Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:26
@R3m3d7 Gaat vrees ik nog wel een tijdje duren want ik ben een persoon die maanden kan kijken en twijfelen voordat ik iets koop.
Als je de reviews leest van de Fancy Alice dan lees je vaak dat het een ondergewaardeerd toetsenbord is.
De prijs kwaliteit is meer dan goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wooting UwU binnen. Way overprized natuurlijk maar ik vind hem leuk hahaha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcFeiS9NeUs3wJ_igdm4ZkWja6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgXfiwfFTQLLoLSd8QPl2a2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VOaTUkU56i0lu0IsKNyc9Mf0F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDuJAbvsyENMIaBLIAhCfbpP.jpg?f=fotoalbum_large

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:10:
Wooting UwU binnen. Way overprized natuurlijk maar ik vind hem leuk hahaha.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit, wist niet dat ze een volledige zwarte variant hebben. En dan ook nog eens rgb, ziet er beter uit dan ik dacht. Vind de prijs overigens meevallen. Uiteraard niet goedkoop, maar echt niet overdreven in vergelijking met de rest van de hobby! Hoe meer ik van wooting zie, en hun spreek op clackycon, hoe enthousiaster ik word van hun spullen. Zag daar ook het pakket met alle kabels wat er mooi en compleet uitziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:43
Groesjenka schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:28:
@R3m3d7 Gaat vrees ik nog wel een tijdje duren want ik ben een persoon die maanden kan kijken en twijfelen voordat ik iets koop.
Ik ken dat.
Wat ik doe als ik iets wil is dat ik het ga researchen en dan steeds duurdere opties vindt, dan besluit dat ik het niet bedrag x waard vind en weer naar meer betaalbare optie ga kijken tot ik ergens uit op uit kom waar ik mij comfortabel bij voel, soms ga ik nog langs de goedkopere opties waarvan ik het idee heb dat iets meer geld uitgeven het voor mij nog wel waard is.

Het voordeel is dat je dan vrij goed weet hoe de markt eruit ziet en bewust voor een bepaald prijspunt kiest.
Het nadeel is dat het vaak vrijveel tijd kost.
Ik ben benieuwd of andere ook zo hun vooronderzoek doen of dat dit een afwijking van mij is.

De Sugar65 was echt het tegenovergestelde en een uitzondering voor mij, die heb ik na een paar dagen al besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toetsenborden zijn zo'n beetje het enige waarbij ik niet extreem lang onderzoek doe naar wat ik precies wil, omdat de meeste borden toch wel naar mijn smaak te zetten zijn mbv plate, switches en foam. Andere toetsenbord onderdelen ook niet trouwens. Maar bij andere dingen zoals mijn zaklampjes doe ik wel heel veel onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen doe ik voor alle hardware aanschaf redelijk tot zeer goede research.
Maar ben ook een hardware nerd. Geef ik meteen toe. :P

Voor sommige research leun ik soms op enkele vrienden. @MatthijsBoog je noemde zaklampjes, die heb ik een op advies van kameraad gekocht, zeer tevreden mee! Zeer fel licht; is een skywolfeye T72 zwart alu met raamkloppertje op de bodem, en TR18650 batterij. Aanrader.

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is wel semi fel ja, maar komt niet in de buurt met mijn geschut op turbo :9
Ik heb ook zo'n soort standaard zoomlamp, maar ligt dus echt altijd in de la, want hij blinkt nergens in uit. Ik zou dan eerder een convoy s21a kopen met een sft40 6500k emitter en een 21700 batterij voor iets wat gewoon lomp licht moet geven. Of anders een 519a 4500k emitter erin als mooi licht van belang is, maar dat kost wel wat helderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 23:40

dnzm

Knorrig

...ja, kijk, dan begin ik dus glazig te kijken, ik bedoel ik herken een paar van die woorden, jazeker, maar de samenhang ontgaat me geheel.

En zo voelen mensen zich dus ook als ze per ongeluk vanuit stilstand op een plek als deze thread terecht komen. 😬

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, probeer mijn favoriete lamp eens te ontcijferen zonder google dan :+
Emisar d4k met Nichia 519a 5700k dd, carclo 10621, magnetic tailcap, rgb aux, boost driver en ss bezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 23:40

dnzm

Knorrig

MatthijsBoog schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:36:
Emisar d4k met Nichia 519a 5700k dd, carclo 10621, magnetic tailcap, rgb aux, boost driver en ss bezel.
  • Emisar d4k is merk/type (mogelijk van de behuizing/huls/hoe dat ook heten mag)
  • Nichia 519a 5700kk dd is een stuk daadwerkelijke verlichting met een ietwat warme kleurtemperatuur
  • carclo 10621 is... geen idee. De accu?
  • magnetic tailcap om 'm aan een stuk metaal te kunnen hangen/zetten/dingesen
  • rgb aux - eh... een tweede lampje die (het is immers 2023) in alle kleuren licht kan geven, ik heb wel eens een zaklamp gehad met een soort oranje flitslicht op het eind, ik vermoed net zoiets
  • boost driver om over andere auto's heen te kunnen springen
  • ss bezel zal iets over deze of gene rand zeggen, maar wat precies zou ik niet durven zeggen
Nu ga ik even googlen...

Nee, die Carclo had ik niet geraden, nee, en die RGB Aux is ook iets anders dan ik had verwacht.

Wil ik weten wat zo'n geintje kost? :P

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:11
MatthijsBoog schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:36:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k3YmXg3.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik mis een belangrijke vraag: welk type switch heeft de zaklamp? :+

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, die d4k heeft een tactile rgb switch, alleen wel een defecte, maar goed, daar heb ik een partial refund voor gekregen. Maar vooral de emitter is belangrijk, een 519a 5700k is normaal gesproken best oke, maar dit is een dedomed versie, het halve bolletje is eraf gehaald, wat ervoor zorgt dat de kleurtemperatuur en tint anders zijn. Kost zonder refund ongeveer 80 eu met alle extras zoals de andere optic, boost driver en stainless steel bezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stranjr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
Hi All,

Sorry for english. I'm still learning Dutch but it is at a very basic level. I am looking to buy a mechanical keyboard and have been doing some research on the options available. There is a lot of information and since I am a complete beginner, I would appreciate if anyone could help guide me with purchasing a mechanical keyboard of the following specifications. Thanks you in advance for your time!

- Budget 100 EUR. I know this is not very high budget but for a beginner like me, this is my maximum for now.
- Size 80% TKL to fullsize
- Usage is mainly for work and personal usage. I play FPS games on weekends.
- Decent stock sound / typing experience without mods.
- Hot swappable. In the future, I am interested in learning how to mod and buy the tools, equipment required.
- Cherry Browns preferred. Based on my research I don't want the switches to be very loud like the blues but would like a slight tactile feeling so I feel browns would be a good fit.

I shortlisted to the following three but would like to hear your opinion on some other keyboards. I am okay with waiting for a few weeks for delivery.

1. Keychron C2 pro https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1919960
2. Akko 3098B https://akkogear.eu/produ...=c&variant=43335487717575
3. HyperX Alloy Origins Core https://www.google.com/se...biw=2133&bih=1061&dpr=0.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
@Stranjr also consider the Keychron V5 which has QMK/VIA support to remap your keys, control lightning and can handle macro's. Maybe you do not need it at once but it is handy to have it at hand.
There is also a version with a knob.

https://keychron.de/produ...rd?variant=40950962978953

The Akko 3098B is nice also because it has Akko's very nice ASA profile keycaps but I think does not have QMK/VIA support.

