Ongeveer alle shops uit de TS met custom borden hebben tegenwoordig een breed aanbod aan deskmats (mykeyboard, candykeys, keygem, oblotzky etc.). Licht er ook een beetje aan wat je zoekt.Nerrion schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:48:
Heeft iemand nog een goede site voor deskmats? NL of EU.
Die van mij komen van mykeyboard.eu, die hebben soms een sale met bijna elke mat €15. En het is gewoon in stock, dus eventuele geldproblemen daar maken niet uit.
Shit, had nieuwe keycaps besteld. Helaas niet gezien dat er alleen zo'n grote rechtershift bijzit. Die pas dus niet op mijn bord. Ook geen zin om $28 te betalen voor een 'mod plus' setje voor 1 shiftkey

Tijd om een tkl of 60% te gaan kopen dus, zit helaas niets anders op.
Echt wel jammer, vind het best een net setje.MatthijsBoog schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:04:
Tijd om een tkl of 60% te gaan kopen dus, zit helaas niets anders op.

Helaas moet ik uitkijken naar een TKL Groupbuy.
Welk setje is dit? Heeft wel wat weg van GMK Apollo. Wel vreemd dat er geen shift bij zit, toch niet zo’n hele vreemde key.Brieto schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:51:
[...]
Echt wel jammer, vind het best een net setje.
[Afbeelding]
Helaas moet ik uitkijken naar een TKL Groupbuy.
Google lens komt hiermee aanzetten, welke toch echt wel een 1.75u shift heeft.
https://www.amazon.nl/Jak...etsenborden/dp/B0B3RC3KJS
https://www.amazon.nl/Jak...etsenborden/dp/B0B3RC3KJS
Domikey Calculator. Ik had blijkbaar ook de "Mod Plus" erbij moeten kopen.superbok schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:33:
[...]
Welk setje is dit? Heeft wel wat weg van GMK Apollo. Wel vreemd dat er geen shift bij zit, toch niet zo’n hele vreemde key.
https://kprepublic.com/pr...os=1&_sid=f0779d887&_ss=r
Ah, ja, domikey heeft wel vaker “gekke” kitting. Als ze nou nog 40% kits zouden verkopen, zou ik het snappen van de splitsing. Maar misschien splitsen ze het wel doordat ze altijd een triple shot variant hebben. Tegelijk is DMK rubber of DMK Chocodonuts wel gewoon met base kits en zowel double als triple shot en die zijn recent. Wel balen. Toch maar opzoek naar een extra keyboard voor het setjeBrieto schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:07:
[...]
Domikey Calculator. Ik had blijkbaar ook de "Mod Plus" erbij moeten kopen.
https://kprepublic.com/pr...os=1&_sid=f0779d887&_ss=r
[ Voor 10% gewijzigd door superbok op 17-06-2023 11:28 ]
Ik mag het hele setje ook terugsturen naar KPrepublic, of ik alleen dan wel $48 wil betalen voor de verzendingsuperbok schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:21:
[...]
Ah, ja, domikey heeft wel vaker “gekke” kitting. Als ze nou nog 40% kits zouden verkopen, zou ik het snappen van de splitsing. Maar misschien splitsen ze het wel doordat ze altijd een triple shot variant hebben. Tegelijk is DMK rubber wel gewoon met base kits en zowel double als triple shot. Wel balen.
Uiteindelijk had ik zelf beter moeten opletten, nu maar wachten op een TKL
@Brieto tijd voor een Tes68 die nu €22~23 is op Ali
superbok schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:39:
Zo, iedereen kan 30 september alvast blokkeren in de agenda voor de volgende Clackycon. Zojuist aangekondigd:
[...]
Helaas beetje ver weg voor mij...
If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯
@Brieto Why wait? Mode, Zoom, N87 etc zijn op voorraad te koop...
Heb ook nog een GK64X liggen, wou die gaan weg doen... Kun je voor zeer scherpe prijs ook overnemen.
(IVM Mode Envoy die ik graag wil hebben)
Jammer dat je er niet bij kan zijn! Den Haag is inderdaad wat minder centraal gelegen dan Utrecht.
Die heeft ook een kleine rechtershift toch?sapphire schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:39:
@Brieto tijd voor een Tes68 die nu €22~23 is op Ali
Nee moet echt een TKL hebben anders past die rechtershift niet. Dus alleen de NK87 zou kunnen maar die sla ik overParaNoja schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:01:
@Brieto Why wait? Mode, Zoom, N87 etc zijn op voorraad te koop...
Heb ook nog een GK64X liggen, wou die gaan weg doen... Kun je voor zeer scherpe prijs ook overnemen.
Dhl kwam net langs met mijn qk75 
Nu nog tijd zien te vinden om hem te gaan bouwen...

Cool! Mijn zal wel aankomende week komen. Denk dat ik hem volgend weekend wel bouw.MatthijsBoog schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:57:
Nice die van mij was ook vanmiddag bij de buren bezorgd. Zwaar pakket met 2kgMatthijsBoog schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:57:
Waarschijnlijk morgenavond bouwen
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Net een filmpje gezien van een toetsenbord (YouTube: Mini Screens?! MATRIX VITA Build), wauw!!
Wat een bord, maar ik ga eerst mijn huidige build afmaken.Heb vandaag alle onderdelen ontvangen en opgehaald. Hele mooi IKKI68, met Gateron Milky Yellow Pro, Kinetic Labs Seal keycaps en TX stabs
. Keycaps ga ik nog veranderen naar misschien Retro of Aziatische style caps. Foto's en of course mijn mening van mijn eerste build volgt nog
Wat een bord, maar ik ga eerst mijn huidige build afmaken.Heb vandaag alle onderdelen ontvangen en opgehaald. Hele mooi IKKI68, met Gateron Milky Yellow Pro, Kinetic Labs Seal keycaps en TX stabs
Vakantiegeld: wat moet je ermee? Besteden aan een toekomstige gaming setup bijvoorbeeld....
:strip_exif()/f/image/qWqKMA72wEYchnbZm7Jm4Cc4.jpg?f=fotoalbum_large)
GMK Retrowave Base Kit + Novelties + Ramaworks X Retrowave Sun Pink Aluminium keycap (IEsc) + Retrowave Sunset Deskmat
:strip_exif()/f/image/mPRN1MnYRjaHCnJ81gTT8BRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig eindresultaat (op Akko Monsgeek M1):
:strip_exif()/f/image/TYKERylfUl8TaKfyuDNYy9yD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sLpuQRuXn24kGL1prg2Uaw8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn eerste GMK set en de toetsen zien er fantastisch uit vergeleken met de Akko PBT sets die ik tot nu toe heb gehad. Mijn foto's doen ze geen recht: de kleuren springen er echt uit.
De unboxing experience is tegenovergesteld: ze zitten in een doos waar kleine stukjes piepschuim afkomen zonder R1, R2 etc. markeringen voor de toetsen en het doosje waar de Novelties inzitten heeft zelfs geen fatsoenlijk dekseltje (WTF? voor € 44
)
Ik wist niet dat de keycaps zo veel verschil maakten voor het geluid van de stabilizers: bij de Akko keycaps (PBT, ASA profile) moest ik O rings onder spacebar zetten anders maakten ze een takkeherrie, de GMK Cherry profile ABS keycaps klinken veel smoother, geen O rings nodig (ik ga wel betere stabilizers bestellen en hopelijk een wat betere lube job doen).
En nog een vraag: is er een naam voor de setup in onderstaande foto (een soort 60% 'min' ) en/of een bepaald merk toetsenbord, de symmetrie bevalt mij iig erg:
/f/image/rlX2MDRWoWmp2qPyZS0P5g0A.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien is deze set gebruikt (Compact):
:strip_exif()/f/image/qWqKMA72wEYchnbZm7Jm4Cc4.jpg?f=fotoalbum_large)
GMK Retrowave Base Kit + Novelties + Ramaworks X Retrowave Sun Pink Aluminium keycap (IEsc) + Retrowave Sunset Deskmat
:strip_exif()/f/image/mPRN1MnYRjaHCnJ81gTT8BRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig eindresultaat (op Akko Monsgeek M1):
:strip_exif()/f/image/TYKERylfUl8TaKfyuDNYy9yD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sLpuQRuXn24kGL1prg2Uaw8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn eerste GMK set en de toetsen zien er fantastisch uit vergeleken met de Akko PBT sets die ik tot nu toe heb gehad. Mijn foto's doen ze geen recht: de kleuren springen er echt uit.
De unboxing experience is tegenovergesteld: ze zitten in een doos waar kleine stukjes piepschuim afkomen zonder R1, R2 etc. markeringen voor de toetsen en het doosje waar de Novelties inzitten heeft zelfs geen fatsoenlijk dekseltje (WTF? voor € 44
Ik wist niet dat de keycaps zo veel verschil maakten voor het geluid van de stabilizers: bij de Akko keycaps (PBT, ASA profile) moest ik O rings onder spacebar zetten anders maakten ze een takkeherrie, de GMK Cherry profile ABS keycaps klinken veel smoother, geen O rings nodig (ik ga wel betere stabilizers bestellen en hopelijk een wat betere lube job doen).
En nog een vraag: is er een naam voor de setup in onderstaande foto (een soort 60% 'min' ) en/of een bepaald merk toetsenbord, de symmetrie bevalt mij iig erg:
/f/image/rlX2MDRWoWmp2qPyZS0P5g0A.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien is deze set gebruikt (Compact):
/f/image/cfI6Syt8Y43uyKoiAyeJtqku.png?f=fotoalbum_large)
"Probleem" met deze HHKB layout is dat je straks overal je backspace op die plek wilt hebben (en delete erboven, niet tilde, naar mijn mening) en dat je ook ontzettend gaat wennen aan de plaatsing van CTRL op de naar mijn mening doorgaans nutteloze capslock knop.
Ondanks dat het er een stuk beter uit ziet en ergonomisch een erg goede layout is, heb ik toch zelf wel de voorkeur voor normale 60%, maar dan met deze layout.
Ondanks dat het er een stuk beter uit ziet en ergonomisch een erg goede layout is, heb ik toch zelf wel de voorkeur voor normale 60%, maar dan met deze layout.
Ik heb nu anderhalve week op een split getypt met de Enter en backspace bij mijn rechterduim en ik mis die enter toch wel een beetje op mijn normale toetsenborden. Volgende toetsenbord wat ik bestel toch maar eens split spacebar proberen te vinden...
Die GK64X van mij heeft split spatiebalk...MatthijsBoog schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:45:
Ik heb nu anderhalve week op een split getypt met de Enter en backspace bij mijn rechterduim en ik mis die enter toch wel een beetje op mijn normale toetsenborden. Volgende toetsenbord wat ik bestel toch maar eens split spacebar proberen te vinden...
:strip_exif()/f/image/azJm751HrHCoAItKCIksRKQs.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat nog niet op vraag en Aanbod, maar wou ik er wrs morgen op zetten.
Ik heb de DEL naast me BACKSPACE, (met novelty keycap) en de "-" onder DEL (had geen andere passende keycap) is de PRINT. (daaronder PAGE Up & DOWN) op me NK65.djunicron schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:18:
"Probleem" met deze HHKB layout is dat je straks overal je backspace op die plek wilt hebben (en delete erboven, niet tilde, naar mijn mening) en dat je ook ontzettend gaat wennen aan de plaatsing van CTRL op de naar mijn mening doorgaans nutteloze capslock knop.
Had het eerst andersom, maar maakte 50 screenshots per dag....

