Ik denk dat dat model een van de uitzonderingen is, over het algemeen komen zaken zoals de V6/Q6 niet met shinethrough caps, neeTouchdomex schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:57:
[...]
Ik was verbaasd want mijn https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard heeft het dus welHad verwacht het niet te hebben maar bij het uitpakken... Ja verdorie toch wel dus en ik vind dit mooi dus straks als ik ooit keycaps haal moet ik daar ook weer rekening mee houden
Nee mijn V10 heeft het ook niet maar mijn K5SE dus weer welLockon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat dat model een van de uitzonderingen is, over het algemeen komen zaken zoals de V6/Q6 niet met shinethrough caps, neeDe K10 en C2 bijvoorbeeld wel weer.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zo, het heeft even wat soldeerwerk en wennen aan ZMK gekost (hele andere insteek dan QMK, hoewel ik het intussen ook wel kan waarderen), maar ik kan nu weer draadloos op knopjes drukken.
Is toch een stuk prettiger thuiswerken zo, als je ermee op de bank kunt ploffen zonder met touwtjes te hannessen.
:strip_exif()/f/image/SYaRUfhMqvsnyHljMkOvapUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet er alleen behuizing-technisch nog even iets op bedenken, de eerder geprinte behuizing had niet echt een uitsparing voor de aan-/uitknopjes, en er zomaar een gat in zagen is ook wat lelijk. Voor nu dus weer even FR4-sandwich, ik dub er nog wel even op. Ben intussen foto's van constructies in messing en hout tegengekomen waarvan ik knutselneigingen krijg...
Is toch een stuk prettiger thuiswerken zo, als je ermee op de bank kunt ploffen zonder met touwtjes te hannessen.
:strip_exif()/f/image/SYaRUfhMqvsnyHljMkOvapUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet er alleen behuizing-technisch nog even iets op bedenken, de eerder geprinte behuizing had niet echt een uitsparing voor de aan-/uitknopjes, en er zomaar een gat in zagen is ook wat lelijk. Voor nu dus weer even FR4-sandwich, ik dub er nog wel even op. Ben intussen foto's van constructies in messing en hout tegengekomen waarvan ik knutselneigingen krijg...
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
@klaaz weliswaar een 96% keyboard maar wellicht is de Nuphy Halo96 iets voor je.
To @Floor-is, @Lockon, @pjottum, @MatthijsBoog, @Touchdomex en @dawg, jullie terminologie en zoekrichtingen hebben me al weer een stukje verder geholpen. Thanks!
South facing RGB heb ik uitgeprobeerd -incl. speciale keycap set- en vind ik niet top omdat de verlichting nl. naar je (ogen) toe schijnt, niet fijn IMO. Vandaar waarschijnlijk dat bijna alle 'gamer' borden north facing RGB hebben (verlichten ook de keys beter).Floor-is schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:52:
South-facing RGB kan nog steeds je keys verlichten, het is alleen iets minder efficiënt
Ik heb nu GMK sets (Nightrunner, Retrowave) die prima zonder RGB bruikbaar zijn zelfs in donkere omstandigheden.
Eens, ik heb shinethrough caps geprobeerd, en pudding caps, maar geen van beide waren echt.. ideaal met south-facing rgb. Side-shinethrough ziet er echter wel redelijk uit imho, maar ik ben zelf ook naar een (clone) GMK setje gegaan met witte alphas, meer dan zichtbaar in het duister.
Ik heb een setje van deze keycaps die weliswaar bovenop blanco zijn, maar aan de voorzijde shinethrough zijn. Vond het wel tof, maar 't moet je ding zijn natuurlijk.
Die zitten nu op mijn GMK67, en die moet ik maar eens van de hand doen ook bedenk ik me. Ik gebruik hem niet immers..
Die zitten nu op mijn GMK67, en die moet ik maar eens van de hand doen ook bedenk ik me. Ik gebruik hem niet immers..
Bericht hierboven
Anoniem: 2058398
En inmiddels bestaat die wel:Anoniem: 2058398 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:15:
Na wat onderzoek gedaan te hebben zou een Keychron V3 Max mijn wenslijst grotendeels afvinken, maar helaas bestaat die niet. Gezien de release van de V1 Max en V5 Max verwacht ik die wel in de toekomst. Nog even wachten dus.
https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard
Jammer van de knob maar die schijn je makkelijk te kunnen desolderen.
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar Kailh Low Profile Choc V1 Switches voor mijn hot swappable keyboardje.
Er passen ook wel V2's in maar dan heb ik ook andere keycaps nodig. De keycaps die ik heb vind ik fijn maar de switches niet. De switches hebben een kracht van 70 g en dat vind ik veel te zwaar.
Wat is een goede betrouwbare winkel die ze op voorraad heeft?
Ik heb zelf gezocht maar dan kom ik op Chinese winkels uit. Heeft iemand ervaring met het kopen van Kailh Choc switches?
[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 06-03-2024 11:20 ]
SplitKB heeft ze, die zijn in NL gevestigd.tkm schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:13:
Ik heb zelf gezocht maar dan kom ik op Chinese winkels uit. Heeft iemand ervaring met het kopen van Kailh Choc switches?
Nou, ik heb de Outemu silent limes binnen... En ik denk dat ik gewoon te gewend geraakt ben aan linears. De tactile bump is zeer licht (wat ook te zien is aan de grafiek van een paar posts geleden) maar het voelt eerder aan als een zeer stroeve lineare switch 
Wellicht dat ik maar eens naar een non-silent linear kijk, om toch nog wel iets van feedback te hebben. Ik merk namelijk dat bij wat type-testjes/spellen met geluids-feedback op de toetsaanslag ik toch iets precieser/sneller typ.

Wellicht dat ik maar eens naar een non-silent linear kijk, om toch nog wel iets van feedback te hebben. Ik merk namelijk dat bij wat type-testjes/spellen met geluids-feedback op de toetsaanslag ik toch iets precieser/sneller typ.
Misschien kijken naar een iets zwaardere silent tactile? De bump van de lemons kan mij ook niet enorm boeien, maar de yellow jades heb ik intussen al een tijdje in gebruik en die vind ik een stuk prettiger. Minder mushy en meer bump.Lockon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:32:
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Ik heb een tijdje getypt op de outemu silent cream yellows, en de bump daarvan was voor mij veels te groot. Aan de ene kant vond ik hem fijn kwa feedback, maar m'n vingers deden simpelweg zeer aan het einde van de dag.
Ik ben een tijdje op zoek voor een vervanging voor mijn (antieke) KBT Pure.
Mijn toetsenbord hoeft niet meer zo vaak mee op reis, dus echt 60% hoeft niet, maar ik vind het wel heerlijk om m'n muis zo dichtbij te hebben. Ik merk wel dat het voor mijn werk toch wel lekker is om een "echte" functie toesten rij te hebben.
Ik neig er naar om voor de Kechron V1 Max te gaan (of eigenlijk twee, één op m'n werk en één voor thuis). Ik heb nu Cherry Brown switches, ik denk dat ik voor Gatheron Banana switches ga, nog nooit geprobeerd, maar ik ben blij met de Browns en van wat ik er zo over lees zijn de Banana swithes (die vergelijkbaar met Panda's zouden moeten zijn) voor mij eigenlijk browns maar dan beter.
Concrete vraag: Hebben mensen ervaring met Kechron.de? vooral qua belasting?
Ik hoopte dat ik dan gegarandeerd geen invoerbelasting bovenop m'n bestelling zou krijgen, omdat ik ten slotte op een duitse site bestel, maar op de site zijn ze er een beetje vaag over en zeggen ze dat veel bestellingen alsnog vanuit China worden geshipped.
De €50,- verzendkosten zijn sowieso een beetje jammere verrassing zo aan het eind van het bestelproces. Dus ik twijfel toch nog een beetje.
Mijn toetsenbord hoeft niet meer zo vaak mee op reis, dus echt 60% hoeft niet, maar ik vind het wel heerlijk om m'n muis zo dichtbij te hebben. Ik merk wel dat het voor mijn werk toch wel lekker is om een "echte" functie toesten rij te hebben.
Ik neig er naar om voor de Kechron V1 Max te gaan (of eigenlijk twee, één op m'n werk en één voor thuis). Ik heb nu Cherry Brown switches, ik denk dat ik voor Gatheron Banana switches ga, nog nooit geprobeerd, maar ik ben blij met de Browns en van wat ik er zo over lees zijn de Banana swithes (die vergelijkbaar met Panda's zouden moeten zijn) voor mij eigenlijk browns maar dan beter.
Ik hoopte dat ik dan gegarandeerd geen invoerbelasting bovenop m'n bestelling zou krijgen, omdat ik ten slotte op een duitse site bestel, maar op de site zijn ze er een beetje vaag over en zeggen ze dat veel bestellingen alsnog vanuit China worden geshipped.
De €50,- verzendkosten zijn sowieso een beetje jammere verrassing zo aan het eind van het bestelproces. Dus ik twijfel toch nog een beetje.
Ik heb het wellicht al zo vaak geschreven dat mensen denken dat ik Alternate ben, maar ik zweer je dat is niet zo.MaffeMaarten schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:00:
Ik ben een tijdje op zoek voor een vervanging voor mijn (antieke) KBT Pure.
Anyway, de v1 staat daar gewoon op de site: https://www.alternate.nl/listing.xhtml?q=keychron+v1 - wellicht moet je ze even bellen wanneer voorraad etc. En dan heb je iig normale verzendkosten, of dat opweegt tegen de iets hogere prijs, dat weet ik niet.
Keychron.de is dezelfde winkel als .com .co.uk etc - ik heb daar mijn v10 gekocht (.com) en had geen toeslag van de douane.
ping 127.212.23.124
Dankjewel! Ik heb opp alternate gekeken via de pricewatch, maar kon 'm daar niet vinden.pjottum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Ik heb het wellicht al zo vaak geschreven dat mensen denken dat ik Alternate ben, maar ik zweer je dat is niet zo.
