Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

MatthijsBoog schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:16:
Bouwpakketjes kopen is nog te simpel. Ik heb alle onderdelen los besteld voor de lotus58, alleen dan wel 5x, want dat was goedkoper per stuk.

Kijk voor de grap eens naar https://compare.splitkb.com voor wat mogelijke layouts.
Jajaja - ook die had ik al gevonden.

Zo veel mogelijkheden.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Ik heb er nog één overwogen maar zit een beetje tegen wéér import kosten te hikken :(

Nog niemand gehoord over de Choice65:

https://www.reddit.com/r/...full_cnc_case_consistent/

Vanaf €120 met een alu case klinkt leuk :9
Sorry, this post has been removed by the moderators of r/MechanicalKeyboards.
Daarom misschien? :P >>Was te snel met reageren... of te langzaam met lezen ;)

En zit echt te twijfelen of ik nu voor me extra NK65 case ga vullen door NK65super-user te kopen en die om te bouwen in de extra case, en de Adam te kopen...
Of iets als de Zoom te kopen.... :?

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 17-05-2023 14:47 . Reden: altijd wel iets.... ]

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ParaNoja schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:36:
[...]

[...]

Daarom misschien? :P >>Was te snel met reageren... of te langzaam met lezen ;)

En zit echt te twijfelen of ik nu voor me extra NK65 case ga vullen door NK65super-user te kopen en die om te bouwen in de extra case, en de Adam te kopen...
Of iets als de Zoom te kopen.... :?
Beide :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sckG1YYEKMOyO71V8ov1ACvFJsY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J541hOwNpjUeLADP5kYHSe2C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2eL3VGPfRv9tKoCnjpHQehbVjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgr90Z9U4BYUpkpkrTY6Ll2Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQKR7sOTYjEnz49KMmmsxwhtWKU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LmkdfaMhT9o2A57jMe0aG7P.jpg?f=fotoalbum_tile

Pochi's binnen, lekker gehandarbeit, klinken en voelen erg prettig, SA en XDA profiel, maar ben er wel achter gekomen dat ik uniform profiel (of iig XDA) helemaal niet waardeer, daar komt een clone dualshot cherry profiel voor in de plaats. De zebra variant is voorlopig met Boba U4's, de wit-blauwe is met NK silk Mictlan. De U4's zijn stil, maar moet erg wennen aan de tactile bump aan het begin, ben volgens mij een linear type ...

Moest nog wel wat van de plate afschuren om een switch (1.25u) goed erin te krijgen, maar al met al erg tevreden, klaar om mee te gaan nemen naar werk om daar te kunnen tikken op een fijn toetsenbord.

Heb verder wel een 3d geprinte case voor mijn mislukte Static pcb, maar zal daar ook nog aan moeten frutten om alles passend/werkend te krijgen .. dat gaat langzaam.

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net een Keychron V1 besteld voor verjaardag neefje van goede vriend. (1e jaar atheneum)

Hij kwam om advies vragen wat te kopen. (En zat verdacht lang met mijn plankje te spelen)
Dan kom je er achter hoe weinig keuze je hebt om meteen te kopen binnen budget... :'(
8)7 En dan proberen uit te leggen dat hij beter volgende keer half jaar eerder naar keyboards kan gaan kijken...

Maar goed, hoop dat het neefje er blij mee is, en volgens mij redelijke goede keuze voor budget plankje.
Ben benieuwd of het zonder extra kosten gaat aankomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:40
darknessblade schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:03:
[...]

Wat je kan doen is dit soort keycaps gebruiken, met een PRINT van welke keycap het is
aliexpress.com/item/1005003992982246.html
Bedankt nog :)
Een maandje schipping en teveel uurtjes labelen later :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13ej7npH2EM4_xNSQ8hPguBXmbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofdtBei1Y8oo6RiNR5p3kEvK.jpg?f=fotoalbum_large

O-)
Werkt een stuk handiger zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
CrashOverDrive schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding]

O-)
Geen probleem.
-----------
Moet zeggen dat is een flinke vooraad switches. [Kleine tip. je kan ook gekleurd A4 papier gebruiken voor het markeren van Tactile/linear/clicky]

Heb je er ook een volledig transparante Clicky switch tussen zitten?

de enigste die ik kan vinden is de ""Kailh Jellyfish X"" "https://www.kailh.net/products/kailh-jellyfish-box-switch-set"

Ik weet namelijk niet of deze via click-bar of click-jacket is [het gaat mij om het gevoel niet het geluid]

Ben namelijk al een tijdje op zoek naar zo'n switch.
{{heb 2 "tactile Kailh Clione Limacina " switches waarvan ik 1 op mijn X-bows Crystal [caps key] heb zitten. maar wil liever clicky switches over linear [gateron north pole V2.0 yellow] [koos voor transparente keys mede omdat de RGB effect duidelijker is]}}

Dus eventueel kan ik 1 "Tactile Kailh Clione Limacina of Gateron North pole V2.0 Yellow" ruilen tegen een FULL transparent clicky switch als je deze 1 over hebt. [deze 2 lijken nog te missen in je verzameling]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrashOverDrive schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding]

O-)
Ziet er netjes uit! Heb afgelopen week ook wat nieuwe switches ontvangen dus wil vandaag ook alles weer netjes sorteren. Misschien ook van dat soort keycaps kopen, alhoewel ik het ook leuk vind om de switch zelf te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
superbok schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Ziet er netjes uit! Heb afgelopen week ook wat nieuwe switches ontvangen dus wil vandaag ook alles weer netjes sorteren. Misschien ook van dat soort keycaps kopen, alhoewel ik het ook leuk vind om de switch zelf te zien.
Dan zou je transparante keycaps kunnen kopen, en aan de zijkant stikkers plakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
darknessblade schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Dan zou je transparante keycaps kunnen kopen, en aan de zijkant stikkers plakken
Dat is ook mogelijk ja, even kijken hoe ik dat mooi kan maken. Voor nu is dit het geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OT1dvw8csU-rigFmbpTXuoQd-fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdFpq0zxGyNkcyrVK31xz0ve.jpg?f=fotoalbum_large

De choc switches zijn net wat kleiner dan normale switches dus vallen uit de houder. De andere houder links zijn wat extra switches die dubbel zijn. Heb ook nog ergens een zakje met extra's. In de houder missen ook nog switches die ik wel heb zoals tangerines, irene, prevail etc. maar daar is eigenlijk te weinig ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pastafarian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 19:09
Mijn geweldige Microsoft wired keyboard 600 heeft na tien jaar een spatiebalk die niet meer normaal werkt al lukt het nog wel om dit te typen. Weet iemand hier welke mechanische toetsenborden er zijn die voldoen aan: a) een membraan-achtige aanslag, b) <50 euro, en c) 6- of n-key rollover?

Het is hier vast heiligschennis, maar ik vind mechanische toetsenborden verschrikkelijk. Helaas zal ik er er wel aan moeten voor punt c (speel wat spellen waar nauwelijks/geen rollover irritant is, al is 90% wat ik doe kantoorwerk).

(Ik heb tussendoor een keer een Cherry MX 6.0 gehad waar de helft van toetsaanslagen ergens tussen de 1 en 6 keer de toets registreerde na 2 maanden (zowel de reseller als Cherry weigerden support), en een beter goedkoop HAVIT (Chinees) toetsenbord. Beiden maakte teveel lawaai en ik vind de toetsaanslag gewoonweg niet fijn op de mechanische toetsenborden die ik geprobeerd heb. Liever een stug, stil, onverwoestbaar membraantoetsenbord, maar ja... die hebben geen goede rollover.)

Voor nu denk ik aan een Cherry stream keyboard (scissor switch), maar die heeft geen 6/N-key rollover. Mechanisch kan bijvoorbeeld Trust GXT 863 Mazz of Trust GXT 865 (goedkoop - c.a. 40 euro en N-key rollover), maar die heeft "Outemu switches" waarvan ik geen idee heb wat ik kan verwachten.

