Ook in de K serie zitten bordjes met VIA. Mijn K5 Pro zit het "gewoon" op (de K5 en K5 SE? meen ik niet. De Max is later uit gekomen en meen ik van wel).sapphire schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:19:
[...]
De K serie zijn kunststof borden met een aluminium randje en een keymap die je niet kunt aanpassen.
De Q serie heeft een CNC gefreesde aluminium body en VIA software waarmee je de keymap kunt aanpassen. Je kunt dan bv de functie van die draaiknop aanpassen, macro’s maken, layers, etc.
Bedankt voor de toelichting @sapphire ! Ik heb daarstraks een K10 met aluminium omkisting besteld
Goeiedag!
Ik wil toe naar een nieuwe switch, maar de switches in mijn Filco Majestouch 2 TKL zijn helaas niet uitwisselbaar. Mooiste zou zijn als er sockets in komen om dit beestje swappable te maken. Echter, mijn (de)soldeerervaring is zeer gering en het was nooit echt een succes. Ik heb besloten om dat voor nu ook niet op te pakken. Kosten materiaal, gebrek aan tijd en vaardigheden, enz. Bovendien kwam ik in mijn oriëntatie wat verhalen tegen over de loodvrije soldeer op deze borden, en dat dat best lastig is. Niet Tweaker-waardig, I know...
Voordat ik besluit om een nieuw bord te kopen, wil ik toch in de groep gooien; zijn er keyboard modders in ons forum of daarbuiten die dat als dienst aanbieden of daarmee willen helpen? Ik heb zo iemand weleens op MP voorbij zien komen, maar ik kon hem niet terugvinden.
Bij voorbaat excuus als deze vraag hier niet hoort of tegen de regels in is. Heb wel gezocht, ook bij vraag en aanbod, maar ik weet niet waar ik deze vraag onder kan brengen.
Ik wil toe naar een nieuwe switch, maar de switches in mijn Filco Majestouch 2 TKL zijn helaas niet uitwisselbaar. Mooiste zou zijn als er sockets in komen om dit beestje swappable te maken. Echter, mijn (de)soldeerervaring is zeer gering en het was nooit echt een succes. Ik heb besloten om dat voor nu ook niet op te pakken. Kosten materiaal, gebrek aan tijd en vaardigheden, enz. Bovendien kwam ik in mijn oriëntatie wat verhalen tegen over de loodvrije soldeer op deze borden, en dat dat best lastig is. Niet Tweaker-waardig, I know...
Voordat ik besluit om een nieuw bord te kopen, wil ik toch in de groep gooien; zijn er keyboard modders in ons forum of daarbuiten die dat als dienst aanbieden of daarmee willen helpen? Ik heb zo iemand weleens op MP voorbij zien komen, maar ik kon hem niet terugvinden.
Bij voorbaat excuus als deze vraag hier niet hoort of tegen de regels in is. Heb wel gezocht, ook bij vraag en aanbod, maar ik weet niet waar ik deze vraag onder kan brengen.
@Daverius
Het loont de moeite niet om je board te milmaxen en zo van sockets te voorzien.
Dat is op zijn minst een halve dag werk en het is ook erg foutgevoelig.
Het beste is om je oude vertrouwde board als reserve te gebruiken en een mooi hotswap board aan te schaffen. Nieuwe goede keyboards zijn niet duur meer en je krijgt er veel gemak voor terug.
Het loont de moeite niet om je board te milmaxen en zo van sockets te voorzien.
Dat is op zijn minst een halve dag werk en het is ook erg foutgevoelig.
Het beste is om je oude vertrouwde board als reserve te gebruiken en een mooi hotswap board aan te schaffen. Nieuwe goede keyboards zijn niet duur meer en je krijgt er veel gemak voor terug.
Een schone pcb millmax ik in een uurtje, met al het extra werk van de loodvrije soldeer weghalen wordt het denk ik eerder rond de 3 uur want dat is inderdaad niet altijd een feestje en vereist eigenlijk ook altijd wel een kleine reparatie. Want die pcb's van kant en klare borden zijn niet altijd even kwalitatief.
Dat gezegd hebbende. Alleen de sockets om te millmaxen kosten al gauw rond de 50 euro, dan nog verzendkosten en een vergoeding erbij en dan is het voor zo'n Filco al helemaal niet meer de moeite waard.
Heb laatst wel voor iemand een Pneuma van millmax. Dat is wel de moeite, gezien dat bord "iets" meer kost.
Dat gezegd hebbende. Alleen de sockets om te millmaxen kosten al gauw rond de 50 euro, dan nog verzendkosten en een vergoeding erbij en dan is het voor zo'n Filco al helemaal niet meer de moeite waard.
Heb laatst wel voor iemand een Pneuma van millmax. Dat is wel de moeite, gezien dat bord "iets" meer kost.
@Groesjenka @MatthijsBoog Superbedankt voor de input! Dat advies neem ik dan graag aan: niet de moeite waard, ook niet als iemand anders het doet. Het wordt een grote schoonmaakbeurt en dan als backup, weggevertje of V&A. Kan ik nu lekker het forum en internet afstruinen voor een hotswappable kb. 🙂
Nice, imo de beste GMK set ooit gemaakt. Geen galactic alphas?CrashOverDrive schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:08:
Nieuwe blokjes ABS voor mijn Box75![]()
[Afbeelding]
Het was een refill van wat voorraad bij oblo. De alphas waren al op (en zijn verder intussen unobtanium)Nerrion schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Nice, imo de beste GMK set ooit gemaakt. Geen galactic alphas?
Maanden geleden wilde ik hem ook (toen waren ze er nog wel). Maar toen waren de membranes er niet dus ging het feestje niet door
Ik had hem gewoon moeten GB'en
[ Voor 28% gewijzigd door CrashOverDrive op 03-01-2025 16:08 ]
Ok, dit loopt uit de hand
:strip_exif()/f/image/obqeNKtGGFaAvU898UJwHMb2.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe aanwinst is een keychron k11 max - helaas met batterij, eens zien hoe die het uithoud.
Vandaag een beetje aan het testen, ik zal nog wel een kleine review plaatsen.
Ik wilde graag een bordje om mee te nemen op reis. Daar was die ali in stukken rechtsboven voor bedoelt, maar aangezien de mapping voor mij enigszins onduidelijk is (en dan met name: wat activeert welke laag, er zijn er 9) vond ik dit ook wel wat voor op kantoor. Voor het eerst in ooit heb ik de pootjes (kleine - er zijn twee standen) open staan vooralsnog bevalt het wel.
Verder op de foto
- Keychron v10
- Keychron k11 Max
- Weikav Record Alice
- X7 Wired Split + Macropad
- Seigaiha Alice
- Sesame! Alice
Op naar het dozijn ..
:strip_exif()/f/image/obqeNKtGGFaAvU898UJwHMb2.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe aanwinst is een keychron k11 max - helaas met batterij, eens zien hoe die het uithoud.
Ik wilde graag een bordje om mee te nemen op reis. Daar was die ali in stukken rechtsboven voor bedoelt, maar aangezien de mapping voor mij enigszins onduidelijk is (en dan met name: wat activeert welke laag, er zijn er 9) vond ik dit ook wel wat voor op kantoor. Voor het eerst in ooit heb ik de pootjes (kleine - er zijn twee standen) open staan vooralsnog bevalt het wel.
Verder op de foto
- Keychron v10
- Keychron k11 Max
- Weikav Record Alice
- Seigaiha Alice
- Sesame! Alice
Op naar het dozijn ..
ping 127.212.23.124
Ik ken het.pjottum schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:16:
Ok, dit loopt uit de hand
[Afbeelding]
Verder op de foto
- Keychron v10
- Keychron k11 Max
- Weikav Record Alice
- Seigaiha Alice
- Sesame! Alice
Op naar het dozijn ..
Heb zelf alles bewaard vanaf mijn eerst gekochte set:
- Logitech DiNovo Media set
- 2x Logitech Craft
- Logitech G915 (red switches)
- 3x Logitech K860
- Keychron K3 (75% Red switches)
Zit te kijken voor de Keychron K15 max (ergo, red switches) of een gebroken ergo toetsenbord met 2 toetsenbord zodat ik zelf kan bepalen wat de afstand is.
Main tobo = Logitech Craft. Keycaps zijn toch wel 1 van de betere om lang mee te typen en het is super plat.
https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||
Dit weekend weer nieuw speelgoed in elkaar gezet. En wel een Charybdis van bastardKB. Een split ergo met trackball. Die wel het nodige aan assemblage nodig heeft
:strip_exif()/f/image/40FhYzMpiimgTnr83cWGuU8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komt de print binnen, gewoon leeg. (en dan x2). Dit is de versie voor de rechterzijde.
:strip_exif()/f/image/uolUwbmkcDrhjLEZHbKotMMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe klein? Nou, zo klein
:strip_exif()/f/image/ItXMhiATJ0OL3cMRPfKf3x06.jpg?f=fotoalbum_large)
Al het surface mount spul erop (unit voor rechterzijde) en testen of hij werkt.
:strip_exif()/f/image/oWyKjJuAsso3Z92KP7BK4gSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken of alles in de behuizing past, kabeltjes beetje buigen, etc.
