PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Zoiets als een pad kan je dit aanpassen in VIA of QMK om bv programma's te openen.Henkie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:03:
GB van de Zoompad gaat ook live, de 25e. 25 juli tot 8 augustus.
https://www.reddit.com/r/...w_videos_nightlight_knob/
Keygem en Coffeekeys zijn o.a. de EU vendors.
De Tri-mode pcb is VIA compatible.aaronito schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:07:
[...]
Zoiets als een pad kan je dit aanpassen in VIA of QMK om bv programma's te openen.
Als het in een maand niet lukt om wat spullen van een plank te rapen en in een doos te gooien is het best wel een bende in je bedrijf imho!
Morgen maar eens beginnen met stalken, benieuwd hoe het nu zal gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 20-07-2023 20:35 ]
De feiten stapelen zich op, en al is het niet tof te moeten doen, misschien ondertussen wel noodzakelijk?
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
Maar eigenlijk ligt ie nog in het warehouse en gaan ze hem pas ergens deze week zelf naar DHL locatie brengen...
Mag er van mij dan permanent bij want het is niet de eerste keer dat het daar logistiek/communicatief een zooitje is.ParaNoja schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:50:
@superbok Is het misschien verstandig gezien de huidige omstandigheden bij iig CK in het start topic te vermelden (bij de link naar de shop) dat er problemen zijn met leveringen?
De feiten stapelen zich op, en al is het niet tof te moeten doen, misschien ondertussen wel noodzakelijk?
Zojuist even snel de Envoy kunnen bekijken en
Qua verpakking van de onderdelen staan ze iig ver boven bv Qwertykeys. Wat een ontzettend nette ordening, case en sleeve om de plates! En de POM plate is zwart! Daar word ik écht blij van want dat is bij mijn QK65 een irritatiepuntje! Zwarte build en dan zie je die witte plate er doorheen
Helaas nog even wachten met bouwen
Edit: even een WTF momentje toen ik de Alu plate uitpakte, zou zweren dat ik een FR4 besteld had maar even nagekeken en inderdaad het klopt wel.
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 21-07-2023 15:34 ]
Nice hè! En zwarte pom plate is inderdaad mooi, alleen dan wel weer erg jammer dat de FR4 wit is, terwijl dat normaal gesproken ook zwart is (als ik het goed onthouden heb. Ben door alle builds de afgelopen weken de draad soms kwijt.)sapphire schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:49:
[...]
Mag er van mij dan permanent bij want het is niet de eerste keer dat het daar logistiek/communicatief een zooitje is.
Zojuist even snel de Envoy kunnen bekijken en![]()
Qua verpakking van de onderdelen staan ze iig ver boven bv Qwertykeys. Wat een ontzettend nette ordening, case en sleeve om de plates! En de POM plate is zwart! Daar word ik écht blij van want dat is bij mijn QK65 een irritatiepuntje! Zwarte build en dan zie je die witte plate er doorheen
Helaas nog even wachten met bouwen
Edit: even een WTF momentje toen ik de Alu plate uitpakte, zou zweren dat ik een FR4 besteld had maar even nagekeken en inderdaad het klopt wel.
Misschien dat er sowieso wel een “waarschuwing” of iets dergelijks bij kan. GBs hebben ook hun risico, kijk maar naar de M&C situatie of MKEU waar het ook niet soepel gaat. Zal het op m’n todo lijstje zetten.
@Nerrion Bestellen kan natuurlijk altijd. Bij Candykeys gaat het vaak heel goed OF heel slecht. Vaak genoeg in stock spullen die binnen een week aankomen, maar ook vaak genoeg 2 weken moeten wachten, of langer. De Paragon GB was een zooi, terwijl m’n QK80 er was, voordat ik het wist. Elke keer weer een raadsel hoe het gaat aflopen.
Ik dacht ik doe eens iets wat ik eigenlijk niet zo snel zou doen en is de Alu plate, zonder foams bouwen met de Mode Obscura's. De Obscura's vond ik erg lijken op TTC Wilds maar iets minder vlak geluid, en wat krijg je dan voor geluid, clacky as hell! Vooral R3 (of is het 4 met ASD) is echt extreem helder qua aanslag en het klinkt iets dun maar eigenlijk niet verkeerd.
Ga nog even de case foam proberen maar leuke build tot n toe en kijk er naar uit om meer te experimenteren emt dit bord.
Enige nu is dat ik me dooderger aan de spatie die niet snel genoeg omhoog komt bij snel typen, lijkt wel of ik de stab (Staebies) niet helemaal lekker krijg of het ligt er aan dat ik voor het eerst een 7u spatie gebruik
Edit: Ander eigenlijk best wel dom ding was de keycaps.
Ik dacht er mooi GMK Metropolis op te zetten, haal het uit de doos en blijkbaar is het dus donkerblauw
Ik dacht echt dat de basekleur zwart was, beetje jammer
Gelukkig had ik Drop DCX WoB nog liggen dus die zit er nu op.
[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 22-07-2023 01:10 ]
Ik heb zelf ook de alu plate en geen foams en vind hem toch wel lekker klinken na een weekje gebruikt te hebben. Heb nog met case foam geprobeerd maar hoorde echt geen enkel verschil. Wel is het verschil in geluid tussen de letter keys en number keys vrij groot merk ik.sapphire schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:22:
Toevallig vanavond al tijd dus natuurlijk gelijk aan de slag gegaan met de Envoy en dat viel reuze mee, makkelijk bordje om te bouwen eigenlijk
Ik dacht ik doe eens iets wat ik eigenlijk niet zo snel zou doen en is de Alu plate, zonder foams bouwen met de Mode Obscura's. De Obscura's vond ik erg lijken op TTC Wilds maar iets minder vlak geluid, en wat krijg je dan voor geluid, clacky as hell! Vooral R3 (of is het 4 met ASD) is echt extreem helder qua aanslag en het klinkt iets dun maar eigenlijk niet verkeerd.
Ga nog even de case foam proberen maar leuke build tot n toe en kijk er naar uit om meer te experimenteren emt dit bord.
Enige nu is dat ik me dooderger aan de spatie die niet snel genoeg omhoog komt bij snel typen, lijkt wel of ik de stab (Staebies) niet helemaal lekker krijg of het ligt er aan dat ik voor het eerst een 7u spatie gebruik
Edit: Ander eigenlijk best wel dom ding was de keycaps.
Ik dacht er mooi GMK Metropolis op te zetten, haal het uit de doos en blijkbaar is het dus donkerblauw
Ik dacht echt dat de basekleur zwart was, beetje jammer
Gelukkig had ik Drop DCX WoB nog liggen dus die zit er nu op.
@YaaD had daar succes mee.
En de NK's hebben dat ook, zowel tussen plate en pcb als onderin. (En geen foam).
Geen idee of het beter zal klinken, allicht wordt tie er wel zwaarder van.
Maar zwaarder = plus punten in Zombie Defence Score!
En wie heeft die bewegende letters aan gezet?
Of moet ik nog ff bijkomen na Ska boot feestje gisteren ter afsluiting 4 Daagse...
[ Voor 31% gewijzigd door ParaNoja op 22-07-2023 12:15 . Reden: Te veel letters... En is lastig die in logische volgorde te zetten ]
ik heb al het een en ander gevonden maar daar gebruiken ze geen hex codes maar zeggen ze tussen de CR en N9 kleur moet liggen.
Graag zou ik willen weten of de Modifiers kit van Dracula ERR dezelfde kleur heeft of de Deepwell modifiers.
volgens deze website zouden ze ook tussen de CR en N9 liggen maar dan via de hex kleur code. maar exact weet je het niet.
Gebruikt GMK altijd dezelfde kleurcodes of niet ?
hieronder de links met info
Deepwell
https://matrixzj.github.io/docs/gmk-keycaps/Deepwell/#info
GMK standard color codes
https://matrixzj.github.io/docs/gmk-keycaps/ColorCodes/
Dracula V2
https://matrixzj.github.io/docs/gmk-keycaps/Dracula-R2/
Ja de rijen zijn niet helemaal consistent nee! Vind het geluid verder ook niet verkeerd het is alleen niet iets waar ik normaal gelijk voor zou gaan maar wel bewust gekozen nu. Ik ga het ook een tijdje 'testen'.Nerrion schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:34:
[...]
Ik heb zelf ook de alu plate en geen foams en vind hem toch wel lekker klinken na een weekje gebruikt te hebben. Heb nog met case foam geprobeerd maar hoorde echt geen enkel verschil. Wel is het verschil in geluid tussen de letter keys en number keys vrij groot merk ik.
Casefoam alleen lijkt weinig toe te voegen maar alleen het idee al staat me wel aan dus ik laat het er in. Verschil lijkt minimaal of placebo
Siliconen plate demper wil ik zeker niet, dat heb ik al vaker gehad en niet helemaal mijn ding.ParaNoja schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:01:
@sapphire , @Nerrion je zou kunnen proberen met siliconen ipv foam...
@YaaD had daar succes mee.
En de NK's hebben dat ook, zowel tussen plate en pcb als onderin. (En geen foam).
Geen idee of het beter zal klinken, allicht wordt tie er wel zwaarder van.
want heb me envoy nog steeds niet...
Maar zwaarder = plus punten in Zombie Defence Score!![]()
En wie heeft die bewegende letters aan gezet?![]()
Of moet ik nog ff bijkomen na Ska boot feestje gisteren ter afsluiting 4 Daagse...
Qua gewicht ben ik het niet helemaal met je eens hoor, bouwkwaliteit en vorm hebben imho zeker invloed op de zombie defense score!
Zo is de QK65 erg zwaar maar lastig vast te houden dus minpunten voor de grip. De Q2 was lichter maar hoekiger en daardoor meer grip en meer schade door de hoeken

