De KN2.10² in E-yellowDatastream schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:56:
Hebben mensen hier nog meegedaan aan leuke group buys? Ik zit te denken aan die Hailey board.
Mja, zag ook die Rama bordjes langs komen. Begreep dat de eerste prototypen M65B echter super zouden zijn.
Wat prijzig inderdaad voor een behuizing, ik vraag mij nog steeds af of dat nou écht écht zoveel scheelt...
Toen zag ik deze:
https://ramaworks.store/p...-b?variant=31002709065806
Ja, het ziet er prachtig uit dat metaal. Hoewel ik toch echt eerder voor "Moon" (grijs) zou gaan.
Maar wahhhhh $1100 voor de base met messing bodemplaat erin... En dan mis je nog de stabs... Kale PCB, plate en behuizing... pffff
En voor het goede zou je dan eigenlijk een tweede PCB moeten nemen. En als je dan voor echt stevig gaat, eigenlijk een tweede PCB (solderen) én plate.
Ben momenteel m'n Race3 aan het verbouwen voor Zealios v2. En uiteindelijk toch andere caps erop, kan toch niet wennen aan DSA.
Vindt de layout en PCB met 3 layers verder wel echt top. Maar wat men erover schreef is wel waar, de soldeer is echt tricky eraf te krijgen. Heb wel meer gedesoldeerd, maar dit lukt mij echt echt echt niet met een zuiger (of 3) en wat desoldeer voor de cleanup. Heb al één trace gelift, van de spatie nog wel...
Die is aan de onderkant van de MX Silent blijven zitten, de cap was een beetje vast geplakt aan de onderkant van de MX cap. Nasty.
Geen idee wat voor tin mengsel ze hebben gebruikt, maar ik krijg het met diverse varianten die ik heb liggen er consistent goed af.
Over een week of wat maar even met de echte desoldeer vacuum aan de gang voordat ik het hele PCB ruïneer. In dit geval was het slimmer geweest om naar de willekeurige enthousiastelingen op internet te luisteren: Vortex desolderen is tricky!
Wat prijzig inderdaad voor een behuizing, ik vraag mij nog steeds af of dat nou écht écht zoveel scheelt...
Toen zag ik deze:
https://ramaworks.store/p...-b?variant=31002709065806
Ja, het ziet er prachtig uit dat metaal. Hoewel ik toch echt eerder voor "Moon" (grijs) zou gaan.
Maar wahhhhh $1100 voor de base met messing bodemplaat erin... En dan mis je nog de stabs... Kale PCB, plate en behuizing... pffff
En voor het goede zou je dan eigenlijk een tweede PCB moeten nemen. En als je dan voor echt stevig gaat, eigenlijk een tweede PCB (solderen) én plate.
Ben momenteel m'n Race3 aan het verbouwen voor Zealios v2. En uiteindelijk toch andere caps erop, kan toch niet wennen aan DSA.
Vindt de layout en PCB met 3 layers verder wel echt top. Maar wat men erover schreef is wel waar, de soldeer is echt tricky eraf te krijgen. Heb wel meer gedesoldeerd, maar dit lukt mij echt echt echt niet met een zuiger (of 3) en wat desoldeer voor de cleanup. Heb al één trace gelift, van de spatie nog wel...
Die is aan de onderkant van de MX Silent blijven zitten, de cap was een beetje vast geplakt aan de onderkant van de MX cap. Nasty.
Geen idee wat voor tin mengsel ze hebben gebruikt, maar ik krijg het met diverse varianten die ik heb liggen er consistent goed af.
Over een week of wat maar even met de echte desoldeer vacuum aan de gang voordat ik het hele PCB ruïneer. In dit geval was het slimmer geweest om naar de willekeurige enthousiastelingen op internet te luisteren: Vortex desolderen is tricky!
Hey,
Ik zou graag de stap naar mech keyboards willen nemen, maar zou liefst wel een zelfbouw willen doen.
Alleen is het blijkbaar moeilijk om de onderdelen in europa te kunnen kopen, zodat er geen import taxes en dergelijke bijkomen. Momenteel gebruik ik nog een oude G510 die eigenlijk niet zo aangenaam typt.
Formaat die ik liefst zou hebben: 65-75% ik kan de arrows, pup, pdown, home en end niet missen, function keys mogen gerust verdwijnen
Switches heb ik nog niet echt kunnen testen ergens, maar denk aan browns aangezien ik zowel programmeer als game.
Wat zouden jullie aanraden tot max 150€? Compleet plankje mag natuurlijk ook altijd, maar zelfbouw heeft de voorkeur (eventueel losse onderdelen)
Ik zou graag de stap naar mech keyboards willen nemen, maar zou liefst wel een zelfbouw willen doen.
Alleen is het blijkbaar moeilijk om de onderdelen in europa te kunnen kopen, zodat er geen import taxes en dergelijke bijkomen. Momenteel gebruik ik nog een oude G510 die eigenlijk niet zo aangenaam typt.
Formaat die ik liefst zou hebben: 65-75% ik kan de arrows, pup, pdown, home en end niet missen, function keys mogen gerust verdwijnen
Switches heb ik nog niet echt kunnen testen ergens, maar denk aan browns aangezien ik zowel programmeer als game.
Wat zouden jullie aanraden tot max 150€? Compleet plankje mag natuurlijk ook altijd, maar zelfbouw heeft de voorkeur (eventueel losse onderdelen)
Custom voor €150 wordt moeilijk...
Veelal kost een metalen case voor een 65% bord met alu plate voor de caps al €100, een PCB is ook lastig te vinden voor onder de €40 in Europa, en dan moeten er nog switches en caps op...
Als je geen idee hebt wat voor switches en wat voor key profile je aan staat, wordt het al helemaal moeilijk om het de eerste keer goed te doen. Dan zou je haast beter voor een hotswap board kunnen gaan, maar dat brengt weer een hogere prijs met zich mee. Iets als een Drop.com ALT vanuit Europa opgestuurd kost je ook €235 euro bijvoorbeeld.
Je zou voor budget opties kunnen gaan zoals een lichte plastic case met PCB mount switches, maar dan kom je eigenlijk niet heel veel beter uit dan een standaard AKKO of Ducky bordje dat je voor €150 ook prima kunt kopen. Zeker als je nog tevreden gaat zijn met iets als MX Brown, zou ik zeker voor die optie gaan...
Overigens zou ik de instelling "ik type en game, dus tactile is nodig" houding loslaten. Ik heb al jaren linears in gebruik voor games en ontwikkel werk. LP choc Reds typen nog altijd super snel voor mij en compleet foutloos. MX Brown vind ik echt rampzalig "vies" om netjes op te typen zonder ze maar gewoon keihard te bottomen. Gateron browns vindt ik al weer wat heel anders en Kailh Box Navy typed wel weer ronduit prettig, maar is weer een tikje te zwaar voor mijn voorkeur.
Dat betekend niet dat er geen tactile switch voor mij is... Zealios V2 met hun tactility helemaal bovenin vind ik dus wél weer prettig! Maar die hebben eigenlijk een heel ander profiel.
Wat vooral opvalt bij Cherry MX is dat ze eigenlijk helemaal niet consistent aanvoelen. Dat doet sommige mensen niet zo veel... Hun linear opties met Red / Silver zijn prima, maar zeker niet het beste op de markt, MX Blue kan je een goede set van hebben en de zwaardere veren maken vaak veel goed.
Ik zou eens proberen wat bordjes te vergelijken. Gewoon in een winkel waar wat uitgestald staat is prima natuurlijk, maar geeft nog niet echt een de type en gebruikservaring weer.
Corsair / Razer / Logitech zou ik persoonlijk toch ook echt vermijden. Je krijgt vaak een gammele case, bijna altijd echt lage kwaliteit keycaps of goedkope en daarmee inconsistente switches. Misschien een kniesoor die er zo over klaagt, maar naar mijn mening kan je beter krijgen voor dat geld.
https://drop.com/buy/massdrop-alt-mechanical-keyboard-eu - €175 kaal voor eigen switches / caps, of met de standaard caps en switches naar keuze. Hier krijg je al een aantal betere keuzes.
https://www.alternate.nl/.../product/1568849?lk=22655
Een MX Brown optie in prima budget behuizing, voor minder dan waar je em zelf voor zou kunnen bouwen.
https://mykeyboard.eu/cat...chanical-keyboards/65_25/
Hier staan veel hoge kwaliteits opties tussen, maar jammer genoeg allemaal altijd uitverkocht... Dito voor Candykeys...
De Vortex Cypher is ook echt nice voor de prijs. Race 3 is ook top, net als de Tab60 / 75 of een Vibe. Maar let wel, het DSA keycap profiel is niet voor iedereen. Het kost mij b.v. simpelweg typesnelheid... Voelt prima, maar lange stukken tekst foutloos erop typen is simpelweg 10 WPM trager. Verschil tussen metale basis en plastic is wel echt evident...
https://www.banggood.com/...D=515630&cur_warehouse=CN
AKKO met z'n sterke banden met Ducky en eigen redelijke kwaliteit keycaps is ook niet verkeerd. Cheap maar nog steeds beter dan b.v. Logitech mech bordjes. Zou em overigens niet bij BG maar bij Ali bestellenm, maar ben even te lui daar de link op te halen.
Nog ééntje dan maar?
Deze GK's zijn een beetje Vortex clones... Een ripoff Race / Poker in 64. De caps zijn meh, maar het laat ruimte in het budget voor iets beters. Met een IC puller trek je de caps er zo weer uit om ze door iets anders te vervangen mocht het nodig zijn. Er zitten standaard Gateron switches in. Hun browns hebben een kleinere bump en in z'n geheel een veel gladder gevoel. Voelt naar mijn mening een stuk consistenter aan.
Veelal kost een metalen case voor een 65% bord met alu plate voor de caps al €100, een PCB is ook lastig te vinden voor onder de €40 in Europa, en dan moeten er nog switches en caps op...
Als je geen idee hebt wat voor switches en wat voor key profile je aan staat, wordt het al helemaal moeilijk om het de eerste keer goed te doen. Dan zou je haast beter voor een hotswap board kunnen gaan, maar dat brengt weer een hogere prijs met zich mee. Iets als een Drop.com ALT vanuit Europa opgestuurd kost je ook €235 euro bijvoorbeeld.
Je zou voor budget opties kunnen gaan zoals een lichte plastic case met PCB mount switches, maar dan kom je eigenlijk niet heel veel beter uit dan een standaard AKKO of Ducky bordje dat je voor €150 ook prima kunt kopen. Zeker als je nog tevreden gaat zijn met iets als MX Brown, zou ik zeker voor die optie gaan...
Overigens zou ik de instelling "ik type en game, dus tactile is nodig" houding loslaten. Ik heb al jaren linears in gebruik voor games en ontwikkel werk. LP choc Reds typen nog altijd super snel voor mij en compleet foutloos. MX Brown vind ik echt rampzalig "vies" om netjes op te typen zonder ze maar gewoon keihard te bottomen. Gateron browns vindt ik al weer wat heel anders en Kailh Box Navy typed wel weer ronduit prettig, maar is weer een tikje te zwaar voor mijn voorkeur.
Dat betekend niet dat er geen tactile switch voor mij is... Zealios V2 met hun tactility helemaal bovenin vind ik dus wél weer prettig! Maar die hebben eigenlijk een heel ander profiel.
Wat vooral opvalt bij Cherry MX is dat ze eigenlijk helemaal niet consistent aanvoelen. Dat doet sommige mensen niet zo veel... Hun linear opties met Red / Silver zijn prima, maar zeker niet het beste op de markt, MX Blue kan je een goede set van hebben en de zwaardere veren maken vaak veel goed.
Ik zou eens proberen wat bordjes te vergelijken. Gewoon in een winkel waar wat uitgestald staat is prima natuurlijk, maar geeft nog niet echt een de type en gebruikservaring weer.
Corsair / Razer / Logitech zou ik persoonlijk toch ook echt vermijden. Je krijgt vaak een gammele case, bijna altijd echt lage kwaliteit keycaps of goedkope en daarmee inconsistente switches. Misschien een kniesoor die er zo over klaagt, maar naar mijn mening kan je beter krijgen voor dat geld.
https://drop.com/buy/massdrop-alt-mechanical-keyboard-eu - €175 kaal voor eigen switches / caps, of met de standaard caps en switches naar keuze. Hier krijg je al een aantal betere keuzes.
https://www.alternate.nl/.../product/1568849?lk=22655
Een MX Brown optie in prima budget behuizing, voor minder dan waar je em zelf voor zou kunnen bouwen.
https://mykeyboard.eu/cat...chanical-keyboards/65_25/
Hier staan veel hoge kwaliteits opties tussen, maar jammer genoeg allemaal altijd uitverkocht... Dito voor Candykeys...
De Vortex Cypher is ook echt nice voor de prijs. Race 3 is ook top, net als de Tab60 / 75 of een Vibe. Maar let wel, het DSA keycap profiel is niet voor iedereen. Het kost mij b.v. simpelweg typesnelheid... Voelt prima, maar lange stukken tekst foutloos erop typen is simpelweg 10 WPM trager. Verschil tussen metale basis en plastic is wel echt evident...
AKKO met z'n sterke banden met Ducky en eigen redelijke kwaliteit keycaps is ook niet verkeerd. Cheap maar nog steeds beter dan b.v. Logitech mech bordjes. Zou em overigens niet bij BG maar bij Ali bestellenm, maar ben even te lui daar de link op te halen.
Nog ééntje dan maar?
Deze GK's zijn een beetje Vortex clones... Een ripoff Race / Poker in 64. De caps zijn meh, maar het laat ruimte in het budget voor iets beters. Met een IC puller trek je de caps er zo weer uit om ze door iets anders te vervangen mocht het nodig zijn. Er zitten standaard Gateron switches in. Hun browns hebben een kleinere bump en in z'n geheel een veel gladder gevoel. Voelt naar mijn mening een stuk consistenter aan.
De Vortex Race 3 (ansi) op Candykeys heeft van de meeste switches nog stock. Is wel een mooie om mee te beginnen. Ik heb diverse zelfbouw (en gekochte) maar de Race 3 is mijn favoriet.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dat is zeker een mooi bordje met zo'n mooi accent ring. Heb zelf laatst nog meegedaan aan de PLA75 want een goedkoop leuk gasketmount ding.
Is er niet een nederlandse discord groep ofzo?
Na 2.5 jaar kreeg ik een 10% kortingscode als beste aanbod. Doag. Dat was gelijk mijn laatste logitech aanschaf ooit.418O2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:00:
Een paar toetsen op mijn g910 doen het soms niet. De h en u met name. Paar keer drukken en ze doen het weer, voelen verder niet raar. Las al iets over flux op het bord wat gare verbindingen kan veroorzaken. Heb de bon niet meer en heb contact opgenomen met Logitech. Hoop dat ze wat kunnen doen. Anders toch maar over naar corsair ofzo, een kleiner bord is wel prettig. Gebruik hem toch alleen maar voor gaming, voor development heb ik een Ms natural liggen.