:strip_exif()/f/image/Dweir5bV970d0yGokQ9Ssqk6.jpg?f=fotoalbum_large)
En de oplettende tweaker zag het wellicht al op de vorige foto, waar de usb sleuf rechtsachterin zichtbaar was. Aan precies de andere zijde als waar hij nu uit komt op het controllerboard... flat cables aan de verkeerde zijde gesoldeerd.
Dus even een desoldering van het 3 pins kabeltje en wat gebuig van de andere 2 verder. En niks aan de hand
:strip_exif()/f/image/KDoRaQuXDlMg91gLVX3XWKbO.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste rijen switches erin om de print goed uit te lijnen
:strip_exif()/f/image/jGOB5PjE5lYUFEF9iztWdoFA.jpg?f=fotoalbum_large)
De andere switches er nu ook allemaal bij in
:strip_exif()/f/image/SWWYA7DNWPAQ7Kok6h6o711T.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensorboard voor de trackball erbij en de controller op zijn plek
:strip_exif()/f/image/EfIlGA7qZJrPaZLCejJlQorS.jpg?f=fotoalbum_large)
En de eerste (rechter) unit staat vrolijk zijn test patroon te draaien
Daarna exact dezelfde stappen gedaan om de linker unit te bouwen, dit keer zonder de kabels verkeerd om te solderen
:strip_exif()/f/image/doLy4qZIj9BdB89e6hWVab6f.jpg?f=fotoalbum_large)
En daar zijn we dan aangekomen bij een werkende Charybdis
In COLEMAK-DH, waar ik nog geen ervaring mee heb dus op dit moment een fantastische 3 WPM mee behaal
Keyboard: Charybdis
Switches: HMX Silent Sakura linear
Keycaps: KAM Superuser
:strip_exif()/f/image/40FhYzMpiimgTnr83cWGuU8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komt de print binnen, gewoon leeg. (en dan x2). Dit is de versie voor de rechterzijde.
:strip_exif()/f/image/uolUwbmkcDrhjLEZHbKotMMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe klein? Nou, zo klein
:strip_exif()/f/image/ItXMhiATJ0OL3cMRPfKf3x06.jpg?f=fotoalbum_large)
Al het surface mount spul erop (unit voor rechterzijde) en testen of hij werkt.
:strip_exif()/f/image/oWyKjJuAsso3Z92KP7BK4gSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijken of alles in de behuizing past, kabeltjes beetje buigen, etc.
:strip_exif()/f/image/Dweir5bV970d0yGokQ9Ssqk6.jpg?f=fotoalbum_large)
En de oplettende tweaker zag het wellicht al op de vorige foto, waar de usb sleuf rechtsachterin zichtbaar was. Aan precies de andere zijde als waar hij nu uit komt op het controllerboard... flat cables aan de verkeerde zijde gesoldeerd.
:strip_exif()/f/image/KDoRaQuXDlMg91gLVX3XWKbO.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste rijen switches erin om de print goed uit te lijnen
:strip_exif()/f/image/jGOB5PjE5lYUFEF9iztWdoFA.jpg?f=fotoalbum_large)
De andere switches er nu ook allemaal bij in
:strip_exif()/f/image/SWWYA7DNWPAQ7Kok6h6o711T.jpg?f=fotoalbum_large)
Sensorboard voor de trackball erbij en de controller op zijn plek
:strip_exif()/f/image/EfIlGA7qZJrPaZLCejJlQorS.jpg?f=fotoalbum_large)
En de eerste (rechter) unit staat vrolijk zijn test patroon te draaien
Daarna exact dezelfde stappen gedaan om de linker unit te bouwen, dit keer zonder de kabels verkeerd om te solderen
:strip_exif()/f/image/doLy4qZIj9BdB89e6hWVab6f.jpg?f=fotoalbum_large)
En daar zijn we dan aangekomen bij een werkende Charybdis
Keyboard: Charybdis
Switches: HMX Silent Sakura linear
Keycaps: KAM Superuser
Monokei had alles 50% dus heb even een tweetal Kei V2 plates besteld en na wat hakken en zagen passen ze in mijn Kei R2. Had nog geen PC plate (full) en nu dus wel
. Fijne combo met Infokeys Hojicha reserve switches.
:strip_exif()/f/image/lwsQ8FvzBlRPcrVTtk56Y6Ct.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ook na a weer een jaar+ tegen Space Cadet aangekeken te hebben Euler erop gelegd. Kleuren komen erg slecht over op de foto, in het echt is het een mooi grijze combinatie.
:strip_exif()/f/image/xiEReHQMAYYTquAnSQiSIvUe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lwsQ8FvzBlRPcrVTtk56Y6Ct.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ook na a weer een jaar+ tegen Space Cadet aangekeken te hebben Euler erop gelegd. Kleuren komen erg slecht over op de foto, in het echt is het een mooi grijze combinatie.
:strip_exif()/f/image/xiEReHQMAYYTquAnSQiSIvUe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxi3wBv3TxhwmI9GLVIIoCM0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Flapmo op 16-01-2025 22:47 ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Ik ben aan het kijken voor een nieuw toetsenbord, en waar ik in het verleden "gewoon" logitech, en op een blauwe maandag een Corsair met MX brown e.d. heb gehad, wil ik nu iets mooiers. Alleen jullie raden het misschien al, er is erg, erg veel keus, dus ik ben de weg een beetje kwijtgeraakt.
Mijn wensenlijst is inmiddels wel wat duidelijker:
Ik heb zelf de KB Paradise VX80 Great Wave gevonden, en ik ben eigenlijk wel een beetje verknocht geraakt aan het design:

https://www.kbparadise.com/new-vx80-great-wave
Maar, dat ding is nergens leverbaar, en mijn vraag is eigenlijk, of jullie nog iets vergelijkbaars weten.
Ik ben op zich niet vies van dingen zelf in elkaar zetten. Ik hoef alleen geen honderden euro's kwijt te zijn aan een toetsenbord. Dus zeg maar max tegen 150 euro, minder is beter.
Ik vraag vooral hulp omdat er zo achterlijk veel keus is, een beetje sturing van de keyboardfanaat die er wat meer inzit zou ik erg op prijs stellen!
Mijn wensenlijst is inmiddels wel wat duidelijker:
- TKL
- Wit, met donkerblauwe accenten,
- Een paar mooie design-elementen, maar niet té druk
- Cherry MX Red (of silent red)
Ik heb zelf de KB Paradise VX80 Great Wave gevonden, en ik ben eigenlijk wel een beetje verknocht geraakt aan het design:

Maar, dat ding is nergens leverbaar, en mijn vraag is eigenlijk, of jullie nog iets vergelijkbaars weten.
Ik ben op zich niet vies van dingen zelf in elkaar zetten. Ik hoef alleen geen honderden euro's kwijt te zijn aan een toetsenbord. Dus zeg maar max tegen 150 euro, minder is beter.
Ik vraag vooral hulp omdat er zo achterlijk veel keus is, een beetje sturing van de keyboardfanaat die er wat meer inzit zou ik erg op prijs stellen!
@mace Gezien de specs is dit een eenvoudig plastic board dat werkt met simpele Chinese software.
Als ik jou was zou ik uitkijken naar een board met meer mogelijkheden en waar tevens veel goede reviews van zijn.
Eén zo'n vergelijkbaar (TKL) board is bijvoorbeeld de Zuoya GMK87.
Die is een stuk moderner omdat het met de gangbare VIA software werkt waar je niet alleen de RGB mooi kan instellen maar ook alle keys kan remappen.
Deze GMK67 valt in jouw prijsklasse. Een barebone kost bij Aliexpress 73 euro, switches erbij rond de 25 euro en dan nog de keycaps dat ook niet zoveel hoeft te kosten.
YouTube: $55 Zuoya GMK87 - unboxing & modding | deep & creamy sound
Als ik jou was zou ik uitkijken naar een board met meer mogelijkheden en waar tevens veel goede reviews van zijn.
Eén zo'n vergelijkbaar (TKL) board is bijvoorbeeld de Zuoya GMK87.
Die is een stuk moderner omdat het met de gangbare VIA software werkt waar je niet alleen de RGB mooi kan instellen maar ook alle keys kan remappen.
Deze GMK67 valt in jouw prijsklasse. Een barebone kost bij Aliexpress 73 euro, switches erbij rond de 25 euro en dan nog de keycaps dat ook niet zoveel hoeft te kosten.
YouTube: $55 Zuoya GMK87 - unboxing & modding | deep & creamy sound
Maar valt wel in het straatje van QMK license violators. https://docs.qmk.fm/license_violations#offending-vendors
@Cebby Ja ik vernam dat ook maar VIA schijnt goed te werken.
Monokei heeft 50% korting op hun Monokei Standard. Komt verzenden en belasting bij maar voor die prijs een erg goed bordje. Suave blue met mx reds is nog beschikbaar bv. Special kleur combo's als Yuji Edition en Megumi Edition ook.mace schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:00:
Ik ben aan het kijken voor een nieuw toetsenbord, en waar ik in het verleden "gewoon" logitech, en op een blauwe maandag een Corsair met MX brown e.d. heb gehad, wil ik nu iets mooiers. Alleen jullie raden het misschien al, er is erg, erg veel keus, dus ik ben de weg een beetje kwijtgeraakt.
Mijn wensenlijst is inmiddels wel wat duidelijker:Cherry Red mag ook vervangen voor iets vergelijkbaars, maar ik heb geen idee wat er allemaal is, sommige merken als Kailh hebben wel erg veel keus en gekke namen...