Had natuurlijk onder BACKSPACE in layer 2 gekund... maar vindt dit makkelijker.
Nadeel is idd dat ik dat nu ook op andere plankjes 'verwacht"...
[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 18-06-2023 01:31 ]
Op mijn laptop gebruik ik right Ctrl samen met de pijltjes links en rechts voor vorige en volgende in de browser. En ctrl met pgup en pgdn, om 1 tab naar links en rechts te gaan. Dat is toch wel lekker met 1 hand.
Heeft iemand misschien tips om stabilizers in elkaar te zetten en in het bord te drukken zonder enige pijn aan mijn (kantoor)vingers?
Of doet het bij iedereen wel pijn en zeiken jullie gewoon niet, dat kan ook natuurlijk.
Die paar stabilizers zou ik geen pijn noemen, hooguit een licht ongemak. Het kostte nou niet bizar veel kracht ofzo, zo wel dat druk je vermoedelijk niet helemaal de juiste kant op. Als de opening bijvoorbeeld schuin van boven zit kost het extra kracht als je recht naar beneden drukt. Maar in het bord drukken pijn? Daar kan ik mij niet echt iets bij voorstellen eerlijk gezegd. Schuif je wel netjes eerst de ene kant erin en dan recht kantelen om de andere kant erin te klikken?
Eens! Al eerder hier gepost, maar dat is de layout die ik op hhkb gebruik. Ik heb een tijd geprobeerd om de echte hhkb layout aan te leren zodat ik op het werk een pro-s hybrid kon gaan gebruiken (draadloos, dus makkelijker met vele wissels van plek op een dag). Maar krijg het er nog niet echt in.djunicron schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:18:
:strip_exif()/f/image/eVjWngVw2XmOGZFrSRBUXM1v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Flapmo op 18-06-2023 17:10 ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Wat @MatthijsBoog, pijn nee gewoon niet.MRiesje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:25:
Heeft iemand misschien tips om stabilizers in elkaar te zetten en in het bord te drukken zonder enige pijn aan mijn (kantoor)vingers?Of doet het bij iedereen wel pijn en zeiken jullie gewoon niet, dat kan ook natuurlijk.
Je moet het clipje goed naar achteren duwen zodat het busje van de schroef goed in het gat klikt.
Eerste keer was het klooien, daarna ging het met gemak.
@MatthijsBoog en @Brieto kameraad was hier vanmiddag... De GK64X heeft hij (barebone) meegenomen...
Was me eerste mech, en was echt wel zijn aanschafprijs waard, maar 60% is mij net te klein.
Klopte wel super, maar ja, geld gaat naar goed doel... (nieuw plankje)
Had er al Durock stabs op gezet, en die mee verkocht.
Waarschijnlijk komt er nog wel een foto in de toekomst, hij heeft er speciale plannen mee.
(Zelf doorzichtige novelty keys maken)
Was me eerste mech, en was echt wel zijn aanschafprijs waard, maar 60% is mij net te klein.
Waarschijnlijk komt er nog wel een foto in de toekomst, hij heeft er speciale plannen mee.
ParaNoja schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:32:
@MatthijsBoog en @Brieto kameraad was hier vanmiddag... De GK64X heeft hij (barebone) meegenomen...
Was me eerste mech, en was echt wel zijn aanschafprijs waard, maar 60% is mij net te klein.![]()
Waarschijnlijk komt er nog wel een foto in de toekomst, hij heeft er speciale plannen mee.![]()

Hij is klaar hoor!
• QK75 Ano Red
• Gold sandblasted weight
• PC plate
• Owlstabs v2
• AKKO Purple Lavender
• Cerakey BoW
:strip_exif()/f/image/8PnvrOIK6AJ8uNSu1edlhFWx.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/xGXz9kTzIjixYBqbkf2tnDzq.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pH6stVDAzvz8SBOOM7UlT2Ys.jpg?f=fotoalbum_medium)
Typt als een zonnetje. @MatthijsBoog Toch de purple lavenders erop gedaan, geen spijt van
Alleen de spatie was te zwaar voor de switch, dus ik heb de meegeleverde 70gr switch van Cerkey gebruikt. Die voelt enorm mushy. Typt dus nog niet echt helemaal lekker en naar mijn zin. Wilde een spring swap doen maar de purple lavenders hebben een langere en dikkere spring die ik niet zomaar heb liggen.
En nog eentje war de kleuren beter in uitkomen:
• QK75 Ano Red
• Gold sandblasted weight
• PC plate
• Owlstabs v2
• AKKO Purple Lavender
• Cerakey BoW
:strip_exif()/f/image/8PnvrOIK6AJ8uNSu1edlhFWx.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/xGXz9kTzIjixYBqbkf2tnDzq.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pH6stVDAzvz8SBOOM7UlT2Ys.jpg?f=fotoalbum_medium)
Typt als een zonnetje. @MatthijsBoog Toch de purple lavenders erop gedaan, geen spijt van
Alleen de spatie was te zwaar voor de switch, dus ik heb de meegeleverde 70gr switch van Cerkey gebruikt. Die voelt enorm mushy. Typt dus nog niet echt helemaal lekker en naar mijn zin. Wilde een spring swap doen maar de purple lavenders hebben een langere en dikkere spring die ik niet zomaar heb liggen.