Heb gelijk een K95 gekocht met brown switches, wat een fijn ding. Jammer van de reden van aanschaf, maar wel een verbetering.
Waarom koop je niet gewoon een leuk TKL bordje hier in Nederland/België/Duitsland of bij één van de Europese Amazon webshopshiroshi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:01:
Hey,
Zoiets bijvoorbeeld :
- pricewatch: Ducky One 2 Skyline TKL (Qwerty US, Cherry MX Brown)
of
- pricewatch: Ducky One 2 Midnight TKL PBT (Qwerty US, Cherry MX Brown)
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Leuke opties @djunicron en @nero355 alvast bedankt!!
Ik had inderdaad ook eerder gaterons in gedachten, maar nu ik erover nadenk moet het niet perse tactile zijn.
Typ nu al zo lang op non tactile toetsenborden, misschien toch eerst eens een switch tester aanschaffen al geeft dat ook een vertekend beeld even op een enkele toets gaan drukken...
Ik had inderdaad ook eerder gaterons in gedachten, maar nu ik erover nadenk moet het niet perse tactile zijn.
Typ nu al zo lang op non tactile toetsenborden, misschien toch eerst eens een switch tester aanschaffen al geeft dat ook een vertekend beeld even op een enkele toets gaan drukken...
Mooi hotswap bordje, heb ik ook en erg blij mee. Met Kailh box white. Kan je later eens andere switches proberen. Zo'n switchtester zegt niet zoveel. Je moet echt met typen ondervinden.hiroshi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:18:
En volgens mij komen er feestdagen, blackfridays enzo aan. Dus als je ff wacht is ie nog wat goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 15-11-2019 11:31 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Geen computerwinkels in de buurt van je woonplaatshiroshi schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:18:
Ik heb ooit lang geleden bij Alternate, Informatique en de MediaMarkt het een en ander kunnen testen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Inderdaad, bij bovengenoemde winkels zijn vaak zo'n beetje alle Cherry MX switches te voelen en daarnaast ook wel de nodige Logitech Romer G en Razer switches.
Ben zelf nog steeds van mening dat je pas echt erachter komt hoe een switch voelt als je er een tijdje op getyped / gegamed hebt. Je kan switchtesters van hier tot Tokio gebruiken, maar als je een switch niet in een gebruikte layout neerzet kom je er nooit achter hoe deze in dagelijks gebruik aanvoelt. Daarnaast vergeten veel mensen vaak de focus te leggen op de caps: Dat maakt ook echt een enorm verschil.
Wat persoonlijke reflecties hierop:
MX switches algemeen: Ondanks dat ze prima zijn, zijn ze echt inmiddels niet meer superieur. Hieronder daarover meer. Maar persoonlijk vind ik dus echt oude / nieuwe met retooling, fabrieksgesmeerde etc etc varianten allemaal min of meer hetzelfde: Altijd wobble, altijd een beetje schurend. Kailh en Gateron doen dat echt beter tegenwoordig en boutique / box switches al helemaal.
Brown: Ik snap echt waarom mensen deze "MX shit" noemen. De bump is niet consistent tussen switches. Het doet vooral afbraak aan de soepelheid van het geheel. M'n 2004 browns en m'n 2016 browns hebben beide ook meer wobble andere MX switches die ik heb liggen.
Black: Prima, maar voor mij persoonlijk te zwaar. Ik begreep dat de nieuwe daarna een stuk slechter zijn dan de oudere. Ik heb ze op een Steelseries 7G gehad, waarschijnlijk waren dat de "beste" MX blacks ooit geproduceerd. (Jammer dat ik het bord jaren terug verkocht heb) Ben van mening dat je tegenwoordig betere zwaardere lineare switches kunt krijgen.
Red: Mijn favoriete switch voor typen / games. Je kan er erg licht en dus snel op typen. Wellicht is dat 7 jaar ervaring met de switch en dagelijks gebruik natuurlijk. Nooit vermoeiend, en linear is prima voor blindtypers, zowel als je haast hebt en alles bijna bottomed, of voor als je beheerst typt en ze netjes indrukt. In dat laatste geval zijn ze ook nog erg stil. Een beetje beter insmeren helpt bij het soepeler maken, maar Tealios / Gateron / Box series wordt het nooit.
Silent Red (pink): Bah, ik weet niet wat het is, maar de TPU voetjes boven en onder maken deze echt een stuk minder prettig. Ze voelen zo inconsistent als Brown... Nu denk ik dat mijn 2018 geproduceerde switches gewoon niet lekker gesmeerd zijn, dus ik ga binnenkort even 80 stuks open trekken en met 3203/v0 insmeren.
Blue: Het klikje is opzich prima. Niet super goed kwa geluid zoals in Box. Ze voelen voor mij voor typen en games beter aan dan Brown kwa bump(je). Maar de reset hoogte maakt het voor mij suboptimale switches. Bijna clicky switch op de markt buiten die van Razer voelt en typt beter voor mij. Vooral voor games waar je WASD en ctrl / shift etc veelvuldig gebruikt en dubble tapt, zou ik wat anders pakken. Voor meer methodologische games zoals Starcraft ofzo is het prima, daar niet van, maar ik mis er persoonlijk soms gewoon aanslagen op.
Silver (Speed Red): Persoonlijk merk ik werkelijk niets aan verschil tussen deze en Reds. Zelfde wobble, zelfde type ervaring, zelfde game ervaring. Als je er heel langzaam op drukt accentueert het inderdaad eerder. In de praktijk merk je werkelijk niets.
---
Kailh Low profile (Choc)
PG1350 Red: Sneller gevoel dan Silver / Red. Verkorte travel, beter "kussen" onderin de switch, lekker laag profiel mogelijk. Vooral voor typen een beter oplossing dan MX Red naar mijn mening. Voor games maakt het werkelijk niets uit.
Choc brown: In alles beter dan MX Brown. Betere bump, consistenter, veel minder wobble, minder afstand afleggen voor de bump, soepeler verloop.
PG1350 Blue: Betere combinatie van klik en activering naar mijn mening. Voelt erg gelijk aan MX Blue.
PG1232 mini Chocolate Brown: Heel kort schakelaartje. Ik denk dat ik deze zonder bump lekkerder had gevonden. Te kort is mogelijk helaas, vooral door dat je door de bump heen moet. Zowel met typen als games sla ik deze eigenlijk 80% naar de bodem... Ze hebben maar mijn mening ook een extreem inconsistent gewicht, waarschijnlijk dat de kwaliteit van de zeer korte veren niet zo lekker is.
Hou het bij Kailh even op deze, gezien dat de enige switches zijn waar ik meerdere dagen een uur of langer op heb gewerkt.
---
Ga Gateron even overslaan. In het algemeen: Soepelere versies van wat Cherry bied. Vooral hun lineaire en clicky switches bevallen mij beter, op vrijwel ieder vlak.
---
Zeal V2:
Zealios: Alleen ervaring met 62gr en 78gr. Die laatste zijn voor mij simpelweg te zwaar. Wat mij erg bevalt aan deze switches is dat ze ontzettend stabiel staan zonder wobble en meteen vanaf het begin hun bump hebben. Deze heeft wel een heel steile afgrond. Na de bump, kletter je naar de bodem. Dit is echter wel zeer consistent en soepel, ook bij zo'n zware shakelaar. De 78gr versie voelt daarmee toch lichter dan MX Black of MX Green. De 62gr voelt ook echt veel lichter dan MX Clear. De 62's hebben alleen wel heel erg weinig kussen. Grote kans is dat je ze door de bump heen direct naar de bodem mept in games / bij snel typen. 62gr voelt maar ietsjes zwaarder dan de 45cn MX reds bijvoorbeeld. Beide switches zijn zo'n beetje clicky kwa geluidsprofiel... Geen scherp geluid alleen, maar meer een midrange effect. Het zware "doorslaan" maakt dat ik deze switch voor games toch niet echt ideaal vindt. Het geluid ervan maakt het minder kantoor vriendelijk naar mijn mening.
Tealios: 67gr maar toch een licht gevoel. Zeker niet zo licht als MX Red / Silver, maar iets progressiever kwa gewicht. En heel heel veel soepeler. Van Tealios naar MX Red wisselen voelt niet lekker. Ze schieten alleen wel veel meer door naar mijn mening. Dat stukje extra weerstand in Reds zorgt dat je consistent tot halverwege de schakelaar kan drukken, Tealios hebben dat niet, die gaan alsof ze geboterd zijn. Tealios klinken een heel stuk prettiger, zeker met ABS OEM profiel erop. Ook weer heel minimale wobble, wat een top gevoel geeft.
Ben zelf nog steeds van mening dat je pas echt erachter komt hoe een switch voelt als je er een tijdje op getyped / gegamed hebt. Je kan switchtesters van hier tot Tokio gebruiken, maar als je een switch niet in een gebruikte layout neerzet kom je er nooit achter hoe deze in dagelijks gebruik aanvoelt. Daarnaast vergeten veel mensen vaak de focus te leggen op de caps: Dat maakt ook echt een enorm verschil.
Wat persoonlijke reflecties hierop:
MX switches algemeen: Ondanks dat ze prima zijn, zijn ze echt inmiddels niet meer superieur. Hieronder daarover meer. Maar persoonlijk vind ik dus echt oude / nieuwe met retooling, fabrieksgesmeerde etc etc varianten allemaal min of meer hetzelfde: Altijd wobble, altijd een beetje schurend. Kailh en Gateron doen dat echt beter tegenwoordig en boutique / box switches al helemaal.
Brown: Ik snap echt waarom mensen deze "MX shit" noemen. De bump is niet consistent tussen switches. Het doet vooral afbraak aan de soepelheid van het geheel. M'n 2004 browns en m'n 2016 browns hebben beide ook meer wobble andere MX switches die ik heb liggen.
Black: Prima, maar voor mij persoonlijk te zwaar. Ik begreep dat de nieuwe daarna een stuk slechter zijn dan de oudere. Ik heb ze op een Steelseries 7G gehad, waarschijnlijk waren dat de "beste" MX blacks ooit geproduceerd. (Jammer dat ik het bord jaren terug verkocht heb) Ben van mening dat je tegenwoordig betere zwaardere lineare switches kunt krijgen.
Red: Mijn favoriete switch voor typen / games. Je kan er erg licht en dus snel op typen. Wellicht is dat 7 jaar ervaring met de switch en dagelijks gebruik natuurlijk. Nooit vermoeiend, en linear is prima voor blindtypers, zowel als je haast hebt en alles bijna bottomed, of voor als je beheerst typt en ze netjes indrukt. In dat laatste geval zijn ze ook nog erg stil. Een beetje beter insmeren helpt bij het soepeler maken, maar Tealios / Gateron / Box series wordt het nooit.
Silent Red (pink): Bah, ik weet niet wat het is, maar de TPU voetjes boven en onder maken deze echt een stuk minder prettig. Ze voelen zo inconsistent als Brown... Nu denk ik dat mijn 2018 geproduceerde switches gewoon niet lekker gesmeerd zijn, dus ik ga binnenkort even 80 stuks open trekken en met 3203/v0 insmeren.
Blue: Het klikje is opzich prima. Niet super goed kwa geluid zoals in Box. Ze voelen voor mij voor typen en games beter aan dan Brown kwa bump(je). Maar de reset hoogte maakt het voor mij suboptimale switches. Bijna clicky switch op de markt buiten die van Razer voelt en typt beter voor mij. Vooral voor games waar je WASD en ctrl / shift etc veelvuldig gebruikt en dubble tapt, zou ik wat anders pakken. Voor meer methodologische games zoals Starcraft ofzo is het prima, daar niet van, maar ik mis er persoonlijk soms gewoon aanslagen op.
Silver (Speed Red): Persoonlijk merk ik werkelijk niets aan verschil tussen deze en Reds. Zelfde wobble, zelfde type ervaring, zelfde game ervaring. Als je er heel langzaam op drukt accentueert het inderdaad eerder. In de praktijk merk je werkelijk niets.
---
Kailh Low profile (Choc)
PG1350 Red: Sneller gevoel dan Silver / Red. Verkorte travel, beter "kussen" onderin de switch, lekker laag profiel mogelijk. Vooral voor typen een beter oplossing dan MX Red naar mijn mening. Voor games maakt het werkelijk niets uit.
Choc brown: In alles beter dan MX Brown. Betere bump, consistenter, veel minder wobble, minder afstand afleggen voor de bump, soepeler verloop.
PG1350 Blue: Betere combinatie van klik en activering naar mijn mening. Voelt erg gelijk aan MX Blue.
PG1232 mini Chocolate Brown: Heel kort schakelaartje. Ik denk dat ik deze zonder bump lekkerder had gevonden. Te kort is mogelijk helaas, vooral door dat je door de bump heen moet. Zowel met typen als games sla ik deze eigenlijk 80% naar de bodem... Ze hebben maar mijn mening ook een extreem inconsistent gewicht, waarschijnlijk dat de kwaliteit van de zeer korte veren niet zo lekker is.
Hou het bij Kailh even op deze, gezien dat de enige switches zijn waar ik meerdere dagen een uur of langer op heb gewerkt.
---
Ga Gateron even overslaan. In het algemeen: Soepelere versies van wat Cherry bied. Vooral hun lineaire en clicky switches bevallen mij beter, op vrijwel ieder vlak.
---
Zeal V2:
Zealios: Alleen ervaring met 62gr en 78gr. Die laatste zijn voor mij simpelweg te zwaar. Wat mij erg bevalt aan deze switches is dat ze ontzettend stabiel staan zonder wobble en meteen vanaf het begin hun bump hebben. Deze heeft wel een heel steile afgrond. Na de bump, kletter je naar de bodem. Dit is echter wel zeer consistent en soepel, ook bij zo'n zware shakelaar. De 78gr versie voelt daarmee toch lichter dan MX Black of MX Green. De 62gr voelt ook echt veel lichter dan MX Clear. De 62's hebben alleen wel heel erg weinig kussen. Grote kans is dat je ze door de bump heen direct naar de bodem mept in games / bij snel typen. 62gr voelt maar ietsjes zwaarder dan de 45cn MX reds bijvoorbeeld. Beide switches zijn zo'n beetje clicky kwa geluidsprofiel... Geen scherp geluid alleen, maar meer een midrange effect. Het zware "doorslaan" maakt dat ik deze switch voor games toch niet echt ideaal vindt. Het geluid ervan maakt het minder kantoor vriendelijk naar mijn mening.