Ik vind de Envoy met 1283 gram zwaar genoeg, veel zwaarder is vooral irritant met verplaatsen, ik denk zelfs dat ik het koperen gewicht niet eens had hoeven nemen als ik dit zo voel
Heerlijk clacky build zo en ga er zeker geen siliconen in gieten.
Nu is de tijdelijke final build overigens als volgt:
Envoy black
Copper weight met zwarte voetjes
Walnoot accent
Alu plate
Mode Obscura switches
GMK WoB keycaps met 7u spatie en stepped caps
Met de GMK spatie loopt de stabilizer overigens gelijk goed dus lijkt een spacebar kwestie
Overigens viel me op dat GMK WoB geen 1,5u Fn cap heeft en GMK Metropolis Midnight geen 7u spatie
Hoe is het accent? Jammer dat je het accent wat minder ziet op de Envoy in vergelijking met andere Mode borden. Ben benieuwd naar wat foto’s.sapphire schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:44:
[...]
Ja de rijen zijn iet helemaal consistent nee! Vind het geluid verder ook niet verkeerd het is alleen niet iets waar ik normaal gelijk voor zou gaan maar wel bewust gekozen nu. Ik ga het ook een tijdje 'testen'.
Casefoam alleen lijkt weinig toe te voegen maar alleen het idee al staat me wel aan dus ik laat het er in. Verschil lijkt minimaal of placebo
[...]
Siliconen plate demper wil ik zeker niet, dat heb ik al vaker gehad en niet helemaal mijn ding.
Qua gewicht ben ik het niet helemaal met je eens hoor, bouwkwaliteit en vorm hebben imho zeker invloed op de zombie defense score!
Zo is de QK65 erg zwaar meer lastig vast te houden dus minpunten voor de grip. De Q2 was lichter maar hoekiger en daardoor meer grip en meer schade door de hoeken![]()
Ik vind de Envoy met 1283 gram zwaar genoeg, veel zwaarder is vooral irritant met verplaatsen, ik denk zelfs dat ik het koperen gewicht niet eens had hoeven nemen als ik dit zo voel
Heerlijk clacky build zo en ga er zeker geen siliconen in gieten.
Nu is de tijdelijke final build overigens als volgt:
Envoy black
Copper weight met zwarte voetjes
Walnoot accent
Alu plate
Mode Obscura switches
GMK WoB keycaps met 7u spatie en stepped caps
Met de GMK spatie loopt de stabilizer overigens gelijk goed dus lijkt een spacebar kwestie
Overigens viel me op dat GMK WoB geen 1,5u Fn cap heeft en GMK Metropolis Midnight geen 7u spatie
Heel veel sets hebben geen 1.5u fn cap omdat die “normaal” gesproken nergens te vinden is. Gebruik dan meestal de 1.5u super maar ook die is er niet altijd. Al zie je dat gelukkig steeds vaker terug in meer recentere sets, net zoals f13.
Overigens zou Metropolis gewoon een 7u spatie moeten hebben. Heeft 1.25u mods bottom row en 1.5u 1u 1.5u mods bottom row. Niet nog ergens verstopt in de onderste doos?
https://www.reddit.com/r/..._gmk_keycaps_know_before/
Een aantal nieuwe GMK sets hebben dus scheve alt en control keys

