* sapphire ziet het al helemaal voor zich bij @superbok thuis; * MTV-Cribs setting*....T.net-keebs. And this is the master keeb-room, this is where the magic happens
Vandaag m’n laatste GB keycap set mogen ontvangen: GMK cyl Mictlán. Lekker vrolijk met alle kleurtjes en het thema Día de Muertos.
:strip_exif()/f/image/fvjDAFFZWsiZUTrEmEtG8jbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog alleen GBs open staan voor borden. Vandaag een update van Chapter 1 gekregen waarbij mkeu verwacht te kunnen leveren in november. Klinkt positief nu het eindelijk echt onderweg is met de vrachtwagen naar hun warenhuis. Nu hopen dat alles goed is, want andere vendors hebben iso pcb’s gekregen, terwijl dat niet eens een optie was met kopen.
:strip_exif()/f/image/fvjDAFFZWsiZUTrEmEtG8jbW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog alleen GBs open staan voor borden. Vandaag een update van Chapter 1 gekregen waarbij mkeu verwacht te kunnen leveren in november. Klinkt positief nu het eindelijk echt onderweg is met de vrachtwagen naar hun warenhuis. Nu hopen dat alles goed is, want andere vendors hebben iso pcb’s gekregen, terwijl dat niet eens een optie was met kopen.
Aah deze vind ik heel erg cool. Zelf ook overwogen maar mijn daily driver is navy… was bang dat het niet zo mooi zou combineren. Blijft wel een hele gave set.superbok schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:13:
Vandaag m’n laatste GB keycap set mogen ontvangen: GMK cyl Mictlán. Lekker vrolijk met alle kleurtjes en het thema Día de Muertos.
[Afbeelding]
Ik had toevallig die Greys ook op mijn lijstje staan, maar navraag op de Budgetkeebs Discord leerde dat de Yellow Jades beter in elkaar zaten en minder wobble hadden. Die heb ik dan maar gehaald, en ze bevallen me dikke prima. Ik heb op dit bord in eerste instantie Kang Whites gehad, maar nu toch weer terug in het tactile camp — maar dan wel stille.ParaNoja schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:19:
@MatthijsBoog Heb je ook de outemu silent greys geprobeerd, en zo ja, hoe vond je die in vergelijk tot bijv. de u4?
Sowieso vind ik ze een stuk beter dan de Lemons van Outemu; die zijn wel iets lichter (dus als lichtheid echt een dingetje voor je is, zijn die misschien geschikter), maar de bump vind ik... een beetje apart. Een soort dubbele bump, zo voelt het. Stukje pretravel, bumpje, dalletje, nog een soort nabumpje.
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
@MindBender als je iets kleins, eenvoudig mee te nemen, en draadloos zoekt is iets als een Nuphy air 75 (of 92) een interessante optie. Komt met backlighting, en keuze uit verschillende schakelaars, o.a. Brown. Voor veeltypers is een ergonomische versie zoals de keychron k15 pro een interessant alternatief: klein, draadloos, verlicht, programeerbaar, eenvoudig wisselen tussen verschillende devices. Heb beide, tevreden over beide.
Dan zou ik puur persoonlijk wel de Air75 V2 nemem (uit? / aangekondigd/pre-orderable?). Die heeft ook QMK/VIA support. Waar de originele alleen via een app van Nuphy aan te passen is (en die werkt alleen op Windows? Of ook Mac? Maar niet op Linux). Of er ook een Air92 v2 is of komt weet ik niet.ako schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:44:
@MindBender als je iets kleins, eenvoudig mee te nemen, en draadloos zoekt is iets als een Nuphy air 75 (of 92) een interessante optie. Komt met backlighting, en keuze uit verschillende schakelaars, o.a. Brown. Voor veeltypers is een ergonomische versie zoals de keychron k15 pro een interessant alternatief: klein, draadloos, verlicht, programeerbaar, eenvoudig wisselen tussen verschillende devices. Heb beide, tevreden over beide.
Ik vind het lastig om erachter te komen hoe 'zwaar' een lineaire switch is voordat je hem koopt. Er worden veel verschillende termen gehanteerd zoals 'operating force', 'actuation force' en 'work force'. Dat maakt het vind ik lastig om 2 switches bijvoorbeeld goed te vergelijken. Soms staat er ook vrijwel niks bij. Kan iemand hier wat inzicht bieden? Bij deze switch bijvoorbeeld hebben ze het over 'push through force' en 'ultimate force'.
[ Voor 20% gewijzigd door Nerrion op 13-10-2023 10:52 ]
Akko zet altijd heel mooi een force curve erbij. Ik kijk daar altijd naar. Dat is het meest nauwkeurige, want die andere krachten zijn erg onhandig inderdaad. Bij andere merken Google ik altijd even "<naam> force curve" in de hoop dat ik er eentje kan vinden bij afbeeldingen.
Push through == bottom out == Peak (100% ingedrukt)
Ultimate == Operating == Actuation (druk nodig voor hij registreert als keypress)
Ultimate == Operating == Actuation (druk nodig voor hij registreert als keypress)
Kijk ik eroverheen? Ik zie bij deze switch geen curve.MatthijsBoog schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:16:
Akko zet altijd heel mooi een force curve erbij. Ik kijk daar altijd naar. Dat is het meest nauwkeurige, want die andere krachten zijn erg onhandig inderdaad. Bij andere merken Google ik altijd even "<naam> force curve" in de hoop dat ik er eentje kan vinden bij afbeeldingen.
En dan zorgt de lengte van de spring en het aantal stages ook nog voor een compleet ander gevoel. Een single stage 14mm spring van 58 gram voelt compleet anders aan dan een triple stage 22mm spring van 58, terwijl beide dus een bottom out hebben van 58 gram. Een force curve is inderdaad handig om vergelijkingen mee te maken. Helaas is dat niet van alles te vinden, maar op een gegeven moment heb je de meeste dingen wel door qua term.
Gek genoeg niet, maar volgens mij is het de laatste foto van deze paginaNerrion schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Kijk ik eroverheen? Ik zie bij deze switch geen curve.
Ik heb filmpjes op de outemu silent greys... vanwege de wobble...dnzm schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:40:
[...]
Ik had toevallig die Greys ook op mijn lijstje staan, maar navraag op de Budgetkeebs Discord leerde dat de Yellow Jades beter in elkaar zaten en minder wobble hadden. Die heb ik dan maar gehaald, en ze bevallen me dikke prima. Ik heb op dit bord in eerste instantie Kang Whites gehad, maar nu toch weer terug in het tactile camp — maar dan wel stille.
Sowieso vind ik ze een stuk beter dan de Lemons van Outemu; die zijn wel iets lichter (dus als lichtheid echt een dingetje voor je is, zijn die misschien geschikter), maar de bump vind ik... een beetje apart. Een soort dubbele bump, zo voelt het. Stukje pretravel, bumpje, dalletje, nog een soort nabumpje.

Verschil met bijv. Panda's is wel erg groot...
Yellow Jades nog nooit geprobeerd, gaan op het lijstje.
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
Oh, sowieso, die Grays zijn de oudere modellen, ja, dat verklaart dan die wobble misschien ook wel. Ik zat even met Silent Toms in mijn hoofd (die diezelfde dust-proof stem hebben als de Panda's, in ieder geval qua vorm) en van een iets nieuwere mold / ontwerp zijn dan de Grays.
Dáárover was toen de mening:
Tot zover dit exact-wetenschappelijke stukje.
Dáárover was toen de mening:
Dat was voor mij de doorslag om voor de Jades te gaan. Ik heb er verder niks mee gedaan behalve in het bord prikken. Toevallig heb ik daar ook twee Panda's op zitten, en de Jades voelen steviger dan de Panda's. Nou moet ik wel zeggen, dat ik die open heb gehad voor een vetje, dus dat kan een rol spelen. Kang Whites heb ik er ook nog op (ook open gehad) en die zitten er tussenin, neigend naar de Panda. Ik zou niet durven zeggen hoeveel daarvan fabriek is en hoeveel mijn knutselarij. Laatste puntje nog: de Jades hebben niet meer de "wing latch"-verbinding tussen bovenste en onderste helft, maar de clipjes zoals ik die ook op Gaterons zie.The silent jades are basically the TOM but version 3. TOM < Cream Yellow < Jade Yellow
100% if you're going to use them stock, you want the Jades, the Toms have a lot of extra bottom out and top out sound. If you want to spend a bunch of time lubing, I couldn't really tell you which is best, but the stock experience is very clear. The RGB is just beautiful on the Jades milky housing, so theres that as a bonus.
Tot zover dit exact-wetenschappelijke stukje.