Tealios: 67gr maar toch een licht gevoel. Zeker niet zo licht als MX Red / Silver, maar iets progressiever kwa gewicht. En heel heel veel soepeler. Van Tealios naar MX Red wisselen voelt niet lekker. Ze schieten alleen wel veel meer door naar mijn mening. Dat stukje extra weerstand in Reds zorgt dat je consistent tot halverwege de schakelaar kan drukken, Tealios hebben dat niet, die gaan alsof ze geboterd zijn. Tealios klinken een heel stuk prettiger, zeker met ABS OEM profiel erop. Ook weer heel minimale wobble, wat een top gevoel geeft.
Action heeft nu een mechanisch toetsenbord te koop voor 27,95. Ik ben benieuwd wat ik daarvan kan verwachten. Helaas is er verder geen info over te vinden.
https://www.action.com/nl-nl/p/battletron-game-keyboard-/
Helemaal mee eens!djunicron schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:49:
Daarom zal ook elk type switch voor iedereen anders aanvoelen en moet je gewoon rekening ermee houden dat je het toetsenbord wat je koopt misschien wel na een tijdje weer zal moeten verkopen of retourneren...
In mijn geval kwam ik er al vroeg achter dat MX Reds simpelweg veel te licht zijn voor mij en ben toen voor een MX Blue model gegaan, maar later bleek MX Brown eigenlijk ook wel fijn te zijn voor gaming vooral!
De laatste twee heb ik dan ook nog steeds in gebruik.
Haha, interessant, voor mij was de reis precies andersom... Begonnen met Brown, tijdje Blue gebruikt, gewicht beviel me beter, Black gebruikt, gemerkt dat ik lineair prettiger vond dat de Brown tactility en dat Blue door een milde tactility en lager gewicht beter werkte. Toen blind Red gekocht in een Ducky en sindsdien was dat m'n switch-to-beat. (in 2013 ofzo)
Nu tegen beter weten in Zealios in m'n primaire thuis keyboard gezet. V2's zijn toch echt wel gewoon "scherp". Dat de bump bovenin zit is wel prettig, maar misschien had het toch wel minder mogen zijn. Maar dan zit je na een tijdje weet op iets lafs. Maar ze hebben weer zoveel andere prettige karakteristieken... Maar eigenlijk vind ik Tealios weer fijner. Zeker met een lichtere veer dan 67gr en met goede lube is de verwachting.
Zealios vallen mij vooral voor games eigenlijk tegen. Het is een beetje teveel... En zeker met 78gr is CTRL of Shift in gedrukt houden ook gewoon vermoeiend in samenspel met WASD. Je hoeft ze niet diep in te drukken en dan is het prima, maar dat doe je toch automatisch wat meer in games. Terwijl in Fusion / Cura / PS het echt verder prima was.
Nu tegen beter weten in Zealios in m'n primaire thuis keyboard gezet. V2's zijn toch echt wel gewoon "scherp". Dat de bump bovenin zit is wel prettig, maar misschien had het toch wel minder mogen zijn. Maar dan zit je na een tijdje weet op iets lafs. Maar ze hebben weer zoveel andere prettige karakteristieken... Maar eigenlijk vind ik Tealios weer fijner. Zeker met een lichtere veer dan 67gr en met goede lube is de verwachting.
Zealios vallen mij vooral voor games eigenlijk tegen. Het is een beetje teveel... En zeker met 78gr is CTRL of Shift in gedrukt houden ook gewoon vermoeiend in samenspel met WASD. Je hoeft ze niet diep in te drukken en dan is het prima, maar dat doe je toch automatisch wat meer in games. Terwijl in Fusion / Cura / PS het echt verder prima was.
Ik heb hier één exemplaar van de Zealios 62 en 78, helaas niet de varianten die er tussen in zitten, maar Zealios lijken ondanks de prijs wel de winnaar te gaan worden. (Er is nog hoop; ik heb nog niet alle alternatieven in huis.) Ik vind de 78 veel beter dan de 62. Die laatste bottomt te hard, de veer is niet sterk genoeg om nog weerstand te bieden zodra je voorbij de initiële bump komt (die helemaal boven in zit). Wat meer veerkracht past beter bij dit switch ontwerp. De 78 heeft die issues dan ook niet en is makkelijker herhaaldelijk snel in te drukken omdat hij sneller terug omhoog veert, maar is waarschijnlijk wat zwaarder dan noodzakelijk. Ik ben het volledig eens met @djunicron:
@hiroshi Ik heb bijna alle (gangbare) switches in huis: Cherry, Kailh (incl low profile), Gateron... Over 1-2 weken komen de laatste binnen die ik nog wil proberen. Als je in de buurt van Alkmaar zit, kom gerust eens kijken wat jou het beste bevalt. Een enkele switch op een tester is geen ideale test maar geeft al een redelijk idee van welke switch(es) jij waarschijnlijk het prettigst gaat vinden. Een volledige testplank bouwen met elk type switch gaat nu eenmaal niet.
Deze nieuwe, positieve review door HWInfo van het Ultimate Hacking Keyboard wil ik jullie niet onthouden:
Denk wel om waar je linker duim te rusten komt op de in tweeën gehakte spatiebalk bij het gamen (mijne onder de B...), en let op de lange rechter control keycap als je de caps zou willen gaan vervangen. Voor mijzelf is het niks, maar misschien is het wat voor iemand anders hier. In elk geval het eerste mech board dat ik tegen kwam dat in het midden omhoog kan. Ik heb nu een Kinesys Freestyle 2 (geen mech, maar is tegenwoordig ook een mech variant van) die ook in 't midden omhoog kan en uit twee delen bestaat. Het voordeel is dat je veel minder snel RSI klachten krijgt omdat je palmen niet helemaal naar het bureau/tafelblad hoeven te wijzen; de onderarmrotatie hoeft niet naar max. Het nadeel is dat je 'm niet als één unit kunt verplaatsen. Best irritant na verloop van tijd, bij mij mede doordat de rubberen anti-slip voetjes onder mijn Kinesys er af gevallen zijn en beide kb helften daarom op een anti-slip matje staan dat je dan ook weer moet verplaatsen. Het matje verplaatsen met beide delen er nog op betekent dat van de positie t.o.v. elkaar een zootje gemaakt wordt. Mijn Kinesys heeft een koppelstukje om de delen aan één kant vast te zetten aan elkaar. Het Ultimate Hacking Keyboard heeft die mogelijkheid zo te zien niet, wanneer hij in 't midden op pootjes staat. Toch gebruik ik dat koppelstukje niet, want daarmee staan de helften verder uit elkaar dan mogelijk is zònder. Verplaatsen is teveel gedoe en het blijft nooit lekker op zijn plek staan allemaal. Da's één van de redenen dat ik een ander kb wil. Weet dus waar je aan begint, maar dat Ultimate apparaat is wel een bijzonder ding met mooie software features.
Ik heb ze nog niet in een kb zitten maar dit is dus waar ik bang voor ben. Ik heb even gemaild met ZealPC om te vragen of ze één exemplaar van de tussenliggende zwaartes willen opsturen in een bubbel-envelop, maar helaas houden ze vast aan een minimum aantal te bestellen switches van 10 per soort of het sampler pack van €23 en verzending per pakket waardoor er nog eens $20-35 bij komt. En dan de douanekosten nog (+/- €12 douane + €13 voor het aanmelden ervan door PostNL), want ze zitten in Canada.....dat is dus niet te doen.En zeker met 78gr is CTRL of Shift in gedrukt houden ook gewoon vermoeiend in samenspel met WASD. Je hoeft ze niet diep in te drukken en dan is het prima, maar dat doe je toch automatisch wat meer in games.

@hiroshi Ik heb bijna alle (gangbare) switches in huis: Cherry, Kailh (incl low profile), Gateron... Over 1-2 weken komen de laatste binnen die ik nog wil proberen. Als je in de buurt van Alkmaar zit, kom gerust eens kijken wat jou het beste bevalt. Een enkele switch op een tester is geen ideale test maar geeft al een redelijk idee van welke switch(es) jij waarschijnlijk het prettigst gaat vinden. Een volledige testplank bouwen met elk type switch gaat nu eenmaal niet.
Deze nieuwe, positieve review door HWInfo van het Ultimate Hacking Keyboard wil ik jullie niet onthouden:
Denk wel om waar je linker duim te rusten komt op de in tweeën gehakte spatiebalk bij het gamen (mijne onder de B...), en let op de lange rechter control keycap als je de caps zou willen gaan vervangen. Voor mijzelf is het niks, maar misschien is het wat voor iemand anders hier. In elk geval het eerste mech board dat ik tegen kwam dat in het midden omhoog kan. Ik heb nu een Kinesys Freestyle 2 (geen mech, maar is tegenwoordig ook een mech variant van) die ook in 't midden omhoog kan en uit twee delen bestaat. Het voordeel is dat je veel minder snel RSI klachten krijgt omdat je palmen niet helemaal naar het bureau/tafelblad hoeven te wijzen; de onderarmrotatie hoeft niet naar max. Het nadeel is dat je 'm niet als één unit kunt verplaatsen. Best irritant na verloop van tijd, bij mij mede doordat de rubberen anti-slip voetjes onder mijn Kinesys er af gevallen zijn en beide kb helften daarom op een anti-slip matje staan dat je dan ook weer moet verplaatsen. Het matje verplaatsen met beide delen er nog op betekent dat van de positie t.o.v. elkaar een zootje gemaakt wordt. Mijn Kinesys heeft een koppelstukje om de delen aan één kant vast te zetten aan elkaar. Het Ultimate Hacking Keyboard heeft die mogelijkheid zo te zien niet, wanneer hij in 't midden op pootjes staat. Toch gebruik ik dat koppelstukje niet, want daarmee staan de helften verder uit elkaar dan mogelijk is zònder. Verplaatsen is teveel gedoe en het blijft nooit lekker op zijn plek staan allemaal. Da's één van de redenen dat ik een ander kb wil. Weet dus waar je aan begint, maar dat Ultimate apparaat is wel een bijzonder ding met mooie software features.
[ Voor 55% gewijzigd door Roenie1 op 21-11-2019 17:18 . Reden: wat overbodige info verwijderd ]
Inmiddels een paar weken m'n Ducky in gebruik. Top toetsenbord, maar zit vandaag en gisteren even thuis te werken en merk dat ik m'n Clear switches toch wel enorm mis.Jan_V schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:59:
Continu m'n CODE TLK toetsenbord ontkoppelen van de desktop en meenemen naar het werk vond ik redelijk irritant worden. Tevens lijkt het me niet helemaal goed voor de USB plug om deze dagelijks een paar keer in/uit te pluggen.
Daarom een nieuw toetsenbord gekocht voor op het werk, de Ducky One 2 Midnight TKL met brown switches.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verschil tussen de Cherry MX Clear van m'n CODE keyboard en de Browns van deze Ducky is wel even wennen. De Clears zijn iets meer clicky en stroever heb ik het idee. Klopt volgens mij ook wel, aangezien de clears iets 'zwaarder' zijn als ik het goed heb onthouden.
Helaas de Ducky nog niet kunnen testen, maar dat zal maandag op kantoor vast goed komen :-)
De roze [Enter] toets heb ik inmiddels maar vervangen met de zwarte variant. Vind ik net iets chiquer.
Ik denk maar even ga sparen en dan m'n Ducky ga vervangen met de CODE v3. Wel een prijzig toetsenbord, met shipping kom ik dan makkelijk boven de $200 uit, maar het wel waard.
De Ducky gaat dan maar naar de kinderen (2 & 3 jaar), die dan gelijk aan een goed toetsenbord kunnen wennen en kleine kinderen vinden alles dat lawaai maakt toch geweldig :-)
[ Voor 3% gewijzigd door Jan_V op 22-11-2019 16:19 ]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Anoniem: 555961
Iemand hier die een Drevo Blademaster Pro heeft en wellicht wat tips heeft om de Power Console werkend te krijgen? Mijn toetsenbord lijkt maar niet te willen werken in de bedrade modus, kan ook niet de firmware updaten omdat het toetsenbord dan telkens niet wordt herkend.
Via bluetooth werkt de boel wel gewoon.
Via bluetooth werkt de boel wel gewoon.
Vandaag gekocht bij de Action in Wolvega. Zal het morgen proberen op kantoor. Er zitten blauwe switches in in ieder geval. To be continuedruftman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:05:
Action heeft nu een mechanisch toetsenbord te koop voor 27,95. Ik ben benieuwd wat ik daarvan kan verwachten. Helaas is er verder geen info over te vinden.
Nice, ik ben benieuwd!Ossi schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:49:
[...]
Vandaag gekocht bij de Action in Wolvega. Zal het morgen proberen op kantoor. Er zitten blauwe switches in in ieder geval. To be continued
Link is dood, nu te vinden onder: https://www.action.com/nl...etron-game-toetsenbord-4/ruftman schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:05:
Oslik blyat! Oslik!
Jammer dat ze geen 60% hebben. Leuk als bordje voor erbij en voor de hobby.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Korte samenvatting van de review die ik morgen plaats op tweakers:
"Ik ben aangenaam verrast over dit toetsenbord. Voelt erg degelijk en is zijn prijs zeker waard (afgerond 28 euro)."
Zal morgenochtend de link naar de review plaatsen.
"Ik ben aangenaam verrast over dit toetsenbord. Voelt erg degelijk en is zijn prijs zeker waard (afgerond 28 euro)."
Zal morgenochtend de link naar de review plaatsen.
@Ossi maakt ie veel herrie bij het typen?
Ik heb gezocht op jouw naam in dit topic en kan niets anders vinden dan een vraag over dit toetsenbord. Ik weet dus niet wat jouw referentie is.
Een mechanisch toetsenbord maakt nou eenmaal meer geluid dan rubberdome. (En nee, ik wil niet weer de discussie aan over hoe stil sommigen kunnen typen!)
Blauwe switch is gewoon een lawaaiige switch door de click. Vind dit persoonlijk geen toetsenbord voor een woonkamer waar iemand ook nog tv wil kijken.
Zit je op een zolderkamer, dan zou ik er lekker voor gaan
@ossi Vroeger heb ik op mijn werk wel met mechanische toetsenborden getypt, maar in een kantooromgeving met bijbehorende geluiden valt het geklik niet op.
Dit zou mijn eerste mechanische toetsenbord voor thuisgebruik worden. Echter zit ik vaak 's avonds te computeren,in een stille omgeving, als de rest van het gezin al slaapt. Mijn computerkamer grenst aan een van de slaapkamers.
Dit zou mijn eerste mechanische toetsenbord voor thuisgebruik worden. Echter zit ik vaak 's avonds te computeren,in een stille omgeving, als de rest van het gezin al slaapt. Mijn computerkamer grenst aan een van de slaapkamers.
Dan zou ik dat zeker niet doen. Beter een 'rubberdome' of een mechanisch toetsenbord met stille switches. Maar dan zit je in zelfbouw of in ieder geval op iets wat een heel andere prijs heeft dan dit Action toetsenbord.ruftman schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:56:
@ossi Vroeger heb ik op mijn werk wel met mechanische toetsenborden getypt, maar in een kantooromgeving met bijbehorende geluiden valt het geklik niet op.