Anyway, de v1 staat daar gewoon op de site: https://www.alternate.nl/listing.xhtml?q=keychron+v1 - wellicht moet je ze even bellen wanneer voorraad etc. En dan heb je iig normale verzendkosten, of dat opweegt tegen de iets hogere prijs, dat weet ik niet.
Keychron.de is dezelfde winkel als .com .co.uk etc - ik heb daar mijn v10 gekocht (.com) en had geen toeslag van de douane.
(Ik was al in mijn pen aan het klimmen over het verschil tussen de "V1" en de "V1Max", maar de max staat blijkbaar ook gewoon bij alternate op de site.)
Helaas niet met de banana switches, maar misschien waag ik me daar wel een belletje/chatje aan inderdaad.
Ik heb net de K1 Max bestelt vanaf de Franse site, maar voorlopig lijkt het er op dat het keyboard toch uit China verstuurd wordt. Hoe het dan zit met extra invoerbelasting weet ik nog niet.MaffeMaarten schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:00:
Ik dacht ook dat het dan fysiek vanuit Frankrijk verstuurd werd. Er wordt i.i.g. niets van vermeld tijdens de bestelling zelf.
Van wat anderen hier hebben aangegeven, hebben ze geen invoerbelasting hoeven te betalen bij het ontvangen van Keychron.de bestellingen.
Ze komen afaik altijd uit China; misschien moet ik een handeltje te beginnen en die dingen hier continu aanbieden - maar ik vind zelfbouw eigenlijk leuker.
ping 127.212.23.124
Dan koop je barebones en verkoop je ze als preassembled?pjottum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:11:
Ze komen afaik altijd uit China; misschien moet ik een handeltje te beginnen en die dingen hier continu aanbieden - maar ik vind zelfbouw eigenlijk leuker.
Ik heb net twee keer een Keychron besteld van keychron.com en die kwamen rechtstreeks uit China. Heb beide keren geen invoerrechten of BTW hoeven te betalen. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het nooit voorkomt.MatthijsBoog schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
Van wat anderen hier hebben aangegeven, hebben ze geen invoerbelasting hoeven te betalen bij het ontvangen van Keychron.de bestellingen.
Dank allemaal.
Net de knoop doorgehakt en toch op de .com besteld, was toch heel wat goedkoper dan de .de in dit geval, en de kans op invoerrechten/BTW schat ik na jullie berichten ongeveer even groot in tussen de .com en de .de.
Alternate had helaas niet de versie op voorraad die ik wou, en kon ook niks vertellen over hoe groot de kans is dat die nog zou komen.
Ik ben benieuwd naar de banana switches, maar dat zal wel goed komen, en anders hebben we weer wat te knutselen
Eerst maar eens even met de VIA mappings gaan spelen als ik 'm binnen heb. Ik heb al wel wat ideeën over macro's en mappings die me van pas kunnen komen
Net de knoop doorgehakt en toch op de .com besteld, was toch heel wat goedkoper dan de .de in dit geval, en de kans op invoerrechten/BTW schat ik na jullie berichten ongeveer even groot in tussen de .com en de .de.
Alternate had helaas niet de versie op voorraad die ik wou, en kon ook niks vertellen over hoe groot de kans is dat die nog zou komen.
Ik ben benieuwd naar de banana switches, maar dat zal wel goed komen, en anders hebben we weer wat te knutselen
Eerst maar eens even met de VIA mappings gaan spelen als ik 'm binnen heb. Ik heb al wel wat ideeën over macro's en mappings die me van pas kunnen komen
@MaffeMaarten ik heb hier een 75% en ik gebruik die F-rij dus helemaal niet.. Wij zullen wel andere dingen doen ;-)
Ik zal eens op Discord kijken wanneer CandyKeys m'n bordje gaat versturen, hoewel ik nu niet eens meer zeker ben of ik daar of juist bij Keygem had besteld
Ik zal eens op Discord kijken wanneer CandyKeys m'n bordje gaat versturen, hoewel ik nu niet eens meer zeker ben of ik daar of juist bij Keygem had besteld
Bericht hierboven
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Is die "low"* profile of lijkt dat maar zo?Alekz87 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:52:
Vandaag deze binnengekregen. De Lofree Flow:
[Afbeelding]
Tikt heerlijk en maakt een ontzettend fijn geluid.
Heb zelf de Keychron K5 Pro, "low" profile, maar zo "low" vind ik het niet. Niet dat ik er ontevreden over ben. Maar ook kort een Logitech MX Keys gehad (maar geretourneerd, beviel niet) en die was toch lager. En de Logisch MX5500 waar ik vandaan kwam met normale hoogte toetsen, maar met polssteun, was effectief ook "lager" door de polssteun en toetsen die in de base zitten, vs grotendeels op de base bij de K5.
Had voor 12+ jaar een logitech waterdicht membrane(logitech k310) toetsenbord. Deze gerbruikte ik vanaf het eind van mijn basisschool tot aan (het ~begin van) mijn professionele software engineering carriére.
Heb nu sinds kort de Keychron K1 Pro met de Gateron low profile brown switches (vooral brown omdat die populair lijken ivm cherry mx brown, red zijn vgm populair met gamers, verder niet echt een reden voor de switch).
Dit toetsenbord was even wennen i.v.m. paar losse switches/key lag (is nu opgelost). Gebruik tegenwoordig/sinds mijn nieuwe werk een Macbook Pro en heb eindelijk alle switches goed vastgedrukt en mijn keyboard ingesteld (key repeat en delay rate en met de qmk/via software, denk aan het macos toetsenbord). Heb de heatmap rgb lighting setting maar vraag me ook af of het mogelijk is om de rgb te bedienen vanaf de host machine via code. Ik denk bijvoorbeeld aan een mogelijkheid om de shortcuts te belichten (voorbeeld: wanneer ik Command indruk, belicht alle knoppen die in de shortcut Command+KEY zitten). Daarnaast is ook een requirement dat ik het keyboard thuis en/of op kantoor kan gebruiken.
Ik heb recent een Gateron Switch tester gekocht (via clickeys) en vind de blue switch erg chill. Denk alleen niet dat mijn collega's op kantoor het leuk vinden. Daarom vraag ik in deze thread nog even naar advies
Denk sws dat ik een DIY kit moet gaan kopen.
Welke lay-out wil je (iso/ ansi): qwerty, ANSI / die ene met een grote left shift knop
Wil je met of zonder numpad: zonder of met wanneer ik het thuis gebruik, als ik mn toetsenbord mee wil nemen naar werk past het alleen zonder numpad in mn tas. Liever een KB die ik mee kan nemen naar werk (TKL formaat).
Wil je backlight?: Kijk in mn tekst bovenaan voor mn eisen, als het via code bestuurbaar is wel (QMK//VIA, bedraad is prima dan). Als het echt niet kan dan is dat ook prima. Wil alleen geen proprietary RGB control.
Welke MX Switch stijl prefereer je: Heb nu Gateron low profile brown op mn K1 Pro, vind de Gateron KS9 blue van de switch tester wel mega chill, zou ook prima zijn als er een Gateron blue is die minder geluid maakt zolang de feeling het zelfde is. Andere switches die ik ook wel goed vind: Gateron KS9 Yellow (3pin), Gateron Box Ink V2 Switch (5 pin)
Wat je is je budget?: base zoals de monsgeek m3 (weet niet precies hoe je zoiets noemt) kan tot 200/250 euro, switches tot 1 a 2eu/stuk (zie dat er veel een stuk goedkoper zijn), keycaps pbt graag (of gewoon goede kwaliteit) met cherry profile (denk ik), weet niet echt de prijs daarvoor. Ben redelijk flexibel/max 500.
Wil je macro toetsen?: De QMK/VIA 2e laag voor extra settings is prima. Extra macro toetsen zoals de Keychron Q3 Pro SE lijken mij minder ivm aanbod keycaps. Heb op dit moment extra macros ingesteld op de extra laag van mijn K1 Pro.
Doel van het keyboard?: Software engineering, documenteren van systemen/veel typen, gebruik van Vim, Vimium in de browser. Allemaal op een Apple Mac apparaat (dus met de control, option, command toetsen).
Wat weet je al?: Heb een K1 Pro met Gateron low profile brown switches. Heb ook de Gateron switches getest met de Gateron switch tester van clickeys. Werk enkel op een Mac (en heel soms op een Linux machine). Heb ook al naar de kinesis ergo toetsenborden gekeken maar vind de standaard TKL layout goed voor nu. Zag ook al Vim keycaps op Aliexpress, zie graag info over keycap keuze.
Zat zelf te kijken naar de Monsgeek M3 QMK DIY kit en de Keychron Q3 Pro barebones. Zag alleen dat de Q3 Pro alleen barebones te bestellen is met de extra proprietary Macro switches/caps.
Heb nu sinds kort de Keychron K1 Pro met de Gateron low profile brown switches (vooral brown omdat die populair lijken ivm cherry mx brown, red zijn vgm populair met gamers, verder niet echt een reden voor de switch).
Dit toetsenbord was even wennen i.v.m. paar losse switches/key lag (is nu opgelost). Gebruik tegenwoordig/sinds mijn nieuwe werk een Macbook Pro en heb eindelijk alle switches goed vastgedrukt en mijn keyboard ingesteld (key repeat en delay rate en met de qmk/via software, denk aan het macos toetsenbord). Heb de heatmap rgb lighting setting maar vraag me ook af of het mogelijk is om de rgb te bedienen vanaf de host machine via code. Ik denk bijvoorbeeld aan een mogelijkheid om de shortcuts te belichten (voorbeeld: wanneer ik Command indruk, belicht alle knoppen die in de shortcut Command+KEY zitten). Daarnaast is ook een requirement dat ik het keyboard thuis en/of op kantoor kan gebruiken.