Ik heb toevallig ook net m'n yellow jades binnen gehad. Even een paar uitgewisseld in m'n WK870 met Durock Anubis en de volgende dingen vallen me op:
- Ik ben nog steeds geen fan van het gevoel van silents
- De tactile bump is wat subtieler dan die van de Anubis, wat mij betreft een minpunt (maar dat is smaak)
- De stem wobble is meer dan bij de Anubis, wat ik opvallend vind voor een box switch. Zit natuurlijk ook een behoorlijk prijsverschil tussen die twee switches, maar dan nog.
Op zich leuke switches, maar of ik ze in m'n Split65 ga zetten weet ik nog niet, heb ook nog een partij Ceruleans liggen, wellicht dat ik die kies.
Wel leuk trouwens dat de verkoper nog twee samples had meegestuurd; een Silent Peach (lineair) en een Maple Leaf (tactile). Vooral die Maple Leaf vind ik wel interessant moet ik zeggen, gezien ik een tactile verslaving heb.
- Ik ben nog steeds geen fan van het gevoel van silents
- De tactile bump is wat subtieler dan die van de Anubis, wat mij betreft een minpunt (maar dat is smaak)
- De stem wobble is meer dan bij de Anubis, wat ik opvallend vind voor een box switch. Zit natuurlijk ook een behoorlijk prijsverschil tussen die twee switches, maar dan nog.
Op zich leuke switches, maar of ik ze in m'n Split65 ga zetten weet ik nog niet, heb ook nog een partij Ceruleans liggen, wellicht dat ik die kies.
Wel leuk trouwens dat de verkoper nog twee samples had meegestuurd; een Silent Peach (lineair) en een Maple Leaf (tactile). Vooral die Maple Leaf vind ik wel interessant moet ik zeggen, gezien ik een tactile verslaving heb.
Ben er persoonlijk niet zo fan van. Er is een klein beetje travel voordat je de bump hebt, vervolgens ga je daar door heen en voelt het een beetje mushy door de dempers. Het voelt een beetje als een brown variant. Wel een stuk smoother. Maar alsnog niet echt mijn voorkeur, heb dan liever een panda achtige bump en andere soort silent mechanisme. Zoals de Geon Silent Tactile Yellow.Beun schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:52:
Aan de switch verzamelaars:
Hebben jullie ervaring met de WS Silent Tactile?
Die laatste is zeker vrij lastig te verkrijgen?superbok schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
Ben er persoonlijk niet zo fan van. Er is een klein beetje travel voordat je de bump hebt, vervolgens ga je daar door heen en voelt het een beetje mushy door de dempers. Het voelt een beetje als een brown variant. Wel een stuk smoother. Maar alsnog niet echt mijn voorkeur, heb dan liever een panda achtige bump en andere soort silent mechanisme. Zoals de Geon Silent Tactile Yellow.
Geen idee, in Europa hebben/ hadden Eloquentclicks, Candykeys en Deltakeys voorraad.Beun schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:33:
[...]
Die laatste is zeker vrij lastig te verkrijgen?
Candykeys heeft er nog twee stuks (lekker zinvol) op voorraad. Hiersuperbok schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Geen idee, in Europa hebben/ hadden Eloquentclicks, Candykeys en Deltakeys voorraad.
Delta Key heeft ze nog wel hier
Ik moet echt werken aan mijn Google skillssuperbok schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Geen idee, in Europa hebben/ hadden Eloquentclicks, Candykeys en Deltakeys voorraad.
Ik zie trouwens dat ze ook de Boba U4 Silents verkopen maar die zijn hand lubed en voorzien van films. Zou dit meerwaarde hebben? Ik stond net op het punt om ze via Keygem te bestellen en daar lees ik er niets over. Heb de stock Boba U4 silent geprobeerd en die beviel mij al super.
Edit:
Waarom heb ik die sites geopend die je door hebt gegeven?
[ Voor 13% gewijzigd door Beun op 15-10-2023 16:57 ]
Dit probleem had ik ook, toen ik even de linkjes voor de switches opzocht zat ik gelijk al weer dingen in m'n winkelmandje te klikkenBeun schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:48:
[...]
Waarom heb ik die sites geopend die je door hebt gegeven?Hier wordt een mens heel hebberig van haha. Ik denk dat er binnenkort een derde plankje bij komt.
Kon me gelukkig nog net inhouden
Ik heb me ook ingehouden. Zojuist bij Keygem de Boba U4s besteld. Op het verlanglijstje staan nog:danoontjeh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:11:
[...]
Dit probleem had ik ook, toen ik even de linkjes voor de switches opzocht zat ik gelijk al weer dingen in m'n winkelmandje te klikken![]()
Kon me gelukkig nog net inhouden
- WS Silent Tactile
- Outemu (welke weet ik nog niet maar ook weer een silent tactile)
- Haimu x Geon HG Yellow Silent Tactile
Voor mijn GMK heb ik destijds stille lineare switch van Outemu besteld. Die komen als het goed is aankomende week binnen. Maar nu ben ik helemaal ‘Team Tactile’ dus ik verwacht dat ik ze misschien niet eens ga gebruiken.
Edit 20:30 uur:
Ik heb al gefaald. De Haimu x Geon voor mijn GMK67 aangeschaft.
[ Voor 9% gewijzigd door Beun op 15-10-2023 20:30 ]
Die Geon Yellow Silent Tactiles zijn inderdaad erg lekkere switches. Niet mijn ding maar wel opvallend fijn, daar moet ik @superbok gelijk in geven.
Kleine waarschuwing mocht je bij CK willen bestellen, het is daar nogal hit of miss of je bestelling goed gaat.
Dus wil je zeker zijn dat je je bestelling dit jaar nog krijgt dan zou ik dat in gedachte houden.
Kleine waarschuwing mocht je bij CK willen bestellen, het is daar nogal hit of miss of je bestelling goed gaat.

Dus wil je zeker zijn dat je je bestelling dit jaar nog krijgt dan zou ik dat in gedachte houden.
Ik heb al meerdere ‘slechte verhalen’ over deze shop gelezen. Blijkt echt iets van de laatste tijd te zijn? Ik ga er dus ook niet bestellen. Nu nog op zoek naar een leuke keycapset i.p.v. die abnormaal hoge dingen van de Q1 Pro. Wellicht even wachten op Black Friday.sapphire schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:41:
Die Geon Yellow Silent Tactiles zijn inderdaad erg lekkere switches. Niet mijn ding maar wel opvallend fijn, daar moet ik @superbok gelijk in geven.
OSA? Die vond ik stiekem we lekker typen en zijn toch niet zó hoogBeun schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Ik heb al meerdere ‘slechte verhalen’ over deze shop gelezen. Blijkt echt iets van de laatste tijd te zijn? Ik ga er dus ook niet bestellen. Nu nog op zoek naar een leuke keycapset i.p.v. die abnormaal hoge dingen van de Q1 Pro. Wellicht even wachten op Black Friday.
Zoals ik ze het is een beetje hit of miss, voor zover ik weet al langer. Zelf staat de score momenteel 50/50.
Twee dramatische bestellingen en 2 die gewoon goed geleverd zijn
Klopt, er zitten OSA caps op. Voor de GMK67 krijg ik Cherry profiel keycaps. Eens zien hoe die bevallen en wellicht dat ik t.z.t. ook iets voor de Q1 Pro koop. De keycaps van Ghost Judges zien er wel leuk uit. Wil ook niet belachelijk veel aan keycaps uitgeven. Of er is misschien weer een sale zoals laatst met die GMK sets.sapphire schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:22:
[...]
OSA? Die vond ik stiekem we lekker typen en zijn toch niet zó hoog
Zoals ik ze het is een beetje hit of miss, voor zover ik weet al langer. Zelf staat de score momenteel 50/50.
Twee dramatische nestelingen en 2 die gewoon goed geleverd zijn
Gister met de QK80 die ik vorige week ontvangen had mijn eerste mech keyboard in elkaar gezet. Was een interessante ervaring, maar weet niet perse of ik het bouwen nog vaker zou willen doen. Maar was wel gevoel van mooie beloning toen alles in elkaar zat en werkte.
Heb wel gemerkt dat luben niks voor mij is want net iets te priegelig, alles gedaan met 205g0. Duurde doordat het de eerste keer was ook 1,5 uur voor 5 stabs
. Ze zijn ook niet allemaal even gelijkwaardig, merk verschil in hardheid van geluid van de kleinere stabs maar gelukkig geen getik bij die. Bij de spacebar is het links wel goed gegaan en rechts zit wel een beetje pingy, wanneer ik steeds meer voorbij het middenpunt druk ga je het meer horen. Gelukkig valt het mee dus ga het voorlopig zo laten, maar wie weet benader ooit ik eens iemand hier met de vraag of ze ter betaling het goed willen doen.
