Dat is de algehele backlight, per key RGB kan dacht ik niet in VIA, daarvoor zul je QMK in moeten duiken.Uzuhl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:04:
[...]
Mooi board! Dat is mogelijk en niet per-see moeilijk.
De JSON kan je op de product page van de K5 vinden halverwege ergens of zoek op keymap json en dan heb je 2 download links.
Yep, de qmk repo clonen naar je pc, in de config files voor jouw toetsenbord programmeren wat je wilt hebben, dan compilen en op je toetsenbord flashen.
Ja sorry, iets te enthousiast gereageerd, haal dat makkelijk maar wegsapphire schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:33:
[...]
Dat is de algehele backlight, per key RGB kan dacht ik niet in VIA, daarvoor zul je QMK in moeten duiken.

Als je QMK kan programmeren dan is het zeker mogelijk, maarja...
Om per key rgb te realiseren zul je tobo moeten flashen met iets van QMK Toolbox. En dan begint het feest pas..
*edit: gewoon ff @MatthijsBoog pingen
[ Voor 50% gewijzigd door Uzuhl op 10-04-2024 17:49 ]
Thanks! Ben er erg mee in m'n nopjesUzuhl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:04:
[...]
Mooi board! Dat is mogelijk en niet per-see moeilijk.
De JSON kan je op de product page van de K5 vinden halverwege ergens of zoek op keymap json en dan heb je 2 download links.

Had ook de JSON gedownload en ben in VIA gedoken. Punt is alleen dat je overall lighting en modes kan doen, maar niet per key RGB via VIA.
Nu is het ook geen ramp, maar zou wel een leuke toevoeging zijn.
Edit: andere reacties niet gelezen, my bad. QMK hoofdstuk raadplegen dus haha
[ Voor 4% gewijzigd door kaos001 op 10-04-2024 18:14 ]
Hoi allen: mijn Ducky One 2 TKL begint het langzaam te begeven en dus ben ik op zoek naar een nieuwe mechanisch toetsenbord.
Welke lay-out wil je (iso/ ansi)? ANSI
Wil je met of zonder numpad? TKL / 80%
Wil je backlight? Ja, bij voorkeur RGB
Welke MX Switch stijl prefereer je? Ik heb nu Cherry MX Brown, ik ben tevreden over de tactile feedback en zoek dus weer een brown switch
Wat je is je budget? max. 200 EUR, liefst minder natuurlijk.
Wil je macro toetsen? Mwah, denk ik niet nodig.
Doel van het keyboard? Studie & Gamen - Ik zoek niet iets exotisch, gewoon iets wat goed werkt
Ik heb kort naar de Ducky One 3 TKL gekeken - Die zou ik halen was het niet dat er veel problemen zijn met key chatter. Valt dus misschien af, misschien is het probleem ondertussen verholpen?
Dan heb ik nog bij Keychron gekeken. De K8 Pro en de Q3 zien er beide prima uit voor een prima prijs maar ik lees wel dat ze erg hoog zijn.
Nu heb ik mijn Ducky op de hoogst incline stand staan als ik het me goed herinner - ik zal dit vanmiddag nog even bekijken en de hoogte opmeten/vergelijken...
Ik ben erg benieuwd naar suggesties van anderen... zijn er nog andere opties? is de hoogte van de Q3/K8 Pro te doen zonder wrist rest?
Alvast bedankt voor alle reacties
Edit: de Ducky One 3 TKL zou mijn voorkeur hebben, iemand die enig idee heeft of key chatter vaak voorkomt?
Welke MX Switch stijl prefereer je? Ik heb nu Cherry MX Brown, ik ben tevreden over de tactile feedback en zoek dus weer een brown switch
Doel van het keyboard? Studie & Gamen - Ik zoek niet iets exotisch, gewoon iets wat goed werkt
Ik heb kort naar de Ducky One 3 TKL gekeken - Die zou ik halen was het niet dat er veel problemen zijn met key chatter. Valt dus misschien af, misschien is het probleem ondertussen verholpen?
Dan heb ik nog bij Keychron gekeken. De K8 Pro en de Q3 zien er beide prima uit voor een prima prijs maar ik lees wel dat ze erg hoog zijn.
Nu heb ik mijn Ducky op de hoogst incline stand staan als ik het me goed herinner - ik zal dit vanmiddag nog even bekijken en de hoogte opmeten/vergelijken...
Ik ben erg benieuwd naar suggesties van anderen... zijn er nog andere opties? is de hoogte van de Q3/K8 Pro te doen zonder wrist rest?
Edit: de Ducky One 3 TKL zou mijn voorkeur hebben, iemand die enig idee heeft of key chatter vaak voorkomt?
[ Voor 6% gewijzigd door itsbart op 11-04-2024 11:57 ]
Keychron heeft ook low profile versies.itsbart schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:07:
Een collega en ikzelf gebruiken ondertussen de K1 naar alle tevredenheid.
Vandaag mijn Ajazz AK820PRO toetsenbord binnen gekregen. Potverdrie wat tikt die fijn en wat maakt die een fijn geluid! Dikke aanrader! :-)
(Die had ik voor ongeveer 60 euro, inclusief verzendkosten en belastingen e.d. thuis)
(Die had ik voor ongeveer 60 euro, inclusief verzendkosten en belastingen e.d. thuis)
[ Voor 24% gewijzigd door IWriteCode op 11-04-2024 13:26 ]
Less = more
Wat heb je er mee gedaan?itsbart schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:07:
Hoi allen: mijn Ducky One 2 TKL begint het langzaam te begeven
Wat nieuwe switches binnen van KEYGEM. 80x Owlab Neon. Van alle switches die ik heb geprobeerd op CalckyCon vond ik dit wel een van de lekkerste. Ook 10x C3 Equalz x TKC Dragon Fruit erbij om te proberen.
:strip_exif()/f/image/QNmgk74bnFTRiC0XWpSaE8ZX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb verder maar van 1 bord een foto gemaakt en dat is deze:
:strip_exif()/f/image/OVktO4FMMpBMBCuLdLLUGpBy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi ding @superbok
:strip_exif()/f/image/QNmgk74bnFTRiC0XWpSaE8ZX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OVktO4FMMpBMBCuLdLLUGpBy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi ding @superbok
Ze zijn luid maar inderdaad erug lekkerNerrion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:04:
Wat nieuwe switches binnen van KEYGEM. 80x Owlab Neon. Van alle switches die ik heb geprobeerd op CalckyCon vond ik dit wel een van de lekkerste. Ook 10x C3 Equalz x TKC Dragon Fruit erbij om te proberen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi ding @superbok
Hebben ze nog extra lube nodig? Ze hebben lichte factory lube lees ik, maar ben van plan een paar te luben en te testen.
Ik heb ze bewust niet gelubed omdat dat het geluid ook beïnvloed en dat wilde ik juist niet bij deze switches. Ik had ze op de Ikki68 welke van zichzelf al een enorm gedempt bord is dus luide switches waren juist de bedoelingNerrion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:11:
[...]
Hebben ze nog extra lube nodig? Ze hebben lichte factory lube lees ik, maar ben van plan een paar te luben en te testen.
Enige reden waarom ik ze uiteindelijk weggedaan heb is omdat ze relatief duur zijn en ik aardig wat setjes switches heb/had