Ik heb recent een Gateron Switch tester gekocht (via clickeys) en vind de blue switch erg chill. Denk alleen niet dat mijn collega's op kantoor het leuk vinden. Daarom vraag ik in deze thread nog even naar advies
Welke lay-out wil je (iso/ ansi): qwerty, ANSI / die ene met een grote left shift knop
Wil je met of zonder numpad: zonder of met wanneer ik het thuis gebruik, als ik mn toetsenbord mee wil nemen naar werk past het alleen zonder numpad in mn tas. Liever een KB die ik mee kan nemen naar werk (TKL formaat).
Wil je backlight?: Kijk in mn tekst bovenaan voor mn eisen, als het via code bestuurbaar is wel (QMK//VIA, bedraad is prima dan). Als het echt niet kan dan is dat ook prima. Wil alleen geen proprietary RGB control.
Welke MX Switch stijl prefereer je: Heb nu Gateron low profile brown op mn K1 Pro, vind de Gateron KS9 blue van de switch tester wel mega chill, zou ook prima zijn als er een Gateron blue is die minder geluid maakt zolang de feeling het zelfde is. Andere switches die ik ook wel goed vind: Gateron KS9 Yellow (3pin), Gateron Box Ink V2 Switch (5 pin)
Wat je is je budget?: base zoals de monsgeek m3 (weet niet precies hoe je zoiets noemt) kan tot 200/250 euro, switches tot 1 a 2eu/stuk (zie dat er veel een stuk goedkoper zijn), keycaps pbt graag (of gewoon goede kwaliteit) met cherry profile (denk ik), weet niet echt de prijs daarvoor. Ben redelijk flexibel/max 500.
Wil je macro toetsen?: De QMK/VIA 2e laag voor extra settings is prima. Extra macro toetsen zoals de Keychron Q3 Pro SE lijken mij minder ivm aanbod keycaps. Heb op dit moment extra macros ingesteld op de extra laag van mijn K1 Pro.
Doel van het keyboard?: Software engineering, documenteren van systemen/veel typen, gebruik van Vim, Vimium in de browser. Allemaal op een Apple Mac apparaat (dus met de control, option, command toetsen).
Wat weet je al?: Heb een K1 Pro met Gateron low profile brown switches. Heb ook de Gateron switches getest met de Gateron switch tester van clickeys. Werk enkel op een Mac (en heel soms op een Linux machine). Heb ook al naar de kinesis ergo toetsenborden gekeken maar vind de standaard TKL layout goed voor nu. Zag ook al Vim keycaps op Aliexpress, zie graag info over keycap keuze.
Zat zelf te kijken naar de Monsgeek M3 QMK DIY kit en de Keychron Q3 Pro barebones. Zag alleen dat de Q3 Pro alleen barebones te bestellen is met de extra proprietary Macro switches/caps.
Daar zijn wel mogelijkheden voor ja. Wel belangrijk om te controleren of er ook echt qmk source code beschikbaar is. Zover mij bekend is, is dat voor de q3 pro (nog) niet zo. Het vergt wel wat programmeren, maar gezien je beroep zal dat geen probleem zijn vermoed ik.
https://www.reddit.com/r/olkb/s/i5bswZUyff
https://www.reddit.com/r/olkb/s/i5bswZUyff
Leuk hoe die kabel en keycaps zo combineren! Kabel in kleur zie ik wel vaker maar ook nog hetzelfde kleurverloop zie ik nu voor het eerst.
Mijn Iqunix super zonex 75 heeft een kapot PCB.
Nu had hij altijd al 1 rhb led waarvan blauw niet werkte. Dat wilde ik niet laten vervangen omdat ik geen zin had om hem weer helemaal uit elkaar te halen.
Maar nu stopte de onderste twee rijen ledjes ermee. Paar mailtje en video met het probleem naar de makers en ze sturen een nieuwe pcb op. Gelukkig hoeft niet mijn hele keyboard te worden opgestuurd.
Nu had hij altijd al 1 rhb led waarvan blauw niet werkte. Dat wilde ik niet laten vervangen omdat ik geen zin had om hem weer helemaal uit elkaar te halen.
Maar nu stopte de onderste twee rijen ledjes ermee. Paar mailtje en video met het probleem naar de makers en ze sturen een nieuwe pcb op. Gelukkig hoeft niet mijn hele keyboard te worden opgestuurd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Doen ze wel netjes, nu nog 2 ledjes kopen en vervangen en je hebt een reserve pcb. Ze geven het signaal allemaal aan elkaar door, dus als er eentje in het midden niet meer communiceert werkt de rest ook niet.
Ik ben opzoek naar een full size mechanisch toetsenbord wireless alleen ik word een beetje geirriteerd dat alles op youtube uitkomt op amerikaanse webshops en dus torenhoge verzendkosten en BTW heffingen.
Mijn budget is niet al te hoog dus ik kwam vooral uit op de keychron v6 max. Dit lijkt een mooi instap model, ik heb ook gekeken naar de royal kludge rk96 alleen ik ben bang dat ik mijn insert home pgup etc groep toetsen ga missen met bepaalde games en tijdens muziek producties.
Nu ben ik een beetje lost in de zoektocht. Ik kijk graag filmpjes van hypyotech maar veel is ontoegankelijk door mijn budget van max 100 euro.
Hot swappable is een pre aangezien ik gewoon zonder gedoe hem wil kunnen repareren. Bare bone is een optie mits ik binnen mijn budget blijf, aangezien ik het customizen opzich wel geniaal vind dus mocht het nodig zijn om goedkoper uit te komen dan ben ik zeker geinteresseerd!
Iemand een idee van europese aanbieders met deze wensen verwerkt waar ik naar kan kijken?
Mijn budget is niet al te hoog dus ik kwam vooral uit op de keychron v6 max. Dit lijkt een mooi instap model, ik heb ook gekeken naar de royal kludge rk96 alleen ik ben bang dat ik mijn insert home pgup etc groep toetsen ga missen met bepaalde games en tijdens muziek producties.
Nu ben ik een beetje lost in de zoektocht. Ik kijk graag filmpjes van hypyotech maar veel is ontoegankelijk door mijn budget van max 100 euro.
Hot swappable is een pre aangezien ik gewoon zonder gedoe hem wil kunnen repareren. Bare bone is een optie mits ik binnen mijn budget blijf, aangezien ik het customizen opzich wel geniaal vind dus mocht het nodig zijn om goedkoper uit te komen dan ben ik zeker geinteresseerd!
Iemand een idee van europese aanbieders met deze wensen verwerkt waar ik naar kan kijken?
https://keychron.fr/produ...ut?variant=39747283910785mxmemx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:32:
Wow, volledig gemist deze website, thanks!
Don’t bother. Dat is gewoon dezelfde als keychron.com (en keychron.de) en die verzenden ook gewoon uit China. Reken op flinke verzendkosten.
Viel bij mij mee. Was 22 euro kwijt. Mijn bestelling via Alternate duurde langer en was uiteindelijk net zoveel kwijt toen ik het de tweede keer via een NL-webshop probeerde met mijn Keychrons...downtime schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Don’t bother. Dat is gewoon dezelfde als keychron.com (en keychron.de) en die verzenden ook gewoon uit China. Reken op flinke verzendkosten.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik kwam door deze briljante post op het idee eens bij Ome Ali te zoeken naar keycaps in een blauwe fade met shinethrough aan de voorkant. Dacht dat het wellicht leuk is voor op de Rainy75 als die arriveert, gezien ik niet per se fan ben van de paarse accenten op de standaard keycaps daarvan.Floor-is schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:30:
Ik heb een setje van deze keycaps die weliswaar bovenop blanco zijn, maar aan de voorzijde shinethrough zijn. Vond het wel tof, maar 't moet je ding zijn natuurlijk.
Ik een setje gevonden voor circa 26 euro, kwam zojuist binnen. Even snel de zaklamp van m'n telefoon er onder doorgehaald en ik moet zeggen dat ik ze van erg hoge kwaliteit vind voor het geld. Goed leesbare letters/cijfers/tekens en nog geen opvallende afwijkingen gezien.
Foto volgt wel als de Rainy75 arriveert (hopelijk over ongeveer een maand).
[ Voor 3% gewijzigd door danoontjeh op 12-03-2024 15:13 ]
moet bekennen dat ik 22 euro op 100 euro nou niet echt weinig vind, bijna 25% duurder door verzendingTouchdomex schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Viel bij mij mee. Was 22 euro kwijt. Mijn bestelling via Alternate duurde langer en was uiteindelijk net zoveel kwijt toen ik het de tweede keer via een NL-webshop probeerde met mijn Keychrons...

Als je daar 21%BTW mee rekent en dan nog verzendkosten dan valt het mee. Want die inklaringskosten zouden al behandeld moeten zijn.mxmemx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:12:
[...]
moet bekennen dat ik 22 euro op 100 euro nou niet echt weinig vind, bijna 25% duurder door verzending
Ik ga niet weer zeggen welke, maar er zijn nederlandse webshops die keychron verkopen.
ping 127.212.23.124
Na heel wat leeswerk en reviews gekeken te hebben kom ik er nog steeds niet 100% uit wat ik wil.
Het liefste heb ik een mechanisch gaming toetsenbord met low profile toetsen die 100% stil zijn.
Maar blijkbaar bestaat dat dus niet?
Dus blijft er niet veel over, of juist teveel keuze.
Wat ik wil?
Welke lay-out wil je (iso/ ansi)?
Ik heb werkelijk geen idee, mijn huidige is een ANSI.
Mijn vorige was wel weer een ISO
En merkte pas het verschil nu ik opzoek ben naar een nieuw toetsenbord.
Wil je met of zonder numpad?
met numpad liever geen TKL.
Wil je backlight?
Jazeker liefst rgb. (en regelbaar).