Als ik Oblo site check zie ik dat Metropolis midnight wel een 7u spatie in de kit heeft!sapphire schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:44:
[...]
[...]
:strip_exif()/f/image/BUO9EeNJVSstBvqcYkQNcelR.jpg?f=fotoalbum_large)
Summer Sale until Sunday the 23rd!
Many GMK Base Kits for 119€* or less, NK PBT Sets for 79€ and many more items. (*Includes 19% DE VAT by default)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ELwKtoRIlvv6CrQPJ0e9dkz.jpg?f=user_large)
Extra toepasselijk
[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 24-07-2023 12:52 . Reden: Tweakers mechs nerds are sleeping ]
:strip_exif()/f/image/QQlwXtgB5JjeNrmc8e3OKiMV.jpg?f=fotoalbum_large)
QMK toolbox herkent hem niet, een install via ZMK.dev blijkt lastig omdat ik niet zeker weet welke controller er op zit (het is een pro micro maar ik weet niet welke).
Het board doet het gewoon maar ik wil graag mijn eigen keymap flashen, iemand tips?
Kan je met iets als USBView niet de uitgebreide description bekijken? Misschien identificeert ie zichzelf wel ergens in een obscuur veld.henkdevries007 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:58:
Ik heb recent dit Corne board op de kop getikt voor een zacht prijsje, ex switches en keycaps, en loop tegen het probleem aan dat ik hem niet echt geprogrammeerd krijg.
[Afbeelding]
QMK toolbox herkent hem niet, een install via ZMK.dev blijkt lastig omdat ik niet zeker weet welke controller er op zit (het is een pro micro maar ik weet niet welke).
Het board doet het gewoon maar ik wil graag mijn eigen keymap flashen, iemand tips?
Even niets...
Ik zoek ook naar de AZERTY (BE) keycaps eenhoorn.
Corsair levert dat voor de toetsenborden met een ISO-indeling: PBT DOUBLE-SHOT PRO Keycap Mod Kit — Onyx Black (BE) SKU: CH-9911060-BE
https://www.corsair.com/e...yx-black-be-ch-9911060-be
De onderste rij van een Corsair K68 is proprietary en daarvoor bestaat alleen QWERTY (US):
CORSAIR GAMING PBT Double-shot Keycaps Full 104/105-Keyset — Black SKU: CH-9000235-WW
https://www.corsair.com/e...aca-a-black-ch-9000235-ww
Naast upgraden heb ik interesse in een Wooting Two HE en kan de Corsair keycaps voor ISO-indeling hergebruiken, want ze bieden geen AZERTY (BE) aan. Ze bieden wel AZERTY (FR) ABS keycaps, maar geen PBT Double-shot.
Dus ik denk dat een PBT DOUBLE-SHOT PRO Keycap Mod Kit — Onyx Black (BE) SKU: CH-9911060-BE halen voor het verbeteren van mijn Corsair K68 een goed idee is.
Output van USBView op de poort:FireDrunk schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Kan je met iets als USBView niet de uitgebreide description bekijken? Misschien identificeert ie zichzelf wel ergens in een obscuur veld.
Lijkt niet erg veel extra info te bieden, of wel?[Port1] : USB Composite Device
Is Port User Connectable: yes
Is Port Debug Capable: no
Companion Port Number: 15
Companion Hub Symbolic Link Name: USB#ROOT_HUB30#4&24e252df&0&0#{f18a0e88-c30c-11d0-8815-00a0c906bed8}
Protocols Supported:
USB 1.1: yes
USB 2.0: yes
USB 3.0: no
Device Power State: PowerDeviceD0
---===>Device Information<===---
English product name: "Corne Keyboard (crkbd)"
ConnectionStatus:
Current Config Value: 0x01 -> Device Bus Speed: Full (is not SuperSpeed or higher capable)
Device Address: 0x35
Open Pipes: 2
===>Device Descriptor<===
bLength: 0x12
bDescriptorType: 0x01
bcdUSB: 0x0110
bDeviceClass: 0x00 -> This is an Interface Class Defined Device
bDeviceSubClass: 0x00
bDeviceProtocol: 0x00
bMaxPacketSize0: 0x08 = (Bytes
idVendor: 0xFEED = Vendor ID not listed with USB.org
idProduct: 0x3060
bcdDevice: 0x0001
iManufacturer: 0x01
English (United States) "foostan"
iProduct: 0x02
English (United States) "Corne Keyboard (crkbd)"
iSerialNumber: 0x03
English (United States) "0"
bNumConfigurations: 0x01
---===>Open Pipes<===---
===>Endpoint Descriptor<===
bLength: 0x07
bDescriptorType: 0x05
bEndpointAddress: 0x81 -> Direction: IN - EndpointID: 1
bmAttributes: 0x03 -> Interrupt Transfer Type
wMaxPacketSize: 0x0008 = 0x08 bytes
bInterval: 0x0A
bEndpointAddress: 0x82 -> Direction: IN - EndpointID: 2
wMaxPacketSize: 0x0020 = 0x20 bytes
---===>Full Configuration Descriptor<===---
===>Configuration Descriptor<===
bLength: 0x09
bDescriptorType: 0x02
wTotalLength: 0x003B -> Validated
bNumInterfaces: 0x02
bConfigurationValue: 0x01
iConfiguration: 0x00
bmAttributes: 0xA0 -> Bus Powered
-> Remote Wakeup
MaxPower: 0xFA = 500 mA
===>Interface Descriptor<===
bDescriptorType: 0x04
bInterfaceNumber: 0x00
bAlternateSetting: 0x00
bNumEndpoints: 0x01
bInterfaceClass: 0x03 -> HID Interface Class
bInterfaceSubClass: 0x01
bInterfaceProtocol: 0x01
iInterface: 0x00
===>HID Descriptor<===
bDescriptorType: 0x21
bcdHID: 0x0111
bCountryCode: 0x00
bNumDescriptors: 0x01
bDescriptorType: 0x22 (Report Descriptor)
wDescriptorLength: 0x0040
bEndpointAddress: 0x81 -> Direction: IN - EndpointID: 1
wMaxPacketSize: 0x0008 = 0x08 bytes
===>Interface Descriptor<===
bDescriptorType: 0x04
bInterfaceNumber: 0x01
bAlternateSetting: 0x00
bNumEndpoints: 0x01
bInterfaceClass: 0x03 -> HID Interface Class
bInterfaceSubClass: 0x00
bInterfaceProtocol: 0x00
iInterface: 0x00
===>HID Descriptor<===
bDescriptorType: 0x21
bcdHID: 0x0111
bCountryCode: 0x00
bNumDescriptors: 0x01
bDescriptorType: 0x22 (Report Descriptor)
wDescriptorLength: 0x004F
bEndpointAddress: 0x82 -> Direction: IN - EndpointID: 2
wMaxPacketSize: 0x0020 = 0x20 bytes
Anders ben ik er bang voor idd.
Even niets...
Die van mij werkt met VIA, je moet er ook opletten dat je de juiste usb uitgang gebruikt (de linker)henkdevries007 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:58:
Ik heb recent dit Corne board op de kop getikt voor een zacht prijsje, ex switches en keycaps, en loop tegen het probleem aan dat ik hem niet echt geprogrammeerd krijg.
[Afbeelding]
Helaas is het blauw echt veel donkerder dan het blauw van de Sonnet en matched het niet

Nu heb ik dus een probleem want ik heb geen keycaps voor de Sonnet en ik moet (denk ik) een cream keyboard kopen om deze set te kunnen gebruiken.
Blijf keyboards met keycaps matchen toch echt lastig vinden.
Eerst maar vanmiddag proberen het geluid te verbeteren en dan beginnen met luben van switches (boba u4t) want mijn partner gaat dit weekend haar eerste keyboard bouwen
Ik heb zojuist VIA gedownload maar die detecteerd de Corne niet. Ook niet als ik de reset switch 2 maal indruk om het in program mode te zetten. Ik ben ook een thread op Reddit begonnen, misschien dat je obv wat daar gezegd wordt nogmaals advies kunt geven?8bt schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:55:
[...]
Die van mij werkt met VIA, je moet er ook opletten dat je de juiste usb uitgang gebruikt (de linker)
je kan Reset en Ground kortsluiten om zo in flash mode te komen.

Wel weer een nagel in de kist van CK hoor, als je mensen gratis toetsenborden gaat toesturen

Maar omdat het zo last minute was heb ik te weinig u4s… is er een tweaker met nog 20 stuks over die wil verkopen? Anders is Splitkb vast gewillig.
Mee eensBrieto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:53:
[…]
Blijf keyboards met keycaps matchen toch echt lastig vinden.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YFlFilhjyK5TNCY7L5oaFgR4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vURAh1DaqiVwpAIj8sY1e8bz.jpg?f=user_large)
Accent is mooi en strak, er zitten 3 kleine busjes in de achterzijde met een schroefdraad. Erg blij mee dat ik deze heb besteld, heb de koperen er ook bij zodat het altijd nog kan matchen met het gewicht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PoeKtj2N8dRxPO2DnMJNJAAH.jpg?f=user_large)
Ook lekker strak.
Al met al nog steeds blij met de huidige configuratie dus ik houd het voorlopig denk ik zo
Ik heb ook de twee middelste 3d printed steuntjes er uit gehaald dus 2 boven en 2 onder daarmee lijkt het iets consistenter te worden qua geluid.
Nice! Die twee mounts ga ik er ook uit halen en proberen.sapphire schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:42:
Speciaal voor @superbok
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Accent is mooi en strak, er zitten 3 kleine busjes in de achterzijde met een schroefdraad. Erg blij mee dat ik deze heb besteld, heb de koperen er ook bij zodat het altijd nog kan matchen met het gewicht
[Afbeelding]
Ook lekker strak.
Al met al nog steeds blij met de huidige configuratie dus ik houd het voorlopig denk ik zo
Ik heb ook de twee middelste 3d printed steuntjes er uit gehaald dus 2 boven en 2 onder daarmee lijkt het iets consistenter te worden qua geluid.
Whaam schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:40:
Mee eenshet helpt niet mee dat renders altijd iets afwijken van de werkelijkheid. Heb je een foto van de Ronin set? Ben nu wel nieuwsgierig of het zo erg als de “GMK Bread” situatie is