[ Voor 13% gewijzigd door Pastafarian op 18-05-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de mechanische aanslag niks vindt en liever een membrame hebt zou ik eerder eens kijken naar een low profile met tactile switches, dat zit er enigszins tussenin. Het zal vermoedelijk wel wat over budget gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
MatthijsBoog schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:06:
Als je de mechanische aanslag niks vindt en liever een membrame hebt zou ik eerder eens kijken naar een low profile met tactile switches, dat zit er enigszins tussenin. Het zal vermoedelijk wel wat over budget gaan.
Thanks. Goede tip. Ik zag ook nog de SteelSeries Apex 3 en Corsair K55 RGB Pro, welke juist relatief hoge toetsen hebben. Tijd voor wat onderzoek :D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Over 3 weken is er een kleine meetup in Arnhem, daar zou je eventueel nog heen kunnen gaan om wat meer te proberen. Risico is wel dat sommige borden/onderdelen te goed bevallen en het budget nog wel wat meer dan verdubbeld zou moeten worden, maar je kunt wel erg veel verschillende mx style switches proberen en hier en daar wat alternatieven.
https://fienta.com/nl/keeb-it-social

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastafarian
MatthijsBoog schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:35:
Over 3 weken is er een kleine meetup in Arnhem, daar zou je eventueel nog heen kunnen gaan om wat meer te proberen. Risico is wel dat sommige borden/onderdelen te goed bevallen en het budget nog wel wat meer dan verdubbeld zou moeten worden, maar je kunt wel erg veel verschillende mx style switches proberen en hier en daar wat alternatieven.
https://fienta.com/nl/keeb-it-social
Thanks! Ik zit dan echter in het buitenland, en woon ook helemaal niet in de buurt van Arnhem, maar desalniettemin bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:35
Weet iemand of je in NL of EU zo'n tester set kan kopen, met verschillende switches er op? Of kan je daar alleen voor terecht bij aliexpress en co?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Whaam

Meer beter

Voor zover ik weet alleen ali of k-republic. Of bij één van de medetweakers :)

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 10:08
pingkiller schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:10:
Weet iemand of je in NL of EU zo'n tester set kan kopen, met verschillende switches er op? Of kan je daar alleen voor terecht bij aliexpress en co?
https://keygem.com/products/switch-tester-3x3

Bij onze oosterburen

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@pingkiller Mykeyboard heeft ook een sample pack, zonder houder maar voor 17 euro wel 38 verschillende switches. Zijn wel wat meer “custom” switches.

Zojuist is de dhl bezorger langs geweest en die mag wel vaker komen ;)

GMK Botanical met novelties in de ene doos en een salvation in de andere doos.

Botanical gaat denk ik op de Mode (als het wit en wit- blauw een beetje passen bij elkaar). De salvation zal ik vanmiddag bouwen, eerst kijken of ik alles wel heb en met wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNEkxutP964pIGkQYuylReUOtD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Cw9Agn1i69EGayUTjkHYL7p.jpg?f=fotoalbum_large

Zal wat foto’s posten als ik klaar ben met alles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
En klaar voor vandaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0UIytOvIIFCmTc5o51Z4LDFeX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFwBLkY3YgneV15vznT85eQx.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste indruk van de Salvation: heerlijk om op te typen. Lekker bouncy maar niet overdreven doordat het niet plateless/ half plate is. Al ziet dat er ook wel gaaf uit. Het bouwen is vrij simpel, foam pad in het slot waar de leaf spring komt, plaat er op en klaar. Al is het vastschroeven van de plaat wel lastig door de tolerantie aan alle kanten. Je hebt niet veel ruimte om mee te spelen wat het er mooi doet uit zien, maar wel lastiger maakt. Nu maar eens goed gaan gebruiken, al zal dat niet lang zijn, want ook een verzend bevestiging gekregen van de Paragon :D :D Al opgehaald door DHL dus zal volgende week wel aankomen. Zo heb je weken niets en dan ineens twee borden in 1 week. Zijn trouwens wat extra’s mochten er geïnteresseerde zijn.

Botanical is trouwens een erg koude kleur wit. Vind het zelf wel mooi, maar zie ook veel die het tegenovergestelde denken. Erg lastig vast te leggen op de foto. Verder wel mooi alleen jammer van de text en icon mods (dixie mods) in tegenstelling tot icon in r1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 04:07
prOnorama2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:44:
Project Stil Mechanisch Toetsenbord is nu goed op weg:

[Afbeelding]

1e test ----> Vlnr: Durock Dolphin (62g, linear), Gazzew U4 (65g, tactile), Gazzew U4TX (65g, tactile). Paars = Akko Jelly Purple, keycaps op dit bord (tactile, 56g)

Alles unlubed:
Durock Dolphin (62g, linear) ---> erg stil 'out of the box', wel 'mushy' en weinig travel
Gazzew U4 (65g, tactile) ---> behoorlijk stil maar wat geluid van metaal op plastic (bedoelen ze dit met 'scatchy'?)
Gazzew U4TX (65g, tactile) ---> behoorlijk luid, zo niet geschikt voor een stil bord iig.
Akko Jelly Purple (56g, tactile) ----> luidst maar scheelt niet heel veel met de U4TX

Test 2 (lubed met Krytox GPL-205 G0)

[Afbeelding]

Vlnr: Durock Dolphin (62g, linear), Gazzew U4TX (65g, tactile), Gazzew U4 (65g, tactile), Gateron Silent Ink (linear, 70g), Durock Silent Tactile T1 - Shrimp (67g), Akko Jelly Purple (lubed), Durock Koala (62g, tactile, Akko Jelly Purple (unlubed).

De Akko Jelly Purple, Durock Koala en Gazzew U4TX zijn m.i. niet geschikt voor een stille build (ook niet na luben).

Na luben: de Durock Dolphin is nog steeds het stilste, de Gazzew U4TX maakt teveel herrie voor een stil bord (ook na luben), de Gazzew U4 is beter na luben maar nog een beetje 'scratchy', de Gateron Silent Ink maakt mij wat te veel lawaai bij het bottomen. De Durock Shrimp is wat mij betreft de winnaar: na luben bijna net zo stil als de Dolphin maar met een meer tactile gevoel en meer travel.

Voor wat betreft mijn bevindingen met Durock komt deze review goed overeen:

[YouTube: Durock Silent Switches Review | Dolphin, Shrimp, Daybreak Silent Switches]

Heb de Durock Shrimps besteld dus hopelijk kan binnen een paar weken een stil bord mee naar het werk :)
Het project is inmiddels succesvol voltooid. Heb het bord inmiddels meegenomen naar werk en het viel niemand op. Hij is echt wel stil. :) Paar foto's van de gebruikte switches (Durock Silent Tactile T1 Shrimp):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoADUrxysUAarkS-cZzzIczIaSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ms058KCXY5Bodqc89EYDJ5mR.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzKJvXgrzujl_KhB6Ym5UVSZkCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OqCe7ZIteakv3yajNbDqpra2.jpg?f=user_large

Je ziet duidelijk de O ring (zwart), hij kan eraf dus dan heb je een non silent tactile switch.

Ik heb de switches gelubed met Krytox GPL 205G0, de springs met Krytox GPL 105 (ook met de hand, had geen zin om eerst 70 switches uit elkaar te halen dus heb ze 1 voor 1 gedaan).

Typen voelt wel zompiger maar je voelt nog wel wat tactiliteit dus wat dat betreft ben ik wel tevreden met mijjn keuze.
ParaNoja schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Mijn Panda's zijn inmiddels binnen. :)
Waar, Amazon, maar niet rechtstreeks, en met dikke korting op de prijs.
Check je pm ;)

@prOnorama2 prOnorama2 Hopelijk kan ik dit weekeinde me plankje, de nk65, vullen met de pandas.
Heb je ook getest met verschillende types keycaps? Ik gebruik uitsluitend hogere keycaps als SA etc.
En merkte dat met cherry profile het geluid erg verschilde... :)
Ik heb ASA profile keycaps van Akko (standaard op het bord).

