Wat is eigenlijk levensduur van een mechanisch keyboard? Mijne is al zeker 10 jaar en half jaar geleden nog de knoppen voor het eerst afgewassen (dus elke knop eruit gehaald en weer terug), hij ziet er weer als nieuw uit. Wel is de kleur van de spatie toets eraf gegaan, maar voor de rest werkt elke knop nog goed. Kan die levenslang meegaan?
Volgens mij kan een keyboard technisch wel lang mee met goed onderhoud.
De techniek kan wel achterhaalt raken en dan verliest het zijn relevantie.
Nog niet eens zolang geleden hadden keyboards een PS2 aansluiting.
Dit is niet meer gangbaar omdat USB hiervoor in de plaats is gekomen.
Die PS2 toetsenborden worden bijna niet meer aangeboden en veel mensen hebben die ook weggedaan.
De techniek kan wel achterhaalt raken en dan verliest het zijn relevantie.
Nog niet eens zolang geleden hadden keyboards een PS2 aansluiting.
Dit is niet meer gangbaar omdat USB hiervoor in de plaats is gekomen.
Die PS2 toetsenborden worden bijna niet meer aangeboden en veel mensen hebben die ook weggedaan.
Mijn ervaring met CPU pinnen rechtzetten, heeft me geleerd dit NIET met een pincet te doen, maar een los Stanley mesje of iets dergelijk. Met het puntje van het mes onder de gebogen kant, en 'schanierpunt 'is dan op de switch, tegen de pin aan en dan voorzichtig terug buigen. (Jazy2Cents voorbeeld rond de 5min. mark) Hoop dat ik het redelijk weet uit te leggen...Groesjenka schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:02:
[...]
Jazeker omdat ik mijn sockets niet te veel wil stressen.
Ik denk dat ik een slechte batch heb gekregen. Ik had zoiets nog niet zo extreem eerder meegemaakt.
Voor de rest goede switches als ze er eenmaal in zitten.
@superbok de gebogen pinnen waren zelfs niet meer terug te buigen met een pincet of kleine tang. Er bleven telkens kleine krommingen in zitten die niet recht te maken zijn. Nog geprobeerd ze erin te krijgen maar ik haalde ze er telkens weer krom uit.
Daarmee voorkom je (meestal) kromme pinnen. Kromme pinnen heb ik al paar keer met kleine punttang en vergrootglas opgelost.
Zeker niet makkelijk, vaak wel te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 09-07-2023 13:37 . Reden: extra info ]
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
Ik koop er altijd een hoop extra en als ik het dan niet met de switch puller kan fixen gooi ik hem weg

Mijn Envoy is ook gisteren op de post gedaan! Wat kan ik verwachten ongeveer aan extra kosten nog? Invoerbelasting of oid?
Klopt ja, invoer belasting op basis van de kosten van de producten en de verzendkosten. Hierover betaal je 21% extra. Afhankelijk van hoeveel je hebt besteld, zal het rond de 60-120 euro liggen denk ik. Als ik goed heb gerekend komt het voor mij uit op 90 euro. Je krijgt vanzelf een mail/ sms van DHL, al voordat het in Nederland is, zodat dat gedeelte van het proces niet voor vertraging zorgt.Nerrion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:53:
Mijn Envoy is ook gisteren op de post gedaan! Wat kan ik verwachten ongeveer aan extra kosten nog? Invoerbelasting of oid?
Dus als ik laat betaal vertraagd de zending? Dat schept mogelijkheden!superbok schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:00:
[...]
Klopt ja, invoer belasting op basis van de kosten van de producten en de verzendkosten. Hierover betaal je 21% extra. Afhankelijk van hoeveel je hebt besteld, zal het rond de 60-120 euro liggen denk ik. Als ik goed heb gerekend komt het voor mij uit op 90 euro. Je krijgt vanzelf een mail/ sms van DHL, al voordat het in Nederland is, zodat dat gedeelte van het proces niet voor vertraging zorgt.
Geen idee, denk dat je binnen een bepaalde periode moet betalen en het anders terug wordt verstuurd. Volgens mij gaat het in ieder geval op die manier met PostNL, maar geen ervaring met DHL expres.sapphire schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:35:
[...]
Dus als ik laat betaal vertraagd de zending? Dat schept mogelijkheden!
Ook niet met een punttang? Ik gebruik nooit een pincet om pinnen recht te buigen, doe het gewoon met de punttang met als bijkomend voordeel dat je mogelijke golven weer uit de pin kunt drukken door hem even met de bek van de tang plat te drukken. Heb al behoorlijke spaghetti weten te herstellen tot functionele switches in het verledenGroesjenka schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:02:
[...]
@superbok de gebogen pinnen waren zelfs niet meer terug te buigen met een pincet of kleine tang. Er bleven telkens kleine krommingen in zitten die niet recht te maken zijn. Nog geprobeerd ze erin te krijgen maar ik haalde ze er telkens weer krom uit.
Dacht een aparte thread te maken tot ik deze zag, dat is misschien makkelijker 
Ik ben op zoek naar een draadloos mechanisch toetsenbord, vooral vanwege cable clutter en een schoon uiterlijk. Ik heb een tijdje een GMMK gebruikt met black switches en nu een Logitech G413 SE met brown switches. Een zware switch en stilte zijn wel fijn.
Nu zijn er 2 die er wat uitspringen. Logitech MX Mechanical met brown switches en de Keychron K5 ultra-slim met brown switches. Toevallig iemand ervaring met 1 of beide toetsenborden? Grote nadeel van de MX Mechanical wat ik kan vinden is dat de backlight niet continu aan kan blijven. Keychron K5 geen info over.
Vereisten: zwaardere switches en stil, draadloos, witte of RGB backlight en fullsize.
Misschien iemand andere suggesties?
Ik ben op zoek naar een draadloos mechanisch toetsenbord, vooral vanwege cable clutter en een schoon uiterlijk. Ik heb een tijdje een GMMK gebruikt met black switches en nu een Logitech G413 SE met brown switches. Een zware switch en stilte zijn wel fijn.
Nu zijn er 2 die er wat uitspringen. Logitech MX Mechanical met brown switches en de Keychron K5 ultra-slim met brown switches. Toevallig iemand ervaring met 1 of beide toetsenborden? Grote nadeel van de MX Mechanical wat ik kan vinden is dat de backlight niet continu aan kan blijven. Keychron K5 geen info over.
Vereisten: zwaardere switches en stil, draadloos, witte of RGB backlight en fullsize.
Wat is je budget en hoelang ben je bereid te wachten op levering?deSenna24 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:35:
Dacht een aparte thread te maken tot ik deze zag, dat is misschien makkelijker
Goh liefst een winkel uit west Europa, Benelux/Duitsland/UK/... levertijd maakt op zich weinig uit, max 2 weken misschien?Brieto schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:55:
[...]
Wat is je budget en hoelang ben je bereid te wachten op levering?
2 weken in deze hobby is hetzelfde als niet wachtendeSenna24 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Goh liefst een winkel uit west Europa, Benelux/Duitsland/UK/... levertijd maakt op zich weinig uit, max 2 weken misschien?
Ik zou voor Keychron gaan, het liefst een pro variant. Misschien een optie om voor barebone te kiezen zodat je dan zware & stille switches erin kan zetten. Dan heb je nog wel ook keycaps nodig.
Maar het hangt natuurlijk ook af van je budget en of je zin hebt om wat moeite erin te steken.
Goh ik zie het niet echt als hobby, meer omdat ik een toetsenbord zoek dat mechanisch is, een backlight heeft en draadloos isBrieto schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:07:
[...]
2 weken in deze hobby is hetzelfde als niet wachten![]()
Ik zou voor Keychron gaan, het liefst een pro variant. Misschien een optie om voor barebone te kiezen zodat je dan zware & stille switches erin kan zetten. Dan heb je nog wel ook keycaps nodig.
Maar het hangt natuurlijk ook af van je budget en of je zin hebt om wat moeite erin te steken.
Je bent op zoek naar zwaardere, stille switches. Dan zou ik toch wel voor een barebone gaan met losse switches erbij. Ik weet niet in hoeverre je echt stil wilt. Het nadeel van silents is de mushy bottom-out namelijk, maar mocht dat geen probleem zijn dan kun je eens kijken naar de Gazzew boba u4 (o.a. te koop bij splitkb.nl).
Daarnaast zoek je ook naar draadloos en constant rgb. Ik maak de aanname dat de mx mechanical geen verlichting geeft als er geen input is om een hogere accuduur te verkrijgen. Ik kan niet garanderen dat het bij de Keychron helemaal niet het geval is, maar vond dat hij vrij lang aan bleef zonder inputs. Een keychron zou dan ook mijn advies zijn.
De browns die je in je post noemt zijn naar mijn mening niet zwaar en niet stil, maar dat is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van je referentiemateriaal.
Daarnaast zoek je ook naar draadloos en constant rgb. Ik maak de aanname dat de mx mechanical geen verlichting geeft als er geen input is om een hogere accuduur te verkrijgen. Ik kan niet garanderen dat het bij de Keychron helemaal niet het geval is, maar vond dat hij vrij lang aan bleef zonder inputs. Een keychron zou dan ook mijn advies zijn.