Verder vond ik het ook niet een heel chill gevoel dat je zelf gaatjes door de PE laag moest drukken, had soms het gevoel dat het te veel kracht vroeg dus die slots maar 2x gedaan met wat minder kracht. Jammer dat ze de gaatjes voor de contactjes niet ook even hadden kunnen maken. Ik had wel geluk met de switches alleen per 10 werden verkocht waardoor ik er 3 over had en precies die 3 waren al voordat ik ze had kunnen gebruiken DOA. Bij 2 waren de pinnetjes zo verbogen dat ik ze niet terug kon buigen en bij de laatste was contact korter geworden omdat het deel binnen in de switch verschoven was en dus schuin stond.
1 minpuntje, maar dat ligt minder aan het bord en meer aan de software is dat je in VIAL (gok dat het in VIA hetzelfde is) alleen de lightbar bij Lightning kan aanpassen en niet de per key rgb. Had die namelijk wel als een backlight en niet rgb kleuren patroon willen gebruiken en om mee aan te kunnen geven naar welke Layer ik switch met het DF() command, zodat ik duidelijk kon zien of ik op windows of mac layer zat
Al met al wel blij met het resultaat, al heb ik nog wel een beginnersvraag. Ik denk dat ik bij het oppakken van 1 van de stabs en die op de linker shift schroeven er wat lube op mijn vinger was gekomen, want zag aan de rand van de PCB de vorm van een vinger afdruk staan. Heb het voor zover ik het kreeg weg gehaald, maar kan het kwijt als er nog wat lube op het PCB zit?
Heb wel gemerkt dat luben niks voor mij is want net iets te priegelig, alles gedaan met 205g0. Duurde doordat het de eerste keer was ook 1,5 uur voor 5 stabs

Verder vond ik het ook niet een heel chill gevoel dat je zelf gaatjes door de PE laag moest drukken, had soms het gevoel dat het te veel kracht vroeg dus die slots maar 2x gedaan met wat minder kracht. Jammer dat ze de gaatjes voor de contactjes niet ook even hadden kunnen maken. Ik had wel geluk met de switches alleen per 10 werden verkocht waardoor ik er 3 over had en precies die 3 waren al voordat ik ze had kunnen gebruiken DOA. Bij 2 waren de pinnetjes zo verbogen dat ik ze niet terug kon buigen en bij de laatste was contact korter geworden omdat het deel binnen in de switch verschoven was en dus schuin stond.
1 minpuntje, maar dat ligt minder aan het bord en meer aan de software is dat je in VIAL (gok dat het in VIA hetzelfde is) alleen de lightbar bij Lightning kan aanpassen en niet de per key rgb. Had die namelijk wel als een backlight en niet rgb kleuren patroon willen gebruiken en om mee aan te kunnen geven naar welke Layer ik switch met het DF() command, zodat ik duidelijk kon zien of ik op windows of mac layer zat
Al met al wel blij met het resultaat, al heb ik nog wel een beginnersvraag. Ik denk dat ik bij het oppakken van 1 van de stabs en die op de linker shift schroeven er wat lube op mijn vinger was gekomen, want zag aan de rand van de PCB de vorm van een vinger afdruk staan. Heb het voor zover ik het kreeg weg gehaald, maar kan het kwijt als er nog wat lube op het PCB zit?
Een beetje 205g0 maakt niets uit. Het reageert niet en geleidt geen stroom, dus niks aan de hand.
VIA heeft inderdaad ook de beperking dat je alleen het effect aan kunt passen. Maar goed, vrijwel elk via bord staat ook in de qmk repo, dus dan is het mogelijk om de qmk firmware aan te passen, om VIA te hebben met de layer kleuren erin geprogrammeerd.
Bij je stabs zou het ook kunnen dat de wires net niet helemaal recht waren en je daarom ping hebt, tenzij je dat van tevoren gecontroleerd hebt. Dat is dan ook gelijk de reden dat de Owlstabs van QK niet door iedereen geliefd zijn (geen persoonlijke ervaring). Hun Liquidmetal(tm) wires behouden hun vorm extreem goed en kunnen vrijwel niet veranderd worden. Wat dus een probleem is, als ze niet recht geleverd worden.
VIA heeft inderdaad ook de beperking dat je alleen het effect aan kunt passen. Maar goed, vrijwel elk via bord staat ook in de qmk repo, dus dan is het mogelijk om de qmk firmware aan te passen, om VIA te hebben met de layer kleuren erin geprogrammeerd.
Bij je stabs zou het ook kunnen dat de wires net niet helemaal recht waren en je daarom ping hebt, tenzij je dat van tevoren gecontroleerd hebt. Dat is dan ook gelijk de reden dat de Owlstabs van QK niet door iedereen geliefd zijn (geen persoonlijke ervaring). Hun Liquidmetal(tm) wires behouden hun vorm extreem goed en kunnen vrijwel niet veranderd worden. Wat dus een probleem is, als ze niet recht geleverd worden.
Dat is fijn om te horen, hoef ik mij daar geen zorgen over te makenMatthijsBoog schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:43:
Een beetje 205g0 maakt niets uit. Het reageert niet en geleidt geen stroom, dus niks aan de hand.
Wie weet ooit nog eens dus, voor nu is mij dat even iets te veel werk om maar zo'n kleine verandering voor elkaar te krijgen.VIA heeft inderdaad ook de beperking dat je alleen het effect aan kunt passen. Maar goed, vrijwel elk via bord staat ook in de qmk repo, dus dan is het mogelijk om de qmk firmware aan te passen, om VIA te hebben met de layer kleuren erin geprogrammeerd.
Ja had dat wel gecontroleerd en voor zover ik kon merken was dat niet het geval. Had zowel die video van Tahea Types als Alexotos over stabs luben van te voren uitgebreid bekeken. Misschien is het ook niet echt perse tikken, maar klinkt beetje als wat je hoort bij zo'n standaard HP/Dell toetsenbord wat je bij bestelling krijgt. Spatie doe ik toch vooral met linker hand dus ga er hopelijk niet veel van merken.Bij je stabs zou het ook kunnen dat de wires net niet helemaal recht waren en je daarom ping hebt, tenzij je dat van tevoren gecontroleerd hebt. Dat is dan ook gelijk de reden dat de Owlstabs van QK niet door iedereen geliefd zijn (geen persoonlijke ervaring). Hun Liquidmetal(tm) wires behouden hun vorm extreem goed en kunnen vrijwel niet veranderd worden. Wat dus een probleem is, als ze niet recht geleverd worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Pompi op 16-10-2023 15:49 ]
Goed bezig! Oefening baart kunst. Denk dat de meeste de eerste keer wat aan het priegelen zijn, maar inmiddels na vele borden kan ik de stabs in 15 min doen. En 6 min voor een 60%Pompi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:36:
Gister met de QK80 die ik vorige week ontvangen had mijn eerste mech keyboard in elkaar gezet. Was een interessante ervaring, maar weet niet perse of ik het bouwen nog vaker zou willen doen. Maar was wel gevoel van mooie beloning toen alles in elkaar zat en werkte.
Heb wel gemerkt dat luben niks voor mij is want net iets te priegelig, alles gedaan met 205g0. Duurde doordat het de eerste keer was ook 1,5 uur voor 5 stabs. Ze zijn ook niet allemaal even gelijkwaardig, merk verschil in hardheid van geluid van de kleinere stabs maar gelukkig geen getik bij die. Bij de spacebar is het links wel goed gegaan en rechts zit wel een beetje pingy, wanneer ik steeds meer voorbij het middenpunt druk ga je het meer horen. Gelukkig valt het mee dus ga het voorlopig zo laten, maar wie weet benader ooit ik eens iemand hier met de vraag of ze ter betaling het goed willen doen.
Heb zelf pas een stab tester gekocht. Hiermee kan je de stabs alvast behandelen en testen, voordat je het hele bord in elkaar moet zetten. Het aanpassen en opnieuw tunen gaat dan wat sneller, omdat je niet alle switches hoeft te verwijderen. Overigens denk ik dat je “dode” switches nog prima te verbuigen zijn met wat gereedschap. Moet wel echt enorm vaak gekrukt en platgedrukt zijn, voordat het niet te fixen is.
Verder denk ik dat gaten in het velletje PE foam juist niet vanuit de fabriek moet gebeuren. Kans op scheuren wordt hierdoor groter, juist omdat er al zoveel gaten in zitten. Maar mijn ervaring is beperkt met PE foam, dus misschien verkeerd ingeschat.
Tijd voor wat foto’s als je helemaal tevreden bent
Vandaag is mijn GMK67 binnengekomen en ik gebruik het momenteel met de Outemu Silent Peach. Deze week komen als het goed is andere switches binnen en dan kan ik ze wisselen 
Het valt mij wel op dat de spatiebalk 'scratchy' is. Kan ik dit oplossen door de stabs aan te pakken? Of zijn er mensen met ervaring met dit bord en is het beter om een ander setje stabs te kopen? De spatiebalk maakt een soort schavend/zuigend geluid zodra die bijna beneden is en ook weer hetzelfde stuk zodra deze naar boven gaat.