[ Voor 8% gewijzigd door Groesjenka op 06-10-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:39
Mode gaat hard. Mode Loop TKL aangekondigd. Ze komen ook met eigen stabs zag ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Nerrion op 06-10-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Mode heeft een TKL. Vind hem zelf mooier dan de Tempo..hij komt alleen maar in 3 uitvoeringen (en 300 stuks).
https://modedesigns.com/pages/loop-tkl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
R3m3d7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:39:

Ik weet niet of de SA profile keycaps iets voor mij zijn, ze zien er zo leuk uit en ik dacht dat ik het minstens 1x in mijn leven wel een keer moest proberen hoe het is om daarmee te leven, het zou kunnen dat ze een belangrijke rol spelen voor dit geweldige geluid wat die Sugar65 met KTT roses weet te produceen. Wat het ook is, ik hou dit even zo en doe er voorlopig niets aan.
Nou, ik heb ze er weer afgehaald, ik ga daar niet aan wennen.
Qua geluid is het net iets minder met oem profile keycaps maar het blijft een stuk beter dan de ID80 qua gevoel en geluid en zo heb ik gewoon weer een normaal gevoel bij het typen. Ik voelde de randjes van de SA keycaps als scherp, belachelijk natuurlijk maar het voelt niet goed.
Die SA profile keycaps zien er gaver uit met die retro look maar ik heb mijn lesje geleerd, die ga ik niet meer kopen.

Zijn er hier mensen die SA profile gebruiken op hun daily driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
Ik heb ze op twee van mijn keyboards en ik typ er graag mee omdat ze een mooi geluid geven.
Ik roteer vaak met mijn keyboards en voor het typen prefereer ik toch de gewone Cherry profile keycaps omdat die minder hoog zijn en op de één of andere manier overzichtelijker liggen.
Een tussenprofiel is de Akko ASA keycap, wat hoger dan Cherry / lager dan SA en die vind ik ook lekkerder typen dan SA.

[ Voor 16% gewijzigd door Groesjenka op 06-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Mode loop ziet er mooi uit, Sonnet achtig accent en midden ring tussen de twee delen. Hierdoor heb je wat marge in de toleranties, maar kan de mount ook anders. Lijkt voor dit bord een combi van gasket socks en lattice blocks. Benieuwd naar de video’s en ervaringen van streamers. En wat mij niet helemaal duidelijk werd, is het 1x in stock en dan afgelopen? Verwacht toch dat het succesvol is en het de Eighty opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stranjr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2023
@Groesjenka Thanks for the recommendation. I think you are right. From what I have checked, the Akko does not have software support but the Keychron c2 pro has software support. I will go for Keychron then. If you have any recommendation, I would be happy to hear that too. Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
@Stranjr Most keyboards are supported by software like the Akko but mostly it's their own developped software.
QMK/VIA is more sophisticated and standarized.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Brieto schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:08:
Mode heeft een TKL. Vind hem zelf mooier dan de Tempo..hij komt alleen maar in 3 uitvoeringen (en 300 stuks).
https://modedesigns.com/pages/loop-tkl
Mooi ding. Helaas wel dichter bij de Sonnet qua prijs dan bij de Envoy.
The Crema/Rose Loop starts at $359, and the Black/Black Mirror and White/Copper configs start at $389.
Gooi daar zo'n $50 shipping en belasting bij, zit je tegen de $500. Dan nog handelingskosten van de douane, kan je daar gerust €500 van maken voor de black en €530 voor de white ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mocht iemand nog van plan zijn om de periodic table keycaps te halen, vooral niet doen. Ik heb weleens slechte qc gezien, maar dit slaat alles...
Cu zou cnc engraved zijn, maar hebben meer weg van plating, er zitten allemaal krasjes op, een deukje in, de nummertjes zitten net niet helemaal netjes op 1 lijn. En dan de Ti, rechts half afgewerkt, voor de achterkant heb ik gewoon geen woorden zo slecht, voor is golvend en op de bovenkant is ook een stukje teveel eraf geschuurd. Dit is dan alleen wat er visueel mis is, de passing heb ik niet eens getest, maar daar ben ik ook wel bang voor obv de berichten in hun Discord server.
https://imgur.com/a/asyoZuE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:24:
Mocht iemand nog van plan zijn om de periodic table keycaps te halen, vooral niet doen. Ik heb weleens slechte qc gezien, maar dit slaat alles...
Cu zou cnc engraved zijn, maar hebben meer weg van plating, er zitten allemaal krasjes op, een deukje in, de nummertjes zitten net niet helemaal netjes op 1 lijn. En dan de Ti, rechts half afgewerkt, voor de achterkant heb ik gewoon geen woorden zo slecht, voor is golvend en op de bovenkant is ook een stukje teveel eraf geschuurd. Dit is dan alleen wat er visueel mis is, de passing heb ik niet eens getest, maar daar ben ik ook wel bang voor obv de berichten in hun Discord server.
Die van mij komt vanmiddag binnen. Had niet per se torenhoge verwachtingen, omdat het toch relatief “goedkoop” was ten opzichte van andere metalen artisans. Maar dit is wel heel erg slecht.

Is dat op de discord van de designer? Of bij keygem? Is er een oplossing? In het ergste geval kan je het retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Awekeys discord, foto's daar gepost en vervolgens heeft iemand nog gevraagd of de full sets beter zullen zijn. Mijn foto's werden compleet genegeerd en ze zeggen dat de surface treatment verbeterd is. Maar daar heb ik natuurlijk niets...

Ik wacht nog op reactie van keygem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@MatthijsBoog Hahhaha heb em al enkele jaren, en voldoet echt perfect als gewone zaklamp.
Ongetwijfeld zijn er nu veel betere lampjes, zoals ik het begreep was dit toen een heel aardig lampje.
Als ik de lens op kleinste lichtvlak zet, kan ik de soldeer naden(?) van de led op de muur zien! zelfs op 10 meter afstand! Had ik nog nooit meegemaakt! Maar zoals ik zei, geleund op ander zijn research.
En kennelijk, als ik jou goed begrijp, niet de slechtste van Ali! :P

@R3m3d7 ik gebruik zowel SA als MT3 (zelfde hoogte, rondere vormen) op mijn twee plankjes (SA Foundation en WoB MT3). Heb ff gemist welke set je had?
Zoals al gezegd, love the retro look! 8)
Ik vind de MT3 het fijnst van de twee. d:)b
Geven ook mooie tock, en ik vindt t ook erg lekker kloppen.
Ik heb wel de spatiebalk van foam voorzien. Scheelde een berg.

Die Mode TKL is erug mooi! Zal me echt moeten inhouden.
En ben ook zeer benieuwd naar reviews... :9~

Als ik dan toch een lap tekst hier achterlaat, zal dit weekeinde es kijken voor die review van de Mode Envoy die jullie nog te goed hebben. Voordat @superbok me er weer aan herinnerd... :P
Gaat gelukkig weer stuk beter, van pijn en medicate af, en kan weer redelijk normaal bewegen, en belangrijk, weer gewoon uurtje zitten! oOo

[ Voor 1% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2023 13:24 . Reden: meeeeer tekst! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:35
Na maanden twijfelen / wachten op leverbaar (doorstrepen wat niet van toepassing is :+) gisteren de Keychron K5 Pro besteld, en deze is zojuist gearriveerd. Was ook gisteren dat deze weer leverbaar was bij de Nederlandse verkoper. "Low" profile valt mij toch een beetje tegen, want noch het toetsenbord zelf noch de toetsen vind ik "low". Daarom nu ook meteen wat "twijfel" of ik niet beter voor een "normale" had kunnen gaan, verschil in switches was meen ik minimaal (2-3 mm?), en met normale switches is de keuze natuurlijk veel ruimer. Ook omdat ik nu heb moeten inleveren op draadloos (Bluetooth is useless gezien ik én mijn PC monitor als KVM gebruik én zowel PC als laptop dual boot zijn en dus tobo moet werken voor boot selectie etc) en daarnaast had ik graag een optie met knob gehad.