De browns die je in je post noemt zijn naar mijn mening niet zwaar en niet stil, maar dat is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van je referentiemateriaal.
Keychron is een budget optie in deze wereld, maar best prima. (Ik heb hem zelf ook)deSenna24 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:15:
[...]
Goh ik zie het niet echt als hobby, meer omdat ik een toetsenbord zoek dat mechanisch is, een backlight heeft en draadloos ismet de GMMK heb ik ook de onderdelen los besteld maar dat kwam uiteindelijk vrij duur uit en dat hoeft voor mij niet. Vandaar dat ik ook de MX Mechanical en Keychron K5 bekijk momenteel.
Die verkoopt (bijvoorbeeld) Alternate en ik denk dat het een goede manier is om te starten. Daarna kan je altijd nog dit topic volgen en aan een hobby beginnen.
ping 127.212.23.124
@deSenna24
Misschien makkelijker als je even de rest van de vragen uit start post beantwoord, en zeker de start post ook lezen!
Dit beantwoord waarschijnlijk al veel vragen.
Maakt het beantwoorden van vragen stuk makkelijker!
Welke lay-out wil je?
Wil je met of zonder numpad?
Wil je backlight? Ja
Welke MX Switch stijl prefereer je? silent
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Wat weet je al? Draadloos
Misschien makkelijker als je even de rest van de vragen uit start post beantwoord, en zeker de start post ook lezen!

Maakt het beantwoorden van vragen stuk makkelijker!
Welke lay-out wil je?
Wil je backlight? Ja
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 10-07-2023 12:40 ]
Ik had het begin gelezen maar nog niet zover door, tot aan de switchesParaNoja schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:38:
@deSenna24
Misschien makkelijker als je even de rest van de vragen uit start post beantwoord, en zeker de start post ook lezen!Dit beantwoord waarschijnlijk al veel vragen.
Maakt het beantwoorden van vragen stuk makkelijker!![]()
Welke lay-out wil je?
Wil je backlight? Ja
Wat je is je budget?
Wil je macro toetsen?
Doel van het keyboard?
Welke lay-out wil je? ISO/ANSI QWERTY maakt niet uit
Wil je met of zonder numpad? Met numpad
Wil je backlight? Ja, RGB of wit
Welke MX Switch stijl prefereer je? Black vond ik erg prettig maar vrijwel niets prebuilt te koop. Zwaar en stil combo?
Wat je is je budget? 150-200
Wil je macro toetsen? Nee
Doel van het keyboard? Combinatie typen/gamen. Ben zware aanslagen gewend
Wat weet je al? Moet draadloos zijn. Logitech MX Mechanical brown of Keychron K5 ultra-slim lijken goed. De Logitech G413 SE die ik nu gebruik is prima, niet te groot, verlicht maar niet draadloos en maakt nog veel geluid. Vorige GMMK had black switches. Was top maar niet draadloos.
Misschien gekke vraag, maar aangezien je zegt dat je de GMMK los besteld hebt en daar dus de silent linear Black switches in zaten die dus hot swap zijn, er al over nagedacht om die switches en keycaps gewoon te hergebruiken en alleen een barebone basis te kopen? Want scheelt in prijs en je weet dan al hoe de switches klinken en voelen.deSenna24 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:15:
[...]
Goh ik zie het niet echt als hobby, meer omdat ik een toetsenbord zoek dat mechanisch is, een backlight heeft en draadloos ismet de GMMK heb ik ook de onderdelen los besteld maar dat kwam uiteindelijk vrij duur uit en dat hoeft voor mij niet. Vandaar dat ik ook de MX Mechanical en Keychron K5 bekijk momenteel.
Hi! Ik probeer straks met de Prime-dagen even een goed toetsenbord op de kop te tikken.
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Zonder, het liefst TKL
Wil je backlight? Ja
Maakt mij niet zoveel uit
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Brown
Wat je is je budget?
Rond de €100
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Werken op een vaste plek. Veel schrijfwerk.
Wat weet je al?
Ik typ nu op een €10 Logitech K120. Dat zit wat tussen lowprofile en normale mechanische toetsen in en dat typt eigenlijk wel prima.
Draadloos hoeft niet, maar als het er op zit is het oké.
Ik wil geen wristpad. Ik heb de Keychron K2 een keer gekocht, maar deze vond ik echt heel erg hoog. Ik begreep later uit reviews dat deze zelfs voor een normaal mechanisch toetsenbord te hoog is. Low-profile zou ook kunnen evt. Ik heb eens op een Nuphy Air 75 getypt en dat was ook prima! Normale mechanische keycaps vind ik wat prettiger typen.
Een optie zou de Keychron C1 kunnen zijn omdat deze substantieel lager is, maar deze kleurcombinatie van de toetsen vind ik niet zo mooi en als ik er nieuwe keycaps bij bestel, wordt het wellicht zo duur dat ik meteen voor een beter bord kan gaan.
Ik zie hoofdzakelijk door de bomen het bos niet zo goed meer wat voor mij een goede optie is.
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Zonder, het liefst TKL
Wil je backlight? Ja
Brown
Wat je is je budget?
Rond de €100
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Ik typ nu op een €10 Logitech K120. Dat zit wat tussen lowprofile en normale mechanische toetsen in en dat typt eigenlijk wel prima.
Ik wil geen wristpad. Ik heb de Keychron K2 een keer gekocht, maar deze vond ik echt heel erg hoog. Ik begreep later uit reviews dat deze zelfs voor een normaal mechanisch toetsenbord te hoog is. Low-profile zou ook kunnen evt. Ik heb eens op een Nuphy Air 75 getypt en dat was ook prima! Normale mechanische keycaps vind ik wat prettiger typen.
Een optie zou de Keychron C1 kunnen zijn omdat deze substantieel lager is, maar deze kleurcombinatie van de toetsen vind ik niet zo mooi en als ik er nieuwe keycaps bij bestel, wordt het wellicht zo duur dat ik meteen voor een beter bord kan gaan.
Ik zie hoofdzakelijk door de bomen het bos niet zo goed meer wat voor mij een goede optie is.
Ik heb em niet meer, vandaar. Eens mijn hele setup verkocht om een laptop te kopen en nu terug een desktop, de 413 SE heb ik tweedehands gekocht en was kort gebruikt maar blijkt toch niet ideaal qua geluid en heb uiteindelijk liever wireless.Pompi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:45:
[...]
Misschien gekke vraag, maar aangezien je zegt dat je de GMMK los besteld hebt en daar dus de silent linear Black switches in zaten die dus hot swap zijn, er al over nagedacht om die switches en keycaps gewoon te hergebruiken en alleen een barebone basis te kopen? Want scheelt in prijs en je weet dan al hoe de switches klinken en voelen.
De saga continues: waar ik vorige week een tracking kreeg van DHL voor m’n pcb en andere spullen van Candykeys, kreeg ik m’n oude tracking van DPD zaterdag na het navragen waarom het nog niet was verplaatst. Gelukkig was het toen al een aantal dagen onderweg en in Nederland. Zojuist eindelijk bezorgd vol verwachting of alles klopte, maar zoals je al kan raden was dat niet het geval. In plaats van 2 pcb’s: één ter vervanging van de kapotte en één extra die ik sowieso besteld had, zat er maar één in de doos…… Gelukkig wel alle andere dingen, maar wordt er wel moe van. Gelijk maar een mail verzonden met het bericht dat ik niet hoop dat dit ook 7 weken gaat duren. Vrij vlot een reactie, sorry en dat het “noted” is. De pcb wordt nog nagezonden.

Zolang deze maar werkt en ik eindelijk m’n paragon kan bouwen, maar moet zeggen dat de initiële hype van het bouwen zo wel flink bedorven wordt.

Zolang deze maar werkt en ik eindelijk m’n paragon kan bouwen, maar moet zeggen dat de initiële hype van het bouwen zo wel flink bedorven wordt.
Net bericht van DHL. Donderdag komt de Envoy als het goed is
ook bericht dat ik 60 eu mag betalen
[ Voor 22% gewijzigd door Nerrion op 10-07-2023 22:30 ]
Echt een puinhoop bij Candykeys. Ik zit sinds kort op die discord en man man man, die David verdrinkt in de supporttickets omdat hij ontzettend reactief is met alles. In plaats van iedereen te mailen van wie ze hun order niet hebben verzonden vragen ze iedereen hun te mailen. Waarom? Omdat ze blijkbaar geen inzicht hebben welke order ze niet hebben verzonden.superbok schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:50:
De saga continues: waar ik vorige week een tracking kreeg van DHL voor m’n pcb en andere spullen van Candykeys, kreeg ik m’n oude tracking van DPD zaterdag na het navragen waarom het nog niet was verplaatst. Gelukkig was het toen al een aantal dagen onderweg en in Nederland. Zojuist eindelijk bezorgd vol verwachting of alles klopte, maar zoals je al kan raden was dat niet het geval. In plaats van 2 pcb’s: één ter vervanging van de kapotte en één extra die ik sowieso besteld had, zat er maar één in de doos…… Gelukkig wel alle andere dingen, maar wordt er wel moe van. Gelijk maar een mail verzonden met het bericht dat ik niet hoop dat dit ook 7 weken gaat duren. Vrij vlot een reactie, sorry en dat het “noted” is. De pcb wordt nog nagezonden.![]()

Yes, denk dat onze bordjes allemaal in hetzelfde vliegtuig zatenNerrion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:24:
Net bericht van DHL. Donderdag komt de Envoy als het goed isook bericht dat ik 60 eu mag betalen
Ja dan gaat het inderdaad wat lastig. Ben benieuwd waar je dan uiteindelijk voor kiest.deSenna24 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:59:
[...]