Wat @MrMarcie zegt. Tenzij je m voor op kantoor koopt, zou ik deze in jouw thuissituatie overslaan. Daar ben je beter af met scissor-switches naar mijn mening. Typt lekker stil.ruftman schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:56:
Dan heb jij mijn oude MS4000 niet gehoord! En ik heb een collega die op zijn standaard kantoor toetsenbord (vreselijk ding...) meer lawaai maakt dan ik op mijn eigen mechanischeOssi schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:27:
[...]
Een mechanisch toetsenbord maakt nou eenmaal meer geluid dan rubberdome. (En nee, ik wil niet weer de discussie aan over hoe stil sommigen kunnen typen!)
Het geluid is wel heel anders, en het maakt ook uit of je met 10 vingers blind typt (met een beetje snelheid) of met 1 vinger alle toetsen moeten zoeken
@ruftman als je in een stille omgeving typt, zou ik zeker voor de stilste switches gaan. Het geluid van een mechanisch toetsenbord kan behoorlijk dragen in een stille omgeving!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Mijn review van het mechanische toetsenbord van Battletron staat online:
productreview: Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard (rood) review door Ossi
productreview: Battletron Gaming Full Mechanical Keyboard (rood) review door Ossi
@MrMarcie @Ossi @Wailing_Banshee Bedankt voor jullie info, ik hou het voorlopig bij mijn huidige rubberdome toetsenbordje.
Mooie review.Ossi schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:09:
Als ik die goed interpreteer dan denk ik dat dit best een goed mechanisch keyboard is, zeker gezien de prijs. Ik hou zelf niet van full-size. Zouden ze een 60% hebben gehad dan had ik er zeker eentje aangeschaft voor erbij. Ik denk dat voor mensen die nog niet mechanisch gewend zijn dit een mooi eerste bordje is. Zeker een aanrader.
Dank je, ik zou zeggen. Geef vooral mijn review een ratingMrMarcie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:20:
[...]
Mooie review.
Als ik die goed interpreteer dan denk ik dat dit best een goed mechanisch keyboard is, zeker gezien de prijs. Ik hou zelf niet van full-size. Zouden ze een 60% hebben gehad dan had ik er zeker eentje aangeschaft voor erbij. Ik denk dat voor mensen die nog niet mechanisch gewend zijn dit een mooi eerste bordje is. Zeker een aanrader.
Maar ik denk dat dit inderdaad een heel mooi toetsenbordje is voor mensen die instappen in mechanische toetsenborden. Zeker voor deze prijs en geen gezeur met Chinese import en mogelijk bijkomende kosten.
Hoe zouden Battletron muis en headset zijn? Voor de prijs kan het bijna niks zijn maar dat dacht ik van het toetsenbord ook.Ossi schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:09:
Nogal off-topic, maar koop het voor me en ik maak wel een reviewOlaf van der Spek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:00:
[...]
Hoe zouden Battletron muis en headset zijn? Voor de prijs kan het bijna niks zijn maar dat dacht ik van het toetsenbord ook.
Ietwat off-topic: Zijn er nog webshops binnen de EU waar 75% keyboards zijn te vinden die dan ook nog draadloos zijn? Ik kom eigenlijk niet verder dan óf de standaard gaming toetsenborden (welke foeilelijk kunnen zijn) óf je moet importeren van buiten de EU (Keychron K2 of Vortex Race 3 voldoen bijvoorbeeld aan mijn wensen maar komen met alle kosten uit op minimaal €111,00).
Ik heb gekeken bij de webshops aan het begin van dit topic maar kwam er daarmee jammer genoeg niet uit. Of ben ik gewoon gedoemd om toch de helft van de keyboard kosten erbij op te tellen aan import- en btw kosten?
Thanks!
Edit: de Ducky One 2 SF ziet er uit als een aardige winnaar alleen is deze niet draadloos
Ik heb gekeken bij de webshops aan het begin van dit topic maar kwam er daarmee jammer genoeg niet uit. Of ben ik gewoon gedoemd om toch de helft van de keyboard kosten erbij op te tellen aan import- en btw kosten?
Edit: de Ducky One 2 SF ziet er uit als een aardige winnaar alleen is deze niet draadloos
[ Voor 7% gewijzigd door DeckDekk op 02-12-2019 16:25 ]
Er zijn nog wel wat te vinden als je wat goed zoekt (o.a. Ali heeft nog wel wat, maarja, mogelijk invoerkosten), maar zodra je een specifieke switch wilt, wordt de keus snel beperkt (afhankelijk van de gewenste switch). Ik zit nog steeds te kijken naar een BT TKL-bordje met MX Clear, maar het is voornamelijk black, brown of blue. En als ik er eentje zie, is het een, voor mij onhandige, 60% plank.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik heb nu een groot bakbeest met blue switches. Ik kijk nu naar brown switches omdat deze minder clicky zijn maar nog wel mooi klinken. Op AliExpress zijn wel veel goedkope 60% keyboards te vinden maar dat is inderdaad, ook voor mij, net een te onhandig plankje.Hero of Time schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:30:
Er zijn nog wel wat te vinden als je wat goed zoekt (o.a. Ali heeft nog wel wat, maarja, mogelijk invoerkosten), maar zodra je een specifieke switch wilt, wordt de keus snel beperkt (afhankelijk van de gewenste switch). Ik zit nog steeds te kijken naar een BT TKL-bordje met MX Clear, maar het is voornamelijk black, brown of blue. En als ik er eentje zie, is het een, voor mij onhandige, 60% plank.
Vortex bordjes, net als de Ducky One 2 SF zijn wel erg veel waar voor je geld naar mijn mening.DeckDekk schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:05:
Ietwat off-topic: Zijn er nog webshops binnen de EU waar 75% keyboards zijn te vinden die dan ook nog draadloos zijn? Ik kom eigenlijk niet verder dan óf de standaard gaming toetsenborden (welke foeilelijk kunnen zijn) óf je moet importeren van buiten de EU (Keychron K2 of Vortex Race 3 voldoen bijvoorbeeld aan mijn wensen maar komen met alle kosten uit op minimaal €111,00).
€111 voor een Race 3 zou een koopje zijn... Zelfs voor €140 zijn ze in de meer wenselijke switches niet echt op voorraad te houden lijkt het. Heb zelf fors meer betaald en vind het het geld nog waard eerlijk gezegd.
De SF is ook een prima keyboard. Mindere keycaps, minder solid en naar mijn mening minder aantrekkelijk design.
De staggered layout van de F keys op de Race 3 is geweld, veer prettiger dan de rechte layout van b.v. de TAB75. (Die is er ook nog) Alternatief kan je nog voor €100 ongeveer de Cypher krijgen van Vortex.
Akko had volgens mij wel een aardig bordje dat aan je eisen voldoet. In meerder Ducky kleuren keycaps. (Ze werken zeer nauw samen met Ducky)
https://www.mechtype.com/akko-3084-review/
Na een tijd op een Ducky Zero (MX Browns) (heerlijk) getypt te hebben, later op een laptop, en nu weer op de Ducky kwam ik toevallig op custom mechanische toetsenborden... En er ging een wereld voor me open zeg!
Na het een en ander op- en uitgezocht te hebben ga ik er zelf een in elkaar zetten. Ik ben erg gecharmeerd van het 96-key formaat, dus die moet het worden. Net wat kleiner, maar wel bijna fullsize.
Onderdelen:
- PCB (USB-C) en case (zwart)
- Stabilizers
- Switches
- Caps
De PCB heeft backlighting, en ik hoop genoeg om de keys een beetje te laten oplichten. Zo niet komen er nog LED's bij de switches.
Na het een en ander op- en uitgezocht te hebben ga ik er zelf een in elkaar zetten. Ik ben erg gecharmeerd van het 96-key formaat, dus die moet het worden. Net wat kleiner, maar wel bijna fullsize.
Onderdelen:
- PCB (USB-C) en case (zwart)
- Stabilizers
- Switches
- Caps
De PCB heeft backlighting, en ik hoop genoeg om de keys een beetje te laten oplichten. Zo niet komen er nog LED's bij de switches.
[ Voor 1% gewijzigd door jeryz op 04-12-2019 12:00 . Reden: Verkeerde caps gelinkt. ]
Beetje zonde; een nette redelijk stevige case, Zilents en dan zulke lage kwaliteit caps...
Voor de Ledjes; die schijnen prima door Zeal switches heen vanaf de PCB, maareh, dit zijn underglow LED's. Die gaan door de plaatsing ONDER de PCB amper door de housing heen. Je gaat het dus in de acryl "standoff" rondom zien, maar vrijwel niet door je keycaps heen.
Had je niet beter voor normale Zilents kunnen kiezen ipv de "boutique" Aqua Zilents als je voor ledjes eronder gaat? Of je moet natuurlijk voor "aqua" gaan en witte LED's plaatsen...
Hoe dan ook, de overstap van MX Brown naar Zeal tactile switches is dag en nacht verschil naar mijn mening. Ik houd niet eens van tactile switches persoonlijk. En toch heb ik ze in m'n Race 3 gesoldeerd en heb ik een zak extra Zilents nu liggen om weer een volgend bordje ermee te bouwen.
Ik zou je willen aanraden een setje betere caps te bestellen; als je voor snel in huis gaat zou via Drop nog best wat kunnen bieden. Voor deze layout kan je MT3 profile (wat hoger) krijgen: https://drop.com/buy/drop-matt3o-mt3-dev-tty-keycap-set in 1800 layout moet volgens mij voldoen. Of natuurlijk GMK spul, voor top kwaliteit ABS caps: https://drop.com/buy/gmk-...doubleshot-abs-keycap-set
Deze is nu simpelweg op voorraad en Cherry dus wat lager van toetshoogte.
Of natuurlijk gewoon lekker eerst deze goedkope caps proberen en in een Group Buy van een set die écht naar je zin is aanhaken. (En dan maanden wachten...)
Voor de Ledjes; die schijnen prima door Zeal switches heen vanaf de PCB, maareh, dit zijn underglow LED's. Die gaan door de plaatsing ONDER de PCB amper door de housing heen. Je gaat het dus in de acryl "standoff" rondom zien, maar vrijwel niet door je keycaps heen.
Had je niet beter voor normale Zilents kunnen kiezen ipv de "boutique" Aqua Zilents als je voor ledjes eronder gaat? Of je moet natuurlijk voor "aqua" gaan en witte LED's plaatsen...
Hoe dan ook, de overstap van MX Brown naar Zeal tactile switches is dag en nacht verschil naar mijn mening. Ik houd niet eens van tactile switches persoonlijk. En toch heb ik ze in m'n Race 3 gesoldeerd en heb ik een zak extra Zilents nu liggen om weer een volgend bordje ermee te bouwen.
Ik zou je willen aanraden een setje betere caps te bestellen; als je voor snel in huis gaat zou via Drop nog best wat kunnen bieden. Voor deze layout kan je MT3 profile (wat hoger) krijgen: https://drop.com/buy/drop-matt3o-mt3-dev-tty-keycap-set in 1800 layout moet volgens mij voldoen. Of natuurlijk GMK spul, voor top kwaliteit ABS caps: https://drop.com/buy/gmk-...doubleshot-abs-keycap-set
Deze is nu simpelweg op voorraad en Cherry dus wat lager van toetshoogte.
Of natuurlijk gewoon lekker eerst deze goedkope caps proberen en in een Group Buy van een set die écht naar je zin is aanhaken. (En dan maanden wachten...)
Kijk, daar hebben we wat aan 
Caps heb ik gekozen vanwege de looks, al heb ik wel de verkeerde gelinkt, aangepast. Deze caps zijn ook niet de best of the best, maar laten wel licht door.
Ik weet inderdaad dat de LED's op het PCB eronder zitten, alleen heb ik in een andere build ergens gezien dat daar best wat licht reflecteerde door de case, onder de caps. Maar als dat niet genoeg is; LED's onder de caps.
Wat betreft de switches, ik begreep dat de Aqua weer net iets beter waren dan de Blue's vandaar die keuze. De kleur van de stem maakt me echt niet uit. En de LED's steek je toch door de switch als ik het goed begrijp, waardoor ze de caps verlichten? Als je meer info hebt om wel of niet voor een bepaalde switch te kiezen hoor ik dat ook graag!
Ik heb zoveel mogelijk info her en der bij elkaar geschraapt, al moet ik wel zeggen dat er erg veel resultaten van builds te vinden zijn, maar des te minder duidelijke logs en achtergrondinfo. Vandaar dat ik hier aanbeland ben voor commentaar
Caps heb ik gekozen vanwege de looks, al heb ik wel de verkeerde gelinkt, aangepast. Deze caps zijn ook niet de best of the best, maar laten wel licht door.
Ik weet inderdaad dat de LED's op het PCB eronder zitten, alleen heb ik in een andere build ergens gezien dat daar best wat licht reflecteerde door de case, onder de caps. Maar als dat niet genoeg is; LED's onder de caps.
Wat betreft de switches, ik begreep dat de Aqua weer net iets beter waren dan de Blue's vandaar die keuze. De kleur van de stem maakt me echt niet uit. En de LED's steek je toch door de switch als ik het goed begrijp, waardoor ze de caps verlichten? Als je meer info hebt om wel of niet voor een bepaalde switch te kiezen hoor ik dat ook graag!
Ik heb zoveel mogelijk info her en der bij elkaar geschraapt, al moet ik wel zeggen dat er erg veel resultaten van builds te vinden zijn, maar des te minder duidelijke logs en achtergrondinfo. Vandaar dat ik hier aanbeland ben voor commentaar
@JeRyZ Ik heb zelf de Melody96 en die heeft dezelfde PCB als van jouw keus. Goede PCB die je kan flashen met QMK dus lekker knutselen.
Btw ik zou niet die stabs kopen. In ieder geval niet nu. De cherry stabs zijn retooled en enorme scratch tegenwoordig. Zou eerder voor everglides (durock) stabs gaan of zeals. C3 equalz POM stabs schijnen ook wel OK te zijn.
Oh en vergeet niet de stabs te smeren voordat je ze erin doet. Nogal ruk als alles weer uitelkaar moet voor wat stabs. Terwijl slechte stabs wel gelijk heel de tobo kunnen verpesten.
Btw ik zou niet die stabs kopen. In ieder geval niet nu. De cherry stabs zijn retooled en enorme scratch tegenwoordig. Zou eerder voor everglides (durock) stabs gaan of zeals. C3 equalz POM stabs schijnen ook wel OK te zijn.
Oh en vergeet niet de stabs te smeren voordat je ze erin doet. Nogal ruk als alles weer uitelkaar moet voor wat stabs. Terwijl slechte stabs wel gelijk heel de tobo kunnen verpesten.