Valt wel mee hoeveel ze afwijken van de renders, het is gewoon een veel fellere kleur blauw dan het blauw metaalachtige van de Sonnet.
Heb vorige maand aan meerdere mensen gevraagd of denken dat het gaat matchen en mooi bordje zou worden en iedereen dacht dat de combo zou werken. Blijkt gewoon lastig in te schatten zijn.
Vind de keycap set heel cool en ik wil hem zeker op de een bord maar dit wordt hem niet.
Ik vind een hoop van de combi maar geen daarvan is dat ik de blauwkleuren niet vind matchenBrieto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:18:
[...]
[Afbeelding]
Valt wel mee hoeveel ze afwijken van de renders, het is gewoon een veel fellere kleur blauw dan het blauw metaalachtige van de Sonnet.
Heb vorige maand aan meerdere mensen gevraagd of denken dat het gaat matchen en mooi bordje zou worden en iedereen dacht dat de combo zou werken. Blijkt gewoon lastig in te schatten zijn.
Vind de keycap set heel cool en ik wil hem zeker op de een bord maar dit wordt hem niet.
Die renders inderdaad, ik heb hier al meerdere mensen die me gelijk gaven in dat ik dacht dat Metropolis Midnight zwart zou zijn ipv donkerblauw
Nog een reden om gewoon voor zwart te gaan, geen gedoe.....
Wat is dan jouw mening? Ben wel benieuwd dansapphire schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:27:
[...]
Ik vind een hoop van de combi maar geen daarvan is dat ik de blauwkleuren niet vind matchen
Die renders inderdaad, ik heb hier al meerdere mensen die me gelijk gaven in dat ik dacht dat Metropolis Midnight zwart zou zijn ipv donkerblauw
Nog een reden om gewoon voor zwart te gaan, geen gedoe.....
Als je het bordje of de set lelijk vindt mag je dat ook zeggen hoor
[ Voor 7% gewijzigd door Brieto op 26-07-2023 16:29 ]
Ik vind de keycaps niet mooi inderdaad maar dat is 100% mijn smaak.Brieto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:28:
[...]
Wat is dan jouw mening? Ben wel benieuwd dan
Als je het bordje of de set lelijk vindt mag je dat ook zeggen hoor
Geen fan van katana, poespas op keycaps en duo tone vind ik zelden mooi. Eigenlijk heb ik gewoon een saaie smaak
Sonnet en de kleur en al helemaal het accent vind ik wel mooi
Dat is helemaal prima, smaken verschillensapphire schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:46:
[...]
Ik vind de keycaps niet mooi inderdaad maar dat is 100% mijn smaak.
Geen fan van katana, poespas op keycaps en duo tone vind ik zelden mooi. Eigenlijk heb ik gewoon een saaie smaak![]()
Sonnet en de kleur en al helemaal het accent vind ik wel mooi
Render matchen met renders/ 1 product in handen is inderdaad erg lastig. Heb inmiddels de les wel geleerd dat GB keycaps kopen voor een GB bordje risico’s met zich mee brengt. Tenzij die combo is een review naar voren is gekomen, blijft het een gok. Zo wil ik op m’n navy chapter1 Metropolis gaan doen, dus hoop dat het een beetje matched. WoB, BoW of beige zijn altijd veilige keuzes, maar soms wel een beetje saai.
@Brieto de combo ziet er inderdaad niet helemaal lekker uit. De keycaps zijn veel te verzadigd blauw vergeleken met het bord wat wat lichter is. Zou niet direct gekleurde keycaps kunnen adviseren, misschien wel Metropolis? Tegenwoordig doe ik bij gekleurde borden meestal WoB, Bow of beige, en bij zwarte/ witte of grijze borden gekleurde sets. Dat verkleint de kans op een mismatch.
@sapphire mooie foto’s! Kan het van Metropolis ook komen, doordat de clones wel zwart zijn? Dat verbaasde mij vooral in vergelijking met R1 foto’s. Afhankelijk van het licht kan het richting zwart gaan, maar in fel licht zou ik het midnight blue willen noemen. Maar past dat niet mooi op de envoy?
Ik heb nog steeds geen verzend datum...
Ziet er misschien wel stuk beter uit.
[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 26-07-2023 19:16 ]
Heb trouwens vandaag ook een GB bordje besteld die ik ga matchen met een GB setje. Risico... Als het goed is komt beide einde jaar.
[ Voor 23% gewijzigd door Nerrion op 26-07-2023 19:45 ]
Wat met wat? Maakt iedereen wel nieuwsgierig zoNerrion schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:37:
Ik had hetzelfde met het blauw van de Envoy matchen met het blauwe van GMK Norse. Ben uiteindelijk wel erg blij met hoe het eruitziet, maar is ook niet helemaal dezelfde kleur blauw. Scheelt dat er veel grijs in de set zit.
Heb trouwens vandaag ook een GB bordje besteld die ik ga matchen met een GB setje. Risico... Als het goed is komt beide einde jaar.
Ik kwam bij Keygem overigens ook deze tegen. Flinke prijs maar zier er wel apart gaaf uit
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Zelf zoek ik helaas iets van minimaal 75% maar bijna alles is 65% op het moment
Oh wow, dat is zeker anders dan de renders doen vermoeden. Veel meer saturated, feller.Brieto schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:18:
[...]
[Afbeelding]
Ik vind de blauw/blauw combi niet eens zo gek, de caps zelf zijn wat te druk naar mijn smaak maar de kleuren passen best.
De QK80 lijkt wel wat op de kleur van de sonnet denk ik, zal GMK classic blue er eens opleggen voor een foto binnenkort. Heb nu “gewoon” pbt BOW caps erop, medium geprijsd setje van Ali.
Edit:
QK80 navy met random double shot pbt Black on White.
:strip_exif()/f/image/hA0Oz8R9qECMnVKy4dy9xagt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5SEcXJdY2OrtHapstvus9Qzv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Whaam op 27-07-2023 13:30 . Reden: Foto’s ]
Hier voor een Zoompad (Scarlet Red ) gegaan, deze wordt dan ook mijn eerste Pad.Henkie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:44:
Zo, Zoompad is ook besteld, Cool Grey met extra carbon fibre backplate. Zodat ie mooi overal mee naartoe kan en overal bij past. Hopelijk nog dit jaar binnen.
Erg jammer van Wuque
Ben benieuwdWhaam schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:21:
[...]
Oh wow, dat is zeker anders dan de renders doen vermoeden. Veel meer saturated, feller.
Ik vind de blauw/blauw combi niet eens zo gek, de caps zelf zijn wat te druk naar mijn smaak maar de kleuren passen best.
De QK80 lijkt wel wat op de kleur van de sonnet denk ik, zal GMK classic blue er eens opleggen voor een foto binnenkort. Heb nu “gewoon” pbt BOW caps erop, medium geprijsd setje van Ali.
Edit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Ronin is inderdaad druk ik dat die het beste bij een cream/beige bord past.
Heb er nu gewoon WoB's op, dat is toch nu toe toch de mooiste combo.

Nice! Ziet er goed uit. Ik zal ook nog BoW's proberen dan.Whaam schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:21:
[...]
Oh wow, dat is zeker anders dan de renders doen vermoeden. Veel meer saturated, feller.
Edit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens heb ik platefoam eruit gehaald en als case foam gebruikt. Geluid klinkt nu minder dof maar zeker niet premium. Vind de QK75 beter klinken

Weet niet waar het aan ligt, misschien toch een andere plate aanschaffen.