- TKL
- Wit, met donkerblauwe accenten,
- Een paar mooie design-elementen, maar niet té druk
- Cherry MX Red (of silent red)
[Afbeelding]
Andere optie voor zeer degelijke borden in die categorie zijn Leopold en iets als NK87. Komen allen volledig assembled.
[ Voor 7% gewijzigd door Flapmo op 19-01-2025 21:15 ]
Tuurlijk, zolang je de JSON file hebt. VIA is puur de software die de keymap in QMK kan aanpassen he. Elk bord met VIA support draait zelf QMK.Groesjenka schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:55:
@Cebby Ja ik vernam dat ook maar VIA schijnt goed te werken.
Thanx die kende ik niet, typende vanaf een violating offender bordjeCebby schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:11:
Maar valt wel in het straatje van QMK license violators. https://docs.qmk.fm/license_violations#offending-vendors
Wel duidelijk dat er iig één land is die licentie regels openlijk aan de laars lapt
Ik heb m'n Tofu60 2.0 laten strippen van de coating door WallyPatina. Ik vond de coating vrij saai, en wilde altijd al een 'raw' bord dus vandaar.
Before
:strip_exif()/f/image/JLrcSZpMk4bkZTJBjkqmEapL.jpg?f=fotoalbum_large)
After
:strip_exif()/f/image/XiAWT4ytDajbMkhB05yk9D20.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hfqxyw1jS9pSvcBwjndw9L2B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1i9XQgordff3j9WE4rXEQ4Ti.jpg?f=fotoalbum_large)
Before
:strip_exif()/f/image/JLrcSZpMk4bkZTJBjkqmEapL.jpg?f=fotoalbum_large)
After
:strip_exif()/f/image/XiAWT4ytDajbMkhB05yk9D20.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hfqxyw1jS9pSvcBwjndw9L2B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1i9XQgordff3j9WE4rXEQ4Ti.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j6I7Y6VXT2rA6cPiq3a5lBJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nu definitief klaar met Keychron en zou het merk bij iedereen afraden. Ze adverteren dat de K1 Pro-serie PBT is. Dat is niet zo. Ik heb echt dikke shine op alle toetsen die ertoe doen, zoals de spatiebalk. Keychron erkende dit ook eerder en heeft me toen 2 nieuwe spatiebalken opgestuurd, haha. Nu heb ik al 4(!) ledjes die uitgaan en niet meer werken. Dat ding is nog geen anderhalf jaar oud. Op hun eigen website claimen ze een jaar garantie, maar dat is binnen de EU toch gewoon 2 jaar? Dat heb ik ze althans gemaild, en ik heb hem besteld op keychron.fr. Jammer dit. Iemand nog aanraders en ervaringen met de garantieafhandeling bij Keychron?
Edit: is Nuphy het meest geaccepteerde alternatief? Jammer dat die er veel compacter uitzien, maar ik zou nu geen Keychron aandurven meer. Of ze moeten een vervangende opsturen, haha.
Edit: is Nuphy het meest geaccepteerde alternatief? Jammer dat die er veel compacter uitzien, maar ik zou nu geen Keychron aandurven meer. Of ze moeten een vervangende opsturen, haha.
[ Voor 12% gewijzigd door ap3nr0ts op 21-01-2025 17:03 ]
Vrijwel alle pbt keycaps zijn een mx van abs en pbt. Keychron zal vermoedelijk een mix gebruiken waar relatief veel abs in zit, wat de tijd tot shine verkort. Neemt niet weg dat er nog steeds pbt in zit.
Mocht je specifiek op zoek zijn naar low profile dan lijkt nuphy mij het meest logische alternatief ja.
Mocht je specifiek op zoek zijn naar low profile dan lijkt nuphy mij het meest logische alternatief ja.
Ik had hiervoor een Ducky (niet low), maar daar had ik het amper/niet na meer dan een paar jaar gebruik inderdaad. Nu gaat het me meer om het principe. Je kan niet iemand laten betalen voor een toetsenbord met verlichting die er al binnen 2 jaar mee kapt. Nu zijn het er 4 en een paar flikkerende. Ben benieuwd wat hun oplossing wordt.MatthijsBoog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:33:
Vrijwel alle pbt keycaps zijn een mx van abs en pbt. Keychron zal vermoedelijk een mix gebruiken waar relatief veel abs in zit, wat de tijd tot shine verkort. Neemt niet weg dat er nog steeds pbt in zit.
Erg goed gelukte makeover. Kleurcombinatie is ook erg fijn zo.Nerrion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:48:
Ik heb m'n Tofu60 2.0 laten strippen van de coating door WallyPatina. Ik vond de coating vrij saai, en wilde altijd al een 'raw' bord dus vandaar.
Before
[Afbeelding]
After
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat waren de kosten als ik mag vragen?
Thanks! Wally rekent 200 eu voor het strippen en behandelen van een case. Er komt dan ook een beschermende laag over het aluminium heen. Het aluminium zal wss nog wel wat verkleuren na verloop van tijd, je kan hem dan weer opsturen naar Wally dan schuurt hij hem kostenloos en brengt hij weer een beschermlaag aan.Flapmo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:18:
[...]
Erg goed gelukte makeover. Kleurcombinatie is ook erg fijn zo.
Wat waren de kosten als ik mag vragen?
Heel gaaf, goed gelukt resultaatNerrion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:48:
Before
[Afbeelding]
After
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
klopt, of nouja een garantietermijn die overeenkomt met wat schappelijk en te verwachten is voor het product waar het om gaat. Want je hebt recht op een deugdelijk product. Voor elektronica is het in NL minimaal 2 jaar, maar in andere landen kan er meer ruis op de lijn zitten. Met info https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantieap3nr0ts schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:00:
Ik ben nu definitief klaar met Keychron en zou het merk bij iedereen afraden. Ze adverteren dat de K1 Pro-serie PBT is. Dat is niet zo. Ik heb echt dikke shine op alle toetsen die ertoe doen, zoals de spatiebalk. Keychron erkende dit ook eerder en heeft me toen 2 nieuwe spatiebalken opgestuurd, haha. Nu heb ik al 4(!) ledjes die uitgaan en niet meer werken. Dat ding is nog geen anderhalf jaar oud. Op hun eigen website claimen ze een jaar garantie, maar dat is binnen de EU toch gewoon 2 jaar? Dat heb ik ze althans gemaild, en ik heb hem besteld op keychron.fr. Jammer dit. Iemand nog aanraders en ervaringen met de garantieafhandeling bij Keychron?
Let op dat je met de webshop of vestiging contact hebt waar je het product hebt gekocht.
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en de Nuphy Halo65 HE besteld, net voordat deze weer out of stock is.
Ben zeer benieuwd hoe deze gaat bevallen maar mijn huidige TB is nog een Logi MX Keys, dus ik denk dat dit een verbetering gaat zijn in de typ-ervaring.
Gekozen voor de Magnetic Jade Pro versie.
Ben zeer benieuwd hoe deze gaat bevallen maar mijn huidige TB is nog een Logi MX Keys, dus ik denk dat dit een verbetering gaat zijn in de typ-ervaring.
Gekozen voor de Magnetic Jade Pro versie.
Oef, weer een wishlist itemNerrion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:57:
[...]
Thanks! Wally rekent 200 eu voor het strippen en behandelen van een case. Er komt dan ook een beschermende laag over het aluminium heen. Het aluminium zal wss nog wel wat verkleuren na verloop van tijd, je kan hem dan weer opsturen naar Wally dan schuurt hij hem kostenloos en brengt hij weer een beschermlaag aan.
Ook heel mooi! Zat er nog aan te denken om de weight te laten patina'en maar vond nog een extra 200 eu daarvoor wel erg ver gaan voor een Tofu.Flapmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:59:
[...]
Oef, weer een wishlist item. Eens nadenken wat ik zou willen
. Andere optie is patina job..
6 augustus een paarse Neo65 besteld via Keygem voor Hi Viz. Uitstel op uitstel op uitstel en de planning is nu late Feb. Opeens kwam ik een Neo70 tegen met kerstkorting via Qwertykeys, dus op 20 december ook maar een zilveren Neo70 besteld.
Gisteren was het zover dat de Neo70 binnen kwam! Eerste indrukken: zwaar, goed verpakt, mooie travel case, degelijk, en vooral: zwaar.
Vandaag in elkaar gezet en voor het eerst stabalizers ingevet. Dat heb ik iets te enthousiast gedaan waardoor ze een beetje mushy zijn. Voor het schoonmaken moet hij helemaal uitelkaar, dus dat komt later wel een keer. Maar voor nu eerst maar eens wat meters maken.
:strip_exif()/f/image/SBv9aHFfhf23Cyx9YCQTT6i6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mndcpa5KQbS6yV6wQzPY2Vo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bord: Neo70 silver met Tri-mode pcb, alu plate, golden weight en black badge o-ring mount.
Switches: MMD Princess
Keycaps: Hi Viz
De keycaps lijken bijna licht te geven van zich zelf, echt een gave set!
:strip_exif()/f/image/swvptlsDVIPUuTfcIks4vLqU.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een foto met een GMK67 en een keycool RGB71
Gisteren was het zover dat de Neo70 binnen kwam! Eerste indrukken: zwaar, goed verpakt, mooie travel case, degelijk, en vooral: zwaar.