Dus nog even kijken of ik deze houd of toch ga kijken voor wat anders. Daarom ook bewust bij een Nederlandse shop besteld. Dan kan het tenminste eenvoudig retour.

Tikken voelt overigens wel fijn, die paar zinnen die ik nu getyped heb. Is dan met (Gateron Low Profile) Red switches. Waarbij normale grote switches natuurlijk ook weer het voordeel heeft dat het aanbod switches vele malen grotee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
RobertMe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:13:
Na maanden twijfelen / wachten op leverbaar (doorstrepen wat niet van toepassing is :+) gisteren de Keychron K5 Pro besteld, en deze is zojuist gearriveerd. Was ook gisteren dat deze weer leverbaar was bij de Nederlandse verkoper. "Low" profile valt mij toch een beetje tegen, want noch het toetsenbord zelf noch de toetsen vind ik "low". Daarom nu ook meteen wat "twijfel" of ik niet beter voor een "normale" had kunnen gaan, verschil in switches was meen ik minimaal (2-3 mm?), en met normale switches is de keuze natuurlijk veel ruimer. Ook omdat ik nu heb moeten inleveren op draadloos (Bluetooth is useless gezien ik én mijn PC monitor als KVM gebruik én zowel PC als laptop dual boot zijn en dus tobo moet werken voor boot selectie etc) en daarnaast had ik graag een optie met knob gehad.

Dus nog even kijken of ik deze houd of toch ga kijken voor wat anders. Daarom ook bewust bij een Nederlandse shop besteld. Dan kan het tenminste eenvoudig retour.

Tikken voelt overigens wel fijn, die paar zinnen die ik nu getyped heb. Is dan met (Gateron Low Profile) Red switches. Waarbij normale grote switches natuurlijk ook weer het voordeel heeft dat het aanbod switches vele malen grotee is.
Ik heb mijn K3 Pro weggedaan omdat ik in de toekomst met switches e.d. wil experimenteren. Voor low profile borden is er op dit moment heel weinig verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Beun schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Ik heb mijn K3 Pro weggedaan omdat ik in de toekomst met switches e.d. wil experimenteren. Voor low profile borden is er op dit moment heel weinig verkrijgbaar.
Jup. Ik had meer verwacht van "low" profile. Het verschil lijkt mij nu heel minimaal en daardoor twijfel om te retourneren en een "normale" profile variant te kopen. Ik had meer iets als een laptop style scissor verwacht met minimale travel / actuatie afstand. En met een "normal" profile zal er meer keuze zijn waaronder 100% + knob + "custom" wireless (met USB ontvanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 23:57
RobertMe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:13:

Bedankt voor de 'waarschuwing'. Voor echte low profile ga ik het denk ik bij borden met scissor switches houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
RobertMe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Jup. Ik had meer verwacht van "low" profile. Het verschil lijkt mij nu heel minimaal en daardoor twijfel om te retourneren en een "normale" profile variant te kopen. Ik had meer iets als een laptop style scissor verwacht met minimale travel / actuatie afstand. En met een "normal" profile zal er meer keuze zijn waaronder 100% + knob + "custom" wireless (met USB ontvanger).
Ik zou ‘m retourneren. Maar dat is mijn mening. Je kan veel meer experimenteren en modden met een ‘normaal’ toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Welk foam gebruiken jullie meestal om het toetsenbord wat stiller te krijgen? Bij de GMK zit er natuurlijk een dun stukje foam in echter lees ik veel verhalen over bijvoorbeeld Noico, PE foam, siliconen etc. Daarnaast zit ik een beetje met de dikte van het materiaal. Weet niet zo goed hoe dik ik kan gaan (1 mm, 2mm, 3mm)

[ Voor 21% gewijzigd door Beun op 07-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Beun schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Ik zou ‘m retourneren. Maar dat is mijn mening. Je kan veel meer experimenteren en modden met een ‘normaal’ toetsenbord.
Dus... Tips? :p Volgens mij komen de GMK plankjes hier ook regelmatig langs? Barebone met een knob en draadloos met een USB dongle?
edit:
Moeten dan uiteraars nog switches en keycaps bij.

Prijs ongeveer 100 - 150 max, QMK/VIA denk ik toch wel een vereiste. En dan liefst draadloos met USB dongle (Bluetooth evt wel leuke toevoeging). Custom media toetsen zou ik sterk waarderen. En F-toetsen ingedeeld in blokjes van 4 ook (zodat ik blind de F8, F9 toetsen kan vinden voor de debugger).

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 07-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Beun Ik heb in de NK65 de bijgeleverde siliconen mat als demping, in de Envoy de bijgeleverde foam.

Naar mijn idee dempt de siliconen 'harder' en maakt het dat de case/keyboard stuk zwaarder en massiever aanvoelt. Betreft hier de nk65 'plastik' case. Ik ben er wel fan van. Met mijn SA keycaps geeft het een mooie zware thocc. 8)
Mijn Nk65 Oblivion heeft 2 matten, (zowel onderin als tussen plate en PCB) de NK65 Milkshake had er maar 1. :?

De alu case van de Envoy klinkt zoiezo anders, zou zeggen hoger, en best kans dat die met silicone demping heel anders zou klinken, helaas is er geen te krijgen bij Modedesigns. En heb geen behoefte gehad zelf te klungelen. Ik denk dat siliconen meer een thock dan de crispy thicc die ik nu heb zou geven.
Voor mijn gevoel geeft foam een hogere, lichtere klank, t.o.v. siliconen.

Er is ook een verschil met de e.v.t. ruimte onder de PCB te vullen of de ruimte tussen de PCB en Plate, of beide!
Beiden kunnen met beide materialen...

Geen idee of ik je nu heb geholpen of juist verder de rabbithole in heb geduwd... :+

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2023 16:05 . Reden: uitgebreider geantwoord ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@ParaNoja @Beun Hieroor zou ik de video van Keybored even bekijken, flinke zit maar hij heeft een video gemaakt waarin hij alles tot in detail uitlegt.

YouTube: Aerospace Engineer Explains Mechanical Keyboards

Siliconen in de lower case voegt vooral massa toen waardoor je geluid vanuit de case zelf meer gedempt word. Dit effect is het grootste bij kunststof borden omdat die case weinig weegt en eigen gewicht heeft.

Foams kun je weer beter inzetten om geluid vanuit de switch (airborn sounds) te veranderen waarbij dichter of opener foam weer effect heeft op bepaalde frequenties. Idem met de plate en platefoam….
Nouja het is een zit maar ik kan die video van harte aanbevelen.

@ParaNoja komt de Enoy met foams? Die moet je toch apart bij bestellen?

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zo, twee bestelling van keygem binnen. Mode keycaps en switches en de metal periodic table artisan.

Bij mij lijkt de artisan van betere kwaliteit. Zie wel wat lichte krasjes als je er naar zoekt, maar niet storend. Ook geen missende stukjes metaal, al met al dus bruikbaar maar zeker niet de beste kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaFYY667YTeTk60uQQPn5xaBsJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg0alUYQH39nvQHetHjd6Y1j.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de Mode spullen, die heb ik direct geïnstalleerd op de Envoy. De obscura switches zijn lekker smooth door de goede factory lube. Het gewicht is voor mij prima en ik waardeer long springs steeds meer. Net kort even op getypt voelt goed. Zeker een bruikbare switch, maar wel erg duur in vergelijking met de rest van de markt. Zou het daarom niet per se aanbevelen aan iemand.