Meteen maar een ander project afgemaakt: de Monsgeek M1. Had er factory lubed Akko Jelly Black switches bij besteld dus ik dacht ff eeen snelle (test) build zonder luben dat moet zo klaar zijn.

Dat viel even tegen: had enorme ruzie met de Akko screw in stabilizers. Ik kreeg de wires maar niet goed geklikt in de housing dus na 2 uur frustratie maar een andere methode gebruikt die ik in een filmpje op YouTube tegenkwam: eerst de housings + stems monteren op het PCB en dan pas de wires inklikken. Dat is kennelijk meer idiot proof want het lukte nu wel. Toen zat er veel te weinig lube op en ratelde de spacebar als een malle. Ik heb er met een injectiespuit nog wat GPL 205 ingespoten en wat O ringen in de spacebar gedaan en het geluid is nu tolereerbaar maar niet top. De andere stabs ratelen een stuk minder gelukkig. Geen mooie oplossing maar heb nu iig wel een werkend keyboard. ;)

Als iemand nog suggesties heeft voor stabilizers die makkelijker te installeren zijn (PCB of plate mounted) brandt los (vooral het geluid van de de spacebar wil ik nog wel verbeteren).

(Voorlopig) eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vzmEPE0o3tgxl4D6QMXqseADew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOTkeK4sTmxPDf2jvCZ8dqNT.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de force break mod gebruikt (2 laagjes painters tape: Scotch Blue 2093) op de onderkant van de case tegen case ping. Geen tape mod (misschien later).

Eerste indruk: (relatief) goedkoop aluminium bord. Er hadden wel wat reserveschroefjes bij mogen zitten en kleine zwarte schroefjes in een zwart PCB schroeven is ook niet iets waar je vrolijk van wordt. VIA wekt snel bij het veranderen van toetsposities maar een optie om per key RGB aan te passen heb ik niet gevonden (de Akko Cloud Driver software kan dit wel vrij simpele manier). Verder geen ping, het bord is echt massief (2 kg). Ik denk niet dat ik snel nog factory lubed switches bestel. De Jelly Blacks ga ik denk ik opnieuw luben (of vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
superbok schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:59:
En klaar voor vandaag :)

[Afbeelding]

Eerste indruk van de Salvation: heerlijk om op te typen. Lekker bouncy maar niet overdreven doordat het niet plateless/ half plate is. Al ziet dat er ook wel gaaf uit. Het bouwen is vrij simpel, foam pad in het slot waar de leaf spring komt, plaat er op en klaar. Al is het vastschroeven van de plaat wel lastig door de tolerantie aan alle kanten. Je hebt niet veel ruimte om mee te spelen wat het er mooi doet uit zien, maar wel lastiger maakt. Nu maar eens goed gaan gebruiken, al zal dat niet lang zijn, want ook een verzend bevestiging gekregen van de Paragon :D :D Al opgehaald door DHL dus zal volgende week wel aankomen. Zo heb je weken niets en dan ineens twee borden in 1 week. Zijn trouwens wat extra’s mochten er geïnteresseerde zijn.

Botanical is trouwens een erg koude kleur wit. Vind het zelf wel mooi, maar zie ook veel die het tegenovergestelde denken. Erg lastig vast te leggen op de foto. Verder wel mooi alleen jammer van de text en icon mods (dixie mods) in tegenstelling tot icon in r1.
Dat is echt heel wit inderdaad! Ga je het zo laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brieto schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:08:
[...]

@superbok Das toevallig, was net naar die GMK Botanical 2 aan t kijken.
(nadat ik clones zag op amazon)
@Brieto met je eens!
Zag bij oblotzky de 'desert', vind die net iets mooier dan dit 'wit'.

En vraagje @superbok welke Mode heb je, en hoe bevalt tie?
Of heb ik je review gemist?
Heb iig alvast Taeha's review over de Envoy gekeken.
Moet de build stream nog kijken...

Ik vindt de Zoom ook nog steeds een kandidaat...
Vindt dat erg mooie plankjes... :9~

:+ En voor dat @sapphire weer 'beide' zegt: dat kan, maar kom ik wel paar weekjes mee eten.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@prOnorama2 Die akko keycaps doen pijn aan me ogen.... :+

Betreft stabs, Keygem heeft Durocks V2 op voorraad, maar je zou ook kunnen kijken naar TX AP stabs, zit stopje op voor je stab stangen, en zijn clip-inns, hoef je ook niet te schroeven :P kun je niet mee fout gaan volgens Taeha..
Of AEBOARDS STAEBIES V2 heb over beide veel goeds over gelezen....

QMQ van GMK heeft volgens mij ook stab stop systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaNoja schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:33:
[...]

@superbok Das toevallig, was net naar die GMK Botanical 2 aan t kijken.
(nadat ik clones zag op amazon)
@Brieto met je eens!
Zag bij oblotzky de 'desert', vind die net iets mooier dan dit 'wit'.

En vraagje @superbok welke Mode heb je, en hoe bevalt tie?
Of heb ik je review gemist?
Heb iig alvast Taeha's review over de Envoy gekeken.
Moet de build stream nog kijken...

Ik vindt de Zoom ook nog steeds een kandidaat...
Vindt dat erg mooie plankjes... :9~

:+ En voor dat @sapphire weer 'beide' zegt: dat kan, maar kom ik wel paar weekjes mee eten.... :P
@superbok heeft een Mode Sixtyfive

Je bent welkom hoor, we op eigen risico want eten bij ons is heul druk en chaotisch :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brieto schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Voor nu wel, misschien veranderen naar de zwarte ikki, maar heb niet echt andere borden waar het mooi op staat denk ik. Keuze is burgundy/ blauw/ blauw-zilver/ wit of zwart. Maar botanical is een mooie set en de desert variant ziet er ook mooi uit. Sinds R1 een community favoriet.

Voor stabs zou ik tegenwoordig de Durock laten liggen en gaan voor Tx of steabies. Beide duidelijk beter dan de Durock waarbij Tx mijn favoriet is.

@ParaNoja heb zoals @sapphire al zegt een SixtyFive. Heb volgens mij hier wel eens een kort reviewtje geschreven. Maar als je vragen hebt, mag dat natuurlijk ook. Ben erg benieuwd hoe de Envoy zich verhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is slechte stabs echt nog zo’n ding dan? De enige die ik écht vervelend vond waren/zijn de bijgeleverde KBDfans stabs bij de KBD67L en Durock V1’s.
Verder oa. GK-series borden, GAS67, TES68 allemaal budget bordjes maar met weinig problemen prima klinkend te krijgen stabs. Idem met Stock Keychron, Durock V2, Owlstabs, ect. allemaal klinken en voelen ze lekker (imho). Zeker sommige heb je gewoon weinig werk aan zoals de Owlstabs en Steabies maar daar is de prijs ook naar.

Laatst een setje Durock V2’s goedkoop op de kop getikt en het is iets meer werk maar vind het opzich prima stabs :?

Ik ben overigens we helemaal gestopt met band-aid mods op de PCB, holee mod, ect.
Krytox 205 op de housing en nicht van de draad en grease of BDZ op het uiteinde van draad.
Anders word het mij te zompig, holee mod zou ik alleen doen als je écht voor stil/diep gaat qua geluid maar ik vind de feedback zonder vele malen prettiger.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
superbok schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Dat is ook mogelijk ja, even kijken hoe ik dat mooi kan maken. Voor nu is dit het geworden:
Ziet er goed uit hoor, leuk om jullie verzamelingen te zien!