Vandaag in elkaar gezet en voor het eerst stabalizers ingevet. Dat heb ik iets te enthousiast gedaan waardoor ze een beetje mushy zijn. Voor het schoonmaken moet hij helemaal uitelkaar, dus dat komt later wel een keer. Maar voor nu eerst maar eens wat meters maken.
:strip_exif()/f/image/SBv9aHFfhf23Cyx9YCQTT6i6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mndcpa5KQbS6yV6wQzPY2Vo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Bord: Neo70 silver met Tri-mode pcb, alu plate, golden weight en black badge o-ring mount.
Switches: MMD Princess
Keycaps: Hi Viz
De keycaps lijken bijna licht te geven van zich zelf, echt een gave set!
:strip_exif()/f/image/swvptlsDVIPUuTfcIks4vLqU.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een foto met een GMK67 en een keycool RGB71
Intussen, op het werk, waar ik was binnengehaald ("is dit niet een leuke job voor je?") door collega W. (die me al eens het konijnenhol in had laten donderen door me even te laten proefdrukken op zijn K8) en ik begon met een Lily58 en dat sinds een half jaar afwisselend met een Sweep... hebben meerdere mensen een Keychron in huis, en zijn er door collega's een Sofle, een Sweep en tweemaal een Keyball gebouwd.
Het is toch wel een beetje mijn soort mensen, blijkt maar weer. 🤣
Het is toch wel een beetje mijn soort mensen, blijkt maar weer. 🤣
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Welke lay-out wil je (iso/ ansi)?
ANSI, specifiek zoek ik een 75% toetsenbord met de volgende toetsen erop:
Bij voorkeur wil ik ook een draaiknop voor volume.
Wil je backlight?
Nee/Optioneel
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Rood
Wat je is je budget?
€100, maar daar zit wel speling in mocht het nodig zijn.
Wil je macro toetsen?
Nee, behalve wanneer dit nodig is voor de bovenstaande eisen.
Doel van het keyboard?
Counter Strike en thuiswerken.
Wat weet je al?
Het is fijn om een lekker stevig toetsenbord te hebben. Ik hecht geen waarde aan extra features zoals draadloos, lampjes, macro's, etc. Ik sta open voor analoge programmeerbare switches, maar dan moet ik waarschijnlijk mijn budget uitbreiden.
ANSI, specifiek zoek ik een 75% toetsenbord met de volgende toetsen erop:
- PrtScn
- Delete
- Home
- End
- PgUp
- PgDwn
Wil je backlight?
Nee/Optioneel
Rood
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Het is fijn om een lekker stevig toetsenbord te hebben. Ik hecht geen waarde aan extra features zoals draadloos, lampjes, macro's, etc. Ik sta open voor analoge programmeerbare switches, maar dan moet ik waarschijnlijk mijn budget uitbreiden.
Als je zelf nog niks gevonden hebt zou je eens kunnen kijken naar en Keychron; die hebben precies wat je nodig hebt en is te koop bij Alternate, Ergowerken en vast nog wel ergens anders.simsaladim schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:27:
ANSI, specifiek zoek ik een 75% toetsenbord met de volgende toetsen erop:Dit mag ook dmv programmeerbare toetsen.
- PrtScn
- Delete
- Home
- End
- PgUp
- PgDwn
Wil je backlight?
Nee/Optioneel
Rood
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Ik zie zo snel deze: https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1878640
Dan zal je home ook als end moeten programmeren en de printscreen in een snelkoppeling stoppen, of iets groter gaan met deze https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1928770
Ach, zoek zelf even hier https://www.alternate.nl/..._25207=7&filter_7171=2848
ping 127.212.23.124
Een 75% heeft normaal gesproken naast de letters, cijfers, functie toetsen en pijltjes maximaal 6 posities over (meestal 4 of 5). Daar ga je nooit 6 toetsen en een knob in kunnen passen. Dus of je moet met lagen gaan werken (fn-toets), of je streept een aantal toetsen weg of je gaat toch voor een andere layout zoals tkl, die heeft net even 3 knoppen extra.simsaladim schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:27:
ANSI, specifiek zoek ik een 75% toetsenbord met de volgende toetsen erop:Dit mag ook dmv programmeerbare toetsen.
- PrtScn
- Delete
- Home
- End
- PgUp
- PgDwn
De enige uitzondering die ik mij zo snel kan bedenken (en makkelijk te krijgen is) is de keychron q11, maar dan gaat het budget ook al x2.
In plaats van een knob kan je ook (zolang het een programmeerbaar toetsenbord betreft) fn+pijltjes gebruiken. Up/down voor volume, left/right voor prev/next. en dan fn+shift of pageUp (als die daar zit) voor play/pause. Zit al het mediaspul gewoon onder 1 hand en heb je meteen weer ruimte voor meer knoppen. En rightCtrl gebruikt toch niemand, stop je daar mooi fn onder
[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 28-01-2025 19:29 ]
Ik gebruik rctrl vrijwel dagelijks. Maar gelukkig zit er links van de rctrl meestal nog wel een toets. En anders wordt 't fn(space). Waarbij de spatie een fn toets is als je hem ingedrukt houdt.
Daar liep ik ook tegenaan maar dankzij deze vraag ben ik nu op het idee gekomen om de 'End' toets onder de volume knop te zetten zodat ik effectief PgUp, PgDown, Delete, Home, PrtScrn en dus End op mijn Monsgeek M1 75% heb (via VIA) dat zijn dus 6 toetsen en een knob (voor volume + en -)MatthijsBoog schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Een 75% heeft normaal gesproken naast de letters, cijfers, functie toetsen en pijltjes maximaal 6 posities over (meestal 4 of 5). Daar ga je nooit 6 toetsen en een knob in kunnen passen.
:strip_exif()/f/image/8dSJqnagQdaJgQ21aLYPrOdJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0PIrYqiptNYIUFdApcfAeuN1.jpg?f=user_large)
Ik zou je prtScrn veranderen naar Del (dus naast f12) en dan de prtScrn onder fn+del hangen.prOnorama2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:27:
[...]
Daar liep ik ook tegenaan maar dankzij deze vraag ben ik nu op het idee gekomen om de 'End' toets onder de volume knop te zetten zodat ik effectief PgUp, PgDown, Delete, Home, PrtScrn en dus End op mijn Monsgeek M1 75% heb (via VIA) dat zijn dus 6 toetsen en een knob (voor volume + en -)
Heb je rechts mooi een rijtje voor home/end + pUp/pDown
GMK Nightrunner (R2), is mijn favoriete GMK setMatthijsBoog schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:48:
Prachtige keycaps en deskmat wel!
Ik wil Del juist op de 'normale' plaats: rechts boven de Enter toetsCrashOverDrive schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:52:
[...]
Ik zou je prtScrn veranderen naar Del (dus naast f12) en dan de prtScrn onder fn+del hangen.
Heb je rechts mooi een rijtje voor home/end + pUp/pDown
Is idd een handige tip!skoozie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:20:
Ik gebruik eigenlijk altijd al de snipping tool welke standaard gestart kan worden met WIN+Shift+S
dus met links 3 knoppen en je kan een vierkantje trekken wat je vervolgens kan gebruiken in je word/paint/etc.
Ik heb de r2 set, novelties, deskmat en het bord (stellar65). Voor mij ook wel de favoriet denk ik. Hoewel ik de lompe gmk hi viz set ook wel heel tof vind.prOnorama2 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:07:
[...]
GMK Nightrunner (R2), is mijn favoriete GMK set
Dit was voor mij dus ook de reden om deze vraag hier te stellen. Het is lastig om een layout te vinden die voldoet aan deze behoefte. Wellicht dat er nog exotische oplossingen te bedenken zijn die bijvoorbeeld de ruimte rechtsonder van r-alt t/m r-ctrl gebruiken.MatthijsBoog schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Een 75% heeft normaal gesproken naast de letters, cijfers, functie toetsen en pijltjes maximaal 6 posities over (meestal 4 of 5). Daar ga je nooit 6 toetsen en een knob in kunnen passen. Dus of je moet met lagen gaan werken (fn-toets), of je streept een aantal toetsen weg of je gaat toch voor een andere layout zoals tkl, die heeft net even 3 knoppen extra.
De enige uitzondering die ik mij zo snel kan bedenken (en makkelijk te krijgen is) is de keychron q11, maar dan gaat het budget ook al x2.
TKL-layout is natuurlijk altijd een optie, maar minder is beter
Kleiner is beter? Dan is dit misschien wel wat voor je
Ik zoek advies van anderen, want kom er niet helemaal meer uit. Ik zoek een nieuw mechanisch toetsenbord, met een aantaleisen. Mogelijk gaat het budget technisch erg lastig worden, maar wil proberen het uiterste er uit te halen.
Nu kan ik later altijd nog wanneer het bord hot swappable is, het silent maken, dus dat heeft niet de grootste prioriteit.
Verder qua kleur bij voorkeur zwart, met wat kleurdetails, liever geen groen.
Ik heb zelf gevonden:
Iemand enige ervaring met een van deze borden (over de K4 kan ik wel het een en ander vinden, maar vind ik qua looks het minste bord).
Mijn eigen ervaring is overigens een Ajazz AK33, welke ik ooit om te proberen heb gekocht, jaartje of 10 terug, waarna ik een Obins Anne Pro heb gekocht, deze vind ik zelf te klein voor het werk, maar gebruik ik zo nu en dan nog eens om wat mee te gamen.