Hé, dat bord komt mij bekend voorNerrion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi ding @superbok
Met dragon fruits heb ik geen ervaring, zelfs niet een enkele. Voor de neons sluit ik mij aan bij @sapphire, erg luid en moet maar net bij het bord passen. Ikki is daar inderdaad perfect voor, maar zou ze bijvoorbeeld niet in de QKs doen, die zijn vaak al wat luider van zichzelf.
Zelf wil ik binnenkort een setje gateron Smoothies kopen. Relatief goedkope switch die mij was opgevallen.
Hier de non-pro sinds een weekje ongeveer. Volgens mij doet die ongeveer hetzelfde, maar dan alleen draadgeboden en zonder schermpje.IWriteCode schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:26:
Vandaag mijn Ajazz AK820PRO toetsenbord binnen gekregen. Potverdrie wat tikt die fijn en wat maakt die een fijn geluid! Dikke aanrader! :-)
Heb er wel ongeveer hetzelfde voor betaald :x
Komende van een Corsair Strafe RGB is dit best wel een verschil. TKL ruimt ook wel lekker op
Toevallig vandaag setje Smoothies binnen gekomen, prima switch die zijn naam eer aan doet!superbok schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:01:
[...]
Zelf wil ik binnenkort een setje gateron Smoothies kopen. Relatief goedkope switch die mij was opgevallen.
Voor 0.29 cent per switch kun je daar niet over tobben
*kleine edit, ik heb er 10 van de batch getest en aangezien de meningen over de Gateron factory lube nogal verschillen..
[ Voor 14% gewijzigd door Uzuhl op 12-04-2024 02:33 ]
Ik heb hier een nu een V3 Max staan en hier stond een K8 (non pro) die nu op het werk staat.itsbart schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:07:
Hoi allen: mijn Ducky One 2 TKL begint het langzaam te begeven en dus ben ik op zoek naar een nieuwe mechanisch toetsenbord.
Als ik heel eerlijk ben heb je hierbij wel een wristrest nodig, zonder vind ik niet prettig typen.
Ik heb overigens alle toestenborden gewoon plat liggen, van mij mogen zie die pootjes er onderweg slopen.
Is veel beter voor je polsen
Voor je rest heb ik de switches geswapped met Gamakay Pegasus switches omdat ik van stille toetsenborden houd. Heb nu voor de V3 max ook een set besteld omdat ik de Gateron Jupiter Banana te veel lawaai vind maken. Het zijn wel overigens wel fijne switches.
Gewoon spullen
Keygem is erg netjes bezig met het oplossen van een gefaalde gb. Hoop wel dat ze zelf niet teveel last gaan hebben van al het verloren geld.
[
[
PROJECT UPDATE!
We just send a Mail to all customers who ordered the Shark67!
Thank you very much for supporting KEYGEM and your order of the Shark67.
We know that you waited for the board to arrive and that the expected delivery time was the first Quarter of 2024 which is over.
Unfortunately we experienced a lot of issues during the last few month resulting in us being forced to cancel this project and refund all customers.
The background behind this situation is the following:
Shark_studio was responsible to collected all orders from the International vendors and the money for the project. After this was done they went silent for a long period of time and none of the international vendors had any information on the status. The last message he send in the vendor chat was on the 19th of October 2023 and he is still silent in the chat since that day.
Multiple vendors tried to contact him on different communication ways but we heard nothing until January 2024. The information we got from him was that he had an issue with one of the vendor payments which froze a bank account for several months so he was not able to use the money to pay the manufacturer (We can at this point not say if this is true or not. We know that there are issues like that in China but he also confirmed to all of the vendors that the money arrived and never told anyone about this issue before).
At the end of January one of the vendors was again able to get at least an answer. Shark_studio was promising a delivery of the boards by February 28th.
After the 28th February passed the vendors (who tried to contact him in the meantime again and again) were able to get another person from Shark_studio to talk to and the answer was again that the money was frozen. They also promised they would be able to pick up the goods a few days later.
Another week later one of the vendors got another message stating they would ship in a few days.
And another few days later that vendor was able to confirm that he indeed did receive a delivery from Shark_studio.
This in first place did sound very promising but sadly it turned around really quick. The vendor did receive a lot of boards but he did not get any extra parts and he also go totally wrong quantities which did not met the numbers he send to Shark_studio and payed for.
Since this was really confusion and helped no vendor in any way to fulfill the order we have. The vendor contacted the manufacturer directly (thankfully he had the information due to the delivery).
The manufacturer said that he never received any order from Shark_studio for the boards the international vendors ordered and payed for. The only order he got was from April 2023 which was for the first round which was only sold in China. So the boards that one vendor got was only leftovers from that first round.
The manufacturer also informed us, that the second round had a lot of new colors which were not produced before and also not in stock. Producing these colors would mean a really high MOQ per color. This MOQ was not met during the International Group-Buy. So even if Shark_studio is able to use the money he states is frozen at the moment, he will not be able to order the boards and have them produced due to the MOQ.
We are really sorry on how this project turned out and we hope to be able to get all funds back but we also do not want that you have to wait any longer and be unsure about the status of this project.
This is why we were forced to make the decision to cancel all orders and refund the money.
We also would like to thank the vendors who chased Shark_studio for weeks and even month to get any new information.
Once again thank you very much for your trust in KEYGEM.
Kind Regards
TEAM KEYGEM
Mode SixtyFive preorder open bij Mode zelf. Nog mensen hier die gaan preorderen? Zelf sla ik over.
Ik zit met een behoorlijk schuin oog te loeren naar de Encore en ben bang voor het daarbij behorende prijskaartje dus misschien wijs om deze over te slaanNerrion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:08:
Mode SixtyFive preorder open bij Mode zelf. Nog mensen hier die gaan preorderen? Zelf sla ik over.

Oh dat is dat bord met dat hout enzo?sapphire schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:48:
[...]
Ik zit met een behoorlijk schuin oog te loeren naar de Encore en ben bang voor het daarbij behorende prijskaartje dus misschien wijs om deze over te slaan
Keygem heeft de preorder ook open gegooid. Kom met een vrij simpele config al op 367 euro inclusief shipping. Dat gaat hem zeker niet worden.
https://keygem.com/produc...os=1&_sid=8606798c2&_ss=r
[ Voor 26% gewijzigd door Nerrion op 17-04-2024 20:02 ]
Ik zou wel willen, maar de NEO65 is nog niet eens geleverd.. Die wacht ik eerst maar eens af.Nerrion schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:08:
Bericht hierboven
Ik gebruik nu een klein jaar de Razer Deathstalker V2 Pro TKL met optical red switches. Op zich bevielen die switches goed en over het algemeen vond ik het een fijner toetsenbord dan mijn voorganger; de Logitech G915 met brown (tactile) switches. Ik merkte met de Razer echter dat, zeker bij shooters, het gevoel nogal "zompig" was en ik per ongeluk op toetsen drukte met als gevolg dat ik een andere kant op ging dan ik wilde.
Vorige week las ik dat die razer "hot swappable" was en dat er dus andere switches te proberen waren. Uiteindelijk gekozen voor de Keychron Banana (Optical Low Profile) switches en deze vandaag binnengekregen. Zojuist alles vervangen en ben eigenlijk best wel te spreken over zowel het geluid als de aanslag. Het is soepeler en stiller dan de G915 (waarschijnlijk ook logisch met al die extra demping in het toetsenbord zelf) en ik merk veel meer dat ik een toets indruk (ook logisch met tactile).
Het gevoel kan ik niet echt goed vergelijken met voorgaande toetsenborden maar het geluid heeft wel wat weg van die nieuwe MacBook pro toetsenborden. Al bij al dus tevreden en de komende week ga ik wel merken hoe het na wat langer gebruik gaat bevallen. Voor die €25 die alles me gekost heeft (besteld via Amazon) ben ik in ieder geval tevreden!
Vorige week las ik dat die razer "hot swappable" was en dat er dus andere switches te proberen waren. Uiteindelijk gekozen voor de Keychron Banana (Optical Low Profile) switches en deze vandaag binnengekregen. Zojuist alles vervangen en ben eigenlijk best wel te spreken over zowel het geluid als de aanslag. Het is soepeler en stiller dan de G915 (waarschijnlijk ook logisch met al die extra demping in het toetsenbord zelf) en ik merk veel meer dat ik een toets indruk (ook logisch met tactile).
Het gevoel kan ik niet echt goed vergelijken met voorgaande toetsenborden maar het geluid heeft wel wat weg van die nieuwe MacBook pro toetsenborden. Al bij al dus tevreden en de komende week ga ik wel merken hoe het na wat langer gebruik gaat bevallen. Voor die €25 die alles me gekost heeft (besteld via Amazon) ben ik in ieder geval tevreden!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Na jaren wachten kan eindelijk het volgende hoofdstuk van dit toetsenbord beginnen (pun intended). Vandaag de Chapter1 ontvangen. Alle onderdelen, inclusief extra’s zoals gaskets zitten er in. Dat was toch ook nog even afwachten. Helaas zijn er wel wat vlekken zichtbaar, vooral aan de zijkanten, maar hopelijk is dat weg te werken met een beetje isopropyl alcohol. In het ergste geval laat ik het opnieuw coaten, maar vermoed dat een beetje liefde voldoende is. Bij de andere winkels is het ten slotte ook gelukt op die manier.
Vanavond even bouwen, want ben erg benieuwd na zo lang wachten!
:strip_exif()/f/image/gYlQ9vI3WJgxpvZNRYgpXDnn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BqaYTwyB7iFqpLPS9cDb9taf.jpg?f=fotoalbum_large)

