een degelijke Ducky... :P
Ik ga de glorious eens proberen,ik bestel dan best een iso indeling en azerty caps?
2Dutch schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:57:
Voor mijn toetsenbord zoek ik eigenlijk een kek geeky afdek-dingetje, mooi lapje stof ofzo :+ Niet zoals vroegah zo'n plastic hardcover, maar een simpel doekje met misschien microvezel van binnen. Kom alleen uit bij plakkers voor op macbook-tobo's en lappen voor over de pianotoetsen :P Vermoed dat misschien hier genoeg folks zitten die aan hetzelfde denken (alhoewel sleeves voor vervoer meer common is gok ik).

De reden dat ik het bij de G915 wil: stof er tussenuit krijgen is een gedoe, kan ook niet de keycaps eraf halen want die bevestiging is erg fragiel. Borstel of kwastje scoren staat op de lijst maar voorkomen...
Een vriend van me is van de G915 afgestapt om die reden: keycap vloog eraf en niet meer terug te plaatsen, maar kon niet nieuwe keycap krijgen..dus hele tobo moeten retouren 8)7
Ik heb enkel acryl hardcases gevonden tot nu toe.
En die zijn nog prijzig ook, :P tenminste ik vind €20+ voor zo iets veel (me 60% keyboard kit was t dubbele...)

Je zou een leuke grote zakdoek of zo op maat kunnen knippen en van een elastieken rand kunnen voorzien...
O-) Of een leuk mech bordje halen...

Klaus F. schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:23:
Hallo,

Ben niet zo thuis in het toetsenbordgebeuren, vergeef mij a.u.b.
Behalve enig typecomfort, (er is wel een ondergrens) ben ik vooral op zoek naar een bord dat elke letter specifiek en apart verlicht.
De Logitech 915 kwam enigszins in de buurt, maar ik heb op geen enkele manier de software aan de praat kunnen krijgen. Daardoor dus ook niet kunnen testen of het verlichte logo uit kon worden gezet.
De nadruk ligt dus vooral op esthetisch vlak.

Zijn er nog andere merken die de nadruk leggen op gerichte verlichting per letter in plaats van diffuus?
Bij voorbaat dank,
Kort door de bocht: Dit kunnen veel mech bordjes via de software, of de reeds ingebouwde effecten.
Persoonlijk nog niet mee bezig geweest. Mijn bordje (GK60X) heeft een modus dat bij elke aanslag de rgb onder de toets licht geeft.

Om je keuze makkelijker te maken:

Welke lay-out wil je?
Wil je backlight? Ja per key!
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
*Wat voor games speel op je keyboard?

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 15:47 ]

@Miyazono als beloofd, met double shot ABS SA keycaps, vers binnen vanochtend!
Dus je ziet nu de slechtst mogelijke lichtshow :P En Sorry zal voortaan eerst koffie drinken voor ik foto's maak ;) Maar geen zin weer de keycaps er af te halen...
De keycaps laten dus totaal geen licht door, ik meen dat bij de dunne BPT caps die ik eerder er op had (coral sea) wel een beetje meer licht te zien was. Ook de Jukebox die ik noemde in XDA profile liet iets meer licht 'lekken'.
Uiteraard verschilt dit ook per profile...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM2CB_VlBK4CvrAVMsKJatXo4Xs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUxMdy3c7avxevrTTmTCj8af.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epO3cylImQbyFgv1EvpQWjP5Tsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNJElmulTakAAmZrw75tfgMo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9Jz-uC76YZ_8xdQMOyslJ8HPtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFAnjOfsaoHH3dsnJ7yKZGiu.jpg?f=fotoalbum_tile

• Miyazono
ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:13:
@Miyazono als beloofd, met double shot ABS SA keycaps, vers binnen vanochtend!
Dus je ziet nu de slechtst mogelijke lichtshow :P En Sorry zal voortaan eerst koffie drinken voor ik foto's maak ;) Maar geen zin weer de keycaps er af te halen...
De keycaps laten dus totaal geen licht door, ik meen dat bij de dunne BPT caps die ik eerder er op had (coral sea) wel een beetje meer licht te zien was. Ook de Jukebox die ik noemde in XDA profile liet iets meer licht 'lekken'.
Uiteraard verschilt dit ook per profile...
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Oh ja, dat zier er inderdaad wel tof uit. Ook zonder shine-through keycaps heeft het een mooi effect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Miyazono En je kunt goed zien dat de switches (milky browns van Gateron) led licht doorlaten.
Ondanks dat ze dus niet doorzichtige onderkant hebben. ;)

Ik vermoed dat als je shine thru caps hebt, je iig bij dit bordje (GK60X) de lichtsterkte omlaag gaat moeten zetten...
De laatste foto is genomen met een (led) lamp boven de tafel er bij aan, dus veel tegen licht.
En desondanks zie je de rgb goed.

Hoop dat het helpt een beter beeld te vormen van wat je wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 15:42 ]

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden. Zie ze regelmatig voorbij komen op Youtube en bij vrienden. Nu mijn pc langzaam aan compleet is, wil ik er een gaan bestellen.

Wil er graag eentje met redelijk stille toetsen en met F-keys bovenin. Numpad hoeft dan weer niet.

Mijn oog was gevallen op een Drop ENTR in het groen/grijs. Alleen de beschikbaarheid laat wel een beetje te wensen over. Incl. verzending komt hij op 120 euro van Amazon.

Heeft iemand nog leuke tips qua vergelijkbare bordjes voor liefst iets goedkoper?

Wil eerst eens gewoon gaan typen en later kijken wat ik wil veranderen/upgraden qua switches etc.

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 26-11-2020 15:42 ]

there's no tweak without the tweaker

virtualJac schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:42:
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden. Zie ze regelmatig voorbij komen op Youtube en bij vrienden. Nu mijn pc langzaam aan compleet is, wil ik er een gaan bestellen.

Wil er graag eentje met redelijk stille toetsen en met F-keys bovenin. Numpad hoeft dan weer niet.

Mijn oog was gevallen op een Drop ENTR in het groen/grijs. Alleen de beschikbaarheid laat wel een beetje te wensen over. Incl. verzending komt hij op 120 euro van Amazon.