En nog eentje war de kleuren beter in uitkomen:
:strip_exif()/f/image/MSYDIYGmlUiTtG635MO6OA88.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door The GUI op 19-06-2023 21:31 ]
Mooi dat je blij bent met de lavenders, ik ben die momenteel ook in de qk75 aan het doen. Maar echt af is het bord nog niet, dat kan over een week pas, zodra ze een encoder hebben gestuurd, want die zat er niet bij
Als hij echt zo mushy is zou ik eens controleren of de spatie wel recht is en hij wel goed op de stabs zit, in principe is zo'n kailh box dark yellow niet echt mushy ofzo namelijk. Wat bij mij een enkele keer ook had geholpen is om hem te unboxen. Of probeer eens een andere linear voor die spatie, 70g zou best overkill moeten zijn namelijk.
Zover ik weet hebben de lavenders gewoon normale springs, alleen de box springs zijn dunner, omdat het anders niet past met het alternatieve actuatie mechanisme.
Als hij echt zo mushy is zou ik eens controleren of de spatie wel recht is en hij wel goed op de stabs zit, in principe is zo'n kailh box dark yellow niet echt mushy ofzo namelijk. Wat bij mij een enkele keer ook had geholpen is om hem te unboxen. Of probeer eens een andere linear voor die spatie, 70g zou best overkill moeten zijn namelijk.
Zover ik weet hebben de lavenders gewoon normale springs, alleen de box springs zijn dunner, omdat het anders niet past met het alternatieve actuatie mechanisme.
Balen zeg! Hopelijk komt de encoder snel. De mijne zat niet helemaal center, zojuist nog ff gefixt.
De spatie is ook gefixt, de stabs waren wat stroef. Beetje Krytox tussen gedaan en nu typt hij beter. Wel een andere switch dus dat voelt raar.
Groot t.o.v. de boxed dan ;P Ik heb geen andere linear liggen. Zou nog een 68gr spring uit de boba's kunnen halen.
edit: spring swap gedaan, werkt prima. De stabs zijn dus niet goed gelubed en wrijven wat. Even kijken na een dagje typen hoe dat gaat
De spatie is ook gefixt, de stabs waren wat stroef. Beetje Krytox tussen gedaan en nu typt hij beter. Wel een andere switch dus dat voelt raar.
Groot t.o.v. de boxed dan ;P Ik heb geen andere linear liggen. Zou nog een 68gr spring uit de boba's kunnen halen.
edit: spring swap gedaan, werkt prima. De stabs zijn dus niet goed gelubed en wrijven wat. Even kijken na een dagje typen hoe dat gaat
[ Voor 15% gewijzigd door The GUI op 19-06-2023 10:36 ]
Jammer dat de encoder ontbreekt @MatthijsBoog! Is hij nog wel te gebruiken zonder dat? Dat zou in ieder geval een beetje de pijn verzachten, ondanks dat hij natuurlijk nog niet helemaal compleet is. Hopelijk wordt het snel verzonden, sneller dan m’n extra’s/ vervangend pcb……
Ja, ik kan hem wel gewoon gebruiken, ziet er alleen een beetje raar uit. Ik verwacht dat hij woensdag verstuurd wordt. Dus dat zou mee moeten vallen.
Mijn bestelling bij Akkogear.eu is overigens gewoon vanuit Shanghai onderweg.
Dat je dus bij de nieuwe europese store besteld betekend niet dat het in EU op voorraad is.
Overigens is mijn toetsenbord vanmorgen in NL geland...
Dat je dus bij de nieuwe europese store besteld betekend niet dat het in EU op voorraad is.
Overigens is mijn toetsenbord vanmorgen in NL geland...

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 19-06-2023 15:34 ]
Even niets...
Akko heeft die mooie Aftership app waarmee je precies geïnformeerd wordt waar de shipment is.
Nu hopen dat de douane en PostNL ook zo vlot is.
Ik heb 9 weken moeten wachten op de levering van een paar kleine magnetische USB adaptors.
Ik heb 9 weken moeten wachten op de levering van een paar kleine magnetische USB adaptors.
Met dit weer even wat nieuwe kleurtjes op de typemaster gezet. Lekker zomers
.
:strip_exif()/f/image/c2PaI8K3kXYgxPLGbXYcUa5b.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 91% gewijzigd door Flapmo op 19-06-2023 16:59 ]
Oh nice, GMK Panels. Erg gaaf maar gewaagd. Denk dat ik het zelf nooit op een bord zou doen, maar weet dat als ik het in het echt zou zien, zeker het zou bewonderen.Flapmo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:50:
Met dit weer even wat nieuwe kleurtjes op de typemaster gezet. Lekker zomers.
[Afbeelding]
Ik zat al een tijdje naar handarbeit te kijken maar toen panels langs kwam was ik daar toch net iets meer gecharmeerd van, zeker met deskmat erbij. Wel een fijn setje om te hebben, keer compleet anders dan de rest van de collectie. Erg tevreden mee, foto van telefoon hierboven doet wat af aan de kleuren in het echt.superbok schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Oh nice, GMK Panels. Erg gaaf maar gewaagd. Denk dat ik het zelf nooit op een bord zou doen, maar weet dat als ik het in het echt zou zien, zeker het zou bewonderen.
[ Voor 9% gewijzigd door Flapmo op 19-06-2023 18:26 ]
Flapmo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:50:
Met dit weer even wat nieuwe kleurtjes op de typemaster gezet. Lekker zomers.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TURbSEHdhy4PsmGCzbRsh11D.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, mijn QK75 is "af". In afwachting tot ik de keycaps heb die ik hier op wil gaan doen maar even een BoW kitje (gmk hennessey) gebruikt. Daarbij moet ik eerlijk zeggen, het is niet de mooiste set, want de dikte van de legends is niet overal uniform, maar het was gelukkig niet al te duur, tweedehands. Er moet dus ooit nog wel een ander BoW setje komen.
Voorlopig zonder encoder, hopelijk komt die over een week of 2. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb hem voor nu gebouwd met de fr4 plate, lubed Akko lavender purples, case foam en plate foam, moet zeggen dat de kleine keys mij wel prima bevallen, toch echt een ander geluid dan ik tot nu toe heb gehad. Alleen de spatie is wel erg luid, dus daar moet ik nog wel even iets aan gaan doen...
Tov de QK65 zit hier wel echt iets meer flex in en klinkt het voor mijn gevoel net iets uniformer. De sandblasted weight is iets mooier, maar ook aanzienlijk gevoeliger voor schade. Dan had ik toch liever de QK65 afwerking gehad. Ik heb nu al het eerste kleine plekje erop zitten die er niet uitgaat en heb hem nog niet eens met mijn vingers aangeraakt... Maar het grootste verschil is toch wel het schakelaartje voor de tri-mode pcb, die kan ik niet meer omzetten zonder een key eraf te halen. En waar ik het bij de QK65 altijd deed door een soort hard plastic velletje onder de spatie te drukken terwijl ik het kon zien moet ik nu dus echt de rechter shift eraf halen en iets van een sleutel om het super kleine schakelaartje om te halen. M.i. is dat zeker geen verbetering dus.
Je spatiebalk lijkt op de foto verkeerd te zitten. Het ligt vast aan de foto, maar toch, raar. 🤔MatthijsBoog schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:07:
[Afbeelding]
Nou, mijn QK75 is "af". In afwachting tot ik de keycaps heb die ik hier op wil gaan doen maar even een BoW kitje (gmk hennessey) gebruikt. Daarbij moet ik eerlijk zeggen, het is niet de mooiste set, want de dikte van de legends is niet overal uniform, maar het was gelukkig niet al te duur, tweedehands. Er moet dus ooit nog wel een ander BoW setje komen.
Voorlopig zonder encoder, hopelijk komt die over een week of 2. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb hem voor nu gebouwd met de fr4 plate, lubed Akko lavender purples, case foam en plate foam, moet zeggen dat de kleine keys mij wel prima bevallen, toch echt een ander geluid dan ik tot nu toe heb gehad. Alleen de spatie is wel erg luid, dus daar moet ik nog wel even iets aan gaan doen...
Tov de QK65 zit hier wel echt iets meer flex in en klinkt het voor mijn gevoel net iets uniformer. De sandblasted weight is iets mooier, maar ook aanzienlijk gevoeliger voor schade. Dan had ik toch liever de QK65 afwerking gehad. Ik heb nu al het eerste kleine plekje erop zitten die er niet uitgaat en heb hem nog niet eens met mijn vingers aangeraakt... Maar het grootste verschil is toch wel het schakelaartje voor de tri-mode pcb, die kan ik niet meer omzetten zonder een key eraf te halen. En waar ik het bij de QK65 altijd deed door een soort hard plastic velletje onder de spatie te drukken terwijl ik het kon zien moet ik nu dus echt de rechter shift eraf halen en iets van een sleutel om het super kleine schakelaartje om te halen. M.i. is dat zeker geen verbetering dus.
ping 127.212.23.124
Daar is helemaal niks verkeerds aan, het ziet er idd heel raar uit, maar voelt zoveel prettiger dat ik het de looks waard vindt.
Ah ja - het ligt dus niet aan de foto.MatthijsBoog schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:49:
Daar is helemaal niks verkeerds aan, het ziet er idd heel raar uit, maar voelt zoveel prettiger dat ik het de looks waard vindt.
ping 127.212.23.124
Inmiddels mijn spatie een beetje gevuld met poron foam en ben nou toch wel erg tevreden met het gevoel en geluid van de QK75. Lekkere clacky alphas met een thocky spatie om de woorden te onderbreken.
Bij Candykeys zijn er wat problemen met mankracht, want de eigenaar moest een knie operatie ondergaan en een medewerker heeft iets met zijn schouder gedaan. Vanwege die vertraging hebben ze besloten om te compenseren met wat korting, want dat levert niet meer vertraging op ofzo
Maar goed, korting is korting