Als een R1 versie eigenaar twijfel ik nog erg over de nieuwe variant. Vind hem erg mooi en ben altijd wel gecharmeerd van Mode. Zie dat verzending ook wat goedkoper is geworden via hun en werd wel erg enthousiast door onder andere de video Alexotos gisteren.
Vanavond even bouwen, want ben erg benieuwd na zo lang wachten!
:strip_exif()/f/image/gYlQ9vI3WJgxpvZNRYgpXDnn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BqaYTwyB7iFqpLPS9cDb9taf.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan ook de logica van de meeste hobbyisten gebruiken, zolang je het nog niet hebt, telt het niet meeFloor-is schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:30:
[...]
Ik zou wel willen, maar de NEO65 is nog niet eens geleverd.. Die wacht ik eerst maar eens af.
Als een R1 versie eigenaar twijfel ik nog erg over de nieuwe variant. Vind hem erg mooi en ben altijd wel gecharmeerd van Mode. Zie dat verzending ook wat goedkoper is geworden via hun en werd wel erg enthousiast door onder andere de video Alexotos gisteren.
Hallo all,
Ik heb laatst nog een Steelseries 6G keyboard kunnen redden van zijn ondergang (ergens gevonden en grondig schoongemaakt + getest).
Echter waren de Escape en de Numpad Enter toets beschadigd.
Zou ik hier een oproep mogen doen aan de keyboard enthusiasts en tinkeraars? Heeft iemand deze 2 knoppen (liefst zwart), toevallig nog over voor losse verkoop? 😊
Ik heb laatst nog een Steelseries 6G keyboard kunnen redden van zijn ondergang (ergens gevonden en grondig schoongemaakt + getest).
Echter waren de Escape en de Numpad Enter toets beschadigd.
Zou ik hier een oproep mogen doen aan de keyboard enthusiasts en tinkeraars? Heeft iemand deze 2 knoppen (liefst zwart), toevallig nog over voor losse verkoop? 😊
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Zo, gisteren en vandaag druk bezig geweest, maar de C1 zit in elkaar. Heb nog niet geprobeerd de vlekken weg te halen, maar buiten dat ziet het er perfect uit. Metropolis past er erg goed op voor met nu de alu plate en mizu minks switches. Maar daar gaat nog geëxperimenteerd mee worden, net zoals de alu vs pc top.
:strip_exif()/f/image/QDfrarwy6PynCsPK5z6c4wfn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jjr3UmZdPPsCr4X89mgdWAnK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QDfrarwy6PynCsPK5z6c4wfn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jjr3UmZdPPsCr4X89mgdWAnK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kp22HkU46l4fB7UArT2aetm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Well that aged like milk...MazeWing schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:16:
Voor die €25 die alles me gekost heeft (besteld via Amazon) ben ik in ieder geval tevreden!
Na een dag in gebruik heb ik toch weer alles teruggezet naar de standaard (rode) switches. Ondanks dat het typen wat fijner was en minder foutgevoelig was het gevoel, zeker met gamen, toch niet helemaal naar wens. Ik miste het soepele (en stille) van de linear switches en het voelde een beetje "schurend" aan.
Mogelijk dat ik nog een keer de black variant ga proberen. Die zou qua gevoel zeer vergelijkbaar moeten zijn met de rode alleen dan net wat meer kracht nodig om in te drukken. Mogelijk dat dit net het verschil maakt tussen per ongeluk wel/niet een toets indrukken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Toch 3 maanden volgehouden. De oplossing van dit probleem was, zoals we hier elk probleem oplossen…meer toetsenborden kopen. Dus ik heb nu een rode record alice met strawberry’s en rode keycaps voor thuis en plastic alice plankje voor op werk. Nu nog met tactiles maar ik ga mijn roses daarin zetten want na een aantal maanden tactiles proberen weet ik zeker dat dat hem niet gaat worden.R3m3d7 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:17:
Hoe gaan jullie om met keyboard layouts en meer werkplekken?
Ik heb nu thuis een Alice maar op werk een eenvoudige 65% normale layout en ik merk dat ik hier moeite mee heb.
spoiler:Ik vraag dit omdat het juiste antwoord mij rechtvaardigt om een tweede Alice keyboard te kopen.
De rode record alice ziet er wel echt gaaf uit moet ik zeggen, mijn mooiste plankje tot nu toe.
Ik heb een zwarte met Ali pandas en Ali gmk.R3m3d7 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:25:
[...]
Toch 3 maanden volgehouden. De oplossing van dit probleem was, zoals we hier elk probleem oplossen…meer toetsenborden kopen. Dus ik heb nu een rode record alice met strawberry’s en rode keycaps voor thuis en plastic alice plankje voor op werk. Nu nog met tactiles maar ik ga mijn roses daarin zetten want na een aantal maanden tactiles proberen weet ik zeker dat dat hem niet gaat worden.
De rode record alice ziet er wel echt gaaf uit moet ik zeggen, mijn mooiste plankje tot nu toe.
Die is heel fijn, al ben ik nog steeds niet gewend aan de pijltjestoets naast de shift (aka: verkeerd om) en ken ik de mapping nog niet goed genoeg, ik moet het boekje erbij houden. Al pak ik de fkeys al wel snel.
Fijn plankje hoor, zeker voor de prijs. In vergelijking met mijn keychron v10.. Lastige keuze.
ping 127.212.23.124
Pics or it didn’t happenR3m3d7 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:25:
[...]
Toch 3 maanden volgehouden. De oplossing van dit probleem was, zoals we hier elk probleem oplossen…meer toetsenborden kopen. Dus ik heb nu een rode record alice met strawberry’s en rode keycaps voor thuis en plastic alice plankje voor op werk. Nu nog met tactiles maar ik ga mijn roses daarin zetten want na een aantal maanden tactiles proberen weet ik zeker dat dat hem niet gaat worden.
@pjottum “Ali GMK”

I know I know, ik moet er nog een ander setje op overzetten, maar het bevalt me stiekum wel eigenlijk...
Iets anders: Hoe zijn de ervaringen met Cannonkeys?
ping 127.212.23.124
:strip_exif()/f/image/EnaPYWzHbvMf9cXVs4imywaE.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nieuwe toevoeging aan de verzameling. Tikt wel lekker weg zeg, wel wat luidruchtiger dan de Cidoo met lineaire switches. Kreeg er een setje probeer switches bij en ik moet zeggen, nu ben ik op zoek naar de low-profile mos (groen/olijf) switches. Die lijken me helemaal het einde, met meer een bump en niet per se een luide click.
Wellicht voor de Cidoo ook eens kijken naar tactiles.
Ik vind ze alleen in NL zo slecht online vindbaar. Clickeys.nl is erg beperkt in de keuze naar mijn idee.
Verder heel tevreden en blij met de aanvulling.
Even opsommen:
- Ducky One
- CoolerMaster Trigger
- SpeedLink Ultor
- EpoMaker Cidoo75/21
- Nuphy Air96

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
:strip_exif()/f/image/bvAyZRKcTmiASi3i2nhd1fMw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8amjdBI6bs0xvEHp2nVXoTKc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pNB9FWS5oeirUyo0LwTa8CYk.jpg?f=fotoalbum_large)
Met via wat zaken anders gemapped en ik ben er erg blij mee. De afwerking van mijn Sugar65 was al goed voor mij maar dit is echt weer een stukje beter.
edit: ook maar meteen een setje "stille perzik V2"
[ Voor 6% gewijzigd door R3m3d7 op 21-04-2024 16:54 ]
Vanmiddag komt m'n Aurora Corne pcb kit binnen, dus kan het soldeeravontuur beginnen
Ik ben nog wel op zoek naar blank DSA/XDA keycaps.. veel van de gelinkte sites hebben ze niet (meer). Iemand nog tips? Ali of temu ofzo?
Ik ben nog wel op zoek naar blank DSA/XDA keycaps.. veel van de gelinkte sites hebben ze niet (meer). Iemand nog tips? Ali of temu ofzo?
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Woei,
dat ging sneller dan gedacht.
:strip_exif()/f/image/pkeGB925HfrEcSVBfFToyeGc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zowel de Cidoo 21 als de 75 met Gateron Banana's uitgerust. Iets meer bump, maar ook weer niet heel veel luidere clicks. Ik vind ze wel lekker wegtikken zo.
Wel een klote klus zeg! Uiteindelijk twee switches (de oude die er in zaten) naar de knoppen geholpen
Vooralsnog zeer tevreden met de upgrade
dat ging sneller dan gedacht.
:strip_exif()/f/image/pkeGB925HfrEcSVBfFToyeGc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zowel de Cidoo 21 als de 75 met Gateron Banana's uitgerust. Iets meer bump, maar ook weer niet heel veel luidere clicks. Ik vind ze wel lekker wegtikken zo.
Wel een klote klus zeg! Uiteindelijk twee switches (de oude die er in zaten) naar de knoppen geholpen

