Acties:
  • 0 Henk 'm!
YaaD schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:48:
[...]

Gewoon stoppen met kopen is de enige manier om duidelijk te maken dat zoiets niet kan :+ Net als met waardeloze games en pre-orders. Ik ben er in ieder geval mee gestopt.
Ja dat is duidelijk dat je gestopt bent :( ;)

Ik denk alleen dat het een lastig iets is om te stoppen. Begrijp me niet verkeerd ik ben het roerend met je eens en al helemaal met de achterlijk lange tijden die we afgelopen jaren gezien hebben maaaaaar.....

Het model is ergens wel te begrijpen, vaak zijn het relatief kleine vendors/bedrijfjes die er achter zitten en dus geen berg kapitaal hebben. Dan is deze manier van werken, namelijk kapitaal inzamelen en dan de productie kunnen betalen, wel een haalbare manier om wat voor elkaar te krijgen. Ik bedoel waar kun je even één of twee ton lenen voor wat plastic toetsenbord kapjes, denk dat je vierkant word uitgelachen.
Voor het bedrijf is het een vrij safe en haalbare manier van financieren omdat je vooraf een bepaald minimum al binnen hebt.
Daarnaast door in die irritante 'rounds' te werken kun je tussendoor makkelijker aanpassingen maken in het ontwerp zonder risico te lopen met oude voorraad te zitten. Alweer een stukje veiligheid voor de vendor dus.

Ik heb dan ook minder moeite met de kortlopende GB's zoals Qwertykeys doet of Mode met de Envoy,
Bovendien hebben ze al beelden laten zien van prototype's en eea. naar reviewers gestuurd dus geeft een beter beeld dan alleen renders.

Als dat betekend dat dit soort niche producten kunnen blijven bestaan tja....
Je ziet nu bv bij de Zoom75 waar er dingen vrij komen bij een X aantal units geeft dat enig inzicht in de aantallen waar we het over hebben (ik had geen idee namelijk). Van de week was de 10K pre-orders gehaald, nu loopt dat nog een beetje door + extra's besteld door de vendors zou het mij verbazen als het over de 15K units uit gaat komen. Is een berg maar natuurlijk peanuts als je ziet wat een Logitech en Razer jaarlijks verkopen dus onze hobby is een enorme niche en blijkbaar is dit de vorm die er gangbaar is om deze niche mogelijk te maken.

En ja er zitten natuurlijk enorme nadelen aan zoals oplopende wachttijden waar je geen invloed op hebt, afwijkende producten/kleuren wat gewoon kl*te is.
En dan heb je nog bedrijven die eigenlijk gewoon ondertussen een grote speler zijn maar als het ze uitkomt doen alsof ze een klein bedrijf of startup zijn *kuch* Keychron**kuch* en producten dan via kickstarter laten lopen ipv gewoon zelf te financieren.
En dat ook gebruiken om crappy klantenservice te verlenen want we zijn een zielig klein startupje :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25
YaaD schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:10:
[...]

Één nadeel van group buys vind ik dan dat je ook geen enkele aanspraak kunt doen als het eindproduct niet lijkt op wat je hebt besteld. Zeker in de keyboard community is het belangrijk dat het zo goed mogelijk matcht en als je dit dan opgestuurd krijgt terwijl de renders veel donkerder waren.

Ik zou hier echt ongelukkig van worden.

Vraag me ook echt oprecht af hoe die color sampling heeft kunnen plaatsvinden en dat de organisatoren dit goed hebben gekeurd. Het is niet alsof GMK dit voor het eerst doet. :-(

Maar wel de hoofdprijs vragen voor een keycap set
Er zijn er dan ook veel mensen niet tevreden,leuk is het niet maar geld terug geven is bij een GB nooit een optie.
Is een heel gedoe geweest met de color samples,het was nooit goed voor de originele ontwerpen en toen begon GMK het een beetje genoeg te vinden en ging er opnieuw moeten betaald worden voor verdere color sampling.
Na veel protest is de ontwerper dan maar verdwenen met de noorderzon en heeft de vendor van Oblotzky het over genomen.
Wel de 1ste keer dat ik zoiets tegen kom met een GB op de vele die ik al heb gedaan, kat superuser wacht ik bv ook nog op.
Dat verloopt ook niet al te best maar is momenteel in productie.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
sapphire schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:17:
[...]

Ja dat is duidelijk dat je gestopt bent :( ;)

Ik denk alleen dat het een lastig iets is om te stoppen. Begrijp me niet verkeerd ik ben het roerend met je eens en al helemaal met de achterlijk lange tijden die we afgelopen jaren gezien hebben maaaaaar.....

Het model is ergens wel te begrijpen, vaak zijn het relatief kleine vendors/bedrijfjes die er achter zitten en dus geen berg kapitaal hebben. Dan is deze manier van werken, namelijk kapitaal inzamelen en dan de productie kunnen betalen, wel een haalbare manier om wat voor elkaar te krijgen. Ik bedoel waar kun je even één of twee ton lenen voor wat plastic toetsenbord kapjes, denk dat je vierkant word uitgelachen.
Voor het bedrijf is het een vrij safe en haalbare manier van financieren omdat je vooraf een bepaald minimum al binnen hebt.
Daarnaast door in die irritante 'rounds' te werken kun je tussendoor makkelijker aanpassingen maken in het ontwerp zonder risico te lopen met oude voorraad te zitten. Alweer een stukje veiligheid voor de vendor dus.

Ik heb dan ook minder moeite met de kortlopende GB's zoals Qwertykeys doet of Mode met de Envoy,
Bovendien hebben ze al beelden laten zien van prototype's en eea. naar reviewers gestuurd dus geeft een beter beeld dan alleen renders.

Als dat betekend dat dit soort niche producten kunnen blijven bestaan tja....
Je ziet nu bv bij de Zoom75 waar er dingen vrij komen bij een X aantal units geeft dat enig inzicht in de aantallen waar we het over hebben (ik had geen idee namelijk). Van de week was de 10K pre-orders gehaald, nu loopt dat nog een beetje door + extra's besteld door de vendors zou het mij verbazen als het over de 15K units uit gaat komen. Is een berg maar natuurlijk peanuts als je ziet wat een Logitech en Razer jaarlijks verkopen dus onze hobby is een enorme niche en blijkbaar is dit de vorm die er gangbaar is om deze niche mogelijk te maken.

En ja er zitten natuurlijk enorme nadelen aan zoals oplopende wachttijden waar je geen invloed op hebt, afwijkende producten/kleuren wat gewoon kl*te is.
En dan heb je nog bedrijven die eigenlijk gewoon ondertussen een grote speler zijn maar als het ze uitkomt doen alsof ze een klein bedrijf of startup zijn *kuch* Keychron**kuch* en producten dan via kickstarter laten lopen ipv gewoon zelf te financieren.
En dat ook gebruiken om crappy klantenservice te verlenen want we zijn een zielig klein startupje :(
Correct me if i'm wrong maar heb niet het idee dat vendors echt risico lopen. Zij zijn slechts tussenpartijen die de distributie doen. Ik heb het idee dat er nu helemaal niemand risico loopt behalve de koper (wij dus) en dat is naar mijn idee geen goed zakenmodel en kan ook niet altijd maar op die manier doorgaan (tenzij de kopers het blijven accepteren ja)

Ja, ze moeten de afhandeling doen maar ik geloof dat er echt wel marge zit tussen wat de vendors betalen voor een set en wat wij betalen. Daar worden ze dus ruimschoots voor beloond en mogen wat mij betreft ook echt wel iets van het risico dragen.

Ik vind 15k units echt geen niche meer hoor. Ja je hebt gelijk dat Logitech meer verkoopt, maar je kunt je niet eeuwig achter niche blijven verschuilen.

Daarnaast vind ik dat je als vendor ook een plicht hebt om er voor te zorgen dat je het product levert waar mensen voor hebben betaald. De colorway van GMK Nord lijkt er in de verste verte niet op. Zoiets kun je toch niet met droge ogen verkopen?

Je besteld een rode auto en vervolgens krijg je een roze variant? "Ja maar als GMK hebben we wel ons best gedaan"

Daarnaast ben ik het ook niet met je eens dat je er geen invloed op hebt. Je kunt je bezwaren laten horen door te stoppen met kopen als ze dit soort dingen blijven flikken. Zo simpel is het nou eenmaal...

/s einde rant
Gunth schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:37:
[...]

Er zijn er dan ook veel mensen niet tevreden,leuk is het niet maar geld terug geven is bij een GB nooit een optie.
Is een heel gedoe geweest met de color samples,het was nooit goed voor de originele ontwerpen en toen begon GMK het een beetje genoeg te vinden en ging er opnieuw moeten betaald worden voor verdere color sampling.
Na veel protest is de ontwerper dan maar verdwenen met de noorderzon en heeft de vendor van Oblotzky het over genomen.
Wel de 1ste keer dat ik zoiets tegen kom met een GB op de vele die ik al heb gedaan, kat superuser wacht ik bv ook nog op.
Dat verloopt ook niet al te best maar is momenteel in productie.
Hmm ja dat is dan wel onfortuinlijk helaas en een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik kan me ook voorstellen als ontwerper dat je weinig in de pap te brokkelen bij een fabrikant. Het enige wat je dan kunt doen is op zoek gaan naar een andere fabrikant (wat ik ontwerpers ook heb zien doen)

KAT space dust is ook een van de redenen waarom ik ben gestopt. Eind november een mail sturen dat het nog wel eens 7 maanden extra kon gaan duren voor je je keycaps krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door YaaD op 20-04-2023 15:01 ]

bl44t

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Renders kunnen sowieso erg gemanipuleerd worden. Voor een goede indruk zouden meerdere soorten lichtbronnen met verschillende temperaturen gebruikt moeten worden. En dan wordt het allemaal ook nog eens erg beïnvloed door het beeldscherm waarop je het bekijkt.