Wat ik zelf doe is in Notion een database bijhouden met de switches en hun coordinaten. Dan kan ik er ook een kleine description e.d. bij kwijt. Het is alleen nog niet zo makkelijk op de huidige manier als ik mijn indeling verander.om dan de coordinaten van alle switches ook weer aan te passen.

Mijn kleine verzamelinkje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NkClXdTZsb0UhYGXg8Li5gncj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ryV4inFhvaHfyW7Se6D1BH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
Ik heb in de Keychron sale dan toch maar een bordje erbij gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWpEl_i46td4V-iiga-t2ykrG3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm4fAVh3VcKKr69LkH3C2Yih.jpg?f=fotoalbum_large

- Keychron V7 Translucent Black
- Akko Wave ASA Keycaps
- Gateron Yellow - Lubed & Filmed

Verder eigenlijk niks aan gemod, behalve een beetje neopreen in de spatiebalk die een beetje galmde. Wat een verschil met de GK96S die ik hiervoor gebruikte, daar heb ik zo lang lopen klooien met foam en holee mods en alles voordat het een minder rammelde. De kwaliteit is echt zoveel beter geworden afgelopen jaren (ook met factory lube op switches bijv.)

Switches en keycaps had ik nog liggen, maar ben van plan om de Gaterons te vervangen met Kinetic Labs Gecko. Ik heb nog nooit zo'n lekkere silent switch gevoeld (inclusief Haimu Heartbeats). Aan de andere kant vind ik Durock Lavenders ook wel heel nice. Hele gekke gewaarwording gezien ik de afgelopen jaren als tactile gang op Boba U4s heb lopen rammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een epomaker 680, alleen dan zonder epomaker stikker erop en van een andere verkoper. Daar zaten echt wel slechte plate mounts in. En de glorious gsv2 is toch ook wel om te huilen. Nog nooit zo lang erover gedaan om stabs werkend te krijgen, 3 vd 4 bewogen na de eerste installatie niet soepel. Uiteindelijk 1 vervangen voor durock, want die bleef eigenwijs doen. En het ander setje gsv2 wat ik had verkocht voor weinig, echt, die nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:17:
Is slechte stabs echt nog zo’n ding dan? De enige die ik écht vervelend vond waren/zijn de bijgeleverde KBDfans stabs bij de KBD67L en Durock V1’s.
Verder oa. GK-series borden, GAS67, TES68 allemaal budget bordjes maar met weinig problemen prima klinkend te krijgen stabs. Idem met Stock Keychron, Durock V2, Owlstabs, ect. allemaal klinken en voelen ze lekker (imho). Zeker sommige heb je gewoon weinig werk aan zoals de Owlstabs en Steabies maar daar is de prijs ook naar.

Laatst een setje Durock V2’s goedkoop op de kop getikt en het is iets meer werk maar vind het opzich prima stabs :?

Ik ben overigens we helemaal gestopt met band-aid mods op de PCB, holee mod, ect.
Krytox 205 op de housing en nicht van de draad en grease of BDZ op het uiteinde van draad.
Anders word het mij te zompig, holee mod zou ik alleen doen als je écht voor stil/diep gaat qua geluid maar ik vind de feedback zonder vele malen prettiger.
Oh nee hoor, meeste stabs zijn prima te krijgen met wat werk, maar sommige hebben daar meer van nodig dan andere. In het geval van kopen van nieuwe zou ik Durock minder snel kiezen dan Tx. Die hebben toch wat minder werk nodig en zijn daarom wat “veiliger” om te kiezen. Heb 3x Tx (v2 en v3, AP) en allemaal prima. Terwijl ik bij 4x durock één keer een tikkende stab had, en dus wat meer werk moest doen. Hoeft natuurlijk niet representatief te zijn met zo’n kleine sample groep, maar toch… Maar als je durock dan weer goedkoop weet te vinden, is dat weer aantrekkelijker.
Excalibaard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Ziet er goed uit hoor, leuk om jullie verzamelingen te zien!

Wat ik zelf doe is in Notion een database bijhouden met de switches en hun coordinaten. Dan kan ik er ook een kleine description e.d. bij kwijt. Het is alleen nog niet zo makkelijk op de huidige manier als ik mijn indeling verander.om dan de coordinaten van alle switches ook weer aan te passen.

Mijn kleine verzamelinkje:

[Afbeelding]
Ook een mooie verzameling, leuk met de semi transparante keycaps! Heb ze zelf ook allemaal gedocumenteerd maar dan in een spreadsheet. Maar voor het gemak zou het mooi zijn als je het direct bij de switch ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
superbok schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Voor nu wel, misschien veranderen naar de zwarte ikki, maar heb niet echt andere borden waar het mooi op staat denk ik. Keuze is burgundy/ blauw/ blauw-zilver/ wit of zwart. Maar botanical is een mooie set en de desert variant ziet er ook mooi uit. Sinds R1 een community favoriet.

Voor stabs zou ik tegenwoordig de Durock laten liggen en gaan voor Tx of steabies. Beide duidelijk beter dan de Durock waarbij Tx mijn favoriet is.

@ParaNoja heb zoals @sapphire al zegt een SixtyFive. Heb volgens mij hier wel eens een kort reviewtje geschreven. Maar als je vragen hebt, mag dat natuurlijk ook. Ben erg benieuwd hoe de Envoy zich verhoudt.
Botanical is zeker een mooie set, heb zelf ook overwogen die te kopen maar ben voor de Olive r2 gegaan.
Vanwege het wit staat ie mooi op een wit bord denk ik. En op deze doe je dan beige keycaps bijvoorbeeld

[ Voor 5% gewijzigd door Brieto op 20-05-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb nu ook de build stream van de Zoom75 (met display) gekeken, duurde bijna net zo lang (4 uur...) als me Panda's in de olie zetten.... (Gaaaaap)
Misschien volgende keer ietsjes eerder op de avond :O eraan beginnen...

Maar plankje klopt nu echt stuk lekkerder! d:)b
Ook maar enkele novelty keycaps erop gegooid, kijkt weer eens anders.

PS. Wou dit ff kwijt; Nu eerst koffie, daarna bij lezen...

[ Voor 2% gewijzigd door ParaNoja op 20-05-2023 12:37 . Reden: Emojis! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Excalibaard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:58:
Ik heb in de Keychron sale dan toch maar een bordje erbij gehaald.

[Afbeelding]

- Keychron V7 Translucent Black
- Akko Wave ASA Keycaps
- Gateron Yellow - Lubed & Filmed

Verder eigenlijk niks aan gemod, behalve een beetje neopreen in de spatiebalk die een beetje galmde. Wat een verschil met de GK96S die ik hiervoor gebruikte, daar heb ik zo lang lopen klooien met foam en holee mods en alles voordat het een minder rammelde. De kwaliteit is echt zoveel beter geworden afgelopen jaren (ook met factory lube op switches bijv.)

Switches en keycaps had ik nog liggen, maar ben van plan om de Gaterons te vervangen met Kinetic Labs Gecko. Ik heb nog nooit zo'n lekkere silent switch gevoeld (inclusief Haimu Heartbeats). Aan de andere kant vind ik Durock Lavenders ook wel heel nice. Hele gekke gewaarwording gezien ik de afgelopen jaren als tactile gang op Boba U4s heb lopen rammen.
Geeft niets opeens zie je het licht en ontdek je dat Linear ‘the way to go is’. :+

Hier ook hoor, Browns, aantal Boba’s en toen….Gateron Yellows :|

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NK65 Oblivion met Foundation keycaps en enkele novelty keys..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKh65uKjKfHgQkSpRVbhafCOT_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0lk9GyzAUPdxVx7SuN1ikfH.jpg?f=fotoalbum_large

@sapphire Gateron Yellows waren me eerste switches, meteen weggedaan en browns erop gezet....
Nu Panda's.... :9

#TactileGang

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 20-05-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Zojuist een sharkoon sgk30 binnengekregen.
Een eerste ervaring met een mechanisch toetsenbord.
Helaas is die niet super.
Ik merk dat ik last heb van 'zware vingers', als ze op een toets rusten willen mijn vingers de toets al een klein stukje indrukken. Met gamen resulteert dat dan in onverwachte en onbedoelde bewegingen en acties.