Ik ben op zoek naar deze lay-out van de Logitech G613: 
Dus een verticale enter toets en 2 grote shift knoppen. Hij bestaat dus, en in de meeste review foto's is het deze versie. Maar nergens in de winkels. Coolblue heeft dit type niet (ik heb gemaild met de klantenservice). Hoe kan ik dit type verkrijgen?

Dus een verticale enter toets en 2 grote shift knoppen. Hij bestaat dus, en in de meeste review foto's is het deze versie. Maar nergens in de winkels. Coolblue heeft dit type niet (ik heb gemaild met de klantenservice). Hoe kan ik dit type verkrijgen?
M'n Oma is een site aan het haken.
pricewatch: Logitech G613 Wireless Mechanical (US)NielsNL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:14:
Ik ben op zoek naar deze lay-out van de Logitech G613: [Afbeelding]
Share and Enjoy!
Heb je de foto's vergeleken? Je linkt naar de versie met de ANSI layout zoals het er naar uit ziet. Terwijl @NielsNL een hybride uitvoering van ANSI en ISO zoekt.
@NielsNL, heb je al gedacht om contact op te nemen met de reviewers die je hebt gevonden om te vragen of de foto's ook echt van zijn/haar exemplaar is en wat de SKU er van is? Want dan kan je gerichter zoeken, misschien zelfs bij Logitech zelf vragen of ze die kunnen leveren hier.
Foto's zeggen niets, alle promotiefotos zijn ansi qwerty bij Logitech. De g613 wordt bij mijn weten in NL in gevraagde layout geleverd. Grote enter en grote shift dus, tussen ansi en iso inHero of Time schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:31:
[...]
Heb je de foto's vergeleken? Je linkt naar de versie met de ANSI layout zoals het er naar uit ziet. Terwijl @NielsNL een hybride uitvoering van ANSI en ISO zoekt.
@NielsNL, heb je al gedacht om contact op te nemen met de reviewers die je hebt gevonden om te vragen of de foto's ook echt van zijn/haar exemplaar is en wat de SKU er van is? Want dan kan je gerichter zoeken, misschien zelfs bij Logitech zelf vragen of ze die kunnen leveren hier.
Share and Enjoy!
Dan is dat een uitzondering. Want elk bord van Logitech tegenwoordig is ISO layout. Daarom halen veel mensen geen Logitech meer.
Hey Allen,
Ik wil graag een mechanisch toetsenbord, en nu lijkt mij voor het typen dat ik blue switches nodig heb.
Alleen als je daarop met een beetje snelheid typt krijg je een ondragelijke herrie.
Nu begreep ik dat brown switches een stuk minder lawaaierig zijn, alleen ook een stuk lichter in activatie, daardoor maak je dan weer meer fouten met typen.
Hoe verhoudt een blue switch met O ring zich tenopzichte van browns zonder ring?
Wat voor ring wordt dan aangeraden? 1.5mm, 2mm, 2,5 mm, 40A-L, 40A-R, 50A-R. Zodat je s'avonds ook nog wat kan typen zonder dat je mensen in de kamer ernaast wakker houdt.
Aangezien ik ook een gamer ben, dacht ik om een paar switches te vervangen voor reds/blacks, de WASD keys.
Is dit mogelijk?
De blacks waren een stuk zwaarder en daardoor fijner voor continuous movement, reds waren lichter maar daardoor kon je wel langere sessies volhouden, wat is jullie advies hierin? zijn O rings aan te raden bij reds?
Hoe kom je aan een bord met die vereisten? moet je hem zelf samenstellen door switches van een bestaand bord af te halen? wat is een goed starting off point?
Waar moet je nog meer op letten bij het kopen van een bord? ik las iets over deckflex, dat gelijk staat aan de build quality?
Welke lay-out wil je?
Ten keyless (Geen numpad) maar ook een compactere versie (geen ruimte tussen F keys en nummers, geen ruimte tussen esc en f1) wel cursortoetsen, delete, end, home, printscreen. Aangezien ik graag MMO's speel probeer ik de f toetsen binnen bereik te krijgen.
Wil je met of zonder numpad?
Zonder -> ik gebruik een mmo muis als numpad
Wil je backlight?
niet belangrijk, ga liever voor goedkoper bord
Welke MX Switch prefereer je?
Blue/brown + WASD black/red
Wat je is je budget?
€100 lijkt me voldoende?
Wil je macro toetsen?
Zou niet weten waarvoor, misschien kan iemand mij overtuigen van de meerwaarde hiervan?
Doel van het keyboard?
Typen + mmo gaming / shooters
Ik wil graag een mechanisch toetsenbord, en nu lijkt mij voor het typen dat ik blue switches nodig heb.
Alleen als je daarop met een beetje snelheid typt krijg je een ondragelijke herrie.
Nu begreep ik dat brown switches een stuk minder lawaaierig zijn, alleen ook een stuk lichter in activatie, daardoor maak je dan weer meer fouten met typen.
Hoe verhoudt een blue switch met O ring zich tenopzichte van browns zonder ring?
Wat voor ring wordt dan aangeraden? 1.5mm, 2mm, 2,5 mm, 40A-L, 40A-R, 50A-R. Zodat je s'avonds ook nog wat kan typen zonder dat je mensen in de kamer ernaast wakker houdt.
Aangezien ik ook een gamer ben, dacht ik om een paar switches te vervangen voor reds/blacks, de WASD keys.
Is dit mogelijk?
De blacks waren een stuk zwaarder en daardoor fijner voor continuous movement, reds waren lichter maar daardoor kon je wel langere sessies volhouden, wat is jullie advies hierin? zijn O rings aan te raden bij reds?
Hoe kom je aan een bord met die vereisten? moet je hem zelf samenstellen door switches van een bestaand bord af te halen? wat is een goed starting off point?
Waar moet je nog meer op letten bij het kopen van een bord? ik las iets over deckflex, dat gelijk staat aan de build quality?
Welke lay-out wil je?
Ten keyless (Geen numpad) maar ook een compactere versie (geen ruimte tussen F keys en nummers, geen ruimte tussen esc en f1) wel cursortoetsen, delete, end, home, printscreen. Aangezien ik graag MMO's speel probeer ik de f toetsen binnen bereik te krijgen.
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
€100 lijkt me voldoende?
Wil je macro toetsen?
Zou niet weten waarvoor, misschien kan iemand mij overtuigen van de meerwaarde hiervan?
Doel van het keyboard?
Blue switches zijn clicky, dus het verschil met Brown + O-ringen heb je alleen als je de toetsen tot de bodem indrukt. En hard ook. Als je beide zonder O-ringen gebruikt, zal de blauwe switch hoe dan ook meer herrie maken vanwege de click.
De bodemplaat bepaald ook deels het geluid en volume. Met O-ringen demp je het maar deels, wat je voornamelijk merkt is dat het geluid zelf wat anders klinkt. Dat is overigens wel iets dat verschil kan maken tussen vervelend en te tolereren.
Geld ook voor andere switches.
Het voordeel in jouw geval voor macrotoetsen kan zijn dat je meer dingen kan toekennen aan je toetsen. Nu heb je 't over een speciale muis met extra toetsen, dus of dat ook echt zinvol is om op je toetsenbord ook nog wat extra te hebben moet je zelf beslissen.
Voor de echte switch keuze, je denkt er aan om een paar toetsen een andere switch te geven. Zou ik persoonlijk niet doen. Dat verschil ga je tijdens het gamen niet direct merken, maar met het typen wel. Dat kan gaan storen.
De bodemplaat bepaald ook deels het geluid en volume. Met O-ringen demp je het maar deels, wat je voornamelijk merkt is dat het geluid zelf wat anders klinkt. Dat is overigens wel iets dat verschil kan maken tussen vervelend en te tolereren.
Het voordeel in jouw geval voor macrotoetsen kan zijn dat je meer dingen kan toekennen aan je toetsen. Nu heb je 't over een speciale muis met extra toetsen, dus of dat ook echt zinvol is om op je toetsenbord ook nog wat extra te hebben moet je zelf beslissen.
Voor de echte switch keuze, je denkt er aan om een paar toetsen een andere switch te geven. Zou ik persoonlijk niet doen. Dat verschil ga je tijdens het gamen niet direct merken, maar met het typen wel. Dat kan gaan storen.
Volgens mij zoek je dan naar een 75% layout.Lawojin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:47:
Is dit mogelijk?
Welke lay-out wil je?
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
€100 lijkt me voldoende?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
https://deskthority.net/wiki/File:Noppoo_Choc_Mini_Top.jpg
Hier een plaatje van de klassieke 75% layout die je nog steeds wel op bordjes kan krijgen. Inderdaad een zeer prettige aangelegenheid.
Met dat prijskaartje zou ik sowieso kant&klaar gaan kijken. Je betaald veelal in deze prijsklasse toch niet veel meer daarvoor en eigenlijk denk ik dat je bij zelfbouw duurder uitkomt?
Enige bordje dat ik persoonlijk ken van aardige kwaliteit is die hierboven gelinkte Akko 3084. 75% layout, niet te duur, prettige keycaps, geen verlichting erin, €100 om en nabij.
Je moet alleen voor je switches even uit gaan zoeken wat je nu werkelijk wilt. En dan daarna even kijken of je bij b.v. je MX Red o-ringen wilt gaan gebruiken. Ik b.v. op een Ducky 1601 wel (want hol en plastig case), welke van gelijkende kwaliteit is als deze. Maar in een Tex Beetle of een Vortex Pok3r liever juist weer niet, het wordt er maar een heel klein beetje stiller van en voelt op dat moment wel minder prettig aan.
Gewoon eerst zonder kopen en als het toch te luidruchtig is, later gewoon even 0-ringen gaan proberen.
Je hele reactie ruikt een beetje naar "vooroordelen die men ergens op YouTube of Reddit of zo maar een beetje in lucht roept" om het maar effe zo te zeggen en als ik heel eerlijk ben kan je die het beste totaal negeren!Lawojin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:47:
Is dit mogelijk?
Wat je gewoon moet doen is zelf naar een winkel gaan en wat toetsenborden uitproberen, want :
- Wie weet vind je MX Red bijvoorbeeld helemaal niks, want heel erg licht!
- Wie weet vind je MX Blue wel helemaal niks, want tijdens het langdurig gamen werd dat clickie geluid en gevoel toch wel erg irritant!
- Of blijkt juist MX Black/Brown ineens de perfecte oplossing om een of andere reden...
enz...
enz..
enz.
Kortom : Ga zelf eens wat testen i.p.v. meningen van anderen aan te nemen!
En als je geen winkel in de buurt kan vinden dan bestel je maar lekker gewoon een aantal verschillende toetsenborden en stuur je alle modellen die je niks vond lekker terug
Succes alvast!
Als je per se stilte wilt kun je het beste gewoon stille switches kopen. Snap niet waarom O-ringen nog steeds een ding zijn, ze verpesten het hele gevoel van een switch en zijn überhaupt niet zo stil (dempen alleen inslag, niet terugslag).
Misschien kan @Foritain even helpen?Hero of Time schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:31:
[...]
Logitech zelf (support) zegt de UK versie te gebruiken. Maar dat is dus niet de goede.
M'n Oma is een site aan het haken.
Dank voor je reactie! Ik moest even denken wat je met stabs bedoeldeDatastream schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:34:
@JeRyZ Ik heb zelf de Melody96 en die heeft dezelfde PCB als van jouw keus. Goede PCB die je kan flashen met QMK dus lekker knutselen.
Hangt een beetje van de switch en caps af. Ben het met je eens dat TPU pootjes op de bovenkant van een switch een betere oplossing zijn en met name op switches met zware veren echt veel meer schelen dan wat voor andere oplossing dan ook.Extraxyz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:42:
Als je per se stilte wilt kun je het beste gewoon stille switches kopen. Snap niet waarom O-ringen nog steeds een ding zijn, ze verpesten het hele gevoel van een switch en zijn überhaupt niet zo stil (dempen alleen inslag, niet terugslag).
Ze dempen echter niet alleen de inslag. Ze nemen ook een heel groot deel van de resonantie weg. Als ik (met 3203 behandelde) Zilents V2's alsnog met een O-ring uitrust, wordt het geheel toch stiller, met name op grote holle caps (Zoals SA caps bijvoorbeeld). Deze versterken anders namelijk het geluid van de veren alsnog, ook al zit er in de stem bovenin een TPU laagje voor de veer. Ook het vegen over keys geeft je wat geluid normaliter, zelfs als je zo weinig wobble hebt dat je caps elkaar niet kunnen raken. Dat geluid neem je ook grotendeels wel met O-rings.
Zachte platte brede O-rings zijn daarbij ideaal. Ook al raken deze (b.v. in top row SA) deze nooit je top switch behuizing, dan nóg werken ze en nemen ze ook geluid van de terugslag weg. (Maar minder efficiënt bij gebruik van zware veren)
Als het goed is, type je sowieso niet zo diep dat je de cap op de switch laat stuiteren. Als je dat wel doet, tja, dan voel je een dikkere O-ring inderdaad. Op MX Reds kan ik rustig 1,2mm of zelfs 1,5mm O-ringen plaatsen, en geen verschil voelen. Ook op zware clicky's zoals Navies of MX Green, zit ik nooit op de bodem.
Maarja, over het gevoel van switches... Ik vind dus MX Silent Red echt inferieur aanvoelen vs MX Red. Silent Ink's zijn wat dat aangaat beter. Het verschil tussen Zilents en Zealios vind ik ook behoorlijk. Hun lineairs naast elkaar heb ik nog niet geprobeerd, dat komt volgend jaar waarschijnlijk wel.
Er zijn wel caps waarbij ik nooit O-rings zou gebruiken. Vortex z'n dikke DSA caps b.v. verpest je wel echt volledig met O-rings.
Maar die zijn sowieso al een stuk stiller dan b.v. OEM ABS caps van goede kwaliteit.
Maar inderdaad, met de introductie van de diverse silent switches, is een O-ring niet meer zo'n logische keuze. Een stukje foam of beter onderin en de caps doorsmeren heeft vaak al voldoende effect op deze nieuwere spullen.
Voor zover ik nu begrijp zijn blue switches clicky, maar ook zwaarder in te drukken, en het activation point lag hoger dan de browns, daardoor maakte je minder fouten in het aanslaan van bepaalde toetsen.Hero of Time schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:58:
Blue switches zijn clicky, dus het verschil met Brown + O-ringen heb je alleen als je de toetsen tot de bodem indrukt. En hard ook. Als je beide zonder O-ringen gebruikt, zal de blauwe switch hoe dan ook meer herrie maken vanwege de click.
De reden dat ik er rings onder wil plaatsen als ik voor blue's ga zodat ik dat geluid dus iets demp, het gaat me vooral om de tactile feedback en minder om de audible feedback. die rings zouden dan moeten voorkomen dat ik tot de bodem indruk en dus minder lawaai heb.
