Ja dat is duidelijk dat je gestopt bentYaaD schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:48:
[...]
Gewoon stoppen met kopen is de enige manier om duidelijk te maken dat zoiets niet kanNet als met waardeloze games en pre-orders. Ik ben er in ieder geval mee gestopt.
Ik denk alleen dat het een lastig iets is om te stoppen. Begrijp me niet verkeerd ik ben het roerend met je eens en al helemaal met de achterlijk lange tijden die we afgelopen jaren gezien hebben maaaaaar.....
Het model is ergens wel te begrijpen, vaak zijn het relatief kleine vendors/bedrijfjes die er achter zitten en dus geen berg kapitaal hebben. Dan is deze manier van werken, namelijk kapitaal inzamelen en dan de productie kunnen betalen, wel een haalbare manier om wat voor elkaar te krijgen. Ik bedoel waar kun je even één of twee ton lenen voor wat plastic toetsenbord kapjes, denk dat je vierkant word uitgelachen.
Voor het bedrijf is het een vrij safe en haalbare manier van financieren omdat je vooraf een bepaald minimum al binnen hebt.
Daarnaast door in die irritante 'rounds' te werken kun je tussendoor makkelijker aanpassingen maken in het ontwerp zonder risico te lopen met oude voorraad te zitten. Alweer een stukje veiligheid voor de vendor dus.
Ik heb dan ook minder moeite met de kortlopende GB's zoals Qwertykeys doet of Mode met de Envoy,
Bovendien hebben ze al beelden laten zien van prototype's en eea. naar reviewers gestuurd dus geeft een beter beeld dan alleen renders.
Als dat betekend dat dit soort niche producten kunnen blijven bestaan tja....
Je ziet nu bv bij de Zoom75 waar er dingen vrij komen bij een X aantal units geeft dat enig inzicht in de aantallen waar we het over hebben (ik had geen idee namelijk). Van de week was de 10K pre-orders gehaald, nu loopt dat nog een beetje door + extra's besteld door de vendors zou het mij verbazen als het over de 15K units uit gaat komen. Is een berg maar natuurlijk peanuts als je ziet wat een Logitech en Razer jaarlijks verkopen dus onze hobby is een enorme niche en blijkbaar is dit de vorm die er gangbaar is om deze niche mogelijk te maken.
En ja er zitten natuurlijk enorme nadelen aan zoals oplopende wachttijden waar je geen invloed op hebt, afwijkende producten/kleuren wat gewoon kl*te is.
En dan heb je nog bedrijven die eigenlijk gewoon ondertussen een grote speler zijn maar als het ze uitkomt doen alsof ze een klein bedrijf of startup zijn *kuch* Keychron**kuch* en producten dan via kickstarter laten lopen ipv gewoon zelf te financieren.
En dat ook gebruiken om crappy klantenservice te verlenen want we zijn een zielig klein startupje