Heb ook foto’s gezien van Nord die er wel redelijk op lijken. Maar het grootste gedeelte inderdaad niet, wel jammer, omdat het matchen er juist voor zorgde dat het zolang duurde. Volgens mij doen ze gelukkig niet zo moeilijk als je het retour doet. En in sommige gevallen (SA Polyclear volgens mij), was dit al een optie voordat het verzonden werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
YaaD schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:10:
[...]

Één nadeel van group buys vind ik dan dat je ook geen enkele aanspraak kunt doen als het eindproduct niet lijkt op wat je hebt besteld.

[...]

Vraag me ook echt oprecht af hoe die color sampling heeft kunnen plaatsvinden en dat de organisatoren dit goed hebben gekeurd. Het is niet alsof GMK dit voor het eerst doet. :-(
In principe heb je als consument gewoon het recht het product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgaaf van redenen terug te sturen. Dus zeker als je al wist dat het niet helemaal is wat je had verwacht kan ie in principe gewoon retour :)

GMK Nord is wel een apart geval. Want de ontwerper heeft het project gewoon laten zitten en andere mensen hebben de colour matching moeten doen. Maar niet alleen dat, de genoemde RAL codes die waren uitgekozen bestaan helemaal niet. Dus waarschijnlijk heeft iemand die nooit de set heeft ontworpen codes moeten kiezen die er zoveel mogelijk op lijken. En dan krijg je dit :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Cebby Dat ligt er natuurlijk aan waar je koopt. Bij een Nederlandse shop heb ik daar wel vertrouwen in, Duits of Belgische iets minder al maar bij Mode bvijvoorbeeld in de US ofzo? Succes :+

@YaaD Vind je rant meevallen hoor ;)

Ik zeg eht denk niet helemaal goed maar er is iemand die op het idee komt van "Hey ik ga een set ontwerpen en laten maken door GMK" diegene moet toch een zak geld betalen aan GMK lijkt me? Nou ik verwacht niet dat die persoon/bedrijf een enorme financiële reserve heeft en dan is een GB-constructie vrij safe.

Dat je daarmee als klant een bovengemiddeld risico loopt ben ik met je eens en is natuurlijk niet relaxed. Insert vendor, die heeft in de meeste gevallen het bereik, contacten en logistiek om die sets te verkopen, distribueren, ect en daar hoort sales en garantie dus ook bij indien het een B2C verkoop is. En dat is dan weer een beetje fijn voor ons als klant want een goede vendor heeft zijn zaakjes op orde.
Dat er marge her en der zit is logisch want voor niets gaat de zon op, zo wil die vendor aan bovenstaande ook een boterham verdienen en moet ook rekening houden met oa garantie afhandeling en dergelijke want die is daar in de meeste landen verantwoordelijk voor.

Ik denk dat we het grotendeels gewoon met elkaar eens zijn maar enige nuance is op zijn plek vind ik.

Ik ben nou ook wel benieuwd hoe ingewikkeld het is om een eigen set te ontwerpen >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ohja sorry ik had specifiek EU webshop moeten noemen wel misschien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb het idee dat sowieso heel veel mensen geen GB's meer joinen willen. Iets als Nord is slechts één voorbeeld...
Maar daarnaast gaan extras ook wel erg vaak heel vroeg mee in sales. In EU wat minder dan in de VS, maar het laat mensen wel twee keer nadenken over waarom je vroeg zou instappen als je 2 maanden na uitlevering, zonder je geld 2 jaar vast te binden, de set GOEDKOPER kunt aanschaffen...

Persoonlijk heb ik het design aan custom borden, op eigen label / in samenwerking maar gewoon stop gezet. Echt nieuwe dingen doen of in klein verband proberen iets high ends te maken waar dan vervolgens een jaar op moet worden gewacht gaat gewoon niet echt nu. Daarnaast verwachten veel nieuwe hobbyisten meer iets als wat veel Chinese "GB's" doen.

En tja, er zijn nog altijd af en toe slechte kleur matches, of slechte sublimatie, etc. En dat is prima, je zou maar net Nord willen zoals het nu uit heeft gepakt. Maar in de voorwaarden van GBs staat vaak heel duidelijk wat het annuleer beleid is en dat je niet meer kan terugsturen. Daarnaast gaan er jaren overheen, dus kan je je ook niet in alle landen meer wenden tot herroeping. Hangt een beetje van de winkel af doorgaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 19:35
Iemand nog leuke stabs aan te bevelen? Hoor zelf en lees anderen spreken over de toch wat tegenvallende stabs die bij de Zoom65 V2 komen, en een extra setje is nooit verkeerd.

Heb in mijn KBD67lite momenteel de C³ Equalz V3 waar ik in principe gewoon tevreden over ben, maar een keer wat anders proberen is nooit verkeerd!

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wuque heeft vandaag de v3 uitgebracht. Met een deels silicone stem of een tpu sleeve om de wire. Ben wel benieuwd naar hoe goed die zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:55:
Iemand nog leuke stabs aan te bevelen? Hoor zelf en lees anderen spreken over de toch wat tegenvallende stabs die bij de Zoom65 V2 komen, en een extra setje is nooit verkeerd.

Heb in mijn KBD67lite momenteel de C³ Equalz V3 waar ik in principe gewoon tevreden over ben, maar een keer wat anders proberen is nooit verkeerd!
Owlstabs ben ik wel positief over en anders kun je met TX of staebies ook niet verkeerd gaan :)

Of lekker safe Durock V2, ik geef de voorkeur aan de eerder genoemde maar pas goedkoop een setje kunnen krijgen en dan zijn het gewoon prima stabilizers :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
MatthijsBoog schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:00:
Wuque heeft vandaag de v3 uitgebracht. Met een deels silicone stem of een tpu sleeve om de wire. Ben wel benieuwd naar hoe goed die zijn.
Ja deze komen volgens mij ook met de Zoom65 mee, we wachten het maar af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als ze toch mee komen zou ik ze wel even proberen. Zo waren de KBD stabs bij de KBD67L ook niet te gebruiken zo slecht volgens vele maar moet zeggen dat ze best OK waren na wat 205 en grease.

Vanavond weer even wat aan het rommelen en dan gewoon ontdekten dat je nog een compleet setje Durock V2's hebt liggen :X

Wat doen jullie overigens met stabs die over zijn na een build? IK heb nog een setje liggen die ik niet lekker kreeg toender tijd maar wil ze eigenlijk schoonmaken en kijken of het nu wel lukt maar hoe doe je dat?
Gewoon met keukenpapiertje de troep eraf lukt wel maar uit de behuizing :?

Ook vanavond even gaan zitten om de Kang Whites te luben en de eerste 30 gedaan. Ook even geprobeerd en het zijn leuke switches hoor. Zo de eerste indruk is het een beetje KTT Rose meets Gateron Yellow Milky. Lubed niet zó smooth als duurdere switches maar wel merkbaar beter dan stock en redelijk diep geluid ook. Zeker een leuke aanwinst in de budget categorie en zeker de prijs waard :)

Edit:
Kwam net de GMK67 tegen voor €50,56 bij mij met de lopende actie. Nette prijs voor dit budget bordje :)

€ 56,60 35% Off | Zuoya GMK67 Hot Swap 3 Modus Mechanische Toetsenbord Kit Pakking Structuur Type-C Rgb Compatiable Met 3/5 Pins Voor cherry Gateron Kai
https://a.aliexpress.com/_Evdzuwb

[ Voor 13% gewijzigd door sapphire op 21-04-2023 00:52 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
Brieto schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:45:
[...]

Prijsverschil is dus minimaal en via keygem kan je niet zelf customizen.
De levertijd lijkt ook behoorlijk slechter. Keygem geeft Q4 aan. De pre-order bij mode zelf was juni (en juli als je op dit moment bestelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
@sapphire
De GMK67 met de KTT Kang whites is een heerlijke combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De GB staat nog niet aan, maar de prijzen zijn inmiddels al wel bekend op de volgende pagina: https://keygem.com/collections/group-buys

Als ik zo snel even rondkijk, zijn de kits redelijk geprijsd varieert van €235 tot €290. Als je los iets zou configureren door alles (incl. accessoires zoals schroeven etc.) los te bestellen ben je wel duurder uit dan een kit, maar blijft het iets goedkoper dan direct de config te bestellen via Mode. Als voorbeeld mijn config: copper accents en Mirage kleur, HS pcb en 3 platen met foam via Mode ongeveer €260 exclusief verzend- en importkosten en via Keygem ongeveer €300 inclusief "import". Scheelt niet zo heel veel, maar geen verrassingen qua kosten die later nog komen.

Keycaps zijn €90 en 90 switches voor €70. Dat ga je met import- en verzendkosten niet redden als je ze via Mode zou bestellen.

Al met al redelijke prijzen wat de markt voor de Envoy en Mode zal vergroten. Ga zeker nog wat erbij halen. Jammer dat de switch pack van alle drie niet beschikbaar is, misschien kijken of ik die nog via Mode erbij kan doen voor de collectie.

Edit: en alle pagina's zijn live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:32:
@Cebby Dat ligt er natuurlijk aan waar je koopt. Bij een Nederlandse shop heb ik daar wel vertrouwen in, Duits of Belgische iets minder al maar bij Mode bvijvoorbeeld in de US ofzo? Succes
Ik moet zeggen dat ik de service van bijv. oblotzky als zeer goed heb ervaren.