Wat voor bodemplaat zou ik dan moeten hebben? plastic?
Mja, maar dat gaat dus niet helemaal op... Clicky's vooral MX Blue, klinkt gewoon vrij schel. Je hebt gewoon altijd een klik omlaag en weer omhoog. Je moet echt moeite doen om met het tot de bodem indrukken meer geluid te maken dan dat de click gaat geven. O-ringen vangen wel een beetje wat geluid weg, maar clicky switches geven je simpelweg altijd wat herrie. MX Blue / Red en Brown is naar mijn mening praktisch allemaal even zwaar. MX Blue is zeker niet zwaarder. Hogere activatie punten zorgen bij sommige mensen juist voor meer typefouten. Persoonlijk vind ik dat altijd wat onzinnig. Als je commit een knop in te gaan drukken, maar 1,2mm of 2mm ook niet zoveel uit, kwestie van wennen. Die 0.8mm wordt naar gamers gemarket als sneller... Mja, die paar milliseconden vallen echt totaal in het niet...Lawojin schreef op zondag 8 december 2019 @ 02:35:
[...]
Voor zover ik nu begrijp zijn blue switches clicky, maar ook zwaarder in te drukken, en het activation point lag hoger dan de browns, daardoor maakte je minder fouten in het aanslaan van bepaalde toetsen.
De reden dat ik er rings onder wil plaatsen als ik voor blue's ga zodat ik dat geluid dus iets demp, het gaat me vooral om de tactile feedback en minder om de audible feedback. die rings zouden dan moeten voorkomen dat ik tot de bodem indruk en dus minder lawaai heb.
Wat voor bodemplaat zou ik dan moeten hebben? plastic?
Als je juist wat feedback wilt bij het indrukken, moet je eigenlijk helemaal niet bij de normale Cherry MX switches zijn. Brown voelt altijd wat inconsistent. De bump is zo klein dat het meer als een imperfectie aanvoelt dan dat het werkelijk wat toevoegt (mening). Het kleine tikje in Blue is wel prima, maar ook heel minimale feedback.
Persoonlijk zou ik je eerder b.v. MX Clear / Zealios of Gateron Brown aan willen raden. Ware het niet dat b.v Zealios vrij duur zijn en op vrijwel geen enkel bordje standaard te krijgen zijn. Deze switches hebben door hun curve eigenlijk geen o-ringen nodig, ze nodigen niet erg uit tot het tot de bodem indrukken door de manier waarom het verloopt en hoe duidelijk de feedback is.
Je switches zitten daarnaast nooit echt op een bodemplaat. Ze zitten vast (gesoldeerd, of in connectors) op een PCB. Daarnaast is het vaak aan te raden ze te clippen op een plaat, net boven de PCB. Deze moet dan tussen de 1 en 1,5mm zijn. Je kan voor iets flexibels gaan als je wilt dat het mee kan veren. Dit voelt voor velen inconsistent aan. Alu, staal, messing zijn populaire oplossingen, waar staal het hardste is en messing prettig klinkt en softer aanvoelt, alu tussenin. POM en ABS zijn veel voorkomende plastics. ABS is simpelweg goedkoper, POM is super rigide. De onderkant van je keyboard behuizing doet vooral wat voor hoe flexibel het ding is en kwa geluid, gezien het een geluidskast vormt. Metaal is vaak wenselijker dan plastic, maar hangt een beetje af van waar je voor gaat. Met wat dempend materiaal erin kan je veel geluid van het bord reduceren.
Hopelijk kan ik hier wat tips krijgen. Ik zoek een toetsenbord zonder numeriek gedeelte, puur om ergonomische redenen. Mijn huidige tobo is een doodsimpele Dell, welke ik echt prima vind om eerlijk te zijn. Maar ja, die zal na het verwijderen van het numerieke gedeelte vast niet meer werken... Geen idee met welk caps en indrukkracht deze te vergelijken is? Naar mijn idee zouden Cherry red's vergelijkbaar en prima voor mij zijn. Ik game wel (fps), maar tik niet overdreven veel.
Na o.a. de test van Tweakers te hebben gelezen en te zijn geschrokken van de hoge prijzen, kwam ik uit op de pricewatch: HyperX Alloy FPS Pro (Cherry Red)
Ik heb geen extra's nodig, en wil vooral geen LED verlichting. Dus kan deze uit?
Een alternatief is de pricewatch: Corsair K63 Compact Mechanical Gaming - Cherry MX Red (US), kan hier de verlichting van uit?
Of anders de pricewatch: Ducky One DKON1687 PBT keycap TKL MX Red US, ik begrijp dat Ducky hoge kwaliteit biedt.
Andere suggesties zijn meer dan welkom
Na o.a. de test van Tweakers te hebben gelezen en te zijn geschrokken van de hoge prijzen, kwam ik uit op de pricewatch: HyperX Alloy FPS Pro (Cherry Red)
Ik heb geen extra's nodig, en wil vooral geen LED verlichting. Dus kan deze uit?
Een alternatief is de pricewatch: Corsair K63 Compact Mechanical Gaming - Cherry MX Red (US), kan hier de verlichting van uit?
Of anders de pricewatch: Ducky One DKON1687 PBT keycap TKL MX Red US, ik begrijp dat Ducky hoge kwaliteit biedt.
Andere suggesties zijn meer dan welkom
Rond dat budget is de pricewatch: Cooler Master CK530 - Red Switch (Qwerty US) wel het beste toetsenbord wat je kunt krijgen in TKL formaat. Deze komt met Gateron Red switches, die een stuk soepeler zijn dan de Cherry variant. Daarnaast een degelijke bouwkwaliteit en standaard toetsafmetingen en je hebt een bord wat met gemak jaren mee zal gaan.
@Extraxyz Dank voor de suggestie, ik vind het aluminium niet erg mooi helaas. Liever gewoon matzwart. Je noemt standaard toetsafmetingen, wijken degene die ik aandraag af op dat gebied?
@Aikon
Gateron heeft inderdaad iets prettigere switches in het budget segment, vandaar. Maar inderdaad, maar ik zou even geen zwarte versie weten waar ze in zitten.
Standaard toets afmetingen is vooral fijn als je ooit de keycaps zou willen vervangen. Door een mooier of beter setjes bijvoorbeeld.
De caps op de Ducky die je linkt is prima, hoewel het font naar mijn mening echt heel erg lelijk is. Ze zijn bedoeld voor de LED verlichting eronder. Ze zijn daarnaast niet door en door dubble shot, waardoor je dus ziet dat "gesloten" tekens een hapje eruit hebben voor de stevigheid.
De caps bij de 1887 zijn naar mijn mening de €10 extra zeker waard.
https://www.alternate.nl/.../product/1399346?lk=27284
Let wel, de 1887S versie is weer een "shine" versie, oftewel met LEDjes achter elke key. Ze maken de normale versie in Zwart / Antraciet, Antraciet / grijs, Zwart blauw etc etc.
De echte "One 2 1887" is ook TLK in standaard format maar dan met betere LEDs en betere constructie, en continue double shot caps voor de transparantie, dan zit je alleen weer €9 hoger.
https://www.alternate.nl/.../product/1462225?lk=27284
Altnernatief zou je naar Akko via diverse China shops kunnen kijken, die zijn te krijgen met meer typen switches doorgaans.
Gateron heeft inderdaad iets prettigere switches in het budget segment, vandaar. Maar inderdaad, maar ik zou even geen zwarte versie weten waar ze in zitten.
Standaard toets afmetingen is vooral fijn als je ooit de keycaps zou willen vervangen. Door een mooier of beter setjes bijvoorbeeld.
De caps op de Ducky die je linkt is prima, hoewel het font naar mijn mening echt heel erg lelijk is. Ze zijn bedoeld voor de LED verlichting eronder. Ze zijn daarnaast niet door en door dubble shot, waardoor je dus ziet dat "gesloten" tekens een hapje eruit hebben voor de stevigheid.
De caps bij de 1887 zijn naar mijn mening de €10 extra zeker waard.
https://www.alternate.nl/.../product/1399346?lk=27284
Let wel, de 1887S versie is weer een "shine" versie, oftewel met LEDjes achter elke key. Ze maken de normale versie in Zwart / Antraciet, Antraciet / grijs, Zwart blauw etc etc.
De echte "One 2 1887" is ook TLK in standaard format maar dan met betere LEDs en betere constructie, en continue double shot caps voor de transparantie, dan zit je alleen weer €9 hoger.
https://www.alternate.nl/.../product/1462225?lk=27284
Altnernatief zou je naar Akko via diverse China shops kunnen kijken, die zijn te krijgen met meer typen switches doorgaans.
[ Voor 4% gewijzigd door djunicron op 08-12-2019 16:12 ]
@djunicron Idd het font is niet mooi van die Ducky, maar daar kan ik best mee leven. Die grijze kleur dan weer niet, die zwart/blauwe is erg mooi, maar ook wel de duurste tot nu toe. Ik neem aan dat daar de leds uit kunnen?
Het gaat me echt niet om een tientje ofzo, maar het tobo wat ik gebruik is bij wijze van €5, dus ik verwachtte voor enkele tientjes een mooi TKL tobo te vinden, desnoods met rubber domes, dat bevalt me ook gewoon
Caps vervangen ga ik nooit doen.
Maar even terug naar die HyperX, kunnen die ledjes uit?
Het gaat me echt niet om een tientje ofzo, maar het tobo wat ik gebruik is bij wijze van €5, dus ik verwachtte voor enkele tientjes een mooi TKL tobo te vinden, desnoods met rubber domes, dat bevalt me ook gewoon
Caps vervangen ga ik nooit doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 08-12-2019 16:41 ]
In principe kunnen led's altijd uit. Google anders ff op een gebruiksaanwijzing.Aikon schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:40:
@djunicron
Jij hebt echt een hele rare ervaring met Cherry MX switches gehad IMHOdjunicron schreef op zondag 8 december 2019 @ 03:46:
MX Blue / Red en Brown is naar mijn mening praktisch allemaal even zwaar. MX Blue is zeker niet zwaarder.
Als je juist wat feedback wilt bij het indrukken, moet je eigenlijk helemaal niet bij de normale Cherry MX switches zijn. Brown voelt altijd wat inconsistent. De bump is zo klein dat het meer als een imperfectie aanvoelt dan dat het werkelijk wat toevoegt (mening). Het kleine tikje in Blue is wel prima, maar ook heel minimale feedback.
MX Red is idioot licht vergeleken met MX Blue en gek genoeg ook MX Brown, ondanks dat die zogenaamd even zwaar zouden moeten zijn!
Ik durf mijn handen niet eens op een MX Red toetsenbord te laten rusten, omdat je dan grote kans hebt dat ik zomaar per ongeluk een toets indruk...
Daarnaast moet je bijvoorbeeld niet meerdere uren achter elkaar willen gamen met MX Blue, want dat clickje gaat je op een bepaald moment echt in de weg zitten!
Om bovenstaande redenen zal ik nooit een MX Red toetsenbord kopen en heb ik zowel MX Blue als MX Brown in mijn bezit op het moment
Ik wil wel nog een keer MX Black en MX Green proberen, maar dat komt wel een keer als ik een interessant model spot met die switches
MrMarcie schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:57:
[...]
In principe kunnen led's altijd uit. Google anders ff op een gebruiksaanwijzing.

Custom: You can choose which keys you want to light up. Follow these steps to customize:
1- Switch the backlight mode to custom.
2- Hold + Right until the backlight turns off.
3- Press the key or keys you want to have backlight ON.
4- When finished, press + Right again to save your custom backlight profile.
Dus blijkbaar kan ik via deze 'omweg' alles uit zetten, als ik het goed lees.
[edit] En maar gelijk besteld, dank allen. Ben benieuwd hoe een mechanisch tobo in de praktijk is
[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 08-12-2019 18:25 ]
Ik heb twee dagen met een MX Red getypt voor ik 'm terug stuurde omdat ik de MX Brown had besteld. In beide gevallen kan ik m'n vingers niet op de toetsen laten rusten. Mijn ervaring is dat ze beide net zo 'licht' zijn. De bump van de MX Brown is heel subtiel, bij het gewoon typen merkte ik 't niet. Pas toen ik er echt op ging letten voelde ik 't bewust.nero355 schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:03:
MX Red is idioot licht vergeleken met MX Blue en gek genoeg ook MX Brown, ondanks dat die zogenaamd even zwaar zouden moeten zijn!
Ik durf mijn handen niet eens op een MX Red toetsenbord te laten rusten, omdat je dan grote kans hebt dat ik zomaar per ongeluk een toets indruk...
Ik heb dus MX Brown, maar zal geen nieuwe plank kopen die vergelijkbare switches heeft. MX Blue zal qua kracht benodigd wel aardig zijn, maar het clicky vind ik vervelend. Die zal ik dus ook niet kopen.Om bovenstaande redenen zal ik nooit een MX Red toetsenbord kopen en heb ik zowel MX Blue als MX Brown in mijn bezit op het moment
MX Black is wat ik nu prefereer en is echt heerlijk. Als je wat zwaardere vingers hebt, hoef je niet eens zo heel hard te drukken op de toetsen en je hoeft ook niet bang te zijn dat je er eentje per ongeluk indrukt als je erop rust.Ik wil wel nog een keer MX Black en MX Green proberen, maar dat komt wel een keer als ik een interessant model spot met die switches
Omdat MX Green net als MX Blue clicky is, zal ik daar zelf dus ook niet voor gaan. Een merkbare bump zou ik wel eens willen proberen, dus dan kom ik op MX Clear uit. Dat zoek ik nog, maar het is een zeldzaam soort. Ik zie voornamelijk Red, Brown, Blue en Black.
Theoretisch zou het ook zo moeten zijn!Hero of Time schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:10:
Ik heb twee dagen met een MX Red getypt voor ik 'm terug stuurde omdat ik de MX Brown had besteld. In beide gevallen kan ik m'n vingers niet op de toetsen laten rusten. Mijn ervaring is dat ze beide net zo 'licht' zijn. De bump van de MX Brown is heel subtiel, bij het gewoon typen merkte ik 't niet. Pas toen ik er echt op ging letten voelde ik 't bewust.
Deze dan maar kopen : https://nl.hardware.info/...k-60.553397#specificatiesMX Black is wat ik nu prefereer en is echt heerlijk. Als je wat zwaardere vingers hebt, hoef je niet eens zo heel hard te drukken op de toetsen en je hoeft ook niet bang te zijn dat je er eentje per ongeluk indrukt als je erop rust.
Omdat MX Green net als MX Blue clicky is, zal ik daar zelf dus ook niet voor gaan. Een merkbare bump zou ik wel eens willen proberen, dus dan kom ik op MX Clear uit. Dat zoek ik nog, maar het is een zeldzaam soort. Ik zie voornamelijk Red, Brown, Blue en Black.