Ik heb em niet meer, vandaar. Eens mijn hele setup verkocht om een laptop te kopen en nu terug een desktop, de 413 SE heb ik tweedehands gekocht en was kort gebruikt maar blijkt toch niet ideaal qua geluid en heb uiteindelijk liever wireless.
Ow dat is écht heel erg balen mansuperbok schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:50:
De saga continues: waar ik vorige week een tracking kreeg van DHL voor m’n pcb en andere spullen van Candykeys, kreeg ik m’n oude tracking van DPD zaterdag na het navragen waarom het nog niet was verplaatst. Gelukkig was het toen al een aantal dagen onderweg en in Nederland. Zojuist eindelijk bezorgd vol verwachting of alles klopte, maar zoals je al kan raden was dat niet het geval. In plaats van 2 pcb’s: één ter vervanging van de kapotte en één extra die ik sowieso besteld had, zat er maar één in de doos…… Gelukkig wel alle andere dingen, maar wordt er wel moe van. Gelijk maar een mail verzonden met het bericht dat ik niet hoop dat dit ook 7 weken gaat duren. Vrij vlot een reactie, sorry en dat het “noted” is. De pcb wordt nog nagezonden.![]()
Ik ken het gevoel, hopelijk is de Paragon een heerlijk bordje en verzacht dat het gedoe een beetje.
Zo niet weet je waarom ik de KBD67L weggedaan heb, het gedoe + Mwa typ ervaring zorgde er voor dat ik weinig plezier had met het bord.
@Brieto En dat dan via discord vragen waar ook niet iedereen op zit of vaak kijkt

Mja deze week ook maar eens mailen aangezien ik 16 dagen geleden een T&T kreeg die nog niet verzonden is.
Kijk eens naar de Keychron V serie, die zijn wat lager en beter dan de K serie.. Zelf typ ik dit nu op een V1, Maar als je TKL wilt hebben ze ook de v3Belecthor schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:58:
Hi! Ik probeer straks met de Prime-dagen even een goed toetsenbord op de kop te tikken.
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Zonder, het liefst TKL
Wil je backlight? Ja
Brown
Wat je is je budget?
Rond de €100
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Heb toch de knoop doorgehakt en besloten TKL te gaan. Op Keychron.de de K8 Pro wireless barebone besteld, samen met Gateron Silent black switches. Alleen vond ik op Keychron niet echt een keycap set naar mijn smaak, dan maar eens gekeken bij Amazon en een zwart-wit set besteld, benieuwd hoe dat bevaltPompi schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:23:
[...]
Ja dan gaat het inderdaad wat lastig. Ben benieuwd waar je dan uiteindelijk voor kiest.
https://www.amazon.com.be...al-Keyboard/dp/B0B66SWC19
* RobertMe is ook op zoek naar een laag ("semi laptop") toetsenbord. Liefst dan ook low profile switches, en dat heeft de V serie weer niet?ricjuh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:00:
[...]
Kijk eens naar de Keychron V serie, die zijn wat lager en beter dan de K serie.. Zelf typ ik dit nu op een V1, Maar als je TKL wilt hebben ze ook de v3
Daarnaast zou ik, draadloos ook wel fijn vinden (heb ik al 15+ jaar, draadje kan an zich wel, staat toch vast op bureau). En ook dat lijkt te ontbreken op de V serie?
Heb wel al meermaals naar de K serie gekeken, maar snap de K5 niet echt
Als ik voor mijzelf dan even het lijstje er bij pak:
Welke lay-out wil je?
Qwerty. ANSI vs ISO heb ik na wat wennen nooit echt problemen mee gehad.
Altijd met gehad, en incidenteel toch wel fijn. Een losse numpad kan wellicht ook. Maar zal wel (veel) duurder zijn.
Wil je backlight?
Willen? Nee, zit het er op dan zit het er op (Keychron combineert hotswap vaak met RGB meen ik? Dat is dus geen probleem).
Geen idee. Ik ken de theorie, maar geen ervaring / feel ermee. Zoals aangegeven vind ik laptop toetsenbord wel fijner typen dan de MX5500 die ik momenteel heb (waarbij ik vaker "scheef" type en die niet naar beneden gaat

Wat je is je budget?
Wat het kost kost het
Wil je macro toetsen?
Eigenlijk wel media speler toetsen. Maar volgens mij is dat beetje utopie (als losse toetsen). Wellicht daarvoor eens proberen een custom keyboard te bouwen.
Doel van het keyboard?
Typen
Wat weet je al?
Zoals aangegeven waarschijnlijke voorkeur voor "laag" (?). Daarnaast lijkt hackability (VIA) mij wel een leuke feature (zie stukje "ben programmeur"
Ik lees even mee omdat ik ook in de markt ben voor een mechanisch toetsenbord en de prime days daar wellicht een rol in kunnen spelen 
Belangrijkste vraag is eigenlijk of je aanpassingen qua macro's etc afhankelijk zijn van de software op je PC of dat deze worden opgeslagen in het toetsenbord. Mijn laptop is beheerd door werk en kan ik zelf geen software op installeren. Ik heb wel een eigen laptop die ik kan gebruiken om evt iets te configureren (geen idee nog wat, maar als het kan is dat leuk), maar als de werking van custom keys afhankelijk is van de software op de aangesloten PC heb ik er niets aan.
Weet iemand hoe dit werkt bij de verschillende merken?
Belangrijkste vraag is eigenlijk of je aanpassingen qua macro's etc afhankelijk zijn van de software op je PC of dat deze worden opgeslagen in het toetsenbord. Mijn laptop is beheerd door werk en kan ik zelf geen software op installeren. Ik heb wel een eigen laptop die ik kan gebruiken om evt iets te configureren (geen idee nog wat, maar als het kan is dat leuk), maar als de werking van custom keys afhankelijk is van de software op de aangesloten PC heb ik er niets aan.
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Die vraag heb ik ook laatst gesteld. Als het via VIA gaat dan zit het in de firmware. Dus dan is het toetsenbord zelf geprogrammeerd om bij een bepaalde key combo een (afwijkende) key code te sturen. Welk OS je vervolgens gebruikt en of VIA daar wel of niet beschikbaar voor is (/geïnstalleerd op is) maakt niet uit.Maardiweb schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:19:
Ik lees even mee omdat ik ook in de markt ben voor een mechanisch toetsenbord en de prime days daar wellicht een rol in kunnen spelen
Fijn, thanks! Hoe kom ik er achter of iets via VIA werkt? Kan het bij de logi MX Mechanical bijvoorbeeld niet vinden?RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Die vraag heb ik ook laatst gesteld. Als het via VIA gaat dan zit het in de firmware. Dus dan is het toetsenbord zelf geprogrammeerd om bij een bepaalde key combo een (afwijkende) key code te sturen. Welk OS je vervolgens gebruikt en of VIA daar wel of niet beschikbaar voor is (/geïnstalleerd op is) maakt niet uit.
Logitech heeft het sowieso niet, die gebruiken hun eigen software. Vaak staat het erbij vermeld als het pcb VIA/QMK ondersteunt. Sowieso zit je dan in de hoek van de wat meer custom borden met uitzondering van Keychron.Maardiweb schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Fijn, thanks! Hoe kom ik er achter of iets via VIA werkt? Kan het bij de logi MX Mechanical bijvoorbeeld niet vinden?
Denk dat de pro alleen traditionele switches heeft omdat het juist VIA compatible is, optische switches vereisen een andere pcb wat waarschijnlijk complicaties geeft met VIA vandaar. Tevens zijn optische switches niet echt bijzonder tenzij je een Wooting koopt.RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:10:
[...]
* RobertMe is ook op zoek naar een laag ("semi laptop") toetsenbord. Liefst dan ook low profile switches, en dat heeft de V serie weer niet?
Daarnaast zou ik, draadloos ook wel fijn vinden (heb ik al 15+ jaar, draadje kan an zich wel, staat toch vast op bureau). En ook dat lijkt te ontbreken op de V serie?
Heb wel al meermaals naar de K serie gekeken, maar snap de K5 niet echtDe K5 Pro heeft VIA support maar alleen traditionele mechanische switches. De K5 SE heb je ook keuze uit optisch, maar weer geen VIA support en ik meen "nog wat afwijkende dingetjes waar SE meer keuze bied / beter is".
[ Voor 52% gewijzigd door ricjuh op 11-07-2023 10:06 ]
Grrr ga er zeker geen gewoonte van maken... Van vergeten dan he!
