GBs voor switches zijn absoluut niet de norm, sterker nog, volgens mij is dit een van de eerste in een langere periode, al volg ik die categorie niet helemaal. Heb GBs voor switches nooit begrepen, koop ze wel wanneer de extra’s beschikbaar zijn. Meestal is dit toch dezelfde prijs en weet je tegen die tijd meer of het een goede switch is. Want vaak is daar geen prototype van waardoor het lastig is om een indruk te krijgen van het geluid en gevoel .Pompi schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:51:
Zijn group-buys nu ook al de norm voor switches? Zag toen straks bij Keygem een switch group-buy staan. Persoonlijk hoop ik echt dat group-buys weg gaan (o.a. omdat dat deze hobby toegankelijker maakt) en als het echt niet anders kan er gewoon interest checks worden gedaan om de interesse te peilen in plaats van dat mensen geld in iets moeten stoppen wat maanden verwijderd van levering is. Ook omdat ik af en toe op reddit zie langs komen dat een group-buy soms niet eens door aankoopverzekering wordt gedekt, aangezien het niet een fysiek product of pre-order is. Dit zeg ik wel als newbie, misschien hebben de ervarenere rotten een andere mening.
GBs in het algemeen zijn voor de “exclusieve” borden zeker van belang en soms nodig, maar dan gaat het over ~500 borden wereldwijd in de +500 euro categorie. Helemaal een paar jaar geleden toen de hobby booming was en er elke maand meerdere borden waren in deze categorie. Soms betekende dat, dat de GB alsnog geannuleerd werd doordat de MOQ niet werd gehaald.
Borden als de zoom, qk of jris zijn redelijk goed in hun huidige vorm. Dit is meer een preorder dan GB, maar de tijd tussen betaling en levering zou nog korter mogen van mij. Daarentegen zou de ~300 euro categorie met duizenden borden zouden niet meer In GB hoeven. Dan kan je het beter in meerdere rondes doen en het risico nemen als vendor. Denk dat een heleboel mensen dan eerder zouden kopen wanneer het direct leverbaar is. En bijkomend voordeel is dat de vendor dan ook een grotere marge zou kunnen pakken.
Tegelijk zijn er ook borden zoals de forever waar de maker het risico heeft genomen door het alleen uit voorraad te verkopen. Buiten het feit dat het een goed bord is, was ook een van de aantrekkelijke punten de directe levering. Ik had hem niet gekocht denk ik, als hij niet direct leverbaar zou zijn. Die extra 50 euro betaal ik met liefde voor een directe levering in plaats van jaren wachten.
En dan heb je ook nog de “exclusieve” borden zoals de kohaku, unicorn, tgr’s en over paar maanden de type k. Die worden gegarandeerd verkocht maar gaan zover ik weet redelijk netjes volgens planning waardoor je als koper wat “korting” hebt. Mode zou je hier ook bij kunnen zetten. Pre order met korting of wat later op voorraad maar dan duurder.
Maar dat is mijn ervaring met GBs als consument en misschien denken andere consumenten, makers of vendors hier anders over.