Akkogear.eu is de mainsite tegenwoordig voor Akko en monsgeek. Btw komt er bij idd, gekoppeld aan je land. Meeste komt rechtstreeks uit het China warehouse, soms uit Europa. Er komt geen inklaring of douane gezeur bij kijken. De kortingcode in mijn signature geeft je 10% bij akkogear.eu op je hele bestelling.Blamm schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:58:
[...]
Verzenden uit China
[Afbeelding]
Edit:
Zojuist het antwoord gevonden in de AliExpress listing trouwens!
[...]
Hartelijk dank voor de infoTweakriez schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:07:
[...]
Akkogear.eu is de mainsite tegenwoordig voor Akko en monsgeek. Btw komt er bij idd, gekoppeld aan je land. Meeste komt rechtstreeks uit het China warehouse, soms uit Europa. Er komt geen inklaring of douane gezeur bij kijken. De kortingcode in mijn signature geeft je 10% bij akkogear.eu op je hele bestelling.
Probleem met deze meme is een beetje dat het bedrag in het eerste paneel niet helemaal lekker gekozen is.
Heb een aantal goedkoper choc bordjes gehad waar nu 10 jaar later nog steeds kinderen regelmatig op rammen. TEX maakt ook behoorlijk onvernietigbare keyboards. Maar die zijn weer tweemaal zo duur.
Juist de €50 "gaming" keyboards zijn je reinste rotzooi. Vaak plastic en low profile en dan ook nog eigen software die vaker dan niet onnodig dingen doet (Razer Synapse iemand?) of niet meer ondersteund wordt over de loop van de tijd.
Wat dan wel weer klopt aan de meme is dat mensen die er eigenlijk geen geld voor overhebben denken dat ze nu met die €69 een super product in handen hebben en verwachten dat het eeuwig meegaat. Uiteindelijk geeft dat dan weer "mechanische toetsenborden" een slechte naam...

Of ze kopen een €179, wederom plastic gamer merk "upgrade" die dat eigenlijk niet is.
Dat gezegd hebbende, heb toch twee borden in de verzameling nu waarbij de PCB ook niet bepaald het eeuwige leven blijkt te hebben.
Eén is 1.2mm met omega flexcuts overal en een plate van doorzichtig lingerie kant. Nu type is dus helemaal niet hardhandig, maarja, dat was dus niet zo'n goed idee voor de duurzaamheid.
De andere is m'n Boop65 waar KBDF het PCB design gewoon toch niet zo lekker heeft gedaan. Gaskets + niet zo'n best PCB design + géén daughterboard gebruiken betekend gewoon dat je USB poort continue "trilt". En dingen als de RGB die niet luistert naar de configuratie in QMK / VIA. En eigenlijk teveel stroom trekt.
Ook bij Custom zit je dus zeker niet altijd veilig. Hoe dan ook, beetje balen met beide borden dus.
Gisteravond iets impulsief ook een WK870 besteld voor €73 maar vrees dat ik iets te impulsief was dit keer 
Iemand nog interesse anders ga ik kijken of ik hem nog kan annuleren
Iemand nog interesse anders ga ik kijken of ik hem nog kan annuleren
Mbt de WK870, ik vind de alu M71 er toch wat beter uitzien en het is een totaal pakket met switches en caps in leuke kleurstellingen voor 90 euro.
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Andere layout, de M71 mist de rij met F keys.Groesjenka schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:44:
Mbt de WK870, ik vind de alu M71 er toch wat beter uitzien
Man man man wat een gezeik met m'n CandyKeys pre order annuleren. Eerst zegt de eigenaar op Discord dat hij dezelfde dag zou reageren. Gebeurt natuurlijk niet. Vraag ik paar dagen later op Discord wanneer ik een reactie kan verwachten, krijg ik te horen dat ik op de mail moet reageren die verstuurd is. Ik heb nooit een mail ontvangen. Vraagt hij daarna wat de reden is voor het annuleren. Who cares, annuleer het gewoon.
Nogmaals bevestiging gehad op Discord dat het geannuleerd gaat worden en hij een email gaat sturen ter bevestiging. Wachten maar... misschien probeer ik via PayPal nog wat.
Nogmaals bevestiging gehad op Discord dat het geannuleerd gaat worden en hij een email gaat sturen ter bevestiging. Wachten maar... misschien probeer ik via PayPal nog wat.
Betreft de WK870:
begreep op reddit vanochtend dat het dezelfde fabrikant zou zijn als de Sugar65. Ook denken veel mensen dat er meer voorraad is/was dan er werd aangegeven om extra vraag te creëren.
Mijn exemplaar is inmiddels verzonden.
begreep op reddit vanochtend dat het dezelfde fabrikant zou zijn als de Sugar65. Ook denken veel mensen dat er meer voorraad is/was dan er werd aangegeven om extra vraag te creëren.
Mijn exemplaar is inmiddels verzonden.
Herkenbaar, maar op een andere manier. Paar weken geleden hadden ze wat dingen in de aanbieding en toen wat spullen besteld. Op de mail gevraagd of de paragon daugtherboard ook aanwezig was, want op de website stonden ze er op als preorder. Zou geen probleem zijn volgens hem, website was niet bijgewerkt en zou aanwezig zijn. Order gemaakt en vier weken, twee tracking nummers en wat berichtjes heen en weer, maar nog steeds niet verzonden. Zojuist maar opnieuw een bericht verzonden.Nerrion schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:01:
Man man man wat een gezeik met m'n CandyKeys pre order annuleren. Eerst zegt de eigenaar op Discord dat hij dezelfde dag zou reageren. Gebeurt natuurlijk niet. Vraag ik paar dagen later op Discord wanneer ik een reactie kan verwachten, krijg ik te horen dat ik op de mail moet reageren die verstuurd is. Ik heb nooit een mail ontvangen. Vraagt hij daarna wat de reden is voor het annuleren. Who cares, annuleer het gewoon.
En dan zal ik niet beginnen over het PCB wat ik nog moet krijgen en hoelang dat al speelt

Ik krijg net spontaan een bericht van CK, net binnen de maand nadat David zei dat mijn refund goed was.
Was overigens alleen een excuus en dat het er nog aan komt…..3 maanden verder voor een bestelling van wat switches die op voorraad waren
Was overigens alleen een excuus en dat het er nog aan komt…..3 maanden verder voor een bestelling van wat switches die op voorraad waren

Toch nog een Box75 bij MK gescored. Er zijn er weer een stapeltje van op voorraad
Geen idee of ze ergens nog een doos met die dingen vonden nu het pakhuis leegt loopt of dat het annuleringen zijn van vorige week, but works for me
Geen idee of ze ergens nog een doos met die dingen vonden nu het pakhuis leegt loopt of dat het annuleringen zijn van vorige week, but works for me
[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 19-09-2023 15:18 ]
Zag ze ook weer beschikbaar inderdaad, vreemd, maar wel leuk dat je er alsnog één hebt weten te scoren. Vindt ze er erg mooi uitzien. Welke config heb je gekozen?CrashOverDrive schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:17:
Toch nog een Box75 bij MK gescored. Er zijn er weer een stapeltje van op voorraad![]()
De gelinkte, black PVDsuperbok schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:39:
[...]
vreemd,
...
Welke config heb je gekozen?
Denk dat ik hem ga matchen met het setje GMK Norse die ook onderweg is.
Enfin, eerst maar eens een zak mil max sockets bestellen voor die plank
Ik zag tijdens het bestellen dat de OwlStabs ook weer op voorraad zijn (daar ook setje van meegepakt), dus ik denk dat ze de bundels uit elkaar hebben getrokken (er waren bundels van box75+owlstab+TTC wild). Die bundles zijn nu weg zie ik.
[ Voor 55% gewijzigd door CrashOverDrive op 19-09-2023 16:00 . Reden: stabs ]
@CrashOverDrive Zwart is altijd goed
Owlstabs vond ik overigens fijne stabs en voor €10,50 ofzo vond ik ze een no-brainer.
Nu alleen twijfel of ik op Clackycon nog op zoek ga naar TX-stabs, te veel stabs en keycaps en switches…. Je zou er bijna een bord voor kopen
Heb de WK870 geannuleerd overigens
Owlstabs vond ik overigens fijne stabs en voor €10,50 ofzo vond ik ze een no-brainer.