Maar goed, korting is korting
Summer Discount Time! - The team is now halved, the new website is coming, this means for you all a 12% discount on everything that allows a 12% discount! Use code SUMMER23 in checkout.
Nice, ik zag inderdaad wat op de dc voorbij komen. Had je nog poron liggen of hoe heb je dat aangepakt?MatthijsBoog schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:05:
Inmiddels mijn spatie een beetje gevuld met poron foam en ben nou toch wel erg tevreden met het gevoel en geluid van de QK75. Lekkere clacky alphas met een thocky spatie om de woorden te onderbreken.
Ik heb zojuist de PE foam ertussen gedaan en de PC plate gewisseld met de FR4 plate. 1 bent pin, mag geen naam hebben.
Geluid is duidelijk thockier, en iets luider. De Cerakeys komen veel beter tot hun recht nu, dus ik ben happy
Alleen de spatie is wat clacky, deze wil ik dieper laten klinken. Het porselein galmt een beetje na wat een hoger gepitcht geluid geeft. Qua feel is het wel prima.
Heb net alles besteld wat ik nodig heb. Ik ga kijken!MatthijsBoog schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:51:
Bij Candykeys zijn er wat problemen met mankracht, want de eigenaar moest een knie operatie ondergaan en een medewerker heeft iets met zijn schouder gedaan. Vanwege die vertraging hebben ze besloten om te compenseren met wat korting, want dat levert niet meer vertraging op ofzo![]()
Maar goed, korting is korting![]()
[...]
Ik had nog wat restjes van de module foam voor mijn split, dus die heb ik gebruikt.
Grappig hoe het kan gaan. Was eerst een tijd all in met toetsenborden, switches, keycaps etc. En nu heb ik even alles van hand gedaan omdat ik eigenlijk gewoon heel tevreden ben met mijn huidige toetsenbord/switch/keycap setup nu. Het hebben van een baby doet vast ook dingen
[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 21-06-2023 09:18 ]
Nieuwe prioriteiten en verleggen van focus, begrijpbaar.Tweakriez schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:17:
Grappig hoe het kan gaan. Was eerst een tijd all in met toetsenborden, switches, keycaps etc. En nu heb ik even alles van hand gedaan omdat ik eigenlijk gewoon heel tevreden ben met mijn huidige toetsenbord/switch/keycap setup nu. Het hebben van een baby doet vast ook dingen
De keyboardhobby kan verslavend zijn.
Ikzelf was jaren geleden gek op fotografie en had daar geen rem op.
Uiteindelijk had ik 60 camera’s, veel lenzen, scanners, tripods, belichting etc….
Aan die hobby heb ik tienduizenden euro’s aan uitgegeven. Gelukkig heeft mijn apparatuur zijn waarde behouden en is vaak ook nog meer waard geworden.
Binnen camera enthousiasten hadden we daar een term voor; GAS - Gear Acquisition Syndrome
Ik heb daar wel mijn lessen uit geleerd. Maar hobbies zijn gewoon wel belangrijk. Een mens met een hobby is vaak een leuk persoon die minder tijd heeft voor negativiteit.
Net na dat ik zondag een prijzige bestelling geplaatst hebMatthijsBoog schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:51:
Bij Candykeys zijn er wat problemen met mankracht, want de eigenaar moest een knie operatie ondergaan en een medewerker heeft iets met zijn schouder gedaan. Vanwege die vertraging hebben ze besloten om te compenseren met wat korting, want dat levert niet meer vertraging op ofzo![]()
Maar goed, korting is korting![]()
[...]
Even controleren of die dingen ook korting hadden en als het zo is even een mailtje sturen naar support, kunt altijd proberen een partial refund te krijgen.
Groesjenka schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:43:
Akko heeft die mooie Aftership app waarmee je precies geïnformeerd wordt waar de shipment is.
2023-06-20 02:01 Released From Import Customs, Schiphol International Airport - Netherlands

Even niets...
@Tweakriez Je eerste kind, ja dan snap ik het. Hier is nr 3 8 maanden maar hobby net zo hard (lees langzaam) door als ervoor hoor 
@Groesjenka Ik ben blij dat er meer personen zijn zoals ik en zo te lezen nog een paar maatjes extremer
Nou valt de keeb hobby nog redelijk mee bij mij maar ben wel aan het ruimen geweest.
@Groesjenka Ik ben blij dat er meer personen zijn zoals ik en zo te lezen nog een paar maatjes extremer
Nou valt de keeb hobby nog redelijk mee bij mij maar ben wel aan het ruimen geweest.
Yep, de keyboardhobby is in mijn ogen betaalbaar.sapphire schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:25:
@Tweakriez Je eerste kind, ja dan snap ik het. Hier is nr 3 8 maanden maar hobby net zo hard (lees langzaam) door als ervoor hoor
Ik heb lenzen aangeschaft die 1600 euro per stuk kosten.
Mijn voorliefde is analoog maar heb later toch nog enkele full frames digitale gekocht die tegen de 6k kosten. Een beetje scanner dat MF kan scannen is 2,5k etc......
Na de camerahobby overgestapt op racefietsen. Je wil niet weten hoe daar de prijzen liggen.
De keyboardhobby is voor mij daarom heel onschuldig. Ik kan mij al verheugen op een set switches van 30 euro.
Ik probeer het in elk geval niet meer zo gek te maken.
@FireDrunk Welke kleur case heb je gekozen ?
Nee niet de eerste. Maar al met al genoeg impact om de focus minder op toetsenborden te hebben.sapphire schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:25:
Bijna 5 jaar geleden een Vortex Race 3 Cherry met het oude type MX Clear switches (worden niet meer gemaakt) gekocht. Niet goed opgelet en het type zonder backlight besteld. Enorm fijn bord, smal, stevig en heerlijke switches met DSA caps. Nooit meer de moeite genomen om de backlight/RGB versie te bestellen maar ik vind backlight toch wel erg fijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONLNGKw23hQeOosjFzhoWgay.jpg?f=user_large)
Vorig jaar een Akko PC75B Plus Year of Tiger met Jelly Purple switches die heel erg veel op de oude MX clear lijken. Leuk bordje met heel aparte keycaps maar wel net wat groter dan de Race 3 en de rode kunstof case schijnt door en lijkt op verschillende plaatsen rose.
De PC75B doet wat ie moet doen maar ik greep toch steeds terug naar de Race 3 die helaas niet meer te koop is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60uC5tsE6Rewk5lp4nyW4W4I.jpg?f=user_large)
Afgelopen weekend een 60% Vortex Pok3r besteld, klein is fijn
Zal me benieuwen of dat 60% me blijvend zal bevallen want in deze 60% categorie is veel meer moois te koop inclusief zelfbouw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lqEFkgcZx7yVQzR5T3hYofkQ.jpg?f=user_large)
Vandaag ontvangen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qf9nnEY586FS59DXVPyqJxDo.jpg?f=user_large)
Geen idee wat voor verie dit is maar niet wat ik wilde en besteld heb, ziet er best exotisch uit met die afbeeldingen (die ik niet ken).
Iemand enig idee welk type dit is?
[edit]
Het had deze moeten zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONLNGKw23hQeOosjFzhoWgay.jpg?f=user_large)
Vorig jaar een Akko PC75B Plus Year of Tiger met Jelly Purple switches die heel erg veel op de oude MX clear lijken. Leuk bordje met heel aparte keycaps maar wel net wat groter dan de Race 3 en de rode kunstof case schijnt door en lijkt op verschillende plaatsen rose.
De PC75B doet wat ie moet doen maar ik greep toch steeds terug naar de Race 3 die helaas niet meer te koop is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60uC5tsE6Rewk5lp4nyW4W4I.jpg?f=user_large)
Zal me benieuwen of dat 60% me blijvend zal bevallen want in deze 60% categorie is veel meer moois te koop inclusief zelfbouw.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lqEFkgcZx7yVQzR5T3hYofkQ.jpg?f=user_large)
Vandaag ontvangen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qf9nnEY586FS59DXVPyqJxDo.jpg?f=user_large)
Geen idee wat voor verie dit is maar niet wat ik wilde en besteld heb, ziet er best exotisch uit met die afbeeldingen (die ik niet ken).
[edit]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZ1f3od7urcdnj1f22qz3ppt.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door botoo op 21-06-2023 16:32 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Afgaande op de karakters lijkt het een Nordic ISO variant te zijn.botoo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:29:
Bijna 5 jaar geleden een Vortex Race 3 Cherry met het oude type MX Clear switches (worden niet meer gemaakt) gekocht. Niet goed opgelet en het type zonder backlight besteld. Enorm fijn bord, smal, stevig en heerlijke switches met DSA caps. Nooit meer de moeite genomen om de backlight/RGB versie te bestellen maar ik vind backlight toch wel erg fijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag ontvangen
[Afbeelding]
[edit]
[Afbeelding]
Minder extreem maar de afgelopen 13 jaar met camera’s bezig, 10 jaar aan het wielrennen, 20+ jaar knutselen aan de PC…. Goedkope hobby’s zijn andersGroesjenka schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Yep, de keyboardhobby is in mijn ogen betaalbaar.
Ik heb lenzen aangeschaft die 1600 euro per stuk kosten.
Mijn voorliefde is analoog maar heb later toch nog enkele full frames digitale gekocht die tegen de 6k kosten. Een beetje scanner dat MF kan scannen is 2,5k etc......
Na de camerahobby overgestapt op racefietsen. Je wil niet weten hoe daar de prijzen liggen.
De keyboardhobby is voor mij daarom heel onschuldig. Ik kan mij al verheugen op een set switches van 30 euro.
Ik probeer het in elk geval niet meer zo gek te maken.