Het valt mij wel op dat de spatiebalk 'scratchy' is. Kan ik dit oplossen door de stabs aan te pakken? Of zijn er mensen met ervaring met dit bord en is het beter om een ander setje stabs te kopen? De spatiebalk maakt een soort schavend/zuigend geluid zodra die bijna beneden is en ook weer hetzelfde stuk zodra deze naar boven gaat.
Ja snap wel dat als je meerdere borden hebt zo'n tester erg handig kan zijn. Voor mij een beetje overkill haha. En inderdaad die ene die verschoven is kan waarschijnlijk gemaakt worden als je switch opener hebt en die heb ik niet want niet verwacht die nodig te hebben.superbok schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:03:
[...]
Goed bezig! Oefening baart kunst. Denk dat de meeste de eerste keer wat aan het priegelen zijn, maar inmiddels na vele borden kan ik de stabs in 15 min doen. En 6 min voor een 60%![]()
Heb zelf pas een stab tester gekocht. Hiermee kan je de stabs alvast behandelen en testen, voordat je het hele bord in elkaar moet zetten. Het aanpassen en opnieuw tunen gaat dan wat sneller, omdat je niet alle switches hoeft te verwijderen. Overigens denk ik dat je “dode” switches nog prima te verbuigen zijn met wat gereedschap. Moet wel echt enorm vaak gekrukt en platgedrukt zijn, voordat het niet te fixen is.
Verder denk ik dat gaten in het velletje PE foam juist niet vanuit de fabriek moet gebeuren. Kans op scheuren wordt hierdoor groter, juist omdat er al zoveel gaten in zitten. Maar mijn ervaring is beperkt met PE foam, dus misschien verkeerd ingeschat.
Tijd voor wat foto’s als je helemaal tevreden bent
Maar voor deze heb ik minder hoop, had het al met een pincet geprobeerd maar is echt te klein om te lukken.
/f/image/TJkT7S2tAHSRAcWZxMCwLG4S.png?f=fotoalbum_large)
Misschien werkt hij zo ook nog, maar gok dat hij te kort is. De tip is echt helemaal dubbel gevouwen.
De stabs van de GMK67 zijn bijzonder goed nadat je ze gesmeerd hebt.Beun schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:19:
Het kan zijn dat je spatiebalk niet helemaal recht is o.i.d.
Probeer eens met een andere spatiebalk en kijk hoe dat gaat.
Je kunt ook een switch gebruiken met een wat sterkere veerkracht.
Ik gebruik het liefst een kleine platte schroevendraaier om een switch te openen, dat vind ik sneller en makkelijker gaan dan een switch opener. Met een pincet vind ik het geen doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Groesjenka op 16-10-2023 19:07 ]
Voor de andere mensen die een Alice willen hebben
https://www.keychron.com/...ustom-mechanical-keyboard
Zie dat deze er ook aan komt/al te bestellen is. Mij nu nog te duur maar stiekem mis ik de numpad nog steeds...
Zie dat deze er ook aan komt/al te bestellen is. Mij nu nog te duur maar stiekem mis ik de numpad nog steeds...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Om de pin weer recht te buigen hoef je helemaal niet de switch te openen....Groesjenka schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:06:
Ik gebruik het liefst een kleine platte schroevendraaier om een switch te openen, dat vind ik sneller en makkelijker gaan dan een switch opener. Met een pincet vind ik het geen doen.
(enkel voor luben of veertjes wissellen, en doe het dan vooral met een goede switch opener, met een schroevendraaier kun je zeer makkelijk de switches beschadigen)
Zoals al gezegd, mespunt ertussen en voorzichtig terug buigen. (evt met vergroot glas)
Is echt wel e doen! Ik heb er al ettelijke weer gefixed met pincet en mes...
Ik heb al een andere switch en spatiebalk geprobeerd maar het blijft. De spatiebalk komt wel uit dezelfde set. Ik zou puur ter test die van de Keychron nog kunnen proberen. Misschien toch maar een potje lube en een kwastje aanschaffen.Groesjenka schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
De stabs van de GMK67 zijn bijzonder goed nadat je ze gesmeerd hebt.
Het kan zijn dat je spatiebalk niet helemaal recht is o.i.d.
Probeer eens met een andere spatiebalk en kijk hoe dat gaat.
Je kunt ook een switch gebruiken met een wat sterkere veerkracht.
Monday; Memeday
De Game controller van een Switch-Connoisseur...
(ik zal deze keer geen namen noemen
)
De Game controller van een Switch-Connoisseur...
:strip_exif()/f/image/C1yXogMiGnAqei4ZBi8Idf1H.jpg?f=fotoalbum_large)
(ik zal deze keer geen namen noemen
[ Voor 9% gewijzigd door ParaNoja op 16-10-2023 19:44 . Reden: Was t bijna vegeten! ]
Oh niet gelubed, dat moet je zeker doen. Dat gaat makkelijk want het zijn clip in stabs dus je hoeft je hele board er niet voor open te halen. Keycap eruit is voldoende.Beun schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:31:
[...]
Ik heb al een andere switch en spatiebalk geprobeerd maar het blijft. De spatiebalk komt wel uit dezelfde set. Ik zou puur ter test die van de Keychron nog kunnen proberen. Misschien toch maar een potje lube en een kwastje aanschaffen.
Het metalen hoekje kan je met Super lube (dielectric grease) insmeren. Dat kan je bij de Gamma krijgen of Bol.com , voor de binnenkant van de plastic stabs gebruik ik Krytox 205g0 .
ParaNoja schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:35:
@Beun zeker doen, anders ga ik zeggen dat je je naam niet waardig bent![]()
Krijg je zeker geen spijt van!
Je zou ook een mede tweaker kunnen charteren....Is ook nog gezelliger en leerzamer!
@ParaNoja Met de spatiebalk van de Keychron is het iets beter.Groesjenka schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
Oh niet gelubed, dat moet je zeker doen. Dat gaat makkelijk want het zijn clip in stabs dus je hoeft je hele board er niet voor open te halen. Keycap eruit is voldoende.
Het metalen hoekje kan je met Super lube (dielectric grease) insmeren. Dat kan je bij de Gamma krijgen of Bol.com , voor de binnenkant van de plastic stabs gebruik ik Krytox 205g0 .
@Groesjenka Die spullen moet ik eens aanschaffen. Weet je zeker dat de Super Lube bij de Gamma te krijgen is? Ik zie het alleen voor woekerprijzen (rond de €30,- op Amazon). Er zit wel standaard lube op de stabs. Heb ze wel even uit elkaar gehaald om te checken of de stabs helemaal recht zijn. Dat was het geval dus dat viel mij heel erg mee. Ik zag op YT ook iemand die vaseline gebruikt voor de stabs. Is dat geen optie?
Ik zie 17,40 op Bol.Beun schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:50:
[...]
Weet je zeker dat de Super Lube bij de Gamma te krijgen is? Ik zie het alleen voor woekerprijzen (rond de €30,- op Amazon).
Ik meen dat vaseline niet zo geweldig is voor sommige soorten plastic. Je hebt wel siliconenpasta van Griffon (en die haal je sowieso voor een paar euro de tube bij Gamma, ja).Ik zag op YT ook iemand die vaseline gebruikt voor de stabs. Is dat geen optie?
€ 17,40 vind ik ook best veel om vier stabs te luben 🙈 Zou die van Griffon wel kunnen?dnzm schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Ik zie 17,40 op Bol.
[...]
Ik meen dat vaseline niet zo geweldig is voor sommige soorten plastic. Je hebt wel siliconenpasta van Griffon (en die haal je sowieso voor een paar euro de tube bij Gamma, ja).
Denk eerder dat mensen dat voor de memes gebruiken vaseline. Kan me niet voorstellen dat mensen dat serieus langdurig gebruiken en ook aanraden. Vaseline is daar veel te dik en plakkerig voor. Siliconenvet zoals gezegd werkt best prima en te halen bij de lokale bouwboer.Beun schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:50:
[...]
[...]
@ParaNoja Met de spatiebalk van de Keychron is het iets beter.
@Groesjenka Die spullen moet ik eens aanschaffen. Weet je zeker dat de Super Lube bij de Gamma te krijgen is? Ik zie het alleen voor woekerprijzen (rond de €30,- op Amazon). Er zit wel standaard lube op de stabs. Heb ze wel even uit elkaar gehaald om te checken of de stabs helemaal recht zijn. Dat was het geval dus dat viel mij heel erg mee. Ik zag op YT ook iemand die vaseline gebruikt voor de stabs. Is dat geen optie?
Verdomd ik heb altijd Griffon gebruikt zie ik nu
Nou ja geen problemen mee gehad tot nu toe.