- Full size (in ieder geval numpad)
- Bij voorkeur verlichting, mag mag rgb maar afhankelijk van de caps
- Bij voorkeur zo stil mogelijk, silent
- Hot swap
- Gasket mount
- Schermpje hoeft niet, mag wel
- Qmk of via support
- 2.4ghz (bij voorkeur) / Bluetooth
Nu kan ik later altijd nog wanneer het bord hot swappable is, het silent maken, dus dat heeft niet de grootste prioriteit.
Verder qua kleur bij voorkeur zwart, met wat kleurdetails, liever geen groen.
Ik heb zelf gevonden:
- Keychron K4
- AULA F99 Pro (via support is onduidelijk)
- AULA F108 Pro (via support is onduidelijk)
- Yunzii IF99 LCD
- SKYLOONG GK980 (via support is onduidelijk)
Iemand enige ervaring met een van deze borden (over de K4 kan ik wel het een en ander vinden, maar vind ik qua looks het minste bord).
Mijn eigen ervaring is overigens een Ajazz AK33, welke ik ooit om te proberen heb gekocht, jaartje of 10 terug, waarna ik een Obins Anne Pro heb gekocht, deze vind ik zelf te klein voor het werk, maar gebruik ik zo nu en dan nog eens om wat mee te gamen.
De Keychron V6 Max is bij Alternate €119, inclusief verzenden. Deze lijkt redelijk in de buurt te komen, al zijn de switches niet uit een 'silent' klasse.
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1927407
Full size
RGB verlichting
Hot swap
Gasket mount
Qmk en via support
2.4ghz en bluetooth
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1927407
Full size
RGB verlichting
Hot swap
Gasket mount
Qmk en via support
2.4ghz en bluetooth
Als je een full size wilt zou ik niet voor iets gaan wat je zelf wilt bouwen. Die maat is al moeilijk genoeg.
Als ik naar je lijstje kijk dan roep ik ook het eerst Keychron.
Maar wat ik me vooral afvraag is:
- Wat voor verlichting wil je? Underglow? Shine-through? Indien dat laatste dan moet je er rekening mee houden dat elk ander bord dat niet-mechanisch ontworpen is met verlichting in gedachten waarschijnlijk een beter effect geeft.
- Wat voor switches wil je? Je geeft aan dat het 'zo stil mogelijk' moet zijn. Dan denk ik meteen aan silent switches? Of is dat niet wat je wilt?
- Waarom gasket mount?
- Is er een reden waarom je per se QMK/VIA support wilt? Dat matcht best lastig met wireless en full-size. Gaat het niet gewoon om programmeerbaarheid? De AULA borden hebben als het goed is software (voor Windows). Dus die zouden ook prima instelbaar moeten zijn.
- Wat voor verlichting wil je? Underglow? Shine-through? Indien dat laatste dan moet je er rekening mee houden dat elk ander bord dat niet-mechanisch ontworpen is met verlichting in gedachten waarschijnlijk een beter effect geeft.
- Wat voor switches wil je? Je geeft aan dat het 'zo stil mogelijk' moet zijn. Dan denk ik meteen aan silent switches? Of is dat niet wat je wilt?
- Waarom gasket mount?
- Is er een reden waarom je per se QMK/VIA support wilt? Dat matcht best lastig met wireless en full-size. Gaat het niet gewoon om programmeerbaarheid? De AULA borden hebben als het goed is software (voor Windows). Dus die zouden ook prima instelbaar moeten zijn.
Verlichting is vooral vanwege de donkere omgeving waar ik veelal werk. Maakt dus qua variant weinig uit.Cebby schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:54:
Als je een full size wilt zou ik niet voor iets gaan wat je zelf wilt bouwen. Die maat is al moeilijk genoeg.
- Waarom gasket mount?
Silent switch heeft de voorkeur, maar aangezien die er niet vaak op zit is een zo stil mogelijke "thock" ook prima. Later kan ik altijd nog een silent opzetten als het niet fijn genoeg klinkt.
Gasket mount omdat ik het kussen gevoel wat fijn vind.
QMK en VIA gaat inderdaad om programmeerbaarheid. Het lastige vind ik veelal dat de software op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt, zoals ik bij mijn Obins Anne bijvoorbeeld heb. Ik wil eigenlijk gewoon altijd de mogelijkheid hebben om knoppen te kunnen programmeren.
Ik heb nu ook een Yunzii YZ98 gevonden, welke mij ook erg aanspreekt. Heb ik nog een klein beetje budget over voor bijv. andere keycaps.
De Keychron modellen vind ik overigens niet echt de meest fancy modellen, dus die spreken mij qua uiterlijk dan weer iets minder aan, maar lijken wel een hele goede optie.
Gasketmount is eigenlijk ook een vrij nietszeggende term. Ik heb/had meerdere ‘gasketmount’ borden en bijna allemaal was de mount verschillend 
De Keychron Q serie heeft foam stukken op de plate, de KBD67 lite heeft een siliconen midlayer (dus tussen ons late en PCB) die de mount is, ikki68 aurora heeft siliconen of poron stukken op de top- en bottomcase en heb ook wel eens gezien dat het foam/rubber op de PCB zat als mount.
En allemaal heet het ‘gasketmount’. Dus het zegt weinig.
De Keychron Q serie heeft foam stukken op de plate, de KBD67 lite heeft een siliconen midlayer (dus tussen ons late en PCB) die de mount is, ikki68 aurora heeft siliconen of poron stukken op de top- en bottomcase en heb ook wel eens gezien dat het foam/rubber op de PCB zat als mount.
En allemaal heet het ‘gasketmount’. Dus het zegt weinig.
Maar die verlichting is dan om te kunnen zien hoe de toetsen er op je bord uitzien? Want dat is iets waar backlight zonder shine-through naar mijn mening niet echt bij helptRaznov schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:18:
[...]
Verlichting is vooral vanwege de donkere omgeving waar ik veelal werk. Maakt dus qua variant weinig uit.
Silent switch heeft de voorkeur, maar aangezien die er niet vaak op zit is een zo stil mogelijke "thock" ook prima. Later kan ik altijd nog een silent opzetten als het niet fijn genoeg klinkt.
Gasket mount omdat ik het kussen gevoel wat fijn vind.
QMK en VIA gaat inderdaad om programmeerbaarheid. Het lastige vind ik veelal dat de software op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt, zoals ik bij mijn Obins Anne bijvoorbeeld heb. Ik wil eigenlijk gewoon altijd de mogelijkheid hebben om knoppen te kunnen programmeren.
Ik heb nu ook een Yunzii YZ98 gevonden, welke mij ook erg aanspreekt. Heb ik nog een klein beetje budget over voor bijv. andere keycaps.
De Keychron modellen vind ik overigens niet echt de meest fancy modellen, dus die spreken mij qua uiterlijk dan weer iets minder aan, maar lijken wel een hele goede optie.
Silent switch sure, maar wat voor switch? Tactile of linear? De meeste borden komen niet met silent switches maar met iets van een default linear of tactile uit hun eigen collectie.
Ik snap je punt van programmeerbaarheid, maar als je echt lange support wilt dan zul je iets moeten kopen dat ook echt dat kan krijgen. Heel veel borden met QMK (en dus in verlengde VIA) marketing zijn niet open-source (terwijl dat wel zou moeten) en je kunt dus zo goed als zeker van dat Chinesium verwachten dat de support net zo lang is totdat het protocol van VIA aangepast wordt. Of totdat jij de JSON file kwijtraakt en die niet meer te vinden is. Al met al is m'n punt: koop iets wat voor jou werkt, stel je bord in en staar je daar niet te blind op. Elke software zou dan moeten werken.
De toetsenborden die je aangeeft gebruikt te hebben hadden trouwens geen gasket-mount, en zoals sapphire al aangeeft is het maar een term die op zich heel weinig zegt over het algehele gevoel. Het heeft wel invloed maar het is niet alles.
[ Voor 5% gewijzigd door Cebby op 31-01-2025 14:48 ]
Even een korte sanitycheck:
- Keychron K1 Pro heb ik nu. Ik vind die toetsen te snel shiny worden voor iets wat je PBT noemt en nu vallen er ook al 4 ledjes uit na iets meer dan een jaar tijd. Ik vertrouw de bouwkwaliteit niet meer en vind de spatie ook iets luider en meer rammelen dan bij ontvangst.
- Ik houd van low-profile, klein formaat (voor ergonomische plaatsing van mijn muis), en lichtjes interesseren me allemaal niet zo. Draadloos is leuke extra.
- Brown switches ben ik gewend en vind ik prima typen.
Is deze Nuphy Air75 v2 met Wisteria (ik vind purper mooi en lees op reddit veel dat deze nog net iets fijner zijn dan brown, haha) dan de beste optie voor me nu: https://www.amazon.nl/Air...-Compatibel/dp/B0CMXBDJ2P
Hij is wel een stuk duurder, maar ik vind het schuim onder die spatie er veelbelovend uitzien en hij lijkt bij mijn wensen te passen. Of zie ik hele overduidelijke spelers over het hoofd nu?
- Keychron K1 Pro heb ik nu. Ik vind die toetsen te snel shiny worden voor iets wat je PBT noemt en nu vallen er ook al 4 ledjes uit na iets meer dan een jaar tijd. Ik vertrouw de bouwkwaliteit niet meer en vind de spatie ook iets luider en meer rammelen dan bij ontvangst.