Heeft iemand nog leuke tips qua vergelijkbare bordjes voor liefst iets goedkoper?

Wil eerst eens gewoon gaan typen en later kijken wat ik wil veranderen/upgraden qua switches etc.
Er zijn veel mogelijkheden voor dezelfde prijsklasse ja.

Welke lay-out wil je? Zoals ik lees TKL
Wil je met of zonder numpad? Zonder
Wil je backlight?
Wat je is je budget? 120 hele euros
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Welke lay-out wil je? TKL met F'keys
Wil je backlight? Ja, vind ik wel leuk. Hoeft niet per se RGB te zijn, mag wel.
Welke MX Switch prefereer je? Geen ervaring mee, maar in theorie zoals ik lees brown.
Wat je is je budget? 120 hele euros. Is wel bovenkant van het budget. Liefst iets minder.
Wil je macro toetsen? Hoeft niet, mag wel.
Doel van het keyboard? Beetje gamen, media, af en toe thuiswerken.
Wat weet je al?
*Wat voor games speel op je keyboard? WoW, CoD straks Cyberpunk

Zoveel mogelijk van je lijstje even ingevuld.

there's no tweak without the tweaker

virtualJac schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:57:
Welke lay-out wil je? TKL met F'keys
Wil je backlight? Ja, vind ik wel leuk. Hoeft niet per se RGB te zijn, mag wel.
Welke MX Switch prefereer je? Geen ervaring mee, maar in theorie zoals ik lees brown.
Wat je is je budget? 120 hele euros. Is wel bovenkant van het budget. Liefst iets minder.
Wil je macro toetsen? Hoeft niet, mag wel.
Doel van het keyboard? Beetje gamen, media, af en toe thuiswerken.
Wat weet je al?
*Wat voor games speel op je keyboard? WoW, CoD straks Cyberpunk

Zoveel mogelijk van je lijstje even ingevuld.
Belangrijk is wil je kunnen wisselen van switches in de toekomst, dan is hotswap bordje wel zo makkelijk. :)

Aan de bovenkant van je budget is bijv. de ID80 kit
Stukje terug staat van medetweaker fotos en review.

Andere meer betaalbare kit mogelijkheid is bijv. GK87

Of kant en klaar de EP84

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden en geven mede tweakers er nog enkele.

• Klaus F.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-08 21:46
ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:56:
[...]

Kort door de bocht: Dit kunnen veel mech bordjes via de software, of de reeds ingebouwde effecten.
Persoonlijk nog niet mee bezig geweest. Mijn bordje (GK60X) heeft een modus dat bij elke aanslag de rgb onder de toets licht geeft.

Welke lay-out wil je?
Wil je backlight? Ja per key!
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Allereerst hartelijk dank voor je reactie,
Ik merk dat ik niet duidelijk genoeg mijn vraag heb gesteld, excuus daarvoor.
Het gaat me dus niet er om dat ik alle letters apart kan verlichten of een kleurtje geef.
Ik ben op zoek naar een toetsenbord dat de letters niet diffuus verlicht zodat het licht niet vanonder de keycap doorkomt.
Vrijwel alle toetsenborden die ik tegenkom hebben dit in zekere mate, soms is zelfs de hele achterplaat verlicht.
Klaus F. schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:56:
[...]

Allereerst hartelijk dank voor je reactie,
Ik merk dat ik niet duidelijk genoeg mijn vraag heb gesteld, excuus daarvoor.
Het gaat me dus niet er om dat ik alle letters apart kan verlichten of een kleurtje geef.
Ik ben op zoek naar een toetsenbord dat de letters niet diffuus verlicht zodat het licht niet vanonder de keycap doorkomt.
Vrijwel alle toetsenborden die ik tegenkom hebben dit in zekere mate, soms is zelfs de hele achterplaat verlicht.
Alle keycaps "lekken' licht..
Zie ook mijn foto's enkele post terug. Geeft een beter beeld. :*) Ondanks mijn alles behalve fotografische kwaliteit.
Het ene profiel zie je meer van de rgb als de ander...

Uiteraard zit er verschil tussen rgb/led en zijn er bordjes met rgb (aansluiting) aan de onderzijde van de pcb.

[ Voor 12% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 17:23 ]

• Sandoor_MBA
Ok rare vraag misschien maar ik doe toch een gooi....

Mijn GK61, Gateron yellow's en Bento Knock off PBT keycaps mooi binnen. Krytox check, keycap puller check, switch puller check!

Alleen.... mijn bij Alie bestelde switch opener ligt zogenaamd al weken in 'my country' maar ik ben bang dat deze nooit gaat komen. En ik heb geen zin eeuwig te wachten voor alleen een switch opener.

Daarom: Is er iemand in de buurt van DH waarvan ik een switch opener (evt. met een lube station) zou kunnen lenen?
Sandoor_MBA schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:22:
Ok rare vraag misschien maar ik doe toch een gooi....

Mijn GK61, Gateron yellow's en Bento Knock off PBT keycaps mooi binnen. Krytox check, keycap puller check, switch puller check!

Alleen.... mijn bij Alie bestelde switch opener ligt zogenaamd al weken in 'my country' maar ik ben bang dat deze nooit gaat komen. En ik heb geen zin eeuwig te wachten voor alleen een switch opener.

Daarom: Is er iemand in de buurt van DH waarvan ik een switch opener (evt. met een lube station) zou kunnen lenen?
:S switch opener is het enige wat ik tot nu toe binnen heb na me Ali streak....
Maar niet in de buurt helaas...

• Sandoor_MBA
ParaNoja schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:25:
[...]

:S switch opener is het enige wat ik tot nu toe binnen heb na me Ali streak....
Maar niet in de buurt helaas...
Hoe lang duurde het bij je? En welke opener is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:25:
[...]

Hoe lang duurde het bij je? En welke opener is het?
Woon in (Noord) Rotterdam. Kan je wel een 3D geprinte geven? Heb een aantal collega's die in Den Haag wonen, misschien dat die er een paar in je brievenbus kunnen gooien onderweg terug van werk?