Vooralsnog zeer tevreden met de upgrade

Vandaag de wk870 binnengekregen, keycaps en switches zijn onderweg, maar dat betekent niet dat we niet alvast kunnen beginnen!
:strip_exif()/f/image/FNODhFj0KHFNdX971NesqsQy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind namelijk (vast niet als enige) de tekst "customized keyboard" linksonder niet zo mooi. Ik heb nu net het frame opgeschuurd, en ben nu bezig de tekst op te vullen. Natuurlijk blijft het niet mooi als die tekst er in het bruin op staat (ik gebruik spul waarmee ik normaal stoeprandschade op velgen repareer), dus ik ga hem helemaal opnieuw in de verf zetten.
:strip_exif()/f/image/FNODhFj0KHFNdX971NesqsQy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind namelijk (vast niet als enige) de tekst "customized keyboard" linksonder niet zo mooi. Ik heb nu net het frame opgeschuurd, en ben nu bezig de tekst op te vullen. Natuurlijk blijft het niet mooi als die tekst er in het bruin op staat (ik gebruik spul waarmee ik normaal stoeprandschade op velgen repareer), dus ik ga hem helemaal opnieuw in de verf zetten.
Zojuist via discord een update gehad van de Rainy75: circa drie weken vertraging.
Delay Notice:
We are experiencing a maximum of 3-week delay for the following reasons:
1. Customs random inspection, now 2 cartons containing 600+1500 are stuck at US customs, EST entrance date is Apr 26 of the 600, and no EST is given for the 1500 units, but we think that it will be done in 2 weeks.
2. EU/UK/AU/CA Units already on the way, air cargo already booked now in queue, queue is longer than expected.
3. Aluminum source factory send wrong-sized raw material.
4. Electro-plating service provider had QC issues and 1000+ white colored keyboards has slightly different colors, which we did not accept.
These problems were unforeseen before, and we were unable to predict them when we started the campaign, we are sorry about this.
**To compensate the wait, we will send over a free shipping coupon for buying all products on wobkey.com (it will save you up to $35 when buying a keyboard, this is more than our profit per keyboard), only for Kickstarter backers, users already received the keyboard will not be offered with the coupon. We will list WOBKEY Keycaps, Plates, and more variants on our site soon. The coupon will be sent to you by email and you need to use the email you have used on Kickstarter to check out to use the coupon. We will put all the products in stock on wobkey.com in 3 weeks, after we fulfill all the orders of Crowdfunding platforms.**
**We have so far fulfilled around 600 keyboards and expecting to fulfill 1000 more in 7 days. And all the rest in 3 weeks.**
Please be confident about the keyboard and the product, as you can see some one has already received the keyboard in the channel, and most of them loved the performance of the keyboard; We are neither planning on a runaway, since we already have our next product ready and we still need to sell.
Except the lack of the communication in the beginning and the delay, we think we have been doing great on other aspects, including product R&D, QC, capacity. Making keyboards with scale of quantity is not like making group buy keyboards, and is way more harder than you can ever think of, and I hope that you can understand the reasons of the delay.
Also, you will receive a tracking number in your mailbox once the keyboard is ready to be shipped.
Dat ze dit dan weer via discord doen en niet via een Kickstarter update (die dan als mail bij al hun klanten komt en niet die paar 100 op de discord) is wel weer typisch WobKey intussen.
Enfin, we zien wel wanneer dat ding eindelijk op de mat ploft. De volgorde is totaal random met 600 'delivered' boards en nog velen met ondernummers onder #200 die niks gehoord hebben (waaronder ik
).
Enfin, we zien wel wanneer dat ding eindelijk op de mat ploft. De volgorde is totaal random met 600 'delivered' boards en nog velen met ondernummers onder #200 die niks gehoord hebben (waaronder ik
@R3m3d7 De foto's worden gewaardeerd, wat een chique bordje zo zeg 
Ik heb nog een geannodiseerde top case waar ik iets mee wil maar schijnt dat dat spuiten een draak is. Nou kan ik het natuurlijk laten doen maar heb geen zin om er veel geld aan uit te geven aangezien de mismatch ook weer niet zó erg is en het mijn werkbordje is
Ik neem aan dat het bord van Alu is, is het ook geannodiseerd?JRB201 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:36:
Vandaag de wk870 binnengekregen, keycaps en switches zijn onderweg, maar dat betekent niet dat we niet alvast kunnen beginnen!
[Afbeelding]
Ik heb nog een geannodiseerde top case waar ik iets mee wil maar schijnt dat dat spuiten een draak is. Nou kan ik het natuurlijk laten doen maar heb geen zin om er veel geld aan uit te geven aangezien de mismatch ook weer niet zó erg is en het mijn werkbordje is
Wel alu, maar niet geannodiseerd. Ze noemen het "sandblasted" maar volgens mij is het gewoon grove verf. het opschuren gisteren ging in ieder geval makkelijk. Verf hecht ook goed, dus ik denk niet dat ik tegen problemen aan ga lopen.Ik neem aan dat het bord van Alu is, is het ook geannodiseerd?
Ik heb zelf geen ervaring met geannodiseerd, maar wat ik lees ik het inderdaad veel werk...
Ja vind het ook vreemd, ik kwam er pas vorige week achter dat er een Discord server was, en dat ze daar dus beter communiceren. Maar goed, zo lang dat ding binnenkort een keer arriveert vind ik het prima.CrashOverDrive schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:39:
Dat ze dit dan weer via discord doen en niet via een Kickstarter update (die dan als mail bij al hun klanten komt en niet die paar 100 op de discord) is wel weer typisch WobKey intussen.
Enfin, we zien wel wanneer dat ding eindelijk op de mat ploft. De volgorde is totaal random met 600 'delivered' boards en nog velen met ondernummers onder #200 die niks gehoord hebben (waaronder ik).
Zelf net overgestapt naar Nuphy Air75 V2 (voorheen werkte ik op een MX keys van Logitech). Ik heb lang gewikt en gewogen en ook nog een Logitech MX mechanical getest. De Nuphy met Wisteria switches is de winnaar geworden. Wel erg prijzig maar gezien ik voor mijn werk er de hele dag op moet werken mag het wat mij betreft ook wel wat kosten. Het is echt een genot om op te typen.
:strip_exif()/f/image/DNU2snayfBhr2HjX3EgfecQj.jpg?f=fotoalbum_large)
Pura Vida
Wat is de naam van dit type model? De vorm heb ik het dan specifiek over. Ik zoek al een tijdje naar een wat meer betaalbare versie van dit soort, tot heden nog niet gevonden.R3m3d7 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met via wat zaken anders gemapped en ik ben er erg blij mee. De afwerking van mijn Sugar65 was al goed voor mij maar dit is echt weer een stukje beter.
edit: ook maar meteen een setje "stille perzik V2"besteld voor in de ABM066 want die was ook met de roses te luid voor op kantoor. Ik ben benieuwd hoe silent switches zullen zijn.

Het bord weet ik niet maar de layout heeft 'Alice'combimagnetronn schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]
Wat is de naam van dit type model? De vorm heb ik het dan specifiek over. Ik zoek al een tijdje naar een wat meer betaalbare versie van dit soort, tot heden nog niet gevonden.
Keychron heeft een hele stapel mogelijkheden voor Alice-layout die niet extreem duur zijncombimagnetronn schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]
Wat is de naam van dit type model? De vorm heb ik het dan specifiek over. Ik zoek al een tijdje naar een wat meer betaalbare versie van dit soort, tot heden nog niet gevonden.
https://www.keychron.com/
Heb er zelf ook eentje. Dat is een V10. Wil op termijn nog wel de lowprofile variant hier van.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zoals andere al aangaven is het inderdaad een Alice layout, dit specifieke model is de Weikav Record Alice. Voor onder de 100 euro als kit (dus alles behalve switches en keycaps) te vinden op o.a. aliexpress in verschillende kleuren. Het is een replica van de Owlab Spring. Ik kan hem je van harte aanbevelen, ziet er goed uit, voelt goed tijdens het typen, lekker zwaar ding ook, werkt met VIA en klinkt ook lekker met KTT Strawberry switches.combimagnetronn schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:48:
[...]
Succes met knutselen! En ja, blanks haal je het makkelijkste weg op Ali; zeker blanko's kosten geen drol per bulk. Als je ze wel bedrukt wil (de meeste zijn PBT en dus niet doubleshot, maar dye sub), is de keuze in DSA nogal karig, in XDA kun je je lol op voor een habbekrats.Ktenolix schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:15:
Vanmiddag komt m'n Aurora Corne pcb kit binnen, dus kan het soldeeravontuur beginnen![]()
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
@R3m3d7 Heb je de Strawberry's eigenlijk gelubed? Lubed zijn ze écht geweldig en kan ik ze van harte aanbevelen als iemand een super smoothe en diepe switch zoekt
Zeker op alu borden doet deze het goed imho.
Ik vroeg me trouwens nog af welke software die Weikav borden gebruiken om de keymap aan te passen? Persoonlijk heb ik ondertussen een vrijwel geheel No-VIA-no-keyboard beleid tenzij een bord zó goedkoop is zoals bijvoorbeeld een TES68/84 of GMK67.
Had namelijk laatst de discussie met iemand die beweerde dat je tegenwoordig voor rond de €50 al legio borden kan kopen (65%) van alu én met VIA.
Nou ken ik aardig wat borden maar zeker niet alles maar ik blijf er bij dat het grootspraak was. Er zijn genoeg goedkope borden, alu borden en borden met VIA maar met alle drie en legio keuze......
Ik vroeg me trouwens nog af welke software die Weikav borden gebruiken om de keymap aan te passen? Persoonlijk heb ik ondertussen een vrijwel geheel No-VIA-no-keyboard beleid tenzij een bord zó goedkoop is zoals bijvoorbeeld een TES68/84 of GMK67.
Had namelijk laatst de discussie met iemand die beweerde dat je tegenwoordig voor rond de €50 al legio borden kan kopen (65%) van alu én met VIA.
Nou ken ik aardig wat borden maar zeker niet alles maar ik blijf er bij dat het grootspraak was. Er zijn genoeg goedkope borden, alu borden en borden met VIA maar met alle drie en legio keuze......
VIA na import json file. Maar de Sugar65 heeft een eigen tool. Die heb ik op een VM gehad om iets aan te passen en daarna die VM verwijderd, ik vertrouw dat soort software uit China voor geen meter.sapphire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:18:
@R3m3d7 Heb je de Strawberry's eigenlijk gelubed? Lubed zijn ze écht geweldig en kan ik ze van harte aanbevelen als iemand een super smoothe en diepe switch zoektZeker op alu borden doet deze het goed imho.
Ik vroeg me trouwens nog af welke software die Weikav borden gebruiken om de keymap aan te passen?
Maar de Record dus via VIA en dat werkt wel lekker en in een json file kan je geen virus verstoppen.
Ik heb ze niet zelf gelubed, ik hik de hele tijd aan tegen het wel/niet zelf luben verhaal...is het nou echt de moeite waard naast/na factory lube en ga ik dat verschil echt merken? I dunno..
Argh, ja, ik heb hem met de Reds, maar wil nu eigenlijk ook over naar de wisteria. Zat nog te dubben tussen de mos en wisterias, maar ik denk dat de wisterias iets minder bumpy zijn.Maverick2001 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:21:
Zelf net overgestapt naar Nuphy Air75 V2 (voorheen werkte ik op een MX keys van Logitech). Ik heb lang gewikt en gewogen en ook nog een Logitech MX mechanical getest. De Nuphy met Wisteria switches is de winnaar geworden. Wel erg prijzig maar gezien ik voor mijn werk er de hele dag op moet werken mag het wat mij betreft ook wel wat kosten. Het is echt een genot om op te typen.[Afbeelding]
Onlangs mijn desktop keyboard dus met Banana's uitgerust en dat bumped lekker weg..
Mag ik vragen wat je met bumpy bedoelt? Zowel Wisterias als Bananas zijn naar mijn weten lineaire switches, die hebben dan toch geen bump?ElCondor schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:05:
[...]
Argh, ja, ik heb hem met de Reds, maar wil nu eigenlijk ook over naar de wisteria. Zat nog te dubben tussen de mos en wisterias, maar ik denk dat de wisterias iets minder bumpy zijn.
Onlangs mijn desktop keyboard dus met Banana's uitgerust en dat bumped lekker weg..
Ehm, wellicht ben ik onvolledig:danoontjeh schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:39:
[...]
Mag ik vragen wat je met bumpy bedoelt? Zowel Wisterias als Bananas zijn naar mijn weten lineaire switches, die hebben dan toch geen bump?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Schakelaar Naam K Pro Banana Type Tactile <---= Kracht tot actuatiepunt 57 g Actuatiepunt 2,2 mm Key travel 3,3 mm Levensduur 50 miljoen Toetsaanslagen Aantal pinnen 3 stuk(s) Fabriek voorgesmeerd Ja |
Al die namen ook!