Mja, hangt een beetje af van je type stijl denk ik ook.nero355 schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:03:
[...]
Jij hebt echt een hele rare ervaring met Cherry MX switches gehad IMHO
Daarnaast moet je bijvoorbeeld niet meerdere uren achter elkaar willen gamen met MX Blue, want dat clickje gaat je op een bepaald moment echt in de weg zitten!
Om bovenstaande redenen zal ik nooit een MX Red toetsenbord kopen en heb ik zowel MX Blue als MX Brown in mijn bezit op het moment
Ik wil wel nog een keer MX Black en MX Green proberen, maar dat komt wel een keer als ik een interessant model spot met die switches
Heb MX Blue, Red, Silent Red, Black (vintage, crap generatie), Silver, Green en Clear in huis gehad. Daarnaast wat Gateron en Kailh stuff, voornamelijk alle chocs en PG opvolgers. De laatste tijd vooral Zealios V2 / Zilents en Tealios in borden lopen solderen.
Ik kan prima m'n handen op Red / Silver / 40gr bottom out force PG1350 lineairs leggen en ze zullen niet accentueren. Het typen op MX Blue en Red is voor mij identiek, maar inderaad blue is wel heel licht tactile. De bump bij Browns zit mij persoonlijk wel echt meer in de weg dan Kailh of andere clickies, dingen als Box Navies en Jades daargelaten.
Wat ik ook merk, is dat MX Silent, met z'n aanpassingen en minimaal zwaardere veer toch echt zwaarder typed dan Brown en Blue, terwijl het een 45cn veertje zou moeten zijn.
Black is werkelijk zwaarder, maar goed ingesmeerd typed dat nog steeds heel erg smooth en is het naar mijn mening gelijk aan hoe je op Reds typed. Het is vermoeiender, maar heel veer meer impact heeft het niet... Tealios met 67gr veertje en Tribosis 3203, voelen lichter aan dan MX Reds. Ja, dat verbaasde mij ook. Maar je hoeft ze ook echt maar half in te drukken en als dat super super gladjes aanvoelt, merk je hoe licht je eigenlijk kan typen erop. Als je ze gewoon naar beneden hamert, ja, dan zijn ze zwaarder inderdaad.
Daarnaast is het ook een kwestie van smaak denk ik.
Brown en Blue zou ik niet nog eens kopen. Heb ze nog wel in huis, maar al jaren niet meer in gebruik. Blue clickt niet zo mooi vs andere clickies, Brown vind ik werkelijk de slechtste mechanische switch die op de markt is... Nu gaat mijn voorkeur zeer sterk uit naar Lineairs, maar tegelijkertijd vind ik iets met een hoge bump en daarna drastische drop-off zoals je bij Zealios of in Clears (min of meer) vindt wel weer prima typen.
Maar inderdaad, MX Blue (of zware tactile switches) zijn naar mijn mening niet prettig voor games. Zealio's zitten daar ook wel een beetje tegenaan, maar gek genoeg ergeren ze me nog totaal niet. Terwijl deze switches voor b.v. games als StarCraft 2 wél weer lekker zijn. Maar een shooter op MX Blues... Dat was precies de reden waarom ik het weg legde in 20... eh... 2014?
Nee, te klein. Rot 60% layout. Geef mij gewoon dedicated F-toetsen. En pijltjestoetsen alsmede de pgdown/up, home/end, ins/del blok.nero355 schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:52:
[...]
Deze dan maar kopen : https://nl.hardware.info/...k-60.553397#specificaties![]()
Thanks voor de feedback!djunicron schreef op zondag 8 december 2019 @ 03:46:
[...]
Mja, maar dat gaat dus niet helemaal op... Clicky's vooral MX Blue, klinkt gewoon vrij schel. Je hebt gewoon altijd een klik omlaag en weer omhoog. Je moet echt moeite doen om met het tot de bodem indrukken meer geluid te maken dan dat de click gaat geven. O-ringen vangen wel een beetje wat geluid weg, maar clicky switches geven je simpelweg altijd wat herrie. MX Blue / Red en Brown is naar mijn mening praktisch allemaal even zwaar. MX Blue is zeker niet zwaarder. Hogere activatie punten zorgen bij sommige mensen juist voor meer typefouten. Persoonlijk vind ik dat altijd wat onzinnig. Als je commit een knop in te gaan drukken, maar 1,2mm of 2mm ook niet zoveel uit, kwestie van wennen. Die 0.8mm wordt naar gamers gemarket als sneller... Mja, die paar milliseconden vallen echt totaal in het niet...
Persoonlijk zou ik je eerder b.v. MX Clear / Zealios of Gateron Brown aan willen raden. Ware het niet dat b.v Zealios vrij duur zijn en op vrijwel geen enkel bordje standaard te krijgen zijn. Deze switches hebben door hun curve eigenlijk geen o-ringen nodig, ze nodigen niet erg uit tot het tot de bodem indrukken door de manier waarom het verloopt en hoe duidelijk de feedback is.
Je switches zitten daarnaast nooit echt op een bodemplaat. Ze zitten vast (gesoldeerd, of in connectors) op een PCB. Daarnaast is het vaak aan te raden ze te clippen op een plaat, net boven de PCB. Deze moet dan tussen de 1 en 1,5mm zijn. Je kan voor iets flexibels gaan als je wilt dat het mee kan veren. Dit voelt voor velen inconsistent aan. Alu, staal, messing zijn populaire oplossingen, waar staal het hardste is en messing prettig klinkt en softer aanvoelt, alu tussenin. POM en ABS zijn veel voorkomende plastics. ABS is simpelweg goedkoper, POM is super rigide. De onderkant van je keyboard behuizing doet vooral wat voor hoe flexibel het ding is en kwa geluid, gezien het een geluidskast vormt. Metaal is vaak wenselijker dan plastic, maar hangt een beetje af van waar je voor gaat. Met wat dempend materiaal erin kan je veel geluid van het bord reduceren.
Omdat ik sinds kort meer vanuit thuis werk, wil ik een beter toetsenbord. Het wordt ook eens tijd dat ik het oudje uit 1999 (een Cherry G81-3000 PS/2) eens vervang door iets beters.
Welke lay-out wil je?
De standaard volledige layout, met numpad.
Wil je backlight?
Niet nodig.
Een switch met ouderwetse beleving.
Ik heb er even over gedacht om een oude IBM Model M te kopen via marktplaats, maar de Model M vind ik eigenlijk te groot, en ook al kan je nog een nieuwe kopen, het blijft een oud toestenbord. Ook bij een ongebruikt toetsenbord gaat de kwaliteit van de plastic achteruit. Een alternatief is Unicomp, maar ik wil iets dat je gewoon in een NL webshop kan bestellen.
Dus een switch die lijkt op de IBM buckling spring. Naar wat ik heb gelezen, komt de Cherry MX Blue daar redelijk dichtbij.
Aangezien ik echter af en toe nog game (FPS) overweeg ik ook nog Cherry MX brown.
Wat je is je budget?
Ergens tussen de 100 en 150 euro
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Voornamelijk typewerk en programmeerwerk. Af en toe gamen. Verder wordt de PC nog voor fotobewerking gebruikt, maar daar is het toestenbord niet echt kritisch.
Wat weet je al?
Na wat rondgekeken te hebben kan me een Leopold FC900R PD wel bevallen. Een strak en degelijk toetsenbord. Nu dit is alleen nog met het type switch: MX Blue of MX Brown.
Probleem is dat deze keyboards niet zomaar in een winkel liggen. Bij de mediamarkt heb ik eens een Razor getest, en daar kwam ik uit bij de Razor Green versie. Deze komt (voor zover ik heb kunnen vinden) overeen met Cherry MX Blue.
Als laatste: vreemd genoeg heb ik op mijn werk nog een oude IBM KB-7953. Dat is helemaal geen mechanisch toestenbord maar werkt ook heel fijn.
Is er nog iets waar ik aan moet denken?
edit:
Zul je net zien, de layout die ik het mooiste vind (de blauw/grijze uitvoering) is met MX Blue nergens te krijgen, alleen met MX Brown.
Welke lay-out wil je?
De standaard volledige layout, met numpad.
Wil je backlight?
Niet nodig.
Een switch met ouderwetse beleving.
Ik heb er even over gedacht om een oude IBM Model M te kopen via marktplaats, maar de Model M vind ik eigenlijk te groot, en ook al kan je nog een nieuwe kopen, het blijft een oud toestenbord. Ook bij een ongebruikt toetsenbord gaat de kwaliteit van de plastic achteruit. Een alternatief is Unicomp, maar ik wil iets dat je gewoon in een NL webshop kan bestellen.
Dus een switch die lijkt op de IBM buckling spring. Naar wat ik heb gelezen, komt de Cherry MX Blue daar redelijk dichtbij.
Aangezien ik echter af en toe nog game (FPS) overweeg ik ook nog Cherry MX brown.
Wat je is je budget?
Ergens tussen de 100 en 150 euro
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Voornamelijk typewerk en programmeerwerk. Af en toe gamen. Verder wordt de PC nog voor fotobewerking gebruikt, maar daar is het toestenbord niet echt kritisch.
Wat weet je al?
Na wat rondgekeken te hebben kan me een Leopold FC900R PD wel bevallen. Een strak en degelijk toetsenbord. Nu dit is alleen nog met het type switch: MX Blue of MX Brown.
Probleem is dat deze keyboards niet zomaar in een winkel liggen. Bij de mediamarkt heb ik eens een Razor getest, en daar kwam ik uit bij de Razor Green versie. Deze komt (voor zover ik heb kunnen vinden) overeen met Cherry MX Blue.
Als laatste: vreemd genoeg heb ik op mijn werk nog een oude IBM KB-7953. Dat is helemaal geen mechanisch toestenbord maar werkt ook heel fijn.
Is er nog iets waar ik aan moet denken?
edit:
Zul je net zien, de layout die ik het mooiste vind (de blauw/grijze uitvoering) is met MX Blue nergens te krijgen, alleen met MX Brown.
[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 09-12-2019 15:10 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Welke lay-out wil je?
US
Ik wil een TKL
Wil je backlight?
Ja
Brown
Wat je is je budget?
tot 200 euro
Wil je macro toetsen?
Nee
Doel van het keyboard?
Werk, veel programmeren, beetje gamen
Wat weet je al?
Ik ben ondertussen ook op zoek naar een mechanisch toetsenbord, ik heb alleen wat moeite te vinden wat ik wil.
Ik heb in het verleden een Filco gehad (op mijn werk) met Cherry MX Brown.
Ik vind zelf de tactile feedback wel prettig.
Dus qua switch een Cherry MX Brown achtige. (zolang de kwaliteit maar goed is)
Dan een TKL layout, is makkelijker mee te nemen, wat wel de bedoeling is, dus ook bouwkwaliteit is belangrijk. (hier scoorde Filco ook goed)
Omdat ik hem mee neem naar plekken, waar de laptop weer in een dock verdwijnt, is het handiger dat het ook bluetooth ondersteund. Dit zou ook tot voordeel hebben dat ik thuis makkelijk zou kunnen switchen tussen de laptop voor werk en mijn eigen PC.
Dan de kicker, omdat ik hem ook thuis wil gebruiken bij mijn PC waar het niet altijd even lekker verlicht is, wil ik ook graag iets van backlight. (En toen viel ineens de Filco convertable af
)
Nu ben ik na wat zoeken op in ieder geval deze optie gekomen:
DREVO BladeMaster PRO Cherry MX Brown
Maar hebben de kenners hier ook nog wat ideeën?
US
Ik wil een TKL
Wil je backlight?
Ja
Brown
Wat je is je budget?
tot 200 euro
Wil je macro toetsen?
Nee
Doel van het keyboard?
Werk, veel programmeren, beetje gamen
Wat weet je al?
Ik ben ondertussen ook op zoek naar een mechanisch toetsenbord, ik heb alleen wat moeite te vinden wat ik wil.
Ik heb in het verleden een Filco gehad (op mijn werk) met Cherry MX Brown.
Ik vind zelf de tactile feedback wel prettig.
Dus qua switch een Cherry MX Brown achtige. (zolang de kwaliteit maar goed is)
Dan een TKL layout, is makkelijker mee te nemen, wat wel de bedoeling is, dus ook bouwkwaliteit is belangrijk. (hier scoorde Filco ook goed)
Omdat ik hem mee neem naar plekken, waar de laptop weer in een dock verdwijnt, is het handiger dat het ook bluetooth ondersteund. Dit zou ook tot voordeel hebben dat ik thuis makkelijk zou kunnen switchen tussen de laptop voor werk en mijn eigen PC.
Dan de kicker, omdat ik hem ook thuis wil gebruiken bij mijn PC waar het niet altijd even lekker verlicht is, wil ik ook graag iets van backlight. (En toen viel ineens de Filco convertable af
Nu ben ik na wat zoeken op in ieder geval deze optie gekomen:
DREVO BladeMaster PRO Cherry MX Brown
Maar hebben de kenners hier ook nog wat ideeën?
[ Voor 12% gewijzigd door Balachmar op 10-12-2019 21:37 . Reden: ik zal ook de standaard vragen maar beantwoorden. :) ]
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Eindelijk mijn Redox helemaal in elkaar!
Hulp ingeschakeld bij een vriend, die Linux snapt en uiteindelijk viel het allemaal best wel mee.
nu nog uitzoeken waarom de i niet werkt
En nog ergens toetsen met opdruk vinden, want is nu wel erg veel mikken en hopen dat je goed zit
Hulp ingeschakeld bij een vriend, die Linux snapt en uiteindelijk viel het allemaal best wel mee.
En nog ergens toetsen met opdruk vinden, want is nu wel erg veel mikken en hopen dat je goed zit
Battle.net Spud#2543
Ben je nou tweaker? Hoe kan je nou niet Linux snappen?TepelStreeltje schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:53:
Ik ben op zoek naar cherry MX brown switches Toetsenbord in een draadloos toetsenbord.
Ik kan er in Nederland niet eentje vinden, jullie nog ervaring of ideeën?
Toegevoegd aan Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2.
Ik kan er in Nederland niet eentje vinden, jullie nog ervaring of ideeën?
Toegevoegd aan Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2.
[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 14-12-2019 20:38 ]
Nou, bevalt goed in de praktijkAikon schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:19:
[edit] En maar gelijk besteld, dank allen. Ben benieuwd hoe een mechanisch tobo in de praktijk is
switch kaduk?TepelStreeltje schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:53:../..
../..
Hoeveel tweakers kunnen wel solderen?Hero of Time schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:10:
[...]
Ben je nou tweaker? Hoe kan je nou niet Linux snappen?
/inkoppertje
Mogelijk ja, maar moet dus eerst de pro micro los maken, daarna kan ik er pas goed bij
Battle.net Spud#2543
Hero of Time schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:10:
Ben je nou tweaker? Hoe kan je nou niet Linux snappen?