Nu alleen twijfel of ik op Clackycon nog op zoek ga naar TX-stabs, te veel stabs en keycaps en switches…. Je zou er bijna een bord voor kopen
Was dat voor, of nadat ze aankondigden er ook een "gratis" aviator kabeltje bij te doen?sapphire schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:43:
@CrashOverDrive
/f/image/QRodVSQmzy9wXBLIwmiAqVvN.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem absoluut niet nodig, maar laat de bestelling toch staan. Potentieel een enorm leuk budget / starter bordje met al het spul zo, toch net minder dan de helft van de prijs van een Monsgeek m1. Kan hem altijd nog aan een nichtje doneren met die kleur
Nadat en nadat ik vanmorgen wakker werd en de kleur nog eens goed zag 
Koop wel een GMK67 als die weer in de sale is en weer eens een ‘mooi’ bord, wss weer een zwarte
Koop wel een GMK67 als die weer in de sale is en weer eens een ‘mooi’ bord, wss weer een zwarte
[ Voor 43% gewijzigd door sapphire op 19-09-2023 18:57 ]
Toch zal de kleurencombinatie wel vreemd worden als die exacte kabel is wat we krijgen, roze/paarsig bordje, met een blauw/gele kabelCrashOverDrive schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:53:
[...]
Was dat voor, of nadat ze aankondigden er ook een "gratis" aviator kabeltje bij te doen?
Ik heb net een half uur geleden de glove80 binnen. De eerste keer dat ik met een split keyboard werk. Het voelt erg ontspannen aan op de pols. Maar ik ga wel weken nodig hebben om er snel mee te typen. Alles zit net anders, en blijkbaar was mijn typtechniek ondermaats. Deze post kost me nu zo'n 4 minuten. Gaat wel steeds beter.
O spannend! Ik heb die van mij onlangs verkocht. Merkte ook dat ik er HEEL erg aan moest wennen en met name de ZX en C een grote uitdaging waren. Ik druk bijvoorbeeld C in met m'n wijsvinger maar dat gaat met de Glove echt niet werken. Gezien Glove mijn enige ortho board was en ik het niet zag gebeuren dat ik ook echt enkel die ging gebruiken uiteindelijk voor gekozen er dan afstand van te doen.boxlessness schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:06:
[...]
Ik heb net een half uur geleden de glove80 binnen. De eerste keer dat ik met een split keyboard werk. Het voelt erg ontspannen aan op de pols. Maar ik ga wel weken nodig hebben om er snel mee te typen. Alles zit net anders, en blijkbaar was mijn typtechniek ondermaats. Deze post kost me nu zo'n 4 minuten. Gaat wel steeds beter.
Dat was ook mijn ervaring met een Lily58 (ander bord, maar ook split col-staggered ortho). Heeft even wat tijd gekost, maar intussen ben ik eraan gewend, en merkte ik dat ik juist op traditonelere row-staggered borden de foutjes maakte.Poesjuh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:37:
[...]
O spannend! Ik heb die van mij onlangs verkocht. Merkte ook dat ik er HEEL erg aan moest wennen en met name de ZX en C een grote uitdaging waren. Ik druk bijvoorbeeld C in met m'n wijsvinger maar dat gaat met de Glove echt niet werken. Gezien Glove mijn enige ortho board was en ik het niet zag gebeuren dat ik ook echt enkel die ging gebruiken uiteindelijk voor gekozen er dan afstand van te doen.
Ook dát is een kwestie van wennen, en nu ik af en toe wissel, gaat het eigenlijk op beide best OK.
Tijd om me volledig op Colemak te gaan storten, natuurlijk.
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
Ik herken wat je zegt, dat bedoel ik ook met mijn typtechniek die ondermaats is: ik ben wel snel, maar wel all over the place met het aanslaan van de toetsen.Poesjuh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:37:
[...]
O spannend! Ik heb die van mij onlangs verkocht. Merkte ook dat ik er HEEL erg aan moest wennen en met name de ZX en C een grote uitdaging waren. Ik druk bijvoorbeeld C in met m'n wijsvinger maar dat gaat met de Glove echt niet werken. Gezien Glove mijn enige ortho board was en ik het niet zag gebeuren dat ik ook echt enkel die ging gebruiken uiteindelijk voor gekozen er dan afstand van te doen.
Mijn grootste vraag is hoe de belasting van mijn pinken gaat zijn. Met programmeren gebruik ik veel tekens/nav/control keys die nu onder de pink zitten. Ik heb mij dus over de jaren aangeleerd om mijn pols te draaien en deze met de ringvinger aan te slaan. Nadeel hiervan is dat mijn pols zwaarder belast wordt, en die druk verplaatst zich met de glove80 naar de pink. Maar goed, ik heb de laatste tijd sowieso al wat last van mijn pols, dus ik moet wel wat aan mijn techniek gaan doen.
Werken met layers is nu nog een bridge too far, ik heb al moeite met het vinden van de gewone keys, en mijn vingers in de juiste kolom te houden.
Je zou ook kunnen kijken voor de Sugar65. Dat is een GMK67 maar dan in cnc alu en FR4 plaat.sapphire schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:55:
Nadat en nadat ik vanmorgen wakker werd en de kleur nog eens goed zag
Op Aliexpress voor rond de 68 euro (met kortingscoupon) en gratis verzending.
Ze hebben 'm ook in het zwart.
https://nl.aliexpress.com...998a3ea&afSmartRedirect=y
Ik heb recent, als eerste mechanische keyboard, een Zuoya GMK67 gekocht en daar Akko V3 pro creme yellow switches ingezet en GMK Clones Keycaps met Cherry profile. Daar ben ik heel tevreden over, zij het dat ik mijn F1 - F12 toch wel erg mis.
Nu kwam ik met de Ali sales de Akko 5075B Plus V2 (75% keyboard) tegen, staat ook op akkogear.eu.
https://akkogear.eu/produ....0&variant=43256103993543
Deze leek me wel interessant, het idee was om deze dan met de blue switches te nemen, zodat ik ook een vergelijk kan doen tussen de yellow en blue switches.
Vervolgens zag ik hier ook de Monsgeek M1 voorbij komen, en nu weet ik niet zo goed wat een goede keuze is
Wellicht kunnen jullie mij nog wat tips geven/ ervaringen delen om een goede keuze te kunnen maken
Nu kwam ik met de Ali sales de Akko 5075B Plus V2 (75% keyboard) tegen, staat ook op akkogear.eu.
https://akkogear.eu/produ....0&variant=43256103993543
Deze leek me wel interessant, het idee was om deze dan met de blue switches te nemen, zodat ik ook een vergelijk kan doen tussen de yellow en blue switches.
Vervolgens zag ik hier ook de Monsgeek M1 voorbij komen, en nu weet ik niet zo goed wat een goede keuze is
Wellicht kunnen jullie mij nog wat tips geven/ ervaringen delen om een goede keuze te kunnen maken
Ik heb sinds een tijdje een Mountain 60 bordje en die bevalt me echt uitstekend.
Nu zou ik graag een kabel met aviator stekker erbij willen. Heeft iemand een tip/aanrader?
Mountain verkoopt ze zelf ook maar vraagt er € 89,00 euro voor. Dat vind ik een beetje overdreven voor een kabel.
(ik ben wel op zoek naar een goede kwaliteitskabel, en eventueel in leuk kleurtje)
Nu zou ik graag een kabel met aviator stekker erbij willen. Heeft iemand een tip/aanrader?
Mountain verkoopt ze zelf ook maar vraagt er € 89,00 euro voor. Dat vind ik een beetje overdreven voor een kabel.
(ik ben wel op zoek naar een goede kwaliteitskabel, en eventueel in leuk kleurtje)
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
@dnbo De Monsgeek M1 heeft een alu case en voelt meer premium aan maar wordt alleen als barebone verkocht, dus switches en keycaps komen er dan nog bij. Je komt dan veel duurder uit.
Ik weet niet of deze 5075B ook werkt met VIA/QMK. De M1 werkt daar wel mee en dan kan je makkelijk remappen e.d.
Ik denk dat je dan de Akko cream blue switches bedoeld. Dit zijn tactile switches in tegenstelling tot de yellow switches. Tactile voelt zeker anders aan omdat ze een voelbare bump hebben.
De Cream blues zijn goed gereviewed en prima tactiles. Niet te zwaar en smooth met een clacky geluid.
Maar dat hebben alle Akko switches.
Ik weet niet of deze 5075B ook werkt met VIA/QMK. De M1 werkt daar wel mee en dan kan je makkelijk remappen e.d.
Ik denk dat je dan de Akko cream blue switches bedoeld. Dit zijn tactile switches in tegenstelling tot de yellow switches. Tactile voelt zeker anders aan omdat ze een voelbare bump hebben.
De Cream blues zijn goed gereviewed en prima tactiles. Niet te zwaar en smooth met een clacky geluid.
Maar dat hebben alle Akko switches.
@Groesjenka Kijk hier kom ik al een stuk verder mee 
Het lijkt er inderdaad op dat de 5075B geen VIA/QMK heeft. Hier had ik totaal niet naar gekeken, maar vind ik wel handig, ondanks dat ik het nu (nog) niet actief gebruik.
Ook een aluminium behuizing spreekt me wel aan.
Ik heb destijds een set van 90 Akko V3 pro creme yellow switches gekocht voor de Zuoya GMK67.
Deze kan ik dus in principe gebruiken voor de Monsgeek M1 samen met de keycaps.