Is dit afhankelijk van de soort toets (nu Huano red switch)? Of is dit wat alle mechanische toetsenborden hebben?
In het laatste geval zal ik terug moeten naar een membraan toetsenbord denk ik dan?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:57:
Ik merk dat ik last heb van 'zware vingers', als ze op een toets rusten willen mijn vingers de toets al een klein stukje indrukken. Met gamen resulteert dat dan in onverwachte en onbedoelde bewegingen en acties.

Is dit afhankelijk van de soort toets (nu Huano red switch)? Of is dit wat alle mechanische toetsenborden hebben?
In het laatste geval zal ik terug moeten naar een membraan toetsenbord denk ik dan?
Dat plankje heeft helaas zo'n beetje de goedkoopste switches die er zijn.
Ik heb even gekeken maar geloof niet dat het hotswap is, zodat je van switch kunt wisselen... :'(
Je ervaring ligt helaas zeker aan de kwaliteit van dit product.

Ik weet niet wat je er voor betaald hebt, maar zag prijzen tussen 50 en 100 euro.
Voor dat geld kun je denk ik beter retourneren en een hotswap keyboard halen.
(En van te voren even het vragenlijstje beantwoorden hier en posten!)

Er zijn zeker aardige mechanische keyboards voor rond die prijs.
Jammer dat je eerste ervaring een slechte is geworden.
Hopelijk kun je na lezen van de start post en posten vragenlijstje een betere aankoop doen!

[ Voor 10% gewijzigd door ParaNoja op 20-05-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:17:
Ik heb een epomaker 680, alleen dan zonder epomaker stikker erop en van een andere verkoper. Daar zaten echt wel slechte plate mounts in. En de glorious gsv2 is toch ook wel om te huilen. Nog nooit zo lang erover gedaan om stabs werkend te krijgen, 3 vd 4 bewogen na de eerste installatie niet soepel. Uiteindelijk 1 vervangen voor durock, want die bleef eigenwijs doen. En het ander setje gsv2 wat ik had verkocht voor weinig, echt, die nooit meer.
Ik heb op mijn epomaker (zegt de doos) skyloon(zegt de sticker) GK64X meteen Durocks gezet, man dat was een verschil! 8)7
Ik vond de NK stabs in de Milkshake en Oblivion in dat vergelijk echt stukken beter, maar ook op me oblivion inmiddels met grote tevredenheid Durocks. :*)
Sta open voor betere opties maar nog niet gevonden (plate mount).
Maar voor PCB mount zou ik TX AP of Steabies nemen.

Viel me ook op dat die Silk switches van NoveltyKeys net als de Glorious Panda's echt geen speling tussen de switch boven en onderkant hebben. In tegenstelling tot bijv. Gaterons red/yellow/brown.

@Excalibaard Mijn chinees klinkt best goed :*) , en behalve Durocks dacht ik niet veel aan gemod. (heb em al lang niet uitmekaar gehad, :P dus weet t niet meer zeker) Is nu me reserve plankje.

[ Voor 9% gewijzigd door ParaNoja op 20-05-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:57:

Dit is compleet afhankelijk van het soort switch. Totaal onafhankelijk van prijs, alleen van soort switch. Ik ervaar hetzelfde probleem met redelijk lichte linears, zoals de reds die je hebt. Daarom typ ik alleen op wat zwaardere tactiles. De zwaardere veer en "hobbel" van een tactile zorgen ervoor dat je ze niet per ongeluk indrukt.

Edit: @ParaNoja ik heb inderdaad ook de stabs vervangen met een setje durocks, wat een verschil is dat. Epomaker en skyloong is net zoiets als Zoom en meletrix, of akko en monsgeek. Zelfde bedrijf andere tak.

[ Voor 9% gewijzigd door MatthijsBoog op 20-05-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:48
Ook maar eens aan een custom keyboard begonnen. Heb al verschillende corsair gehad en kom nu van een logitech 915 tkl. Was er op zich noet ontevreden over, maar wilde iets anders.

Nu een Keychron K8 pro. Had er de standaard keycaps op zitten, maar vond ze net te hoog. Nu de Akko Carbon Retro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KwP1CRD5BmYiarcfZU2IXsGhT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwYCVhUm8LdxhyznzR7tuxBe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor werk gebruik ik altijd een ergonomisch toetsenbord, dus die is ook onderweg. Een Feker Alice98. Komt hopelijk komende week binnen, als gls meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

TeringJantje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:47:
Ook maar eens aan een custom keyboard begonnen. Heb al verschillende corsair gehad en kom nu van een logitech 915 tkl. Was er op zich noet ontevreden over, maar wilde iets anders.

Nu een Keychron K8 pro. Had er de standaard keycaps op zitten, maar vond ze net te hoog. Nu de Akko Carbon Retro.
[Afbeelding]

Voor werk gebruik ik altijd een ergonomisch toetsenbord, dus die is ook onderweg. Een Feker Alice98. Komt hopelijk komende week binnen, als gls meewerkt.
De feker alice ben ik heul benieuwd naar. Laat je weten hoe ie is?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Dit is compleet afhankelijk van het soort switch. Totaal onafhankelijk van prijs, alleen van soort switch. Ik ervaar hetzelfde probleem met redelijk lichte linears, zoals de reds die je hebt. Daarom typ ik alleen op wat zwaardere tactiles. De zwaardere veer en "hobbel" van een tactile zorgen ervoor dat je ze niet per ongeluk indrukt.

Edit: @ParaNoja ik heb inderdaad ook de stabs vervangen met een setje durocks, wat een verschil is dat. Epomaker en skyloong is net zoiets als Zoom en meletrix, of akko en monsgeek. Zelfde bedrijf andere tak.
@thijsco19 Wat @MatthijsBoog zegt was ik idd vergeten, tactile is waarschijnlijk een betere keuze voor je.
En redelijk zware wrs.

PS Wat ik erover heb kunnen vinden zijn die Huano letterlijk de goedkoopste en een van de minste kwaliteit switches.
Maar DYOR, en ik beaam dat goedkoop niet altijd slecht hoeft te zijn :P Ben tenslotte tevreden met me Epomaker...

@MatthijsBoog Ik dacht dat Skyloon de (OEM) fabriek was en Epomaker een van de merken... :?
Dat er een link is tussen Zoom en Meletrix wist ik niet! 8)
Wel interessant, omdat ik net naar hun plankjes aan t kijken ben...

[ Voor 10% gewijzigd door ParaNoja op 20-05-2023 19:17 . Reden: Nuance aangebracht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeringJantje
pjottum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:57:
[...]

De feker alice ben ik heul benieuwd naar. Laat je weten hoe ie is?
Gaan we doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
ParaNoja schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:27:
[...]

...

@Excalibaard Mijn chinees klinkt best goed :*) , en behalve Durocks dacht ik niet veel aan gemod. (heb em al lang niet uitmekaar gehad, :P dus weet t niet meer zeker) Is nu me reserve plankje.
Hahah ik heb lang zat plezier van gehad, hier nu ook reserve :) Ik moest zelf ook de stabs vervangen, ze waren zo krom als een banaan en plate mounted. Wat ik ook deed leek geen effect te hebben en de vervangers waren al meteen stukken beter. Uiteindelijk toch ook die vervangers (gateron plate mounted) moeten aanpassen lube + holee mod + bandaid mod om te proberen het geluid te verminderen.