De eerste indruk van de keycaps is dat ze er mooi uit. De legends zijn nog dikker dan GMK en de textuur is ook wat “grover”. Verder lijkt het double shot proces en kwaliteit vergelijkbaar met GMK en zie ik geen extreme verschillen wat best knap is door de ABS/ PBT mix. Verder lijkt de pitch nog hoger te zijn dan GMK, maar heb het nog niet uitvoerig vergeleken. De prijs/ kwaliteit lijkt hier wel goed te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUNYsHI66P70BW6HGIj4mnnPul0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2VszqXjLXDYXzIJtWz1d8kd.jpg?f=fotoalbum_large

Qua foam ben ik fan van poron. Dempt het geluid voldoende zonder dat het “dood” gaat klinken zoals bij siliconen. Afhankelijk van de case, je doel en wensen kan je dat toevoegen. Dun laagje in de case kan helpen met de “reflectie” van het geluid, terwijl plate foam echt meer dempt. Silicon kan dan ook, en zeker onderin de case helpt. Maar tussen de plate en pcb dempt dit te veel voor mijn smaak. Pe foam is voor even grappig op 1 bord, maar alles gaat hetzelfde klinken, ongeacht de switch of case. Absoluut niet mijn voorkeur.

Gebruik lang niet in alle borden foam, waardoor alles uniek klinkt. Vindt bijvoorbeeld m’n forever echt enorm goed klinken en juist daar zit geen foam in. Het leuke is om daarmee te gaan experimenteren in combinatie van verschillende materialen van de plate.

En niets is “goed” of “fout” omdat het allemaal een voorkeur van iemand is ;)

Edit: veel te lang bezig met schrijven van dit waardoor @sapphire al een goede video linkt.

En nee, foam moet je inderdaad apart bestellen voor de Envoy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MatthijsBoog dang dat ziet er verschrikkelijk uit :X

@superbok Die van jou zien er beter uit, lijkt dus een soort hit of mis. Baalde een klein beetje dat ik te laat met bestelen was maar als ik dit alles zie klopt mijn onderbuik gevoel toch een beetje :|

Wbt demping ben ik het met je eens, siliconen en zeker in de lower case en tussen plate en PCB maakt het geluid doods *kuch*Ikki68*kuch* maar daardoor kun je wel onwijs luide switches gebruiken die dan opeens best leuk klinken zoals bv de Owlab Neons :)

En PE foam, spot on. QK65 is zo’n bord waarbij door alle foams alles hetzelfde gaat klinken. Soms best fijn maar doet soms best afbreuk op hoe een switch klinkt.
Vaak is het wel zo dat hoe duurder/premium een bord is hoe minder mods het nodig heeft om goed te klinken.
Zo is zelfs een TES68 leuk te laten klinken met PE foam, tapemod, polyfill in de case en een aantal standoffs verwijderen. Moet je we van een beetje thocky houden want veel keuze heb je niet :+

Envoy was voor mij zo klaar, velletje foam onderin omdat het iets minder hol klinkt maar verder niets :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
@sapphire hier ga ik vanavond eens voor zitten. Bedankt voor het delen! Het gaat mij erom dat ik het geluid zoveel mogelijk wil dempen.

@superbok bedankt voor de input. Dit ga ik meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Misschien een gekke suggestie, maar stel ik wil een siliconen inleg in het toetsenbord. Nu zie ik op YT dat ze een mengsel erin gieten. Maar zou je ook een siliconen bakmat kunnen kopen en die op maat kunnen knippen? Dan zou je eventueel meerdere velletjes erin kunnen leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nerrion
Net op tijd voor Halloween: GMK Dracula R2. Na de set op meerdere borden op ClackyCon gezien te hebben toch besloten te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQrrKpoDhcG_R3qHgCFHIobIzw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAkOJYLRzGnJSfAn21BcCQmn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpPKuQqXuX3EuNJpm2rJjyQrQvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ58ct9f0KLtu7BpsNdcDPpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWbl-47mZkm2HQQ7wNyVvflOnXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaJRdU5U8OQy30q4shL4cakJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire Ja, je hebt gelijk, heb ik er bij besteld. Bedoelde meer dat ik liever iets van de fabrikant heb dan een of ander universeel iets. Ik heb verder enkel stabs gelubed en Panda's erin gegooid.
Linkje in tab geopend voor straks! Ga ik zeker even voor zitten.

@superbok Mooi plankje! :P
En goede info! (y)

@Beun Ik heb lubed & filmed outemu silent greys in combo met siliconen mat op de NK65, deze is zelfs met de SA keycaps bijna geruisloos...
Ik heb er ook gateron browns op gehad, dan geeft die een mooie thoc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
ParaNoja schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:56:
@sapphire Ja, je hebt gelijk, heb ik er bij besteld. Bedoelde meer dat ik liever iets van de fabrikant heb dan een of ander universeel iets. Ik heb verder enkel stabs gelubed en Panda's erin gegooid.
Linkje in tab geopend voor straks! Ga ik zeker even voor zitten.

@superbok Mooi plankje! :P
En goede info! (y)

@Beun Ik heb lubed & filmed outemu silent greys in combo met siliconen mat op de NK65, deze is zelfs met de SA keycaps bijna geruisloos...
Ik heb er ook gateron browns op gehad, dan geeft die een mooie thoc.
Bedoel je met siliconen mat bijvoorbeeld zoals onderstaand? Die kan ik dan mooi op maat knippen. Het lijkt mij nogal veel gedoe (en veel kosten) om voor één GMK67 vloeibaar silicone te halen.

Doorschijnende Siliconen Rubber 2Mm 3Mm Siliconen Folie Voor Vacuüm Pers Oven Hittebestendige Siliconen Mat
https://a.aliexpress.com/_EQOcFyn

[ Voor 4% gewijzigd door Beun op 07-10-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
De Zoom 98 gaat dinsdag in de (groep) verkoop (vanaf 3:30 in de ochtend NL tijd).
https://meletrix.com/collections/zoom98

Van $179 voor de Alu bedrade versie tot zo'n $225 voor PVD met wireless.
Ook weer optie voor zo'n display :P

hmmmm, keuzes keuzes }:O Ik mis eigenlijk nog wel een custom met numpad in mijn collectie :P

[ Voor 19% gewijzigd door CrashOverDrive op 07-10-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Beun De mat onderin de NK65 is behoorlijk dik, eerder 1 cm dan enkele mm.
Ik heb nog wel een linkje naar amazon voor de siliconen.

Ik zou eerst goed meten hoe dik of dun de mat moet zijn, zoals @superbok al zei, t geeft flink gewicht aan de case. Voor je het weet ben je 5 van die matten op elkaar aan t leggen...

Geen idee of je de matten evt aan elkaar kunt lijmen? Zou moeite waard zijn te proberen met name onderin.
Maar hoe langer ik erover denk, hoe meer ik zou denken aan simpel ff erin gieten...

[ Voor 0% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2023 21:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
ParaNoja schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:18:
@Beun De mat onderin de NK65 is behoorlijk dik, eerder 1 com dan enkele mm.
Ik heb nog wel een linkje naar amazon voor de siliconen.

Ik zou eerst goed meten hoe dik of dun de mat moet zijn, zoals @superbok al zei, t geeft flink gewicht aan de case. Voor je het weet ben je 5 van die matten op elkaar aan t leggen...