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Werkelijk waar geen idee? het moet geen super harde klik toets zijn.
Ivm gamen in de nachtelijke uurtjes.
Wat je is je budget?
200-300
Wil je macro toetsen?
Maak ik momenteel geen gebruik van. dus nee?
Doel van het keyboard?
Voornamelijk gamen.
Wat weet je al?
Steelseries Apex Pro
Geen idee welke layout, mediamarkt lijkt erop dat het een ISO is.
Terwijl bv de apex pro TKL weer ANSI is?
Wooting Two HE
ISO United Kingdom
(ansi US is wel een 10,- goedkoper).
Afvaller na research.
Razer huntsman (maar deze valt af gezien de apex pro & wooting veel sneller zijn kwa registratie toetsaanslagen).
Het liefste heb ik een mechanisch gaming toetsenbord met low profile toetsen die 100% stil zijn.
Wat ik wil?
En merkte pas het verschil nu ik opzoek ben naar een nieuw toetsenbord.

Wil je backlight?
Wat je is je budget?
200-300
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Voornamelijk gamen.
Wat weet je al?
Steelseries Apex Pro
Wooting Two HE
ISO United Kingdom
Afvaller na research.
Razer huntsman (maar deze valt af gezien de apex pro & wooting veel sneller zijn kwa registratie toetsaanslagen).
I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
112eu inklaring & 50eu verzendkosten bji KBDfansdowntime schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:58:
[...]
Gateron Pro Yellows > Speed Silvers > WhitesShockRaver schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:33:
Na heel wat leeswerk en reviews gekeken te hebben kom ik er nog steeds niet 100% uit wat ik wil.
Wat ik wil?
En merkte pas het verschil nu ik opzoek ben naar een nieuw toetsenbord.![]()
![]()
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
200-300
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Voornamelijk gamen.
Wat weet je al?
Steelseries Apex Pro
Wooting Two HE
ISO United Kingdom
Afvaller na research.
Steelseries Apex Pro gebruikt OmniPoint switches, die zijn niet mechanisch ter info
Kbdfans is dan ook wel een stuk duurder met verzenden. Ervaring van velen is dat Keychron de btw ook gelijk regelt, dus dat is ook wel een flink verschil (tenzij kbdfans dat inmiddels ook doet)
Dat de Huntsman afvalt snap ik niet helemaal, als die actuatie van 1,5 mm te laag is valt dus elk mechanisch toetsenbord af en houdt je in feite alleen nog hall effect over. Die zijn over het algemeen niet extra stil en zijn zover ik weet nooit low-profile.
Dan vraag ik mij af waar je precies naar op zoek bent.
Wil je het op papier beste gaming toetsenbord, dan kom je al gauw bij een Wooting of afgeleide daarvan uit. Maar dat komt dus niet echt overeen met wat je daarvoor had genoemd als wensen. Dat doet mij eerder denken aan iets als een Keychron K5 of K17 pro.
Dat de Huntsman afvalt snap ik niet helemaal, als die actuatie van 1,5 mm te laag is valt dus elk mechanisch toetsenbord af en houdt je in feite alleen nog hall effect over. Die zijn over het algemeen niet extra stil en zijn zover ik weet nooit low-profile.
Dan vraag ik mij af waar je precies naar op zoek bent.
Wil je het op papier beste gaming toetsenbord, dan kom je al gauw bij een Wooting of afgeleide daarvan uit. Maar dat komt dus niet echt overeen met wat je daarvoor had genoemd als wensen. Dat doet mij eerder denken aan iets als een Keychron K5 of K17 pro.
Vandaag werd mijn K1 max geleverd, besteld via de Franse site.downtime schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:58:
[...]
15 euro verzendkosten, maar verzonden vanuit China.
Geen bijkomende douanekosten.
Ik had zelf verwacht dat het keyboard vanuit Frankrijk zou verzonden worden, gezien het enkel via de Franse site "op voorraad" was. Het model staat zelfs niet eens vermeld op de andere Europese sites van Keychron (de, es, it).
Valt al bij al dan toch mee. Niet te duur en maar een weekje onderweg.
Het hangt natuurlijk van het keyboard af. Ik heb vorige maand twee keer een Q3 bij de .com site besteld. Beide keren (ongeveer) 25 euro verzendkosten. Maar de Q3 is ook loodzwaar en dat zal zeker invloed op de verzendkosten hebben.wiemelen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Vandaag werd mijn K1 max geleverd, besteld via de Franse site.
15 euro verzendkosten, maar verzonden vanuit China.
Geen bijkomende douanekosten.
Gevolg is dat ik nu twee Q3's heb waarvan eentje met de originele Gateron G Pro Brown switches en eentje die ik zelf van Gateron Jupiter Banana's heb voorzien.
:strip_exif()/f/image/7Nznm4lJfh56ufwe1STc5mTB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ksav8y77QYDXRrBJcwV4hJPx.jpg?f=fotoalbum_large)
2 3/4 jaar - 32 maanden - na de interest check is ie dan eindelijk binnen: GMK Bordeaux + novelties en space bars. Key naast knob = Thok Design Bordeeaux artisan. Kabel = KBDFans Aviation Plug (Burgundy)
Met dank aan Oblotzky Industries en vooral geen dank aan Mykeyboard . eu - niet waard om die te hotlinken, die oplichters dienen vermeden te worden ik heb € 195 aan deze sets bij hen besteed en ze hebben nooit geleverd, ik ga nog proberen geld terug te krijgen van ze (en velen met mij denk ik)

Man, man man wat was dit een beproeving voor iemand voor niet al te veel geduld zoals ik. Aliexpress levering per boot is een snelheidsmonster vergeleken bij deze ervaring.

Nu nog een 65% aluminium bord met knob vinden - nee ik wil geen Keychron - en ik ben voorlopig wel klaar met 'the hobby' ... hoop ik dan...
Oblo de Europese GOAT. Mykeyboard is inderdaad tragisch zo slecht. Ben ook nog steeds aan het wachten. Geld zal je niet terugkrijgen verwacht ik zo. Zou persoonlijk aanraden om ze te bestellen het bedrag wat ze je nog verschuldigd zijn, om te zetten naar store credit. Ze hebben niet zo heel veel meer, maar dan heb je in ieder geval iets. Af en toe worden er ineens oude voorraden gevonden. Zo zag ik vandaag ineens ikki68 Aurora R1 borden te koop staan. En vorige week hadden ze GMK deep navy en MoDo. Eventueel kan je dat nog proberen te verkopen, maar anders heb ik niet zoveel hoop voor iedereen (en mijzelf).prOnorama2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 3/4 jaar - 32 maanden - na de interest check is ie dan eindelijk binnen: GMK Bordeaux + novelties en space bars. Key naast knob = Thok Design Bordeeaux artisan. Kabel = KBDFans Aviation Plug (Burgundy)
Met dank aan Oblotzky Industries en vooral geen dank aan Mykeyboard . eu - niet waard om die te hotlinken, die oplichters dienen vermeden te worden ik heb € 195 aan deze sets bij hen besteed en ze hebben nooit geleverd, ik ga nog proberen geld terug te krijgen van ze (en velen met mij denk ik)![]()
Man, man man wat was dit een beproeving voor iemand voor niet al te veel geduld zoals ik. Aliexpress levering per boot is een snelheidsmonster vergeleken bij deze ervaring.![]()
Nu nog een 65% aluminium bord met knob vinden - nee ik wil geen Keychron - en ik ben voorlopig wel klaar met 'the hobby' ... hoop ik dan...
Kijken of je nog ergens een Zoom65 V2.5 op de kop kunt tikken?prOnorama2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:50:
Of wachten op de V3 die ongetwijfeld vanzelf ook komt.
Zojuist mn wooting 60he+ besteld met witte keycaps en een witte tofu60 redux case!! Erg benieuwd naar hoe dit gaat zijn.
Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision
De Zoom65 staat ook nog op mijn lijstje, hopelijk komt die snel. Nu wachten op de Rainy75CrashOverDrive schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:58:
[...]
Kijken of je nog ergens een Zoom65 V2.5 op de kop kunt tikken?
Of wachten op de V3 die ongetwijfeld vanzelf ook komt.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ik zat net te kijken naar de Boog75. Maar met verzend en inklaring ben je al gauw 100 euro extra kwijt en in totaal 350 euro 😳The GUI schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:32:
[...]
De Zoom65 staat ook nog op mijn lijstje, hopelijk komt die snel. Nu wachten op de Rainy75
Uncomfortable silence can be so loud...
@erickov Bij Maxgaming hebben ze Boog75 nog in stock voor €250, komt dan nog €8,95 aan verzendkosten bij:
https://www.maxgaming.com...sembled-edition-shockwave
[ Voor 4% gewijzigd door JeffryS op 14-03-2024 11:29 ]
Oh nice! heb m gelijk besteld. Dank je wel!JeffryS schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:27:
@erickov Bij Maxgaming hebben ze Boog75 nog in stock voor €250, komt dan nog €8,95 aan verzendkosten bij:
Uncomfortable silence can be so loud...
Door attentie van @wiemelen ben ik nu aan het twijfelen tussen de keychron v6 max en de royal kludge S98.
Keychron v6 max is voor mij vooral aantrekkelijk door de goede reviews, wireless en goede beschikbaarheid. Komt inclusief verzenden op 122 euro uit. Echter vind ik de keycaps niet echt heel denderend. Wel bieden ze 3 soorten gateron switches aan echter ben ik nog een leek in het hele mechanische wereldje.
De Royal kludges is voor mij aantrekkelijk dat die 96% is maar wel de page up dwn en home key boven de pijltjes heeft. waardoor die net wat smaller oogt. De color scheme lavender purple is qua kleur (paars tintent) perfect voor in mijn studio echter kost dit bord wel 134 euro. Daarnaast weet ik niet hoe dit bord zich technisch verhoudt tot de keychron. Tevens is het een viridian green switch alleen mogelijk met deze kleurstelling.