Shurikey matrix 01.
Voor het werk gebruik ik dus de MageGee MK-Box, deze heeft rode non-hotswap keycaps. Ik denk 60% size, al mis ik wel een home en end key, alsook printscreen wat handig kan zijn maar op zich valt het nog mee.
De pro's:
Het is klein (duh), switches zijn niet de beste maar typen voelt wel vrij aangenaam. Ik heb liever wat zwaardere switches maar dat is even gewoon worden. Moet vooral wat stiller zijn voor een office omgeving dus dat is mooi met die reds. De standaard keycaps zijn ABS, ze voelen ook niet top maar kan ermee door. Er is weinig wobble op de keycaps, de verlichting schijnt ook door de standaard keycaps en op de plaat zelf. Het bordje heeft ook geen flex, al is het van plastiek en weegt het weinig. De voetjes onderaan zijn OK, ze zijn van plastiek maar alles blijft stevig staan en de antislip werkt goed.
Het heeft een verwijderbare USB C kabel, wat handig is voor mij om op de bureau te gebruiken. Ik kan de kabel gewoon afnemen en het toetsenbord in de kast stoppen wanneer ik het niet gebruik. Gezien ik af en toe in shiften werk en dan op een ander bureau zit kan het zijn dat ik dit toetsenbord meer dan een week niet gebruik.
Enkele cons:
Backspace, linker shift, spatiebalk en enter toets maken aanzienlijk meer geluid dan de andere toetsen. Op de spatiebalk valt het nog mee, maar door die stabilisatie aan de zijkant geeft het een heel ander geluid dan de enkele switches.
De standaard keycaps zijn ABS en voelen niet top, maar voor een mechanisch toetsenbord van pakweg 35 euro vind ik het prima. Je kan de keycaps er altijd afnemen en andere opzetten, zoals ik gedaan heb.
De blauwe backlight is misschien niet voor iedereen. Er zijn verschillende modes van verlichting en die kan ook volledig uit. Niet enkel op de switch is er verlichting maar ook over heel de plaat, wat niet transparante keycaps ook goed uitkomt. De switches zijn gesoldeerd en dus geen hotswap, maar MageGee levert deze en andere toetsenborden ook in bijvoorbeeld blue, purple en brown switches. Misschien ook andere zelfs.
Toen ik het toetsenbord uitpakte uit de verpakking zat er een toets los (pijltje) maar die was snel teruggezet.
Overall:
Ik vind het een prima aankoop, zeker als je de kost wat wil drukken voor een mechanisch toetsenbord. Voor de prijs typt het erg fijn en je kan de keycaps altijd wijzigen. Als je iets goedkoop zoekt om te beginnen kan ik deze zeker aanraden. Zoek een leuk goedkoop setje keycaps en je hebt een leuk toetsenbord dat er veel duurder uitziet. Ik ben zeker benieuwd hoe deze gaat vergelijken eens de Keychron af is, daar wacht ik enkel nog op de keycaps. Gezien ik de keycaps op deze MageGee net gewijzigd heb en het toetsenbord nog maar 3 dagen heb kan ik nog geen duurzaamheid bespreken, maar ik denk dat dat best OK zal zijn.
Enkele foto's:
:strip_exif()/f/image/j03ZtPdivTPNPrVomYNQQ7j7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k55svIqfwtm2nlBR6QMWhwzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BH4p7yL28pTE34SxfqXEYqp1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oZvLhOnkbULBPUhMFWv5tX22.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fq1pic4FVnbg4ydUt8RVIDPW.jpg?f=fotoalbum_large)
Cergorach in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
Uiteindelijk begin 2021 toch maar degelijke Ducky keyboards gekocht (browns):
Mecha Mini RGB
Shine 7 Blackout Edition
Woensdag avond, ik sta op het punt om naar bed te gaan, helemaal gaar en ik tik m'n thee glas om, zie ik zo een halve vaas thee verdwijnen m'n keypad in voordat ik het glas thee kan opvangen zodat de rest er ook niet in verdwijnt... Na flink wat gevloek, direct keyboard losgekoppeld (wat erg makkelijk gaat als je keyboard kant ook een USB-C aansluiting heeft!) en daarna het keyboard leeg kunnen gieten, in de eerste instantie geprobeerd zoveel mogelijk met keukenrol de boel droog te maken, maar dat ging toch niet zo fijn als dat ik had gehoopt. De Ducky keycappuller tevoorschijn gehaald en toetsen eruit gaan rukken, dat ging veel beter dan het ooit met die Logitech keyboards is gegaan!
Ew! Na 2.5 jaar gebruik ziet het toetsenbord er toch wel heel goor uit als je ze heel, heel veel gebruikt! Misschien gewoon toe aan een hele schoonmaak beurt! Dus alle toetsen er uit. Daarna de keyboard case open krijgen. Het is dat ik zo een compleet iFixit setje heb gekocht, ik ben bang dat ik die Ducky keyboards anders niet open had gekregen. Alles los geschroefd, alle elektronica zoveel mogelijk droog gemaakt met keukenrol en laten drogen.
Gisterochtend de keycaps in een bakje warm water met Dreft laten weken en de overige onderdelen uitgestofzuigd, bewerkt met een borstel en het toetsenbord weer terug in elkaar gezet. Tijdens de lunch alle individuele keys met een borsteltje schoon 'geboend', daarna afspoelen, in een handdoek initieel afdrogen en dan stuk voor stuk 5 kanten droogmaken om vervolgen uit te lekken op keukenrol. Vanochtend de keys weer terug geplaatst op het toetsenbord, aangesloten en alles werkt perfect!
Ik ben extreem tevreden over de kwaliteit van de keycaps (PBT Double-shot)! Helemaal geen scherpe randjes, schoonmaken ging zonder verwonding! Qua slijtage was al duidelijk dat mijn limited edition spacebar in het midden is gesleten (niet vreemd voor de meest gebruikte knop op het toetsenbord!), maar tijdens het schoonmaken zie je op een aantal toetsen (2-3) op de randjes het wit doorkomen (zoals bv. op de linker Alt toets, rechts onder). Dat vind ik niet zo problematisch, dat was me nog geheel niet opgevallen en ik kan nu al de andere toetsen niet meer terugvinden waarbij dit ook het geval was.
Ook erg te spreken over de bouw kwaliteit van de Shine 7, met als enige uitzondering de USB-C port op het keyboard zelf (voelt wat wiebelig). De Mecha Mini is nog steviger qua bouw imho. Veel beter (onderhoudbaar) dan de (dure) Logitech meuk!
En wat @sapphire al zei... Doet tie t weer?
Maar alle gekheid terzijde, keycaps zijn naar mijn ervaing prima in (zacht) niet te warm sopje schoon te maken, met name ABS en PBT double shot.
(Persoonlijk zou ik alle onderdelen meteen een sopje geven, behalve je PCB uiteraard...)
Hoop wel dat je je plankje goed schoon hebt gekregen.
Ik had het probleem dat mijn qk75 dat er af en toe een soort lag was tijdens het typen en sommige letters werden dan niet of soms dubbel geregistreerd. Maar als ik dan naar de switch keek zag ik er niks bijzonders aan. Uiteindelijk met deze website https://keyboard.dmitrijs.lv/ gevonden welke letters het probleem hadden en de switches vervangen. Probleem opgelost. Blijkbaar toch defecte switches te zijn maar ik zie zelf niks bijzonders.
De Sonnet. Ik heb hem denk ik wel 6 of 7 herbouwd nu. Met andere switches, keycaps, foam omdat ik maar niet tevreden was ben ik gaan troubleshooten.
Uiteindelijk Twilight switches eruit gehaald en vervangen door de boba's uit mijn ginkgo omdat ik weet dat die switches goed klinken. Dat klonk al iets beter maar zeker niet voldoende Ik had er ondertussen goedkope BoW's opzitten en die heb ik maar weer vervangen door de WoB's die ik eerder had gepost. Toen ben ik van Top mount naar Stack mount gegaan en nu klinkt hij eindelijk goed
Ik kan nog wat experimenteren met foam maar hij is nu wel tenminste bruikbaar
Heb er nu geen foam inzitten.
Misschien een beetje saai 2 bordjes met dezelfde switches maar wat doe je eraan...
[ Voor 4% gewijzigd door Brieto op 29-07-2023 18:34 ]
Fast forward 2022, Akko met Jelly Purple switches gekocht die helemaal niet naar waren maar het kunstof van de Akko beviel me minder.
2023: Onlangs een Vortex new Pok3r gekocht om uit te proberen of zo'n 60% wat voor me is, die was alleen met Cherry silent red maar dat vond ik wel prima, als 60% mijn ding zou worden dan wilde ik een custom gaan maken. Nu typ ik inmiddels een paar weken op de new Pok3r en ik ben helemaal om, die silent red's vind ik echt bovengemiddeld goed en ik mis het tactile helemaal niet. En dat terwijl ik de res eigenlijk een beetje het kleine jongere broertje van echte switches vond.
* botoo happy
En dan nu? Ik mis de F1-F10 toetsen zo nu en dan toch wel (werk), dus een custom bordje is nog steeds in beeld maar de keus voor switches na de silent red ervaring maakt het weer een stukje lastiger.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
[edit]
De Cherry MX clear van nu zijn andere switches dan de oude die ik heb, om onduidelijke redenen is alleen de naam hetzelfde.
[ Voor 39% gewijzigd door botoo op 29-07-2023 19:28 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=WvAfau8bry37
En misschien eerst nog even de topic start post doorlezen ivm keuze switches...
Je horizon verbreden kan zeker geen kwaad...
En voor de F1 etc gebruik je toch gewoon de functie toets met 1 t/m 0?
In het kader dat iedereen recht heeft op mijn meningJRB201 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:11:
Heeft iemand hier ervaring met de Xinmeng M71? Ik kwam hem tegen op AliExpress met een aluminium case, gasket mount en hotswappable, en voor nog geen 100 euro lijkt me dat best een goede deal. Zoekende naar reviews kom ik helaas alleen maar Filipijnse(?) reviewers tegen.
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=WvAfau8bry37
Heb net snel gekeken;:
-Niet VIA compatible, big nono voor mij.
-Door jou vermelde Gasket mount zie ik niet? De pcb wordt tussen foam geklemd zover ik kon zien.
En veel vragen blijven:
-Per key RGB? North-facing? Of enkel die strips aan de zijkant?
-Geen double shot pbt keycaps? Als het er niet staat ga ik daar van uit...
-Macro's? hoe stel je die in? Kan die dat aan?
-Software compatibiliteit (er is meer dan winblows)
uberhaubt de software? Chineese crap(mal)ware hoef ik ook niet.
-Toetsen indeling? 4 bottom-row rechts... gaat de keuze in keycaps wrs beperken.
Ik zou me geld anders besteden...
just my2 cents...
[ Voor 1% gewijzigd door ParaNoja op 30-07-2023 14:11 . Reden: spello ]
Iemand bekend met de mykeycllub software als je voor de tri mode pcb gaat?
is er dan geen support voor VIA of QMK?
Als je bv voor de wired flex cut hotswap pcb gaat, staat er bij no per key rgb, wat houdt dit in?
heb je dan nog überhaupt RGB of is het enkel per key dat de rgb niet meer mogellijk is?
Voor wat zouden jullie opteren ?
flex cut pcb
non flex pcb
Tri mode non flex
/f/image/x5HhLqw6zssSsnkLWf6rmZNU.png?f=fotoalbum_large)
Om dan ook even op jouw opmerkingen te reageren. Ik zie bij de plate toch echt wel gaskets zitten, door alle foam zal er waarschijnlijk niet veel flex overblijven, maar het geluid zal iig iets geïsoleerd zijn.
Als ik dan inzoom op de pcb lijkt het strips aan de zijkant en smd leds onder elke switch. Want die vierkante gastjes zullen niet voor niets in de render zitten. De laatste foto adverteert ook per key rgb namelijk.
Qua layout zijn er volgens mij genoeg sets met 4 1u bottom row keys, heel beperkend lijkt het mij dan ook niet, maar dit is wel echt een volgens mij, ik zeg dit niet met zekerheid. Ik denk eerder dat de 2 extra keys op de middelste rij vervelend kunnen zijn, sommige sets leveren er daar maar 1 voor.
Ze beweren qua os compatibiliteit "Windows 1 Mac". Alleen Linux niet dus.
Verder verwacht ik dat je hem gewoon totaal niet kan programmeren, maar dat is echt een puur vermoeden.
De mkc software zal vergelijkbaar zijn met via, lijkt erop maar werkt eigenlijk net niet prettig. Maar ze vonden het de makkelijkste/beste oplossing voor tri-mode, geen qmk/via dus helaas.aaronito schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:01:
Even een vraagje met de support VIA en QMK en rgb
Iemand bekend met de mykeycllub software als je voor de tri mode pcb gaat?
is er dan geen support voor VIA of QMK?
Als je bv voor de wired flex cut hotswap pcb gaat, staat er bij no per key rgb, wat houdt dit in?
heb je dan nog überhaupt RGB of is het enkel per key dat de rgb niet meer mogellijk is?
Voor wat zouden jullie opteren ?
flex cut pcb
non flex pcb
Tri mode non flex
[Afbeelding]
Als er no per key rgb is zitten er geen ledjes on de keys, meer kan ik daar niet van maken.
Ik ben zelf geen flex cut fan, doe mij maar een iets stevigere bottom-out, ook het geluid vind ik mooier zonder flex cuts. Maar goed, iedereen verschilt daarin.
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de goedkoopste configuratie, soldered, plateless met goedkope weight. Want dat het ik nog nooit geprobeerd, maar goed, is verder geen advies mbt wat jij het beste kunt doen. (ik weet dat plateless juist weer een minder stevige bottom-out geeft, maar wil het toch eens proberen)
ok bedankt voor de info.MatthijsBoog schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:51:
[...]
De mkc software zal vergelijkbaar zijn met via, lijkt erop maar werkt eigenlijk net niet prettig. Maar ze vonden het de makkelijkste/beste oplossing voor tri-mode, geen qmk/via dus helaas.
Als er no per key rgb is zitten er geen ledjes on de keys, meer kan ik daar niet van maken.
Ik ben zelf geen flex cut fan, doe mij maar een iets stevigere bottom-out, ook het geluid vind ik mooier zonder flex cuts. Maar goed, iedereen verschilt daarin.
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de goedkoopste configuratie, soldered, plateless met goedkope weight. Want dat het ik nog nooit geprobeerd, maar goed, is verder geen advies mbt wat jij het beste kunt doen. (ik weet dat plateless juist weer een minder stevige bottom-out geeft, maar wil het toch eens proberen)
ik zal waarschijnlijk voor de wired non flex board gaan.
Over de RGB, er staat tri-mode... Zou natuurlijk van alles kunnen zijn, maar misschien bedoelen ze zijkanten/toetsen, toetsen, zijkanten. En dan zou er per key RGB op kunnen zitten.
Als ik RGB zou willen, zou dit voor mij geen aanvaardbare gok zijn.
Vraag me dan meteen af, hoe lang houd die batterij het dan vol met al die RGB...
Blijft wel raar dat de verkoper dit alles er niet duidelijk bij zet.