- Ik houd van low-profile, klein formaat (voor ergonomische plaatsing van mijn muis), en lichtjes interesseren me allemaal niet zo. Draadloos is leuke extra.
- Brown switches ben ik gewend en vind ik prima typen.
Is deze Nuphy Air75 v2 met Wisteria (ik vind purper mooi en lees op reddit veel dat deze nog net iets fijner zijn dan brown, haha) dan de beste optie voor me nu: https://www.amazon.nl/Air...-Compatibel/dp/B0CMXBDJ2P
Hij is wel een stuk duurder, maar ik vind het schuim onder die spatie er veelbelovend uitzien en hij lijkt bij mijn wensen te passen. Of zie ik hele overduidelijke spelers over het hoofd nu?
Ik zou vooral niet over het hoofd zien dat het niet raar is dat je goedkope PBT keycaps shiny worden. Goedkope PBT, of blend van PBT en nog goedkopere ABS. Het ene plastic is het andere niet. Ik heb keycaps van ABS die al 3,5 jaar oud zijn maar waar nog geen shine op zit. Maar dat zijn wel keycaps van 150 euro.
Datzelfde geldt ook voor de spatiebalk. Die is waarschijnlijk in de fabriek gelubed dus daardoor ratelt het draadje dat erin zit minder tegen het plastic. Maar dat raak over een tijd uitgewerkt en dan maakt het zeker meer lawaai. Zijn bewegende onderdelen he
Buiten die LEDs, dat is sus, en dan snap ik dat je er minder vertrouwen in hebt.
Anyways, low-profile, dan ziet die Nuphy er prima uit verder.
Datzelfde geldt ook voor de spatiebalk. Die is waarschijnlijk in de fabriek gelubed dus daardoor ratelt het draadje dat erin zit minder tegen het plastic. Maar dat raak over een tijd uitgewerkt en dan maakt het zeker meer lawaai. Zijn bewegende onderdelen he
Buiten die LEDs, dat is sus, en dan snap ik dat je er minder vertrouwen in hebt.
Thanks! Ja, ik lees gewoon meer verhalen over het "chinesium"-gehalte van Keychron en dat de garantie erg traag is en met halve oplossingen komt. Dat kan met Nuphy natuurlijk ook het geval zijn, maar dan merk ik dat wellicht over 1-2 jaar wel weer. Ik moet wel zeggen dat ik het bij mijn Ducky nooit zo opzichtig heb gezien als bij de spatie van mijn Keychron! Die Ducky zag er na jaren gebruik nog zo goed als "vers" uit.Cebby schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:57:
Ik zou vooral niet over het hoofd zien dat het niet raar is dat je goedkope PBT keycaps shiny worden. Goedkope PBT, of blend van PBT en nog goedkopere ABS. Het ene plastic is het andere niet. Ik heb keycaps van ABS die al 3,5 jaar oud zijn maar waar nog geen shine op zit. Maar dat zijn wel keycaps van 150 euro.
Ducky is wat mij betreft ook wel echt iets anders dan Keychron, dus ja 'het ene plastic is het andere niet'
Zeker waar! Maar als ik een Ducky-level low profile zoek, waar moet ik dan zitten, haha?Cebby schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:21:
Ducky is wat mij betreft ook wel echt iets anders dan Keychron, dus ja 'het ene plastic is het andere niet'
Mijn ervaring met ducky is significant slechter dan die met keychron. Maar goed, verschil zal er altijd zijn. De nuphy support heb ik ook niet echt vertrouwen in eerlijk gezegd. Er waren een tijdje geleden een (of enkele) video(s) van nuphys die spontaan in brand vlogen. Nuphy heeft 0 publieke reactie gegeven.
Maar goed, ik kan niet beweren dat ik over andere merken wel 100% positief ben. Meletrix was voor mij best een drama, van qwertykeys heb ik ook gemixte verhalen gehoord...
Maar goed, ik kan niet beweren dat ik over andere merken wel 100% positief ben. Meletrix was voor mij best een drama, van qwertykeys heb ik ook gemixte verhalen gehoord...
Allemaal Chineese bedrijven en daar is de klantenservice helaas vaker hit-of-miss met een groot miss gehalte.MatthijsBoog schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:37:
Mijn ervaring met ducky is significant slechter dan die met keychron. Maar goed, verschil zal er altijd zijn. De nuphy support heb ik ook niet echt vertrouwen in eerlijk gezegd. Er waren een tijdje geleden een (of enkele) video(s) van nuphys die spontaan in brand vlogen. Nuphy heeft 0 publieke reactie gegeven.
Ik heb 2 Keychrons gehad en de ene was opzich prima de andere werd geleverd met een scheef gesoldeerde switch rechtstreeks bij Keychron vandaan. Hun oplossing was ‘soldeer je de switch toch even los en weer recht-vast en een $10 korting op een volgende aanschaf coupon’

Voordeel als je bij een Nederlandse shop besteld is dat je iig 2 jaar garantie hebt.
Ik doelde niet eens Ducky maar Keychron, Nuphy, Melentrix, Qwertykeys maar je hebt gelijkCebby schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:39:
Ho ho, Ducky is Taiwanees hè
Verlichting is dan puur om te weten waar het toetsenbord zich bevind.Cebby schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Maar die verlichting is dan om te kunnen zien hoe de toetsen er op je bord uitzien? Want dat is iets waar backlight zonder shine-through naar mijn mening niet echt bij helpt
Silent switch sure, maar wat voor switch? Tactile of linear? De meeste borden komen niet met silent switches maar met iets van een default linear of tactile uit hun eigen collectie.
Ik snap je punt van programmeerbaarheid, maar als je echt lange support wilt dan zul je iets moeten kopen dat ook echt dat kan krijgen. Heel veel borden met QMK (en dus in verlengde VIA) marketing zijn niet open-source (terwijl dat wel zou moeten) en je kunt dus zo goed als zeker van dat Chinesium verwachten dat de support net zo lang is totdat het protocol van VIA aangepast wordt. Of totdat jij de JSON file kwijtraakt en die niet meer te vinden is. Al met al is m'n punt: koop iets wat voor jou werkt, stel je bord in en staar je daar niet te blind op. Elke software zou dan moeten werken.
De toetsenborden die je aangeeft gebruikt te hebben hadden trouwens geen gasket-mount, en zoals sapphire al aangeeft is het maar een term die op zich heel weinig zegt over het algehele gevoel. Het heeft wel invloed maar het is niet alles.
Dat gasket mount een algemene term is, beetje marketing term, begrijp ik. Veel van de toetsenborden die nu op de markt zijn, zijn ook nogal anders dan wat ik in het verleden had. Dat was gewoon PCB, schroefje, direct op de behuizing en klaar.
Uiteindelijk ben ik nu voor een Ajazz Ak980, Chinesium bordje gegaan. Wat losse switches er bij gekocht welke als "silent" vermeld staan (de standaard switches zijn best wel clicky had ik begrepen). Zit nog ruim binnen budget dus genoeg over voor mogelijke aanpassingen. Bevalt het niet, dan zoek ik over een jaartje wel weer iets anders, en mogelijk heb ik dan numpad al veel minder nodig (en is er dus ook meer te vinden, of zelf samen te stellen).
Dankje voor de hulp in ieder geval!
Volgens mij biedt Keychron me aan een nieuw PCB te sturen (het is de backlit-versie van de K1 Pro met bruine units) voor 15-20 euro leverkosten. Ik heb wel gevraagd of dat zonder leverkosten kan, omdat dat me wat eerlijker lijkt. Ze geven nu ook als optie een soort van "partial refund" te doen omdat een volledige teruggave volgens hen sowieso duur is vanwege het sturen naar China. Ik heb eerst maar eens gevraagd hoeveel zo'n partial refund is. Ze proberen in ieder geval iets te vinden waar beide partijen een beetje blij mee zijn volgens mij.
Hallo, ik was opzoek naar een mechanisch toetsenbord, maar ik zie online veel berichten over keyboards die in de fik vliegen. Mijn vraag is, is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Hoe betrouwbaar is zo’n batterij?
Alles met een batterij is in principe brandgevaarlijk, dus ook mobiletjes, draadloze koptelefoon/earpods etc. Even terug zoekend in dit topic zie ik er één post over:
Zelf gebruik ik al ruim 25 jaar draadloze toetsenborden en heb er niet eerder iets over gehoord, dus ik denk dat het heel erg mee zal vallen. Als het echt een angst is kan natuurlijk ook een bekabeld toetsenbord zonder draadloze functionaliteit nemen.marwatt schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:50:
[...]
Nuphy zijn blijkbaar niet al te veilig mbt hun batterijen, en bar slechte support van wat ik lees.
https://www.reddit.com/r/NuPhy/s/LCYrkcGzUP
Er gaan er blijkbaar regelmatig in de fik.
ik had het eigenlijk vooral over de kwaliteit van de batterij zelf in die Chinese toetsenborden zoals Monsgeek, Keychron etc. Is zoiets wel te vertrouwen?skoozie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:24:
Alles met een batterij is in principe brandgevaarlijk, dus ook mobiletjes, draadloze koptelefoon/earpods etc. Even terug zoekend in dit topic zie ik er één post over:
[...]
Zelf gebruik ik al ruim 25 jaar draadloze toetsenborden en heb er niet eerder iets over gehoord, dus ik denk dat het heel erg mee zal vallen. Als het echt een angst is kan natuurlijk ook een bekabeld toetsenbord zonder draadloze functionaliteit nemen.