Eigenlijk zocht ik een wireless toetsenbord voor onder de 100 euro mechanisch maar in beide gevallen red ik dit niet en ik kan niet zo goed een alternatief vinden of door zelf te bouwen met evt aliexpress items?(of bij voorkeur niet doen?)
Bij royal kludge zou ik qua customizen " gelijk klaar" als zijn de switches vrij luid dus mogelijk wil ik daar wel wat mee in the long run.
Iemand enige idee op basis van eigen ervaring wat de juiste approach is? Thanks!
Keychron v6 max is voor mij vooral aantrekkelijk door de goede reviews, wireless en goede beschikbaarheid. Komt inclusief verzenden op 122 euro uit. Echter vind ik de keycaps niet echt heel denderend. Wel bieden ze 3 soorten gateron switches aan echter ben ik nog een leek in het hele mechanische wereldje.
De Royal kludges is voor mij aantrekkelijk dat die 96% is maar wel de page up dwn en home key boven de pijltjes heeft. waardoor die net wat smaller oogt. De color scheme lavender purple is qua kleur (paars tintent) perfect voor in mijn studio echter kost dit bord wel 134 euro. Daarnaast weet ik niet hoe dit bord zich technisch verhoudt tot de keychron. Tevens is het een viridian green switch alleen mogelijk met deze kleurstelling.
Eigenlijk zocht ik een wireless toetsenbord voor onder de 100 euro mechanisch maar in beide gevallen red ik dit niet en ik kan niet zo goed een alternatief vinden of door zelf te bouwen met evt aliexpress items?(of bij voorkeur niet doen?)
Bij royal kludge zou ik qua customizen " gelijk klaar" als zijn de switches vrij luid dus mogelijk wil ik daar wel wat mee in the long run.
Iemand enige idee op basis van eigen ervaring wat de juiste approach is? Thanks!
Vandaag mijn CSTM65 een kleine upgrade gegeven 
:strip_exif()/f/image/FeOIALaU7JFnscKrT8P0Ooae.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a0J99uH9J7cYcrwWqpHyL7Qy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FeOIALaU7JFnscKrT8P0Ooae.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a0J99uH9J7cYcrwWqpHyL7Qy.jpg?f=fotoalbum_large)
Super nice dat ze die USB port allignment gefixed hebben met de redux case. Ik ben iig erg blij met mijn witte tofu60 2.0 casedoebbalapoent11 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 01:24:
Zojuist mn wooting 60he+ besteld met witte keycaps en een witte tofu60 redux case!! Erg benieuwd naar hoe dit gaat zijn.
Dan zou ik persoonlijk voro de Keychron gaan(ik trek de arrow keys op een eilandje nietmxmemx schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:12:
Door attentie van @wiemelen ben ik nu aan het twijfelen tussen de keychron v6 max en de royal kludge S98.
Beide zijn hot-swappable, dus denk de switches even weg en waar zou jouw keus dan op vallen?
De RK920 is 38eu, ik ken het merk voor de rest niet en zelf bouwen gaat altijd duurder worden.
Ik ben zelf in het verleden gestart met een merkloos boordje voor een paar tientjes, een zak switches (cherry mx blue want ik vond het idee van clicky's wel leuk (((nooit meer clicky switches gekocht
Als je daar gelukkig van wordt, zeker doen! Zo niet dan zou ik voor een Keychron gaan met goede support, firmware etc etc etc. + via Keychron kun je alles vrijwel customizen in jouw geval dus de + via Keychron kun je vrij veel customizen, in jouw geval dus de keycaps en switches.
Mooi toetsenbord hoor maar mijn ogen bloeden echt van die kabel die daar zo ligt te lijdenUzuhl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Super nice dat ze die USB port allignment gefixed hebben met de redux case. Ik ben iig erg blij met mijn witte tofu60 2.0 case

Had je die niet even in zijn normale positie kunnen laten liggen?
bl44t
Jaa daar heb je een goed punt! ik denk dat ik dan voor de v6 moet gaan. Ik wil graag paars tint key caps, iemand ervaring met aliexpress key caps (en waar op te letten bij dergelijke partijen?)Uzuhl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Super nice dat ze die USB port allignment gefixed hebben met de redux case. Ik ben iig erg blij met mijn witte tofu60 2.0 case
hahaha sorry! Dat is helaas door omstandigheden zijn normale positie, hij moet weer even opnieuw ge'coiled' wordenYaaD schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:51:
[...]
Mooi toetsenbord hoor maar mijn ogen bloeden echt van die kabel die daar zo ligt te lijden![]()
![]()
Had je die niet even in zijn normale positie kunnen laten liggen?
Ja veel webshops handelen via Aliexpress (zoals bijvoorbeeld KBDFans), maar je zal ook veel keycap sets clones van lagere kwaliteit tegen komen, waar sommige mensen een mening over hebben.mxmemx schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:02:
[...]
Jaa daar heb je een goed punt! ik denk dat ik dan voor de v6 moet gaan. Ik wil graag paars tint key caps, iemand ervaring met aliexpress key caps (en waar op te letten bij dergelijke partijen?)
Maar goed, dit is imho een mooi paars setje van Womier en een Jaycomia setje. Genoeg te vinden op Ali, de vraag is alleen nog wat voor profiel caps jij graag wil gaan gebruiken?
Die wormier had ik gezien, erg mooie set, ik had/heb echter geen idee of dit op de v6 max past of niet haha. Ik lees dat de V max serie een KSA profiel hebben maar op aliexpress zie ik veel profielen maar die niet. xDUzuhl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:13:
[...]
hahaha sorry! Dat is helaas door omstandigheden zijn normale positie, hij moet weer even opnieuw ge'coiled' worden![]()
[...]
Ja veel webshops handelen via Aliexpress (zoals bijvoorbeeld KBDFans), maar je zal ook veel keycap sets clones tegen komen die van ABS ipv PBT gemaakt zijn.
Maar goed, dit is imho een mooi paars setje van Womier en een Jaycomia setje. Genoeg te vinden op Ali, de vraag is alleen nog wat voor profiel caps jij graag wil gaan gebruiken?
Yes die passen, de V6 komt met een (O)SA profiel keycaps. Maar in principe ieder set wat op een MX profiel switch past kan je gebruiken met een OOB V6mxmemx schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Die wormier had ik gezien, erg mooie set, ik had/heb echter geen idee of dit op de v6 max past of niet haha. Ik lees dat de V max serie een KSA profiel hebben maar op aliexpress zie ik veel profielen maar die niet. xD
Edit: Vaak staat bij details/specifications onder de advertentie het profile. In het geval van de Womier is het Cherry
[ Voor 11% gewijzigd door Uzuhl op 14-03-2024 15:26 ]
Alright, daar kan ik wat mee, alleen nog kiezen tussen de red brown en banana switch maar hier kan ik wat mee gok ik dankjewel!Uzuhl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:23:
[...]
Yes die passen, de V6 komt met een (O)SA profiel keycaps. Maar in principe ieder set wat op een MX profiel switch past kan je gebruiken met een OOB V6
Edit: Vaak staat bij details/specifications onder de advertentie het profile. In het geval van de Womier is het Cherry
Een mogelijkheid kan zijn om te zoeken naar een GMK set met kleuren die je aan staan, en dan bij ome Ali een replica te kopen. KBDIY is een goede aanbieder op Ali die voor circa 25 euro een grote selectie replica sets hebben. Zijn van zeer goede kwaliteit, in mijn ogen de beste kwaliteit die je kan kopen voor dat geld.mxmemx schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:02:
[...]
Ik wil graag paars tint key caps, iemand ervaring met aliexpress key caps (en waar op te letten bij dergelijke partijen?)
Gezien je voorkeur voor lavendel tinten wellicht GMK Illusion?
/f/image/DApLm3iTAzhOoc1PoOxpNOyf.webp?f=fotoalbum_large)
Tevens: je zou natuurlijk de Keychron als barebones kunnen kopen, dan is het nog een kwestie van switches kopen + een setje keycaps, en je bent klaar. Je kunt hem natuurlijk ook assembled kopen en dan de originele keycaps eraf halen, maar wellicht dat barebones + switches + keycaps goedkoper is. Het geeft je hoe dan ook meer keuze.
[ Voor 13% gewijzigd door danoontjeh op 14-03-2024 16:46 ]
Of als je in plaats van Chinese copy pasters, de echte ontwerpers wilt steunen.
Novelkeys heeft morgen weer een sale met veel GMK cap sets (maar ook leuke dye subs). Vanaf 15:00 NL tijd.
Novelkeys heeft morgen weer een sale met veel GMK cap sets (maar ook leuke dye subs). Vanaf 15:00 NL tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 14-03-2024 19:47 ]
Ik ben gisteren ook overstag gegaan.
Ik ben in vrij korte tijd hierin beland. Kreeg de laatste tijd wat youtube shorts in mn feed van hypiotech. Daarna toch voor de grap eens geopend, wat gaan rondkijken op internet wat eigenlijk uitmondde in uitgebreid onderzoek.
Uiteindelijk na een paar dagen vergelijken, wikken en wegen gegaan voor de NuPhy Air96 v2 in het grijs. Met inklaringskosten en DHL administratiekosten enzo erbij zou die totaal uitkomen op ong. €175. Best een hoop geld voor een tobo maarja. Vond het wel een gaaf ding en hij checkt alle boxes voor mij.
Had mn oog ook laten vallen op een aantal keychrons maar daar hadden ze weer net niet op voorraad wat ik wilde. Of kon er zelf eentje samenstellen maar dan kwam ik qua totaalkosten ongeveer op hetzelfde uit als de NuPhy.