Maar ja, is Ali... misschien leg ik de lat te hoog door duidelijke specs te willen...
Betreft compatibility; das een verhaal apart.
Ik geloof geen enkele fabrikant meer.
Volgens veel fabrikanten zijn hun producten enkel winblows en Mac geschikt, bijv. veel Logitech muizen, welke leeuwendeel als niet allemaal prima werken met linux!
Maar in mijn ervaring wordt Linux in de specs vaak (bewust) 'vergeten'.
De Logitech M705 bijv. is volgens hun niet voor Linux, de mijne gebruik ik zonder problemen, op linux, denk ondertussen al een decennia.. (is bijna aan vervanging toe..lol)
Dus tijd om dit aan te passen hebben ze ook wel gehad...
Maar bij hun duurste muizen staat het er plots wel weer bij....
Toeval? Denk het niet....
Ik snap wel dat ze die 3 mensen die Linux gebruiken links laten liggen, zeker als ze zich zo kinderachtig gedragen door steeds dingen als 'winblows' te typen. Beetje het zelfde niveau als steeds Winsucks en M$ typen.ParaNoja schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:39:
@MatthijsBoog
Betreft compatibility; das een verhaal apart.
Ik geloof geen enkele fabrikant meer.![]()
Volgens veel fabrikanten zijn hun producten enkel winblows en Mac geschikt, bijv. veel Logitech muizen, welke leeuwendeel als niet allemaal prima werken met linux!
Maar in mijn ervaring wordt Linux in de specs vaak (bewust) 'vergeten'.
Simpel, niet getest is niet compatible.De Logitech M705 bijv. is volgens hun niet voor Linux, de mijne gebruik ik zonder problemen, op linux, denk ondertussen al een decennia.. (is bijna aan vervanging toe..lol)
Dus tijd om dit aan te passen hebben ze ook wel gehad...
Maar bij hun duurste muizen staat het er plots wel weer bij....
Toeval? Denk het niet....
Werkt het wel, fijn voor je
Bij een muis van €30 kost het in verhouding veel om alle OS'en apart te testen. Op duurdere muizen zit meer marge om zoiets te testen + duurdere muizen zijn vaak de game muizen en laat gamen onder Linux dankzij de Steamdeck en Proton nou stukken populairder geworden zijn recent.
Had eerlijk gezegd niet eens door dat ik winblows had gebruikt, vastgeroeste gewoonte denk ik.
Maar daarna zeggen dat 3 mensen linux gebruiken is dan ook net zo kinderachtig...
Ik snap je niet getest is niet compatible.
Maar test kosten zijn in mijn optiek toch niet zoveel dat je het er niet uithaalt. Is nou niet bepaald weken testen, in speciale labs... (En prijs was vroeger dubbele van nu betreft mijn muis)
Dit is gewoon helemaal geen moeite willen doen van Logi in mijn optiek.
Vooral niet als je je muizen 10+ jaar (onveranderd) verkoopt.
Los daar van. ik kan niet geloven dat Logi niet op de hoogte is dat het prima werkt, btw ook zonder Solaar, linux Logitech software variant.
Ik bedoel er zijn zat betere 'tussen' oplossingen te bedenken...