Ook maar even een bestelling geplaatst bij CK, paar switches om @superbok een beetje bij te houden
@FireDrunk Nice! Mijn motto is dat ik van alle kleuren borden hou zolang het zwart is

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 21-06-2023 17:30 ]
@FireDrunk Ik ga denk ik ok de knoop doorhakken en de M1 bestellen in het paars zodat ik daar die Amethyst dark keycapset erop kan zetten.
@sapphire Over zwarte borden gesproken, ik bood vandaag op Marktplaats op een Keychron Q1-pro gesealed ongeopend. Een zwart exemplaar en hoewel een prima board voor een lage prijs (100 euro) en de verkoper was daar al mee akkoord, ga ik het toch maar niet doen. Die paarse M1 heeft zich toch goed genesteld in mijn hoofd.
Voor wie een nieuwe Q1 zoekt check MP.
@sapphire Over zwarte borden gesproken, ik bood vandaag op Marktplaats op een Keychron Q1-pro gesealed ongeopend. Een zwart exemplaar en hoewel een prima board voor een lage prijs (100 euro) en de verkoper was daar al mee akkoord, ga ik het toch maar niet doen. Die paarse M1 heeft zich toch goed genesteld in mijn hoofd.
Wou er een topic over maken maar misschien kan het wel gewoon hier....
Misschien dat iemand mij een klein beetje op weg kan helpen in deze voor mij nieuwe wereld.
Momenteel heb ik een Ducky One 3 Cosmic Blue TKL, toetsenbord met MX Silent RED switches. Omdat ik een autist ben en erg tevreden ben over mijn (Rode) Pulsar Xlite V2 muis.
Nu heb ik in een opwelling vandaag de Pulsar [ANSI] PCMK TKL Mechanical Gaming Keyboard besteld. Super nice (denk ik) maar er moeten nog switches in. Nu heb ik 2 opties, of ik trek de Silent RED switches uit de Ducky die ik er dan maar bij hou voor de leuk of ik bestel een set nieuwe.....
Begrijp ik nou goed dat in de Pulsar bijvoorbeeld de Keychron Gateron G Pro 2.0 Switch - White keyboard switches of G Pro Geel of rood. Die laatste kan ik niet als V2 vinden op voorraad. Of hebben mensen nog andere tips? (En sites) om te bestellen.
Verder zoek ik PBT keycaps grijs/rood wat een beetje bij de muis past maar ook kan ik hier niet echt wat van vinden.
Misschien dat iemand mij een klein beetje op weg kan helpen in deze voor mij nieuwe wereld.
Momenteel heb ik een Ducky One 3 Cosmic Blue TKL, toetsenbord met MX Silent RED switches. Omdat ik een autist ben en erg tevreden ben over mijn (Rode) Pulsar Xlite V2 muis.
Nu heb ik in een opwelling vandaag de Pulsar [ANSI] PCMK TKL Mechanical Gaming Keyboard besteld. Super nice (denk ik) maar er moeten nog switches in. Nu heb ik 2 opties, of ik trek de Silent RED switches uit de Ducky die ik er dan maar bij hou voor de leuk of ik bestel een set nieuwe.....
Begrijp ik nou goed dat in de Pulsar bijvoorbeeld de Keychron Gateron G Pro 2.0 Switch - White keyboard switches of G Pro Geel of rood. Die laatste kan ik niet als V2 vinden op voorraad. Of hebben mensen nog andere tips? (En sites) om te bestellen.
Verder zoek ik PBT keycaps grijs/rood wat een beetje bij de muis past maar ook kan ik hier niet echt wat van vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door JWFpeters op 21-06-2023 18:24 ]
Als je de M1 wilt kopen (of een ander monsgeek/akko product... check mijn signatureGroesjenka schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:06:
@FireDrunk Ik ga denk ik ok de knoop doorhakken en de M1 bestellen in het paars zodat ik daar die Amethyst dark keycapset erop kan zetten.

Zelf de zwarte overigens nog steeds als daily... heerlijk toetsenbord. En de silent pink switches worden zeer gewaardeerd door vrouw-lief. De spacebar heb ik wel nog wat wat opgevuld met schuim.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweakriez op 21-06-2023 18:41 ]
@Tweakriez Natuurlijk heb ik de kortingscode uit je signature gebruikt, bedankt nog !
@JWFpeters het zijn standaard kailh hotswap sockets, er kunnen dan ook heel veel verschillende switches in, wat dan ook veel belangrijker is, is om te bedenken wat je wilt. Linear, tactile, clicky, silent linear, silent tactile. Licht, zwaar, gemiddeld. Er is heel veel te vinden bij verschillende stores, kijk ook zeker eens naar de TS.
Heb nu opende Ducky MX Silent en dat bevalt verder prima
Oh wauw ik wist niet dat Pulsar ook in de toetsenborden was gestapt. Niet zozeer wat ik zelf zou kopen, maar wel tof.
Klinkt alsof je op zoek moet naar de perfecte switch
Wat betreft grijze keycaps: https://mykeyboard.eu/catalogue/nicepbt-black-on-grey_5687/
Klinkt alsof je op zoek moet naar de perfecte switch
Wat betreft grijze keycaps: https://mykeyboard.eu/catalogue/nicepbt-black-on-grey_5687/
Als je een beetje budget hebt kan ik je aanraden te experimenteren om uit te zoeken wat jij een fijn geluid en gevoel vindt.JWFpeters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:
Koop bijvoorbeeld een aantal verschillende switches of switch-tester kits. (bijvoorbeeld https://akkogear.eu/produ...geek-16-key-switch-tester)
Het geluid van je bord hangt ook af van welk materiaal je plate is en of je er foam in doet bijvoorbeeld.
iemand een idee hoe je deze F-row keys moet interpreteren?