Nu zie ik echter dat ik 2 switch packs gratis krijg bij het bestellen van een Monsgeek M1
Dus dat scheelt wel weer. Dan alleen nog even de vraag welke switches erbij te bestellen...
:edit
Ik zoek switches welke een zacht "toc" geluid hebben, geen overmatig harde klik zoals oude typmachines.
Het toetsenbord wordt gebruikt voor een combinatie van gamen en normaal typen.
Het lijkt er inderdaad op dat de 5075B geen VIA/QMK heeft. Hier had ik totaal niet naar gekeken, maar vind ik wel handig, ondanks dat ik het nu (nog) niet actief gebruik.
Ook een aluminium behuizing spreekt me wel aan.
Ik heb destijds een set van 90 Akko V3 pro creme yellow switches gekocht voor de Zuoya GMK67.
Deze kan ik dus in principe gebruiken voor de Monsgeek M1 samen met de keycaps.
Nu zie ik echter dat ik 2 switch packs gratis krijg bij het bestellen van een Monsgeek M1
Dus dat scheelt wel weer. Dan alleen nog even de vraag welke switches erbij te bestellen...
:edit
Ik zoek switches welke een zacht "toc" geluid hebben, geen overmatig harde klik zoals oude typmachines.
Het toetsenbord wordt gebruikt voor een combinatie van gamen en normaal typen.
[ Voor 12% gewijzigd door dnbo op 20-09-2023 13:31 ]
@dnbo Dat is een mooie aanbieding van die gratis switches bij de M1.
Omdat je dan gebonden bent aan Akko zou ik voor de Cream Blues of de Lavender Purple kiezen.
Ik heb ze beide en ik vind de Lavender Purples lekkerder typen, wat verfijnder ook en een mooier geluid hebben. Maar met switches is dat subjectief.
De Akko switch packs gaan vlgs mij per 35. Je zult dan niet twee verschillende types kunnen kiezen voor een board met rond de 80 keys.
Het is hier eerder gezegd, het scheelt 10% als je een discount code bij afrekenen meegeeft.
Volgens mij is die code : HELLOAKKO
Omdat je dan gebonden bent aan Akko zou ik voor de Cream Blues of de Lavender Purple kiezen.
Ik heb ze beide en ik vind de Lavender Purples lekkerder typen, wat verfijnder ook en een mooier geluid hebben. Maar met switches is dat subjectief.
De Akko switch packs gaan vlgs mij per 35. Je zult dan niet twee verschillende types kunnen kiezen voor een board met rond de 80 keys.
Het is hier eerder gezegd, het scheelt 10% als je een discount code bij afrekenen meegeeft.
Volgens mij is die code : HELLOAKKO
@Groesjenka
De switches gaan per 45, dus het worden inderdaad 2 dezelfde packs.
Ik zie 3 varianten van de purple switch.
V3 Lavender Purple Pro Switch voor €9,99
CS Lavender Purple Switch voor €9,99
CS Lavender Purple Switch (Lubed, 45pcs) voor €16,99
Volgens mij zijn de CS versies 3 PINS. De non CS is 5 PINS.
De MonsGeek kan beide hebben, dus dat zal niet uitmaken.
Als ik de lubed versie kies zijn deze ook gratis, ondanks de hogere prijs. Volgens mij is dit dan de beste optie, of zie ik nog iets essentieels over het hoofd?
De switches gaan per 45, dus het worden inderdaad 2 dezelfde packs.
Ik zie 3 varianten van de purple switch.
V3 Lavender Purple Pro Switch voor €9,99
CS Lavender Purple Switch voor €9,99
CS Lavender Purple Switch (Lubed, 45pcs) voor €16,99
Volgens mij zijn de CS versies 3 PINS. De non CS is 5 PINS.
De MonsGeek kan beide hebben, dus dat zal niet uitmaken.
Als ik de lubed versie kies zijn deze ook gratis, ondanks de hogere prijs. Volgens mij is dit dan de beste optie, of zie ik nog iets essentieels over het hoofd?
@dnbo Oh ja 45 stuks, ik ken alleen de reguliere Lavender Purple en die behoort tot één van mijn favoriete tactile switches. Unlubed waren ze al prima. Je zou wat reviews over de andere kunnen inzien.
De Lavender Purple Pro V3 lijkt mij veelbelovend en als de lubed versie dan toch ook gratis is zijn ze alle drie wel goed.
Je zegt een beetje thock geluid te willen hebben. Ik vind het zelf wat moeilijk om dat met een alu board te krijgen. De M1 vind ik een clacky board.
Je zult dan bv. Boba U4t switches moeten gebruiken maar die zijn vrij prijzig.
Je kunt ook het board zo modden dat je dat meer richting thock gaat.
Ik heb mijn Lavender Purples in één van mijn GMK67's en die is zo gemod dat het thocked met deze switches. Dat is makkelijker te bewerkstelligen met een ABS plastic case.
Maar dit is mijn mening misschien hebben anderen hier een betere kijk op.
De Lavender Purple Pro V3 lijkt mij veelbelovend en als de lubed versie dan toch ook gratis is zijn ze alle drie wel goed.
Je zegt een beetje thock geluid te willen hebben. Ik vind het zelf wat moeilijk om dat met een alu board te krijgen. De M1 vind ik een clacky board.
Je zult dan bv. Boba U4t switches moeten gebruiken maar die zijn vrij prijzig.
Je kunt ook het board zo modden dat je dat meer richting thock gaat.
Ik heb mijn Lavender Purples in één van mijn GMK67's en die is zo gemod dat het thocked met deze switches. Dat is makkelijker te bewerkstelligen met een ABS plastic case.
Maar dit is mijn mening misschien hebben anderen hier een betere kijk op.
Ik heb zowel de lubed als stock lavender purples. Stock zijn ze al zeker niet verkeerd, maar lubed is toch nog wel een stapje beter. Ik vind ze echt top in mijn qk75 met fr4 plate voor een clacky build.
Ik had ook de Lavender Purples op mijn QK75, maar mijn Cerakeys bleven er niet goed op zitten. Zijn wat meer clacky dan thock eerlijk gezegd.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Toch ga je juist uit die layers een hoop winst halen, kan ik je uit ervaring vertellen. Ja, dat gaat wennen zijn, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je zoveel langer/meer aan het wennen bent dan wanneer je het in twee stappen zou doen.boxlessness schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:01:
[...]
Ik herken wat je zegt, dat bedoel ik ook met mijn typtechniek die ondermaats is: ik ben wel snel, maar wel all over the place met het aanslaan van de toetsen.
Mijn grootste vraag is hoe de belasting van mijn pinken gaat zijn. Met programmeren gebruik ik veel tekens/nav/control keys die nu onder de pink zitten. Ik heb mij dus over de jaren aangeleerd om mijn pols te draaien en deze met de ringvinger aan te slaan. Nadeel hiervan is dat mijn pols zwaarder belast wordt, en die druk verplaatst zich met de glove80 naar de pink. Maar goed, ik heb de laatste tijd sowieso al wat last van mijn pols, dus ik moet wel wat aan mijn techniek gaan doen.
Werken met layers is nu nog een bridge too far, ik heb al moeite met het vinden van de gewone keys, en mijn vingers in de juiste kolom te houden.
De grote vraag is natuurlijk wel hoe je je symbol-laat gaat inrichten; nav is meestal makkelijker (afhankelijk van je voorkeur / achtergrond zul je wellicht een sterke voorkeur voor WASD of HJKL hebben, en daar baseer je je laag dan op), symbolen is redelijk afhankelijk van de talen die je veel gebruikt.
Ik was zelf bijvoorbeeld begonnen met Miryoku, maar dat werkte voor PHP echt heel beroerd, combo's zoals -> en => waren een hele onhandige overgang in mijn herinnering, en aan een numeriek eiland links ipv rechts heb ik ook nooit echt kunnen wennen.
Misschien is dit een goed startpunt. Hoe dan ook zou ik er zeker wel over nadenken, het hele punt van je aanschaf van die Glove lijkt me dat je gezonder wil werken, toch?
Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl
@Groesjenka en @MatthijsBoog
Beiden bedankt voor jullie input! erg waardevol
Ik ga nog even wat filmpjes zoeken om een beter beeld te krijgen van het geluid.
Beiden bedankt voor jullie input! erg waardevol
Ik ga nog even wat filmpjes zoeken om een beter beeld te krijgen van het geluid.
oeps, niet aan gedacht om bij de start post te kijken :-)ParaNoja schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:58:
@martin484 Je zou gewoon het lijstje van start post kunnen checken...![]()
En online shops als Cablemod verkopen ze ook.
Thnx! ga daar even kijken en/of Cablemod.
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Ik heb de GMK Redline standard kit binnen van MyKeyboard, maar volgens mij mis ik caps?
https://mykeyboard.eu/cat...edline-standard-kit_2846/
Of is dit het verschil tussen ‘standard’ en ‘base’ kits?