Je weet dit natuurlijk al lang... Maar..
linux is ondertussen het meest gebruikte, en onmisbare OS...
Maar helaas nog niet zo veel door de gemiddelde computer consument, maar er komt een dag...
PS zijn er ook 'koosnaampjes' voor Mac OS? Winsucks kende ik ook nog niet...
[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 31-07-2023 13:02 . Reden: Linux Bug #1 ]

Om nog maar te zwijgen over mijn (oude) MX5500 set. Deze werkt (alleen) op basis van Bluetooth, en de bijgeleverde ontvanger is een BT dongle in vermomming. Softwarematig kan deze in HID en in HCI moet werken ("emuleren" tobo & muis dus vs als echte BT dongle). Ik heb in de loop der jaren meermaals gehad dat na een Linux update "het toetsenbord en de muis niet werkten". Oorzaak? Linux dacht de ontvanger in HCI mode te moeten zetten

Dus Linux compatibiliteit kan in de basis een gegeven zijn (HID is HID). Maar additionele features kan additionele software vereisen die al dan niet beter of slechter werkt dan Logitecht Options op Windows, en daarnaast kan compatibiliteit ook stuk gaan doordat of in de kernel of in additionele software een poging wordt gedaan om de additionele protocollen te gebruiken maar dit niet goed / correct geïmplementeerd is (in mijn geval zou ik dan de hid-logitech-dj en hid-logitech-hidpp modules kunnen blacklisten, maar... dan werken de multimediatoetsen niet meer).
Ik begrijp Logitech dus 100% v.w.b. geen Linux support (aan)geven. Ondanks dat de basisfunctionaliteit normaliter out of the box werkt / zou moeten werken.
Was ook bewust kinderachtig bedoeldParaNoja schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
@sapphire Je had een punt...![]()
Had eerlijk gezegd niet eens door dat ik winblows had gebruikt, vastgeroeste gewoonte denk ik.
Maar daarna zeggen dat 3 mensen linux gebruiken is dan ook net zo kinderachtig...

Als ik online even zoek zit Linux als desktop OS gebruik op ca 3% en dat is dan ook serieus hoog vergeleken met vroegâh.
Waarom als bedrijf überhaupt kosten maken als je zonder die kosten 95%+ van de markt kunt bedienen en van die overige paar procent misschien toch een deel kunt meepakken zonder moeite.Ik snap je niet getest is niet compatible.
Maar test kosten zijn in mijn optiek toch niet zoveel dat je het er niet uithaalt. Is nou niet bepaald weken testen, in speciale labs... (En prijs was vroeger dubbele van nu betreft mijn muis)
Dit is gewoon helemaal geen moeite willen doen van Logi in mijn optiek.
Vooral niet als je je muizen 10+ jaar (onveranderd) verkoopt.
Los daar van. ik kan niet geloven dat Logi niet op de hoogte is dat het prima werkt, btw ook zonder Solaar, linux Logitech software variant.
Ik bedoel er zijn zat betere 'tussen' oplossingen te bedenken...(Solaar compatible, kernel # compatible, etc)
En qua testen, nouja zal je misschien verbazen hoeveel werk het is, het moet juridisch ook gewoon kloppen mocht het er op aankomen. Dus 'we hebben het ingeplugd en het werkte toen wel' kom je dan niet mee weg + wie weet wat voor certificeringen er allemaal nog aan hangen.
Daarnaast zijn MacOS en Windows relatief stabiele platformen qua drivermodel support en OS variaties naar mijn weten en is dat bij Linux nouja minder. Linux is niet overal dezelfde Linux dus complexer = meer moeite om te testen en dan komen we weer op vorig punt....waarom die moeite voor die 3%.
Ik praat het niet goed maar bedrijfsmatig kan ik het ergens wel begrijpen.
Buiten dat is Logitech qua support natuurlijk gewoon een kl*te bedrijf ongeacht het OS want voor Windows zijn er ook gewoon legio features waar door de community al jaren om gevraagd word en die keihard genegeerd worden. Om over overige support en andere dingen nog maar te zwijgen

En daar sla je de spijker zelf op de kop, voor de gemiddelde computerconsument....en waar verkoopt Logitech de meeste muisjes? Consumenten en bedrijven, en welk OS draaien die standaard computertjes, iig geen Linux.Je weet dit natuurlijk al lang... Maar..
linux is ondertussen het meest gebruikte, en onmisbare OS...
Maar helaas nog niet zo veel door de gemiddelde computer consument, maar er komt een dag...
Voor al die andere miljarden devices (servers, HPC, embeded devices, routers, ect.) maakt Logitech die muizen niet.
Ik hoor overigens al ruim 20 jaar dat Linux het helemaal gaat worden voor de desktop, in die tijd is het van minder dan 1% naar 3% marktaandeel gegaan.
Ik ben overigens helemaal niet tegen Linux voor ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg maar heb er een wat andere kijk op dan de gemiddelde Linux enthousiast maar daar is dit topic niet de plek voor
Vrienden van me noemde het vroeger altijd KleuterOS maargoed ondertussen kun je Windows ook zo noemen qua looksPS zijn er ook 'koosnaampjes' voor Mac OS? Winsucks kende ik ook nog niet...
Vergelijking met de MageGee van 37 euro (en nieuwe keycaps van ca 38 euro) is deze Keychron K8 Pro een wereld van verschil. Typen voelt zeer fijn aan met de wat zwaardere black switches en qua stilte ook fantastisch. De keycaps van GMK zijn eveneens een enorm verschil in vergelijking met de knockoff zwart/witte keycaps van Amazon. De verlichting komt nog mooi tot zijn recht, niet overweldigend. Als ik de MageGee als standaard moet vergelijken met deze Keychron dan zijn er wel enorme verschillen.
Allereerst is de MageGee zeer goedkoop en een mooi toetsenbord als je iets tijdelijk zoekt, of als eerste mechanisch. 37 euro is echt geen geld voor wat je krijgt, ook al zijn de switches niet hot-swappable. In totaal heb ik voor deze Keychron K8 Pro een 182 euro betaald, maar naar mijn mening is het dat toch waard geworden. De MageGee blijft lekker op het werk en voor eigen thuisgebruik in de woonkamer is deze Keychron een prachtig stukje geworden.
De verlichting staat ingesteld op wat creme-kleurig zoals de accenten op de keycaps, op foto komt het bijkbaar niet helemaal tot zijn recht. Staat ook even aan mijn laptop, gezien de vriendin aan het thuiswerken is aan de bureau
:strip_exif()/f/image/M8eJQsKHGa7gdSOZNCB48RuR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ElhWs5kfjNSfbGnFi59IcCdE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je gelijk hebt en het gemakzucht en dus ook bedrijfsmentaliteit/ethiek is.Waarom als bedrijf überhaupt kosten maken als je zonder die kosten 95%+ van de markt kunt bedienen en van die overige paar procent misschien toch een deel kunt meepakken zonder moeite.
(gelukkig zijn logi muizen geen totale e-waste)
Gedeeltelijk met je eens. (En is idd offtopic)Ik hoor overigens al ruim 20 jaar dat Linux het helemaal gaat worden voor de desktop, in die tijd is het van minder dan 1% naar 3% marktaandeel gegaan.
Ik leef ongetwijfeld in mijn eigen bubbel, maar ik heb me twijfels over die 3%...
Ik predik al 10 jaar + linux voor desktop/laptop, met relatief succes, (zowel aan 'Users' en 'Noobs' als zakelijk/professioneel) maar je hebt gelijk, het jaar van de linux desktop moet nog steeds komen...
KleuterOS kende ik dus ook niet!
skoozie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:33:
Tijdens de studie hadden we het nooit over een GUI (Graphical User Interface) maar een SUI (Stupid User Interface)
Die vond ik ook wel toepasselijk toen Apple met hun iPhone kwam