Ah, de K Pro Banana, mijn fout. Ik zat in m'n hoofd met de C3 Equalz switch, maar dat is natuurlijk Banana Split en niet BananaElCondor schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
[...]
Ehm, wellicht ben ik onvolledig:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Schakelaar Naam K Pro Banana Type Tactile <---= Kracht tot actuatiepunt 57 g Actuatiepunt 2,2 mm Key travel 3,3 mm Levensduur 50 miljoen Toetsaanslagen Aantal pinnen 3 stuk(s) Fabriek voorgesmeerd Ja
Al die namen ook!
En de Wisteria is er natuurlijk in meerdere varianten, lekker helder moment

[ Voor 7% gewijzigd door danoontjeh op 25-04-2024 14:44 ]
Ja, inderdaad. Lekker verwarrende naamgevingen allemaal. Daar moet eens lijn in aangebracht worden. De Nuphy's Wisteria (lila) low-profiles (ik heb er één thuis) voelen tactile aan, maar minder dan de mos low-profiles. Daarom zou ik die het liefst nog willen, maar dat komt nog wel en keer. Ik zie ze op dit moment niet bij Amazon en alleen bij Nuphy zelf...danoontjeh schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:43:
[...]
Ah, de K Pro Banana, mijn fout. Ik zat in m'n hoofd met de C3 Equalz switch, maar dat is natuurlijk Banana Split en niet Banana
En de Wisteria is er natuurlijk in meerdere varianten, lekker helder moment
Gefeliciteerd trouwensR3m3d7 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:52:
[...]
VIA na import json file. Maar de Sugar65 heeft een eigen tool. Die heb ik op een VM gehad om iets aan te passen en daarna die VM verwijderd, ik vertrouw dat soort software uit China voor geen meter.
Maar de Record dus via VIA en dat werkt wel lekker en in een json file kan je geen virus verstoppen.
Ik heb ze niet zelf gelubed, ik hik de hele tijd aan tegen het wel/niet zelf luben verhaal...is het nou echt de moeite waard naast/na factory lube en ga ik dat verschil echt merken? I dunno..

Of luben de moeite waard is kan ik geen 100% éénduidig antwoord op geven want zoals alles is het zeer persoonlijk. Ik vond het bij de Strawberry's duidelijk meerwaarde hebben, consistenter, dieper geluid, nog smoother. Ik heb ze al eens Gateron Black Ink alternatieven genoemd, kosten toen de helft en lubed minstens net zo smooth, wel ietsjes minder diep maar dat vind ik juist een pluspunt persoonlijk.
Het ligt aan de switch of het nut heeft of überhaupt een verbetering is, zo vind ik het bij Durock POMs zelfs een achteruitgang, bij Gateron CJ's alleen als je de tophousing iets lubed ivm de terugstroke. Gateron Pro Yellow V2,3's, Owlab Neons, Tangerine's en Mode Obscura's hebben het imho helemaal niet nodig.
KTT Kang Whites, Gateron Pro Yellow V1, ouderwetse Yellows, Alpaca's of Owlab Thungstens vond ik van erg mêh naar heel erg fijne switches gaan
Edit: En sommige switches zijn gewoon sowieso niks zoals Cherry/Gateron Reds, Ik heb een handvol soorten geprobeerd, Stock, factory lube en handlubed maar het kan me niet 'bekoren'
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 25-04-2024 15:22 ]
Thanks Sapphire.
vwb dat luben, ik denk dat ik het maar eens ga proberen, ik heb al zo'n ding waar ik ze op kan zetten dus een zo'n opener, een kwastje en (2?) soort lube zouden voldoende moeten zijn dacht ik.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006762006727.htmldanoontjeh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:42:
Zojuist via discord een update gehad van de Rainy75: circa drie weken vertraging.
[...]