Maar alsnog (kleine) Monday Memeday:
Maar alsnog (kleine) Monday Memeday:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BTXPvlFdr6SEz8ZtOL8D3Asd.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 11-07-2023 10:08 . Reden: zelfreflectie... ]
Typisch gevalletje pebcak dus. Problem exist between chair and keyboard.
Hmm true. Optisch zijn natuurlijk analoge switches waarbij het tobo zelf een analoge meting moet omzetten naar een aan/uit. Dus inderdaad grote kans dat VIA dat niet ondersteund.ricjuh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:00:
[...]
Denk dat de pro alleen traditionele switches heeft omdat het juist VIA compatible is, optische switches vereisen een andere pcb wat waarschijnlijk complicaties geeft met VIA vandaar. Tevens zijn optische switches niet echt bijzonder tenzij je een Wooting koopt.
* RobertMe vond het wel grappig dat optisch dan (theoretisch) in games ook een analoge input geeft (dus in auto niet 0% of 100% gas geven maar geleidelijk "tussen 0% en 100%").
En dan zou de Pro dus wel een optie blijven omdat ik dan toch de voorkeur geef aan VIA (want doe sowieso niet gamen, als Keychron al analoge input ondersteund).
VIA is echt niets meer dan de UI he. QMK is wat op de microcontroller van je PCB draait en dat doet alle magie. En dat zou gewoon met optical switches kunnen als je zou willen, er is zelfs iemand die het gedaan heeft: https://github.com/girishji/optical-keyboard-mx
Maar je hebt er een ander PCB voor nodig, leds, photoresistors en dan op zich geen ADC als je die photoresistors zo gebruikt dat ze een digitaal signaal schakelen. En dat doet Keychron dan net even anders waardoor QMK draaien waarschijnlijk geen optie is.
Daarnaast zijn wooting switches écht niet optical trouwens. Lekker switches gebruiken hall effect sensors.
Maar je hebt er een ander PCB voor nodig, leds, photoresistors en dan op zich geen ADC als je die photoresistors zo gebruikt dat ze een digitaal signaal schakelen. En dat doet Keychron dan net even anders waardoor QMK draaien waarschijnlijk geen optie is.
Daarnaast zijn wooting switches écht niet optical trouwens. Lekker switches gebruiken hall effect sensors.
Net de QK75 gebouwd. Groen is echt een stuk mooier dan verwacht, op de foto's leek het een hele andere tint. Groen en goud past goed bij elkaar. Ik heb de BoW Tai-Hao erop (meh..), dat ook maar tijdelijk. Volgende week verwacht ik GMK Olive te hebben en ga ik die erop proberen.
Qua geluid klinkt hij eigenlijk best nice behalve de grote knoppen, die ratelen allemaal..misschien toch niet genoeg lube aangebracht. Omdat je plate foam moet knippen bij de spatie klinkt die ook wat holler, helaas.
Vanuitgaande dat ik de stabs weet te fixen vind ik de prijs/kwaliteit verhouding erg goed.
Ik zal binnekort wel een foto plaatsen
Qua geluid klinkt hij eigenlijk best nice behalve de grote knoppen, die ratelen allemaal..misschien toch niet genoeg lube aangebracht. Omdat je plate foam moet knippen bij de spatie klinkt die ook wat holler, helaas.
Vanuitgaande dat ik de stabs weet te fixen vind ik de prijs/kwaliteit verhouding erg goed.
Ik zal binnekort wel een foto plaatsen
Zo, het heeft een tijdje geduurd, maar ik heb eindelijk een werkend toetsenbord in plaats van een zwaar stuk metaal (bijna 3kg
). Hier volgt een korte eerste indruk na een uurtje gebruik.
Het bouwproces is vrij eenvoudig en niet zo spannend. Gaskets zijn vrij makkelijk te installeren doordat ze geen klein kanaal hebben waar ze in moeten wat priegelen scheelt. In de build guide wordt geadviseerd om het daughterboard niet te strak aan te draaien, dus dat netjes gevolgd. Merkte met de eerste schroef dat dat al bijna te strak was, dus de overige nog voorzichtiger gedaan. Verder spreekt het voor zich als je al een aantal borden hebt gebouwd. Enige wat je nog moet doen voor gebruik, is het pcb flashen met via. Deze is net voordat ze verzonden werden ge-update, maar ook dat is niet zo lastig.
Vind het lastig om wat te zeggen over de kwaliteit. Door het pcb probleem niet meer helemaal positief, maar als ik er gewoon direct twee had zoals besteld, was dat waarschijnlijk anders. Ook zag ik vandaag met het bouwen vlak boven de knob een mini krasje onder bepaald licht. Heb daar een mail over gestuurd maar waarschijnlijk valt het binnen “acceptabel”. Denk dat als je niet weet waar het zit, het niet opvalt, maar eenmaal gezien je het niet meer kan vergeten. Voor het geld wat je betaalt verwacht je meer, ik in ieder geval wel. Buiten die twee dingen is het een prachtig bord. De gunmetal kleur is fantastisch en reageert erg op de omgeving. Een hele mooi kleur en zeker blij met de keuze. De switches (ttc ncr), keycaps (GMK rainy day) en custom knob passen er ook mooi bij.
Qua type ervaring voelt en klinkt het goed, al beïnvloed het foam het behoorlijk. Denk dat daar nog weinig te zeggen over is na het korte gebruik. Voelt en klinkt als een premium bord, maar ook niet zoveel beter dan andere goedkopere (€300 klasse) dat ik er verbaasd over ben. Dat was ik bij de forever wel, maar dat heeft m’n referentiekader wel beïnvloed. Wellicht dat ik na wat meer ervaring en experimenteren hier meer over kan vertellen.
Ook nog wat simpele telefoon foto’s.
:strip_exif()/f/image/Z44JCUtXeABgdyndA4rmnz3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8keOpNqq3c1KrYZI62NRPCD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GO9dkc939U6HPyEIt7caXFWE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het bouwproces is vrij eenvoudig en niet zo spannend. Gaskets zijn vrij makkelijk te installeren doordat ze geen klein kanaal hebben waar ze in moeten wat priegelen scheelt. In de build guide wordt geadviseerd om het daughterboard niet te strak aan te draaien, dus dat netjes gevolgd. Merkte met de eerste schroef dat dat al bijna te strak was, dus de overige nog voorzichtiger gedaan. Verder spreekt het voor zich als je al een aantal borden hebt gebouwd. Enige wat je nog moet doen voor gebruik, is het pcb flashen met via. Deze is net voordat ze verzonden werden ge-update, maar ook dat is niet zo lastig.
Vind het lastig om wat te zeggen over de kwaliteit. Door het pcb probleem niet meer helemaal positief, maar als ik er gewoon direct twee had zoals besteld, was dat waarschijnlijk anders. Ook zag ik vandaag met het bouwen vlak boven de knob een mini krasje onder bepaald licht. Heb daar een mail over gestuurd maar waarschijnlijk valt het binnen “acceptabel”. Denk dat als je niet weet waar het zit, het niet opvalt, maar eenmaal gezien je het niet meer kan vergeten. Voor het geld wat je betaalt verwacht je meer, ik in ieder geval wel. Buiten die twee dingen is het een prachtig bord. De gunmetal kleur is fantastisch en reageert erg op de omgeving. Een hele mooi kleur en zeker blij met de keuze. De switches (ttc ncr), keycaps (GMK rainy day) en custom knob passen er ook mooi bij.
Qua type ervaring voelt en klinkt het goed, al beïnvloed het foam het behoorlijk. Denk dat daar nog weinig te zeggen over is na het korte gebruik. Voelt en klinkt als een premium bord, maar ook niet zoveel beter dan andere goedkopere (€300 klasse) dat ik er verbaasd over ben. Dat was ik bij de forever wel, maar dat heeft m’n referentiekader wel beïnvloed. Wellicht dat ik na wat meer ervaring en experimenteren hier meer over kan vertellen.
Ook nog wat simpele telefoon foto’s.
:strip_exif()/f/image/Z44JCUtXeABgdyndA4rmnz3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8keOpNqq3c1KrYZI62NRPCD5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GO9dkc939U6HPyEIt7caXFWE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P6r9F07Bq14pNeOgrKyhXVks.jpg?f=fotoalbum_large)
Belecthor schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:58:
Welke lay-out wil je?
QWERTY
Zonder, het liefst TKL
Wil je backlight? Ja
Brown
Wat je is je budget?
Rond de €100
Wil je macro toetsen?
Nee, hoeft niet
Doel van het keyboard?
Wat weet je al?
Logitech vermeld niet wat voor keycaps er op zitten, maar keycaps kun je bij mechs wisselen.
Je zou bijv. naar OEM/Cherry profiel kunnen kijken. Bijv. SA, MT3 zijn hoger.
In het start topic staan aardig wat voorbeelden van de verschillende soorten profielen.
Gezien je budget kom je al snel bij keychron of epomaker of zo uit.
Afhankelijk van je eisen/verwachting redelijke plankjes.
