sapphire schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:42:
@
Brieto Dit is niet de eerste keer dat @
djunicron hier iets over typt en ik ben nou ook wel benieuwd naar namen want volgens mij kan hier toch gewoon over gesproken worden?
Ik zou denken aan eea achter Wuque studio? Als je ziet met welk tempo die met producten komen waar ook geen enkele design lijn/language achter lijkt te zitten zou het me niet verbazen.
Aan de ene kant komen ze met een super clean bord als de Ginko65 en dan de Keyno Y8 met dat foeilelijke gewicht (imho) en iets als de Freya wat een soort Ikki68 is met een veel te grote kitcherige klok-knop en een optionele slider.
Zou kunnen dat Qwertykeys daar ook mee bedoeld word maar daar zit iig nog een design language achter vind ik en een soort lijn al gaat dat ook in een akelig tempo.
Dat je daar als kleine designer niet tegenop kan snap ik wel, innovatie misschien wel maar volume en prijs absoluut niet.
Tja, veel mensen, behalve een Saevus (na aangevallen te worden) houden er niet zo van om met modder te gooien op deze manier in het publiek. In diverse "oude jongens krentenbrood" Discords is het uitgebreid besproken.
Wuque is er ééntje, maar zeker niet de meest kwalijke. Owl Labs, QwertyKeys en Telemetrix is de "aanstichter" (enkelvoud, het is één bestuur). Allemaal begonnen na de initiële successen van Owl. Er is het nodige uit de inner cirlce gelekt toen, waar de mensen achter het roer geen doekjes wonden om de intenties.
Ergens is het mooi dat er nu budget opties zijn, en veel van de designers die ermee gestopt zijn, zijn bij de nieuwe aanwas helemaal niet bekend. En misschien is het ook prima dat een aantal high-end merken ermee stoppen na 6 goede jaren.
Maar goed, de successen van Owl Labs waren vooral voor hen commerciële successen. Hun eerste 8 (!!!) GB's hadden immers problemen. Website plat, sales processor kon het niet aan, WKL / WK leveringen omgedraaid en weet ik veel wat allemaal meer. (Heb nog wel een lijstje ergens)
Daarnaast, net als bij Wuque, worden alle problemen gewoon onder het kleed geveegd. (Het is echt bijzonder makkelijk om een ban op te lopen op hun Discords, klant of niet)
Welke makers ermee stoppen delen is ook niet zo leuk. Een aantal gebruikte al een tijd dezelfde manu, maar daar ging hun account manager weg en ging de prijs opeens 25% extra omhoog. Of probeerde ze dat te doen halverwege een productie run. Maar goed "oneerlijke" concurrentie is slechts één factor.
Hoe dan ook, zowel voor andere Chinese als Amerikaanse en Europese ontwerpers die afhankelijk waren van Chinese manu's of eigen middelen was het opeens wel heel onaantrekkelijk geworden.
Ergens is het natuurlijk knap hoe er een partij is gekomen die het professioneel genoeg kan aanpakken en voor €75.000 in stock produceert. Maar het drukt 4 designers die persoonlijk ken en nog tenminste 2 anderen uit de markt.
Het PCB design, layouts, geluidsprofiel, foam gebruik etc van deze merken is erg op de Chinese "meta" gericht. Wat de markt op het moment daar vraagt. Er waren voorheen behoorlijke regionale verschillen tussen US/EU, Korea, China en anderen. Nu wordt vooral één style met de paplepel ingegoten.
TL;DR? Opa wordt oud, niet luisteren naar het geklaag.