geen vertraging op ali
[ Voor 4% gewijzigd door Cebby op 25-04-2024 23:28 ]
Wat voor olie gebruiken jullie om de veertjes te oliën in een zakje? Specifiek iets voor toetsenborden of van de bouwmarkt?
Krytox 105, niet uit de gewone bouwmarkt dus.
Is nog maar de vraag of je hem dan ook binnenkrijgt, 1 review van een week geleden die zegt hem te hebben ontvangen. Daarnaast, ik heb 115 dollar (circa 107 euro op dit moment) betaald voor mijn exemplaar, hetzelfde exemplaar via Ali kost 188 euro. Nog al een verschil.Cebby schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:27:
[...]
https://nl.aliexpress.com/item/1005006762006727.html
geen vertraging op ali
Sowieso was dit bord al eerder in China leverbaar dan via de kickstarter, maar ik heb geen haast, genoeg andere borden om op te typen.
Olijfolie, extra viergeMatthijsBoog schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:08:
Krytox 105, niet uit de gewone bouwmarkt dus.
Misschien vonden jullie dit een rare vraag, maar de Amerikaanse youtubers gebruiken schijnbaar allemaal 'cheap oil from the hardware store' en één noemde het iets van 31110. Dat is natuurlijk niet te vinden hier. Wat zoek ik als ik geen Krytox heb? Mineraalolie? Naaimachine olie? Daadwerkelijk olijfolie? Ik heb wel Tribosys 3203 besteld voor op het plastic, maar dat is dus te dik om in zo'n zakje op je veertjes te schudden.Dillygirl schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:40:
Wat voor olie gebruiken jullie om de veertjes te oliën in een zakje? Specifiek iets voor toetsenborden of van de bouwmarkt?
Ik zou denken iets van olie voor de tondeuse, naaimachine of zakmes oid. En anders toch even 105 bestellen bij een toetsenbord webshop.
Tenzij je toevallig om de hoek woont, dan kom je het maar even halen en breng je de rest later terug. Maar die kans acht ik niet heel groot.
Tenzij je toevallig om de hoek woont, dan kom je het maar even halen en breng je de rest later terug. Maar die kans acht ik niet heel groot.
Ik weet niet zo goed over welke Amerikaanse Youtubers we het dan hebben, maar iemand als alexotos of taeha zie ik niet heel snel iets anders gebruiken dan het beste van het beste. En voornamelijk Krytox 205g0 en 105 zijn dat al jaren eigenlijk.
Persoonlijk flikker ik gewoon wat 205g0 (of 3203 of 3204) in een zakje om op de spring te schudden, dat werkt echt meer dan prima. Ik heb het nut van 105 nooit helemaal begrepen, behalve dat de laag olie misschien wat groter is. Maar zoveel heb je helemaal niet nodig. Je kunt ook gewoon een heel klein beetje op de uiteinden van de springs smeren met een kwastje. Maar bag lubing is gewoon duizend keer sneller, dus 1 voor 1 doe je alleen als je jezelf wilt kwellen.
Feit is dat je gewoon het liefst een PTFE gebaseerd smeermiddel wilt hebben. Dus daar zou ik vooral op letten. Kleine kans dat het dan op het plastic komt en dat het dat wegvreet of iets dergelijks.
Persoonlijk flikker ik gewoon wat 205g0 (of 3203 of 3204) in een zakje om op de spring te schudden, dat werkt echt meer dan prima. Ik heb het nut van 105 nooit helemaal begrepen, behalve dat de laag olie misschien wat groter is. Maar zoveel heb je helemaal niet nodig. Je kunt ook gewoon een heel klein beetje op de uiteinden van de springs smeren met een kwastje. Maar bag lubing is gewoon duizend keer sneller, dus 1 voor 1 doe je alleen als je jezelf wilt kwellen.
Feit is dat je gewoon het liefst een PTFE gebaseerd smeermiddel wilt hebben. Dus daar zou ik vooral op letten. Kleine kans dat het dan op het plastic komt en dat het dat wegvreet of iets dergelijks.
PTFE gebaseerd! https://www.karwei.nl/ass...teftec-as-100ml/p/B161443 zou dit werken dan? En ja dat krytox is overal uitverkocht waar ik wat bestelde, en heb niet zo'n zin om het dubbele te moeten betalen vanwege de verzendkosten voor alleen een potje smeermiddel. Al is dit flesje, I guess, wel bijna even duur als de Krytox...
Werkt dat 3203 in n zakje echt goed? Van wat ik begreep klontert het tussen de spiraal in en komt het niet gelijkmatig op de veertjes te zitten. Misschien moet ik het gewoon uitproberen.
Werkt dat 3203 in n zakje echt goed? Van wat ik begreep klontert het tussen de spiraal in en komt het niet gelijkmatig op de veertjes te zitten. Misschien moet ik het gewoon uitproberen.
Desnoods ga je er naderhand nog even met een kwastje overheen, dan kan het sowieso met 3203.
Ik heb deze, komt waarschijnlijk op hetzelfde neer en werkte voor mij prima. Is ook verder prima spul om andere dingen mee te smeren in en om huis, dus zo'n flesje staat me niet in de weg.Dillygirl schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:46:
PTFE gebaseerd! https://www.karwei.nl/ass...teftec-as-100ml/p/B161443 zou dit werken dan? En ja dat krytox is overal uitverkocht waar ik wat bestelde, en heb niet zo'n zin om het dubbele te moeten betalen vanwege de verzendkosten voor alleen een potje smeermiddel. Al is dit flesje, I guess, wel bijna even duur als de Krytox...
Die flesjes Krytox zijn voor zover ik weet altijd schunnig klein, dus als je naar de prijs per ml kijkt, komt dat veel duurder uit.
Krytox is zo duur omdat het in die flesjes zit. Het is sowieso niet goedkoop maar een grote emmer van die meuk kost de wereld ook weer niet, maarja weet je hoe arbeidsintensief het is om het te verdelen in die kleine potjesdnzm schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:46:
[...]
Ik heb deze, komt waarschijnlijk op hetzelfde neer en werkte voor mij prima. Is ook verder prima spul om andere dingen mee te smeren in en om huis, dus zo'n flesje staat me niet in de weg.
Die flesjes Krytox zijn voor zover ik weet altijd schunnig klein, dus als je naar de prijs per ml kijkt, komt dat veel duurder uit.
Ik houd het lekker bij Krytox 205G0 en 105, bewezen goed en bewezen stabiel op de lange termijn en voor die paar euro ga ik niet klooien
@Cebby 205 baglubben? Is de viscositeit daarvoor niet veel te hoog?
Als je maar hard genoeg schudt...sapphire schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:04:
[...]
bby] 205 baglubben? Is de viscositeit daarvoor niet veel te hoog?
Ik ben momenteel aan het oriënteren naar een relatief goedkoop draadloos mechanisch toetsenbord voor rond de 100 euro. Heb op dit moment een Corsair Strafe met red switches, maar wil graag over naar draadloos.
Door de prijs zit ik veel te kijken naar keychrons. Maar kwam zojuist de pre order van de C64 editie van het 8bitdo toetsenbord tegen op Amazon: https://amzn.eu/d/54IWTU6
82 euro voor een hot swappable wireless mechanisch keyboard is best een leuke deal lijkt me? Keychron heeft ongeveer dezelfde prijzen maar daar zitten nog hoge verzendkosten bij. Of mis ik iets?
Door de prijs zit ik veel te kijken naar keychrons. Maar kwam zojuist de pre order van de C64 editie van het 8bitdo toetsenbord tegen op Amazon: https://amzn.eu/d/54IWTU6
82 euro voor een hot swappable wireless mechanisch keyboard is best een leuke deal lijkt me? Keychron heeft ongeveer dezelfde prijzen maar daar zitten nog hoge verzendkosten bij. Of mis ik iets?
De Keychron en de 8bitdo hebben een ander toetsen profiel. Kijk even of je die wel fijn vind, anders komt er nog een keycap set bovenop. Verder ondersteunt Keychron QMK/VIA. Er is ook de Ducky Origin. Het is alleen niet helemaal duidelijk of die helemaal hotswap is of alleen een paar toetsen. Deze heeft weer een ander profiel. Ik weet eigenlijk even niet te vinden of die draadloos is.bloblub schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:33:
Ik ben momenteel aan het oriënteren naar een relatief goedkoop draadloos mechanisch toetsenbord voor rond de 100 euro. Heb op dit moment een Corsair Strafe met red switches, maar wil graag over naar draadloos.
Verder kan de Keychron met verlichting, en de andere twee niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Dillygirl op 29-04-2024 12:35 ]
Let ook op de draadloze variant. Zelf kan ik niet voor Bluetooth gaan omdat ik multi boot heb (en dan kan ik op startscherm niet kiezen welk OS), en ook nog eens aangesloten via (KVM op) scherm. En daarom na altijd draadloos gehad te hebben nu wel met draad, een Keychron K5 Pro. Maar volgens mij heeft Keychron er nu ook met een proprietary USB dongle.bloblub schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:33:
Volgens mij is deze nog niet gepost: de Neo ergo. Een tented alice keyboard voor een betaalbare prijs, iets wat er op de markt nog niet is. Een paar maanden geleden was er de Type K van GOK, maar die was toch wel erg duur en kon oplopen tot €1000,-. En de Kyubi kit gaat ook wel een poging doen voor een betaalbare prijs, maar heeft een mindere reputatie als Neo/ QK en gaat ook nog langer duren. De kleuren die Neo gaat aanbieden zijn erg cool en gisteren heeft Alexotos een grijze gebouwd. Ook erg mooi en de foto’s van de andere kleuren geven goede hoop. Iets interessants om dus te volgen mocht je naar iets soortgelijks opzoek zijn.
Toch besloten een custom keyboard te bouwen in plaats van een Keychron.
De GMK87 van Zuoya is nu op ChoiceDay te koop voor 41 euro (gisteren 54 euro):
https://a.aliexpress.com/_EvztKcb
Dit is volgensmij het grote broertje van de bekende GMK67. Heeft RGB, wireless en VIA support.
Met Kailh Jade switches en clone GMK keycaps kwam ik net onder de 100 euro uit.
Ik ben benieuwd of het me bevalt.
De GMK87 van Zuoya is nu op ChoiceDay te koop voor 41 euro (gisteren 54 euro):
https://a.aliexpress.com/_EvztKcb
Dit is volgensmij het grote broertje van de bekende GMK67. Heeft RGB, wireless en VIA support.
Met Kailh Jade switches en clone GMK keycaps kwam ik net onder de 100 euro uit.
Ik ben benieuwd of het me bevalt.
Waar ik voorheen altijd op zoek was naar een 100%, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het numpad echt alleen gebruik voor het intiken van incidentele PINs, dat kan ook op de number row. F-keys gebruik ik dan weer wel veel. Directional ook vaak zat, ctrl+left/right is een ding voor me.
Heeft iemand suggesties voor 75% keyboards, al dan niet prebuilt met tactile switches, die niet alleen een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar die ook daadwerkelijk ergens verkrijgbaar zijn?
Naast een optie voor draadloos en iets van verlichting (wit is in principe goed genoeg, maar volgens mij is het tegenwoordig meestal niks of rgb), heb ik ergens in een YT filmpje de term 'thock' voor het eerst gehoord en dat beschrijft precies wat ik lekker vind klinken.
Wat zijn trouwens YT channels met informatie/reviews die algemeen geaccepteerd betrouwbaar zijn?
Heeft iemand suggesties voor 75% keyboards, al dan niet prebuilt met tactile switches, die niet alleen een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar die ook daadwerkelijk ergens verkrijgbaar zijn?
Naast een optie voor draadloos en iets van verlichting (wit is in principe goed genoeg, maar volgens mij is het tegenwoordig meestal niks of rgb), heb ik ergens in een YT filmpje de term 'thock' voor het eerst gehoord en dat beschrijft precies wat ik lekker vind klinken.
Wat zijn trouwens YT channels met informatie/reviews die algemeen geaccepteerd betrouwbaar zijn?
Heb je ook een budget? Maakt een suggestie ook wat makkelijker, voordat iemand een bord van €600 suggereert en je maar €100 budget hebt.Bundin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:28:
Waar ik voorheen altijd op zoek was naar een 100%, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het numpad echt alleen gebruik voor het intiken van incidentele PINs, dat kan ook op de number row. F-keys gebruik ik dan weer wel veel. Directional ook vaak zat, ctrl+left/right is een ding voor me.
Goed punt, euro of 175 tot 200, minder mag natuurlijkdanoontjeh schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Heb je ook een budget? Maakt een suggestie ook wat makkelijker, voordat iemand een bord van €600 suggereert en je maar €100 budget hebt.
Keybored vind ik wel leuk. Er zijn er best wat, maar je moet ook een creator vinden die bij je stijl switches past bijvoorbeeld.Bundin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:28:
8< 8<
Bericht hierboven
^^^ QFT zen Near Lucid vind ik vaak fijn, die doet vaak uitgebreide soundtests.
Wellicht is een Keychron K2 Pro een optie? Voldoet volgens mij aan al je eisen.Bundin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:21:
[...]
Goed punt, euro of 175 tot 200, minder mag natuurlijk
Akko Cream Blue Pro vond ik een erg prettig budget switch, op het moment iets meer dan 10 euro voor 45 switches en typt erg fijn. Hoe die dan weer specifiek in de gmk67 klinkt durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.skoozie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:16:
De gmk67 is nu zelfs voor 35euro te halen. Er is dus een 2e onderweg, nu een witte. Iemand nog een tip welke goedkope tactiles er lekker in klinken?
[ Voor 41% gewijzigd door danoontjeh op 02-05-2024 08:51 ]
Ik heb hem net voor €33 gezien bij factory direct store, geen idee of de €3 kortingscoupon daar ook op werkt (€3 korting vanaf €29 met CDEW03 voor de liefhebber ).skoozie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:16:
De gmk67 is nu zelfs voor 35euro te halen. Er is dus een 2e onderweg, nu een witte. Iemand nog een tip welke goedkope tactiles er lekker in klinken?
Edit: lijkt een ander bord te zijn
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 02-05-2024 09:21 ]
Wow, ik ben in mijn ABM066 van maple leaf tactiles naar deze silent peaches v2's gegaan voor mijn werkplankje, een silent linear, van wat ik begrijp een van de betere.R3m3d7 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:16:
[...]
edit: ook maar meteen een setje "stille perzik V2"besteld voor in de ABM066 want die was ook met de roses te luid voor op kantoor. Ik ben benieuwd hoe silent switches zullen zijn.
Het is bizar hoe stil deze switches zijn, zeker ivm de maple leafs, het is klink als een stille rubber dome, maar helaas voelt het ook meer als een rubber dome. Ik ga ze in mijn alice voor werk laten want ik wil thuis en op werk dezelfde layout en op merk voel het niet goed om volle bak te clacken in een ruimte waar ik met 7 andere zit.
Mijn lessen zijn: ik ben geen fan van tactiles maar verruit de meeste collega's (die niets met keyboards hebben) verkiezen een tactile switch boven een linear, een silent switch is exact dat maar voelt voor mij als iets tussen een mechanische switch en een rubber dome dinges, ik blijf ze op werk gebruiken maar thuis komen die er niet in.
Nou, ik had een aantal blank keycaps besteld van onze vriend Ali, ze zouden gisteren geleverd worden. Echter niks in mijn buurt geleverd. Kijk ik op de T&T van GLS, is ie geleverd in Utrecht?
Ik woon in de Achterhoek
bizar. Adres in de bestelling staat wel goed.. waar het dan mis gegaan is.. nu hopen dat ik m’n pakketje toch kan krijgen
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik kreeg ineens bericht van DHL dat mijn NEO65 morgen wordt bezorgd, althans.. Er wordt iets bezorgd van Keygem en het enige dat ik nog heb openstaan is de NEO65.
Allejezus wat heb ik een pesthekel aan groupbuys. Al helemaal omdat ik nu niet een set extra switches heb die ik er in wil doen
Allejezus wat heb ik een pesthekel aan groupbuys. Al helemaal omdat ik nu niet een set extra switches heb die ik er in wil doen
Bericht hierboven
Ik zag vanmorgen een random zending in mijn PostNL app. Krijg ik net een email van WoB via Pledgebox. Blijkt de rainy te zijn.danoontjeh schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:42:
[...]
De afzender is een niet bestaande bedrijfsnaam (Homonni) op een woonhuis in Deventer