(in mijn optiek zal het moeilijk zijn op Amazon een 'goed' toetsenbord te vinden)
In het start topic staat een lijstje shops, kijk zeker eerst rond!
En verbreed je horizon (Zoek op TKL en 85/87% beiden worden gebruikt).
Voor een stukje meer heb je een plankje zoals bijv. de NK87
Bedenk je ook of je hotswap wilt hebben zodat je van switch kunt wisselen.
En of je je switchen gaat luben, pre-lubed kopen of er niks aan wilt doen om ze te verbeteren.
[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 11-07-2023 23:25 ]
@Brieto Groen he... Nuclear Data 2
Zag ik net bij Oblotzky.
[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 11-07-2023 23:33 ]
Jeeeeeej vannacht mail dat mijn Envoy onderweg is 
Ben benieuwd naar al jullie combi’s!

[ Voor 28% gewijzigd door sapphire op 12-07-2023 06:57 ]
Ha dat is wel heel groenParaNoja schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:33:
@Brieto Groen he... Nuclear Data 2Zag ik net bij Oblotzky.
Ondertussen heeft de onderkant/weight al zwarte vlekken die er niet afkomen. Niet acceptabel.
Mijne komt ook morgen binnensapphire schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:57:
Jeeeeeej vannacht mail dat mijn Envoy onderweg is
Ik ga er box jade's indoen
Nu nog wachten op de keycaps.
Echt?! Hopelijk niet mee naar kantoor dan, volgens mij zijn alleen navy's nog luider. Welke keycaps ga je erop doen? Zit zelf nog te twijfelen wat ik er op ga doen. Als het een beetje matched misschien voor nu metropolis.Brieto schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:30:
[...]
Mijne komt ook morgen binnen![]()
Ik ga er box jade's indoen![]()
Die van mij komt ook morgen, al hoop ik stiekem op vandaag, omdat hij vanochtend vroeg al in Amsterdam is gescand. Volgens mij waren ze vorige keer ook een dag te vroeg ten opzichte van de voorspelde datum.
Geweldige switches ! Ik vind het geluid en het typgevoel van de Box Jades fantastisch. Ik kan er uren op typen en met veel minder mis clicks dan andere switches.Brieto schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:30:
[...]
Mijne komt ook morgen binnen![]()
Ik ga er box jade's indoen![]()
Het geluid vind ik niet eens zo hard en is zelfs het minst luid van al mijn gangbare switches.
Ik heb de Chosfox Arctic Fox besteld voor juist een wat harder clicky geluid omdat ik dat zo mooi vind.
Ja, ik werk toch thuis en vind het persoonlijk best lekker klinken.superbok schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:32:
[...]
Echt?! Hopelijk niet mee naar kantoor dan, volgens mij zijn alleen navy's nog luider. Welke keycaps ga je erop doen? Zit zelf nog te twijfelen wat ik er op ga doen. Als het een beetje matched misschien voor nu metropolis.
Die van mij komt ook morgen, al hoop ik stiekem op vandaag, omdat hij vanochtend vroeg al in Amsterdam is gescand. Volgens mij waren ze vorige keer ook een dag te vroeg ten opzichte van de voorspelde datum.
Ik heb PBT Ronin gekocht voor de blauwe Sonnet. Komt volgende week binnen
@Brieto Ben benieuwd naar de foto's! Hier komt de Envoy ook vandaag binnen
Nice! Ik twijfel alleen of ik hem nu al zal bouwen met een andere keycapset of wachten totdat Ronin binnen issuperbok schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:21:
@Brieto Ben benieuwd naar de foto's! Hier komt de Envoy ook vandaag binnen
Ik zou het wel weten, lekker bouwen zodra het kan. Keycaps willen is toch zo gedaan. Als het niet hoeft, zou ik niet zo lang kunnen wachtenBrieto schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Nice! Ik twijfel alleen of ik hem nu al zal bouwen met een andere keycapset of wachten totdat Ronin binnen is
Thanks, ik heb een Keychron K5 Pro besteld via keychron zelf. Had gehoopt op een snelle levering vanuit Duitsland doordat ik op de DE site besteld heb, maar lijkt alsnog uit China te komen. Ben benieuwd of ik dan ook opeens nog invoerrechten aan mn broek krijg.ricjuh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:00:
[...]
Logitech heeft het sowieso niet, die gebruiken hun eigen software. Vaak staat het erbij vermeld als het pcb VIA/QMK ondersteunt. Sowieso zit je dan in de hoek van de wat meer custom borden met uitzondering van Keychron.
Wordt mn eerste mech. Als ik dit topic zo door lees zie ik risico's dat ik op den duur een heel fancy eigen bordje wil bouwen maar we gaan het zien haha. Volgens mij kan ik aan deze keychron niet heel veel verbouwen omdat er beperkt onderdelen voor low-profile borden zijn dus ben benieuwd hoe lang ik het volhoud
Ik had het enkele weken niet met mijn Keychron V10 enkele weken terug. Die kwam er gewoon overal doorheen. Ik was er ook bang voor zeker omdat het uit China kwam en niet bij mij thuis werd afgeleverd maar op kantoor... Ging allemaal goed maar duurde wel 2 weken ipv 2 dagen zoals ik dacht.Maardiweb schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Thanks, ik heb een Keychron K5 Pro besteld via keychron zelf. Had gehoopt op een snelle levering vanuit Duitsland doordat ik op de DE site besteld heb, maar lijkt alsnog uit China te komen. Ben benieuwd of ik dan ook opeens nog invoerrechten aan mn broek krijg.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heb ik persoonlijk nog nooit gehad bij bestellingen van KeychronMaardiweb schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Ben benieuwd of ik dan ook opeens nog invoerrechten aan mn broek krijg.
Envoy binnen! Wilde 'm zaterdag eigenlijk bouwen maar dat is nog zo ver weg... misschien toch vanavond maar doen.
Thanks! Mooie suggestie voor het toestenbord, alleen vind ik de prijs net iets te hoog en het liefst koop ik uit NL, zodat ik kan retourneren als het niet bevalt.ParaNoja schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:19:
[...]
Die logitech zit absoluut niet tussen welke mechanische borden dan ook in....
Logitech vermeld niet wat voor keycaps er op zitten, maar keycaps kun je bij mechs wisselen.
Je zou bijv. naar OEM/Cherry profiel kunnen kijken. Bijv. SA, MT3 zijn hoger.
In het start topic staan aardig wat voorbeelden van de verschillende soorten profielen.
Gezien je budget kom je al snel bij keychron of epomaker of zo uit.
Afhankelijk van je eisen/verwachting redelijke plankjes.
(in mijn optiek zal het moeilijk zijn op Amazon een 'goed' toetsenbord te vinden)
In het start topic staat een lijstje shops, kijk zeker eerst rond!
En verbreed je horizon (Zoek op TKL en 85/87% beiden worden gebruikt).
Voor een stukje meer heb je een plankje zoals bijv. de NK87
Bedenk je ook of je hotswap wilt hebben zodat je van switch kunt wisselen.
En of je je switchen gaat luben, pre-lubed kopen of er niks aan wilt doen om ze te verbeteren.
Keychron ga ik nog even naar kijken. Ik ben ook altijd wel gecharmeerd van Ducky, alleen ik begrijp dat Ducky ook weer moeilijker te krijgen is hier.
@Belecthor het verschil tussen de suggestie en 'chinezen' is ook wel groot.
Klop zelf op een NK65 >kleine broertje van het gelinkte plankje, verschil met me Keychron of epomaker is wel enorm... (inclusief gewicht!) Mocht je kunnen sparen, voor een iets hoger kwaliteit plankje is dat in mijn ervaring zeker overwegen waard. Maar iedereen koopt vanuit zijn eigen verwachtingen/wensen.
Kijk/vraag ook hier, en vraag en aanbod, er worden regelmatig plankjes verkocht door mede tweakers.
Mijn voorkeur, mocht dit helpen, gaat uit naar:
-VIA ondersteunde bordjes, niet (crappy) software van de fabrikant.
-Hotswap! Je wilt van switches kunnen wisselen. Vooral op je eerste mech!
-Goede stabiele ligging op zowel muispad als op tafel. Mag niet glijden. (kijk naar foto's onderkant)
-Stevig en netjes afgewerkt.
(-barebone > koop liever zelf keycaps/switches)
o, ja, en hoge Zombie Defense Score!
protip: charter een mede tweaker waar je enkele plankjes en verschillende switches kunt proberen....
Klop zelf op een NK65 >kleine broertje van het gelinkte plankje, verschil met me Keychron of epomaker is wel enorm... (inclusief gewicht!) Mocht je kunnen sparen, voor een iets hoger kwaliteit plankje is dat in mijn ervaring zeker overwegen waard. Maar iedereen koopt vanuit zijn eigen verwachtingen/wensen.
Kijk/vraag ook hier, en vraag en aanbod, er worden regelmatig plankjes verkocht door mede tweakers.
Mijn voorkeur, mocht dit helpen, gaat uit naar:
-VIA ondersteunde bordjes, niet (crappy) software van de fabrikant.