[ Voor 28% gewijzigd door aaronito op 22-06-2023 14:45 ]
Nou er zijn 10 mensen die binair kunnen rekenen. Zij die dat wel kunnen, en zij die dat niet kunnen.
alvast bedankt voor de info, nu weet ik alvast hoe ik er moet aan beginnenCebby schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:59:
Nou er zijn 10 mensen die binair kunnen rekenen. Zij die dat wel kunnen, en zij die dat niet kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door aaronito op 22-06-2023 15:03 ]
ThxCebby schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:01:
Heb het even opgezocht, en misschien helpt de kitting afbeelding:
[Afbeelding]
- Rechtsonder = 1
- Linksonder = 2
- Rechtsboven = 4
- Linksboven = 8
Als je de x'jes optelt dan kom je op 1 t/m 13 uit
"There are 10 kinds of people, those who understand binary, and those who don't"Cebby schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:59:
JWFpeters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:18:
/f/image/ijcBlDxz7L5hdSht0cFFHuAJ.webp?f=fotoalbum_large)
Zolang het hetzelfde profiel (en misschien fabrikant) is kun je natuurlijk ook zelfs sets mixen.
En neem zeker de topic start post door!
Nou, inmiddels zijn we een maand verder maar lijkt er nog niet echt voortgang te zijn en heb ik een mooi stuk decoratief metaal in plaats van een werkend toetsenbord
Blijkbaar liggen de pcb’s voor de Paragon bij keebwerk en moeten ze nog opgehaald worden ofzo…. Beetje frustrerend allemaal, eerst de knob die het probleem zou zijn, daarna de pcbs en volgende week zal het weer wat anders zijn. Snap heel de situatie niet en waarom het gaat zoals het gaat. Heb begrip voor een heleboel dingen en snap dat het geen Amazon oid is en binnen een paar dagen kan schakelen en dat sommige ziek zijn, maar na een maand mag je toch wel wat duidelijkheid verwachten. Of is dat gek
Geef een duidelijke datum en houdt je er aan zodat er een goede verwachting is naar de klant. En verwacht dat het komende weken ook niet opgelost zal worden. Als ik het goed begrijp komt de tweede lading QK75s, komt ook de QK80 volgende week en ook nog wat GMK spullen.
@djunicron Heb je jouw Paragon al ontvangen? Had je extra’s besteld en zaten die er bij? Of moet je daar ook nog op wachten?
Is de jst connector ook los te solderen op een pcb en dan direct de kabel op het pcb te doen? Of andere met het huidige pcb om hem werkend te krijgen?
Blijkbaar liggen de pcb’s voor de Paragon bij keebwerk en moeten ze nog opgehaald worden ofzo…. Beetje frustrerend allemaal, eerst de knob die het probleem zou zijn, daarna de pcbs en volgende week zal het weer wat anders zijn. Snap heel de situatie niet en waarom het gaat zoals het gaat. Heb begrip voor een heleboel dingen en snap dat het geen Amazon oid is en binnen een paar dagen kan schakelen en dat sommige ziek zijn, maar na een maand mag je toch wel wat duidelijkheid verwachten. Of is dat gek
Geef een duidelijke datum en houdt je er aan zodat er een goede verwachting is naar de klant. En verwacht dat het komende weken ook niet opgelost zal worden. Als ik het goed begrijp komt de tweede lading QK75s, komt ook de QK80 volgende week en ook nog wat GMK spullen.
@djunicron Heb je jouw Paragon al ontvangen? Had je extra’s besteld en zaten die er bij? Of moet je daar ook nog op wachten?
Is de jst connector ook los te solderen op een pcb en dan direct de kabel op het pcb te doen? Of andere met het huidige pcb om hem werkend te krijgen?
Als je voorzichtig te werk gaat is het zeker mogelijk om te jst connector te verwijderen en rechtstreeks draadjes op de pads te solderen. In principe is vrijwel alles aan een pcb wel op een manier te fixen.
Gesproken als een echte Tweaker....MatthijsBoog schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:24:
Als je voorzichtig te werk gaat is het zeker mogelijk om te jst connector te verwijderen en rechtstreeks draadjes op de pads te solderen. In principe is vrijwel alles aan een pcb wel op een manier te fixen.
@superbok CK toch? 
Uiteraard is een connector los te solderen, is niet meer dan een aantal pinnen op/in de PCB.
Uiteraard is een connector los te solderen, is niet meer dan een aantal pinnen op/in de PCB.
Hmm, misschien dat ik daar dan naar ga kijken of iemand ga zoeken die dat kan doen afhankelijk hoe lastig het is. Het pcb ziet er verder gewoon goed uit.
@sapphire klopt ja, helaas. En dat terwijl de afgelopen maanden positiever over ze werd. Blijft niet veel over in de EU als de twee grootste al afvallen….
@sapphire klopt ja, helaas. En dat terwijl de afgelopen maanden positiever over ze werd. Blijft niet veel over in de EU als de twee grootste al afvallen….
@superbok Ik begin te denken dat het sowieso rommelt in Keebland.
Ik kreeg onderstaand bericht in de MechtGroupBuys discord en zette me toch wel aan het denken:
Ergo wéér dat gare GB-model wat eigenlijk voor niemand goed is.
Nou zeg ik niet direct dat dit bij CK het geval is want dat lijkt me meer een gevalletje pech qua ziekte/bezetting (wel toevallig elk jaar deze periode). Heb al meermaals bij David aangegeven dat ze het een beetje in de hand spelen want door gebrekkig/traag/niet te communiceren gaan mensen nóg meer tickets sturen en/of andere kanalen aanwenden waardoor het nóg drukker word, insert vicieuze circkel.
Heb wel van meer kanten gehoord van mensen die geen/extreem traag reactie krijgen op support en zeer langzame verzending
Jammer want de laatste tijd ging het eigenlijk gewoon heel netjes
Ik kreeg onderstaand bericht in de MechtGroupBuys discord en zette me toch wel aan het denken:
Lijkt er op dat de snelle groei van de hobby tijdens Corona en een terugloop nu diverse bedrijven in problemen brengen qua cashflow@everyone
PSA regarding Mechs & Co and Vendor Group Buys
Our hobby is subject to the same economic cycles resulting in reduced market demand over the past year. This in turn has increased financial pressures on several KB vendors, many of whom operate on limited cash flow and deferred product fulfillment.
Some vendors (such as Prevail) closed while making good on their customer obligations, while others have overextended themselves, resulting in insufficient funds to fulfill orders or pay manufacturers for existing orders. Notably, while the hobby was in peak demand during covid, several vendors re-invested Group Buy (GB) profits to meet Minimum Order Quantities or MOQ (for example, if there is a minimum quantity of 1000 and only 700 sets sold, the lead vendor bought the remaining required 300), and/or bought a large quantity of extra units beyond the MOQ. Vendors purchased these extra units hoping to make more profit, assuming demand would continue to grow, which has not happened.
It has come to our attention that Mechs & Co, who ran many GBs has been financially struggling due to the aforementioned circumstances. We are currently in touch with the owners, who have committed to providing regular updates and transparency on their unfulfilled GBs and pending orders. While this will not solve the problem for all customers, if they deliver on their promise, it will at least provide more visibility which is currently lacking.
We strongly recommend that the community be extremely cautious when joining any GB from any vendor, especially those who have a large number of unfulfilled GBs. Be alert when updates start to become irregular or cease, and avoid joining more GBs from those vendors.
We intend to follow up as soon as we have more information about the situation.
Signed,
The Mods of MGB, /r/Mechanical Keyboards, /r/MechMarket, Geekhack, and Deskthority.

Ergo wéér dat gare GB-model wat eigenlijk voor niemand goed is.
Nou zeg ik niet direct dat dit bij CK het geval is want dat lijkt me meer een gevalletje pech qua ziekte/bezetting (wel toevallig elk jaar deze periode). Heb al meermaals bij David aangegeven dat ze het een beetje in de hand spelen want door gebrekkig/traag/niet te communiceren gaan mensen nóg meer tickets sturen en/of andere kanalen aanwenden waardoor het nóg drukker word, insert vicieuze circkel.
Heb wel van meer kanten gehoord van mensen die geen/extreem traag reactie krijgen op support en zeer langzame verzending