De enige Keychron die ik wel heel gaaf vond qua kleurstelling was met witte letters en zwarte functietoetsen zoals de Q6 max alleen die valt buiten budget. Volgens mij hadden ze nog een goedkopere in die kleurstelling maar die was weer niet op voorraad.

Misschien dat ik er ooit later voor thuis nog eentje koop en zelf in elkaar zet, dat wordt dan een normaal profiel tobo. (geen low profile zoals de NuPhy)
Ik ben in vrij korte tijd hierin beland. Kreeg de laatste tijd wat youtube shorts in mn feed van hypiotech. Daarna toch voor de grap eens geopend, wat gaan rondkijken op internet wat eigenlijk uitmondde in uitgebreid onderzoek.
Uiteindelijk na een paar dagen vergelijken, wikken en wegen gegaan voor de NuPhy Air96 v2 in het grijs. Met inklaringskosten en DHL administratiekosten enzo erbij zou die totaal uitkomen op ong. €175. Best een hoop geld voor een tobo maarja. Vond het wel een gaaf ding en hij checkt alle boxes voor mij.
Had mn oog ook laten vallen op een aantal keychrons maar daar hadden ze weer net niet op voorraad wat ik wilde. Of kon er zelf eentje samenstellen maar dan kwam ik qua totaalkosten ongeveer op hetzelfde uit als de NuPhy.
De enige Keychron die ik wel heel gaaf vond qua kleurstelling was met witte letters en zwarte functietoetsen zoals de Q6 max alleen die valt buiten budget. Volgens mij hadden ze nog een goedkopere in die kleurstelling maar die was weer niet op voorraad.

Misschien dat ik er ooit later voor thuis nog eentje koop en zelf in elkaar zet, dat wordt dan een normaal profiel tobo. (geen low profile zoals de NuPhy)
NOSIG
Jaa ik zou graag de GMK purple nights of de aifei amethyst willen, iets in die kleuren. Temu heeft een soort paarse variant voor 6 euro alleen geen idee of dat betrouwbaar is. Maar misschien pak ik de gradient purple wel van womier om toch maar iets te hebben wat betaalbaar en goed isdanoontjeh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Een mogelijkheid kan zijn om te zoeken naar een GMK set met kleuren die je aan staan, en dan bij ome Ali een replica te kopen. KBDIY is een goede aanbieder op Ali die voor circa 25 euro een grote selectie replica sets hebben. Zijn van zeer goede kwaliteit, in mijn ogen de beste kwaliteit die je kan kopen voor dat geld.
[Afbeelding]
Tevens: je zou natuurlijk de Keychron als barebones kunnen kopen, dan is het nog een kwestie van switches kopen + een setje keycaps, en je bent klaar. Je kunt hem natuurlijk ook assembled kopen en dan de originele keycaps eraf halen, maar wellicht dat barebones + switches + keycaps goedkoper is. Het geeft je hoe dan ook meer keuze.
Toch maar voor de v6 max met de gradient purples gegaan, bedankt voor de adviezen!
Die van mij zijn nog steeds niet geleverd, aangezien ik de tri-mode heb besteld en die zijn bij EloquentClicks zonder batterij binnengekomen. Buiten dit zijn er ook een hoop meldingen dat een (groot) aantal PCB iets mankeren.superbok schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:29:
Gisteren voor het eerst in maanden weer een keyboard gebouwd, namelijk de Cylce7 die gisteren is bezorgd. Het is een 70% bord, ook wel bekend als een FRL TKL, die besteld is afgelopen zomer. Redelijk vlotte GB dus, helemaal gezien EU zoals gewoonlijk als laatste werd verzonden, het hoge aantal units dat is besteld en gezien het het einde van het jaar sowieso druk is. Volgens mij was de start prijs rond de €160 euro bij Eloquentclicks. De keuze voor kleur was best lastig, want de selectie was erg divers met kleuren die ik nog nooit had gezien op een bord (teal, donker paars etc), maar het werd uiteindelijk groen, “Jasper”, met een paars gewicht. Bijzondere combo, maar erg blij.
De unboxing is zoals ik verwacht van een bord in deze prijs categorie, praktisch, effectief, maar niet “bijzonder”. Een aantal componenten zit in de carry case, terwijl grotere componenten in een aparte kleine doos zitten. Het bord zelf zit verpakt in plastic en heeft en extra beschermfolie op het gewicht. Het feit dat je extra’s krijgt zoals C3 equalz stabs, carry case en draad is wel mooi en niet altijd gebruikelijk in deze prijsklasse.
Na het testen van het pcb, kon het bord in elkaar gezet worden. Voor nu de C3 stabs, prevail epsilons zonder foam op de alu plate met Key Kobo WoB caps. Het pcb heeft meerdere flex cuts, maar door een speciaal rubbertje zou je deze dicht kunnen maken. Dat is best wel priegelen om er goed in te krijgen, zonder dat het er weer uitvalt. Voor nu zitten deze er daarom nog niet in. Maar de gedachten er achter is wel erg mooi.
Iets wat ook erg mooi is, is de “ball catch system” waardoor er geen schroevendraaier nodig is om de case te openen en sluiten. Het is een beetje lastig te omschrijven, maar de ene kant heeft heeft 2 pinnetjes die in het midden ruimte hebben, terwijl de andere kant 1 pin heeft die aan het einde wat breder wordt. Door druk uit te oefenen, schuift de ene kant in de andere, maar kan je hem ook weer uit het gaatje halen. Erg handig, al heb ik hem al wel een paar keer gedeeltelijk geopend toen ik hem uit de carry case haalde. Die heeft geen uitsparing waardoor het er uit halen van het bord nogal onhandig is.
Verder is de eerste indruk van het geluid en gevoel goed. De spacebar klinkt mooi, maar de alphas nog een beetje “dun”. Misschien dat het rubbertje voor de flex cuts hierbij helpt en een voller geluid geeft. Daar ga ik nog mee spelen. Ook nog even kijken naar andere switches en de PC plate (die ontbrak helaas, maar wordt nog nagezonden verwacht ik) geven natuurlijk een ander geluid. Heb niet het idee dat foam direct nodig is, wat op zich best verrassend is. De meeste goedkopere borden profiteren toch enorm van wat foam.
De kwaliteit van het bord is ook mooi, zeker gezien de prijs. Op het eerste gezicht zie ik geen bijzonderheden en voldoet alles aan de verwachtingen. Zeker een aanrader als ze zometeen te koop zijn met extra’s of goedkoop op de tweedehands markt. Ook goed vooruitzicht voor de cylce8, de tkl variant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@superbok heb jij ergens last van?
Geen problemen hier op beide pcbs, gelukkig. Moest wel 1 pcb opnieuw flashes met vial, maar daarna werkend. Zullen inderdaad wel meer gevallen zijn met problemen, maar nog steeds het overgrote deel probleemloos. Maar het negatieve is altijd luider en blijft beter hangen. Uiteraard wel erg vervelend voor iedereen die problemen ervaart!eXtink schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Die van mij zijn nog steeds niet geleverd, aangezien ik de tri-mode heb besteld en die zijn bij EloquentClicks zonder batterij binnengekomen. Buiten dit zijn er ook een hoop meldingen dat een (groot) aantal PCB iets mankeren.
@superbok heb jij ergens last van?
Las vanmorgen overigens dat de batterijen bij de douane liggen. Dus zal niet lang meer duren voor je verwacht ik.
Daar was ik ook al een beetje bang voor, gelukkig lijkt het wel dat EloquentClicks het graag goed doet voor de klanten. Beter even wachten dan iets verkeerds krijgen.superbok schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:02:
[...]
Geen problemen hier op beide pcbs, gelukkig. Moest wel 1 pcb opnieuw flashes met vial, maar daarna werkend. Zullen inderdaad wel meer gevallen zijn met problemen, maar nog steeds het overgrote deel probleemloos. Maar het negatieve is altijd luider en blijft beter hangen. Uiteraard wel erg vervelend voor iedereen die problemen ervaart!
Las vanmorgen overigens dat de batterijen bij de douane liggen. Dus zal niet lang meer duren voor je verwacht ik.
Hopelijk komt het dan snel ja!
Ik wil binnenkort mijn eerste mechanische toetsenbord kopen. Nu is mijn oog gevallen op een Keychron K3 Pro.
Alleen is de beschikbaarheid bij webshops (Alternate en ergowerken) echt beroerd. Voor alle Keychron low profile keyboards. Is dat normaal?
Alleen is de beschikbaarheid bij webshops (Alternate en ergowerken) echt beroerd. Voor alle Keychron low profile keyboards. Is dat normaal?
Het korte antwoord: Ja. Het is ook de reden waarom ik mijn Keychrons maar bij keychron.com besteld heb.tMb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:11:
Naast de .com site die @downtime voorstelt, heb je ook de .de, .fr, .sp en .it site, met ogenschijnlijk allemaal verschillende voorraden (ondanks dat alles vanuit China lijkt verstuurd te worden).tMb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:11:
Ik wil binnenkort mijn eerste mechanische toetsenbord kopen. Nu is mijn oog gevallen op een Keychron K3 Pro.
Er is ook nog een .de site, maar die verstuurt ook vanuit China.wiemelen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Naast de .com site die @downtime voorstelt, heb je ook de .de, .fr, .sp en .it site, met ogenschijnlijk allemaal verschillende voorraden (ondanks dat alles vanuit China lijkt verstuurd te worden).
Er is maar 1 voorraad en die ligt in China.wiemelen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Naast de .com site die @downtime voorstelt, heb je ook de .de, .fr, .sp en .it site, met ogenschijnlijk allemaal verschillende voorraden (ondanks dat alles vanuit China lijkt verstuurd te worden).
Daarom betaal je altijd flinke verzendkosten en zou je eventueel een heffing van de douane kunnen krijgen.