Ik had vrijdag een steekvlam uit mijn RainyMfn073 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:49:
Mijn vraag is, is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Hoe betrouwbaar is zo’n batterij?
Al was het wel pas nadat ik een poging deed de accu te verwijderen. Als je netjes met je handjes ervanaf blijft is de kans (ook bij Chinese) plankjes erg klein.
Dan neem je toch een keyboard zonder batterij?Mfn073 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:49:
Hallo, ik was opzoek naar een mechanisch toetsenbord, maar ik zie online veel berichten over keyboards die in de fik vliegen. Mijn vraag is, is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Hoe betrouwbaar is zo’n batterij?
Hoe krijg je dat vooor elkaar, bschadigde je de batterij daarbij?CrashOverDrive schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:12:
[...]
Ik had vrijdag een steekvlam uit mijn Rainy![]()
Al was het wel pas nadat ik een poging deed de accu te verwijderen. Als je netjes met je handjes ervanaf blijft is de kans (ook bij Chinese) plankjes erg klein.
Grote kans ja, als ze zo’n ding met dubbelzijdig tape vastplakken en je denkt hem los te wippen…. Accu vouwt/ beschadiging van de behuizing en psssssst steekvlam. Is bij Li-ion zo gebeurdskoozie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Hoe krijg je dat vooor elkaar, bschadigde je de batterij daarbij?

Been there, done that, got the t-shirt

Maar als je niks geks er mee doen gaan ze jaren mee
sapphire schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:50:
[...]
als ze zo’n ding met dubbelzijdig tape vastplakken en je denkt hem los te wippen…. Accu vouwt/ beschadiging van de behuizing en psssssst steekvlam. Is bij Li-ion zo gebeurd

Ding zit heel erg vast geplakt (en volledig verzonken in de plate). Dus ik was bezig met wat elastieken om hem los te "zagen". Door een elastiekje er voorzichtig onder te duwen en dan steeds een beetje aan 1 kant trekken en zo de hele bodem langs. Maar al vrij snel boog ik een klein stukje van de rand. En dan vouwen die laagjes tegen elkaar. Prrrrrrrt En daar gaat de magische smoke.
Al eerder succesvol zo bij andere planken gedaan, maar deze accu was wat ehh, zachter
De hele bodemplaat ligt nu buiten tot ik hem EOD veilig kan verklaren
Ik heb bij mijn Zoom75 de batterij van boven vast geplakt in plaats van met de meegeleverde dubbelzijdige tape. Maar afgelopen week heb ik een wired pcb ontvangen, dus ik denk dat de batterijen nooit meer gebruikt zullen worden. Dan alleen nog even een veilige plek vinden voor de 2 li-po pouches. Voor hoe dik dat toetsenbord is, vind ik het ergens toch jammer dat ze er geen li-ion cellen in hebben gebruikt. Die zijn een stuk steviger.
Naar suggestie van @djunicron ergens vorig jaar, besloten om mijn Hi-viz nu maar eens te proberen in combinatie met mijn Glitch.
:strip_exif()/f/image/NE6ENpq9Nf74L1qWpMxRPBm9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is eh... lastig te missen
:strip_exif()/f/image/NE6ENpq9Nf74L1qWpMxRPBm9.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo! Even de zonnebril opzettenCrashOverDrive schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:17:
Naar suggestie van @djunicron ergens vorig jaar, besloten om mijn Hi-viz nu maar eens te proberen in combinatie met mijn Glitch.
[Afbeelding]
Heel gaaf!
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Schiphol belde of je hem wilt bedekken, vliegtuigen willen daar landen ....CrashOverDrive schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:17:
[Afbeelding]
Heeeel vet overigens
Voor wie bordjes heeft liggen die niet qmk supported zijn en toch QMK/VIA/VIAL functionaliteit wilt; ik liep hier tegenaan. Niet geprobeerd want zelf niet nodig maar misschien heeft iemand hier er wat aan - https://github.com/jtroo/kanata
Heeft iemand ervaring met nuphy en het aanpassen van de fn key naar een globe key (apple)
blijkbaar werkt binnen apple de globe(fn) key net iets anders dan de algemene fn key.
ik vond een artikel dat als je een QMK keyboard heb je dat wel voor elkaar kan krijgen
https://skip.house/blog/qmk-globe-key
maar ik ben nog een echt noob op dit gebied, en vraag me af of iemand hier daar wel eens mee geklierd heeft
blijkbaar werkt binnen apple de globe(fn) key net iets anders dan de algemene fn key.
ik vond een artikel dat als je een QMK keyboard heb je dat wel voor elkaar kan krijgen
https://skip.house/blog/qmk-globe-key
maar ik ben nog een echt noob op dit gebied, en vraag me af of iemand hier daar wel eens mee geklierd heeft
QMK heeft goede documentatie en zowel ik weet staat de source code van alle Nuphy boards online. Dan is het prima te doen. Maar als dit de eerste keer is dat je zoiets doet kun je er het beste vanuit gaan dat het best wel een paar uurtjes hoofdpijn kan kosten.
Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord waarbij mijn oog initieel viel op de Wooting Two HE. Ik heb ook naar wat Keychron bordjes zitten kijken, maar ik kom er niet helemaal uit met de eisen die ik heb:
- Idealiter een wrist rest die vast zit, al dan niet magnetisch vast kan klikken (mag ook 3rd party zijn uiteraard)
- Volume controle op het bord, eventueel media control
- RGB verlichting
- Een wat meer solide klank, het typische "thock" waar men het over heeft, waar bovenstaande twee merken naar mijn idee het sowieso al goed mee doen
- Geen bloatware software, Wootility spreekt me enorm aan
- Geen custom build, maar gewoon kant en klaar te bestellen
Bij de Wooting loop ik er tegen aan dat ik het volume control gedeelte niet echt super vind middels de fn toetsen, wellicht zou ik het zodanig kunnen remappen dan fn + page up ook daadwerkelijk page up is en dat het standaard op volume control staat, maar dat kan ik nog niet helemaal vinden. Verder ben ik niet zo kapot van een losse wrist rest die je er dan tegen aan legt en die van z'n eigen maar moet blijven liggen.
Wellicht dat ik nu ook wat op deze merken gepint ben, dus andere ideeën zijn uiteraard welkom.
- Idealiter een wrist rest die vast zit, al dan niet magnetisch vast kan klikken (mag ook 3rd party zijn uiteraard)
- Volume controle op het bord, eventueel media control
- RGB verlichting
- Een wat meer solide klank, het typische "thock" waar men het over heeft, waar bovenstaande twee merken naar mijn idee het sowieso al goed mee doen
- Geen bloatware software, Wootility spreekt me enorm aan
- Geen custom build, maar gewoon kant en klaar te bestellen
Bij de Wooting loop ik er tegen aan dat ik het volume control gedeelte niet echt super vind middels de fn toetsen, wellicht zou ik het zodanig kunnen remappen dan fn + page up ook daadwerkelijk page up is en dat het standaard op volume control staat, maar dat kan ik nog niet helemaal vinden. Verder ben ik niet zo kapot van een losse wrist rest die je er dan tegen aan legt en die van z'n eigen maar moet blijven liggen.
Wellicht dat ik nu ook wat op deze merken gepint ben, dus andere ideeën zijn uiteraard welkom.
Je zult een keuze moeten maken tussen 2 dingen. Ofwel een mooi geluid, danwel HE switches. Ik heb de wootings geprobeerd, zowel met plastic cases als hun 80he in een witte metalen case. Daarnaast ook meerdere andere he borden, zoals de Boog75, het klinkt allemaal vrij belabberd. Voor beter geluid met volume knob kun je dan beter kijken naar bijvoorbeeld de keychron v-serie met mechanische switches.
Qua wrist rests Dit vastzitten he Ik echt geen idee. Ik zweer nog altijd bij polsen in de lucht hoveren, wat het meest ergonomisch is. Ik kan eigenlijk geen enkel leuk bord bedenken waar een rest aan vastzit.
Qua wrist rests Dit vastzitten he Ik echt geen idee. Ik zweer nog altijd bij polsen in de lucht hoveren, wat het meest ergonomisch is. Ik kan eigenlijk geen enkel leuk bord bedenken waar een rest aan vastzit.
Toevallig, ik had precies voor dezelfde reden een aantal maanden geleden de Rosewoods besteld om mijn Morandi's te vervangen.prOnorama2 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:10:
[Afbeelding]
Weer eens wat nieuwe switches gekocht, linears ter vervanging van de WS Morandi switches - werd niet goed van de stem wobble op die dingen -, deze typen lekker licht, is wel fijner als je wat meer moet typen en klinken prima op Akko M1W aluminium bord.
De Rosewoods typen heerlijk, een beetje als de Smoothies maar dan iets lichter en met een dieper ietwat gedempd geluid.
De Morandi's zijn een hype geweest. De wobble is vreselijk en zelfs met twee lagen film kon ik de keycaps nog heen en weer wiebelen als een joystick.
Ik mis vooral nog een budget in de wenslijst. Want er is "premium" en er is PREMIUM.
Daarnaast zou ik de gedachte van zelf bouwen toch eens heroverwegen. Veel borden bevatten een nette handleiding en als je de switches wilt vervangen doe je er toch al verstandig aan om het bord uit elkaar te halen, zodat je de sockets kunt ondersteunen. Dan kun je wat mij betreft net zo goed direct zelf iets in elkaar zetten.