Skyloong/Epomaker komen uit dezelfde fabriek en verkopen dezelfde producten. Epomaker Iceberg switches zijn bijv equivalent aan Skyloong Glaciers. Alleen verschillende marktnamen dus, voor zover ik weet verkoopt Skyloong niet (direct) in de EU en Epomaker als bedrijf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Excalibaard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Hahah ik heb lang zat plezier van gehad, hier nu ook reserve :) Ik moest zelf ook de stabs vervangen, ze waren zo krom als een banaan en plate mounted. Wat ik ook deed leek geen effect te hebben en de vervangers waren al meteen stukken beter. Uiteindelijk toch ook die vervangers (gateron plate mounted) moeten aanpassen lube + holee mod + bandaid mod om te proberen het geluid te verminderen.

Skyloong/Epomaker komen uit dezelfde fabriek en verkopen dezelfde producten. Epomaker Iceberg switches zijn bijv equivalent aan Skyloong Glaciers. Alleen verschillende marktnamen dus, voor zover ik weet verkoopt Skyloong niet (direct) in de EU en Epomaker als bedrijf wel.
:P Daarom meteen Durocks als t plate mounted is... Beetje lube en klaar.

Heb build streams gekeken van zowel de Zoom75 als de Mode Envoy.
Vindt de Zoom erug mooi... SE editie dan.
En de Envoy lijkt me de perfecte 65%...
|:( Wordt misschien toch maar bij @sapphire mee eten voor paar maanden... :+

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 21-05-2023 02:14 . Reden: Keuzes.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeringJantje
Drop heeft vandaag een Buy-One-Get-One free actie op de DCX keycaps. https://drop.com/all-communities/drops/dcx-bogo

Bij aankoop van een BOW of een WOB krijg je de andere DCX set gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze nog steeds geen IOSS hebben is dat vermoedelijk 152 euro voor 2 sets, anders net iets minder. Op zich een leuke prijs, maar alleen interessant als je toevallig 2 leuke sets tegenkomt. Ik heb zelf dcx cyber en ben daar best wel positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
MatthijsBoog schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:12:
Als ze nog steeds geen IOSS hebben is dat vermoedelijk 152 euro voor 2 sets, anders net iets minder. Op zich een leuke prijs, maar alleen interessant als je toevallig 2 leuke sets tegenkomt. Ik heb zelf dcx cyber en ben daar best wel positief over.
De import kosten vallen wel mee, ik heb een tijdje geleden een DCX keycap set gewonnen met een giveaway op reddit. [DCX deep space base kit] en volgens de customs declaration, was het max 15 euro wat ik moest betalen [de douane schatte de waarde op 35 euro]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij giveaways declareren ze lagere prijzen volgens mij. Dus dan valt het inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ok ok ok, dus ik heb een Keychron v10 gekocht, ter test, review etc. Eens kijken hoe dat bevalt. Veel te duur voor een impuls, maar slecht verkrijgbaar dus ik hoop dat als het me onverhoopt niet bevalt, iemand hier hem wil overnemen. :)

(hierna nieuwe keycaps, nieuwe stabilizers, o-rings, switches, etc etc - afijn)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darknessblade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:31:
[...]

De import kosten vallen wel mee, ik heb een tijdje geleden een DCX keycap set gewonnen met een giveaway op reddit. [DCX deep space base kit] en volgens de customs declaration, was het max 15 euro wat ik moest betalen [de douane schatte de waarde op 35 euro]
Je betaald bij Drop orders naderhand gewoon 21% over je order + PostNL kosten.
Mijn DCX set laatst van €75 kwam nog €15+€6 bij :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 08:49
sapphire schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:10:
@superbok :9~

Aan het koekje te zien bij Oblotsky vandaan ;)
is dit een europese vendor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk filmpje van LTT vandaag over custom keyboards. Vrij compleet voor beginners die nieuw zijn in de wereld en een goede basis legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vond hem net niet helemaal compleet, maar toch wel echt een extreme verbetering tov hun eerdere video's en het is naar mijn mening de meest correcte, toegankelijke custom keeb video tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:43:
Ik vond hem net niet helemaal compleet, maar toch wel echt een extreme verbetering tov hun eerdere video's en het is naar mijn mening de meest correcte, toegankelijke custom keeb video tot nu toe.
Was er iets specifiek dat je miste? Zijn zeker een aantal dingen die ontbraken, maar er wordt een goede basis gecreëerd. Ook mooi dat ze even het millmaxen benoemen, maar aangeven dat dat een beetje te veel is voor deze video. Enige wat echt ontbrak: test je PCB voordat je gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05:59
superbok schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Was er iets specifiek dat je miste? Zijn zeker een aantal dingen die ontbraken, maar er wordt een goede basis gecreëerd. Ook mooi dat ze even het millmaxen benoemen, maar aangeven dat dat een beetje te veel is voor deze video. Enige wat echt ontbrak: test je PCB voordat je gaat bouwen.
Hij heeft toch echt gezegd dat je best je pcb test met een geleidende pincet voor je begint te bouwen ( terwijl hij het zelf voor deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marwatt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Hij heeft toch echt gezegd dat je best je pcb test met een geleidende pincet voor je begint te bouwen ( terwijl hij het zelf voor deed).
Ah oké haha, blijkbaar minder goed opgelet dan ik dacht :) Mooi zo, dan heb ik niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:23:
[...]

Nou ja, niets groots, maar net wat kleine dingetjes. Test liever altijd de hotswap sockets vanaf de achterkant waar ze gesoldeerd zitten, zodat je de contactjes niet per ongeluk naar buiten kunt buigen. Controleer of de pinnetjes recht zijn voor je de switches erin doet, zeker als ze in een zakje hebt ontvangen. En er was iets met heb luben wat niet helemaal correct was, er waren verdeeld over de video gewoon net wat details die niet helemaal top waren.

Maar dat had ik al verwacht, want hoeveel de schrijver van die video ook met toetsenborden bezig is. Man wist laatst in z'n stream niet eens dat de spatie die in het bord zat 7u was. Hij zei 10 of 11 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:08
superbok schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:37:
Leuk filmpje van LTT vandaag over custom keyboards. Vrij compleet voor beginners die nieuw zijn in de wereld en een goede basis legt.
[Video: Build your own Mechanical Keyboard… the RIGHT Way]
Na het zien van dat filmpje wordt ik er eigenlijk best enthousiast van om zelf iets te bouwen.
Zelf luben zie ik niet perse zitten, maar zelf een bord in elkaar schroeven vind ik niet zo'n ramp, en lijkt me eigenlijk best leuk.

Mijn eisen (zie mijn host hier: FireDrunk in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2") zijn niet echt gewijzigd. Dus mijn vraag zou nu zijn:

Weet er iemand een goede 'base' met de volgende eigenschappen:
- TKL Layout, en dan met de nadruk op dat het DEL/END/PGUP/PGDWN/INS/HOME eiland *boven* de pijltjes toetsen zit. Anders gaat mijn spiergeheugen naar de knoppen.
- Wireless (Bluetooth + 2.4Ghz)
- Aluminium (of iig relatief licht, want hij moet mee op stap)
- Hotswap (als ik custom ga, ga ik vast verkeerde keuzes maken, dus wil ik graag shit kunnen wisselen)