Inderdaad, hier ook een grote koffieverslaving. Vandaar dat ik deze set gewoon moést hebbenParaNoja schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:03:
@deSenna24 Gave novelty keys!Misschien moet ik ook es naar die GMK Cafe keycaps kijken...
Zijn de donkere keycaps zwart of donker grijs?
2 verslavingen in 1....
De donkere keycaps zijn meer donkergrijs, niet helemaal zwart.
Deze set had ik gekocht op AliExpress, gezien er nergens anders die GMK keycap set nog op voorraad was:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003870182972.html
Zijn die Infinikey keycaps ergens te bestellen? Kan er zo niet direct een prijs voor vinden. De GMK keycaps kwamen niet in zo'n fancy doos dus vermoed dat die Infinikey keycaps ook niet zo goedkoop zullen zijn. Met kleuren ben ik ook niet top (rood/groen kleurenblind) maar voor mij zien deze er prachtig uitParaNoja schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:11:
@deSenna24 Net deze vergelijking op Reddit gevonden!
Het donkergrijs vind ik nog wel mooi ook, dat hoeft niet helemaal zwart te zijn (hoewel de beste koffie natuurlijk gewoon zwart is).
De Infinikey zijn wel weer PBT..
Vindt het alleen erg jammer dat ze Dye Sublimatie zijn...
Maar de prijs op Ali weerspiegelt dat, en is alleszins redelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 31-07-2023 16:23 ]
Goede tip @deSenna24 zie net dat ik al ook al eens eerder succesvol bij die shop heb besteld!
Hebben ook enkele andere mooie sets..
En nu heb je me keuze nog moeilijker gemaakt...
Nu heb ik zin in een bakkie pleur... |_P
[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 31-07-2023 16:40 . Reden: Ben ff bonen malen.... ]
Zie op Ali steeds vaker advertenties van shops die “GMK” sets verkopen, erg misleidend want geen enkele Ali shop verkoopt GMK keycaps. Die vind je alleen bij de bekendere vendors die over het algemeen inde geekhack GB post staan vermeld.
Maar begrijp wel beide kanten, zowel de koper als verkoper. Wordt dan meer een ethische kwestie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0d4VJjXnHTZRYGLuAwA0TWe.jpg?f=user_large)
Te veel open Tabs...
Bijna vergeten....
Ik vermoed ook dat het geen officiële GMK zijn, al bij al wilde ik zonder twijfel de set hebbensuperbok schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:42:
Zijn die op de foto van jouw @deSenna24 dezelfde als de Ali link, want dan zijn het geen echte GMK keycaps en mist in de vergelijking nog deze clone. Zowel de GMK als IFK variant waren een GB van een tijdje terug, dus als je de “echte” wilt, zal je flink moeten aantikken denk ik. Al is de tweedehandsmarkt tegenwoordig niet meer zo extreem als een jaar geleden.
Zie op Ali steeds vaker advertenties van shops die “GMK” sets verkopen, erg misleidend want geen enkele Ali shop verkoopt GMK keycaps. Die vind je alleen bij de bekendere vendors die over het algemeen inde geekhack GB post staan vermeld.
Maar begrijp wel beide kanten, zowel de koper als verkoper. Wordt dan meer een ethische kwestie.
Staat op de site van GMK dat ze 58 dollar kosten, dan is 43 euro nog niet zo gek (standaard 49). Titel op Ali (natuurlijk kan dat gewoon tekst zijn en niet de realiteit weergeven) is "Gmk Cafe Keycaps Pbt Dye"
[ Voor 13% gewijzigd door deSenna24 op 31-07-2023 17:03 ]
Sla zelf allebei over. Keycaps genoeg (en heb Tuzi al) en nog genoeg switches over van vorige rondes.Surprise Switches R5 are now in stock!
https://mykeyboard.eu/cat...switches-r5-90-pack_8129/
Surprise GMK Keycaps are in stock too!
https://mykeyboard.eu/cat...aps-set-base-kit-r3_8128/
[ Voor 3% gewijzigd door superbok op 31-07-2023 16:51 ]
Niet de norm maar het komt voor.Pompi schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:51:
Zijn group-buys nu ook al de norm voor switches? Zag toen straks bij Keygem een switch group-buy staan. Persoonlijk hoop ik echt dat group-buys weg gaan (o.a. omdat dat deze hobby toegankelijker maakt) en als het echt niet anders kan er gewoon interest checks worden gedaan om de interesse te peilen in plaats van dat mensen geld in iets moeten stoppen wat maanden verwijderd van levering is. Ook omdat ik af en toe op reddit zie langs komen dat een group-buy soms niet eens door aankoopverzekering wordt gedekt, aangezien het niet een fysiek product of pre-order is. Dit zeg ik wel als newbie, misschien hebben de ervarenere rotten een andere mening.
Ligt aan de GB maar maanden vind ik nog niet eens zo spannend eigenlijk en redelijk acceptabel.
Vraag maar eens aan @superbok die is ervaren afwachter
Tri-mode is toch echt de connectiviteit. Net als bij de andere borden (qk, Zoom, etc...) is het wired, bluetooth en 2.4ghz. Zegt niks over de rgb verder. Batterijduur ben ik ook wel benieuwd naar ja, zolang het niet zo fel is als mijn illegale plankje (17,5 watt full white als je poort dat kan leveren) zou het wel eventjes mee moeten gaan lijkt me zo.ParaNoja schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:39:
@MatthijsBoog Ik heb even de moeite genomen de foto ook uit te vergroten, het zou idd toch kunnen dat er een gasket mount is.Goed gezien.
Over de RGB, er staat tri-mode... Zou natuurlijk van alles kunnen zijn, maar misschien bedoelen ze zijkanten/toetsen, toetsen, zijkanten. En dan zou er per key RGB op kunnen zitten.
Als ik RGB zou willen, zou dit voor mij geen aanvaardbare gok zijn.
Vraag me dan meteen af, hoe lang houd die batterij het dan vol met al die RGB...
Blijft wel raar dat de verkoper dit alles er niet duidelijk bij zet.![]()
Maar ja, is Ali... misschien leg ik de lat te hoog door duidelijke specs te willen...
MatthijsBoog schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:27:
[...]
Tri-mode is toch echt de connectiviteit. Net als bij de andere borden (qk, Zoom, etc...) is het wired, bluetooth en 2.4ghz. Zegt niks over de rgb verder. Batterijduur ben ik ook wel benieuwd naar ja, zolang het niet zo fel is als mijn illegale plankje (17,5 watt full white als je poort dat kan leveren) zou het wel eventjes mee moeten gaan lijkt me zo.

Mijn eind conclusie blijft wel hetzelfde
Heb er maar weer 2 besteld, geen idee waarom
Verleidelijk he! Ik sla hem over, heb nog een aantal van die 'surprise' switches in de kast liggen die ik nooit ga gebruiken. Ga nu liever een tactile kopen waarvan ik weet dat hij goed is.Henkie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:49:
Rondje 5 van de surprise switches:
Heb er maar weer 2 besteld, geen idee waarom.