Edit; en ach, opsturen kan ook altijd. Dan stop ik er twee in een bubbel envelop desnoods?

Ik raad daarnaast sowieso plastic en niet metalen openers aan. Met beleid openen zorgt dat je veel minder speling in de bovenkant van je switch krijgt. Anders moet je ook meteen met switch films aan de slag om dat weer te corrigeren. Zie regelmatig in streams en op youtube mensen zo'n beetje die switches in erin dunken alsof ze haast hebben... En daarna gaan ze iedere milimeter van de stem inspecteren en 5 maal aflikken voordat ie weer dicht gaat. Dat is een beetje verkeerd om als je het mij vraagt.

[ Voor 44% gewijzigd door djunicron op 26-11-2020 17:32 ]

• Sandoor_MBA
djunicron schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:30:
[...]

Woon in (Noord) Rotterdam. Kan je wel een 3D geprinte geven? Heb een aantal collega's die in Den Haag wonen, misschien dat die er een paar in je brievenbus kunnen gooien onderweg terug van werk?
Dat zou geweldig zijn, ik stuur je een PM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Switch opener Zover ik nog kan zien duurde dat toch wel een dag of 11..
Maar momenteel is volgens mij alle shipping langzamer. (en deze had ik begin November bestelt)
Ik heb nog niks binnen van mijn 11 bestellingen op 11/11*

*jawel harley quinn hempje voor een vriendin.. :(

Zie dat t al gelukt is! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 26-11-2020 17:35 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik kom toch maar weer eens buurten in dit topic. Wel een beetje laat aangezien het morgen al BF is, maar goed.

Na vijf jaar een pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) te hebben gebruikt wil ik toch iets anders. Waarom?

- Door het thuiswerken mis ik mijn numpad. Dus terug naar full size.
- M'n handen toen tegenwoordig pijn door de hoogte van het toetsenbord. Bijkomend gevolg is dat ik steeds meer typfouten ga maken. Een standaard Dell low profile rubberding is voor mij een verademing qua inspanning. Het moet dus een low profile toetsenbord worden.
- Ik heb nu de Cherry Brown switches, maar van mij mag 'ie best meer klikken (zowel qua gevoel als geluid). Blue it is. :+

Daarnaast moet het draadloos zijn en backlit.

Wat heb ik op het oog? Eerst m'n zinnen gezet op de Logitech G915, maar dankzij de achterlijke layout (korte, hoge enter en kleine linkershift) en de toch wel erg hoge prijs valt dit model voor mij af. Dankzij een post in een ander topic kwam ik op de Keychron K1 104-key uit. Stuk betaalbaarder en lijkt aan alle eisen te voldoen. Toch lees ik heel veel negatieve ervaringen over de bouwkwaliteit en het tegenvallen van Gateron switches tov o.a. Kailh. Ik twijfel dus of ik hier geld aan moet gaan uitgeven..

Zijn er nog andere toetsenborden die ik kan overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sele
Vraagje,als ik op Ali gateron Brown of eender welke kleur bestel,wat is de kwaliteit daar van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebbelx schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:51:
[...]

Dat is zeker geen moeite... Op welke manier doe ik dit het beste ?

EDIT: Net even online proberen recorden maar kan je amper horen. Ik heb ook geen mike om te mee op te nemen hoor. Dat zal dus helaas niet lukken
Of je legt je telefoon er ff voor... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S_Chief schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:02:

Daarnaast moet het draadloos zijn en backlit.

Wat heb ik op het oog? Eerst m'n zinnen gezet op de Logitech G915, maar dankzij de achterlijke layout (korte, hoge enter en kleine linkershift) en de toch wel erg hoge prijs valt dit model voor mij af. Dankzij een post in een ander topic kwam ik op de Keychron K1 104-key uit. Stuk betaalbaarder en lijkt aan alle eisen te voldoen. Toch lees ik heel veel negatieve ervaringen over de bouwkwaliteit en het tegenvallen van Gateron switches tov o.a. Kailh. Ik twijfel dus of ik hier geld aan moet gaan uitgeven..

Tja, het is momenteel "mode" en ook ergens wel een terechte voorkeur voor keyboards om wat kleiner te zijn dan full size.

Draadloos + LEDjes, zeker per key, betekend natuurlijk vooral veel meer stroom gebruik. Er zijn inderdaad wel wat meer keyboards te krijgen met wireless, maar het moment dat je al dit soort wensen gaat opstapelen blijven er inderdaad maar een paar opties over.

Er zou een nieuw Havit (en dus ook aantal andere US / EU rebrands) keyboard aan komen met Kailh Low profile (Dus als op de 915, maar dan een moderne uitvoering) met BLE support.

Persoonlijk zou ik niet bang zijn voor zowel Gateron als Kailh. Maar de één als hogere kwaliteit dan de ander bestempelen zou ik zeker niet doen. Beide merken hebben goede en wat minder goede switches, maar het is meer een voorkeurs dingetje.Je kan het niet zo generaliseren. Maar; Kailh Box clickies zijn wel simpelweg de beste op de markt met hun vrij unieke design.

Dat neemt niet weg dat ik Gateron Green nog steeds zeer goede clickies vind. Misschien wel de beste click-jacket switch op de markt.

Maar die wil je dus niet, want dat is een wat zwaardere switch die een aardige bump heeft.
Indien je "blue" wilt maar iets niet vermoeids, kom je inderdaad bij Kailh uit:

- Met 3.4mm hoogte, normale mechanishe keyboard hoogte dus, kom je bij Box White. Een lichte switch met een mooi consistent gevoel en een dunne clickbar. Als je tegen het dubbele clickje kunt kwa geluid en er tijdens online vergaderingen omheen kunt werken zeker een aanrader.
- Choc clickies zijn er ook, die hebben heel korte travel. Moet je van houden, ik vind ze door de clicker iets te kort. PG-1360 is de meest recente, ik geloof ook witte clicky die ze hebben, naar PG1350 blue, maar die is een fractie zwaarder.