Nou ja geen problemen mee gehad tot nu toe.
Griffon siliconenvet is helemaal prima. Vaseline is iets minder verstandig. Kans dat het werkt, maar het kan ook als weekmaker werken voor bijvoorbeeld polypropyleen. Niet geheel optimaal dus.
Edit: superlube is evt te krijgen bij tinytronics.nl. 12g tube voor 6,50 ex verzendkosten. Of 85g voor 12 eu
Edit: superlube is evt te krijgen bij tinytronics.nl. 12g tube voor 6,50 ex verzendkosten. Of 85g voor 12 eu
[ Voor 22% gewijzigd door MatthijsBoog op 16-10-2023 22:28 ]
@superbok, @Groesjenka en @MatthijsBoog bedankt voor de adviezen. Morgen naar de bouwmarkt om Griffon te halen. Wellicht van de week ook andere keycaps, heb al een bericht naar deze verkoper op Ali gestuurd dat het niet al te best is. Zo is de spatie krom, print is niet bijster goed (soms zelfs vervaagd) en de caps zelf zijn vrij dun.
Ik had die al eens gezien. Als je de numpad mist, heeft 1 van de vaste bewoners van dit topic wel een losse, of in elk geval een voorbeeld daarvan.Touchdomex schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:13:
Voor de andere mensen die een Alice willen hebben![]()
ping 127.212.23.124
Die mis ik heel erg eigenlijk.pjottum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:48:
[...]
Ik had die al eens gezien. Als je de numpad mist, heeft 1 van de vaste bewoners van dit topic wel een losse, of in elk geval een voorbeeld daarvan.
Mocht iemand aanraders hebben voor numpads dan graag.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik miste in het begin ook mijn numpad, toen een goedkope bedrade met blauwe switches van ali besteld (Motospeed K23). Keycaps er op en even geprobeerd. Sindsdien staat ie op mijn Skadis board mooi te wezen 
3 jaar geleden op singles day (11-11) gekocht voor 13 euro. ik zie hem nu voor 20 euro.
3 jaar geleden op singles day (11-11) gekocht voor 13 euro. ik zie hem nu voor 20 euro.
Keychron biedt het zelfs aan zonder het Alice deel:Touchdomex schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Die mis ik heel erg eigenlijk.![]()
Mocht iemand aanraders hebben voor numpads dan graag.
https://www.keychron.com/...-q0-qmk-custom-number-pad
ping 127.212.23.124
Ja dat weet ik maar ik vind de prijs van "Regular price Sale price $89.00" best heftig en voor die prijs haal ik een heel toetsenbordpjottum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:52:
[...]
Keychron biedt het zelfs aan zonder het Alice deel:
https://www.keychron.com/...-q0-qmk-custom-number-pad
Ik heb 3 jaar geleden het onderstaande mechanishe toetsenbord (blue switches) van Aliexpress gekocht. Ik vond het erg goed typen met een vrij grote travel en een goede click, maar helaas begonnen sommige toetsen na verloop van tijd regelmatig te weigeren, zeker als ik het toetsenbord enige tijd niet had gebruikt. Een behandeling met IPA alcohol hielp wel, maar tijdelijk.
Ik wil nu graag een soortgelijk toetsenbord kopen, maar dan van een beter merk. Wat zouden jullie aanraden?
Ik gebruik het toetsenbord alleen op te typen op mijn thuiswerkplek, niet om te gamen.
Ik wil nu graag een soortgelijk toetsenbord kopen, maar dan van een beter merk. Wat zouden jullie aanraden?
Ik gebruik het toetsenbord alleen op te typen op mijn thuiswerkplek, niet om te gamen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2HqJMwS5cjrIeixiNtDhzjDU.webp?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door mno op 17-10-2023 10:13 ]
Gewoon rösti
@mno De Keychron C2-pro lijkt op jouw toetsenbord maar heeft meer mogelijkheden en wordt ondersteund door de prima QMK/Via software. Echter alleen witte toetsverlichting, geen rgb.
Het is een hotswap toetsenbord dus je kunt een niet goed werkende switch makkelijk wisselen.
https://www.alternate.nl/...senbord&utm_term=NTZKZAZM
Het is een hotswap toetsenbord dus je kunt een niet goed werkende switch makkelijk wisselen.
https://www.alternate.nl/...senbord&utm_term=NTZKZAZM
[ Voor 5% gewijzigd door Groesjenka op 17-10-2023 10:33 ]
Vul even het lijstje uit de startpost van het topic in, scheelt een hoop overbodige vragen of suggesties:mno schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:05:
Welke lay-out wil je?
Wil je met of zonder numpad?
Wil je backlight?
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Wat mag het kosten? - ook interessant, want een bordje van Ome Ali wat na 3 jaar stuk is, is meestal niet heul duur. Daarover gesproken: het is vermoedelijk het belangrijkste input apparaat wat je hebt, je gebruikt het elke dag en dan urenlang. Mag wel wat kosten, zou ik zeggen. (er zijn mensen die voor 2x30 minuten per dag >50k stukslaan op een auto. Ja echt!)danoontjeh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Vul even het lijstje uit de startpost van het topic in, scheelt een hoop overbodige vragen of suggesties:
Welke lay-out wil je?
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
ping 127.212.23.124
Exact de reden dat ik het vroeg, als het budget bijvoorbeeld 30 euro is heeft het uiteraard geen zin om van alles te gaan suggereren.pjottum schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:45:
[...]
Wat mag het kosten? - ook interessant, want een bordje van Ome Ali wat na 3 jaar stuk is, is meestal niet heul duur.
:strip_exif()/f/image/AfQXfq7RAlpUjb2SeNQMkZxT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb toch echt wel de mooiste numpad van allemaal, maar echt handig is het niet, want het is geen hotswap en er zit een verdomde mini-USB poort aan. Maar goed, dat heb ik ervoor over. Ik ga nog wel een andere maken uiteindelijk, maar die heb ik nog niet besteld. Die is mooi betaalbaar, met split-0 en niet te zwaar om mee te nemen.
Bedankt voor de suggestie, mijn post was inderdaad wat incompleetdanoontjeh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Vul even het lijstje uit de startpost van het topic in, scheelt een hoop overbodige vragen of suggesties:
Welke lay-out wil je?
Wil je backlight?
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Welke lay-out wil je? -> Zoals op mijn foto. Ik denk dat dit ANSI, Staggered is en natuurlijk QWERTY.
Wil je met of zonder numpad? -> Met numpad.
Wil je backlight? -> Nee, hoeft niet.
Welke MX Switch stijl prefereer je? -> Blue.
Wat je is je budget? -> Laten we zeggen €100 maar mag ook iets meer.
Wil je macro toetsen? -> Nee
Doel van het keyboard? -> Zakelijk.
Wat weet je al? -> Een Logitech G915 Lightspeed vind ik niet fijn tikken, te weinig travel.
Gewoon rösti
Zoals sommigen wel weten, ben ik een tijd geleden gestopt met het maken van kabels. (ik lees nog wel altijd mee hier
)
Ik heb tijdens het opruimen nog een 3tal kabels gevonden die ik weg wil geven.
https://photos.app.goo.gl/FU1XNQz69QdeEFBEA
Mocht je geinteresseerd zijn in één van de kabels, laat het me dan weten. Dan stuur ik de kabel voor de verzendkosten op. (4.10)
Daarnaast heb ik ook spullen over van de hobby, waaronder een aantal gekleurde aviator connectors en veel sleeving.
Mocht iemand hier interesse hebben, laat het me dan weten. Dan mag je het voor de kostprijs overnemen. Sleeving krijg je dan gratis, de connectors wil ik wel wat voor krijgen.
Heb het al via V&A geprobeerd maar daar had niemand op gereageerd (wellicht gemist) dus hopelijk nu een wat specifieker publiek
https://photos.app.goo.gl/PdwkUCd55vvDvgJy6
https://photos.app.goo.gl/QKUpScAzMztqUfGF8
Als dit niet mag @mods haal dan deze post maar weg
Mocht je geinteresseerd zijn in één van de kabels, laat het me dan weten. Dan stuur ik de kabel voor de verzendkosten op. (4.10)
Daarnaast heb ik ook spullen over van de hobby, waaronder een aantal gekleurde aviator connectors en veel sleeving.
Mocht iemand hier interesse hebben, laat het me dan weten. Dan mag je het voor de kostprijs overnemen. Sleeving krijg je dan gratis, de connectors wil ik wel wat voor krijgen.
Heb het al via V&A geprobeerd maar daar had niemand op gereageerd (wellicht gemist) dus hopelijk nu een wat specifieker publiek
bl44t
Ik wil wel graag weer aan de knutsel met kabeltjes, dus sleeving en connectors zijn dan erg handig, een van die mooie grijze kabels lijkt mij ook wel wat. Maar ik wil niet gelijk alles claimen, dus ik wacht even af wat anderen zouden willen.