-Hotswap! Je wilt van switches kunnen wisselen. Vooral op je eerste mech!
-Goede stabiele ligging op zowel muispad als op tafel. Mag niet glijden. (kijk naar foto's onderkant)
-Stevig en netjes afgewerkt.
(-barebone > koop liever zelf keycaps/switches)
o, ja, en hoge Zombie Defense Score!
protip: charter een mede tweaker waar je enkele plankjes en verschillende switches kunt proberen....
[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 12-07-2023 15:56 ]
Vandaag mijn eerste GMK keycaps set ontvangen, was wat terughoudend wegens de prijs.
maar wat een mooie duidelijke legends worden hier op gedrukt.
wat je wel ziet is een klein putje op alle keycaps zelf, maar dit zieje toch niet tijdens het typen.
Het geluid is ook helemaal anders dan andere keycap sets.
Verlopig tevreden met mijn aankoop.
maar wat een mooie duidelijke legends worden hier op gedrukt.
wat je wel ziet is een klein putje op alle keycaps zelf, maar dit zieje toch niet tijdens het typen.
Het geluid is ook helemaal anders dan andere keycap sets.
Verlopig tevreden met mijn aankoop.
@aaronito verschil tussen kwaliteit keycaps, met name double shot en goedkopere subdye is vaak enorm, gevoel en geluid!
En double shot zijn pas versleten als je door het plastic heen slijt, niet na enkele weken/maanden....
En double shot zijn pas versleten als je door het plastic heen slijt, niet na enkele weken/maanden....
Ik had niet zoveel verschil verwacht eerlijk gezegd, op het internet lees je meer negatieve dingen dan positieve vermoedelijk door de hoge prijs. Vandaar wat afwachtend met aankoop, maar nu zeker niet teleurgesteld.ParaNoja schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:44:
@aaronito verschil tussen kwaliteit keycaps, met name double shot en goedkopere subdye is vaak enorm, gevoel en geluid!
hopelijk komen deze niet zo snel shiny
[ Voor 3% gewijzigd door aaronito op 12-07-2023 17:04 ]
Sonnet net gebouwd. Best een uitgebreid bouwpakket maar wel allemaal stukje chiquer dan een QK bijvoorbeeld. Had zelf best wat moeite de switches erin te krijgen in eerste instantie. Uiteindelijk een techniek gevonden die wel werkte maar er zijn wel een stuk of 5 switches gesneuveld en ik had een keer dat ik dacht dat pcb connector bewoog
. Gelukkig werken alle knoppen wel maar was wel even bezorgd dat ik pcb had gesloopt
Keycaps van Mode die ik erbij had besteld (antracite) vallen me wat tegen qua kleur en font eigenlijk.
Clicky switches klinken eigenlijk vrijwel hetzelfde als op m'n goedkope tester bordje (die van 20 euro van aliexpress) dus misschien toch maar voor iets anders gaan.
Navy blauw met copper accent ziet er gewoon top uit

Keycaps van Mode die ik erbij had besteld (antracite) vallen me wat tegen qua kleur en font eigenlijk.
Clicky switches klinken eigenlijk vrijwel hetzelfde als op m'n goedkope tester bordje (die van 20 euro van aliexpress) dus misschien toch maar voor iets anders gaan.
No pics; Didn't happen......Brieto schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:54:
Sonnet net gebouwd. Best een uitgebreid bouwpakket maar wel allemaal stukje chiquer dan een QK bijvoorbeeld. Had zelf best wat moeite de switches erin te krijgen in eerste instantie. Uiteindelijk een techniek gevonden die wel werkte maar er zijn wel een stuk of 5 switches gesneuveld en ik had een keer dat ik dacht dat pcb connector bewoog. Gelukkig werken alle knoppen wel maar was wel even bezorgd dat ik pcb had gesloopt
![]()
prijs is relatief.aaronito schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Ik had niet zoveel verschil verwacht eerlijk gezegd, op het internet lees je meer negatieve dingen dan positieve vermoedelijk door de hoge prijs. Vandaar wat afwachtend met aankoop, maar nu zeker niet teleurgesteld.
hopelijk komen deze niet zo snel shiny
€150 voor double shot keycaps is helaas vaak de norm, die op een €100 bordje zetten...
Ja, heb je waarschijnlijk betere keycaps dan plankje.
Zelfs als ze de helft zouden kosten, helaas met zulk kleine schaal niet mogelijk, imho nog zonde.
Maar subdye cheapo keycaps op €500+ plankje is ook wel weer zonde...
En helaas zijn er meer mensen met 'cheap' €100 plankjes, die vaak ook slecht informeert aankopen doen.
En posten mensen vaak eerder negatieve ervaringen dan positieve...
Dus wil je goedkopere keycaps, zul je zieltjes moeten winnen voor de hobby...
Betreft Shiny: bij PBT is stukken dat minder.
ABS, met name met glans en vettigere vingers, waar je weinig aan doet, maar ben geen huidarts, zijn vaak de reden.
Ik klop al maanden op ABS Foundation SA keycaps, en niks geen problemen mee...
Ja als je het zou bekijkt is dit wel waarParaNoja schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:42:
[...]
prijs is relatief.
€150 voor double shot keycaps is helaas vaak de norm, die op een €100 bordje zetten...
Ja, heb je waarschijnlijk betere keycaps dan plankje.
Zelfs als ze de helft zouden kosten, helaas met zulk kleine schaal niet mogelijk, imho nog zonde.
Maar subdye cheapo keycaps op €500+ plankje is ook wel weer zonde...
En helaas zijn er meer mensen met 'cheap' €100 plankjes, die vaak ook slecht informeert aankopen doen.
En posten mensen vaak eerder negatieve ervaringen dan positieve...![]()
Dus wil je goedkopere keycaps, zul je zieltjes moeten winnen voor de hobby...![]()
Betreft Shiny: bij PBT is stukken dat minder.
ABS, met name met glans en vettigere vingers, waar je weinig aan doet, maar ben geen huidarts, zijn vaak de reden.
Ik klop al maanden op ABS Foundation SA keycaps, en niks geen problemen mee...
ik wilde al eens iets anders uitproberen dan mijn keychron Q1, maar weet niet welke richting ik moet gaan kijken als ik een trapje hoger wil gaan dan mijn keychron Q1. Graag had ik 75% bord gewenst met knob maar dan blijf je net steken op merken zoals Keychron,GMMK PRO of Akko MOD 007.
we zien wel hoelang ze het volhouden vooraleer ze shiny komen. mijn akko keycaps hielden het 2 weken vol
Gooi die akko's in een sopje, met handwarm water...aaronito schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:54:
[...]
Ja als je het zou bekijkt is dit wel waarbord kostmeestal minder of de keycaps zelf dan.
ik wilde al eens iets anders uitproberen dan mijn keychron Q1, maar weet niet welke richting ik moet gaan kijken als ik een trapje hoger wil gaan dan mijn keychron Q1. Graag had ik 75% bord gewenst met knob maar dan blijf je net steken op merken zoals Keychron,GMMK PRO of Akko MOD 007.
we zien wel hoelang ze het volhouden vooraleer ze shiny komen. mijn akko keycaps hielden het 2 weken vol
En zoals ik al iets hierboven zei, verschil met duurdere plankjes is wel groot ja.
Ik ben (te laat) van me epomaker gx60 naar NK65 overgestapt...
-VIA software compatible, geen chineze troep.
-Betere afwerking/materialen
-Gevoel dat het 10 jaar mee zal gaan, niet 2
-Klopt lekkerder
-Klinkt veeeeel beter
-Is 10x zo zwaar
-Lligt zeer goed op bureau en muispad
-Makkelijkere macro's
-Mooier (is subjectief... i know)
En onlangs Mode Envoy besteld....
[ Voor 26% gewijzigd door ParaNoja op 12-07-2023 21:02 ]
die Mode Sonnet zie ik nog wel zitten, alleen is die niet meer te bestellenParaNoja schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:52:
[...]
Gooi die akko's in een sopje, met handwarm water...Druppeltje Dreft doet wonderen...
En zoals ik al iets hierboven zei, verschil met duurdere plankjes is wel groot ja.
Ik ben (te laat) van me epomaker gx60 naar NK65 overgestapt...
-VIA software compatible, geen chineze troep.
-Betere afwerking/materialen
-Gevoel dat het 10 jaar mee zal gaan, niet 2
-Klopt lekkerder
-Klinkt veeeeel beter
-Is 10x zo zwaar
-Lligt zeer goed op bureau en muispad
-Makkelijkere macro's
-Mooier (is subjectief... i know)
En onlangs Mode Envoy besteld....
Dat heb ik pas gedaan maar die shine blijft gewoon.ParaNoja schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:52:
[...]
Gooi die akko's in een sopje, met handwarm water...Druppeltje Dreft doet wonderen...
@aaronito je hebt gelijk! Dat ging ook vlot dan. Ik zou mailtje sturen als je serieus bent...
Best kans dat er nog iets terug komt, of wordt na geleverd...
Is zeer mooi plankje, zeker moeite waard!
Of komende maanden 2e hands in de gaten houden...