Anyway, ze zien er nice uit, strakke legends en mooi gesatureerd rood.
Dacht dit ook, blijkbaar moet je de GMK Redline Addition kit erbij kopen om volledige set te bekomen.The GUI schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:57:
Ik heb de GMK Redline standard kit binnen van MyKeyboard, maar volgens mij mis ik caps?
vandaar dat de prijs ook lager was dan andere GMK setje.
@The GUI & @aaronito
Base kit = basis keys, soms gesplitst naar Alpha's (letters & cijfers) en Modifiers (functie toetsen incl. esc, tab etc)
Novelty = keys met speciale tekens, zoals kersen, raketten, planeten etc.
Numpad = uiteraard je numpad is vaak ook extra set.
Altijd goed kijken wat je koopt!
Base kit = basis keys, soms gesplitst naar Alpha's (letters & cijfers) en Modifiers (functie toetsen incl. esc, tab etc)
Novelty = keys met speciale tekens, zoals kersen, raketten, planeten etc.
Numpad = uiteraard je numpad is vaak ook extra set.
[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 20-09-2023 19:10 ]
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
Mis je echt caps in vergelijking met de foto op de product pagina. Of in vergelijking met een “base” kit, dus numpad enzo. Want de numpad zit inderdaad niet altijd standaard in de kit, maar dat is altijd goed te zien in de renders van alle kits. Maar als je daarvan iets mist, weet je dat er twee trays op elkaar zijn gestapeld? Als je dat niet weet, kijk je daar makkelijk overheen.The GUI schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:57:
je mist inderdaad enkel de numpad keyssuperbok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:12:
[...]
Mis je echt caps in vergelijking met de foto op de product pagina. Of in vergelijking met een “base” kit, dus numpad enzo. Want de numpad zit inderdaad niet altijd standaard in de kit, maar dat is altijd goed te zien in de renders van alle kits. Maar als je daarvan iets mist, weet je dat er twee trays op elkaar zijn gestapeld? Als je dat niet weet, kijk je daar makkelijk overheen.
Ik heb niet direct gezien dat er twee trays zijn. zag inderdaad niet de onderste rijen met bijv. de rode Escape en Enter. Zal morgen eens kijken, ben nu niet in de mogelijkheid. Zou mooi stom zijn als ik dat niet goed heb geziensuperbok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:12:
[...]
Mis je echt caps in vergelijking met de foto op de product pagina. Of in vergelijking met een “base” kit, dus numpad enzo. Want de numpad zit inderdaad niet altijd standaard in de kit, maar dat is altijd goed te zien in de renders van alle kits. Maar als je daarvan iets mist, weet je dat er twee trays op elkaar zijn gestapeld? Als je dat niet weet, kijk je daar makkelijk overheen.

@aaronito Numpad wist ik dat het er niet bij zat. Tenminste, dat had ik afgeleid van de productfoto's
Er zitten inderdaad 2 trays inThe GUI schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:27:
[...]
Ik heb niet direct gezien dat er twee trays zijn. zag inderdaad niet de onderste rijen met bijv. de rode Escape en Enter. Zal morgen eens kijken, ben nu niet in de mogelijkheid. Zou mooi stom zijn als ik dat niet goed heb gezien![]()
@aaronito Numpad wist ik dat het er niet bij zat. Tenminste, dat had ik afgeleid van de productfoto's
:strip_exif()/f/image/bIsSkZMdbv1o7VKo0hQ1yS3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok ik ben dan goed blind geweest

@The GUI Nee hoor je bent zeker niet blind! Dat kun je heel makkelijk missen en zelfs als je het weet is het nog even pielen.
Dat gezegd hebben, GMK Seafarer
Heel blij mee, écht mooie kleuren! En verder tja GMK dus kwalitatief sowieso lekker.
Twijfel nu om Redline niet bij te bestellen
Zometeen eerst het blauw vergelijken met Metropolis Midnight…..
Dat gezegd hebben, GMK Seafarer
Heel blij mee, écht mooie kleuren! En verder tja GMK dus kwalitatief sowieso lekker.
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 20-09-2023 21:16 ]
Haha, je bent niet de enige die dat overkomt. Lees vaak genoeg dat mensen keycaps “missen”, totdat iemand ze erop wijst dat er twee trays op elkaar zijn gestapeld. Gelukkig maarThe GUI schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:27:
[...]
Ik heb niet direct gezien dat er twee trays zijn. zag inderdaad niet de onderste rijen met bijv. de rode Escape en Enter. Zal morgen eens kijken, ben nu niet in de mogelijkheid. Zou mooi stom zijn als ik dat niet goed heb gezien![]()
Blij met een keycaps die niet zwart of wit zijn?!? Is dat mogelijksapphire schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:39:
@The GUI Nee hoor je bent zeker niet blind! Dat kun je heel makkelijk missen en zelfs als je het weet is het nog even pielen.
Dat gezegd hebben, GMK Seafarer![]()
![]()
Vanuit de renders zou ik denken dat Metropolis wat donkerder is en seafarer wat verzadigder is. Benieuwd naar foto’s
Ik zit onder heel warm kunstlicht dus zal vrijdag wat foto’s maken met in daglicht.superbok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:54:
[...]
Haha, je bent niet de enige die dat overkomt. Lees vaak genoeg dat mensen keycaps “missen”, totdat iemand ze erop wijst dat er twee trays op elkaar zijn gestapeld. Gelukkig maar
[...]
Blij met een keycaps die niet zwart of wit zijn?!? Is dat mogelijk![]()
Vanuit de renders zou ik denken dat Metropolis wat donkerder is en seafarer wat verzadigder is. Benieuwd naar foto’s
Ja heb wel even moeten wennen hoor, geen WoB….. iew
Kerncentrale aan het bezoeken? Of post je van onder je zonnebank?
Net een Nuphy Air 75 V2 gepreorderd. Zwart met brown switches en vanwege de pre-order gratis extra shine through keycap set.
Heel benieuwd
Heel benieuwd
Misschien een idee: als je iets meer uitgeeft, hoef je en niet te wachten, (zou ik nooit doen bij niet custom bord, ever, en helemaal niet bij chinees massa product) en heb je geen import kosten en een stuk beter plankje...!GN!T!ON schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:50:
Net een Nuphy Air 75 V2 gepreorderd. Zwart met brown switches en vanwege de pre-order gratis extra shine through keycap set.
Heel benieuwd
Bijvoorbeeld de NK65 Olivia
Ik was inderdaad blind, zitten gewoon 2 trays in

Thx voor de tip, maar ik denk dat ik toch bij de Nuphy blijf. 2 weekjes wachten vind ik niet echt een issue, of het nu een custom bordje is of niet is voor mij ook niet echt een reden (persoonlijk natuurlijk).ParaNoja schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:59:
[...]
Misschien een idee: als je iets meer uitgeeft, hoef je en niet te wachten, (zou ik nooit doen bij niet custom bord, ever, en helemaal niet bij chinees massa product) en heb je geen import kosten en een stuk beter plankje...
Bijvoorbeeld de NK65 Olivia
Deze voldeed aan mijn lijstje van wensen;
- minimaal 75% qua toetsen.
- strak uiterlijk
- 2.4ghz wireless + minimaal 3000mAh accu
- metalen body
- low profile
- QMK/VIA support
- Settings opgeslagen op het bord zelf i.p.v. in de driver op pc
- max 200 euro
Die ziet er interessant uit. Custom wireless (geen Bluetooth), QMK/VIA (i.p.v. custom firmware of PC software nodig bij gebruik), en low profile. Enige minpuntje vind ik denk ik 75% / geen numpad.!GN!T!ON schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:54:
[...]
Thx voor de tip, maar ik denk dat ik toch bij de Nuphy blijf. 2 weekjes wachten vind ik niet echt een issue, of het nu een custom bordje is of niet is voor mij ook niet echt een reden (persoonlijk natuurlijk).
Deze voldeed aan mijn lijstje van wensen;reviews voor zover ik kan vinden zijn gewoon positief. Ik weet verder niet echt wat een toetsenbord in die zin beter of slechter maakt, zo ver zit ik er niet in zeg maar. Ik gebruik nu een 7 jaar oud razer toetsenbord met rubberdome toetsen, dus beter dan huidig zal het sowieso zijn denk ik
- minimaal 75% qua toetsen.
- strak uiterlijk
- 2.4ghz wireless + minimaal 3000mAh accu
- metalen body
- low profile
- QMK/VIA support
- Settings opgeslagen op het bord zelf i.p.v. in de driver op pc
- max 200 euro
Eerder al eens gekeken naar de Keychron K5 Pro. Maar wired & Bluetooth vond ik sowieso een flink nadeel (effectief wired aan PC dus). Ook een vergelijking met de NuPhy Air75 gezien maar die viel eigenlijk meteen af door geen QMK/VIA support, maar custom wireless was dan wel een voordeel.