Oeh die grijze kabel is wel heel mooi
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ik ben kleurenblind haha. Maar heb je nou twee grijze kabels? Zo ja, dan heb ik wel interesse in één als er nog wat is.YaaD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:18:
Zoals sommigen wel weten, ben ik een tijd geleden gestopt met het maken van kabels. (ik lees nog wel altijd mee hier)
Grijs met zwart "gaas" en grijs met grijs "gaas".
Ik zou de Keychron V6 halen, fully assembled, carbon black, met brown switches erin en dan los een setje switches bestellen die goed bevallen.mno schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Bedankt voor de suggestie, mijn post was inderdaad wat incompleet
Welke lay-out wil je? -> Zoals op mijn foto. Ik denk dat dit ANSI, Staggered is en natuurlijk QWERTY.
Wil je met of zonder numpad? -> Met numpad.
Wil je backlight? -> Nee, hoeft niet.
Welke MX Switch stijl prefereer je? -> Blue.
Wat je is je budget? -> Laten we zeggen €100 maar mag ook iets meer.
Wil je macro toetsen? -> Nee
Doel van het keyboard? -> Zakelijk.
Wat weet je al? -> Een Logitech G915 Lightspeed vind ik niet fijn tikken, te weinig travel.
Even een belangrijke PSA voor iedereen die z'n switches schoon wilt maken, zoek eerst op wat voor materiaal het is. PC en POM zijn bijvoorbeeld geheel bestendig tegen alcohol, maar nylon is er wel gevoelig voor, liever geen 99% IPA en ook niet te lang dus.
Sleeving heb ik nog dus als je wilt hebben moet je me maar even een berichtje sturen. Qua connectors heb ik ook nog standaard zilveren aviator connectors die ik er wel gratis bij kan doen.MatthijsBoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:21:
Ik wil wel graag weer aan de knutsel met kabeltjes, dus sleeving en connectors zijn dan erg handig, een van die mooie grijze kabels lijkt mij ook wel wat. Maar ik wil niet gelijk alles claimen, dus ik wacht even af wat anderen zouden willen.
Liefst ben ik overigens van alles in één keer af! Dus de eerste die er 50 euro voor geeft mag t hebben
bl44t
Zojuist bezig geweest met Griffon siliconenvet en de spatiebalk klinkt een stuk beter! Enorm bedankt voor deze tip.
Ik was van plan om nog een stab onder handen te nemen maar nu is het klipje dat je in moet drukken om de stab eruit te halen afgebroken. Hierdoor zit die een beetje los en hoor je hem zodra je links op de Enter toets drukt tikken. Iemand een tip om dit te fixen? Of moet ik dan nieuwe stabs halen? Want dan zou ik het voor de Q1 Pro aanschaffen en die van dat bord naar de GMK67. Wel jammer want ik had het geld liever anders uitgegeven
Ik was van plan om nog een stab onder handen te nemen maar nu is het klipje dat je in moet drukken om de stab eruit te halen afgebroken. Hierdoor zit die een beetje los en hoor je hem zodra je links op de Enter toets drukt tikken. Iemand een tip om dit te fixen? Of moet ik dan nieuwe stabs halen? Want dan zou ik het voor de Q1 Pro aanschaffen en die van dat bord naar de GMK67. Wel jammer want ik had het geld liever anders uitgegeven
[ Voor 5% gewijzigd door Beun op 17-10-2023 20:19 ]
Stab housings omdraaien?
Links naar rechts en rechts naar links?
Heb je niet ergens een losse stab liggen ? Meestal krijg je bij een kit wat reserve erbij.
Niet bij de GMK67 maar misschien van de Q1 Pro.
Als ik het goed heb kan de GMK67 ook screw ins hebben.
Helaas zijn mijn laatste twee reserve stabs gebruikt anders had je die kunnen hebben.
Helaas zijn mijn laatste twee reserve stabs gebruikt anders had je die kunnen hebben.
Eigenlijk durf ik de stabs er niet meer uit te halen want ze zitten moervast en de lube zit op de klipjes. Dus het is een kriem om ze eruit te krijgen.sapphire schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:01:
Stab housings omdraaien?
Nee, ik heb helaas geen losse stab liggen. De GMK67 is mijn tweede bordje en bij de Q1 krijg je geen reserve. De GMK67 kan inderdaad screw ins hebben.Groesjenka schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:11:
Heb je niet ergens een losse stab liggen ? Meestal krijg je bij een kit wat reserve erbij.
Voel je vrij om een pm te sturen, ik heb nog wel een stab liggen die je tegen verzendkosten kunt hebben, zal wel 1 of 2 postzegels zijn.
Dat zou geweldig zijn! De pm is onderwegMatthijsBoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:42:
Voel je vrij om een pm te sturen, ik heb nog wel een stab liggen die je tegen verzendkosten kunt hebben, zal wel 1 of 2 postzegels zijn.
mykeyboard.eu is nu eindelijk bezig met het uitbetalen van refunds die in maart dit jaar zijn aangevraagd. Soort van ergens positief dus misschien. Maar mijn bestelling (16 sept) is nog altijd niet verzonden helaas...
Helaas wel nog altijd minder slecht dan mijn qk75 plate order van candykeys, welke in juni bij CK is aangekomen en nog altijd niet verzonden is. Zelfde met mijn qk75 encoder trouwens, die is er ook nog niet.
Intussen wel gewoon een Salvun order binnen 3 dagen bezorgd en een keygem order netjes in een paar dagen, welke overigens weer retour is (Awekeys periodic table).
Helaas wel nog altijd minder slecht dan mijn qk75 plate order van candykeys, welke in juni bij CK is aangekomen en nog altijd niet verzonden is. Zelfde met mijn qk75 encoder trouwens, die is er ook nog niet.
Intussen wel gewoon een Salvun order binnen 3 dagen bezorgd en een keygem order netjes in een paar dagen, welke overigens weer retour is (Awekeys periodic table).
Wat een bak zeg….
Vanavond een flinke piss mail gestuurd naar CK. Wacht nu al weer een maand op de refund die nu écht zou gaan komen.
Had gevraagd of hij óf de order gewoon kan sturen óf de refund maar iig iets.
Nouja de order kan natuurlijk niet want ik heb een refund gevraagd dus dat zou het alleen maar onduidelijker maken natuurlijk. Nee deze gang van zaken is überhaupt duidelijk, f*cking 4 maanden na het bestellen van in stock items nog doen alsof er niks aan de hand is
Had ook op een nette manier gezegd dat er actief grappen gemaakt worden over dit op probleem en dat ik oa op Clackycon meerdere mensen met bijzonder vergelijkbare verhalen gesproken heb en dat het wel erg op een patroon lijkt zo.
Nou daar herkende hij zich totaaaal niet in. Hij zit op tig Discords maar hoort eigenlijk zelden klachten.
Zitten die mensen niet gewoon op GB’s te wachten , ect.
Nu maar gereageerd met wat voorbeelden die ik gehoord heb oa meerdere mensen die op in stock switches wachten, de trage refunds (@Nerrion ), mensen die op QK75 parts wachten die al meermaals verzonden zouden zijn (@MatthijsBoog, of op Paragorn parts wachten @superbok.
Heb geen namen genoemd of specifieke details zodat het te herleiden is maar puur als algemene voorbeelden.
Ben benieuwd wat voor reactie er nu komt, David reageerde iig wel supersnel dit keer
Edit: dang hij reageert écht snel.
Ik hoor net dat Paragorn parts vorige week al verstuurd zijn en andere garantie dingen ook allemaal al van oa de QK75.
Hij is gelijk gaan zoeken op Nederlandse Discords maar kan op klachten over de UI van de site na écht geen klachten vinden.
Heb hem maar verteld dat er ook nog iets buiten Discord bestaat en mensen zelfs offline wel eens elkaar spreken
Én geheel toevallig had hij mijn pakketje vorige week ook in zijn handen gehad en gaat hij nu toch weer wel opsturen
Met een ‘gift’ want dan voelde hij zich er anders rot over.
Is toch geen touw meer aan vast te knopen zo
Vanavond een flinke piss mail gestuurd naar CK. Wacht nu al weer een maand op de refund die nu écht zou gaan komen.
Nouja de order kan natuurlijk niet want ik heb een refund gevraagd dus dat zou het alleen maar onduidelijker maken natuurlijk. Nee deze gang van zaken is überhaupt duidelijk, f*cking 4 maanden na het bestellen van in stock items nog doen alsof er niks aan de hand is
Had ook op een nette manier gezegd dat er actief grappen gemaakt worden over dit op probleem en dat ik oa op Clackycon meerdere mensen met bijzonder vergelijkbare verhalen gesproken heb en dat het wel erg op een patroon lijkt zo.