Enfin, er lijkt in ieder geval iets te gaan komen
Goed om te horen! Bij mij nog niks in de app, maar wie weet hoe lang dat nog duurt.CrashOverDrive schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Ik zag vanmorgen een random zending in mijn PostNL app. Krijg ik net een email van WoB via Pledgebox. Blijkt de rainy te zijn.
De afzender is een niet bestaande bedrijfsnaam (Homonni) op een woonhuis in Deventer![]()
Enfin, er lijkt in ieder geval iets te gaan komen
Ik heb de NES versie van 8bitdo. Keychron is wel betere kwaliteit en steviger met meer switch keuze. De switches van die 8bitdo moet je sowieso vervangen want die clicky box whites zijn verschrikkelijk. Maar het design en de features van de 8bitdo zijn wel super voor de prijs.bloblub schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:33:
Mijn NEO65 is binnen 
Heb er Durock stabilisers ingedaan, want die had ik nog, wel even gelubed natuurlijk
Cherry Milkshake keycaps
Cherry MX Silent Red switches
Hij klinkt dun, clicky, vooral de spatiebalk en die stabilisers komen echt om in de lube inmiddels, dus dat is het niet. Deze keycaps maken sowieso een wat hoger geluid dan die ik op de Luminkey75 heb moet ik zeggen. Misschien dat ik nog wel wat ga wisselen.
Hij typt fijn, ik mis de F-keys helemaal niet en ik vind het zelfs wel prettig dat hij lager (minder dik) is dan de Luminkey die normaal op m'n bureaublad staat.
Foto's volgen nog, binnenkort, als ik wat opgeruimd heb enzo
Heb er Durock stabilisers ingedaan, want die had ik nog, wel even gelubed natuurlijk
Cherry Milkshake keycaps
Cherry MX Silent Red switches
Hij klinkt dun, clicky, vooral de spatiebalk en die stabilisers komen echt om in de lube inmiddels, dus dat is het niet. Deze keycaps maken sowieso een wat hoger geluid dan die ik op de Luminkey75 heb moet ik zeggen. Misschien dat ik nog wel wat ga wisselen.
Hij typt fijn, ik mis de F-keys helemaal niet en ik vind het zelfs wel prettig dat hij lager (minder dik) is dan de Luminkey die normaal op m'n bureaublad staat.
Foto's volgen nog, binnenkort, als ik wat opgeruimd heb enzo
Bericht hierboven
Wellicht een beetje vloeken in de kerk ma naar verschillende IBM, Keychron, logitech, Razer en Corsair toetsenborden voor een fractie van het geld (45 Euro) een Attack Shark K86 gekocht op Alieexpress en wat bevalt die goed zeg.
Volgens de technische informatie is deze voorzien van Linear Blue Whale Switches met 42gf Actuation Force & 18mm Pre-travel.
Connect en switched probleemloos tussen mijn Mac en PC.
En ja, de eerste reactie van vrienden en vriendin was: "Wat een oud toetsenbord" En dat vind ik stiekem toch een beetje kicken.
Volgens de technische informatie is deze voorzien van Linear Blue Whale Switches met 42gf Actuation Force & 18mm Pre-travel.
Connect en switched probleemloos tussen mijn Mac en PC.
En ja, de eerste reactie van vrienden en vriendin was: "Wat een oud toetsenbord" En dat vind ik stiekem toch een beetje kicken.
:strip_exif()/f/image/dDvZPrnZd4vnyMMc5kvZy8j3.jpg?f=fotoalbum_large)
Logitech, Razer en Corsair is vloeken in de kerk ja
Het hele ding dat zoiets lekker typt is toch het mooie vind ik. Hotswappable dus je kunt andere dingen proberen. En tot op zekere hoogte programmable. Mooi instappertje naar meer
Het hele ding dat zoiets lekker typt is toch het mooie vind ik. Hotswappable dus je kunt andere dingen proberen. En tot op zekere hoogte programmable. Mooi instappertje naar meer
Inmiddels met Inkscape 1.3.2 een svg-gebaseerde layout in elkaar gedraaid voor wasd. Het gaat niet om de looks, maar om het praktisch nut voor de slechtziende.mrmrmr schreef op zondag 7 januari 2024 @ 04:39:
@sapphire Zwart op wit geeft een beter contrast dan wit op zwart in mijn ervaring.
@Floor-is Bedankt! Ik heb ze allemaal bekeken. Een aantal was ik al tegengekomen.
Keychron V3 QMK is er zo te zien niet in wit, heeft geen neutrale rand, afstand tussen functie en pijltjestoetsen is klein en de vorm van de toetsen is rond. Als het wit is kan de gebruiker goed zien waar het toetsenbord staat en het zwart van de legends komt dan beter naar voren.
Het font moet duidelijk zijn. Daarom viel voor mij het merendeel af wegens te klein/raar of afgesneden letters of te dicht op elkaar.
Maar ik heb inmiddels wel gevonden hoe ik zelf fonts kan specificeren in svg bestanden met Inkscape voor wasd (HOTSWAP V3 87-Key Custom Mechanical Keyboard), maar goedkoop is dat niet (inclusief BTW en verzendkosten). Zijn er nog andere leveranciers in Europa?
De witte versie voor TKL is er helaas niet meer.
De prijs is wel erg hoog (ca. 232 dollar), inclusief 82 dollar voor shipping. Er staat bij dat taxes inbegrepen zijn, maar duties en fees worden niet vermeld op de bestelpagina. Heeft iemand wel eens iets besteld bij wasd, en hoe ging dat met de import?
Ik hoop wel dat het goede kwaliteit is. Is er een reden om het niet te doen? Bijvoorbeeld als toetsen snel zouden slijten?
Voor mensen die hier belanden via een zoekmachine, deze links van toetsenborden voor slechtzienden heb ik ook nog gevonden:
https://ceratech.co.uk/pr...ion-impairment-keyboard-1
https://maxkeyboard.com/n...-mechanical-keyboard.html
https://pamtrad.co.uk/pro...omputer-access/keyboards/
https://www.visionaid.co.uk/large-print-keyboards
skoozie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:16:
:strip_exif()/f/image/bdxEb8I42AFRYFrOwN733ooc.jpg?f=fotoalbum_large)
De witte gmk67 voor kantoor: silent lemons, want had er nog genoeg en KAT Lala dark.
Ik moet opzoek naar keycap sets met korte shift voor 65%. Mijn oude sets zijn enkel voor 100% en TKL te gebruiken.
Kat is wel een prettig profiel, maar moet nog een beetje wennen na SA, MT3 en MTNU
Deze keycaps zijn UV coated ABS. ABS slijt sneller dan PBT maar ik weet niet hoe goed de UV coated legends zichtbaar blijven. Hopelijk weet iemand anders hier dat!mrmrmr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:03:
[...]
Inmiddels met Inkscape 1.3.2 een svg-gebaseerde layout in elkaar gedraaid voor wasd. Het gaat niet om de looks, maar om het praktisch nut voor de slechtziende.
De witte versie voor TKL is er helaas niet meer.
De prijs is wel erg hoog (ca. 232 dollar), inclusief 82 dollar voor shipping. Er staat bij dat taxes inbegrepen zijn, maar duties en fees worden niet vermeld op de bestelpagina. Heeft iemand wel eens iets besteld bij wasd, en hoe ging dat met de import?
Ik hoop wel dat het goede kwaliteit is. Is er een reden om het niet te doen? Bijvoorbeeld als toetsen snel zouden slijten?
Voor mensen die hier belanden via een zoekmachine, deze links van toetsenborden voor slechtzienden heb ik ook nog gevonden:
https://ceratech.co.uk/pr...ion-impairment-keyboard-1
https://maxkeyboard.com/n...-mechanical-keyboard.html
https://pamtrad.co.uk/pro...omputer-access/keyboards/
https://www.visionaid.co.uk/large-print-keyboards
Ik heb niet helemaal teruggezocht in het thread voor wat je requirements precies zijn, maar ik vond dit nog: https://nanopac.com/compu...for-low-vision-and-blind/
Waarom heb je verder toetsenborden afgeschreven omdat je de keycaps niet leuk vond? Die kan je toch zo vervangen?
@Dillygirl Bedankt voor het meedenken! Ik had een "goedkoop" toetsenbord met grote letters gekocht (toch nog 50 euro in totaal), maar daarvan is de opdruk van letter E al bijna afgesleten na minder dan een half jaar gebruik en het staat ook wankel.