Ik kwam deze post tegen van 3 jaar oud: https://www.reddit.com/r/...wap_mechanical_keyboards/
Maar die is dus best outdated, en ik zie geen TKL borden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je relatief licht wil moet je niet voor aluminium gaan, neem dan gewoon plastic. Want hoe licht aluminium ook is tov andere metalen, het weegt toch nog steeds best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
MatthijsBoog schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:48:
Als je relatief licht wil moet je niet voor aluminium gaan, neem dan gewoon plastic. Want hoe licht aluminium ook is tov andere metalen, het weegt toch nog steeds best veel.
Ik heb nu voor een deel aluminium met mijn MK730, en die weegt 720g (net even gewogen). Dat is prima.
Dus laten we zeggen dat als het onder de kilo blijft het prima is denk ik. Of dat betekend dat ik inderdaad naar Plastic moet, geen idee...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De k8 pro met plastic frame is 990 gram. Met alu frame, wordt het al 1150 gram.
Maar ik heb gisteren een k6 pro gezien (65%) en vind dat aluminium frame maar niks. Het ziet eruit alsof er wat aluminium profielen tegen een plastic case aangeschroefd zijn. Zeker aan de zijkant waar er aan beide kanten 2 boutjes in zitten. Dan liever volledig plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
MatthijsBoog schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:57:
De k8 pro met plastic frame is 990 gram. Met alu frame, wordt het al 1150 gram.
Maar ik heb gisteren een k6 pro gezien (65%) en vind dat aluminium frame maar niks. Het ziet eruit alsof er wat aluminium profielen tegen een plastic case aangeschroefd zijn. Zeker aan de zijkant waar er aan beide kanten 2 boutjes in zitten. Dan liever volledig plastic.
Ik heb de k6 en inderdaad het is een plastic bord met wat aluminium caps eromheen met schroefjes.
Bij mij waren er 2 schroefjes al kapot bij het indraaien waardoor die dingen er gewoon afschuiven. Rotzooi.
Q serie is dan een stuk beter maar veel zwaarder dan 1kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentin Gotsch
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Welke mechanische toetsenbord moet ik kopen op een budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om hoeveel euro gaat het ongeveer? Want betaalbaar is voor iedereen een ander begrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Valentin Gotsch schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:35:
Welke mechanische toetsenbord moet ik kopen op een budget?
Als het geen programmeerbare keyboard hoeft te zijn met QMK/VIA/Vial mogelijkheden dan raad ik je de
GMK67 aan. Die zag ik al voor minder dan 50 euro inclusief verzenden.
Dit keyboard heeft wel basic software waar je één laag kunt hernoemen.
Dit is dan wel een 65% keyboard en ik weet niet of je dat op het oog hebt.
Het is een barebone dus switches en keycaps komen er nog bij.
De reviews over dit board zijn uitstekend.

Maar bij deze vraag zal je inderdaad je budget kenbaar moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mykeyboard.eu is momenteel in hun Discord aan het stemmen op 15 gmk sets, de 5 meest gestemde komen als een mystery gmk base kit tijdelijk in de store voor €80. Wat ik me dan afvraag, hoeveel marge pakken ze dan normaal en hoeveel extras hebben ze teveel besteld dat dit allemaal schijnbaar niet heel goed verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brieto
Ze zullen inderdaad wel van die voorraad af willen maar ook niet weg willen doen met verlies. Misschien dat die 80 euro dan rond hun inkoopprijs is?
Vind het wel leuk zulke acties, ik ga wel proberen een surprise setje aan te schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zag het, vraag me hetzelfde af. Hetzelfde met switches. En daar heb je nog verschillende merken en dus prijzen, maar met GMK is het allemaal ongeveer dezelfde prijs (afhankelijk van het kit formaat en MOQ). Niet dat ik het per se verkeerd vindt, ze moeten natuurlijk ook gewoon wat verdienen. Maar wel interessant om te zien, want je zou verwachten dat ze er nu alsnog een winstmarge op pakken. Hoop in ieder geval op interessante sets (GMK Norse please), maar doordat er gestemd wordt moet dat wel goed komen. In ieder geval geen GMK Greg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:01
Misschien dat ik daar dan ook even op wacht... Wilde GMK Norse bestellen. Die heeft nu 15 eu korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het nu zou eindigen wordt het Red Alert, Norse, Sixes, Fox en Devoted. Daarvan zou ik eigenlijk alleen de laatste 2 wel willen hebben. Gelukkig genoeg reden voor mij om hem niet te halen dus. Scheelt weer, kan ik dat geld mooi in een zaklamp steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Maar je besteld dus de set en je krijgt dan een random set van die 5 opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correct, net als de mystery switches van een week geleden ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik dacht haal me gouwe ouwe posts weer terug, en beginnen de week weer es met een lach: Monday Memeday! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQaRFJsROZDInAQy-qpOJH_KpuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY1FP9Z8SLcacxI9luvXw80g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Ah... dat is minder. Ik zou alleen Norse willen van die vijf. Denk dat het dan los bestellen wordt. Zag dat er ook een IC loopt voor PBTfans Valhalla. Weet niet of ik die of Norse toffer vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 19:13
ParaNoja schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:01:
Ik dacht haal me gouwe ouwe posts weer terug, en beginnen de week weer es met een lach: Monday Memeday! :+
[Afbeelding]
Kan nog steeds hoor :+
https://myretrocomputer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FireDrunk Had je al naar de Zoom TKL gekeken?

Misschien een optie om in de gaten te houden? Is wel alu, dus zwaardere case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 16:32
Ik ben er gisteravond achter gekomen dat ik een beetje naïeve beginneling was |:( . Zat de build guide van de QK80 alvast eens door te lezen om mij voor te bereiden voor als hij ergens in juli komt, daarna ook de hierboven de besproken LTT video gezien. Door beide kwam ik er dus achter dat ik te naïef was en dacht dat je kant en klare stabiliser zou krijgen, maar je moet ze dus zelf nog in elkaar zetten en luben.

Zit nu beetje in dubio wat ik zal/moet doen, want heb op zich weinig zin om ongeveer €33 aan lube en nog wat aan kwastjes enzo te besteden voor 5 stabilisers. Aangezien ik voorlopig niet van plan ben om nog een keyboard te kopen en ik van plan ben om Boba U4T switches te gaan gebuiken waarbij wordt gezegd dat die al prima factory lube hebben en 205g0 wordt sowieso afgeraden voor tactile switches zou ik dus de lube niet ook daarvoor kunnen gebruiken.

Is het ergens mogelijk om pre-lubed stabilisers te kopen of moet ik maar even de bittere pil slikken en gewoon de lubes bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alleen devoted zou ik echt niet willen, de rest is wel leuk. Maar Norse en Fox hebben wel de voorkeur, misschien ruilen met andere.

@Pompi je kan ook alleen siliconenvet kopen voor de wires. Dat maakt het grootste verschil met stabs, de 205g0 aan de binnenkant is vergeleken met dat minder belangrijk. En volgens mij is dat niet zo heel duur in de bouwmarkt. Alhoewel een klein beetje 205g0 ook rond de 10 euro zal liggen. 35 euro klinkt wel als hele dure lube. Zelfs xht bdz is niet zo duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pompi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:18:
Ik ben er gisteravond achter gekomen dat ik een beetje naïeve beginneling was |:( . Zat de build guide van de QK80 alvast eens door te lezen om mij voor te bereiden voor als hij ergens in juli komt, daarna ook de hierboven de besproken LTT video gezien. Door beide kwam ik er dus achter dat ik te naïef was en dacht dat je kant en klare stabiliser zou krijgen, maar je moet ze dus zelf nog in elkaar zetten en luben.

Zit nu beetje in dubio wat ik zal/moet doen, want heb op zich weinig zin om ongeveer €33 aan lube en nog wat aan kwastjes enzo te besteden voor 5 stabilisers. Aangezien ik voorlopig niet van plan ben om nog een keyboard te kopen en ik van plan ben om Boba U4T switches te gaan gebuiken waarbij wordt gezegd dat die al prima factory lube hebben en 205g0 wordt sowieso afgeraden voor tactile switches zou ik dus de lube niet ook daarvoor kunnen gebruiken.

Is het ergens mogelijk om pre-lubed stabilisers te kopen of moet ik maar even de bittere pil slikken en gewoon de lubes bestellen?
Luben van stabs is wel in mijn optiek een must...