/inkoppertje

Tijd voor een toelatingsexamen!
Zolang er geen programmeren of linux in zit, ben ik iig door
Overigens, foto's van mijn build ga ik niet posten, ding is zo standaard als een Falbatech redox kan zijn
Zat ooit te denken aan alu casing, maar denk dat die beetje door wordt
Battle.net Spud#2543
Jep, GMK Mizu in een grijze Fjell van Mekanisk.co. Maar enkel als placeholder omdat GMK Oblivion nog steeds op zich laat wachten..
De Massdrop ALT Mechanical Keyboard (EU) (hot-swap) is nu in de aanbieding van $230 voor $150. Voor de liefhebber.

Prijs is vanuit EU, daar worden ze ook vandaan verzonden dus je hebt 'm snel in huis.
Note: This offer is available to EU members only and is part of an EU shipping test. Price is inclusive of VAT, shipping, and handling and is listed in USD. Your product will be shipped directly to you from Europe with no post-office pickup (some exclusions apply). Delivery is expected within approximately 5 business days.

Prijs is vanuit EU, daar worden ze ook vandaan verzonden dus je hebt 'm snel in huis.
Note: This offer is available to EU members only and is part of an EU shipping test. Price is inclusive of VAT, shipping, and handling and is listed in USD. Your product will be shipped directly to you from Europe with no post-office pickup (some exclusions apply). Delivery is expected within approximately 5 business days.
[ Voor 31% gewijzigd door MrMarcie op 17-12-2019 21:28 ]
Ik vind de CTRL er ook wel leuk uitzien. Zijn er mensen met ervaring? Ik zou het op m'n werk willen gebruiken, ik denk met de Halo Clear-switches. Is voor redelijk wat typewerk.
Ik ben uiteindelijk maar voor een Ducky One 2 TKL RGB Mx Brown gegaan.
Over de Drevo teveel negatieve dingen gelezen, er was nog een andere pre-order, maar ik wil toch iets meer zekerheid. Er was ook nog de Varmilo VB87M, maar die viel ook af. (ik weet even niet meer waarom
)
Over de Drevo teveel negatieve dingen gelezen, er was nog een andere pre-order, maar ik wil toch iets meer zekerheid. Er was ook nog de Varmilo VB87M, maar die viel ook af. (ik weet even niet meer waarom
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Heb me - oncharacteristiek - ingehouden afgelopen week. Zag op Marktplaats een oude IBM computer verkocht worden waar nog nauwelijks op was geboden. Computer zelf was niet echt interessant (Itenzij de APL programmeertaal je ding was en je geilt op 9" monitor naast 8" floppies: de 5120 uit 1980), maar het toetsenbord wel. IBM beam spring, zo te zien in volkomen perfecte toestand 
Voor degenen die nog nooit gehoord hebben van beam springs, ze zijn ongeveer de Rolls Royce van keyboard switches qua gevoel en geluid. Tegenwoordig vinden mensen de IBM Model M spreekwoordelijk voor ouderwetse degelijkheid, maar de M was een goedkope alternatief voor de eerste Model F buckling spring, die op vrijwel alle technische en volgens meeste ook subjectieve vlakken superieur was. Maar ook de Model F was een slap aftreksel ergens van: de beam spring. Die dingen zijn legendarisch, de echte 'selectric touch' feel. Helaas zijn ze niet alleen legendarisch maar ook uitermate zeldzaam, want ze zijn ouder dan de PC, dus ouder dan de tijd waarin iedereen en z'n hond een computer - en dus ook een toetsenbord - had, dus er zijn relatief veel minder gemaakt dan van latere ontwerpen, en veel daarvan is in de loop der jaren ook nog verschroot.
Netto resultaat van zeer lage aanbod en behoorlijke vraag is forse prijzen. Op eBay doet de enige 'nu kopen' aanbod het voor EUR 1887 en startprijs bij een veiling van een andere is EUR 300.
Nu had ik de kans om die IBM 5120, met beam spring dus, voor EUR 100 te kopen. Toch niet gedaan. Waarom? Deels omdat ik geen ruimte heb voor een PC van 45kg zonder nuttige toepassing en het geld in de kerstdagen ook wel nuttiger kan gebruiken, maar dat zou me op zich niet tegengehouden hebben. Wat dan wel? Omdat het voorzover ik kan lezen - ondanks zeker twee pogingen van mensen met meer technische kennis dan ik - nog niemand gelukt is om dat toetsenbord op enige manier buiten de 5120 te gebruiken. Bij losse beam springs lukt dat doorgaans wel, er is zelfs een generieke USB adapter ("Xwhatsit") voor. Het zou dus hooguit een hebbedingetje zijn, maar niet practisch gebruikt kunnen worden. En dan gaan die 45kg en totaal geen opslagruimte over hebben zwaarder wegen (letterlijk).
Foto van het systeem:

Foto van de springs:

Obligaat filmpje van Chrysoran22 die zowat klaarkomt bij het typen op zo'n ding:
Dus ja, ik had zo'n ding kunnen hebben voor een bedrag die ik had kunnen betalen en heb het voor valide redenen laten schieten. Ik weet zeker dat ik hier meermaals spijt van ga hebben
Voor degenen die nog nooit gehoord hebben van beam springs, ze zijn ongeveer de Rolls Royce van keyboard switches qua gevoel en geluid. Tegenwoordig vinden mensen de IBM Model M spreekwoordelijk voor ouderwetse degelijkheid, maar de M was een goedkope alternatief voor de eerste Model F buckling spring, die op vrijwel alle technische en volgens meeste ook subjectieve vlakken superieur was. Maar ook de Model F was een slap aftreksel ergens van: de beam spring. Die dingen zijn legendarisch, de echte 'selectric touch' feel. Helaas zijn ze niet alleen legendarisch maar ook uitermate zeldzaam, want ze zijn ouder dan de PC, dus ouder dan de tijd waarin iedereen en z'n hond een computer - en dus ook een toetsenbord - had, dus er zijn relatief veel minder gemaakt dan van latere ontwerpen, en veel daarvan is in de loop der jaren ook nog verschroot.
Netto resultaat van zeer lage aanbod en behoorlijke vraag is forse prijzen. Op eBay doet de enige 'nu kopen' aanbod het voor EUR 1887 en startprijs bij een veiling van een andere is EUR 300.
Nu had ik de kans om die IBM 5120, met beam spring dus, voor EUR 100 te kopen. Toch niet gedaan. Waarom? Deels omdat ik geen ruimte heb voor een PC van 45kg zonder nuttige toepassing en het geld in de kerstdagen ook wel nuttiger kan gebruiken, maar dat zou me op zich niet tegengehouden hebben. Wat dan wel? Omdat het voorzover ik kan lezen - ondanks zeker twee pogingen van mensen met meer technische kennis dan ik - nog niemand gelukt is om dat toetsenbord op enige manier buiten de 5120 te gebruiken. Bij losse beam springs lukt dat doorgaans wel, er is zelfs een generieke USB adapter ("Xwhatsit") voor. Het zou dus hooguit een hebbedingetje zijn, maar niet practisch gebruikt kunnen worden. En dan gaan die 45kg en totaal geen opslagruimte over hebben zwaarder wegen (letterlijk).
Foto van het systeem:

Foto van de springs:

Obligaat filmpje van Chrysoran22 die zowat klaarkomt bij het typen op zo'n ding:
Dus ja, ik had zo'n ding kunnen hebben voor een bedrag die ik had kunnen betalen en heb het voor valide redenen laten schieten. Ik weet zeker dat ik hier meermaals spijt van ga hebben
Oslik blyat! Oslik!
Ik denk weleens dat ik teveel oude troep bewaar, maar dan zie ik weer eens een reactie van @dion_b en dan denk ik opeens weer : "Oww... het valt wel mee!"

Dat IBM ding heeft al meedere keren op marktplaats gestaan afgelopen jaar. Niemand wil hem hebben kennelijk:D
[ Voor 26% gewijzigd door Rollo op 21-12-2019 17:15 ]
Na m'n eerdere intentie om zelf een 96 keyboard bij elkaar te sprokkelen en te bouwen kwam ik de Keychron K4 tegen die eigenlijk precies heeft wat ik zocht; maatje 96, backlit (RGB gekozen), en tactile switches (Gateron browns). Bovendien een aantal fracties goedkoper dan zelf maken. Bluetooth ook trouwens, mocht je dat willen.
Kant en klaar kopen is wel minder Tweaker, maar goed.
Binnen twee weken was ie binnen, en bevalt uitstekend!
Kant en klaar kopen is wel minder Tweaker, maar goed.
Binnen twee weken was ie binnen, en bevalt uitstekend!
[ Voor 11% gewijzigd door jeryz op 23-12-2019 10:50 ]
Hallo allemaal ik heb nu een tijdje een Coolermaster MK750 toetsenbord met brown switches, maar ik zou toch wel wat andere keycaps willen (denk aan blauwe) die wel de rgb doorlaten. En mijn vraag is dan waar kan ik die makkelijk vinden?
Tai Hao heeft wel een aantal mooie backlit keycap sets.Fabulous Gaming schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:21:
Hallo allemaal ik heb nu een tijdje een Coolermaster MK750 toetsenbord met brown switches, maar ik zou toch wel wat andere keycaps willen (denk aan blauwe) die wel de rgb doorlaten. En mijn vraag is dan waar kan ik die makkelijk vinden?
Ik zie daar Abs en pbt keycaps welke moet ik dan hebben?Extraxyz schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:07:
[...]
Tai Hao heeft wel een aantal mooie backlit keycap sets.
PBT is het betere materiaal, het slijt een stuk minder snel dan ABS. ABS is alleen wel makkelijker in vorm te krijgen en heeft vaak duidelijkere, scherpere tekens. Maargoed, dat voordeel is van korte duur wanneer de keycaps in hun geheel gewoon sneller slijten..Fabulous Gaming schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:35:
[...]
Ik zie daar Abs en pbt keycaps welke moet ik dan hebben?
Voor de meeste mensen is de keuze voor PBT in ieder geval een no-brainer.
Ik ben inmiddels ook op zoek naar een nieuw toetsenbord.
Welke lay-out wil je?
US International
Liefst zonder, maar geen probleem mee als het toch met is.
Wil je backlight?
Ja, maar specifiek geen RGB. Liefst gewoon witte backlight op een zwart toetsenbord.
Liefst niet al te luid, maar wel met enige "tactile-ness". Dus een brown/clear denk ik?
Wat je is je budget?
~150-200eur
Wil je macro toetsen?
Nee
Doel van het keyboard?
Voornamelijk programmeren en af en toe een spelletje.
Wat weet je al?
Ik kwam zelf uit op de Code V3 (https://www.wasdkeyboards...oard-cherry-mx-clear.html) wat in principe eigenlijk mijn ideale keyboard is. Maar ben niet zo'n fan om te bestellen bij een buitenlands bedrijf (levertijden, invoerrechten, garantie, etc), en kon deze ook niet echt vinden bij een nederlandse retailer.
Dus zie ik alternatieven over het hoofd? Of moet ik er toch maar voor gaan...
Welke lay-out wil je?
US International
Wil je backlight?
Ja, maar specifiek geen RGB. Liefst gewoon witte backlight op een zwart toetsenbord.
Liefst niet al te luid, maar wel met enige "tactile-ness". Dus een brown/clear denk ik?
Wat je is je budget?
~150-200eur
Wil je macro toetsen?
Nee
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Ik kwam zelf uit op de Code V3 (https://www.wasdkeyboards...oard-cherry-mx-clear.html) wat in principe eigenlijk mijn ideale keyboard is. Maar ben niet zo'n fan om te bestellen bij een buitenlands bedrijf (levertijden, invoerrechten, garantie, etc), en kon deze ook niet echt vinden bij een nederlandse retailer.
@Extraxyz is er ook nog een Europese webshop voor keycaps? Ik zie dat er nog verzendkosten bijkomen en dan wordt het wel erg duur.
Candykeys.euFabulous Gaming schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:00:
@Extraxyz is er ook nog een Europese webshop voor keycaps? Ik zie dat er nog verzendkosten bijkomen en dan wordt het wel erg duur.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
En mykeyboard.euFabulous Gaming schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:00:
Maar let wel, het overgrote deel van de keycaps die je kunt krijgen bij beide zijn groupbuys. Oftewel, nu betalen, hopen dat er genoeg sets "aangevraagd" worden en dan zie je over een maand of 4 je keycaps tegemoet.
Veelal is het dus handiger om uit China (of KBDfans.com) caps te bestellen als je ze sneller binnen wilt hebben. Of om zo'n set van Matrix spul oid te kopen, zeg maar wat meer "normaal retail spul".
Goede sets (Maxkey, Signature Plastic, GMK) zijn overigens al behoorlijk aan de prijs en de verzendkosten vallen daarbij dan wat meer in het niet...
Daarnaast betaal je bij b.v. pimpmykeyboard.com de verzendkosten niet omdat de set eigenlijk al zoveel kost dat verzending gratis wordt. Overigens ook een aanrader, zeker als je iets met DSA / DCS of G20 profiel wilt, gezien dat hun eigen ontwikkelde keycap vormen zijn.
Overigens, ABS is niet altijd inferieur... GMK, TEX, Maxkey en een aantal andere producenten maken wat mij betreft absoluut geweldig ABS spul. Als je goedkoper gaat zoeken zou ik alleen wel PBT kiezen. Als je de Ali-expres route gaat, neem dan liever een €28 PBT setje dan een €24 ABS set, want die laatste zijn afgrijselijk. EnjoyPBT maar ook Vortex maken daarnaast top kwaliteit dikke PBT caps die zeer de moeite en prijs waard zijn.
Maar eerlijkheids-derhalve moet ik toch ook toegeven dat het uiteindelijk niet zo heel veel uitmaakt, m'n super prettige TEX setje (met dikke ABS glans na al die jaren) vs een cheap PBT set van KBDFans maakt in gebruik ook weer niet zo'n gigantisch verschil.
https://kbdfans.nl.aliexp...ctlist.0.0.5d014a82HHl2GX
Zou dus ook vooral hier even kijken. Duur een paar weken voordat het binnen is, maar dat is sneller dan een GMK setje bestellen in een GroupBuy op Candykeys...
Ik heb de v1 en ben daar heel blij mee.danslo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 01:09:
Ik ben inmiddels ook op zoek naar een nieuw toetsenbord.
Welke lay-out wil je?
US International
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
~150-200eur
Wil je macro toetsen?
Nee
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Nu aan het sparen voor de v3. Door de shipping en invoerkosten komt deze al snel rond de 250 euro uit.
Veel geld voor een toetsenbord, maar vind hem zeker beter dan anderen die ik heb mogen proberen.
Helaas niet een retailer dichtbij/goedkoper. Was geloof ik nog een in GB, maar die is in totaal net zo prijzig.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