Dat het niet lang mee zou gaan had ik tevoren wel verwacht, ik zocht ondertussen door naar iets beters.
Het aanbod in Nederlandse zorgshops is tamelijk slecht qua vette+grote letters met contrast (BOW voorkeur) en kwaliteit. In Duitsland is er het probleem van de Duitse layout en in het VK is dat ook een probleem, maar misschien nog wel te doen.
Dit is een Ceratech Accuratus Monster 2 Bluetooth & RF toetsenbord:

Youtube filmpje. Dit is de US English indeling. Sommige toetsen zitten op een vreemde plek, zoals een tweede backslash/pipe combinatietoets linksonder. Er wordt geklaagd in sommige Amazon reviews dat de toetsen snel slijten.
Een probleem met een eigen ontwerp is dat ik alleen Wasd heb gevonden die je toestaat zelf afmeting en vette fonts te selecteren en te plaatsen naar eigen inzicht. Het ontwerp dat ik heb gemaakt heeft overgrote fonts en is zoveel mogelijk geoptimaliseerd naar beschikbare ruimte op de toets zonder te onoverzichtelijk te worden. Elke DTP-er weet dat je niet teveel fonts moet mixen, maar dat is hier niet zo strikt gevolgd bij de fontsgrootte.
Zo ziet het eigen ontwerp er uit van de toetsen (plaatsing toetsen is alleen indicatief):
:fill(white):strip_exif()/f/image/dh4uo02hMiCgymgeFZGRAiRM.png?f=user_large)
Fonts zijn hoofdzakelijk Arial Bold en Heavy in diverse fontgroottes naar gelang de ruimte het toelaat.
Een probleem bij de gebruiker zit met name in het herkennen van de cijfer/karakter combinaties toetsenrij boven de letters, met name de speciale karakters. Die zijn vaak tamelijk klein uitgevoerd op normale toetsenborden, ook op de Ceratech erboven. In dit ontwerp is het formaat van de karakters minstens gelijk aan een cijfer. Toetsen zoals Print Screen en Pause worden niet vaak gebruikt en dat komt goed uit, want je ziet al dat de letters klein zijn om op de toets te passen. In plaats van teksten Home, Enter, Tab en Backspace op toetsen is gekozen voor iconen.
Informatie over hoe de import gaat vanuit de VS (BTW, duties en fees), de kwaliteit van wasd toetsenborden en de slijtvastheid zijn welkom. Wasd spreekt zichzelf tegen wat betreft de BTW die zou inclusief zijn, maar op een blogpagina staat dat het niet zo is. De BTW is overigens 9% (want op maat gemaakt medisch product), maar de kans is groot dat de importeur toch 21% zal rekenen. Daar is wel iets op te vinden denk ik door als bedrijf te importeren.

Dat het niet lang mee zou gaan had ik tevoren wel verwacht, ik zocht ondertussen door naar iets beters.
Het aanbod in Nederlandse zorgshops is tamelijk slecht qua vette+grote letters met contrast (BOW voorkeur) en kwaliteit. In Duitsland is er het probleem van de Duitse layout en in het VK is dat ook een probleem, maar misschien nog wel te doen.

Youtube filmpje. Dit is de US English indeling. Sommige toetsen zitten op een vreemde plek, zoals een tweede backslash/pipe combinatietoets linksonder. Er wordt geklaagd in sommige Amazon reviews dat de toetsen snel slijten.
Een probleem met een eigen ontwerp is dat ik alleen Wasd heb gevonden die je toestaat zelf afmeting en vette fonts te selecteren en te plaatsen naar eigen inzicht. Het ontwerp dat ik heb gemaakt heeft overgrote fonts en is zoveel mogelijk geoptimaliseerd naar beschikbare ruimte op de toets zonder te onoverzichtelijk te worden. Elke DTP-er weet dat je niet teveel fonts moet mixen, maar dat is hier niet zo strikt gevolgd bij de fontsgrootte.
Zo ziet het eigen ontwerp er uit van de toetsen (plaatsing toetsen is alleen indicatief):
:fill(white):strip_exif()/f/image/dh4uo02hMiCgymgeFZGRAiRM.png?f=user_large)
Fonts zijn hoofdzakelijk Arial Bold en Heavy in diverse fontgroottes naar gelang de ruimte het toelaat.
Een probleem bij de gebruiker zit met name in het herkennen van de cijfer/karakter combinaties toetsenrij boven de letters, met name de speciale karakters. Die zijn vaak tamelijk klein uitgevoerd op normale toetsenborden, ook op de Ceratech erboven. In dit ontwerp is het formaat van de karakters minstens gelijk aan een cijfer. Toetsen zoals Print Screen en Pause worden niet vaak gebruikt en dat komt goed uit, want je ziet al dat de letters klein zijn om op de toets te passen. In plaats van teksten Home, Enter, Tab en Backspace op toetsen is gekozen voor iconen.
Informatie over hoe de import gaat vanuit de VS (BTW, duties en fees), de kwaliteit van wasd toetsenborden en de slijtvastheid zijn welkom. Wasd spreekt zichzelf tegen wat betreft de BTW die zou inclusief zijn, maar op een blogpagina staat dat het niet zo is. De BTW is overigens 9% (want op maat gemaakt medisch product), maar de kans is groot dat de importeur toch 21% zal rekenen. Daar is wel iets op te vinden denk ik door als bedrijf te importeren.
https://www.amazon.com/GE...l-Keyboards/dp/B0CPXPF6B8 Helpt dit? Het is wel een beetje een raar lettertype maar de letters zijn wel vet zwart op wit. En de cijfers en symbolen zijn even groot. Er staat ook een leuke teckel op de spatiebalk. Wel jammer dat de F toetsen nummers zo klein zijn. Deze keycaps kun je gebruiken in elk toetsenbord met Cherry MX stijl switches (met een + op de bovenkant). Ook in de keychron waar je het eerder over had. Helaas kan ik deze keycaps niet vinden op Amazon.nlmrmrmr schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:48:
@Dillygirl Bedankt voor het meedenken! Ik had een "goedkoop" toetsenbord met grote letters gekocht (toch nog 50 euro in totaal), maar daarvan is de opdruk van letter E al bijna afgesleten na minder dan een half jaar gebruik en het staat ook wankel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Informatie over hoe de import gaat vanuit de VS (BTW, duties en fees), de kwaliteit van wasd toetsenborden en de slijtvastheid zijn welkom. Wasd spreekt zichzelf tegen wat betreft de BTW die zou inclusief zijn, maar op een blogpagine staat dat het niet zo is. De BTW is overigens 9% (want op maat gemaakt medisch product), maar de kans is groot dat de importeur toch 21% zal rekenen. Daar is wel iets op te vinden denk ik door als bedrijf te importeren.
Volgens mij betaal je over pakketjes uit het buitenland:
- BTW als de VAT niet included is (dat zie je op een VS website pas bij het afrekenen)
- invoerrechten (geen/0% invoerrechten op toetsenborden volgens de chatbot van de douane/belastingdienst)
- 6 euro afhandelingskosten onder de 150 euro of 12 euro vanaf 150 euro
https://www.postnl.nl/kla...klaringskosten/berekenen/
Dat valt me trouwens nog mee, ik heb heel bewust al mijn spullen in EU besteld zodat ik hier niet mee hoefde te dealen, maar het gaat eigenlijk alleen om de afhandelingskosten.