Misschien dat @Brieto em weg doet
Als je het heeel lief vraagt...
Best kans dat er nog iets terug komt, of wordt na geleverd...
Is zeer mooi plankje, zeker moeite waard!
Of komende maanden 2e hands in de gaten houden...
Misschien dat @Brieto em weg doet
Groesjenka schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:11:
[...]
Dat heb ik pas gedaan maar die shine blijft gewoon.
Maar serieus, goede ontvetter zou het moeten doen.
Mijn ABS keycaps zagen er echt stuk beter uit.
Die gele ontvetter van de Zeeman of Wibra werkte bij mij goed. (niet te veel!)
En ik heb ze ook afgedroogd.
Maar ik heb geen glossy/glans keycaps. Kan zijn dat die meer vatbaar ervoor zijn.
Voor de mensen die nog een Envoy krijgen komende weken, klik niet op de spoiler. Er staat een kleine eerste indruk van mij, maar wil de bouwpret en unboxing voor andere niet bederven.
@aaronito de voorraad van de Sonnet wordt regelmatig bijgevuld. De volgende restock van een aantal onderdelen staat gepland voor aanstaande vrijdag. Genoeg om weer een heel bord te maken. Voor de exacte kleuren etc. zou je de discord van mode kunnen joinen.
spoiler:
Op de foam kit na, zitten alle onderdelen in de carry case van de Enovy. En wat een mooie carry case is dat, aparte vakjes voor de schroeven, daughter board en mount dingen. In een grotere vak zitten de platen en pcbs, netjes verpakt in een mooie stoffen hoes. Erg mooi in vergelijking met de standaard plastic om platen. De case zit ook in zo’n stoffen hoes, met daaronder de accent stukken. Voelt in ieder geval erg premium aan en heft wel wat weg van de SixtyFive. Daar zat allen in aparte kleine dozen en hoesjes, maar logisch dat ze dit op deze manier doen. Stuk kleiner om te verzenden en sneller om klaar te maken. Ook zit er standaard een schroevendraaier en keycap puller/ switch puller combo in de verpakking. Allemaal ver boven de verwachting met een bord voor eigenlijk “maar” $200.
De mirage case met koper accenten zien er goed uit. Waar de gunmetal van m’n Paragon grijs met blauw is, is de Envoy blauw met grijs.
Met de build guide redelijk makkelijk te volgen, alleen even in de gaten houden dat je de juiste schroeven gebruikt. Vervolgens pcb testen dat gereed maken. Even kiezen welke lettuce blocks je wilt en deze in de case schuiven. Als laatste installeer je de pcb in de case door twee schroeven met een rubberen ring. Met deze kan je spelen en beperkt ook de bounce van de pcb.
Verder qua gebruik kan ik nog niet zo veel zeggen. Weet in ieder geval dat de huidige combo van fr4, gateron mizu mink en crp keycaps niet helemaal tot klinkt. Daar gaan we dus nog lekker mee experimenteren. Heb keuze uit een alu of pom plaat. Maar voor de prijs echt een hele mooi custom bord!
:strip_exif()/f/image/FUv1mxiPkei3KAlhTAFfWhRq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EsDq7dd4GI0WJLYrVFqPQ0p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/11R8h1taBGzCyO1hC20pRCQ8.jpg?f=fotoalbum_large)
De mirage case met koper accenten zien er goed uit. Waar de gunmetal van m’n Paragon grijs met blauw is, is de Envoy blauw met grijs.
Met de build guide redelijk makkelijk te volgen, alleen even in de gaten houden dat je de juiste schroeven gebruikt. Vervolgens pcb testen dat gereed maken. Even kiezen welke lettuce blocks je wilt en deze in de case schuiven. Als laatste installeer je de pcb in de case door twee schroeven met een rubberen ring. Met deze kan je spelen en beperkt ook de bounce van de pcb.
Verder qua gebruik kan ik nog niet zo veel zeggen. Weet in ieder geval dat de huidige combo van fr4, gateron mizu mink en crp keycaps niet helemaal tot klinkt. Daar gaan we dus nog lekker mee experimenteren. Heb keuze uit een alu of pom plaat. Maar voor de prijs echt een hele mooi custom bord!
:strip_exif()/f/image/FUv1mxiPkei3KAlhTAFfWhRq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6EsDq7dd4GI0WJLYrVFqPQ0p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/11R8h1taBGzCyO1hC20pRCQ8.jpg?f=fotoalbum_large)
@aaronito de voorraad van de Sonnet wordt regelmatig bijgevuld. De volgende restock van een aantal onderdelen staat gepland voor aanstaande vrijdag. Genoeg om weer een heel bord te maken. Voor de exacte kleuren etc. zou je de discord van mode kunnen joinen.
Goramn @superbok nu weet ik niet wat te doen....
Wel of niet klikken...
Als je al eens een review gezien hebt mis je niks op wat leuke foto’s naParaNoja schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:21:
Goramn @superbok nu weet ik niet wat te doen....Wel of niet klikken...
@superbok Nu ben ik wel benieuwd wat je bedoeld met de combi FR4, Mizu Mink en je keycaps?
@sapphire kon t idd niet laten....
@superbok ziet er goed uit! Kan nauwelijks wachten op mijn bestelling! (Zwart met koper)
Vooral de extra doordachte case/verpakkingen, is idd wel erg tof!
Nu lijkt de levering van mijn NK65's beetje barebone in vergelijk...
@superbok ziet er goed uit! Kan nauwelijks wachten op mijn bestelling! (Zwart met koper)
Vooral de extra doordachte case/verpakkingen, is idd wel erg tof!
Nu lijkt de levering van mijn NK65's beetje barebone in vergelijk...
Mijn eerste indruk is dat het nogal “plat” klinkt. Geen idee waar dat aan ligt en of het gewoon de combo van alles is, maar het is anders dan dat ik had verwacht na de verschillende soundtests. Zou ook kunnen dat je de schroeven verder moet aandraaien. Ga er de komende maanden of mee experimenteren.
[/quote]
thx. Ik hou de website en discord in de gaten
[/quote]
thx. Ik hou de website en discord in de gaten
Net een SMS
Van DHL dat de Envoy maandag op de planning staat. Kon hem gelukkig wijzigen en naar een pakketpunt laten gaan.
Ben benieuwd naar de invoer, komt die per per mail of mag daarbij de winkel afgetikt?
@superbok Neem dan ook eens normale switches ipv die hipster dingen
Ik heb overigens de foams erbij en een FR4 en POM plate, ergens nog lichte twijfel over een alu plate maarja….ook nog over een Mirage case dus kan eigenlijk beter gewoon een 2e bestellen
Ben benieuwd naar de invoer, komt die per per mail of mag daarbij de winkel afgetikt?
@superbok Neem dan ook eens normale switches ipv die hipster dingen
Ik heb overigens de foams erbij en een FR4 en POM plate, ergens nog lichte twijfel over een alu plate maarja….ook nog over een Mirage case dus kan eigenlijk beter gewoon een 2e bestellen
@sapphire invoer komt ook via sms/ mail. Volgens mij volgen die elkaar redelijk snel op. Met de dure kit en twee extra platen mocht ik €65 aftikken. Wordt natuurlijk iets meer als je nog meer hebt besteld zoals de switches of keycaps.
Op papier klinken ze interessant, milky top en ink bottom housing. Misschien dat alu of pom plaat gewoon beter werkt
@Brieto jammer van de mode keycaps als ik je zo hoor. Heb ook de anthracite besteld (alleen dan via keygem) en heb best wel hoge verwachtingen na alle marketing van ze. Font moet je inderdaad van houden, ben zelf wel fan van Grotesk. Hoe is de textuur? En geluid tegenover andere soorten keycaps? Wel scherpe legends? Verwacht zelf qua kleuren een soort modo light variant.
Op papier klinken ze interessant, milky top en ink bottom housing. Misschien dat alu of pom plaat gewoon beter werkt
@Brieto jammer van de mode keycaps als ik je zo hoor. Heb ook de anthracite besteld (alleen dan via keygem) en heb best wel hoge verwachtingen na alle marketing van ze. Font moet je inderdaad van houden, ben zelf wel fan van Grotesk. Hoe is de textuur? En geluid tegenover andere soorten keycaps? Wel scherpe legends? Verwacht zelf qua kleuren een soort modo light variant.
Hij kwam inderdaad vannacht per mail en SMS, helaas maar verwacht €79,71superbok schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:30:
@sapphire invoer komt ook via sms/ mail. Volgens mij volgen die elkaar redelijk snel op. Met de dure kit en twee extra platen mocht ik €65 aftikken. Wordt natuurlijk iets meer als je nog meer hebt besteld zoals de switches of keycaps.
Tikt lekker aan inderdaad met extra plate, foam, switches, extra accent…
Auw, doet altijd pijn. Welke switches heb je gekozen, obscura? Heb een enkele vanuit de sample pack en voelt erg prettig. Geen spring ping en lekker smooth. Denk dat je ze zelfs stock kan gebruiken.sapphire schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:59:
[...]