Als voorbeeld:
Mijn NK65 was geleverd in het zwart, niet in het 'grijs' van de (SA) Foundation keycaps als beloofd, en deze had ik al gekocht ook, maar ik heb kosteloos een nieuwe case ontvangen, en mocht de oude houden. Nu iis de nk65 niet echt een nieuw product, en de GB's ervoor meer als de GB's van de chinezen fabrikanten, maar toch.
(geen idee hoe dit door NK/fabrikant is opgelost, hoe zo een fout heeft kunnen gebeuren, maar ik ben er tevreden mee) :P

Maar ik ben ook van mening dat de GB's beter vermeden kunnen worden, speciaal die van chineze fabrikanten, als consument bepaal je met je portemonnee...
Wachttijden zijn waanzinnig, en voor je t weet kun je straks je GPU enkel nog als GB kopen....
(Laat Nvidia dit maar niet lezen :( )

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:19:
De GB staat nog niet aan, maar de prijzen zijn inmiddels al wel bekend op de volgende pagina: https://keygem.com/collections/group-buys

Als ik zo snel even rondkijk, zijn de kits redelijk geprijsd varieert van €235 tot €290. Als je los iets zou configureren door alles (incl. accessoires zoals schroeven etc.) los te bestellen ben je wel duurder uit dan een kit, maar blijft het iets goedkoper dan direct de config te bestellen via Mode. Als voorbeeld mijn config: copper accents en Mirage kleur, HS pcb en 3 platen met foam via Mode ongeveer €260 exclusief verzend- en importkosten en via Keygem ongeveer €300 inclusief "import". Scheelt niet zo heel veel, maar geen verrassingen qua kosten die later nog komen.

Keycaps zijn €90 en 90 switches voor €70. Dat ga je met import- en verzendkosten niet redden als je ze via Mode zou bestellen.

Al met al redelijke prijzen wat de markt voor de Envoy en Mode zal vergroten. Ga zeker nog wat erbij halen. Jammer dat de switch pack van alle drie niet beschikbaar is, misschien kijken of ik die nog via Mode erbij kan doen voor de collectie.

Edit: en alle pagina's zijn live.
Mocht je die switchback bestelen houd ik me ook aanbevolen ;)
Op naar de 162 switches!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Henkie Met Durock V2 kun je bijna niet mis gaan...
sapphire schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:07:
Als ze toch mee komen zou ik ze wel even proberen. Zo waren de KBD stabs bij de KBD67L ook niet te gebruiken zo slecht volgens vele maar moet zeggen dat ze best OK waren na wat 205 en grease.

Vanavond weer even wat aan het rommelen en dan gewoon ontdekten dat je nog een compleet setje Durock V2's hebt liggen :X

Wat doen jullie overigens met stabs die over zijn na een build? IK heb nog een setje liggen die ik niet lekker kreeg toender tijd maar wil ze eigenlijk schoonmaken en kijken of het nu wel lukt maar hoe doe je dat?
Gewoon met keukenpapiertje de troep eraf lukt wel maar uit de behuizing :?

Edit:
Kwam net de GMK67 tegen voor €50,56 bij mij met de lopende actie. Nette prijs voor dit budget bordje :)

€ 56,60 35% Off | Zuoya GMK67 Hot Swap 3 Modus Mechanische Toetsenbord Kit Pakking Structuur Type-C Rgb Compatiable Met 3/5 Pins Voor cherry Gateron Kai
https://a.aliexpress.com/_Evdzuwb
Ik heb me stabs met keukenrol en daarna gewoon in een sopje met beetje afwasmiddel schoongemaakt. Geen idee of dit goed of slecht is... Maar t werkte iig... ¯\_(ツ)_/¯

ps das een leuke aanbieding ja! Maar ik mis soms toch me numpad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:42:
[...]

Mocht je die switchback bestelen houd ik me ook aanbevolen ;)
Op naar de 162 switches!
Heb gevraagd om het bij m'n order te doen van m'n Envoy, hopelijk kan dat gewoon, anders helaas pech :(

Maar 162 unieke switches, lekker bezig! Laatst ook weer een paar besteld en zit op de 186. Heb je een lijstje, misschien kunnen we wat uitwisselen?

Sta sowieso altijd open om wat losse switches te kopen van mensen om ze toe te voegen aan de collectie :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
O, ja en ik heb nog wat te op te biechten.... :P

Me nieuwe muismat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy2Q4a-D5no-donlcIlNW79Tpa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nG1lzzvfPGbobwok0dmTqaqG.jpg?f=user_large

Ik heb ook een bijpassende mok 8)

En ik heb onlangs de Omnitype Keyboard Storage Bag mogen ontvangen.
Is een mooie stevige tas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@superbok Heb er nu pas 131 maar bij 162 is mijn 2e houder vol dus dat is het doel nu.

Wilde wat switches bestelen maar daar net wat tussen gekomen, bijna net zo erg als een GB….. Drop :X
Ze hebben nu aanbiedingen voor US tax day en wereldwijd gratis verzending met code USTAXDAY.
Dus me net laten verleiden en een WoB DCX setje besteld á €75…. Kon het daarvoor niet laten liggen.

Ironisch gezien heb ik ook net Drops Artifact Bloom BoW binnen, BNIB voor €39.
Ziet er goed uit, mooie scherpe legends ook!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Candykeys gaat ook dingen van Drop verkopen, verwacht ik tenminste. Want in de Discord stuurden ze "Just dropping this in here... of what is to come..." met een foto van het Drop logo erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sapphire ah oké, heb nu een tweede switch houder van 104 stuks maar begint dus ook al vol te raken. Worden mooie verzamelingen zo. Begin wel te merken dat ik de meeste test pakketten al heb gehad. Dus nu soms 10 switches bestellen ipv losse.

En zag vanmiddag ook de melding op de candykeys discord. Ben erg benieuwd was ze allemaal gaan verkopen van Drop.

Ook de paar extra 7V s gemist op een paar minuten bij mykeyboard 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Hoe houden jullie de switches op die houders een beetje handig uit elkaar? Ik heb er intussen ook zo'n 100, maar alles steeds opzoeken met een spreadsheet/paint begint ook onhandig te worden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 22:22
CrashOverDrive schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:00:
Hoe houden jullie de switches op die houders een beetje handig uit elkaar? Ik heb er intussen ook zo'n 100, maar alles steeds opzoeken met een spreadsheet/paint begint ook onhandig te worden :P
Wat je kan doen is dit soort keycaps gebruiken, met een PRINT van welke keycap het is
aliexpress.com/item/1005003992982246.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
sapphire schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:07:
@superbok Heb er nu pas 131 maar bij 162 is mijn 2e houder vol dus dat is het doel nu.

Wilde wat switches bestelen maar daar net wat tussen gekomen, bijna net zo erg als een GB….. Drop :X
Ze hebben nu aanbiedingen voor US tax day en wereldwijd gratis verzending met code USTAXDAY.
Dus me net laten verleiden en een WoB DCX setje besteld á €75…. Kon het daarvoor niet laten liggen.
Ok ik doe maar net alsof ik dit niet gelezen heb. In het kader van die Gele build staat de MT3 WoB nog op de verlanglijst.. maar .. we wait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees net op de Discord van CandyKeys dat ze iets gaan doen met Drop.

Dus wellicht even wachten totdat het vanuit Duitslands verzonden kan worden, scheelt een hoop waarschijnlijk. Hoewel het waarschijnlijk wel duurder gaat worden natuurlijk, BTW verdwijnt niet opeens en daarnaast zit er natuurlijk dan nog een extra partij tussen. Maar het verzenden en gedoe met douane ben je dan wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 13-09 23:35
Ben de brakke rondslingerende Fujitsu keyboards op het werk na 2 weken al meer dan zat dus ik overweeg een stille build om zelf mee te nemen want het komt best vaak voor dat ik met collega's in een kamer zit en de standaard switches gaan dan veel te luid zijn.

Heb een -relatief- licht Akko 3068B 65% bordje liggen dat ik wil voorzien van stille switches, Ik heb 2 switches getest: de Gateron Silent Ink V1 en Durock Silent Tactile T1 - Shrimp, Dat scheelt al heel veel herrie bij allebei! Zijn wel redelijk prijzig en volgens mijn (beperkte) internet onderzoek ook niet de beste.

Ik heb nu de Gazzew U4 Silent Tactile Switch (65g RGB versie) op het oog. Heeft iemand ervaring met deze switches en/of met het modden van een (plastic) mechanisch keyboard voor stilte op het werk? (Het zou zomaar kunnen dat een een dun bord met scissor switches een betere cq. stillere keuze is, maar ik ben typen op een laptop al helemaal niet meer gewend en als het even kan ga ik er niet naar terug ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vind silent switches zelf maar niks. De redelijk mushy bottom-out van de u4 die ik had staat me niet bepaald aan. Ik ram wel redelijk op de switches en om de een of andere reden voelen silents heel vermoeiend. De bottom-out is niet prettig. Datzelfde geldt voor borden met rare flex waardoor een vergelijkbare mushy bottom-out gecreëerd wordt, ik kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOverDrive
MatthijsBoog schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:54:
De redelijk mushy bottom-out van de u4 die ik had staat me niet bepaald aan.
Idem :Y Ik vind hem ook erg vermoeiend tikken.

Wat ik @prOnorama2 aan zou raden is om ieder geval een tester ervan te kopen voordat hij er direct een heel toetsenbord mee vult :P A

De keygem tester is best handig als je twijfelt tussen max 9 soorten, die hebben redelijk wat silents ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pest is alleen dat ik bijvoorbeeld toch een ander gevoel krijg bij een vol bord typen dan bij een enkele switch. Zeker met silent switches had ik dat.

Ik vind silent switches best OK, ja ik herken het mushy gevoel wel een beetje maar mijn Silent Alpaca's en Bobagums vond ik best fijn eigenlijk :)

Mijn zienswijze op silent switches is dat het gebruik er van eigenlijk een soort zwakte bod is omdat het bord niet stil genoeg is. Zo was mijn GAS67 met Gateron Yellow Pro V2's eigenlijk ook enorm stil. ABS bordje, PC plate, beetje vulling er in en het was gewoon een hele softe aanslag waardoor simpele Yellows geoon stil uitkwamen. Mijn Ikki68 idem, dat ding is gewoon kneiter stil, zelfs met enorm luide Owlab Neon's valt het geluid nog reuze mee! Koppel zo'n bord met goede silent switches en je hoort letterlijk amper iets, eigenlijk gewoon weer saai.