Ik heb ook erg getwijfeld over wel of geen numpad, Nuphy heeft ook een low profile 96% variant (https://nuphy.com/product...eless-mechanical-keyboard), maar die heeft inderdaad nog geen VIA support, geen optie voor zwarte kleur, en een oudere 2.4ghz implementatie. En de TKL versie is vanwege die pre-order (die volgende week al voorbij is, dus dat maakt mij niet echt uit) een stukje goedkoper met wat gratis opties zoals extra shinethrough keycap set en korting op een polssteun. Vanwege die combinatie nu toch maar de gok gewaagd op de TKL die bovenstaande wel heeft. Mocht hij erg bevallen en ik de numpad wel missen dan wacht ik denk ik wel op de V2 van hun 96% en haal ik die.RobertMe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:14:
[...]
Die ziet er interessant uit. Custom wireless (geen Bluetooth), QMK/VIA (i.p.v. custom firmware of PC software nodig bij gebruik), en low profile. Enige minpuntje vind ik denk ik 75% / geen numpad.
Eerder al eens gekeken naar de Keychron K5 Pro. Maar wired & Bluetooth vond ik sowieso een flink nadeel (effectief wired aan PC dus). Ook een vergelijking met de NuPhy Air75 gezien maar die viel eigenlijk meteen af door geen QMK/VIA support, maar custom wireless was dan wel een voordeel.
We will see
[ Voor 8% gewijzigd door !GN!T!ON op 21-09-2023 12:34 ]
Iemand al eens eerder gehad dat een bestelling bij Keygem opeens vanuit Schiedam geleverd lijkt te worden? De T&T is beetje apart. Dinsdag volgens DHL DE "The shipment has been processed in the parcel center" en toen verder geen updates tot vannacht. Vannacht gaf DHL DE het volgende aan "The shipment will be transported to the destination country/destination area and, from there, handed over to the delivery organization.", ik dacht eerst dat de delivery organization DHL NL zou zijn maar die herkennen de T&T code niet en PostNL verrassend genoeg wel. PostNL zegt dat zending de grens over is en dat bezorgtijd nog niet bekend is, alleen dus ook dat de afzender "Prime / Interconnect standaard" is met een postbus nummer en postcode/stad uit Schiedam. Als ik dat probeer te googlen kom ik niet ver, behalve dat soms zendingen die ingeklaard moeten worden uit Schiedam lijken te komen alleen geldt dat vooral voor zendingen die niet uit de EU komen.
Jahoor, vrij standaard met pakketten door twee verschillende vervoerders. Als het een klein pakketje van keygem is, is Deutsche Post de vervoerder in Duitsland en schijnbaar handiger (?) om het verder met PostNL te doen. Dan gaat ie naar de Internationale hub in de buurt en vervolgens verder met de lokale bezorger. Grote pakketten gaan/ gingen wel met dhl helemaal.Pompi schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:14:
Iemand al eens eerder gehad dat een bestelling bij Keygem opeens vanuit Schiedam geleverd lijkt te worden? De T&T is beetje apart. Dinsdag volgens DHL DE "The shipment has been processed in the parcel center" en toen verder geen updates tot vannacht. Vannacht gaf DHL DE het volgende aan "The shipment will be transported to the destination country/destination area and, from there, handed over to the delivery organization.", ik dacht eerst dat de delivery organization DHL NL zou zijn maar die herkennen de T&T code niet en PostNL verrassend genoeg wel. PostNL zegt dat zending de grens over is en dat bezorgtijd nog niet bekend is, alleen dus ook dat de afzender "Prime / Interconnect standaard" is met een postbus nummer en postcode/stad uit Schiedam. Als ik dat probeer te googlen kom ik niet ver, behalve dat soms zendingen die ingeklaard moeten worden uit Schiedam lijken te komen alleen geldt dat vooral voor zendingen die niet uit de EU komen.
Edit: over keygem gesproken, lees net dat het vliegtuig met mode producten begin volgende week in hun warenhuis zal arriveren. En ook de metalen periodiek systeem keycaps. Volgens mij hebben hier een aantal wel een van die dingen besteld
[ Voor 7% gewijzigd door superbok op 21-09-2023 16:51 ]
Dat zal het mogelijk zijn. Tot nu toe steeds volledig door DHL bezorgd. Al zullen 90 switches denk ik niet een veel kleiner pakket zijn dan 1 keycap set van PBTfans. En had dan Keygem als afzender verwacht en niet die rare naam die er nu staat. Maar ik ga het wel merken, ze zullen vast eerder binnen komen dan mijn QK80superbok schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:34:
[...]
Jahoor, vrij standaard met pakketten door twee verschillende vervoerders. Als het een klein pakketje van keygem is, is Deutsche Post de vervoerder in Duitsland en schijnbaar handiger (?) om het verder met PostNL te doen. Dan gaat ie naar de Internationale hub in de buurt en vervolgens verder met de lokale bezorger. Grote pakketten gaan/ gingen wel met dhl helemaal.

Oooeh erg mooi. Zag ook de extra’s vorige week voorbij komen. Welke finish heb je gekozen, volgens mij is matrix mede daarom erg populair.Nerrion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:24:
Matrix 6XV 3.0 Corsa binnen. Oblotzky had nog extras over. Heb alleen geen switches of stabs liggen dus moet nog even wachten met bouwen. Krijg eerste week oktober als het goed is een setje KTT Kang Whites binnen. [Afbeelding]
PVD Mangosteen. Wil uiteindelijk GMK Symbiote erop zetten als die ooit nog binnenkomt, vandaar de keuze voor Mangosteen.superbok schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:28:
[...]
Oooeh erg mooi. Zag ook de extra’s vorige week voorbij komen. Welke finish heb je gekozen, volgens mij is matrix mede daarom erg populair.
@Nerrion
Smakelijk! Neem aan dat Herr Oblotzky je ook van zoetigheden heeft voorzien voor tijdens de bouw?
O, ja... En proficiat met je aankoop! Mooi Plankje... Benieuwd naar de review!
[ Voor 33% gewijzigd door ParaNoja op 22-09-2023 20:06 . Reden: vergeet weer eens iets... ]
Ik heb een zwarte sugar65 (70 euro) met rome keycap setje (24 euro) en 90x ktt strawberry switches (25 euro) gekocht om te gebruiken als vervanging van mijn ID80 die ik twee jaar als daily driver heb gebruikt. Ik had de GMK67 kunnen ervaren met een zachtere bottem out en dan voelt de ID80 ineens niet zo prettig meer dus tijd voor een upgrade. Ik ben benieuwd of de strawberry's een leuke upgrade zullen blijken tov van mijn Gateron Milkey Yellows (zonder lube).
Nee helaas geen snacks gekregen. De Matrix kwam in een eigen doos dus Oblo had geen ruimte voor extra snacks. Review komt over een paar weken als ik alles binnen heb en kan bouwen!ParaNoja schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:03:
@NerrionSmakelijk! Neem aan dat Herr Oblotzky je ook van zoetigheden heeft voorzien voor tijdens de bouw?
![]()
Color samples van GMK Symbiote zijn ook eindelijk approved lees ik op Discord. Hopelijk kan de set snel in productie genomen worden.
[ Voor 12% gewijzigd door Nerrion op 23-09-2023 09:56 ]
@R3m3d7 Ben zeer benieuwd naar je ervaring met de Sugar65 en hoop dat je dat later ook post.
De zachtere bottom out van de GMK67 zal door de abs case komen. Je kunt de flex nog meer verhogen door het case foam te vervangen door polyfil.
Ik vraag mij af of de alu Sugar65 ook een wat zachte bottom out heeft.
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe de software van de Sugar65 is.
Bij de GMK67 kan je 1 extra laag programmeren wat vaak wel voldoende is maar misschien is er meer mogelijk bij de Sugar65
De zachtere bottom out van de GMK67 zal door de abs case komen. Je kunt de flex nog meer verhogen door het case foam te vervangen door polyfil.
Ik vraag mij af of de alu Sugar65 ook een wat zachte bottom out heeft.
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe de software van de Sugar65 is.
Bij de GMK67 kan je 1 extra laag programmeren wat vaak wel voldoende is maar misschien is er meer mogelijk bij de Sugar65
Ik zal mijn bevindingen delen!Groesjenka schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:10:
@R3m3d7 Ben zeer benieuwd naar je ervaring met de Sugar65 en hoop dat je dat later ook post. vraag ik mij ook af hoe de software van de Sugar65 is.
Goedemiddag, ik ben zelf mijn teen aan het dippen in het zwembad dat mechanische toetsenborden heet maar het is nogal overweldigend allemaal en die clickbait lijstjes sites ben ik ook niet echt mee geholpen heb ik het gevoel. Heb altijd gewoon de standaard 12 in een dozijn logitec setjes gehad maar wil graag dit eens proberen en hoopte dat iemand mij hier een beetje wegwijs kan maken.