Je zou een mede tweaker kunnen charteren het even voor je te doen.. Woont er vast wel een in de buurt. :P
En persoonlijk zou ik je gezien je reacties zelfs aanraden de doos dan gewoon mee te nemen, en het plankje met degene in elkaar te zetten.
Staps luben en in mekaar zetten is maar enkele minuten werk. 8)

Een naar mijn mening veel betere uitleg over luben etc. is van Taeha Types

Of, als je keyboard op tijd binnen is : Keeb it social (y)

[ Voor 0% gewijzigd door ParaNoja op 22-05-2023 14:27 . Reden: spello ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
superbok schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:25:
@Pompi je kan ook alleen siliconenvet kopen voor de wires. Dat maakt het grootste verschil met stabs, de 205g0 aan de binnenkant is vergeleken met dat minder belangrijk. En volgens mij is dat niet zo heel duur in de bouwmarkt. Alhoewel een klein beetje 205g0 ook rond de 10 euro zal liggen. 35 euro klinkt wel als hele dure lube. Zelfs xht bdz is niet zo duur.
Ik had even de prijzen van Keygem zonder verzendkosten en met geschatte btw genomen. Die 35 euro was dus voor 2 lubes samen.
205g0 5 ml - 13,99 euro
XHT-BDZ 3 ml - 18 euro

Deed mij ook beetje stijl achterover slaan 8)7. Siliconenvet is dan wel goede aanrader, ga ik even naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pompi op 22-05-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor mijn eerste toetsenbord heb ik wat Griffon Siliconenvet gebruikt. Had een beetje rondgevraagd en een vriend had het wel liggen, werkte op zich prima. Maar betreft prelubed stabs. Zover ik weet zijn die er niet, maar als je een setje stabs bestelt en rechtstreeks naar een vriendelijke Tweaker stuurt wil die ze vast wel even luben, terug in het doosje/zakje doen en doorsturen. Want zoals @ParaNoja al zegt, het is maar een paar minuten werk.

Edit: Alternatief kun je ook de meegeleverde Owlstabs even doorsturen of even langsgaan natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door MatthijsBoog op 22-05-2023 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MatthijsBoog Jij zit vol goede ideeën! Dat kan idd ook nog. Niet eens aan gedacht! d:)b

@Pompi En natuurlijk welkom down the rabbit hole! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hebben ook een kleiner potje 205g0 voor 9 euro bij keygem, maar opgeteld inderdaad niet geheel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ParaNoja Vroegâh hadden de meeste mensen gewoon hun woonplaatst in hun profiel dus was het altijd makkelijk even checken....tegenwoordig dumpt men alles op social media maar je adres is je profiel zetten is een no-go :+

Aparte actie weer van Mykeyboard.eu maar we gaan het zien. Ik vind Colorchorome, Deepwel, en Agent 01 wel echt mooi. Iceberg, Yeeti, Kouhai, Hanami en Devoted Watermelon ook wel en maar een paar echt lelijk (Sixes en RA).
Ik heb gestemd, we gaan het wel zien. Zit al goed in de keycaps en heb ook eigenlijk weinig zit atm in nieuwe spullen :|

@Pompi Je kan een alert aanzetten voor deze: https://mykeyboard.eu/cat...witch-lubricant-1-ml_942/
Of op bol.com een klein spuitje superlube.

En in de housing Grifoen Silicone vet gebruiken, is best OK spul hoor :)

BDZ zou ik alleen doen als je weet dat je het vaker gaat gebruiken, ik heb het wel gekocht want vaker gebruik en Krytox zou ik het liefst pond ofzo kopen maarja voor één keer zou ik het niet doen voor die prijzen inderdaad.

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 22-05-2023 14:43 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
MatthijsBoog schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:38:
Ze hebben ook een kleiner potje 205g0 voor 9 euro bij keygem, maar opgeteld inderdaad niet geheel weinig.
Naja ik snap dat het niet alle daagse lube is en dan is het niet heel gek dat het wat duurder is. Ook als je linears gebruikt valt de prijs enigzins mee omdat je het daar dan ook voor kan gebruiken. Maar in mijn specifieke geval zou het dus echt voorlopig om 5 stabilisers gaan en dan voelt het extra prijzig

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Pompi Wie zegt dat je de komende jaren enkel en alleen op dit plankje gaat rammen? O-)
Het is geen eenmalige enkele aanschaf, het is een rabbithole... :+

@sapphire You got me! (net me profiel gechecked) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
ParaNoja schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:47:
@Pompi Wie zegt dat je de komende jaren enkel en alleen op dit plankje gaat rammen? O-)
Het is geen eenmalige enkele aanschaf, het is een rabbithole... :+
Dat is zeker waar en wat familieleden zijn ook al beetje geintresseerd geraakt sinds ik mijn zoektocht hierin begonnen ben, maar die kosten van alles.... hahah.
sapphire schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:39:
@Pompi Je kan een alert aanzetten voor deze: https://mykeyboard.eu/cat...witch-lubricant-1-ml_942/
Of op bol.com een klein spuitje superlube.

En in de housing Grifoen Silicone vet gebruiken, is best OK spul hoor :)

BDZ zou ik alleen doen als je weet dat je het vaker gaat gebruiken, ik heb het wel gekocht want vaker gebruik en Krytox zou ik het liefst pond ofzo kopen maarja voor één keer zou ik het niet doen voor die prijzen inderdaad.
Kijk dat is inderdaad een beter verteerbare prijs en ga ook even op bol.com kijken dan.

[ Voor 44% gewijzigd door Pompi op 22-05-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pompi en dan heb je nog niet eens een GB (Group Buy) meegedaan... en dan vervolgens iets van zes maanden gewacht... :+

[ Voor 13% gewijzigd door ParaNoja op 22-05-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
ParaNoja schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:53:
@Pompi en dan heb je nog niet eens een GB (Group Buy) meegedaan... en dan vervolgens iets van zes maanden gewacht... :+
Nou vind die 6-12 weken wachttijd van deze QK80 al voldoende hoor :P. Dan zie ik ook soms die horrorverhalen op reddit langskomen van mensen die 2 jaar op keycaps wachten, brrrr nee dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pompi Tja... Keuzes... :P
Ik ben aan het twijfelen of ik komende maanden bij @sapphire ga mee eten.... :+
(of toch eerst sparen voor een nieuw plankje...)

[ Voor 17% gewijzigd door ParaNoja op 22-05-2023 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brieto
Pompi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Nou vind die 6-12 weken wachttijd van deze QK80 al voldoende hoor :P. Dan zie ik ook soms die horrorverhalen op reddit langskomen van mensen die 2 jaar op keycaps wachten, brrrr nee dank je
Hoe dan ook, die stabs moet je luben. Echt zonde om een mooi bordje te kopen en dat over te slaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@superbok Ik dacht dus me NK65 door te schuiven naar 2e pc, en te vervangen door de Envoy.
Wil graag 'blank space' naast me pijltjes, hotswap en slanke alu case. Maar sta open voor andere opties.

De Zoom75 is ook optie, indien te krijgen, is erg mooi plankje. Vooral de special edition in zwart...
Wil zoiezo ook nog een 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerrion
Hm als ik de mykeyboard discord mag geloven is er een 50,5% kans dat je Norse krijgt. Denk dat ik de set dan toch maar gewoon los bestel voor de huidige prijs van 135 eu, aangezien ik de andere vier sets niet zo bijzonder vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
Zo te zien zijn de winnaars: Red Alert, Norse, Sixes, Kouhai en Fox

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brieto schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:56:
Zo te zien zijn de winnaars: Red Alert, Norse, Sixes, Kouhai en Fox
Ja ik zit net te kijken, blijkbaar heb ik een bijzondere smaak maar Sixes en RA zijn by far de meest lelijke vind ik :?
Als dat de selectie word :X

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 114 ... 157 Laatste