Hier een korte omschrijving;
YouTube: Havit HV-KB395L keyboard review (Kailh Choc / Kaihua PG1350 Blue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sele schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:42:
Vraagje,als ik op Ali gateron Brown of eender welke kleur bestel,wat is de kwaliteit daar van?
Ik heb goede ervaringen met DYE heb me gaterons brown en reds daar besteld.
Vergeet niet daarna een berichtje te sturen dat het tof zou zijn dat hij aangeeft onder de €20 is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Hmm, ik heb een toetsenbord op het oog. Namelijk de Cooler Master CK350, want deze komt goed uit de tests en bied veel waar voor z'n geld, aldus hardware.info in een round-up. Deze is verkrijgbaar in Outemu Red en Outemu Brown. De Brown is niet goed verkrijgbaar en ook een stukje duurder. De Red is nu redelijk goed afgeprijsd (effectief verschil is 13 euro). Ik game wel, maar ik typ ook veel, en afgaande op de topic-start (waarbij er gezegd wordt dat Brown een goede all-round is), heb ik mijn oog laten vallen op Brown. Maar omdat de verkrijgbaarheid redelijk slecht is, vraag ik mij af of deze überhaupt nog in de korting komt voor BF.

Denken jullie dat het het waard is om 13 euro meer te betalen voor Brown, of moet ik de korting pakken die van toepassing is op de Red? Ik kom van een Logitech G213 Prodigy. Heb altijd al membraan gehad, maar wil nu overstappen naar mechanisch (want ik word knettergek van stroeve toetsen). Heb dus geen ervaring met mechanische toetsenborden, behalve het proberen bij anderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anonymoussaurus op 27-11-2020 10:14 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
S_Chief schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:02:
Ik kom toch maar weer eens buurten in dit topic. Wel een beetje laat aangezien het morgen al BF is, maar goed.

20% Black Friday korting nu bij Keychron dus wellicht toch nog eens overwegen.

Edit; $55 voor de TKL K1 en $65 voor de 104-key lijkt me een goede deal!

[ Voor 4% gewijzigd door Sandoor_MBA op 27-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ParaNoja heb je een 3d geprinte switchopener al geprobeerd of een aanbeveling voor een variant?

Als jet gewoon prima werkt vraag ik wel aan één van mijn zwagers om er één te printen :)

@Sandoor_MBA Bedankt voor de tip :)
Nu mezelf nog inhouden :+

@djunicron Ik ben aan het kijken naar een kleiner bord en zo ongeveer alles wat ik doe is vlak daarna 'in' of populair lijkt het wel (nee ik ben geen trendsetter ofzo maar dit patroon begint op te vallen :( ).

Maar ik snap de 'trend' wel. Ik heb mijn huidige PC, het grootste deel toendertijd gebouwd voor specifieke productiviteits dingen en daarbij was een numpad essentieel. Dat is ondertussen vrijwel gestopt en ik game veel meer.
Verder wil ik alles op mijn bureau veel kleiner, compacter en minimalistisch er dus waarom het toetsenbord ook niet.
Plus er zijn de laatste tijd gewoon veel mooie opties bijgekomen daarvoor :)

En een aantal bekende techtubers promoten het ook aardig wat ook helpt bij de populariteit :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Na 2,5 dag lezen, kijken, zoeken heb ik zojuist mijn bestelling geplaatst:

- GK87S hotswap kit
- Gateron milky Brown
- Big F Dye Sub Keycaps

Nog wat o-ringen en een foam matje voor het proberen.

Nu wachten tot 22 december. Ben dan ook bijna jarig dus een mooi cadeautje voor mezelf :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:21:
@ParaNoja heb je een 3d geprinte switchopener al geprobeerd of een aanbeveling voor een variant?

Als jet gewoon prima werkt vraag ik wel aan één van mijn zwagers om er één te printen :)

@Sandoor_MBA Bedankt voor de tip :)
Nu mezelf nog inhouden :+

@djunicron Ik ben aan het kijken naar een kleiner bord en zo ongeveer alles wat ik doe is vlak daarna 'in' of populair lijkt het wel (nee ik ben geen trendsetter ofzo maar dit patroon begint op te vallen :( ).

Maar ik snap de 'trend' wel. Ik heb mijn huidige PC, het grootste deel toendertijd gebouwd voor specifieke productiviteits dingen en daarbij was een numpad essentieel. Dat is ondertussen vrijwel gestopt en ik game veel meer.
Verder wil ik alles op mijn bureau veel kleiner, compacter en minimalistisch er dus waarom het toetsenbord ook niet.
Plus er zijn de laatste tijd gewoon veel mooie opties bijgekomen daarvoor :)

En een aantal bekende techtubers promoten het ook aardig wat ook helpt bij de populariteit :+
De goede switch opener is jammer genoeg van Thingiverse en andere sites afgehaald, omdat het design copyrighted is geworden. Nu heb ik nog de oude (2018?) file met andere licentie, ik mag deze alleen niet digitaal verspreiden. Er is een versie die er heel erg op lijkt:

https://www.thingiverse.com/thing:4021392

Deze heeft ook meteen Kailh openers. De retentie klauw is echter veelste groot en sterk. die kan je eerlijk gezegd beter afknippen, het zijn wel dezelfde pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Ik ben in de markt voor een nieuw toesenbord, nu ik de hele dag thuis werk begin ik mij erg te storen aan mijn laptop toetsenbord namelijk.

Bij de gewone PC had ik een logitech g19 (dus met een display). Nu heb ik al heel lang geen toetsenbord meer gekocht maar eigenlijk wil ik beiden gaan vervangen door een nieuw toetsenbord dat prettig tikt én om casual te gamen.

Ik heb de TS goed doorgenomen maar ben er ook al wel achter dat er veel meer is dan alleen cherry. (en zie nu door de bomen het bos even niet meer)

RGB is voor mij niet nodig (maar als het uit kan is het ook geen probleem) ik zou wel graag een num pad hebben en een ingebouwd display (omdat ik dat gewend ben, maar volgens mij is dat tegenwoordig vrijwel onmogelijk om te krijgen). Een duidelijke aanslag vind ik wel prettig maar het liefst wel een beetje stil (tijdens VC's is het nogal irritant als iemand snel mee zit te tikken om aantekeningen te maken).