Dit topic heb ik al wat doorgelezen maar is soms een beetje chinees voor een leek (of in iig voor mij). Ik zoek iets redelijk ergonomisch (heb pols issues), tactile, minimale backlight opties (w moet, rgb mag), het oog wil ook wat (kleurrijk iets), relatief lange gebruikstijd (accu) en bluetooth (connecten met meerdere setups). Wat is nou een leuk bordje voor rond de 100/150 euro voor een beginner? Ik ga echt nog niet veel dingen uitswappen enzo maar ik wil eens wat anders proberen. Ik hoop dat ik hier goed zit, zag geen andere stickie topic dus ik dacht probeer het hier even, mijn dank is groot!
Dit topic heb ik al wat doorgelezen maar is soms een beetje chinees voor een leek (of in iig voor mij). Ik zoek iets redelijk ergonomisch (heb pols issues), tactile, minimale backlight opties (w moet, rgb mag), het oog wil ook wat (kleurrijk iets), relatief lange gebruikstijd (accu) en bluetooth (connecten met meerdere setups). Wat is nou een leuk bordje voor rond de 100/150 euro voor een beginner? Ik ga echt nog niet veel dingen uitswappen enzo maar ik wil eens wat anders proberen. Ik hoop dat ik hier goed zit, zag geen andere stickie topic dus ik dacht probeer het hier even, mijn dank is groot!
Ik ben zelf begonnen met diverse mech keyboards van logitech en sharkoon. Allemaal net niet. Uiteindelijk op advies van de lui hier naar keychron gekeken. Keychron heeft het gewoon goed voor elkaar. Voldoende variantie. Mogelijkheid tot hotswap, rgb, etc. En voor redelijke prijzen. Ik zou daar eens kijken.Appeltaart schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:13:
Goedemiddag, ik ben zelf mijn teen aan het dippen in het zwembad dat mechanische toetsenborden heet maar het is nogal overweldigend allemaal en die clickbait lijstjes sites ben ik ook niet echt mee geholpen heb ik het gevoel. Heb altijd gewoon de standaard 12 in een dozijn logitec setjes gehad maar wil graag dit eens proberen en hoopte dat iemand mij hier een beetje wegwijs kan maken.
Ik had één ontvangen waar een serieuze deuk in zat. Duidelijk transportschade. Hebben ze niet moeilijk over gedaan. Ik heb er nu twee voor de prijs van één: één nette en één die ik ietswat kon terugbuigen, maar overduidelijk schade heeft. Ze werken beide.
Keychron was overigens derde in de tweakers-award voor toetsenborden. Voor zover dat iets zegt.
Als je de mogelijkheid hebt, kom zaterdag de 30e naar de bijeenkomst in Rijswijk. Clackycon.com
Daar kun je vrijwel alles proberen. Zeker gezien je ook specifiek iets ergonomisch zoekt is het misschien verstandig om gewoon van alles te proberen.
Daar kun je vrijwel alles proberen. Zeker gezien je ook specifiek iets ergonomisch zoekt is het misschien verstandig om gewoon van alles te proberen.
@Groesjenka Ow ja jij had laatst die Suger65 al opgegooid, bedenk me net dat ik daar nooit op gereageerd heb.
Denk dat de GMK67 voor mij interessanter is, goedkoop, draadloos en de vloer blijft heel als mijn zoontje hem een gooi geeft
Die had gisteren de keycap puller op mijn bureau ontdekt, hele dag er mee op pad. Helft van de alphas zit inmiddels op een andere plek en de qua maat matchende mods ook
@R3m3d7 Ben benieuwd naar de Suger65
Ik kan je trouwens absoluut aanraden de Strawberry’s te luben (je Yellows ook overigens
). Zijn dan echt súper smooth en thocky switches, echt hele fijne
Denk dat de GMK67 voor mij interessanter is, goedkoop, draadloos en de vloer blijft heel als mijn zoontje hem een gooi geeft

Die had gisteren de keycap puller op mijn bureau ontdekt, hele dag er mee op pad. Helft van de alphas zit inmiddels op een andere plek en de qua maat matchende mods ook
Ik kan je trouwens absoluut aanraden de Strawberry’s te luben (je Yellows ook overigens
[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 23-09-2023 22:28 ]
Ik heb alle keycaps voor de meetup mooi op tijd ontvangen. Nu alleen nog even de qk75 en kbd67 lite van andere keycaps voorzien, de qk65 andere foam, plate, switches en keycaps geven en mijn lotus58 repareren en andere keycaps geven. Vooral die laatste gaat heel leuk worden, maar ja, iets met kortsluiting...
@sapphire neem je zoontje mee naar de meetup, dan kan hij proberen te leren met een switch puller overweg te gaan. Dan wordt het al helemaal feest
@sapphire neem je zoontje mee naar de meetup, dan kan hij proberen te leren met een switch puller overweg te gaan. Dan wordt het al helemaal feest
Vroegâh heb ik heel lang een Tulip toetsenbord gebruikt. Dat typte destijds zo fijn, dat ik het iedere keer (ondanks zijn DIN aansluiting) aan mijn nieuwere PC's aansloot. Ik wist destijds niet wat mechanische toetsenborden waren, ik wist alleen dat dat ding ontzettend fijn typte. Later er achter gekomen dat het een mechanisch toetsenbord was.
Op een gegeven moment kreeg ik hem niet meer werkend met nieuwere PC's en heb ik hem uiteindelijk (STOM!!) weggegooid.
Ik ben nu op een "quest" om dat oude toetsenbord te kopen. Of iets dat ongeveer zo voelt. (Ik ben een MX BLUE persoon)
Ik heb mijn eerste Tulip toetsenbord op marktplaats gekocht. Het is helaas geen mechanische, maar een rubber dome model. https://deskthority.net/wiki/Tulip_9151B
Deze is ook PS/2, dus moet een nieuwer model zijn.
Waar moet ik op letten als ik verlopen ga kopen?
Ondanks dat deze niet de goede is, wil ik hem wel gaan proberen en dus een PS/2 naar USB verloop kopen. Ik heb wel eens iets over actief/passief gehoord? Waar moet ik op letten?
Daarnaast blijf ik zoeken naar mijn oude DIN variant. Dus zal ik ook een DIN naar PS/2 adapter moeten hebben.
Ik verwacht dat diegene die ik zoek zoiets als deze is: https://deskthority.net/wiki/Tulip_SMK_series
Op een gegeven moment kreeg ik hem niet meer werkend met nieuwere PC's en heb ik hem uiteindelijk (STOM!!) weggegooid.
Ik ben nu op een "quest" om dat oude toetsenbord te kopen. Of iets dat ongeveer zo voelt. (Ik ben een MX BLUE persoon)
Ik heb mijn eerste Tulip toetsenbord op marktplaats gekocht. Het is helaas geen mechanische, maar een rubber dome model. https://deskthority.net/wiki/Tulip_9151B
Deze is ook PS/2, dus moet een nieuwer model zijn.
Waar moet ik op letten als ik verlopen ga kopen?
Ondanks dat deze niet de goede is, wil ik hem wel gaan proberen en dus een PS/2 naar USB verloop kopen. Ik heb wel eens iets over actief/passief gehoord? Waar moet ik op letten?
Daarnaast blijf ik zoeken naar mijn oude DIN variant. Dus zal ik ook een DIN naar PS/2 adapter moeten hebben.
Ik verwacht dat diegene die ik zoek zoiets als deze is: https://deskthority.net/wiki/Tulip_SMK_series
Okay, ik heb dus niet de ktt strawberry's besteld maar de ktt roses, ik hoop dat deze ook gaan bevallen. Ik was blijkbaar niet scherp genoeg op aliexpress.sapphire schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:08:
Ik kan je trouwens absoluut aanraden de Strawberry’s te luben (je Yellows ook overigens). Zijn dan echt súper smooth en thocky switches, echt hele fijne
Jammer want ik begrijp dat de Strawberry's wat dieper klinken. Ik ben benieuwd hoe de roses zijn tov de gateron yellows.
Lubed ongeveer even smooth als lubed Yellows maar een stuk luider. Ik omschreef het zelf als levendig en op ABS borden vond ik ze altijd fijn klinkenR3m3d7 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:02:
[...]
Okay, ik heb dus niet de ktt strawberry's besteld maar de ktt roses, ik hoop dat deze ook gaan bevallen. Ik was blijkbaar niet scherp genoeg op aliexpress.
Jammer want ik begrijp dat de Strawberry's wat dieper klinken. Ik ben benieuwd hoe de roses zijn tov de gateron yellows.
Wel meer een budget switch tov de Strawberry maar daar is de prijs ook naar. Absoluut een leuke switch om te proberen iig!
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 24-09-2023 09:01 ]
Ah damn it, dat is net wat ik niet wil. Gewoon niet goed zitten opletten.sapphire schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:58:
[...]