Geen idee of je de matten evt aan elkaar kunt lijmen? Zou moeite waard zijn te proberen met name onderin.
Maar hoe langer ik erover denk, hoe meer ik zou denken aan simpel ff erin gieten...
Even gieten is natuurlijk wel makkelijker dan meerdere matjes op maat knippen. Het enige waar ik tegenaan hik is dat zoiets al gauw € 30,- kost en ik heb maar € 38,- voor de GMK betaald. Dan is zo’n mod bijna even duur als de barebone kit. Ik zie mijzelf geen siliconen in de Q1 Pro gieten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
CrashOverDrive schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Mooi ding. Helaas wel dichter bij de Sonnet qua prijs dan bij de Envoy.

[...]

Gooi daar zo'n $50 shipping en belasting bij, zit je tegen de $500. Dan nog handelingskosten van de douane, kan je daar gerust €500 van maken voor de black en €530 voor de white ;(
True, is het niet waard denk ik.
MatthijsBoog schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:24:
dammnnnnn! Ik vond die zo cool had echt spijt dat ik ze niet besteld had.
Dit kan echt niet door de beugel...
CrashOverDrive schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:17:
De Zoom 98 gaat dinsdag in de (groep) verkoop (vanaf 3:30 in de ochtend NL tijd).

hmmmm, keuzes keuzes }:O Ik mis eigenlijk nog wel een custom met numpad in mijn collectie :P
Ziet er gewoon heel prima uit en zeker voor de prijs vind ik het moeilijk om het te laten liggen...eigenlijk is de kleurkeuze het moeilijkst want het zijn er weer echt veel.

Moet wel oppassen want ik wil ook die Cylce75 bestellen en de Event Horizon als ik de raffle win..straks ben ik in q1 al door m'n 2024 budget heen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brieto schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

True, is het niet waard denk ik.

[...]

dammnnnnn! Ik vond die zo cool had echt spijt dat ik ze niet besteld had.
Dit kan echt niet door de beugel...
[...]

Ziet er gewoon heel prima uit en zeker voor de prijs vind ik het moeilijk om het te laten liggen...eigenlijk is de kleurkeuze het moeilijkst want het zijn er weer echt veel.

Moet wel oppassen want ik wil ook die Cylce75 bestellen en de Event Horizon als ik de raffle win..straks ben ik in q1 al door m'n 2024 budget heen :D
Nog niets verder bekend over de cycle75 toch? Ben best benieuwd of ze nog wat “extra’s” gaan toevoegen buiten een goede prijs.

Die zoom ziet er grappig uit, beetje tussen een 1800 en 100%. Ben best benieuwd of dat scherm een beetje bruikbaar is, maar inmiddels ben ik er achter dat ik echt niet het numpad nodig heb.

Hoop op deze maand met de event horizon, maar moesten eerst nog units maar reviewers en heb daar nog niets van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
superbok schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Nog niets verder bekend over de cycle75 toch? Ben best benieuwd of ze nog wat “extra’s” gaan toevoegen buiten een goede prijs.

Die zoom ziet er grappig uit, beetje tussen een 1800 en 100%. Ben best benieuwd of dat scherm een beetje bruikbaar is, maar inmiddels ben ik er achter dat ik echt niet het numpad nodig heb.

Hoop op deze maand met de event horizon, maar moesten eerst nog units maar reviewers en heb daar nog niets van gehoord.
Nope, nog geen nieuws over de Cycle. Ik verwacht geen grote veranderingen/extra's maar natuurlijk wel iets duurder.

Als ik het goed begrepen heb is het laatste Event Horizon prototype nog niet klaar dus ik vermoed dat het nog wel even gaat duren. Zou zelf denken ergens Q1 maar misschien zit ik fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 12:49
Vanmiddag de WK870 eens in elkaar gezet. Bordje even uit elkaar gehaald, wat extra 205 tussen de stabs gesmeerd en ze geclipt, Durock Anubis er in en de standaard keycaps van de Aigo A100 die ik een tijdje terug voor een vriend bouwde er maar op als tijdelijke oplossing. GMK Tuzi is besteld, maar MK heeft het druk zo te merken..

Maar allemachtig wat typt dit ding heerlijk zeg. Voelt aangenaam, en klinkt geweldig ook. Alle massa en foam doen het duidelijk goed. Ook het bouwen was plezierig moet ik zeggen, past allemaal prachtig en zit met mooie stevige inbus boutjes in elkaar.

Als ik de keycaps heb hoop ik wat foto's te plaatsen, heb dat al wel eerder gezegd maar vaak toch net te lui om dat te regelen :+

[ Voor 8% gewijzigd door danoontjeh op 07-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Beun :o Duurder plankje kopen? O, nee, dan kan je die meestal erbij halen of krijg je die al...

Volgens mij kun je wel enkele keyboards van siliconen voorzien van zo een pot.
Ik zeg of als service aanbieden voor mede tweakers, of mede tweakers uitnodigen, en siliconen giet feestje houden. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@danoontjeh Ze hebben iedereen toch een bedank mail gestuurd en gezegd dat ze er druk mee bezig zijn :)

@Beun Siliconen matjes zou ik niet aan beginnen, dan kun je beter iets van neopreen/neopreen strips er in stoppen. Minder massa maar dempt geluid wel goed.
Matjes liggen er los in en als je siliconen giet zit het écht goed aan de behuizing qua pasvorm.
Je zegt dat overigens van de Q1 pro maar als die kwa opbouw op de gewone Q1/2 lijkt zou daar iets in de bodem gieten/erin plakken enorm veel uitmaken. Mijn Q2 was zo pingerig als de pest! Forcebreak mod hielp wel iets maar toen ik de bottom case beplakt heb met neopreen strips was dat een wereld van verschil, en op strategische plekken in de topcase.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
@ParaNoja voorlopig blijft het bij twee plankjes ;) Dat is zeker iets wat hier vaker voorbij is gekomen? :p

@sapphire de Pro hebben ze als het goed is al van een forcebreak mod voorzien. Ik heb hem nog niet uit ellaar gehaald. Ik zal eens kijken naar neopreen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand van jullie weleens Kilmat oftewel alubutyl rubber gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
MatthijsBoog schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:19:
Iemand van jullie weleens Kilmat oftewel alubutyl rubber gebruikt?
Ben hier ook wel benieuwd naar.

Hoe bepalen jullie trouwens hoeveel vulling er in een plankje past? Ik heb niet echt iets om de ruimte op te meten. Zou graag wat neopreen willen kopen em denk zelf aan 2mm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Beun Zekerz. Das 2 plankjes per computer? :P

Blader anders nog even naar maandag terug....

Maar ik snap je dilemma...
Daarom heb ik na lang twijfelen de NK65 gehaald gehad, wou toch wel meteen iets beters dan instap plankje..
En om eerlijk te zijn, design speelde ook een keuze. Vindt van die brede zijkanten echt lelijk. Wil een slank bord.
En dacht RGB is wel cool...
En is prima plankje! Ziet er zeer goed uit.. 8)

Maar, ja... :?
Nu klop ik op die Mode Envoy.
Met Alu case en Panda's.... d:)b

Maar helaas geen endgame...
Mis stiekem toch wel me ledjes voor Capslock en Layers...
Gebruik nu beide, maar toch weer aan het rond kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 07-10-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
ParaNoja schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:27:
@Beun Zekerz. Das 2 plankjes per computer? :P

Blader anders nog even naar maandag terug....