Aangezien het nu black friday is, is het wellicht een goed moment om tot aanschaf over te gaan. Zijn er nog belangrijke punten die ik mis? Of hebben jullie misschien een goede tip?

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:21:

Nope, heb een alu gekocht op Ali.
Maar nog geen tijd gehad om aan luben te beginnen, en mijn mini lube station is nog onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The GUI schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:21:
Na 2,5 dag lezen, kijken, zoeken heb ik zojuist mijn bestelling geplaatst:

- GK87S hotswap kit
- Gateron milky Brown
- Big F Dye Sub Keycaps

Nog wat o-ringen en een foam matje voor het proberen.

Nu wachten tot 22 december. Ben dan ook bijna jarig dus een mooi cadeautje voor mezelf :9
Ik vindt ook zonder demping, ik wil eigenlijk siliconen demper maar geen idee waar(van) te halen/maken,
klinkt mijn GK60X al heel redelijk. Luben zal ongetwijfeld nog een groter verschil maken.

Moet wel zeggen dat me nieuwe keycaps een groot verschil maken.
@djunicron zei dit ook al.
Double shot ABS klinkt echt anders als PBT.
Ben nu wel erg benieuwd naar doubleshot PBT in vergelijking tot double shot ABS.
De PBT voelen minder glad, en denk dat dat mijn voorkeur heeft.
Maar ik heb geen zelfde profile in ABS en PBT dus echt 1 op 1 kan ik het (nog) niet vergelijken.
;)
Uiteraard is profile persoonlijke voorkeur.
Tot nu toe vindt ik XDA en SA het fijnst kloppen. 8)7
Maar mijn OEM keycaps zijn wel van de minste kwaliteit, dat kan een rol spelen...
Voelen erg dun aan, en klinken erg hol.
Dus zal moeten gaan kijken naar Double shot PBT SA en XDA profile :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Hm... de Zeal Sakurio switches die ik op het oog had zijn nu 15% afgeprijst ivm black friday, 8,95 voor 10 switches ipv 10,95 voor 10 switches... Scheelt toch weer 14 euro met 70 switches, helaas wel 13 euro verzenden :(. In combinatie met lube spulletjes, foam, keyboard zelf, en keycaps gaat het helaas toch nog boven de 200 euro dan. Ik denk er nog wel even een paar uurtjes over na :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:49
Sorry voor de repost, maar ik was nog benieuwd of iemand ervaring heeft met de fabrikant Infinikeys.

Ik ben benieuwd of de PBT en dyesub keycaps kwaliteit van Infinikeys goed is of dat ik beter voor een ander set PBT keycaps kan gaan kijken.

Als iemand nog tips heeft voor degelijke PBT Topre keycaps of goede prijskwaliteit ABS Topre keycaps (niet te flashy colours, maar ik hou wel van kleur rijken accenten (vooral felle kleur legends op donkere caps)) let me know, vind het lastig deze te vinden!

Verder iemand nog een bijzondere black firiday Mech aanschaf gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Goed nieuws. Ik krijg een nieuwe toegestuurd, net vanochtend via de mail een nieuw trackingsnummer ontvangen.

Wel een crîme om contact met kprepublic op te nemen. Drie mails hadden geen nut, de chatfunctie op de website deed het niet. Uiteindelijk via Skype een chatbericht gestuurd en daarop wel vrij snel reactie.

Dus mocht 'je' een keer contact willen opnemen met ze, gebruik skype.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 10:56
Vanmorgen de knoop maar direct door gehakt en de k65 rapidfire besteld met cherry silver.
Wellicht dat dit direct te radicaal is, maar een mens moet toch ergens beginnen ;-)

pricewatch: Corsair Gaming K65 RGB Rapidfire (Qwerty US)

En omdat ik graag iets te vergelijken heb, heb ik ook de pricewatch: Ducky One 2 SF 65% RGB Zwart (MX Brown, Qwerty US) besteld.

[ Voor 26% gewijzigd door Sneezzer op 28-11-2020 13:28 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sele
Ben bezig met mijn bestelling van het glorious toetsenbord,nu zie in dat ik er ook keycaps kan bij kopen van glorious zelf,zijn deze goed of koop ik best andere?ik heb wel geen tijd om te bestellen op Ali want er zijn wat letters kapot op mijn Logitech toetsenbord waar door ik soms moet blijven rammen op letters om ze toch maar 1 x op mijn scherm te krijgen(lijkt wel alsof ze eerst veel ingedrukt moeten worden voor ze goed Werken)voor de rest twijfel ik nog tussen de cherry brown of de gele holy panda.
De switches op Ali zijn allemaal echte of ook namaak die je daar kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
@sele

Check even reviews van BadSeed Tech, hij heeft een aantal GMMK borden gereviewed en kijkt daarbij ook naar de toetsen.

Wat ik me er van herinnner, is dat ongeacht de kwaliteit, ze open letters etc hebben en dat is wat te 'Gaming' achtig voor mij.

Glorious maakt overiges ook zelf Panda switches die behoorlijk goed ontvangen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dwarlorf schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:19:
[...]

Goed nieuws. Ik krijg een nieuwe toegestuurd, net vanochtend via de mail een nieuw trackingsnummer ontvangen.

Wel een crîme om contact met kprepublic op te nemen. Drie mails hadden geen nut, de chatfunctie op de website deed het niet. Uiteindelijk via Skype een chatbericht gestuurd en daarop wel vrij snel reactie.

Dus mocht 'je' een keer contact willen opnemen met ze, gebruik skype.
Nice, wel beter dat ze dat zo afhandelen!

Ik bestel zelf eigenlijk altijd via Ali bij ze, die chatfunctie daar is echt prima om contact op te nemen. Krijg je wel respons binnen 24u vaak. Mooi dat je er zo achterkomt dat ze PCBs verkopen en het dan kan zijn dat ze nog uit de fabriek moeten komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Cebby schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:32:
[...]

Nice, wel beter dat ze dat zo afhandelen!