Ik weet niet welke switches je nu hebt maar ik zou eerst kijken naar het bord modden en eventueel switches en stabs luben, scheelt al behoorlijk op het geluid.
Zeker omdat de bodem geen vulling heeft zou iets simpels als polyfill (klinkt interessant maar is gewoon polyester kussenvulling) of een een foam best kunnen schelen. Zag dat het bord al plate foam heeft wat fijn is.

edit: En anders nog een half-silent switch een optie? De Boba U4Tx heeft alleen dempers bij de upstroke :)
CrashOverDrive schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:00:
Excel sheetje.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de eerste 100 ofzo we redelijkl uit mijn hoofd weet. Probleem bij mij is vooral dat ik kleurenblind ben en de nuances soms erg klein zijn tussen kleuren van switches :X

[ Voor 20% gewijzigd door sapphire op 22-04-2023 21:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien we hier nu toch het switch connaisseurs corps bij mekaar hebben.... :o

Heb nu outemu silent grey tactlie switches die me best bevallen, maar wil voor me andere plankje weer iets anders proberen, wel weer tactile en silent. (Geen gateron browns)
Wat zou volgens de heren een goede optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Blue Macaw (wel zelf luben, stock hebben ze vaak een ploink) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 13-09 23:35
CrashOverDrive schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:40:
[...]

Idem :Y Ik vind hem ook erg vermoeiend tikken.

Wat ik @prOnorama2 aan zou raden is om ieder geval een tester ervan te kopen voordat hij er direct een heel toetsenbord mee vult :P A

De keygem tester is best handig als je twijfelt tussen max 9 soorten, die hebben redelijk wat silents ;)
Ik heb al zo'n tester en je kunt niet alles selecteren dus ik heb 3 losse zakjes met 10 stuks besteld met switches die ik wil uitproberen: Durock Dolphin (silent linear), U4 en...
sapphire schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:09:
edit: En anders nog een half-silent switch een optie? De Boba U4Tx heeft alleen dempers bij de upstroke :)
Deze maar dan de nieuwere versie. de GAZZEW U4TX (65 g RGB), is misschien ook een interessante optie.

Trouwens, ik was aan het opruimen en om even naar de hele andere kant van het spektrum te gaan (clicky switches), ik heb een tijd terug alle Kailh clicky switches die Keygem heeft/had getest. Misschien is er hier animo voor een 'sample pack Kailh clicky switches' (6 soorten)?

Is allicht goedkoper dan alleen al de verzendkosten uit Duitsland (ik denk max € 5 euro voor 6 x 1 switches inclusief verzendkosten in NL via briefpost).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GySWCoQS7r4-tlY57Hd1Gm02esA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWLUGAxKpW7eO89Zhz1os81X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
prOnorama2 schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:47:
[...]

Ik heb al zo'n tester en je kunt niet alles selecteren dus ik heb 3 losse zakjes met 10 stuks besteld met switches die ik wil uitproberen: Durock Dolphin (silent linear), U4 en...

[...]

Deze maar dan de nieuwere versie. de GAZZEW U4TX (65 g RGB), is misschien ook een interessante optie.

Trouwens, ik was aan het opruimen en om even naar de hele andere kant van het spektrum te gaan (clicky switches), ik heb een tijd terug alle Kailh clicky switches die Keygem heeft/had getest. Misschien is er hier animo voor een 'sample pack Kailh clicky switches' (6 soorten)?

Is allicht goedkoper dan alleen al de verzendkosten uit Duitsland (ik denk max € 5 euro voor 6 x 1 switches inclusief verzendkosten in NL via briefpost).

[Afbeelding]
Heb zelf nog nooit een clicky switch gehad dus heb daar zeker interesse in :)
Goedkope manier om er bekend mee te raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25
Iemand die mee doet met de GB voor de think6.5 v3 van graystudio?
Ik twijfel nog,die extra kosten zijn er altijd te veel aan.
https://graystudio.notion...43d5446df9753d2dd5b795119

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Zo, na een aantal avondjes stoeien is de static helemaal af en grotendeels werkend. Op de usb port na eigenlijk vrij simpel qua solderen. Alle diodes en andere onderdelen zijn gewoon net zoals switches te doen. De usb port ook wel, maar daar zitten er een stuk of 20 ontzettend dicht bij elkaar en mogen geen contact maken. Je moet daar dus erg voorzichtig zijn met de hoeveelheid tin. Daarna ook nog mill max sockets geïnstalleerd om het een hotswap bord te maken. Alleen het oled lijkt nog niet helemaal te werken. De ene keer start hij wel en de andere keer niet. Ook zit hij nog niet helemaal recht erin, dus dat ga ik later fixen.

Momenteel met harimau switches en GMK WoB Katakana. Qua type ervaring is wel te merken dat het een diy kit is. Geluid is matig, gevoel is matig en de zijkanten zijn ook niet bijzonder. Alleen de bovenkant met alle zichtbare elektronica is wel grappig en geeft voor een beginner wel een gevoel van trots :*) Nog even kijken of ik deze keycaps er op laat, want ondanks dat ik blind kan typen, is soms spieken op een 40% met layers wel handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leghwsVo9tWAb5hv4DzYRdsmqF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EYo0KK8bYxJyNIjikgxdTsU.jpg?f=fotoalbum_large

@Gunth wordt met alle extra kosten wel erg hoog inderdaad. Heb wat video’s bekeken, maar volgens mij genoeg andere keuze in dit segment voor een leukere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekker bezig! Ziet er erg netjes uit. De diodes bij de usb poort lijken wel wat weinig tin te hebben, maar zolang het werkt...

Teveel tin is ook geen ramp trouwens, een tinzuigertje of wat desoldeerlint lost dat vrij gemakkelijk weer op. Voor smd usb poorten doen ik het soms zelfs expres. Eerst teveel en dan met litze weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:06:
Lekker bezig! Ziet er erg netjes uit. De diodes bij de usb poort lijken wel wat weinig tin te hebben, maar zolang het werkt...

Teveel tin is ook geen ramp trouwens, een tinzuigertje of wat desoldeerlint lost dat vrij gemakkelijk weer op. Voor smd usb poorten doen ik het soms zelfs expres. Eerst teveel en dan met litze weghalen.
Het verdiend zeker nog niet de schoonheidsprijs. Heb nog meer plekken gezien die wat liefde kunnen gebruiken. Het eerste doel was inderdaad werkend krijgen, en dat is gelukt. Nu verbeteren en de soldeerpunten mooier maken.

Zo’n zuigertje heb ik, maar lint niet. Had dezelfde tactiek als met luben: meer toevoegen kan altijd, maar weghalen is lastiger.

Was erg leuk om te doen en ga misschien wel standaard een solder pcb kopen zo leuk was het. Wel wat duurder als je daar dan mill max sockets in gaat doen, maar vaak wel wat meer vrijheid qua lay out en gaat langer mee dan hotswap sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:01
Vraagje, ik zoek een mechanisch toetsenbord. Ik heb een logitech g915 tactile. Opzich prima, maar ik heb last van dubbele aanslagen, bovendien heb ik een tweede nodig voor op een andere werkplek.

Dus ik dacht, ik koop en tweede mechanisch toetsenbord als vervanging voor de g915. Dan kan ik daarna de g915 grondig schoonmaken. Als ik dat klaar heb ruil ik mijn huidige dome toetsenbord in voor de g915.

Wat ik graag wil:
- full size
- draadloos (radiofreq, Bluetooth niet nodig)
- low profile
- tactile
- beetje stil
- goede kwaliteit
- goede/lange beschikbaarheid van onderdelen
- pre: multimediatoetsen, maar niet nodig

Ik heb wat gegoogled naar de merken die ik in deze topic tegenkwam, maar ik zie door de bomen het bos niet. Wie kan mij wat helpen met een richting?

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 25-04-2023 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wireless, low profile, tactile en full size. Dan kom je al snel bij de keychron k5 (pro), met brown switches terecht. Probeer een hotswap model te vinden. Bij de pro is dat bijvoorbeeld alleen mogelijk met rgb verlichting, maar momenteel iig niet bij keychron zelf op voorraad.

Het voordeel van de pro is qmk/via, daarbij kun je de keys vrij gemakkelijk remappen en hoeft het programma niet actief te zijn, sterker nog, het hoeft niet op de pc te staan, want het wordt in het toetsenbord opgeslagen.

Waar je last van hebt is oxidering of vervuiling van de leaf in de schakelaar, waardoor het contact niet meer optimaal is. Bij een hotswap kun je de switches zo verwisselen om dit tegen te gaan, overigens zal het minder snel gebeuren. Die oxidatie is nou eenmaal een stuk meer voorkomend bij logitechs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

superbok schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:55:
Zo, na een aantal avondjes stoeien is de static helemaal af en grotendeels werkend. Op de usb port na eigenlijk vrij simpel qua solderen. Alle diodes en andere onderdelen zijn gewoon net zoals switches te doen. De usb port ook wel, maar daar zitten er een stuk of 20 ontzettend dicht bij elkaar en mogen geen contact maken. Je moet daar dus erg voorzichtig zijn met de hoeveelheid tin. Daarna ook nog mill max sockets geïnstalleerd om het een hotswap bord te maken. Alleen het oled lijkt nog niet helemaal te werken. De ene keer start hij wel en de andere keer niet. Ook zit hij nog niet helemaal recht erin, dus dat ga ik later fixen.

....
Nice, bij mij is het solderen van USB verkeerd gegaan... :(, (ego gekrenkt). Wel diodes opgesoldeerd en heb er met visdraad en wat draadjes een KB2040 op aangesloten, KMK firmware aanpassen naar bordje en heb een werkend pcb / frankenStatic, daar een plate en een case voor 3d printen en dan heb ik er toch nog iets aan. De pcb met pre-gesoldeerde USB besteld, sigh =)

Het ging hier ook vooral om de bouw-ervaring en het knutselen, hopelijk gaan ze beide werkend komen binnen niet afzienbare tijd :)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yamAUchi schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:03:
[...]