Maar ik snap je dilemma...
Daarom heb ik na lang twijfelen de NK65 gehaald gehad, wou toch wel meteen iets beters dan instap plankje..
En om eerlijk te zijn, design speelde ook een keuze. Vindt van die brede zijkanten echt lelijk. Wil een slank bord.
En dacht RGB is wel cool...
En is prima plankje! Ziet er zeer goed uit.. 8)

Maar, ja... :?
Nu klop ik op die Mode Envoy.
Met Alu case en Panda's.... d:)b

Maar helaas geen endgame...
Mis stiekem toch wel me ledjes voor Capslock en Layers...
Gebruik nu beide, maar toch weer aan het rond kijken.
Ik vrees dat ik ooit ook een keer die kant op ga haha. Maar nu eerst andere prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
CrashOverDrive schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:17:

Zoompad gaat ook weer in de GB, dan heb je altijd een numpad if needed maar nooit in de weg als je hem niet nodig hebt :) .

Hier is het momenteel nog wachten op:
Zoom75 cyber yellow, ligt ergens op een boot tussen hina en Coffeekeys
Zoompad, zou een deze weken (per vliegtuig) verstuurd moeten gaan worden naar Keygem. Weet alleen niet meer welke kleur ik deze had, volgens mij grijs zodat hij overal 'bij kon".

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@MatthijsBoog Nee want Noico en Kilimat kon ik niet voor een beetje leuke prijs vinden :+
Ja en veel bordjes gehad met ribben en dat combineert niet zo lekker.
Beun schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar.

Hoe bepalen jullie trouwens hoeveel vulling er in een plankje past? Ik heb niet echt iets om de ruimte op te meten. Zou graag wat neopreen willen kopen em denk zelf aan 2mm dik.
Zoals ik hierboven zeg, ribben. Meeste kunststof bordjes hebben ribben in de lowercase en zolang je daar niet teveel overheen gaat zit je veilig.

Ik ben overigens aan het kijken of ik geen ‘custom’ weight voor de Ikki68 kan maken. Ik twijfel nog of ik het allemaal heel laat en qua maatvoering de originele weight +batterij compartiment aanhoud. Of wel in het siliconen ga snijden en dan een nog groter gewicht op de bodem :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire d:)b Pluim in je reet voor dat filmpje! :P

[ Voor 17% gewijzigd door ParaNoja op 08-10-2023 02:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groesjenka
@sapphire Ik heb twee abs bordjes zwaarder gemaakt met platte zelfklevende wielgewichten van 0,8 mm dik.

https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Edit : correctie 3,8 mm dik

[ Voor 7% gewijzigd door Groesjenka op 08-10-2023 15:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Ik ben al een tijdje op zoek naar mijn jeugdliefde. De Tulip ATK 02.01.01. Deze heb ik begin jaren 90 lange tijd gebruikt en vond ik fantastisch typen. Ik heb hem gevonden, maar helaas niet met de switches die ik had gehoopt.

Volgens: https://deskthority.net/wiki/SMK_inverse_cross_mount zou de Tulip ATK 02.01.01, de Grey-Brown, Clicky SMK's moeten hebben. Maar hij heeft de White: Tactile variant. Maar al met all toch blij dat ik een stapje dichterbij ben gekomen.

Hieronder het resultaat na een goede schoonmaakbeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY5xQGv_OWx2Q4cMSVnvcgF2j9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztadxgkrTX0UKcGs7maxCud7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de keycaps in een "schoenen waszak" twee keer in de wasmachine gedaan op een fijn wasprogramma op 30 graden. Resultaat goed. Het keyboard zelf heb ik met een afwasborstel, en schuurspons met alcohol schoongemaakt.

Nu heb ik 1 probleem. De toetsen blijven af en toe hangen. (Gaan niet terug omhoog)

En ze zijn ook niet heel soepel bij het indrukken.

Zou dit komen door de alcohol die ik gebruikt heb, of gewoon ouderdom? Zou ik het met olie beter kunnen maken? Kan ik olie voor de switches kunnen toepassen zonder de switches te openen (iets waar ik geen zin in heb)

(Dit bericht is getypt op een 35 jaar oud Tulip toetsenbord)

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
Emielio schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:30:
Zou dit komen door de alcohol die ik gebruikt heb, of gewoon ouderdom? Zou ik het met olie beter kunnen maken? Kan ik olie voor de switches kunnen toepassen zonder de switches te openen (iets waar ik geen zin in heb)
Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik zou denken dat het de leeftijd (incl opbouw van vuil door de jaren heen) is. Probleem is echter dat als het in de switches zit je er weinig mee kan, bij dit bord zullen ze vermoed ik wel gesoldeerd zitten, dan zou je ze eerst moeten desolderen voor je ze uit elkaar kunt halen.

Trouwens wel een mooi verschil zeg, die schoonmaakbeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door danoontjeh op 08-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Ik heb m'n Kang Whites ietwat overlubed. Heb ze inmiddels 5 dagen gebruikt en nu beginnen ze minder mushy te voelen, vooral de toetsen die ik veel gebruik zoals de klinkers. Iemand ervaring hiermee? Worden ze nog lichter en hoe lang kan het ongeveer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komt weer een kleine meetup aan, ditmaal bij de zuiderburen in Gent. 18 november. Verwacht ongeveer 40 man. Georganiseerd door Akira en Tibtib.

https://akiratypes.notion...b51db473b95abd3dc6d3c59c5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
danoontjeh schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:36:
GMK Tuzi is besteld, maar MK heeft het druk zo te merken..
Net verzonden, kan ik die tenminste ook afbouwen. Ben hem al aan het gebruiken, maar had geen passende keycap voor de rechter shift, en gezien ik shift altijd met rechts doe is dat wel vrij onhandig.

Wellicht dat ik de Durock Anubis er in hou, bevalt me eigenlijk erg goed, alhoewel ik de Outemu's ook graag wil proberen zodra ze binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:48:
Komt weer een kleine meetup aan, ditmaal bij de zuiderburen in Gent. 18 november. Verwacht ongeveer 40 man. Georganiseerd door Akira en Tibtib.

https://akiratypes.notion...b51db473b95abd3dc6d3c59c5
Heb het genoteerd in m’n agenda, kijk tegen die tijd of ik tijd/ interesse heb om langs te komen. Vrij kort op de vorige keer dus niet zoveel nieuws te laten zien en denk dat toch wel ongeveer hetzelfde publiek komt. Komen mensen van hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
superbok schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Heb het genoteerd in m’n agenda, kijk tegen die tijd of ik tijd/ interesse heb om langs te komen. Vrij kort op de vorige keer dus niet zoveel nieuws te laten zien en denk dat toch wel ongeveer hetzelfde publiek komt. Komen mensen van hier?
Het is nogal ver en niet bereikbaar met de auto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Ik ga ook vooral om iedereen weer te spreken. Ken stiekem toch al best wat mensen na 3 meetups. En natuurlijk weer een stand, maar dat is bijzaak. Hoop daarvoor nog wel een paar losse prototype keys te krijgen, maar moet nog blijken of dat lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Monday; Memeday:

Als je je nieuwe keyboard aansluit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP1mSuzueT3303GYVkQ2LZysnTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ii4dPDtMLCQ7iD1bQeTucYq1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Ik zou heel graag de stille Boba U4 willen testen. Vooral omdat ik nog nooit een tactile switch heb gebruikt en afgaande op de reviews lijkt mij dit een fijne switch voor de Q1 Pro.

Iemand hier die mij (tegen betaling) misschien aan een enkele of twee switches kan helpen? Bij Keygem betaal je meteen €16,- excl verzendkosten voor een switch tester.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Beun Ik heb nog wel wat liggen, is wel de 67gr variant. DM me maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gazzew switches haal je ook gewoon in Nederland bij splitkb Ik heb zelf geen reserve u4 meer, maar mag er best 2 lenen, heb ook nog wel 3 andere silents waarvan minimaal 1 tactile die ik denk ik beter vind dan de U4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
@The GUI je hebt als het goed is een DM ontvangen.