Ik bestel zelf eigenlijk altijd via Ali bij ze, die chatfunctie daar is echt prima om contact op te nemen. Krijg je wel respons binnen 24u vaak. Mooi dat je er zo achterkomt dat ze PCBs verkopen en het dan kan zijn dat ze nog uit de fabriek moeten komen :+
Ja, ben er wel blij mee. Ik had toen ik geen contact kreeg zoiets van, had ik maar via ali besteld, maar ik kon me tegelijkertijd niet voorstellen dat ze me zouden laten stikken. Nou hopen dat ik niet weer een malloot van een postbode tref.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon14
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 15:25
Zojuist mijn eerste mechanische toetsenbord besteld :). Het is een keychron K2 geworden met browns. Hot swappable, ik ben benieuwd wanneer die binnenkomt en hoe het gaat voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sele
Sandoor_MBA schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:34:
@sele

Check even reviews van BadSeed Tech, hij heeft een aantal GMMK borden gereviewed en kijkt daarbij ook naar de toetsen.

Wat ik me er van herinnner, is dat ongeacht de kwaliteit, ze open letters etc hebben en dat is wat te 'Gaming' achtig voor mij.

Glorious maakt overiges ook zelf Panda switches die behoorlijk goed ontvangen zijn.
Heb ik gedaan,jammer dat de witte versie niet beschikbaar is want die zou wat verbeterd zijn.
Ik zou wel een ander merk van keycaps willen komen maar ik kan bijna nergens een iso azerty frans layout vinden?zo goed als alles is qwerty.of is een azerty de lay-out zo danig aan te passen dat ik ze een azerty fr kan van maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Na heel wat onderzoek en pagina's op dit forum te hebben gelezen heb ik mijn eerste bord bij elkaar gezocht (en besteld),
Een GK68XS hot swap PCB, dan kan ik evt nog wat wisselen.
Een wit acryl bord van alie, ik kon niet zo snel een ander wit bord vinden waar ik van kon zien dat het past...
PBT Keycaps van alie, wit/blauw.
Durock stabs
Glorious pandas als switches
een USB C coiled cable
En nu wachten tot het allemaal binnenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

sele schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:51:
[...]

Heb ik gedaan,jammer dat de witte versie niet beschikbaar is want die zou wat verbeterd zijn.
Ik zou wel een ander merk van keycaps willen komen maar ik kan bijna nergens een iso azerty frans layout vinden?zo goed als alles is qwerty.of is een azerty de lay-out zo danig aan te passen dat ik ze een azerty fr kan van maken?
https://mykeyboard.eu/cat...-keycaps-set-french_2660/

Als het toetsenbord volledig programmeerbaar is kan je de layout in princiepe aanpassen hoe je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 29-11-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Dwarlorf schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:50:
[...]

https://mykeyboard.eu/cat...-keycaps-set-french_2660/

Als het toetsenbord volledig programmeerbaar is kan je de layout in princiepe aanpassen hoe je wilt.
Dat kan als het goed is wel met de GMMK, hun software is beschikbaar op de site.

--

Buiten sommige kant-en-klaar opties kun je bij group buys (als dat je interesseert) vaak ook kits kopen om de juiste letters te hebben. Er is dan vaak een extra kit die speciaal de toetsen bevat die je nodig hebt.

Als je gaat voor een keycaps profiel dat geen verschil heeft tussen de rows kun je sowieso alles omwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:07
Op dit moment is de Vega groupbuy nog open, in mijn ogen een absolute must-buy vanwege de 'endgame' kwaliteit zonder de achterlijke prijs die daar bij andere merken bij komt kijken. Grote kans dat je jezelf over een half jaar gaat haten als je deze nu laat liggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

De Vega is min of meer de 65% variant van de Polaris, en dat is nog steeds een van mijn favoriete keyboards. Absolute aanrader inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:49
Is zeker een interessant GB thanks voor de headsup @Extraxyz

Eigenlijk wil ik geen geld meer uitgeven op korte termijn, maar zoals je zegt kans is groot dat ik mezelf daarna minder aardig vind.

De kleur kiezen vind ik ook een lastige moet ik zeggen. Ik heb het idee dat de foto's op de groupbuy site niet helemaal kloppen qua kleur. De e-white lijkt een beetje zilverachtig, maar volgens mij is e-white juist echt spierwit toch? De grey kleur lijkt een beetje blue-ish, terwijl ik juist beetje dat grijze/zilverachtige zoek als mogelijk. Ligt het aan mijn scherm of kunnen jullie ook zien wat ik bedoel?

Spannende periode voor mijn portemonnee dit :S ~ daar gaat mn dertiendemaand hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:07
Er staan al wat foto's op Reddit van de verschillende kleuren. E-white lijkt wat meer gebroken wit te zijn en groen en blauw lijken ook een stuk minder fel dan in de render inderdaad. Grijs is dan weer heel erg afhankelijk van de belichting, maar zie op Discord vooral "charcoal-grey" als beschrijving langskomen.

Heb zelf een zwarte besteld, lijkt me dat daar straks in het echt weinig anders aan kan zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Gisteren al een E-White order geplaatst. Heb ook een order voor KAT Refined WoB dus dat zou een goede monochrome combi moeten worden :9~

Denk dat het erg moeilijk is om te matchen met witte keycaps dus nu heel blij dat ik niet voor BoW ben gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oq0EmnK.jpg?1

Liefde op het eerste gezicht <3? Zijn helaas alleen (non-silent) tactile switches dus ik heb een gevoel dat ze niet zo stil zullen zijn, dat word dus verder zoeken dan maar ;w
Voor wie interesse heeft, indien ze ooit in stock zijn natuurlijk, https://www.aliexpress.com/item/1005001453428993.html

Soms zou het wel eens makkelijk zijn als er maar één keuze was aangezien er zo veel switches zijn die best wel interessant zijn... :X

Ah, anders koop ik gewoon een "kleine" switch tester om te kijken wat ik leuk vind :P https://www.aliexpress.com/item/32894898620.html

[ Voor 12% gewijzigd door Miyazono op 29-11-2020 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Nice !