Jammer want de laatste tijd ging het eigenlijk gewoon heel netjes
@sapphire zag het bericht ook ja, soort van de mkeu aan de overkant alleen dan nog slechter als ik het zo lees. Die hebben 0,0 communicatie gedaan en in tegenstelling tot mkeu ook geen gesprekken zover we weten met GMK.
Maar inderdaad, na de grote boom van de hobby loopt het nu ontzettend hard terug. En weet niet hoe het ik de rest van de wereld is, maar hier zijn er een heleboel refunds door onder andere de lange duur. Daardoor wordt het cashflow probleem steeds groter, want er ontstaat “paniek” waardoor nog meer mensen annuleren.
Gelukkig is het aantal Gbs afgelopen maanden hard terug gelopen en komt in stock steeds vaker voor. Een jaar geleden waren er soms 8 GMK gbs per maand, nu is 2 tegelijk al veel. Of er is een korte preorder periode zoals QK waar de productie al is gestart en 2 maanden later al de levering is.
Het belangrijkste is transparantie en communicatie. Denk dat de community best wel wat kan hebben en accepteert, zolang dat wordt uitgesproken. Uiteraard is vertraging niet leuk, maar als dat gedeeld wordt, voorkomt dat frustratie. Alles gaat om de juiste verwachtingen creëren.
Zelfde geldt voor mij. Korte reeks van gebeurtenissen voor m’n pcb:
Edit: zojuist een lange mail gestuurd en wat vragen gesteld. Hopelijk ontvang ik een duidelijk antwoord met realistische verwachtingen.
Ook wel grappig soort van, de kortingscode werkt op alle producent van m’n order. Als ik vervelend zou willen zijn, annuleer ik het allemaal en bestel ik het opnieuw maar bespaar wel geld zonder dat het de leveringsdatum lijkt te raken
. Lijkt mij niet helemaal juist.
Edit 2: Zojuist al een mail terug. Pcbs en knobs zouden in het magazijn liggen en worden deze week verstuurd. We gaan het zien, wil het geloven maar ben een beetje terughoudend.
Maar inderdaad, na de grote boom van de hobby loopt het nu ontzettend hard terug. En weet niet hoe het ik de rest van de wereld is, maar hier zijn er een heleboel refunds door onder andere de lange duur. Daardoor wordt het cashflow probleem steeds groter, want er ontstaat “paniek” waardoor nog meer mensen annuleren.
Gelukkig is het aantal Gbs afgelopen maanden hard terug gelopen en komt in stock steeds vaker voor. Een jaar geleden waren er soms 8 GMK gbs per maand, nu is 2 tegelijk al veel. Of er is een korte preorder periode zoals QK waar de productie al is gestart en 2 maanden later al de levering is.
Het belangrijkste is transparantie en communicatie. Denk dat de community best wel wat kan hebben en accepteert, zolang dat wordt uitgesproken. Uiteraard is vertraging niet leuk, maar als dat gedeeld wordt, voorkomt dat frustratie. Alles gaat om de juiste verwachtingen creëren.
Zelfde geldt voor mij. Korte reeks van gebeurtenissen voor m’n pcb:
- Mail naar support over m’n pcb, binnen een paar uur een reactie. Wat vervelend en we gaan een nieuwe opsturen.
- Week later nog steeds niets ontvangen. Update gevraagd en zijn er mee bezig. Ze verwachten die week meer info te kunnen delen.
- Week verder en nog steeds geen link ontvangen. Weer gemaild en wordt geregeld. Binnen een paar uur kreeg ik een link en daarmee had ik verwacht dat ik daar binnen een week toch wel beweging in zou zien.
- Meer dan een week verder en geen beweging. Na navraag bleek er wat problemen te zijn met de knob, die zouden uiterlijk zondag gedaan worden. Zo werd verwacht.
- Week verder maar nog steeds niets. Wederom navraag en gevraagd of splitsing van het pcb en de rest van de bestelling het proces zou versnellen. Was niet nodig want alleen de knob moest nog bij het juiste order gedaan worden. Zou niet uitmaken qua snelheid.
- Gisteren gevraagd hoe lang het zou duren als ik los een pcb zou bestellen. Blijkt dat deze nog bij Keebwerk liggen en dus wat vertraging heeft…. Zijn ze dus niet voorradig en is dat het probleem van het vervangen van het pcb? Of is dat alleen voor nieuwe bestellingen?
Edit: zojuist een lange mail gestuurd en wat vragen gesteld. Hopelijk ontvang ik een duidelijk antwoord met realistische verwachtingen.
Ook wel grappig soort van, de kortingscode werkt op alle producent van m’n order. Als ik vervelend zou willen zijn, annuleer ik het allemaal en bestel ik het opnieuw maar bespaar wel geld zonder dat het de leveringsdatum lijkt te raken
Edit 2: Zojuist al een mail terug. Pcbs en knobs zouden in het magazijn liggen en worden deze week verstuurd. We gaan het zien, wil het geloven maar ben een beetje terughoudend.
[ Voor 9% gewijzigd door superbok op 24-06-2023 14:28 ]
@superbok Ik zie hel veel parallel met een mede Tweaker en een GB van een bord en een verkeerde PCB 
En dan omdat het rommeligheid geven ze ter compensatie korting een kortingsactie
Ja dat zal er voor zorgen dat je het overzicht blijft bewaren. Ik twijfel om vanmiddag wat via Ali te bestellen, benieuwd of dat er dan eerder is dan de order van CK.
On another note, zag dat de switches waar ik al maanden naar aan het kijken ben eindelijk op voorraad zijn bij keygem…. Dillema’s!