@MatthijsBoog Ik zal je een DM sturen i.v.m. de andere silents. Dan houden we het topic ook schoon :)

Beide enorm bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Beun op 09-10-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hmm, nadat ik zaterdag schreef dat de Keychron K5 Pro "vers uit de doos" mij nogal tegen viel v.w.b. "low profile" en ik toch een "normale" variant wilde overwegen intussen even een vergelijking gemaakt. Maar als ik dan kijk naar de afmetingen van de K10 (voorbeeld, ook 100% en uit de K serie)... front row van 32mm hoog, dat is 10mm meer dan de back row van de K5 Pro :X

Intussen dus weer terug bij "prima toetsenbord die K5" :D Gisteren ook wat langduriger gebruikt, en de Red switches bevallen wel. Wellicht dat ik ietsjes lichter fijner zou vinden (de gewone Gateron Reds zijn blijkbaar 5gf lichter, 50gf op de KS-33 low profile en 45 gf op de KS-8), maar ik vind het ook niet echt slecht / "het is te doen". En zeker een verbetering ten opzichte van de Logitech MX5500 die ik nu heb (al 10+ jaar) en mij al jaren erger aan "scheef" indrukken van toetsen waardoor ze "vast lopen". Maar dat ligt vast ook weer aan de houding. Met polsen wat dichter op het tobo geplaatst zou ik natuurlijk ook rechter naar beneden duwen, daar waar ik nu vooral bij de cijfers vinger helemaal plat heb liggen en daardoor natuurlijk ook scheef duwen "aanmoedigt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MatthijsBoog Heb je ook de outemu silent greys geprobeerd, en zo ja, hoe vond je die in vergelijk tot bijv. de u4?
Ik heb ze met veel klop plezier op mijn NK65 Oblivion zitten, maar ben me bewust dat ze niet zonder reden zijn voorzien van filmpjes..
De Glorious Panda's bijv. voelen naar mijn mening als echt kwaliteitje beter, zga geen wobble, klikken beter samen/uit elkaar, enz.
En sta open om iets anders te gaan proberen, maar eigenlijk nog niet echt rondgekeken.

@florizla was een Monday; Memeday post... :P

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 09-10-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die heb ik helaas nog niet mogen ontvangen, wel de Outemu silent lemon en de jkdk crimson. Moet die laatste nog steeds een keer in een bord proberen ipv los in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 17:45

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Beste toetsenbord connaisseurs; Daarnet is mijn Logitech MX Mechanical binnengekomen, en mijn eerste indruk is: Meteen terugsturen. De aanslagen zijn veel te zwaar. Echte two handers.

Dit is helaas niet mijn eerste mechanical keyboard. Mijn Das Keyboard 4 Pro is dat wel, met Cherry MX brown switches. En hoewel ik mezelf niet zo kieskeurig vind, heb ik eigenlijk geen beter keyboard dan dat gehad: Mijn new-old-stock IBM M keyboard typt fijn, maar is nogal luidruchtig voor mijn collegae. Mijn SteelSeries Apex Pro typt vrij aardig, maar had wel wat meer tactile mogen zijn, maar het geeft random regelmatig random keyaanslagen, waarschijnlijk als er een magneet in de buurt komt. En wat echt bloed-irritant is, is dat het op sommige keycaps het shifted karakter onder op de cap heeft staan, in plaats van boven.

Tot voor kort werkte in bij één klant (Linux software development, dus veel typen), en daar lag mijn Das Keyboard dan ook op mijn bureau. Maar nu werk ik bij meerdere klanten, waarvan er één gebruikt maakt van die verwerpelijk flexplekken. Dus moet ik een keyboard meesjouwen. Verlicht vind ik fijn, omdat het net wat meer contrast geeft. Draadloos omdat dat handiger aansluiten is. En natuurlijk mechanical, liefst Cherry MX brown, maar iets wat daar op lijkt is ook goed. Een numpad is handig, maar afwezigheid is geen dealbreaker. Wat wel absoluut noodzakelijk is, zijn arrow-keys, page-up/-down keys, home en end keys op de standaard locaties. Wn als het even kan ook printscreen, sysreq en scroll lock keys.

En dan blijft er ècht niet zoveel over. Over de Logitech lees ik alleen maar dat mensen de kwaliteit van de keycaps tegen vinden vallen. Ik vind dat zelf nogal meevallen. Maar die actuation force! Jemig, daarmee ben ik vast doodmoe aan het einde van de dag.

Wat vinden jullie? Terugsturen, of houden, omdat het toch niet beter wordt? Of wat dan wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@MindBender ik zeg, wordt tijd down the rabbithole te gaan, en iig even start topic even doorlezen en Deze vragenlijst kort beantwoorden. :P

Dan kunnen we je vast en zeker een (stuk) beter plankje aanraden.
Omdat je draadloos noemt (lijkt mij dat je je dongeltje bijna zeker keer gaat vergeten...) hou ik me wegens gebrek aan ervaring daarmee wat bord betreft eruit.

Ik zou iig iets hotswap en VIA compatible nemen. :Y
Wat switches betreft; als je cherry browns lekker vindt, gateron browns, panda's boven genoemde U4's etc zijn dan zeker bekijken en proberen waard, er is plenty keuze in tactile.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The GUI
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Nou nou, houden omdat het niet beter wordt? Met je Logitech zit je nog lang niet op de kwaliteit die je kan krijgen voor hetzelfde geld. Wat je zoekt is een TKL (TenKeyLess) bordje: eigenlijk een volledig bord waar de numpad vanaf gehaald is. Zoals ParaNoja ook aangeeft: vul even het lijstje in, dan kan er gerichter advies gegeven worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MindBender schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:28:
Beste toetsenbord connaisseurs; Daarnet is mijn Logitech MX Mechanical binnengekomen, en mijn eerste indruk is: Meteen terugsturen. De aanslagen zijn veel te zwaar. Echte two handers.

Dit is helaas niet mijn eerste mechanical keyboard. Mijn Das Keyboard 4 Pro is dat wel, met Cherry MX brown switches. En hoewel ik mezelf niet zo kieskeurig vind, heb ik eigenlijk geen beter keyboard dan dat gehad: Mijn new-old-stock IBM M keyboard typt fijn, maar is nogal luidruchtig voor mijn collegae. Mijn SteelSeries Apex Pro typt vrij aardig, maar had wel wat meer tactile mogen zijn, maar het geeft random regelmatig random keyaanslagen, waarschijnlijk als er een magneet in de buurt komt. En wat echt bloed-irritant is, is dat het op sommige keycaps het shifted karakter onder op de cap heeft staan, in plaats van boven.

Tot voor kort werkte in bij één klant (Linux software development, dus veel typen), en daar lag mijn Das Keyboard dan ook op mijn bureau. Maar nu werk ik bij meerdere klanten, waarvan er één gebruikt maakt van die verwerpelijk flexplekken. Dus moet ik een keyboard meesjouwen. Verlicht vind ik fijn, omdat het net wat meer contrast geeft. Draadloos omdat dat handiger aansluiten is. En natuurlijk mechanical, liefst Cherry MX brown, maar iets wat daar op lijkt is ook goed. Een numpad is handig, maar afwezigheid is geen dealbreaker. Wat wel absoluut noodzakelijk is, zijn arrow-keys, page-up/-down keys, home en end keys op de standaard locaties. Wn als het even kan ook printscreen, sysreq en scroll lock keys.