Lubed ongeveer even smooth als lubed Yellows maar een stuk luider. Ik omschreef het zelf als levendig en op ABS borden vond ik ze altijd fijn klinken

Dank voor de reacties, ben voor een keychron k10 pro gegaan met bruine switches en wil een houten palmrest erbij kopen maar die zijn werkelijk overal niet leverbaar/uitverkocht dus dat wordt nog even zoeken. Nog wel even de clackycon video van vorig jaar gekeken, ziet er interessant uit (en intens). Dit jaar een kinderverjaardag maar misschien als ik volgend jaar een beetje gewend ben en aan het klooien raak, nogmaals dank voor de reacties!
Prima keus...vrijwel iedereen begint met een Keychron.Appeltaart schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:54:
Dank voor de reacties, ben voor een keychron k10 pro gegaan met bruine switches en wil een houten palmrest erbij kopen maar die zijn werkelijk overal niet leverbaar/uitverkocht dus dat wordt nog even zoeken. Nog wel even de clackycon video van vorig jaar gekeken, ziet er interessant uit (en intens). Dit jaar een kinderverjaardag maar misschien als ik volgend jaar een beetje gewend ben en aan het klooien raak, nogmaals dank voor de reacties!
Je kan eventueel nog wat andere switches aanschaffen om uit te vogelen wat je fijn vindt typen.
Ik ben denk ik degene met de ergo afwijking in dit topic. Ik heb een aantal Microsoft Sculpt toetsenborden versleten (rubberdome) en ben sinds kort over op een alice van Keychron, de v10. Ik heb een review online staan, die kan je vast vinden. Voordelen: ergo, open source, hot swap, niet overdreven duur, leverbaar.Appeltaart schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:13:
Ik gebruik de numpad al 25 jaar niet, wat een belangrijk voordeel heeft: je trackball (ik bedoel: een muis, da's niet ergonomisch) ligt dichterbij.
Naast de keychron, die mogelijk buiten je budget valt heb je ook keyboards die gesplitst zijn, letterlijk twee delen met een kabeltje ertussen.
Dat is bijvoorbeeld de keychron q11, maar daar zijn er veel meer van.
Dat idee heb je dan ook werd als ultraergonomisch, ortholineair en extreem duur, zoals de Moonlander of de ergodox ez.
Sowieso kan je los met ortholineaire keyboards trouwens, maar dat is dan weer een heel ander vak.
Er is ook een Feker Alice, die heeft voor zover ik weet een kleine ophoging in het midden, en bijna alle features die je neerzet, maar die heeft eigen software waarop je virusscanner afgaat als ik Reddit moet geloven. Deze vind je ook wel online of bij Ali, en vrij veel reviews op YouTube, inclusief hele teardowns.
Oh en Akko heeft er eentje, dat is wellicht dezelfde, in dit topic slingert een kortingcode.
Kortom, ik zou beginnen met kijken naar een Alice die bij je eisen past (dat hoeven niet die van mij of iemand anders te zijn), daar niet overdreven veel aan uitgeven en het eens ervaren.
(argh, dit moet je niet op je telefoon tikken, ik ga gauw naar boven, naar de v10...)
ping 127.212.23.124
Ow, Clackycon kwam langs op discord, erg tof, ik ga proberen langs te komen en wat 40% toetsenbordjes mee te nemen =), foto's van die meetups waren altijd erg interessant met alle verschillende keyboards.
Zag dat er ook wat te koop was, dus misschien een leuke deskmat mee naar huis
[ the server is down, life after student-dorm sucks ]
Ik hoop dat er deze editie wat meer te koop is. Vond dat vorige keer erg tegenvallen.yamAUchi schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:22:
Ow, Clackycon kwam langs op discord, erg tof, ik ga proberen langs te komen en wat 40% toetsenbordjes mee te nemen =), foto's van die meetups waren altijd erg interessant met alle verschillende keyboards.
GMK Monarch binnen van de Mykeyboard sale en op de Ginkgo gezet. Prima setje voor 60 eu
:strip_exif()/f/image/2YmgKygtHoxUROPA81SJtgr9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e7BhdJ4GWmVXfAhh5nLOdQQq.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik vorige keer vooral vervelend vond, was dat er niet duidelijk te zien was wat er wel en niet te koop was. Maar dat zou als het goed is verbeterd moeten zijn dit keer. Daarnaast zijn er ook meer stands en meer bezoekers, dus ik heb goede hoop dat er meer te krijgen is.
Ik heb gisteren tijdens het uit elkaar halen wel bijna mijn qk65 gesloopt, zowel de schroefjes als de batterij
Vervolgens ook nog bijna de pcb, maar wonderbaarlijk genoeg is alles nog heel
Volgende keer toch maar met iets meer dan een half oog kijken wat ik doe.
Ik heb gisteren tijdens het uit elkaar halen wel bijna mijn qk65 gesloopt, zowel de schroefjes als de batterij

Hallo,
Ik ben op zoek naar een Mechanisch Toetsenbord, maar mijn ervaring is een beetje hetzelfde als die van @Appeltaart een paar reacties naar boven. Veel lijstjes gevonden met zogenaamd goede mechanische toetsenborden maar die komen allemaal niet heel onafhankelijk over...
Ik wil een toetsenbord met de een numpad en multimedia toetsen (pause, play, next, previous) en een draaiknop voor volume. Verder heb ik niet echt veel wensen. Draadloos is ok, maar geen vereiste. Backlight wle graag, maar hoeft niet in elke kleur van de regenboog. Keycaps in neutrale, donkere kleuren. Mag best accenten hebben, maar niets al te gek. Oh en als het beschikbaar is, het liefste met een Duitse indeling.
Ik was ook bij Keychron aangekomen maar kan niet een vinden met dedicated multimedia toetsen. Misschien dat zoiets het dichtse in de buurt komt?: https://keychron.de/colle...rd?variant=41299543556233.
Heeft iemand nog een andere suggestie? Liever goedkoper dan de keychron, vind een kleine € 200 eigenlijk teveel.
Ik ben op zoek naar een Mechanisch Toetsenbord, maar mijn ervaring is een beetje hetzelfde als die van @Appeltaart een paar reacties naar boven. Veel lijstjes gevonden met zogenaamd goede mechanische toetsenborden maar die komen allemaal niet heel onafhankelijk over...
Ik wil een toetsenbord met de een numpad en multimedia toetsen (pause, play, next, previous) en een draaiknop voor volume. Verder heb ik niet echt veel wensen. Draadloos is ok, maar geen vereiste. Backlight wle graag, maar hoeft niet in elke kleur van de regenboog. Keycaps in neutrale, donkere kleuren. Mag best accenten hebben, maar niets al te gek. Oh en als het beschikbaar is, het liefste met een Duitse indeling.
Ik was ook bij Keychron aangekomen maar kan niet een vinden met dedicated multimedia toetsen. Misschien dat zoiets het dichtse in de buurt komt?: https://keychron.de/colle...rd?variant=41299543556233.
Heeft iemand nog een andere suggestie? Liever goedkoper dan de keychron, vind een kleine € 200 eigenlijk teveel.
Als er bij een bord "qmk/via" staat kun je elke toets herprogrammeren. Dan kun je dus zelf ergens multimedia keys instellen. Ik vind persoonlijk fn+pijltjes fijner voor next/previous en volume, maar de toetsen boven de numpad kunnen ook gebruikt worden bijvoorbeeld. Voor play/pause heb ik een key rechtsbovenin. Op mijn numpad zitten dan nog knopjes voor mute en een discord mic toggle.
Jeetje dat is wel erg ergonomisch :'D! Ik bedoelde meer van, niet te hoog ofzo, beetje te doen maar toch bedankt voor de moeite in deze post. Ik had nog nooit van ortholineair of een Alice inrichting gehoordpjottum schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:40:
[...]
Ik ben denk ik degene met de ergo afwijking in dit topic. Ik heb een aantal Microsoft Sculpt toetsenborden versleten (rubberdome) en ben sinds kort over op een alice van Keychron, de v10. Ik heb een review online staan, die kan je vast vinden. Voordelen: ergo, open source, hot swap, niet overdreven duur, leverbaar.
Ik gebruik de numpad al 25 jaar niet, wat een belangrijk voordeel heeft: je trackball (ik bedoel: een muis, da's niet ergonomisch) ligt dichterbij.
Naast de keychron, die mogelijk buiten je budget valt heb je ook keyboards die gesplitst zijn, letterlijk twee delen met een kabeltje ertussen.
Dat is bijvoorbeeld de keychron q11, maar daar zijn er veel meer van.
Dat idee heb je dan ook werd als ultraergonomisch, ortholineair en extreem duur, zoals de Moonlander of de ergodox ez.