Er vanuitgaande dat de GK61 op de GK68 lijkt heb je nog tips? Algemene lube tips voor mensen die het de eerste keer doen?
Die stabs zijn toch plate mounted, kun je dat makkelijk vervangen want ik zie veelal PCB mounted stab voorbij komen :?

Overigens vandaag de switches gemist maat liggen morgen klaar op het postkantoor, toetsenbord zou morgen moeten komen volgens PostNL maar kan zomaar een dag later komen.
Caps zijn zojuist pas vertrokken vanuit China :(
Luben is me heel erg meegevallen, kost wel even tijd natuurlijk maar ik ben erg blij met het resultaat! Kostte me wel een aantal switches omdat ik niet goed oplette bij het in elkaar zetten. Maar luben zelf is echt makkelijk, eerst bottom, dan veer, dan stam. Gewoon een heel dun laagje er op is genoeg, zo dun dat het niet wit is maar doorzichtig en gelijk uitgespreid. Koop een juwelenhouder voor een paar piek op Alie.

Ja die stabs zijn plate mounted en die zijn er niet zo veel dus goed zoeken. Ik laat ze nog even voor wat het is nu want candykeys rekent net zo veel voor verzenden als voor de stabs en dat is dan 1/3 van de prijs van het keyboard bij elkaar dus dat is niet in verhouding. Ik krijg nog wat foam binnen dus misschien stop ik daarvan wat in de spacebar en dan kan ik nog even naar die stabs kijken. Enter, backspace en linker shift zijn prima, spacebar is acceptabel en de rechter swithc is bagger maar die gebruik ik toch niet.

Laatste tip; ik heb 14 siwtches verbogen bij het in het bord zetten, gelukkig op 2 na kunnen redden met een pincet maar let goed op bij het in de hotwswap duwen!

[ Voor 83% gewijzigd door Sandoor_MBA op 30-11-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sandoor_MBA

Je zou kunnen overwegen om deze nieuwe JWK stabs te proberen. Hun switches zijn wat mij betreft bij de absolute top. Heb er maar weinig die ik niet 100% zou aanraden zeg maar.

Nu weet ik niet wat er nieuw is aan deze stabs, want ze zijn nieuw, maar Durock stabs zijn toch wel dé Go-to stabs. Maar nu hebben ze deze dus in plate mount.

Kijk, met namaak PBT ga je gewoon vette warping krijgen doorgaans. Er zit gewoon geen QC achter en PBT trekt nou eenmaal krom voorbij de 2u maat van caps. Dat is eigenlijk dé reden om vaak niet voor dit soort clonen te gaan, buiten dat het natuurlijk design-diefstal is van in dit geval Biip, een toch wel top designer in keyboard land.

Krom plastic is uit spec, dus meer spanning op de stabs, dus meer wrijving en dus een ellendig gevoel.

Dat gezegd hebbende Durock stabs zijn altijd super glad. JWK heeft de plastic mixen bijzonder goed onder de knie, en daarnaast zijn nergens GMK / Cherry plate stabs op voorraad momenteel, en deze wel;

https://candykeys.com/pro...ate-mount-stabiliser-pack

Dus een beetje blinde recommendation, maar goed. Vraag me haast af hoe ze dit voor elkaar krijgen, want €10 binnen Europa is goedkoper dan menig Cherry rip-off product uit China wat stabs betreft...

Goed om te lezen dat de opener z'n werk goed deed, maar goed, had em natuurlijk al even op een behoorlijke selectie getest voor verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Ik ben al weer een stapje verder in mijn zoektocht naar silent switches. Zeal Sakurios zijn mij denk ik toch nog te duur, ook met korting zijn ze nog steeds 76 euro incl verzenden. Nu kwam ik de Silent Alpaca's tegen welke bijna $4 goedkoper zijn dan de Sakurios (per 10), dus dat scheelt toch weer 30 euro. Worden erg positief beoordeeld in reviews en in sound tests zijn ze ook echt lekker stil. Nou, ik het winkelmandje dan maar!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9IBK9wn.png

Oke, laat maar zitten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:55
Misschien een zoekertje op /r/mechmarket plaatsen? Zal in ieder geval in de verzendkosten en -tijd schelen! Heb ze daar in ieder geval enkele keren langs zien komen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Miyazono schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:19:
[...]Nu kwam ik de Silent Alpaca's tegen welke bijna $4 goedkoper zijn dan de Sakurios (per 10), dus dat scheelt toch weer 30 euro.[...]
Misschien zijn ze binnenkort wel weer beschikbaar bij mykeyboard.eu? Ze hebben tegenwoordig een e-mailticket systeem dus als je een mailtje stuurt om te vragen heb je binnen een paar dagen vast wel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Cebby schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:43:
[...]

Misschien zijn ze binnenkort wel weer beschikbaar bij mykeyboard.eu? Ze hebben tegenwoordig een e-mailticket systeem dus als je een mailtje stuurt om te vragen heb je binnen een paar dagen vast wel antwoord.
Is inderdaad een idee ja, kwam ze ook al in Australie tegen voor 39 euro incl verzenden maar helaas out of stock, zoals overal. Zal wel eens een mailtje sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:34:
Eindelijk! Mijn eerste build is af :D 8)7

Zeer bedankt aan @djunicron voor het helpen met de switch openers anders had ik niet verder gekunt. _/-\o_

De build:
GK61 Hotswap - degelijk bord maar de stabs zijn zeer matig
Stabs daarom - gelubed met krytox en siliconen en band-aid mod
Switches - Gat Yellow lubed met Krytox 205G0 van speclube die al eerder op het forum voorbij kwamen
Toetsen - GMK Bento knock off ban Banggood - dye subbed PBT, cherry profile

De build (eerste keer luben):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel wat werk maar ik vond het wel rustgevend en goed om te doen. O-)

Nu genieten van het eindresultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet zeggen dat het typen op linears mij erg bevalt. Ook het geluid van de GK61 is lekker thock, hoewel de bestelde foam nog niet binnen was maar dat ga ik ook niet meer doen.