Nice, bij mij is het solderen van USB verkeerd gegaan... :(, (ego gekrenkt). Wel diodes opgesoldeerd en heb er met visdraad en wat draadjes een KB2040 op aangesloten, KMK firmware aanpassen naar bordje en heb een werkend pcb / frankenStatic, daar een plate en een case voor 3d printen en dan heb ik er toch nog iets aan. De pcb met pre-gesoldeerde USB besteld, sigh =)

Het ging hier ook vooral om de bouw-ervaring en het knutselen, hopelijk gaan ze beide werkend komen binnen niet afzienbare tijd :)
Oh echt, das balen! Niet meer te repareren? Zolang de binnenkant van de PCB niet zichtbaar is, is het volgens mij nog wel te repareren. Bij mij ging het de eerste keer ook nog niet helemaal goed, maar toch werkend gekregen. Gelukkig in ieder geval toch nog bruikbaar gemaakt.

Ga je zelf de case printen? Kan dat in één keer, of is dat in delen? Zou dat zelf ook wel kunnen doen, dan is hij helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

superbok schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:55:
[...]

Oh echt, das balen! Niet meer te repareren? Zolang de binnenkant van de PCB niet zichtbaar is, is het volgens mij nog wel te repareren. Bij mij ging het de eerste keer ook nog niet helemaal goed, maar toch werkend gekregen. Gelukkig in ieder geval toch nog bruikbaar gemaakt.

Ga je zelf de case printen? Kan dat in één keer, of is dat in delen? Zou dat zelf ook wel kunnen doen, dan is hij helemaal klaar.
Nou ja, er was al wat koper te zien, was wel voorzichtig, maar het werd telkens ... erger ;)

De case is een stl/ontwerp van iemand op 40% discord, heb de overgebleven onderdelen nodig voor het afmaken van de Static, dus heb een case/plate nodig voor alleen deze pcb.
Dat lijkt te gaan passen op mijn 3d printer (3 onderdelen: onderkant / bovenkant / plate), maar zal eerst stof van printer moeten halen en kijken of ik uberhaupt nog iets kan printen.

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yamAUchi ah ja, dan gaat het niet lukken als het koper zichtbaar is. Houd mij op de hoogte van het printen, heb zelf ook een printer. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet in een geprinte case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Ik heb deze besteld als m'n eerste mechanische kb:
https://www.ibood.com/off...anisch-toetsenbord/813514

Cooler Master Mechanisch Toetsenbord | SK653 | QWERTY | UK Layout | Rode Switches
€49,95

[ Voor 26% gewijzigd door Handelingen op 26-04-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
Kan een leuk bordje zijn, ik hoop dat je er veel plezier mee hebt. Maar jammer dat Cooler master geen hotswap sockets aanbiedt en de kabel niet afneembaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Wel smerig dat ze een plaatje van een US ANSI layout gebruiken als het om een UK ISO gaat. De meeste mensen die zo'n tekstje zien staan hebben niet door wat het inhoudt.
Ik hoop dat @Handelingen door heeft dat hij een L vormige enter krijgt :P En dat het apenstaartje en hekje enzo op andere plekken zitten.

Wat ze adverteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuUvsmHM9cgy0kwxmTIUs8azoeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ukJ944ElGgpxe1NGH4fQ7Wg4.png?f=fotoalbum_large

Wat je krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdHz9dvtTKQaME1-A5_GhtQDfTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtsJAPXncFmB8drlt1ggt54s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-04-2023 18:01 . Reden: plaatjuhs ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
MatthijsBoog schreef op woensdag 26 april 2023 @ 00:01:
Wireless, low profile, tactile en full size. Dan kom je al snel bij de keychron k5 (pro), met brown switches terecht. Probeer een hotswap model te vinden. Bij de pro is dat bijvoorbeeld alleen mogelijk met rgb verlichting, maar momenteel iig niet bij keychron zelf op voorraad.

Het voordeel van de pro is qmk/via, daarbij kun je de keys vrij gemakkelijk remappen en hoeft het programma niet actief te zijn, sterker nog, het hoeft niet op de pc te staan, want het wordt in het toetsenbord opgeslagen.

Waar je last van hebt is oxidering of vervuiling van de leaf in de schakelaar, waardoor het contact niet meer optimaal is. Bij een hotswap kun je de switches zo verwisselen om dit tegen te gaan, overigens zal het minder snel gebeuren. Die oxidatie is nou eenmaal een stuk meer voorkomend bij logitechs.
Dank voor de reactie. Ik had de keychron gezien idd. Deze was inderdaad onderdeel van de overweging. Maar er is zoveel keus...
Ik ga me daar even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03
@ZatarraNL, zoek naar Keychron. Heb zelf de K5 SE met browns en erg happy mee. Heb een K1 SE besteld voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

About that: De keychron alice's, heeft iemand daar al enige ervaring mee? Ik heb nu een Sculpt van MS, maar ik wil dit eigenlijk wel eens testen. Ik zit ook met een half oog naar Feker te kijken maar vanwege de firmware denk ik dan van niet (Geen QMK/VIA) - de wireless functies zijn leuk maar om nou op een halve tesla te gaan tikken..... De Keychron heb je als v8/v10 en q8/q10, verschil is me wel duidelijk trouwens.

Maar: er zijn ook nog talloze andere merken en oplossingen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

[ Voor 23% gewijzigd door pjottum op 26-04-2023 18:23 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
CrashOverDrive schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:44:
Wel smerig dat ze een plaatje van een US ANSI layout gebruiken als het om een UK ISO gaat. De meeste mensen die zo'n tekstje zien staan hebben niet door wat het inhoudt.
Ik hoop dat @Handelingen door heeft dat hij een L vormige enter krijgt :P En dat het apenstaartje en hekje enzo op andere plekken zitten.

Wat ze adverteren:
[Afbeelding]

Wat je krijgt:
[Afbeelding]
Bedankt voor de vergelijkende afbeeldingen. Zo'n enterknop was ik al gewend op m'n logitech k360 die ik zat ben door de half formaat pijltjestoetsen. :)
Misschien valt er nog wat te modden, zoals plakkertjes en windows instellingen :P
M'n eerste keuze was een keychron, maar voor €50 probeer ik deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
MatthijsBoog schreef op woensdag 26 april 2023 @ 00:01:

Ik denk inderdaad dat ik de Keychron k5 pro brown QMK/VIA hotswap zou moet kiezen. Maar het ding is inderdaad nergens te krijgen. Ik heb me aangemeld voor de notificatie als hij beschikbaar is. Iemand bekend met hoe lang dit kan duren?

En de G915 gaat voor reparatie retour. Schoonmaken met perslucht heeft een beperkte verbetering opgeleverd. Maar nog steeds dubbele aanslagen. Gelukkig heeft hij nog garantie. Tot die tijd mijn oude Sharkoon PureWriter maar eens afgestoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

pjottum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:22:
About that: De keychron alice's, heeft iemand daar al enige ervaring mee? Ik heb nu een Sculpt van MS, maar ik wil dit eigenlijk wel eens testen. Ik zit ook met een half oog naar Feker te kijken maar vanwege de firmware denk ik dan van niet (Geen QMK/VIA) - de wireless functies zijn leuk maar om nou op een halve tesla te gaan tikken..... De Keychron heb je als v8/v10 en q8/q10, verschil is me wel duidelijk trouwens.

Maar: er zijn ook nog talloze andere merken en oplossingen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik wil er ook eentje van Keychron en specifiek de V10. Want ik wil mijn functionrow. Gebruik die teveel op kantoor namelijk.

Ze zijn er ook als zelfbouw kits beschikbaar. Die zijn wel leverbaar. Ik wil alleen vooral weten of ze nog leverbaar gaan worden. Dat is waar ik vooral op wacht nu :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 12:28
Beste allemaal, mijn huidige toetsenbord (Logitech G915 TKL) begint wat mankementen te vertonen. Beetje jammer dat het toetsenbord nu al kapot lijkt te gaan. Aan de andere kant... een goed excuus om een nieuw toetsenbord te halen :+

Tot nu toe heb ik altijd kant-en-klare mechanische toetsenborden gebruikt:

- Steelseries 7G (MX Black)
- Corsair K75 (MX Red)
- Das Keyboard 4 Ultimate (MX Blue)
- Logitech G915 TKL (GL low-profile)

Nu wil echter eens wat anders. Ik wil een - super - premium mechanisch low-profile TKL toetsenbord kopen. Er is echter één probleem: ik ben bang dat ik opties over het hoofd zie.

Graag zou ik willen weten welke toetsenborden (of kits) jullie zouden aanraden wanneer je kijkt naar de onderstaande wensen:

Welke lay-out wil je?
ANSI heeft de voorkeur. ISO is ook goed.

Wil je met of zonder numpad?
Het liefst heb ik TKL.

Wil je backlight?
Backlight heeft de voorkeur.

Welke MX Switch stijl prefereer je?
Het liefst heb ik een tactile switch (net als de G915 TKL). Ik ben (als competitief gamer) echter ook benieuwd naar analoge switches (bijv. Wooting).

MX Red (linear) en MX Blue (click) heb ik gehad, maar heeft niet de voorkeur.

Wat je is je budget?
~500. Het is niet zozeer dat ik een duur toetsenbord wil of moet, maar dat ik bereid ben te betalen voor een premium toetsenbord.

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?
Het toetsenbord wil ik gebruiken als all-round toetsenbord. Dat betekent dat ik het wil gebruiken wanneer ik werk (veel communicatie via Slack), maar ook wanneer ik 's avonds een spel wil spelen (competitief RTS en MOBA).