En dan omdat het rommeligheid geven ze ter compensatie korting een kortingsactie
Ja dat zal er voor zorgen dat je het overzicht blijft bewaren. Ik twijfel om vanmiddag wat via Ali te bestellen, benieuwd of dat er dan eerder is dan de order van CK.
On another note, zag dat de switches waar ik al maanden naar aan het kijken ben eindelijk op voorraad zijn bij keygem…. Dillema’s!
Candykeys komt op mij over alsof die David teveel zelf wil doen terwijl ze eigenlijk beter wat meer werknemers kunnen aannemen. Ze kunnen traag zijn en je vragen negeren maar uiteindelijk krijg je wel antwoord enzo.
Mykeyboard.eu is een ander verhaal mensen krijgen hun refunds niet omdat het geld op is. Ik zou daar absoluut niks kopen wat niet meteen uit voorraad geleverd kan worden. Als je daar een GB doet gaan ze dat geld gebruiken voor refunds en andere dingen, te groot risico dat je straks geen geld en geen keyboard hebt.
Mykeyboard.eu is een ander verhaal mensen krijgen hun refunds niet omdat het geld op is. Ik zou daar absoluut niks kopen wat niet meteen uit voorraad geleverd kan worden. Als je daar een GB doet gaan ze dat geld gebruiken voor refunds en andere dingen, te groot risico dat je straks geen geld en geen keyboard hebt.
@sapphire haha, klinkt als een bekend verhaal. Gelukkig weet ik dat de aanhouder wint. Dus volgende week weer geen update is weer een mail. Maar erg vrolijk wordt je er niet van.
Welke switches bij keygem? Als je snel iets wilt is dat de veiligste keus, alhoewel Ali ook rap kan gaan. Laatst had ik wat binnen een week binnen.
@Brieto denk dat dat geldt voor beide Davids. Veel controle willen hebben, maar door de boom is het veel te veel geworden. Vind de support bij CK altijd wel goed, zowel via discord als op de tickets. Afgelopen weken telkens maximaal 1 dag voor een antwoord, maar meestal paar uur. Helemaal als je de vraag op discord stelt. Alleen dus niet altijd de juiste informatie/ antwoord.
Maak mij persoonlijk niet zo heel veel zorgen om de lopende gbs bij mkeu, alleen gaat het wel veel geduld vragen. Al komt nu wel het spannendste gedeelte, het betalen van het laatste deel voordat het van China naar België kan. Chapter1 en onder andere Sagrada liggen beide klaar voor verzending in China maar wachten nog op de laatste betaling. Maar als die stap is genomen, is het een kwestie van tijd. Verder is alles al betaald en kan het het schip op (al zou het vliegtuig een mooie compensatie zijn voor de door hun veroorzaakte vertraging).
Maar zou inderdaad momenteel wel vermijden bij nieuwe gbs voordat ze het grootste gedeelte wat open staat bezorgd is.
Welke switches bij keygem? Als je snel iets wilt is dat de veiligste keus, alhoewel Ali ook rap kan gaan. Laatst had ik wat binnen een week binnen.
@Brieto denk dat dat geldt voor beide Davids. Veel controle willen hebben, maar door de boom is het veel te veel geworden. Vind de support bij CK altijd wel goed, zowel via discord als op de tickets. Afgelopen weken telkens maximaal 1 dag voor een antwoord, maar meestal paar uur. Helemaal als je de vraag op discord stelt. Alleen dus niet altijd de juiste informatie/ antwoord.
Maak mij persoonlijk niet zo heel veel zorgen om de lopende gbs bij mkeu, alleen gaat het wel veel geduld vragen. Al komt nu wel het spannendste gedeelte, het betalen van het laatste deel voordat het van China naar België kan. Chapter1 en onder andere Sagrada liggen beide klaar voor verzending in China maar wachten nog op de laatste betaling. Maar als die stap is genomen, is het een kwestie van tijd. Verder is alles al betaald en kan het het schip op (al zou het vliegtuig een mooie compensatie zijn voor de door hun veroorzaakte vertraging).
Maar zou inderdaad momenteel wel vermijden bij nieuwe gbs voordat ze het grootste gedeelte wat open staat bezorgd is.
Mijn ervaring laatste weken bij CK is niet geweldig.
Ik ben al even op zoek naar een Belgische Azerty keycap set. Omdat de zoekfuncties van zowel CK als MyKB.eu niet geweldig werken had ik ze gemaild. Beiden zijn dramatisch in antwoorden op mails precies. Te gehaast willen antwoorden waarop ze de gestelde vragen geeneens beantwoorden. Tja, zo zorg je dat er veel mails blijven komen...
- Uiteindelijk stuurden ze vorige week ergens dat van de ePBT Be The One kit dat ze geretourneerde kits hadden tegen een discount. Hoe te bestellen lieten ze niet weten, want dat stond niet op de site.
- Na verduidelijking te hadden gevraagd enkele dagen geen reactie gekregen. Uiteindelijk heb ik op zondag toch maar gewoon de bestelling geplaats.
- Maandag krijg ik een reactie: ''de geretourneerde kits zijn ondertussen verkocht, maar hier is een discount code voor alles en de base kits gaan morgen of overmorgen ook in sale''
- Ik mail terug, met de vraag of er ook 'retro-actief' korting gegeven wordt.
- CK antwoordt mij dat ze een kortingscode gaan maken voor een volgende aankoop.
- Woensdag, nadat de ePBT base kits in sale waren kon ik het verschil goed zien. Voor identiek dezelfde bestelling zou ik nu +/- 214 euro betalen, ik heb 278 betaald. 64 euro verschil op dat bedrag is niet niks.
Ik met screenshots duidelijk het verschil op mail gezet.
- Donderdagvoormiddag krijg ik de bestelling binnen. De bestelde switches zaten zelfs niet in het pakket, en ook niets aangegeven op de bestelbon dat er een afwijking op de bestelling zit. Half uurtje later meteen mail gestuurd.
Sindsdien radio stilte.
Mijn vertrouwen in CK is wel redelijk weg.
Ik heb me ettelijke jaren niet meer echt bezig gehouden met de Mech KB hobby (nooit heel diep in gezeten), maar ik verschiet toch een beetje van het 'amateurisme' van de verkopers in deze sector.
Ik wou voor het eerst eens een echt custom bordje bouwen, maar zo maakt het de hele ervaring toch wat minder aangenaam.
Ik ben al even op zoek naar een Belgische Azerty keycap set. Omdat de zoekfuncties van zowel CK als MyKB.eu niet geweldig werken had ik ze gemaild. Beiden zijn dramatisch in antwoorden op mails precies. Te gehaast willen antwoorden waarop ze de gestelde vragen geeneens beantwoorden. Tja, zo zorg je dat er veel mails blijven komen...
- Uiteindelijk stuurden ze vorige week ergens dat van de ePBT Be The One kit dat ze geretourneerde kits hadden tegen een discount. Hoe te bestellen lieten ze niet weten, want dat stond niet op de site.
- Na verduidelijking te hadden gevraagd enkele dagen geen reactie gekregen. Uiteindelijk heb ik op zondag toch maar gewoon de bestelling geplaats.
- Maandag krijg ik een reactie: ''de geretourneerde kits zijn ondertussen verkocht, maar hier is een discount code voor alles en de base kits gaan morgen of overmorgen ook in sale''
- Ik mail terug, met de vraag of er ook 'retro-actief' korting gegeven wordt.
- CK antwoordt mij dat ze een kortingscode gaan maken voor een volgende aankoop.
- Woensdag, nadat de ePBT base kits in sale waren kon ik het verschil goed zien. Voor identiek dezelfde bestelling zou ik nu +/- 214 euro betalen, ik heb 278 betaald. 64 euro verschil op dat bedrag is niet niks.
Ik met screenshots duidelijk het verschil op mail gezet.
- Donderdagvoormiddag krijg ik de bestelling binnen. De bestelde switches zaten zelfs niet in het pakket, en ook niets aangegeven op de bestelbon dat er een afwijking op de bestelling zit. Half uurtje later meteen mail gestuurd.
Sindsdien radio stilte.
Mijn vertrouwen in CK is wel redelijk weg.
Ik heb me ettelijke jaren niet meer echt bezig gehouden met de Mech KB hobby (nooit heel diep in gezeten), maar ik verschiet toch een beetje van het 'amateurisme' van de verkopers in deze sector.
Ik wou voor het eerst eens een echt custom bordje bouwen, maar zo maakt het de hele ervaring toch wat minder aangenaam.
Heb dezelfde ervaring met genoemde zaken. De enige met goede service in EU is Oblotzky bij mijn ervaring.
MyKB heeft overigens problemen met de financiën. Hoop dat ze het halen maar persoonlijke problemen bij de eigenaar hebben geleid tot slechte leiding met financiële achterstand als gevolg. Ze proberen het nu weer op te lappen maar moeten nog een flinke achterstand inlopen. Hopelijk kunnen ze alle GBs nog vervullen.
MyKB heeft overigens problemen met de financiën. Hoop dat ze het halen maar persoonlijke problemen bij de eigenaar hebben geleid tot slechte leiding met financiële achterstand als gevolg. Ze proberen het nu weer op te lappen maar moeten nog een flinke achterstand inlopen. Hopelijk kunnen ze alle GBs nog vervullen.
Jammer alleen dat Oblotzky vooral GMK setjes heeft en verder maar weinig keusFlapmo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:23:
Heb dezelfde ervaring met genoemde zaken. De enige met goede service in EU is Oblotzky bij mijn ervaring.
Kan goed zijn dat dat is om wel zekerheid van leveren te kunnen geven.Brieto schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:43:
[...]
Jammer alleen dat Oblotzky vooral GMK setjes heeft en verder maar weinig keus
En financiële ongemakken te voorkomen.
Maar eens met de perfecte service van Oblotzky.
Zoals ik van hem begreep was hij ook niet blij met de gang van zaken met zijn oblivion keycap set.
Die is wel op Drop te krijgen, maar niet bij hem...
Dat klopt en hij heeft ook nog best een zwik extras dus ik hoop dat hij het wel kwijtraakt en niet ten onder gaat aan het optimisme tijdens de corona periode.Brieto schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:43:
[...]
Jammer alleen dat Oblotzky vooral GMK setjes heeft en verder maar weinig keus
Maar wat betreft service super. Heb twee sets week voor versturen nog geswitcht. Een keer space cadet II blue alphas naar regular en een DMG3 afgelopen week naar Hiragana base ipv regular. Binnen 15 min reactie en aangepast. Leuke touch is ook dat hij altijd Duitse snacks mee stuurt.
Zo stuurt SplitKB mini stroopwafeltjes mee aangezien het leeuwendeel van hun klanten uit het buitenland komtFlapmo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:52:
Leuke touch is ook dat hij altijd Duitse snacks mee stuurt.
Ik wacht nog... Nu waren er twee weken terug wel wat spullen naar anderen gegaan, mét extras. Begreep dat die dan inderdaad nog van Keebwerk kwamen.superbok schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:26:
Nou, inmiddels zijn we een maand verder maar lijkt er nog niet echt voortgang te zijn en heb ik een mooi stuk decoratief metaal in plaats van een werkend toetsenbord![]()
Erg lang inderdaad voor die vervangende PCB... Zou denk ik ook gewoon een kabel rechtstreeks erop solderen. Het is nog steeds aan de andere kan gemakkelijk los te halen... een nieuwe pin als bypass is eventueel ook te doen in de huidige connector.
Waarschijnlijk willen ze een schema afwerken voor de vakantie ofzo. Iets wat voor een kleiner bedrijf ook wat lastig is natuurlijk.
Persoonlijk zie ik de belangrijkste taak van een shop zoals CK toch als het snel uit sturen van producten, zeker omdat je al zo lang voor levering betaald bent. En als er dan problemen zijn deze snel afhandelen. Je hebt extra PCBs of niet. Prima als ze daarna verstuurd worden. Of als een bord er niet is omdat die niet door de QC heen kwam. Maar laat dat dan weten. (En verkoop niet alle extras al voordat de GB items geleverd zijn).