Stabs zijn zoals ik zij vrij matig; space bar is ok als ik in het midden duw, backspace en left shift zijn goed, enter is ok en rechter shift is bagger. Wellicht nog iets om later te doen. In elk geval heel tevreden over het resultaat en ik heb er weer een verslaving bij ben ik bang.

[Getyped op mijn nieuwe bord :P]
Nice !

Er vanuitgaande dat de GK61 op de GK68 lijkt heb je nog tips? Algemene lube tips voor mensen die het de eerste keer doen?
Die stabs zijn toch plate mounted, kun je dat makkelijk vervangen want ik zie veelal PCB mounted stab voorbij komen :?

Overigens vandaag de switches gemist maat liggen morgen klaar op het postkantoor, toetsenbord zou morgen moeten komen volgens PostNL maar kan zomaar een dag later komen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
sapphire schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:23:
[...]

Nice !

Antwoord staat hier boven, op de een of andere manier in mijn originele post terecht gekomen (die nu tevens is verneukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eindelijk een setje keycaps binnen!
XDA profile, typen heerlijk.
Klinken meteen heel anders als de ABS Doubleshots, zachter, en minder volle thocc... nu op jacht naar xda in double shot PBT....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYp5L1hXZduvGCI4T4t_eNQgKDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tphVQpqxcqXOHtwpHN5InUg1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sandoor_MBA wat voor demping heb je besteld?
Dus jouw linker shift is ook beter dan de rechter? Bij mij dus ook.

Vond de stabs redelijk, gezien prijsklasse, zitten ook goed vast, maar misschien op termijn vervangen.

@djunicron Ik heb dat dus ook gemerkt,bij de cheap PBT oem set met name, maar ook de xda sets zijn er inderdaad toetsten >dan 2u die niet perfect recht zijn.
Bij bovenstaande foto is bijv. de enter is wat hol aan de onderkant.
Gelukkig niets te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
ParaNoja schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:08:
@Sandoor_MBA wat voor demping heb je besteld?
Dus jouw linker shift is ook beter dan de rechter? Bij mij dus ook.

Vond de stabs redelijk, gezien prijsklasse, zitten ook goed vast, maar misschien op termijn vervangen.
Ik heb 5mm neopreen onderweg, eigelijk gekocht voor in het bord maar die trein is vertrokken maar denk er nu dus aan om in de spacebar wat isolatie te doen.

De rechter shift was bewust; eerste stab (ooit) die ik lubede, eerste band-aid die ik aanbracht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet later nog foamner onder doen?

@djunicron €10 voor die stand vind ik meevallen, zou ik eventueel live mee kunnen bestellen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
sapphire schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:29:
Waarom niet later nog foamner onder doen?
Ik vind het geluid al prima zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:05
Ik ben aan het kijken naar ofwel een set keycaps voor m'n vortex race 3, ofwel een compleet nieuw 65% keyboard naast m'n Vortex. Qua keycaps ben ik altijd al gecharmeerd van de vorm van 80's toetsenborden zoals de Tandy TRS-80 hieronder, met name de wat afgeronde vorm van de toetsen. Heeft dit type keycap een specifieke naam? Daarmee bedoel ik niet alleen het profiel, want dat kan ik bij dit voorbeeld niet goed beoordelen, maar vooral het bovenaanzicht.

Edit: inmiddels gevonden, als ik het goed heb is dit een MT3 profiel. Down the rabbit hole we go.... :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTv2Cg0wZwgYC9DvBS-uE3XOg_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12CiG8wg4gd6eqFNSzFgdm3E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marcel op 01-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Marcel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:16:
Ik ben aan het kijken naar ofwel een set keycaps voor m'n vortex race 3, ofwel een compleet nieuw 65% keyboard naast m'n Vortex. Qua keycaps ben ik altijd al gecharmeerd van de vorm van 80's toetsenborden zoals de Tandy TRS-80 hieronder, met name de wat afgeronde vorm van de toetsen. Heeft dit type keycap een specifieke naam? Daarmee bedoel ik niet alleen het profiel, want dat kan ik bij dit voorbeeld niet goed beoordelen, maar vooral het bovenaanzicht.

Edit: inmiddels gevonden, als ik het goed heb is dit een MT3 profiel. Down the rabbit hole we go.... :D

[Afbeelding]
:) Radioshack

SA profile komt volgens mij ook aardig in de buurt,en beter te vinden. :P
Zie mijn post

Als vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WN3b4Q-7FoKqsKs0BaX71wdp1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LlZH9XnduL5KQOgkevMwlsaB.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ParaNoja op 01-12-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:05
SA lijkt inderdaad in de buurt te komen maar daarbij is de ronding anders/niet perse hetzelfde als in het voorbeeld wat ik geef. Maar ik heb inmiddels al wat mooie sets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We wachten de fotos af...
No pics/didn't happen! :P

Ben benieuwd!

[ Voor 16% gewijzigd door ParaNoja op 01-12-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marcel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:16:

[Afbeelding]
Probleem met de Race 3, welke overigens een naar mijn mening top 75% layout heeft, is dat het heel erg lastig is om top row 1.5u caps te krijgen. Verder is het bord redelijk standaard. Maar in veel profielen, bestaat die vorm simpelweg niet. Waaronder MT3. Of SA, NP, OSA. Of Cherry.

Je kan wel bij univorme profielen terecht natuurlijk, DSA zit er al op, XDA is er ook dan dus, etc. Maar dan nog zit je vaak aan een non-esc en delete key, maar iets anders. DCS welke tussen OEM en Cherry in zit is er overigens ook met de correcte layout.

Vortex betrekt de caps van de Race 3 bij Signature Plastic, dus daar zal je waarschijnlijk wel succes kunnen hebben.

Als je iets wilt zoals MT3, zou je SA-P kunnen kiezen, non-sculpted SA. Dan is alles geloof ik R4 (SA-P) of R3 (uniform SA).

Je kunt natuurlijk ook gewoon een 1U cap gebruikten, maar persoonlijk vind ik dat er totaal niet uit zien... En juist die 1.5u daar bovenin mept zo lekker...
Pagina: 1 ... 52 ... 158 Laatste