Wat weet je al?
Het toetsenbord zal aan de PC in mijn woonkamer hangen (of wireless indien mogelijk). Het liefst heb ik daarom een mooi en minimalistisch toetsenbord (bijv. zoals de Mode Eighty).

Graag wil ik een premium toetsenbord. Denk hierbij aan bouwkwaliteit, bouwmaterialen, feel, etc. Gimmicks hoef ik niet. Hierbij denk ik aan schermpjes met animaties oid.

Ik heb nog geen premium low-profile TKL toetsenbord weten te vinden. Hebben jullie aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
Oli4- schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:38:
Beste allemaal, mijn huidige toetsenbord (Logitech G915 TKL) begint wat mankementen te vertonen. Beetje jammer dat het toetsenbord nu al kapot lijkt te gaan. Aan de andere kant... een goed excuus om een nieuw toetsenbord te halen :+

Tot nu toe heb ik altijd kant-en-klare mechanische toetsenborden gebruikt:

- Steelseries 7G (MX Black)
- Corsair K75 (MX Red)
- Das Keyboard 4 Ultimate (MX Blue)
- Logitech G915 TKL (GL low-profile)

Nu wil echter eens wat anders. Ik wil een - super - premium mechanisch low-profile TKL toetsenbord kopen. Er is echter één probleem: ik ben bang dat ik opties over het hoofd zie.

Graag zou ik willen weten welke toetsenborden (of kits) jullie zouden aanraden wanneer je kijkt naar de onderstaande wensen:

Welke lay-out wil je?
ANSI heeft de voorkeur. ISO is ook goed.

Het liefst heb ik TKL.

Wil je backlight?
Backlight heeft de voorkeur.

Het liefst heb ik een tactile switch (net als de G915 TKL). Ik ben (als competitief gamer) echter ook benieuwd naar analoge switches (bijv. Wooting).

MX Red (linear) en MX Blue (click) heb ik gehad, maar heeft niet de voorkeur.

Wat je is je budget?
~500. Het is niet zozeer dat ik een duur toetsenbord wil of moet, maar dat ik bereid ben te betalen voor een premium toetsenbord.

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?
Het toetsenbord wil ik gebruiken als all-round toetsenbord. Dat betekent dat ik het wil gebruiken wanneer ik werk (veel communicatie via Slack), maar ook wanneer ik 's avonds een spel wil spelen (competitief RTS en MOBA).

Wat weet je al?
Het toetsenbord zal aan de PC in mijn woonkamer hangen (of wireless indien mogelijk). Het liefst heb ik daarom een mooi en minimalistisch toetsenbord (bijv. zoals de Mode Eighty).

Graag wil ik een premium toetsenbord. Denk hierbij aan bouwkwaliteit, bouwmaterialen, feel, etc. Gimmicks hoef ik niet. Hierbij denk ik aan schermpjes met animaties oid.

Ik heb nog geen premium low-profile TKL toetsenbord weten te vinden. Hebben jullie aanraders?
Het probleem/de uitdaging zit hem in je low-profile eis. Al het andere kan je echt geweldig voor elkaar krijgen, maar het low-profile aspect geeft je een uitdaging bij het vinden van (echt) goede switches of feel van de ramplank.. Veel verder dan Keychron met een willekeurige low-profile kan ik je niet adviseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
Henkie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
[...]

Het probleem/de uitdaging zit hem in je low-profile eis. Al het andere kan je echt geweldig voor elkaar krijgen, maar het low-profile aspect geeft je een uitdaging bij het vinden van (echt) goede switches of feel van de ramplank.. Veel verder dan Keychron met een willekeurige low-profile kan ik je niet adviseren..
Ja, de low-profile wens is wat lastig. Raar toch, eigenlijk? Wat als we low-profile laten. Wat zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog niemand gehoord over de IC van de Wuque Freya:
https://geekhack.org/index.php?topic=120206.0

Best een apart ding maar het idee is wel gaaf, 68% á á Ikki68 met de mogelijkheid om in het rechter cluster een tohuchsceen knop te plaatsen en links een slider óf 5 extra keys.
Design vind ik niet helemaal, de zij 'wing' zoals ze het zelf noemen is niet helemaal mijn ding en de knop is huge door het schermpje en de gouden kleur .... tja nogal kitsch imho :X

Maarja concept is wel weer cool ergens :p

Dit overigens nu typende van een Ikki68 met lubed Kang Whites en moet zeggen dat ik serieus gecharmeerd van ze ben. Zoals ik zei echt tussen een (lubed) Gateron Milky Yellow maar minder diep en een KTT Rose maar weer minder clacky/luid. Mooie genuanceerde budget switch met een relatief neutraal geluid zegmaar. Ik vind ze iig interessanter klinken dan Gateron Pro Yellow V2's :+

KTT heeft bij mij ondertussen een serieuze voet aan de grond met 3 sets (waarvan 1 mijn daily driver)!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oli4- schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:22:
[...]

Ja, de low-profile wens is wat lastig. Raar toch, eigenlijk? Wat als we low-profile laten. Wat zou je dan aanraden?
Tja, hoeveel haast heeft het? Vrijwel alle meer premium borden werken met group-buys (soort preorder), dus dan ben je toch vaak wel 6 maandjes verder, als het niet meer is, of je moet geluk hebben dat ze nog ergens extras hebben liggen. Dan zou het misschien nog wel bijna interessanter zijn om iets tweedehands te zoeken en daar dan een leuke switch in te doen en keycaps bij te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie
Oli4- schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:22:
[...]

Mwah, raar, niet helemaal de juiste woordkeuze. De hele markt is natuurlijk een niche. low profile is weer een niche in die niche.

Als fabrikant/producent van onderdelen is het logischer om je op de grotere niche te richten. Je hebt bij low profile ook (letterlijk) minder creatieve ruimte in bijvoorbeeld je switches etc. Idem met de keycaps denk ik?

Qua aanbeveling, ik ben zelf niet heel thuis in het TKL segment, maar zoals er al gepost werd is het of een group buy afwachten (Zoom TKL is eind vorig jaar al geweest, wellicht een 2e ronde?) of op de markten/discord servers een mooie op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
Ah, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Het viel me al op dat enkele toetsenborden uitverkocht waren. Het was inderdaad het idee om binnen enkele weken een nieuw toetsenbord te hebben (lees: eerste eigenaar).

TKL en low-profile was leuk geweest, maar is geen must. Ik ga nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

@Oli4- mag het kleiner dan TKL zijn? Vissles LP85 is mininalistisch en ultra-flat.

En anders inderdaad Keychron. K1 SE is in de aanbieding. Houd je €400 van je budget over.
Of een K1 of K1 Pro met alumimium case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De k serie heeft een alu frame. Het onderstel is nog steeds zo plastic als wat. Die Vissles vraag ik me bij af hoe lekker die typt, maar goed, ik houd van wat meer travel en een goede tactile bump. Maar misschien voor een low-profile liefhebber wel interessant mogelijk. Als ik deze review mag geloven is het niet echt tactile.
Key press feels nice, although the actuation point is not prominent, meaning you can't really feel the actuation point. You can only tell by hearing the "click" sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
Reinier schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:43:
@Oli4- mag het kleiner dan TKL zijn? Vissles LP85 is mininalistisch en ultra-flat.

En anders inderdaad Keychron. K1 SE is in de aanbieding. Houd je €400 van je budget over.
Of een K1 of K1 Pro met alumimium case.
Kleiner dan TKL is helemaal goed. Ik zat net ook naar de Mode Envoy te kijken. Ook mooi, maar misschien iets te gewoon.

De Vissles is wel echt een Mac toetsenbord. Op papier is het inderdaad precies wat ik beschrijf. Het is echter niet het premium toetsenbord waar ik naar op zoek ben. De Keychron is t.o.v. de Logitech G915 TKL die ik nu heb denk ik geen upgrade. Ik kan het echter mis hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
sapphire schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:23:

Dit overigens nu typende van een Ikki68 met lubed Kang Whites en moet zeggen dat ik serieus gecharmeerd van ze ben. Zoals ik zei echt tussen een (lubed) Gateron Milky Yellow maar minder diep en een KTT Rose maar weer minder clacky/luid. Mooie genuanceerde budget switch met een relatief neutraal geluid zegmaar. Ik vind ze iig interessanter klinken dan Gateron Pro Yellow V2's :+

KTT heeft bij mij ondertussen een serieuze voet aan de grond met 3 sets (waarvan 1 mijn daily driver)!
Als tactile man hebben de KTT Kangs Whites mij over de streep getrokken om de linears te waarderen.
Bij mij ligt de focus op het typen van grote lappen tekst en dat gaat erg goed met tactiles, maar nu dus ook met linears.
Deze week mijn 2e set linears besteld, de Durock Lupines.
Deze zijn wat zwaarder dan de KTT Kangs en hebben een two stage spring die het een snappy return geven (volgens reviews).
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou graag een 100% keyboard hebben maar die ook kan splitsen gaming + office use zeg maar

wie kan me de goeie richting in sturen voor PCB ?

@Groesjenka die 2 keys die je noemt lijken me wel intressant btw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groesjenka
@vso Wellicht de Keychron K10 pro met de juiste switches ?
https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FYI ik weet dat voor sommige een diy mechanische keyboard een aparte hobby is ;) nog niet voor mij though

ik zoek eigenlijk dat type keyboard maar dan wel in 2 delen linker/rechter helft alleen dan niet "curved" met een schanier in het midden oid ..

