ShadowBumble schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
Ik ben al een tijdje in dit topic passief aan het lurken (af en aan) en aangezien mijn huidige tobo nu na een jaartje of 7 kuren begint te vertonen (key die af en toe unresponsive zijn, backlight stuk onder meerdere keys) tijd om eens te kijken naar een mooi nieuw toetsenbord.
Kwa ervaring zit ik al een jaren op "mechanische" toetsenborden, begonnen met een Razer Black Window (Cherry MX Blue) en daarna beland op een "simpele" Sharkoon Skiller SGK3 waarvan na 7 jaar de Kailh Bruin switches langzamerhand kuren beginnen te vertonen.
Dus tijd voor een nieuwe, waarbij ik toch wel jullie mening zou willen polsen, ik kijk o.a. naar de Keychron reeks vanwege de modulariteit. Waar in het begin veel nadruk lag om gamen is dat in de loop der jaren toch gewijzigd naar "tik" werk, denk hierbij aan scripten, veel cli, veel office werk.
Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de filmpjes hierboven zit ik duidelijk in het thock camp

kwa gehoor. Draadloos mag maar is geen must, er is geen strikte reden voor draadloos anders dan esthetisch omdat er dan geen kabel over mijn bureau loopt
maar als je dat lijstje met wensen onder elkaar zit kom ik nog niet heel veel verder
- (MUST) Modulair (maar dat zijn de meeste tobo's in dit topic) dus hotswappen van switches
- (MUST) Backlight (RGB)
- (MUST) Geschikt voor veel type werk, ik gebruik nu de Kailh Browns
- (MUST) QMK/VIA support
- (NICE) Draadloos (2,4Ghz/BT)
- (NICE) De afwerking van een alu frame vind ik persoonlijk mooi maar het gaat meer om de functionliteit
Kortom wat raden jullie mij aan en waar kan ik nog meer info vinden ?
EDIT:
Om Uberhaupt maar eens te testen of het zo modulair in elkaar zetten wat is voor mij maar eerst voor een simpele budget build gegaan tot er een definitieve keuze gemaakt kan worden.
- GMK87
- Gateron G Pro 3.0 Brown Switches
- En twee sets standaard keycaps ( Zwart / Groen )
Als het bevalt gaan we wel eens kijken naar een setje fatsoenlijke key caps
Ik vind het altijd grappig als mensen over veel typen praten en dan direct naar Browns/tactiles gaan. Alsof je op linears niet veel kan typen. Vrijwel iedereen die ik ken bottomt toch wel of er nou een bumo zit of niet
Geen verwijt, alleen een constatering.
superbok schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:02:
Hadden hier mensen de Cycle7 besteld bij Eloquent? Goed nieuws voor die mensen, want naar verwachting arriveren de borden deze week in hun warenhuis en kort daarna begint de verzending naar klanten. Zelf heb ik een groene besteld en ben erg benieuwd naar de kwaliteit.
Nee want 75% maar man wat een mooi bord. Mochten er extra's komen ga ik daar toch even heel hard over nadenken

delta1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:11:
Bedankt voor de toelichtingen. Het word mij steeds duidelijker.
Ik sta open voor tactile en lineare switches. Ik heb hier geen ervaring mee, en op het oog lijkt tactile prettig qua feedback. Maar linear wil ik zeker proberen, al is het om de verschillen goed te ervaren. Dus als je adviezen hebt kom maar door.

Als je linears wilt proberen kan ik de Gateron Pro Yellow V3 of Milky Pro's aanraden.
Fijne budget switch die een best nette factory lube heeft en voor een prikkie (+/- €20 per 70, 90 zal iets meer zijn) op Ali te vinden zijn. Niet het meest thocky geluid maar leuk om te proberen. De Pro V3's zijn regelmatig echt goedkoop te vinden, de Milky Pro's vind ik persoonlijk nét iets beter klinken en zijn ietsjes duurder maar dat is echt euro werk.
Verder als je stock een smoothe switch wilt die thocky is de GateronOil Kings kun je niet verkeerd mee gaan. En als het iets stiller moet de Gateron North Pole V2, die zijn smooth, diep en best stil maar *iets* mushy door de demper onder de pole. Niet zo erg als een silent switch maar ik merk het wel, al kan dat ook komen omdat ik thuis typ op longpoles en de bottom dus juist relatief stevig is en het verschil dus erg groot

De North Poles zitten in mijn werk macropad dus gebruik ze dagelijks, vooral de RGB is geweldig met de transparante behuizing
Wil je wel luben dan kan ik als budget optie de KTT Kang White aanbevelen, lubed lekker smooth enthocky en helemaal spotgoedkoop op Ali te vinden. Zag de V3's voor €12,50 per 70 ofzo
Gateron Black Inks V2's die in je filmpje kan ook maar moet je ook echt zelf luben. Ze zijn dan smooth en erg diep qua klank maar vind ze persoonlijk gewoon erg duur. De Box Ik V3 kan ook maar zelfde en ik vind ze voor wat ze bieden erg duur.
Zelf ben ik als alternatief gecharmeerd van de KTT Strawberry, *iets* minder diep geluid maar lubed ook zó smooth en lekker klinken voor ca. de helft van de prijs van Black Inks
Dit zijn wel wat veilige opties voor Linears

Heel duidelijk omschreven! De tape mod lijkt sowieso een ideale toevoeging te zijn voor velen. Bijna standaard te noemen als ik het internet af zoek. Ik neem het mee.
Ja en nee. Ik heb op dit moment de tapemod alleen nog in de TES 68 zitten, de andere borden hebben het imho niet nodig. Maar wat ik zei je kan het letterlijk in een half uur aanbrengen, proberen en eventueel verwijderen zo simpel en goedkoop is het. En aangezien er niets persoonlijker is dan smaak zou ik het zeker proberen

PE foam idem, is wat meer werk omdat de switches er af moeten maar zeker het proberen waard gezien het foam overal wel te vinden is.
Edit: omdat jullie aangeven dat polycarbonaat keyboards meer bijdragen aan een thocky geluid, ik graag een weloverwogen besluit maak, en ik nieuwsgierig ben welke degelijke opties er dan zijn, ben ik gaan zoeken naar kunststof keyboard kits. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan ze bijna niet vinden. Er zitten veel budget keyboards bij, terwijl ik echt graag iets premium wil hebben, al is dat enkel uiterlijk. Dus transparant plastic is het niet voor mij. De enige die er een beetje positief uit de verf komt is de
Akko 5075S. Andere aanraders? Graag benadruk ik nog eens dat mijn budget €250 is.
Is die €250 inc alles of alleen de barebone? Niet lullig bedoeld maar in de keyboard wereld is €250 nog lang geen premium gebied. Je kunt er zeker leuke borden voor kopen overigens hoor
Ik ben helaas niet zo thuis in de 75% maar ik merk wel dat het een trend is om alles naar alu te pushen 'want premium'.
Alu en thock kan wel maar let dan op de plate:)
Ik ken er verder niet zoveel in voorraad, je kan eens kijken of de QK75 ergens te vinden is of meedoen met de Rainy 75?
@
MatthijsBoog Is vaak wel thuis in de 75% dacht ik, of @
superbok ?
[
Voor 50% gewijzigd door
sapphire op 06-02-2024 22:25
]