En dan blijft er ècht niet zoveel over. Over de Logitech lees ik alleen maar dat mensen de kwaliteit van de keycaps tegen vinden vallen. Ik vind dat zelf nogal meevallen. Maar die actuation force! Jemig, daarmee ben ik vast doodmoe aan het einde van de dag.

Wat vinden jullie? Terugsturen, of houden, omdat het toch niet beter wordt? Of wat dan wel?
Zoiets? uitvoering: Cherry MX Board 1.0 TKL (MX Brown, Qwerty US)

Ik heb deze zelf, naast een DAS (type vergeten), ergens een paar Unicomps, maar gebruik nu twee van deze omdat het wat krap werd op m'n bureau en een TKL-bordje wat extra centimeters ruimte oplevert.
Verder hecht ik aan een standaard layout waar alles op dezelfde plek zit als op (bijna) elk ander keyboard wat ik tegen kom.
De Cherry haalt het niveau van een DAS niet maar het prijskaartje is ook wat vriendelijker. Ze zijn er ook in MX Red (die heb ik) maar zo te zien zijn die niet meer zo goed leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MatthijsBoog schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:24:
Gazzew switches haal je ook gewoon in Nederland bij splitkb Ik heb zelf geen reserve u4 meer, maar mag er best 2 lenen, heb ook nog wel 3 andere silents waarvan minimaal 1 tactile die ik denk ik beter vind dan de U4.
Wat is degene die je beter vindt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• danoontjeh
Nou, de GMK Tuzi is inmiddels gearriveerd en zit er op, en zoals beloofd dan toch eindelijk een foto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3otujo4vcA-zxfkqSuvNjNELqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSNmrj6ApjsPUoCUgSk05SsO.jpg?f=fotoalbum_large

Best tevreden met het resultaat moet ik zeggen. Fijn bord wat prima typt. Voor de medetweakers die dit bord in bezit hebben: als je de rotary knob indrukt schakel je tussen bediening van volume en de helderheid van je RGB.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• boiboiboi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-07 06:25

ClackyCon Aftermovie

'
De ClackyCon Aftermovie is eindelijk klaar! Voor de mensen die helaas niet bij ClackyCon konden zijn, hierbij de video voor een impressie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brieto
Lijkt meer op een trailer dan op een movie maargoed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 17:45

MindBender

Bite my shiny metal ass!

@ParaNoja, @The GUI, @downtime Wat doen jullie me aan, zeg! Ik zit al twee avonden in de rabbit hole, en er komt geen einde aan! Maar dank voor jullie tips; Daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MindBender schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:30:
@ParaNoja, @The GUI, @downtime Wat doen jullie me aan, zeg! Ik zit al twee avonden in de rabbit hole, en er komt geen einde aan! Maar dank voor jullie tips; Daar kan ik wel wat mee.
Om het gat nog wat groter te maken... Voor dezelfde use case (software development) heb ik sinds dit weekend een Keychron K5 Pro (waarbij in de K serie ook een TKL low profile variant te vinden is). Kan zowel via draadje als bluetooth verbonden worden waarbij jij mogelijk voor bluetooth zult gaan (ikzelf "dan toch maar voor draadje", want thuiswerkplek en tobo daarmee aangesloten op PC monitor met KVM).

Op dit moment ogenschijnlijk wel alleen leverbaar met de Gateron Low Profile Red switches (keuze voor Brown is er wel maar niet leverbaar). Met de hot swap variant zou je de switches weer wel kunnen vervangen (betaal je alleen dubbel), waarbij bv Alternate deze set verkrijgbaar heeft (€35 voor 110 stuks als ik mij niet vergis).

En daarnaast is de Pro met QMK / VIA dus lekker customizable doordat je of via VIA "grafisch" de keymap kunt aanpassen of je download de volledige QMK broncode en past naar hartenlust de volledige firmware aan. Gisteren heel snel gekeken, en er is ondersteuning voor 4 layers, echter is de default config dat 0 & 1 voor Mac zijn (0 default, 1 met Fn ingedrukt) en 2 & 3 voor Windows, op basis van de fysieke switch. Mogelijk dat ik daar een "work" / "pleasure" switch van ga maken met of de shortcuts voor debuggen etc direct beschikbaar of bv de media controls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
Brieto schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:47:
Lijkt meer op een trailer dan op een movie maargoed
IDD had eerder verwacht dat ze alle keyboards die er waren ook op de video/photo hadden gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MindBender Dan moet dat vragenlijstje geen probleem zijn! :+

En het is een leerzame reis, waarvan je, voor je halverwege bent, gaat zeggen dat je deze eerder had moeten starten.. :Y

[ Voor 1% gewijzigd door ParaNoja op 11-10-2023 22:49 . Reden: O, ja, en de reis heeft geen einde... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@ParaNoja Inderdaad :X

Zei gisteren nog tegen @superbok 'het moment dat je beseft dat je minimale switchvoorraad die je denkt te hebben toch nog 800+ switches is' :+

En er daarna achter komen dat ik er nog iets van 200+ vergeten was :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire Noem mij maar een minimalist dan... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38

skoozie

SCSI

Dan is de vraag: Zijn dat dan ook 800 verschillende switches?

Ow en er is mt3 bogo (buy one, get one) op drop.com, twijfel of ik nog meer moet halen

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@skoozie zat net te twijfelen om 2 doosjes Holy Panda's op Drop te bestellen....
skoozie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:41:
Precies, klop maar neer dat lijstje! @sapphire :+

[ Voor 59% gewijzigd door ParaNoja op 11-10-2023 23:54 . Reden: moest ff van switch wisselen.... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skoozie schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:41:

Ow en er is mt3 bogo (buy one, get one) op drop.com, twijfel of ik nog meer moet halen
12x70, 2x90, wat los spul. 183 verschillende switches ofzo.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
sapphire schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:14:
[...]

12x70, 2x90, wat los spul. 183 verschillende switches ofzo.
Wow, dat is echt een forse verzameling.
Wat is je top 3 voor linear en je top 3 voor tactiles los van budget?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3m3d7 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Vind de verzameling van @sapphire wel meevallen ;)

Hier telt de verzameling +- 3000 switches en los 392 unieke switches. Maar misschien is deze hoeveelheid een licht probleem. Al is een groot gedeelte van de surprise switches waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Ga sommige toch niet gebruiken, omdat ik er geen fan van ben. Maar decoreert wel mooi, 20x volle bakjes met unieke kleurtjes etc :+

Edit: dit is overigens een verzameling van al bijna 4 jaar in de hobby.

[ Voor 5% gewijzigd door superbok op 12-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:38

skoozie

SCSI

Damn, wel gaaf, geen idee hoe je ze uit elkaar zou moet houden _/-\o_

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@superbok Patser ;)

@skoozie Tot de 120 lukte het me uit het hoofd maar verder...Excel :+
R3m3d7 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Oef is dat een gewetens vraag...

Ik ben niet zo van de tactiles maar denk op dit moment MMD Princess, Anubis en T1 Dark Ambers met als noemenswaardige switches ook nog de Durock Sunflower en LCET Joker :)

Linears :9
Onmogelijk om te kiezen, gek genoeg is budget niet eens de beperkende factor want vaak vind ik de duurdere switches écht niet de beste. Nee onmogelijk er slechts drie te kiezen want mijn smaak veranderd ook nog wel eens :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!
skoozie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:05:
Damn, wel gaaf, geen idee hoe je ze uit elkaar zou moet houden _/-\o_
Die 3000 zitten allemaal in een mooie container met sticker er op met wat er in zit, of ze gelubed zijn en welke spring er in zit.

De unieke switches zitten in een houder met begeleidende spreadsheet. Al weet ik van de meeste wel de naam.
Pagina: 1 ... 132 ... 158 Laatste