De toetsen waar je het overhad hebben toch een " hoe harder je drukt" functie oid ? ipv aan/uit of het ff simpel te zeggen 10,- dat zal dan niet voor alle toetsen zijn vermoed ik .. teminste sommige mogen wel normaal zijn .. of zijn daar de gedachten toch anders over ?

enige wat ik zoek is hoe kom ik erachter wat nu mijn ideale "druk" gewicht is (start post zal me wellicht wel helpen ?) + beetje stil zodat mijn aanslagen niet zo galmen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:23:
Nog niemand gehoord over de IC van de Wuque Freya:
https://geekhack.org/index.php?topic=120206.0

Best een apart ding maar het idee is wel gaaf, 68% á á Ikki68 met de mogelijkheid om in het rechter cluster een tohuchsceen knop te plaatsen en links een slider óf 5 extra keys.
Design vind ik niet helemaal, de zij 'wing' zoals ze het zelf noemen is niet helemaal mijn ding en de knop is huge door het schermpje en de gouden kleur .... tja nogal kitsch imho :X

Maarja concept is wel weer cool ergens :p

Wat een apart ding, zelf neig ik naar verschrikkelijk. Soort ikki meets mammoth met die enorme knop. De slider is wel grappig, maar het totaal plaatje heeft geen ‘balans’ meer. Oogt allemaal erg rommelig. Had wel cool geweest als het pcb (en de knop) zou passen op de ikki :9 Benieuwd naar wat voor prijs dat gaat worden.

Overigens is het aftellen eindelijk begonnen voor de Paragon. Volgens de laatste statement zal candykeys het “soon” verzenden naar de klanten, was soon ook mag betekenen. Zou in mei wel moeten lukken hoop ik. Nu hopen dat de chapter1 een beetje opschiet, maar daar zal het pcb fiasco door mykeyboard nog wel even duren. Gelukkig hebben ze die niet nodig in de fabriek en kan het binnenkort met de boot naar de vendors. Dat duurt ook altijd een eeuwigheid. Inmiddels is m’n hoop daardoor wel veranderd van q2 2023 naar q4 2023. Niet meer zo’n vertrouwen in mykeyboard hierdoor in gbs die zij runnen. Alhoewel met de aanwinst van Paul het wel beter lijkt te gaan….

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso Ik denk dat je even duidelijker moet omschrijven wat je nou wilt want persoonlijk kan ik er geen touw aan vast knopen :?

Je vraagt om een PCB (= printplaat) maar wilt eigenlijk een kant en klaar bord?

Een split keyboard waarbij je de helften weer in elkaar kunt klikken zodat het een 100% bord word? Uit pure nieuwsgierigheid...waarom ?

En wat bedoel je met 'Hoe harder je drukt" ? Alle switches (MX) switches zijn moment contacten dus niets en tijdens de downstroke (naar beneden drukken) maken ze contact zodat het bord de aanslag registreert. Hoe hard je drukt maakt daar bij niet uit.

@superbok Ja eigenlijk is het ook verschrikkelijk lelijk. Zal bij mij wel komen omdat ik een zwak blijf houden voor de layout van de Ikki en ergens een setje linker knoppen nog wel handig zou vinden als vervanging van een aparte macropad :+

Succes met je Paragon, is wel een beetje een soap aan het worden en dit keer niet eens door Candykeys :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sapphire schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:19:
@vso Ik denk dat je even duidelijker moet omschrijven wat je nou wilt want persoonlijk kan ik er geen touw aan vast knopen :?

Je vraagt om een PCB (= printplaat) maar wilt eigenlijk een kant en klaar bord?
zoiets als dit https://www.health2work.nl/r-go-split
Een split keyboard waarbij je de helften weer in elkaar kunt klikken zodat het een 100% bord word? Uit pure nieuwsgierigheid...waarom ?
Een los game pad ding is het net niet, gelukkig hebben de kids er wel veel plezier van :)

De oude "curved" 50/50 vond ik net te veel uit elkaar .. dus iets wat ik kan opdelen in "parts" is misschien handiger..
En wat bedoel je met 'Hoe harder je drukt" ? Alle switches (MX) switches zijn moment contacten dus niets en tijdens de downstroke (naar beneden drukken) maken ze contact zodat het bord de aanslag registreert. Hoe hard je drukt maakt daar bij niet uit.
je hebt toch ook liniear ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
Dan nog is het actuatiepunt (waarop de aanslag wordt geregistreerd) een I/O. een gemiddelde (lineare) switch heeft een travel (indrukafstand) van ongeveer ~4mm tot je de onderkant raakt. Het punt waarop hij het signaal verstuurd/contact maakt (actuation point) ligt vaak rond de ~2mm van het indrukken, dus halverwege de totale afstand.

druk je harder/sneller op je toets, zal de aanslag 'sneller' registreren, maar dit is puur omdat je ervoor zorgt dat je de 2mm sneller overbrugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

vso schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:54:
[...]

zoiets als dit https://www.health2work.nl/r-go-split

[...]

Een los game pad ding is het net niet, gelukkig hebben de kids er wel veel plezier van :)

De oude "curved" 50/50 vond ik net te veel uit elkaar .. dus iets wat ik kan opdelen in "parts" is misschien handiger..
AH ja, daar zijn hele verhandelingen over te vinden, https://ergodox-ez.com/ heeft hier een leuke YouTube over waarna je 300€ bij hen wil qchterlaten en bij keeb.io kan je ook weer hele units krijgen. Wil je het eerst eens voor minder heeft Keychron er eentje zoals je hier klinkt.
je hebt toch ook liniear ?
Ik hoop dat iemand dit snapt.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sapphire de paragon gaat opzich wel prima, al duurt die laatste periode gevoelsmatig wel langer dan gepland. Nog even de afronding afwachten bij candykeys, hopelijk versturen ze het al voordat de qk75 in mei aan zal komen.

De chapter1 is alleen een drama, naja, het gedeelte wat niet door de designer is geregeld. Pcbs zouden al maanden geleden zijn besteld, maar toch ook weer niet. Net zoals gaskets en schroeven voor de case die zij regelen. Doordat de schroeven er nog niet waren, kon de fabriek het niet afmaken en verzenden. Zo iets simpels lijkt mij…. Maar blijkbaar niet. We gaan het zien hoe lang het nog duurt. Inmiddels heeft de designer gedreigd om zelf de pcb’s te doen en zou mykeyboard voor de kosten moeten opdraaien…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
Pfoe de Mode Sonnet heeft mijn aandacht weten te pakken. Op internet lees ik niets dan positieve reviews over dit toetsenbord. Heeft iemand hier ervaring met dit toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Oli4- schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:54:
Heeft iemand hier ervaring met dit toetsenbord?
Ja, euh. Wat wil je weten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
Of de - positieve - reviews overeenkomen met je eigen ervaringen met het toetsenbord :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darknessblade
vso schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:50:
ik zou graag een 100% keyboard hebben maar die ook kan splitsen gaming + office use zeg maar

wie kan me de goeie richting in sturen voor PCB ?

@Groesjenka die 2 keys die je noemt lijken me wel intressant btw ..
1 van de weinige keyboards die voor 90% voldoet aan wat je wilt is de ultimate hacking keyboard

https://github.com/UltimateHackingKeyboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

darknessblade schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:26:
[...]
1 van de weinige keyboards die voor 90% voldoet aan wat je wilt is de ultimate hacking keyboard

https://github.com/UltimateHackingKeyboard
is inderdaad wel intressant

dat wordt het hem

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 29-04-2023 10:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
vso schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:29:
[...]

is inderdaad wel intressant

dat wordt het hem
je kan ook nog door de "community" github page kijken voor andere PCB's:

https://github.com/help-14/mechanical-keyboard

Maar voor split+full size/60% heb je vrij weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

darknessblade schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:34:
[...]
je kan ook nog door de "community" github page kijken voor andere PCB's:

https://github.com/help-14/mechanical-keyboard

Maar voor split+full size/60% heb je vrij weinig opties.
ik zocht meer naar zoiets als de UHK (lees hoe men dit bouwt) het ontwerp aanpassen in pcb software is ook mogelijk.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Oli4- schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:24:
Of de - positieve - reviews overeenkomen met je eigen ervaringen met het toetsenbord :P
Ja; Valt verder weinig over te zeggen 't is een goed toetsenbord, maar dingen als geluid blijven toch subjectief en het gevoel ligt aan de switches die je er zelf in stopt en je keuze van tussenplaat. Wat dan over blijft is een blok aluminum en een print plaat, maar ben daar heel positief over hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZatarraNL schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:45:
[...]

Dank voor de reactie. Ik had de keychron gezien idd. Deze was inderdaad onderdeel van de overweging. Maar er is zoveel keus...
Iets met welcome to the rabbithole...?! :o

Mijn advies zou zijn, kies eerst een bordje, met juiste layout (en kijk naar de software!) en beslis enkel of je tactile of lineare switches wilt, zolang het bordje hot swap is, kun je alles uitproberen.
>:) en switchen van switch is dan makkelijk en ga je zeker nog wel een keer doen. :P

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 29-04-2023 23:47 . Reden: Emoijs :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Touchdomex schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:45:
[...]

Ik wil er ook eentje van Keychron en specifiek de V10. Want ik wil mijn functionrow. Gebruik die teveel op kantoor namelijk.

Ze zijn er ook als zelfbouw kits beschikbaar. Die zijn wel leverbaar. Ik wil alleen vooral weten of ze nog leverbaar gaan worden. Dat is waar ik vooral op wacht nu :+
Bij Alternate hebben ze dus Keychron. Ik heb ze al eens gevraagd of de v8/10 ooit leverbaar worden, maar ik kreeg een antwoord waar ik niet zoveel mee kon ("misschien ooit" oid) - maar als iedereen dat doet, dan komt het wel een keertje goed.

De q10 hebben ze in elk geval in een aantal uitvoeringen; al is het wel de duurste die ze hebben van Keychron: https://www.alternate.nl/...l?q=keychron&s=price_desc

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

pjottum schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Bij Alternate hebben ze dus Keychron. Ik heb ze al eens gevraagd of de v8/10 ooit leverbaar worden, maar ik kreeg een antwoord waar ik niet zoveel mee kon ("misschien ooit" oid) - maar als iedereen dat doet, dan komt het wel een keertje goed.