Als je bordje niet bij de dealers ligt, kan je ze altijd bellen. Misschien dat ze weer een palletje gaan bestellen en dan die van jou erbij willen nemen.. 0% < kans < 1% - maar niet vragen is altijd mis.
ping 127.212.23.124
Ik heb 2 weken geleden een Keychron K1 Max bestelt via de .fr site.pjottum schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:14:
[...]
Er is maar 1 voorraad en die ligt in China.
Daarom betaal je altijd flinke verzendkosten en zou je eventueel een heffing van de douane kunnen krijgen.
Als je bordje niet bij de dealers ligt, kan je ze altijd bellen. Misschien dat ze weer een palletje gaan bestellen en dan die van jou erbij willen nemen.. 0% < kans < 1% - maar niet vragen is altijd mis.
Verstuurt vanuit China, weekje onderweg.
14 euro verzendkosten, geen heffing vanuit douane ... valt nog mee lijkt me.
Omdat ik via de Europese site besteld heb, moet Keychron zelf opdraaien voor eventuele douane kosten.
Het maakt voor de consument uit waar je het product besteld hebt, niet van waaruit het verstuurd wordt.
Vandaar dat ik voor de .fr site gekozen had i.p.v. de .com. De .com site lijkt Amerikaans, maar dan mogelijk extra douane kosten (al weet ik dat niet zeker).
Hey die heb ik, nouja een Chinese kopie en niet echt een goede.danoontjeh schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Een mogelijkheid kan zijn om te zoeken naar een GMK set met kleuren die je aan staan, en dan bij ome Ali een replica te kopen. KBDIY is een goede aanbieder op Ali die voor circa 25 euro een grote selectie replica sets hebben. Zijn van zeer goede kwaliteit, in mijn ogen de beste kwaliteit die je kan kopen voor dat geld.
[Afbeelding]
Ik gebruik er maar 7 van op mijn Owlabs Voice Mini ook moet ik toegeven
Bericht hierboven
Ik heb twee keyboards bij de .com site besteld maar over beide zijn geen douane kosten berekend. Geen idee of dat geluk is of dat Keychron die kosten voor zijn rekening neemt. Vooralsnog houd ik het op geluk.wiemelen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:17:
[...]
De .com site lijkt Amerikaans, maar dan mogelijk extra douane kosten (al weet ik dat niet zeker).
Volgens mij betaal je douanekosten alleen als het transportbedrijf de import afhandeling moet incl. BTW verhaal (dus de kosten is dan de daadwerkelijke BTW + administratiekosten van het transportbedrijf). Maar er is al een paar jaar Europese wetgeving dat webshops die zich richten op Europese klanten (wat dus in ieder geval voor de .<EU> sites van Keychron geldt) de BTW etc al direct moeten regelen. Dus Keychron is verantwoordelijk voor het import & BTW verhaal (i.p.v. transportbedrijf die het maar moet zien te regelen met de ontvanger), en is ook verplicht om deze kosten te verrekenen in de verkoop prijs.downtime schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]
Ik heb twee keyboards bij de .com site besteld maar over beide zijn geen douane kosten berekend. Geen idee of dat geluk is of dat Keychron die kosten voor zijn rekening neemt. Vooralsnog houd ik het op geluk.
Dit zodat je als klant ook meteen de echte prijs ziet en niet achteraf nog wordt verrast met additionele importkosten en je dus ook een eerlijke vergelijking kunt maken tussen kopen buiten de EU en "lokaal" (/binnen EU). Wat dan ook weer goed zou moeten zijn voor de concurrentie (lees: verschillen tussen kopen uit China en lokaal zijn kleiner waardoor wellicht meer lokaal gekocht wordt).
Maar kleinere webshops etc zullen zich daar "uiteraard" minder aan houden. Maar zijn als het goed is daarmee wel in overtreding van de EU wetgeving. In hoeverre de EU daartegen kan optreden is dan wel weer een ander verhaal. De grote internationale bedrijven (zeg een AliExpress) zullen vast forse boetes krijgen en eventuele sancties of iets dergelijks. Maar bij een kleine mech keyboard boer die wellicht een honderdtal shipments naar de EU doet op een jaar?
op elke toets 3 euro voor de Douane, da's knap.Uzuhl schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:56:
On today's episode on how to support your local Douanier voor een financieel gezond Nederland en een veilig Europa. (176,70 inklaringskosten![]()
![]()
![]()
![]()
)
[Afbeelding]
ping 127.212.23.124
Het zou me zeer verbazen als Keychron maar een honderdtal shipments naar de EU in een jaar doet. Ik denk eerder aan een honderdtal per dag. Ik heb tenminste (geheel subjectief) de indruk dat ze best groot zijn.RobertMe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:20:
[...]
Maar bij een kleine mech keyboard boer die wellicht een honderdtal shipments naar de EU doet op een jaar?
Ik dacht dat websites als service naar klanten IOSS kunnen aanbieden maar als ze dat niet doen dat de transporteur dit moet doen en dan extra kosten in rekening kan/mag/moet brengen.RobertMe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:20:
[...]
Volgens mij betaal je douanekosten alleen als het transportbedrijf de import afhandeling moet incl. BTW verhaal (dus de kosten is dan de daadwerkelijke BTW + administratiekosten van het transportbedrijf). Maar er is al een paar jaar Europese wetgeving dat webshops die zich richten op Europese klanten (wat dus in ieder geval voor de .<EU> sites van Keychron geldt) de BTW etc al direct moeten regelen. Dus Keychron is verantwoordelijk voor het import & BTW verhaal (i.p.v. transportbedrijf die het maar moet zien te regelen met de ontvanger), en is ook verplicht om deze kosten te verrekenen in de verkoop prijs.
Dit zodat je als klant ook meteen de echte prijs ziet en niet achteraf nog wordt verrast met additionele importkosten en je dus ook een eerlijke vergelijking kunt maken tussen kopen buiten de EU en "lokaal" (/binnen EU). Wat dan ook weer goed zou moeten zijn voor de concurrentie (lees: verschillen tussen kopen uit China en lokaal zijn kleiner waardoor wellicht meer lokaal gekocht wordt).
Maar kleinere webshops etc zullen zich daar "uiteraard" minder aan houden. Maar zijn als het goed is daarmee wel in overtreding van de EU wetgeving. In hoeverre de EU daartegen kan optreden is dan wel weer een ander verhaal. De grote internationale bedrijven (zeg een AliExpress) zullen vast forse boetes krijgen en eventuele sancties of iets dergelijks. Maar bij een kleine mech keyboard boer die wellicht een honderdtal shipments naar de EU doet op een jaar?
Maar dat het niet verplicht is om Import One-Stop Shop te gebruiken.
Ik bedoelde inderdaad niet Keychrondowntime schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:49:
[...]
Het zou me zeer verbazen als Keychron maar een honderdtal shipments naar de EU in een jaar doet. Ik denk eerder aan een honderdtal per dag. Ik heb tenminste (geheel subjectief) de indruk dat ze best groot zijn.
Knap vervelend voor de portemonnee japjottum schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:41:
[...]
op elke toets 3 euro voor de Douane, da's knap.
En daar komt nog eens 50$ verzendkosten bij omdat het een kleine 1,5kg isRobertMe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Ik bedoelde inderdaad niet KeychronWant zoals jij ook aangaf heb je daar geen naheffing. Ik doelde op het tobo dat de discussie startte, met een €180 naheffing. Dat zal dus over een tobo gaan van een paar honderd euro neem ik aan (ook afgaande op de foto's dat het volledig in een koffer zit ingepakt etc). En daar naar zal de vraag "iets" kleiner zijn.
Ook nog precies de prijs waar ik aan zat te denken. Alleen dan ander symbool ($500, vs €500). Gokte op een €100 BTW, en de rest verwerkingskosten. BTW van 21% kwam ik op 100*5 (20% = 1/5e) uit.
Maar damn, hoeveel? Dan ben je dus €700 kwijt voor een toetsenbord?!
* RobertMe vond ~190 voor een MX Master 3S + Keychron K5 Pro al stevig aan de prijs
€728.68 om precies te zijnRobertMe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Ook nog precies de prijs waar ik aan zat te denken. Alleen dan ander symbool ($500, vs €500). Gokte op een €100 BTW, en de rest verwerkingskosten. BTW van 21% kwam ik op 100*5 (20% = 1/5e) uit.
Maar damn, hoeveel? Dan ben je dus €700 kwijt voor een toetsenbord?!
* RobertMe vond ~190 voor een MX Master 3S + Keychron K5 Pro al stevig aan de prijs

Is voorlopig ook even mijn laatste hoor
Dank voor de adviezen!
Ik heb besteld bij Keychron.fr, daar waren gek genoeg de verzendkosten 5€ lager dan bij Keychron.de terwijl het allebei uit China moet komen
Ik heb besteld bij Keychron.fr, daar waren gek genoeg de verzendkosten 5€ lager dan bij Keychron.de terwijl het allebei uit China moet komen
Keychron DE is ook FR naar mijn wetentMb schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:32:
Dank voor de adviezen!
Staat ook "voorlopig ook even", dus @Uzuhl weet zelf ook wel beter.
Jee, mijn twee Keychron V1 Max toetsenborden zijn binnengekomen! Wat een fijne planken. Erg tevreden mee. De verschillen tussen de verschillende sites van Keychron zijn inderdaad wel raar. Ik heb uiteindelijk bij de .com site besteld, en was daar iets van €50,- goedkoper uit dan bij de .de site, op dezelfde bestelling.
Ik ben voorlopig ook wel weer even klaar met toetsenborden aanschaffen. Ben me nu aan het verdiepen in QMK/VIA, ik kan nergens echt een goed overzicht vinden van hoe het werkt en wat er allemaal wel en niet kan met die twee.