Nou daar herkende hij zich totaaaal niet in. Hij zit op tig Discords maar hoort eigenlijk zelden klachten.
Nu maar gereageerd met wat voorbeelden die ik gehoord heb oa meerdere mensen die op in stock switches wachten, de trage refunds (@Nerrion ), mensen die op QK75 parts wachten die al meermaals verzonden zouden zijn (@MatthijsBoog, of op Paragorn parts wachten @superbok.
Heb geen namen genoemd of specifieke details zodat het te herleiden is maar puur als algemene voorbeelden.
Ben benieuwd wat voor reactie er nu komt, David reageerde iig wel supersnel dit keer
Ik hoor net dat Paragorn parts vorige week al verstuurd zijn en andere garantie dingen ook allemaal al van oa de QK75.
Hij is gelijk gaan zoeken op Nederlandse Discords maar kan op klachten over de UI van de site na écht geen klachten vinden.
Heb hem maar verteld dat er ook nog iets buiten Discord bestaat en mensen zelfs offline wel eens elkaar spreken
Én geheel toevallig had hij mijn pakketje vorige week ook in zijn handen gehad en gaat hij nu toch weer wel opsturen
[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 18-10-2023 01:28 ]
Bijzonder dat hij blijkbaar niet op de hoogte is van (volgens mij toch wel EU community breed) klachten over verzendingen met labels die zijn gemaakt, maar nog niet verzonden zijn. Nederlanders zijn natuurlijk wel enorm goed in klagensapphire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:58:
Wat een bak zeg….
Hopelijk wordt het nu dan toch echt opgelost en is het niet weer een loze belofte. Ben benieuwd wat de "gift" is.
Van de week ook zelf weer een bericht gestuurd over m'n Paragon PCB en heb eindelijk een tracking link gekregen en die werd de volgende dag al bijgewerkt. Er is dus iets onderweg, hopelijk het goede.
Ik zou graag eens een Alice/Arisu layout willen proberen, en dan niet even kort maar een aantal maanden.
Wat mij opvalt is dat je met een beetje zoeken en mazzel voor 30-40 euro een GMK67 kan vinden maar als je een Fekker 80 wilt (ook plastic, met voor een leek min of meer dezelfde features) je zo 100+ euro verder bent. Dat is mij iets teveel om een layout uit te proberen.
Ben tegen de AMB066 aangelopen en die spreekt mij ook wel aan, via support, hot swap, knob en een nutteloos display in kit vorm voor 57 euro.
Dat is een prijs die wel kan werken voor het uitproberen van een dergelijke layout.
deze bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005006121543566.html
Paar vraagjes, heeft iemand ervaring met de AMB066 en is dit echt veel minder dan de Fekker 80?
En klopt het dat al dit soort keyboard 2 spacebars hebben van verschillende lengtes? Het zoeken van een keycap setje is een uitdaging.
edit: Oh, ik heb naar Keychron alice layouts gekeken maar elke YT video van die plankjes klinkt echt gruwelijk, een directe aanslag op het gehoor. Ik weet niet waardoor het komt maar het lijkt wel of er een bestekla is leeggekiepert in die dingen.
Wat mij opvalt is dat je met een beetje zoeken en mazzel voor 30-40 euro een GMK67 kan vinden maar als je een Fekker 80 wilt (ook plastic, met voor een leek min of meer dezelfde features) je zo 100+ euro verder bent. Dat is mij iets teveel om een layout uit te proberen.
Ben tegen de AMB066 aangelopen en die spreekt mij ook wel aan, via support, hot swap, knob en een nutteloos display in kit vorm voor 57 euro.
Dat is een prijs die wel kan werken voor het uitproberen van een dergelijke layout.
deze bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005006121543566.html
Paar vraagjes, heeft iemand ervaring met de AMB066 en is dit echt veel minder dan de Fekker 80?
En klopt het dat al dit soort keyboard 2 spacebars hebben van verschillende lengtes? Het zoeken van een keycap setje is een uitdaging.
edit: Oh, ik heb naar Keychron alice layouts gekeken maar elke YT video van die plankjes klinkt echt gruwelijk, een directe aanslag op het gehoor. Ik weet niet waardoor het komt maar het lijkt wel of er een bestekla is leeggekiepert in die dingen.
[ Voor 12% gewijzigd door R3m3d7 op 18-10-2023 08:19 ]
Je hebt niet toevallig met PayPal betaald? Ik had namelijk via PayPal de refund in werking gezet, met als 'bewijs' een screenshot van een discord bericht dat hij mijn refund goedkeurd. 2 dagen later had ik het geld op m'n rekening dankzij PayPal. Ik lees voor de grap nog wel eens dat 'questions' kanaal op de CandyKeys discord. Ik heb zelden zo'n onprofessionele eigenaar gezien. Kan die kerel echt niet serieus nemen. Hij loog ook over dat hij me gemaild zou hebben.sapphire schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:58:
Wat een bak zeg….
[ Voor 4% gewijzigd door Nerrion op 18-10-2023 09:18 ]
Ik heb wat O-rings toegevoegd - en bruine switches, dat is eigenlijk wel prima; geen bestekla voor mij. Maar goed. Mijn vriendin wil niet dat ik erop typ als ze in de buurt is, dus wellicht heb je gelijk.R3m3d7 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:16:
Ik zou graag eens een Alice/Arisu layout willen proberen, en dan niet even kort maar een aantal maanden.
Aan de andere kant, elk mechanisch toetsenboard maakt herrie, ik heb ooit een corsair k67 (ofzo, geen idee, verkocht) met rode switches gehad en die klonk als draaiend tsi-blok met kapotte ketting.
ping 127.212.23.124
Het zou kunnen dat het gaat om slechte mic's, verkeerde keycaps of switches, ik heb geen idee maar elke keer als ik een Alice Keychron op YT bekijk denk ik "Ah, ziet er best okay uit...even luisteren...nope, gaat hem niet worden voor mij".pjottum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Ik heb wat O-rings toegevoegd - en bruine switches, dat is eigenlijk wel prima; geen bestekla voor mij. Maar goed. Mijn vriendin wil niet dat ik erop typ als ze in de buurt is, dus wellicht heb je gelijk.
Aan de andere kant, elk mechanisch toetsenboard maakt herrie, ik heb ooit een corsair k67 (ofzo, geen idee, verkocht) met rode switches gehad en die klonk als draaiend tsi-blok met kapotte ketting.
Het is ook een heel persoonlijk iets.
Die Fekker 80 klinkt voor mij beter, wat dieper met minder gerammel.
Welke Keychron Alice heb je? Had je lang nodig om er qua typen aan te wennen?
Nou nee, als je wilt kun je een bord maken die vrijwel geen geluid maakt.pjottum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
Mijn Ikki68 met lubed Silent Alpacas was vrijwel onhoorbaar en ik kan melden dat dat enorm saai is
Ik moet zeggen dat behalve het volume het vooral het soort geluid is wat mensen stoort. Holle, ratelende, tikkende, ect geluiden vinden mensen al snel irritant. Clacky borden ook vaak wat sneller maar zolang het consistent klinkt valt dat ook mee. Thocky en/of wat dieper vinden de meeste mensen niet zo storend of zelfs prettig. Zo krijg ik als ik mijn QK65 meeneem naar werk daar vaak reacties op dat mensen het geluid hee prettig vinden vooral met wat diepere switches, nu met longpoles wat minder
@R3m3d7 Komt denk ik dat door de knik een consistente mountingstijl lastig te maken is. Dan is iets als traymount gewoon makkelijk en dat klinkt snel mêh. En anders blijft het gewoon inconsistent klinken en dat is ook niet fijn.
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 18-10-2023 11:10 ]
Bedankt voor de tip. Ik heb de V6 inderdaad besteld, voorlopig zonder extra blue switches. Ik ga eerst maar eens kijken hoe de meegeleverde brown switches bevallen.MatthijsBoog schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:41:
[...]
Ik zou de Keychron V6 halen, fully assembled, carbon black, met brown switches erin en dan los een setje switches bestellen die goed bevallen.
Gewoon rösti
Tis geen maandag, maar toch even een meme erin. Alleen dan met hyperlinks.
Me: Mom, can we have CU7 macropad?
Mom: No, we have CU7 at home.
CU7 at home
Me: Mom, can we have CU7 macropad?
Mom: No, we have CU7 at home.