Daarnaast zou ik de gedachte van zelf bouwen toch eens heroverwegen. Veel borden bevatten een nette handleiding en als je de switches wilt vervangen doe je er toch al verstandig aan om het bord uit elkaar te halen, zodat je de sockets kunt ondersteunen. Dan kun je wat mij betreft net zo goed direct zelf iets in elkaar zetten.
Naar me nog wat verder ingelezen te hebben kan me HE inderdaad gestolen worden. Het moet trouwens wel een full size lay-out zijn.MatthijsBoog schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:31:
Je zult een keuze moeten maken tussen 2 dingen. Ofwel een mooi geluid, danwel HE switches. Ik heb de wootings geprobeerd, zowel met plastic cases als hun 80he in een witte metalen case. Daarnaast ook meerdere andere he borden, zoals de Boog75, het klinkt allemaal vrij belabberd. Voor beter geluid met volume knob kun je dan beter kijken naar bijvoorbeeld de keychron v-serie met mechanische switches.
Dan is de vraag nog, wat mag het grapje gaan kosten? Anders kan ik moeilijk een gepaste suggestie doen.
200-250 euro range.MatthijsBoog schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:36:
Dan is de vraag nog, wat mag het grapje gaan kosten? Anders kan ik moeilijk een gepaste suggestie doen.
Als je toch het zelfbouwen wilt heroverwegen ('t is net lego, handleiding erbij en wat geduld en je komt er zeker wel uit) kan je een Neo65 nog wel in dat budget proppen
Dat is een behoorlijk leuke plank voor het geld.
Bij Deltakeyco in voorraad (tri-mode, dus naast usb+bluetooth, ook 2.4ghz) voor €174.90
Of bij monacokeys nog in preorder te krijgen voor 3 tientjes minder als je 3 maanden wilt wachten
Dan heb je alleen nog
Wat krap is voor de resterende 75 euro, maar zeker niet onmogelijk. En dan heb je wel een plank die elke keychron uit het water mept.
Bij Deltakeyco in voorraad (tri-mode, dus naast usb+bluetooth, ook 2.4ghz) voor €174.90
Of bij monacokeys nog in preorder te krijgen voor 3 tientjes minder als je 3 maanden wilt wachten
Dan heb je alleen nog
- stabs
- switches
- caps
- beetje lube voor de stabs (optioneel)
[ Voor 2% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-02-2025 14:01 . Reden: blijkbaar komt hij met stabs :P ]
Ik kan een Neo65 ook aanraden als die ongeveer hetzelfde is als de Neo70, wat een heerlijk plankje is dat! Het is mijn daily driver sinds ik hem heb. Zitten bij de Neo65 geen Stabs? die zaten wel bij de Neo70.
Sinds augustus wacht ik al op de preorder Neo65 van Keygem. De keycaps ervoor zijn al binnen, maar ik twijfel over de switches, misschien heeft iemand een idee/tip?
Ik wil wel graag een tactile met goede feedback en ze mogen wat stiller en zijn dan de huidige in de Neo70: MMD Princess V3 Tactile 48 grams. Gewicht iets van 50-60 gram en weinig wobble.
Eventueel kunnen er nog holy panda clones of harimau's in.
Sinds augustus wacht ik al op de preorder Neo65 van Keygem. De keycaps ervoor zijn al binnen, maar ik twijfel over de switches, misschien heeft iemand een idee/tip?
Ik wil wel graag een tactile met goede feedback en ze mogen wat stiller en zijn dan de huidige in de Neo70: MMD Princess V3 Tactile 48 grams. Gewicht iets van 50-60 gram en weinig wobble.
Eventueel kunnen er nog holy panda clones of harimau's in.
[ Voor 5% gewijzigd door skoozie op 21-02-2025 13:59 ]
Ligt aan je budget. Geon Whites vind ik zelf erg fijn.
Soms tijdens intensief game momenten ram ik zonder het te weten veel te hard op de mx red switches. Wat is een betere stillere optie voor mij?
Zou brown iets zijn? Als ik het goed begrijp klinkt het iets harder, maar geeft wel feedback waardoor je misschien minder hard op die knoppen zit te rammen?😅 of is er een andere optie?
Zou brown iets zijn? Als ik het goed begrijp klinkt het iets harder, maar geeft wel feedback waardoor je misschien minder hard op die knoppen zit te rammen?😅 of is er een andere optie?
Ik ben op zoek naar een nieuw mechanical keyboard. Ik heb altijd mechanische toetsenborden gebruikt, maar na wat online zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet meer voor de conventionele merken zoals Razer, Logitech of SteelSeries wil gaan. Er lijkt nu veel keuze te zijn dan vroeger.
Ik zoek een toetsenbord met een 65% form factor. Momenteel gebruik ik de Razer Blackwidow V3 Mini Hyperspeed (65%), maar deze vertoont kuren. Tijdens mijn zoektocht ben ik een aantal interessante merken tegengekomen, zoals de Keychron Q2 Max en de Aula F65. De Keychron lijkt beter gebouwd dankzij de volledig aluminium behuizing en de ondersteuning voor VIA-software.
Als ik overstap van de Razer-software, lijkt VIA mij ideaal, omdat je hiermee macro's of key rebinds kunt instellen die ook behouden blijven wanneer je van apparaat wisselt. Overigens ben ik van plan om in de toekomst wellicht andere switches of keycaps te proberen, maar een toetsenbord helemaal vanaf scratch bouwen zie ik niet echt zitten.
Mijn eisen:
- Draadloos, met 2.4 of 5 GHz (liever geen Bluetooth)
- Premium bouwkwaliteit, zoals een aluminium behuizing
- Softwarevoorkeur: VIA
- 65% form factor
- Een draaiknop is een pre
- Hot swappable keys
Budget: 200-250 euro.
Ik hoor graag suggesties!
Ik zoek een toetsenbord met een 65% form factor. Momenteel gebruik ik de Razer Blackwidow V3 Mini Hyperspeed (65%), maar deze vertoont kuren. Tijdens mijn zoektocht ben ik een aantal interessante merken tegengekomen, zoals de Keychron Q2 Max en de Aula F65. De Keychron lijkt beter gebouwd dankzij de volledig aluminium behuizing en de ondersteuning voor VIA-software.
Als ik overstap van de Razer-software, lijkt VIA mij ideaal, omdat je hiermee macro's of key rebinds kunt instellen die ook behouden blijven wanneer je van apparaat wisselt. Overigens ben ik van plan om in de toekomst wellicht andere switches of keycaps te proberen, maar een toetsenbord helemaal vanaf scratch bouwen zie ik niet echt zitten.
Mijn eisen:
- Draadloos, met 2.4 of 5 GHz (liever geen Bluetooth)
- Premium bouwkwaliteit, zoals een aluminium behuizing
- Softwarevoorkeur: VIA
- 65% form factor
- Een draaiknop is een pre
- Hot swappable keys
Budget: 200-250 euro.
Weet je dat zeker?seph32 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:12:
Een opkoper die voorraad heeft ingekocht van het faillissement van Mykeyboard bood een KBDfans case aan voor een prijs die ik niet kon laten liggen.
Het is een frosted acryllic case en met een pcb met underglow kan het gaan shinen was het idee.
Ik wilde er een 60% tsangan pcb voor hebben, hotswap, VIA en dus met underglow.
Dat is best moeilijk te vinden maar de YMDK shop op Aliexpress biedt er één aan.
De tsangan layout bevalt mij wel want op de een of andere manier typ ik er veel sneller mee en ook foutlozer. Misschien dat dat komt omdat het een eenvoudiger en evenwichtig symetrische layout is. Dat werkt goed op het onderbewuste en daarna op de vingers.
Specs : KBDfans frosted acryllic case, YMDK tsangan 60% pcb, GMK Cubed keycaps, Gateron milky yellow switches lubed.
Het is een frosted acryllic case en met een pcb met underglow kan het gaan shinen was het idee.
Ik wilde er een 60% tsangan pcb voor hebben, hotswap, VIA en dus met underglow.
Dat is best moeilijk te vinden maar de YMDK shop op Aliexpress biedt er één aan.
De tsangan layout bevalt mij wel want op de een of andere manier typ ik er veel sneller mee en ook foutlozer. Misschien dat dat komt omdat het een eenvoudiger en evenwichtig symetrische layout is. Dat werkt goed op het onderbewuste en daarna op de vingers.
Specs : KBDfans frosted acryllic case, YMDK tsangan 60% pcb, GMK Cubed keycaps, Gateron milky yellow switches lubed.
:strip_exif()/f/image/Uy5OlOCAxigVAeq5SZILKLta.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi hoor, heel gaaf dat blauw.
Zegge, waar vind ik zo’n opkoper? Ik vraag het voor een vriend
Zegge, waar vind ik zo’n opkoper? Ik vraag het voor een vriend
https://mechakeyboard.odoo.com/ is de catalogus van Bobfrezze, ticket aanmaken in zn discord om te bestellen.
Dan is er ook nog LeTool, zelfde discord, andere website.
En in deze Discord is ook genoeg te vinden.
Dan is er ook nog LeTool, zelfde discord, andere website.
En in deze Discord is ook genoeg te vinden.
Dit is de link : https://mechakeyboard.odoo.com/
Je neemt contact op via Discord voor een bestelling
Je neemt contact op via Discord voor een bestelling