Grappig genoeg lijkt de v10 wel aan veel eisen te voldoen van @erikjannemann met uitzondering van de numpad dan. Ik snap zelf echt nooit hoezo mensen geen numpad gebruiken, of het nou voor de eigen administratie is of werk ofzo, ik ram me regelmatig scheel op dat ding. Ik ben benieuwd hoe de k10 bevalt als hij binnenkomt, bij alternate levertijd van kleine twee weken ....
Voor Clackycon staat de teller momenteel op 250 tickets, maar goed, de laatste dagen worden altijd nog best wel veel tickets verkocht. Uiteindelijk zal het dus rond de 300 uitkomen verwacht ik, gezellig druk dus.
Ik heb ook nog geen kaartje. Nog niet 100% zeker of ik wel ga
Je bent niet de enige met een ergo afwijking. Sinds ik split keyboards gebruik heb ik minder nek en schouder klachten.
Ik gebruik een muis of trackball tussen de helften.
Ik kijk af en toe naar de Charybdis. Een split met ingebouwde trackball, maar vind het toch best veel geld (300euro) voor een kit...
:strip_exif()/f/image/m0ZNpGWlfaZp3bXsYT4EISfl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dwifD0Kxm5rbTGK1bLMwGpE0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik een muis of trackball tussen de helften.
Ik kijk af en toe naar de Charybdis. Een split met ingebouwde trackball, maar vind het toch best veel geld (300euro) voor een kit...
:strip_exif()/f/image/m0ZNpGWlfaZp3bXsYT4EISfl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dwifD0Kxm5rbTGK1bLMwGpE0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M5kgAPa4b2QStmqnyOLY5gEo.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou heb eindelijk m'n geld terug van CandyKeys voor het cancellen van m'n pre-order. Via PayPal een 'case' aangemaakt en een dag later is het geld gestort. Echt de slechtste customer service die ik ooit heb meegemaakt met een partij.
Ik zag dat op clackycon er een typing tournament is. Misschien wel leuk om te kijken wie van Tweakers snelste kan typen! Na 5 minuten proberen was dit mijn hoogste score. Waarschijnlijk niet genoeg voor de winst maar ik vond het zelf al erg snel.
Ben benieuwd naar jullie score
http://www.monkeytype.com
Ben benieuwd naar jullie score
http://www.monkeytype.com

Ik pas, record is 77 vgm, gemiddeld tussen de 65 en 70. Meer coördinatie is er niet.
Mja, hoe langer ik blijf bij eenzelfde keyboard, hoe hoger m'n snelheid komt te liggen.
Normaal tijdens werk, ligt m'n WPM rond de 80-100. Als ik zulke testjes doe, 115-136. Bij 140 gaat m'n accuratesse momenteel achteruit. Dat is overigens wel langzaam omhoog gekropen nog steeds.
Maar goed, er zijn ook mensen die helemaal niet met keyboards bezig zijn en rustig een "natuurlijke" 145 halen en de 150 / 100% aanstippen met een beetje oefenen. Ik ga deze ook zeker niet winnen.
--
Brexit, de aanhoudende / verslechterende situatie bij Candy, de cashflow problemen bij MK.eu...
We houden maar weinig over zometeen.
Dat hele Mechs & Co fiasco en de aanhoudende vertragingen in GBs heeft het markt vertrouwen wel behoorlijk geschaad.
Ik voorzie dat we straks, omdat ze hun eigen visie volgen en niet zo lijken te willen groeien, alleen nog Oblotzky en Keygem over houden. (Voor de grote internationale vendor-GBs) Toppers als Thomas van Splitkb even daargelaten. Dergelijke shops zoals ook een Loob.no enzo doen natuurlijk meer hun eigen ding, niche in een niche zeg maar.
Normaal tijdens werk, ligt m'n WPM rond de 80-100. Als ik zulke testjes doe, 115-136. Bij 140 gaat m'n accuratesse momenteel achteruit. Dat is overigens wel langzaam omhoog gekropen nog steeds.
Maar goed, er zijn ook mensen die helemaal niet met keyboards bezig zijn en rustig een "natuurlijke" 145 halen en de 150 / 100% aanstippen met een beetje oefenen. Ik ga deze ook zeker niet winnen.
--
Brexit, de aanhoudende / verslechterende situatie bij Candy, de cashflow problemen bij MK.eu...
Dat hele Mechs & Co fiasco en de aanhoudende vertragingen in GBs heeft het markt vertrouwen wel behoorlijk geschaad.
Ik voorzie dat we straks, omdat ze hun eigen visie volgen en niet zo lijken te willen groeien, alleen nog Oblotzky en Keygem over houden. (Voor de grote internationale vendor-GBs) Toppers als Thomas van Splitkb even daargelaten. Dergelijke shops zoals ook een Loob.no enzo doen natuurlijk meer hun eigen ding, niche in een niche zeg maar.
Loob.no bestaat niet meerdjunicron schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:21:
Mja, hoe langer ik blijf bij eenzelfde keyboard, hoe hoger m'n snelheid komt te liggen.
--
Wat het typen betreft: ik kan redelijk consist op 100 wpm typen. Helaas wordt dat niet meer echt hoger. Heel soms haal ik 120-130, maar dat zijn uitzonderingen. Zou best 150 willen halen eigenlijk.
Denk dat je gelijk hebt. De kleine sites kunnen runnen met minimaal personeel waarbij de eigenaar relatief veel werkt verricht. Ik vermoed dat er een punt is (aantal bestellingen) waarbij er investeringen nodig zijn om alles nog soepel te laten lopen..en die worden dan niet gedaan. Je zal dan een klantservice moeten opzetten..meer mensen die helpen met orders verwerken, iemand die de administratie/finance in de gaten houdt.. Daar heb je dan weer software voor nodig die zorgt dat alle info up to date is en op te vragen door de werknemers. Als je maar blijft groeien zonder die investeringen te doen roep je de problemen op jezelf af.djunicron schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:21:
--
Monday; Memeday:
Deze heeft meer lube nodig...
:strip_exif()/f/image/Kyy3Zfro99WSKs23QyT4EmgM.jpg?f=fotoalbum_large)
*voor de switch liefhebber, bijpassende soundtrack: The Flaming Lips - She Don't Use Jelly
:strip_exif()/f/image/Kyy3Zfro99WSKs23QyT4EmgM.jpg?f=fotoalbum_large)
*voor de switch liefhebber, bijpassende soundtrack: The Flaming Lips - She Don't Use Jelly
[ Voor 9% gewijzigd door ParaNoja op 25-09-2023 20:16 . Reden: Soundtrack toegevoegd ]
Hey de mooie versie van NolaParaNoja schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:27:
Monday; Memeday:
[Afbeelding]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@erikjannemann staat Das keyboard ook op je lijstje? Gezien de naam is die er vast wel met Duitse indeling
verder voldoet de 4 in ieder geval aan al je wensen dacht ik.
Na iets meer dan een maand wachten sinds het bericht dat mijn qk75 encoder is verzonden nog maar eens nagevraagd hoe dat zit. Nu te horen gekregen dat ze een nieuwe gaan versturen. Mag allemaal even duren...
Edit: voor wie dat niet zou kunnen raden, Candykeys natuurlijk...
Edit: voor wie dat niet zou kunnen raden, Candykeys natuurlijk...
[ Voor 14% gewijzigd door MatthijsBoog op 25-09-2023 23:12 ]
Thanks! Dat ziet er interessant uit. Ze hebben op het moment twee keyboards in de aanbieding voor € 100,00. Heeft iemand hier ervaring met die keyboards en/of switches. Ze gebruiken een of andere propietary switch Gamma Zulu?BlueMotion schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:38:
@erikjannemann staat Das keyboard ook op je lijstje? Gezien de naam is die er vast wel met Duitse indelingverder voldoet de 4 in ieder geval aan al je wensen dacht ik.
Das Keyboard X50Q
Das Keyboard 5QS
Das zit vol met proprietary zooi, van de switches tot de keycaps tot aan de stabs. Logitech maar dan met een fancier klinkende naam, 't is gewoon made in China spul van een Amerikaans bedrijf. Bij mij komt het er niet (meer) in. Maar ieder zijn meug 
Maar als ik afga van reviews dan zijn die switches zelf best ok.
Wat vinden jullie van de Bauer Lite en de Monokei Kei v2?
Hmm ok.. ik ben niet van plan om nog veel te gaan aanpassen ofzo. Wil geen switches of keycaps verwisselen. Dus dat is misschien geen groot probleem voor mij.CrashOverDrive schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:05:
Das zit vol met proprietary zooi, van de switches tot de keycaps tot aan de stabs. Logitech maar dan met een fancier klinkende naam, 't is gewoon made in China spul van een Amerikaans bedrijf. Bij mij komt het er niet (meer) in. Maar ieder zijn meug
Zijn er ook goede opties op AliExpress? Ik zie daar ook veel toetsenborden. Maar is moeilijk te beoordelen wat troep is en wat het overwegen waard is. Kunnen jullie daar bepaalde types\merken aanraden?