CU7 at home
Zocht een 60% doorzichtig 'disco' bordje -had ik nog niet- voor bij nog aan te schaffen game PC, het werd de Gamakay K61 Pro:
:strip_exif()/f/image/hcryzvHHfYkjnEEp6XVGlmi9.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'rosse buurt'op je bureau:
/f/image/Kyq2C19PoUFdJpRNio1FFeCP.png?f=fotoalbum_large)
Achterkant + accessoires:
/f/image/CmUZTT9Li4CbIMEVK48ac0EW.png?f=fotoalbum_large)
Zijkant:
/f/image/YnJzXPdhil0WEr9qf3avHj0Z.png?f=fotoalbum_large)
- hotswap
- BlueTooth / 2.4 Ghz WiFi
- Gamakay Crystal switch (lineair, doorzichtig) (ze hebben meer keuze)
- te openen / sluiten met schroeven (hex key bijgevoegd)
- software om eea in te stellen / uit te schakelen
- extra side LEDS rondom
- best aardig geprijsd: € 63 kwijt inclusief alles (vanaf Gamakay website, duurde ff - dikke week- voordat order verwerkt was maar bordje kwam gelukkig gewoon met het vliegtuig ipv de boot
)
Net aan het gebruiken voor deze post en damn de pijltjestoetsen en Del + Page Up/Down zijn echt wel meteen een groot gemis voor dagelijks gebruik (zitten hier onder Fn laag). Op de spatiebalk na klinkt het best wel aardig moet ik zeggen.
:strip_exif()/f/image/hcryzvHHfYkjnEEp6XVGlmi9.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'rosse buurt'op je bureau:
/f/image/Kyq2C19PoUFdJpRNio1FFeCP.png?f=fotoalbum_large)
Achterkant + accessoires:
/f/image/CmUZTT9Li4CbIMEVK48ac0EW.png?f=fotoalbum_large)
Zijkant:
/f/image/YnJzXPdhil0WEr9qf3avHj0Z.png?f=fotoalbum_large)
- hotswap
- BlueTooth / 2.4 Ghz WiFi
- Gamakay Crystal switch (lineair, doorzichtig) (ze hebben meer keuze)
- te openen / sluiten met schroeven (hex key bijgevoegd)
- software om eea in te stellen / uit te schakelen
- extra side LEDS rondom
- best aardig geprijsd: € 63 kwijt inclusief alles (vanaf Gamakay website, duurde ff - dikke week- voordat order verwerkt was maar bordje kwam gelukkig gewoon met het vliegtuig ipv de boot
Net aan het gebruiken voor deze post en damn de pijltjestoetsen en Del + Page Up/Down zijn echt wel meteen een groot gemis voor dagelijks gebruik (zitten hier onder Fn laag). Op de spatiebalk na klinkt het best wel aardig moet ik zeggen.
Voor nog meer effect zou je er geheel transparante keycaps op kunnen zetten.
60% lijkt me behelpen tenzij je de fn layers goed naar eigen zin kunt toewijzen.
Hoewel een budget merk, mijn eerste keyboard is een eenvoudige Gamakay TK68.
Die doe ik nooit weg want het typt echt heerlijk.
60% lijkt me behelpen tenzij je de fn layers goed naar eigen zin kunt toewijzen.
Hoewel een budget merk, mijn eerste keyboard is een eenvoudige Gamakay TK68.
Die doe ik nooit weg want het typt echt heerlijk.
Erg leuk @prOnorama2! Zoals hierboven gesuggereerd zouden doorzichtige caps het nog meer disco maken. Maar deze pudding style keycaps doen ook al goed hun werk.
Gamakay (hetzelfde/ voorheen womier?) hebben best leuke borden. Lekker regenboogdisco kleuren, best wel te modden en ook een goede prijs. Mijn eerste bord was een womier 66 en een half jaar met erg veel plezier gebruikt.
Gamakay (hetzelfde/ voorheen womier?) hebben best leuke borden. Lekker regenboogdisco kleuren, best wel te modden en ook een goede prijs. Mijn eerste bord was een womier 66 en een half jaar met erg veel plezier gebruikt.
Wat is wijsheid? Ik wil andere keycaps voor de Q1 Pro kopen. Nu op Ali iets van Ghost Judges bestellen of even wachten op Black Friday en dan misschien ergens een set van bijvoorbeeld GMK?
Ome Ali heeft ook hele prima GMK kloons hoor, ik heb zelf twee echte GMK sets en twee replica van ome Ali, en ik merk geen verschil om eerlijk te zijn. Hooguit dat de GMK in een fancy verpakking komt, en bij onze chinese vrienden in een saai doosje.Beun schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:50:
Wat is wijsheid? Ik wil andere keycaps voor de Q1 Pro kopen. Nu op Ali iets van Ghost Judges bestellen of even wachten op Black Friday en dan misschien ergens een set van bijvoorbeeld GMK?
En daarnaast: een kloon kost je bij Ali zo'n 25-30 euro, een echte set ga je zelfs met de meest idiote korting nooit voor zo'n prijs krijgen. De uitverkoop bij MK laatst was een enorme stunt met 50% korting maar toen zat je nog op 55 euro.
Er valt nog wel wat te zeggen over de ethiek betreft vergoedingen aan de ontwerpers etc, maar daar ga ik me niet druk over maken.
Om nog even terug te komen op de vraag hoe snel iedereen typt, enkele weken geleden, eerste poging:
/f/image/MDJJBgLNxbNsdygHzmrbJZpB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door danoontjeh op 20-10-2023 20:01 ]
Ik vind 55 euro nog wel schappelijk. Stel je voor het is 70 euro dat zou ik er ook nog voor over hebben. De Ghost Judges zijn rond de 40 euro.danoontjeh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:59:
[...]
Ome Ali heeft ook hele prima GMK kloons hoor, ik heb zelf twee echte GMK sets en twee replica van ome Ali, en ik merk geen verschil om eerlijk te zijn. Hooguit dat de GMK in een fancy verpakking komt, en bij onze chinese vrienden in een saai doosje.
En daarnaast: een kloon kost je bij Ali zo'n 25-30 euro, een echte set ga je zelfs met de meest idiote korting nooit voor zo'n prijs krijgen. De uitverkoop bij MK laatst was een enorme stunt met 50% korting maar toen zat je nog op 55 euro.
Er valt nog wel wat te zeggen over de ethiek betreft vergoedingen aan de ontwerpers etc, maar daar ga ik me niet druk over maken.
Om nog even terug te komen op de vraag hoe snel iedereen typt, enkele weken geleden, eerste poging:
[Afbeelding]
Welke setjes heb jij?
Een van de dingen die je moet weten over de goedkope ali setjes is dat ze soms gewoon abs spacebars leveren bij pbt setjes want die dingen zijn lastig om goed recht te maken met pbt materiaal. Dus ook al zien ze er in het begin wellicht vrijwel hetzelfde uit, qua duurzaamheid zitten er soms toch echt wel verschillen in. Ik zit dit te typen met zo'n glimmende spacebar, hij heeft het een paar jaar volgehouden maar ik heb er echt een allergie tegen dat gladde gevoel op mijn duim en weet nog niet hoe ik mij op ali hier tegen kan beschermen. zijn er shops waarbij pbt wel altijd netjes 100% pbt is? Als iemand dit weet hoor ik het graag.
De KBDiy store op Aliexpress verkoopt heel goede clone pbt keycaps.R3m3d7 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:15:
zijn er shops waarbij pbt wel altijd netjes 100% pbt is? Als iemand dit weet hoor ik het graag.
Vorige week deze Jamon keycaps gekocht.
Geheel pbt ook de spacebar.
Mooie diepe kleuren en scherpe belettering.
Daarnaast ook echt compleet, zelfs met extra 2U caps erbij voor een Alice board en een extra 'B' en natuurlijk een extra 7u spacebar.
De spacebars zijn kaarsrecht !
De G-MKY store verkoopt ook goede keycaps.
Mijn review staat bij het product.
https://nl.aliexpress.com...657A&gatewayAdapt=glo2nld
Kijk, dat is goed om te weten, bedankt!Groesjenka schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
De KBDiy store op Aliexpress verkoopt heel goede clone pbt keycaps.
Daarnaast ook echt compleet, zelfs met extra 2U caps erbij voor een Alice board en een extra 'B' en natuurlijk een extra 7u spacebar.
@R3m3d7 Noot : bij bestellen altijd eerst goed kijken welke caps erbij zitten. Dit kan per set verschillen.
Eh, das niet doubleshot... Das bedrukt...Groesjenka schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
De KBDiy store op Aliexpress verkoopt heel goede clone pbt keycaps.
Dat zijn dus stuk goedkoper en makkelijker te produceren keycaps die na verloop van tijd gaan vervagen of zelfs opdruk verliezen. In mijn ogen nog geen 30 eurie waard...
Bij doubleshot (zowel ABS als BPT) heb je geen vervaging, of moet je door de toets heen slijten..
Ook is in mijn ervaring bij doubleshot de keycap wand iets dikker.
Laat ik het klank verschil toelichten, en ethische kant van kopen van clone sets graag aan iemand anders over...
[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 21-10-2023 21:51 . Reden: Korte toevoeging ]