Als ik het goed begrijp:
Een toetsenbord controller heeft firmware. Die firmware is soms QMK. In QMK is een deel van de code so opgebouwd dat je op een relatief high level niveau je keymap aan kan passen, en speciale truken kan doen zoals tap-dancing (een andere toetsaanslag genereren naar buiten toe als je een knop langer ingedrukt houd of juist "dubbelklikt" ofzo.). Voor aanpassingen in QMK moet je de firmware opnieuw compileren en volledig nieuwe firmware op je toetsenbord flashen. Dat klinkt heftiger dan het is, en kan via usb.
QMK heeft een soort api waardoor je extra add-ons kan meecompileren. Eén van die addons zorgt voor VIA support.
VIA is een manier om je keymap aan te passen en bijvoorbeeld macro's in te stellen zonder dat je daarwerkelijk de hele firmware hoeft te flashen, maar alleen aanpassingen maakt in een stukje config-geheugen op je toetsenbord. Dit kan ook via USB, en wordt meestal zelfs vanaf een web-app gedaan die via de usb-api van je browser met je toetsenbord kan praten.
Op VIA niveau kan je minder instellen dan op QMK niveau, maar dingen zoals "Mijn capslock moet een Crtl-knop zijn als ik 'm ingedrukt hou terwijl in een andere knop ook indruk, maar als ik 'm alleen een korte klik geef moet het wel een Caps-lock knop zijn" Zouden als ik het goed begrijp wel mogelijk moeten zijn met VIA alleen.
Klopt dit zo? Mis ik nog belangrijke nuance?
Ik ben voorlopig ook wel weer even klaar met toetsenborden aanschaffen. Ben me nu aan het verdiepen in QMK/VIA, ik kan nergens echt een goed overzicht vinden van hoe het werkt en wat er allemaal wel en niet kan met die twee.
Als ik het goed begrijp:
Een toetsenbord controller heeft firmware. Die firmware is soms QMK. In QMK is een deel van de code so opgebouwd dat je op een relatief high level niveau je keymap aan kan passen, en speciale truken kan doen zoals tap-dancing (een andere toetsaanslag genereren naar buiten toe als je een knop langer ingedrukt houd of juist "dubbelklikt" ofzo.). Voor aanpassingen in QMK moet je de firmware opnieuw compileren en volledig nieuwe firmware op je toetsenbord flashen. Dat klinkt heftiger dan het is, en kan via usb.
QMK heeft een soort api waardoor je extra add-ons kan meecompileren. Eén van die addons zorgt voor VIA support.
VIA is een manier om je keymap aan te passen en bijvoorbeeld macro's in te stellen zonder dat je daarwerkelijk de hele firmware hoeft te flashen, maar alleen aanpassingen maakt in een stukje config-geheugen op je toetsenbord. Dit kan ook via USB, en wordt meestal zelfs vanaf een web-app gedaan die via de usb-api van je browser met je toetsenbord kan praten.
Op VIA niveau kan je minder instellen dan op QMK niveau, maar dingen zoals "Mijn capslock moet een Crtl-knop zijn als ik 'm ingedrukt hou terwijl in een andere knop ook indruk, maar als ik 'm alleen een korte klik geef moet het wel een Caps-lock knop zijn" Zouden als ik het goed begrijp wel mogelijk moeten zijn met VIA alleen.
Klopt dit zo? Mis ik nog belangrijke nuance?
Met de qmk configurator kun je aardig veel toetsencombinaties instellen en laten compileren. Waarna het alleen nog even simpel flashen is met qmk toolbox oid. Wil je echt de maximale functionaliteiten dan is het met wat C programmeren allemaal mogelijk. Custom functies, maximale rgb, midi, trackball, vrijwel alles kan, veel info daarover staat op docs.qmk.fm
Via is de makkelijke weg, het is in principe een soort tussenlaag. Deze tussenlaag komt met milde beperkingen in mogelijkheden, maar zorgt er wel voor dat de toetsen op usevia.app aan te passen zijn. Deze webapp zet de keymap live op het toetsenbord en vereist dus geen reflash voor wijzigingen.
Tap-hold is zover ik mij herinner inderdaad mogelijk met ctrl als hold, de tap is vrij in te stellen, dus daar zitten sowieso geen problemen bij.
Een andere "beperking die mij nog te binnen schiet is het aantal lagen, standaard via firmware heeft meestal maar 3 of 4 lagen/layers, tov 16 in qmk. In vrijwel alle situaties is dat genoeg, maar ga je werken met een 40% ofzo dan begint het al wat krap te worden.
Zoals je het neergezet klopt dus prima.
Wel even een praise voor Keychron. De V1 max kan wired, Bluetooth en 2.4ghz en dat zowaar gewoon met open broncode. Hoop dat er meer merken volgen en netjes de gpl license gaan aanhouden waar qmk onder valt.
Er zijn flink wat, vooral Chinese, merken die VIA borden uitbrengen zonder broncode, vooral bij de (deels) draadloze varianten. Ik hoop dat er meer merken dat voorbeeld gaan volgen.
Via is de makkelijke weg, het is in principe een soort tussenlaag. Deze tussenlaag komt met milde beperkingen in mogelijkheden, maar zorgt er wel voor dat de toetsen op usevia.app aan te passen zijn. Deze webapp zet de keymap live op het toetsenbord en vereist dus geen reflash voor wijzigingen.
Tap-hold is zover ik mij herinner inderdaad mogelijk met ctrl als hold, de tap is vrij in te stellen, dus daar zitten sowieso geen problemen bij.
Een andere "beperking die mij nog te binnen schiet is het aantal lagen, standaard via firmware heeft meestal maar 3 of 4 lagen/layers, tov 16 in qmk. In vrijwel alle situaties is dat genoeg, maar ga je werken met een 40% ofzo dan begint het al wat krap te worden.
Zoals je het neergezet klopt dus prima.
Wel even een praise voor Keychron. De V1 max kan wired, Bluetooth en 2.4ghz en dat zowaar gewoon met open broncode. Hoop dat er meer merken volgen en netjes de gpl license gaan aanhouden waar qmk onder valt.
Er zijn flink wat, vooral Chinese, merken die VIA borden uitbrengen zonder broncode, vooral bij de (deels) draadloze varianten. Ik hoop dat er meer merken dat voorbeeld gaan volgen.
De Mode SixtyFive komt dit jaar weer terug, een update van het oude design, maar met behoud van originele elementen, zoals de accent backpiece.
Ben erg benieuwd naar alle details die nog gaan komen en vooral de prijs (en mogelijke eu vendors?). Als het een beetje gunstig is, zou er zomaar een nieuwe versie bij kunnen komen. De SixtyFive is nog steeds een van m’n favoriete borden qua looks en geluid. Sowieso heeft het een bijzonder plekje in m’n verzameling als eerste “premium” bord.
Hieronder wat foto’s en het verschil tussen de Envoy en SixtyFive 2024.
/f/image/HjOolpLQk7F26QX2ZRjyS2tc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osoI7aX88TGpxHY4MwQu8Ktz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6rzr65NwfbWx13BsZv9uu5Wq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben erg benieuwd naar alle details die nog gaan komen en vooral de prijs (en mogelijke eu vendors?). Als het een beetje gunstig is, zou er zomaar een nieuwe versie bij kunnen komen. De SixtyFive is nog steeds een van m’n favoriete borden qua looks en geluid. Sowieso heeft het een bijzonder plekje in m’n verzameling als eerste “premium” bord.
/f/image/HjOolpLQk7F26QX2ZRjyS2tc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osoI7aX88TGpxHY4MwQu8Ktz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6rzr65NwfbWx13BsZv9uu5Wq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Nw4J9qkktfrBn5o7rxHq4Cl.jpg?f=fotoalbum_large)
Oei, dat is wel interessant! Idd even afwachten wat ze qua EU vendors doen, zou niet zo snel weer een bord bestellen direct bij hun ivm alle extra kosten. De Envoy werd ook wel vrij duur vorige keer met alles wat er nog bij kwam. Ze hebben zeker nog niks gezegd over colorways? Vraag me ook af hoeveel de SixtyFive verschilt van de Envoy, na het lezen van de tekst lijkt het me toch minimaal (op design na).superbok schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:30:
De Mode SixtyFive komt dit jaar weer terug, een update van het oude design, maar met behoud van originele elementen, zoals de accent backpiece.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Lees op Discord dat er nieuwe kleuren komen, startprijs 250 usd is voor alu case, de configurator in minder dan een maand live gaat, en in minder dan 2 maanden start met shipping. Ik betwijfel of er een EU vendor is....
[ Voor 5% gewijzigd door Nerrion op 20-03-2024 09:10 ]
Ik vind die nieuwe Sixtyfive wat ik zo snel zie niet zo mooi als de oude. Van de V1 vond ik het hoekige strakke zo ontzettend mooi en dat het accent piece zo strak aansloot op de achterkant.
Het stukje case onder het accent piece, afgeronde hoeken en die ribbels vind ik eerlijk gezegd gewoon niet zo
Puur mijn smaak overigens.
@Nerrion Ja de verzendkosten en BTW maakte het duur
Ik kijk deze even aan, ik ben nog steeds meer in de markt voor een PC (unibody) case en/of een mooie 60%
Mode Tempo komt in de buurt maar die gekke HHKB-achtige layout vind ik jammer.
Deze zou ook wel eens mogen uitkomen van mij:
Het stukje case onder het accent piece, afgeronde hoeken en die ribbels vind ik eerlijk gezegd gewoon niet zo

Puur mijn smaak overigens.
@Nerrion Ja de verzendkosten en BTW maakte het duur
Ik kijk deze even aan, ik ben nog steeds meer in de markt voor een PC (unibody) case en/of een mooie 60%
Mode Tempo komt in de buurt maar die gekke HHKB-achtige layout vind ik jammer.
Deze zou ook wel eens mogen uitkomen van mij:
:strip_exif()/f/image/swHWFLb6i3TsSzaqwm4uoqPX.jpg?f=fotoalbum_medium)