prOnorama2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:44:
Project
Stil Mechanisch Toetsenbord is nu goed op weg:
[Afbeelding]
1e test ----> Vlnr: Durock Dolphin (62g, linear), Gazzew U4 (65g, tactile), Gazzew U4TX (65g, tactile). Paars = Akko Jelly Purple, keycaps op dit bord (tactile, 56g)
Alles unlubed:
Durock Dolphin (62g, linear) ---> erg stil 'out of the box', wel 'mushy' en weinig travel
Gazzew U4 (65g, tactile) ---> behoorlijk stil maar wat geluid van metaal op plastic (bedoelen ze dit met 'scatchy'?)
Gazzew U4TX (65g, tactile) ---> behoorlijk luid, zo niet geschikt voor een stil bord iig.
Akko Jelly Purple (56g, tactile) ----> luidst maar scheelt niet heel veel met de U4TX
Test 2 (lubed met Krytox GPL-205 G0)
[Afbeelding]
Vlnr: Durock Dolphin (62g, linear), Gazzew U4TX (65g, tactile), Gazzew U4 (65g, tactile), Gateron Silent Ink (linear, 70g), Durock Silent Tactile T1 - Shrimp (67g), Akko Jelly Purple (lubed), Durock Koala (62g, tactile, Akko Jelly Purple (unlubed).
De Akko Jelly Purple, Durock Koala en Gazzew U4TX zijn m.i. niet geschikt voor een stille build (ook niet na luben).
Na luben: de Durock Dolphin is nog steeds het stilste, de Gazzew U4TX maakt teveel herrie voor een stil bord (ook na luben), de Gazzew U4 is beter na luben maar nog een beetje 'scratchy', de Gateron Silent Ink maakt mij wat te veel lawaai bij het bottomen. De Durock Shrimp is wat mij betreft de winnaar: na luben bijna net zo stil als de Dolphin maar met een meer tactile gevoel en meer travel.
Voor wat betreft mijn bevindingen met Durock komt deze review goed overeen:
[
YouTube: Durock Silent Switches Review | Dolphin, Shrimp, Daybreak Silent Switches]
Heb de Durock Shrimps besteld dus hopelijk kan binnen een paar weken een stil bord mee naar het werk

Het project is inmiddels succesvol voltooid. Heb het bord inmiddels meegenomen naar werk en het viel niemand op. Hij is echt wel stil.

Paar foto's van de gebruikte switches (Durock Silent Tactile T1 Shrimp):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ms058KCXY5Bodqc89EYDJ5mR.jpg?f=user_large)
Je ziet duidelijk de O ring (zwart), hij kan eraf dus dan heb je een non silent tactile switch.
Ik heb de switches gelubed met Krytox GPL 205G0, de springs met Krytox GPL 105 (ook met de hand, had geen zin om eerst 70 switches uit elkaar te halen dus heb ze 1 voor 1 gedaan).
Typen voelt wel zompiger maar je voelt nog wel wat tactiliteit dus wat dat betreft ben ik wel tevreden met mijjn keuze.
ParaNoja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Mijn Panda's zijn inmiddels binnen.
Waar, Amazon, maar niet rechtstreeks, en met dikke korting op de prijs.
Check je pm
@
prOnorama2 prOnorama2 Hopelijk kan ik dit weekeinde me plankje, de nk65, vullen met de pandas.
Heb je ook getest met verschillende types keycaps? Ik gebruik uitsluitend hogere keycaps als SA etc.
En merkte dat met cherry profile het geluid erg verschilde...

Ik heb ASA profile keycaps van Akko (standaard op het bord).
Meteen maar een ander project afgemaakt: de Monsgeek M1. Had er factory lubed Akko Jelly Black switches bij besteld dus ik dacht ff eeen snelle (test) build zonder luben dat moet zo klaar zijn.
Dat viel even tegen: had enorme ruzie met de Akko screw in stabilizers. Ik kreeg de wires maar niet goed geklikt in de housing dus na 2 uur frustratie maar een andere methode gebruikt die ik in een filmpje op YouTube tegenkwam: eerst de housings + stems monteren op het PCB en dan pas de wires inklikken. Dat is kennelijk meer idiot proof want het lukte nu wel. Toen zat er veel te weinig lube op en ratelde de spacebar als een malle. Ik heb er met een injectiespuit nog wat GPL 205 ingespoten en wat O ringen in de spacebar gedaan en het geluid is nu tolereerbaar maar niet top. De andere stabs ratelen een stuk minder gelukkig. Geen mooie oplossing maar heb nu iig wel een werkend keyboard.
Als iemand nog suggesties heeft voor stabilizers die makkelijker te installeren zijn (PCB of plate mounted) brandt los (vooral het geluid van de de spacebar wil ik nog wel verbeteren).
(Voorlopig) eindresultaat:
Heb de force break mod gebruikt (2 laagjes painters tape: Scotch Blue 2093) op de onderkant van de case tegen case ping. Geen tape mod (misschien later).
Eerste indruk: (relatief) goedkoop aluminium bord. Er hadden wel wat reserveschroefjes bij mogen zitten en kleine zwarte schroefjes in een zwart PCB schroeven is ook niet iets waar je vrolijk van wordt. VIA wekt snel bij het veranderen van toetsposities maar een optie om per key RGB aan te passen heb ik niet gevonden (de Akko Cloud Driver software kan dit wel vrij simpele manier). Verder geen ping, het bord is echt massief (2 kg). Ik denk niet dat ik snel nog factory lubed switches bestel. De Jelly Blacks ga ik denk ik opnieuw luben (of vervangen).