Hij kwam inderdaad vannacht per mail en SMS, helaas maar verwacht €79,71
Er zit een licht-ruw laagje over de keycaps, ik vind het fijn want dan glij je niet zo van de keys af als je typt.superbok schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:30:
Legend zijn scherp maar mijn % heeft een kleine misprint. Hij lijkt inderdaad op de MoDo light alleen zijn de alfabetletters veel dikker.
Geluid durf ik niks over te zeggen dan zou ik nog meer moeten experimenteren.
Over het algemeen ben ik niet tevreden met het geluid van het bordje zelf op dit moment.
Ik moest 117 euro aftikkensapphire schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:59:
[...]
Hij kwam inderdaad vannacht per mail en SMS, helaas maar verwacht €79,71
@Brieto auch 
@superbok Ja de Obscura’s, uiteraard
Vond ze we goed klinken in hand-ons/reviews en dacht als ik ze ooit wil proberen kan ik ze beter nu mee bestelen ivm verzendkosten en die ellende.
Heb de Mode keycaps ook overwogen maar had al GMK WoB, Drop DCX WoB dus we wat enthousiast vond ik.
Overigens over die Minks, als ik Milky top en Ink bottom lees denk ik al snel ‘saaaai’ want je komt al snel in de Black Ink/Oil King hoek. Opzich niets mis mee maar niet helemaal meer mijn voorkeur
@superbok Ja de Obscura’s, uiteraard

Vond ze we goed klinken in hand-ons/reviews en dacht als ik ze ooit wil proberen kan ik ze beter nu mee bestelen ivm verzendkosten en die ellende.
Heb de Mode keycaps ook overwogen maar had al GMK WoB, Drop DCX WoB dus we wat enthousiast vond ik.
Overigens over die Minks, als ik Milky top en Ink bottom lees denk ik al snel ‘saaaai’ want je komt al snel in de Black Ink/Oil King hoek. Opzich niets mis mee maar niet helemaal meer mijn voorkeur
Oké, klinkt opzich niet heel verkeerd. Wel jammer van de misprint, ben benieuwd of dat dan gewoon verkeerd geproduceerd wordt of dat dit een enkeling is. Volgens mij worden pas rond december naar de wereldwijde vendors verzonden, dus hoop ze eind dit jaar te hebben. Samen met de Obscura switches.Brieto schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:32:
[...]
Er zit een licht-ruw laagje over de keycaps, ik vind het fijn want dan glij je niet zo van de keys af als je typt.
Legend zijn scherp maar mijn % heeft een kleine misprint. Hij lijkt inderdaad op de MoDo light alleen zijn de alfabetletters veel dikker.
Geluid durf ik niks over te zeggen dan zou ik nog meer moeten experimenteren.
Over het algemeen ben ik niet tevreden met het geluid van het bordje zelf op dit moment.
Misschien heb je gelijk inderdaad, al heb ik de oil kings in m’n forever zitten en klinkt dat wel lekker. Van het weekend misschien eerst een andere plaat proberen, kijken of dat helpt.sapphire schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:36:
@Brieto auch
@superbok Ja de Obscura’s, uiteraard![]()
Eloquentclicks heeft trouwens sinds gisteren een nieuwe website. Stuk beter en sneller dan de vorige website, al zijn er nog een aantal verbeter punten. Maar tot 21 juli is er 10% korting op alles. Vorige week voor het eerst bij hun besteld en erg tevreden dus ben al een nieuwe bestelling aan het maken. Toch leuk de korting.
Ik had 4 dingen in het mandje en van 1 ding ging de korting maar af
Volgens mij hebben ze wat veranderd, gisteren het mandje gevuld maar vergeten te bestellen. Als ik nu kijk, krijgt niet meer alles de korting inderdaad. Erg jammer en vreemd, zijn gewoon in stock spullen. Heb even de vraag in de discord gesteld.
Het is eenvoudiger om een leeg vulpotlood te gebruiken. Een vulpotlood heeft namelijk een dunne metalen holle geleider (voor de stift). Als je zorgt dat er geen stift in zit, kun je dit buisje gebruiken om een omgebogen pin te geleiden en voorzichtig terug te buigen.ParaNoja schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:31:
[...]
Mijn ervaring met CPU pinnen rechtzetten, heeft me geleerd dit NIET met een pincet te doen, maar een los Stanley mesje of iets dergelijk. Met het puntje van het mes onder de gebogen kant, en 'schanierpunt 'is dan op de switch, tegen de pin aan en dan voorzichtig terug buigen.
Wat gebruiken jullie zo al als keycap set opbergdoos ipv de originele tray die er bij komt?
Ik zag op MAXgaming een kopie van de keneticlabs opbergdoos voor keycaps, maar die is nog aan de dure kant.
Voor switches gebruik ik momenteel de pegboard van Ikea met Skadis opberghouders ideaal voor 90 switches te stockeren.
Ik zag op MAXgaming een kopie van de keneticlabs opbergdoos voor keycaps, maar die is nog aan de dure kant.
Voor switches gebruik ik momenteel de pegboard van Ikea met Skadis opberghouders ideaal voor 90 switches te stockeren.
Druk en sluit zakjes, zowel voor switches als keycaps.
Dit idd van die Ikea zakjes voor keycaps.MatthijsBoog schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:56:
Bakjes voor switches voor mijn gevoel veiliger voor de pinnetjes.
Ik gebruik de zakjes waar ik toetsenbord spullen in geleverd krijg, mooi hergebruiken. Bakjes zou inderdaad beter zijn, maar die enkele pin die schuin staat buig ik wel recht hoor, dat is dan maar zo, voor de prijs van de bakjes koop ik wel wat andere switches erbij. Heb 2 platte dozen waar al mijn zakjes met switches inzitten.
Welke formaat gebruik voor alle keycaps in te passen?MatthijsBoog schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:56:
Ik heb voor de switches 10x20 sluitzakjes in bezit.
Ik wist niet dat Ikea ook van die zakjes hadskoozie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:26:
[...]
Dit idd van die Ikea zakjes voor keycaps.
Bakjes voor switches voor mijn gevoel veiliger voor de pinnetjes.
de switches zijn idd veiliger in bakjes, had nogal veel geplooide switches na een 2 maandjes stockeren van switches vooraleer ik ze teste.
Vandaar dat ik nu ook de Ikea bakjes gebruik
Toevallig ben ik de afgelopen dagen specifiek aan het zoeken naar iets voor keycaps. Deze bewaar ik nu nog in JTK Max trays, maar die zijn behoorlijk duur. Heb er eigenlijk nog een stuk of 6 nodig, maar zoek nu naar een goedkoper alternatief. Binnenkort even langs de action, die hebben meestal wel iets leuks. Anders op Ali rondneuzen voor iets. Wil een lang bakje die niet te hoog is, anders moet je zo graven. Heb destijds wel iets voorbij zien komen op Ali.aaronito schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:49:
Wat gebruiken jullie zo al als keycap set opbergdoos ipv de originele tray die er bij komt?
Heb via Ali ook op die manier bakjes gekocht voor m'n keycaps. Gebruik zelf deze en tegenwoordig hebben ook keyboard vendors deze te koop, alleen dan wat duurder en met eigen opdruk. Action had een tijdje geleden ook deze variant alleen dan de grootste maat.
Welke hoeveelheid zou je nodig hebben om Keycap base set in op te bergen en extra keycaps zoals spacebar set en novelties set? 700ml Genoeg?superbok schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:48:
[...]
Toevallig ben ik de afgelopen dagen specifiek aan het zoeken naar iets voor keycaps. Deze bewaar ik nu nog in JTK Max trays, maar die zijn behoorlijk duur. Heb er eigenlijk nog een stuk of 6 nodig, maar zoek nu naar een goedkoper alternatief. Binnenkort even langs de action, die hebben meestal wel iets leuks. Anders op Ali rondneuzen voor iets. Wil een lang bakje die niet te hoog is, anders moet je zo graven. Heb destijds wel iets voorbij zien komen op Ali.
Heb via Ali ook op die manier bakjes gekocht voor m'n keycaps. Gebruik zelf deze en tegenwoordig hebben ook keyboard vendors deze te koop, alleen dan wat duurder en met eigen opdruk. Action had een tijdje geleden ook deze variant alleen dan de grootste maat.
Voor keycaps durf ik dat niet te zeggen, omdat ik het dus zelf gebruik voor switches. Maar heb vroeger een 650ml doosje gebruikt voor keycaps en dat was net genoeg voor een base set, zonder novelties of spacebars. Zou zelf daarom een maatje groter bestellen, dan weet je zeker dat het past.aaronito schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:53:
[...]
Welke hoeveelheid zou je nodig hebben om Keycap base set in op te bergen en extra keycaps zoals spacebar set en novelties set? 700ml Genoeg?
De pest bij de Action is alleen dat het assortiment nogal eens veranderd dus als je iets naar je zin vind; sla in!
Hier al eens gehad met grotere bakken dat ze opeens niet meer verkocht werden
Hier al eens gehad met grotere bakken dat ze opeens niet meer verkocht werden
Ik ga straks eens langs Action om te kijken wat ze daar in de aanbieding hebben