De q10 hebben ze in elk geval in een aantal uitvoeringen; al is het wel de duurste die ze hebben van Keychron: https://www.alternate.nl/...l?q=keychron&s=price_desc
Ja ik wil juist niet een Q10 want die is letterlijk het dubbele van de V10. Als ik voor die prijs ga shoppen dan wordt de gok groter of het bevalt of niet. Daarnaast heb je spontaan genoeg alternatieven vanaf 200 euro dan. Dan mag ik mijn zoektocht weer opnieuw beginnen.

Daarnaast wil ik juist niet een metalen behuizing. Wil juist graag het plastic van de V10...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Touchdomex schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Ja ik wil juist niet een Q10 want die is letterlijk het dubbele van de V10. Als ik voor die prijs ga shoppen dan wordt de gok groter of het bevalt of niet. Daarnaast heb je spontaan genoeg alternatieven vanaf 200 euro dan. Dan mag ik mijn zoektocht weer opnieuw beginnen.

Daarnaast wil ik juist niet een metalen behuizing. Wil juist graag het plastic van de V10...
Ja ik ook maar ik wilde dus dat jij deze kocht en dat je dan in de buurt woont en ik hem mag lenen om te testen... oh wacht, da's ook wel weer heel opportunistisch.

De v8/v10 hebben ze nog niet, misschien helpt het als we allemaal contact met ze zoeken ..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

pjottum schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ja ik ook maar ik wilde dus dat jij deze kocht en dat je dan in de buurt woont en ik hem mag lenen om te testen... oh wacht, da's ook wel weer heel opportunistisch.

De v8/v10 hebben ze nog niet, misschien helpt het als we allemaal contact met ze zoeken ..
Ik heb hem direct op de website van Keychron.de gedaan :+ Aangezien het allemaal standaard is ook qua keycaps volgens de site zit ik ook niet met qwertz bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
sk653 is een mooi bordje, maar door low profile met te korte pre-travel distance icm ultralichte reds en mijn typestijl (twee vingers,10 lyukt niet) vind ik het niet prettig typen, te veel typefoutenm en dubbele en/of naburige letters omdat je de knoppen amper hoeft in te drukken.
Ik denk datr m'n volgende browns, optical en tacile (en tkl) wordt. Ik erken meteen het nut van hot-swappable. :)

De high-pitch noise door de led aansturing en zichtbare pwm trail van de leds is ook minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Handelingen op 01-05-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groesjenka
Ik had ooit een Keychron K3 met Keychron red low profile switches en dat was een drama.
Viel voor mij niet op te typen omdat ze bij het minste geringste al een toetsaanslag registreerden.
Ik heb toen gezocht naar de 'zwaarste' low profile tactile switches en kwam uit op de Keychron mint switches.
Dat was een verschil van dag en nacht. Ondanks dat deze als 'zwaar' worden beschreven is het zeker niet zo zwaar in vergelijking met een traditionele/gewone switch.
Ik zou niet gaan voor de browns maar voor de mint switches (als ze op je bord passen)

https://www.ergowerken.nl...rofile-switches-mint.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Touchdomex schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Q- series heeft wel een gasket/foam mount tov de traymount van de V-serie wat wel een groot verschil maakt qua typen.
Maargoed ik snap ook dat als je wilt proberen de V10 duur zat is!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

sapphire schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Q- series heeft wel een gasket/foam mount tov de traymount van de V-serie wat wel een groot verschil maakt qua typen.
Maargoed ik snap ook dat als je wilt proberen de V10 duur zat is!
Das het nadeel van een ongebruikelijke standaard. Je wil graag wat experimenteren maar daarna het eventueel kwijt raken is een ding.

Heb een 60% maar die bevalt niet want mis de f-keys. Daar wil ik wat anders ook.
Ik ben verder alleen maar traymount gewend dus ik zie nog niet een reden om het dubbele uit te geven. Het is niet perse dat het te duur wordt maar je komt in de buurt van andere soorten keyboards en dan vooral split keyboards. Dus mag ik mijn hele zoektocht en leeswerk weer over de kop gooien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Voor wie hem de vorige keer nog gemist had, de tester84 is op Ali weer voor onder de €24 te scoren (na wat automatische coupons bij afrekenen), voor het geld een erg leuk en stevig hotswap plankje ;)

Ik heb er nog eentje in bestelling om in te zetten als realistische switchtester :+ En de vorige al naar volle tevredenheid een paar weken in gebruik als office keyboard.

[ Voor 24% gewijzigd door CrashOverDrive op 01-05-2023 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
CrashOverDrive schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:30:
Voor wie hem de vorige keer nog gemist had, de tester84 is op Ali weer voor onder de €24 te scoren (na wat automatische coupons bij afrekenen), voor het geld een erg leuk en stevig hotswap plankje ;)

Ik heb er nog eentje in bestelling om in te zetten als realistische switchtester :+ En de vorige al naar volle tevredenheid een paar weken in gebruik als office keyboard.
had je ook al gekeken naar de software om het te programmeren? werkt dit een beetje goed?

heb zelf in principe geen TES nodig. ivm dat ik al 3+ goeie ergomechs heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
darknessblade schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:44:
[...]

had je ook al gekeken naar de software om het te programmeren? werkt dit een beetje goed?

heb zelf in principe geen TES nodig. ivm dat ik al 3+ goeie ergomechs heb.
Dat dus... De software... (y) Wou ik net zeggen...
Ik ben zeer tevreden over mijn GX61 kwaliteit/prijs, maar de software.... :(
PS wel werkend gekregen onder Linux :P

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 01-05-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handelingen schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:44:
sk653 is een mooi bordje, maar door low profile met te korte pre-travel distance icm ultralichte reds en mijn typestijl (twee vingers,10 lyukt niet) vind ik het niet prettig typen, te veel typefoutenm en dubbele en/of naburige letters omdat je de knoppen amper hoeft in te drukken.
Ik denk datr m'n volgende browns, optical en tacile (en tkl) wordt. Ik erken meteen het nut van hot-swappable. :)

De high-pitch noise door de led aansturing en zichtbare pwm trail van de leds is ook minder.
?? De high-pitch noise door de led aansturing en zichtbare pwm trail van de leds is ook minder.

Dit bevestigt mijn gedachte dat ze gewoon cases en coolers moeten maken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
De software van dat ding ga ik me niet aan wagen, die is er alleen maar via dodgy google drive linkjes op random youtube kanalen :P Voor volledige custom bindings gebruik ik mijn Sonnet wel die gewoon VIA gebruikt. :P

Maar je kan qua kleuren en dingen best veel aanpassen via ingebouwde key commands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CrashOverDrive Via heeft zeker ook mijn voorkeur. Al is t maar dat ik weiger winblows te gebruiken of Mac. En werkt prima op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Laatst online: 12-09 09:07
Ik ben opzoek naar een nieuw Mechanisch toetsenbord, vooral voor onderweg. Ik heb nu een Keychron K1 met Gateron Mechanical Brown switches. Ik vind het een heerlijk toetsenbord om op te tikken en ook qua design vind het ik het een tof toetsenbord.
Echter de accu was binnen no-time waardeloos, dus ik kan hem enkel bekabeld nog gebruiken. Mijn ervaring met Keychron is daarom niet helemaal positief.

Nu kwam ik ook NuPhy tegen, en twijfel nu tussen de:
-Keychron K3 of K7;
-NuPhy Air60 of Air75.

Qua design heb ik sterk een voorkeur voor de Keychron, omdat ik deze toch wat mooier vindt. Mijn ervaring met de batterij/accu van mijn huidige Keychron toetsenbord houdt mij een beetje tegen.

Is er hier iemand die ervaring heeft met zowel NuPhy als Keychron? En wat is jullie voorkeur tussen beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:44
Mijn huidige membrane keyboard vertoond na 12 jaar kuren en is toe aan vervanging. Mooie kans om eindelijk een overstap naar een mechanisch toetsenbord te maken. Maar, ik heb hulp nodig, omdat er door de bomen het bos niet meer zichtbaar is.

Welke lay-out wil je?
ISO-layout. Het zit nou eenmaal in mijn systeem na vele jaren om een grote ENTER toets te hebben.Ik merk dat ik anders op \ stamp in plaats van enter.

Met numpad. Ik werk redelijk vaak met cijfers.

Wil je backlight?
Mag , hoeft niet.

Lastig, collega's hebben MX Browns die ik een tijdje kon proberen, maar ik vind die niet heel fijn en ook niet mooi klinken. MX Blue's typen en klinken wel lekker, maar zijn best luid, misschien met een demper?

Topre heb ik geprobeerd, maar kreeg last van mijn vingers
MX Red's vond ik het fijnste, maar ik kwam erachter dat ik blijkbaar mijn handen/vingers vaak op het toetsenbord laat rusten. Met red switches merkte ik daarom op rust momenten ssssssssssssssssssddddddddd :)

Wat je is je budget?
Rond de 150€

Wil je macro toetsen?
Mag, hoeft niet.

Doel van het keyboard?
Werk, vooral veel typen. Ga er niet op gamen. Als het full-size maar toch compact is, kan ik het makkelijker meenemen (thuis/werk)

Wat weet je al?
Lastig...
Meeste mechanische keyboards hebben geen ISO-layout. Je komt dan heel snel uit bij Logitech, bv de Logitech MX Mechanical. Is dat volgens jullie wel een waardig mechanical keyboard?
Men is positief over Ducky en Keychron, maar met de ISO requirement, kom ik toch steeds terug bij Logitech. Maar dan de vraag, welke switches? Ik ben membrane gewend, dus liever niet te zwaar, maar Reds druk ik dus automatisch in...

Tijdje terug ben ik begonnen met Das Keyboard een eigen layout te maken. Ik heb een leuk design in elkaar geknutseld, maar die toetsenborden ogen echt monsterlijk groot (zo lijkt het).
All idea's are welcome.

Computers are useless. They can only give you answers.

Pagina: 1 ... 112 ... 158 Laatste